H UITBLAZEN Bonden en minister draaien om hete brij heen Het blijft tobben met het Jeugdwerk-Garantieplan Inzet van werklozen biedt uitzicht op resultaat Industrie MUNENJAGI R w m even ;bs: afneming in Nachtmerrie van Met de tijd mee (3) DE STEM OVERLEG OVER ARBEIDSVOORWAARDEN AMBTENAREN LOOPT WEER STUK Aanklacht na weigering olstoelers ai vierdaagse JESTEMCOMMI DE STEM ACHTERGROND DONDERDAG 16 JUL11987 Criminaliteit: voorkomen of genezen? )E STEM BINNENLAND ET heeft al met al een hele tijd ge duurd eer ik door had dat de zichtbaar onge schoren jongelui, die nu en dan mijn pad kruisten, na volgers waren van Don Johnson, de held van Miami Vice. Pas vanmor gen ging mij een licht op toen Uc in een krant een artikel te genkwam waarin gepoogd werd uit lichaamsdelen van verschil lende mooie jongens de 'per fecte man' samen te stellen. De stoppelbaard van Johnson werd, naast de tors van Ri chard Gere en de billen van Tom Cruise, aangeduid als een absoluut onmisbaar onderdeel. Het is zeker al een jaar gele den dat een tijd lang een jon gen met ook zo'n stoppelbaard regelmatig aan onze cantineta- fel aanschoof. Hij had van na ture een wat grauw-bleke huid en het is misschien daarom dat ik niet meteen aan een uiting van trendgevoeligheid dacht. Bovendien was ik nooit een re gelmatige Miami Vice-volger. Ik vroeg me wel eens af of die aen geen jeuk had en ik ge- dat ik hem dat ook een keer heb gevréégd, maar aange zien zijn uiterlijk mij geen don der aanging vroeg ik hem nooit waarom hij zich niet schoor. Hij zou dat ook zeker een stomme vraag gevonden heb ben, begrijp ik nu. Een van de redenen dat ik niet genoeg met de tijd mee ga moet schuilen in een zekere on gevoeligheid voor trends. Niet dat het me ontgaat dat een ken nis het labeltje, dat normaal onder de binnenzak van een colbertjasje zit, ineens op zijn mouw heeft laten naaien. Ik zie dat natuurlijk wel, maar het dringt niet tot me door dat je je daarmee kunt afficheren als een man van vandaag, klaar voor morgen. Ik bespeur bij mezelf ook dikwijls een zekere weerstand tegen modetrends. Voor mij wordt het dan juist zaak niet mee te doen. Zo ben ik ont snapt aan de spijker- en ruitjes- broeken, maar weer niet aan de corduroybroek en de coltrui. Ik heb m'n leven lang de golfsport een ideale vorm van tijdverdrijf voor heren van boven de vijftig gevonden, maar als ik dan zover ben en plotseling - bij wijze van spreken - mijn halve kennissenkring aan het golfen slaat, dan hoeft het voor mij al niet meer. Wie allerlei trends alert volgt of er, met vertraging, als nog op wil inhaken moet goed zijn in kiezen. Een tijd geleden was ik met een groepje collega's onderweg van Sheerness naar Vüssingen. Een van ons wilde van de belastingvrije mogelijk heden in de shop van Olau- Hollandia gebruik maken om over te stappen op een nieuwe after shave. Gelukkig hadden we een vrouw bij ons die, via haar welriekende echtgenoot, het een en ander afwist van mannencosmetica. Maar ook met haar hulp en advies bleek het kiezen van een bij onze col lega's persoonlijkheid passende WIM KOCK geur een tijdrovend en moeilijk karwei. Hij en de vrouw kwa men al gauw polsen tekort zo dat ook de mijne eraan te pas moesten komen. Op de rechter kreeg ik een druppel Van Gils en een veegje Balmain en links een Givenchy en een Van CleeJ Arpels. Ik rook duidelijk de ver schillen en toch bleken die niet krachtig genoeg om ze te kun nen opslaan in het geheugen. Ook de anderen hadden dat probleem, zodat hun neuzen herhaaldelijk over mijn polsen zwierven. Het moet een verma kelijk tafereel zijn geweest. Het was de vrouw die de knoop doorhakte en mijn collega de Georgio Armani aansmeerde. Die naam had ze al genoemd voor we waren begonnen met het keuren van geuren. Het was het merk dat ook haar echtge noot gebruikte. Nog wat langer geleden was ik er in weer een andere belas tingvrije winkel getuige van hoe mijn zoon cosmetica insloeg voor een aantal vrienden die hem hun boodschappenlijstje hadden meegegeven. Enkele honderden guldens telde hij neer voor vijf of zes in dure doosjes met goudopdruk ver pakte flesjes after shave, eau de toilette en body-lotion. Aan die waarneming knoopte ik in deze rubriek een beschouwinkje vast óver de 'cosmetica-rage en de merken-gekte'. Een kennis die dat las reageerde met een brief waarin hij schreef dat hij, onder invloed van zijn groter gewor den kinderen, veel bewuster dan vroeger cosmetica was gaan gebruiken. „En geloof me", schreef hij, „ik voel me er goed en jong bij." Ik was die brief al vergeten toen ik hem een paar weken te rug weer eens tegenkwam. Hij zag er inderdaad opvallend goed uit al kan ook de stevige bries, die van zee kwam aanwaaien, daaraan deels debet zijn ge weest. Onmiddellijk schoot me zijn brief weer te binnen en ik moet toegeven dat ik toen bij mezelf heb gedacht: 'ik moet toch eens een dagcrême gaan proberen of desnoods een after shave-balsem.' Het is er nog niet van gekomen. Ik scheer me nog steeds vóór ik naar de badkamer ga, gezeten op de rand van m'n bed, met een Philips met drie verende scheerkoppen. Als ik eraan denk, wat ik meestal wel doe, smeer ik nadat ik uit de badkamer ben teruggekeerd, mijn wangen en kin in met Yardley. Al twintig jaar Yard- ley. Wat mij dus zeker óók 'on gevoelig' maakt voor trends is het feit dat ik zit vastgeroest aan allerlei gewoonten. Je daar van los te rukken is als opnieuw geboren worden, suggereren de cosmetica-advertenties. Mis schien is er wel iets van waar. (slot) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of J 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend® 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Ronlrrolstioc' Postgiro 1114111- ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Thom Meens HET OVERLEG over de arbeidsvoorwaarden voor overheidspersoneel is we derom stukgelopen. Drie van de vier bonden - Ab vaKabo, CFO en AC - vinden het aanbod van het kabinet van 795 miljoen gulden voor 1987 en 1988 samen veel te weinig, de vierde (CMHA) is getalsmatig zo klein dat die alleen geen vuist kan maken. Nu zijn bonden en minister weer terug bij af, bij het begin van de onderhandelingen in september vorig jaar. De ne gen maanden die sindsdien zijn verstreken hebben alleen gebakken lucht opgeleverd om AbvaKabo-voorzitter Van de Scheur te citeren. Aan minister Van Dijk (Binnenlandse Zaken) is het nu om een oplossing te beden ken om uit de problemen te komen. Het ligt voor de hand dat Van Dijk voor het tweede opeenvolgende jaar zal kiezen voor het eenzijdig opleggen van de arbeidsvoorwaarden. Hij heeft dat recht omdat ambtenaren in tegenstelling tot het vrije bedrijf geen ge lijke partij zijn bij de onder handelingen over de arbeids voorwaarden. De minister moet weliswaar open en reëel overleg voeren met de bon den, maar is niet gehouden om ook tot overeenstemming te komen. Van Dijk wilde gisteren nog niet zeggen wat hij zal besluiten, maar het ligt voor de hand dat hij zal terugko men op zijn aanvankelijke bod van 270 miljoen gulden, alleen voor 1987. Dat lijkt al heel wat, maar van dat geld is bijna niets vrij besteedbaar. Het overgrote deel (250 mil joen) gaat namelijk op aan een oude schuld uit 1986. Toen werd het vakantiegeld van ambtenaren verhoogd met een half procent. Ze krijgen nu acht procent, net als de meeste mensen die niet bij de overheid werken. Die verho ging is vorig jaar doorgevoerd hoewel er geen geld voor was. Dat moet nu alsnog op tafel komen. Daarmee is de som voor dit jaar alweer bijna op. De bonden wilden alleen al voor 1987 1,3 miljard gulden hebben. Met dat geld willen ze een achterstand ten opzichte van het bedrijfsleven inlopen. Ze hebben immers al jaren geen loonsverhoging meer ge had. Aan die standpunten is ge durende het hele jaar weinig of niets veranderd. Er werd wel wat gerommeld in de marge van de miljoenen, maar geen van beide kampen heeft echt moeite gedaan om het gat te verkleinen. Pas toen minister Van Dijk in januari werd geveld door zijn hart en zijn tijdelijk op volger De Koning het overleg voerde, kwam er even enig licht in de duisternis. De Ko ning bood half maart ineens 795 miljoen gulden voor twee jaar: altijd nog aanzienlijk minder dan de bonden wilden, De hoofdrolspelers van links naar rechts: Jaap van der Scheur, De Jong en minister Van Dijk. - fotoanp maar vooruit, er kwam schot in het gesprek. De bonden hebben dat bod in die vergadering niet geac cepteerd, ze vroegen bedenk tijd. Dat is hun opgebroken, want twee weken later trok De Koning het bod in. Zijn collega's in het kabinet, die toen al zagen aankomen dat er in 1988 hard bezuinigd moet worden, vonden hem veel te royaal. De Koning maakte en kele weken later plaats voor Van Dijk. Die wilde van de 795 miljoen dan ook niets we ten. De bonden hebben daarop de hulp ingeroepen van de ad vies- en arbitragecommissie onder leiding van oud-minis ter Albeda van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Die had de bonden vorig jaar in een vergelijkbaar geschil groot gelijk gegeven. Maar die uit spraak is toen door het kabi net naast zich neergelegd. Albeda kwam tot een Salo- monsoordeel, dat door de bon den aanvankelijk juichend, maar allengs minder lachend werd bekeken. Albeda be paalde dat het kabinet het bod van 795 miljoen gestand moest doen, maar oordeelde tevens dat Van Dijk als de bonden dat bod van de hand zouden wijzen, mocht terugvallen op zijn oorspronkelijke aanbod van 270 miljoen voor 1987. Voor de CMHA was dat voldoende reden om akkoord te gaan met de 795 miljoen voor twee jaar. De middelbare en hogere ambtenaren eisten wel de toezegging dat het ka binet iets zou doen aan de achterstand van ambtenaren ten opzichte van het bedrijfs leven, de zogenaamde pakket vergelijking. Die komt met name de hogere ambtenaren ten goede. Ook de CFO wilde wel ak koord gaan met 795 miljoen gulden, maar die CNV-bond wilde dan tevens extra geld zien voor een loonsverhoging. Dat geld moet maar uit de VUT-pot komen, aldus een CFO-voorstel. Alleen het Ambtenarencen- trum (AC) en de FNV-bond AbvaKabo lieten al direct we ten dat 795 miljoen voor twee jaar veel te weinig is. Hun le den willen geld zien. Van Dijk heeft nu laten weten dat hij volstrekt geld heeft om leuke dingen te doen. Van loonsverhoging wil hij al helemaal niets weten. „Het slechtst denkbare alternatief, dan lekt het geld zo weg en zie je er niets van terug." Het kabinet wil alleen pra ten over werkgelegenheids- maatregelen. Als er al geld over is, moet dat worden be steed aan zaken als een een malige verlaging van de VUT-leeftijd (dat zou jonge mensen kans geven op een baan bij de overheid) en op leiding van ambtenaren. Daar voelen de bonden weer niets voor. Een overheid die tienduizenden banen schrapt in afslankings- en privatiseringsoperaties moet niet zeuren over het scheppen van werk, zeggen de bonden. Die standpunten waren al lemaal al bekend in septem ber vorig jaar. Sindsdien heb ben ministers en bonden in een tweewekelijks ritme steeds weer dezelfde rituele dans opgevoerd. Het wachten is op de solo van Van Dijk. wil zich nu beraden. Dat beraad zal voorname, lijk plaatshebben met zjjn collega Ruding. Die moet het geld ter beschikking stellen De uitkomst laat zich raden Van Dijk zal de arbeidsvoor- waarden voor 1987 en de bonden uitnodigen het overleg over 1988 (en ook 1989) met open vizier tj beginnen. Daarna begint de mallemolen weer van voren af aan. Tenzij de Kamer er een stokje voor steekt. Dij heeft in december '86 al ge. zegd dat het kabinet nu toch echt moet proberen met bonden tot overeenstemming te komen, open en reëel over leg moet voeren. Van Dijk vindt dat hij heeft gedaan. Of de Kamer die mening deelt zal in s tember blijken. Ze heeft minister gevraagd voor tijd geen stappen te zetten dit tot een onomkeerbare situatie leiden. Desgevraagd liet Dijk gisteren in het middenol hij aan die wens gehoor geven. „Ik zal de Kamer ij ieder geval informeren mijn stappen", was alles wat hij kwijt wilde. En dat lijkt verdacht op de informatie die hij de bonden ook verschaft tijdens de tweewekelijkse komsten. Van overleg dat niets. Door Thom Meens Het blijft tobben met het - tijdelijk - Jeugdwerk-Ga rantieplan (JWG). Nu heb ben de gemeenten die de kar moeten trekken zich weer beklaagd dat er veel te weinig geld is om alles uit te voeren. De gemeenten kunnen wel 9000 jongeren tijdelijk aan de slag helpen, minister De Ko ning heeft maar geld voor 4000 banen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is nu bang dat som mige gemeenten hun plannen alsnog intrekken. Het is de zoveelste klacht over de regeling die eigenlijk al maanden geleden inge voerd had moeten worden, maar waarvan de start nu op zijn vroegst pas halverwege volgend jaar is te verwach ten. Vooruitlopend daarop wil het kabinet nog dit jaar be ginnen met een tijdelijk JWG. Dat moet voorkomen dat ge meenten die plannen hebben gemaakt, afhaken omdat het allemaal te lang duurt. Het JWG is een bedenksel van minister De Koning (So ciale Zaken en Werkgelegen heid). De Koning stoort zich er al lang aan dat schoolver- De Koning ...slim plan foto archief de stem laters geen werk kunnen vin den omdat werkgevers vin den dat jongeren de ver keerde dingen leren op school. Ze kunnen niets, is een veel gehoorde klacht. Minister De Koning, en met hem premier Lubbers, vreèst dat steeds meer jongeren zon der steun van de overheid aan de kant zullen blijven staan, een verloren generatie gaan vormen. Daarom heeft hij het plan geopperd om schoolver laters die na zes maanden nog geen werk hebben een werk ervaringsplaats aan te bie den. Ze krijgen maximaal zes maanden de tijd om ervaring op te doen bij een gemeente of gesubsidieerde instelling. Daarna moeten ze voor werk gevers een aantrekkelijker kluif zijn. Het plan zit slim in elkaar. Het rijk betaalt de gemeenten een bijdrage voor elke jon gere die ze 'aannemen'. Dat lijkt duurder dan het is om dat het rijk anders toch zou opdraaien voor negentig pro cent van de uitkering. Ge middeld zal een werkerva ringsplaats ongeveer 10.000 gulden kosten. Van de ƒ40 miljoen die De Koning nu heeft klaarliggen, kunnen dus 4000 jongeren tijdelijk aan de slag, 5000 minder dan de ge meenten zouden willen. Voor die 5000 anderen wil De Koning vooralsnog geen geld geven. De gemeenten moeten eerst maar eens aan tonen dat ze de jongeren echt goed werk kunnen bieden, vindt hij niet geheel ten on rechte. Want aan het werk zijn nogal wat voorwaarden verbonden. De jongeren mo gen onder meer geen werk doen dat anders door vaste krachten zou worden gedaan, geen bestaand werk verdrin gen, heet dat. Tevens mag er geen con- currentie-vervalsing plaats hebben en moeten jongeren ook nog wat opsteken. Een schoolverlater een schoffel in de hand duwen, veldje aan wijzen en dan in zijn vet gaar laten koken, mag dus niet. Bij de plannen die de ge meenten nu hebben klaarlig gen zit overigens wel werk in de plantsoenendiensten. Zoals jongeren ook als meterop- nemer, schoonmaker, klusjes man en dergelijke aan de slag kunnen in ziekenhuis, ge meente of instelling. De VNG erkent dat het niet allemaal aanvullend werk is. Er zijn nogal wat baantjes bij die eerder als gevolg van de bezuinigingen werden afge schaft. Aan de hoofdeis van aan vullend werk wordt dus ook bij gemeenten niet voldaan. En dat was nu juist de reden waarom het kabinet weigert het JWG uit te breiden naar de marktsector, naar het vrije bedrijf. De Koning denkt dat gewone werkgevers de jonge ren zullen mis- of gebruiken als goedkope, gesubsidieerde arbeidskrachten. Van aan vullend werk, van wat opste ken, zal bij het vrije bedrijf geen sprake zijn, van concur rentievervalsing des te meer, meent het kabinet. Dat staat alleen met die zwarte gedachte. Kamer en gemeenten zeggen dat de werkgevers heel goed in staat zullen zijn om jongeren op te vangen en op te leiden. De werkgevers zelf redene ren ook zo. Die Vinden het vreemd dat van hen wordt verwacht dat ze straks de jongeren die uit het JWG ko men wel een baan moeten bieden, maar dat ze niet mo gen meedoen aan de oplei ding. Dat veroorzaakt wrevel. Die wrevel bij de werkge vers kan er uiteindelijk toe leiden dat jongeren die uit het JWG komen toch geen werk krijgen. Bij de overheid kun nen ze niet bij ven, daar is al teveel werk weg-bezuinigd, bij het bedrijfsleven zijn ze niet welkom omdat ze nog steeds de verkeerde dingen kunnen. Zo ontstaat de rare situatie dat jongeren straks worden gedwongen mee te doen aan het JWG - wie niet meedoet, wordt gekort op zijn uitke ring - terwijl er geen werkga- rantie is. In een laatste poging om dat gevaar af te wenden heeft het kabinet tijdens het Voor jaarsoverleg met de sociale partners algesproKen dat er 'gezocht wordt naar een oplos sing. Die moet in het Najaars overleg (september) op tafel liggen, juist voor de eerste jongeren zich aandienen. Of die oplossing er komt is echter twijfelachtig. Zolang De Koning volhardt in zijn weigering om de bedrijven jongeren te laten opleiden kan hij moeilijk verwachten dat de bedrijven hun bezwa ren opzij zetten, alleen maar omdat het kabinet zonodig df doelstelling' van 50.000 werk lozen minder per jaar moet halen. Die 'heilige' doelstelling waaraan bijna alles wordt opgeofferd. Waarvoor het ka binet ruzie met de vier grote steden overhad, waarvoor nu ook wordt getolereerd dat ge meenten zich niet aan de re gels houden. In het licht van die doelstelling is de weiger achtige houding van de anti revolutionair De Koning, de weerzin tegen het bedrijfsle ven, extra vreemd. Voor de jongeren die straks aan het JWG moeten mee doen is het te hopen dat De Koning zijn aversie tegen het bedrijfsleven opzij zet en tot inkeer komt. Dan hebben ze na hun strafwerk bij de ge meente tenminste ook nog enig zicht op echt vast werk. Door Jan van de Ven Kleine criminaliteit loopt uit de hónd. Voor het te rugdringen ervan heeft de regering twee plannen: werklozen op de winkel la ten passen, en de politie meteen boetes laten uitde len. De plannen zijn naast elkaar uit te voeren, maar zij zijn innerlijk tegen strijdig. Op de innerlijke tegenstrij digheid wordt gewezen door een kleine groep strafrechtge- leerden, waarvan de oud hoogleraar L. Hulsman deel uitmaakt. Volgens Hulsman is hinken op twee gedachten uit den boze. De overheid behoort naar zijn idee voor één uit gangspunt te kiezen: alle aan dacht naar het voorkomen van criminaliteit of alles zet ten op het bestrijden ervan. Zijn voorkeur gaat uit naar het voorkomen van wetsover tredingen. Als werklozen op de wankel passen, voorkomen zij daar mee criminaliteit (diefstal, vernieling). Duidelijk herken bare bewakers brengen grote en kleine mensen op andere, minder strafbare gedachten. De beschermengelen van de middenstand zullen met hun inzet tevens de werkdruk ver minderen van politie, justitie, rechterlijke macht. De lik-op-stuk-gedachte beoogt overtredingen en kleine misdrijven meteen af te straffen. Het openbaar mi nisterie krijgt meer bevoegd- heden om zelf straffend op te treden. Dat gebeurt nu al, want wie door rood licht rijdt krijgt een schikkingsvoorstel van justitie. Criminaliteit wordt er niet mee bestreden. Lik-op-stuk heeft het na deel dat voor een goede uit voering veel agenten direct beschikbaar horen te zijn. Op elk telefoontje zal de politie meteen moeten reageren om te voorkomen dat slachtoffers van criminaliteit zelf alvast het heft in handen nemen. Daarbij is veel politie ook no dig om zelf overtredingen op heterdaad te kunnen consta teren. Dat is toch de zin van lik-op-stuk. Inkrimpen van de politiesterkte, ook al een plan van de regering, draagt niet bij tot het snel bereiken van de doelstelling. De regering legt op geen van beide plannen de nadruk. Enerzijds wil zij geld uittrek ken om werklozen op te leiden tot bewakers, anderzijds heeft zij vier gemeenten aangewe zen om bij wijze van proef de lik-op-stuk gedachte gestalte te geven. Wetovertreders zul len vanaf oktober mogen wennen aan de praktijk dat een agent na een diefstal met een de daarop gestelde boete afrekent. De inzet van bewa kers nieuwe stijl vergt meer tijd. Zij verschijnen op z'n vroegst eind volgend jaar in het straatbeeld, als de rijks overheid ondanks nieuwe be zuinigingen het plan uitvoert. Inzet van werklozen biedt uitzicht op resultaat, namelijk het terugdringen van overtre dingen en misdrijven. Er zijn enkele praktische voorbeel den om dat duidelijk te ma ken. In New York opereren 'be schermengelen', guardian an gels: jongelui, die in groepjes duidelijk herkenbaar waken over lijf en goed van argeloze deelnemers aan het onder grondse verkeer. Voordat zij vrijwillig en op eigen initia tief in het straatbeeld ver schenen waren berovingen en mishandelingen in de buurt van boven- en ondergronds openbaar vervoer meer regel dan uitzondering. Na het ves tigen van gezag, mede dankzij stevige knuisten, hebben zij crimineel gedrag terugge drongen. De baret van de guardian angel werkt preven tief. De pet van de Nederlandse politieman heeft eenzelfde werking. Volgens de burge meester van Westerschouwen, de recreatiegemeente op de kop van Schouwen-Duive- land (Renesse, Haamstede) Intensievering van surveillance in het Zeeuwse Rer nesse draagt bij tot afname van "baldadigheid - foto willem mieras draagt intensievering van surveillance bij tot afname van 'baldadigheid'. Inzet van (politie)reservisten op par keerterreinen laat een waar neembare terugloop in het openbreken van auto's zien. Het gemeentebestuur van Westerschouwen heeft als een van de eerste Nederlandse ge meenten in praktijk gebracht wat minister Korthals-Altes (Justitie) graag als beleid in elke gemeente doorgevoerd wil hebben. Op de politiebu reaus werken administratieve krachten voor het invoeren van aangiften en het geven van informatie. Politie krijgt daarmee de handen vrij om zich met grote regelmaat te laten zien op plaatsen waar veel mensen samenkomen. (Vraag is of met minder man kracht hetzelfde effect wordt bereikt.) Van wakende werklozen in winkelcentra zal eveneens preventieve werking uitgaan. Zij krijgen een aangepaste opleiding. Mits voor het pu bliek herkenbaar, zullen zij zeker in staat zijn de toename van kleine criminaliteit een halt toe te roepen, mogelijk zelfs de omvang te laten afne men. Met het plan werklozen in te zetten bereikt de regerits een tweeledig doel. Enerzijds wordt eigendom weer een ze ker bezit. Anderzijds krijg1 een groep een zinvol bestaan Niets lijkt erger dan het uit zichtloze, zinloze bestaan bui ten de werkende samenleving Of werklozen een steentje aan een veiliger bestaan bij dragen hangt af van het bud get voor het project. Voorals nog wordt gesproken overeen proefperiode voor 1500 man in 1000 winkelcentra verdeeld over het land. Neemt men de proef serieus dan zullen werkwillenden een gedegen opleiding krijgen. Terugdringen van crimina liteit maakt nog geen einde aan het met voeten treden van regels. Overal waar veel men sen zijn geeft de een de ander een tik, stopt de een iets van de ander in zijn zak. Naast de engelbewaarders van Ne« York, de reservisten van Wes terschouwen, de werkloze' van de winkelcentra blijft een vervolgend en een rechtspre- kend apparaat nodig overtreders te corrigeren. Vraag is of het ontlasten van de rechterlijke mad11 overgelaten moet worden aan uitvoerders van het lik-op* stuk beleid. Of het beter be waken van lijf en goed nie zoveel beter ontlastend wertt dat lik-op-stuk in het experi mentele stadium kan blijven steken. (Dit is het eerste artikel uit een ssrl' drie. Morgen deel 2) ,01 HAAG (ANP) - De in- ir'teringen van de Neder- andse industrie zullen in 938 met ongeveer twaalf Lent teruglopen ten op- Lte van de naar schatting .ijna 16 miljard gulden die [jermee dit jaar zijn ge- ïtjaar wordt dan nog een toe- leiring geboekt ten opzichte an 1986, toen de industrie 15,2 liljard gulden investeerde. Dit -lijkt uit onderzoekingen van et CBS, die gisteren door het Lsterie van Economische aken bekend zijn gemaakt. De tief g de al jaar in die (1985: voorz: dalinf procei heid drijve tering procei HetC jaarg De rig ja: Kam 'an onze verslaggever NIJMEGEN - De 68-jarige nvalide Peter Sieperda uit lemmel heeft gisteren bij Ie politie een aanklacht we ens discriminatie inge- iend tegen Vierdaagse- narsleider Tonny van Don- ;en. Jk vind het grote onzin dat tensen in een rolstoel niet of- Icieel aan de Vierdaagse mo- en meedoen. Het wordt hen erboden en dat is pure discri- ninatie". De officier van justitie heeft ich onmiddellijk over de westie gebogen en de aan lacht gisteren nog niet ont- ankelijk verklaard Hj is zich er van bewust dat it de begripsomschrijving van e discriminatie-artikelen in et Wetboek van Strafrecht af- eled kan worden, dat de Vier- aapseleiding door rolstoelers i weren in overtreding is. Ech- er - zo constateert hij - er kan as itrafvervolging plaatsvin- en ils er sprake is van opzet- elijte belediging en/of aanzet- en tot haat. Volgens de officier d:ar in dit geval geen sprake an Peter Siepel besloot gisteren aigifte te doen nadat de com- iis;ie 'Rolstoelers in de Vier- aa»se van Nijmegen' de af- rij:ing van het bestuur van de loiinklijke Nederlandse Bond oer Lichamelijke Opvoeding QfBLO) als 'grievend, kwets te en niet serieus' betitelde. «KNBLO blijft op het stand- uit staan dat mensen in een olstoel geen startvergunning otr de Vierdaagse kan wor- ei afgegeven. Maandagavond tijdens de "iggenparade, het openings mijn voor de 71e Internatio- ie Vierdaagse, zullen de liggen van veertig verschil de nationaliteiten gehesen 'irden. Een absoluut record. Nog nooit waren er zoveel frschillende landen in één ■erdaagse vertegenwoordigd. Hps ROT werk kome van i Rotte nistei welzi, Het g, van dat gen. sociaa trokki te h« ontsla uitges In meent 150 ai Dat is de we tale tor. Di zullen van hi sector j-T BLANKE BEWIND in Pretoria laat g an om de Zuidafrikaanse bevrijdingsb ■ren als een angstaanjagende en extre i de bloeddorstige en communistisc «r zie, plotseling confereren vertegen 'een groep vooraanstaande blanke Zu ar- vervolgens reizen zij gezamenli önse landen De blanke Zuidafrikaanse regering pro en, maar laat de propagandamachine uouceren zoals 'Mensen zonder elect Es De blanken 'diehards' gaan e tali en de prominente groep van bl p leden, acteurs en journalisten va retoria hun paspoorten afneemt, e waarde van de Dakar-bijeenkomst ®.aard zijn, uit de onstuimige reacti «k doorklinkt, valt op te maken dat A:®nuwachtig is geworden, n dan Pretor'a pleegt voor te ste inkn en zwart in Dakar zien hoe e gemeenschap op één hoop te ve '-aanhangers. Uit diezelfde dialoog na verdwijning van het aparthe 1 AN?rnhan9ers- Dit diezelfde dialoog hi I na verdwijning van het aparthe ■lij. ,e voorschijn zal halen om de i an r ?aat het A^C het gebruik van i partheid niet uit de weg ('wij accep t ril realite't van de gewapende strij De a yorrn van geweld toe. Geweld m inker.3 van een kleine groep zwaï in~o 2a' vo°rlopig weinig opleveren ivoüo daar schrikt Pretoria kennelijk ikt hLContacten te leggen met de ver l ri,Lmo9eliik hat er ondanks onde n Mn is voor avontuurlijke initiatie isen u meer contacten, hoe eerder tioren d en zwart in Zuid-Afrika tot icinti?'iretoria krijgt nachtmerries va twikkeling is onvermijdelijk.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2