DE STEM Paul Yerhoeven heeft 'hit' in VS Bette Midler als mal mens spoort kan oorkomen' ROBOCOP: DE NIEUWE AMERIKAANSE SUPERHELD PODIUM 'Carmen' in Filmzomer iLIJK NIEUWS NA ECHTSCHEIDINGEN Fraude Missionaris WASHINGTON - Detroit heet de meest criminele stad van Amerika te zijn. Zwakheden Strips en poppen OOK IN DE BIOSCOOP 'OUTRAGEOUS FORTUNE' VAN ARTHUR HILLER Achtervolging VRIJDAG 31 JULI 1987 SPEELFILMS OP TV k strandkerk wordt zondag 2 auguj. vaarbij in het bijzonder de jeugd be. er is pastor F. Verheije uit Aarden- 10.00 uur. lit ag de midge, W. Walond, J.s. t-- Bach en D. Buxtehude. Het concert begint om °r 2Q.OO uur. De toegang is r_ gratis. Na afloop wordt een en inzameling gehouden ten ff- bate van het restauratie- a- fonds van de Baafskerk. •en en, las ir- ast iet jst en en ti en is- >e- de lie iet Ier >'n ijd ring wil vanaf volgend jaar een ivoeren. Ze kunnen dan niet meer on ouders worden bijgeschreven plan om zo meer in de pas te lo iropese landen. 1,50 Ook bij schoolreizen of uitstap- :is- jes van jeugdverenigingen ont- >n- staan nu vaak problemen. Het liet kind kan namelijk niet reizen er- op het paspoort van een van de ia- ouders. Vaak komt men daar ten pas op het laatste moment ach- te- ter en moet of de gemeente of an de marechaussee een toeristen- ies kaart uitreiken. De gemeente x>- kan drie verschillende kaarten afgeven. De toeristenkaart B voor meerderjarigen en BJ voor jongeren. Die kaarten kosten in Etten-Leur 32,35 en 21,60. Ze zijn twee jaar gt__„ en geven toegang tot zowat alle landen in West- en Zuideuropa. Er is ook nog de toeristenkaart C. Die blijft onbeperkt geldig, kost 10,60 en de gebruiker kan naar België en Luxemburg rei zen. De marechaussee geeft de toeristenkaart A af. „We maken het regelmatig mee dat kinderen een week voordat ze met een groep _r reis gaan, komen ze bij ons om een eigen pas. Dat is dan meestal niet meer te regelen, zeker niet in de vakantieperio de", aldus Pleunis. „We zijn dan genoodzaakt een toeristen kaart af te geven". Niet alleen na een scheiding of bij een schoolreisje ontstaan soms problemen. Wanneer het kind opgenomen is in de pas van vader, en die verblijft een hele tijd in het buitenland, dan kan zo'n kind officieel niet de grens over. Opperwachtermeester J. van Malsen van de Marechaussee Brigade Breda maakt, evenals zijn collega van Eindhoven Airport, regelmatig mee dat een jongen tesamen met een van zijn ouders de grens wil oversteken zonder in het bezit te zijn van een geldig reisdocu ment. „We kunnen alleen een toeristenkaart uitschrijven als het gezelschap het paspoort bij zich heeft waarin de jongen staat bijgeschreven. Een trouwboekje is echter ook vol doende. Beide ouders moeten wel een verklaring afgeven dat de minderjarige de grens over mag. Het jeugdpaspoort wordt te gelijk met de nieuwe fraude bestendige pas voor volwasse nen ingevoerd. De provincie gaat het nieuwe paspoort ver strekken. Voor inwoners van de kleinere steden is dat voor delig, want binnen 48 uur zijn ze straks in het bezit van het document. Nu kan het in zo'n gemeente wel eens drie weken duren voor het paspoort door alle ambtelijke molens is. Geen gemeente mag straks nog een pas afgeven. Dat is nadelig voor de Bredanaar. Breda mag namelijk nu nog de passen ver strekken en dat lukt meestal binnen 24 uur. Van Toor wijst er op dat de nieuwe paspoort-regeling nog meer nadelige kanten heeft „Wanneer een monteur uit mijn gemeente plotseling heel sne naar Mexico moet om een machine te herstellen, kan hij binnen enkele uren een pas poort hebben. Wij bellen dan naar Den Bosch en zeggen dat ze alles klaar moeten leggen en die monteur kan er zo om rij den. Straks is dat echter niet meer mogelijk. Dan moet iedereen twee dagen wachten. Dat kan in een aantal gevallen problemen geven". Consuls en ambassades mo gen straks ook niet meer een pas afgeven. Een missionaris die bijvoorbeeld in de binnen landen van Zaïre zit kan nu naar de consul gaan en die geeft een nieuwe pas. Straks moet hij echter de oude pas van de missionaris naar Den Haag sturen en pas na minimaal een week is het nieuwe document terug in Zaïre. te- ari •en ten te en en, de ad. 5e- ïft, ing ite iit- eel ng it- le- de af iet 5r- de ijn nis vel iog zal T2 Door onze onze correspondent Jo Wijnen Als we de Nederlandse filmre gisseur Paul Verhoeven mogen geloven, zal dat in de toekomst niet anders zijn. Want in Detroit speelt Verhoeven's nieuwste -Amerikaanse-film: RoboCop. Het is een film die in de VS een zeer snelle opmars maakt, ook dankzij een enorme publiciteitscampagne en de meer dan 13 miljoen dollar die in het project zijn gestoken. RoboCop is bo vendien een film die op de wensen en de maat van een groot Amerikaans publiek is gemaakt. Verhoevens geesteskind RoboCop is half mens en half machine. In dat vreemde wezen gaat de ziel van poli tieagent Murphy schuil, een doorge winterde 'cob' die in het Detroit van de toekomst de misdaad te lijf gaat. Murphy wordt evenwel door een gangsterbende vermoord. Op dat mo ment verschijnt een een privé-firma ten tonele -Security Concepts Inc.- die zich in het bestrijden van de mis daad heeft gespecialiseerd en die zich daarbij van even bizarre en super- technologische middelen bedient. Het komt er op neer dat de dode Murphy in een soort met allerlei high-tech-snufjes volgepropt ijzeren harnas wordt gestopt en vervolgens tot leven wordt gewekt. Het resultaat is de al genoemde half-mens die on verslaanbaar is en totaal niet gevoe lig voor wat soort vuurwapen dan ook. Die half-mens wordt, onder de naam RoboCop en op strikt commer ciële basis, losgelaten op de onderwe reld van Detroit. Maar in de menselijke helft van de superheld leeft nog steeds iets van de oude agent Murphy. Die Murphy heeft nog een appeltje te schillen met de bende die hem vermoordde. Robo Cop heeft bovendien nog een andere opmerkelijke zwakheid: dat is zijn geheim computercode. Wie die code achterhaalt, is in staat de technologi sche capaciteiten van de superheld in een slag uit te schakelen. RoboCop -het moet worden ge zegd-heeft, dankzij zijn regisseur, net iets meer dan vergelijkbare films in het genre. RoboCop is weliswaar gemaakt met aUe technische foefjes waain juist de Amerikanen zijn ge specialiseerd, maar de film heeft - als een soort toegevoegde waarde- ook humor en vooral satirische elemen ten. Verhoeven's geesteskind neemt in feite de misdaadbestrijding in de toe komst op de hak. De film is genade loze afrekening met de typisch Ame rikaanse bedrijven -en hun direc ties- die onder alle omstandigheden het grote geld willen maken. Want Security Concepts Inc. is een een twij felachtige onderneming die - het moest er althans in de VS ooit van ko men- de misdaadbestrijding als een soort 'gat in de markt' ziet. Het is het geprivatiseerde antwoord op het vraagstuk van goed en kwaad. Er bestaat geen twijfel over: Verhoe vens film staat op het punt een onver valste 'hit' in de VS te worden. De film is in vele honderden theaters over geheel Amerika gedropt. Alleen al in Washington draait RoboCop in 22 bioscopen. In de boekhandels ligt al een stripboek over RoboCop te koop. Verwacht wordt dat er van RoboCop poppen en van zijn wapens speel goedartikelen zullen worden ge maakt. En mocht de film het succes worden waarop Verhoeven en zijn geldschieters -Orion Pictures-heb- Paul Verhoeven heeft als eerste Nederlandse filmregisseur begre pen dat de Amerikaanse markt al leen maar met een onvervalst Amerikaanse film te veroveren is. - foto ger dijkstra ben gehoopt, dan zit er wellicht nog een vervolg in. Paul Verhoeven heeft zich in de VS intussen volkomen in de kijker ge speeld. Hij wordt als een zeer be gaafd, fantasierijk en origineel film maker beschouwd. De nu 48-jarige Verhoeven heeft zich toegang tot Ho ly wood verschaft met zijn film 'Sol daat van Oranje'. Andere in Neder land zeer bekende Verhoeven-films, hebben zich nimmer in de gunst van het Amerikaanse publiek mogen ver heugen. Voor de Nederlandse film liefhebber blijft Verhoeven de maker van 'Turks Fruit', 'Keetje Tippel', 'Spetters' en 'Soldaat van Oranje'. Voor de Amerikanen is hij de man achter een nieuwe superheld, een held die - in tegenstelling tot de Rambo's, de Superman's en vergelijkbare grootheden - nog een beetje hart, een beetje ziel en daarom ook een beetje menselijkheid en humor heeft. Overigens is RoboCop een typische actiefilm met veel kabaal, speciale ef fecten en vooral veel geweld. Waarschijnlijk is Paul Verhoeven de eerste Nederlandse filmregisseur die volkomen heeft begrepen dat de Amerikaanse markt alleen maar met een onvervalst Amerikaanse film te veroveren is. Verhoeven's RoboCop is dan ook oer-Amerikaans. "Lethal Weapon' van Richard Donner blijft te zien in Grand Theater in Breda. Spannende actiefilm met goede sfeertekening en cynische humor rond het politieduo Mei Gibson en Danny Glover. Het Vietnam-trauma speelt door in het gedrag van Gibson, die samen met zijn zwarte col lega Glover - een oudère, toegewijde huisvader - een ge vaarlijke heroïne-zaak moet behandelen. Geweld is de bindende factor in het verhaal. 'An American Tail' (Een avontuur met een staartje) draait nog steeds in Grand Theater en Mignon in Breda. Prachtige, spannende tekenfilm van Don Bluth over een muizenfamilie die in het begin van deze eeuw vanuit Rus land naar Amerika emigreert. The living daylights' gaat door in Casino 1 in Breda, City 2 in Roosendaal, Cinem'actueel 1 en 2 in Bergen op Zoom, Luxor in Temeuzen en De Koning van Engeland in Hulst. Spectaculaire James Bond-film maar met weinig boeiende personages en een versnipperd verhaal. Met een grimmige Timothy Dalton als agent 007 en Jeroen Krabbé als een mallotige KGB-generaal. 'Black Widow" van Bob Rafelson is geprolongeerd in Ca sino 4 in Breda. Onderhoudende thriller met Theresa Rus sell als geheimzinnige 'zwarte weduwe'; een vrouw die haar schatrijke echtgenoten vermoordt vanwege de nala tenschap. Zij wordt geschaduwd door een ex-agente van de Federale Recherche (Debra Winger), die door haar gebiolo geerd raakt en haar weet te ontmaskeren. De motivaties van beide, door elkaar aangetrokken vrouwen, ontbreken helaas. 'Soul Man', over een blanke student die zich als neger voordoet om een studiebeurs te krijgen, blijft in Cinésol 2 in Breda. Simpele komedie die vaag herinnert aan 'Toot- sie'. 'Platoon' van Oliver Stone is nog altijd te zien in Casino 2 in Breda, De Koning van Engeland in Hulst en Luxor in Terneuzen. Documentaire-achtige Vietnam-film die op een integere manier de gruwelijkheid van een zinloze oor log toont. 'De Naam van de Roos', de Middeleeuwse horror-story van Jean-Jacques Annaud naar het boek van Umberto Eco blijft in Mignon in Breda, City 1 in Roosendaal, Roxy 1 in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst. "Police Academy 4' gaat weer verder in Cinésol 1 in Bre da, Cinem'actueel 3 in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst. De filcyclus 'De mooiste Italianen' in Filmhuis Concor dia in Breda wordt vanavond en morgenavond met het schitterende, poëtische vijfluik 'Kaos' van Paolo en Vitto- rio Taviani. Een magnifieke verfilming van vijf verhalen van Pirandello, die wortelen in de Siciliaanse volksoverle vering. Maandag 3, dinsdag 4 en woensdag 5 augustus: 'Blow- Up' van Michelangelo Antonioni uit 1966. Een modieuze fo tograaf is ongewild getuige van een moord, die misschien geen moord geweest is. Een artistieke, filmische visie op de waarneming van de realiteit, gesitueerd in het hippie-ach- tige Londen van de j aren zestig. Donderdag 6 augustus: Trofessione: Reporter" uit 1975 van Antonioni. Fascinerende, vervreemdende thriller over een vermoeide journalist (Jack Nicholson) die in Spanje de identiteit van een dode aanneemt en dan in een misdaad complot belandt. De vormgeving is even belangrijk als de inhoud. Vooral in deze Antonioni-film worden de raadsel achtigheid van het bestaan en de menselijke eenzaamheid schitterend in beelden getroffen. Scène uit het fragment 'De Kruik' van de vijfluik 'Kaos' van de gebroeders Taviani. Vandaag en morgen in Filmhuis Concordia in Breda. - foto archief de stem. Door Marjan Mes TWEE vrouwelijke rivalen van de toneelschool blijken dezelfde minnaar te hebben en beginnen gezamenlijk een zoektocht wanneer deze man plotseling verdwijnt. Hij is een oplichter die de CIA en KGB tegen elkaar uitspeelt met een gevaarlijk chemisch ontbossingsmiddel. Het duo - leuk gespeeld door Bette Midler en Shelley Long - raakt tijdens zijn wilde achter- volgingsavontuur steeds meer op elkaar gesteld. Zozeer zelfs dat zij niets meer van mannen moeten hebben. Na afloop van hun belevenissen staan zij sa men als Hamlet en Ophelia op de planken in de komische mis daadfilm 'Outrageous Fortune' van Arthur Hiller. SheUey Long is een serieuze drama-studente, Bette Midler een leUebel die aanvankelijk nog nooit van Hamlet heeft ge hoord. Zij haten elkaar, vooral als blijkt dat hun minnaar hen met elkaar bedriegt Als hij bij een explosie is verdwenen, ont dekken zij dat het lijk, dat zij moeten identificeren, niet het zijne is. Ook hun Russische theaterdocent blijkt niet de gene te zijn voor wie hij zich uitgaf. Hij heeft hen als KGB- agent misbruikt, terwijl een mede-student van de toneel school zich later als CIA-man ontpopt. Achtervolgd door deze twee partijen achtervolgen Midler en Long op hun beurt hun ex-minnaar, waarbij zij op gevaarlijke plaatsen belanden. Van elkaar leren zij handig heid in het afbluffen van men sen en al doende worden zij dikke vriendinnen. Zo slagen zij er tweemaal in om een for- Bette Midler en Shelley Long samen met ene pseudo-indiaanse spoorzoeker (George Car- lin) in de komische misdaadfilm 'Outrageous Fortune'. fotouip tuin aan papiergeld in de wacht te slepen, dat zij twee maal weer kwijtraken om aan hun achtervolgers te kunnen ontsnappen. Hét leukst is de film in het laatste half uur wanneer het duo de oplichter (Peter Coyote) in Nieuw-Mexico op het spoor is gekomen. Eerst belanden zij in een bordeel en vervolgens slagen zij er met hulp van een spoorzoeker (George Carlin) en zijn semi-indiaanse kornuiten in om hem na een woeste ach tervolging aan zijn eind te hel pen. Shelley's jarenlange bal letlessen blijken haar tijdens de geweldige sprongen over af gronden goed van pas te ko men. 'Outrageous Fortune' is een doorsnee komische thriller zonder intelligente humor of verrassingen. Van Arthur Hiller (regisseur van oa. 'Love Story' en 'Tea chers') kun je dan ook geen geestige verwikkelingen ver wachten, zoals van de gebroe ders Abrahams en Jerry Zuc- ker in 'Ruthless People' en Paul Mazursky in 'Down and out in Beverly Hills'. In beide films was Bette Midler leukere om dat die films gewoon veel beter waren. Opmerkelijk is dat ook in dit middelmatige Holly- wood-produkt - net als in 'Black Widow' - een niet nader uitgewerkte vrouwenvriend schap wordt geïntroduceerd. Feminisme Of doodgewoon opportunisme in de mediastrijd tegen Aids 'Outrageous Fortune' van Arthur Hiller draait in Casino 3 in Breda. Van onze filmredactie De Cinésol-bioscoop in Breda gaat ook deze week weer door met de Filmzo mer '87; een programma met iedere dag een andere, oudere kwaliteitsfilm tegen gereduceerd tarief. Vandaag: 'One from the heart' van Francis Coppola. Prachtig uitziende, maar vrij inhouds loze romantische komedie over een duo dat ruziet en dan met een andere partner in zee gaat. De gestileerde, kunstmatige decors, voorstellende Las Ve gas, zijn verbluffend. Een ode aan de droomwereld van Hol lywood met veel muziek en oogstrelende beelden, waarin de acteurs overigens weinig van hun persoonlijkheid kwijt kunnen. Dat zijn o.a. Frederic Forrest, Teri Garr, Raul Julia en Nastassia Kinski. Zaterdag 1 augustus: 'Death of a salesman' van Volker Schlöndorff. Perfecte verfil ming van het befaamde drama van Arthur Miller met Dustin Hoffman in de hoofdrol. Het toneelmatige ontbreekt niet in deze regie, die gebruik maakt van een recente Broadway- versie. Ook de cast van deze versie werd gehandhaafd. Zondag 2 augustus: "Ran' van Akira Kurosawa. Schitte rend historisch epos over de Japanse Middeleeuwen, dat werd ontleend aan 'King Lear' van Shakespeare. Nadat een bejaarde veldheer zijn domein aan zijn oudste zoon heeft ge schonken, breekt een machts strijd uit tussen zijn jongere zoons. Probleem voor een wes terse kijker is dat de persona ges vaak moeilijk uit elkaar zijn te houden. Maandag 3 augustus: 'Die Blechtrommel' van Volker Schlöndorff. Prachtige, span nende verfilming van het dik ke, fantastisch-realistische boek van Günter Grass. David Bennent speelt een opmerke lijke hoofdrol als de kleine Os kar die weigert groter te wor den als de nazi's in 1933 de macht grijpen. Met zijn blikken trommel sticht hij verwoesting Antonio Gades en Laura del Sol in 'Carmen' van Car los Saura. - foto archief de stem. en verwarring. Sterke rolbe zetting. Dinsdag 4 augustus: 'Ginger e Fred' van Fellini. Charmante film over een bejaard, voorma lig amateur-danspaar dat elk aar nog één keer treft om op te treden in een commerciële tele visieshow. Fellini levert op zijn eigen groteske manier kritiek op de commerciële wereld van de moderne media. Mooie rol len van Marcello Mastroianni en Giulietta Masina als het tapdanspaar dat lijnrecht staat tegenover de holle frasen van de consumptiecultuur. Toch overtuigt de film dramatisch niet geheel, omdat de satire aan de buitenkant blijft. Woensdag 5 augustus: The Wall' van Alan Parker. Psy- cho-dramatische muziekfilm over het leven van Pink Floyd, gespeeld door Bob Geldof, zan ger van de Boomtown Rats. Een onderdrukkende opvoe ding levert een ongelukkige man op, die door tal van 'mu ren' wordt ingekapseld. De symboliek is te zwaar opgelegd. Donderdag 6 augustus: 'Car men' van Carlos Saura. Prach tige flamenco-versie van Bi zet's opera, waarin de liefdes geschiedenis van de uitvoe rende artiesten (Antonio Gades en Laura del Sol) parallel loopt met die van de opera-persona ges. Vooral de dans overtuigt in schitterende, opzwepende scè nes. Het surrealistische spel met schijn en werkelijkheid blijft oppervlakkig. VANDAAG Cimitero senza croci (Italië/Frankr. 1968, Ned. 1, 22.40 uur). Harde spaghetti-western over een weduwe, die de dood van haar man wil wreken. De dader blijkt niet één persoon, maar een hele familie te zijn. Met Michèle Merrier en Robert Hossein. The asphalt jungle (USA 1950, Ned. 2, 20.29 uur). Klassieke misdaadfilm van John Huston, die voor Marilyn Monroe de grote doorbraak betekende. Ze is de geldverslindende vrien din van een advocaat van kwade zaken, die een juwelenroof financiert. Sam Jaffe en Sterling Hayden spelen de overval lers. Mad Wednesday (USA 1947/50, Did. 1,16.00 uur). Magere en tevens laatste komedie met Harold Lloyd. Het meest fasci nerende van deze film is, dat hij begint met een fragment uit 'Harold de sportman' uit 1925 en dan Lloyd 25 jaar later laat zien. La chèvre (Frankrijk 1981, Did. 1, 20.15 uur). Detective Gé- rard Depardieu moet een miljonairsdochter opsporen, die altijd in zeven sloten tegelijk loopt. Hij krijgt daarbij assis tentie van stoethaspel Pierre Richard, omdat volgens de va der pechvogels elkaar aantrekken. The grass is greener (Engeland 1960, Did. 1,23.25 uur). Eerste film uit een zesdelige cyclus gewijd aan Robert Mitchum, die 70 jaar is geworden. Als Amerikaanse miljonair is hij ver liefd op een Engelse adellijke dame. Haar echtgenoot han teert echter niet-alledaagse middelen om haar te behouden. Gary Grant en Deborah Kerr spelen het echtpaar in deze Stanely Donen-komedie. White dog (USA 1981, Did. 2,23.35 uur). Verhaal van Romain Gary over een witte hond, die erop getraind is kleurlingen aan te vallen. Een in Amerika nooit uitgebrachte film van Samuel Fuller. The dark crystal (Engeland 1982, België 1,16.00 uur). Boeiend sprookje over een planeet, waar na een ramp duisternis en kwaadaardigheid heerst. Er is slechts één overgeblevene van een vredelievend volk, die het licht kan terugbrengen. Fantasievolle film van het Muppet-team Jim Henson en Frank Oz. Smokey bites the dust (USA 1981, België 1, 20.20 uur). Pla giaatfilm, waarin de ontvoering van de dochter van een she riff aanleiding is voor veel gekaapte achtervolgingsscènes. Met Jimmy McNichol in de hoofdrol. MORGEN Le petit monde de Don Camillo (Frankr./Italië 1951, Ned. 1, 17.35 uur). Eerste van vier Don Camillo-films, die de KRO in augustus opnieuw gaat uitzenden. Met Fernandel als de pas toor van een Italiaans dorp en Gino Cervi als de communis tische burgemeester, die voortdurend met elkaar overhoop liggen. El Dorado (USA 1967, Did. 1, 22.20 uur). Een van de laatste grote westerns van Howard Hawks en tevens een van de beste van Robert Mitchum. In tegenstelling tot 'Rio Bravo' is in deze film de sheriff de dronkaard, die assistentie krijgt van zijn oude vriend John Wayne. The skin game (Engeland 1931, Did. 1, 00.25 uur). Engelse grootgrondbezitters dreigen tot hun ontzetting een fabriek voor hun neus te krijgen. Vroege Hitchcock-film naar een toneelstuk van John Galsworthy, waarin Edmund Gwenn en Helen Haye de belangrijkste rollen vertolken. Einer zuviel an Bord (Duitsland 1935, Did. 2,15.55 uur). Een als berucht rokkenjager bekend staande scheepskapitein verdwijnt op mysterieuze wijze op volle zee. Met Albrecht Schoenhals en René Deltgen. Wunschfilm der Woche (Did. 2,20.15 uur). De kijkers kunnen kiezen uit: de Italiaanse avonturenfilm met Miles O'Keefe 'Ator l'invincible' (1982); Richard Lesters 'Royal Flash' uit 1975 met Malcolm McDowell en het Jules Verne-verhaal 'Journey to the center of the earth' van Henry Levin uit 1959. Hierin spelen James Mason en Pat Boone. An American in Paris (USA 1951, België 1,16.00 uur). Met zes Oscars bekroonde musicalverfilming van Vincente Minelli. De film is vooral befaamd geworden door het twintig minu ten durende slotballet van Gene Kelly. ZONDAG The double McGuffin (USA 1979, Ned. 1,19.50 uur). Tieners ontdekken een moordcomplot rond een vrouwelijke buiten landse premier, maar niemand gelooft hen. Familiethriller van Joe Camp met Elke Sommer en George Kennedy. The producers (USA 1968, Ned. 2,21.44 uur). Mislukte Broad- way-producent weet een verlegen boekhouder over te halen samen geld te verdienen aan een musical, die meteen moet floppen. Zero Mostel en Gene Wilder in een Mel Brooks' ko medie, die een Oscar kreeg voor het meest orginele script. Die Kaiserin von China (W.-Duitsland 1953, Did. 1, 14.45 uur). Komedie rond een bazige tante, wier komst niet op prijs wordt gesteld. Met Grethe Weiser en Nadja Tiller. One shoe makes it murder (USA 1982, Did. 1, 20.15 uur). Robert Mitchum als een aan lager wal geraakte politieman, die in een moordzaak wordt betrokken als hij de vrouw van een casino-eigenaar moet opsporen. Terminal Man (USA 1974, België 1,20.35 uur). Spannende sf- thriller over een agressieve computerdeskundige. Hij krijgt een computer in zijn hersenen om te kalmeren, maar er gaat een kleinigheid mis. George Segal vertolkt de titelrol. MAANDAG Bhowani Junction (USA 1956, Did. 1, 10.03 uur). Romance tussen een Engelse kolonel en een halfbloed Pakistaanse kort na de Tweede Wereldoorlog. Stewart Granger en Ava Gardner in een drama van George Cukor. Liberty Belle (Frankrijk 1982, Did. 1, 23.00 uur). Scholier koestert grote bewondering voor zijn leraar, die zich inzet voor een pro-Algerijnse organisatie. Hij brengt de man on gewild in gevaar. Schoolherinneringen van Pascal Kane met André Dussolier als de leraar. Rude Boy (Engeland 1980, België 1, 15.45 uur). Portret van Engeland aan het eind van de jaren zeventig. Ray Grange speelt een werkloze, die slechts belangstelling heeft voor sex en muziek. Zijn enige ambitie is 'roadie' te worden van de punkgroep The Clash. DINSDAG The pride of the Yankees (USA 1942, Ned. 1,15.25 uur). Gary Cooper in de sterke rol van Lou Gehrig, de grote honkbalster uit de dertiger j aren. River of no return (USA 1954, Did. 2,20.00 uur). Film ter her innering aan Marilyn Monroe. De actrice speelt een saloon zangeres, die na veel verwikkelingen in de armen van Ro bert Mitchum valt. Vuur, liefde en vitaminen (België 1956, België 1, 16.00 uur). Weduwnaar krijgt het benauwd van drie dames, die jacht op hem maken. Komedie van Jef Bruyninckx. WOENSDAG Sans toi ni toi (Frankrijk 1985, Did. 2, 22.10 uur). Met een Gouden Leeuw bekroonde film, waarin Agnès Varda de dood recontrueert van een jonge zwerfster, die van honger en koude omkwam. Sandrine Bonaire ontving een César, de Franse Oscar, voor deze rol. Pattes blanches (Frankrijk 1948, Did. 3 WDF, 22.30 uur). Drama van Jean Grémillon over een frivole jongedame, die in een Frans dorpje het een en ander aanricht. S*P*Y*S (Engeland 1974, België 1,16.00 uur). Elliot Gould en Donald Sutherland als twee CIA-agenten, die het overlopen van twee KGB-collega's verknoeien. Spionage-parodie van Irvin Kershner. Utopia (W.-Duitsland 1983, Did. 2, 22.55 uur). Drama over prostituées, die zich van hun sadistische souteneur ontdoen. DONDERDAG Breaking away (USA 1979, België 1,16.00 uur). Vier Ameri kaanse studenten weten niet goed wat ze met hun leven moeten beginnen. Ironische komedie van Peter Yates, waar van het scenario met een Oscar werd onderscheiden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 13