Fn vo< KLAP knokt voor voortbestaan PROJECT VAN FRANCISKAANSE SAMENWERKING CO AM! Gedh hand 'ONEERLIJKE CONCURRENTIE OVERHEID' DE STEM EXTRA VRIJDAG 31 JUL11987 De zorg voor de vrede, toegespitst op campag nes tegen de atoombe wapening en verbreed tot inzet voor doorbre king van verstarde oost-west-relaties: dat is de kerken van Ne derland zeer ver trouwd. Zonnelied Risico's Cultuur DE! GENÈJ vende voor wikkel| einde resultai Golf vj Gedumpt Kleur Zwakken Hoogtepunt Vrijkopen T47 v If fr ,>y f-tf'y-r r -M"> Ml 4*, \ft a. 1 v; v ft A \iW A XVi> Franciscus spreekt vogels en vissen toe. Door Jan Bouwmans Ze hebben er niet voor niets het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV) voor dat, naast het al veel oudere katholieke Pax Christi, inmiddels gezel schap heeft gekregen van enkele nieuwere clubs. Maar de zorg voor het milieu, het feit dat de bodem en de ri vieren zijn en worden vergif tigd, dat de bossen sterven en dat de lucht regelmatig niet is in te ademen, dat heeft in de kerken slechts stiefmoederlijke aandacht gekregen en al hele maal geen organisatorische ge stalte. De vredesbeweging heeft duidelijk ook een kerkelijk ge zicht, de miliebeweging duide lijk niet. „Er is in protestantse kring wel een initiatief geno men met de oprichting van de oecumenische Vereniging Goed Rentmeesterschap", memo reert drs. Tini Brugge, „maar er komt weinig van de grond. In de jaren zeventig is er de ac tie Nieuwe Levensstijl geweest, waaraan ook weer in de her vormde en gereformeerde ker ken veel aandacht is besteed. De Franciscaanse Vredeswacht Woensdrecht heeft veel losgemaakt. foto anp Naast vredeswacht nu ook milieuwacht Maar het is niet erg aangesla gen". De reden hiervan vindt me vrouw Brugge moeilijk te pei len. Voor haar gevoel speelt ge brek aan spiritualiteit sterk mee. „Die dingen zijn doodge bloed omdat het uitmondt in een lijstje van dit mag ik wel en dat mag ik niet doen, zonder dat er inspiratie en verdieping van binnenuit meespeelt. Het heeft het geloofsvuur nooit ge raakt". En precies hier begint het verhaal van het milieuproject van de Franciskaanse Samen werking, waarvan mevr. Brugge mede de coördinatie heeft. De Franciskaanse Sa menwerking omschrijft zich zelf als een vereniging van vrouwen en mannen die groepsgewijze het evangelisch leefmodel van Franciscus van Assisi gestalte willen geven. Van deze vereniging zijn 44 autonome gemeenschappen lid. En dan spreek je volgens Tini Brugge toch al gauw over on geveer 12.000 paters, broeders, zusters en leken. Zelf behoort ze tot de laatste categorie. 'De Aarde eren' heet het voorlopig driejarige Francis caanse milieuproject. Niet ver eren, zo wordt gewaarschuwd in een uitvoerig document. Dat verschil geeft meteen iets van de spiritualiteit, de geestesge steldheid weer. Het project is in eerste aanleg ook naar binnen toe gericht. In tweeërlei op zicht: individueel en op het col lectief van de Franciscaanse familie. Het is dus niet direct een op de kerk en maatschappij gerichte actie. De eerste doel stelling van het project is na melijk die 12.000 leden van de Franciscaanse familie te laten komen tot milieubewust leven. Niet uit een drang tot zelfbe houd en overleven, maar daar toe gevoed vanuit de diepe spi rituele wortels van de Francis caanse traditie die hun oor sprong hebben in de visie op en omgang met de aarde en de na tuur van Franciscus van Assisi die in zijn beroemde 'Zonne lied' al het geschapene zuster en broeder noemt. Daar ligt tegelijk de schakel waar de zorg voor het milieu door het geloofsvuur geraakt kan worden. „We willen duide lijk zeggen dat de omgang met de aarde alles met ons geloof te maken heeft", aldus Tini Brug ge. „'Ik geloof' betekent dat niet wij, mensen, het hoogtepunt zijn, maar God; het is Zijn schepping, niet de onze. De mens is maar een van de schep selen; de planten en dieren zijn er niet voor niets en ook schep ping van God. Franciscus legt dat uit met zusterschap en broederschap en was daarmee zijn tijd ver vooruit. De gelo vige mensen hadden het mi lieuvraagstuk eigenlijk veel eerder moeten ontdekken". Het Franciscaanse milieu project is geen gesloten project in die zin dat het beperkt is tot Franciscanen. Iedereen die zich aangesproken voelt, kan mee doen. Het is evenmin zo dat maatschappelijke acties buiten het perspectief vallen. Men stuurt daar niet op aan, maar 'Woensdrecht' heeft in de Franciscaanse beweging heel wat losgeslagen; is zelfs de eigenlijke oorsprong van het milieuproject. Tini Brugge: „Het feit zelf van de Franciscaanse vredes wacht in Woensdrecht heeft een grote rol gespeeld, omdat ze zo'n duidelijk gezicht geeft aan de Franciscaanse beweging. Dat leidde tot reacties in de geest van dat de Franciscaanse beweging meer gezichten had dan die van vrede. Anderhalf jaar geleden viel toen het be sluit voor dit milieuproject". Tini Brugge ziet het er best van komen dat zich, naar het voorbèeld van de Francis caanse vredeswacht Woens drecht, Franciscaanse milieu- wachten gaan vormen die wa kes houden bij milieuverpes- tende bedrijven. De gebeds wake als actievorm blijkt Franciscaanse kringen - en die intussen niet alleen - zeer aan te spreken. Het valt te ver wachten dat die meer en meer toegepast zal gaan worden als maatschappij-kritische stel- lingname en uitingsvorm van religieuzen. Buiten Woensdrecht is dat al gebeurd toen de kerncentrale in Borssele de laatste keer weer werd opgestart zonder dat aan alle vereisten van het Weens atoombureau was voldaan. „Aanklagen was daarbij niet de opzet", zegt Tini Brugge, „maar wel als gelovigen stil staan bij de risico's die geno men worden. Het biddend wa ken is heel duidelijk een actie middel dat op onze maat is ge sneden. Het zou op de maat van elke christen gesneden moeten zijn". Het milieuproject is als het ware een stuk herontdekking van een dimensie van de eigen Franciscaanse identiteit die in de loop van de eeuwen een beetje verduisterd is geraakt. Tijdens de derde landelijke manifestatie van de Acht-Mei- Beweging in Zwolle kreeg die herontdekking tot milieube wust leven gestalte in de vorm van de Franciscaanse afwasac- tie. Zoals gebruikelijk in onze maatschappij werd alle afval en wat als afval wordt be schouwd lukraak in afvalbak ken gedeponeerd. De Francis caanse milieubeweging liet dat niet passeren. Het afval werd nagezocht op spullen die, schoongemaakt, best weer ge bruikt konden worden. Die spullen werden ter plekke af gewassen, schoongemaakt voor hergebruik. 'De Aarde eren' is in de woorden van de beweging „op nieuw ontdekken hoe leven in verbondenheid met moeder Aarde meer geur, kleur, fleur, smaak en 'vuur' geeft aan ons zelf en aan het stukje aarde waar wij wonen en werken". Het is beslist geen 'terug-naar- de-natuur'beweging en ook geen afwijzen van de moderne wetenschap en techniek. Brug ge: „Franciscus wees cultuur niet af; je mag alles gebruiken. Het is wel bewustwording hoe je met de dingen omgaat, hoe je ze gebruikt en misbruikt ten koste van andere mensen en andere schepselen. Dat de auto bestaat, is fijn om je moeder te vervoeren die niet meer lopen kan. Wat er is, kan gebruikt worden, alleen hoe. Je moet je bewust worden van de grenzen. De grens ligt daar waar de aarde op onherroepelijke ma nier schade wordt aangedaan". Gebeds- en bezinningsbij eenkomsten vormen een groot bestanddeel van het milieupro ject. Studie uiteraard ook, maar evenzeer zullen de han den uit de mouwen worden ge stoken. Deze zomer zullen Franciscanen een werk- en be zinningskamp houden in na tuurgebieden in de Alblasser- Drs. Tini Brugge: „„Franciscus wees cultuur niet af; je mag alles gebruiken". - foto franciskaanse samenwerking Franciscaanse milieu-actie op de Acht-Mei-manifestatii Zwolle. - foto franciskaanse samenwerk* waard, waar in de kwetsbare gebieden onderhoudswerk moet worden gedaan met de hand. En wanneer de 'Francis kaanse Samenwerking' op 19 september met een landdag in Megen het 25-jarig bestaan van de vereniging viert, zal een speciaal milieuprogramma niet ontbreken. En zonder spel is de Franciscaanse geest onvolle dig: van september 1987 maart 1988 voert de speelgroep Pipelare een productie op ovei het Zonnelied van Franciscus onder de titel 'het teken van de Allerhoogste'. De Francis kaanse Samenwerking aan de Oude Gracht in Utrecht ver strekt alle informatie. S De vier i de uitkoj spreking deuren digd aaf ter Vandaag verklarijj De docu missies ontwikkelj stoffen ei| landen) van de m^ sen de De TOULOfl Franse vertrokkd van Toulq door Frai omschrev ter beschd belangen landse Zé dische Ocl Verslaggei| ben dit teerd. Het Suffren lie] uur het schepen, kampschip den binnen vertrekken In Parijs PORT Af UPI) - DJ heeft gig tot een voor onü protest woensdag den en 2] doordat opende op| Onder de j| zich drie jq ging moes| nen om te gehate To| militie die I tatuur vanl terreur en| oefende. Dit kor voor Nafl heette, is Maar, zo lu oppositie, BEURS0VER. AMSTERDAM vers is op de beurs dondert Eerder had de na half twee gehandeld in het aflopen v« Samsom op h werd dit uitge Elsevier en Wc De koersen ontwikkelden beide biedinge handel dicht b gen. Elsevier s Wolters 1 na: bleken belegge over te hebben paar gulden m het fonds ruw ren. Intussen ii de Britse Max belang in de heeft opgeboi eigen deeg, zo tenbeurs. Sommigen blijkt, dat er rt ling is ontstaa' uitgaan dat d KI uwer tot sta betrokken uitg derdag weer to fondsen. Kluwt de bus, Elsevi nummer vijf e wer hebben gez morgen uitgebi stand van zake: De beurs la meer onder de ontwikkeling ii bij. Op de actie LENINGEN Gf IVi 8% antonius 7% antonius 5V« congr.o.Lv. 8% gasthuis L 8V« gasthuis 4V* gasthuis 4% gasthuis 7 hooghuys 4 iVt 8% protz.hs 8 prot.z.hs 7% prot.z.hs Door Jan Bouwmans Het is een van de oudste, zo niet het oudste jeugdtijdschrift van Nederland, want het be staat al 137 jaar. Het begon in 1850 toen missio narissen in China geld nodig hadden voor het vrijkopen van kinderen, vooral van meisjes die daar na hun geboorte nog volop op de mestvaalt werden gegooid. Op het hoogtepunt had voorloper 'De Kleine Apostel' een oplage van meer dan 170.000 stuks. Anno 1987 voert het een permanent gevecht voor zijn voortbestaan. KLAP is de naam. Het is niet alleen de oneerlijke concurrentie van overheidswege die het katholieke jeugdtijdschrift KLAP het leven zuur maakt. Lou Verhaegen van PMK-Nederland signaleert ook een afweerhouding op-de katholieke basisscholen, van oudsher de basis van het tijdschrift. „Wij vinden dat we een christe lijke stellingname moeten betrekken. Het gaat om het kind hier en zijn relatie tot de derde wereld. Het gaat niet slechts om informatie dat er honger gele den wordt en hoe ginds honger geleden wordt, maar dat het ook iets te maken heeft met onze structuren. Wij merken niet dat ouders met ons stellingnemen moeite hebben, maar wel onderwijzers". PMK-Nederland is de katholieke organisatie die de derde wereld wil overbrengen aan kinderen van 4 tot 14 jaar. Uiteraard aangepast aan hun niveau, maar niet afstandelijk en neutraal. Het jeugdtijd schrift KLAP is daarbij het belangrijkste kanaal. PMK-Nederland heeft zijn bureau in Nijmegen, waar Lou Verhaegen, priester van het bisdom Bre da, de scepter zwaait. Aanleiding tot het gesprek is dat KLAP met ingang van september van gedaante zal veranderen. Het formaat wordt groter zodat veel beter met foto's gewerkt kan worden. Wat de inhoud betreft wordt nog gezocht naar een aange pastere aanpak. De gedaanteverandering moet mede het hoofd bieden aan de oneerlijke concurrentie die het minis terie van Ontwikkelingssamenwerking bedrijft. Onder PvdA-minister Jan Pronk is dit ministerie halverwege de jaren zeventig begonnen met de uit gave van het derde-wereld-jeugdblad Sam Sam. „Dat blad wordt gratis verspreid op de basisscholen. De regering stopt er jaarlijks 314 miljoen gulden in. Grote pakken worden op de scholen gedumpt", al dus Lou Verhaegen die meent te weten dat vele ex emplaren ongeopend bij het oud papier belanden. KLAP moet tegen die Sam Sam-stroom opboksen met een abonnementsprijs van ƒ8 voor zes num mers per jaar. Het blad heeft momenteel nog ruim 20.000 abonnees. Aan het feit dat op de markt van ideële jeugdbladen dit jaar ook de algemene organi satie voor ontwikkelingssamenwerking Novib met het blad Roffel is verschenen, tilt Verhaegen niet zwaar. Niet alleen kost Roffel 25 per jaar, maar hij vindt het ook vrij mager van inhoud. 20.000 is echter volgens Verhaegen een gevaren- grens. Het is niet alleen het kosteloos zijn van Sam Sam, ook om de kleur van zijn inhoud heeft KLAP het zwaarder te verduren gekregen. „Als een jeugd blad met een boodschap niet meer kan, heeft PMK geen behoefte meer aan het blad", vat Lou Verhae gen de kern van de zaak samen. KLAP, zo vertelt Verhaegen, was tien jaar gele den nog bijna exclusief een schoolblad. In het kader van de onderwijsvernieuwing begon PMK samen met het Hoger Katechetisch Instituut (HKI) in Nij megen thematische projecten te ontwikkelen: KLAP richtte zich op de missionaire katechese, openheid naar de derde wereld. Het blad was op de scholen dan ook hulpmiddel bij het godsdienston derwijs. „Je krijgt nu de indruk dat nogal wat onderwij zers moeite hebben gekregen met stellingnamen op het sociale en politieke terrein. Ze zeggen dan: dat zijn geen problemen voor kinderen, ze staan te ver van hen af. Men voelt zich gelukkiger met de huis-, tuin- en keuken-ervaringskatechese dan met die pere problemen. KLAP is te moeilijk voor ons, zeg gen ze, en bovendien krijgen we Sam Sam gratis om uit te delen aan de kinderen. Sam Sam is echter ook tamelijk vrijblijvend, veel leuke plaatjes over de derde wereld zonder stelling te nemen. KLAP is niet neutraal en vrijblijvend, willen we ook niet zijn". Beide factoren hebben er wel voor gezorgd dat schoolabonnementen bij voorbeeld van 100 tot 200 stuks terugvielen tot zes exemplaren voor het on derwijzend personeel. Intussen ziet Lou Verhaegen een andere ontwikkeling zichtbaar worden. Zijn jeugdblad wordt ontdekt door werkgroepen voor gezinsvieringen, kindernevendiensten en dergelij ke. Zo vindt het zijn weg steeds meer naar gezinnen. „Wij mikken echter op kinderen en ouders tege lijk. Het jeugdblad met een boodschap, zoals ons voor ogen staat, is alleen mogelijk als het door ouders of begeleiders met de kinderen wordt be sproken. De problematiek van de derde wereld is te ingewikkeld om het aan de kinderen alleen over te laten: ouders en kinderen moeten zich er samen over buigen, zoals ze meestal toch ook samen naar het jeugdj our naai kijken om vragen te kunnen be antwoorden. Waar ouders en kinderen samen KLAP lezen, is men enthousiast", zegt Verhaegen. Het katholieke missionaire jeugdblad blijft niet temin ook mikken op de basisschool voor wat le vensoriëntatie betreft, maar richt zich eveneens meer op parochiële katechesegroepen. Leidraad is dat je als christen een keuze te maken hebt voor de zwakken in je eigen omgeving en verder weg. Dat behoort ook een zaak yan de jeugd te zijn, is de inzet waarmee PMK knokt. Het aankweken van het missionaire denken en voelen bij de jeugd is de rode draad vanaf 1850, toen de eerste 'Annalen van het Genootschap der Heilige Kindschheid tot het Doopen en Vrijkoopen van de Ongeloovige Kinderen in Sina en in de andere afgo dische Landen' verschenen. Kindermoord was in China toen nog heel gebruikelijk. In de eerste anna len staat hierover: „Naauwelijks hebben die onge lukkige schepseltjes het eerste levenslicht aan schouwd, de stem der natuur en des bloeds verge- De Annalen van het Genootschap der Heilige Kindschheid uit 1851. tende, spreken het onregtvaardigste doodvonnis over die teedere wichtjes uit welke zij veeltijds maar oogenblikkelijk door de vroedvrouw laten ombrengen, of anders, op straat of mestvaalt neer gelegd, laten omkomen". De missionarissen wilden deze baby's vrijkopen en daartoe werd aan het thuisfront de 'Heilige Kindschheid' opgericht als een 'kinderen voor kin- deren'-beweging. Bij de doop werd de ouders ge vraagd of de dopeling lid werd van de kindschheid, hetgeen bijna altijd gebeurde, en de ouders beloof den dan 1 cent per kind te betalen. KLAP anno 1987. FOTO PM» mee te werken aan de bekering van de heidenen. De Kleine Apostel legde daarbij de nadruk op de zwar ten in Afrika. Het vrijkopen werd nu het vrijkopen door de doop van de duivel. Je had in de jaren dertig de kindschheidoptochten. Dat waren reclamecam pagnes, maar evengoed demonstraties van triomfa lisme". Waren de annalen bedoeld om de zelateurs en ze- latrices van de Kindschheid (degenen die de contri butie ophaalden en nieuwe leden wierven) op de hoogte te houden, gaandeweg maakte men van de annalen een zaak van de kinderen zelf van. In 1934 wordt bij het vijfhonderdste nummer de ontwikke ling naar een volledig jeugdblad ook uitgedrukt in de verandering van de naam in De Kleine Apostel. Bij zijn doop werd in die tijd elk kind automatisch lid. Lou Verhaegen over die tijd: „Iedere katholiek, groot en klein, was verplicht door gebed en offer In 1954 staat De Kleine Apostel op het hoogtepun1 met ruim 170.000 abonnees. Daarna begint de terug gang, hoewel de koerswijziging al ingezet heef1 Vanaf 1963 daalt het abonnementental met gemid deld 10.000 per jaar omdat het automatische lid maatschap wordt verlaten. „In de jaren zestig", dus Verhaegen, „is De Kleine Apostel meer en me«! een katecheseblad geworden dat kinderen oriënteren op de derde wereld en de waarden va» die derde wereld wil laten zien". In 1966 wordt die koerswijziging voltooid met de naamswijziging in KLAP. Met ingang van septem ber wordt die titel uitgebreid tot 'In één KLAP de hele wereld'. Het is tevens het programma voor de toekomst, want een werkblad wil het zijn. En aller minst vrijblijvend.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 4