•5 ï9 I9 'NV: WERKGEVERS HOUDEN PERSONEELSBESTAND KRAP [et doek valt voor 'luchtvaart-cowboy' Theo Schols Super-bezuinigingen Belgische spoorwegen FINANCIËN Handelstekort Derde Wereld in 1986 verdrievoudigd ve kracht m/v pE STEM FINANCIËN/ECONOMIE WOENSDAG 8 JUL11987 VERKEERSMINISTER DE CROO ONDER ZWARE KRITIEK jREDA - De rol van het uitzendbureau wordt loor de sterke afslanking van bedrijven steeds ilangrijker. Omdat de organisaties zijn inge- jompen, worden ze kwetsbaarder als medewer- iers ziek zijn. Het uitzendbureau moet dan uit- :omst bieden. Garage A. Roelands Saab 900ËMS Lroon e Bogers Tel. 076-224608 ze in vaste dienst worden geno- l; men, hebben de mensen ge- Auto's t.k gevr. v a. 78 -woonlijk al zo'n acht maanden Tulpstraat 114 bij de werkgever gewerkt". Bezwaren Autoverzekering Gezocht NIEUWSOVERZICHT Verkoop autofabrieken VS gedaald Hogere omzet maar gelijke winst Coveco Resultaten groente- en fruitsector matig Nederlandse gasreserve: 1955 miljard m3 Vertegenwoordiger 'superhoogwerkers' Zuivel in 1986 in teken van daling A5e| T19 1649 1650 28 Op 3-7-1987 is door (j gerechtsdeurwaarder J.H. Voeten uitgebracht! een exploit ten ver zoek J van Martinus Henrici(j Spijkers, wonende ^1 Goirle, te dezer zaksl o.m. woonplaats kie.| zende te Goirle aan del Tilburgseweg no. 15, kantore van de advol caat en procureur ijr[ F.W.G.M. van Baarlej bij welk exploit is gel dagvaard Anna Wilhel.l mina Catharina vat Berkel, zonder bekende I woon- of verblijfplaats! zowel in als buiten Ne-| derland, om op dinsdag 8 september 1987 niet in| persoon doch vertegen-1 woordigd door een prol cureur, te verschijnen I ter zitting van Arron-| dissementsrechtbank Breda, alsdan aldaar! zitting houdende in het| Gerechtsgebouw aam Sluissingel no. 20 ten-| einde te worden hoord op het namens I mijn requirant inge.1 diende verzoek tot echt scheiding subsidiaitl scheiding van tafel erl bed. Een afschrift vaj| gemeld exploit kat| worden verkregen de in hoofde dezes geil noemde advocaat. Gerechtsdeurwaarders! kantoor Pieters en Voe-| ten B.V. Nieuwe Boschstraat 24 4811CX Breda Bij beschikking van de| Arrondissementsrecht- bank te Middelburg d.dl 1 juli 1987 is Boudewijnl Jacobus Steenhuis, wo l nende te Vlissingen aan! de Westerbaan 2, onder I curatele gesteld met be l noeming van Anno] Steenhuis, wonende tel Goes aan de Berken-1 straat 15, tot curator ent Maria Reints, echtge note van Anno Steen-1 huis voornoemd en wo nende als deze, tot toe ziend curatrice. De procureur van verzoekers, Mr. KM. Moeliker Advocatenkantoor Boogaard Molenwater 81 4331 SE Middelburg poor Frans Boogaard BRUSSEL - In de kranten y;n er de afgelopen weken al heel wat spotprenten aan gewijd. Een conducteur, die oati een touw óver zijn schouder zelf de trein trekt. ne Croo, die vanaf een „aard, druk in de lucht schietend, een trein tot [staan brengt; een spoorweg, die doodloopt op een stoot- 'blok. ze hadden gewild, hadden de spoorwegbonden op het 5terlc toenemende verzet tegen openbaar vervoers-beleid van de Belgische verkeersmi nister allang kunnen inspelen. In plaats daarvan hebben ze tun leden tot kalmte gemaand, vant wilde acties zijn op dit loment het laatste waaraan ze jhoefte hebben. Hun tijd komt nog. Bijvoor- sld als over een paar maan- len De Croo in de Kamer moet oitleggen, waarom in zijn visie alleen met super-bezuinigin- „De ontmanteling van een reus." Zo worden in België de gevolgen aangeduid van de bexLtinigingen waarmee de liberale verkeersminister Herman De Croo de komende jaren de Belgische spoorwegen wil confronteren. Twee jaar geleden nog vierde de NMBS, met een spoor wegnet dat tot de dichtste en beste van de wereld be hoort, feestelijk haar anderhalve eeuw-feest. Nu staan, volgens publicaties in het franstalige dagblad Le Soir, 19 lijnen en 76 stations op het punt te worden op gedoekt. Maar het verzet neemt toe. Hand in hand trouwens met de kritiek op het beleid van De Croo. gen een goed openbaar ver voers-beleid op de rails kan worden gezet. Met de Belgische spoorwe gen gaat het al jarenlang niet goed. En voor een belangrijk deel is dat aan het beleid van De Croo te wijten. Vanuit zijn liberale visie dat ook staatson dernemingen kostendekkend moeten kunnen werken, zette hij al aan het begin van zijn ministerschap - in 1982 - het mes in de spoorweguitgaven. Er kwam een personeelsstop, en veel privé-personeel - dat vooral voor onderhoudswerken werd ingehuurd - werd ontsla gen. Tegelijk sneed hij fors in de investeringsfondsen, waar mee nieuwe lijnen en treinen hadden moeten worden gefi nancierd. De dagelijkse treinreiziger merkte er niet meteen veel van. De as- en afvalbakken werden wat minder vaak geleegd, het wekelijkse aantal 'kuisbeurten' van de treinstellen wat terug geschroefd. Maar de bezuinigingen .vie len De Croo ook tegen. Tariefs verhogingen (tot 40 procent in drie jaar) waren zijn volgende stap om de verliezen terug te dringen, maar ongelukkig ge noeg juist op een moment dat de benzine goedkoper werd. De NMBS zat al met nadelen, die uit haar status van over heidsbedrijf voortvloeiden, zo als verplichte bestellingen bij dure, binnenlandse bedrijven. Daar kwam bovenop een ver bod om voor leningen nog een beroep te doen op de binnen landse kapitaalmarkt. Duurde re, buitenlandse leningen kwa men ervoor in de plaats. Toen adviseerde een over heidscommissie die in opdracht van De Croo's partijgenoot en collega Verhofstadt nieuwe be zuinigingsmogelijkheden on derzoekt, volgend jaar in plaats van de voorziene 11 miljard frank (0,6 miljard gulden) in de spoorwegen maar twee miljard frank meer te investeren; de twee daaropvolgende jaren zelfs helemaal niets. De bezuinigingen, zo reken den de bonden geschrokken voor, zouden gepaard gaan met een verlies van 15.000 arbeids plaatsen, maar volgens De Croo, die dit cijfer niet betwist te, zou de treinreiziger zelf er niet onder lijden. De voor naamste bezuinigingen zouden immers in personeel en (op nieuw) uitstel van onderhoud worden gezocht. In totaal moeten 76 stations en 19 onrendabele verbindin gen met een totale lengte van 444 kilometer (acht procent van de totale lengte van het net) buiten gebruik worden gesteld. Vijf- a zesduizend treinfo- rensen zijn daardoor straks ook op de auto aangewezen. Binnen de regering dreigt De Croo het nu moeilijk te krijgen. Los van het feit dat de praktijk steeds duidelijker het failliet van zijn beleid aantoont - het aantal treinreizigers is immers onder zijn beleid schrikbarend teruggelopen - ligt hij aan de oorzaak van ontwikkelingen, die ook collega-ministers aller minst zinnen. Zo kwam hij, on danks zijn strakke bezuini gingsbeleid, vorig jaar nog ruim 3 miljard frank (ruim 165 miljoen gulden) tekort op zijn begroting, en wordt voor dit jaar een tekort voor 4,5 miljard frank voorzien. elang uitzendbureau groeit loor Willem Reijn De groei van de commerciële arbeidsbemiddeling heeft ■rtoe geleid dat Randstad in Breda voor de tweede maal in drie jaar naar een nieuw, groter kantoor moet verhui zen. Het bureau heeft in 1985 en 1986 jroeipercentages van 45 tot 55 procent doorgemaakt, waar door nu zeven- tot achthonderd nensen via Randstad werken. verwachting is dat de markt voor tijdelijke arbeids krachten stabiel blijft op dit zelfde niveau. In tweeënhalf jaar hebben 450 mensen via deze uitzendorganisatie een vaste baan gevonden. Het aan- SimcariÓÖ...Z.... I tal personeelsleden van Rand- Koriinginnestr 63, Breda Tel. 076-149172. Datsun StanzaE Fiat SeatJ I US, uitv. '81 ekrf 2750.- |207, Breda 3estel, bj. '80, f 750.-, Tel. Renault 4 combi Renault 5TL Mazda 323 LPG Honda Civic 4-drs 1 Alle auto's zijn API gekeurd. '7937! Volvo 345 GLS 'f, Honda Accord'80. 275C- Fiat 125 P '80 Renault 14 TL Taunus 16 GL LPG a naar je Taunus 20 L, 6 cyl Renault 18 stationcar |rizon 15GLS, en PAPKeaek Renault 18 LPG '80 en APK-gek. Renaujt 18 aut -80. 19! Datsun Sunny 4 drs. Peugeot 504'78151 Teteringsedijk 72b, Bf< Tel. 076-220099 of 2111 Alle auto's APK gekeurd Autobedrijf Issen, Bergse- IHeerle (oude tel. 01658- bl640-57731. stad zelf is in Breda gegroeid van vier naar veertien mensen. „Ik verwacht dat in de toe- :omst nog meer mensen via ins aan vast werk zullen ko- ien", zegt manager Paul Drion (40) van Randstad Uitzendbu- iau in Breda, waaronder te- Etten-Leur valt. „Als je in in groter kantoor gaat zitten, imen er meer werkgevers en mensen die tijdelijk werk En van al mensen blijkt na verloop 'an tijd dertig procent in een raste job te blijven hangen". arlet, i.st.v.nw., 1|.'79, 2.650,- TO4 DL b.j. '77 7-'88 850,- 150 22S I, b.j. '78, magn. I trekh. Tel. j I ot 3331 GL bj.'78 APK |88 Automaat, ding gasinst, 1608-14087. |co S, uitv. '78, f 3250,-. Til- ■07, Breda. IS j-diversen h reparatie. 1540. [et kan toch niet in het belang het uitzendbureau zijn dat ensen in vaste dienst worden inomen? „Commercieel klopt t, maar het is anderzijds de oon op je werk. Het betekent dat je goede mensen levert aan m.'sportvelgen 77 S- de bedrijven". De omzetder- Mini 100078 2. yjng relativeert hij: „Voordat St.Willebrord 01653-3041; Opel Kadett 78 Ford op gas 78 Volvo 343L 78 Innocenti 79... Toyoyta Drion verklaart de groei van de markt voor tijdelijke arbeid uit de grotere vraag naar flexi bele arbeid van zowel werkge vers als werknemers. „Bedrij ven willen niet teveel mensen in dienst hebben tijdens de rus tige periodes. Ze huren dus bij pieken mensen in via het uit zendbureau". Bij de FNV-Dienstenbond leggen ze dat een tikje anders uit. „De bezettingsgraad bij be drijven is erg laag na de af slankingsoperaties van de af gelopen jaren", zegt districts bestuurder J. van den Brink. „Als er eentje ziek wordt, ligt meteen de afdeling plat en dan moet zo'n functie via flexibele arbeidskrachten worden opge vuld". Drion: „Dat zal wel een keer gebeuren, maar in het al gemeen werkt dat niet zo". De mensen die via zijn uit zendbureau vast werk vinden, zitten vooral in de technische en in de industriële sector. „Technici zijn ook voor ons moeilijk te vinden", zegt Drion. „Maar we hebben voor moei lijke sectoren eigen opleidin gen. We hebben bijvoorbeeld een bijscholing voor verpleeg kundigen-A gehouden". En op dit moment is Drion bezig om met de EVO, organisatie van vervoerwerkgevers, een cursus voor heftuck-chauffeur te or ganiseren. De groei van Randstad-Bre- da, dat vrijwel alle grote be drijven in de Baronie van Breda tot zijn klanten mag re kenen, moet beheersbaar blij- Paul Drion: .450 mensen aan een vaste baan geholpen. ven. Dat is Drion al uit reacties gebleken. „Daarom gaan wij in zes gescheiden afdelingen als kleine winkeltjes werken". Bij de vakbeweging worden de ontwikkelingen met Argus ogen gevolgd. De Dienstenbond heeft principiële bezwaren te gen de commerciële dienstver lening, die door uitzendbu- reau's wordt bedreven. „Maar we willen niet vechten tegen windmolens", zegt Van den Brink. „We kunnen beter door gesprekken met de bureau's opkomen voor de rechten van het kleine deel van de bevol king dat graag via die bureau's wil werken". De arbeidsvoorwaarden zijn sinds enige tijd in een cao voor het uitzendwezen geregeld. Uitgangspunt is dat uitzend krachten conform de cao van het bedrijf waar hij of zij werkt, wordt uitbetaald. Over de naleving klaagt de FNV niet: er komen relatief weinig klachten over ontduiking van de cao. De FNV is wel erg ongeluk kig met de manier waarop sommigen mogen beginnen bij een bedrijf. „Dan wordt ge zegd: probeer het eerst maar eens tegen het minimum-loon en als het goed gaat gaan we volgens de cao betalen. Niet al leen via commerciële uitzend- bureau's maar ook via een niet-commerciële organisatie als Start (uitzendorganisatie verbonden aan het Arbeidsbu reau, red.) gebeurt dat. Dat is niet goed in de concurrentie met vaste banen en die concur rentie willen wij tot een mini mum beperken". - FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP Volgens Van de Brink gaat de opbloei van de uitzendbu- reau's ten koste van het aantal vaste arbeidsplaatsen in het bedrijfsleven. „Sommige be drijven hebben al bijna geen afdeling personeelszaken meer. Je laat iemand komen en be valt ie, dan kan ie blijven. Be valt ie niet, dan laat je gewoon een ander komen. Daar heb je geen dure sollicitatieprocedu res meer voor nodig. De enige echte arbeidsplaatsen die wor den gecreëerd zijn de banen bij de uitzendbureau's zelf". tegen concurrerend tart Betaling ook in termijnen] Tel. 01804-13758. auto's v a. 1977 tot 1985 Tevens sloop. 01653-428; VOORBUMPER Cherry v.a. '85 01686-4508. Door Pieter-Jan Dekkers 5.V., één van de grotere tuinbouw- isbedrijven, zoekt voor spoedige in ng bij haar vestiging aan de n 180 te Breda, een it kan worden op verschillende nnen ons bedrijf, voornamelijk voor rken van inkomende en uitgaande en bediening van onze cliënten, -gerichte opleiding strekt tot ng; leeftijd 20-25 jaar. ss, voorzien van alle benodigde ke informatie, kunt u richten aan ind adres. iterbovenhoek van uw sollicitatievel r. "BREDA". nan B.V. 2690 AA 's-Gravenzande het intrekken van de Tgunning door minister t-Kroes (Verkeer) lijkt lot van Theo Schols' lolland Air Lines (HAL) ■initief bezegeld. minister trok de vergun- g in omdat er (buitenlandse) |Pers op de kust zijn. die de 'Hete HAL-boedel willen [ernemen om op die manier ^koop' aan een vergunning Hen komen. Smit-Kroes vindt dat de ver- ng geen onderdeel van 't vermogen is en daarom ook iet kan worden 'verkocht', erigens kunnen eventuele adigden voor de HAL bij iit-Kroes wel een vergun- 'g vragen voor de lijndien- :n. die de HAL tot december mg jaar binnen Europa uit- lerde. Maar de minister zegt in dat 'val dezelfde richtlijnen te 'ten hanteren die voor elke "ivraag voor een vergunning luchtvervoer gelden. Juist jj1 de markt van de regionale ^riitvaart moet enige ordening "ven, willen geen 'wild west-situaties' ontstaan, zegt Bat-Kroes. Begin mei kondigde ze al aan tr«tZe vergunning van de zou intrekken als niet "T' duidelijk zou worden wie 5* activiteiten van de HAL zou gaan overnemen. De curator van het failliete luchtvaartbe drijf, mr. Frima, beschikte op dat moment over de namen van enkele Rotterdamse bedrijven, die het bedrijf zouden willen voortzetten. Ook de gemeente Rotterdam deed pogingen om de activitei ten van de HAL voor de Rot terdamse luchthaven Zestien hoven te behouden, tot nu toe echter zonder veel succes. Be kend is wel dat een ander Ne derlands luchtvaartbedrijf, Netherlines, belangstelling heeft voor de luchtlijnen, die de HAL tot eind vorig jaar binnen Europa exploiteerde. Voor 'luchtvaart-cowboy' Theo Schols is het doek echter definitief gevallen. De voorma lig vliegtuigmonteur, die acht jaar geleden een eigen bedrijf begon, heeft het afgelopen half jaar op alle mogelijke manie ren geprobeerd zijn lamgescho- ten HAL van de ondergang te redden. Zoals gezegd, acht jaar gele den begon Schols zijn eerste onderneming: een 'lucht-taxi bedrijf' op Londen, Holland Aero Leasing. De eerste jaren nog onopvallend, maar allengs toch goed voor een miljoenen omzet. Daarna profiteerde Schols - en met hem tal van andere kleine luchtvaartbedrijven - van de (gedeeltelijke) liberali sering van het Europese vlieg verkeer, aangezwengeld door Theo Schols voor één van zijn vliegtuigen van de HAL in betere tijden. de Nederlandse verkeersminis ter Smit-Kroes. Tegelijkertijd kregen regio nale vliegvelden als Zestienho ven (Rotterdam), Beek (Maas tricht) en Welschap (Eindho ven), tot dan 'ingeslapen' veld jes, ruim baan van deze be windsvrouwe. Nieuwkomers als Netherlines, Vergin Atlan tic Lines, Schreiner en dus ook Schols's Holland Aero Lines, slaagden er in een belangrijk deel van het vliegverkeer op de korte afstanden in West- Europa te veroveren op de tra- ditionale (staats)luchtvaartbe- drijven. Het ging Schols en zijn HAL voor de wind. Met steun van - FOTOARCHIEF DE STEM buitenlandse financiers wist hij zijn luchtvloot aanzienlijk uit te breiden en tot eind vorig jaar exploiteerde hij luchtlij nen van Zestienhoven naar Southend, Norwich, Londen Stolport, de Parijse luchtha vens Orly en Charles de Gaulle, Frankfort, Hamburg, Zürich en Groningen. Bovendien ver wierf Schols een vergunning voor 'ongeregeld' luchtvervoer. Tot eind vorig jaar een van zijn buitenlandse firvanciers, Nordlease, roet in het eten gooide. Deze geldschieter bleek minder vertrouwen te hebben in de toekomst van de HAL en eiste het geld, beschikbaar ge steld voor de aankoop van nieuwe vliegtuigen, terug. Om dat Schols dat geld niet had en bij de banken tevergeefs aan klopte voor krediet, liet Nord lease eind vorig jaar beslag leggen op de hele HAL-vloot. Schols was echter (nog) niet stuk te krijgen. Hij struinde half Europa af naar naar be drijven, die hem uit de brand wilden helpen. En zo passeerde een stroom van 'gegadigden' de revue, zonder dat evenwel ook maar één moment serieus sprake was van een redding van de HAL. In februari zegde een groot deel van het HAL-personeel het vertrouwen in zijn direc teur op. Men geloofde niet meer in de beloftes van Schols, als zou hij buitenlandse geldschie ters bereid hebben gevonden de financiering van de HAL voor de komende tien jaar veilig te stellen. Bovendien verweet men de oud-vliegtuig-monteur een gebrek aan 'management kwaliteiten'. Er was toen wel een Neder landse gegadigde, maar daar wilde Schols geen zaken mee doen. Reden daarvoor was dat hij niet langer het bedrijf in z'n eentje zou mogen leiden en dat hij er persoonlijk financieel op achteruit zou gaan. In maart was nog sprake van een overname van de HAL door de Ierse luchtvaartmaat schappij Air Lingus en Guin ness Peat Aviation (GPA), eveneens uit Ierland. GPA is ook de maatschappij waarmee Fokker samenwerkt. Schols had het allemaal voor elkaar, verzekerde hij toen zijn personeel. Op dat moment wa ren alle 68 personeelsleden nog in dienst, maar hij kon niet ga randeren dat een overname van de HAL door GPA en Air Lingus niet zou leiden tot een reorganisatie en ontslagen. Wat het vertrouwen van het personeel in Schols nog verder aantastte. Een beroep van Schols op de KLM om 'management-bij stand' kon door de nationale luchtvaartmaatschappij niet worden gehonoreerd. Van deel name van de KLM in de HAL kon al helemaal geen sprake zijn zolang de Europese lucht- vaartministers met elkaar overhoop lagen over een ver dere liberalisering van het Europees vliegverkeer. Nadat de Rotterdamse rech ter in april de HAL failliet ver klaarde heeft curator mr. Fri ma, samen met het Rotter damse gemeentebestuur, ge probeerd te redeen wat er te redden viel. Maar niet snel ge noeg naar de zin van minister Smit-Kroes. Met het intrekken van de vergunning heeft ze derhalve definitief een streep gezet on der de activiteiten van Theo Schols, die dus de hangar weer kan opzoeken. LURIE'S OPINION DETROIT (RTR/UPI) - De Amerikaanse auto-industrie heeft in het eerste halfjaar van 1987 twaalf procent minder auto's verkocht dan in de vergeijkbare periode vorig jaar. In totaal werden 3,64 miljoen auto's verkocht tegen 4,14 miljoen auto's in de eerste zes maanden van 1986. In juni verminderde de ver koop van de acht in de VS producerende autofabrikanten met 13,6 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Tege lijkertijd bleef de afzet van ingevoerde auto's stabiel. Koreaan se, Britse en Joegoslavische autoproducenten wisten hun ver kopen te vergroten, maar die groei werd gecompenseerd door een vermindering van de afzet van Japanse automobielprodu centen. Het marktaandeel van de ingevoerde auto's bedroeg in juni 29,4 procent tegen 26,4 procent afgelopen jaar. RHEDEN - Coveco, een van de grootste vleesverwerkende on dernemingen in Nederland, heeft vorig jaar 3 procent meer af gezet dan in 1985. Door een scherpe daling van de verkoopprij zen daalde de omzet per saldo van 895 miljoen tot 823 mil joen. De nettowinst bleef met 2,5 miljoen gelijk aan die van 1985, zo blijkt uit het jaarverslag.In de samenstelling van het resultaat kwamen wel enkele wijzigingen, onder andere door het ten laste brengen van de reorganisatiekosten die zijn ge moeid met de aanpassing van de ham- en schouderconserven- activiteiten in Weert. DEN HAAG (ANP) - De resultaten in de groente- en fruitsec tor zijn in 1986 matig geweest. Tamelijk ongevoelig voor econo mische neer- of opgang bleef de vraag gelijk. Vorig jaar werd in totaal 855 miljoen kilo verse groenten en 1022 miljoen kilo vers fruit dóór de Nederlandse bevolking gegeten. Dit staat in het jaarverslag over 1986 van het Produktschap voor Groente en Fruit. Ondanks de strenge winter vorig jaar lag de prijs van verse groente ten opzichte van 1985 gemiddeld genomen lager. Het prijspeil van groentenconserven bleef nagenoeg gelijk. De schommelingen bij de prijs van het verse fruit waren groter. Met name in de tweede helft van vorig jaar daalden de prijzen flink, zo staat in het jaarverslag. De omzet van de Nederlandse export daalde vorig jaar met twee procent ten opzichte van 1985 tot een bedrag van ruim 5,4 miljard gulden. Die teruggang zat hem met name in vers fruit, vruchtesappen en groentenconserven. DEN HAAG (ANP) - De verwachte Nederlandse aardgasreser ves bedroegen per 1 januari dit jaar 1955 miljard kubieke me ter. Een jaar eerder bedroegen de reserves 1994 miljard ku bieke meter. De bewezen Voorraad lag begin dit jaar op 1815 miljard kubieke meter, tegen 1855 miljard op 1 januari 1985. Omgerekend in hoeveelheden volgens de calorische standaard van het grote Groningenveld, liggen de reserves iets lager. Dat blijkt uit de stand van de Nederlandse aardgas- en oliereserves van de Rijks Geologische Dienst, die vrijdag door minister De Korte is gepubliceerd. Interveko Breda BV heeft on langs een overeenkomst gete kend met Simon Engineering Engeland om dit bedrijf op ex clusieve basis te vertegen woordigen in de Benelux. Si mon Engineering is een van de grootste fabrikanten ter we reld van hydraulische hoog werkers. Interveko vertegen woordigde al de Topper-hoog werkers van Simon-Gala. Daarbij zijn nu gekomen de hoogwerkers gemonteerd op wagens voor industriële toe passingen en zelfrijdende tele scoop-hoogwerkers. Hoogwer kers worden steeds vaker ge bruikt in de bouw, industrie, vliegtuigbouw en onderhoud. RIJSWIJK (ANP) - De Nederlandse zuivel heeft vorig jaar grotendeels in het teken van de daling gestaan: minder melk veehouders, minder koeien, minder bedrijven in de zuivelin dustrie met minder werknemers en minder opbrengsten van de zuivelexport. Alleen de koeien zelf trokken zich van die ten dens niets aan: hun gemiddelde produktie steeg van 5.331 naar 5.650 kilogram. Voorzitter drs. H. Schelhaas van het Produkt schap voor Zuivel schrijft dit in het jaarverslag over 1986.Door de invoering in 1984 van de superheffing, de regeling van de Europese Gemeenschap om de melkproduktie te beperken, en de eind vorig jaar door de EG-landbouwministers gemaakte afspraken ligt de Nederlandse melkproduktie in vergelijking met 1983 25 procent lager. Schelhaas verwacht dat de daling zich in de komende twee j aar zal voortzetten. WASHINGTON (AP) - Het handelstekort van de Derde Wereld-landen is in 1986 verdrievoudigd door een sterke daling van de exportinkomsten. Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) meldde dat de ex port van 62 ontwikkelingslan den op 480 miljard dollar uit kwam, terwijl er voor 501 mil jard dollar geïmporteerd werd, een stijging van het handelste kort met 15 miljard dollar ten opzichte van 1985. De handel van niet-commu- nistische industrielanden bleef zich inmiddels uitbreiden en bereikte een waarde van bijna drie biljoen dollar. Het meren deel van deze handel speelt zich af tussen de westerse indus trielanden zelf. Het IMF gaf geen oorzaak aan van de toename van het handelstekort van de ontwik kelingslanden. Leiders van de Derde Wereld hebben zich ech ter beklaagd over toenemend protectionisme in de industrie landen en stagnatie in het be drijfsleven, waardoor de be hoefte aan grondstoffen af neemt. Azië beleefde een piekjaar in 1986 wat de export betreft. De uitvoer van Aziatische produk- ten steeg naar 190 miljard dol lar, de invoer naar 205 miljard dollar, een afname van het handelstekort van 24 miljard dollar in 1985 naar 15 miljard dollar in 1986. China en Hong Kong presteerden het beste. De export van Latijnsameri- kaanse landen daalde met 14,8 procent naar 84 miljard dollar. Het was het tweede jaar dat de uitvoer van dat continent te rugliep. Brazilië leed de zwaar ste verliezen niet een daling van 25 miljard naar 22 miljard dollar.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 7