►ok zonder Delgado is PDM heel tevreden
AND
£2
Schoongewassen glas van Hans Bouscholten
VEER
Top-econoom hekelt kwaliteit
van produkten uit Sovjet-Unie
ECONOMIE
Beurs-tips leveren
belegger weinig op
Brandstofprijzen in vakantielanden
nflSTEM FINANCIËN/ECONOMIE ZATERDAG 25 JUL11987
Lrecht'
tegen gijzelaars
I heeft Iran begin juli voor-
ordji te ruilen tegen de vijf 5
jOSTERHOUT - „Het zou heel mooi zijn als Pe-
jro de Tour won, maar als dat niet gebeurt zijn
tóch heel tevreden".
)gepakt
lAreher
Probleem
Centjes
Vinger in pap
Vraag
Test
Jr
ink verschijnen
'uilbruin
Prijs
N I EUWSOVERZICHT
Suiker inzet harde onderhandelingen
Autoverkoop in eerste helft 1987 gestegen
Aanzienlijk minder op krediet aangeschaft
België maakt het beleggers makkelijk
ONDERZOEK CONSUMENTENBOND;
T11
j organisatie heeft vrijdag
luis Normandin te berech-
einde maakt aan de bele-
Parijs.
"ranse televisisstation An-
aart vorig jaar stelde zich
Ilutionaire Gerechtigheid
roeg de 'Franse autoritei-
haar eisen. Anders zal zij
Inse gijzelaar Normandin'.
Britse speciale gezant die
tevens in handen van de
bewijs.
lanse weekblad Le Nouvel
Irdeel van een 'vertrouwe-
eran heeft gesteld voordat
fen verbroken. Iran wilde of
lolgen vandien. Een woord-
onthulling geen commen-
bevestigt het bestaan van
(at dat ayatollah Khomeiny
de serie bomaanslagen in
premier Chirac zijn ulti-
It zich dan wel eerst melden
jique, belast met de bestrij-
die zich schuilhoudt in de
t ervan verdacht als coördi-
jsrreurcampagne, vorig jaar
ek door Iran gestelde ulti-
ILe Nouvel Observateur het
oorstellen van Chirac.
ltir Kees den Exter
k heer J. Blink, marketing-manager bij de Ooster-
Jutse magneetbandenfabriek PDM is de koning te rijk
jet de successen van de PDM-wielerploeg en met name
,pman Pedro Delgado in de Tour de France.
.Spanje, Frankrijk en Neder- seriand, België en Nederland,
stuk voor stuk landen waar de
wielersport populair is. Boven
dien is wielrennen een volks
sport en dat sluit aan bij het
feit dat wij een hele brede
markt hebben. En doordat we
ons richten op tal van landen
kunnen we de kosten van de
ploeg ook verdelen over de re
clame-budgetten voor die lan
den".
fieidene leiders van de anti-j
op grond van de noodtoe-
1 zo werd uit juridische bron
lAzar Cachalia, hoofd finan-1
li-apartheidsgroepering, het
|>F). Woensdag werden twee
)F aangehouden, chef-pro-
tegionaal secretaris van de
Valli Mohammed,
van het UDF zitten nu ge- j
aCl vliegen deze maand de vi-
jj. en cassettebanden als
jgte broodjes over de toon-
ank.
Belangrijker nog dan dit
tses op de korte termijn is
jt feit dat het geld dat de Oos-
jlioutse fabriek in de wiel-
enners heeft gestoken ten
-jle rendeert: in West-Europa
jjet de naamsbekendheid
jn PDM met sprongen om-
jog. En daar is het allemaal
,sar om begonnen. Aan de
ïsterhoutse Molenstraat doet
(t er al niet echt meer toe of
iorgen Delgado nou wel of
iet in het geel op de Champs
jysees staat.
De heer Blink: „Twee jaar
leden zaten we met een pro-
leem. Ons beoogde marktaan-
>el hield geen gelijke tred met
e naamsbekendheid die mi-
uiaal was. Dat konden we al-
sn doorbreken met een agres-
jve marktbenadering en met
tdem-prijzen. Vooral dat
atste wilden we niet. De han-
H neemt je veel gemakkelij-
er op naarmate je naamsbe-
endheid groter is. Bovendien
adden we besloten tot een
aamsverandering. PD Mag-
jtics moest PDM worden. Een
(anjaard, een Fransman en
ai Italiaan breken hun tong
(er het woord Magnetics. We
ijn naar wegen gaan zoeken
a onze naamsbekendheid te
trgroten".
De keus viel op de wieler-
:cirt: „Onze markt ligt in
panje, Italië, Frankrijk, Zwit-
Daarmee zijn we aanbeland
bij de centjes. De wielerploeg
kost op jaarbasis 3,5 miljoen
gulden. De verkoopagenten in
de diverse landen betalen
daarvan 30 procent, de co-
sponsors ook 30 procent en het
moederbedrijf in Oosterhout de
resterende 40 procent. Een peu-
leschil in de redenering van de
heer Blink: „Een advertentie
van éénderde pagina in twee
landelijke en zeven regionale
dagbladen kost je 185.000 gul
den en dan heb je je nog maar
een keer gewend tot het Neder
landse publiek. Interfootball
zoekt voor ons alle gedrukte
media in Nederland na waarin
we door middel van foto's van
onze renners of het geschreven
woord onder de aandacht van
het publiek komen en berekent
vervolgens via een bepaalde
methode wat we aan adverten
ties kwijt zouden zijn geweest
voor diezelfde aandacht. Tot en
met het einde van de vorige
week zou dat al een bedrag zijn
geweest van 2,6 miljoen gulden.
Dan hebben we het alleen nog
over de gedrukte media in Ne
derland. Dan praten we niet
c
m
korting op de dagen dat Del
gado in het geel reed".
De commercie heeft een vin
ger in de pap bij de samenstel
ling van de ploeg. De heer
Blink: „Dat is een samenspel
tussen de ploegleiding en onze
afdeling. Uit commercieel oog
punt zou het bijvoorbeeld aan
trekkelijk kunnen zijn om ren
ners te hebben uit alle landen
waar wij op de markt verschij
nen, Maar sportief gezien
werkt dat niet. Het wordt dan
al gauw één grote spraakver
warring. Daarom hebben we
gekozen voor een brede Neder
landse basis en een internatio
nale kopman. Momenteel is dat
Delgado. Die heeft ons in
Spanje een aanzienlijke ver
groting van het marktaandeel
gebracht. Gezien zijn salaris-
wensen zullen we hem niet
kunnen handhaven. Dat is niet
zo'n probleem. Zelfs bij zijn
huidige salaris zou hij, althans
voor Spanje, niet meer kunnen
renderen, want de verdere
groeimogelijkheden van ons
marktaandeel daar zijn be
perkt".
PDM-marketing manager Blink: 'Onze naamsbekendheid was minimaal' - foto marcel bekken
over radio en televisie, over de
manier waarop onze auto's en
renners onze naamsbekendheid
in wedstrijden in Nederland
uitdragen en dan praten we
niet over het buitenland. Over
de hele wereld volgen 350 mil
joen mensen de Tour via de te
levisie. Delgado is in Spanje
wekelijks 20 minuten op de te
levisie. Nee, het geld dat we in
de ploeg steken rendeert uitste
kend. Globale berekeningen le
ren dat de investering van 3,5
miljoen gulden 9 miljoen gul
den opbrengt. Dat bedrag zou
je kwijt zijn om langs andere
wegen je produkt onder de
aandacht te brengen".
Eens per jaar test het bedrijf
de groei van de naamsbekend
heid. Vorig jaar, direct na de
Tour, bleek die in Nederland
opgelopen van 6 naar 38 pro
cent: 38 op de 100 Nederlanders
kenden de naam PDM. Marke
ting-manager Blink: „Veertig
procent van die groei hebben
we te danken aan onze wieler
ploeg".
Naamsbekendheid alleen
zegt nog weinig. De heer Blink:
„Inderdaad. Als iedereen onze
naam kent maar iedereen
denkt vervolgens dat PDM een
waspoeder is, dan zijn we nog
nergens. Het is een samenspel.
We moeten zorgen dat we met
een goed produkt op de markt
komen en met een redelijke
prijs. Wat nu in Tour gebeurt
ondersteunen we met acties en
campagnes, bijvoorbeeld in de
richting van de Nederlandse
consument en in de richting
van onze Franse agenten. Die
laatsten bijvoorbeeld kregen
Betekent de belangstelling
voor Lemond dat PDM de
Amerikaanse markt op wil? De
heer Blink: „Zeker voorlopig
nog niet. Bovendien is het nog
maar de vraag of we Lemond
kunnen contracteren, want hij
heeft aanbiedingen die onze
mogelijkheden te boven gaan.
Maar krijgen we hem, dan is
hij een uitstekende renner om
in alle landen waar wij op de
markt zijn aan de start te ver
schijnen. Volgend jaar leggen
'we het accent op Frankrijk en
Italië. We rijden dan niet de
Vuelta, maar de Giro. Daarin
kun je met een man als Le
mond uitstekend voor de dag
komen, beter dan met bijvoor
beeld een Franse vedette".
v
sle kontakt met de prostituée'
s benoemd tot vice-voorzitter
vege zijn succes als auteur en
le van het begin af dat hij de
jntakt met haar had gehad,
i tussenpersoon tweeduizend:
om haar mond te houden en,
akantie te gaan. Achteraf gaf
hebben gehandeld. Hij trad af
rvatieve Partij, nadat de be-
jbliceerd.
se sportvlieger Mathias Rust,
veel opschudding zorgde door
>de Plein te landen, moet bin-
ink verschijnen. Dit heeft een
tor Paul de Schipper
lOSTERHOUT - Jarenlang gebruikte hij het vliegtuig zo-
s een vertegenwoordiger een auto. Hans Bouscholten, ex-
brtmanager Oosterhout stond er op zijn visitekaartje.
Ijenten zoeken, verkooporganisaties opzetten. Dat was
fjn werk. Nu is hij zelfstandig ondernemer, heeft al zijn
3, zijn niet geringe energie en zijn overtuiging gestoken
léén produkt, de helderste uitvinding van de laatste ja-
m: Clear Shield, een produkt dat de wereld visueel mooier
loet gaan maken, vuil- en vochtwerend, energiebesparend
s onzichtbaar. De inzet is alles of niets. Een gok of nood-
|akelijke durf van een kundig ondernemer? Hans Bou-
holten spreekt over 'keihard werken' en 'vertrouwen in
etoekomst', want 'alles wat glas heeft is enthousiast.'
!en slager legt een koe op een metaal-oxyde van de rail en
pblok en gaat aan de gang.
spetters bloed vliegen tegen
muur, tegen die mooie
glazuurde tegels, want het is
:n nette slagerij. Op het eind
de dag gaan ze die muur te
if met een waterslang met
atmosfeer druk. Het
e ambassade in Moskou vrij- temperatuur
erster hebben de Sovjet-auto-
i dat het vooronderzoek tegen
ssade begin volgende week te
zal beginnen.
zeventig graden. Ze staan
»n uur te spuiten en nog krij-
ze het niet goed schoon.
keer in de twee weken
an ze er met een zwaar zuur
erheen, veertien dagen later
een tegengesteld produkt,
fflt anders worden de bacte-
immuun. En let op, nou
Bit Bous. Die zegt: wij he
ndelen die tegels en spuiten
'vuiligheid er in kwartier af
(t koud water."
ander voorbeeld: „Hoe
W de ramen van een spoor-
i van de NS eruit? Pre-
vuilbruin. Dat komt van
z Isobaren ofwel lijnen van gelijke lucht-
cht die achter een depressie (slecht weerge-
d
Madridhalfbew...
Malagaonbewolkt
Mallorcalicht bew.
Maltaonbewolkt
Moskoulicht bew
Münchenzwaar bew
Niceonbewolkt
Osloonbewolkt
Parijslicht bew.
Praaglicht bew.
Splitlicht bew.
Stockholmzwaar bew
Warschauhalfbew.
Wenenonweer
Zurichzwaar bew
Casablanca licht bew
Cyprusonbewolkt
Istanbulonbewolkt
Las Palmasonbewolkt
Tel-Avlvonbewolkt
.309'
329'
.309'
,409'
,289'
249'
319'
,229'
229'
259'
369'
229'
:;:,269'
,269'
259'
259'
>9'
van koper-oxyde van de bo
venleiding. Gemengd met ge
woon vuil kleeft dat aan het
glas vast. De wagons van de NS
rijden elke dag door een bor
stelmachine. Met staalwol
schuren ze dan die ramen
schoon. Nou een een behande
ling met Clear Shield. Dat pro
dukt verandert langs schei
kundige weg de oppervlakte
spanning. Het is geen spul wat
je er gewoon opsmeert. Het is
een polymeer, het wordt één
met de materie, gaat een sterke
binding aan met de glasmole
culen, waardoor het een uiterst
glad glasoppervlak oplevert.
Nee, niks was. Het blijft er op
zitten. Na behandeling ver
weert het glas minder snel, is
niet zo gauw vuil. De regen
druppels blijven er niet aan
hangen. En komt er vuil op de
ruit dan spoel je het er zo af.
Clear Shield is absoluut on
zichtbaar. De wetenschappers
zijn stomverbaasd. En pas op
hè, glas is maar één van de vele
toepassingen, denk maar aan
het voorbeeld van die slagerij".
„Ik zat over de hele wereld,
altijd in het vliegtuig, nooit
thuis. Omdat mijn vrouw me
ook wel eens wilde zien heb ik
uitgekeken naar wat anders.
Toen ben ik dit produkt tegen
gekomen. Samen met een oud
collega heb ik de markt afge
tast, onderzoek gedaan en tes
ten uitgezet. We hebben ons op
laten leiden bij Ritec in Enge
land en we hebben op een gege
ven moment gezegd: het werkt.
Toen zijn we in bv-vorm iets
gaan doen. We hebben van die
Engelsen een licentie gekocht
voor de Benelux en nu zijn we
hier een marketing-organisatie
aan het opzetten."
Hans Bouscholten uit Oos
terhout werkt in Nederland
momenteel aan de opbouw van
een zogeheten franchise-orga-
nisatie. Dat wil zeggen, dat een
aantal uitvoerende bedrijven,
twintig tot vijfentwintig, zich
contractueel binden voor wat
betreft afname. Bouscholten en
zijn collega-directeur hebben
hun activiteiten gecentrali
seerd in een klein kantoor in
Soest. Hiervandaan krijgen de
'glas-veredelaars' commerciële
en technische ondersteuning.
In Engeland kreeg Clear
Shield de Prince of Wales
Award, een prijs voor de meest
innovatieve vinding van 1986/
87, uitgereikt door Prins Char
les op 25 juni jl. Het glas-vere-
Richtprijzen volgens opgave van de ANWB; plaatselijke afwijkingen blijven mogelijk. In de
Wste kolom de prijs van normale benzine die gelood is, daarna de prijs van ongelode normale
«nzine. De twee volgende kolommen hebben betrekking op superbenzine. Eurosuper is onge
lood.
Normaal (ongelood) Super Eurosuper Diesel LPG
België1,42 1,52 1,46 1,55 0,95 0,57
Denemarken- 1,96 2,10 1,98 1,37 1,15
Duitsland 1,14 1,12 1,20 1,18 1,02 1,04
frankrijk1,69 - 1,73 2,06 1,15 1,02
Griekenland1,30 - 1,39 1,49 0,69 0,61
Mand1,30 - 1,32 1,33 1,21 1,04
fland1,88 - 1,91 - 1,64 1,28
Italië 2,05 - 2,14 2,18 1,07 0,77
Luxemburg1,11 1,06 1,15 1,10 0,75 0,49
«oorwegen- - 1,64 1,59 0,71 1,17
Oostenrijk- 1,37 1,48 1,48 1,25 1,22
jortugal2,00 - 2,07 - 1,26
^Panje1,27 - 1,38 1,49 1,03
petten- - 1,43 1,38 0,88 0,89
'witserland- - 1,38 1,30 1,40 1,30
'nenkele landen is geen normale benzine meer verkrijgbaar. Daarvoor in de plaats moet super
getankt worden. In het buitenland zijn de pompen met ongelode benzine herkenbaar aan de
opschriften 'Bleifrei' of 'Sans Plomb'.
'"'oor Italië zijn verschillende brandstofpakketen bij de ANWB te koop.
Langs de Westduitse autobahnen gelden veelal iets hogere prijzen.
Verschillende Oosteuropese landen zijn benzine- of dieselbonnen verplicht. Dit geldt niet
Joegoslavië, daarvoor zijn wel reduetiebonnen bij de ANWB te koop. In Joegoslavië is de
van de normale benzine gelood (niet aan te raden om te tanken) 260 Dinar, superbenzine
inar, Eurosuper 286 Dinar, diesel 217 Dinar en LPG 125 Dinar.
delingssysteem moest er con
curreren tegen inzendingen
van ondermeer Daf Eindhoven.
Het glasbehandelingssys
teem dat door Bouscholten in
Nederland wordt geïntrodu
ceerd, is in het buitenland toe
gepast op het glas van het
World Trade Centre in New
York, het operagebouw van
Sydney en op de kajuitramen
van het luxe cruiseschip Queen
Elisabeth.
Voor wat betreft de Benelux
heeft Bouscholten al een con
tract op zak voor behandeling
van twee nieuwe veerboten
van North Sea Ferries en voor
alle zwembaden van Centre
Parks. Contacten zijn er met
Towsend Thoresen, elf ferries,
en met 'de grootste Neder
landse bank'. Ook de Neder
landse Spoorwegen en de
vleesverwerkende industrie to
nen meer dan gewone belang
stelling.
Hans Bouscholten spreekt
van 'talloze mogelijke toepas
singen' mits er maar sprake is.
van glasachtige of geglazuurde
oppervlakken. Hij noemt Clear
Shield, 'een wapen tegen onge
wenste graffiti op het glas van
openbare gebouwen en bus
hokjes en ook tegen vieze dui
men en sigarettenaanslag op
beeldschermen'. „Hospitalen
kunnen er hun voordeel mee
doen", aldus Bouscholten.
„Denk aan de operatiekamer.
Is de muur van die kamer door
ons behandeld, dan groeit er
geen bacterie meer. Hoe dat
komt? Dat moet je mij niet
vragen. Die Engelsen hebben er
zes jaar op gedokterd en wat de
samenstelling is, dat houden ze
Hans Bouscholten:
zorgvuldig geheim".
Hij vertelt dat een behande
ling met deze 'heldere uitvin
ding' niet eenmalig is. „Ligt er
aan wat het glas te verduren
krijgt, vliegt er zand tegen,
zout, of gewoon regenwater.
Een voorbeeld: de Queen Elise-
beth krijgt na twee jaar weer
een beurt".
Hans Bouscholten, een nijver
ondernemer die rekent op het
bekende gat in de markt. „Ja",
zegt hij, „het moet lukken, we
hebben onze nek uitgestoken,
Alles wat glas heeft, is enthousiast."
- foto de stem johan van gurp
er veel geld ingestopt. Belang
rijk is dat we het op tijd aan de
man kunnen brengen. We gelo
ven vast dat dit produkt toe
komst heeft".
Hij is exportmanager af,
vliegt niet meer, althans niet
met een vliegtuig. In de auto of
toch meer thuis bij moeder de
vrouw in Oosterhout zoals de
bedoeling was? Bouscholten
blikt op zijn horloge, lacht en
zegt: „Ik moet om twee uur
vanmiddag in Amsterdam zijn.
Hoe lang is dat vanuit Breda?"
MOSKOU (AP) - Een voor
aanstaand Sovjet-econoom,
die nauwe banden heeft met
partijleider Michaïl Gor-
batsjov, vindt dat in de Sov
jet-Unie geproduceerde
consumptiegoederen, varië
rend van schoenen tot
auto's, veelal inferieur,
ouderwets of simpelweg ge
vaarlijk zijn.
Abel Aganbegyan, hoofd van
de afdeling economie van de
Sovjet-academie van weten
schappen, verklaarde in een
vraaggesprek met het week
blad Ogonjok dat de regering
de prijzen van ouderwetse en
slecht gemaakte produkten
drukt om het onaantrekkelijk
te maken voor fabrieken om ze
nog langer te produceren.
Aganbegyan hekelde de
kwaliteit van in de Sovjet-Unie
geproduceerde voedingswaren,
schoenen, televisietoestellen,
auto's en de afwerking van
nieuwe woningen. Het vraag
gesprek werd gepubliceerd in
de jongste editie van Ogonjok.
Zijn kritiek richtte zich
vooral tegen de Volga, een auto
van het type middenklasse
naar westerse maatstaven en
al jarenlang een standaardpro-
dukt van de Sovjet-economie.
„Hij voldoet niet aan de veilig
heidseisen van een moderne
wagen. Tegelijkertijd voldoet
hij ook niet aan de milieu-eisen
die aan het autovervoer gesteld
moeten worden. Onze Volga's
gebruiken absurd veel benzine
en olie."
Om die reden, zo vervolgde
hij, zijn er maar weinig landen
die de Volga willen importeren.
Radio's, televisies, ijskasten en
andere Sovjet-produkten uit de
periode kort na de Tweede We
reldoorlog waren dan wel niet
modieus, maar in ieder geval
waren ze solide. Sindsdien is de
kwaliteit echter drastisch afge
nomen en sommige produkten,
zoals televisietoestellen, zijn
ronduit gevaarlijk.
„Dit is echt een kwalijke
De 'suiker(bieten)berg' van de Europese Gemeenschap.
foto de stem ben steffen
BRUSSEL (IPS) - De suikerproducerende ACP-landen (uit
Afrika, Caribisch gebied en het Stille Zuidzeegebied) zetten
zich schrap voor de onderhandelingen met de Europese Ge
meenschap over de suikerprijs. Ze zijn bang dat de gemeen
schap ook voor hen de prijzen bevriest, net als voor de Euro
pese boeren. De voorbereidingen voor de onderhandelingen
zijn reeds begonnen. Maar het is nog niet bekend of ze voor het
EG-reces, dat eind juli begint, zijn afgerond.
De ACP-landen krijgen onder het Lome-akkoord een vaste
prijs voor de ongeveer 1,3 miljoen ton suikerriet die ze per jaar
naar de EG mogen uitvoeren. De prijs is ruwweg dezelfde als
die de gemeenschap aan de Europese boeren betaalt. Vorig jaar
kregen de ACP-producenten 44,92 dollar per ton voor ruwe sui
ker en 55,39 dollar voor witte suiker. De landbouwministers be
sloten de prijs voor de Europese producenten te bevriezen om
de suikerberg niet nog meer te laten groeien. Voor deACP-lan-
den zou een bevriezing betekenen dat de prijzen voor het derde
achtereenvolgende jaar op hetzelfde peil blijven.
AMSTERDAM (ANP) - De verkoop van nieuwe personenauto's
is in de eerste helft van dit jaar gestegen met ruim
zevenduizend auto's ten opzichte van het eerste half jaar in
1986. Dit heeft de RAI in Amsterdam donderdag meegedeeld.
De eerste zes maanden dit jaar werden 357.140 auto's verkocht
tegenover 350.018 auto's vorig jaar van januari tot en met juni.
Zoals ook vorig jaar bleek Opel de best verkochte wagen: 60.644
vierwielers gingen 'over de toonbank' tegenover 59.843 Opeis
vorig jaar de eerste zes maanden. Tweede topper was Ford met
36.738 wagens. Vorig jaar werden van dit merk in het eerste
half jaar overigens meer exemplaren verkocht: 38.687. De
derde meest verkochte auto was Volkswagen/Audi: 36.297. De
verkoop hiervan steeg ten opzichte van de twee aanvoerders
van de ranglijst het meest: 32.181 het eerste half jaar van 1986.
De Poolse auto FSO liep het minst: slechts vijftig auto's van
dat merk werden verkocht.
DEN HAAG - De omzetten bij de postorderbedrijven in
Nederland zijn vorig jaar weer gestegen. Totaal werd een
omzet behaald van 1730 miljoen. Dat is 2,4 meer dan in 1985.
Weliswaar een kleinere groei dan verwacht, maar wel hoger
dan in de jaren 1984 en 1985 werd verwezenlijkt. De cijfers zijn
bekend gemaakt in het jaarverslag 1986 van de Nederlandse
Postorderbond. De leden van die bond haalden van deze totale
omzet het leeuwedeel binnen: 1592 miljoen.
Na de inzinking uit de jaren 1981 en 1982 zitten de
postorderbedrijven weer duidelijk in de lift, maar de groei is
niet zo spectaculair meer als in de zeventiger jaren. Tussen
1975 en 1980 verdubbelde de omzet, maar vanaf 1980 tot aan 1987
was er een stijging in te boeken van slechts achttien procent.
De beste omzetstijging zit, aldus het jaarverslag, in de sector
textiel, terwijl ook radio, tv en afspeel-apparatuur goed
verkoopt (een stijging van 56 naar 64 miljoen). In de textiel-
afdeling werd voor 671 miljoen verkocht; in 1985 was dat 608
miljoen.
BRUSSEL (ANP) - De Belgische minister van financiën, Mark
Eyskens, heeft besloten om met ingang van 1 oktober het te
rugbetalen van de 'roerende voorheffing' aan niet-ingezetenen
aanzienlijk te vergemakkelijken. Voor buitenlanders zal het
dan nog aantrekkelijker worden om in België te beleggen.
Die 'roerende voorheffing' is een belasting (van 25 procent) die
banken en financiële instellingen moeten inhouden op rente, de
opbrengsten van obligaties enz. Buitenlanders kunnen ook nu
al die heffing terugkrijgen maar dat duurt vaak zo'n anderhalf
jaar. Met ingang van 1 oktober van dit jaar voert minister Eys
kens echter een nieuwe snelle procedure in voor het terugbeta
len van de 25 procent belasting aan niet-ingezetenen. Bij het
kabinet van de minister zei men dat binnenkort een koninklijk
besluit zal verschijnen dat die nieuwe procedure regelt. De
Belgische thesaurie zal dan een speciale rekening 'voorschot
ten' gaan openen waaruit de door niet-ingezetenen betaalde
roerende voorheffing kan worden terugbetaald. Financiële
deskundigen zijn ervan overtuigd dat de nieuwe regelingen
een aanzienlijk grotere vraag naar bijvoorbeeld Belgische
obligaties zal doen ontstaan. Dat zal die obligaties duurder ma
ken zodat het rendement erop zakt.
Dat zal dan weer een neerwaartse druk op de rente in België
tot gevolg hebben, aldus deze deskundigen. Zij zijn van mening
dat er 'een stroom van .niljarden naar België zal ontstaan'.
Van onze verslaggever
BREDA - De particuliere belegger kan beter niet al te veel
afgaan op beleggingsadviezen van beurstipbladen en be
leggingsperiodieken. Als er al grote koerswinsten worden
gehaald, berust dat vaak op toeval.
zaak. Alleen in Moskou al
vliegt zeker tweeduizend keer
per jaar een kleurentelevisie in
brand. Daarmee gaat dan ook
een woning in vlammen op",
aldus Aganbegyan.
Per 1 januari hebben onge
veer vijftienhonderd fabrieken
de opdracht gekregen om kwa
litatief betere produkten af te
leveren. Volgens Aganbegyan
kwam deze maatregel als 'een
schok' voor sommige bedrijven.
De kwaliteit van produkten is
er enigszins door verbeterd,
maar het blijft een bestuurlijke
maatregel die het probleem
niet structureel kan oplossen,
stelde hij.
Het Centraal Comité van de
partij en de Opperste Sovjet
hebben in juni nieuwe wetten
aangenomen die de aandacht
van de centrale ministeries in
Moskou en staatsplannings-
commissies moet verschuiven
.van gedetailleerde produktie-
/opdrachten voor afzonderlijke
bedrijven naar lange termijn
doelstellingen.
Dat zegt de Consumentenbond,
die een jaar lang de adviezen
van diverse beleggingsbladen
volgde. Aan de hand van fic
tieve aandelenportefeuilles van
vijftigduizend gulden werd
voor Nederlandse aandelen na
gegaan hoeveel die adviezen
zouden hebben opgeleverd. De
belegger die gedurende de on
derzochte periode alleen de
'harde' adviezen uit de bladen
opvolgde, mag blij zijn als zijn
beleggingen de algemene
CBS ANP-index (de gemid
delde waardering van alle op
de beurs genoteerde aandelen)
bij konden houden, zo was de
conclusie.
De Consumentenbond startte
met vijftigduizend gulden. In
de loop van het jaar noteerden
de aandelen een gezamenlijke
waarde die uiteen liep van
41.398 tot 50.719. De Consu
mentenbond meent dat de be
leggingsadviseurs 'achter de
feiten aanlopen'. „De meeste
beleggingsbladen kunnen niet
eens het algemene koersbeeld
van de aandelenmarkt op korte
termijn juist voorspellen, laat
staan dat ze ondergewaar
deerde aandelen weten op te
sporen of een juiste timing van
aan- en verkoopmomenten we
ten aan te reiken", zo schrijft
de bond.
Volgens de Consumenten
bond kan de particuliere beleg
ger zich beter oriënteren op be
leggingsinstituten met interna
tionaal gespreide effectenpor
tefeuilles. Het risico kan nog
verder worden beperkt als het
geld over meerdere instituten
wordt gespreid. Bovendien is
het aan te bevelen de investe
ringen over de tijd uit te sme
ren.
Aanbieders van beurs-tips
zijn onder te verdelen in dege
nen die concrete aan- en ver
koopadviezen met betrekking
tot bepaalde vermogenswaar
den geven en zij die hun advie
zen baseren op beschouwingen
over financiële markten en in
dividuele ondernemingen. Een
derde categorie vormen de
banken en commissionairs die
periodiek rapporteren over de
ontwikkeling op de markten.