TWEE DAGEN HOEPSEKEE EN EEN DAG MAECENAS
NCRV start project
voor jongerenkoren
Eigen collectie Jan Cunencentrum
Regisseur John Huston
in ziekenhuis opgenomen
Over letters gesproken
DONDERDAG 30 JULI 1987
Historie
Commerciëler
Film over
kinderjaren
van Cristus
Hoe Aziatisch?
Van den Bosch
DE STEM GID:
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
BELGIE NED 1
DUITSLAND 1
Suske en Wiske:
Hambone.
0eTEA/,
ftOPëH.
„Ik ben tot de ontdekking gekomen
dat er buiten muziek wel degelijk
ook nog andere waardevolle dingen in
mijn leven zijn"
John Hlatt
DE STEM
T2
Geniale truc van de AVRO
Door Jan Koesen
EERST even de feiten op
een rijtje zetten. Op 1 april
krijgen we drie televisie
netten. Op Ned.l komen
dan KRO, VARA, NCRV
en op de zondag de EO. Op
Ned.2 komen dan AVRO,
TROS, Veronica en op de
zondag de VPRO. Op
Ned.3 komt de NOS en de
kleintjes, zoals Ikon, Te-
leac, Feduco enzovoort.
Hebt u dat?
Op 1 april krijgen we dan ook
een waterscheiding. Op het
eerste net de belijdende omroe
pen die heus ook wel eens pulp
en lol brengen. Op het tweede
net de hunkeraars naar een
hoge score met dus veel spel
letjes, kwissen, detectives, be
kende Nederlanders, muziek en
show, maar ook af en toe iets
serieus. Op het derde net de
ernstige NOS en de school
meesters en de Turken, maar
ook de hele dag de Elfsteden
tocht en de Tour de France.
Gezien de aard van de mens is
het dus logisch om te verwach
ten dat het tweede net het
meeste aanstaat, gevolgd door
net 1. Het derde net is de afva
lemmer, behalve als er te Wim-
bledonnen valt of de Europcup
vervoetbald moet worden.
Nu even wat historie. Ons om
roepbestel bestaat zo'n 65 jaar.
Om er geen janboel van te ma
ken zijn toen regels opgesteld.
In de hele wereld is trouwens
van meetaf de radio aan rege
ringsbanden gelegd. Toen de
TV kwam, gold hetzelfde. Je
kon niet iedereen op het me
dium loslaten, daar was het
veel te machtig voor. Dus zei de
overheid: zoveel procent cul
tuur, zoveel educatie, zoveel in
formatie en zoveel verstrooi
ing. Dat heet dan een totaal
programma.
Een ernstige omroep, zoals
NCRV, KRO en VARA hadden
het daar niet moeilijk mee. Die
waren er al lang achter dat een
mens niet alleen van spelen
leeft. Maar de AVRO vond toch
wel dat meer jolijt gepast was
en de TROS en Veronica moes
ten er helemaal niets van heb
ben. Maar ze hadden geen keus,
anders geen zendvergunning
en inkomen. Dat inkomen kre
gen ze van de overheid die op
haar beurt aanklopte bij de
burgerij (omroepbijdrage) en
bij de STER. De hele omroep
kost 1 miljard per jaar. Een
derde daarvan wordt opge
bracht uit de omroepbijdrage
en voor de rest zorgt de STER.
Jaren gaat het goed, maar de
geschiedenis staat niet stil.
Nieuwe technieken (satellieten,
kabel) gooien de hele wereld
ogenblikkelijk op het scherm
en de mentaliteit verandert.
Die wordt commerciëler. Bin
nen de omroepen begint het te
gisten. Uit het verzuilde Neder
land is een verzuilde omroep
ontstaan, evenals een verzuild
politiek stelsel. Elke stroming,
elke groepering, heeft wel zijn
eigen oubaas en banier. Dat is
typisch Nederlands. Andere
landen kennen dat niet.
De roep om commerciële om
roep wordt ook in Nederland
groter. In veel landen is dit al
een feit, dus waarom niet hier?
Met name de TROS wil com
mercieel worden. Deze omroep
is daar volstrekt open over. Op
gezette tijden komt er een plan
of een plannetje, maar wat de
TROS wil is glashelder: kap
pen met Den Haag, commer
ciële TV maken en verder geen
bemoeienis met onze program
ma's. Ook Veronica lonkt naar
een liberaler bestel en lanceert
af en toe bij monde van haar
dynamische directeur Rob Out
haar handelsplannen.
Ook de AVRO zet schuchter
enkele stappen richting com
mercie. Zo wil de oudste om
roep op de satelliet, maar dit
grapje gaat niet door vanwege
de Omroepwet. Die Omroepwet
zegt pertinent nee. Wie de com
merciële hort op wil, gaat zijn
gang maar, maar moet maar
zelf voor een zendmachtiging
zorgen en de centen. TROS, Ve
ronica en AVRO trekken zich
grommend terug in hun hol.
Dan komt minister Brinkman.
Hij lanceert zijn Medianota die
alles door de war schopt. De
FALL RIVER (AP) -
Filmregisseur John Hus
ton is gisterochtend met
spoed in een ziekenhuis
opgenomen. De 80-jarige
Huston was op weg naar
Newport, Rhode Island,
waar zijn nieuwste film
'Mr. North' wordt gescho
ten, maar werd plotseling
ernstig ziek.
Volgens een woordvoerster
van het Charlton Memorial
ziekenhuis in Fall River,
Massachusetts, heeft Huston
te kampen met complicaties
ten gevolge van een longem
fyseem. Zijn toestand is sta
biel, aldus het ziekenhuis.
Hustons woordvoerder
Ernie Anderson maakte be
kend dat de regisseur er
ernstig aan toe is, maar dat
men alle hoop heeft, omdat
er geen longontsteking is
opgetredea
De film 'Mr. North' is ge
baseerd op Thornton Wil-
der's Theopilus North' en
wordt geregisseerd door
Hustons 25-jarige zoon Dan
ny. Huston zelf zou een bij
rol in de film spelen terwijl
John Huston - fotoap
dochter Angelica de hoofd
rol voor haar rekening
neemt.
Andere sterren in deze co-
medie zijn Lauren Bacall,
Tammy Grimes, David
Warner, Harry Dean Stan
ton, Mary Stuart Masterson
en Virginia Madsen.
Huston, die op 5 augustus
81 hoopt té worden, heeft de
afgelopen 46 jaar 40 films
geregisseerd.
HILVERSUM (ANP) - De NCRV-radio begint in oktober
een groot project met en ten bate van Nederlandse jonge-
renkorea Aanleiding is het volgens de NCRV matige mu
zikale niveau van deze koren. Via selectie, begeleiding en
uiteindelijk uitzending van de muziek van de koren voor
de radio wil de NCRV het muzikaal niveau verhogen.
De protestants-christelijke
omroep heeft een projectgroep
ingesteld die de inzendingen
beoordeelt en de koren selec
teert en begeleidt. De opnamen
worden uitgezonden in het we
kelijkse radioprogramma 'Wa
ter en vuur'.
Met programma's als 'Wedden dat.geld verdienen twee keer in de week maar zondags niet. Dan gaat Kortjakje AVRO
naar de kerk fotoanp
nota wordt een wet, de Media
wet, die 1 januari van kracht
gaat. In die wet is een gaatje
gemaakt voor de commerciële
TV. Als er „tenminste 3 omroe
pen te kennen geven dat zij het
uitgangspunt van non-com-
mercialiteit' niet meer wensen
te respecteren" dan kan dat
voortaan. Maar dan wel zelf
voor het inkomen zorgen.
Dezer dagen is de AVRO ge
komen met een typisch com
promis. De AVRO wil uit het
publieke bestel stappen, pri
vaat worden, maar ook vereni
ging blijven. De AVRO heeft
800.000 leden die vaak al heel
lang lid zijn van de club en die
leden willen van hun omroep
geen bedrijf maken. Het be
stuur kan willen wat het wil,
maar als die 800000 dat zeggen,
gebeurt het. Dus blijft de
AVRO vereniging en een ver
eniging mag geen winst maken.
Samengevat: De AVRO wil
niet meer publieke omroep zijn,
maar wel een private en dat
zonder winstoogmerk. Dat be
tekent nogal het een en het an
der. Geen fusies dus, geen rijke,
vreemde eenden in de bijt. Ge
woon de grote, oude, wat grij
zige club die de AVRO altijd
zal blijven.
Maar nu het geld? Ook daar
is over nagedacht. Het som
metje van de AVRO ziet er lis
tig uit. Ons net, zegt de AVRO
(ook hiermee de TROS en Ve
ronica omvattend) verdient na
tuurlijk verreweg het meeste,
want wij trekken de meeste
kijkers en mogen dus ook de
hoogste STER-tarieven vragen.
Welnu, laat die omroepbij
drage voor ons maar zitten en
geef die aan de principiële
broeders op Ned. 1 (KRO,
NCRV, VARA). Maar geef ons
dan wel de STER-centen, na
tuurlijk met aftrek van de
vaste kosten. En laat die twee
bedragen nu toevallig ongeveer
gelijk zijn. Dat is bovendien
wel zo zuiver, want de omroe
pen die zo hakken op de poen,
hoeven dan niet meer schande
geld van de STER aan te ne
men. Gelijk oversteken dus.
Dan komt er een addertje, zeg
maar een adder. Zelfs de
AVRO heeft programma's die
niet hoog scoren maar wel goed
zijn. 'Jonge mensen op het con
certpodium' bijvoorbeeld, een
heel ideeel programma. Je
krijgt er natuurlijk geen ad
verteerder op. Laten we dus
dat soort programma's stoppen
op een derde uitzenddag, bij
voorbeeld de zondag. Want op
de zondag is er geen STER. Zo
behoudt de AVRO haar alibi
van Maecenas, terwijl de bui
del vol blijft. Twee dagen in de
week van hoepsekee, hangend
met de mond onder de STER-
kraan en een dag in de week
ernstige, vermanende, opbou
wende televisie. Het plan is ge
niaal in zijn eenvoud.
ROME (EPD) - De Italiaanse
filmregisseur Franco Rossi be
reidt een film over de kinderja
ren van Jezus Christus voor.
De opnamen voor 'Een kind
met de naam Jezus' zullen de
zer dagen in Tunis beginnen.
De hoofdrol wordt gespeeld
door Frank Brossette, een
Franse jongen van zes jaar.
Rossi wil vooral het dage
lijks leven van Christus binnen
het gezin laten zien en de angst
en onzekerheid van zijn ouders
om in hem de Verlosser te her
kennen.
De redactie van dit pro
gramma over jongeren en ge
loof, dat in december 1985 voor
het eerst werd uitgezonden,
nam zich voor elke uitzending
op te luisteren met muziek van
jongerenkorea Helaas zag ze
in de afgelopen anderhalf jaar
weinig kans muziek van Ne
derlandse jongerenkoren te la
ten horea Uitzending was
vaak niet verantwoord omdat
volgens de NCRV „de teksten
onverstaanbaar waren, de be
geleidingsband de dirigent
wegdrukte of bijvoorbeeld de
sopranen vals zongen". De
voorzitter van de 11.000 leden
tellende landelijke groep
jeugdkoren en gospelgroepen,
Rob Gijbeis, schreef de NCRV
daarop dat er steeds minder1
jongerenkoren in 'Water en
vuur' te beluisteren zijn. Gij-
bels heeft zitting in de project
groep die de koren gaat selecte
ren en begeleiden.
De NCRV nodigt in het ka
der van het project tekstdich
ters en componisten uit teksten
en muziek voor liederen voor
jongerenkoren te schrijven.
TOT en met 13 september
1987 is in het gemeentelijk
museum het 'Jan Cunencen
trum' te Oss een tentoonstel
ling ingericht met werken uit
de vaste collectie, gemaakt in
de negentiende eeuw. Juist in
de periode van de zomer
maanden is het fijn bij zulke
werken even stil te kunnen
staan; geboeid te kunnen ra
ken door schilderijen, waarin
de natuur in al zijn verschij
ningsvormen weergegeven
wordt. Het zonovergoten
landschap van L.J. Kleyn,
waarin de boer zijn hooi bin
nenhaalt; maanlandschap
pen van Hoppenbrouwers en
Johan Jongkind waarin vis
sers en schepen in het koele
licht van de maan afgebeeld
zijn. Winterlandlandschap
pen van Klombeck en Ver-
boeckhoven en Andreas
Schelfhout, die een nostalgi
sche sfeer oproepen, die je
best zelf nog weieens zou
willen meemaken. Het is heel
behaaglijk om vanuit een
warme omgeving naar de
grimmige kou te kijken, die
uit deze schilderijen spreekt.
„De schilder was ogenschijn
lijk 'niets dan een oog' toen
hij het schilderij maakte. Hij
dacht aan niets, verlangde
niets dan het beeld, dat hem
in het geheugen geprent
stond, zo puntgaaf en volle
dig mogelijk vast te leggen."
(J. de Gruyter).
Schilders bekijken ieder
voor zich de werkelijkheid op
een andere manier, hetgeen
uit de verbeelding van de
werkelijkheid - het schilderij
- afleidbaar is. In deze ten
toonstelling wordt de toe
schouwer geconfronteerd
met verschillende visies op
de werkelijkheid. Hij wordt
uitgedaagd om verschillen en
overeenkomsten, die in di
verse stromingen aanwijs
baar zijn, te ontdekken om zo
de eigen zienswijze van de
kunstenaar vast te stellen.
Deze tentoonstelling is sa
mengesteld uit werken van
schilders uit de Nederlandse
romantiek en het Nederlands
impressionisme. Het uit
gangspunt is hierbij de eigen
collectie. Om de diverse as
pecten ten aanzien van de
werkwijze en de zienswijze
van de romantiek en het im
pressionisme voldoende aan
de orde te laten komen, is ge
kozen voor een thematische
indeling; het historie schilde
rij ontbreekt hierin, omdat
dit niet vertegenwoordigd is
in de collectie van het Jan
Cunencentrum in Oss. Het
overgrote deel van de ten
toonstelling bestaat uit ro
mantische en impressionisti
sche werken die in vijf cate
gorieën onderverdeeld zijn,
namelijk 'dieren in het schil
derij', 'het stadsgezicht', 'het
zeestuk', 'het stilleven' en 'het
landschap'.
Een aantal schilderijen is
ook weer terug van wegge
weest. Het interieur van de
St.-Jan te 's-Hertogenbosch
van Johannes Bosboom
(hierbij afgebeeld) en het
Normandisch landschap van
Andreas Schelfhout waren
opgenomen in een grote ten
toonstelling die onder de titel
'Op zoek naar de Gouden
Eeuw' het afgelopen jaar in
Wenen, München en Haar
lem te bekijken was. Het
schilderij 'Stadsgezicht met
molens' van Jacob Maris is
terug uit Uden, waar het ge
ruime tijd hing als onderdeel
van de tentoonstelling 'Mu
seumpad' in het Museum
voor Religieuze Kunst. Ber
nard Blomers' 'Dorpsgezicht
in Brabant' was in Heeze en
Helmond; het bloemstilleven
van Gerardus van Os was te
zien in Helmond en Eindho
ven en 'Het stadsgezicht op
Culemborg' van H. Weissen-
bruch is te zien geweest in
Dordrecht en Nijmegen. Het
schilderij van J. Israëls 'Het
strijkstertje' bevindt zich nog
in bruikleen in Kampen.
Openingstijden: dinsdag
tot en met vrijdag van 10.00
tot 17.00 uur; zaterdag en
zondag van 14.00 tot 17.00 uur.
Zomertentoons telling Gale
rie De Ruimte, Nieuwstraat
63 in Eersel, open wo. t/m zo.
13-17 u. Tot en met 30 augus
tus.
De Aziatische kunst waarin
deze galerie is gespeciali
seerd, draagt hoofdzakelijk
een historisch en religieus
karakter. De beelden en
fragmenten daarvan zijn zo
wel van Hindoeïstische als
Boeddhistische oorsprong uit
een enorm verspreidingsge
bied. Voor de westerse leek
een gebied in de kunst dat
moeilijk naar waarde is te
schatten, zij het dat de date
ring een handje helpt. Zo is
het niet moeilijk te begrijpen
dat het hardstenen beeld van
ongeveer een meter hoog uit
Chola in Zuid-India en een
zittende shiva (een van de
drie verschijningsvormen
van de Hindoeïstische god)
uitbeeldt, zeer waardevol
moet zijn: het stamt uit de
twaalfde of dertiende eeuw
en is door zijn grote zeld
zaamheid het belangrijkste
stuk van deze zomertentoon-
s telling.
Veel leuker is het ook bij
voorbeeld met de eigenaars
van de galerie, vader en zoon
Nies, experts in Aziatische
kunst, die graag over hun
stukken vertellen, te ontdek
ken wat de onderlinge ver
schillen zijn tussen een boed
dha uit Thailand - deze staat
fier en strijdbaar rechtop -
en een Urmeise boeddha, die
door de ronde schouders een
veel duidelijker contempla
tief karakter draagt.
Heel merkwaardig is het
om Griekse invloeden te ont
dekken op een klein leistenen
frietje uit Gandhara uit de
tweede of derde eeuw. Het
blijkt te kloppen, in dit Af
ghaanse gebied onderhield
men in die tijd nauwe con
tacten met Griekenland. Net
zoals in onze eigen kunstge
schiedenis blijken ook hier de
lokale en regionale verschil
len binnen de grote stromin
gen in de details aanwezig.
Vooral Marcel Nies doet
uitgebreid onderzoek om de
herkomst van elk voorwerp
zo zorgvuldig mogelijk te
kunnen documenteren. Juist
door deze achtergrondinfor
matie is deze collectie voor de
geïnteresseerde leek zo de
moeite waard.
LiaRoose
Jac van den Bosch (1868-
1948), Nederlandse interieur
kunst rond de eeuwwisseling.
Museum Kempenland,
Steentjeskerk, St. An toni us-
straat 5-7, Eindhoven. Open
di. t/m zo. van 13-17 u., tot en
met 6 september.
Zo langzamerhand raken we
er aan gewend dat vorm en
functie elkaar niet hoeven te
bijten. Bij design-wedstrij
den is de fraaiheid van de
vorm vandaag de dag ten
nauwste aan de functionali
teit verbonden. Doelloze ver
fraaiing mag niet meer.
Nederlandse letterontwerpers na 1945. Rijksmuseum
Meermanno-Westreenianum, Prinsessegracht 30, Den
Haag. Open: ma.-za. 13.00-17.00 uur. Tot en met 22
augustus.
Dit museum is ooit overvallen. Daarom zijn de deuren van dit
museum van het boek gesloten. Maar belt u rustig aan. Een
vriendelijke meneer doet open en u kunt kijken naar de let
terontwerpen die in vier kamers van dit patriciërspand op een
abominabele manier in vitrines staan opgesteld Waarom dan
aandacht vragen voor een slechte expositie?
Op de eerste plaats omdat het thema heel interessant is en
op de tweede plaats, omdat Mathieu Lommen het aardige
boekje 'Letterontwerpers' (uitgegeven door Joh. Enschede
Zonen - 25) daarbij maakte. U kunt volstaan met dit docu
mentaire geschrift over vijf letterontwerpers, onder wie de
Bredanaar Chris Brand, die hierin behandeld worden. Bent u
gevoelig voor de originelen, dan moet u naar Den Haag. Het
thema verdient echter meer dan daar aan de orde is. Het is
droevig te moeten constateren, dat een rijksmuseum niet weet
wat een expositie-maken is....
John Dreyfus, ooit adviseur van de Monotype corporation,
wijst in het voorwoord op de bloei van de Nederlandse typo
grafie; op de relatie van drie van de vijf ontwerpers met Jan
van Krimpen (1892-1958) en op de daadkracht van de firma
Enschedé. Hij spreekt over de 'knappe kalligraaf Chris
Brand'. Mathieu Lommen heeft interviewachtige verhalen
gemaakt over de letterontwerpers Dick Dooijes, Sem Hartz,
Chris Brand, Bram de Does en Gerard Unger. Het zijn vaak
nogal technische verhalen, maar de werkelijk geïnteresseerde
zal ze met veel interesse lezen. Bij ieder worden de door hen
ontworpen lettertypen getoond en de achtergrondgeschiede
nis ervan verteld. Verhalen over esthetiek en techniek. Be
grippen als digitaal, laserstraal e.d. bepalen nieuwe ontwik
kelingen. De Does zegt dat de schreefloze letter eigenlijk
ouderwets is en Unger dat een krant als Trouw met zijn
schreefloze opmaak een 'uniek precedent' is. „Men is gaan in
zien dat typografen te conventioneel over krantenvormgeving
denken."
Letters ontwerpen is monnikenwerk; letterontwerpers zijn
onbekend. Letters is het grootste consumptieartikel dat er be
staat. Ons land staat - ook internationaal - met een zestal be
genadigde letterontwerpers vooraan in de rij. Het aardige
boekje 'Letterontwerpers' is heel instructief. En wie de werk
bladen e.d. van de meesters zelf wil voelen door het glas van
de vitrines heen, moet in Den Haag gaan kijkea
HE
De tijd van Jac van den
Bosch werd beheerst door de
artistieke en sociale idealen
van de eerlijkheid. Idealen
die in het verlengde lagen
van het grote streven naar de
Nieuwe Kunst, een beeldend
en verbaal gevecht tegen de
uitgesleten klassisistisch-ro-
mantische sjablonen. Meestal
wordt hieronder de Art Nou
veau met haar sensuele orga
nische welvingen verstaan.
Maar uiteindelijk heeft de
letterlijke en figuurlijke
rechtlijnige visie van een
aantal Nederlandse idealisti
sche kunstenaars, vooral in
de bouwkunst veel verstrek
kender gevolgen gehad.
Want vanuit de Nieuwe Za-
kelijheid valt een lijn recht
streeks naar de hedendaagse
High-Tech te trekken. Jac
van de Bosch, vaak in een
adem genoemd met Berlage
met wie hij bevriend was, is
zijn loopbaan als meubelont
werper begonnen. Hij heeft
vooral op het gebied van het
interieur de ideële gedachten
van het werken met eerlijk
materiaal en eerlijke (bete
kent geometrische) vormen
tot uiting gebracht. Dit
duurde tot 1920.
De meubelen op de ten
toonstelling, heel aanschou
welijk in een passend decor
geplaatst, tonen hoe belang
rijk de rechtlijnige structuur
in die tijd was. Het zijn vaak
dogmatisch aandoende, wat
bloedeloze rechttoe rechtane
meubelstukken, die op de
ontwerptekeningen door het
ontbreken van de duffe kleu
ren heel wat interessanter
lijken.
Van den Bosch is als ont
werper vooral bij 't Binnen
huis, belangrijk woningin-
richtingsbedrijf in het begin
van deze eeuw, toonaange
vend geweest. De invloeden
die hij van de meer op deco
ratie ingestelde Amster
damse school na 1920 onder
ging, hebben zijn onbuig
zame stijl wat frivoler ge
maakt.
Met het faillissement van
't Binnenhuis in 1929 wordt
het schilderen dat Van den
Bosch slechts spaarzaam be
oefende ineens een heel stuk
belangrijker. In dit verband
is het tekenend voor hem als
vernieuwer dat hij in 1937 de
eerste kunstuitleen in Neder
land oprichtte, die zijn tijd
ver vooruit, evenwel geen
lang leven beschoren was.
Hij heeft een groot aantal
publicaties op zijn naam
staan, die bij de totstandko
ming van de uitgebreide ca
talogus, een gezamenlijke
uitgave van het Drents mu
seum en het museum Kem
penland van veel nut zijn ge
weest De catalogus biedt een
overzicht over de periode
1900-1930 in Nederland, be
langrijk in de moderne ge
schiedenis van de architec
tuur.
LR
20.28
Europese
Nat. Parken
Zelfs in het uiterst dun be
volkte Noorwegen zijn natio
nale parken ingericht Een
aflevering uit de serie "Euro
pese Nationale Parken' pre
senteert beelden van de par
ken Rondane, Dovrefjell en
Jothunheimen in Midden-
Noorwegen. Hier vindt de
bezoeker een woest maar
schitterend landschap van
bergen, gletsjers en meren.
Ook binnen de poolcirkel lig
gen enkele natuurreservaten,
waaronder de eilandengroep
de Lofoten en het vogelreser
vaat Rost
[19.12]
Rlo
Bravo
John Wayne speelt een on
kreukbare sheriff, die een
van moord verdachte man
arresteert De broer van de
verdachte is echter de mach
tigste veehouder van de
streek. Deze wil voorkomen
dat zijn broer aan de federale
politie wordt uitgeleverd en
laat de omgeving van Rio
Bravo van de buitenwereld
afsluiten.
21.30
Amerikaanse
eeuw
Met de laatste aflevering van
'De Amerikaanse eeuw* sluit
de KRO haar Amerikaanse
maand af. Het onderwerp
gaat over het streven naar
roem, dat iedere Amerikaan
schijnt aangeboren. Als
voorbeelden dienen de cheer
leader, de weldoener, Ame
rika als politieagent van de
wereld, de gemiddelde Ame
rikaan en de pionier.
16.00
De oog
getuig^
Vietnam-veteraan Daryll
Deaver verdient de kost als
nachtwaker in een groot
kantoorgebouw. Tussen zijn
ronden door kijkt hij graag
naar de televisieshow van de
journaliste Tony Sokolow,
voor wie hij een. grenzeloze
bewondering koestert. Als op
een nacht een Chinese zaken
man wordt vermoord en
Tony met haar camerateam
arriveert, doet Deaver het
voorkomen, alsof hij meer
van de moord weet.
23.00
Imperatlv
In 1982 won deze film van
Krzysztof Zanussi in Venetië
de speciale prijs van de jury.
Robert Powell speelt een
jonge wiskundeleraar aan
een kleine Duitse universi
teit Door zijn uitzonderlijke
begaafdheid heeft Augustin
in zijn leven nooit ergens
veel moeite voor hoeven
doen. Tegelijkertijd groeit
zijn onzekerheid over de zin
van het bestaan.
1 1
Uil ih impis niet minIk ben ja
ook $ttn $ime strnlmf<f*
r HAD HOD/r
AANDÊLlsrU /N De,