'T ot het
uiterste
gegaan'
Hermans ongelukkig met nummer 113
JELLE NIJDAM SLAAT IN PROLOOG TOE
Nijdam: geboren voor korte, hevige inspanning
I ItÜ 1000 M2 TENTENSHOW 1
TOUR '87
Erelijst
ERIK BREUKINK
|DA MAAKT
BEREIKBAAR.
DONDERDAG 2 JULI 1987
iH RIEL
Barbecue
Aanmaakblokjes
Houtskool
WEST-BERLIJN - Het was een aandoenlijk tafereeltje, enkele honderden
meuers achter de eindstreep op de Kurfürstendam, West-Berlijns brui
sende verkeersader.
Superblij
Startschot
fertuigd zult zijn
Ju die 19-352.150
pden hebt.
zda 626 is er in
|en: de 4-deurs
7f23.845,-,
I Hatchback vanaf
1 de 2-deurs Coupe
Jt45,-. Keuze uit
|40 uitvoeringen.
liter benzine- tot
selmotoren
Ide Mazda 626
[2.0 LX).
,en tussen 9.00 uur en 17.00 uur
mMu
ergen op Zoom e.o.
- Bergen op Zoom (Nieuw-Borgvliet
«vagendealer voor Breda e.o. Te-
yx 7 sportwagens en E-serie bestel-
at 8-14, Breda. U76-213825
Hibachi.
Een plaatstalen uitvoering met
twee afzonderlijk verstelbare
grillroosters.
Voor het veilig aansteken van
barbecue en openhaard.
Zak a 2,5 kg.
INTER5PORT
=f JiLlA
VEEMARKTSTRAAT 12 tel. 076-227000
's maandags geopend v a 13.00 uur. Donderdag koopavond
Van onze speciale verslaggever
WEST-BERLIJN - Mathieu
Hermans is doodongelukkig
met het nummer 113, dat hij
van de organisatie heeft ge
kregen.
Hermans: „Dat nummer had ik
in de Giro ook. Het bracht me
geen geluk, want ik brak in die
ronde mijn sleutelbeen. Ik heb
gisteren geprobeerd om van
dat nummer af te komen, maar
ze wilden me niet tegemoet ko
men. Ik doe echter nog een
nieuwe poging, want ik vind
het bepaald geen prettig idee
met dat nummer verder te
moeten".
Eric Heiden, in het verleden
als TV-verslaggever en renner
in de Tour - in die laatste hoe
danigheid vorig jaar, toen hij
in de achttiende etappe uitviel
- is deze keer in weer een an
dere functie in de Tour. Hij
treedt in de 74ste Ronde van
Frankrijk op als assistent van
de dokter van de Amerikaanse
profploeg 7-Eleven, waarvan
Andy Hampsten kopman is.
Fons van Heel, verzorger van
de ploeg van Jan Raas, heeft
twee dagen in grensplaats
Helmstedt moeten wachten,
voordat hij de DDR door kon
naar West-Berlijn. Van Heel
arriveerde bij de grens tussen
beide Duitslanden zonder pas
poort. „En dat terwijl hij aan
de rest van het personeel nog
had gevraagd of ze hun pas
poort wel bij zich hadden", al
dus ploegleider Jan Raas. „In
het weekeinde was hij bij de
politie aangifte wezen doen
van de vermissing van zijn
portefeuille. Hij moest toen zijn
paspoort laten zien, dat ze hem
niet hebben teruggegeven'.
Uiteindelijk kwam Van Heel
via een hele omweg in het bezit
van zijn kostbare attribuut.
Pluymers nam het paspoort in
het vliegtuig mee naar West-
Berlijn en vandaar werd met
een auto het document naar
Van Heel gebracht. Het was
niet het enige geval van tegen
slag in de Superconfex-ploeg,
want een busje van de formatie
staat nog met een opgeblazen
motor bij Keulen. „Gelukkig
zat daar niets in dat we per sé
nodig hadden", aldus Raas.
Theo de Rooij mist de ko
mende weken een gezellige va
kantie en flink thuis aanpak
ken. De Rooij„We zouden voor
de eerste keer met de kinderen
op vakantie gaan. Dat moeten
we dus nog even uitstellen.
Verder had ik beloofd het huis
te zullen verven, eerst van bin
nen en dan van buiten. Dat
moet dus ook nog even wach
ten. Mijn vrouw zit er overi
gens helemaal niet mee. En ik
al evenmin. Ik heb er steeds
T26
wel een beetje rekening mee
gehouden dat ik nog zou wor
den opgeroepen. Eerlijk gezegd
vind ik het ook wel prettig om
er weer bij te zijn. Verleden
jaar, toen ik ook verstek moest
laten gaan, zat ik na twee we
ken Tour behoorlijk te balen.
Toen had ik echt op deelname
gehoopt. Dit keer heb ik het al
lemaal een beetje langs me
heen laten gaan, waardoor ik
lekker ontspannen heb kunnen
leven. En wat betreft de condi
tie, die is goed. IK heb na mijn
vertrek uit de Giro nooit hele
maal stil gelegen, ben steeds
wat bezig gebleven. Zorgen
voor het begin van deze ronde
hoef ik me dus niet te maken".
Met zestig in het uur
Enkele momenten nadat Jan Raas hem had weggestuurd naar de finish met de woor
den: „Ga nou maar; alleen Bernard hoeft nog maar binnen te komen", keerde Jelle Nij-
dam op snelheid terug bij zijn ploegleider.
De Zundertenaar, koud op de
hoogte van het feit dat hij de
proloog had gewonnen en dus
ook in het bezit was gekomen
van de gele trui, viel Raas
spontaan in de armen. Van oor
tot oor lachend zei Nijdam
slechts: „Het is gelukt".
Met de winst viel bij de zoon
van Henk Nijdam, in het verle
den winnaar van twee Tour
etappes en twee keer wereld
kampioen achtervolging, een
pak van het hart. „Het zou voor
mij de grootste teleurstelling
van het jaar zijn geweest als ik
het weer niet zou hebben ge
haald. Vorig jaar had ik al
moeten winnen, maar toen was
ik niet helemaal in goede doen.
Een kaakhol te-ontsteking
speelde me parten".
De 23-jarige Jelle Nijdam
behaalde in West-Berlijn zijn
negende zege van dit seizoen.
Bij die negen overwinningen
zitten nu vier proloog-triom
fen. Eerder toonde hij zich de
sterkste in het 'voorspel' van de
Vierdaagse van Duinkerken,
de Tour de l'Oise en de Ronde
van Zweden.
Die prestaties vallen voor de
Westbrabander evenwel in het
niet bij het succes op de eerste
dag van de 74ste Tour de Fran
ce.
„Vandaag ben ik superblij,
want ik beschouw dit als een
soort klassieke overwinning".
Jelle Nijdam, die uitermate ge
schikt is voor het rijden van
korte tijdritten - „Ik kan lan
ger dan iemand anders door de
verzuring gaan" - had zich vol
bezieling op de proloog voorbe
reid. „Ik ben er nog fanatieker
tegenaan gegaan dan vorig
Burgemeester Diepgen van West-Berlijn helpt Jelle Nij
dam bij het aantrekken van de gele trui. - fotoap
jaar. Twee weken lang heb ik
vijftig, zestig kilometer achter
een auto getraind om de snel
heid te krijgen, die nodig was
voor dit traject. Die auto, een
Renault 5, werd bestuurd door
mijn vader. We reden met de
klep van dat wagentje op, want
anders ving ik te veel wind,
waardoor het snelheidseffect te
gering zou zijn. Een keer ben ik
ook achter de brommer van een
vriend van mij uit Rijsbergen
van Zundert op en neer ge
weest naar Voorschoten, waar
mijn schoonouders wonen".
Ondanks de optimale voor
bereiding knaagde er op de dag
des oordeels toch wel het een en
ander aan hem. „Het was hele
maal niet nodig om zo nerveus
te zijn als vorig jaar, maar ik
was het wel. Ik was heel erg
gespannen. Zo erg zelfs, dat ik
vannacht geen oog dicht heb
kunnen doen. Ik lag in bed te
baden in mijn zweet. Daardoor
vreesde ik dat het weer mis zou
gaan".
De nervositeit bij Nijdam week
eigenlijk pas bij het startschot.
Kort voordien had hij nog iets
gedaan, waarbij Jan Raas de
wenkbrauwen fronste.
Raas: „Drie minuten voordat
hij moest vertrekken, wisselde
Jelle zijn open voorwiel voor
een dicht. Ik dacht dat hij beter
met een open voorwiel had
kunnen rijden, maar ik heb
niets meer gezegd. Ik bemoei
me helemaal niet met zijn
voorbereiding op dit soort
werk. Aan dit soort aparte gas
ten - Schuiten en Knetemann
waren altijd precies zo, een
hele dag met zo'n proloog bezig
- moet je alles gewoon overla
ten. Anders haal je hen alleen
maar uit hun concentratie. Ze
moeten het zelf uitmaken, want
daar geloven ze toch in".
Achteraf was ook Jelle Nij
dam van oordeel dat hij het
wisselen van wiel op het laatste
moment beter achterwege had
kunnen laten. „Het hield een
risico in, omdat er veel wind
vrijdende bericht kreeg dat ik
het had gered. Gek vind ik dat
echter niet, want er moesten
immers nog diverse goede ren
ners rijden. Stel je voor, dacht
ik, straks komen er nog een
paar die sneller zijn. Vorig jaar
dacht ik ook lang dat ik zou
winnen. Uiteindelijk werd ik
slechts vijfde. Ik bedoel
maar...."
Nijdam, die bezig is aan zijn
derde Tour - in 1985 haalde hij
Parijs; vorig jaar viel hij uit na
tijdsoverschrijding in een etap
pe, waarin hij op een bijzonder
ongelukkig moment een lekke
band kreeg - heeft zich als vol
gende grote doel gesteld het
wereldkampioenschap achter
volging. Nijdam, die in de win
ter in enkele zesdaagsen actief
hoopt te zijn: „Voor het WK
achtervolging heb ik een voor
bereidingstijd van drie weken.
Het is kort, maar het moet er
mee kunnen. Lukt het niet, dan
is het jammer, maar niet erg.
Ik heb nu dit vast. Ik denk dat
zo'n proloog toch meer aanslaat
dan een wereldkampioenschap
achtervolging".
Voorlopig zal Nijdam zich
echter concentreren op het be
houd van de gele trui. „Hoewel
we er natuurlijk nog over moe
ten praten, staat het voor mij
vast dat we die trui zo lang mo
gelijk zullen trachten te hou
den. Dat strookt ook met het
uitbuiten van de mogelijkhe
den van Van Poppel. Voor hem
moet de zaak ook bijeen blij
ven. Ik heb er wel vertrouwen
in dat ik die trui na morgen nog
heb. Ook al omdat wij een
ploeg hebben, waarin bijna
iedereen sterk is in het rijden
van een ploegentijdrit. Alleen
Roosen valt een beetje uit de
toon. Maar als hij niet op kop
komt, moeten we nog een goede
tijd neer kunnen zetten".
Jelle Nijdam, met zestig in het uur op weg naar de zege in
de proloog. - fotoanp
stond, meer eigenlijk dan ik ge
dacht had, maar bij het inrij
den, als je niet zo hard gaat,
merk je dat niet zo goed. Ik heb
van het koersen met dat dichte
voorwiel hinder ondervonden,
maar gelukkig is het goed af
gelopen".
Nijdam, die voor het begin
van zijn krachtsexplosie ge
sterkt was door de scherpe tijd
van de Pool Lech Piasecki -
„Toen wist ik tenminste dat die
tijd van Jurco, die bij wind
stilte reed, te overtreffen was"
- werd meteen na het voltooien
van zijn imponerende race be-
complimenteerd door Jan Raas.
„Nijdam reed gelijk uit het
vertrek zestig in het uur. Bij
geen van de andere acht van
ons heb ik dat kunnen consta
teren. Het tekent zijn klasse".
Jelle Nijdam was op dat mo
ment echter nog niet in voor lo
fuitingen. „Ik weet dat ik niet
te genieten was tot ik het be-
Van onze speciale verslaggever
WEST-BERLIJN - De ere
lijst van Jelle Nijdam ziet er
als volgt uit:
1985: 6 overwinningen, waarbij
prologen in Zweden en België;
1986: zeven overwinningen, waar
bij prologen in Zweden en Neder
land;
1987: le Dwars door België, 2e E3-
Prijs, le Gent-Oostakker, le pro
loog Vierdaagse Duinkerken, le
proloog en le eindklassement
Ronde van de Oise, le criterium
Apeldoorn, le dernykoers Maas
tricht, le proloog Ronde van
Frankrijk.
Van onze speciale verslaggever Hein Groothuis
WEST-BERLIJN - Erik Breukink, Nederlands
nieuwe klassementsrijder, zette in de proloog een
zeer bevredigende tijd van 7 minuten en 20 secon
den neer, waarmee hij veertien seconden langzamer
was dan winnaar Jelle Nijdamn.
„Ik heb het uiterste er uit
gehaald", verklaarde de
rustige, bedachtzaam pra
tende coureur uit Bergen op
Zoom. „Ik had het gevoel
dat ik niet vooruit kwam,
maar dat heb je altijd als je
tegen je top aan zit. Ik kon
de grote versnellingen
draaien - tegen de wind in
de 14 enterug de 13 en 12 - en
dat is een teken dat je goed
rijdt".
Breukink, die de veer
tiende plaats bezette, ligt
het tijdrijden over korte af
stand volgens zijn zeggen
overigens niet zo goed.
„Zoiets is werk voor specia
listen. Ik kom een beetje
langzamer op gang dan zij.
Ik ben ook geen sprinter, ik
heb geen explosieve kracht.
Voor zo'n ritje over 6 kilo
meter is het echter een
noodzaak om explosief te
starten. Het verlies heb ik
denk ik dan ook in het ver
trek geleden. Langere tijd
ritten liggen mij veel beter.
Als ik eenmaal op gang ben,
kan ik dat heel lang volhou
den", aldus Breukink, die,
hoewel zeer nuchter van
aard, toch wel een beetje
geïmponeerd was door het
hele gebeuren. „Het doet je
wel wat, zo'n Tour. Alles om
de koers heen is veel groot
ser dan in andere rondes. Ik
moet zeggen dat ik daardoor
ook wat nerveuzer was dan
anders".
Steven Rooks de andere
Nederlander, die mogelijk
heden heeft om hoog te ein
digen in het algemeen klas
sement, was niet ontevreden
met zijn prestatie, 33ste op
23 seconden van Nijdam.
Rooks: „Ik had ingecalcu
leerd tussen de 20 en 25 se
conden op de besten te ver
liezen. Dat is dus wel zo'n
beetje uitgekomen. Ik had
nogwel iets sneller kunnen
zijn. Voor de bocht scha
kelde ik van de 14 naar de
15. Toen ik na de bocht op
wilde trekken, bleek de ket
ting er niet goed op te lig
gen. Ik denk dat dat me
twee of drie seconden heeft
gescheeld. Maar ja, die paar
seconden maken niet zoveel
uit. Dit was een beginnetje.
De Tour wordt in de laatste
week beslist", aldus de
Noordhollander, die met de
ploeg 's ochtends een uur
gezamenlijk had getraind.
„We hebben op het parkoers
van de ploegentijdrit ge
traind, de posities een beetje
uitgeprobeerd. Zoiets is erg
nuttig. Bovendien moeten
we ons revancheren voor
het echec van vorig jaar,
toen we drie man in de ploe
gentijdrit verloren".
BERLIJN - Zijn hele leven
lang zal Jelle Nijdam (23)
een mooie herinnering hou
den aan Duitslands bekend
ste boulevard.
De geschiedenis van de Kur-
fürstendamm gaat terug naar
de 16de eeuw toen hij de toe
gangsweg was naar het keizer
lijk jachtslot Grünewald. Bis
marck gaf de boulevard in 1880
zijn huidige vorm.
En na de keizers, koningen
en staatslieden die er in de loop
der eeuwen in hun rijtuigen
passeerden, schreef de beschei
den, blonde Westbrabander
Jelle Nijdam uit Klein-Zundert
gisteren op deze Ku-damm op
een avantgardistische fiets met
dicht achter-en voorwiel voor
ons land een stukje sportge
schiedenis door zijn fraaie zege
in de proloog. Een kostbare
triomf, die behalve met 10.000
gulden, beloond werd met het
mooiste tricot dat een wielren
ner kan dragen, de gele trui.
Nijdam bleef op de Ku-
damm in het 6,1 kilometer
lange tijdritje de Poolse specia
list en ex-wereldkampioen bij
de amateurs Lech Piasecki een
zucht voor. Precies 2,21 sec. De
Ierse Tour-favoriet Stephen
Roche was bijna 7 seconden
langzamer.
De zoon van de vroegere
Tour-renner en tweevoudig
wereldkampioen achtervolging
Henk Nijdam is als het ware
geboren voor de korte, maar
hevige inspanning.
Al vanaf zijn prof debuut in
1985 bewees Jelle Nijdam dat
hij op de fiets een zeer hoge
snelheid kan ontwikkelen. Het
is een aangeboren gave. Roger
de Vlaeminck kon dat ook. Nij
dam finishte in zijn eerste Tour
in 1985 op de bescheiden 115de
plaats. Toch spraken ploeg
maats toen al vol lof over hem.
Als ze pech kregen liet Jelle
zich afzakken en bracht zijn
ploegmaats dan in volle jacht
als een raket terug naar het pe
loton.
Stilaan ontwikkelde Jelle
Nijdam zich ook als proloog
specialist. Prologen worden
sinds twintig jaar verreden. De
succesvolste proloogrijder is de
Belg Jean-Luc Vandenbroucke
(32), die er 18 gewonnen heeft.
De dag komt echter snel nader
bij dat de negen jaar jongere
Jelle Nijdam de Belg zal ont
tronen. Zijn overwinning giste
ren in West-Berlijn betekende
al de achtste proloogzege voor
Nijdam, de vierde in dit sei
zoen.
Nijdam onderhield op de
winderige, stroef lopende Ku-
damm als gemiddelde snelheid
51,453 km. Daarmee fietste hij
na Thierry Marie (51,579 km. in
1986) en Bernard Hinault
(51,572 km. in 1981) de derde
snelste proloog in de geschiede
nis. Na Joop Zoetemelk (1973 -
Scheveningen), Jan Raas (1978
- Leiden) en Gerrie Knetemann
(1979 - Fleurance) werd Nijdam
de vierde Nederlandse proloog
winnaar in de Tour.
Hoewel de inspanning dus
betrekkelijk kort is (iets meer
dan 7 minuten) gunt de proloog
ons toch een kijkje op de condi
tie en de vorm van de renners.
Om de enorme inspanning
met de grootste versnellingen
te overleven (Nijdam reed 50
meter met de 14,100 meter met
de 13 en de rest met de 12), dient
de renner enorm veel macht te
ontplooien. Niet voor niets ein
digde in de laatste tien jaar de
latere winnaar van de Tour de
France zeven keer bij de drie
besten in de proloog. De groot
ste Tourrenners van de laatste
twintig jaar, Eddy Merckx en
Bernard Hinault, waren trou
wens ook de beste proloogrij
ders.
Op de Kurfürstendamm, die
de nacht er voor door een co
lonne takelwagens letterlijk
werd schoongeveegd (honder
den auto's moesten worden
weggesleept) beleefden meer
dan 100.000 mensen de 107de
etappezege van een Nederlan
der in de Tour.
En bevestigde Stephen Roche
zijn favorietenrol door als
beste van de klassementsrij
ders te finishen. Peter Steven-
haagen en Erik Breukink reden
ook scherpe tijden. Zij verloren
slechts 4 en 7 seconden op Ro
che. Ook Delgado en Alcala (12
seconden), Hampsten (13), Mil
lar (15) en Rooks (16) beperkten
hun verlies. In de eerste zes ki
lometer van de Tour hebben
Sean Kelly, Phil Anderson,
Laurent Fignon en Urs Zim-
mermann echter gemerkt dat
hun conditie nog lang niet opti
maal is.
Vandaag wordt het in West-
Berlijn een nerveuze Tour-dag.
Jelle Nijdam, die vanochtend
in het openingsritje over 105 ki
lometer als veertiende Neder
landse gele trui-drager start,
zal zijnleidende positie met
hand en tand verdedigen.
In de namiddag komt zijn
gele trui echter in gevaar tij
dens de 40,5 kilometer lange
ploegentijdrit. De Italiaanse
formatie Carrera, de ploeg van
kopman Stephen Roche, was
dit seizoen tot nog toe de beste
in de ploegentijdritten. In Pa-
rij s-Nice en in de Ronde van
Italië won Carrera deze disci
pline met overmacht.
De tijden, die de renners
neerzetten in de ploegentijdrit
worden via een bepaalde for
mule doorberekend in het indi
viduele klassement, waardoor
Stephen Roche mogelijk de 7
seconden achterstand op Jelle
Nijdam kan goedmaken. Maar
wie weet groeit de Supercon
fex-ploeg van Jan Raas met er
varen ploegentijdrijders als
Maarten Ducrot, Gerrit Solle-
véld, Rolf Gölz en natuurlijk
Jelle Nijdam zelf, geïnspireerd
door de gele trui, boven zichzelf
uit.
Hoe de uitkomst ook zal wor
den, voor Jelle Nijdam, die zich
vorig jaar na een val en een
lekke band in Cherbourg we
gens tij doverschrij ding uit de
ronde werd verwijderd, kan
deze Tour niet meer stuk.
Nog voor Breukink en
Rooks eindigde Peter Ste-
venhaagen, die als elfde elf
seconden moest toegeven
aan Nijdam. De blonde re
velatie van de Tour van vo
rig jaar stond er zelf van te
kijken. Stevenhaagen: „Ik
zit altijd een beetje tegen
dat korte werk aan te hik
ken, omdat ik eerst altijd
even moet loskomen. Deze
keer ging het echter hard-
stikke goed. Ik denk dat het
feit dat ik heel lang heb in
gereden er mee te maken
heeft gehad. Pas bij het be
reiken van de laatste kilo
meter blokkeerde ik een
beetje. Toen moest ik een
tandje terug schakelen, van
de 13 naar de 12. Ik ben dik
tevreden met mijn tijd. Ik
hoop nu maar dat het ver
der óok een beetje gladjes
verloopt, want ik ben dit
seizoen al genoeg tegenslag
tegengekomen".
Voor zijn doen zorgde
Teun van Vliet ook voor een
uitstekende prestatie. De
renner uit Baarle-Hertog
kwam uit op dezelfde tijd
als Rooks. „Op advies van
Post ben ik klein begonnen,
op de 14, en dat pakte goed
uit. Op het laatste stuk heb
ik de 12 gedraaid. Ik kreeg
extra moraal, toen ik
merkte dat ik inliep op Al
berto Saronni, die voor mij
was gestart en uitliep op
Jean-Paul van Poppel, die
na mij was vertrokken. Ik
kon dat constateren door
een open stuk tussen beide
weghelften".
Van Vliet was bij het in
rijden ten val gekomen. „Ik
botste tegen iemand op die
overstak. Van invloed is dat
echter niet geweest. Ik liep
er niets bij op". Van Vliet
viel overigens niet alleen op
door zijn sterke koersen. Hij
richtte de aandacht ook op
zich door een oorbelletje in
zijn linkeroor te dragen.
Van Vliet: „Vrijdag liep ik
met mijn vrouw in Breda te
winkelen. Bij een juwelier
zei ik: hier ga ik naar bin
nen. Mijn vrouw vroeg
waarvoor. Voor een oorrin-
getje antwoordde ik en ik
voegde de daad bij het
woord. Even later kwam ik
15 armer, maar een oorrin
getje rijker naar buiten. Pe
ter Post heeft er nog niets
van gezegd, maar hem ken
nende zal dat nog wel ko
men. Maar dan zeg ik wel
dat ik het leuk vind en dat
hij toch ook ook vijf brillen
heeft..."
TOUR VANDAAG
TOUR MORGEN
Rustdag
TOUR OP RADIO EN TV
TELEVISIE
Nederland 2: 11.00-12.45: Tour de
France.
17.45: samenvatting Tour de
France.
15.00-18.00: ploegentijdrit
plus Wimbledon.
23.00: Studio Sport.
België 1: 11.00-12.15: Tour de Fran
ce.
16.00-17.45: ploegentijdrit
Tour de France.
18.35: samenvatting Tour de
France.
Duitsland 1: 9.00-12.00: halve
etappe West-Berlijn.
23.00: samenvatting ploe
gentijdrit.
RADIO
Radio 1:14.05-18.00: Radio Tour.
BRT 1:12.00-17.45: Radio Tour.