'Torhout- Werchter' overtreft zichzelf
r ïeste
Stotteren niet helss stem geestei
gevolg van angst DR M00
WEGW
IGGY POP, EURYTHMICS EN PETER GABRIEL IMPONEREN 120.000 KIJKERS
DE STEM extra maandag 6 jul11987
TORHOUT - Het dubbelfestival 'Rock Torhout-
Werchter' is er in zijn elfde editie voor de tiende
keer in geslaagd zichzelf te overtreffen.
Waldheim
Waldheim 2
Waldheim 3
Dierenleed
Lubbers en
Van Velzen
Lubbers
Aap uit de mouw
Gerechtigheid
Half miljoen
Vloeiend
leidschendam
(ANP) - „De organisa
torische eenheid der
jterken is niet nodig.
Dat moeten we vooral
niet doen. Het is genoeg
als de kerken één in
Christus zijn. Dat is
ook bedoeld met het
bijbelwoord 'opdat zij
alleen één zijn'".
verheersen
Aanleg
LOSSE
FLODDERS
Biddend
over
de
Middellaan
T48
Door Chris van Nijnatten
Inrichter Herman Schueremans mag zich onbelemmerd
een jaar lang op de borst slaan.
Een vlekkeloze organisatie,
massale belangstelling en op
zijn zachtst gezegd zeer impo
nerende optredens van Iggy
Pop, de Eurythmics en Peter
Gabriel zijn na het afgelopen
weekeinde voor hem de beste
argumenten om de komende
tijd eens met een pedant ge
zicht in de wereld van festival
directeuren rond te stappen.
Zelfs op sportief gebied is er
driftig aan het succes meege
werkt. T/W stopt een interes
sant deel van zijn winsten in
een profwielerploeg. En laat nu
net Herman Frison, lid van die
ploeg, zondagochtend de vierde
etappe van de Tour de France
winnen. Welk een toeval
Muziek voor de massa, ver
deeld over twee dagen togen
ruim 120.000 popliefhebbers
naar het Vlaamse land, maar
tevens kwaliteit voor de massa.
Waar andere festivals zich in
de hoek gedrukt voelen door de
concurrentie van rondtrek
kende giganten (U2, Prince,
Bowie, Genesis) daar blijft
T/W recht overeind door een
uitgekiende programmering.
Concessies aan de grootste
gemene deler van het poppu
bliek zijn bij Schueremans en
zijn 1500 medewerkers uit den
boze. Kwaliteit is het enig ge
hanteerde criterium, waarbij
slechts onderscheid in twee
soorten gemaakt wordt: een
voor de fijnproevers (dit jaar
Julian Cope, the Triffids en
Echo and the Bunnymen) en
een voor de massa (Eurythmics
en Peter Gabriel). Voorts was
er een plaats voor Iggy Pop in
de afdeling herkansingen en
the Pretenders (woensdag in
Brussel in het voorprogramma
van U2) in de categorie 'jullie
zijn toch in de buurt, dus kom
maar langs'.
Een blik op de historie van
T/W toont aan, dat het festival
zes jaar nodig heeft gehad om
tot volwassenheid te komen.
Het begon in 1977 met vijfdui
zend bezoekers en een 'line-up'
met namen als Dr. Feelgood,
Kayak en Kaz Lux. Zou er een
Michelingids voor popfestivals
bestaan, dan was door de con-
naisseurs reeds in 1983 het
maximaal aantal sterren ver
geven. Op een affiche met on
der anderen U2, the Euryth
mics, Simple Minds er) Van
Morrison kwamen bijna 75.000
mensen af.
Vorig jaar schrok de organi
satie van zijn eigen succes:
twee keer 60.000 jongeren be
volkten de terreinen aan de
Hillestraat (Torhout) en
Haachtsesteenweg (Werchter).
Besloten werd het aantal bands
van acht terug te brengen naar
zeven, de kwaliteitsnorm nog
hoger op te schroeven en de
zorg voor een soepele infra
structuur prioriteit te geven.
Dit alles om het eigen evene
ment in de hand te houden.
Graadmeter voor slagen, dan
wel falen zou de editie van dit
jaar moeten zijn. Schueremans
en co. kunnen hun certificaten
gaan ophalen; ze zijn geslaagd,
cum laude.
De eerlijkheid gebiedt twee
zaken vast te stellen. Uw ver
slaggever bezocht van T/W '87
slechts het filiaal in Torhout en
daarbij is het optreden van Ju
lian Cope, die het festival open
de, aan de aandacht ontsnapt.
De als nummer twee gepro-
gammeerde Triffids wisten
slechts een deel van het publiek
voor zich te winnen met hun
afwisselend droevige en zeer
vrolijke, maar altijd wat moei
lijke muziek. De Housemartins
vormden daarna slechts een
ogenschijnlijk vrolijke noot in
het programma van T/W. Wie
met een half oor de uit Huil af
komstige Housemartins onder
gaat, hoort zomerse deunen en
op de muziek van de Jam
geënte rock. Maar achter hun
zonnige klanken bleek bittere
kritiek op alles wat met kapi
talisme te schuilen, zo leerden
Zangeres Annie Lennox van de Eury thmics in Torhout: subliem en verleidelijk.
FOTO DE STEM
hun teksten.
Tegen de klok van drie uur
kondigde zich het eerste hoog
tepunt aan in Torhout. Iggy
Pop, de uitvinder van punk en
garagerock, de baldadige (ex-
?)junk besprong het podium,
rende op zijn fans af, viel in
alle consternatie achterover en
begon zijn concert.
Pop is een tot mens gewor
den orkaan, die ongeveer veer
tig jaar is, maar rondspringt
als een door bolletjes speed op
gefokte zestienjarige. Als je
Pop van dichtbij recht in de
ogen kijkt, ontwaar je de riolen
van New York, maar Pop is
weer de oude, zoals zijn aan
hangers hem kennen van zijn
periode met The Stooges.
Spugend in het publiek, ka
ratetrappen oefenend en zijn
bandleden opzwepend bracht
Pop de 63.000 toeschouwers in
Torhout bijna buiten zinnen.
Pop verstaat de kunst om met
rauwe rocksongs op een over
donderende begeleiding een
massaal publiek te emotione
ren. Gekanaliseerde agressie
ontlokte hij aan de duizenden,
om ze op het laatst weer tot be
daren te brengen. Met onder
meer inspirerend gebrachte
nummers als 'Blah, Blah, Blah',
de klassieker 'I wanna be your
dog' en 'Feel all right', demon
streerde de in het dagelijks le
ven James Osterberg hetende
zanger zijn zoveelste depressie
te hebben overleefd. Punk is
dus inderdaad niet dood.
Met Echo and the Bunnymen
en de Pretenders kende T/W
zijn rustpuntjes. Leuk voor de
liefhebbers, onderhoudend
voor de modale bezoeker, maar
verder niet verrassend. Opval
lend was wel, dat Pretenders-
zangeres Chrissie Hynde muzi
kaal op dreef was, maar haar
presentatie wel erg door echt
genoot Jim Kerr (Simple
Minds) heeft laten beïnvloeden.
De grote klapper van het
muziekfestijn kwam met het
optreden van de Eurythmics.
Het podiumdoek werd open ge
scheurd door een enorme rits
sluiting, 'Sex Crime' volgde en
voorts een 'alle dertien goed'
serie, die artiesten van het ka
liber Annie Lennox/ Dave Ste
wart zich kunnen permitteren.
Een klasserijke voordracht,
prachtig gitaarwerk van Ste
wart, sublieme zang van de
verleidelijke Lennox, een per
fect aanvullende zwarte ach
tergrondzangeres en een bege
leidingsband in grote vorm.
Een gedeeltelijke striptease
van Lennox en een gedreven
'Sisters' en 'Miracle of Love' als
toegift bracht het gehoor in
vervoering.
Peter Gabriel bleek de ideale
afsluiter van T/W. De ooit bij
Genesis spelende Gabriel heeft
de status om 'top of the bill' te
kunnen zijn en brengt een mee
slepend soort muziek, die het
publiek enthousiast maar kalm
en niet in opperste staat van
opwinding de weg naar huis
doet nemen.
Gabriel genoot het voordeel
om als enige in de schemering
te kunnen optreden, zodat hij
de toeschouwers kon vergasten
op een fraaie (geheel compu
tergestuurde) lichtshow. Heel
gevoelig, gebruik makend van
zijn charisma, soms zijn enga
gement benadrukkend, dan
weer duetten zingend met
zwaar synthesizergeweld,
bracht Gabriel T/W naar zijn
laatste hoogtepunt, voor dit
jaar.
In De Stem van 29 juni jl.
heeft de heer Schneiderberg
een zg. syllogisme nodig om
tot een uiterst kwetsende en
foute conclusie te komen. De
christelijke moraal en naas
tenliefde waarop hij zich
beroept is de joodse moraal
ons gegeven en geleerd door
de trouwe jood Jezus. Dat
wij christenen na bijna 2000
jaar niet goed uitleggen en
toepassen is een zaak voor
de christenen.
Als katholiek moet de
heer S. toch geleerd hebben
dat voor vergeving van onze
zonden berouw nodig is.
Zonder berouw geen verge
ving. Dat berouw heeft
Waldheim nog niet getoond
en vergiffenis heeft hij ook
niet gevraagd. Daarvoor
moet Kurt terecht bij zijn
eventuele slachtoffers en
niet bij onze paus.
Door dergelijke grove en
discriminerende opmerkin
gen wordt onze paus niet
gediend. Integendeel.
Rucphen
P. Marijnissen
In het ingezonden schrijven
d.d. 29 juni 1.1. van de heer
Schneijderberg staat o.m.
geschreven: 'Een kwestie
van christelijke moraal en
naastenliefde. Dat de joden
zich die moraal na 2000.jaar
nog niet hebben eigenge
maakt, is hun probleem en
niet dat van de paus.'
Ik denk dat wij er dank
baar voor moeten zijn, dat
de joden dat inderdaad niet
hebben gedaan: de wereld
zou er nog veel beroerder
hebben uitgezien. De joodse
geschiedenis gedurende 2000
jaar christendom is gemar
keerd door progroms,
moordpartijen, brandsta
pels en crematoria; vervol
gingen zonder weerga, eeu
wenlang krachtig onder
steund en gedragen, om niet
te zeggen: gestimuleerd,
door onze zeer christelijke
leiders. God zij dank waren
zij niet allemaal zo, en zeker
in onze tijd is daarin (einde
lijk) een grondige verbete
ring gekomen.
Past ons een 'mea culpa'
voor de erf- en andere zon
den voor de eeuwen
lange christelijke praktijk
van christelijke moralisten
tegenover de joden is het
'maxima culpa' nog veel te
zwak uitgedrukt.
Vervolgens: het is blijk
baar iets bijzonders, dat het
hoofd van de rk kerk zich
houdt aan de eis van Chris
tus om zijn vijanden te ver
geven. Zodra hij (de paus
dus) dit doet, moet dat blijk
baar worden beloond met
het recht 'ieder ander te
ontmoeten'. Ik vind dat
nogal beledigend voor de
paus om hem voor een zo
vanzelfsprekende zaak een
pluim te geven.
Onwetendheid is niet erg;
niemand kan alles weten.
Het wodt echter domheid,
als men zich uitspraken als
die van de heer Schneijder
berg veroorlooft over het
gedrag van de joden.
CJ. van Staveren
Breda
't Ingezonden stuk van J.
Schneyderburg 29-6-'87 ge
tuigt van domheid en onno
zelheid, in 't bijzonder waar
hij schrijft over de 'Christe
lijke moraal en naastenlief
de'. De joden zouden zich die
'moraal en naastenliefde' na
2000 jaar nog niet hebben
eigen gemaakt.
Gelukkig maar voor de
joden. Schneyderberg moet
zich eerst maar gaan ver
diepen in de joodse en
christelijke geschiedenis
van de laatste 2000 jaar. 't
Boek van dr. Ham Jansen
'Christelijke theologie na
Auswitz' zal hem in z'n ver
dieping van grote dienst
kunnen zijn. Na 't lezen van
dit boek zal hij zeker héél
véél toontjes lager zingen.
Dongen
C. M. Borm
Dat niemand een dier kan
zien lijden, wordt bewezen
door het feit dat én de poli
tie én de brandweer vrijwil
lig in actie kwam om een
jonge kraai, die onnodig
hing te sterven, te bevrijden
uit haar benarde positie.
Het dier was namelijk
verstrikt geraakt in een ny
lon koord en hing onderste
boven uit het ouderlijk nest.
Na een lange strijd belden
de bewoners de politie op
die direct poolshoogte
kwam nemen. De politie
agenten zelf klommen 8%
meter hoog. Het lukte niet
de kraai te pakken. Na mo-
bilofonisch contact met het
hoofdbureau werd beslist de
brandweer in te schalelen,
die meteen kwam met groot
materieel. De prachtige
nieuwe laderwagen kwam
goed van pas en het dier
werd bevrijd.
Dank en hulde voor de
geweldige, misschien wel
dure maar zeer menselijke
inspanning van brandweer
en politie.
P.J.H. van Acker
Oosterhout
Twee opmerkelijke uitspra
ken van CDA-kopstukken
op een congres van het CDA.
Wel wat laat gaat Lubbers
inzien dat de werkloosheid
in 1990 niet tot 500.000 is ge
daald. Hier is al lang voor
gewaarschuwd. Het was al
tijd aan dovemansoren ge
richt. Toch bang dat hij zijn
politieke lot moet verbinden
aan zijn eerdere uitspra
ken? Zijn eerdere uitspra
ken gaat hij nu afzwakken.
Eer. jaar later mogen het er
ook 500.000 zijn.
Daar kunnen de werklo
zen het voorlopig mee doen
Moet hij als minister-presi
dent zulke uitspraken niet
eerst aan het parlement
kenbaar maken. Nee, hij
deed dat op een plaats waar
die aanwezigen toch niets
terug zeggen. Als zulke ge
dachten en uitspraken maar
dikwijls worden herhaald,
gaan de mensen er nog in
geloven ook. Wel jammer,
Waïit met dit beleid en alle
maatregelen tot nu toe ge
nomen is ook in 1991 de
werkloosheid niet tot 500.000
gedaald. Voorzitter Van
Velzen van het CDA dacht
ook met iets nieuws te ko
men, namelijk dat de mens
een sociaal wezen is. Die
uitspraak is al net zo oud als
de mensheid zelve. Om als
mens op de wereld te komen
zijn er al twee voor nodig.
Heel zijn verdere leven is de
mens aangewezen op elkaar
en kan de een de ander niet
missen
Gezamenlijk moet de
mens de maatschappij zo
vormen dat ze allemaal tot
hun recht komen. Wat heb
ben we er in het verleden
van gemaakt? Toch hebben
christelijke partijen ook in
ons land veel invloed gehad
en hebben dit nog altijd. Ik
denk dat Lubbers en Van
Velzen met zorgzaam en
verantwoordelijk iets an
ders bedoelen dan het in
christelijke zin zou moeten
zijn. In ons eigen land leven
plus minus 700.000 mensen
beneden de armoedegrens.
Hierdoor veel verborgen ar
moede.
Ons sociaal verzekerings
stelsel is uitgekleed. Het
voedingspatroon van vele
mensen waaronder veel be
jaarden is onder het mini
mum gedaald. De gezond
heidszorg is straks voor vele
bejaarden en minima niet
meer betaalbaar. Is dat geen
vorm van verkapte eutha
nasie? Zolang de zorgzaam
heid en verantwoordelijk
heid niet verder gaan dan
het eigenbelang van het in
dividu, zal van het sociaal
wezen van de mens in de
praktijk weinig terechtko
men. Welke woordkeuze
ook, zorgzaam of verant
woordelijk, als christelijke
partijen in deze materie
geen voortrekkersrol ver
vullen zal de aalmoezentijd
van voor de Tweede We
reldoorlog weer terugko
men. Daarom moet Lubbers
en Van Velzen eerst maar
eens leren wat sociale zorg
zaamheid en verantwoorde
lijkheid precies inhouden.
Breda
P. v. Gurp
Meer dan zes jaar kabinet
Lubbers. Bezuinigingen, be
loften, geharrewar in de
coalitie; genoegzaam be
kend. Kabinet, coalitiegeno
ten en werkgevers enerzijds
met veel elan aan de slag om
werkloosheid te bestrijden
en het financieringstekort
zo klein mogelijk te houden
maar anderzijds met een
uitgebreid scala aan wensen
om door middel van subsi
dies de economie leven in te
blazen en in het bijzonder
de zachte sector aan te pak
ken.
Dat zou het middel wor
den voor de maatschappij
van hardwerkenden. Ook
nog de bezem door het amb
tenarenapparaat. Een sa
menleving die door voor
gaande kabinetten met een
sociaal ideaal verziekt was.
Nu als beginsel arbeid, adelt
met de noodzakelijke peri
kelen van de bijscholing en
omscholing.
Het toekomstbeeld wie
niet ploegt zal niet oogsten
Maar het ideaal, productie
middelen in eigendom van
particulieren of vennoot
schappen door hen geleid
ingericht op winst, beant
woordt nauwelijks aan de
doelstelling; meer werk. En
als de lage dollarkoers als
oorzaak van de economische
neergang genoemd wordt,
waarom worden de han
delsbetrekkingen noch de
Sovjet-Unie niet nauwer
aangehaald. De roebel staat
hoger genoteerd dan de dol
lar. En Gorbatsjov heeft
meer te bieden dan Reagan.
Daarom moeten wij geen
hoge verwachtingen hebben
van de top in Venetië. Het
wordt daar een theatrale
vertoning over de proble
matiek van Aids en escorte
van tanks in de Golf.
H. Telchuijs
Oosterhout
Als je je ergens over kunt
verheugen als rooms-katho-
liek, is het wel dat er orga
nisaties in de wereld zijn die
op het gebied van de media
het Vaticaan ten dienste
staan om de Blijde Bood
schap minimaal te verhul
len tegenover het marxisme
dat het maximaal probeert
te elimineren!
Alle eeuwen door is de
mens zoekend en tastend
rondgegaan om de weg, de
waarheid en het leven te
vinden. Alleen in dit tijds
gewicht raakt de mensheid
bekneld en gemakkelijk ge
havend, gewond, gekwetst.
De hele wereld lijkt op zijn
kop te staan. Normen en
waarden devalueren met de
minuut.
In 'De Stem' van 29 juni jl.
een artikel over 'Internatio
nale zorg over mediapoli
tiek van 't Vaticaan'. Hier
komt de aap al uit de mouw,
want zeker onze moeder
kerk, die het Vaticaan voor
de rooms-katholieken is,
mag en moet terecht ook be
schikken over een eigen me
dia en dan liefst wereldwijd,
gezien haar goddelijke en
apostolische verkregen op
dracht!
Oosterhout
H. Hoegen
Gejaagd raast Ombudsman
Frits Bom door de zonnige
kant van Europa. Als een
toonbeeld van opofferings
gezindheid schreeuwt deze
moderne Robin Hood weke
lijks voor de camera om ge
rechtigheid. Zijn kruistocht
is voornamelijk gericht te
gen de verfoeilijke reisorga
nisaties, die zich elk jaar
weer opnieuw van hun
slechtste kant laten zien.
Omdat het lot van mis
deelde landgenoten Bom
aan het hart gaat, blijft hem
niets anders over dan afrei
zen en ten strijde te trekken.
Bom zelf heeft niets te kla
gen, behoort tot de gegoede
klasse en is daarom in staat
op te komen voor de wat
minder toebedeelde massa.
Hij slaagt er daarbij als
geen ander in mensen voor
de camera aan het huilen te
krijgen.
Mensen, geslachtofferd
door een onvoorstelbare
naïviteit en nalatigheid.
Zelden is Bom in de positie
het leed wat te verzachten,
maar het levert wel mooie
plaatjes op. Als deze men
sen, die bij Bom in het pro
gramma verschijnen, een
doorsnee vormen van het
Nederlandse volk, dan zou
je bijna van nationaliteit
willen veranderen. Ze rei
zen voor gemiddeld drie
honderd gulden per week
naar de Costa del Sol of iets
dergelijks, en zouden voor
dat geld het liefst in het Hil
ton willen zitten. Heeft men
geen kamer met uitzicht op
zee, maar op een blinde
muur, dan is dat weer reden
tot waterlanders, en Bom
maar filmen.
Zouden nu alle domme
Nederlanders dezer dagen
in Spanje vertoeven, zodat
ons volk in der lande alleen
nog maar uit intelligentsia
bestaat? Te vrezen valt van
niet, als je dagelijks de
domme radiospelletjes be
luistert, met nog veel dom
mere deelnemers. Met welk
recht kijken wij toch neer
op onze Zuiderburen?
Roosendaal
Jaap Pleij
om al dan niet stotterend i
vloeiend sprekend door h
leven te gaan. In Nijmegen
een therapie ontwikkeld 4
zich richt op het laatste,
vraag is alleen: heeft iemar;
het ervoor over om zijn leve
lang alle aandacht te blijve
houden voor de manier va:
spreken.
Een andere mogelijkheid
om het stotteren te accepte
ren. Dat gebeurt via de
naamde 'Doetinchemse me
thode', waarbij mensen lere:
omgaan met hun stotterei
Veel mensen hebben daa
baat bij. De samenlevii
wordt er momenteel via ad
vertenties in kranten en re
clame op televisie op geweze
om mensen die stottereni
tijd te gunnen hun zegje
zeggen.
Volgens Peters ligt er a
stotteren vaak noch een psj
chisch noch een lichamel|
gebrek ten grondslag. Hooj
uit zou je kunnen spreke
van een soort (erfelijke) aar,
Door Frits Stommels
NIJMEGEN - Angst blijkt een veel minder grote rol bj
het stotteren te spelen dan algemeen wordt aangenj
men. Zeker zo belangrijk zijn ademhaling, stem en art)
culatie.
De spraakmotoriek dus.
Angst of spanning in spreek
situaties zijn eerder het ge
volg dan de oorzaak van het
stotteren
Dat concludeert de psycho
loog drs. H. Peters, die aan de
Nijmeegse universiteit pro
moveerde op een studie over
hoe het apparaat van adem
haling, stemgeving en articu
latie werken bij iemand die
stottert. Naast een psychisch-
emotionele zaak blijkt stotte
ren vooral het gevolg te zijn
van een lichamelijk iets.
Exclusief blijkt stotteren in
ieder geval niet te zijn. Zo'n
half miljoen Nederlanders
hebben het in hun leven een
korte of langere tijd gedaan.
Maar meestal vonden zij zelf
de goede weggetjes om eruit
te komen.
Volgens Peters, werkzaam
op de afdeling stem- en
spraakstoornissen van het
Sint Radboudziekenhuis in
Nijmegen, is het niet waar
dat stotteren wordt veroor
zaakt door angst en spanning
en dus een hoofdzakelijk
emotioneel probleem zou zijn.
Hij heeft aangetoond dat
(ook) de vloeiende spraak van
stotteraars - dus als je het
stotteren niet hoort - een aan
tal motorische beperkingen
heeft. Zo neemt bijvoorbeeld
het op gang komen van de
spraakbewegingen bij stotte
raars meer tijd in beslag. Ook
zijn adem-, stemgevings- en
articulatiebewegingen dik
wijls minder op elkaar afge
stemd.
Het stotteren begint zich te
ontwikkelen rond het derde,
vierde of vijfde jaar. De
vraag is dan hoe de omgeving
ermee om gaat. Het is niet
goed als ouders zich overma
tige zorg gaan maken of hun
kind wel goed uit de woorden
komt. Ze moeten ook niet di
rect de woorden gaan zeggen
waar het kind naar zoekt. Er
moet, zegt Peters, een open
benadering zijn en niet alleen
de angst dat het kind blijft
stotteren.
Aan het stotteren zitten
drie kanten. Op de eerste
plaats is dat het spreken zelf,
vloeiend of minder vloeiend.
De tweede kant is de vraag
hoe iemand zich voelt in
spreeksituaties en de derde
wat iemand daarbij denkt.
Als hij of zij bepaalde dingen
niet denkt te kunnen dan zul
len die dingen uit de weg
worden gegaan. Heeft iemand
problemen met het telefone
ren dan zal hij dat zo weinig
mogelijk doen.
sen. De aanleg bij een stotte
raar ligt in de weinige
weeglij kheid van het spraak
orgaan.
Peters: „Je kunt als stotte
instrument te bespelen."
Dat zegt dr. R. J. Mooi, die
onlangs afscheid nam als
secretaris-generaal van de
Nederlandse Hervormde
Kerk, het grootste protes
tantse kerkgenootschap in
ons land.
,Hoe moet je die eenheid dan
voorstellen? Alles in één ge
bouw met landelijk allerlei ra
den? Een paus aan het hoofd?
Is dat het ideaal?"
Naar zijn mening moeten de
kerken ten nauwste met elkaar
in verbinding staan, elkaar sti
muleren en respecteren zodat
ze een levende geestelijke rela
tie met elkaar hebben. „Ik ben
kg^Zoalserme^enzijné "y met de verscheidenheid,
aanleg hebben om al dan nt ^verser dp kerk hne m»r
hard te kunnen lopen of fie;
Hoe diverser de kerk, hoe meer
plaats er voor mensen is".
Volgens Mooi is onvoldoende
doordacht wat er met de een-
leid der kerken wordt bedoeld.
,Er is een rooms-katholieke
terkopvatting, een oosters-or-
raar heel goed leren o,
vloeiend te sprekea Daai 1
voor moet je leren je spraak
In Nijmegen bestaat die m
gelijkheid via een thera;
die zes weken duurt en waai
bij men dagelijks met stem,
spreken bezig is. Het is
zeer geconcentreerde aani
die neerkomt op 140 werki
ren. Iemand die dat achter
rug heeft kan vloeiend spi
ken. Maar dan moet hij of
zelf verder.
Dat betekent dat zo iem;
van moment tot moment vi
aandacht moet geven aan
manier van spreken,
vraagt heel veel discipline
is zeer vermoeiend. De vra:
is dan ook wat zo iets de stcjl}
teraar oplevert en wat
hem of haar waard is
voortdurend vloeiend te spi
ken. (Want stotteren doe
niet steeds, maar zo nu en
en vaak naar gelang de t
standigheden).
Peters zegt zich best
kunnen indenken dat
voort. Het is goed dat die er al-
emaal zijn", aldus Mooi.
Samen op Weg is geen oecu-
nenisch gebeuren, zo meent
Hooi. De belijdenis van beide
terken (Hervormde Kerk en
«reformeerde Kerken in Ne-
lerland) staat niet op het spel.
ie belijdenis is in beide kerken
lezelfde.
Wel zijn twee maatschappe-
jjke groeperingen met elk een
igen karakter bezig samen te
;aan. Daarbij mag dat karak-
ir geen geweld worden aange-
aan. De Gereformeerde Ker
en hebben volgens Mooi een
luidelijk rationalistische orga-
isatie, terwijl in de Her-
ormde Kerk de beslissingen
op wat lossere wijze worden
;enomen.
„Je moet die kerken zo bij elk
aar brengen dat bij voorbeeld
in de Hervormde Kerk je de
iscussie niet door de Gerefor
meerden laat overheersen. De
nensen moeten niet zeggen 'ik
ind het in die nieuwe kerk
iet meer prettig, ik houd het
stotteraar er de energie niM°°r gezien' Je moet in dat
voor over heeft om alsma; !™eivan fmenfaa?
WanT]datStetekent wat^^1^16"5611 te verhezen",
Maar er is een grote variatie
in stotteren. Het is in veel ge
vallen aan de stotteraar zelf
iemand dan liever stottera
door het leven gaat, vind
niet gek, zegt hij. Maar 1
acht het ook mogelijk
iemand er vanwege zijn
roep alle energie in wil s1
pen om vloeiend te sprekea
treven onderweg zo weinig
Verschroeid fragment van een verdwenen loflied op de ver
dwenen, oude Middenlaan.
Er valt 'ier nog menig pilske te vatte
en meskes van vlees en bloed beet,
zakskes en bakskes mee werme patatte
en kou en kwaai nieuws bij de vleet
vóór daddeme naor den 'emel gaon,
biddend over de Middellaan.
We kunnen nog be- en kerrenevalle
bij den pastoor uit de gunst
tover- en andere balie,
de grotste kunst.
voor daddeme naor den 'emel gaon,
biddend over de Middellaon.
Creaturen
God schiep de mens,
en de mens, ooo God,
schiep nog iets ergers;
die schiep de robot.
C.J.
Computer Intelligencee
oftewel
Kunstmatige Intelligentie
Bespaar ons de Denkende Robot, Heer,
Het mensenbrein hoeft geen bijstand meer
Wij staken al twee maal de wereld in brand
Alleen met ons eigen, gezonde verstand.
Ook als C.I. nooit uit wordt gevonden
Richt ons eigen verstand ohs heus wel ten gronde.
„Ik ben voor een vreselijk
ipen kerk", aldus Mooi,
waarin de mensen elkaar niet
eroordelen, maar respect voor
"kaar hebben". Mooi zegt iets
Poor Jan Bouwmans
LEIDEN - Wanneer een
onge arts besluit op mgr.
lij sens seminarie Rolduc te
laan studeren om vervol
gens na zijn priesterwijding
en proefschrift over eutha
nasie te schrijven, dan kan
Ie hoofdconclusie van dat
Wetenschappelijk werkstuk
liet missen; het mag niet.
'ie echter uit het voorgaande
slotsom trekt dat 'de zelfge-
'zen dood naar aanleiding
in een dodelijke en ongenees-
ke ziekte' van W. J. Eijk ge-
leglijk ongelezen kan blijven,
te voorbarig.
De eerwaarde heer Eijk, mo-
enteel werkzaam als kape-
an in Venlo-Blerick, promo-
iert overigens op 15 juni aan
universiteit van Leiden.
Het is minstens curieus te
>emen dat de Rolduciaans ge-
irmde theoloog/arts Eijk pro-
oveert bij onder meer prof.
Heieen Dupuis, niet alleen
n vrijzinnig hervormd theo-
=(i maar ook een bekend
K>rstandster van vrijwillige
hanasie. Zij is jarenlang
wrzitster van de gelijkna-
'§e vereniging geweest.
Mag dit contrast al manen
ch niet te fixeren op de Rol-
Opa's dagdroom
oftewel
Halleluja, the party is over
Ik loop in de regen,
maar ook in mijn sas,
verlost van de disco herrie.
Nu wil ik alleen uit m'n natte j as
recht in een droge sherry
pER-LEERROUTE - Onder dei
JPstanding' biedt centrum De Till
-leerroute voor vrouwen over j
Ize. De leerroute wordt georga
uuwennetwerk van de Graalbev