m
'Iedereen wil me op de foto...'
XEINSTE VIS VEILING VAN ONS LAND IN COLIJNSPLAAT
iirecteur
president
EN
RK KERKDIENSTEN
PC KERKDIENSTEN
oESTEM VAN ZEELAND 4 ZATERDAG 25 JUL11987
euwvliet
dzand-Bad
•eskens
COLIJNSPLAAT. Het ruikt er de hele week naar vrijdag. Naar vis. Naar
[erse vis. Die wordt hier geveild op de kleinste visafslag van Nederland.
Hok
Mijn
Klagen
obo's treden
j in Groede
:enin..
Juur
DAVID KASSE, DE ENIGE MAN IN VEERE IN KLEDERDRACHT
Erfstuk
Trouw
ERME SLOEBER
T6
ted Lake. 770 kg, kl. 2 a
13, B 1.02-1.03. Rondom, 5o
2 1.00. Rode bes doos x 500
doos, kl. 1 A 0.87. Red Lake
500 gram, 1090 doos, kl. l
jwarte bessen, 10 kg, kl. 2
warte bessen doos 500 gr, 90
k. 1 A 1.30, B 1.10. Zwarte
5 kg, 420 kg, kl. 2 A 2.00, B
3ramen doos x 150 gr, 36o
kl. 1 1.90-2.60. Kruisbessen
ds x 200 gr, 740 doos, k. i
20, k. 2 0.11-0.17. Kruisbes
loos x 500 gr, 1000 doos, kl.
73. Kruisbessen, 20 kg, kl. 2
Lruisbessen rood, 320 kg, k]
-1.20, A 1.20. Schonemann i
200 gr, 1790 doos, kl. 1 1.64-
kl. 2 1.30-1.31. Frambozen 1
x 200 gr, 620 doos, kl. 2 O.ffJ, 1
1.29-0.37. Glen Glova doos x
390 doos, kl. 1 1.54. Witte
a doos x 200 gr, 400 doos, lü.
0.19. Witte bes doos x 500 i
50 doos, kl. 1 0.70. Stanza
cg, kl. 2 A 1.10-1.12, B 1.01 I
a doos x 500 gr, 3360 doos, kl j
53-0.74, B 0.50. Vroege aard
en, 10.070 kg, kl. 1 BO 0.50-
DR 0.24-0.29, GR 0.35, KH
.99, kl. MI 0.29-0.38, kl. 2 KR
fruitveiling: Yellow Trans
it, 800 kg, kl. 1 60/70 I.14
1.59, kl. 2 55/60 0.75, 60/70
.02, 70/80 1.56. Morel zonder
60 kg, kl. 2 2.00-2.30. Ontario
50 kg, kl. 14.40.
■ustus om 14.30 uur een de-
istratie in het afwate-j
'skanaal voor restaurant
Witte Koksmuts.
PPENKAST - In hetl
pshuis wordt donderdag]
juli een poppenkastvoor-
ling gegeven met levende]
ipen. Aanvang 19.00 uur.
iNDELTOCHT - Het Ne-j
landse Rode Kruis houdt!
sdag 28 juli wandeltochten
1 vijf en tien kilometer. De!
rt is tussen 18.45 en 19.15!
aan boulevard De Wie-
;en bij Rainbow.
UNTSHOW - De Arrow
ntshow komt zondag-
ind vanaf 20.00 uur op het
keerterrein van zwembad
Veste in Breskens een
ntshow geven. In een hoog
ïpo worden stunts uitge-
ird, zoals auto's en motoren 1
brandend door hekken
in, een stuntman die op
1 rug door een zee van
ïr glijdt en auto's, die kop-
len maken alsmede eei
tor die dwars door enigei
iderden tl-buizen knalt.
et ruikt hier naar vrijdag
or Mick Salet
L naar rotte vis. Die wordt hier gegooid naar politici die de vissers in het vaarwater
[irven te zitten. Colijnsplaat. Een havenplaatsje op Noord-Beveland. Aan de voet van
leZeelandbrug. Wie naar de vlaggen op de vissersschepen kijkt, ziet direct dat er iets
is is. Het is geen rood-wit-blauw is dat wappert. Maar een witte doodskop op een
varte vlag.
jat is als protest bedoeld,
jindat ze ons het vissen onmo-
«lijk willen maken", zegt vis
it Leo Stoel. Onmogelijk?
L de vissers vangen nog al-
|d 'genoeg om de veiling van
Mijnsplaat te laten draaien,
he visafslag is vrij toeganke-
|k. Als toeristische trekpleis-
Lvoor een plaatsje dat verder
Lnveel te bieden heeft als
ladurodam zónder miniatu-
Zelfs voor leken die een bak-
L niet van een lekkerbekje
ljr,nen onderscheiden, kan het
literessant zijn om te zien hoe
1= vis verkocht wordt.
>s wat de vissers vangen,
jan haring tot haai, wordt in
Mijnsplaat aan wal gebracht.
Baar wordt de vis gesorteerd,
fewogen. En in plastic bakken
de veilinghal neergezet.
De veilingmeester bekijkt de
kwaliteit van de vis en schat
Lat die per kilo op zou moeten
brengen. Op die maximale prijs
kt hij in. Dan laat hij de vei-
(ngklok lopen en daalt de
fraagprijs langzaam maar ze-
Ier.
De klok wordt goed in de ga
in gehouden door de vishan-
lelaren. Die hebben hun vin
iers aan de knop. Als ze een
(rijs aantrekkelijk genoeg vin-
len, drukken ze op de bel. De
ïrste die reageert wordt de
loper.
1 Dat kan spannend zijn. Hoe
jsnger je wacht, des te lager de
rijs èn des te groter de kans
at een andere handelaar je
tór is en je achter het net vist.
Alles wat een paar uur eer-
ér nog vrij en gezond rond
wom wordt geveild.
„Achtenveertig kilo open
hol nummer drie. Ingezet op
er en een halve gulden...vier
ilden...3,65...wie? Suurmond.
Dan heb ik hier nog 262 kilo
pen schol vier. Voor drie gul-
in vijftig...drie gulden...twee
ijlden zestig...verkocht...Pop-
I Vijf kilo haai. Een gulden?
lestig cent....Daan van Velzen."
Veilingmeester Frans ('Sies
Mijnmeester Sies Minneboo uit Colijnsplaat:
stuk vis door mijn keel krijgen".
„Na en dagje op de mijn kan ik nog wel een
- fotoaudet
De doodskopvlag aan boord van de kotter van Leo Stoel.
FOTOAUDET
in het Zeeuws') Minneboo zet er
de vaart in. Logisch, want hoe
sneller er geveild wordt hoe
verser de vis op de markt.
Minneboo is directeur van de
gemeentelijke visafslag in Co
lijnsplaat. Zelf heeft hij het
niet over de 'afslag', maar over
de 'mijn'.
„In de rest van Nederland
heet het visafslag, maar in Zee
land noemen we het vismijn.
Dat woord komt uit de tijd dat
de handelaren nog hardop
moesten roepen als ze de vis
wilde kopen. Dan riepen ze heel
hard: 'Mijn!' Vandaar."
En als er niemand 'mijn' roept?
Als er geen handelaar op de
knop drukt en de vis dus niet
verkocht wordt?
„Dan wordt die vernietigd. Dat
héét zo. Want de vis wordt niet
echt weggegooid. Er wordt die-
renvoer van gemaakt. Ja, ik
heb ook wel eens gedacht:
waarom je die doorgedraaide
vis niet cadeau zou kunnen
doen aan mensen die het niét zo
breed hebben? Ik heb dat ook
een keer gedaan. Toen had ik
wat goede verse vis, die niet
verkocht was. Die heb ik naar
een bejaardenhuis hier in de
buurt gebracht.
Daar waren ze er blij mee,
maar de handelaren protes
teerden. Omdat ik vis cadeau
had gedaan aan potentiële
klanten. Dat mag dus niet. Als
je doorgedraaide vis gratis weg
gaat geven, dan doe je de han
del tekort. Dat kan niet. Jam
mer, maar het is niet anders."
Ook de consument mag de han
delaren niet voor de voeten lo
pen. De visafslag van Colijns
plaat is wel vrij toegankelijk,
maar je mag niet zo maar mee
bieden om een goedkope portie
verse vis te kopen.
En onder de toonbank? Wit-
vis met zwart geld? Een tijdje
geleden moet het niet zo moei
lijk geweest zijn. Maar wie nu
bij een visser aanklopt .om wat
verse vis, net uit het net, wordt
wantrouwig aangekeken en
wordt 'nee' verkocht. De vis
sers zijn een beetje bang.
Overal vrezen ze de algemene
inspectiedienst, de controleurs
van minister Gerrit Braks. Je
hoeft zijn naam maar te laten
vallen of visser Leo Stoel (25)
zit bovenop de kast.
„Die politici maken ons hele
maal dood. We mogen bijna
niets meer. Daarom hebben we
die zwarte vlag met een doods
kop in de mast hangen."
Toch zou Leo, visser op de
Zeearend, niets anders willen
dan varen en vissen.
„Ik weet niet precies
waarom ik visser ben gewor
den. Ik ben gewoon zo opge
groeid. Mijn vader was visser
en iedereen in Yerseke, waar ik
vandaan kom, vist. Dus kwam
ik ook in de visserij terecht.
Maar ik wilde niet in Yerseke
blijven. Daar zijn het mossel
vissers. En dat is niks.
Waarom niet? Mosselvissen
is altijd hetzelfde. Je gaat altijd
maar weer naar een vast per
ceel en vist iedere keer weer op
mosselen. Hier, op de Zeearend,
gaan we overal naar toe. We
vissen op de Oosterschelde,
voor Scheveningen, voor de
Engelse kust, overal waar vis
is.
En je hebt altijd wat anders
in het net. Dan vissen we op
kabeljauw, dan op garnaal, dan
op tong. Dat is niet zo eentonig
als altijd maar mosselen. Het is
iedere keer weer een verras
sing om te zien wat er in het
net zit.
En het betaalt ook beter. Als
mossel visser heb je een vast-
loon. Hier krijg ik een deelloon.
Als we veel vangen, verdien ik
veel. Als we weinig vangen,
verdien ik minder. Maar het
komt bij elkaar altijd beter uit
als met een vast loon. Anders
zou ik hier ook niet blijven."
Is hij vaak op zee?
„Zo vaak mogelijk, maar veel
te weinig. Maar we mógen niet
altijd vissen. We zitten vast
aan de regels van de vangstbe
perking. Je mag maar een be
paald aantal dagen per kwar
taal vissen. En ook nog vaste
uren. En ook nog op bepaalde
vissoorten.
Maar als een vissersschip stil
ligt, ligt het werk niet stil. Er is
altijd wel wat te doen. Teren en
schilderen. Schoonmaken of
netten boeten. Klusjes genoeg.
Je bent altijd bezig."
Maar Leo heeft er wel lol in.
Plezier in zijn werk. Redelijke
verdiensten. Waarom haalt hij
die doodsvlag eigenlijk niet
naar beneden? Hij vindt het
toch niet gek dat iemand het
milieu wil beschermen en zegt
dat de vissers de zee niet leeg
mogen vissen? Het is toch niet
zo vreemd dat men ook in de
visserij de boeken volgens de
regels moet bijhouden?
Waarom klaagt de visser?
„Och, de boeren klagen ook
altijd. Als het te heet is. En als
het te koud is. Als het te nat is.
En als het te droog is. Dat doet
iedereen. Heel Nederland
klaagt altijd. Waarom zouden
de vissers dat dan niet mogen?"
Klagen de visser misschien, om
dat ze altijd in de stank van vis
moeten werken?.
„Nou daar heb ik geen last
van", zegt Sies Minneboo. „Of
ik na zo'n dag op de vismijn
nog wel een stuk vis door mijn
keel kan krijgen? Ja hoor. Ik
ben en blijf een echte liefheb
ber van verse vis. Heerlijk. Ik
eet bijna niets liever." Maar
Leo Stoel schudt het hoofd.
„Vis? Geef mij maar een goed
stuk vlees."
Rijnders..vice-presi-\
t...
OEDE - Vanavondl
2dt in het Paviljoentjeml
jtede de Vlissingse band
2 Bobo's op. The Bobo's
len rock-a-billy muziek]
t optreden begint
10 uur.
TIE)
EDËRLAND
VOOR M'N EIGEN STUK VAN NEDERIG®
Pas daarna betaal ik.
irtaal per acceptgirokaart ad 69.75
rkeur aankruisen)
Tel
VEERE - De folders van
Ide VW weten alles, over
IVeere te vertellen. Hoe
I oud het is. Hoe mooi het is.
I En dat in vier talen.
Maar David Kasse staat er
niet in. Terwijl hij toch een
héél bijzondere man is. Niet
omdat David Kasse deze
maand 91 jaar wordt. Wel
omdat hij de laatste inwoner
van Veere is die nog in de
traditionele klederdracht
loopt.
Waarom? David Kasse
haalt zijn schouders op.
«Waarom niét? Ik heb het al
tijd gedragen. Daar is geen
speciale reden voor. Toen ik
uit militaire dienst kwam,
Laren er veel jongens die
geen klederdracht meer wil
den dragen. Maar ik had
daar niet zo'n moeite mee. Ik
vond het niet ouderwets. Ik
I bad geen behoefte om iets
landers aan te trekken. Dat
|heb ik ook nooit gehad.
Daarom ben ik, ongemerkt
eigenlijk, altijd klederdracht
I olijven dragen. Niet uit prin
cipe. Meer omdat ik er niet
lover nadacht. En nou hoef ik
Net meer zo nodig andere
(Meren te kopen. Voor een
Iman is klederdracht trou-
jjvens helemaal niet zo lastig.
(Het is een gewone broek en
[sen boezeroen. Voor een
Wouw is het veel lastiger.
Die heeft wel een uur nodig
Lm het allemaal goed aan te
(doen. Met al die sierspelden.
Al die verschillende kleding
stukken. Het is allemaal zó
[onpraktisch. Als mijn vrouw
L°g geleefd had, zou ze het,
[denk ik, ook niet meer dage
lijks aan gedaan hebben."
Wie draagt er nog traditio
nele klederdracht? De grijze
Woep die het altijd gedaan
leeft zal langzaam maar ze-
der uitsterven. En daarna zal
(de klederdracht alleen nog
dtaar te zien zijn op folklo-
ttische feesten. Vooral als
"istisch trekkertje. David
asse is zich daar van be-
l«8ier in Veere ben ik nog de
mge die het altijd aan heeft.
p Walcheren zijn het er
In Veere loopt nog één man in traditionele kleder
dracht. David Kasse. Een Zeeuw uit de negentiende
eeuw.
hooguit nog een paar hon
derd. We zijn nog op de foto
geweest. Ze moeten gedacht
hebben: laten we die oude
mensen maar bij elkaar ha
len en ze op de foto zetten,
want over een paar jaar zijn
ze er niet meer en dan kan
niemand meer zien hoe ze er
toen bijliepen."
„Mijn kinderen hebben
geen zin om in klederdracht
te lopen. En als ze het zouden
willen, dan zou ze dat veel
geld kosten. De stoffen zijn
erg duur. Maar dat is niet de
belangrijkste reden waarom
klederdracht nu zoveel kost.
Het is geen massa-produkt.
Alle goedkope kleren worden
in massa gemaakt. Dit niet
meer. Dat kan ook niet, want
er zijn nog maar een paar
klanten voor. Het wordt spe
ciaal gemaakt. Daarom is het
zo duur."
„Maar ik koop niets nieuws
meer. Dit is oud en versleten,
maar het gaat nog wel lang
genoeg mee, denk ik."
Zijn kleren hebben inder
daad hun beste tijd gehad.
Hier en daar is de schade van
slijtage zo groot dat geen
stopnaald die weg kan tove
ren. Maar het is schoon en
gestreken en ziet er niet ar
moedig uit.
Hoe ziet de klederdracht op
Walcheren er uit?
David Kasse draagt een
zwarte broek, die wordt ge
sloten met vier zilveren kno
pen. De broek- en klepstik-
ken. Op doordeweekse dagen
draagt hij een blauw-wit-ge-
streepte boezeroen. Op zon
dag een zwarte. Aan de hals
van de boezeroen zit een bies
waarin twee gouden knopen
steken.
Hoe komt David Kasse aan
dat goud en zilver?
„Dat heb ik van mijn
grootvader. De gouden kno
pen heeft hij in 1859 gewon
nen. Dat was bij een wed
strijd ringrijden. Ik weet niet
meer of het de eerste of een
andere prijs was. De broek
en klepstikken zijn ook van
mijn grootvader. Zilver.
Hondervijftig jaar oud."
„Of mijn zoon ze wil? Jaze
ker. Ik denk dat de kinderen
er later om zullen vèchten.
Niet dat ze het willen gaan
dragen, maar omdat het zo
veel waard is en steeds meer
waard wordt."
Dat zijn kinderen en klein
kinderen niet meer in de tra
ditionele klederdracht lopen,
kan David Kasse best begrij
pen. Deze tijd heeft andere
klederdrachten. Voor de een
is dat een grijze pantalon met
krijtstreep en een blauwe
blazer. Voor de ander is dat
een bleekblauwe spijker
broek en mouwloos hemd. De
een gaat altijd gekleed in een
bloemetjesjurk. Een ander
laat zich de klederdracht
voorschrijven door Parijse
pasja's.
Maar dat is klederdracht
waar niemand van opkijkt.
David Kasse loopt als Mohi
kaan meer in het oog.
„Ik draag het allemaal nog
dagelijks. Behalve in de
drukste tijd van de zomer.
Want wat gebeurt er als ik
dan naar de bakker of de sla
ger ga? Dan komen al die
toeristen achter me aan. Dan
moet ik al maar weer op de
foto. Als er teveel toeristen in
Veere zijn, dan laat ik die zil
veren stikken af. Anders kan
ik niet rustig over straat lo
pen."
David Kasse vertelt het
David Kasse, de enige man in Veere die nog dagelijks de
klederdracht aantrekt. - foto de Gelderlander
niet als iemand die lijdt on
der het leven. Hij is gerefor
meerd. Maar noemt zichzelf
niet zo'n hele zware. Niet zo
conservatief als...ach, laat hij
geen namen van andere dor
pen noemen. Iedereen weet
toch dat het nog geen 25 jaar
geleden is dat heel wat
Zeeuwse ouders niet wilden
dat hun kinderen een sui
kerklontje kregen met vaccin
tegen polio. Waarom niet?
Omdat gij den Heere, Uwen
God, niet zult verzoeken. Dan
liever polio.
Ach, iedereen weet toch dat
er nog strenger dan staat
kundig gereformeerde Zeeu
wen zijn die de televisie des
duivels vinden, de Libelle
porno en die niet geloven dat
de Deltawerken ooit hoog en
duur genoeg kunnen zijn om
de ziedende zee te bedwin
gen. Want als God het wil,
zal Zijn adem weer over het
land gaan.
David Kasse voelt zich wél
veiliger door al die dijken en
dammen van de Deltadienst.
De ramp van 1953 is David
Kasse bespaard gebleven. Hij
was slachtoffer van een eer
der wateroffensief. In de
Tweede Wereldoorlog. In ok
tober 1944 gooide de Royal
Air Force bommen op de zee
dijken. Om Walcheren onder
te laten lopen. En zo de
Duitse bezetters te verdrij
ven.
Op 11 oktober vielen er
bommen op de zeewering
tussen Veere en Vrouwen
polder en liep de schotel van
Walcheren langzaam maar
zeker vol zout water.
David Kasse herinnert het
zich nog goed.
„Heel mijn boerderij en het
land liep onder. Maar Veere,
dat iets hoger ligt, bleef
droog. Daar moesten we toen
naar toe vluchten. We wer
den met zeven gezinnen on
dergebracht in het oude
godshuis. Dat is nu de ge
meentesecretarie. Het vee
dat mocht in de kerk. Dat is
nu een museum. Maar er was
niets te eten voor de beesten.
Alles stond onder water. Zee
water. Zout water. Bijna al
mijn koeien gingen dood."
„Later kreeg ik wel een
schadevergoeding. Maar de
waarde van die beesten kon
den ze me nooit vergoeden.
Daar had ik jaren voor moe
ten fokken."
Maar de Duitse bezetter
werd verdreven. En zo kon
Walcheren aan het zoveelste
'luctor et emergo' beginnen.
De dijken werden gedicht.
Het water weggepompt. De
modder opgeruimd. En lang
zaam maar zeker spoelde de
rfegen het zout uit de zilte
aarde.
Toen ook de rest van Ne
derland van de nazi's bevrijd
werd, zag er het er rond
Veere al weer wat frisser uit.
Het bijpassende groen werd
geschonken door vrijwilli
gers in heel Nederland. Wal
cheren kreeg welgeteld 87.337
boompjes cadeau.
David Kasse ging weer te
rug naar de boerderij, waar
nu zijn oudste zoon boert.
„Weet u wat de naam van de
boerderij was? Trouw voor
goud. Mooi, hè. Trouw vóór
goud. Daarmee wil ik maar
zeggen dat trouw het belang
rijkste is voor de mensen. Be
langrijker dan goud en geld.
Het is toch niet goed dat
mensen vergeten dat ze
trouw en eerlijk moeten zijn
zo gauw ze de kans hebben
om een cent aan een ander te
kunnen verdienen?"
„Daarom zeg ik dat trouw
vóór goud moet gaan. Ik heb
dat niet van mezelf, hoor. Het
stond in een gedicht dat mijn
zuster in haar poeziëalbum
had staan. Ofschoon het goud
bekoorlijk is, al 't geen wat
trouw en eerlijk is, heeft
meer dan hoger waard. De
schittering van goud ver-
blinkt, maar trouw te zijn
verlicht mijn kind. Dat is
toch zo?"
jblad 0e Stem Antwoorder 112. 4800 VB 0'^
NOORD - ZUID - BEVELAND
Goes - Parochie Maria Magdale-
na: zat. 19 u. zond. 9.00 en 10.30 u.
Zierikzee - H. Willebrord, Mo-
lenstr. 62, zat. 9 u. zond. 11 u.
Hanswee rt - O. L. Vrouw Onbe
vlekte Ontvangenis, zat. 17 u.
zond. 11 u. Maria-oord, zat. 10.30
u.
Lewedorp - H. Eligius, zat. 19 u.
zond. 10.30 u.
Rilland-Bath.- H. Jozef, ofwel
zat. om 19 u. ofwel zond. om 9.30
u. (om de 14 dagen).
Yerseke - H. Anna: ofwel zat. 19
u. ofwel zond. 9.30 u. (Om de 14
dagen).
Ovezande - O. L. Vrouw Hemel
vaart, zat. 19 u. zond. 9.30 u.
WEST - ZEEUWSCH - VLAAN
DEREN
Aardenburg - Maria Hemel
vaart, zat. 19 u., zond. 8 en 10 u.
Biervliet - H. Maagd Maria On
bevlekt Ontvangen, zat. 19 u.
zond., 10 u.
Breskens - H. Barbara, zat. 19 u.
zond. 10 u.
Eede - H. Maria Hemelvaartzat.
19 u. zond. 10 u.
Groede - H. Bavo. zat 19 u. zond. 9
u.
Hoofdplaat - H. Eligius. zat. 17 u.
zond. 9 u.
Oostburg - H. Eligius. zat. 19 u.
zond. 10.30 u.
Schoondijke - H. Petrus Apostel,
zond. 9.45 u.
Slijkplaat - Maria Sterre der Zee.
zat. 17 u.
IJzendijke - H. Maria Hemel
vaart. zat. 19 u. zond. 10.30. Huize
Emmaus. zond. 11.15 u.
Sluis - H. Johannes de Doper. zat.
19 u. zond. 10 u.
WALCHEREN
Middelburg - H. Petrus en Pau-
lus, Lombardstr. zat. 19 u. zond.
10 u. Kerkcentrum De Hoeksteen,
Rozenburglaan, zond. 11.30 u.
Vlissingen: Paauwenburg. Kerk
centrum Open Hof, A. Gogelweg:
zond. 11.15 u. en 19 u. Lieve Vrou-
wekerk, Singel: zat. 19 en zond. 10
Souburg - Martinuskerk. zond.
10.30 u.
Domburg- Willibrorduskerk- le
en 3e zond. 8.45 u.
OOST - ZEEUWSCH - VLAAN
DEREN
Clinge - H. Hendricus. zat. 19 u.
zond. 9.30 u.
Hulst - H. Willibrordus. zat. 19 u.
zond. 9.30 en 11.30 u.
Graauw - Maria ten Hemelope-
ning. zat 19 u.
St. Jans teen - H. Johannes de
Doper. zat. 19 u. zond. 10.30 u.
Boschkapelle - H. Petrus en Pau-
lus. zond. 9.30 u.
Westdorpe - O. L. Vr. Visitatie,
zat. 17 u. zond. 9.30 u.
Hengstdijk - H. Catharina. zond.
11.00 u.
Heikant - H. Theresia. zat. 19 u.
zond. 10 u.
Kloosterzande - H. Martinus. zat.
17 u. zond. 11 u.
Koewacht - H. H. Philippus en
Jacobus, zat. 17 u. zond. 9.00 u.
Lamswaarde - H. Cornelis. zond.
9.30 u.
Nieuw-Namen - H. Jozef. zond.
11.00 u.
Ossenisse H. Willibrordus.
zond. 9.30 u.
Stoppeldijk - H. Gerulphes. zat.
18.30 u.
Sluiskil - St. An toni us. zat. 19 u.
zond. 11 u.
Terhole - H. Gerardus Majella.
zond. 11.00 u.
Axel - H. Gregorius de Grote. zat.
19 u. zond. 11 u.
Philippine - O. L. Vr. Hemel
vaart. zat. 17 u. zond. 9.30 u.
Sas van Gent - Maria Hemel
vaart. zat. 19 u. zond. 9 en 11 u.
Zandstraat - H. Pastoor van Ars.
zond. 10 u.
Terneuzen - H. Willibrordus(Tri-
niteitskerk). zat. 19 u. zond. 9.15
en 10.30 u. Verrezen Christus:
Maand. t.m. zat. 19 u. zond. 9.30 en
11 uur.
Hoek - H. Kruiskerk, zond. 10.30
u.
Zuiddorpe - H. Maria Hemel
vaart. zat. 17 u. zond. 9.45 u.
ZATERDAG
ZEVENDEDAGS ADVENTIS
TEN
TERNEUZEN - Goede Herder
kerk 10 u. leesdienst.
MIDDELBURG - Doopsgezinde
kerk 10 u. ds. H. van Rijn.
VLISSINGEN - 't Anker 9.15 u.
ds. H. van Rijn.
ZONDAG
HERVORMDE KERK
AARDENBURG - 10.30 u. ds. H.
Valk.
AXEL - 9 u. dhr. Rouw (Ouwer-
BIERVLIET - 9.30 u. dhr. Pante-
BRESKENS - 9 u. ds. L. Mietus.
recreatiedienst. Gezamenlijke
dienst in NH kerk.
CADZAND - 9.30 u. ds. C. Balk.
GROEDE - 9.30 u. ds. A. J. Allan.
Evang Luth. dienst in herv. kerk.
HOEK - 10.30 u. eerw. heer M.
Rouw (Ouwerkerk).
HONTENISSE - 9 u. dhr. B. A.
van der Wel.
HOOFDPLAAT - 10 u. dhr. T.
Postma.
HULST - 10.30 u. dhr. B. A. van
der Wel.
NIEUWVLIET - 9.30 u. dhr. En-
de.
OOSTBURG - 10 u. ds. P. Feen-
stra.
PHILIPPINE - 9 u. ds. I. Lode-
wijk.
RETRANCHEMENT -11 u. ds. J.
B. van Bork.
SCHOONDIJKE - 9.30 u. ds. Joh.
v.d. Hoek.
SINT ANNA -11 u. ds. C. Balk.
SLUIS - dienst Sint Anna.
SLUISKIL - 10.30 u. ds. Lode-
wijk.
TERNEUZEN - Grote kerk 10.30
u. ds. C. Bregman (Rennesse);
Goede Herderkerk 10 en 19 u. ds.
M. C. van der Meer; Opstan-
dingskerk 9 u. ds. C. Bregman
(Renesse).
WATERLANDKERKJE - 11 u.
mevr. M. Taalman-de Ruiter.
IJZENDIJKE - 11 u. dhr. Pante-
ZAAMSLAG - 10 u. ds. C. H.
Heijboer (Poortugaal).
ZUIDZANDE -11 u. dhr. Ende.
GEREFORMEERDE KERKEN
AXEL - 10 en 17 u. ds. E. van der
Weide.
HOEK - 10 en 15 u. ds. N. de
Craene (Middelburg).
TERNEUZEN - Opstandings-
kerk 17 u. kand. B. van de Wel;
Noordstraatkerk 9 en 10.30 u.
dienst.
ZAAMSLAG - 10 en 15 u. ds. M.
Voet (Diever).
AARDENBURG - St. Baafskerk
10.30 u.ds.H. Valk.
BRESKENS - Ned. Herv. kerk
drs. L. Mietus; 19 u. ds. E. van der
Weide (Axel).
OOSTBURG - 9.30 u. ds. A. Job-
sen (Grijpskerke).
SCHOONDIJKE - 9.30 u. ds. J.
van de Hoek.
GEREFORMEERDE KERKEN
(VRIJGEMAAKT)
AXEL -10 en 15 u. leesdienst.
TERNEUZEN - 10 en 15 u. ds. K.
Deddens.
ZAAMSLAG - 9.30 u. leesdienst;
16.45 u. ds. K. Deddens.
CHRISTELIJKE GEREFOR
MEERDE KERK
ZAAMSLAG - 10 en 15 u. ds. P.
Beekhuis (Rotterdam/ Kralin
gen).
EVANGELISCHE GEMEENTE
TERNEUZEN - De Kandelaar 10
u. dhr. Van Nes.
DOOPSGEZINDE GEMEENTE
AARDENBURG - 10.30 u. dhr. M.
Bruin (Groningen).
PINKSTERGEMEENTE
TERNEUZEN - Nieuwstraat
10.30 u. broeder Oudeman (lof-
prijzingsdienst).
LEGER DES HEILS
TERNEUZEN - Donze Visser
straat 10 u. heiligingsdienst; 17 u.
Evangelisatiedienst, beide o.l.v.
majoor Hartjes (Amsterdam).
De bedoeling van deze rubriek is een (de) Zeeuws-Vlaamse
liederenschat bijeen te brengen. Ook, als zoveel zaken,
voordat veel ervan in de vergetelheid zal zijn geraakt.
Daarom zoeken we vooral oude liederen, maar dat wil niet
zeggen dat we nieuwe uit de weg gaan. Zeker niet. Dat zal
nog wel blijken.
Daarom vandaag een lied dat nog maar een goede
maand oud is: Erme Sloeber. Benny Schelfhout, alias Boer
Sies, schreef het voor het Sloebercomité en De Deurtrap
pers. Het werd 28 juni 1987 ten doop gehouden op de derde
verjaardag van Sloeber. Het is opgedragen aan alle 'sloe-
berkes' van Clinge en De Sterre. De melodie: 'Heidewitzka'
van Karl Berbuer.
IJ kwam van Breskes en was altid te voet.
Droog een kabasken en 'nen aa'n oed,
afgetrapte schoenen en een scheur in zin broek.
Zuë kwam tij op bezoek!
Erm was tij,
maorij was vrij.'
Zongen de vogels, dan was tij blij.
Blommende heide tussen knalgjêlen brem,
hêêl diene wjêreld was van èm!
Refrein:
Erme Sloeber, goade gij mee?
Wij gaon êênen pakken bij Dees in zin café.
Van een poar pinten vald'oa nog gêên beul,
of is het tóch woar, edde'n oaten meül?
De Clingse mensen ên een êrt van gaad,
b'alve Sloeber, die ed 'n êrt van aat!
In 't opgroeën bleek al dat tij 'anders' zoa zijn.
zat mêêst in zin hoeksken, doar drjuëmden ij fijn.
Visser op nen buët was niks veur èm ij zee: „Nêê,
ik zin bang van de zëê.
't land trok em oan,
't golvende groan.
Deur Zêêuwsche polders wilden ij goan.
Nie om te werken, doar was 't nóöet om begost.
Sloeber kwam tóch wel oan de kost!
Sommige mensen moakten't tóch wel te bont.
Jogen em weg of stierden den ond.
As 't onderwegen zuë wa veel tegen ging,
dan trok tij naor de Cling
Regen en kaa,
soms zag tij blaa.
Kom bij de stoof Sloeber, wêrrn doa dgaa.
Eet een têêl soep, wij letten nie op 't geslurp.
De Cling' is een Sloebervriendlek durp!
Pegam.