DE STEM
Paul Yerhoeven heeft 'hit' in VS
Bette Midler als mal mens
spoort kan
oorkomen'
ROBOCOP: DE NIEUWE AMERIKAANSE SUPERHELD
PODIUM
'Carmen' in Filmzomer
iLIJK NIEUWS
NA ECHTSCHEIDINGEN
Fraude
Missionaris
WASHINGTON - Detroit
heet de meest criminele stad
van Amerika te zijn.
Zwakheden
Strips en poppen
OOK IN DE BIOSCOOP
'OUTRAGEOUS FORTUNE' VAN ARTHUR HILLER
Achtervolging
VRIJDAG 31 JULI 1987
SPEELFILMS OP TV
k strandkerk wordt zondag 2 auguj.
vaarbij in het bijzonder de jeugd be.
er is pastor F. Verheije uit Aarden-
10.00 uur.
lit
ag
de midge, W. Walond, J.s.
t-- Bach en D. Buxtehude.
Het concert begint om
°r 2Q.OO uur. De toegang is
r_ gratis. Na afloop wordt een
en inzameling gehouden ten
ff- bate van het restauratie-
a- fonds van de Baafskerk.
•en
en,
las
ir-
ast
iet
jst
en
en
ti
en
is-
>e-
de
lie
iet
Ier
>'n
ijd
ring wil vanaf volgend jaar een
ivoeren. Ze kunnen dan niet meer
on ouders worden bijgeschreven
plan om zo meer in de pas te lo
iropese landen.
1,50 Ook bij schoolreizen of uitstap-
:is- jes van jeugdverenigingen ont-
>n- staan nu vaak problemen. Het
liet kind kan namelijk niet reizen
er- op het paspoort van een van de
ia- ouders. Vaak komt men daar
ten pas op het laatste moment ach-
te- ter en moet of de gemeente of
an de marechaussee een toeristen-
ies kaart uitreiken. De gemeente
x>- kan drie verschillende kaarten
afgeven. De toeristenkaart B
voor meerderjarigen en BJ
voor jongeren. Die kaarten
kosten in Etten-Leur 32,35 en
21,60. Ze zijn twee jaar gt__„
en geven toegang tot zowat alle
landen in West- en Zuideuropa.
Er is ook nog de toeristenkaart
C. Die blijft onbeperkt geldig,
kost 10,60 en de gebruiker kan
naar België en Luxemburg rei
zen. De marechaussee geeft de
toeristenkaart A af.
„We maken het regelmatig
mee dat kinderen een week
voordat ze met een groep _r
reis gaan, komen ze bij ons om
een eigen pas. Dat is dan
meestal niet meer te regelen,
zeker niet in de vakantieperio
de", aldus Pleunis. „We zijn
dan genoodzaakt een toeristen
kaart af te geven".
Niet alleen na een scheiding
of bij een schoolreisje ontstaan
soms problemen. Wanneer het
kind opgenomen is in de pas
van vader, en die verblijft een
hele tijd in het buitenland, dan
kan zo'n kind officieel niet de
grens over.
Opperwachtermeester J. van
Malsen van de Marechaussee
Brigade Breda maakt, evenals
zijn collega van Eindhoven
Airport, regelmatig mee dat
een jongen tesamen met een
van zijn ouders de grens wil
oversteken zonder in het bezit
te zijn van een geldig reisdocu
ment. „We kunnen alleen een
toeristenkaart uitschrijven als
het gezelschap het paspoort bij
zich heeft waarin de jongen
staat bijgeschreven. Een
trouwboekje is echter ook vol
doende. Beide ouders moeten
wel een verklaring afgeven dat
de minderjarige de grens over
mag.
Het jeugdpaspoort wordt te
gelijk met de nieuwe fraude
bestendige pas voor volwasse
nen ingevoerd. De provincie
gaat het nieuwe paspoort ver
strekken. Voor inwoners van
de kleinere steden is dat voor
delig, want binnen 48 uur zijn
ze straks in het bezit van het
document. Nu kan het in zo'n
gemeente wel eens drie weken
duren voor het paspoort door
alle ambtelijke molens is. Geen
gemeente mag straks nog een
pas afgeven. Dat is nadelig
voor de Bredanaar. Breda mag
namelijk nu nog de passen ver
strekken en dat lukt meestal
binnen 24 uur.
Van Toor wijst er op dat de
nieuwe paspoort-regeling nog
meer nadelige kanten heeft
„Wanneer een monteur uit
mijn gemeente plotseling heel
sne naar Mexico moet om een
machine te herstellen, kan hij
binnen enkele uren een pas
poort hebben. Wij bellen dan
naar Den Bosch en zeggen dat
ze alles klaar moeten leggen en
die monteur kan er zo om rij
den. Straks is dat echter niet
meer mogelijk. Dan moet
iedereen twee dagen wachten.
Dat kan in een aantal gevallen
problemen geven".
Consuls en ambassades mo
gen straks ook niet meer een
pas afgeven. Een missionaris
die bijvoorbeeld in de binnen
landen van Zaïre zit kan nu
naar de consul gaan en die
geeft een nieuwe pas. Straks
moet hij echter de oude pas van
de missionaris naar Den Haag
sturen en pas na minimaal een
week is het nieuwe document
terug in Zaïre.
te-
ari
•en
ten
te
en
en,
de
ad.
5e-
ïft,
ing
ite
iit-
eel
ng
it-
le-
de
af
iet
5r-
de
ijn
nis
vel
iog
zal
T2
Door onze onze correspondent Jo Wijnen
Als we de Nederlandse filmre
gisseur Paul Verhoeven mogen
geloven, zal dat in de toekomst
niet anders zijn. Want in Detroit
speelt Verhoeven's nieuwste
-Amerikaanse-film: RoboCop.
Het is een film die in de VS een zeer
snelle opmars maakt, ook dankzij een
enorme publiciteitscampagne en de
meer dan 13 miljoen dollar die in het
project zijn gestoken. RoboCop is bo
vendien een film die op de wensen en
de maat van een groot Amerikaans
publiek is gemaakt.
Verhoevens geesteskind RoboCop
is half mens en half machine. In dat
vreemde wezen gaat de ziel van poli
tieagent Murphy schuil, een doorge
winterde 'cob' die in het Detroit van
de toekomst de misdaad te lijf gaat.
Murphy wordt evenwel door een
gangsterbende vermoord. Op dat mo
ment verschijnt een een privé-firma
ten tonele -Security Concepts Inc.-
die zich in het bestrijden van de mis
daad heeft gespecialiseerd en die zich
daarbij van even bizarre en super-
technologische middelen bedient.
Het komt er op neer dat de dode
Murphy in een soort met allerlei
high-tech-snufjes volgepropt ijzeren
harnas wordt gestopt en vervolgens
tot leven wordt gewekt. Het resultaat
is de al genoemde half-mens die on
verslaanbaar is en totaal niet gevoe
lig voor wat soort vuurwapen dan
ook. Die half-mens wordt, onder de
naam RoboCop en op strikt commer
ciële basis, losgelaten op de onderwe
reld van Detroit.
Maar in de menselijke helft van de
superheld leeft nog steeds iets van de
oude agent Murphy. Die Murphy
heeft nog een appeltje te schillen met
de bende die hem vermoordde. Robo
Cop heeft bovendien nog een andere
opmerkelijke zwakheid: dat is zijn
geheim computercode. Wie die code
achterhaalt, is in staat de technologi
sche capaciteiten van de superheld in
een slag uit te schakelen.
RoboCop -het moet worden ge
zegd-heeft, dankzij zijn regisseur,
net iets meer dan vergelijkbare films
in het genre. RoboCop is weliswaar
gemaakt met aUe technische foefjes
waain juist de Amerikanen zijn ge
specialiseerd, maar de film heeft - als
een soort toegevoegde waarde- ook
humor en vooral satirische elemen
ten. Verhoeven's geesteskind neemt in
feite de misdaadbestrijding in de toe
komst op de hak. De film is genade
loze afrekening met de typisch Ame
rikaanse bedrijven -en hun direc
ties- die onder alle omstandigheden
het grote geld willen maken. Want
Security Concepts Inc. is een een twij
felachtige onderneming die - het
moest er althans in de VS ooit van ko
men- de misdaadbestrijding als een
soort 'gat in de markt' ziet. Het is het
geprivatiseerde antwoord op het
vraagstuk van goed en kwaad.
Er bestaat geen twijfel over: Verhoe
vens film staat op het punt een onver
valste 'hit' in de VS te worden. De
film is in vele honderden theaters
over geheel Amerika gedropt. Alleen
al in Washington draait RoboCop in
22 bioscopen. In de boekhandels ligt al
een stripboek over RoboCop te koop.
Verwacht wordt dat er van RoboCop
poppen en van zijn wapens speel
goedartikelen zullen worden ge
maakt. En mocht de film het succes
worden waarop Verhoeven en zijn
geldschieters -Orion Pictures-heb-
Paul Verhoeven heeft als eerste
Nederlandse filmregisseur begre
pen dat de Amerikaanse markt al
leen maar met een onvervalst
Amerikaanse film te veroveren is.
- foto ger dijkstra
ben gehoopt, dan zit er wellicht nog
een vervolg in.
Paul Verhoeven heeft zich in de VS
intussen volkomen in de kijker ge
speeld. Hij wordt als een zeer be
gaafd, fantasierijk en origineel film
maker beschouwd. De nu 48-jarige
Verhoeven heeft zich toegang tot Ho
ly wood verschaft met zijn film 'Sol
daat van Oranje'. Andere in Neder
land zeer bekende Verhoeven-films,
hebben zich nimmer in de gunst van
het Amerikaanse publiek mogen ver
heugen. Voor de Nederlandse film
liefhebber blijft Verhoeven de maker
van 'Turks Fruit', 'Keetje Tippel',
'Spetters' en 'Soldaat van Oranje'.
Voor de Amerikanen is hij de man
achter een nieuwe superheld, een held
die - in tegenstelling tot de Rambo's,
de Superman's en vergelijkbare
grootheden - nog een beetje hart, een
beetje ziel en daarom ook een beetje
menselijkheid en humor heeft.
Overigens is RoboCop een typische
actiefilm met veel kabaal, speciale ef
fecten en vooral veel geweld.
Waarschijnlijk is Paul Verhoeven
de eerste Nederlandse filmregisseur
die volkomen heeft begrepen dat de
Amerikaanse markt alleen maar met
een onvervalst Amerikaanse film te
veroveren is. Verhoeven's RoboCop is
dan ook oer-Amerikaans.
"Lethal Weapon' van Richard Donner blijft te zien in
Grand Theater in Breda. Spannende actiefilm met goede
sfeertekening en cynische humor rond het politieduo Mei
Gibson en Danny Glover. Het Vietnam-trauma speelt door
in het gedrag van Gibson, die samen met zijn zwarte col
lega Glover - een oudère, toegewijde huisvader - een ge
vaarlijke heroïne-zaak moet behandelen. Geweld is de
bindende factor in het verhaal.
'An American Tail' (Een avontuur met een staartje)
draait nog steeds in Grand Theater en Mignon in Breda.
Prachtige, spannende tekenfilm van Don Bluth over een
muizenfamilie die in het begin van deze eeuw vanuit Rus
land naar Amerika emigreert.
The living daylights' gaat door in Casino 1 in Breda,
City 2 in Roosendaal, Cinem'actueel 1 en 2 in Bergen op
Zoom, Luxor in Temeuzen en De Koning van Engeland in
Hulst. Spectaculaire James Bond-film maar met weinig
boeiende personages en een versnipperd verhaal. Met een
grimmige Timothy Dalton als agent 007 en Jeroen Krabbé
als een mallotige KGB-generaal.
'Black Widow" van Bob Rafelson is geprolongeerd in Ca
sino 4 in Breda. Onderhoudende thriller met Theresa Rus
sell als geheimzinnige 'zwarte weduwe'; een vrouw die
haar schatrijke echtgenoten vermoordt vanwege de nala
tenschap. Zij wordt geschaduwd door een ex-agente van de
Federale Recherche (Debra Winger), die door haar gebiolo
geerd raakt en haar weet te ontmaskeren. De motivaties
van beide, door elkaar aangetrokken vrouwen, ontbreken
helaas.
'Soul Man', over een blanke student die zich als neger
voordoet om een studiebeurs te krijgen, blijft in Cinésol 2
in Breda. Simpele komedie die vaag herinnert aan 'Toot-
sie'.
'Platoon' van Oliver Stone is nog altijd te zien in Casino
2 in Breda, De Koning van Engeland in Hulst en Luxor in
Terneuzen. Documentaire-achtige Vietnam-film die op
een integere manier de gruwelijkheid van een zinloze oor
log toont.
'De Naam van de Roos', de Middeleeuwse horror-story
van Jean-Jacques Annaud naar het boek van Umberto Eco
blijft in Mignon in Breda, City 1 in Roosendaal, Roxy 1 in
Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst.
"Police Academy 4' gaat weer verder in Cinésol 1 in Bre
da, Cinem'actueel 3 in Bergen op Zoom en De Koning van
Engeland in Hulst.
De filcyclus 'De mooiste Italianen' in Filmhuis Concor
dia in Breda wordt vanavond en morgenavond met het
schitterende, poëtische vijfluik 'Kaos' van Paolo en Vitto-
rio Taviani. Een magnifieke verfilming van vijf verhalen
van Pirandello, die wortelen in de Siciliaanse volksoverle
vering.
Maandag 3, dinsdag 4 en woensdag 5 augustus: 'Blow-
Up' van Michelangelo Antonioni uit 1966. Een modieuze fo
tograaf is ongewild getuige van een moord, die misschien
geen moord geweest is. Een artistieke, filmische visie op de
waarneming van de realiteit, gesitueerd in het hippie-ach-
tige Londen van de j aren zestig.
Donderdag 6 augustus: Trofessione: Reporter" uit 1975
van Antonioni. Fascinerende, vervreemdende thriller over
een vermoeide journalist (Jack Nicholson) die in Spanje de
identiteit van een dode aanneemt en dan in een misdaad
complot belandt. De vormgeving is even belangrijk als de
inhoud. Vooral in deze Antonioni-film worden de raadsel
achtigheid van het bestaan en de menselijke eenzaamheid
schitterend in beelden getroffen.
Scène uit het fragment 'De Kruik' van de vijfluik
'Kaos' van de gebroeders Taviani. Vandaag en morgen
in Filmhuis Concordia in Breda. - foto archief de stem.
Door Marjan Mes
TWEE vrouwelijke rivalen
van de toneelschool blijken
dezelfde minnaar te hebben
en beginnen gezamenlijk
een zoektocht wanneer deze
man plotseling verdwijnt.
Hij is een oplichter die de CIA
en KGB tegen elkaar uitspeelt
met een gevaarlijk chemisch
ontbossingsmiddel.
Het duo - leuk gespeeld door
Bette Midler en Shelley Long -
raakt tijdens zijn wilde achter-
volgingsavontuur steeds meer
op elkaar gesteld. Zozeer zelfs
dat zij niets meer van mannen
moeten hebben. Na afloop van
hun belevenissen staan zij sa
men als Hamlet en Ophelia op
de planken in de komische mis
daadfilm 'Outrageous Fortune'
van Arthur Hiller.
SheUey Long is een serieuze
drama-studente, Bette Midler
een leUebel die aanvankelijk
nog nooit van Hamlet heeft ge
hoord. Zij haten elkaar, vooral
als blijkt dat hun minnaar hen
met elkaar bedriegt Als hij bij
een explosie is verdwenen, ont
dekken zij dat het lijk, dat zij
moeten identificeren, niet het
zijne is. Ook hun Russische
theaterdocent blijkt niet de
gene te zijn voor wie hij zich
uitgaf. Hij heeft hen als KGB-
agent misbruikt, terwijl een
mede-student van de toneel
school zich later als CIA-man
ontpopt. Achtervolgd door deze
twee partijen achtervolgen
Midler en Long op hun beurt
hun ex-minnaar, waarbij zij op
gevaarlijke plaatsen belanden.
Van elkaar leren zij handig
heid in het afbluffen van men
sen en al doende worden zij
dikke vriendinnen. Zo slagen
zij er tweemaal in om een for-
Bette Midler en Shelley Long samen met ene pseudo-indiaanse spoorzoeker (George Car-
lin) in de komische misdaadfilm 'Outrageous Fortune'. fotouip
tuin aan papiergeld in de
wacht te slepen, dat zij twee
maal weer kwijtraken om aan
hun achtervolgers te kunnen
ontsnappen.
Hét leukst is de film in het
laatste half uur wanneer het
duo de oplichter (Peter Coyote)
in Nieuw-Mexico op het spoor
is gekomen. Eerst belanden zij
in een bordeel en vervolgens
slagen zij er met hulp van een
spoorzoeker (George Carlin) en
zijn semi-indiaanse kornuiten
in om hem na een woeste ach
tervolging aan zijn eind te hel
pen. Shelley's jarenlange bal
letlessen blijken haar tijdens
de geweldige sprongen over af
gronden goed van pas te ko
men. 'Outrageous Fortune' is
een doorsnee komische thriller
zonder intelligente humor of
verrassingen.
Van Arthur Hiller (regisseur
van oa. 'Love Story' en 'Tea
chers') kun je dan ook geen
geestige verwikkelingen ver
wachten, zoals van de gebroe
ders Abrahams en Jerry Zuc-
ker in 'Ruthless People' en Paul
Mazursky in 'Down and out in
Beverly Hills'. In beide films
was Bette Midler leukere om
dat die films gewoon veel beter
waren. Opmerkelijk is dat ook
in dit middelmatige Holly-
wood-produkt - net als in
'Black Widow' - een niet nader
uitgewerkte vrouwenvriend
schap wordt geïntroduceerd.
Feminisme Of doodgewoon
opportunisme in de mediastrijd
tegen Aids
'Outrageous Fortune' van Arthur
Hiller draait in Casino 3 in Breda.
Van onze filmredactie
De Cinésol-bioscoop in
Breda gaat ook deze week
weer door met de Filmzo
mer '87; een programma
met iedere dag een andere,
oudere kwaliteitsfilm tegen
gereduceerd tarief.
Vandaag: 'One from the heart'
van Francis Coppola. Prachtig
uitziende, maar vrij inhouds
loze romantische komedie over
een duo dat ruziet en dan met
een andere partner in zee gaat.
De gestileerde, kunstmatige
decors, voorstellende Las Ve
gas, zijn verbluffend. Een ode
aan de droomwereld van Hol
lywood met veel muziek en
oogstrelende beelden, waarin
de acteurs overigens weinig
van hun persoonlijkheid kwijt
kunnen. Dat zijn o.a. Frederic
Forrest, Teri Garr, Raul Julia
en Nastassia Kinski.
Zaterdag 1 augustus: 'Death
of a salesman' van Volker
Schlöndorff. Perfecte verfil
ming van het befaamde drama
van Arthur Miller met Dustin
Hoffman in de hoofdrol. Het
toneelmatige ontbreekt niet in
deze regie, die gebruik maakt
van een recente Broadway-
versie. Ook de cast van deze
versie werd gehandhaafd.
Zondag 2 augustus: "Ran'
van Akira Kurosawa. Schitte
rend historisch epos over de
Japanse Middeleeuwen, dat
werd ontleend aan 'King Lear'
van Shakespeare. Nadat een
bejaarde veldheer zijn domein
aan zijn oudste zoon heeft ge
schonken, breekt een machts
strijd uit tussen zijn jongere
zoons. Probleem voor een wes
terse kijker is dat de persona
ges vaak moeilijk uit elkaar
zijn te houden.
Maandag 3 augustus: 'Die
Blechtrommel' van Volker
Schlöndorff. Prachtige, span
nende verfilming van het dik
ke, fantastisch-realistische
boek van Günter Grass. David
Bennent speelt een opmerke
lijke hoofdrol als de kleine Os
kar die weigert groter te wor
den als de nazi's in 1933 de
macht grijpen. Met zijn blikken
trommel sticht hij verwoesting
Antonio Gades en Laura
del Sol in 'Carmen' van Car
los Saura. - foto archief de stem.
en verwarring. Sterke rolbe
zetting.
Dinsdag 4 augustus: 'Ginger
e Fred' van Fellini. Charmante
film over een bejaard, voorma
lig amateur-danspaar dat elk
aar nog één keer treft om op te
treden in een commerciële tele
visieshow. Fellini levert op zijn
eigen groteske manier kritiek
op de commerciële wereld van
de moderne media. Mooie rol
len van Marcello Mastroianni
en Giulietta Masina als het
tapdanspaar dat lijnrecht staat
tegenover de holle frasen van
de consumptiecultuur. Toch
overtuigt de film dramatisch
niet geheel, omdat de satire aan
de buitenkant blijft.
Woensdag 5 augustus: The
Wall' van Alan Parker. Psy-
cho-dramatische muziekfilm
over het leven van Pink Floyd,
gespeeld door Bob Geldof, zan
ger van de Boomtown Rats.
Een onderdrukkende opvoe
ding levert een ongelukkige
man op, die door tal van 'mu
ren' wordt ingekapseld. De
symboliek is te zwaar opgelegd.
Donderdag 6 augustus: 'Car
men' van Carlos Saura. Prach
tige flamenco-versie van Bi
zet's opera, waarin de liefdes
geschiedenis van de uitvoe
rende artiesten (Antonio Gades
en Laura del Sol) parallel loopt
met die van de opera-persona
ges. Vooral de dans overtuigt in
schitterende, opzwepende scè
nes. Het surrealistische spel
met schijn en werkelijkheid
blijft oppervlakkig.
VANDAAG
Cimitero senza croci (Italië/Frankr. 1968, Ned. 1, 22.40 uur).
Harde spaghetti-western over een weduwe, die de dood van
haar man wil wreken. De dader blijkt niet één persoon,
maar een hele familie te zijn. Met Michèle Merrier en Robert
Hossein.
The asphalt jungle (USA 1950, Ned. 2, 20.29 uur). Klassieke
misdaadfilm van John Huston, die voor Marilyn Monroe de
grote doorbraak betekende. Ze is de geldverslindende vrien
din van een advocaat van kwade zaken, die een juwelenroof
financiert. Sam Jaffe en Sterling Hayden spelen de overval
lers.
Mad Wednesday (USA 1947/50, Did. 1,16.00 uur). Magere en
tevens laatste komedie met Harold Lloyd. Het meest fasci
nerende van deze film is, dat hij begint met een fragment uit
'Harold de sportman' uit 1925 en dan Lloyd 25 jaar later laat
zien.
La chèvre (Frankrijk 1981, Did. 1, 20.15 uur). Detective Gé-
rard Depardieu moet een miljonairsdochter opsporen, die
altijd in zeven sloten tegelijk loopt. Hij krijgt daarbij assis
tentie van stoethaspel Pierre Richard, omdat volgens de va
der pechvogels elkaar aantrekken.
The grass is greener (Engeland 1960, Did. 1,23.25 uur). Eerste
film uit een zesdelige cyclus gewijd aan Robert Mitchum, die
70 jaar is geworden. Als Amerikaanse miljonair is hij ver
liefd op een Engelse adellijke dame. Haar echtgenoot han
teert echter niet-alledaagse middelen om haar te behouden.
Gary Grant en Deborah Kerr spelen het echtpaar in deze
Stanely Donen-komedie.
White dog (USA 1981, Did. 2,23.35 uur). Verhaal van Romain
Gary over een witte hond, die erop getraind is kleurlingen
aan te vallen. Een in Amerika nooit uitgebrachte film van
Samuel Fuller.
The dark crystal (Engeland 1982, België 1,16.00 uur). Boeiend
sprookje over een planeet, waar na een ramp duisternis en
kwaadaardigheid heerst. Er is slechts één overgeblevene
van een vredelievend volk, die het licht kan terugbrengen.
Fantasievolle film van het Muppet-team Jim Henson en
Frank Oz.
Smokey bites the dust (USA 1981, België 1, 20.20 uur). Pla
giaatfilm, waarin de ontvoering van de dochter van een she
riff aanleiding is voor veel gekaapte achtervolgingsscènes.
Met Jimmy McNichol in de hoofdrol.
MORGEN
Le petit monde de Don Camillo (Frankr./Italië 1951, Ned. 1,
17.35 uur). Eerste van vier Don Camillo-films, die de KRO in
augustus opnieuw gaat uitzenden. Met Fernandel als de pas
toor van een Italiaans dorp en Gino Cervi als de communis
tische burgemeester, die voortdurend met elkaar overhoop
liggen.
El Dorado (USA 1967, Did. 1, 22.20 uur). Een van de laatste
grote westerns van Howard Hawks en tevens een van de
beste van Robert Mitchum. In tegenstelling tot 'Rio Bravo' is
in deze film de sheriff de dronkaard, die assistentie krijgt
van zijn oude vriend John Wayne.
The skin game (Engeland 1931, Did. 1, 00.25 uur). Engelse
grootgrondbezitters dreigen tot hun ontzetting een fabriek
voor hun neus te krijgen. Vroege Hitchcock-film naar een
toneelstuk van John Galsworthy, waarin Edmund Gwenn
en Helen Haye de belangrijkste rollen vertolken.
Einer zuviel an Bord (Duitsland 1935, Did. 2,15.55 uur). Een
als berucht rokkenjager bekend staande scheepskapitein
verdwijnt op mysterieuze wijze op volle zee. Met Albrecht
Schoenhals en René Deltgen.
Wunschfilm der Woche (Did. 2,20.15 uur). De kijkers kunnen
kiezen uit: de Italiaanse avonturenfilm met Miles O'Keefe
'Ator l'invincible' (1982); Richard Lesters 'Royal Flash' uit
1975 met Malcolm McDowell en het Jules Verne-verhaal
'Journey to the center of the earth' van Henry Levin uit 1959.
Hierin spelen James Mason en Pat Boone.
An American in Paris (USA 1951, België 1,16.00 uur). Met zes
Oscars bekroonde musicalverfilming van Vincente Minelli.
De film is vooral befaamd geworden door het twintig minu
ten durende slotballet van Gene Kelly.
ZONDAG
The double McGuffin (USA 1979, Ned. 1,19.50 uur). Tieners
ontdekken een moordcomplot rond een vrouwelijke buiten
landse premier, maar niemand gelooft hen. Familiethriller
van Joe Camp met Elke Sommer en George Kennedy.
The producers (USA 1968, Ned. 2,21.44 uur). Mislukte Broad-
way-producent weet een verlegen boekhouder over te halen
samen geld te verdienen aan een musical, die meteen moet
floppen. Zero Mostel en Gene Wilder in een Mel Brooks' ko
medie, die een Oscar kreeg voor het meest orginele script.
Die Kaiserin von China (W.-Duitsland 1953, Did. 1, 14.45
uur). Komedie rond een bazige tante, wier komst niet op
prijs wordt gesteld. Met Grethe Weiser en Nadja Tiller.
One shoe makes it murder (USA 1982, Did. 1, 20.15 uur).
Robert Mitchum als een aan lager wal geraakte politieman,
die in een moordzaak wordt betrokken als hij de vrouw van
een casino-eigenaar moet opsporen.
Terminal Man (USA 1974, België 1,20.35 uur). Spannende sf-
thriller over een agressieve computerdeskundige. Hij krijgt
een computer in zijn hersenen om te kalmeren, maar er gaat
een kleinigheid mis. George Segal vertolkt de titelrol.
MAANDAG
Bhowani Junction (USA 1956, Did. 1, 10.03 uur). Romance
tussen een Engelse kolonel en een halfbloed Pakistaanse
kort na de Tweede Wereldoorlog. Stewart Granger en Ava
Gardner in een drama van George Cukor.
Liberty Belle (Frankrijk 1982, Did. 1, 23.00 uur). Scholier
koestert grote bewondering voor zijn leraar, die zich inzet
voor een pro-Algerijnse organisatie. Hij brengt de man on
gewild in gevaar. Schoolherinneringen van Pascal Kane met
André Dussolier als de leraar.
Rude Boy (Engeland 1980, België 1, 15.45 uur). Portret van
Engeland aan het eind van de jaren zeventig. Ray Grange
speelt een werkloze, die slechts belangstelling heeft voor sex
en muziek. Zijn enige ambitie is 'roadie' te worden van de
punkgroep The Clash.
DINSDAG
The pride of the Yankees (USA 1942, Ned. 1,15.25 uur). Gary
Cooper in de sterke rol van Lou Gehrig, de grote honkbalster
uit de dertiger j aren.
River of no return (USA 1954, Did. 2,20.00 uur). Film ter her
innering aan Marilyn Monroe. De actrice speelt een saloon
zangeres, die na veel verwikkelingen in de armen van Ro
bert Mitchum valt.
Vuur, liefde en vitaminen (België 1956, België 1, 16.00 uur).
Weduwnaar krijgt het benauwd van drie dames, die jacht op
hem maken. Komedie van Jef Bruyninckx.
WOENSDAG
Sans toi ni toi (Frankrijk 1985, Did. 2, 22.10 uur). Met een
Gouden Leeuw bekroonde film, waarin Agnès Varda de
dood recontrueert van een jonge zwerfster, die van honger
en koude omkwam. Sandrine Bonaire ontving een César, de
Franse Oscar, voor deze rol.
Pattes blanches (Frankrijk 1948, Did. 3 WDF, 22.30 uur).
Drama van Jean Grémillon over een frivole jongedame, die
in een Frans dorpje het een en ander aanricht.
S*P*Y*S (Engeland 1974, België 1,16.00 uur). Elliot Gould en
Donald Sutherland als twee CIA-agenten, die het overlopen
van twee KGB-collega's verknoeien. Spionage-parodie van
Irvin Kershner.
Utopia (W.-Duitsland 1983, Did. 2, 22.55 uur). Drama over
prostituées, die zich van hun sadistische souteneur ontdoen.
DONDERDAG
Breaking away (USA 1979, België 1,16.00 uur). Vier Ameri
kaanse studenten weten niet goed wat ze met hun leven
moeten beginnen. Ironische komedie van Peter Yates, waar
van het scenario met een Oscar werd onderscheiden.