•5
ï9
I9
'NV: WERKGEVERS HOUDEN PERSONEELSBESTAND KRAP
[et doek valt voor 'luchtvaart-cowboy' Theo Schols
Super-bezuinigingen Belgische spoorwegen
FINANCIËN
Handelstekort Derde
Wereld in
1986 verdrievoudigd
ve kracht m/v
pE STEM FINANCIËN/ECONOMIE WOENSDAG 8 JUL11987
VERKEERSMINISTER DE CROO ONDER ZWARE KRITIEK
jREDA - De rol van het uitzendbureau wordt
loor de sterke afslanking van bedrijven steeds
ilangrijker. Omdat de organisaties zijn inge-
jompen, worden ze kwetsbaarder als medewer-
iers ziek zijn. Het uitzendbureau moet dan uit-
:omst bieden.
Garage
A. Roelands
Saab 900ËMS
Lroon
e Bogers
Tel. 076-224608 ze in vaste dienst worden geno-
l; men, hebben de mensen ge-
Auto's t.k gevr. v a. 78 -woonlijk al zo'n acht maanden
Tulpstraat 114 bij de werkgever gewerkt".
Bezwaren
Autoverzekering
Gezocht
NIEUWSOVERZICHT
Verkoop autofabrieken VS gedaald
Hogere omzet maar gelijke winst Coveco
Resultaten groente- en fruitsector matig
Nederlandse gasreserve: 1955 miljard m3
Vertegenwoordiger 'superhoogwerkers'
Zuivel in 1986 in teken van daling
A5e|
T19
1649
1650
28
Op 3-7-1987 is door (j
gerechtsdeurwaarder
J.H. Voeten uitgebracht!
een exploit ten ver zoek J
van Martinus Henrici(j
Spijkers, wonende ^1
Goirle, te dezer zaksl
o.m. woonplaats kie.|
zende te Goirle aan del
Tilburgseweg no. 15,
kantore van de advol
caat en procureur ijr[
F.W.G.M. van Baarlej
bij welk exploit is gel
dagvaard Anna Wilhel.l
mina Catharina vat
Berkel, zonder bekende I
woon- of verblijfplaats!
zowel in als buiten Ne-|
derland, om op dinsdag
8 september 1987 niet in|
persoon doch vertegen-1
woordigd door een prol
cureur, te verschijnen I
ter zitting van Arron-|
dissementsrechtbank
Breda, alsdan aldaar!
zitting houdende in het|
Gerechtsgebouw aam
Sluissingel no. 20 ten-|
einde te worden
hoord op het namens I
mijn requirant inge.1
diende verzoek tot echt
scheiding subsidiaitl
scheiding van tafel erl
bed. Een afschrift vaj|
gemeld exploit kat|
worden verkregen
de in hoofde dezes geil
noemde advocaat.
Gerechtsdeurwaarders!
kantoor Pieters en Voe-|
ten B.V.
Nieuwe Boschstraat 24
4811CX Breda
Bij beschikking van de|
Arrondissementsrecht-
bank te Middelburg d.dl
1 juli 1987 is Boudewijnl
Jacobus Steenhuis, wo l
nende te Vlissingen aan!
de Westerbaan 2, onder I
curatele gesteld met be l
noeming van Anno]
Steenhuis, wonende tel
Goes aan de Berken-1
straat 15, tot curator ent
Maria Reints, echtge
note van Anno Steen-1
huis voornoemd en wo
nende als deze, tot toe
ziend curatrice.
De procureur
van verzoekers,
Mr. KM. Moeliker
Advocatenkantoor
Boogaard
Molenwater 81
4331 SE Middelburg
poor Frans Boogaard
BRUSSEL - In de kranten
y;n er de afgelopen weken
al heel wat spotprenten aan
gewijd. Een conducteur, die
oati een touw óver zijn
schouder zelf de trein trekt.
ne Croo, die vanaf een
„aard, druk in de lucht
schietend, een trein tot
[staan brengt; een spoorweg,
die doodloopt op een stoot-
'blok.
ze hadden gewild, hadden
de spoorwegbonden op het
5terlc toenemende verzet tegen
openbaar vervoers-beleid
van de Belgische verkeersmi
nister allang kunnen inspelen.
In plaats daarvan hebben ze
tun leden tot kalmte gemaand,
vant wilde acties zijn op dit
loment het laatste waaraan ze
jhoefte hebben.
Hun tijd komt nog. Bijvoor-
sld als over een paar maan-
len De Croo in de Kamer moet
oitleggen, waarom in zijn visie
alleen met super-bezuinigin-
„De ontmanteling van een reus." Zo worden in België de
gevolgen aangeduid van de bexLtinigingen waarmee de
liberale verkeersminister Herman De Croo de komende
jaren de Belgische spoorwegen wil confronteren.
Twee jaar geleden nog vierde de NMBS, met een spoor
wegnet dat tot de dichtste en beste van de wereld be
hoort, feestelijk haar anderhalve eeuw-feest.
Nu staan, volgens publicaties in het franstalige dagblad
Le Soir, 19 lijnen en 76 stations op het punt te worden op
gedoekt.
Maar het verzet neemt toe. Hand in hand trouwens met
de kritiek op het beleid van De Croo.
gen een goed openbaar ver
voers-beleid op de rails kan
worden gezet.
Met de Belgische spoorwe
gen gaat het al jarenlang niet
goed. En voor een belangrijk
deel is dat aan het beleid van
De Croo te wijten. Vanuit zijn
liberale visie dat ook staatson
dernemingen kostendekkend
moeten kunnen werken, zette
hij al aan het begin van zijn
ministerschap - in 1982 - het
mes in de spoorweguitgaven.
Er kwam een personeelsstop,
en veel privé-personeel - dat
vooral voor onderhoudswerken
werd ingehuurd - werd ontsla
gen. Tegelijk sneed hij fors in
de investeringsfondsen, waar
mee nieuwe lijnen en treinen
hadden moeten worden gefi
nancierd.
De dagelijkse treinreiziger
merkte er niet meteen veel van.
De as- en afvalbakken werden
wat minder vaak geleegd, het
wekelijkse aantal 'kuisbeurten'
van de treinstellen wat terug
geschroefd.
Maar de bezuinigingen .vie
len De Croo ook tegen. Tariefs
verhogingen (tot 40 procent in
drie jaar) waren zijn volgende
stap om de verliezen terug te
dringen, maar ongelukkig ge
noeg juist op een moment dat
de benzine goedkoper werd.
De NMBS zat al met nadelen,
die uit haar status van over
heidsbedrijf voortvloeiden, zo
als verplichte bestellingen bij
dure, binnenlandse bedrijven.
Daar kwam bovenop een ver
bod om voor leningen nog een
beroep te doen op de binnen
landse kapitaalmarkt. Duurde
re, buitenlandse leningen kwa
men ervoor in de plaats.
Toen adviseerde een over
heidscommissie die in opdracht
van De Croo's partijgenoot en
collega Verhofstadt nieuwe be
zuinigingsmogelijkheden on
derzoekt, volgend jaar in plaats
van de voorziene 11 miljard
frank (0,6 miljard gulden) in de
spoorwegen maar twee miljard
frank meer te investeren; de
twee daaropvolgende jaren
zelfs helemaal niets.
De bezuinigingen, zo reken
den de bonden geschrokken
voor, zouden gepaard gaan met
een verlies van 15.000 arbeids
plaatsen, maar volgens De
Croo, die dit cijfer niet betwist
te, zou de treinreiziger zelf er
niet onder lijden. De voor
naamste bezuinigingen zouden
immers in personeel en (op
nieuw) uitstel van onderhoud
worden gezocht.
In totaal moeten 76 stations
en 19 onrendabele verbindin
gen met een totale lengte van
444 kilometer (acht procent van
de totale lengte van het net)
buiten gebruik worden gesteld.
Vijf- a zesduizend treinfo-
rensen zijn daardoor straks ook
op de auto aangewezen.
Binnen de regering dreigt De
Croo het nu moeilijk te krijgen.
Los van het feit dat de praktijk
steeds duidelijker het failliet
van zijn beleid aantoont - het
aantal treinreizigers is immers
onder zijn beleid schrikbarend
teruggelopen - ligt hij aan de
oorzaak van ontwikkelingen,
die ook collega-ministers aller
minst zinnen. Zo kwam hij, on
danks zijn strakke bezuini
gingsbeleid, vorig jaar nog
ruim 3 miljard frank (ruim 165
miljoen gulden) tekort op zijn
begroting, en wordt voor dit
jaar een tekort voor 4,5 miljard
frank voorzien.
elang uitzendbureau groeit
loor Willem Reijn
De groei van de commerciële arbeidsbemiddeling heeft
■rtoe geleid dat Randstad in Breda voor de tweede maal
in drie jaar naar een nieuw, groter kantoor moet verhui
zen.
Het bureau heeft in 1985 en 1986
jroeipercentages van 45 tot 55
procent doorgemaakt, waar
door nu zeven- tot achthonderd
nensen via Randstad werken.
verwachting is dat de
markt voor tijdelijke arbeids
krachten stabiel blijft op dit
zelfde niveau. In tweeënhalf
jaar hebben 450 mensen via
deze uitzendorganisatie een
vaste baan gevonden. Het aan-
SimcariÓÖ...Z.... I tal personeelsleden van Rand-
Koriinginnestr 63, Breda
Tel. 076-149172.
Datsun StanzaE
Fiat SeatJ
I US, uitv. '81
ekrf 2750.-
|207, Breda
3estel, bj. '80,
f 750.-, Tel.
Renault 4 combi
Renault 5TL
Mazda 323 LPG
Honda Civic 4-drs 1
Alle auto's zijn API
gekeurd.
'7937!
Volvo 345 GLS 'f,
Honda Accord'80. 275C-
Fiat 125 P '80
Renault 14 TL
Taunus 16 GL LPG a naar je
Taunus 20 L, 6 cyl
Renault 18 stationcar
|rizon 15GLS,
en PAPKeaek Renault 18 LPG '80
en APK-gek. Renaujt 18 aut -80. 19!
Datsun Sunny 4 drs.
Peugeot 504'78151
Teteringsedijk 72b, Bf<
Tel. 076-220099 of 2111
Alle auto's APK gekeurd
Autobedrijf
Issen, Bergse-
IHeerle (oude
tel. 01658-
bl640-57731.
stad zelf is in Breda gegroeid
van vier naar veertien mensen.
„Ik verwacht dat in de toe-
:omst nog meer mensen via
ins aan vast werk zullen ko-
ien", zegt manager Paul Drion
(40) van Randstad Uitzendbu-
iau in Breda, waaronder te-
Etten-Leur valt. „Als je in
in groter kantoor gaat zitten,
imen er meer werkgevers en
mensen die tijdelijk werk
En van al
mensen blijkt na verloop
'an tijd dertig procent in een
raste job te blijven hangen".
arlet, i.st.v.nw.,
1|.'79, 2.650,-
TO4
DL b.j. '77
7-'88 850,-
150
22S
I, b.j. '78, magn. I
trekh. Tel. j
I ot 3331
GL bj.'78 APK
|88 Automaat,
ding gasinst,
1608-14087.
|co S, uitv. '78,
f 3250,-. Til-
■07, Breda.
IS
j-diversen
h reparatie.
1540.
[et kan toch niet in het belang
het uitzendbureau zijn dat
ensen in vaste dienst worden
inomen? „Commercieel klopt
t, maar het is anderzijds de
oon op je werk. Het betekent
dat je goede mensen levert aan
m.'sportvelgen 77 S- de bedrijven". De omzetder-
Mini 100078 2. yjng relativeert hij: „Voordat
St.Willebrord 01653-3041;
Opel Kadett 78
Ford op gas 78
Volvo 343L 78
Innocenti 79...
Toyoyta
Drion verklaart de groei van
de markt voor tijdelijke arbeid
uit de grotere vraag naar flexi
bele arbeid van zowel werkge
vers als werknemers. „Bedrij
ven willen niet teveel mensen
in dienst hebben tijdens de rus
tige periodes. Ze huren dus bij
pieken mensen in via het uit
zendbureau".
Bij de FNV-Dienstenbond
leggen ze dat een tikje anders
uit. „De bezettingsgraad bij be
drijven is erg laag na de af
slankingsoperaties van de af
gelopen jaren", zegt districts
bestuurder J. van den Brink.
„Als er eentje ziek wordt, ligt
meteen de afdeling plat en dan
moet zo'n functie via flexibele
arbeidskrachten worden opge
vuld". Drion: „Dat zal wel een
keer gebeuren, maar in het al
gemeen werkt dat niet zo".
De mensen die via zijn uit
zendbureau vast werk vinden,
zitten vooral in de technische
en in de industriële sector.
„Technici zijn ook voor ons
moeilijk te vinden", zegt Drion.
„Maar we hebben voor moei
lijke sectoren eigen opleidin
gen. We hebben bijvoorbeeld
een bijscholing voor verpleeg
kundigen-A gehouden". En op
dit moment is Drion bezig om
met de EVO, organisatie van
vervoerwerkgevers, een cursus
voor heftuck-chauffeur te or
ganiseren.
De groei van Randstad-Bre-
da, dat vrijwel alle grote be
drijven in de Baronie van
Breda tot zijn klanten mag re
kenen, moet beheersbaar blij-
Paul Drion: .450 mensen aan een vaste baan geholpen.
ven. Dat is Drion al uit reacties
gebleken. „Daarom gaan wij in
zes gescheiden afdelingen als
kleine winkeltjes werken".
Bij de vakbeweging worden de
ontwikkelingen met Argus
ogen gevolgd. De Dienstenbond
heeft principiële bezwaren te
gen de commerciële dienstver
lening, die door uitzendbu-
reau's wordt bedreven. „Maar
we willen niet vechten tegen
windmolens", zegt Van den
Brink. „We kunnen beter door
gesprekken met de bureau's
opkomen voor de rechten van
het kleine deel van de bevol
king dat graag via die bureau's
wil werken".
De arbeidsvoorwaarden zijn
sinds enige tijd in een cao voor
het uitzendwezen geregeld.
Uitgangspunt is dat uitzend
krachten conform de cao van
het bedrijf waar hij of zij
werkt, wordt uitbetaald. Over
de naleving klaagt de FNV
niet: er komen relatief weinig
klachten over ontduiking van
de cao.
De FNV is wel erg ongeluk
kig met de manier waarop
sommigen mogen beginnen bij
een bedrijf. „Dan wordt ge
zegd: probeer het eerst maar
eens tegen het minimum-loon
en als het goed gaat gaan we
volgens de cao betalen. Niet al
leen via commerciële uitzend-
bureau's maar ook via een
niet-commerciële organisatie
als Start (uitzendorganisatie
verbonden aan het Arbeidsbu
reau, red.) gebeurt dat. Dat is
niet goed in de concurrentie
met vaste banen en die concur
rentie willen wij tot een mini
mum beperken".
- FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP
Volgens Van de Brink gaat
de opbloei van de uitzendbu-
reau's ten koste van het aantal
vaste arbeidsplaatsen in het
bedrijfsleven. „Sommige be
drijven hebben al bijna geen
afdeling personeelszaken meer.
Je laat iemand komen en be
valt ie, dan kan ie blijven. Be
valt ie niet, dan laat je gewoon
een ander komen. Daar heb je
geen dure sollicitatieprocedu
res meer voor nodig. De enige
echte arbeidsplaatsen die wor
den gecreëerd zijn de banen bij
de uitzendbureau's zelf".
tegen concurrerend tart
Betaling ook in termijnen]
Tel. 01804-13758.
auto's v a. 1977 tot 1985
Tevens sloop. 01653-428;
VOORBUMPER
Cherry v.a. '85
01686-4508.
Door Pieter-Jan Dekkers
5.V., één van de grotere tuinbouw-
isbedrijven, zoekt voor spoedige in
ng bij haar vestiging aan de
n 180 te Breda, een
it kan worden op verschillende
nnen ons bedrijf, voornamelijk voor
rken van inkomende en uitgaande
en bediening van onze cliënten,
-gerichte opleiding strekt tot
ng; leeftijd 20-25 jaar.
ss, voorzien van alle benodigde
ke informatie, kunt u richten aan
ind adres.
iterbovenhoek van uw sollicitatievel
r. "BREDA".
nan B.V.
2690 AA 's-Gravenzande
het intrekken van de
Tgunning door minister
t-Kroes (Verkeer) lijkt
lot van Theo Schols'
lolland Air Lines (HAL)
■initief bezegeld.
minister trok de vergun-
g in omdat er (buitenlandse)
|Pers op de kust zijn. die de
'Hete HAL-boedel willen
[ernemen om op die manier
^koop' aan een vergunning
Hen komen.
Smit-Kroes vindt dat de ver-
ng geen onderdeel van
't vermogen is en daarom ook
iet kan worden 'verkocht',
erigens kunnen eventuele
adigden voor de HAL bij
iit-Kroes wel een vergun-
'g vragen voor de lijndien-
:n. die de HAL tot december
mg jaar binnen Europa uit-
lerde.
Maar de minister zegt in dat
'val dezelfde richtlijnen te
'ten hanteren die voor elke
"ivraag voor een vergunning
luchtvervoer gelden. Juist
jj1 de markt van de regionale
^riitvaart moet enige ordening
"ven, willen geen 'wild
west-situaties' ontstaan, zegt
Bat-Kroes.
Begin mei kondigde ze al aan
tr«tZe vergunning van de
zou intrekken als niet
"T' duidelijk zou worden wie
5* activiteiten van de HAL zou
gaan overnemen. De curator
van het failliete luchtvaartbe
drijf, mr. Frima, beschikte op
dat moment over de namen van
enkele Rotterdamse bedrijven,
die het bedrijf zouden willen
voortzetten.
Ook de gemeente Rotterdam
deed pogingen om de activitei
ten van de HAL voor de Rot
terdamse luchthaven Zestien
hoven te behouden, tot nu toe
echter zonder veel succes. Be
kend is wel dat een ander Ne
derlands luchtvaartbedrijf,
Netherlines, belangstelling
heeft voor de luchtlijnen, die de
HAL tot eind vorig jaar binnen
Europa exploiteerde.
Voor 'luchtvaart-cowboy'
Theo Schols is het doek echter
definitief gevallen. De voorma
lig vliegtuigmonteur, die acht
jaar geleden een eigen bedrijf
begon, heeft het afgelopen half
jaar op alle mogelijke manie
ren geprobeerd zijn lamgescho-
ten HAL van de ondergang te
redden.
Zoals gezegd, acht jaar gele
den begon Schols zijn eerste
onderneming: een 'lucht-taxi
bedrijf' op Londen, Holland
Aero Leasing. De eerste jaren
nog onopvallend, maar allengs
toch goed voor een miljoenen
omzet.
Daarna profiteerde Schols -
en met hem tal van andere
kleine luchtvaartbedrijven -
van de (gedeeltelijke) liberali
sering van het Europese vlieg
verkeer, aangezwengeld door
Theo Schols voor één van zijn vliegtuigen van de HAL in
betere tijden.
de Nederlandse verkeersminis
ter Smit-Kroes.
Tegelijkertijd kregen regio
nale vliegvelden als Zestienho
ven (Rotterdam), Beek (Maas
tricht) en Welschap (Eindho
ven), tot dan 'ingeslapen' veld
jes, ruim baan van deze be
windsvrouwe. Nieuwkomers
als Netherlines, Vergin Atlan
tic Lines, Schreiner en dus ook
Schols's Holland Aero Lines,
slaagden er in een belangrijk
deel van het vliegverkeer op de
korte afstanden in West-
Europa te veroveren op de tra-
ditionale (staats)luchtvaartbe-
drijven.
Het ging Schols en zijn HAL
voor de wind. Met steun van
- FOTOARCHIEF DE STEM
buitenlandse financiers wist
hij zijn luchtvloot aanzienlijk
uit te breiden en tot eind vorig
jaar exploiteerde hij luchtlij
nen van Zestienhoven naar
Southend, Norwich, Londen
Stolport, de Parijse luchtha
vens Orly en Charles de Gaulle,
Frankfort, Hamburg, Zürich en
Groningen. Bovendien ver
wierf Schols een vergunning
voor 'ongeregeld' luchtvervoer.
Tot eind vorig jaar een van
zijn buitenlandse firvanciers,
Nordlease, roet in het eten
gooide. Deze geldschieter bleek
minder vertrouwen te hebben
in de toekomst van de HAL en
eiste het geld, beschikbaar ge
steld voor de aankoop van
nieuwe vliegtuigen, terug. Om
dat Schols dat geld niet had en
bij de banken tevergeefs aan
klopte voor krediet, liet Nord
lease eind vorig jaar beslag
leggen op de hele HAL-vloot.
Schols was echter (nog) niet
stuk te krijgen. Hij struinde
half Europa af naar naar be
drijven, die hem uit de brand
wilden helpen. En zo passeerde
een stroom van 'gegadigden' de
revue, zonder dat evenwel ook
maar één moment serieus
sprake was van een redding
van de HAL.
In februari zegde een groot
deel van het HAL-personeel
het vertrouwen in zijn direc
teur op. Men geloofde niet meer
in de beloftes van Schols, als
zou hij buitenlandse geldschie
ters bereid hebben gevonden de
financiering van de HAL voor
de komende tien jaar veilig te
stellen. Bovendien verweet
men de oud-vliegtuig-monteur
een gebrek aan 'management
kwaliteiten'.
Er was toen wel een Neder
landse gegadigde, maar daar
wilde Schols geen zaken mee
doen. Reden daarvoor was dat
hij niet langer het bedrijf in z'n
eentje zou mogen leiden en dat
hij er persoonlijk financieel op
achteruit zou gaan.
In maart was nog sprake van
een overname van de HAL
door de Ierse luchtvaartmaat
schappij Air Lingus en Guin
ness Peat Aviation (GPA),
eveneens uit Ierland. GPA is
ook de maatschappij waarmee
Fokker samenwerkt.
Schols had het allemaal voor
elkaar, verzekerde hij toen zijn
personeel. Op dat moment wa
ren alle 68 personeelsleden nog
in dienst, maar hij kon niet ga
randeren dat een overname
van de HAL door GPA en Air
Lingus niet zou leiden tot een
reorganisatie en ontslagen.
Wat het vertrouwen van het
personeel in Schols nog verder
aantastte.
Een beroep van Schols op de
KLM om 'management-bij
stand' kon door de nationale
luchtvaartmaatschappij niet
worden gehonoreerd. Van deel
name van de KLM in de HAL
kon al helemaal geen sprake
zijn zolang de Europese lucht-
vaartministers met elkaar
overhoop lagen over een ver
dere liberalisering van het
Europees vliegverkeer.
Nadat de Rotterdamse rech
ter in april de HAL failliet ver
klaarde heeft curator mr. Fri
ma, samen met het Rotter
damse gemeentebestuur, ge
probeerd te redeen wat er te
redden viel. Maar niet snel ge
noeg naar de zin van minister
Smit-Kroes.
Met het intrekken van de
vergunning heeft ze derhalve
definitief een streep gezet on
der de activiteiten van Theo
Schols, die dus de hangar weer
kan opzoeken.
LURIE'S OPINION
DETROIT (RTR/UPI) - De Amerikaanse auto-industrie heeft
in het eerste halfjaar van 1987 twaalf procent minder auto's
verkocht dan in de vergeijkbare periode vorig jaar. In totaal
werden 3,64 miljoen auto's verkocht tegen 4,14 miljoen auto's in
de eerste zes maanden van 1986. In juni verminderde de ver
koop van de acht in de VS producerende autofabrikanten met
13,6 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Tege
lijkertijd bleef de afzet van ingevoerde auto's stabiel. Koreaan
se, Britse en Joegoslavische autoproducenten wisten hun ver
kopen te vergroten, maar die groei werd gecompenseerd door
een vermindering van de afzet van Japanse automobielprodu
centen. Het marktaandeel van de ingevoerde auto's bedroeg in
juni 29,4 procent tegen 26,4 procent afgelopen jaar.
RHEDEN - Coveco, een van de grootste vleesverwerkende on
dernemingen in Nederland, heeft vorig jaar 3 procent meer af
gezet dan in 1985. Door een scherpe daling van de verkoopprij
zen daalde de omzet per saldo van 895 miljoen tot 823 mil
joen. De nettowinst bleef met 2,5 miljoen gelijk aan die van
1985, zo blijkt uit het jaarverslag.In de samenstelling van het
resultaat kwamen wel enkele wijzigingen, onder andere door
het ten laste brengen van de reorganisatiekosten die zijn ge
moeid met de aanpassing van de ham- en schouderconserven-
activiteiten in Weert.
DEN HAAG (ANP) - De resultaten in de groente- en fruitsec
tor zijn in 1986 matig geweest. Tamelijk ongevoelig voor econo
mische neer- of opgang bleef de vraag gelijk. Vorig jaar werd
in totaal 855 miljoen kilo verse groenten en 1022 miljoen kilo
vers fruit dóór de Nederlandse bevolking gegeten. Dit staat in
het jaarverslag over 1986 van het Produktschap voor Groente
en Fruit. Ondanks de strenge winter vorig jaar lag de prijs van
verse groente ten opzichte van 1985 gemiddeld genomen lager.
Het prijspeil van groentenconserven bleef nagenoeg gelijk. De
schommelingen bij de prijs van het verse fruit waren groter.
Met name in de tweede helft van vorig jaar daalden de prijzen
flink, zo staat in het jaarverslag.
De omzet van de Nederlandse export daalde vorig jaar met
twee procent ten opzichte van 1985 tot een bedrag van ruim 5,4
miljard gulden. Die teruggang zat hem met name in vers fruit,
vruchtesappen en groentenconserven.
DEN HAAG (ANP) - De verwachte Nederlandse aardgasreser
ves bedroegen per 1 januari dit jaar 1955 miljard kubieke me
ter. Een jaar eerder bedroegen de reserves 1994 miljard ku
bieke meter. De bewezen Voorraad lag begin dit jaar op 1815
miljard kubieke meter, tegen 1855 miljard op 1 januari 1985.
Omgerekend in hoeveelheden volgens de calorische standaard
van het grote Groningenveld, liggen de reserves iets lager. Dat
blijkt uit de stand van de Nederlandse aardgas- en oliereserves
van de Rijks Geologische Dienst, die vrijdag door minister De
Korte is gepubliceerd.
Interveko Breda BV heeft on
langs een overeenkomst gete
kend met Simon Engineering
Engeland om dit bedrijf op ex
clusieve basis te vertegen
woordigen in de Benelux. Si
mon Engineering is een van de
grootste fabrikanten ter we
reld van hydraulische hoog
werkers. Interveko vertegen
woordigde al de Topper-hoog
werkers van Simon-Gala.
Daarbij zijn nu gekomen de
hoogwerkers gemonteerd op
wagens voor industriële toe
passingen en zelfrijdende tele
scoop-hoogwerkers. Hoogwer
kers worden steeds vaker ge
bruikt in de bouw, industrie,
vliegtuigbouw en onderhoud.
RIJSWIJK (ANP) - De Nederlandse zuivel heeft vorig jaar
grotendeels in het teken van de daling gestaan: minder melk
veehouders, minder koeien, minder bedrijven in de zuivelin
dustrie met minder werknemers en minder opbrengsten van de
zuivelexport. Alleen de koeien zelf trokken zich van die ten
dens niets aan: hun gemiddelde produktie steeg van 5.331 naar
5.650 kilogram. Voorzitter drs. H. Schelhaas van het Produkt
schap voor Zuivel schrijft dit in het jaarverslag over 1986.Door
de invoering in 1984 van de superheffing, de regeling van de
Europese Gemeenschap om de melkproduktie te beperken, en
de eind vorig jaar door de EG-landbouwministers gemaakte
afspraken ligt de Nederlandse melkproduktie in vergelijking
met 1983 25 procent lager. Schelhaas verwacht dat de daling
zich in de komende twee j aar zal voortzetten.
WASHINGTON (AP) - Het handelstekort van de Derde
Wereld-landen is in 1986 verdrievoudigd door een sterke
daling van de exportinkomsten.
Het Internationaal Monetair
Fonds (IMF) meldde dat de ex
port van 62 ontwikkelingslan
den op 480 miljard dollar uit
kwam, terwijl er voor 501 mil
jard dollar geïmporteerd werd,
een stijging van het handelste
kort met 15 miljard dollar ten
opzichte van 1985.
De handel van niet-commu-
nistische industrielanden bleef
zich inmiddels uitbreiden en
bereikte een waarde van bijna
drie biljoen dollar. Het meren
deel van deze handel speelt zich
af tussen de westerse indus
trielanden zelf.
Het IMF gaf geen oorzaak
aan van de toename van het
handelstekort van de ontwik
kelingslanden. Leiders van de
Derde Wereld hebben zich ech
ter beklaagd over toenemend
protectionisme in de industrie
landen en stagnatie in het be
drijfsleven, waardoor de be
hoefte aan grondstoffen af
neemt.
Azië beleefde een piekjaar in
1986 wat de export betreft. De
uitvoer van Aziatische produk-
ten steeg naar 190 miljard dol
lar, de invoer naar 205 miljard
dollar, een afname van het
handelstekort van 24 miljard
dollar in 1985 naar 15 miljard
dollar in 1986. China en Hong
Kong presteerden het beste.
De export van Latijnsameri-
kaanse landen daalde met 14,8
procent naar 84 miljard dollar.
Het was het tweede jaar dat de
uitvoer van dat continent te
rugliep. Brazilië leed de zwaar
ste verliezen niet een daling
van 25 miljard naar 22 miljard
dollar.