DESTEM IK HEB GELEERD DE NERING NAAR DE TERING TE ZETTEN' TERDAGI O rklaring pen ZATERDAG IQ 1 AUGUSTUS 1987! O ij is zo goed als onbekend, de roddelpers bijvoorbeeld heeft nog nooit van hem ge hoord. Toch is Bram van Leeuwen alias prins Leo de Lignac ongetwijfeld een van de rijkste en meest extra vagante Nederlanders. Al vier jaar bevaart hij met zijn luxueuze jacht 'New Horizon L' subtropische wateren. Achtentwintig man personeel zorgt ervoor dat het de prins, zijn secretaris en hun gasten aan niets ont breekt. Verslaggever Paul Koopman was enkele da gen aan boord voor een exclusief interview. „Dit is mijn kleine koninkrijk, het mooiste schip ter wereld", zegt de prins die per etmaal ruim 40.000 gulden ver teert. De prins kwam aan zoveel kapitaal door 'zijn' NTI, Keurkoop en Lecturama voor veel geld aan het Vendex-concern te verkopen. Buiten publiciteit Exclusief Vorstelijk Borstelfabrikant NTI Derdehands prins Varen Duur schip Geslaagd US 19871^. don Kahl. Begin I twee politieman- Kahl sloeg op de ter doodgeschoten taat Arkansas hem Bij dat gevecht e-inspecteur het le bewonderaars van e 'Zwijgende Broe- niets minder dan de Amerikaanse rschap een oorlogs- i werd gezegd dat Zionistische bezet- erenigde Staten als eschouwd". De 31- ws stelde zich aan wijgende Broeder- dsen te werven om lijk te maken. De tond uit een reeks t de opbrengsten eveelheden wapens e broederschap ten- 'seren, waren al drie as een synagoge in n was bij een overval rt 4 miljoen dollar ~ws verloor het leven met de politie. De nu een kwijnend be- t het overgrote deel lange gevangenis- ~en gewapende mi- banden hebben met duistere organisaties, kampen in afgelegen teruggetrokken. de VS zijn de zoge pen' actief. Die groe- fs gepoogd massale onder de door moei- e boeren in Nebraska an deze groepen heb- an 1985 een serie zeer en gepleegd in het ebraska. e 'Neo-Nazi Beweging' pgericht door George Rockwell werd in zijn volgelingen ver- dkwartier bevond zich een voorstand van cht om niet te veel op Rockwells geestver- et platteland terugge- ogenblik is beweging een ledenwerfcampag- zich bovendien tal van nazi-groepen in nage- de VS. Ze zien Hitier tieke voorbeeld en hun nnen dat de jodenver- olocaust ooit hebben ok dat zich in Chicago cpering bevindt die zich 'National Sozialistische er Partei' noemt. Die or- ervan verdacht grote ropagandamateriaai te litieke medestanders in De 34-jarige leider van Rex (Gerhard) Lauck, d 'NS Kampfruf uit. In nog zeer onlangs een :tler-herdenking gehou- organisaties heeft de stitie nog geen vat kun- blijft de 'Liberty Lobby' ijpbaar. Het door die n anti-joodse weekblad heeft nog altijd 113.000 ti-Defamation League' de macht en de invloed echtse groepen -ook al g optreden van het Ame- erie van justitie - sterk is dat in steeds meer staten aangenomen die het be- ..eurgroepen mogelijk ma tt heeft een beslissing van chtshof er toe geleid dat rten, maar ook alle andere oepen enorme sommen schadevergoeding kunnen Dnen of groepen die rascis- ten ontplooien, laatste heeft ervoor ge- )ze militanten zich knarse en afgewend van een be- r haat werd bepaald en dat ntuur attractief werd ge- kringen bestaat kennelijk k grotere angst voor de fi- rgang, dan voor enkele ja- ,chap. Is tekenen van voortreffelijk- keurmeester terdege op zal okken van een sterke witte le ogen is kinderwerk, maar an een krachtige witte muis gen is, volgens een beschou- akblad „Fur Feather" nog t. jken van Britse steden worden zwarte en chocomuizen niet ouwd als de pony van de Iet is nog een kleine sport in ar toch wel op groter schaal bijvoorbeeld het fokken van Muizenfokkers zijn overi- ood voor de insluip van wilde iet terugdeinzen zich met de te vermengen. Muizen zitten hoek zachtjes een kanarie te Nero beraam ik mijn oorlogs- el. Mijn vrouw de deur uit, of iat is het dilemma. H Door Paul Koopman In de Port Canto in Cannes balanceren toeristen op het kademuurtje om een glimp op te kunnen vangen van de ano nieme rijkaard aan boord van het groot ste privéjacht in de haven. Wie geluk heeft, krijgt nêt een been te zien dat over de leuning van een witgelakte rieten stoel bungelt. „Zou dat hem wezen?", vraagt een amateurfotograaf aan zijn vrouw, terwijl in de stoel op het achterdek een krantje wordt omgeslagen en een kop koffie geserveerd. Maar de gekiekte eige naar blijft een mysterie. Een koning, een olieminister? „Nee, het moet een sjeik zijn", constateert de man op de kade. Wie zou ook kunnen weten dat het 59,95 meter lange jacht met vergulde wa pens op beide flanken, toebehoort aan een Nederlander? Een prins nog wel, die volgens de officiële titulatuur door het leven gaat als niemand minder dan L. de Lignac, gevolmachtigd minister van het Koninklijk Huis van Este Bavière? In het naslagwerk 'Wie is wie?' zal men ver geefs zoeken naar deze edelman. Ook in de registers van de Nederlandse adel heeft de varende multimiljonair geen plaatsje gekregen. Wie is dan in vredes naam prins Leo de Lignac? „Ik heb mezelf met succes tientallen ja ren buiten de publiciteit weten te hou den", meldt de prins niet zonder trots. „Als je bekende bedrijven hebt die voor het grote publiek werken, dient de eige naar wat in de schaduw te blijven. De ontvoeringen van Caransa en Heineken gaven ook reden tot voorzichtigheid. Maar ik loop tegenwoordig weinig risico meer. Men kan mij niet opwachten, want ik weet 's ochtends nog niet wat ik 's avonds ga doen. Verder heb ik behalve mijn twee lijfwachten nog vierentwintig koppen bemanning aan boord. Als het alarm afgaat, komen ze uit allerlei deu ren en gangen aanrennen. Ik heb name lijk een vrijwel onvindbaar miniatuur- zendertje bij me, dat alarm geeft in de radiokamer zodra iets onverwachts zou gebeuren. De radio-officier en de politie kunnen me dank zij dat zendertje vieren twintig uur per dag volgen. Het is in feite de moderne versie van het sprookje van Klein Duimpje met zijn broodkruimels." De werf Van Lent op Kaageiland heeft tot op de dag van vandaag nooit bekend gemaakt dat de prins De Lignac de op drachtgever was voor de bouw van de 'New Horizon-L'. Vier jaar na de opleve ring van het superjacht gunt de prins ons dan toch nog een exclusief kijkje in zijn keuken van onbeperkte rijkdom en luxe. Wat te denken van de drie massief mar meren ligbaden van duizend kilo die in de gastensuites aan boord van de 'New Horizon-L' zijn ondergebracht? Welke interieur-architect zou niet in verrukking raken over het van de boeg tot achter schip door de Italiaanse top-designer Luigi Sturcchio ontworpen interieur? Welke museumdirecteur zou niet jaloers zijn op de enorme collectie Aziatische kunstvoorwerpen? In het in leer gebonden goud op snee welkomstboek dat iedereen die aan boord verblijft als souvenir meekrijgt, heeft de prins het bescheiden geformu leerd. „Het is misschien moeilijk te gelo ven, maar onze eerste zorg was om het eenvoudig te houden. Er zijn maar drie kleuren gebruikt: wit, gouden accenten en een vleugje blauw. Er is geen andere decoratie dan platen antiek marmer ach ter de draagzuilen en twee marmeren va zen in de salon." Maar 'eenvoud' betekent in prinselijk jargon kennelijk toch iets anders dan in doorsnee huis-tuin-en-keukenkringen. Zo doelt de prins met zijn 'vleugje blauw' op zijn ligbad van massief lapiz- lazuli en het wit is terug te vinden in de met Spaans geiteleer beklede plafonds en in de door Sturcchio himself ontworpen duimdikke wollen vloerbedekking. Wat de 'gouden accenten' betreft lijkt het wel of de prins een alchemist met de steen der wijzen heeft ingehuurd. Nagenoeg al les wat een sterveling aan boord maar kan aanraken is verguld. Trapleuningen, deurknoppen, handdoekenrekken, hang en sluitwerk, vloerdorpels en muurpane len glimmen in 24-karaats edelmetaal. Jawel: ook de pedaalemmers, wc-bor- stels en scheermesjes zijn met goud be kleed. Geld speelde bij de bouw van het schip absoluut geen rol, vandaar dat de salon, eetkamer, de twee suites van de prins en zijn secretaris Hans Verver alsmede de drie gastensuites de grandeur en rijkdom van oude Europese vorstenhuizen mak kelijk naar de kroon steken. Ook wat ser vice betreft doet de levensstijl van de prins niet veel onder voor die van een sprookjeskoning. De achtentwintig kop pen sterke bemanning zorgt ervoor dat het De Lignac en zijn gezelschap aan niets ontbreekt. De twaalf uit Sri Lanka afkomstige stewards zijn er in getraind om de prins en zijn gasten al bij het ge ringste teken van licht ongemak op hun wenken te bedienen. Met een zilveren dienblad in de hand - de prins staat er op dat zelfs zijn krant op zilver wordt aangereikt- komen ze dan toesnellen. „Excuse me your highness. Do you need anything? Some champagne? Thank you sir." Ook voor zijn gasten wenst de prins alleen het beste. De drie gastensuites aan boord - Chinees, Japans en Frans inge richt - worden na elke nacht door liefst zeven stewards weer helemaal op orde gebracht. Gedurende de dag worden de lakdoosjes met bonbons en snacks bijge vuld en de schaal fruit in de minibar ver verst. Kleding wordt zonder dat er een woord aan wordt vuilgemaakt, meegeno men, gewassen, gestreken en weer in de kast teruggelegd. Opeens is de lege kof fer weg. Die blijkt voor de goede orde in een speciale opslagruimte te zijn onder gebracht. Gasten kunnen verder uitgebreid toi let maken, met een ruime keuze uit ver schillende lotions, geraffineerde geurtjes, pre- en aftershaves, crèmes en shampoos. Een van de drie gastensuites aan boord van de New Horlzon-L. Het per soneel zorgt ervoor dat mlnl-bar en bonbondoosjes voortdurend rijkelijk gevuld zijn. De prins De Lignac (rechts) met zijn secretaris Hans Verver aan boord van de New Horizon-L. - FOTO'S PERSUNIE De prins vaart in zijn geld De New Horlzon-L op zijn vaste ligplaats in de haven van kan. Het schip meet 59,95 meter en telt een bemanning van 28 koppen. Een verrassing: dit alles -en ook de bonbons, zoutjes, toffees en andere lek kernijen - komt uit Japan en China voor de Japanse en Chinese suites, want de prins verwent zijn gasten in stijl. Wie zou denken dat de prins zijn fortuin van zijn familie heeft geërfd, vergist zich jammerlijk. Het levensverhaal van prins Leo begint namelijk in 1918 als Abra ham van Leeuwen, zoon van de Rotter damse borstelfabrikant David van Leeu wen. Na drie maanden overlijdt zijn va der. Brams moeder moet in hun etage op het Rotterdamse Noordereiland kamers gaan verhuren om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Met van de gemeente geleende boeken doorloopt zoon Bram later toch nog de HBS, waar de con ciërge hem op een goed moment inprent: „Denk er om dat je die boeken netjes houdt, want volgend jaar gaan ze naar een kind uit een ander arm gezin." Toen moet Bram besloten hebben dat hij rijk wilde worden. En niet een beetje. Nee, ontzettend steen-stinkend rijk. Prins de Lignac vertelt met nog zicht bare voldoening: „Ik had niet bepaald een zakelijke instelling, want ik zocht al lereerst een baan in de journalistiek. Na bijna dertig sollicitatiebrieven werd ik aangenomen bij het Delfts Volksblad en in dat vak heb ik twee jaar lang veertig gulden in de maand verdiend." Met zijn declaraties kan de jonge ver slaggever zijn inkomen nog wel een beetje opschroeven, maar het zet toch weinig zoden aan de dijk. In 1938 besluit Van Leeuwen daarom voor zichzelf te beginnen. Met een gietijzeren schrijfmachine en een dikke stapel carbonpapier lanceert hij een schriftelijke cursus literatuur en publiciteit. De eerste drie doorslagen verkoopt hij als A-cursus voor 1,60, de volgende vier als B-cursus voor 1,20 en de laatste nog nauwelijks leesbare door slagen gaan als C-cursus voor 80 cent de deur uit. Maar dan komt de oorlog en de bezetting. De Nederlanders willen naar de Engelse radio luisteren en Van Leeu wen -als journalist ontslagen door de 'Kultuurkamer' - besluit een Engelse cursus te schrijven. Dat wordt het begin van het 'Nederlands Talen Instituut'. De carrière van Van Leeuwen is te stormachtig om in detail të kunnen be schrijven. Samenvattend: het NTI wordt uitgebouwd tot 'het grootste instituut voor schriftelijk onderwijs', met in 1960 ruim 80.000 cursisten. Een jaar later in vesteert Van Leeuwen de riante winsten in de oprichting van het postorderbedrijf Keurkoop. Ook dat wordt een respecta bele onderneming met enkele honderden medewerkers. Vier jaar later heeft de di recteur/eigenaar alweer genoeg verdiend om een derde poot aan zijn imperium toe te voegen: uitgeversmaatschappij Lecturama. In 1967 wordt letterlijk de kroon op zijn werk gezet als de Franse prins De Déols, die hij uit de oorlog kent, Van Leeuwen de Franse titel 'Prince de Ligngc' verleent. Tegen die tijd leeft Van Leeuwen al als een vorst, met zijn witte Rolls Royce Silver Cloud, een landhuis aan de Cóte d'Azur in de stijl van Lodewijk de Zestiende en een klein leger Japanse bedienden. De prins: „Ik ben eigenlijk een soort derdehands prins, want de titel De Lig nac was uitgestorven in Brazilië en was weer aan het Huis De Déols teruggeval len, dat op zijn beurt weer onder het voormalige Franse koningshuis staat. Officieel heb ik die titel wegens 'diensten voor het Franse verzet' gekregen, al moet u zich daar niet al te veel bij voorstellen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog hielp de prins van Déols mij met inlichtingen uit het Franse verzet en ik speelde op mijn beurt informatie door over Duitse troepenbewegingen. Na de bevrijding zijn we goede vrienden geworden." Als prins De Lignac dus, bouwt Abra ham van Leeuwen zijn concern verder uit. Onder de vlag van verscheidene Zwitserse 'holdings' gaan uiteindelijk meer dan dertig ondernemingen in vijf Europese landen schuil. In 1980 ten slotte is het 'BINGO'. Anton Drees- mann van het Vendex-concern is bereid het hele concern over te nemen. Het overnamebedrag is nooit bekend ge maakt. Volgens financiële deskundigen voor een half miljard gulden, maar de prins zegt dat het minder was. Hij kan er in elk geval rustig van gaan leven, zoals dat onder renteniers met gevoel voor un derstatement genoemd wordt. De gerenommeerde werf Van Lent had toen overigens al de opdracht een super- jacht te bouwen. Maar de ironie wil dat de prins eigenlijk niet van varen houdt. Als de 'New Horizon-L' eens per jaar zijn vaste aanlegplaats in Cannes verlaat voor een oversteek naar het Caribisch gebied in Latijns-Amerika, volgt hij per jumbojet een paar weken later. De brug van zijn schip heeft hij de afgelopen vier jaar nog maar één keer bezocht. „Er is echt absoluut niets aan om tien dagen lang grauwe zee om je heen te zien", ver telt prins Leo vanuit zijn comfortabele stoel op het achterdek. „Ik hou wel van cruises. Anderhalve dag varen en dan een nieuwe of bekende haven aandoen. Een paar dagen blijven en dan weer ver der. Die heerlijke cocktail van wonen op je eigen schip, gasten ontvangen en par ty's organiseren bevalt me prima." Glun derend: „Toen ik nog verslaggever was, wist ik al dat ik deze levensstijl nodig had om helemaal gelukkig te zijn. Mijn moeder zei altijd: „Bram: je moet de te ring naar de nering zetten." Maar ik heb daar nooit in geloofd. Ik heb de nering naar de tering gezet." De prins De Lignac is ongelooflijk trots op zijn 'New Horizon-L', zijn derde schip in deze klasse. De initialen NHL (de L staat voor Leo) zijn dan ook niet alleen op het briefpapier van de prins te rug te vinden, maar ook op zijn ochtend jassen, badhanddoeken, deurknoppen, bestek, vloeratten en wc-brillen. Hij be roemt zich er op dat in de hele wereld geen schip zo goed onderhouden wordt als het zijne. Per jaar gaat daar alleen al vier miljoen gulden mee heen. Dank zij dat intensieve onderhoud oogt de 'New Horizon-L' dan ook alsof ze nét uit de showroom is gekomen. In het kwetsbare lakwerk aan de muren is geen krasje te bekennen en gasten zullen vergeefs zoe ken naar spoortjes gemorste as of cham pagne op het salondek of in het tapijt. De prins: „Het onderhoud van een schip kost bijna nog meer dan de rente op het geïnvesteerde kapitaal. En ik ben een Pietje Precies. Zo hebben we vorige maand nog alle deurknoppen, railingen en lijsten opnieuw laten vergulden." Het handjevol superjachten dat verder nog in de wereld rondvaart, beziet de prins meestal met mild misprijzen. Aller eerst, zo benadrukt hij, wonen de andere varende multimiljonairs niet zoals hij permanent aan boord van hun schip. En het wonen aan boord vereist vanzelfspre kend een extra portie comfort en luxe. Verder heeft de 'New Horzion-L' zijn twee speedboten op het benedendek, waardoor het bovendek geheel vrij bleef en door interieur-architect Sturcchio kon worden omgetoverd tot smaakvolle pleisterplaats in de zon. „Welke jachtei- genaar heeft dit uitzicht?", vraagt De Lignac. Het bijna even grote jacht naast de 'New Horizon' dient hem tot prachtig voorbeeld. „Moet u zien", klinkt het af keurend.' „Die sjeik moet met klap stoeltjes tussen zijn speedboten zitten. Een armoedig gezicht. Daar heb ik geen last van." Er is een heleboel geld voor nodig ge weest eer de prins werkelijk tevreden was. Maar nu is er dan ook niets meer dat zijn hartje begeert. „Ik ben ge slaagd", zegt hij van zichzelf, „en niet omdat ik rijk ben, maar omdat ik geluk kig ben. Dit is mijn geluk: een grote lief de, het mooiste schip van de wereld, mijn koninkrijk." Volgens de prins is zijn banksaldo groot genoeg om er nog tot ver in de een entwintigste eeuw warmpjes bij te zitten. Zijn persoonlijke koninkrijk zal dus ver moedelijk niet door financiële tegensla gen tenonder gaan. Maar wat te doen als een oliesjeik of industriebaron een nóg mooier, groter, duurder schip laat bou wen? En brutaalweg pal naast de prins afmeert? Hoe bestendig is dan het ver worven geluk? De Lignac: „Hoewel u misschien an ders zult denken, komt mijn geluk van binnenuit. Dat is immers de enige plaats waar écht geluk vandaan kan komen. Ik zal dus niet gefrustreerd raken als iemand anders met een groter of mooier schip komt. Alleen zou ik dan zeggen: jammer. Ik ben nu de tweede mooiste in de wereld. Eh wat schip betreft na tuurlijk."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 21