DESTEM DE CERCLE MUSICAL VERBAAST FRANSEN MET VIVALDI EN EEN POTJE MET VET Hm VTERDAGI O 5 JUL119871 CL lisevolk amping Base de Loisirs D'Haul- me, even buiten het centrum van het Noordfranse tonthermé. Her en der staan muziekstandaarden voor de tenten. Uit de bossen klinkt een jazzy num mertje, terwijl een paar meter verderop Vivaldi's Gloria n alle toonaarden te horen is. Aan de oever van La Semoy spelen een hoboïst en een cellist een duetje ran Mozart. Twee hoornblazers staan tot hun knieën de rivier en dat is wel zo toepasselijk bij 'The Water- music' van Handel. Zo nu en dan komen een paar campinggasten eens kijken wat er zich in die uithoek van het terrein allemaal afspeelt om na enkele minu ien, nog steeds verwonderd, hun weg weer te vervol- en. Zwangere sopranen ZATERDAG I 25 JUL119871 'Stik goed' Uitdaging Geen poespas Potje met vet - FOTO'S PETER SCHOLS am In in hun oren piept. Ze pk naar oorlogsrelikwieën, Jtren geld. „Op een drukke leens geluk hebben", roept aalders, guldens, kwartjes Op briefjes reageert het I Belgen zouden er zó een hen bedenken. [>uwes in hartje Zandvoort. laarts is het druk. Familie- |ar behalve Nederlands ook Jordje Duits wordt gespro- Ig dan op het zuidstrand t hier de lome, tropische Jch zou verwachten op een Itranddag. Het gaat er alle- Iwachtig aan toe. Ir of vijf, uiterlijk zes, wor- %toelen al ingepakt. Hoe l is, het strand biedt tegen desolate indruk. Wel veel naar geen verliefde mensen pp de maan. Slechts een en- |i heldhaftige duik neemt in hg. Alleen de geldzoekers Joeibaar. Zij stropen nog land af. Gedreven door be- Ir is het stil langs het water. Te strandparties a la St. Tro- [paar jongens na die twee (oor het zand slepen. by night. De Kerkstraat is J'atat met mayonaise-sfeer. luidruchtige kroegen. In de l het iets beter. Maar de po- lés De Klikspaan en café Icheiden zich niet van een In het Joegoslavische restau- ]ze 'hat es geschmeckt?'. En niet méér dan een middel- I te zijn. iadgasten gaan 's avonds te- nsterdam. Wat overblijft is ievolk en Duitsers. De zoge- e gasten zou je dan in Club i het casino mogen aantref- ,de portier - van Zuidameri- [dne- die 's middags in de lub nog een mooie Hollandse n de haak had geslagen, ver- ;cht dat we die avond de eer- ht ook laatste gasten zijn. r even een afzakkertje in café s leukste tent van Zandvoort. nde blondine van de portier verigens al wat veldwerk ver- andere jongen veroverd. Het tenslotte vakantie. C Door Els van der Vaart He het jolige gezelschap ziet, zal zich auwelijks kunnen voorstellen dat die- itlfde bonte mengeling kampeerders 's vonds op het altaar van de Eglise Sts. ierre et Paul (de Petrus en Pauluskerk) Bouillon concerteert. „Ik zou ook een tweede dirigent in Breda weten die o gek is om in een caravan op concert- eis te gaan", zo merkt een in zwem- roek gestoken musicus aan het adres an Bredanaar Jan de Breet op. De reeks tenten en caravans wordt be- olkt door Cercle Musical du Brabant; m uitzonderlijke vocaal-instrumentale Mibinatie van de Koorgroep Ooster- out en het Bredaas Barok Ensemble, evenendertig koorleden, drieëndertig musici en zo'n vijftig man 'aanhang', in ieftijd variërend van eert half jaar tot ir boven de gepensioneerde leeftijd, ijn van de partij. „Van advocaten tot todgieters", zo stellen de organisatoren. .Rangen en standen kennen we hier niet. )e fluitist heeft deze week nog even het loelkastje van iemand omgebouwd op is". Tien jaar geleden trok de 'Cercle' voor It eerste keer naar Frankrijk. Wat toen ■egon als een studentengrap, is inmid- Ms 'uit de klauwen gelopen' tot een norme organisatie. Zondag 12 juli arri- eerde het Brabantse gezelschap in het anuscule Franse plaatsje, enkele tien- allen kilometers voorbij de grens. Cel lo's, synthesizer, dwarsfluiten en violen komen uit de kofferruimten of het keu kenkastje van de caravan tevoorschijn. Ieder jaar groeit de Frankrijk-caravaan. „Het is een virus. Als je deze concertreis een keer hebt meegemaakt, dan kun je niet meer zonder. Na afloop hoor je tachtig procent van de deelnemers weer roepen dat het de laatste keer is geweest. Toen in februari de officiële aanmel dingstermijn sloot, hadden zich pas an derhalve violist en drie zwangere sopra nen aangemeld. Maar een paar maanden van tevoren krijgt iedereen het toch weer te pakken". Cercle musical du Brabant is in feite Jan de Breet, zo wordt herhaaldelijk en uitdrukkelijk gesteld. „Die man heeft een charisma, da's ongelooflijk. Hij komt met de meest absurde ideeën, maar op een of andere manier klinken ze uit zijn mond best realiseerbaar. En dat blijkt ook". De Breet is dirigent van zowel het Bredaas Barok Ensemble als de Koor- groep Oosterhout. Hij was degene die de twee gezelschappen bij elkaar bracht en vandaar ook dat de jaarlijkse maar toch incidentele samenwerking zo soepel ver loopt. Als De Breet zijn wenkbrauwen optrekt, dan weet ieder koorlid en iedere musicus wat hem te doen staat. cdrag tot aan de dood zouden Een hoogbejaarde klimmer als n fantasierijk rechter als Doro- die zijn in ons overbeschaafde vinden. ^atermuslc van Handel. De Cercle Musical du Brabant compleet met aanhang op de camping. FOTO'S DE STEM/JOHAN VAN GURP Een muzikale vakantietrip In Monthermé is de plaatselijke bevol king donderdagochtend al volop attent gemaakt op het eerste concert van Cercle Musical du Brabant. In de hotels, op te lefoonboxen en bij de recepties van de diverse campings kondigen de affiches het 's avonds in de 'Salie de Fêtes' ge plande optreden aan. De voorgaande dag is de 'annonceur' met een megafoon en enkele trompetisten door het dorp ge trokken. Vrijdag en zaterdag vinden in Bouillon en Charlesville-Mezières de concerten plaats. De daaraan voorafgaande dagen moet er hard gewerkt worden. Iedere ochtend is iedereen om half tien present bij de repe titie. Wij zijn amateurs, maar wel stik goede", zo stelt dirigent Jan de Breet. „Wat we hier in die week voor elkaar brouwen, daar heb je thuis maanden voor nodig. Hier zijn zelfs alle musici tij dens de repetitie aanwezig, probeer dat in Breda maar eens voor elkaar te krij gen. Weg van alle dagelijkse beslomme ringen hoeft niemand op de klok te kij ken. En hier op de camping speelt die enorme band mee, dat werkt ongelooflijk stimulerend. Wat we hier ten gehore brengen, dat moet gewoon perfect klin ken". Tien jaar geleden trok de Cercle voor de eerste keer naar Frankrijk. Drie jaar trad het gezelschap in Les Andelys op, daarna was Thionville aan de beurt en de laatste drie jaar werden de tenten in de Saverne opgeslagen. Soms zaten er tien man in de zaal, andere keren werd er opgetreden voor honderden Fransen en volgde na staande ovaties een uitno diging van de burgemeester voor een of ficiële ontvangst op het stadhuis. „In Straatsburg hingen de mensen in de ven sterbanken". Elk jaar worden er drie concerten gegeven. „Dat is het maximaal haalbare. Daarna is de fut eruit. Zelfs beroepsmuzikanten kunnen daarover meespreken". „Natuurlijk willen we liever in een van de culturele wereldsteden concerteren. Wat kwaliteit betreft, zouden we de No tre Dame in Parijs of Venetië aankun nen. Punt is dat we dan de formule rondom de Cercle geweld aan moeten doen. Het kamperen in een rustige streek, op een afstand die voor iedereen haalbaar is en lekker met elkaar aan de slag gaan. Tijdens eerdere concertreisen zijn rondom een kampvuurtje al heel wat romances ontstaan. Muziek is een vorm van communicatie en dat komt tijdens deze reizen volop uit de mouw. Dan maakt het niet zoveel uit dat we in een klein plaatsje zitten waar je maar moet' afwachten hoeveel publiek er komt", meent Jan de Breet. De voorbereidingen voor de concertreis gingen een half jaar geleden van start. De dirigent stelde een programma, opge hangen aan Vivaldi's Gloria, samen. „Een dergelijk stuk met deze amateurs brengen, da's een gigantische uitdaging". Als uitsmijter geldt Hoy a hoy, een eigen compositie van De Breet. Het stuk duurt viereneenhalve minuut en hij heeft er we ken aan een stuk vrijwel fulltime aan ge werkt. „Ja, eigenlijk ben ik hartstikke gek. Maar het is toch iedere keer weer een uitdaging om met iets nieuws te ko men". De 'Sale de Fêtes' herbergt die don derdagavond zo'n honderd man publiek. „Niet gek voor zo'n klein dorp". Koor en orkest zitten zo ongeveer midden in de zaal. Besloten is om het in een nis ge bouwde podium te laten voor wat het is. „We zitten liever wat dichter bij het pu bliek". De kleding varieert van een vale Repetitie In vakantleafeer. Reclame met trompet en megafoon. Het eerste concert In Monthermé. Een potje met vet In de dorpskroeg. spijkerbroek tot een keurige stropdas. Alles is goed, als het maar wit van boven en blauw van onderen is. "Vorig jaar hebben we voor de eerste keer aan een concours in Rotterdam deelgenomen. Stonden de koren in keurige smokings en fluwele rokken hartstikke vals te zin gen. Je had ze moeten zien kijken toen wij allemaal in onze eigen kloffie aan kwamen, maar we zijn wel als eerste uit de bus gekomea". Het lijkt typerend voor de Cercle Musi cal du Brabant. Geen poespas, maar wel een prestatie leveren. En dat laatste ge beurt tijdens het eerste concert in het pa tronaatshuis van Monthermé. De akoes tiek kan niet tippen aan de kerken die vrijdag aan zaterdag als 'concertgebouw' gelden. Maar de cercle brengt volgens traditie het eerste concert in de gast- plaats. „Kerken mogen dan wel mooier klinken, maar zo'n gebouw schrikt toch veel mensen af. In een gemeenschapshuis loopt iedereen zo naar binnen". De nadelige kant van het 'concertge bouw' in Monthermé komt pas tijdens het concert om de hoek kijken. Met pu bhek erbij klinkt het geluid wat dof. Dat neemt niet weg dat de solisten Joan en Wil van den Heijkant en Henk van Mierlo in hun duetten voor het nodige kippevel weten te zorgen, terwijl het aan zwellende Eviva Bacco bij het pubhek duidehjk in de smaak valt. Het programma is zorgvuldig afgewo gen. Koper, strijkers, hobo's, hoorns en fluiten komen stuk voor stuk voor het voethcht, terwijl de 'maestro' het ap plaus benut om het rijkelijk vloeiende zweet van zijn voorhoofd te vegen. Om half elf halen de koorleden en de musici opgelucht adem. De vuurdoop is achter de rug. De toegift 'Promenade Francaise' wordt door enkele Franchises zachtjes meegezongen. Prima, zo consta teert De Breet nadat het minuten du rende applaus is weggeëbd. "Ik ben geen autoritaire dirigent. Tijdens zo'n concert kan ik staan zwaaien wat ik wil, maar het zijn toch de mensen voor me die het voor elkaar moeten brengen". Direct na het optreden trekt het com plete gezelschap naar de plaatsehjke 'stamkroeg'. Schubert, Gabrieh en Mar tini zijn vergeten. Jan de Breet wordt in ruil voor een pilsje achter de piano ge lokt en een medley van 'Ik zag twee be ren broodjes smeren' tot 'Een potje met vet' worden op vol volume meegezongen. Zondag vindt in dezelfde zaak het af- scheids-etentje plaats. Degenen die voor de vijfde of de tien keer aan de Cercle deelnemen krijgen dan een lintje. De meesten trekken daarna, „vaak met een brok in de keel", verder op vakantie, an deren gaan weer richting thuis. De Breet gaat een kijkje nemen in Italië. "Eens zien of dat leuk is voor volgend jaar".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 21