«PR
▲AR
'CHaTEAUYALLON'; FRANSE SERIE IN 26 AFLEVERINGEN
Dagbladen duurder
als er regionale
radioreclame komt
Marilyn Monroe;
25 jaar deining
1
Victoria Williams:
opmerkelij k talent
EE3M
'Minnares' Gary Hart
onthult alles in film
EEN half jaar lang gaat de BRT de 26 afleverin
gen van de Franse serie Chateauvallon uitzen
den. De eerste is donderdagavond te zien (22.05
uur). Chateauvallon is het Franse antwoord op
Amerikaanse soap-opera's als Dallas en Dynasty.
Liefhebbers van Dallas moeten tot februari
wachten om te kunnen vernemen hoe het verder
gaat met de Ewings, minus de zo tragisch omge
komen Pamela.
Stadje
WOENSDAG 5 AUGUSTUS IS
DE STEM GIDS 2 WOE
NEDERLAND 1
r-
NEDERLAND 2
BELGIE NED 1
DUITSLAND 2
MATIA BAZAR
TTD
uske en Wiske: „De
„Een column schrijven is niet zo
moeilijk. Je maakt gewoon een
slagader open en bloedt"
Red Smith, Amerikaans columnist
DE STEM
BRT met Dallas aan de Loire
Van onze rtv-redactie
Heel lang hebben de Fransen gewerkt aan een eigen
langlopend feuilleton. Vier jaar geleden sloegen Antenne
2, Telefrance en Telecip de handen ineen en zij werden
gesteund door de Zwitserse tv, de Italiaanse RAI en de
RTL.
Chateauvallon moest een tv-
serie worden in de traditie van
Franse literaire feuilletons zo
als die in de 19e eeuw door
mensen als Honoré de Balzac
en Alexandre Dumas geschre
ven werden. Zij vertelden ver
halen, gesitueerd in hun eigen
tijd, waarin ambities, liefde,
politiek, geldkwesties, haat en
nijd elkaar in hoog tempo af
wisselden.
Chateauvallon zou zo'n ver
haal moeten worden, maar dan
anno 1983. Ook technisch was
dit filmproject een hele uitda
ging. In een jaar tijd, tussen
november 1983 en oktober 1984,
moesten 26 afleveringen van
één uur opgenomen worden.
Een gemiddelde draaidag Ie*
vert vier bruikbare minuten op
voor een speelfilm, maar voor
dit feuilleton moesten dagelijks
zeven minuten gefilmd wor
den.
Chateauvallon is de naam van
een stadje aan de Loire. Daar
woont de familie Berg, met aan
het hoofd de patriarch Antonin
Berg (gespeeld doror Jean Da
vy). Hij is onder meer eigenaar
van de lokale krant 'La Dépê
che', en is daardoor een mach
tig persoon in deze gemeen
schap. De reeks begint bij de
viering van het vijftigjarig be
staan van de krant, die samen
valt met de zeventigste vejaar-
dag van Berg.
Journalist Paul Bossis van
'La Dépêche' wordt ook op het
feest verwacht, maar hij komt
niet opdagen. Hij is bezig met
een onderzoek naar corruptie
bij de bouw van een nieuwe
wijk, waarbij ook het gemeen
tebestuur betrokken zou zijn.
Als hij niet verschijnt op een
afspraak met een collega,
wordt men ongerust. De hele
ancht wordt naar Paul Bossis
gezocht. De volgende morgen
wordt hij gevonden, dood. Dat
is het begin van een hele reeks
verwikkelingen rond de fami
lie Berg.
Antonin Berg is een slimme,
autoritaire man met een groot
gevoel voor eer en plicht. Somi-
gen waarderen zijn grote eer
lijkheid, anderen zijn er bang
voor. Hij denkt voortdurend
De hoofdrolspelers in het Franse feuilleton 'Chdteauvallon'
over het behoud van het land
huis 'Commanderie' en het fa
miliefortuin en heeft het
meeste vertrouwen in zijn
dochter Florence, het enige
kind dat zijn koppigheid heeft
geërfd. Florence is advocate in
Parijs en heeft een dochter van
haar ex-man, een Ameri
kaanse schrijver. Ze scharrelt
af en toe een beetje met de bur
gemeester van Chateauvallon.
Berg heeft ook nog drie
zoons. Jean-Jacques Berg is
hoofdredacteur van zijn vaders
krant 'La Dépêche'. Hij doet
erg zijn best, maar kan de ach
ting van zijn vader maar niet
verweren. Armand is een al
leenstaande chirurg, die die
achting wel krijgt, maar ge
woon zijn eigen gang gaat. De
derde zoon is Julien, de kunste
naar van de familie, die zich
nergens mee bemoeit.
In het landhuis van de Bergs
woont ook nog Gilbert Bossis,
de beste vriend van Antonin,
die zich aan de familie heeft
verbonden omdat hij een kind
heeft gemaakt bij Gabriëlle, de
inmiddels overleden vrouw
van Antonin. Dat kind is Paul
Bossis, de journalist, die in de
eerste aflevering zo lelijk aan
zijn einde komt.
Een andere familie, de Kova-
lics, staat op voet van oorlog
met de Bergs. De Kovalics zijn
Joegoslavische immigranten,
die zich na de Tweede Wereld
oorlog in Frankrijk gevestigd
hebben. Zij hebben een welva
rende handel in schroot hebben
opgebouwd en willen een voor
name plaats veroveren in de
stad.
Paul Bossis woonde samen
met Catherine Kovalic en die
band band wakert de conflic
ten tussen de families aan. An
tonin Berg wil haar een fikse
schadeloosstelling geven als
Paul Bossis dood is, maar daar
zijn de Kovalics helemaal niet
gelukkig mee.
Snel stapelen de problemen
zich op in het plaatsje aan de
Loire, het onderzoek naar de
moord op de journalist verloopt
niet vlot. Antonin Berg gaat
sukkelen met zijn gezondheid
en het voortbestaan van de
krant wordt in gevaar ge
bracht.
De indicenten, confrontaties
en tegenslagen in Chateauval
lon liggen klaar. De verhoudin
gen zijn even ingewikkeld als
in Dallas, maar of de Bergs en
de Kvalics de populariteit van
de Ewings en de Barnes kun
nen evenaren zal in de ko
mende maanden uitgewezen
moeten worden.
ARNHEM (ANP) - Als de
regionale omroepen in 1988
eigen reclamespots mogen
uitzenden moeten de regio
nale dagbladen de abonne
mentsprijs met 3,40 gulden
per jaar verhogen. Dit be
drag zou het verlies aan ad
vertentie-omzet voor de
dagbladen compenseren.
Dat is de conclusie van een
rapport dat deze week ver
scheen van het Bureau Eco
nomisch Onderzoek van de
provincie Gelderland.
Het bureau heeft het onderzoek
'Effecten van de Regionale Ra
dioreclame' verricht in op-
dracht van Provinciale Staten
van Gelderland. De Staten vin
den namelijk dat regionale re
clame op de radio mogelijk
moet zijn als de provincie
straks de regionale omroep
moet financieren, zoals in de
nieuwe Mediawet staat. Vol
gens die wet mag de provincie
maximaal tien gulden heffen
voor de financiering van de re
gionale omroep. Regionale re
clame op de radio is echter ver
boden om de dagbladen niet in
de problemen te brengen.
Regionale radioreclame zou,
volgens het onderzoek, een
brutobedrag van 2,2 miljoen
gulden opbrengen voor Om
roep Gelderland. Bij die om
roep werd het onderzoek ver
richt. Voor de dagbladen zou
dat een advertentie-omzetver-
mindering van 0,5 procent met
zich meebrengen. Een bedrag
dat gecompenseerd kan wor
den door de abonnementsprijs
met 3,40 gulden per jaar te ver
hogen. Als regionale radiore
clame toegestaan wordt hoeft
de provincie voor de financie
ring slechts 4,40 gulden te hef
fen. Zonder reclame komt deze
opslag uit op 6,65 gulden.
Weliswaar is de omroepbij
drage dan 2,25 gulden lager,
maar de abonnementsprijs van
de regionale krant stijgt met
3,40 gulden, hetgeen de consu
ment per saldo een nadeel van
1,15 gulden per jaar oplevert.
De provincie heeft dit beves
tigd.
REDONDO BEACH (AP) -
Donna Rice, het Ameri
kaanse fotomodel dat in het
wereldnieuws kwam omdat
zij een verhouding zou heb
ben met de Democratische
kandidaat voor het presi
dentschap Gary Hart, heeft
haar verhaal verkocht aan
de omroepmaatschappij
ABC. ABC gaat een film
maken, waarin Rice alles
zal onthullen.
Woordvoerder Ted Harbert
van ABC zei dat nog niet ter
sprake is gekomen of Donna
Rice zichzelf zal spelen in de
film, maar hij zei dat niet
waarschijnlijk te achten omdat
haar acteertalenten onvol
doende zijn om de film te dra
gen. Wie Gary Hart zal spelen
is evenmin bekend.
22.02
J
Dummy
het graf van Marilyn Monroe: een pelgrimsa
voor de fans
Van onze rtv-redactie
LOS ANGELES - Vandaag is het precies 25 j;
geleden dat de filmster Marilyn Monroe do
werd aangetroffen in haar woning in Los Anjj
les. Haar films worden deze dagen opnieuw
de buis gebracht, weer wordt geschreven enj
discussieerd over haar persoonlijkheid, h:
uitstraling en de omstandigheden waaronder
LeVar Burton, bekend uit de
serie 'Roots', speelt de hoofd
rol in de televisiefilm 'Dum
my'. Hij is een jonge, zwarte
havenarbeider, die wordt
verdacht van moord op een
prostituee. Er worden bloed
sporen gevonden op zijn kle
ding en hij was gezien in het
gezelschap van de vrouw. De
jongen kan zich nauwelijks
verdedigen, hij is doof en kan
niet spreken. Hij wordt jaar
i jaar vastgehouden in een
lychiatrische inrichting,
inder dat er sprake is van
een echt proces. Dan zet een
love advocaat zich voor hem
Het verhaal, waarop de
film gebaseerd is, is waarge-
urd.
het leven verliet.
De actrice, die in 1926
werd geboren als Norma
Jean, de dochter van
Gladys Baker, kwam op
36-jarige leeftijd om het
leven na een stormach
tige filmcarrière van 12
jaar, van 'Asphalt
Jungle' tot 'The Misfits'.
In de 25 jaar daarna is
Marilyn Monroe een in
ternationaal begrip ge
worden, een tijdloze sex-
bom, die steeds weer
nieuwe generaties bezig
hield. De commercie
vond in haar een onuit
puttelijke bron van in
spiratie.
Ze bleef onophoudelijk
in het nieuws, of het nu
was vanwege een van
haar bh's die voor 3000
gulden werd verkocht of
vanwege de bloemen die
haar ex-man Joe DiMag-
gio drie keer per week op
haar graf liet leggen tot
hij in 1982 plotseling met
deze gewoonte kapte. In
1981 reed een 83-jarige
Noorse immigrant zich te
pletter. Het bleek Martin
Edward Mortensen te
zijn, de natuurlijke vader
van Marilyn. De filmster
had hem nooit gekend.
Haar moeder verdween
in 1953 in een psychiatri
sche inrichting.
Over haar dood heeft
altijd verwarring be
staan. De schrijver An
thony Summers kwam
enige jaren geleden met
een boek waarin de ge
broeders Kennedy een
belangrijke rol werd toe
bedeeld in de laatste da
gen van het leven van
Monroe. Er werd een tv-
programma gebaseerd op
zijn gegevens, dat inmid
dels al twee keer op de
Nederlandse tv te zien is
geweest. Was Robert
Kennedy, toen minister
van justitie, in de buurt
en had hij belang bij de
dood van de filmster?
De detective Milo Spe-
riglio was in 1983 nog ge-
decideerder over het tra
gische einde van Marylin
1r
1 20.20
De eeuwige
Faust
Monroe:
sexbom
De NOS brengt een Tsjecho-
ilowaakse tv-opera van Eva
Bezdekové (libretto) en Lu-
jos Fiser (muziek), gebaseerd
»p het bekende Faust-ver-
ïaal van Goethe. Jindrich
lindak zingt en speelt de rol
ran Faust, de legendarische
iguur die zijn ziel aan de
luivel verkoopt. Karei Ber-
nan neemt Mephisto voor
ijn rekening. Medewerking
erlenen Kiihns Gemengd
foor onder leiding van Pavel
lühn en het Ballet van het
fationale Tsjechische thea-
Monroe. Na een om
zoek van elf jaar
klaarde hij dat Man
een persconfere
wilde beleggen om
heime CIA-plannen
16.00
SPYS
rving Kershner maakt deze
lm in 1974 met het succes-
olie duo uit de film 'Mash',
Uiott Gould en Donald Su-
kend te maken, die flierland. Zij spelen twee
ÏA-agenten die een deal
dens intieme momerfliet de Russische KGB in de
had verklapt. Het aep laten lopen en daarom
gaan om een poging floor hun eigen geheime
lenst op de zwarte lijst wor-
om het leven te brenflen geplaatst. De CIA wil
Marilyn zou dat doen eide mannen opofferen aan
teleurtstelling over |de KGB om de wereldvrede
feit dat Robert K te bewaren. Gould en Su-
met haar had gebroflierland duiken onder, maar
en betroken bij een
leuwe affaire, een strijd om
:n brief met een gecodeerde
hap voor de KGB.
Eerder zou presl
John Kennedy haar
hebben laten vallen,
dat hij bang was dat
vijanden de verhol
zouden laten uitlektal
Speriglio geloq
eerst in regelri
moord, maar hield he:
ter op 'indirecte' mo
de CIA zou haar
toegespeeld hebben,
ze in een grote dosis
nam. De officier van;
titie in Los Angeles
opende het
maar verklaarde
maanden later da
niets nieuws naar
was gekomen. Het
tiedossier werd eini
openbaar gemaakt,
de enige conclusie
dat het de politie o
dag van de dood
Monroe en daarna
slordig te werk was
gaan.
NOS
09.30 Ni)
slechthcl
13.00 Ni
slechthcl
RVU
14.30 Bil
(5). Afl.:|
VOO
15.00
15.10 Gil
15.35 Cl)
16.20 Rif
16.45 Hd
over beu
hun tuin
Linden.
17.10 Fa|
Afl.sHu
17.30 Jo
17.40
magaziil
18.15 St|
serie.
19.00
muziek]|
20.00 Jo
20.28 So
Stichtin
Leprab
VOO
20.33
21.27 Ni|
22.02 Dn
speelfilij
(1979).
23.35 Elf
Turkse
NOS
00.00 Jo
00.10 Nd
slechthc
NOS
13.00 Ni
slechthc
VPRO
15.30 (Z
Sons on
16.35
Leeuwc
Lindgrc
17.00-17
Snoopy
NOS
18.15 N
slechthi
18.30 Sc
19.00 Jo
19.12 V:
20.00 D
Afl.:De
20.20 D
Faust),
Fiser.
21.15 Pi
Gyorgy
pianist
21.55 Si
22.30 J<
22.45 N
siechtb
UITBLINKEN in popmu
ziek is niet alleen een
kwestie van talent, maar
ook een kwestie van per
soonlijkheid. Als een groot
artiest ergens een kamer
binnenkomt dan gebeurt
er iets. Roem heeft daar
weinig of niets mee te ma
ken. Het is de aanwezig
heid van zo iemand die de
sfeer doet veranderen.
Er zijn artiesten die over
maar heel weinig talent
maar over een grote persoon
lijkheid beschikken. Derge
lijke figuren slagen erin om
met nauwelijks interessante
muziek toch een groot pu
bliek aan zich te binden. Om
gekeerd zijn er artiesten die
barsten van het talent, maar
die te weinig persoonlijkheid
hebben om ooit door te kun
nen breken. Gelukkig voor
hen zitten er in het legioen
popliefhebbers genoeg men
sen die dergelijke underdogs
desondanks weten te waar
deren.
Wanneer talent en per
soonlijkheid hand in hand
gaan is er sprake van buiten
gewone artiesten. Victoria
Williams is zo iemand. Haar
debuutelpee 'Happy come
home' is naar de huidige pop
maatstaven gemeten een
hoogst ongewone plaat. Vic
toria maakt geen hitparade-
muziek en ze drukt zich zelfs
niet uit in een genre dat
makkelijk in het gehoor ligt.
Nee, 'Happy come home' is
een hoogstpersoonlijke kijk
op de muziek en op de we
reld. Al bij de eerste beluiste
ring word je geboeid door de
persoonlijkheid Victoria
Williams die het nodige te
vertellen blijkt te hebben.
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
Victoria vertelt verhalen
waarin kinderlijke naïviteit
vermengd wordt met wereld
wijsheid. Haar teksten ken
nen zowql vertedering als
verbijstering.
Als zangeres is Victoria
Williams al even ongewoon.
In de verte doet ze aan Rickie
Lee Jones en zelfs Melanie
denken, terwijl er hier en
daar ook nog een vleugje
Joni Mitchell in zit. Victoria
stoort zich aan geen enkele
zang-norm. In haar songs
mengt ze jazz-invloeden met
country en pop laat ze sa
mensmelten met folk uit alle
windstreken van de wereld.
Ze zingt doodgewoon de me
lodietjes die haar het beste
uitkomen en het resultaat is
aldoor opmerkelijk en aldoor
schitterend.
Victoria is getrouwd met
singer/songwriter Feter Case
van wie vorig jaar de sterke
debuut-elpee 'Peter Case'
versheen. Case doet op
'Happy come home' niet mee,
maar zijn muzikale vriend
T-Bone Burnett is wel van de
partij. Andere opmerkelijke
gastmuzikanten zijn Carla
Bley, Hugh McCracken, Van
Dyke Parks, David van Tieg-
hem en Bernie Worrell. Dat
zijn geen namen die je nor
maal gesproken bij elkaar
zou brengen om een elpee te
maken. Victoria Williams
heeft dat wel gedaan en haar
gedurfde aanpak is met een
sterke plaat beloond.
'Happy come home' is een
voortreffelijk debuut. Af
gaande op wat er de laatste
tijd aan goede platen uit
Amerika tot ons kwam, zou
je kunnen menen dat de be
tere pop daar een manne-
naangelegenheid is. Victoria
Williams bewijst dat dat niet
het geval is. Er zijn weinig
artiesten die er in slagen zo'n
overtuigende eerste elpee te
maken. Wat mij betreft is
'Happy come home' dé muzi
kale verrassing van 1987.
HET ITALIAANSE Matia
Bazar zag zich voor de on
dankbare taak gesteld om
met een nieuwe plaat het gi
gantische succes van 'Ti sen-
to' te overtreffen. De groep
heeft die taak op een integere
manier aangepakt. Op de een
Matia Bazar: Fraai gestyleerde synthesizer-pop, waarin
volop hart en ziel steekt - fotoariola
tijdje geleden verschenen el
pee 'Meló' wordt niet gepro
beerd het succes te herhalen,
maar wordt de luisteraar
muziek voorgeschoteld die de
groep ook gemaakt zou heb
ben als 'Ti sento' niet per on
geluk (het succes hier kwam
dik een jaar na het verschij
nen in Italië) een hit was ge
worden.
'Meló' laat Matia Bazar op
zijn best horen. Dat betekent
dat de plaat vol staat met
fraai gestyleerde synthesi
zer-pop, waarin volop hart
en ziel steekt. 'Meló' doet dro
merig aan. Zowel de muziek
als de teksten kenmerken
zich door mijmering. Het is
alsof de groep de wereld (dus
ook die van de popmuziek)
van op een afstand bekijkt.
Zangeres Antonella Rug-
giero heeft het vermogen om
met haar stem een heel scala
aan emoties uit te drukken.
Antonella heeft een klassieke
zang-opleiding genoten en
haar stem alleen al maakt
deze 'Meló' de moeite waard.
Maar Matia Bazar is meer
dan Antonella alleen. Haar
vier mede-muzikanten be
heersen de hun instrumenten
volkomen. Bovendien zijn ze
zo begaafd dat ze steeds met
ongehoorde dingen voor de
dag kunnen komen. Anders
dan Nederlandse of Duitse
popmuziek is de pop in Italië
en zeker die van Matia Bazar
nog nauwelijks verpest door
Anglo-Amerikaanse invloe
den. Zodoende hoor je op
'Meló' een puur en fris geluid
dat nergens zijn gelijke heeft.
Bovendien is dat geluid
boeiend genoeg om Matia
Bazar voor ons, anglofielen,
interessant te maken.
'Meló' zal hier geen hits
opleveren en misschien is dat
maar goed ook. Matia Bazar
is geen groepje dat het moet
hebben van vakantie-hits of
een incidenteel succesje. Nee,
Matia Bazar is een volwassen
groep die een volstrekt eigen
soort popmuziek maakt. 'Me
ló' laat horen dat die eigen
muziek op een zeer hoog ni
veau staat. Het is jammer dat
door de taalbarrière veel van
de schoonheid van de teksten
verloren gaat, maar zelfs dat
verlies ten spijt blijft dit mu
ziek van buitengewone klas
se.
TERENCE Trent d'Arby is
een rotnaam voor een artiest,
maar niettemin heeft de pop
er sinds een tijdje iemand
met die naam bij. Gelukkig
kort hij zelf zijn naam hand
zaam af tot TTD, dus dat
vergemakkelijkt de zaak. Al
hoewel, als je een onwetende
platenverkoper naar TTD's
eerste elpee wil vragen, moet
je spreken van 'Introducing
the hardline according tot
Terence Trent d'Arby' en dat
is weer een hele mond vol.
Toch, als je in de betere
dansmuziek geïnteresseerd
bent, is het raadzaam de el-
peetitel uit je hoofd te leren,
want 'Introducing the hard
line etc.' is best een aardige
elpee.
TTD behoort tot een
nieuwe generatie zwarte mu
zikanten die Prince als grote
voorbeeld heeft en die pro
beert een graantje van de in
teresse in de nieuwe soul mee
te pikken. TTD is zeker geen
ongetalenteerde artiest. Zijn
singles 'If you let me stay' en
'Wishing well' laten horen
dat TTD weet hoe je opwin
dende muziek kunt maken.
TTD is niet alleen een op
merkelijke naam, maar ook
een opmerkelijke verschij
ning. In een tijd waarin hit-
parade- pop allang niet meer
alleen een singletje maken is,
kan een opvallend uiterlijk
geen kwaad. We moeten na
tuurlijk wel waken voor
overwaardering.
De kracht van TTD schuilt
vooral in de ongecompli
ceerde soul zoals die bijvoor
beeld in het nummer 'Dance
little sister' te horen is. Zodra
er allerlei nieuwerwetse ver
worvenheden als elektroni
sche drumbeats om de hoek
komen kijken, wordt TTD
22.10
Vogelfrel
17
Bnes Varda maakte de film
ans toit ni loi' in 1985. Sand-
ae Bonnaire speelt de rol
J n zwerfster Mona, die
onderc °d wordt aangetroffen in
n greppel in de Franse Pro-
nce. De film reconstrueert
t leven van de vrouw. Ze
1de niks meer met haar
igeving te maken hebben
ging op reis met een rug-
ye. Ze zwierf door het
ld en sliep in de openlucht.
absolute vrijheid was wat
zocht, maar haar tocht
is eigenlijk meer een laat-
wanhoopsdaad. Agnes
rda won met deze film in
S de Gouden Leeuw van
filmfestival in Venetië.
I
16.00-
speelfil
(1974).
Donald
(Origin
17.55 Jc
18.00 T
18.05 PI
18.10 N
18.35 D
antilop
19.00 (2
houtwe
19.15 T
Duncai
19.40 P;
mededt
19.45 J<
20.10 Fi
comedj
zee.
20.40 R
uu
lemelr n iemand dan de deur
De agenda voor de kom
weken ziet er als volgt uit:
Madonna, 25 en 26 augustfcn '„."'d.
Rotterdam (Feyenoord-stad:5 noppen^
Stevie Wonder, 13 septemb
Rotterdam (Ahoy)
Bob Dylan en Tom Petty
Heartbreakers, 19 septemb
Rotterdam (Ahoy)
Peter Gabriel en Yoi
Dour, 8 en 9 septembe
Rotterdam (Ahoy)
Alice Cooper, 12 septemb
Zwolle (IJsselhal)
een beetje ondergesn»
door al dat geweld,
dus wat meer bij de ess
zou blijven en waar
andermans songmak
zou kiezen, dan zouden
volgende elpees kunnen
groeien tot degelijke sou
ten.
Vooralsnog is TTD
voor een paar danshits,
een hele elpee lang is
hetgeen hij te bieden
toch tamelijk eenzijdii
niet eentonig. Zijn com
torische kwaliteiten zijn
van dien aard dat je e'
ondersteboven raakt en
is zeker niet de ni
Prince die sommigen in
zien. We hebben ook
nieuwe Prince nodig,
de oude is nog spring!
en zal nog jaren aa
macht blijven. Figure
TTD mogen hem op ee
dige afstand volgen en
als 'His royal badness'
een tijdlang niets van
laat horen dan zijn elp#
deze 'Itroducing the har
according to Terence
d'Arby' goed genoeg
tijd door te komen.