*Ik ben een kind van dit bestel'
Antwerpen overbrugt 'stilte in theaterleven'
acht
Breda centrum val
Brabant Biënnale
HAN PEEKEL DOET GOEDE ZAKEN ALS ONAFHANKELIJKE TV-MAKER
STEENFESTIVAL LANGS SCHELDE DUURT TOT 10 AUGUSTUS
Bom verovert Joegoslavië
)ERDE DEE:
ZATERDAG 25 JULI
iflSTEM GIDS 2
Schapen
Amerika
Disney
Mengeling
Adviseur
Boulevard of
Broken Dreau
in Den Bosch
ikkelaar
iske en Wiske: „D
\]b_
irnbone-
„Nieuwe woorden zijn net
kievitseieren. Die duiken
plotseling op en na een paar weken
liggen ze overalMaar het eerste
•kievitsei is het meest bijzondere"
Rlemer Reinsma, schrijver woordenboeken
DE STEM
T2
Door Tom Smeets
HILVERSUM - Een van de
nijverste baasjes van Hil
versum is Han Peekei. Aan
het al jaren oude succes
'Wordt vervolgd', heeft hij
inmiddels een andere kijk-
topper toegevoegd, de po
pulair wetenschappelijke
TROS-rubriek 'Kijk tv'.
In het nieuwe seizoen zal dat
programma niet alleen bij de
TROS terugkeren, maar zelfs
in een groot aantal landen zijn
te zien. En dat is een gevolg van
het uitstapje dat Han en z'n
medewerkers dit voorjaar
maakten naar Cannes, waar
toen de beurs MIP-tv werd ge
houden.
'Kijk tv' heeft hij vanaf het
begin opgezet als een interna
tionaal project. „We zijn heel
blij dat we het eerst in Neder
land hebben kunnen uitzenden,
zoals we ook blij waren dat we
Wubbo Ockels konden krijgen.
Die man is goed op de hoogte
van de feiten. Als je 214 miljoen
kijkers hebt, dan ben je toch
koploper op dit gebied. Dat
heeft nog nooit iemand ge
haald."
Het succes blijft dan ook niet
tot Nederland beperkt. Inter
nationaal trekt het programma
sterk de aandacht. Han Peekei,
na de MIP-tv: „Ik ben enorm
verrast door de geweldige ma
nier waarop we hebben kunnen
verkopen. We zijn beginners in
de internationale markt, maar
toch zijn er mensen van grote
naam en faam die graag zaken
met ons willen doen. Er zijn
meer dan twintig serieuze kon
takten, een behoorlijk aantal
harde verkopen, van Europa
tot Japan. We hebben voor
enige tonnen aan harde busi
ness gedaan."
'Kijk tv' zal komend seizoen
onder meer te zien zijn in
Frankrijk, Oostenrijk, de Scan
dinavische landen en zelfs Al
banië. Han: „Daar hebben we
veel plezier aan. We hebben
hier twee mannen gehad, die
ontzettend slecht Engels spra
ken. Na afloop kwamen we tot
de conclusie dat ze het pro
gramma hadden gekocht, maar
dat ze alleen in schapen wilden
betalen, die ze dan ook nog gi
reren. We gaven ze een tijd
schrift mee. Die mannen kre
gen tranen in hun ogen dat ze
iets gratis kregen... Zonder
gekheid, dat was voor ons een
hele leuke ervaring, absoluut."
Er is zelfs hele serieuze belang
stelling uit Amerika. „Tot onze
Wubbo Ockels presenteert 'Kijk-tv' straks over de hele
wereld. - fotoanp
dat is dan ook nog echt functio
neel. De interviews zijn zo kort
als mogelijk. Geen 'talking
heads' in beeld, althans zo min
mogelijk. En zo veel mogelijk
goede kwaliteit beelden. Dat
vinden mensen leuk, of het nou
Japanners zijn, of Fransen, of
Duitsers."
Han Peekei:
Overal zie ik ijdele presentatoren"
verrassing", zegt Han. „Daarop
hadden we nooit durven hopen.
We kregen ook veel reacties in
de zin van 'wat goed' en 'wat
een kwaliteit'."
Han verkocht in Cannes niet
de formule, maar alleen het
kant en klare programma. Des
gewenst met Wubbo erbij. „Ita
lië bijvoorbeeld wil heel graag
met Wubbo werken. Wubbo
blijkt in Italië geweldig popu
lair te zijn. Hij schijnt namelijk
ooit iets aardigs gedaan te heb
ben voor een Italiaanse astro
naut, die om gezondheidsrede
nen is weggevallen. Daarvoor
hebben ze hem daar echt om
armt."
Het oorspronkelijke concept
blijft in stand, in welk land
'Kijk tv' ook gaat draaien. Han:
„Zeg maar 75 procent blijft on
gewijzigd. De resterende 25
procent kan desgewenst wor
den ingevuld met lokale onder
werpen. Zeker 85 procent van
elke aflevering maken we ook
zelf. De rest koop je. Als je
beelden van de Zuidpool nodig
hebt, dan ga je daar natuurlijk
niet een cameraploeg naar toe
sturen. Dan koop je ergens een
aantal meters Zuidpool. Maar
alle animaties en alle inter
views zijn door ons zelf ge
maakt."
Pratend over de succesformule,
heeft Han z'n antwoord meteen
- foto dijkstra
klaar: „De snelheid. Je moet je
realiseren dat mensen een af
standbediening hebben. Ik kijk
altijd naar mijn eigen kinde
ren. Bij alle programma's die ik
maak houd ik altijd rekening
met de ervaring die ik heb met
m'n eigen kinderen. Die willen
niet een uur lang naar iets kij
ken, daar hebben ze geen zin
in."
Een programma van half
uur met daarin zes tot acht on
derwerpen, dat is volgens hem
uit te kijken. „Wij mikken op
een familieprogramma, waar
iedereen, man, vrouw en kin
deren, met plezier naar kijkt.
Als de dochter een bepaald on
derwerp niet leuk vindt, dan
weet ze dat er over een minuut
of drie een ander onderwerp
komt."
Het succes kent nog een ge
heim. Han: „We hebben onder
zoek gepleegd, een jaar lang,
over de hele wereld, over popu
lair wetenschappelijke pro
gramma's. En wat zie je dan:
dan zie je ijdele mensen, einde
loos lang in beeld. Of je nou in
Australië, Amerika of in Lon
den kijkt, je ziet altijd ijdele
presentatoren. Je kunt van
Wubbo heel veel zeggen, maar
het is in geen geval een ijdele
presentator. Plus het feit dat
hij in dat halve uur hooguit an
derhalve minuut is te zien. En
In Cannes had Han Peekei 26
afleveringen van een half uur
in de aanbieding. En dat zullen
er snel meer worden. De TROS
gaat niet alleen door komend
seizoen, zelfs in een hogere fre
quentie. Han: „De TROS is zeer
blij met het project."
De TROS, die ook 'Groen en
grondig' van Han betrekt, is
niet de enige omroep die koket
teert met de geesteskinderen
van de Peekei-firma. Voor de
KRO gaat hij komend seizoen
'Honderd jaar tekenfilm' doen.
Han: „Een hele belangrijke
nieuwe produktie. Het wordt
een serie van voorlopig negen
afleveringen. Als ze succes
hebben, zullen het er meer
worden."
'Wordt vervolgd', waarmee
de AVRO succes heeft, gaat
'uiteraard' door. Met 'Dit is
Disney' stopt hij, al gaat de
NCRV er in versimpelde vorm
mee door. Han: „Het is alleen
maar goed om andere dingen te
gaan doen." Dat zullen komend
seizoen vooral magazine-ach-
tige programma's zijn, plus een
komedieserie geschreven in op
dracht van Veilig Verkeer Ne
derland.
'Wordt vervolgd' vormt overi
gens een hoofdstuk apart. Het
is ook niet voor niets Hans lie
velingsprogramma, ondanks
het opmerkelijke succes van
'Kijk tv'. Han: „Als je nou heel
diep graaft, gaat toch nog
steeds m'n voorkeur uit naar
'Wordt vervolgd'. Dat was voor
mij het eerste succes."
Toch moest hij eerst twee
jaar hard vechten om ergens
aan de bak te komen. „Als je
weet dat ik een half jaar heb
lopen leuren en niemand het
zag zitten. Ik heb toen al m'n
spaarcenten bijeengegraaid en
dertig mille geïnvesteerd om
een aflevering te kunnen ma
ken. Pas toen zeiden ze 'dat
willen we toch wel hebben'.
Daarna hebben we het heel
snel aan de AVRO verkocht.
Achteraf zegt iedereen 'je hebt
gelijk gehad'. Ik hoor het
TROS-directeur Cees den Daas
nog roepen: 'Ik geef je hooguit
zes afleveringen'. Het zijn er nu
inmiddels al 125 en ik kan je
berichten dat het er nog heel
veel meer zullen worden." Han
en de AVRO hebben pas een
contract gesloten dat de serie
nog minstens drie jaar door
gaat.
De club van dezelfde naam is
ook zeer succesvol. „We hebben
al ruim 50.000 leden. We trek
ken er het land mee in met een
heel programma. Omdat ze de
druk op de kassa niet aankun
nen, zijn er zelfs twee voorstel
lingen per dag. Er zijn allerlei
festiviteiten die met strips heb
ben te maken, inclusief de imi
tatiewedstrijd. Maar ook voor-
première's van belangrijke te
kenfilms."
Ook dat produceert hij alle
maal, zo'n veertig voorstellin
gen per jaar. „Als het aan de
markt zou liggen, zouden het er
minstens 120 per jaar zijn.
Maar ik wil het niet vaker dan
eens in de veertien dagen doen,
omdat ik anders echt gek
word."
Door Theo Giele
ANTWERPEN - „Oui mon
sieur, a l'Escaut. De Schelde.
La rivière." In rap Frans
probeert Marianne Knoc-
kaert een artiest de weg
naar Het Steen, de trotse
burcht aan de oever van de
Schelde uit te leggen.
Marianne Knockaert is een van
de drie gemeente-ambtenaren
die het eerste eigen Antwerpse
zomerfestival hebben opgezet:
het Steenfestival. Nu nog moe
ten de artiesten de weg vragen,
maar als het aan de Antwerpe
naren ligt moet het Steenfesti
val na deze zomer net zo be
kend klinken als het Festival of
Fools van Amsterdam, de
Gentse Feesten of het Brusselse
Mallemunt-spektakel.
Het Steenfestival is deze
week begonnen en duurt tot en
met maandag 10 augustus. Drie
weken lang is er op twee podia
en in twee tenten een bonte
mengeling van muziek, theater
en literaire voordrachten te
zien en te horen. Wie langs de
Schelde in zuidelijke richting
loopt komt terecht bij 'Hangar
19b'. In een van de tenten is het
elke avond na twaalven 'bal'
tot in de vroege uurtjes met
rock en roll, rythm blues,
funk enzovoorts, enzovoorts.
Typisch genoeg komt het ini
tiatief voor het festival van de
oveheid, de Stad Antwerpen
zelf. „In de stad leeft al jaren
het idee dat er 's zomers iets
moet gebeuren. Er waren wel
Jean 'Toots' Tielemans tijdens het Steenfestival.
wat privé-initiatieven maar tot
een groot festival kwam het
niet. We hebben toen op het
stadhuis de koppen bijelkaar
gestoken omdat we vonden dat
een wereldstad als Antwerpen
een goed zomerfestival moet
hebben", verklaart Ronald Van
Rillaer het ontstaan van het
festival.
Van Rillaers medewerking
aan het festival beperkt zich
niet tot, wat zo fraai heet, amb
telijke ondersteuning. Hij heeft
zich in een plechtig rokkos-
- foto's de stem/ben steffen
tuum gehezen om zo direct
Jean 'Toots' Thielemans aan te
kondigen in de grote tent. „Het
Steenfestival moet meteen een
knaller worden. Een echt Ant
werps festival met een eigen
gezicht."
Hoe dat gezicht eruit ziet kan
Van Rillaer niet direct zeggen.
Basis-idee achter het samen
stellen van het programma is
'voor ieder wat wils'. „We heb
ben gekozen voor een menge
ling van grote namen en jong
Vlaams talent dat we op dit
festival willen lanceren", legt
hij uit.
Voor het festival is zo'n drie
honderdduizend gulden uitge
trokken. Ruim één derde wordt
door de Stad Antwerpen op ta
fel gelegd, de rest komt van
vier grote sponsors en de hore-
ca-ondernemer die de grote
terrassen tussen de podia mag
uitbaten.
Als het Steenfestival dan
toch een knaller moet worden,
waarom die drie ton niet be
steed in een korter, maar hevi
ger spektakel? Van Rillaer:
„Die discussie is inderdaad ge
voerd. Toch hebben we gekozen
voor drie weken zodat de men
sen die nu op vakantie zijn de
laatste week nog iets mee kun
nen pikken en omgekeerd.
Voorts overbruggen we dit fes
tival de stilte in het theaterle
ven."
Het is ondoenlijk om in een
kort bestek alle artiesten en
muzikanten te noemen die tot
10 augustus aan de Scheldeoe-
ver te zien zijn. Om een indruk
te geven toch maar wat namen:
Raymond van het Groenewoud
en Harry Sacksioni (30 juli),
Passadena Roof Orchestra (1
augustus), Bart Peeters LSP-
band (29 juli), de Internationale
Nieuwe Scène (dagelijks) en
Bertus Borgers (28 juli).
Schrijvers die een literaire
act ten beste zullen geven zijn
onder meer Gerd de Ley en drs.
P. Speciale vermelding ver-
Zuidamerikaanse muziek tegen het decor van het Scheep
vaartmuseum in Antwerpen.
dient nog een literaire happe
ning in de voetgangerstunnel.
In deze één kilometer lange
'konijnenpijp' onder de Schelde
zijn Vlaamse auteurs als Johan
Anthierens, Gust Gils, Tom
Lanoyes en Mike Zinzen gids
van de wandelaar. De optre
dens op de podia in de open
lucht zijn gratis. Een bezoek
aan de tenten kost tussen de
tweehonderd en driehonderd
frank. Het avondprogramma
begint dagelijks om 19.00 uur.
Op zaterdag en zondag is er een
middagprogramma met ook
voorstellingen voor de jeugd.
Het Steen is nabij de Grote
Markt te vinden door in Ant
werpen de borden naar de
rondvaartboten van Flandria
te volgen.
Kortom: Han Peekei zit niet
stil. Een typerend verschijnsel
voor een onafhankelijke pro
ducent, de groep die steeds va
ker de show steelt in Hilver
sum. Volgens velen maakt het
traditionele Hilversum dan ook
een ingeslapen indruk, terwijl
de onafhankelijken klaarwak
ker zijn.
Han Peekei: „Ik denk dat je
gelijk hebt. Maar ik ben na
tuurlijk toch een kind van dit
bestel. Ik heb m'n opvoeding en
opleiding bij de KRO gehad. Ik
ben dan ook geen tegenstander
van dit bestel, alleen verwijt ik
de omroepen dat ze ongeloof
lijk weinig hebben gedaan aan
de navolgers. Je kan nooit een
omroep, maar ook niet een
krant of een bedrijf, in stand
houden als je het laat vergrij
zen."
Ën de omroep vergrijst vol
gens hem. Han: „Je kunt niet
verwachten van mensen die
dertig jaar een vak hebben uit
geoefend dat ze nog precies we
ten wat er aan de basis van de
samenleving gebeurt. Dat kan
niet. Ik word dit jaar veertig,
maar wat je misschien niet
weet, zit ik al 25 jaar in dit vak.
Ik ben op m'n vijftiende begon
nen bij Veronica. Ik denk wel
eens bij mezelf 'ik moet het nog
tien jaar doen en dan er mee
ophouden'. En dan ophouden in
de zin van op dezelfde stoel
blijven zitten."
Als Han iets anders gaat doen,
denkt hij aan adviseur worden
of 'weet ik veel wat'. „Dit is ze
ven dagen per week werk,
hoor. Ik heb vijftien man in
dienst, jonge, ambitieuze en
zeer hard werkende mensen. Ik
ben volstrekt onafhankelijk,
maar het is hard werken, al is
het gelukkig geen eenmansbe
drijf. Maar heerlijk, het is za
lig. Het grote voordeel van on
afhankelijk zijn is, dat je zelf je
soort programma's kunt uit
zoeken, dat je mede verant
woordelijk bent voor de kwali
teit."
Het enige probleem waar
mee hij zit is dat er steeds min
der tijd overblijft om zelf pro
gramma's te maken. „Ik kom
steeds meer in de situatie die ik
bij de KRO nou juist wilde
voorkomen. Ik noem het altijd
het Mia Smelt Syndroom. Dat
is dus te lang aan één pro
gramma vastzitten. Dat is de
reden waarom ik ben wegge
gaan bij de KRO. Van Richard
Schoonhoven mocht ik best an
dere programma's gaan doen,
maar ik moest ook doorgaan
met 'Heel de mens'. Ik had er 63
gemaakt en was 32, dus dat had
ik echt wel gezien."
Als de Joegoslavische kust
over een paar jaar volge
bouwd is met stapelhotels
en Hollandse eetschuren,
dan is dat de schuld van de
Konsumentenbus. Frits
Bom zal dan ondertussen
vol trots de versierselen op
zijn borst dragen die beho
ren bij de Orde van het Volk
van Joegoslavië.
Frits Bom stelt zich al lang
niet meer in dienst van de
kleine consument en houdt
zich niet meer bezig met
Spaanse probleemgevallen
die bij de thuisblijvers zo
veel leedvermaak opriepen.
Er zijn geen klachten meer,
chauffeuze Miep laat de
mensonterende spelletjes
achterwege, de grijze me
vrouw die zo'n fijne neus
had voor vakantieleed is
verdwenen.
De Konsumentenbus is een
uitgsponnen 'Ontdek je
plekje', een 'Weg van snel
weg' geworden met mooie
landschappen, mensen in
klederdracht en vooral veel
'karakteristieke woningen'.
Van 'Inpakkenen weg
wezen' van Ruud ter Weij-
den wist je dat het een com
merciële fuik was, maar
Frits Bom gaat, ondanks
zijn computergestuurde
prijzenonderzoeken, min
stens even ver als de AVRO.
In drie afleveringen werd
de lof gezongen op Joegosla
vië. Natuur en cultuur zijn
volgens Bom 'bijzonder
aantrekkelijk'. In de 'Bus'
van afgelopen maandag
werden om onduidelijke re
denen nog eens beelden uit
de eerste twee uitzendingen
herhaald. Watervallen, vro
lijke dansers en steeds weer
dat toeristische volkslied:
'Joegoslavió, Joegoslavió'.
De reisorganisaties zijn er
heel blij mee, de telefoons
staan roodgloeiend. Ook de
Joegoslavische regering is
dol geworden op onze Frits.
Kranten wijden grote stuk
ken aan hem en zijn team,
hij werd zelfs geïnterviewd
op de tv en getuigde daarin
omstandig van zijn respect
voor de Joegoslavische mi
nister van verkeer en toe
risme. Hoe ik dit weet? Bom
liet het allemaal zien, trots
als een pauw.
De Nederlander die in de
Spaanse branding zocht
naar zijn kunstgebit, was
eigenlijk de laatste die voor
spontane lachsalvo's zorgde.
In Joegoslavië kun je hoog
stens glimlachen. Om de on
vers taanbaar-Nederlands
sprekende gids in Dubrcv
nik en de man die er nje
van op stak: „Nee, ik
bier gedronken". Om
dame die op beton lag
zonnebaden: „Het is ei;
lijk veel hygiënischer
zand".
Bom en de zijnen zijn lij
voor de overheid en
werkgevers in de toerist
branche, maar hebben
warme aandacht voor
bloot dat ze onderweg
genkomen. De steeds lar
wordende trailer aan
begin en het eind van
programma eindigt steen
bij een blote vrouwenbij
Op de stranden worden
voorkeur topless
vrouwen aan de tand
voeld. Op het Griekse ei
Korfoe vertelde een me
over een scooteronge,,
maar de camera had
oog voor twee halfblote
mes op de voorgrond
voor de verwondingen
het gezicht van het meisje
Halfbloot is niet ge
voor de verrekijkers in
Konsumentenbus. Heler
bloot is noginformatij
ver. We kregen beelden
een idyllisch vrouwe
strand zonder kledingst
ken en vertoefden twee
ken geleden lekker
een naturistencampii
Mannen marcheerden
het ritme van 'Joegoslaj
Joegoslavió' piemelt
langs de camera. Een dj
deed via de telefoon vant
Konsumentenbus de
ten aan zijn geklede famj
in Nederland.
Ondertussen heeft
Bom zich ook ontwikkeld]
een tv-verslaggever vanif
'Te land, ter zee en in]
lucht'-soort. Als een
stelt dat in Montenegro I
mannen zo mooi zijn, vj
kreukelt hij zich zichfc
en vraagt hij gretig: „OhJ
Let u daar speciaal op?" j
vrouw antwoordt: „Ja 1
daar kijk ik de hele
naar".
Niets is de Konsumenlf
man te dol in zijn strei]
naar internationale
Hij is in staat om volger
week tussen de bad
gaan staan en te zeggen:]
wil niet de groeten doem
mijn baas in Hilversum
is Marcel van Dam van|
VARA. Want ik wil leb
in de zon blijven, folklor/J
sche filmpjes maken
dertussen naar de vroufj
lijven kijken".
prDirk Vellenga
-et het verschijnen van 'De le
[de Albany-cyclus van de Ar
L Kennedy eindelijk rond. I
Idberoemd toen hij voor zijl
ijs kreeg. Dat was het laatste
jrna werd in Nederland he
i'g meesterspel', vertaald en
schenen als 'De legende van
boeken kunnen afzonderlijk
■n worden, maar hebben
de stad Albany in de
"New York ('up state') als
>jr, spelen zich af in de j aren
dntig en dertig en hebben g
igsters, gokkers en zwervers
hoofdpersonen.
'oor een deel baseerde Wil-
Kennedy zijn verhalen op
jrische feiten. In Albany
yd de horeca écht beheerst
,r een machtige Ierse familie
"het stadsbestuur kon gerust
ipt genoemd worden. Jack
imond was inderdaad een
iidaire gangster. Veel van de
•en hebben echt bestaan en
•der kende William Kennedy
kroegen en clubs uit eigen
larneming: zijn vader was
bezeten gokker in de jaren
ig-
drie boeken bestrijken
een deel van de werkelijk-
id in Albany. 'Ijzerkruid'
ig over zwervers en met
ne over de verloederde
incis Phelan, die ooit een be-
imd honkballer was, maar
tragisch ongeluk in zij n ge- c(
veroorzaakte en toen op de tx
icht sloeg. 'Billy Phelan'
int het leven van de kleine
er Billy, de zoon van v,
incis, die verstrikt raakt in fcx
manipulaties van de louche h.
hthebbers in de stad. d<
Jack Diamond' zitten we tii
de gangsterwereld, die op- ov
it tijdens de drooglegging. k,
Van de kunstredactie
BREDA - Van 25 augustus tot en met 27 september vindj
Breda de Brabant Biënnale plaats. Twintig jonge kuis
naars tonen daarop hun werk, terwijl ook ruimsetaj
aandacht geschonken wordt aan de grafische- en inf
striële vormgeving zoals die in talrijke Brabantse bedi
ven opvallend wordt toegepast. De biënnale wordt geho
den in de voormalige arrondissementsrechtbank aan]
Nassaustraat.
De Brabant Biënnale heeft met
talrijke onderbrekingen al een
dertigjartige traditie. De vorige
biënnale was gespreid over de
hele provincie. Nu is er gekozen
voor concentratie op één plaats.
De werkgroep die deze exposi
tie samenstelt bestaat uit W.
van Bergen, Kruithuis Den
Bosch; S. Herst en F. ter Meu-
len, De Beyerd Breda; P. de
Jonge, Van Abbemuseum
Eindhoven; M. Nulden,
schouwburg Tilburg en J. Va-
lentijn, Nieuwe Brabantse
Kunststichting Oirschot.
Een groot deel van de expo
sitieruimte wordt ingenomen
door teken-, schilder- en beeld
houwkunst en installaties.
Daarvoor zijn de volgende
kunstenaars uitgenodigd: Hans
Arends, Christiane Berndes,
Lotte Broos, Jan van den Dob
belsteen, Paul van Dijk, Ge
rard Lannoye, Lex van Lith,
Joost van Oss, Jaap de Vries,
René Bogaerts, Tom van den
Boomen, Guido Geelen, Wim
Geeven, Theo van de Goor, Rini
Hurkmans, Ron van de Ven,
Melanie de Vroom, Ineke Wer-
ther, Alex Adriaansens, Ruud
van Empel, Theo Lenders, Vic
tor Notermans en Geer Pouls.
De keuze is gebaseerd op de
doelstelling jonge en talent
volle kunstenaars die in Noord
Brabant werken bijeen te
brengen en te presenteren aan
een breed publiek.
Daarnaast wordt geprobeerd
de grafische- en industriële
vormgeving, afwijkend van de
formule 'Holland in Vorm' (in
vijf grote musea in het land
momenteel), overzichtelijk te
maken vanuit het Brabantse.
Gebruik en gebruikswaarde
staan voorop. Fraai vormgege
ven maar slecht werkende ap
paraten worden geweerd. Het
gaat om de volgende groepen:
grafische vormgeving, meu
bels, prototypes, textiel en
schoenen, kantoorinrichS
keukenartikelen en machi»
Daarbij wordt gedacht i
werk van ontwerpers alsBsi
van Gerven en Ruud Engel]
Breda, Gerard van den Berg]
Dongen, Martin Visser uitl
geyk en Paul Wintermans]
Eindhoven. Ook de ma:
waarop bedrijven als PBj
Willem II, drukkerij
schoenbedrijven als GreveJ
Van Bommel etcetera zichs
nifesteren komt aan de
Spectaculair zal de present
van de textiel zijn. In de v»|
malige zittingzaal van
rechtbank wordt de Brab
tapijten- en stoffenindu
geënsceneerd. In deze
len tevens een aantal le
ver design worden gehotj
terwijl er op de zondag
gen in september cone
worden gegeven.
DEN BOSCH (ANP) -Vi
tot en met 16 augustus a
het reizende theaterci]
'Boulevard of Br«
Dreams' zijn tenten w#
in Den Bosch.
Lange tijd hing het dooft]
van het festival aan een
draadje omdat er niet g«]
geld voor was. Er is nu I
drag bijeen dat het dooft!
van het festival garandeefj
De definitieve prograf-
ring is nog niet rond
denkt aan theateiprogra®]
met een Zuidnederl»
Vlaams karakter. Vorig]
was de Boulevard in Denh
een groot succes. Meer]
50.000 mensen bezochte®
festival.
irHenkEgbers
it Willy Spillebeen be-
>rt tot de fine fleur van
Vlaamse literaire wereld
ijst hij met de taal van
boek 'Moeder is een rat',
wat artificiële construc-
het overmatig verba
le en de wat gechar-
:rde geschiedenis relati
on dan weer deze apo-
itische uitspraak.
is een heel bizar boek,
irin allerlei menselijke
:n naar dramatische hoog-
lunten worden gevoerd. Als
:gt dat dit mogelijk samen-
ïgt met het Vlaamse karak-
dan wordt je dit soms kwa-
genomen voorbij Wuust-
maar het is niet negatief
loeld.
inhoud: de schrijver Jan
itasis krijgt de familie Cop
als buren. Jan is er best
ingenomen want Gerard
Ppens is 'de held uit zijn kin-
jaren'. Weliswaar een suk-
'ar, maar hii doorzag hem
wf ik moet doen Uk hou
nul meer uit
:Jtmooiwil2i/n.2uljt
Mer tot op de bodem moe-
tcdifen (j teruf
./A.„