«PR ▲AR 'CHaTEAUYALLON'; FRANSE SERIE IN 26 AFLEVERINGEN Dagbladen duurder als er regionale radioreclame komt Marilyn Monroe; 25 jaar deining 1 Victoria Williams: opmerkelij k talent EE3M 'Minnares' Gary Hart onthult alles in film EEN half jaar lang gaat de BRT de 26 afleverin gen van de Franse serie Chateauvallon uitzen den. De eerste is donderdagavond te zien (22.05 uur). Chateauvallon is het Franse antwoord op Amerikaanse soap-opera's als Dallas en Dynasty. Liefhebbers van Dallas moeten tot februari wachten om te kunnen vernemen hoe het verder gaat met de Ewings, minus de zo tragisch omge komen Pamela. Stadje WOENSDAG 5 AUGUSTUS IS DE STEM GIDS 2 WOE NEDERLAND 1 r- NEDERLAND 2 BELGIE NED 1 DUITSLAND 2 MATIA BAZAR TTD uske en Wiske: „De „Een column schrijven is niet zo moeilijk. Je maakt gewoon een slagader open en bloedt" Red Smith, Amerikaans columnist DE STEM BRT met Dallas aan de Loire Van onze rtv-redactie Heel lang hebben de Fransen gewerkt aan een eigen langlopend feuilleton. Vier jaar geleden sloegen Antenne 2, Telefrance en Telecip de handen ineen en zij werden gesteund door de Zwitserse tv, de Italiaanse RAI en de RTL. Chateauvallon moest een tv- serie worden in de traditie van Franse literaire feuilletons zo als die in de 19e eeuw door mensen als Honoré de Balzac en Alexandre Dumas geschre ven werden. Zij vertelden ver halen, gesitueerd in hun eigen tijd, waarin ambities, liefde, politiek, geldkwesties, haat en nijd elkaar in hoog tempo af wisselden. Chateauvallon zou zo'n ver haal moeten worden, maar dan anno 1983. Ook technisch was dit filmproject een hele uitda ging. In een jaar tijd, tussen november 1983 en oktober 1984, moesten 26 afleveringen van één uur opgenomen worden. Een gemiddelde draaidag Ie* vert vier bruikbare minuten op voor een speelfilm, maar voor dit feuilleton moesten dagelijks zeven minuten gefilmd wor den. Chateauvallon is de naam van een stadje aan de Loire. Daar woont de familie Berg, met aan het hoofd de patriarch Antonin Berg (gespeeld doror Jean Da vy). Hij is onder meer eigenaar van de lokale krant 'La Dépê che', en is daardoor een mach tig persoon in deze gemeen schap. De reeks begint bij de viering van het vijftigjarig be staan van de krant, die samen valt met de zeventigste vejaar- dag van Berg. Journalist Paul Bossis van 'La Dépêche' wordt ook op het feest verwacht, maar hij komt niet opdagen. Hij is bezig met een onderzoek naar corruptie bij de bouw van een nieuwe wijk, waarbij ook het gemeen tebestuur betrokken zou zijn. Als hij niet verschijnt op een afspraak met een collega, wordt men ongerust. De hele ancht wordt naar Paul Bossis gezocht. De volgende morgen wordt hij gevonden, dood. Dat is het begin van een hele reeks verwikkelingen rond de fami lie Berg. Antonin Berg is een slimme, autoritaire man met een groot gevoel voor eer en plicht. Somi- gen waarderen zijn grote eer lijkheid, anderen zijn er bang voor. Hij denkt voortdurend De hoofdrolspelers in het Franse feuilleton 'Chdteauvallon' over het behoud van het land huis 'Commanderie' en het fa miliefortuin en heeft het meeste vertrouwen in zijn dochter Florence, het enige kind dat zijn koppigheid heeft geërfd. Florence is advocate in Parijs en heeft een dochter van haar ex-man, een Ameri kaanse schrijver. Ze scharrelt af en toe een beetje met de bur gemeester van Chateauvallon. Berg heeft ook nog drie zoons. Jean-Jacques Berg is hoofdredacteur van zijn vaders krant 'La Dépêche'. Hij doet erg zijn best, maar kan de ach ting van zijn vader maar niet verweren. Armand is een al leenstaande chirurg, die die achting wel krijgt, maar ge woon zijn eigen gang gaat. De derde zoon is Julien, de kunste naar van de familie, die zich nergens mee bemoeit. In het landhuis van de Bergs woont ook nog Gilbert Bossis, de beste vriend van Antonin, die zich aan de familie heeft verbonden omdat hij een kind heeft gemaakt bij Gabriëlle, de inmiddels overleden vrouw van Antonin. Dat kind is Paul Bossis, de journalist, die in de eerste aflevering zo lelijk aan zijn einde komt. Een andere familie, de Kova- lics, staat op voet van oorlog met de Bergs. De Kovalics zijn Joegoslavische immigranten, die zich na de Tweede Wereld oorlog in Frankrijk gevestigd hebben. Zij hebben een welva rende handel in schroot hebben opgebouwd en willen een voor name plaats veroveren in de stad. Paul Bossis woonde samen met Catherine Kovalic en die band band wakert de conflic ten tussen de families aan. An tonin Berg wil haar een fikse schadeloosstelling geven als Paul Bossis dood is, maar daar zijn de Kovalics helemaal niet gelukkig mee. Snel stapelen de problemen zich op in het plaatsje aan de Loire, het onderzoek naar de moord op de journalist verloopt niet vlot. Antonin Berg gaat sukkelen met zijn gezondheid en het voortbestaan van de krant wordt in gevaar ge bracht. De indicenten, confrontaties en tegenslagen in Chateauval lon liggen klaar. De verhoudin gen zijn even ingewikkeld als in Dallas, maar of de Bergs en de Kvalics de populariteit van de Ewings en de Barnes kun nen evenaren zal in de ko mende maanden uitgewezen moeten worden. ARNHEM (ANP) - Als de regionale omroepen in 1988 eigen reclamespots mogen uitzenden moeten de regio nale dagbladen de abonne mentsprijs met 3,40 gulden per jaar verhogen. Dit be drag zou het verlies aan ad vertentie-omzet voor de dagbladen compenseren. Dat is de conclusie van een rapport dat deze week ver scheen van het Bureau Eco nomisch Onderzoek van de provincie Gelderland. Het bureau heeft het onderzoek 'Effecten van de Regionale Ra dioreclame' verricht in op- dracht van Provinciale Staten van Gelderland. De Staten vin den namelijk dat regionale re clame op de radio mogelijk moet zijn als de provincie straks de regionale omroep moet financieren, zoals in de nieuwe Mediawet staat. Vol gens die wet mag de provincie maximaal tien gulden heffen voor de financiering van de re gionale omroep. Regionale re clame op de radio is echter ver boden om de dagbladen niet in de problemen te brengen. Regionale radioreclame zou, volgens het onderzoek, een brutobedrag van 2,2 miljoen gulden opbrengen voor Om roep Gelderland. Bij die om roep werd het onderzoek ver richt. Voor de dagbladen zou dat een advertentie-omzetver- mindering van 0,5 procent met zich meebrengen. Een bedrag dat gecompenseerd kan wor den door de abonnementsprijs met 3,40 gulden per jaar te ver hogen. Als regionale radiore clame toegestaan wordt hoeft de provincie voor de financie ring slechts 4,40 gulden te hef fen. Zonder reclame komt deze opslag uit op 6,65 gulden. Weliswaar is de omroepbij drage dan 2,25 gulden lager, maar de abonnementsprijs van de regionale krant stijgt met 3,40 gulden, hetgeen de consu ment per saldo een nadeel van 1,15 gulden per jaar oplevert. De provincie heeft dit beves tigd. REDONDO BEACH (AP) - Donna Rice, het Ameri kaanse fotomodel dat in het wereldnieuws kwam omdat zij een verhouding zou heb ben met de Democratische kandidaat voor het presi dentschap Gary Hart, heeft haar verhaal verkocht aan de omroepmaatschappij ABC. ABC gaat een film maken, waarin Rice alles zal onthullen. Woordvoerder Ted Harbert van ABC zei dat nog niet ter sprake is gekomen of Donna Rice zichzelf zal spelen in de film, maar hij zei dat niet waarschijnlijk te achten omdat haar acteertalenten onvol doende zijn om de film te dra gen. Wie Gary Hart zal spelen is evenmin bekend. 22.02 J Dummy het graf van Marilyn Monroe: een pelgrimsa voor de fans Van onze rtv-redactie LOS ANGELES - Vandaag is het precies 25 j; geleden dat de filmster Marilyn Monroe do werd aangetroffen in haar woning in Los Anjj les. Haar films worden deze dagen opnieuw de buis gebracht, weer wordt geschreven enj discussieerd over haar persoonlijkheid, h: uitstraling en de omstandigheden waaronder LeVar Burton, bekend uit de serie 'Roots', speelt de hoofd rol in de televisiefilm 'Dum my'. Hij is een jonge, zwarte havenarbeider, die wordt verdacht van moord op een prostituee. Er worden bloed sporen gevonden op zijn kle ding en hij was gezien in het gezelschap van de vrouw. De jongen kan zich nauwelijks verdedigen, hij is doof en kan niet spreken. Hij wordt jaar i jaar vastgehouden in een lychiatrische inrichting, inder dat er sprake is van een echt proces. Dan zet een love advocaat zich voor hem Het verhaal, waarop de film gebaseerd is, is waarge- urd. het leven verliet. De actrice, die in 1926 werd geboren als Norma Jean, de dochter van Gladys Baker, kwam op 36-jarige leeftijd om het leven na een stormach tige filmcarrière van 12 jaar, van 'Asphalt Jungle' tot 'The Misfits'. In de 25 jaar daarna is Marilyn Monroe een in ternationaal begrip ge worden, een tijdloze sex- bom, die steeds weer nieuwe generaties bezig hield. De commercie vond in haar een onuit puttelijke bron van in spiratie. Ze bleef onophoudelijk in het nieuws, of het nu was vanwege een van haar bh's die voor 3000 gulden werd verkocht of vanwege de bloemen die haar ex-man Joe DiMag- gio drie keer per week op haar graf liet leggen tot hij in 1982 plotseling met deze gewoonte kapte. In 1981 reed een 83-jarige Noorse immigrant zich te pletter. Het bleek Martin Edward Mortensen te zijn, de natuurlijke vader van Marilyn. De filmster had hem nooit gekend. Haar moeder verdween in 1953 in een psychiatri sche inrichting. Over haar dood heeft altijd verwarring be staan. De schrijver An thony Summers kwam enige jaren geleden met een boek waarin de ge broeders Kennedy een belangrijke rol werd toe bedeeld in de laatste da gen van het leven van Monroe. Er werd een tv- programma gebaseerd op zijn gegevens, dat inmid dels al twee keer op de Nederlandse tv te zien is geweest. Was Robert Kennedy, toen minister van justitie, in de buurt en had hij belang bij de dood van de filmster? De detective Milo Spe- riglio was in 1983 nog ge- decideerder over het tra gische einde van Marylin 1r 1 20.20 De eeuwige Faust Monroe: sexbom De NOS brengt een Tsjecho- ilowaakse tv-opera van Eva Bezdekové (libretto) en Lu- jos Fiser (muziek), gebaseerd »p het bekende Faust-ver- ïaal van Goethe. Jindrich lindak zingt en speelt de rol ran Faust, de legendarische iguur die zijn ziel aan de luivel verkoopt. Karei Ber- nan neemt Mephisto voor ijn rekening. Medewerking erlenen Kiihns Gemengd foor onder leiding van Pavel lühn en het Ballet van het fationale Tsjechische thea- Monroe. Na een om zoek van elf jaar klaarde hij dat Man een persconfere wilde beleggen om heime CIA-plannen 16.00 SPYS rving Kershner maakt deze lm in 1974 met het succes- olie duo uit de film 'Mash', Uiott Gould en Donald Su- kend te maken, die flierland. Zij spelen twee ÏA-agenten die een deal dens intieme momerfliet de Russische KGB in de had verklapt. Het aep laten lopen en daarom gaan om een poging floor hun eigen geheime lenst op de zwarte lijst wor- om het leven te brenflen geplaatst. De CIA wil Marilyn zou dat doen eide mannen opofferen aan teleurtstelling over |de KGB om de wereldvrede feit dat Robert K te bewaren. Gould en Su- met haar had gebroflierland duiken onder, maar en betroken bij een leuwe affaire, een strijd om :n brief met een gecodeerde hap voor de KGB. Eerder zou presl John Kennedy haar hebben laten vallen, dat hij bang was dat vijanden de verhol zouden laten uitlektal Speriglio geloq eerst in regelri moord, maar hield he: ter op 'indirecte' mo de CIA zou haar toegespeeld hebben, ze in een grote dosis nam. De officier van; titie in Los Angeles opende het maar verklaarde maanden later da niets nieuws naar was gekomen. Het tiedossier werd eini openbaar gemaakt, de enige conclusie dat het de politie o dag van de dood Monroe en daarna slordig te werk was gaan. NOS 09.30 Ni) slechthcl 13.00 Ni slechthcl RVU 14.30 Bil (5). Afl.:| VOO 15.00 15.10 Gil 15.35 Cl) 16.20 Rif 16.45 Hd over beu hun tuin Linden. 17.10 Fa| Afl.sHu 17.30 Jo 17.40 magaziil 18.15 St| serie. 19.00 muziek]| 20.00 Jo 20.28 So Stichtin Leprab VOO 20.33 21.27 Ni| 22.02 Dn speelfilij (1979). 23.35 Elf Turkse NOS 00.00 Jo 00.10 Nd slechthc NOS 13.00 Ni slechthc VPRO 15.30 (Z Sons on 16.35 Leeuwc Lindgrc 17.00-17 Snoopy NOS 18.15 N slechthi 18.30 Sc 19.00 Jo 19.12 V: 20.00 D Afl.:De 20.20 D Faust), Fiser. 21.15 Pi Gyorgy pianist 21.55 Si 22.30 J< 22.45 N siechtb UITBLINKEN in popmu ziek is niet alleen een kwestie van talent, maar ook een kwestie van per soonlijkheid. Als een groot artiest ergens een kamer binnenkomt dan gebeurt er iets. Roem heeft daar weinig of niets mee te ma ken. Het is de aanwezig heid van zo iemand die de sfeer doet veranderen. Er zijn artiesten die over maar heel weinig talent maar over een grote persoon lijkheid beschikken. Derge lijke figuren slagen erin om met nauwelijks interessante muziek toch een groot pu bliek aan zich te binden. Om gekeerd zijn er artiesten die barsten van het talent, maar die te weinig persoonlijkheid hebben om ooit door te kun nen breken. Gelukkig voor hen zitten er in het legioen popliefhebbers genoeg men sen die dergelijke underdogs desondanks weten te waar deren. Wanneer talent en per soonlijkheid hand in hand gaan is er sprake van buiten gewone artiesten. Victoria Williams is zo iemand. Haar debuutelpee 'Happy come home' is naar de huidige pop maatstaven gemeten een hoogst ongewone plaat. Vic toria maakt geen hitparade- muziek en ze drukt zich zelfs niet uit in een genre dat makkelijk in het gehoor ligt. Nee, 'Happy come home' is een hoogstpersoonlijke kijk op de muziek en op de we reld. Al bij de eerste beluiste ring word je geboeid door de persoonlijkheid Victoria Williams die het nodige te vertellen blijkt te hebben. EINDREDACTIE WIM VAN LEEST Victoria vertelt verhalen waarin kinderlijke naïviteit vermengd wordt met wereld wijsheid. Haar teksten ken nen zowql vertedering als verbijstering. Als zangeres is Victoria Williams al even ongewoon. In de verte doet ze aan Rickie Lee Jones en zelfs Melanie denken, terwijl er hier en daar ook nog een vleugje Joni Mitchell in zit. Victoria stoort zich aan geen enkele zang-norm. In haar songs mengt ze jazz-invloeden met country en pop laat ze sa mensmelten met folk uit alle windstreken van de wereld. Ze zingt doodgewoon de me lodietjes die haar het beste uitkomen en het resultaat is aldoor opmerkelijk en aldoor schitterend. Victoria is getrouwd met singer/songwriter Feter Case van wie vorig jaar de sterke debuut-elpee 'Peter Case' versheen. Case doet op 'Happy come home' niet mee, maar zijn muzikale vriend T-Bone Burnett is wel van de partij. Andere opmerkelijke gastmuzikanten zijn Carla Bley, Hugh McCracken, Van Dyke Parks, David van Tieg- hem en Bernie Worrell. Dat zijn geen namen die je nor maal gesproken bij elkaar zou brengen om een elpee te maken. Victoria Williams heeft dat wel gedaan en haar gedurfde aanpak is met een sterke plaat beloond. 'Happy come home' is een voortreffelijk debuut. Af gaande op wat er de laatste tijd aan goede platen uit Amerika tot ons kwam, zou je kunnen menen dat de be tere pop daar een manne- naangelegenheid is. Victoria Williams bewijst dat dat niet het geval is. Er zijn weinig artiesten die er in slagen zo'n overtuigende eerste elpee te maken. Wat mij betreft is 'Happy come home' dé muzi kale verrassing van 1987. HET ITALIAANSE Matia Bazar zag zich voor de on dankbare taak gesteld om met een nieuwe plaat het gi gantische succes van 'Ti sen- to' te overtreffen. De groep heeft die taak op een integere manier aangepakt. Op de een Matia Bazar: Fraai gestyleerde synthesizer-pop, waarin volop hart en ziel steekt - fotoariola tijdje geleden verschenen el pee 'Meló' wordt niet gepro beerd het succes te herhalen, maar wordt de luisteraar muziek voorgeschoteld die de groep ook gemaakt zou heb ben als 'Ti sento' niet per on geluk (het succes hier kwam dik een jaar na het verschij nen in Italië) een hit was ge worden. 'Meló' laat Matia Bazar op zijn best horen. Dat betekent dat de plaat vol staat met fraai gestyleerde synthesi zer-pop, waarin volop hart en ziel steekt. 'Meló' doet dro merig aan. Zowel de muziek als de teksten kenmerken zich door mijmering. Het is alsof de groep de wereld (dus ook die van de popmuziek) van op een afstand bekijkt. Zangeres Antonella Rug- giero heeft het vermogen om met haar stem een heel scala aan emoties uit te drukken. Antonella heeft een klassieke zang-opleiding genoten en haar stem alleen al maakt deze 'Meló' de moeite waard. Maar Matia Bazar is meer dan Antonella alleen. Haar vier mede-muzikanten be heersen de hun instrumenten volkomen. Bovendien zijn ze zo begaafd dat ze steeds met ongehoorde dingen voor de dag kunnen komen. Anders dan Nederlandse of Duitse popmuziek is de pop in Italië en zeker die van Matia Bazar nog nauwelijks verpest door Anglo-Amerikaanse invloe den. Zodoende hoor je op 'Meló' een puur en fris geluid dat nergens zijn gelijke heeft. Bovendien is dat geluid boeiend genoeg om Matia Bazar voor ons, anglofielen, interessant te maken. 'Meló' zal hier geen hits opleveren en misschien is dat maar goed ook. Matia Bazar is geen groepje dat het moet hebben van vakantie-hits of een incidenteel succesje. Nee, Matia Bazar is een volwassen groep die een volstrekt eigen soort popmuziek maakt. 'Me ló' laat horen dat die eigen muziek op een zeer hoog ni veau staat. Het is jammer dat door de taalbarrière veel van de schoonheid van de teksten verloren gaat, maar zelfs dat verlies ten spijt blijft dit mu ziek van buitengewone klas se. TERENCE Trent d'Arby is een rotnaam voor een artiest, maar niettemin heeft de pop er sinds een tijdje iemand met die naam bij. Gelukkig kort hij zelf zijn naam hand zaam af tot TTD, dus dat vergemakkelijkt de zaak. Al hoewel, als je een onwetende platenverkoper naar TTD's eerste elpee wil vragen, moet je spreken van 'Introducing the hardline according tot Terence Trent d'Arby' en dat is weer een hele mond vol. Toch, als je in de betere dansmuziek geïnteresseerd bent, is het raadzaam de el- peetitel uit je hoofd te leren, want 'Introducing the hard line etc.' is best een aardige elpee. TTD behoort tot een nieuwe generatie zwarte mu zikanten die Prince als grote voorbeeld heeft en die pro beert een graantje van de in teresse in de nieuwe soul mee te pikken. TTD is zeker geen ongetalenteerde artiest. Zijn singles 'If you let me stay' en 'Wishing well' laten horen dat TTD weet hoe je opwin dende muziek kunt maken. TTD is niet alleen een op merkelijke naam, maar ook een opmerkelijke verschij ning. In een tijd waarin hit- parade- pop allang niet meer alleen een singletje maken is, kan een opvallend uiterlijk geen kwaad. We moeten na tuurlijk wel waken voor overwaardering. De kracht van TTD schuilt vooral in de ongecompli ceerde soul zoals die bijvoor beeld in het nummer 'Dance little sister' te horen is. Zodra er allerlei nieuwerwetse ver worvenheden als elektroni sche drumbeats om de hoek komen kijken, wordt TTD 22.10 Vogelfrel 17 Bnes Varda maakte de film ans toit ni loi' in 1985. Sand- ae Bonnaire speelt de rol J n zwerfster Mona, die onderc °d wordt aangetroffen in n greppel in de Franse Pro- nce. De film reconstrueert t leven van de vrouw. Ze 1de niks meer met haar igeving te maken hebben ging op reis met een rug- ye. Ze zwierf door het ld en sliep in de openlucht. absolute vrijheid was wat zocht, maar haar tocht is eigenlijk meer een laat- wanhoopsdaad. Agnes rda won met deze film in S de Gouden Leeuw van filmfestival in Venetië. I 16.00- speelfil (1974). Donald (Origin 17.55 Jc 18.00 T 18.05 PI 18.10 N 18.35 D antilop 19.00 (2 houtwe 19.15 T Duncai 19.40 P; mededt 19.45 J< 20.10 Fi comedj zee. 20.40 R uu lemelr n iemand dan de deur De agenda voor de kom weken ziet er als volgt uit: Madonna, 25 en 26 augustfcn '„."'d. Rotterdam (Feyenoord-stad:5 noppen^ Stevie Wonder, 13 septemb Rotterdam (Ahoy) Bob Dylan en Tom Petty Heartbreakers, 19 septemb Rotterdam (Ahoy) Peter Gabriel en Yoi Dour, 8 en 9 septembe Rotterdam (Ahoy) Alice Cooper, 12 septemb Zwolle (IJsselhal) een beetje ondergesn» door al dat geweld, dus wat meer bij de ess zou blijven en waar andermans songmak zou kiezen, dan zouden volgende elpees kunnen groeien tot degelijke sou ten. Vooralsnog is TTD voor een paar danshits, een hele elpee lang is hetgeen hij te bieden toch tamelijk eenzijdii niet eentonig. Zijn com torische kwaliteiten zijn van dien aard dat je e' ondersteboven raakt en is zeker niet de ni Prince die sommigen in zien. We hebben ook nieuwe Prince nodig, de oude is nog spring! en zal nog jaren aa macht blijven. Figure TTD mogen hem op ee dige afstand volgen en als 'His royal badness' een tijdlang niets van laat horen dan zijn elp# deze 'Itroducing the har according to Terence d'Arby' goed genoeg tijd door te komen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 14