'Torhout- Werchter' overtreft zichzelf r ïeste Stotteren niet helss stem geestei gevolg van angst DR M00 WEGW IGGY POP, EURYTHMICS EN PETER GABRIEL IMPONEREN 120.000 KIJKERS DE STEM extra maandag 6 jul11987 TORHOUT - Het dubbelfestival 'Rock Torhout- Werchter' is er in zijn elfde editie voor de tiende keer in geslaagd zichzelf te overtreffen. Waldheim Waldheim 2 Waldheim 3 Dierenleed Lubbers en Van Velzen Lubbers Aap uit de mouw Gerechtigheid Half miljoen Vloeiend leidschendam (ANP) - „De organisa torische eenheid der jterken is niet nodig. Dat moeten we vooral niet doen. Het is genoeg als de kerken één in Christus zijn. Dat is ook bedoeld met het bijbelwoord 'opdat zij alleen één zijn'". verheersen Aanleg LOSSE FLODDERS Biddend over de Middellaan T48 Door Chris van Nijnatten Inrichter Herman Schueremans mag zich onbelemmerd een jaar lang op de borst slaan. Een vlekkeloze organisatie, massale belangstelling en op zijn zachtst gezegd zeer impo nerende optredens van Iggy Pop, de Eurythmics en Peter Gabriel zijn na het afgelopen weekeinde voor hem de beste argumenten om de komende tijd eens met een pedant ge zicht in de wereld van festival directeuren rond te stappen. Zelfs op sportief gebied is er driftig aan het succes meege werkt. T/W stopt een interes sant deel van zijn winsten in een profwielerploeg. En laat nu net Herman Frison, lid van die ploeg, zondagochtend de vierde etappe van de Tour de France winnen. Welk een toeval Muziek voor de massa, ver deeld over twee dagen togen ruim 120.000 popliefhebbers naar het Vlaamse land, maar tevens kwaliteit voor de massa. Waar andere festivals zich in de hoek gedrukt voelen door de concurrentie van rondtrek kende giganten (U2, Prince, Bowie, Genesis) daar blijft T/W recht overeind door een uitgekiende programmering. Concessies aan de grootste gemene deler van het poppu bliek zijn bij Schueremans en zijn 1500 medewerkers uit den boze. Kwaliteit is het enig ge hanteerde criterium, waarbij slechts onderscheid in twee soorten gemaakt wordt: een voor de fijnproevers (dit jaar Julian Cope, the Triffids en Echo and the Bunnymen) en een voor de massa (Eurythmics en Peter Gabriel). Voorts was er een plaats voor Iggy Pop in de afdeling herkansingen en the Pretenders (woensdag in Brussel in het voorprogramma van U2) in de categorie 'jullie zijn toch in de buurt, dus kom maar langs'. Een blik op de historie van T/W toont aan, dat het festival zes jaar nodig heeft gehad om tot volwassenheid te komen. Het begon in 1977 met vijfdui zend bezoekers en een 'line-up' met namen als Dr. Feelgood, Kayak en Kaz Lux. Zou er een Michelingids voor popfestivals bestaan, dan was door de con- naisseurs reeds in 1983 het maximaal aantal sterren ver geven. Op een affiche met on der anderen U2, the Euryth mics, Simple Minds er) Van Morrison kwamen bijna 75.000 mensen af. Vorig jaar schrok de organi satie van zijn eigen succes: twee keer 60.000 jongeren be volkten de terreinen aan de Hillestraat (Torhout) en Haachtsesteenweg (Werchter). Besloten werd het aantal bands van acht terug te brengen naar zeven, de kwaliteitsnorm nog hoger op te schroeven en de zorg voor een soepele infra structuur prioriteit te geven. Dit alles om het eigen evene ment in de hand te houden. Graadmeter voor slagen, dan wel falen zou de editie van dit jaar moeten zijn. Schueremans en co. kunnen hun certificaten gaan ophalen; ze zijn geslaagd, cum laude. De eerlijkheid gebiedt twee zaken vast te stellen. Uw ver slaggever bezocht van T/W '87 slechts het filiaal in Torhout en daarbij is het optreden van Ju lian Cope, die het festival open de, aan de aandacht ontsnapt. De als nummer twee gepro- gammeerde Triffids wisten slechts een deel van het publiek voor zich te winnen met hun afwisselend droevige en zeer vrolijke, maar altijd wat moei lijke muziek. De Housemartins vormden daarna slechts een ogenschijnlijk vrolijke noot in het programma van T/W. Wie met een half oor de uit Huil af komstige Housemartins onder gaat, hoort zomerse deunen en op de muziek van de Jam geënte rock. Maar achter hun zonnige klanken bleek bittere kritiek op alles wat met kapi talisme te schuilen, zo leerden Zangeres Annie Lennox van de Eury thmics in Torhout: subliem en verleidelijk. FOTO DE STEM hun teksten. Tegen de klok van drie uur kondigde zich het eerste hoog tepunt aan in Torhout. Iggy Pop, de uitvinder van punk en garagerock, de baldadige (ex- ?)junk besprong het podium, rende op zijn fans af, viel in alle consternatie achterover en begon zijn concert. Pop is een tot mens gewor den orkaan, die ongeveer veer tig jaar is, maar rondspringt als een door bolletjes speed op gefokte zestienjarige. Als je Pop van dichtbij recht in de ogen kijkt, ontwaar je de riolen van New York, maar Pop is weer de oude, zoals zijn aan hangers hem kennen van zijn periode met The Stooges. Spugend in het publiek, ka ratetrappen oefenend en zijn bandleden opzwepend bracht Pop de 63.000 toeschouwers in Torhout bijna buiten zinnen. Pop verstaat de kunst om met rauwe rocksongs op een over donderende begeleiding een massaal publiek te emotione ren. Gekanaliseerde agressie ontlokte hij aan de duizenden, om ze op het laatst weer tot be daren te brengen. Met onder meer inspirerend gebrachte nummers als 'Blah, Blah, Blah', de klassieker 'I wanna be your dog' en 'Feel all right', demon streerde de in het dagelijks le ven James Osterberg hetende zanger zijn zoveelste depressie te hebben overleefd. Punk is dus inderdaad niet dood. Met Echo and the Bunnymen en de Pretenders kende T/W zijn rustpuntjes. Leuk voor de liefhebbers, onderhoudend voor de modale bezoeker, maar verder niet verrassend. Opval lend was wel, dat Pretenders- zangeres Chrissie Hynde muzi kaal op dreef was, maar haar presentatie wel erg door echt genoot Jim Kerr (Simple Minds) heeft laten beïnvloeden. De grote klapper van het muziekfestijn kwam met het optreden van de Eurythmics. Het podiumdoek werd open ge scheurd door een enorme rits sluiting, 'Sex Crime' volgde en voorts een 'alle dertien goed' serie, die artiesten van het ka liber Annie Lennox/ Dave Ste wart zich kunnen permitteren. Een klasserijke voordracht, prachtig gitaarwerk van Ste wart, sublieme zang van de verleidelijke Lennox, een per fect aanvullende zwarte ach tergrondzangeres en een bege leidingsband in grote vorm. Een gedeeltelijke striptease van Lennox en een gedreven 'Sisters' en 'Miracle of Love' als toegift bracht het gehoor in vervoering. Peter Gabriel bleek de ideale afsluiter van T/W. De ooit bij Genesis spelende Gabriel heeft de status om 'top of the bill' te kunnen zijn en brengt een mee slepend soort muziek, die het publiek enthousiast maar kalm en niet in opperste staat van opwinding de weg naar huis doet nemen. Gabriel genoot het voordeel om als enige in de schemering te kunnen optreden, zodat hij de toeschouwers kon vergasten op een fraaie (geheel compu tergestuurde) lichtshow. Heel gevoelig, gebruik makend van zijn charisma, soms zijn enga gement benadrukkend, dan weer duetten zingend met zwaar synthesizergeweld, bracht Gabriel T/W naar zijn laatste hoogtepunt, voor dit jaar. In De Stem van 29 juni jl. heeft de heer Schneiderberg een zg. syllogisme nodig om tot een uiterst kwetsende en foute conclusie te komen. De christelijke moraal en naas tenliefde waarop hij zich beroept is de joodse moraal ons gegeven en geleerd door de trouwe jood Jezus. Dat wij christenen na bijna 2000 jaar niet goed uitleggen en toepassen is een zaak voor de christenen. Als katholiek moet de heer S. toch geleerd hebben dat voor vergeving van onze zonden berouw nodig is. Zonder berouw geen verge ving. Dat berouw heeft Waldheim nog niet getoond en vergiffenis heeft hij ook niet gevraagd. Daarvoor moet Kurt terecht bij zijn eventuele slachtoffers en niet bij onze paus. Door dergelijke grove en discriminerende opmerkin gen wordt onze paus niet gediend. Integendeel. Rucphen P. Marijnissen In het ingezonden schrijven d.d. 29 juni 1.1. van de heer Schneijderberg staat o.m. geschreven: 'Een kwestie van christelijke moraal en naastenliefde. Dat de joden zich die moraal na 2000.jaar nog niet hebben eigenge maakt, is hun probleem en niet dat van de paus.' Ik denk dat wij er dank baar voor moeten zijn, dat de joden dat inderdaad niet hebben gedaan: de wereld zou er nog veel beroerder hebben uitgezien. De joodse geschiedenis gedurende 2000 jaar christendom is gemar keerd door progroms, moordpartijen, brandsta pels en crematoria; vervol gingen zonder weerga, eeu wenlang krachtig onder steund en gedragen, om niet te zeggen: gestimuleerd, door onze zeer christelijke leiders. God zij dank waren zij niet allemaal zo, en zeker in onze tijd is daarin (einde lijk) een grondige verbete ring gekomen. Past ons een 'mea culpa' voor de erf- en andere zon den voor de eeuwen lange christelijke praktijk van christelijke moralisten tegenover de joden is het 'maxima culpa' nog veel te zwak uitgedrukt. Vervolgens: het is blijk baar iets bijzonders, dat het hoofd van de rk kerk zich houdt aan de eis van Chris tus om zijn vijanden te ver geven. Zodra hij (de paus dus) dit doet, moet dat blijk baar worden beloond met het recht 'ieder ander te ontmoeten'. Ik vind dat nogal beledigend voor de paus om hem voor een zo vanzelfsprekende zaak een pluim te geven. Onwetendheid is niet erg; niemand kan alles weten. Het wodt echter domheid, als men zich uitspraken als die van de heer Schneijder berg veroorlooft over het gedrag van de joden. CJ. van Staveren Breda 't Ingezonden stuk van J. Schneyderburg 29-6-'87 ge tuigt van domheid en onno zelheid, in 't bijzonder waar hij schrijft over de 'Christe lijke moraal en naastenlief de'. De joden zouden zich die 'moraal en naastenliefde' na 2000 jaar nog niet hebben eigen gemaakt. Gelukkig maar voor de joden. Schneyderberg moet zich eerst maar gaan ver diepen in de joodse en christelijke geschiedenis van de laatste 2000 jaar. 't Boek van dr. Ham Jansen 'Christelijke theologie na Auswitz' zal hem in z'n ver dieping van grote dienst kunnen zijn. Na 't lezen van dit boek zal hij zeker héél véél toontjes lager zingen. Dongen C. M. Borm Dat niemand een dier kan zien lijden, wordt bewezen door het feit dat én de poli tie én de brandweer vrijwil lig in actie kwam om een jonge kraai, die onnodig hing te sterven, te bevrijden uit haar benarde positie. Het dier was namelijk verstrikt geraakt in een ny lon koord en hing onderste boven uit het ouderlijk nest. Na een lange strijd belden de bewoners de politie op die direct poolshoogte kwam nemen. De politie agenten zelf klommen 8% meter hoog. Het lukte niet de kraai te pakken. Na mo- bilofonisch contact met het hoofdbureau werd beslist de brandweer in te schalelen, die meteen kwam met groot materieel. De prachtige nieuwe laderwagen kwam goed van pas en het dier werd bevrijd. Dank en hulde voor de geweldige, misschien wel dure maar zeer menselijke inspanning van brandweer en politie. P.J.H. van Acker Oosterhout Twee opmerkelijke uitspra ken van CDA-kopstukken op een congres van het CDA. Wel wat laat gaat Lubbers inzien dat de werkloosheid in 1990 niet tot 500.000 is ge daald. Hier is al lang voor gewaarschuwd. Het was al tijd aan dovemansoren ge richt. Toch bang dat hij zijn politieke lot moet verbinden aan zijn eerdere uitspra ken? Zijn eerdere uitspra ken gaat hij nu afzwakken. Eer. jaar later mogen het er ook 500.000 zijn. Daar kunnen de werklo zen het voorlopig mee doen Moet hij als minister-presi dent zulke uitspraken niet eerst aan het parlement kenbaar maken. Nee, hij deed dat op een plaats waar die aanwezigen toch niets terug zeggen. Als zulke ge dachten en uitspraken maar dikwijls worden herhaald, gaan de mensen er nog in geloven ook. Wel jammer, Waïit met dit beleid en alle maatregelen tot nu toe ge nomen is ook in 1991 de werkloosheid niet tot 500.000 gedaald. Voorzitter Van Velzen van het CDA dacht ook met iets nieuws te ko men, namelijk dat de mens een sociaal wezen is. Die uitspraak is al net zo oud als de mensheid zelve. Om als mens op de wereld te komen zijn er al twee voor nodig. Heel zijn verdere leven is de mens aangewezen op elkaar en kan de een de ander niet missen Gezamenlijk moet de mens de maatschappij zo vormen dat ze allemaal tot hun recht komen. Wat heb ben we er in het verleden van gemaakt? Toch hebben christelijke partijen ook in ons land veel invloed gehad en hebben dit nog altijd. Ik denk dat Lubbers en Van Velzen met zorgzaam en verantwoordelijk iets an ders bedoelen dan het in christelijke zin zou moeten zijn. In ons eigen land leven plus minus 700.000 mensen beneden de armoedegrens. Hierdoor veel verborgen ar moede. Ons sociaal verzekerings stelsel is uitgekleed. Het voedingspatroon van vele mensen waaronder veel be jaarden is onder het mini mum gedaald. De gezond heidszorg is straks voor vele bejaarden en minima niet meer betaalbaar. Is dat geen vorm van verkapte eutha nasie? Zolang de zorgzaam heid en verantwoordelijk heid niet verder gaan dan het eigenbelang van het in dividu, zal van het sociaal wezen van de mens in de praktijk weinig terechtko men. Welke woordkeuze ook, zorgzaam of verant woordelijk, als christelijke partijen in deze materie geen voortrekkersrol ver vullen zal de aalmoezentijd van voor de Tweede We reldoorlog weer terugko men. Daarom moet Lubbers en Van Velzen eerst maar eens leren wat sociale zorg zaamheid en verantwoorde lijkheid precies inhouden. Breda P. v. Gurp Meer dan zes jaar kabinet Lubbers. Bezuinigingen, be loften, geharrewar in de coalitie; genoegzaam be kend. Kabinet, coalitiegeno ten en werkgevers enerzijds met veel elan aan de slag om werkloosheid te bestrijden en het financieringstekort zo klein mogelijk te houden maar anderzijds met een uitgebreid scala aan wensen om door middel van subsi dies de economie leven in te blazen en in het bijzonder de zachte sector aan te pak ken. Dat zou het middel wor den voor de maatschappij van hardwerkenden. Ook nog de bezem door het amb tenarenapparaat. Een sa menleving die door voor gaande kabinetten met een sociaal ideaal verziekt was. Nu als beginsel arbeid, adelt met de noodzakelijke peri kelen van de bijscholing en omscholing. Het toekomstbeeld wie niet ploegt zal niet oogsten Maar het ideaal, productie middelen in eigendom van particulieren of vennoot schappen door hen geleid ingericht op winst, beant woordt nauwelijks aan de doelstelling; meer werk. En als de lage dollarkoers als oorzaak van de economische neergang genoemd wordt, waarom worden de han delsbetrekkingen noch de Sovjet-Unie niet nauwer aangehaald. De roebel staat hoger genoteerd dan de dol lar. En Gorbatsjov heeft meer te bieden dan Reagan. Daarom moeten wij geen hoge verwachtingen hebben van de top in Venetië. Het wordt daar een theatrale vertoning over de proble matiek van Aids en escorte van tanks in de Golf. H. Telchuijs Oosterhout Als je je ergens over kunt verheugen als rooms-katho- liek, is het wel dat er orga nisaties in de wereld zijn die op het gebied van de media het Vaticaan ten dienste staan om de Blijde Bood schap minimaal te verhul len tegenover het marxisme dat het maximaal probeert te elimineren! Alle eeuwen door is de mens zoekend en tastend rondgegaan om de weg, de waarheid en het leven te vinden. Alleen in dit tijds gewicht raakt de mensheid bekneld en gemakkelijk ge havend, gewond, gekwetst. De hele wereld lijkt op zijn kop te staan. Normen en waarden devalueren met de minuut. In 'De Stem' van 29 juni jl. een artikel over 'Internatio nale zorg over mediapoli tiek van 't Vaticaan'. Hier komt de aap al uit de mouw, want zeker onze moeder kerk, die het Vaticaan voor de rooms-katholieken is, mag en moet terecht ook be schikken over een eigen me dia en dan liefst wereldwijd, gezien haar goddelijke en apostolische verkregen op dracht! Oosterhout H. Hoegen Gejaagd raast Ombudsman Frits Bom door de zonnige kant van Europa. Als een toonbeeld van opofferings gezindheid schreeuwt deze moderne Robin Hood weke lijks voor de camera om ge rechtigheid. Zijn kruistocht is voornamelijk gericht te gen de verfoeilijke reisorga nisaties, die zich elk jaar weer opnieuw van hun slechtste kant laten zien. Omdat het lot van mis deelde landgenoten Bom aan het hart gaat, blijft hem niets anders over dan afrei zen en ten strijde te trekken. Bom zelf heeft niets te kla gen, behoort tot de gegoede klasse en is daarom in staat op te komen voor de wat minder toebedeelde massa. Hij slaagt er daarbij als geen ander in mensen voor de camera aan het huilen te krijgen. Mensen, geslachtofferd door een onvoorstelbare naïviteit en nalatigheid. Zelden is Bom in de positie het leed wat te verzachten, maar het levert wel mooie plaatjes op. Als deze men sen, die bij Bom in het pro gramma verschijnen, een doorsnee vormen van het Nederlandse volk, dan zou je bijna van nationaliteit willen veranderen. Ze rei zen voor gemiddeld drie honderd gulden per week naar de Costa del Sol of iets dergelijks, en zouden voor dat geld het liefst in het Hil ton willen zitten. Heeft men geen kamer met uitzicht op zee, maar op een blinde muur, dan is dat weer reden tot waterlanders, en Bom maar filmen. Zouden nu alle domme Nederlanders dezer dagen in Spanje vertoeven, zodat ons volk in der lande alleen nog maar uit intelligentsia bestaat? Te vrezen valt van niet, als je dagelijks de domme radiospelletjes be luistert, met nog veel dom mere deelnemers. Met welk recht kijken wij toch neer op onze Zuiderburen? Roosendaal Jaap Pleij om al dan niet stotterend i vloeiend sprekend door h leven te gaan. In Nijmegen een therapie ontwikkeld 4 zich richt op het laatste, vraag is alleen: heeft iemar; het ervoor over om zijn leve lang alle aandacht te blijve houden voor de manier va: spreken. Een andere mogelijkheid om het stotteren te accepte ren. Dat gebeurt via de naamde 'Doetinchemse me thode', waarbij mensen lere: omgaan met hun stotterei Veel mensen hebben daa baat bij. De samenlevii wordt er momenteel via ad vertenties in kranten en re clame op televisie op geweze om mensen die stottereni tijd te gunnen hun zegje zeggen. Volgens Peters ligt er a stotteren vaak noch een psj chisch noch een lichamel| gebrek ten grondslag. Hooj uit zou je kunnen spreke van een soort (erfelijke) aar, Door Frits Stommels NIJMEGEN - Angst blijkt een veel minder grote rol bj het stotteren te spelen dan algemeen wordt aangenj men. Zeker zo belangrijk zijn ademhaling, stem en art) culatie. De spraakmotoriek dus. Angst of spanning in spreek situaties zijn eerder het ge volg dan de oorzaak van het stotteren Dat concludeert de psycho loog drs. H. Peters, die aan de Nijmeegse universiteit pro moveerde op een studie over hoe het apparaat van adem haling, stemgeving en articu latie werken bij iemand die stottert. Naast een psychisch- emotionele zaak blijkt stotte ren vooral het gevolg te zijn van een lichamelijk iets. Exclusief blijkt stotteren in ieder geval niet te zijn. Zo'n half miljoen Nederlanders hebben het in hun leven een korte of langere tijd gedaan. Maar meestal vonden zij zelf de goede weggetjes om eruit te komen. Volgens Peters, werkzaam op de afdeling stem- en spraakstoornissen van het Sint Radboudziekenhuis in Nijmegen, is het niet waar dat stotteren wordt veroor zaakt door angst en spanning en dus een hoofdzakelijk emotioneel probleem zou zijn. Hij heeft aangetoond dat (ook) de vloeiende spraak van stotteraars - dus als je het stotteren niet hoort - een aan tal motorische beperkingen heeft. Zo neemt bijvoorbeeld het op gang komen van de spraakbewegingen bij stotte raars meer tijd in beslag. Ook zijn adem-, stemgevings- en articulatiebewegingen dik wijls minder op elkaar afge stemd. Het stotteren begint zich te ontwikkelen rond het derde, vierde of vijfde jaar. De vraag is dan hoe de omgeving ermee om gaat. Het is niet goed als ouders zich overma tige zorg gaan maken of hun kind wel goed uit de woorden komt. Ze moeten ook niet di rect de woorden gaan zeggen waar het kind naar zoekt. Er moet, zegt Peters, een open benadering zijn en niet alleen de angst dat het kind blijft stotteren. Aan het stotteren zitten drie kanten. Op de eerste plaats is dat het spreken zelf, vloeiend of minder vloeiend. De tweede kant is de vraag hoe iemand zich voelt in spreeksituaties en de derde wat iemand daarbij denkt. Als hij of zij bepaalde dingen niet denkt te kunnen dan zul len die dingen uit de weg worden gegaan. Heeft iemand problemen met het telefone ren dan zal hij dat zo weinig mogelijk doen. sen. De aanleg bij een stotte raar ligt in de weinige weeglij kheid van het spraak orgaan. Peters: „Je kunt als stotte instrument te bespelen." Dat zegt dr. R. J. Mooi, die onlangs afscheid nam als secretaris-generaal van de Nederlandse Hervormde Kerk, het grootste protes tantse kerkgenootschap in ons land. ,Hoe moet je die eenheid dan voorstellen? Alles in één ge bouw met landelijk allerlei ra den? Een paus aan het hoofd? Is dat het ideaal?" Naar zijn mening moeten de kerken ten nauwste met elkaar in verbinding staan, elkaar sti muleren en respecteren zodat ze een levende geestelijke rela tie met elkaar hebben. „Ik ben kg^Zoalserme^enzijné "y met de verscheidenheid, aanleg hebben om al dan nt ^verser dp kerk hne m»r hard te kunnen lopen of fie; Hoe diverser de kerk, hoe meer plaats er voor mensen is". Volgens Mooi is onvoldoende doordacht wat er met de een- leid der kerken wordt bedoeld. ,Er is een rooms-katholieke terkopvatting, een oosters-or- raar heel goed leren o, vloeiend te sprekea Daai 1 voor moet je leren je spraak In Nijmegen bestaat die m gelijkheid via een thera; die zes weken duurt en waai bij men dagelijks met stem, spreken bezig is. Het is zeer geconcentreerde aani die neerkomt op 140 werki ren. Iemand die dat achter rug heeft kan vloeiend spi ken. Maar dan moet hij of zelf verder. Dat betekent dat zo iem; van moment tot moment vi aandacht moet geven aan manier van spreken, vraagt heel veel discipline is zeer vermoeiend. De vra: is dan ook wat zo iets de stcjl} teraar oplevert en wat hem of haar waard is voortdurend vloeiend te spi ken. (Want stotteren doe niet steeds, maar zo nu en en vaak naar gelang de t standigheden). Peters zegt zich best kunnen indenken dat voort. Het is goed dat die er al- emaal zijn", aldus Mooi. Samen op Weg is geen oecu- nenisch gebeuren, zo meent Hooi. De belijdenis van beide terken (Hervormde Kerk en «reformeerde Kerken in Ne- lerland) staat niet op het spel. ie belijdenis is in beide kerken lezelfde. Wel zijn twee maatschappe- jjke groeperingen met elk een igen karakter bezig samen te ;aan. Daarbij mag dat karak- ir geen geweld worden aange- aan. De Gereformeerde Ker en hebben volgens Mooi een luidelijk rationalistische orga- isatie, terwijl in de Her- ormde Kerk de beslissingen op wat lossere wijze worden ;enomen. „Je moet die kerken zo bij elk aar brengen dat bij voorbeeld in de Hervormde Kerk je de iscussie niet door de Gerefor meerden laat overheersen. De nensen moeten niet zeggen 'ik ind het in die nieuwe kerk iet meer prettig, ik houd het stotteraar er de energie niM°°r gezien' Je moet in dat voor over heeft om alsma; !™eivan fmenfaa? WanT]datStetekent wat^^1^16"5611 te verhezen", Maar er is een grote variatie in stotteren. Het is in veel ge vallen aan de stotteraar zelf iemand dan liever stottera door het leven gaat, vind niet gek, zegt hij. Maar 1 acht het ook mogelijk iemand er vanwege zijn roep alle energie in wil s1 pen om vloeiend te sprekea treven onderweg zo weinig Verschroeid fragment van een verdwenen loflied op de ver dwenen, oude Middenlaan. Er valt 'ier nog menig pilske te vatte en meskes van vlees en bloed beet, zakskes en bakskes mee werme patatte en kou en kwaai nieuws bij de vleet vóór daddeme naor den 'emel gaon, biddend over de Middellaan. We kunnen nog be- en kerrenevalle bij den pastoor uit de gunst tover- en andere balie, de grotste kunst. voor daddeme naor den 'emel gaon, biddend over de Middellaon. Creaturen God schiep de mens, en de mens, ooo God, schiep nog iets ergers; die schiep de robot. C.J. Computer Intelligencee oftewel Kunstmatige Intelligentie Bespaar ons de Denkende Robot, Heer, Het mensenbrein hoeft geen bijstand meer Wij staken al twee maal de wereld in brand Alleen met ons eigen, gezonde verstand. Ook als C.I. nooit uit wordt gevonden Richt ons eigen verstand ohs heus wel ten gronde. „Ik ben voor een vreselijk ipen kerk", aldus Mooi, waarin de mensen elkaar niet eroordelen, maar respect voor "kaar hebben". Mooi zegt iets Poor Jan Bouwmans LEIDEN - Wanneer een onge arts besluit op mgr. lij sens seminarie Rolduc te laan studeren om vervol gens na zijn priesterwijding en proefschrift over eutha nasie te schrijven, dan kan Ie hoofdconclusie van dat Wetenschappelijk werkstuk liet missen; het mag niet. 'ie echter uit het voorgaande slotsom trekt dat 'de zelfge- 'zen dood naar aanleiding in een dodelijke en ongenees- ke ziekte' van W. J. Eijk ge- leglijk ongelezen kan blijven, te voorbarig. De eerwaarde heer Eijk, mo- enteel werkzaam als kape- an in Venlo-Blerick, promo- iert overigens op 15 juni aan universiteit van Leiden. Het is minstens curieus te >emen dat de Rolduciaans ge- irmde theoloog/arts Eijk pro- oveert bij onder meer prof. Heieen Dupuis, niet alleen n vrijzinnig hervormd theo- =(i maar ook een bekend K>rstandster van vrijwillige hanasie. Zij is jarenlang wrzitster van de gelijkna- '§e vereniging geweest. Mag dit contrast al manen ch niet te fixeren op de Rol- Opa's dagdroom oftewel Halleluja, the party is over Ik loop in de regen, maar ook in mijn sas, verlost van de disco herrie. Nu wil ik alleen uit m'n natte j as recht in een droge sherry pER-LEERROUTE - Onder dei JPstanding' biedt centrum De Till -leerroute voor vrouwen over j Ize. De leerroute wordt georga uuwennetwerk van de Graalbev

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 4