m 'Iedereen wil me op de foto...' XEINSTE VIS VEILING VAN ONS LAND IN COLIJNSPLAAT iirecteur president EN RK KERKDIENSTEN PC KERKDIENSTEN oESTEM VAN ZEELAND 4 ZATERDAG 25 JUL11987 euwvliet dzand-Bad •eskens COLIJNSPLAAT. Het ruikt er de hele week naar vrijdag. Naar vis. Naar [erse vis. Die wordt hier geveild op de kleinste visafslag van Nederland. Hok Mijn Klagen obo's treden j in Groede :enin.. Juur DAVID KASSE, DE ENIGE MAN IN VEERE IN KLEDERDRACHT Erfstuk Trouw ERME SLOEBER T6 ted Lake. 770 kg, kl. 2 a 13, B 1.02-1.03. Rondom, 5o 2 1.00. Rode bes doos x 500 doos, kl. 1 A 0.87. Red Lake 500 gram, 1090 doos, kl. l jwarte bessen, 10 kg, kl. 2 warte bessen doos 500 gr, 90 k. 1 A 1.30, B 1.10. Zwarte 5 kg, 420 kg, kl. 2 A 2.00, B 3ramen doos x 150 gr, 36o kl. 1 1.90-2.60. Kruisbessen ds x 200 gr, 740 doos, k. i 20, k. 2 0.11-0.17. Kruisbes loos x 500 gr, 1000 doos, kl. 73. Kruisbessen, 20 kg, kl. 2 Lruisbessen rood, 320 kg, k] -1.20, A 1.20. Schonemann i 200 gr, 1790 doos, kl. 1 1.64- kl. 2 1.30-1.31. Frambozen 1 x 200 gr, 620 doos, kl. 2 O.ffJ, 1 1.29-0.37. Glen Glova doos x 390 doos, kl. 1 1.54. Witte a doos x 200 gr, 400 doos, lü. 0.19. Witte bes doos x 500 i 50 doos, kl. 1 0.70. Stanza cg, kl. 2 A 1.10-1.12, B 1.01 I a doos x 500 gr, 3360 doos, kl j 53-0.74, B 0.50. Vroege aard en, 10.070 kg, kl. 1 BO 0.50- DR 0.24-0.29, GR 0.35, KH .99, kl. MI 0.29-0.38, kl. 2 KR fruitveiling: Yellow Trans it, 800 kg, kl. 1 60/70 I.14 1.59, kl. 2 55/60 0.75, 60/70 .02, 70/80 1.56. Morel zonder 60 kg, kl. 2 2.00-2.30. Ontario 50 kg, kl. 14.40. ■ustus om 14.30 uur een de- istratie in het afwate-j 'skanaal voor restaurant Witte Koksmuts. PPENKAST - In hetl pshuis wordt donderdag] juli een poppenkastvoor- ling gegeven met levende] ipen. Aanvang 19.00 uur. iNDELTOCHT - Het Ne-j landse Rode Kruis houdt! sdag 28 juli wandeltochten 1 vijf en tien kilometer. De! rt is tussen 18.45 en 19.15! aan boulevard De Wie- ;en bij Rainbow. UNTSHOW - De Arrow ntshow komt zondag- ind vanaf 20.00 uur op het keerterrein van zwembad Veste in Breskens een ntshow geven. In een hoog ïpo worden stunts uitge- ird, zoals auto's en motoren 1 brandend door hekken in, een stuntman die op 1 rug door een zee van ïr glijdt en auto's, die kop- len maken alsmede eei tor die dwars door enigei iderden tl-buizen knalt. et ruikt hier naar vrijdag or Mick Salet L naar rotte vis. Die wordt hier gegooid naar politici die de vissers in het vaarwater [irven te zitten. Colijnsplaat. Een havenplaatsje op Noord-Beveland. Aan de voet van leZeelandbrug. Wie naar de vlaggen op de vissersschepen kijkt, ziet direct dat er iets is is. Het is geen rood-wit-blauw is dat wappert. Maar een witte doodskop op een varte vlag. jat is als protest bedoeld, jindat ze ons het vissen onmo- «lijk willen maken", zegt vis it Leo Stoel. Onmogelijk? L de vissers vangen nog al- |d 'genoeg om de veiling van Mijnsplaat te laten draaien, he visafslag is vrij toeganke- |k. Als toeristische trekpleis- Lvoor een plaatsje dat verder Lnveel te bieden heeft als ladurodam zónder miniatu- Zelfs voor leken die een bak- L niet van een lekkerbekje ljr,nen onderscheiden, kan het literessant zijn om te zien hoe 1= vis verkocht wordt. >s wat de vissers vangen, jan haring tot haai, wordt in Mijnsplaat aan wal gebracht. Baar wordt de vis gesorteerd, fewogen. En in plastic bakken de veilinghal neergezet. De veilingmeester bekijkt de kwaliteit van de vis en schat Lat die per kilo op zou moeten brengen. Op die maximale prijs kt hij in. Dan laat hij de vei- (ngklok lopen en daalt de fraagprijs langzaam maar ze- Ier. De klok wordt goed in de ga in gehouden door de vishan- lelaren. Die hebben hun vin iers aan de knop. Als ze een (rijs aantrekkelijk genoeg vin- len, drukken ze op de bel. De ïrste die reageert wordt de loper. 1 Dat kan spannend zijn. Hoe jsnger je wacht, des te lager de rijs èn des te groter de kans at een andere handelaar je tór is en je achter het net vist. Alles wat een paar uur eer- ér nog vrij en gezond rond wom wordt geveild. „Achtenveertig kilo open hol nummer drie. Ingezet op er en een halve gulden...vier ilden...3,65...wie? Suurmond. Dan heb ik hier nog 262 kilo pen schol vier. Voor drie gul- in vijftig...drie gulden...twee ijlden zestig...verkocht...Pop- I Vijf kilo haai. Een gulden? lestig cent....Daan van Velzen." Veilingmeester Frans ('Sies Mijnmeester Sies Minneboo uit Colijnsplaat: stuk vis door mijn keel krijgen". „Na en dagje op de mijn kan ik nog wel een - fotoaudet De doodskopvlag aan boord van de kotter van Leo Stoel. FOTOAUDET in het Zeeuws') Minneboo zet er de vaart in. Logisch, want hoe sneller er geveild wordt hoe verser de vis op de markt. Minneboo is directeur van de gemeentelijke visafslag in Co lijnsplaat. Zelf heeft hij het niet over de 'afslag', maar over de 'mijn'. „In de rest van Nederland heet het visafslag, maar in Zee land noemen we het vismijn. Dat woord komt uit de tijd dat de handelaren nog hardop moesten roepen als ze de vis wilde kopen. Dan riepen ze heel hard: 'Mijn!' Vandaar." En als er niemand 'mijn' roept? Als er geen handelaar op de knop drukt en de vis dus niet verkocht wordt? „Dan wordt die vernietigd. Dat héét zo. Want de vis wordt niet echt weggegooid. Er wordt die- renvoer van gemaakt. Ja, ik heb ook wel eens gedacht: waarom je die doorgedraaide vis niet cadeau zou kunnen doen aan mensen die het niét zo breed hebben? Ik heb dat ook een keer gedaan. Toen had ik wat goede verse vis, die niet verkocht was. Die heb ik naar een bejaardenhuis hier in de buurt gebracht. Daar waren ze er blij mee, maar de handelaren protes teerden. Omdat ik vis cadeau had gedaan aan potentiële klanten. Dat mag dus niet. Als je doorgedraaide vis gratis weg gaat geven, dan doe je de han del tekort. Dat kan niet. Jam mer, maar het is niet anders." Ook de consument mag de han delaren niet voor de voeten lo pen. De visafslag van Colijns plaat is wel vrij toegankelijk, maar je mag niet zo maar mee bieden om een goedkope portie verse vis te kopen. En onder de toonbank? Wit- vis met zwart geld? Een tijdje geleden moet het niet zo moei lijk geweest zijn. Maar wie nu bij een visser aanklopt .om wat verse vis, net uit het net, wordt wantrouwig aangekeken en wordt 'nee' verkocht. De vis sers zijn een beetje bang. Overal vrezen ze de algemene inspectiedienst, de controleurs van minister Gerrit Braks. Je hoeft zijn naam maar te laten vallen of visser Leo Stoel (25) zit bovenop de kast. „Die politici maken ons hele maal dood. We mogen bijna niets meer. Daarom hebben we die zwarte vlag met een doods kop in de mast hangen." Toch zou Leo, visser op de Zeearend, niets anders willen dan varen en vissen. „Ik weet niet precies waarom ik visser ben gewor den. Ik ben gewoon zo opge groeid. Mijn vader was visser en iedereen in Yerseke, waar ik vandaan kom, vist. Dus kwam ik ook in de visserij terecht. Maar ik wilde niet in Yerseke blijven. Daar zijn het mossel vissers. En dat is niks. Waarom niet? Mosselvissen is altijd hetzelfde. Je gaat altijd maar weer naar een vast per ceel en vist iedere keer weer op mosselen. Hier, op de Zeearend, gaan we overal naar toe. We vissen op de Oosterschelde, voor Scheveningen, voor de Engelse kust, overal waar vis is. En je hebt altijd wat anders in het net. Dan vissen we op kabeljauw, dan op garnaal, dan op tong. Dat is niet zo eentonig als altijd maar mosselen. Het is iedere keer weer een verras sing om te zien wat er in het net zit. En het betaalt ook beter. Als mossel visser heb je een vast- loon. Hier krijg ik een deelloon. Als we veel vangen, verdien ik veel. Als we weinig vangen, verdien ik minder. Maar het komt bij elkaar altijd beter uit als met een vast loon. Anders zou ik hier ook niet blijven." Is hij vaak op zee? „Zo vaak mogelijk, maar veel te weinig. Maar we mógen niet altijd vissen. We zitten vast aan de regels van de vangstbe perking. Je mag maar een be paald aantal dagen per kwar taal vissen. En ook nog vaste uren. En ook nog op bepaalde vissoorten. Maar als een vissersschip stil ligt, ligt het werk niet stil. Er is altijd wel wat te doen. Teren en schilderen. Schoonmaken of netten boeten. Klusjes genoeg. Je bent altijd bezig." Maar Leo heeft er wel lol in. Plezier in zijn werk. Redelijke verdiensten. Waarom haalt hij die doodsvlag eigenlijk niet naar beneden? Hij vindt het toch niet gek dat iemand het milieu wil beschermen en zegt dat de vissers de zee niet leeg mogen vissen? Het is toch niet zo vreemd dat men ook in de visserij de boeken volgens de regels moet bijhouden? Waarom klaagt de visser? „Och, de boeren klagen ook altijd. Als het te heet is. En als het te koud is. Als het te nat is. En als het te droog is. Dat doet iedereen. Heel Nederland klaagt altijd. Waarom zouden de vissers dat dan niet mogen?" Klagen de visser misschien, om dat ze altijd in de stank van vis moeten werken?. „Nou daar heb ik geen last van", zegt Sies Minneboo. „Of ik na zo'n dag op de vismijn nog wel een stuk vis door mijn keel kan krijgen? Ja hoor. Ik ben en blijf een echte liefheb ber van verse vis. Heerlijk. Ik eet bijna niets liever." Maar Leo Stoel schudt het hoofd. „Vis? Geef mij maar een goed stuk vlees." Rijnders..vice-presi-\ t... OEDE - Vanavondl 2dt in het Paviljoentjeml jtede de Vlissingse band 2 Bobo's op. The Bobo's len rock-a-billy muziek] t optreden begint 10 uur. TIE) EDËRLAND VOOR M'N EIGEN STUK VAN NEDERIG® Pas daarna betaal ik. irtaal per acceptgirokaart ad 69.75 rkeur aankruisen) Tel VEERE - De folders van Ide VW weten alles, over IVeere te vertellen. Hoe I oud het is. Hoe mooi het is. I En dat in vier talen. Maar David Kasse staat er niet in. Terwijl hij toch een héél bijzondere man is. Niet omdat David Kasse deze maand 91 jaar wordt. Wel omdat hij de laatste inwoner van Veere is die nog in de traditionele klederdracht loopt. Waarom? David Kasse haalt zijn schouders op. «Waarom niét? Ik heb het al tijd gedragen. Daar is geen speciale reden voor. Toen ik uit militaire dienst kwam, Laren er veel jongens die geen klederdracht meer wil den dragen. Maar ik had daar niet zo'n moeite mee. Ik vond het niet ouderwets. Ik I bad geen behoefte om iets landers aan te trekken. Dat |heb ik ook nooit gehad. Daarom ben ik, ongemerkt eigenlijk, altijd klederdracht I olijven dragen. Niet uit prin cipe. Meer omdat ik er niet lover nadacht. En nou hoef ik Net meer zo nodig andere (Meren te kopen. Voor een Iman is klederdracht trou- jjvens helemaal niet zo lastig. (Het is een gewone broek en [sen boezeroen. Voor een Wouw is het veel lastiger. Die heeft wel een uur nodig Lm het allemaal goed aan te (doen. Met al die sierspelden. Al die verschillende kleding stukken. Het is allemaal zó [onpraktisch. Als mijn vrouw L°g geleefd had, zou ze het, [denk ik, ook niet meer dage lijks aan gedaan hebben." Wie draagt er nog traditio nele klederdracht? De grijze Woep die het altijd gedaan leeft zal langzaam maar ze- der uitsterven. En daarna zal (de klederdracht alleen nog dtaar te zien zijn op folklo- ttische feesten. Vooral als "istisch trekkertje. David asse is zich daar van be- l«8ier in Veere ben ik nog de mge die het altijd aan heeft. p Walcheren zijn het er In Veere loopt nog één man in traditionele kleder dracht. David Kasse. Een Zeeuw uit de negentiende eeuw. hooguit nog een paar hon derd. We zijn nog op de foto geweest. Ze moeten gedacht hebben: laten we die oude mensen maar bij elkaar ha len en ze op de foto zetten, want over een paar jaar zijn ze er niet meer en dan kan niemand meer zien hoe ze er toen bijliepen." „Mijn kinderen hebben geen zin om in klederdracht te lopen. En als ze het zouden willen, dan zou ze dat veel geld kosten. De stoffen zijn erg duur. Maar dat is niet de belangrijkste reden waarom klederdracht nu zoveel kost. Het is geen massa-produkt. Alle goedkope kleren worden in massa gemaakt. Dit niet meer. Dat kan ook niet, want er zijn nog maar een paar klanten voor. Het wordt spe ciaal gemaakt. Daarom is het zo duur." „Maar ik koop niets nieuws meer. Dit is oud en versleten, maar het gaat nog wel lang genoeg mee, denk ik." Zijn kleren hebben inder daad hun beste tijd gehad. Hier en daar is de schade van slijtage zo groot dat geen stopnaald die weg kan tove ren. Maar het is schoon en gestreken en ziet er niet ar moedig uit. Hoe ziet de klederdracht op Walcheren er uit? David Kasse draagt een zwarte broek, die wordt ge sloten met vier zilveren kno pen. De broek- en klepstik- ken. Op doordeweekse dagen draagt hij een blauw-wit-ge- streepte boezeroen. Op zon dag een zwarte. Aan de hals van de boezeroen zit een bies waarin twee gouden knopen steken. Hoe komt David Kasse aan dat goud en zilver? „Dat heb ik van mijn grootvader. De gouden kno pen heeft hij in 1859 gewon nen. Dat was bij een wed strijd ringrijden. Ik weet niet meer of het de eerste of een andere prijs was. De broek en klepstikken zijn ook van mijn grootvader. Zilver. Hondervijftig jaar oud." „Of mijn zoon ze wil? Jaze ker. Ik denk dat de kinderen er later om zullen vèchten. Niet dat ze het willen gaan dragen, maar omdat het zo veel waard is en steeds meer waard wordt." Dat zijn kinderen en klein kinderen niet meer in de tra ditionele klederdracht lopen, kan David Kasse best begrij pen. Deze tijd heeft andere klederdrachten. Voor de een is dat een grijze pantalon met krijtstreep en een blauwe blazer. Voor de ander is dat een bleekblauwe spijker broek en mouwloos hemd. De een gaat altijd gekleed in een bloemetjesjurk. Een ander laat zich de klederdracht voorschrijven door Parijse pasja's. Maar dat is klederdracht waar niemand van opkijkt. David Kasse loopt als Mohi kaan meer in het oog. „Ik draag het allemaal nog dagelijks. Behalve in de drukste tijd van de zomer. Want wat gebeurt er als ik dan naar de bakker of de sla ger ga? Dan komen al die toeristen achter me aan. Dan moet ik al maar weer op de foto. Als er teveel toeristen in Veere zijn, dan laat ik die zil veren stikken af. Anders kan ik niet rustig over straat lo pen." David Kasse vertelt het David Kasse, de enige man in Veere die nog dagelijks de klederdracht aantrekt. - foto de Gelderlander niet als iemand die lijdt on der het leven. Hij is gerefor meerd. Maar noemt zichzelf niet zo'n hele zware. Niet zo conservatief als...ach, laat hij geen namen van andere dor pen noemen. Iedereen weet toch dat het nog geen 25 jaar geleden is dat heel wat Zeeuwse ouders niet wilden dat hun kinderen een sui kerklontje kregen met vaccin tegen polio. Waarom niet? Omdat gij den Heere, Uwen God, niet zult verzoeken. Dan liever polio. Ach, iedereen weet toch dat er nog strenger dan staat kundig gereformeerde Zeeu wen zijn die de televisie des duivels vinden, de Libelle porno en die niet geloven dat de Deltawerken ooit hoog en duur genoeg kunnen zijn om de ziedende zee te bedwin gen. Want als God het wil, zal Zijn adem weer over het land gaan. David Kasse voelt zich wél veiliger door al die dijken en dammen van de Deltadienst. De ramp van 1953 is David Kasse bespaard gebleven. Hij was slachtoffer van een eer der wateroffensief. In de Tweede Wereldoorlog. In ok tober 1944 gooide de Royal Air Force bommen op de zee dijken. Om Walcheren onder te laten lopen. En zo de Duitse bezetters te verdrij ven. Op 11 oktober vielen er bommen op de zeewering tussen Veere en Vrouwen polder en liep de schotel van Walcheren langzaam maar zeker vol zout water. David Kasse herinnert het zich nog goed. „Heel mijn boerderij en het land liep onder. Maar Veere, dat iets hoger ligt, bleef droog. Daar moesten we toen naar toe vluchten. We wer den met zeven gezinnen on dergebracht in het oude godshuis. Dat is nu de ge meentesecretarie. Het vee dat mocht in de kerk. Dat is nu een museum. Maar er was niets te eten voor de beesten. Alles stond onder water. Zee water. Zout water. Bijna al mijn koeien gingen dood." „Later kreeg ik wel een schadevergoeding. Maar de waarde van die beesten kon den ze me nooit vergoeden. Daar had ik jaren voor moe ten fokken." Maar de Duitse bezetter werd verdreven. En zo kon Walcheren aan het zoveelste 'luctor et emergo' beginnen. De dijken werden gedicht. Het water weggepompt. De modder opgeruimd. En lang zaam maar zeker spoelde de rfegen het zout uit de zilte aarde. Toen ook de rest van Ne derland van de nazi's bevrijd werd, zag er het er rond Veere al weer wat frisser uit. Het bijpassende groen werd geschonken door vrijwilli gers in heel Nederland. Wal cheren kreeg welgeteld 87.337 boompjes cadeau. David Kasse ging weer te rug naar de boerderij, waar nu zijn oudste zoon boert. „Weet u wat de naam van de boerderij was? Trouw voor goud. Mooi, hè. Trouw vóór goud. Daarmee wil ik maar zeggen dat trouw het belang rijkste is voor de mensen. Be langrijker dan goud en geld. Het is toch niet goed dat mensen vergeten dat ze trouw en eerlijk moeten zijn zo gauw ze de kans hebben om een cent aan een ander te kunnen verdienen?" „Daarom zeg ik dat trouw vóór goud moet gaan. Ik heb dat niet van mezelf, hoor. Het stond in een gedicht dat mijn zuster in haar poeziëalbum had staan. Ofschoon het goud bekoorlijk is, al 't geen wat trouw en eerlijk is, heeft meer dan hoger waard. De schittering van goud ver- blinkt, maar trouw te zijn verlicht mijn kind. Dat is toch zo?" jblad 0e Stem Antwoorder 112. 4800 VB 0'^ NOORD - ZUID - BEVELAND Goes - Parochie Maria Magdale- na: zat. 19 u. zond. 9.00 en 10.30 u. Zierikzee - H. Willebrord, Mo- lenstr. 62, zat. 9 u. zond. 11 u. Hanswee rt - O. L. Vrouw Onbe vlekte Ontvangenis, zat. 17 u. zond. 11 u. Maria-oord, zat. 10.30 u. Lewedorp - H. Eligius, zat. 19 u. zond. 10.30 u. Rilland-Bath.- H. Jozef, ofwel zat. om 19 u. ofwel zond. om 9.30 u. (om de 14 dagen). Yerseke - H. Anna: ofwel zat. 19 u. ofwel zond. 9.30 u. (Om de 14 dagen). Ovezande - O. L. Vrouw Hemel vaart, zat. 19 u. zond. 9.30 u. WEST - ZEEUWSCH - VLAAN DEREN Aardenburg - Maria Hemel vaart, zat. 19 u., zond. 8 en 10 u. Biervliet - H. Maagd Maria On bevlekt Ontvangen, zat. 19 u. zond., 10 u. Breskens - H. Barbara, zat. 19 u. zond. 10 u. Eede - H. Maria Hemelvaartzat. 19 u. zond. 10 u. Groede - H. Bavo. zat 19 u. zond. 9 u. Hoofdplaat - H. Eligius. zat. 17 u. zond. 9 u. Oostburg - H. Eligius. zat. 19 u. zond. 10.30 u. Schoondijke - H. Petrus Apostel, zond. 9.45 u. Slijkplaat - Maria Sterre der Zee. zat. 17 u. IJzendijke - H. Maria Hemel vaart. zat. 19 u. zond. 10.30. Huize Emmaus. zond. 11.15 u. Sluis - H. Johannes de Doper. zat. 19 u. zond. 10 u. WALCHEREN Middelburg - H. Petrus en Pau- lus, Lombardstr. zat. 19 u. zond. 10 u. Kerkcentrum De Hoeksteen, Rozenburglaan, zond. 11.30 u. Vlissingen: Paauwenburg. Kerk centrum Open Hof, A. Gogelweg: zond. 11.15 u. en 19 u. Lieve Vrou- wekerk, Singel: zat. 19 en zond. 10 Souburg - Martinuskerk. zond. 10.30 u. Domburg- Willibrorduskerk- le en 3e zond. 8.45 u. OOST - ZEEUWSCH - VLAAN DEREN Clinge - H. Hendricus. zat. 19 u. zond. 9.30 u. Hulst - H. Willibrordus. zat. 19 u. zond. 9.30 en 11.30 u. Graauw - Maria ten Hemelope- ning. zat 19 u. St. Jans teen - H. Johannes de Doper. zat. 19 u. zond. 10.30 u. Boschkapelle - H. Petrus en Pau- lus. zond. 9.30 u. Westdorpe - O. L. Vr. Visitatie, zat. 17 u. zond. 9.30 u. Hengstdijk - H. Catharina. zond. 11.00 u. Heikant - H. Theresia. zat. 19 u. zond. 10 u. Kloosterzande - H. Martinus. zat. 17 u. zond. 11 u. Koewacht - H. H. Philippus en Jacobus, zat. 17 u. zond. 9.00 u. Lamswaarde - H. Cornelis. zond. 9.30 u. Nieuw-Namen - H. Jozef. zond. 11.00 u. Ossenisse H. Willibrordus. zond. 9.30 u. Stoppeldijk - H. Gerulphes. zat. 18.30 u. Sluiskil - St. An toni us. zat. 19 u. zond. 11 u. Terhole - H. Gerardus Majella. zond. 11.00 u. Axel - H. Gregorius de Grote. zat. 19 u. zond. 11 u. Philippine - O. L. Vr. Hemel vaart. zat. 17 u. zond. 9.30 u. Sas van Gent - Maria Hemel vaart. zat. 19 u. zond. 9 en 11 u. Zandstraat - H. Pastoor van Ars. zond. 10 u. Terneuzen - H. Willibrordus(Tri- niteitskerk). zat. 19 u. zond. 9.15 en 10.30 u. Verrezen Christus: Maand. t.m. zat. 19 u. zond. 9.30 en 11 uur. Hoek - H. Kruiskerk, zond. 10.30 u. Zuiddorpe - H. Maria Hemel vaart. zat. 17 u. zond. 9.45 u. ZATERDAG ZEVENDEDAGS ADVENTIS TEN TERNEUZEN - Goede Herder kerk 10 u. leesdienst. MIDDELBURG - Doopsgezinde kerk 10 u. ds. H. van Rijn. VLISSINGEN - 't Anker 9.15 u. ds. H. van Rijn. ZONDAG HERVORMDE KERK AARDENBURG - 10.30 u. ds. H. Valk. AXEL - 9 u. dhr. Rouw (Ouwer- BIERVLIET - 9.30 u. dhr. Pante- BRESKENS - 9 u. ds. L. Mietus. recreatiedienst. Gezamenlijke dienst in NH kerk. CADZAND - 9.30 u. ds. C. Balk. GROEDE - 9.30 u. ds. A. J. Allan. Evang Luth. dienst in herv. kerk. HOEK - 10.30 u. eerw. heer M. Rouw (Ouwerkerk). HONTENISSE - 9 u. dhr. B. A. van der Wel. HOOFDPLAAT - 10 u. dhr. T. Postma. HULST - 10.30 u. dhr. B. A. van der Wel. NIEUWVLIET - 9.30 u. dhr. En- de. OOSTBURG - 10 u. ds. P. Feen- stra. PHILIPPINE - 9 u. ds. I. Lode- wijk. RETRANCHEMENT -11 u. ds. J. B. van Bork. SCHOONDIJKE - 9.30 u. ds. Joh. v.d. Hoek. SINT ANNA -11 u. ds. C. Balk. SLUIS - dienst Sint Anna. SLUISKIL - 10.30 u. ds. Lode- wijk. TERNEUZEN - Grote kerk 10.30 u. ds. C. Bregman (Rennesse); Goede Herderkerk 10 en 19 u. ds. M. C. van der Meer; Opstan- dingskerk 9 u. ds. C. Bregman (Renesse). WATERLANDKERKJE - 11 u. mevr. M. Taalman-de Ruiter. IJZENDIJKE - 11 u. dhr. Pante- ZAAMSLAG - 10 u. ds. C. H. Heijboer (Poortugaal). ZUIDZANDE -11 u. dhr. Ende. GEREFORMEERDE KERKEN AXEL - 10 en 17 u. ds. E. van der Weide. HOEK - 10 en 15 u. ds. N. de Craene (Middelburg). TERNEUZEN - Opstandings- kerk 17 u. kand. B. van de Wel; Noordstraatkerk 9 en 10.30 u. dienst. ZAAMSLAG - 10 en 15 u. ds. M. Voet (Diever). AARDENBURG - St. Baafskerk 10.30 u.ds.H. Valk. BRESKENS - Ned. Herv. kerk drs. L. Mietus; 19 u. ds. E. van der Weide (Axel). OOSTBURG - 9.30 u. ds. A. Job- sen (Grijpskerke). SCHOONDIJKE - 9.30 u. ds. J. van de Hoek. GEREFORMEERDE KERKEN (VRIJGEMAAKT) AXEL -10 en 15 u. leesdienst. TERNEUZEN - 10 en 15 u. ds. K. Deddens. ZAAMSLAG - 9.30 u. leesdienst; 16.45 u. ds. K. Deddens. CHRISTELIJKE GEREFOR MEERDE KERK ZAAMSLAG - 10 en 15 u. ds. P. Beekhuis (Rotterdam/ Kralin gen). EVANGELISCHE GEMEENTE TERNEUZEN - De Kandelaar 10 u. dhr. Van Nes. DOOPSGEZINDE GEMEENTE AARDENBURG - 10.30 u. dhr. M. Bruin (Groningen). PINKSTERGEMEENTE TERNEUZEN - Nieuwstraat 10.30 u. broeder Oudeman (lof- prijzingsdienst). LEGER DES HEILS TERNEUZEN - Donze Visser straat 10 u. heiligingsdienst; 17 u. Evangelisatiedienst, beide o.l.v. majoor Hartjes (Amsterdam). De bedoeling van deze rubriek is een (de) Zeeuws-Vlaamse liederenschat bijeen te brengen. Ook, als zoveel zaken, voordat veel ervan in de vergetelheid zal zijn geraakt. Daarom zoeken we vooral oude liederen, maar dat wil niet zeggen dat we nieuwe uit de weg gaan. Zeker niet. Dat zal nog wel blijken. Daarom vandaag een lied dat nog maar een goede maand oud is: Erme Sloeber. Benny Schelfhout, alias Boer Sies, schreef het voor het Sloebercomité en De Deurtrap pers. Het werd 28 juni 1987 ten doop gehouden op de derde verjaardag van Sloeber. Het is opgedragen aan alle 'sloe- berkes' van Clinge en De Sterre. De melodie: 'Heidewitzka' van Karl Berbuer. IJ kwam van Breskes en was altid te voet. Droog een kabasken en 'nen aa'n oed, afgetrapte schoenen en een scheur in zin broek. Zuë kwam tij op bezoek! Erm was tij, maorij was vrij.' Zongen de vogels, dan was tij blij. Blommende heide tussen knalgjêlen brem, hêêl diene wjêreld was van èm! Refrein: Erme Sloeber, goade gij mee? Wij gaon êênen pakken bij Dees in zin café. Van een poar pinten vald'oa nog gêên beul, of is het tóch woar, edde'n oaten meül? De Clingse mensen ên een êrt van gaad, b'alve Sloeber, die ed 'n êrt van aat! In 't opgroeën bleek al dat tij 'anders' zoa zijn. zat mêêst in zin hoeksken, doar drjuëmden ij fijn. Visser op nen buët was niks veur èm ij zee: „Nêê, ik zin bang van de zëê. 't land trok em oan, 't golvende groan. Deur Zêêuwsche polders wilden ij goan. Nie om te werken, doar was 't nóöet om begost. Sloeber kwam tóch wel oan de kost! Sommige mensen moakten't tóch wel te bont. Jogen em weg of stierden den ond. As 't onderwegen zuë wa veel tegen ging, dan trok tij naor de Cling Regen en kaa, soms zag tij blaa. Kom bij de stoof Sloeber, wêrrn doa dgaa. Eet een têêl soep, wij letten nie op 't geslurp. De Cling' is een Sloebervriendlek durp! Pegam.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 17