►ok zonder Delgado is PDM heel tevreden AND £2 Schoongewassen glas van Hans Bouscholten VEER Top-econoom hekelt kwaliteit van produkten uit Sovjet-Unie ECONOMIE Beurs-tips leveren belegger weinig op Brandstofprijzen in vakantielanden nflSTEM FINANCIËN/ECONOMIE ZATERDAG 25 JUL11987 Lrecht' tegen gijzelaars I heeft Iran begin juli voor- ordji te ruilen tegen de vijf 5 jOSTERHOUT - „Het zou heel mooi zijn als Pe- jro de Tour won, maar als dat niet gebeurt zijn tóch heel tevreden". )gepakt lAreher Probleem Centjes Vinger in pap Vraag Test Jr ink verschijnen 'uilbruin Prijs N I EUWSOVERZICHT Suiker inzet harde onderhandelingen Autoverkoop in eerste helft 1987 gestegen Aanzienlijk minder op krediet aangeschaft België maakt het beleggers makkelijk ONDERZOEK CONSUMENTENBOND; T11 j organisatie heeft vrijdag luis Normandin te berech- einde maakt aan de bele- Parijs. "ranse televisisstation An- aart vorig jaar stelde zich Ilutionaire Gerechtigheid roeg de 'Franse autoritei- haar eisen. Anders zal zij Inse gijzelaar Normandin'. Britse speciale gezant die tevens in handen van de bewijs. lanse weekblad Le Nouvel Irdeel van een 'vertrouwe- eran heeft gesteld voordat fen verbroken. Iran wilde of lolgen vandien. Een woord- onthulling geen commen- bevestigt het bestaan van (at dat ayatollah Khomeiny de serie bomaanslagen in premier Chirac zijn ulti- It zich dan wel eerst melden jique, belast met de bestrij- die zich schuilhoudt in de t ervan verdacht als coördi- jsrreurcampagne, vorig jaar ek door Iran gestelde ulti- ILe Nouvel Observateur het oorstellen van Chirac. ltir Kees den Exter k heer J. Blink, marketing-manager bij de Ooster- Jutse magneetbandenfabriek PDM is de koning te rijk jet de successen van de PDM-wielerploeg en met name ,pman Pedro Delgado in de Tour de France. .Spanje, Frankrijk en Neder- seriand, België en Nederland, stuk voor stuk landen waar de wielersport populair is. Boven dien is wielrennen een volks sport en dat sluit aan bij het feit dat wij een hele brede markt hebben. En doordat we ons richten op tal van landen kunnen we de kosten van de ploeg ook verdelen over de re clame-budgetten voor die lan den". fieidene leiders van de anti-j op grond van de noodtoe- 1 zo werd uit juridische bron lAzar Cachalia, hoofd finan-1 li-apartheidsgroepering, het |>F). Woensdag werden twee )F aangehouden, chef-pro- tegionaal secretaris van de Valli Mohammed, van het UDF zitten nu ge- j aCl vliegen deze maand de vi- jj. en cassettebanden als jgte broodjes over de toon- ank. Belangrijker nog dan dit tses op de korte termijn is jt feit dat het geld dat de Oos- jlioutse fabriek in de wiel- enners heeft gestoken ten -jle rendeert: in West-Europa jjet de naamsbekendheid jn PDM met sprongen om- jog. En daar is het allemaal ,sar om begonnen. Aan de ïsterhoutse Molenstraat doet (t er al niet echt meer toe of iorgen Delgado nou wel of iet in het geel op de Champs jysees staat. De heer Blink: „Twee jaar leden zaten we met een pro- leem. Ons beoogde marktaan- >el hield geen gelijke tred met e naamsbekendheid die mi- uiaal was. Dat konden we al- sn doorbreken met een agres- jve marktbenadering en met tdem-prijzen. Vooral dat atste wilden we niet. De han- H neemt je veel gemakkelij- er op naarmate je naamsbe- endheid groter is. Bovendien adden we besloten tot een aamsverandering. PD Mag- jtics moest PDM worden. Een (anjaard, een Fransman en ai Italiaan breken hun tong (er het woord Magnetics. We ijn naar wegen gaan zoeken a onze naamsbekendheid te trgroten". De keus viel op de wieler- :cirt: „Onze markt ligt in panje, Italië, Frankrijk, Zwit- Daarmee zijn we aanbeland bij de centjes. De wielerploeg kost op jaarbasis 3,5 miljoen gulden. De verkoopagenten in de diverse landen betalen daarvan 30 procent, de co- sponsors ook 30 procent en het moederbedrijf in Oosterhout de resterende 40 procent. Een peu- leschil in de redenering van de heer Blink: „Een advertentie van éénderde pagina in twee landelijke en zeven regionale dagbladen kost je 185.000 gul den en dan heb je je nog maar een keer gewend tot het Neder landse publiek. Interfootball zoekt voor ons alle gedrukte media in Nederland na waarin we door middel van foto's van onze renners of het geschreven woord onder de aandacht van het publiek komen en berekent vervolgens via een bepaalde methode wat we aan adverten ties kwijt zouden zijn geweest voor diezelfde aandacht. Tot en met het einde van de vorige week zou dat al een bedrag zijn geweest van 2,6 miljoen gulden. Dan hebben we het alleen nog over de gedrukte media in Ne derland. Dan praten we niet c m korting op de dagen dat Del gado in het geel reed". De commercie heeft een vin ger in de pap bij de samenstel ling van de ploeg. De heer Blink: „Dat is een samenspel tussen de ploegleiding en onze afdeling. Uit commercieel oog punt zou het bijvoorbeeld aan trekkelijk kunnen zijn om ren ners te hebben uit alle landen waar wij op de markt verschij nen, Maar sportief gezien werkt dat niet. Het wordt dan al gauw één grote spraakver warring. Daarom hebben we gekozen voor een brede Neder landse basis en een internatio nale kopman. Momenteel is dat Delgado. Die heeft ons in Spanje een aanzienlijke ver groting van het marktaandeel gebracht. Gezien zijn salaris- wensen zullen we hem niet kunnen handhaven. Dat is niet zo'n probleem. Zelfs bij zijn huidige salaris zou hij, althans voor Spanje, niet meer kunnen renderen, want de verdere groeimogelijkheden van ons marktaandeel daar zijn be perkt". PDM-marketing manager Blink: 'Onze naamsbekendheid was minimaal' - foto marcel bekken over radio en televisie, over de manier waarop onze auto's en renners onze naamsbekendheid in wedstrijden in Nederland uitdragen en dan praten we niet over het buitenland. Over de hele wereld volgen 350 mil joen mensen de Tour via de te levisie. Delgado is in Spanje wekelijks 20 minuten op de te levisie. Nee, het geld dat we in de ploeg steken rendeert uitste kend. Globale berekeningen le ren dat de investering van 3,5 miljoen gulden 9 miljoen gul den opbrengt. Dat bedrag zou je kwijt zijn om langs andere wegen je produkt onder de aandacht te brengen". Eens per jaar test het bedrijf de groei van de naamsbekend heid. Vorig jaar, direct na de Tour, bleek die in Nederland opgelopen van 6 naar 38 pro cent: 38 op de 100 Nederlanders kenden de naam PDM. Marke ting-manager Blink: „Veertig procent van die groei hebben we te danken aan onze wieler ploeg". Naamsbekendheid alleen zegt nog weinig. De heer Blink: „Inderdaad. Als iedereen onze naam kent maar iedereen denkt vervolgens dat PDM een waspoeder is, dan zijn we nog nergens. Het is een samenspel. We moeten zorgen dat we met een goed produkt op de markt komen en met een redelijke prijs. Wat nu in Tour gebeurt ondersteunen we met acties en campagnes, bijvoorbeeld in de richting van de Nederlandse consument en in de richting van onze Franse agenten. Die laatsten bijvoorbeeld kregen Betekent de belangstelling voor Lemond dat PDM de Amerikaanse markt op wil? De heer Blink: „Zeker voorlopig nog niet. Bovendien is het nog maar de vraag of we Lemond kunnen contracteren, want hij heeft aanbiedingen die onze mogelijkheden te boven gaan. Maar krijgen we hem, dan is hij een uitstekende renner om in alle landen waar wij op de markt zijn aan de start te ver schijnen. Volgend jaar leggen 'we het accent op Frankrijk en Italië. We rijden dan niet de Vuelta, maar de Giro. Daarin kun je met een man als Le mond uitstekend voor de dag komen, beter dan met bijvoor beeld een Franse vedette". v sle kontakt met de prostituée' s benoemd tot vice-voorzitter vege zijn succes als auteur en le van het begin af dat hij de jntakt met haar had gehad, i tussenpersoon tweeduizend: om haar mond te houden en, akantie te gaan. Achteraf gaf hebben gehandeld. Hij trad af rvatieve Partij, nadat de be- jbliceerd. se sportvlieger Mathias Rust, veel opschudding zorgde door >de Plein te landen, moet bin- ink verschijnen. Dit heeft een tor Paul de Schipper lOSTERHOUT - Jarenlang gebruikte hij het vliegtuig zo- s een vertegenwoordiger een auto. Hans Bouscholten, ex- brtmanager Oosterhout stond er op zijn visitekaartje. Ijenten zoeken, verkooporganisaties opzetten. Dat was fjn werk. Nu is hij zelfstandig ondernemer, heeft al zijn 3, zijn niet geringe energie en zijn overtuiging gestoken léén produkt, de helderste uitvinding van de laatste ja- m: Clear Shield, een produkt dat de wereld visueel mooier loet gaan maken, vuil- en vochtwerend, energiebesparend s onzichtbaar. De inzet is alles of niets. Een gok of nood- |akelijke durf van een kundig ondernemer? Hans Bou- holten spreekt over 'keihard werken' en 'vertrouwen in etoekomst', want 'alles wat glas heeft is enthousiast.' !en slager legt een koe op een metaal-oxyde van de rail en pblok en gaat aan de gang. spetters bloed vliegen tegen muur, tegen die mooie glazuurde tegels, want het is :n nette slagerij. Op het eind de dag gaan ze die muur te if met een waterslang met atmosfeer druk. Het e ambassade in Moskou vrij- temperatuur erster hebben de Sovjet-auto- i dat het vooronderzoek tegen ssade begin volgende week te zal beginnen. zeventig graden. Ze staan »n uur te spuiten en nog krij- ze het niet goed schoon. keer in de twee weken an ze er met een zwaar zuur erheen, veertien dagen later een tegengesteld produkt, fflt anders worden de bacte- immuun. En let op, nou Bit Bous. Die zegt: wij he ndelen die tegels en spuiten 'vuiligheid er in kwartier af (t koud water." ander voorbeeld: „Hoe W de ramen van een spoor- i van de NS eruit? Pre- vuilbruin. Dat komt van z Isobaren ofwel lijnen van gelijke lucht- cht die achter een depressie (slecht weerge- d Madridhalfbew... Malagaonbewolkt Mallorcalicht bew. Maltaonbewolkt Moskoulicht bew Münchenzwaar bew Niceonbewolkt Osloonbewolkt Parijslicht bew. Praaglicht bew. Splitlicht bew. Stockholmzwaar bew Warschauhalfbew. Wenenonweer Zurichzwaar bew Casablanca licht bew Cyprusonbewolkt Istanbulonbewolkt Las Palmasonbewolkt Tel-Avlvonbewolkt .309' 329' .309' ,409' ,289' 249' 319' ,229' 229' 259' 369' 229' :;:,269' ,269' 259' 259' >9' van koper-oxyde van de bo venleiding. Gemengd met ge woon vuil kleeft dat aan het glas vast. De wagons van de NS rijden elke dag door een bor stelmachine. Met staalwol schuren ze dan die ramen schoon. Nou een een behande ling met Clear Shield. Dat pro dukt verandert langs schei kundige weg de oppervlakte spanning. Het is geen spul wat je er gewoon opsmeert. Het is een polymeer, het wordt één met de materie, gaat een sterke binding aan met de glasmole culen, waardoor het een uiterst glad glasoppervlak oplevert. Nee, niks was. Het blijft er op zitten. Na behandeling ver weert het glas minder snel, is niet zo gauw vuil. De regen druppels blijven er niet aan hangen. En komt er vuil op de ruit dan spoel je het er zo af. Clear Shield is absoluut on zichtbaar. De wetenschappers zijn stomverbaasd. En pas op hè, glas is maar één van de vele toepassingen, denk maar aan het voorbeeld van die slagerij". „Ik zat over de hele wereld, altijd in het vliegtuig, nooit thuis. Omdat mijn vrouw me ook wel eens wilde zien heb ik uitgekeken naar wat anders. Toen ben ik dit produkt tegen gekomen. Samen met een oud collega heb ik de markt afge tast, onderzoek gedaan en tes ten uitgezet. We hebben ons op laten leiden bij Ritec in Enge land en we hebben op een gege ven moment gezegd: het werkt. Toen zijn we in bv-vorm iets gaan doen. We hebben van die Engelsen een licentie gekocht voor de Benelux en nu zijn we hier een marketing-organisatie aan het opzetten." Hans Bouscholten uit Oos terhout werkt in Nederland momenteel aan de opbouw van een zogeheten franchise-orga- nisatie. Dat wil zeggen, dat een aantal uitvoerende bedrijven, twintig tot vijfentwintig, zich contractueel binden voor wat betreft afname. Bouscholten en zijn collega-directeur hebben hun activiteiten gecentrali seerd in een klein kantoor in Soest. Hiervandaan krijgen de 'glas-veredelaars' commerciële en technische ondersteuning. In Engeland kreeg Clear Shield de Prince of Wales Award, een prijs voor de meest innovatieve vinding van 1986/ 87, uitgereikt door Prins Char les op 25 juni jl. Het glas-vere- Richtprijzen volgens opgave van de ANWB; plaatselijke afwijkingen blijven mogelijk. In de Wste kolom de prijs van normale benzine die gelood is, daarna de prijs van ongelode normale «nzine. De twee volgende kolommen hebben betrekking op superbenzine. Eurosuper is onge lood. Normaal (ongelood) Super Eurosuper Diesel LPG België1,42 1,52 1,46 1,55 0,95 0,57 Denemarken- 1,96 2,10 1,98 1,37 1,15 Duitsland 1,14 1,12 1,20 1,18 1,02 1,04 frankrijk1,69 - 1,73 2,06 1,15 1,02 Griekenland1,30 - 1,39 1,49 0,69 0,61 Mand1,30 - 1,32 1,33 1,21 1,04 fland1,88 - 1,91 - 1,64 1,28 Italië 2,05 - 2,14 2,18 1,07 0,77 Luxemburg1,11 1,06 1,15 1,10 0,75 0,49 «oorwegen- - 1,64 1,59 0,71 1,17 Oostenrijk- 1,37 1,48 1,48 1,25 1,22 jortugal2,00 - 2,07 - 1,26 ^Panje1,27 - 1,38 1,49 1,03 petten- - 1,43 1,38 0,88 0,89 'witserland- - 1,38 1,30 1,40 1,30 'nenkele landen is geen normale benzine meer verkrijgbaar. Daarvoor in de plaats moet super getankt worden. In het buitenland zijn de pompen met ongelode benzine herkenbaar aan de opschriften 'Bleifrei' of 'Sans Plomb'. '"'oor Italië zijn verschillende brandstofpakketen bij de ANWB te koop. Langs de Westduitse autobahnen gelden veelal iets hogere prijzen. Verschillende Oosteuropese landen zijn benzine- of dieselbonnen verplicht. Dit geldt niet Joegoslavië, daarvoor zijn wel reduetiebonnen bij de ANWB te koop. In Joegoslavië is de van de normale benzine gelood (niet aan te raden om te tanken) 260 Dinar, superbenzine inar, Eurosuper 286 Dinar, diesel 217 Dinar en LPG 125 Dinar. delingssysteem moest er con curreren tegen inzendingen van ondermeer Daf Eindhoven. Het glasbehandelingssys teem dat door Bouscholten in Nederland wordt geïntrodu ceerd, is in het buitenland toe gepast op het glas van het World Trade Centre in New York, het operagebouw van Sydney en op de kajuitramen van het luxe cruiseschip Queen Elisabeth. Voor wat betreft de Benelux heeft Bouscholten al een con tract op zak voor behandeling van twee nieuwe veerboten van North Sea Ferries en voor alle zwembaden van Centre Parks. Contacten zijn er met Towsend Thoresen, elf ferries, en met 'de grootste Neder landse bank'. Ook de Neder landse Spoorwegen en de vleesverwerkende industrie to nen meer dan gewone belang stelling. Hans Bouscholten spreekt van 'talloze mogelijke toepas singen' mits er maar sprake is. van glasachtige of geglazuurde oppervlakken. Hij noemt Clear Shield, 'een wapen tegen onge wenste graffiti op het glas van openbare gebouwen en bus hokjes en ook tegen vieze dui men en sigarettenaanslag op beeldschermen'. „Hospitalen kunnen er hun voordeel mee doen", aldus Bouscholten. „Denk aan de operatiekamer. Is de muur van die kamer door ons behandeld, dan groeit er geen bacterie meer. Hoe dat komt? Dat moet je mij niet vragen. Die Engelsen hebben er zes jaar op gedokterd en wat de samenstelling is, dat houden ze Hans Bouscholten: zorgvuldig geheim". Hij vertelt dat een behande ling met deze 'heldere uitvin ding' niet eenmalig is. „Ligt er aan wat het glas te verduren krijgt, vliegt er zand tegen, zout, of gewoon regenwater. Een voorbeeld: de Queen Elise- beth krijgt na twee jaar weer een beurt". Hans Bouscholten, een nijver ondernemer die rekent op het bekende gat in de markt. „Ja", zegt hij, „het moet lukken, we hebben onze nek uitgestoken, Alles wat glas heeft, is enthousiast." - foto de stem johan van gurp er veel geld ingestopt. Belang rijk is dat we het op tijd aan de man kunnen brengen. We gelo ven vast dat dit produkt toe komst heeft". Hij is exportmanager af, vliegt niet meer, althans niet met een vliegtuig. In de auto of toch meer thuis bij moeder de vrouw in Oosterhout zoals de bedoeling was? Bouscholten blikt op zijn horloge, lacht en zegt: „Ik moet om twee uur vanmiddag in Amsterdam zijn. Hoe lang is dat vanuit Breda?" MOSKOU (AP) - Een voor aanstaand Sovjet-econoom, die nauwe banden heeft met partijleider Michaïl Gor- batsjov, vindt dat in de Sov jet-Unie geproduceerde consumptiegoederen, varië rend van schoenen tot auto's, veelal inferieur, ouderwets of simpelweg ge vaarlijk zijn. Abel Aganbegyan, hoofd van de afdeling economie van de Sovjet-academie van weten schappen, verklaarde in een vraaggesprek met het week blad Ogonjok dat de regering de prijzen van ouderwetse en slecht gemaakte produkten drukt om het onaantrekkelijk te maken voor fabrieken om ze nog langer te produceren. Aganbegyan hekelde de kwaliteit van in de Sovjet-Unie geproduceerde voedingswaren, schoenen, televisietoestellen, auto's en de afwerking van nieuwe woningen. Het vraag gesprek werd gepubliceerd in de jongste editie van Ogonjok. Zijn kritiek richtte zich vooral tegen de Volga, een auto van het type middenklasse naar westerse maatstaven en al jarenlang een standaardpro- dukt van de Sovjet-economie. „Hij voldoet niet aan de veilig heidseisen van een moderne wagen. Tegelijkertijd voldoet hij ook niet aan de milieu-eisen die aan het autovervoer gesteld moeten worden. Onze Volga's gebruiken absurd veel benzine en olie." Om die reden, zo vervolgde hij, zijn er maar weinig landen die de Volga willen importeren. Radio's, televisies, ijskasten en andere Sovjet-produkten uit de periode kort na de Tweede We reldoorlog waren dan wel niet modieus, maar in ieder geval waren ze solide. Sindsdien is de kwaliteit echter drastisch afge nomen en sommige produkten, zoals televisietoestellen, zijn ronduit gevaarlijk. „Dit is echt een kwalijke De 'suiker(bieten)berg' van de Europese Gemeenschap. foto de stem ben steffen BRUSSEL (IPS) - De suikerproducerende ACP-landen (uit Afrika, Caribisch gebied en het Stille Zuidzeegebied) zetten zich schrap voor de onderhandelingen met de Europese Ge meenschap over de suikerprijs. Ze zijn bang dat de gemeen schap ook voor hen de prijzen bevriest, net als voor de Euro pese boeren. De voorbereidingen voor de onderhandelingen zijn reeds begonnen. Maar het is nog niet bekend of ze voor het EG-reces, dat eind juli begint, zijn afgerond. De ACP-landen krijgen onder het Lome-akkoord een vaste prijs voor de ongeveer 1,3 miljoen ton suikerriet die ze per jaar naar de EG mogen uitvoeren. De prijs is ruwweg dezelfde als die de gemeenschap aan de Europese boeren betaalt. Vorig jaar kregen de ACP-producenten 44,92 dollar per ton voor ruwe sui ker en 55,39 dollar voor witte suiker. De landbouwministers be sloten de prijs voor de Europese producenten te bevriezen om de suikerberg niet nog meer te laten groeien. Voor deACP-lan- den zou een bevriezing betekenen dat de prijzen voor het derde achtereenvolgende jaar op hetzelfde peil blijven. AMSTERDAM (ANP) - De verkoop van nieuwe personenauto's is in de eerste helft van dit jaar gestegen met ruim zevenduizend auto's ten opzichte van het eerste half jaar in 1986. Dit heeft de RAI in Amsterdam donderdag meegedeeld. De eerste zes maanden dit jaar werden 357.140 auto's verkocht tegenover 350.018 auto's vorig jaar van januari tot en met juni. Zoals ook vorig jaar bleek Opel de best verkochte wagen: 60.644 vierwielers gingen 'over de toonbank' tegenover 59.843 Opeis vorig jaar de eerste zes maanden. Tweede topper was Ford met 36.738 wagens. Vorig jaar werden van dit merk in het eerste half jaar overigens meer exemplaren verkocht: 38.687. De derde meest verkochte auto was Volkswagen/Audi: 36.297. De verkoop hiervan steeg ten opzichte van de twee aanvoerders van de ranglijst het meest: 32.181 het eerste half jaar van 1986. De Poolse auto FSO liep het minst: slechts vijftig auto's van dat merk werden verkocht. DEN HAAG - De omzetten bij de postorderbedrijven in Nederland zijn vorig jaar weer gestegen. Totaal werd een omzet behaald van 1730 miljoen. Dat is 2,4 meer dan in 1985. Weliswaar een kleinere groei dan verwacht, maar wel hoger dan in de jaren 1984 en 1985 werd verwezenlijkt. De cijfers zijn bekend gemaakt in het jaarverslag 1986 van de Nederlandse Postorderbond. De leden van die bond haalden van deze totale omzet het leeuwedeel binnen: 1592 miljoen. Na de inzinking uit de jaren 1981 en 1982 zitten de postorderbedrijven weer duidelijk in de lift, maar de groei is niet zo spectaculair meer als in de zeventiger jaren. Tussen 1975 en 1980 verdubbelde de omzet, maar vanaf 1980 tot aan 1987 was er een stijging in te boeken van slechts achttien procent. De beste omzetstijging zit, aldus het jaarverslag, in de sector textiel, terwijl ook radio, tv en afspeel-apparatuur goed verkoopt (een stijging van 56 naar 64 miljoen). In de textiel- afdeling werd voor 671 miljoen verkocht; in 1985 was dat 608 miljoen. BRUSSEL (ANP) - De Belgische minister van financiën, Mark Eyskens, heeft besloten om met ingang van 1 oktober het te rugbetalen van de 'roerende voorheffing' aan niet-ingezetenen aanzienlijk te vergemakkelijken. Voor buitenlanders zal het dan nog aantrekkelijker worden om in België te beleggen. Die 'roerende voorheffing' is een belasting (van 25 procent) die banken en financiële instellingen moeten inhouden op rente, de opbrengsten van obligaties enz. Buitenlanders kunnen ook nu al die heffing terugkrijgen maar dat duurt vaak zo'n anderhalf jaar. Met ingang van 1 oktober van dit jaar voert minister Eys kens echter een nieuwe snelle procedure in voor het terugbeta len van de 25 procent belasting aan niet-ingezetenen. Bij het kabinet van de minister zei men dat binnenkort een koninklijk besluit zal verschijnen dat die nieuwe procedure regelt. De Belgische thesaurie zal dan een speciale rekening 'voorschot ten' gaan openen waaruit de door niet-ingezetenen betaalde roerende voorheffing kan worden terugbetaald. Financiële deskundigen zijn ervan overtuigd dat de nieuwe regelingen een aanzienlijk grotere vraag naar bijvoorbeeld Belgische obligaties zal doen ontstaan. Dat zal die obligaties duurder ma ken zodat het rendement erop zakt. Dat zal dan weer een neerwaartse druk op de rente in België tot gevolg hebben, aldus deze deskundigen. Zij zijn van mening dat er 'een stroom van .niljarden naar België zal ontstaan'. Van onze verslaggever BREDA - De particuliere belegger kan beter niet al te veel afgaan op beleggingsadviezen van beurstipbladen en be leggingsperiodieken. Als er al grote koerswinsten worden gehaald, berust dat vaak op toeval. zaak. Alleen in Moskou al vliegt zeker tweeduizend keer per jaar een kleurentelevisie in brand. Daarmee gaat dan ook een woning in vlammen op", aldus Aganbegyan. Per 1 januari hebben onge veer vijftienhonderd fabrieken de opdracht gekregen om kwa litatief betere produkten af te leveren. Volgens Aganbegyan kwam deze maatregel als 'een schok' voor sommige bedrijven. De kwaliteit van produkten is er enigszins door verbeterd, maar het blijft een bestuurlijke maatregel die het probleem niet structureel kan oplossen, stelde hij. Het Centraal Comité van de partij en de Opperste Sovjet hebben in juni nieuwe wetten aangenomen die de aandacht van de centrale ministeries in Moskou en staatsplannings- commissies moet verschuiven .van gedetailleerde produktie- /opdrachten voor afzonderlijke bedrijven naar lange termijn doelstellingen. Dat zegt de Consumentenbond, die een jaar lang de adviezen van diverse beleggingsbladen volgde. Aan de hand van fic tieve aandelenportefeuilles van vijftigduizend gulden werd voor Nederlandse aandelen na gegaan hoeveel die adviezen zouden hebben opgeleverd. De belegger die gedurende de on derzochte periode alleen de 'harde' adviezen uit de bladen opvolgde, mag blij zijn als zijn beleggingen de algemene CBS ANP-index (de gemid delde waardering van alle op de beurs genoteerde aandelen) bij konden houden, zo was de conclusie. De Consumentenbond startte met vijftigduizend gulden. In de loop van het jaar noteerden de aandelen een gezamenlijke waarde die uiteen liep van 41.398 tot 50.719. De Consu mentenbond meent dat de be leggingsadviseurs 'achter de feiten aanlopen'. „De meeste beleggingsbladen kunnen niet eens het algemene koersbeeld van de aandelenmarkt op korte termijn juist voorspellen, laat staan dat ze ondergewaar deerde aandelen weten op te sporen of een juiste timing van aan- en verkoopmomenten we ten aan te reiken", zo schrijft de bond. Volgens de Consumenten bond kan de particuliere beleg ger zich beter oriënteren op be leggingsinstituten met interna tionaal gespreide effectenpor tefeuilles. Het risico kan nog verder worden beperkt als het geld over meerdere instituten wordt gespreid. Bovendien is het aan te bevelen de investe ringen over de tijd uit te sme ren. Aanbieders van beurs-tips zijn onder te verdelen in dege nen die concrete aan- en ver koopadviezen met betrekking tot bepaalde vermogenswaar den geven en zij die hun advie zen baseren op beschouwingen over financiële markten en in dividuele ondernemingen. Een derde categorie vormen de banken en commissionairs die periodiek rapporteren over de ontwikkeling op de markten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 5