*Ik ben een kind van dit bestel' Antwerpen overbrugt 'stilte in theaterleven' acht Breda centrum val Brabant Biënnale HAN PEEKEL DOET GOEDE ZAKEN ALS ONAFHANKELIJKE TV-MAKER STEENFESTIVAL LANGS SCHELDE DUURT TOT 10 AUGUSTUS Bom verovert Joegoslavië )ERDE DEE: ZATERDAG 25 JULI iflSTEM GIDS 2 Schapen Amerika Disney Mengeling Adviseur Boulevard of Broken Dreau in Den Bosch ikkelaar iske en Wiske: „D \]b_ irnbone- „Nieuwe woorden zijn net kievitseieren. Die duiken plotseling op en na een paar weken liggen ze overalMaar het eerste •kievitsei is het meest bijzondere" Rlemer Reinsma, schrijver woordenboeken DE STEM T2 Door Tom Smeets HILVERSUM - Een van de nijverste baasjes van Hil versum is Han Peekei. Aan het al jaren oude succes 'Wordt vervolgd', heeft hij inmiddels een andere kijk- topper toegevoegd, de po pulair wetenschappelijke TROS-rubriek 'Kijk tv'. In het nieuwe seizoen zal dat programma niet alleen bij de TROS terugkeren, maar zelfs in een groot aantal landen zijn te zien. En dat is een gevolg van het uitstapje dat Han en z'n medewerkers dit voorjaar maakten naar Cannes, waar toen de beurs MIP-tv werd ge houden. 'Kijk tv' heeft hij vanaf het begin opgezet als een interna tionaal project. „We zijn heel blij dat we het eerst in Neder land hebben kunnen uitzenden, zoals we ook blij waren dat we Wubbo Ockels konden krijgen. Die man is goed op de hoogte van de feiten. Als je 214 miljoen kijkers hebt, dan ben je toch koploper op dit gebied. Dat heeft nog nooit iemand ge haald." Het succes blijft dan ook niet tot Nederland beperkt. Inter nationaal trekt het programma sterk de aandacht. Han Peekei, na de MIP-tv: „Ik ben enorm verrast door de geweldige ma nier waarop we hebben kunnen verkopen. We zijn beginners in de internationale markt, maar toch zijn er mensen van grote naam en faam die graag zaken met ons willen doen. Er zijn meer dan twintig serieuze kon takten, een behoorlijk aantal harde verkopen, van Europa tot Japan. We hebben voor enige tonnen aan harde busi ness gedaan." 'Kijk tv' zal komend seizoen onder meer te zien zijn in Frankrijk, Oostenrijk, de Scan dinavische landen en zelfs Al banië. Han: „Daar hebben we veel plezier aan. We hebben hier twee mannen gehad, die ontzettend slecht Engels spra ken. Na afloop kwamen we tot de conclusie dat ze het pro gramma hadden gekocht, maar dat ze alleen in schapen wilden betalen, die ze dan ook nog gi reren. We gaven ze een tijd schrift mee. Die mannen kre gen tranen in hun ogen dat ze iets gratis kregen... Zonder gekheid, dat was voor ons een hele leuke ervaring, absoluut." Er is zelfs hele serieuze belang stelling uit Amerika. „Tot onze Wubbo Ockels presenteert 'Kijk-tv' straks over de hele wereld. - fotoanp dat is dan ook nog echt functio neel. De interviews zijn zo kort als mogelijk. Geen 'talking heads' in beeld, althans zo min mogelijk. En zo veel mogelijk goede kwaliteit beelden. Dat vinden mensen leuk, of het nou Japanners zijn, of Fransen, of Duitsers." Han Peekei: Overal zie ik ijdele presentatoren" verrassing", zegt Han. „Daarop hadden we nooit durven hopen. We kregen ook veel reacties in de zin van 'wat goed' en 'wat een kwaliteit'." Han verkocht in Cannes niet de formule, maar alleen het kant en klare programma. Des gewenst met Wubbo erbij. „Ita lië bijvoorbeeld wil heel graag met Wubbo werken. Wubbo blijkt in Italië geweldig popu lair te zijn. Hij schijnt namelijk ooit iets aardigs gedaan te heb ben voor een Italiaanse astro naut, die om gezondheidsrede nen is weggevallen. Daarvoor hebben ze hem daar echt om armt." Het oorspronkelijke concept blijft in stand, in welk land 'Kijk tv' ook gaat draaien. Han: „Zeg maar 75 procent blijft on gewijzigd. De resterende 25 procent kan desgewenst wor den ingevuld met lokale onder werpen. Zeker 85 procent van elke aflevering maken we ook zelf. De rest koop je. Als je beelden van de Zuidpool nodig hebt, dan ga je daar natuurlijk niet een cameraploeg naar toe sturen. Dan koop je ergens een aantal meters Zuidpool. Maar alle animaties en alle inter views zijn door ons zelf ge maakt." Pratend over de succesformule, heeft Han z'n antwoord meteen - foto dijkstra klaar: „De snelheid. Je moet je realiseren dat mensen een af standbediening hebben. Ik kijk altijd naar mijn eigen kinde ren. Bij alle programma's die ik maak houd ik altijd rekening met de ervaring die ik heb met m'n eigen kinderen. Die willen niet een uur lang naar iets kij ken, daar hebben ze geen zin in." Een programma van half uur met daarin zes tot acht on derwerpen, dat is volgens hem uit te kijken. „Wij mikken op een familieprogramma, waar iedereen, man, vrouw en kin deren, met plezier naar kijkt. Als de dochter een bepaald on derwerp niet leuk vindt, dan weet ze dat er over een minuut of drie een ander onderwerp komt." Het succes kent nog een ge heim. Han: „We hebben onder zoek gepleegd, een jaar lang, over de hele wereld, over popu lair wetenschappelijke pro gramma's. En wat zie je dan: dan zie je ijdele mensen, einde loos lang in beeld. Of je nou in Australië, Amerika of in Lon den kijkt, je ziet altijd ijdele presentatoren. Je kunt van Wubbo heel veel zeggen, maar het is in geen geval een ijdele presentator. Plus het feit dat hij in dat halve uur hooguit an derhalve minuut is te zien. En In Cannes had Han Peekei 26 afleveringen van een half uur in de aanbieding. En dat zullen er snel meer worden. De TROS gaat niet alleen door komend seizoen, zelfs in een hogere fre quentie. Han: „De TROS is zeer blij met het project." De TROS, die ook 'Groen en grondig' van Han betrekt, is niet de enige omroep die koket teert met de geesteskinderen van de Peekei-firma. Voor de KRO gaat hij komend seizoen 'Honderd jaar tekenfilm' doen. Han: „Een hele belangrijke nieuwe produktie. Het wordt een serie van voorlopig negen afleveringen. Als ze succes hebben, zullen het er meer worden." 'Wordt vervolgd', waarmee de AVRO succes heeft, gaat 'uiteraard' door. Met 'Dit is Disney' stopt hij, al gaat de NCRV er in versimpelde vorm mee door. Han: „Het is alleen maar goed om andere dingen te gaan doen." Dat zullen komend seizoen vooral magazine-ach- tige programma's zijn, plus een komedieserie geschreven in op dracht van Veilig Verkeer Ne derland. 'Wordt vervolgd' vormt overi gens een hoofdstuk apart. Het is ook niet voor niets Hans lie velingsprogramma, ondanks het opmerkelijke succes van 'Kijk tv'. Han: „Als je nou heel diep graaft, gaat toch nog steeds m'n voorkeur uit naar 'Wordt vervolgd'. Dat was voor mij het eerste succes." Toch moest hij eerst twee jaar hard vechten om ergens aan de bak te komen. „Als je weet dat ik een half jaar heb lopen leuren en niemand het zag zitten. Ik heb toen al m'n spaarcenten bijeengegraaid en dertig mille geïnvesteerd om een aflevering te kunnen ma ken. Pas toen zeiden ze 'dat willen we toch wel hebben'. Daarna hebben we het heel snel aan de AVRO verkocht. Achteraf zegt iedereen 'je hebt gelijk gehad'. Ik hoor het TROS-directeur Cees den Daas nog roepen: 'Ik geef je hooguit zes afleveringen'. Het zijn er nu inmiddels al 125 en ik kan je berichten dat het er nog heel veel meer zullen worden." Han en de AVRO hebben pas een contract gesloten dat de serie nog minstens drie jaar door gaat. De club van dezelfde naam is ook zeer succesvol. „We hebben al ruim 50.000 leden. We trek ken er het land mee in met een heel programma. Omdat ze de druk op de kassa niet aankun nen, zijn er zelfs twee voorstel lingen per dag. Er zijn allerlei festiviteiten die met strips heb ben te maken, inclusief de imi tatiewedstrijd. Maar ook voor- première's van belangrijke te kenfilms." Ook dat produceert hij alle maal, zo'n veertig voorstellin gen per jaar. „Als het aan de markt zou liggen, zouden het er minstens 120 per jaar zijn. Maar ik wil het niet vaker dan eens in de veertien dagen doen, omdat ik anders echt gek word." Door Theo Giele ANTWERPEN - „Oui mon sieur, a l'Escaut. De Schelde. La rivière." In rap Frans probeert Marianne Knoc- kaert een artiest de weg naar Het Steen, de trotse burcht aan de oever van de Schelde uit te leggen. Marianne Knockaert is een van de drie gemeente-ambtenaren die het eerste eigen Antwerpse zomerfestival hebben opgezet: het Steenfestival. Nu nog moe ten de artiesten de weg vragen, maar als het aan de Antwerpe naren ligt moet het Steenfesti val na deze zomer net zo be kend klinken als het Festival of Fools van Amsterdam, de Gentse Feesten of het Brusselse Mallemunt-spektakel. Het Steenfestival is deze week begonnen en duurt tot en met maandag 10 augustus. Drie weken lang is er op twee podia en in twee tenten een bonte mengeling van muziek, theater en literaire voordrachten te zien en te horen. Wie langs de Schelde in zuidelijke richting loopt komt terecht bij 'Hangar 19b'. In een van de tenten is het elke avond na twaalven 'bal' tot in de vroege uurtjes met rock en roll, rythm blues, funk enzovoorts, enzovoorts. Typisch genoeg komt het ini tiatief voor het festival van de oveheid, de Stad Antwerpen zelf. „In de stad leeft al jaren het idee dat er 's zomers iets moet gebeuren. Er waren wel Jean 'Toots' Tielemans tijdens het Steenfestival. wat privé-initiatieven maar tot een groot festival kwam het niet. We hebben toen op het stadhuis de koppen bijelkaar gestoken omdat we vonden dat een wereldstad als Antwerpen een goed zomerfestival moet hebben", verklaart Ronald Van Rillaer het ontstaan van het festival. Van Rillaers medewerking aan het festival beperkt zich niet tot, wat zo fraai heet, amb telijke ondersteuning. Hij heeft zich in een plechtig rokkos- - foto's de stem/ben steffen tuum gehezen om zo direct Jean 'Toots' Thielemans aan te kondigen in de grote tent. „Het Steenfestival moet meteen een knaller worden. Een echt Ant werps festival met een eigen gezicht." Hoe dat gezicht eruit ziet kan Van Rillaer niet direct zeggen. Basis-idee achter het samen stellen van het programma is 'voor ieder wat wils'. „We heb ben gekozen voor een menge ling van grote namen en jong Vlaams talent dat we op dit festival willen lanceren", legt hij uit. Voor het festival is zo'n drie honderdduizend gulden uitge trokken. Ruim één derde wordt door de Stad Antwerpen op ta fel gelegd, de rest komt van vier grote sponsors en de hore- ca-ondernemer die de grote terrassen tussen de podia mag uitbaten. Als het Steenfestival dan toch een knaller moet worden, waarom die drie ton niet be steed in een korter, maar hevi ger spektakel? Van Rillaer: „Die discussie is inderdaad ge voerd. Toch hebben we gekozen voor drie weken zodat de men sen die nu op vakantie zijn de laatste week nog iets mee kun nen pikken en omgekeerd. Voorts overbruggen we dit fes tival de stilte in het theaterle ven." Het is ondoenlijk om in een kort bestek alle artiesten en muzikanten te noemen die tot 10 augustus aan de Scheldeoe- ver te zien zijn. Om een indruk te geven toch maar wat namen: Raymond van het Groenewoud en Harry Sacksioni (30 juli), Passadena Roof Orchestra (1 augustus), Bart Peeters LSP- band (29 juli), de Internationale Nieuwe Scène (dagelijks) en Bertus Borgers (28 juli). Schrijvers die een literaire act ten beste zullen geven zijn onder meer Gerd de Ley en drs. P. Speciale vermelding ver- Zuidamerikaanse muziek tegen het decor van het Scheep vaartmuseum in Antwerpen. dient nog een literaire happe ning in de voetgangerstunnel. In deze één kilometer lange 'konijnenpijp' onder de Schelde zijn Vlaamse auteurs als Johan Anthierens, Gust Gils, Tom Lanoyes en Mike Zinzen gids van de wandelaar. De optre dens op de podia in de open lucht zijn gratis. Een bezoek aan de tenten kost tussen de tweehonderd en driehonderd frank. Het avondprogramma begint dagelijks om 19.00 uur. Op zaterdag en zondag is er een middagprogramma met ook voorstellingen voor de jeugd. Het Steen is nabij de Grote Markt te vinden door in Ant werpen de borden naar de rondvaartboten van Flandria te volgen. Kortom: Han Peekei zit niet stil. Een typerend verschijnsel voor een onafhankelijke pro ducent, de groep die steeds va ker de show steelt in Hilver sum. Volgens velen maakt het traditionele Hilversum dan ook een ingeslapen indruk, terwijl de onafhankelijken klaarwak ker zijn. Han Peekei: „Ik denk dat je gelijk hebt. Maar ik ben na tuurlijk toch een kind van dit bestel. Ik heb m'n opvoeding en opleiding bij de KRO gehad. Ik ben dan ook geen tegenstander van dit bestel, alleen verwijt ik de omroepen dat ze ongeloof lijk weinig hebben gedaan aan de navolgers. Je kan nooit een omroep, maar ook niet een krant of een bedrijf, in stand houden als je het laat vergrij zen." Ën de omroep vergrijst vol gens hem. Han: „Je kunt niet verwachten van mensen die dertig jaar een vak hebben uit geoefend dat ze nog precies we ten wat er aan de basis van de samenleving gebeurt. Dat kan niet. Ik word dit jaar veertig, maar wat je misschien niet weet, zit ik al 25 jaar in dit vak. Ik ben op m'n vijftiende begon nen bij Veronica. Ik denk wel eens bij mezelf 'ik moet het nog tien jaar doen en dan er mee ophouden'. En dan ophouden in de zin van op dezelfde stoel blijven zitten." Als Han iets anders gaat doen, denkt hij aan adviseur worden of 'weet ik veel wat'. „Dit is ze ven dagen per week werk, hoor. Ik heb vijftien man in dienst, jonge, ambitieuze en zeer hard werkende mensen. Ik ben volstrekt onafhankelijk, maar het is hard werken, al is het gelukkig geen eenmansbe drijf. Maar heerlijk, het is za lig. Het grote voordeel van on afhankelijk zijn is, dat je zelf je soort programma's kunt uit zoeken, dat je mede verant woordelijk bent voor de kwali teit." Het enige probleem waar mee hij zit is dat er steeds min der tijd overblijft om zelf pro gramma's te maken. „Ik kom steeds meer in de situatie die ik bij de KRO nou juist wilde voorkomen. Ik noem het altijd het Mia Smelt Syndroom. Dat is dus te lang aan één pro gramma vastzitten. Dat is de reden waarom ik ben wegge gaan bij de KRO. Van Richard Schoonhoven mocht ik best an dere programma's gaan doen, maar ik moest ook doorgaan met 'Heel de mens'. Ik had er 63 gemaakt en was 32, dus dat had ik echt wel gezien." Als de Joegoslavische kust over een paar jaar volge bouwd is met stapelhotels en Hollandse eetschuren, dan is dat de schuld van de Konsumentenbus. Frits Bom zal dan ondertussen vol trots de versierselen op zijn borst dragen die beho ren bij de Orde van het Volk van Joegoslavië. Frits Bom stelt zich al lang niet meer in dienst van de kleine consument en houdt zich niet meer bezig met Spaanse probleemgevallen die bij de thuisblijvers zo veel leedvermaak opriepen. Er zijn geen klachten meer, chauffeuze Miep laat de mensonterende spelletjes achterwege, de grijze me vrouw die zo'n fijne neus had voor vakantieleed is verdwenen. De Konsumentenbus is een uitgsponnen 'Ontdek je plekje', een 'Weg van snel weg' geworden met mooie landschappen, mensen in klederdracht en vooral veel 'karakteristieke woningen'. Van 'Inpakkenen weg wezen' van Ruud ter Weij- den wist je dat het een com merciële fuik was, maar Frits Bom gaat, ondanks zijn computergestuurde prijzenonderzoeken, min stens even ver als de AVRO. In drie afleveringen werd de lof gezongen op Joegosla vië. Natuur en cultuur zijn volgens Bom 'bijzonder aantrekkelijk'. In de 'Bus' van afgelopen maandag werden om onduidelijke re denen nog eens beelden uit de eerste twee uitzendingen herhaald. Watervallen, vro lijke dansers en steeds weer dat toeristische volkslied: 'Joegoslavió, Joegoslavió'. De reisorganisaties zijn er heel blij mee, de telefoons staan roodgloeiend. Ook de Joegoslavische regering is dol geworden op onze Frits. Kranten wijden grote stuk ken aan hem en zijn team, hij werd zelfs geïnterviewd op de tv en getuigde daarin omstandig van zijn respect voor de Joegoslavische mi nister van verkeer en toe risme. Hoe ik dit weet? Bom liet het allemaal zien, trots als een pauw. De Nederlander die in de Spaanse branding zocht naar zijn kunstgebit, was eigenlijk de laatste die voor spontane lachsalvo's zorgde. In Joegoslavië kun je hoog stens glimlachen. Om de on vers taanbaar-Nederlands sprekende gids in Dubrcv nik en de man die er nje van op stak: „Nee, ik bier gedronken". Om dame die op beton lag zonnebaden: „Het is ei; lijk veel hygiënischer zand". Bom en de zijnen zijn lij voor de overheid en werkgevers in de toerist branche, maar hebben warme aandacht voor bloot dat ze onderweg genkomen. De steeds lar wordende trailer aan begin en het eind van programma eindigt steen bij een blote vrouwenbij Op de stranden worden voorkeur topless vrouwen aan de tand voeld. Op het Griekse ei Korfoe vertelde een me over een scooteronge,, maar de camera had oog voor twee halfblote mes op de voorgrond voor de verwondingen het gezicht van het meisje Halfbloot is niet ge voor de verrekijkers in Konsumentenbus. Heler bloot is noginformatij ver. We kregen beelden een idyllisch vrouwe strand zonder kledingst ken en vertoefden twee ken geleden lekker een naturistencampii Mannen marcheerden het ritme van 'Joegoslaj Joegoslavió' piemelt langs de camera. Een dj deed via de telefoon vant Konsumentenbus de ten aan zijn geklede famj in Nederland. Ondertussen heeft Bom zich ook ontwikkeld] een tv-verslaggever vanif 'Te land, ter zee en in] lucht'-soort. Als een stelt dat in Montenegro I mannen zo mooi zijn, vj kreukelt hij zich zichfc en vraagt hij gretig: „OhJ Let u daar speciaal op?" j vrouw antwoordt: „Ja 1 daar kijk ik de hele naar". Niets is de Konsumenlf man te dol in zijn strei] naar internationale Hij is in staat om volger week tussen de bad gaan staan en te zeggen:] wil niet de groeten doem mijn baas in Hilversum is Marcel van Dam van| VARA. Want ik wil leb in de zon blijven, folklor/J sche filmpjes maken dertussen naar de vroufj lijven kijken". prDirk Vellenga -et het verschijnen van 'De le [de Albany-cyclus van de Ar L Kennedy eindelijk rond. I Idberoemd toen hij voor zijl ijs kreeg. Dat was het laatste jrna werd in Nederland he i'g meesterspel', vertaald en schenen als 'De legende van boeken kunnen afzonderlijk ■n worden, maar hebben de stad Albany in de "New York ('up state') als >jr, spelen zich af in de j aren dntig en dertig en hebben g igsters, gokkers en zwervers hoofdpersonen. 'oor een deel baseerde Wil- Kennedy zijn verhalen op jrische feiten. In Albany yd de horeca écht beheerst ,r een machtige Ierse familie "het stadsbestuur kon gerust ipt genoemd worden. Jack imond was inderdaad een iidaire gangster. Veel van de •en hebben echt bestaan en •der kende William Kennedy kroegen en clubs uit eigen larneming: zijn vader was bezeten gokker in de jaren ig- drie boeken bestrijken een deel van de werkelijk- id in Albany. 'Ijzerkruid' ig over zwervers en met ne over de verloederde incis Phelan, die ooit een be- imd honkballer was, maar tragisch ongeluk in zij n ge- c( veroorzaakte en toen op de tx icht sloeg. 'Billy Phelan' int het leven van de kleine er Billy, de zoon van v, incis, die verstrikt raakt in fcx manipulaties van de louche h. hthebbers in de stad. d< Jack Diamond' zitten we tii de gangsterwereld, die op- ov it tijdens de drooglegging. k, Van de kunstredactie BREDA - Van 25 augustus tot en met 27 september vindj Breda de Brabant Biënnale plaats. Twintig jonge kuis naars tonen daarop hun werk, terwijl ook ruimsetaj aandacht geschonken wordt aan de grafische- en inf striële vormgeving zoals die in talrijke Brabantse bedi ven opvallend wordt toegepast. De biënnale wordt geho den in de voormalige arrondissementsrechtbank aan] Nassaustraat. De Brabant Biënnale heeft met talrijke onderbrekingen al een dertigjartige traditie. De vorige biënnale was gespreid over de hele provincie. Nu is er gekozen voor concentratie op één plaats. De werkgroep die deze exposi tie samenstelt bestaat uit W. van Bergen, Kruithuis Den Bosch; S. Herst en F. ter Meu- len, De Beyerd Breda; P. de Jonge, Van Abbemuseum Eindhoven; M. Nulden, schouwburg Tilburg en J. Va- lentijn, Nieuwe Brabantse Kunststichting Oirschot. Een groot deel van de expo sitieruimte wordt ingenomen door teken-, schilder- en beeld houwkunst en installaties. Daarvoor zijn de volgende kunstenaars uitgenodigd: Hans Arends, Christiane Berndes, Lotte Broos, Jan van den Dob belsteen, Paul van Dijk, Ge rard Lannoye, Lex van Lith, Joost van Oss, Jaap de Vries, René Bogaerts, Tom van den Boomen, Guido Geelen, Wim Geeven, Theo van de Goor, Rini Hurkmans, Ron van de Ven, Melanie de Vroom, Ineke Wer- ther, Alex Adriaansens, Ruud van Empel, Theo Lenders, Vic tor Notermans en Geer Pouls. De keuze is gebaseerd op de doelstelling jonge en talent volle kunstenaars die in Noord Brabant werken bijeen te brengen en te presenteren aan een breed publiek. Daarnaast wordt geprobeerd de grafische- en industriële vormgeving, afwijkend van de formule 'Holland in Vorm' (in vijf grote musea in het land momenteel), overzichtelijk te maken vanuit het Brabantse. Gebruik en gebruikswaarde staan voorop. Fraai vormgege ven maar slecht werkende ap paraten worden geweerd. Het gaat om de volgende groepen: grafische vormgeving, meu bels, prototypes, textiel en schoenen, kantoorinrichS keukenartikelen en machi» Daarbij wordt gedacht i werk van ontwerpers alsBsi van Gerven en Ruud Engel] Breda, Gerard van den Berg] Dongen, Martin Visser uitl geyk en Paul Wintermans] Eindhoven. Ook de ma: waarop bedrijven als PBj Willem II, drukkerij schoenbedrijven als GreveJ Van Bommel etcetera zichs nifesteren komt aan de Spectaculair zal de present van de textiel zijn. In de v»| malige zittingzaal van rechtbank wordt de Brab tapijten- en stoffenindu geënsceneerd. In deze len tevens een aantal le ver design worden gehotj terwijl er op de zondag gen in september cone worden gegeven. DEN BOSCH (ANP) -Vi tot en met 16 augustus a het reizende theaterci] 'Boulevard of Br« Dreams' zijn tenten w# in Den Bosch. Lange tijd hing het dooft] van het festival aan een draadje omdat er niet g«] geld voor was. Er is nu I drag bijeen dat het dooft! van het festival garandeefj De definitieve prograf- ring is nog niet rond denkt aan theateiprogra®] met een Zuidnederl» Vlaams karakter. Vorig] was de Boulevard in Denh een groot succes. Meer] 50.000 mensen bezochte® festival. irHenkEgbers it Willy Spillebeen be- >rt tot de fine fleur van Vlaamse literaire wereld ijst hij met de taal van boek 'Moeder is een rat', wat artificiële construc- het overmatig verba le en de wat gechar- :rde geschiedenis relati on dan weer deze apo- itische uitspraak. is een heel bizar boek, irin allerlei menselijke :n naar dramatische hoog- lunten worden gevoerd. Als :gt dat dit mogelijk samen- ïgt met het Vlaamse karak- dan wordt je dit soms kwa- genomen voorbij Wuust- maar het is niet negatief loeld. inhoud: de schrijver Jan itasis krijgt de familie Cop als buren. Jan is er best ingenomen want Gerard Ppens is 'de held uit zijn kin- jaren'. Weliswaar een suk- 'ar, maar hii doorzag hem wf ik moet doen Uk hou nul meer uit :Jtmooiwil2i/n.2uljt Mer tot op de bodem moe- tcdifen (j teruf ./A.„

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 22