4Ik vertrek op mijn hoogtepunt' Blauw Bloed: de Indo als toerist iZANGERES ZONDER NAAM STREEFT NAAR AFSCHEIDSSHOW OP TV ale lilver en kleren van Duitse eizer te zien in Huis Doorn Pöla Negri, vamp van de stomme film, overleden Kunst wint terrein in ziekenhuis TEN srneuzen DINSDAG 4 AUGUSTUS 1987 T2 STRAMPROIJ (ANP) - Nog jaren zou de Zange res zonder Naam door kunnen gaan met zingen. Ir zijn genoeg droevige onderwerpen voor nog iedere dag een nieuw levenslied en ze heeft er ge noeg zin in ook. Toch stopt ze ermee. Gedwongen door gezondheidsproblemen, maar tegelijkertijd ingegeven door een groot realiteitsbesef. NOOI Yeiibei'i GOED VOOR PATIËNT, PERSONEEL ÈN DE KUNSTENAAR Hoogtijdagen Wagonladingen Gala-uniformen DOKUMENTAIRE BIJ VARA rleende geen voorrang motor. Er was slechtsl -iële schade bij deze aai N- devrouw M. G. uit Tel (n deed bij de gemeentel in haar woonplaats j Ï'te van diefstal van rsonenauto. Het aai euwstraat te Terneu rkeerd staande In BMW, type 316, groei leur, met het kenteken! I ZB, was gisteravond^ boorloos. |De uit Enschede afkoi to ontdekte afgelopei rdag dat zijn aan de j; laven van de Braakmai smeerde rubberboot, ephir, was verdwenen „Geen alcohol, elke da| zwemmen, twee weken heel gezond leven. Dat lijkt me wel wat voor de volgende vakantie" Hans Böhm, schaker en journalist DE STEM loot met een waarde 1000 gulden moet zijn reemd tussen dondei vond en zaterdagmorgen ïaams ilag De gemeente politie 'erneuzen heeft zondaj roces verbaal opgemai en mevrouw A. B. uit irden wegens ng. Ze had die avond ij venstraat te Zaan mstreeks 21.15 uur haar ionenauto geparkeerd le afgesloten kofferbak iond. Omwonenden hoo oortdurend geblaf en chuwden de politie. „Ik vertrek op het hoogtepunt. „Allemaal mensen van de dieren! jiyn fans zullen daar menig pers. De belangstelling is g: kl. 2 4,70. Sperciebonen in 0 kg: kl. 14,20. kl. 2 0,10-3,» 0 kg: kl. 1 A 1,77. Savooi! roen, 90 kg: kl. 1 A 0,71-0,71 en kg, 150 kg: kl. 1 A 0,274 ,18. Kroten bos, 30 bos: kl. —Jien kg, 770 kg: kl. 2 MI 0„. los uitjes, 230 bos: kl. 1 0,1' ^^eterselie bos, 170 bos: kl.1 ,21. Rosetta kg, 130 kg: kl. 2 1 1,30. Rosetta doos x 500 loos: kl. 3 0,56-0,58. Rotet WO gr., 1020 doos: kl. 1 B I Cruisbes doos x 500 gr loos: kl. 1 0,75-0,80. Vroege ippelen, 11.290 kg: kl. 1 0.' 141-0,46, DR 0,17-029, GR 0, 3T 029-0.34, KR 0,44-0,61 125-0,34, MI 026. Kl. 2 O21-0, 1,34, DR 025-028, KR 029- 122-0,30, MI 027-0.36. 10,1! 11,0 Fruit: Mantet, 5600 kg: kl. 0,35, 60/70 0,77-0,80, 70/80 1, Kl. 2 60/70 0,69, 70/80 0, 70/80 1,48-1,50. Kl. 2 60/71 70/80 1,18. Vista Bella, 4600 55/60 0,48, 60/70 0,97-1,48, 0,86-2,11, 80/90 2,40. Kl. 2 55/6* 60/70 0.81-0,95,70/80 1,34-1,7" 1,62. Yellow Transparent,I kl. 1 55/60 026,60/70 1 24,70/i kl. 2 55/60 0,30,60/70 0,83-0,83. 1,11. Stark Earliest, 1300 k 55/60 0,55-0,65, 60/70 1,36-1,38 1,62-1,86. Kl. 2 55/60 0,44,60" 0,69, 70/80 1,02-1,18, 80/90 1, rel zonder steel, 90 kg: kl. 1,80. Morel zonder steel, 30ii 220. Ontario glas kg, 120 k, 3,90. Early Laxton, 1250 kg 2,00. kl. 2 120-1,60. A l,4f 1,10. Kl. 3 IN 025-0,40. Sani bertus, 2210 kg: kl. 1 2,30-3, 1,40-2,50. A 1,90, B 1,50. traantje om laten. Maar dit is tenminste een waardig af scheid. Ik wil niet aftakelen. Ik wil voorkomen dat ze over een paar jaar zeggen: Ach, dat arme mens moet nog zonodig. Daarvoor ben ik altijd te se rieus met mijn vak bezig ge weest". De 68-jarige Mary Servaes, de moeder van het Nederlandse [evenslied, zegt het op een ma- ier die geen tegenspraak duldt. Ze is iemand die meent wat ze zegt, al doet deze beslis- ;ing nog zo'n pijn. Aan de droom van honderden liederen en duizenden optredens moest eens een eind komen. En dat moment is nu aangebroken. Dan aarzelt ze even in haar .esolute verhaal. Nou ja, even tueel is ze nog wel bereid van de laatste punt achter haar carrière een vet uitroepteken te iaken door een groots af- icheidsconcert. Echter niet, zo als haar al is voorgesteld, in De Kuip (het Feijenoord-stadion) Rotterdam, maar in een show op televisie. Zodat al haar :ans - van ouderen en hulpbe- loevenden tot jongeren - nog én keer van haar kunnen ge- ïieten. „Maar ach", zegt ze met en ondeugende glimlach, ,welke omroep zou dóér nou ntrappen". Terwijl 'De Zangeres' („Ja, noemen ze me tegenwoordig. Jk ben helemaal een begrip ge- vorden in Nederland, zoals The Voice' dat is in Amerika") n haar villa in het Limburgse Stamproy vertelt, staat de tele- oon roodgloeiend. m ién 60/1 t zon 30 if: ,40-1 enorm. En dan te bedenken dat ze me tot voor enkele jaren ge leden altijd hebben genegeerd en gedenigreerd. Ze hadden nooit respect voor mijn werk. Dat mijn mededeling ermee te stoppen zo zou inslaan bij hen, had ik nooit verwacht. Ik dacht eerder dat ze blij zouden zijn dat ik van het podium vertrek", zegt ze verwonderd. Dat Mary Servaes ooit zo be roemd zou worden onder de liefhebbers van het Neder landse levenslied, had ze nooit kuilen dromen toen ze als jong meisje voor de eerste keer op de planken stond. Eerst als toneel speelster, later als zangeres. Met een gedecideerdheid die bij een ander als arrogantie zou worden opgevat, zegt ze: „De rollen die ik speelde waren prachtig. Ik ben een natuurta lent. Dat bleek ook later, toen ik begon te zingen. Ik wist dat ontdekking niet uit kon blij ven". En dat deed het ook niet. De eer was aan Johnny Hoes, die getroffen werd door haar 'fraaie gevoelige stem, uitste kend geschikt voor het levens lied'. Hij sloot met haar een contract af en in 1957 verscheen de eerste plaat. Daarmee was ze overigens niet onverdeeld gelukkig. „Toen ik mijn stem voor het eerst hoorde was dat een hele schok. Ik heb weken met mijn kop naar beneden ge lopen". Johnny Hoes was ook degene die de naam 'De Zangeres zon der Naam' introduceerde. Hij koos hiervoor om zo het 'onde- Zangeres zonder Naam: „Ik wil niet aftakelen". finieerbare karakter' van Ma ry's stem te illustreren. „Hoe wel ik toen al een volwassen vrouw was, had ik de stem van een kind. Dat is nog steeds zo. Mijn stem is alleen wat war mer geworden door de jaren heen", aldus Mary Servaes. Het gebruik van deze karak teristieke stem voor het vertol ken van lekker in het gehoor liggende, trieste levensliederen bleek een succesformule. Meer dan 575 bracht ze ervan uit, die totaal zo'n zestig gouden en platina platen opleverden. Lie deren over scheidingen, vonde lingen, liefdesverdriet, zeehon denbaby's, drugsgebruikers en prostituees zong zij met alle emoties en betrokkenheid die zij ook werkelijk voelde met dit soort leed. „Na een optreden kwamen mensen vaak hevig geëmotio neerd naarme toe om me te be danken voor het onder de aan dacht brengen van hun pro bleem. Nou, dan ben ik al te vreden. Als ik maar één iemand met een groot of een klein probleem kan helpen door mijn liederen, nou dan is het toch goed, dat is dan toch positief", legt ze uit. De laatste jaren kreeg ze steeds meer erkenning. Niet in de laatste plaats, nadat ze tien jaar geleden in een zelfge schreven lied de homo-haatster Anita Bryant op haar nummer zette. In 1984 vierde ze in het cultu reel jongerencentrum Paradiso in Amsterdam haar vijftig-ja rig artiestenbestaan. Mary - foto wil nilwik Servaes: „Veel mensen voor spelden dat het een afgang zou worden. Het werd echter een grandioos succes": jong en oud, iedereen was vertegenwoor digd. Wat ik al jaren beweerde, dat ik niet alleen voor ouderen en behoeftigen zong, was ein delijk bewezen". Ze deed er vorig jaar nog een extra schepje bovenop door het hit-nummer 'Mexico' uit te brengen. Het lied dat 36 jaar eerder - toen in het Frans ge zongen - absoluut geen succes had, zorgde nu voor een door braak: het bleek binnen drie maanden goed voor een gouden plaat. De enorme drukte die deze come-back met zich bracht, bleek echter teveel voor de niet meer zo jonge zangeres. Nadat ze enige maanden geleden we derom problemen met haar hart kreeg, kon ze na lang aan dringen van haar echtgenoot en de dokter tot geen andere beslissing komen dan de Zan geres zonder Naam het zwijgen op te leggen. „Het wordt me allemaal wat veel. Het werk was toch wel slopend. Ik had vaak vier, vijf optredens in een week, en dan nog promotiewerk voor de ra dio en de teevee. Ook werd ik veel gevraagd in discotheken, en die beginnen meestal pas na twaalven 's nachts. Daar kon ik niet goed meer tegen. Ik raakte oververmoeid en kreeg last van mijn spieren. Ik heb dan ook enige tijd geleden een dag of tien in het ziekenhuis in Gel drop gelegen. Gelukkig is mijn gezondheid, zo is daar geble ken, ontzettend goed. Maar dat wil ik ook zo houden. Ik wil nog van een rustig leven genieten, en daarom stop ik ermee". Het stemt haar zeer droef, maar tegelijkertijd vindt ze dat ze - behalve voor een schat aan levensliederen - voor een be langrijke nalatenschap heeft gezorgd: de erkenning voor het Nederlandse lied. „De jeugd zingt steeds vaker Nederlandse liedjes. Dat is heel moeilijk, omdat ze behalve emotie ook een goede tekst met inhoud moeten hebben. Maar als dat dan lukt, is het Nederlandse lied iets heel bijzonders. Dat heb ik in ieder geval altijd zo gevonden", aldus 'De Zange res'. Één ding weet ze zeker: haar leven zal niet leeg worden als de spotlights voor de laatste maal van haar afzwenken. „Oh nee, ik heb nog zó veel te doen! Ik ben verschrikkelijk achter met mijn plakboeken. En ik moet ook nog heel veel brieven van fans sorteren. Lieve brie ven. Dertig jaar lang heb ik van die pqst ontvangen, en ik vond het allemaal even fijn." irst deelname in de B-( ie het jaarlijkse tennist iman van start gegaan. Jij kwam tijdens zijn par 'en Sluiskillenaar John nan ten val en moest ,tand 6-0 3-2 in het va /an Dijkman opgeven, nan komt in de volgende lit tegen Dobbeleir. In de C-categorie bij •en bereikte Edward Bij Derg reeds de halve finali »een overeenkomstig plaatsing was. Hij versli Irie sets Arjen Elderson 6-4). Elderson had in de onde gewonnen van Dortvriendt met 7-6 6-3. Bij de heren C werd /an den Hout als eer: olaatst, terwijl Dieter Gaji als tweede werd ingeschat Op het schema bij de' Dl werd Sassenaar Langeraert eerste geplaat neemt Paul Cortvriem tweede plaats in. Hij pil zich reeds voor de kwal na een 6-2 6-0 overwii Jack Beun. Ook Hans v: Akker plaatste zich bij de] ste acht door Guust met 7-5 6-2 achter zich te Picavet had in de eerste gewonnen van Schuijt 2-66-0. In de D2-categorie Zeeuws kampioen Gino dj uit Terneuzen zijn eerste tegen Tijs Geuze met 6-1 is daarmee kwartfinali plaatste zich tegenover de Smet, die met 6-4 6- van Steven Marteijn. tweede geplaatste Wim voegde zich eveneens laatste acht door met 6-1 winnen van Frank de Bii Overige kwartfinalist Michel Verberkmoes en van de Wege. Zij wonni respectievelijk Jeroen boer (6-2 6-0) en MacKj wards van Muyen (4-6 6-' UITSLAGEN Dames enkel D: Jacquet Blieck-Ria van Waes 6-0 6 gitte van de Water-Sandra 6-3 6-0. Heren enkel E: Mike van P« Peter Jansen 6-2 6-2, Mi< berkmoes-A. Vloon 6-0 6-1- 1 Kunst in de polikliniek van het St. Franciscus-ziekenhuis in Roosendaal. - foto de stem ben steffen [Van onze verslaggever 100RN - Een bezoek aan tuis Doorn loont. In de zo- ter- en herfstmaanden kan ten op het kasteel, waar de latste Duitse keizer ruim „J jaar, tot aan zijn dood in •ini 1941 leefde, meeproe- Ten, hoe Wilhelm II kort Pet zijn eerste vrouw, ex- (eizerin Auguste Victoria, "t daarna met zijn tweede jhtgenote, prinses Her- 'ine von Reuss, vorstelijk ballingschap kon leven. fc bet kasteel worden tot 31 ttober twee kleine exposities 'houden. De bezoeker kan ge iten van 'Keizerlijk Zilver', -n tentoonstelling die vorig 'ar al liep en een expositie Nekwart eeuw keizerlijke f t die dit jaar in enkele andere keizerlijke vertrekken te zien valt. Echt fraai zijn de zilveren eet-en drinkserviezen uit de tijd net voordat het keizerrijk werd uitgeroepen en vooral uit de hoogtijdagen van het kei zerrijk, toen de Hohenzollerns door het huwelijk van keizer Friedrich III met de dochter van koningin Victoria van En geland enig inzicht kregen in de onvoorstelbare rijkdom en cultuur van het Britse hof. Behoorlijk wat is bewaard, omdat de ex-keizer het recht kreeg van Duitsland om enkele wagonladingen met kostbaar heden te laten overkomen uit zijn vroegere Duitse paleizen. Daarmee kon hij kasteel Doorn, dat hij in 1919 voor een half miljoen gulden aankocht van barones Van Heemstra (de grootmoeder van Audrey Hep burn) imperiaal bemeubelen. De kleren van de keizer zijn gekozen uit de talloze gala-uni formen met de erbij behorende zwaarden, maarschalksstaven, gespoorde laarzen en hoofd deksels. Niet alleen een collec tie Duitse uniformen, maar doordat Queen Victoria in Lon den zijn grootmoeder was, kreeg hij talloze ere-functies in de Britse strijdkrachten tot ad miraal van de Engelse vloot toe. De kleren hangen er, keu rig gestoomd en op maat ge maakt voor de veel te korte lin kerarm van Wilhelm II. Hoe het allemaal heel martiaal ge dragen werd toont een reeks prachtige oude platen. Door Henk Egbers „Tegenwoordig zoekt men het grote publiek voor de beeldende kunst. Dat zoge heten grote publiek komt onder meer naar het zie kenhuis. Dat is publiek dat over het algemeen niet naar een galerie gaat. Na drie jaar exposeren in het Roosendaalse ziekenhuis Franciscus kunnen we zeg gen dat we zowel van het publiek als de kunstenaars steeds positievere reacties krijgen. Bovendien blijkt dit (een) ziekenhuis als ver kooppunt voor de kunste naars steeds belangrijker te kunnen worden". We spreken met de dames José van Hooff-Van der Mijl, Ma rian Verburg-Jaquet en Amei Bakker-Terlingen die de uit voerende werkgroep van de breder opgezette stichting St. Franciscus Kunstkijk bevol ken. Er zijn talrijke ziekenhui zen in zuidwest Nederland, die 'aan kunst doen', maar in Roosendaal is er sprake van een systematische uitbouw. In de publieks-wachtruim- ten van de polikliniek en de hoofdhal met zijn koffieshop hangt de stichting nu alweer drie jaar, om de drie maand, tientallen schilderijen e.d. op van met name kunstenaars uit de regio. „Het publiekbereik is hier geweldig. We hebben hier in twee dagen evenveel publiek als het Tongerlohuys (de plaat selijke officiële expositieruim te, red.) in een heel jaar. Ja, ook de verkoop vanuit het zieken huis neemt steeds toe. Het af gelopen jaar werden hier zes tien werken verkocht; met name aan het personeel van het ziekenhuis. Nee, we hebben nog niet de ervaring dat dankbare patiënten, die artsen en ver pleegsters vaak tracteren op taartjes e.d., nu kunst ten ge schenke geven. Het gekke is dat de pers nau welijks aandacht schenkt aan onze tentoonstellingen, terwijl ons publiek groter is in galeries die wel besprekingen krijgen. Ja, het is wel waar dat ons pu bliek, zoals in een galerie, niet doelbewust op kunst afkomt. Wat de verkoopbegeleiding be treft: de administrateur van het ziekenhuis zorgt daarvoor of verwijst door naar ons. Ko pers zijn doorgaans mensen die niet naar een galerie gaan. Bij de schilderijen wordt op een goed leesbare manier zoveel mogelijk achtergrondinforma tie over desbetreffende kunste naars en hun werk gegeven". De stichting St. Franciscus Kunstkij k bestaat uit twee spe cialisten, het hoofd van de ver pleegkundigen, een admini strateur en vier mensen van buiten het ziekenhuis, die ech ter wel een relatie met dit in stituut hebben. Om de drie maanden laten zij één kunste naar in de hall, vijf in de po likliniek en één in de depen dance Oudenbosch exposeren. Het accent ligt op professionele kunstenaars uit Brabant; uit de regio bij voorbaat, maar het aanbod daaruit is soms onvol doende. Onlangs is er onder het per soneel een enquête gehouden. Tien procent stuurde het for mulier terug (110 reacties). Honderd reageerden positief, hoewel de meerderheid het 'te modern' vindt en graag wat meer figuratieve kunst wil zien. Slechts op tien formulie ren stonden opmerkingen als 'mijn zoontje kan het beter' e.d. De volgende stap zal zijn een onderzoek onder de patiënten, hoewel er uiteraard veel los- vaste opmerkingen uit die hoek bekend zijn. Aan een vertegen woordiging in de stichting van uit 'patiëntenbelang' werd nog niet gedacht. De meest opmer kelijke reacties zijn misschien de opmerkingen als: 'wat is het hier kaal; komt er niet iets an ders?', etc., als er een weekje niets hangt. Als de cliënten min of meer gespannen misschien zitten te wachten voor de spreekkamerdeur blijkt het prettiger naar een schilderij te kijken - ook al verwens je mo gelijk wat erop staat - dat hon derd keer het bordje 'verboden te roken' te lezen. Van de kant van de kunste naars is het enthousiasme om werk op te hangen erg groot, maar onder restricties, zo wordt gezegd. „Ze willen niet hangen in gangen waar nie mand komt en ook niet in de ziekenkamers, want dat levert geen verkoop op". Daarom wil de stichting een eigen basiscol lectie aanschaffen om die wis selend op diverse 'onrendabele' plaatsen in het ziekenhuis op te hangen. Maar daarvoor kun je toch gebruik maken van een artotheek? Dan wissel je nog méér en voordeliger! De werk groep is echter van mening dat de artotheek er ook is om aan te kopen. Toch gaan de werkgroepda mes langzamerhand verder het ziekenhuis binnen met kunst: reprodukties in gangen ver vangen door originelen en ver der in de richting van het grote taboe: de kamers van de pa tiënten. Er is het nodige ge schreven over kunstwerken op die plaatsen waar (dood)zieke mensen naar plafonds en mu ren staren gedurende een lange periode, maar nergens durft men het aan om op die kamers echte kunst te hangen. Het blijft bij goedaardige of slechte reprodukties van Van Gogh of Rembrandt in het beste geval. We hoorden wel dat bij de nieuwbouw van het Ignatius- ziekenhuis in Breda dit onder werp serieus aan de orde zal komen en er een plan ontwik keld wordt waarbij de patiën tenkamers worden inbegrepen. Het zal ook best een probleem zijn om bij een maagzweer of een gebroken been, om over andere 'gevallen' nog maar te zwijgen, het juiste kunstwerk te zoeken. Daarbij is bovendien nog de culturele bagage van de patiënt aan de orde. Mogelijk kan een ziekenhuis een eigen artotheek beginnen, zodat je behalve met de service van een tv-toestel, een eigen ijskastje of snoeptrommel ook met een 'eigen' schilderij in bed stapt. De organisatie - zeer ar beidsintensief - berust op vrij willigerswerk. Voor de niet te ontlopen onkosten (vervoer, verzekeringen etc.) geeft het ziekenhuis een jaarlijkse bij drage, wordt 20% van de ver koopprijs ingebracht en zijn er donateurs (dertien specialisten en stafmedewerkers). De reac ties zijn over het algemeen zó positief dat de werkgroep vol enthousiasme doorgaat. On langs, zo vertellen ze, zagen we twee oudere mannen bij een schilderij discussiëren over 'is dat nou kunst' etc. In ieder ge val hadden ze het samen niet over hun kwalen, de gewone ziekenhuispraat. Dit lijkt heel wat gezonder. Kunst als medi cijn. Wie er méér over wil we ten: 01656 - 749. SAN ANTONIO (AFP-RTR) - Pola Negri, een van de sterren van de stomme film uit de jaren '20, is dit weekeinde in San Antonio overleden. Dit is gisteren bekendgemaakt door haar arts. Pola Negri, die eigenlijk Apollonia Chalupa heette, heeft de afgelopen 25 jaar vrijwel in vol ledige afzondering geleefd. De uit Polen afkom stige filmster is overleden aan de gevolgen van een hersentumor. Haar leeftijd is niet precies be kend: 88,90 of 93 jaar. Na haar succes met de Duitse film 'Passion' emi greerde Pola Negri in 1923 naar de Verenigde Staten. Daar speelde zij de rol van de 'vamp' in een twintigtal films. Na de opkomst van de ge luidsfilm, waarin haar sterke accent opviel, keerde zij terug naar Europa. Kort voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog vertrok Pola Negri voorgoed naar de Verenigde Staten. De actrice is verloofd geweest met Rudolph Va lentino, die echter een week voor de huwelijks datum overleed. Volgens het circuit in Hollywood stierf Valentino met Ne gri's naam op zijn lippen. Ook heeft zij een liefdes relatie gehad met Charlie Chaplin, In haar autobio grafie 'Memoirs of a star' schreef Negri dat hij huilde toen zij een einde aan de verhouding maak te. In 1935 maakte de Europese pers melding van een amoureuze'be trekking tussen Negri en Hitier. Haar film 'Mazur ka' stond bekend als een van Hitiers grote favorie ten. De filmster heeft die relatie immer ontkend. Pola Negri trad onder Pola Negri. - fotoap andere op in 'The Red Peacock', 'Bella Dona', 'Passion', 'A Woman of the World', 'Men', 'Loves of an Actress' en 'The Woman from Moscow'. Haar laatste rol was in Walt Disney's 'The Moonspinners' uit 1964. De actrice droeg altijd zwarte kleren en viel op door haar blanke huid en gitzwarte haar. Zij is twee maal getrouwd ge weest. In 1919 trad zij in het huwelijk met de Poolse graaf Eugene Domski, maar de schei ding volgde al een jaar later. In 1927 trouwde zij met de Russische prins Serge Mdivani. De prins kwam in 1936 om het le ven bij een polowedstrijd. Ernst Jansz. foto els kirst Door Jan Koesen HILVERSUM - 'Blauw Bloed' is een dokumentaire over de 'uitstervende Indo's', aldus maker Hans Kemna die hier mee zijn regisseursdebuut maakt. De camera volgt Frank Krom, een jonge cineast met een Ne derlandse vader en een Indone sische moeder op diens eerste reis naar de Gordel van Sma ragd. Frank zweeft zoals zoveel Indo's tussen twee culturen: is hij Indonesiër of Nederlander, bruin of blank? De VARA zendt de dokumentaire donder dagavond uit (Nederland 2, 21.32 uur). Aan het einde van de reis en de film weet Frank het ant woord nog niet. Hij heeft ge proefd aan het land dat de helft van zijn wortels heeft ver schaft. „Ik moet nog een keer terugkomen. Het is heel moei lijk om een balans te vinden. Daar moet ik echt over naden ken." Hans Kemna, van huis uit acteur, is enkele malen in Indo nesië geweest. Zelf zo blank, blond en blauwogig als het maar zijn kan, is hij bezweken voor de magie van dat land dat voor zoveel Nederlanders alles betekend heeft. Toen Fons Ra demakers de 'Max Havelaar' daar verfilmde, leerde Kemna als lid van de crew het land kende. Later trok hij als assis tent van Ben Verbong nog maals naar Indonesië voor de opnamen van 'De Schorpioen.' Sindsdien is hij er nog enige malen geweest. Om zijn hartewens, een film over Indonesië, mogelijk te ma ken, nam hij contact op met de in Zwijndrecht geboren half bloed Frank Krom, zelf ook ci neast. Kemna had Frank leren kennen toen deze als stagiaire werkzaam was bij de verfil ming van 'Spetters' van Paul Verhoeven. Krom: „Ik wilde zelf de film in. Als verhaal koos ik hét eer ste boekje 'Gideons Droom' van Ernst Jansz (eveneens Indo) van de popgroep 'Doe Maar'". In de dokumentaire beleven we eerst een gesprek tussen Kemna en Krom waarin de achtergronden van de laatste worden uitgelegd. Vervolgens stapt Frank in het vliegtuig. Aangekomen in Indonesië maakt hij kennis met familie en andere Indonesiërs. We zien zijn verbijstering en ontroering en zijn wankelen tussen twee culturen. Dan neemt hij weer afscheid van Indonesië en gaat naar huis, met van alles om over na te denken. Het geraamte van deze do kumentaire zit prima in elkaar, de uitwerking is heel wat min der. Kemna is als interviewer nogal nadrukkelijk aanwezig, er is geen sprake geweest van een scenario, maar camera en microfoon hebben alles opge nomen en later aan elkaar ge plakt. De gesprekken duren daarom veel te lang en zijn on benullig. Natuurlijk zeggen de mensen bij kennismaking din gen als: „Ha, hoe is het met jou en met die en die en hoe is het weer in Nederland en wat ga je doen?". Maar dat soort ge sprekken op de televisie is voor de kijker thuis niet om aan te horen. Kemna is gewoon met zijn hardware achter Krom aange lopen en dat was dat. Voor een film komt heel wat meer kij ken. Het onderwerp is met de regisseur op de loop gegaan. Er zijn natuurlijk ook heel goede momenten. Zo zingt Ernst Jansz met Frank naast hem op de pianokruk een mooi Maleis liedje en is de aankomst van Frank heel goed verfilmd. Flarden Indonesië trekken voorbij, terwijl Frank beduusd de verwezenlijking van zijn droom op'zich in laat werken. Drama te over dus en een mag nifiek decor. Maar een stren gere montage en weglaten van het gewauwel had de film veel sterker gemaakt. Een scenario schrijver had hier mooie din gen kunnen doen zonder het uitgangspunt aan te tasten. De film heeft de vage bood schap dat de Indo's vervreem den van Indonesië. Een derde generatie heeft helemaal geen weet meer van het land van herkomst. De Indo's, zegt de film, lopen als toeristen door Indonesië rond en worden ook als zodanig behandeld, al is hun huid wat bruiner dan die van Piet uit de Alblasser- waard. Kemna moet zijn film maar eens overdoen. Dit werk stuk heeft anderhalve ton ge kost en dat is niet veel. Laat hij 'Blauw Bloed' maar als een kladpapierlje beschouwen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 13