Daar sta je als boere-Hollander' SAXOFONIST PIET NOORDUK GEËERD MET BIRD-TROFEE OP NORTH SEA JAZZ FESTIVAL Opkomst en val van The Times MM TV-nieuws: toen en DRIEMAAL DAAGS METNETHERIJNES ROTTERDAM-GATWICH ZATERDAG 11 JULI HUIZEN (ANP) - „Met die gasten heb ik alle maal heel erg veel ge speeld. Vorig jaar stond ik op het North Sea Jazz Festival met ne gen krakers van alt-sa xofonisten tegelijk. Dat was hardstikke leuk. Echt hele beroemde mensen hoor. Allemaal Amerikanen en daar sta je dan als boere- Hollander. Maar dat vind je toch ergens een soort van overwinning. Kijk, die gasten spelen allemaal beter dan ik. Daar hoeven we niet over te praten. Dan sta je d'r toch bij, dat geeft een ontzettend lekkere feeling". Kwartet Vastgelopen Waanzinnig Plaat ZONDAGAVOND DOCUMENTAIRE OP VPRO-TV Hitier Vind je eigen k JlI St De prijzen Beach Boys op strand Knoki DE STEM T2 Door Henk Suurmond De 55-jarige Nederlandse alt saxofonist Piet Noordijk krijgt dit weekend op het North Sea Jazz Festival de Bird-trofee uitgereikt in de categorie Ne derland. Een beeldje dat is ver noemd naar Noordijks grote voorbeeld, de alt-saxofonist Charlie 'Bird' Parker. Het jury-rapport spreekt over Noordijk als een alt-saxofonist en clarinettist zonder weerga in de Nederlandse jazz van na de Tweede Wereldoorlog. Een all-round musicus die een schitterend evenwicht heeft weten te vinden tussen 'orde' en 'loos gaan'. „Een bekroning van m'n werk", zegt Piet Noordijk. „Ook een erkenning. Die naam die eraan verbonden is, is na tuurlijk fantastisch. Dat is al tijd m'n favoriete alt-saxofo nist geweest. Dus wat dat aan gaat komt het dubbel leuk uit omdat ik zelf ook alt speel. Op het festival speel ik eerst met de Bird-winnaars uit 't buiten land, dus met de Deense bassist Niels Henning Pedersen en de Amerikaanse alt-saxofonist Benny Carter". „Dan speel ik met het Metro- pole Orkest een Gershwin-pro- gramma. Die is 50 jaar geleden gestorven. En de laatste dag speel ik met m'n kwartet, met Rob Madna, piano, Harry Em mery op bas en Eric Ineke, drums. Het Gershwin Memo rial concert met het Metropole Orkest belooft een bijzonder spektakel te worden, want zo'n groot orkest speelt natuurlijk haast nooit op zo'n festival hè". Sinds 1978 speelt Piet Noord ijk als eerste alt-saxofonist bij het Metropole Orkest onder lei ding van Rogier van Otterloo. Noordijk: „Dat is natuurlijk een job. Dus dan gaan alle ver plichtingen eerst daarin zitten. Daarnaast heb ik dat kwartet, een fantastisch kwartet, alleen doen we daar niet zo veel mee, hoor. Dat zou best wat meer kunnen. Internationaal met zo'n kwartet aan de weg gaan timmeren wordt moeilijk, want dan moet je op de gekste tijden weg, terwijl ik dan m'n werk heb". „Daarnaast heb ik nog een bezigheid. Ik ben leraar op het conservatorium in Utrecht en Piet Noordijk: North Sea Jazz Festival is een waanzinnige happening. FOTO ANP daar gaat natuurlijk ook de no dige tijd in zitten. Maar je hebt de kans dat dat kwartet door die Bird-prijs meer gevraagd gaat worden. We spelen nu misschien een keer in de maand of een keer in de twee maanden". „Ik ben in de muziek terecht gekomen omdat ik twee broers had die muzikant waren. Ik ben een nakomer. Daar zat zo ongeveer een jaartje of 15 ver schil tussen, zij waren alleen maar met muziek bezig. D'r werd thuis niks anders ge draaid dan jazzmuziek. Ik ben daar gewoon in opgegroeid, dat kon niet anders. Met een jaar of twaalf kreeg ik m'n eerste kla rinet-lesjes van m'n broer Kees, dat ging volgens hem hardstikke goed. Hij zei: nou ik heb geen trek meer om jou nog les te geven. Hij zegt: zoek nu gewoon een andere leraar. Ik heb toen privé-lessen gevolgd bij Huib Steendijk en meneer Bijster. Daarna in 1950 ben ik naar het Rotterdams conserva torium gegaan". „Ik hoorde de hele dag jazz muziek en m'n broers hadden het er alleen maar over. M'n vader en moeder werden er ook achterlijk van. D'r werd niet anders gedraaid dan Coleman Hawkins, een fantastische te nor, Ben Webster, mensen uit die tijd natuurlijk. Ik wist ook niet anders, ik wist niet eens dat er nog andere muziek be stond!" „Die conservatorium-oplei ding was klassiek. Jazz mocht je toen niet spelen. Als ik er gens jazz wou gaan spelen en er kwam iemand van de pers, dan zei ik: denk erom, ik ben hier niet geweest hoor!! Zo was dat, ja. Ik zat in het Rotterdams Kamerorkest, als eerste klari nettist. Ze kwamen erachter dat ik jazz speelde, daar ben ik toen om ontslagen. Ze zeiden: hou jij je nou maar bij die jazz muziek. Dit is niks". Na wat geschnabbel met het groepje van broer Kees, veel radio-werk met Ger van Leeu wen, Pia Beek, Frans Poptie, Tom Kelling en De Millers krijgt Noordijk in 1965 de Wes- sel Ilcken Prijs voor veelbelo vende jonge jazz-muzikanten. In die tijd ontstaat ook het le gendarische Misha Mengel berg-Piet Noordijk Kwartet, door critici wel betiteld als het beste Nederlandse jazzcombo aller tijden. Dat kwartet werd in 1966 gevraagd voor een op treden op het Newport Jazz Festival, voor Piet Noordijk nog steeds een hoogtepunt in zijn carrière. Noordijk: „In Newport, op het festival in het stadje New port zelf, speelde ik met Misha Mengelberg op piano, Rob Lan- gereis op bas en Han Bennink op drums. Daar hebben we hardstikke leuke successen ge had. Dat was toen het festival van de wereld. Daar zijn ook heel weinig Nederlandse muzi kanten geweest hoor, die kun je op één hand tellen. Toen was dat een enorme belevenis, want daar speelden alle grote Ame rikanen die er maar rondlie pen, en daar zat toen dat kwar tet) e van ons tussendoor, dat was natuurlijk fantastisch". „En die opzet die je daar zag... maar nu is dat gewoon volkomen achterhaald door dat North Sea Jazz Festival, want nou komen die jongens alle maal hier naar Den Haag. Het is gewoon heel anders gewor den. Dat North Sea Jazz Festi val is nu toch echt het grootste festival van de hele wereld hoor. Dat vind je nergens meer. Maar dat was toch inderdaad een van de hoogtepunten in m'n carrière. En dat werd ook nog gesusidieerd, dat was heel leuk van de regering". „Op het Newport-festival heb ik toen alleen met het kwartet gespeeld. Het was heel moeilijk om daar tussen te ko men als Nederlanders. Daar kwam je zomaar niet aan de bak hoor. Dat was zo erg in Amerika, ik had m'n alt bij me, en wij lopen door New York. Tenminste, we waren op dat festival een aantal dagen ge weest en we wilden nog een beetje wat van Amerika zien, toen zijn we naar New York gegaan. We lopen langs een jazz-club en daar speelde Zoot Sims, dus wij naar binnen". „Ik weet niet meer welke club dat was. Op zo'n boule vard. Die muzikanten vragen: spelen jullie mee, fantastisch uit Europa. Ik pak m'n saxo foon uit, zegt de clubeigenaar: als je dat ding nu niet gelijk in pakt, want als de vakbond bin nenkomt en jij staat hier te spelen, dan kan ik gelijk m'n tent sluiten. Die bond in Ame rika is zo machtig. Om zichzelf te beschermen natuurlijk". De geïmproviseerde jazz-mu- ziek is volgens Noordijk volko men vastgelopen toen in de ja ren zestig de free-jazz opgang deed als nieuwste stroming. „Scheppers heb je niet meer. Charlie Parker is een van de grootste scheppers geweest in de jazz-muziek. Die heeft de bebop ontwikkeld. Neem maar van mij aan dat er in Neder land niemand schept. Opschep pen doen ze wel, maar schep pen niet. En dan doel ik op be paalde muzikanten. Welke Nee, dat kan ik niet doen, dat zou te ver gaan. Maar wie het zich aantrekt die trekt het zich maar aan". „Je kan natuurlijk wel rare dingen uit gaan halen met een instrument en weet ik veel wat er allemaal gebeurt met allerlei toestanden. Men noemt dat dan geïmproviseerde muziek. Maar de enige echte geïmproviseerde muziek is jazz-muziek. Met de free-jazz begon de ellende. Iedereen kon gewoon een saxo foon pakken en een beetje staan gaan piepen en dan was je free-jazzmuzikant. Nou, dat is goed vastgelopen. Ik heb dat ook allemaal gedaan. Wij wa ren op een gegeven moment met Misha Mengelberg zover in het kwartet, tijdens de periode dat de Vietnam-oorlog net be zig was, dat ik met bommen moest gaan staan gooien en zo". „Kijk, vernieuwers heb je natuurlijk wel nodig. Anders zouden we nu nog steeds alleen maar dixieland-muziek spelen. Maar d'r zijn zo weinig mensen die kunnen onderscheiden: is dat nou bullshit of is dat echt. Coltrane was een vernieuwer bij de gratie gods, dat was iets fantastisch, maar dat heb ik van een Albert Ayler nog nooit kunnen ontdekken. En Eric Dolphy was ook een geweldige muzikant, kijk dan kun je het kaf van het koren toch op een gegeven moment onderschei den. Maar nu constateer ik dat die oudere stijlen aan het te rugkomen zijn, dan is het met die free-jazz toch vastgelopen. D'r is niks vernieuwd in wezen. Dat is ongeveer bij Coltrane in de jaren zestig gestopt". Piet Noordijk vindt het North Sea Jazz Festival een waanzin nige happening. Hij herinnert zich nog een anekdote uit voor gaande jaren. „We moesten spelen met de Nederlandse sa xofonist Ferdinand Povel, Clark Terry, Al Grey en nog een aantal van die knakkers om één uur 's nachts. Alleen Ferdinand en ik waren Euro peanen, voor de rest alleen Amerikanen. Dizzy Gillespie was er ook bij!! Wij moesten om vijf uur op dat festival zijn, want men zei: jullie moeten toch wat doornemen, je kan toch zomaar niet gaan zitten. Ferdinand ik liepen al een beeije door die zaal en we zei den: waar moeten we nou naar toe". „Clark Terry zat vlakbij in een hotel. Ik ga naar Clark Terry toe. Maar hij zegt: ik weet van niks. Die ging naar Dizzy toe: die zegt: ik weet ook van niks. Dus dat hele zooitje wist van niks. Ik zeg: laten we dan in elk geval afspreken dat we wat doorspelen. Clark Terry zei: weet je wat, ik ben net hier in Holland, ik ga sla pen. Laten we maar om zes uur afspreken. Clark Terry ging naar bed en zei: maak je nou maar niet Ongerust dat komt allemaal goed voor elkaar". „Paul Acket had dat alle maal goed georganiseerd, maar die Amerikanen, die zitten heel anders in mekaar, die hebben daar gewoon schijt aan. Dus wij naar een terrasje, kopje koffie drinken, want zuipen kun je natuurlijk niet maken op zo'n festival. Ik zeg: nou moeten we maar es gaan kijken of we die vogels kunnen vin den. Nou om zes uur, geen hond. Hoe laat dacht je dat ze binnenkwamen? Precies, om één minuut voor één. Dus hele maal niks voorbereid, 't spul komt binnen, een minuut pa niek, en een minuut later stond het spul te spelen. Het was iets fantastisch. Ja, want als je met zulke grote jongens speelt, voel je je toch ergens een lui hè". „Ik wil nog eens een plaat ma ken met m'n kwartet en de strijkers van het Metropole Or kest. Dan wil ik muziek gaan maken die me niet opgedron gen wordt. Diverse platen maatschappijen staan daar achter, maar het kost veel geld. Een plaat met stukken als 'In a Sentimental Mood' van Duke Ellington. Zo zijn er makkelijk 20 stukken te maken, fantas tisch mooie melodieën. Er moet alleen iemand zijn die zegt: daar wil ik een paar stuivers in douwen. Ik weet zeker dat de gene die daar wat indouwt er het tienvoudige voor terug krijgt. Nu zijn we bezig met sponsors". Door Jan Koesen HILVERSUM - Van een donderende verdediger van de rechten van de minstbedeelden via een langdurige periode als in tellectuele kwaliteits krant, is het Engelse dag blad The Times nu gede gradeerd tot een redelijk goede, nogal rechts geo- rienteerde krant die het spektakel en het vulgaire niet schuwt. Kortom, The Times is niet meer wat het geweest is. Zondag (Nederland 2, 21.32 uur) brengt de VPRO een bijna een uur durende doku- mentaire over het meest ge zaghebbende blad van de af gelopen twee eeuwen. Het is een zakelijke schets gewor den met veel sprekers aan het woord plus wat historische beelden. De krant die zo lang het respect zou behouden van links en van rechts, werd merkwaardigerwijs opge richt door een bankroete En gelsman onder de naam The Daily Universal Register. Drie jaar later zou de naam voorgoed veranderen in The Times. De eerste hoofdredac teur, Thomas Barnes, schreef bewogen hoofdartikelen waardoor zijn blad de bij naam The Thunderer kreeg. In die tijd was The Times nog een tikkeltje links van het midden en dat was toen al een zeer gewaagde stellingname. Dan groeit The Times en vestigt hij zijn reputatie. Het blad stuurt zelf reporters naar slagvelden en maakt ge bruik van de nieuwe technie ken. Objectiviteit en een hel dere betoogtrant staan cen traal. De krant is niet te bleu om gezagshebbers aan te val len. Befaamd worden de inge zonden stukken die een Brits instituut gaan worden. Maar altijd blijft The Times heer. Uit die tijd stamt het mopje van de butler die zegt: „Two reporters, Mylord, and a gentleman from The Times." Het blad ontkomt niet aan opstaan en vallen. Een van de eerste kardinale blunders is een verzonnen bericht over het aandeel van een Iers af- i Rupert Murdoch met zijn kranten 'The Sun' en 'The Times'. gevaardigde in een Ierse aan slag. Ook is de rol van het blad tijdens Hitiers opkomst verre van fraai. Het blad pre dikt een soepele houding ten opzichte van de dictator en sluit de ogen voor het gevaar. Na de oorlog vinden er - FOTO AP schokkende veranderingen plaats. Er komt nieuws op de voorpagina, 'een onuitspreke lijke vulgariteit'. Lord Thompson neemt het roer over, maar in de 16 jaar van zijn bewind zal The Times geen winst maken. In 1978 vindt de grootste crisis plaats. Een jaar lang ligt de krant plat na een con flict over nieuwe technieken met de vakbonden. Dan stapt een geducht heer naar voren, de Australische mediakoning Rupert Murdoch die het blad zijn formule van vlot amuse ment oplegt en de krant een face-lift laat ondergaan. Con stant probeert Murdoch de redactie een buiging naar rechts te laten maken, klaagt een van de hoofdredacteuren, maar de krantenmagnaat zegt hierover glimlachend in de dokumentaire: „Een leu gen". De dokumentaire is rustig gemaakt, maar geeft toch maar een beperkt beeld van deze gezaghebbende krant die teloor is gegaan door de com mercie. Een terugblik werpen Lord Chalfont, Lord Cudlipp, Rupert Murdoch, Bernard Levin, Edward Heath, hoofd redacteur Harold Evans en redacteuren van The Times. De televisie houdt zich deze weken bezig met zichzelf. In de serie 'Television' (op dinsdag) zien we trillende beelden uit een verleden dat nog maar vlak achter ons ligt. De VPRO wijdt deze maand aan 'de media' en af gelopen zondag was een pro gramma te zien over de oude Amerikaanse bioscoopjour naals, de voorlopers van de nieuwsuitzendingen op de tv. Deze 'newsreels' namen ons mee naar vergeten oorlogen en rampen. De reportages waren even spannend en emotioneel als de hoofdfilm die daarna in de bioscoop werd vertoond. Het nieuws was voor een deel journalis tiek werk, maar ook voor een deel show, zoals ver schillende betrokkenen in het programma zeiden. De cameramensen waren de ware helden van het ver haal, ze waagden hun leven voor die ene opname die de bioscoopbezoekers aan hun stoelen zou nagelen. De verslaggever met micro foon bestond nog niet. In de studio werden de beelden aangekleed, een orkest speelde een passende melo die en een stem begeleidde het geheel. In die jaren ont stond de gewoonte keihard te schreeuwen bij de bewe gende beelden. De stem moest over de herrie in de studio heenkomen en daarom zette de reporter een keel op als een opgejaagde marktkoopman. Het Neder landse bioscoopjournaal (Polygoon) kreeg zo het markante geluid van Philip Bloemendal. Bij het zien van die zwart wit-beelden uit de j aren vijftig moetje wel verzuch ten: wat was de werkelijk heid nog lekker simpel. Het wereldbeeld van de kij ker was beperkt en rechtlijnig. De nieuwsmakers gaven hun 'shows' ook een duide- lijke boodschap. Bruno Hauptman, de ontvoerder van de baby van luchtpaart- pionier Lindbergh, werd als een misdadiger van het laagste allooi afgebeeld, ter wijl we nu weten dat de of ficier van justitie niet in de staat was behoorlijk bewijs materiaal in stelling te brengen. De jaren zestig veranderden alles, de televisie groeide, de aarde kromp. Er was opeens een geweldige honger naar kennis en nieuws, naar beel den uit onbekende hoeken van de wereld. De actuali teitenrubrieken bloeiden op. Een nieuwe generatie kij kers wilde alles weten en keek gretig naar de mis standen, ivoren torens en heilige huisjes die in 'Brandpunt' of 'Achter het Nieuws' voor de bijl gingen. Het idee leefde dat de fouten in de wereld gecorrigeerd konden worden als je maar over genoeg feiten beschik te. Nu zitten we alweer in een volgende fase. We hebben nu alles wel zo'n beetje ge zien, vinden we. We vallen niet meer zo gauw van onze stoel en de wereld is alleen maar slechter geworden. Onze actualiteitenrubrieken zitten al jaren in de proble men. Ze zijn hun glorie kwijt en zoeken vruchteloos naar een nieuw gezicht. Het NOS-Journaal heeft veel meer armslag gekregen, praatshows hebben een deel van de actualiteit i Wat kan een Brandput betekenen voor de over voerde kijker? Achter het Nieuws zoektL onder leiding van Paiify teman in onderwerpen vi gemiddeld 6 minuten, Tj. neke Verburg van TROS- Aktua houdt het korten leuk, Nieuwslijn wisselt zware en lichte onderwa pen in hoog tempo af en Brandpunt doet dat mi ook. Op hun nieuwsleen^ valt niet zo gek veel ten. ken. Achter het Nieuws, maandag in op de affaire Harry van den Bergh, PvdA-Kamerlid dat mij. schien gesjoemeld heeft: aandelen. AVRO's Televi zier bracht een eigen re;t tage over Ollie North op j eerste dag van zijn verhj Nieuwslijn stuurde on®; HOOFDREDACTEUR ACH' poor Jan Cornells Vorige week kon je in deze rubriek lezen dat voor de Amerikaanse musicus John Cage schoengekraak muziek was en we noemden zoiets een ready-made: 'n kant en klaar 'gevonden' voorwerp dat je zo mooi vindt dat je het een kunstwerk noemt (voor jezelf: wat anderen ervan vinden kan je niks schelen). Diezelfde Cage trakteerde eens zijn gasten op het vol gende cncert in zijn woonka mer: hij opende het raam aan de westzijde (waardoor veel straatlawaai naar binnen kwam), opende daarna het 'bhtrtur Wat een feestdag was het thuis de (lagere) school thuis kwam en - wij niet haastig eten gaandeweg i had zijn ready-made! Voor niks men de ready-mades (P.S. Herborn om de gevolgen; de explosie te filmen. Al) maal volgens het boekje, Toch lijkt de richting vat. toekomst te zijn: geent»; reeks korte onderwerpje (dat doen de Journaals eigenlijk al), maar één» rieuze, diepgaande repot ge. Hier en Nu heeft hetg daan op een paar zondag avonden, Televizier deed en het is ook de formule Panorama van de BRT. Daaraan blijft behoefte naast de confetti-regene, nieuwsitems die dagelijks over de kijker wordt uitgi stort. TV-nieuws is een kwestie van techniek ge worden. Filmbeelden ste rnen binnen uit de hele» reld. Het is een kwestie kiezen, knippen en plakk As er geen beelden zijpi ook geen nieuws. TV-jou naals geven een fragmes risch beeld van het were nieuws. Het gaat om 'vee om 'alles heben' en niett zo zeer om de inhoud eni kwaliteit. Ed Turner, de baas Cable News Network, die in Af rika 24 uur per dag nieu uitzendt, zegt het zo: J hebben al deze apparatu we heben mooie beelden goed gemonteerd zijn hebben mooie mensen di voor de camera hun zeg doen, maar hebben zij eigenlijk wel iets te zeg gen?" TV-nieuws is big busin! Er is een florerende inte tionale handel in nieuw sen die nauwelijks nogt portages' genoemd kum worden. Snelheid staat voorop. In Amerikaanse nieuws-uitzendingen du onderwerpen niet langa dan 30 seconden. De co® merciële tv is gek op nia de Amerikaanse 'netwoi maken er, voor het eerst de historie, flinke winste mee. Ook de Nederlands omroepen, TROS, AVRO Veronica, die een net® vullen dat later misschii commercieel wordt, drol van een eigen journaal, de nieuwsmachine een® loopt, levert hij veel geld Juist daarom moetende tualiteitenrubrieken ziel tage, zoals de kranten® tergrondverhalen breng bij de snelle plaatjes die tv biedt. Nieuws is nog steeds show, net als inde tijd van de 'newsreels'," de behoefte aan rustige, gelijke informatie is nu! ter dan ooit. die regel komt uit lied 300 vers 6 uit het Liedboek voor de kerken). Ik heb thuis een pracht verzameling cola-blikjes: ze zijn gedeukt doordat er iemand overheen reed of er tegenaan schopte. Pracht verzameling? Dat vind ik; ik ben m'n eigen baas. Toen er een deuk kwam in mijn in het metaal ook wel een beeije j rijd rond met deuk, met ready- misschien had ik die deuk veel lie| Ook mooi vaak: de etiketten-n ken, ik heb er zo'n 200, waarondei| ik ingelijst. L-r. WEDSTRIJD: heb je zelf een ready-made, doe dan mee aan een wedstrijd stuur of breng het dan naar: De Kleine Stem Spinveld 55 4815 HV Breda Je kunt het ook op een bij kantoor afgeven en je mag het fotograferen of tekenen als het wat ingewikkeld is om te vervoeren. De hoofdprijs is een kunst werk dat de hoofdredacteur van De Stem, Harro Cou- mans, speciaal voor deze ge- werpen op de langere re| Uske etl WisleP' fa aft 7nalo He Irrnntpnüt voiewoi noKtti. Uord eens Mkherl 1Me.. Hemel,hal \bed is wet baleptj KNOKKE - De Beach Boys treden op 21 juli op in KnokkeJ roemde Californische popgroep bestaat 25 jaar en bezoekt het eerst sinds tien j aar Europa. De Beach Boys geven hun cd op het strand en beginnen om 16 uur. Daarvóór worden een® surf-wedstrijd en een luchtshow met parachutes-springen houden. In 1962 werden de Beach Boys opgericht door de drie b tpné fi ntl* Wilson, Brian, Carl en Dennis, hun neef Mike Love, Al Jar# Bruce Johnston. Dennis Wilson, de drummer, is enige jaren! den overleden. Ze werden populair met een reeks surf-W verbaasden de popwereld enige jaren later met ingewitó composities als 'Good Vibrations' en 'God only knows'. Brian Wilson, schrijver van de meeste Beach Boys-nur® sukkelde jaren met zijn gezondheid, maar is sinds enige tijd' van de partij. De vijf originele Beach Boys worden op hun8 pese toer gesteund door enkele andere musici. Kaarten kosten 450 Belgische francs bij de VW in K» (050-60.16.16) en EC Promotions (02-640.92.23). Kinderen on* 12 jaar hebben gratis toegang als ze in het gezelschap va" ouders zijn. (ADVERTENTIE) Rotterdam-London Galuuk - 07 J5 uur - 14 J5 uur - 17 5S uur London Gatwick-Rotterdam mj 07 55 - m 14 55 - vr» 17 55 - 10-05 uur - 17 05 uur - 20.05 uur Bel snel uw reisag' ofNetherLmesze- 010 - 4370622. z=NetherLine$ Your Business Airiste

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 26