Renners smoren in de hitte WESTBRABANDER OP GROTE ACHTERSTAND GEREDEN Staatssecretaris geïmponeerd door prestaties renners GROOTS' Stevenhaagen vreest botbreuk TEUN VAN VLIET BEGINT EEN BEETJE TE WENNEN TOUR '87 DINSDAG 7 JULI 198? Aanhangwagen nodig? FRANK FOKKEMA DE STEM EPINAL - Amper een week nadat hij in Geulle op eminente wijze de nationale wegtitel had ver overd, beleefde Adrie van der Poel een enorme afgang. Ritme Schijn TOUR-ANECDOTE Rini Wagtmans verstopte zich achter vrachtwagen Theorie Eerste klim Warmte Peter Gabriel in karavaan SLACHTOFFER VAN VALPARTIJ OP 25 KILOMETER VOOR FINISH 8eRIT 205,5 km EPINAL - In het bic asfalt onder de brar l digde hij 'slechts' als] naar Christophe Lava' Bakoven Dan eerst naar de specialist Tevens vertwur Speelhuislaan 39 Breda-076-710418 T26 Van onze speciale verslaggever EPINAL - Jacques Goddet opende maandagochtend grijnzend de gordijnen van zijn hotelsuite in Straats burg. Bij zijn ochtendgymnastiek stelde de 82-jarige wedstrijd leider vast, dat de zesde etappe van de Tour de France door de Vogezen naar Epinal geken merkt zou worden door de hit te. „C'est-ci bon", mompelde de vitale oude man en trok zijn tropenhelm, model Sherlock Holmes, stevig over zijn grijze schedel. Goddet is van mening dat Tour-renners hun populariteit danken aan 'het grote lijden'. Wielersport in onmenselijke omstandigheden. Hitte is in zijn ogen een wezenlijk onder deel. „Renners moeten niet kla gen", is een bijbehorende stel ling van Goddet. Ze deden het anders wel, de moderne cou reurs. En hoe. „Ondraaglijk", mopperde Gerrit Solleveld, na de eerste Franse etappezege door Christophe Lavainne. „Is het een partij heet, zeg", zeurde Teun van Vliet in koor mee. Hij behaalde al zijn suc cessen van dit seizoen in regen en kou. Van Vliet keek toch op timistisch naar de komende dagen, als over doorgaans vlakke wegen de oversteek, on der Parijs door, naar West- Frankrijk wordt gemaakt. „Ik heb het gevoel, dat ik nu een beetje begin tie wennen. We hebben het hele jaar in slecht weer gereden. De overgang naar deze hitte was wel erg groot". Vooral de Nederlanders had den het er moeilijk mee. Dat was te zien aan het resultaat. Negen renners kwamen voor het peloton in Epinal aan, geen van hen had de Nederlandse nationaliteit. Teun van Vliet becommentarieerde die tegen valler met: „De aanvallers in deze hitte rijden zich allemaal de vernieling in". Wie aan morgen dacht, spaarde zijn krachten in de Vo gezen. Dat deden in ieder geval de kanshebbers. Pas toen La vainne uit de kopgroep demar reerde en de gele trui dreigde over te nemen van de Zwitser Erich Machler kwamen de Carrera's in actie om de kloof te dichten. Lavainne, 23, was de derde joker van Cyrille Guimard voor in het klassement. Hij strandde op 36 seconden van de leiderspositie. Naast het geluk van de etappezege verdiende hij die pech wel, want hij had in de lange vlucht over de Vo- gezen-toppen Champ de Feu en Donon het zware werk aan de concurrentie overgelaten. In de finale had hij meer reserves dan wie ook, zelfs meer dan de hem naarstig nastrevende Me xicaan Raul Alcala. In Epinal werd Cyrille Gui mard geroemd voor zijn emi nente tactische spel. Hij pos teerde drie pionnen hoog in het klassement. Peter Post maalde daar niet om. „Dit wordt een Tour van de lange adem", hield hij zijn renners voor. „Rustig blijven, kalm aan. We moeten toeslaan waar het nodig is". Blamage Van der Poel Als een tweederangs renner werd de Hoogerheidenaar ap grote achterstand gereden in de etappe naar Epinal. „Ik weet wel wat ik wel kan en wat niet. Dit was echt te lastig voor mij", verklaarde de West brabander, die bepaald niet de indruk wekte bekaf door de fi nish te komen, maar zich wel zo gedroeg. Bij de verzorger ge komen, zei hij: „Ik ga met de auto mee. Op de fiets rij ik geen meter meer." Hoewel het bevreemdend is dat het gros van de deelnemers bij elkaar bleef in de eerste etappe met een echte berg en de man van naam Van der Poel er zonder meer afgereden werd, hield de PDM-kopman voor grote eendagswedstrijden bij hoog en bij laag vol dat hij niet beter kon. „Ik kon echt niet t rapper. Ik werd gewoon uit het wiel gereden. Het ritme berg op heb ik gewoon niet zo goed als anderen. Maar het is al zes jaar prijs. Wat dat betreft is er niets veranderd". Het heeft er echter alle schijn van dat Adrie van der Poel de juiste instelling mist om een wedstrijd als de Tour te rijden, zoals Roger de Vlae- minck en Jan Raas, grote klas- sieker-renners uit een vorige Van onze sportredactie SINT WILLEBRORD - De Ronde van Frankrijk kent vele, mooie verhalen. Heldendom en brute pech liggen in de Tour vlak naast elkaar. Vaak ook wordt er in het peloton gelachen. Zoals in 1969 om Rini Wagt mans. De Willebrorder, nu veertig jaar, die in 1973 moest stoppen met wielrennen, reed in dienst van Willem II. Zijn anecdote luidt als volgt: „Ik weet niet precies meer welke etappe het was. In ieder geval gebeurde het wel in de laatste Tour-week. Ik stond vijfde in het algemeen klassement en was dus nog niet helemaal kansloos voor de eindzege. Vandaar mis schien dat ik aan een solo be gon. Zo'n zestig, zeventig ki lometer reed ik alleen voor uit. Op een bepaald moment had ik er genoeg van. Toen ben ik in een dorpje achter een vrachtwagen gaan staan en heb het in volle jacht zijnde peloton laten passeren. Op m'n gemakje pikte ik als laatste weer aan. De renners van de ploeg van Eddy Merckx, die in de gele trui reed, zaten als gekken op kop van de groep te beulen. Ik heb hen 25 kilometer lang hun gang laten gaan. Toen vond ik het te gek worden. Iedereen zat te steunen en te Rini Wagtmans: achter vrachtwagen verstopt. foto archief de stem puffen dat het zo enorm hard ging. Ik ben naar voren gere den en heb aan Merckx ge vraagd op wie hij nu eigen lijk aan het jagen was. Merckx plofte bijna uit elk aar van kwaadheid toen hij mij naast zich zag opduiken. Het bestond namelijk een stilzwijgende afspraak dat als de koers stil lag er door de mensen uit de top van het klassement niet zou worden aangevallen. Dus hij had zich in die jacht op behoorlijk zit ten opwinden dat ik die wet aan mijn laars lapte. Maan den lang heeft Merckx niks meer tegen me gezegd. Aan het eind van het seizoen kreeg ik de kans om hem te vertellen dat het gewoon een iets uit de hand gelopen geintje was geweest Toen kon hij er toch wel waarde ring voor opbrengen. Het ge volg was dat ik het jaar daarop in zijn ploeg reed. Hij wilde kennelijk niet weer verrast worden...." generatie, die eigenlijk ook nooit hadden. Raas keerde bij het eerste contact met het hooggebergte meestal dankbaar naar huis te rug en de gerenommeerde Belg, die meestal zijn eigen pro gramma mocht samenstellen, waagde zich maar enkele keren aan de Ronde van Frankrijk. Het verleden pleit ook niet voor de theorie van Van der Poel dat hij totaal ongeschikt is voor de bergen. In voorgaande jaren reed hij namelijk wel eens zeer verdienstelijk in de cols. „Misschien heb ik eens een keer een uitschieter gehad in Adrie van der Poel wordt ondervraagd door journalisten. Tweede van links Stem-verslaggever Hein Groothuis. - fotoanp de bergen, maar daar houdt het dan wel mee op. Maar ik kan me er niet zo heel druk over maken. We hebben dit weer ge had en voorlopig komen er een paar vlakke ritten aan, waarin we eens iets zullen proberen". De blamage van Van der Poel begon gisteren al op de eerste klim, na goed vijftig ki lometer. Een paar kilometer voor de top van de Col du Kreuzweg zakte de Hoogerhei denaar uit het peloton weg. Aanvankelijk reed hij in zijn eentje verder. Maar naderhand kreeg hij gezelschap van Ste fan Mutter, die eerder door spijsverteringsproblemen ach ter was geraakt Van der Poel: „Van der Kruys (assistent ploegleider bij PDM) kwam bij mij en zei dat Mutter nog ach ter mij zat. Ik heb op hem ge wacht en toen zijn we met zijn tweeën doorgereden." Van der Poel, die 's ochtends voor de start klaagde over de warmte en na afloop van de etappe meldde dat hij last had gehad van steken in de milt, werd voor een groot gedeelte op sleeptouw genomen door de Zwitser. Dat leverde in zoverre resultaat op dat beiden terug keerden in het peloton. Voor Van der Poel was dat echter maar van korte duur. „We de den er veel te lang over, voor dat we aansluiting kregen. Ik had daardoor geen tijd om te herstellen. Toen het op het laatst zo verschrikkelijk hard ging en er ook nog op vals plat moest worden gekoerst, moest ik er weer af. Het is natuurlijk allemaal niet zo denderend, maar het voornaamste is dat Rooks en Delgado goed rijden". HL - Staatssecretaris Dick Dees (links) in gesprek met ploegleider Jan Raas. - fotoanp Van onze speciale verslaggevers EPINAL-Hooglijk in wielrennen geïnteres seerde eregast in de Ronde van Frankrijk was gisteren staatsse cretaris Dick Dees van WVC. Hij bekeek de zesde etappe tus sen Straatsburg en Epinal vanuit de ploegleiderswagen van Jan Raas. Dees meende als regel matig toeschouwer bij de Acht van Chaam en enthousiast toerfietser redelijke kijk op wiel rennen te hebben. Tot hij de Tour-renners be zig zag. „Ik dacht dat die mannen het altijd eerst een paar uur kalm aan deden. Het tegendeel was waar. Ik ben geim- poneerd door hun pres taties". „Ik vond dat ik als staatssecretaris, die sport in zijn portefeuille heeft, van mijn belang- EPINAL - Peter Gabriel, de ex-leadzanger van de pop groep Genesis, volgt de etappe van vandaag in de Tour. Hij rijdt mee in de wagen van de Roland-ploeg. Gabriel is als genodigde bij de Grande Bou clé terecht gekomen via Tor hout/Werchter, de organisatie van twee popevenementen in België, die co-sponsor is van de formatie van Roger Swerts. Steve Bauer reed gisteren een tijdje met een half stuur. Hij was betrokken bij de mas sale valpartij, waarvan Peter Stevenhaagen het grootste slachtoffer was. Omdat Bauer ook niet meteen hulp kreeg, reed hij maar op z'n zwaar be schadigde fiets. stelling blijkt moest ge ven En dat is echt niet met tegenzin gebeurd Integendeel, want ik ben een liefhebber van wiel rennen. Ik moet zeggen dat ik een heel fijne dag heb gehad. Het is gewel dig om het van zo dicht bij mee te maken. Ik zou nu naar huis willen bel len om te zeggen dat ik nog een poosje wegblijf. Maar dat kan natuurlijk niet. Van de week heb ben we weer minister raad". Aan de vooravond van de zesde etappe had staatssecretaris Dees een lang onderhoud met Hein Verbruggen, de voorzitter van de prof sectie van de wereld- wielrenunie, over aller lei zaken betreffende de wielersport. Een was de subsidie voor een kost baar onderzoek naar de werking van verschil lende manieren van do ping, waaraan een groot aantal profs uit Neder land en België mee werkte. Van onze speciale verslaggevers EPINAL - In Epinal hielt Christophe Lavainnl Frankrijk aan de eerst# etappezege in de Tour. Oi hem was niet bepaald gerei kend. De 23-jarige pupil val Cyrille Guimard was tot n| toe niet bepaald een uitgel sproken winnaarstype. li drie en een half jaar bel roepsrenner was hij pas aal zijn vierde overwinning toa Christophe Lavainne kan niefl uitstekend, wel van alles goeJ Tot veldrijden toe. In de wint snoepte hij in Praag Henm Stamsnijder nog de derd plaats in het wereldkampioen schap af. 1 TOUR MORGEN Van onze speciale verslaggever Hein Groothuis EPINAL - Kreunend van de pijn, die geïllustreerd werd door grimassen op zijn ge zicht, zat Peter Stevenhaa gen in de PDM-bus, een paar honderd meter achter de finish in Epinal, toen de wreef van zijn rechtervoet betast werd. „Ik vrees", sprak de Haarlem mer even later, „dat ik iets ge broken heb. Ik voelde iets knappen. Een middenvoets beentje, was het eerste wat ik dacht Foto's zullen moeten uit wijzen of het meevalt of niet". Peter Stevenhaagen was het ergste slachtoffer van een val partij op 25 kilometer van de finish, waarbij een twintigtal renners betrokken was. Stevenhaagen: „Voor mij werd er ineens aan alle kanten geremd. Ik reageerde meteen. Ik stond praktisch stil, toen een renner met denk ik wel zestig in het uur achterop mij knalde. Hij schoot over mijn rug heen en vloog door de lucht Wie het was, weet ik niet. Ik weet al leen dat hij een blauw shirt droeg. Ik kon me er verder ook niet zo druk over maken. Ik was alleen maar met mezelf bezig. Mijn rechtervoet zat be kneld in het pedaal en het was zaak voor mij me zo goed en kwaad als dat ging te bescher men". De gevolgen van de crash waren desastreus voor de Noordhollander, die vorig jaar 29ste werd en in zijn tweede Tour opnieuw een goed klasse ment had willen neerzetten. Want behalve de voetblessure hield hij er ook een totaal ver nielde fiets aan over. Stevenhaagen: „Het duurde lang, voordat ik de achtervol ging kon inzetten. De auto's stonden allemaal stil. Mecani- ciën Herman Vanderslagmolen kwam naar mij toe lopen met een stel wielen. Het voor- en achterwiel waren er snel inge zet, maar toen was de ellende nog niet voorbij. Goed en wel op de fiets merkte ik pas dat het rechterpedaal helemaal verbogen was. Het zou me zelfs niet verbazen als de crank ook nog helemaal scheef is. Ik heb nog een eindje doorgereden op die fiets, totdat de auto met mijn reservefiets bij mij was. Daarop voelde ik mij niet echt prettig. Hij heeft exact dezelfde afmetingen als mijn normale karretje, maar je merkt toch verschillen. Je merkt het zelfs als het stuurlint iets dikker is". Peter Stevenhaagen begon vervolgens in zijn eentje aan een kansloze achtervolging, omdat het peloton er toen de volle vaart in had. Ploegleider Jan Gisbers: „Direct nadat hij gevallen was, gingen ze zeven tig in het uur rijden. Ik weet niet waar dat naar toe moet. Boifava zei na afloop tegen mij: ik laat die trui niet meer verdedigen, want dan rijdt mijn hele ploeg zich naar gort". Peter Stevenhaagen, die door een wedstrijdcommissaris streng werd gadegeslagen - „Ik mocht zelfs niet even in de buurt van een motor of auto rijden. Belachelijk gewoon, als je door pech achterop bent ge raakt" - vreesde tijdens zijn solo het ergste. „De mensen waren alles al aan het opruimen. Straks kom ik ook nog te laat, flitste het door mijn hoofd". Uiteindelijk kwam Stevenhaagen nog ruim op tijd binnen, op 10 minuten en 49 seconden van winnaar Lavainne. „Niettemin is het ontzettend frustrerend. Ik ging steeds als een van de eersten van de grote groep over de bergen. En dan ineens lig je zo te spartelen. Ik heb alleen een geluk gehad, dat het niet is gebeurd op die plek met dat zachte asfalt. Daar was ik blij dat ik een zonnebril op had. De klodders asfalt vlogen je werkelijk om de oren. Kijk, aan mijn been zit nog wat. Als ik daar gevallen was, had ik nu onder de brandwonden geze ten. Het viel me trouwens toch meteen op, het verschil tussen de Duitse en Franse wegen. De Duitse wegen waren echt per fect in orde. Een paar honderd meter in Frankrijk kwamen we al kanjers van gaten in het wegdek tegen". Vlak voor de fietsverwisse- ling werd Stevehaagen overi gens voorbij gereden door Adrie van der Poel. De Neder- 8.7.87 BS22ZZZJ Peter Stevenhaagen: vrees voor breuk in rechter voet. fototonnystroucken landse kampioen wachtte niet op zijn ploeggenoot om samen naar de eindstreep te rijden. Van der Poel had het moeilijk genoeg met zichzelf. Met holle ogen van uitputting kwam hij in Epinal aan. „Die warmte is moordend voor mij", vertelde hij, „ik heb wel gezien dat Ste venhaagen bij de valpartij be trokken was. Ik kon niets doen". Stevenhaagen vond die houding niet echt leuk. „Het is aan de ploegleiding om zo'n be sluit te nemen j Een minuut later denderc winst na de vlucht, die 13 Raul Alcala gering. Zekel I die hij zich getroost had] een gelukkig man. Want hij had ruim een uur| 1 de lenzen van de televisiecan I ra's gereden. Straks wordenl I beelden ook in Mexico (I tijdsverschil is acht uur) uitg zonden. Raul Alcala weet dat zl moeder, broers en zusjes zuil kijken en zich met hem of het publicitaire succes zu verheugen. Want hoe vaker J f cala in het profpeloton opv| hoe dichterbij komt de ver zenlij king van zijn grote i<| j aal: een huis kopen voor moeder en de vijf kinderen, J nog thuis zijn. Het verhaal van Raul Ala is er een zonder valse seq menten. Het is levensecht, i getekend in een van de arn milieus van Mexico. In de hi| het stof en uitzichloos balan ren op de rand van het staansminimum. Het speelt in Monterrey,] bakoven van Mexico, in klemd tussen de Golf van 1 xico en de Atlantische Ocea Daar is vader Alcala autom, teur. Hij verdient een hona loon. Maar toch kan hij zijn] zin van zeven kinderen er| mee in leven houden. breekt het meest dramatic loment aan in het leven Raul Alcala: zijn vader verL het huis en laat z'n gezin in :re armoe achter. Geen sociale voorzienin| is nauwelijks eten en lagen gaan de kinderen longer naar bed. Het zijr lendige jaren. Op z'n twaalfde weet Jcala, die de smerigste 'eitjes opknapt om aan setje geld te komen, beslat 'eggen op een oude racefj Stilaan gaat de fiets een angrijke rol in zijn leven 1 en. Want Raul wint in wia 'edstrijden pesos voor del ïilie. Om er eten van te ko| In 1984 mag hij zelfs mee i ie Olympische Spelen. In 'ordt hij professional ir -inerikaan.se ploeg van •leven waar ploegleider TOUR OP RADIO EN TV TELEVISIE Nederland 2:15.30-16.45 uur streeks verslag van de rit Epinal en Troyes. 17.55 uur: samenvatting de etappe Epinal-Troyes. België 1: 15.30-16.45 uur: reC streekse reportage van de Epinal-Troyes. 18.35 uur: samenvatting Bj nal-Troyes. RADIO Radio 1: 14.05-17.00 uur: Tour de France. BRT 113.33-17.45 uur: Radio Tot •PINAL - Mathieu fnans kwam gisteren ■ieuw met achterstand 1 j nen, geringe overig .maar echt in moeilijkhd Verkeerde hij nooit. jjOm problemen te vooi jPien koos de in Spal Wienst rijdende Nederlan ,isteren voor de aanvall ing mee met een vrj anval. Jlk ben meegegaan om voorsprong aan de klim te «en beginnen. Dat lukte pi Ik was wel even bang dat die eerste berg kapot zou en gereden, omdat wij nat groepje een paar i Klimmers bij hadden. On, asten te imponeren, pakl i eerste tussensprint Pen ze het op die klim thien wei een beetje kalm! acht ik. Ik had mijzelf er

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 6