'Soms voel ik me net een kapper' Een hal vol expressionisme in een uithoek van Duitslau BUITEN BEELD IN HILVERSUM: OLE TER KUILE, BELICHTER Oosterhoutse groepl wil professioneel theater brengen 'Animatiefilms mee dan opvullers op tv] OP CAMPIN M is HENRI NANNEN, EX-HOOFDREDACTEUR YAN DER STERN, SCHONK EMDEN MUSEUM Merijntje HILVERSUM - Op zijn kaartje staat Lightning Director. Op de set is hij belichter. Met ongeveer 20 collega's heeft Ole ter Kuile het eerste en door gaans het laatste woord over het licht. Vertrouwen Volwaardig Publicist Afgrijzen Kokoschka AUTOGASSYSTI L FESTIVAL IN FILMUSEUM ANNECY - De overstromings dorp Grand-Bornand heeft rr sen het leven gekost. Chaos I Hevige regenval Kind Ne ïo.otx DE STEM *3888888®» T2 Door Jan Koesen Een ogenschijnlijk eenvoudige functie, maar dat is verre van waar. Wat hij niet doet, is drie lampen neerzetten, een beetje gaan schuiven, een filtertje ervoor en klaar is Kees. Een belichter begint al weken, soms maanden voor de opna me. Televisie is een te complex, duur en technologisch medium om te kunnen improviseren. Voor het toeval is meestal geen plaats. Het werk van een belichter be gint met een vergadering, sa men met regie, produktie, een cameraman en als het even kan ook met de presentatoren en eventuele acteurs. Ieders rol staat vast. Een belichter moet van tevoren weten waar iemand zich op dit en dat mo ment bevindt, is er ruimte voor zijn lampen, hangen die dingen niet voor de camera's, betreft het een supershow of een een voudige studio-opname enzo voort. Vervolgens maakt de belich ter een lichtplan. Hij heeft zijn hebben en houden, in symbo len, uitgezet op een plattegrond van de opname-ruimte. Het kan nuttig zijn om de decor bouwers te laten weten dat er op een bepaaldde plaats een lamp moet komen en of hij dat ding maar kan camoufleren of er ruimte voor kan scheppen. Ole: „Mijn lampen moet vrij kunnen rijden. Dan krijgen we een operationele bespreking. We stellen een tijdenplan op, geven op aan welk materiaal we behoefte hebben en hoeveel mensen er ingezet moeten wor den. Dan wordt de exacte plat tegrond bekend en die wordt in principe niet meer gewijzigd." De praktijk. Julia Samuel, presentatrice van Veronica, be treedt een vrij kleine ruimte waarin een op afstand bedien- bare camera. Daarnaast is een ruimte als een mini Houston Control. Al een uur van tevoren is Ole bezig geweest. Een lamp zus, een lamp zo. Doorgaans is dit werk aan ondergeschikten uitbesteed. Voor Julia staat een monitor. Geluidloos repeteert ze haar teksten terwijl Ter Kuile, in de regiekamer ernaast, aan knop pen draait. Hij gaat toveren met een mensenbeeld. Achter gronden verglijden in diverse kleuren en tinten. „Blauw past wel bij Veronica," mompelt de belichter. Dan betreedt hij energiek weer de studio, plaatst projectieplaatjes in houders voor een lamp, frut wat met koperdraad en achter Julia verschijnen schimmige vormen die de achtergrond - horizon genaamd- onderbre ken. Ole wijst op een driehoek onder Julia's kin. „Even wegwerken." Een mild spotje eronder, de driehoek verdwijnt, maar Julia heeft nu te schel licht in haar ogen. „Het is een kwestie van vertrouwen", zegt Ole. „De pre sentatoren moeten er op aan kunnen dat ik geen monsters van ze maak. En ik moet ook niet zoveel licht gebruiken, dat ze de ogen moeten dichtknij pen. Ook is het prettig als ik de achtergrond wat oplicht, dan kijken ze niet in een zwart gat. Vaak voel ik me een kapper. Ik moet niet alleen mooie plaatjes maken, maar er ook voor zor gen dat de omroepster comfor tabel is." Een belichter wordt door gaans geworven uit de film- en videobranche. Een voor-oplei ding als cameraman is een ver eiste, want met deze figuur moet een belichter heel nauw samenwerken en ze dienen eik aars vak te verstaan. Er zijn lampen en lampen. Wat daar in Hilversumse stu dio's staat, hangt, of beweegt is van een ongelooflijke variëteit. Freshnell-spot, soft light, len- zenspot, volgspot, lichtbak, daglicht-spot, glasvezelkabel spot, horizon verlichtings ar matuur, projectie-spots en de zogeheten redheads en blon- dies, dat zijn spotjes zonder lenzen of met een reflector. Dan zijn er nog de aircrafts, veel gebruikt bij het uitlichten van een pop-show. Ole, „Je moet een jaar of vijf meegelopen hebben eer je vol- Van onze verslaggever OOSTERHOUT - In Oosterhout is de gr# Tranzforma opgericht die zich na een aantai try-outs en kleinschalige activiteiten moet c.„ wikkelen tot een professioneel theatergezeij schap. De initiatiefnemers willen toneel, muziek en I dende kunst laten samensmelten tot een nieuwe vorï van kunst. Tranzforma bestaat uit vier mensen die het produJ tieteam vormen: Eite Wolfish (beeldend kunstenaar! Peet van Tilburg (docent drama), Gerard Raamsei Lilian Joosen. Begin volgend jaar worden try-ouv:| gebracht in standplaats Oosterhout en andere sen in het zuiden van het land. Voor het eerste project zijn twee musici aangetroj ken. Beeldende kunst vormt een integraal 01 van de voorstelling: in het stuk wordt op de achtal grond geschilderd, synchroon met het spel op de vooil grond. De groep klopt voor deze multi-disciplinay vorm van theater aan bij gemeenten, provincie en hi ministerie van WVC voor subsidie en denkt ook a sponsor-mogelijkheden. Men hoopt in het seize.,, 1988-1989 met een reeks voorstellingen te kunnen be| ginnen, o.a. in de schouwburgen. Ole ter Kuile zet omroepster Julia Samuel in het kunstlicht. waardig belichter bent. De kleuren moeten een relatie hebben, je belichting moet er gens toe bijdragen. Er zijn ze kere trends in de belichting. De trend van nu is mensen met schaduwen op de achtergrond of een gekreukelde achter grond met zware schaduwen. Ook bij nieuwe technieken ont staan er andere trends. We krijgen binnenkort een nieuw type opneembuis voor de came ra. Die kan veel meer contras ten aan en zorgt voor onge kende mogendheden. Nieuwe technieken moeten we op ons af laten komen." Ole ter Kuile: „De kunst is de juiste hoeveelheid lampen, want met teveel krijg je pro blemen met opslag en vervoer. Je moet scherp plannen op je lichtplan. En met een minimaal aantal lampen heb je ook meer tijd om de zaak goed uit te lich ten". Zijn grootste klus was het Songfestival, een mammoet operatie. „850 miljoen kijkers, zeker wel 250 lampen en een belichtingsploeg van 10 man. gelukkig had ik toen bijstand van een computer waarin je van tevoren helderheden kon intoetsen en posities. Met dat Songfestival ben ik een half jaar van tevoren bezig geweest. Ieder liedje had andere licht- standen nodig. We hebben rails moeten aanleggen om mijn lampen te kunnen verplaatsen. Mijn grootste angst is dat het lichtorgel uitvalt tijdens een live programma. Dat heb ik een keer meegemaakt met Mies Bouwman. Razendsnel hebben - FOTO 'T STICHT we toen moeten improviseren. Dat is me ook een keer met Toon Hermans overkomen, maar het publiek heeft er niets van gemerkt." Zijn er nog nieuwe lichtef fecten te verwachten? „Inder daad", zegt Ole, „blacklight, dat is dat licht waarmee je boorden wit kunt oplichten in een nachtclub. Er is tegenwoordig een schmink die voor dat blacklight gevoelig is. En de computer heeft enorm veel mo gelijk gemaakt. Vroeger had je 1 lichtstand, nu wel 200." Geheel ten onrechte, want het Nederlandse animatie-produkt heeft een hoog niveau, dat op veel filmfestivals veelvuldig 'getoond en bekroond' wordt. Met verve verdedigt Nico Crama, directeur van de Stich ting Holland Animation die de belangen van de makers van de animatiefilm behartigt, 'zijn' produkt. Niet alleen met woor den, ook met daden: door mid del van een expositie over de animatiefilm en het vertonen van een groot aantal korte Ne derlandse animatiefilms in het Filmmuseum in Amsterdam wil de stichting vanaf deze week tot en met 14 augustus de bekendheid van dit produkt opvijzelen. Worden in het buitenland regelmatig animatiefilms op de televisie in speciale filmpro gramma's en in de bioscopen getoond, in Nederland zijn ze op televisie hooguit als 'opvul- ler' tussen andere programma's te zien. In de bioscoop worden ze slechts incidenteel gedraaid. „De hoofdfilms zijn lang en er zijn meer reclamefilms. Er is gewoon geen plaats meer voor animatiefilms", aldus Crama. Toch heeft de Nederlandse animatiefilm-industrie dankzij de buitenlandse belangstelling de laatste jaren volgens toch een grote bloei k doormaken. Dit blijkt andere uit de vele ondei dingen die Nederlandse ai tiefilmers op internatioi nationale filmfestivals len. Zo werd vorig jaar dei 'Anna en Bella' van nog met een Oscar bekri Andere bekende animal mers, sinds George Pal de jaren dertig begon genre - in eerste instantie reclamedoeleinden - te men, zijn Joop Geesink, Toonder - die de enige ïi landse avondvullende tiefilm (Bommel) ma: Paul Driessen, Monique nault, Gerrit van Dijk, Geelen en 'De dames Vonk en Helga Kos. De tentoonstelling voorstellingen in Het Fil seum geven een uitj overzicht van hun werk dj dere animatiefilms die de ste jaren op dit gebied i presenteerd. Daarnaast aandacht geschonken a pioniers op het gebied Nederlandse animatieii: de wijze waarop de fito| stand komen. De filmprogramma's zien op werkdagen tijd lunchpauze. Van onze correspondent Rink Drost EMDEN - Kunst van ex pressionisten uit de twintig ste eeuw verwacht je in Duitsland in een wereldstad dan wel internationaal ont moetingscentrum als Ber lijn, München, Hamburg of Keulen. Maar voor het puikje van Duits expressionisme van deze eeuw gaat de reis in een heel andere richting: naar Oost-Friesland. De wereld is daar net zo plat als in Noordoost-Groningen, en in de schaarse woonoorden heerst vergelijkbaar weinig bedrijvigheid. Er ligt een auto snelweg, die zelfs tijdens het spitsuur de filemeldingen op de radio niet haalt. Aan het westelijke uiteinde van die snelweg, waar de Eems en de Dollart bij elkaar komen, ligt Emden. 49.000 inwoners telt deze havenstad. Het gaat er economisch niet goed. Twintig procent van de beroepsbevol king is werkloos en dat percen tage zal eerder toe- dan afne men. Termunten is hemelsbreed de dichtstbijzijnde plaats in Nederland. De afstand is twaalf kilometer. Lang geleden was er een veerverbinding, maar die is opgeheven omdat de mensen over en weer geen boodschap aan elkaar hadden. Wie nu vanuit Termunten naar Emden wil, is pakweg honderd kilometer onderweg. In het centrum van Emden, zelfs voor de Duitsers een god verlaten oord, staat de gloed nieuwe Kunsthalle, met daarin een verzameling schilder- en beeldhouwkunst waar menige kunstliefhebber graag de reis voor over heeft. Waarom uitge rekend in Emden, het voeten eind van de Bondsrepubliek? Henri Nannen is in persoon het antwoord. Hij heeft Emden de kunsthal geschonken en er zijn privéverzameling (nog steeds zijn eigendom) in tentoonge steld. De gekapitaliseerde waarde van het geheel: onge veer vijftien miljoen mark of wel een kleine zeventien mil joen gulden. De bouwsom voor de kunsthal was 6,9 miljoen mark. De kunstverzameling is voor de vermogensbelasting geschat op 7,8 miljoen. Maar hoe veel zouden al die unieke werken waard zijn als ze wer den geveild? Waarschijnlijk een veelvoud. Op de eerste kerstdag van 1913 werd Henri Nannen in Emden geboren, als zoon van een onbe middelde en hardwerkende po litieman. Als student toog hij naar München. In de oorlog werd hij ingedeeld bij de Luft waffe en zag hij Frankrijk, Rusland en Italië. In Hamburg, als hoofdredac teur van het weekblad Stern, heeft hij na de oorlog zijn naam als publicist gevestigd. Waarom dan niet zijn kunsthal in de miljoenenstad Hamburg neergezet? Van vele kanten is hem dat idee gesuggereerd. Maar Nannen mag gerust sen timenteel worden genoemd: het moest in zijn geboortestad Em den gebeuren. Daar, in de Oost- friese klei, lagen nu eenmaal zijn wortels. „Dit is voor mij een histori sche plaats", zegt hij. „Honderd meter van hier, waar nu de Kunsthalle staat, woonde mijn joodse vriendin. Ik had geen notie van kunst. Zij wel. Zij heeft in mij de liefde voor de kunst wakker gemaakt. Geluk kig is ze in de jaren dertig op tijd vertrokken. Ze leeft nu in Haifa. Op dit grondstuk stond in de nazitijd de centrale van de Gestapo. Hier heeft die Ge stapo mij ooit nog in elkaar ge slagen." En op de plaats waar aan hij zo veel zowel dierbare als verschrikkelijke jeugdhe rinneringen heeft, staat sinds vorig jaar oktober zijn monu ment. Hinter dem Rahmen, heet de straat heel toepasselijk. Hoe komt een eerzaam bur ger van een arm stadje nu aan een kapitaal van 15 miljoen mark? „Door hard werken en zuinig leven", is het - ver wachte - antwoord. Dat doen veel mensen, nochtans zonder miljonair te worden. Nannens toelichting verduidelijkt veel. „Ik ben drieëndertig jaar hoofdredacteur van het week blad Stern geweest. Je mag ge rust stellen, dat ik de Stern heb bedacht. Met niets ben ik des tijds begonnen, en nu is het het grootste geïllustreerde week blad ter wereld, even afgezien van de radio- en tv-program- mabladen. Ik heb aan de Stern steeds veel geld verdiend. Maar ik heb ook altijd zuinig geleefd. Voor mijzelf heb ik niet veel nodig. Veel van het geld dat ik heb verdiend heb ik gebruikt om kunst te kopen. In de loop van de tientallen jaren zijn die aankopen uitgegroeid tot een niet onaanzienlijke verzame ling." In 1980, 66 jaar oud, zette Nan nen een punt achter zijn ac tieve Stern-loopbaan. Sinds dien zijn er met zijn levens werk dingen gebeurd die hem met afgrijzen doen omkijken - zoals de affaire met de verval ste Hitler-dagboeken - maar dat is een ander verhaal. „De Stern is nog steeds een uitste kend en toonaangevend week blad", vat Nannen mild samen. Hij neemt de draad van het hoe en waarom van de Kunst halle weer op: „Toen ik zeven tig jaar werd heb ik de balans opgemaakt van mijn leven. Ik zag toen een rest, die ik niet wenste te vullen met simpel rentenieren. Zo is het idee bij mij opgekomen, een museum te stichten en de gemeenschap mee te laten genieten van al het moois dat ik in de loop der ja ren verzameld heb. En nu en. Ik zag toen een rest, die ik niet wenste te vullen met simpel rentenieren. Zo is het idee bij mij opgekomen, een museum te stichten en de gemeenschap mee te laten genieten van al het moois dat ik in de loop der ja ren verzameld heb. En nu en. Ik zag toen een rest, die ik niet wenste te vullen met simpel rentenieren. Zo is het idee bij mij opgekomen, een museum te stichten en de gemeenschap mee te laten genieten van al het moois dat ik in de loop der ja ren verzameld heb. En nu dat museum er staat, heb ik het druk als nooit tevoren." Die drukte betreft niet zo zeer de dagelijkse leiding van het geheel; daarvoor staan de van het Duisburger Lehm- bruck-Museum aangetrokken directeur Thorsten Rodiek en de kantoorstaf onder leiding van Nannens levenzgezellin Frau Ebert borg. Natuurlijk verblijft Nannen menig uurtje in zijn tweede levenswerk, dat hem de Stern-tijd doet verge ten; natuurlijk geniet hij van de boven verwachting hoge aantallen bezoekers (gemid deld 300 per dag), die zelfs van uit het gerenommeerde kunst walhalla München of nog ver der de reis naar Emden ervoor over hebben. Maar de meeste tijd besteedt Nannen aan het stad en land afbedelen om geld, nodig om het exploitatietekort van 250.000 mark per jaar te dekken. „Zelf ben ik nog maar een doodgewone AOW-er", grapt hij. „Ik heb geen geld meer. Er moeten sponsors komen die be reid zijn het voor Emden unieke object te financieel mee te dragen." Het lukt hem aar dig. Maar hij moet er wel wat voor doen. Hij houdt lezingen en talkshows. Tijdens zo'n show heeft hij zelfs in het Oost- friese dialect zijn openbare zangdebuut gemaakt. Het le verde 3000 mark op. De jeugd uit de nabije tot heel verre omgeving wordt ook bereikt. En hoe! Pal naast de Kunsthalle en organisatorisch daarmee nauw verbonden heeft Nannen een 'Malschule' laten bouwen, een vrijetijds- kunstschool voor kinderen vanaf 3 jaar tot tegen de vol wassenheid. Dankzij cursus gelden die de ouders betalen bedruipt de 'Malschule' zich zelf. Ouders die het niet kun nen betalen mogen hun kinde ren gratis laten komen. De do centen zijn gerecruteerd uit het studentenbestand van de Em- dense kunst-academie. Volledigheid is nooit Nannens doel geweest. De enige over eenkomst tussen alle ruim 200 olieverven, tekeningen, druk- grafieken en plastieken is, dat ze zonder uitzondering van kunstenaars zijn die in deze eeuw hebben geleefd of nog le ven. Daar zijn kunstenaars van grote naam bij, zoals Paula Modersohn-Becker, Franz Mare, Ernst Ludwig Kirchner, Emil Nolde, Oskar Kokoschka, Max Beckmann, Franz Radzi- will en Hans-Ludwig Katz. Maar er zijn ook ontdekkingen van Henri Nannen zelf, kunste naars van wie de meeste bezoe kers nooit gehoord zullen heb ben. Veel werken van al dan niet beroemde kunstenaars heeft Nannen op avontuurlijke wijze bemachtigd, soms voor een habbekrats in een schuurtje, soms voor een mil joen, op een veiling wegge kaapt voor de neus van gere nommeerde musea. Zo heeft hij een drieluik op de kop getikt van de volstrekt onbekende oud-Berlijner en na Henri Nannen, van het krantenwerk naar de kunstt' meling. fotoarchief BEL VOOR INBOUW 076 [27ste jaargang Kantoren te AMSTERDAM (ANP) - Het 'stiefkindje' van de i landse film, de animatiefilm, verdient meer aandacht! het tot nu toe heeft gekregen. Dit soort films behoort] name in Nederland tot een vergeten groep. Een koffer, het nog enige bezit van Ram Van onze correspondent Franse politie-agenten, militairei ben tot gisteravond laat nog naai ders gezocht. Maar gevreesd wordt dat velen van hen de moddervloed niet hebben overleefd. Onder de doden en vermis ten zijn volgens de ambassade in Parijs geen Nederlanders. Negen mensen zijn bij de ramp gewond geraakt. De vallei van Grand-Bor- I nand zag er gisteren uit als een maanlandschap. Al het leven leek weggespoeld door de enorme modderstroom. Bomen f waren ontworteld en auto's en caravans van vakantiegangers I op elkaar gesmeten. Met duikers en honden pro beerden de toegesnelde hulp verleners in deze chaos de do den te bergen. De door stort buien veroorzaakte stormvloed was zo hevig dat stukken cara- I van werden gevonden tot op i meer dan 3 km. van de ramp- plaats. „Zo'n catastrofe heeft nie- mand zich ooit kunnen inden- hen", verklaarde de geschokte I burgemeester van Grand-Bor- nand gisteren op de Franse te levisie. Oorzaak van de ramp is vól gens de prefect van het depar- tement Haute-Savoie de bui tengewoon hevige regenval tij dens '14 juillet' de Franse na tionale feestdag. Watermassa's stroomden vanaf de bergen naar een I zelfde plek in het dal, waar een I natuurlijke dam onder de druk I bezweek. Het waterpeil van het I anders bescheiden riviertje I Borne kwam dan ook plots I twee meter hoger te staan dan I normaal. Buiten de oevers van I de Borne baande een woeste I stroom zich een weg dwars lover de camping. J „We zijn voorbereid op na- jtuurrampen. Er is een nood plan voor lawines. Maar dit... |wie had dit kunnen voorzien", I aldus de aangeslagen burge- I meester Pierre Pochat-Cotil- |loux. De eigenaar van de getroffen oamping zocht lang naar woor- en voor het gebeurde. „Ik heb lijken in de modder oorbij zien drijven", stotterde |ldnd"<~*e^Ukkig heb ik nog een uit de modder kunnen de oorlog naar Aurich ver huisde Herbert Dunkel, dat de naam 'Deutsches Welttheater' had meegekregen. De drama tisch expressieve werken zijn vermoedelijk kort na de bouw van de Muur in Be# stand gekomen. Nannen de schilderijen, onoe slechtst denkbare omsbj heden bewaard, in een in Bremerhaven. EG: dat is vlees noch vis trekl lijk". Hi cara' de ri door lister dracl camj regei ook want onbr uitvE De die teisti sinds Teru gers de overl om f teste Dr stonc camj zittir lijk li „B men' wold uit V Ocht Va punt mede plaat kend derla betrc hooft van c ■ik di chaos naar De nenla qua schik stest UTR geste wen tien; Dit 1985 in he artse vens Ze deeld gever genn He toont lijn: en 90 tot re vroui He

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 18