'T ot het uiterste gegaan' Hermans ongelukkig met nummer 113 JELLE NIJDAM SLAAT IN PROLOOG TOE Nijdam: geboren voor korte, hevige inspanning I ItÜ 1000 M2 TENTENSHOW 1 TOUR '87 Erelijst ERIK BREUKINK |DA MAAKT BEREIKBAAR. DONDERDAG 2 JULI 1987 iH RIEL Barbecue Aanmaakblokjes Houtskool WEST-BERLIJN - Het was een aandoenlijk tafereeltje, enkele honderden meuers achter de eindstreep op de Kurfürstendam, West-Berlijns brui sende verkeersader. Superblij Startschot fertuigd zult zijn Ju die 19-352.150 pden hebt. zda 626 is er in |en: de 4-deurs 7f23.845,-, I Hatchback vanaf 1 de 2-deurs Coupe Jt45,-. Keuze uit |40 uitvoeringen. liter benzine- tot selmotoren Ide Mazda 626 [2.0 LX). ,en tussen 9.00 uur en 17.00 uur mMu ergen op Zoom e.o. - Bergen op Zoom (Nieuw-Borgvliet «vagendealer voor Breda e.o. Te- yx 7 sportwagens en E-serie bestel- at 8-14, Breda. U76-213825 Hibachi. Een plaatstalen uitvoering met twee afzonderlijk verstelbare grillroosters. Voor het veilig aansteken van barbecue en openhaard. Zak a 2,5 kg. INTER5PORT =f JiLlA VEEMARKTSTRAAT 12 tel. 076-227000 's maandags geopend v a 13.00 uur. Donderdag koopavond Van onze speciale verslaggever WEST-BERLIJN - Mathieu Hermans is doodongelukkig met het nummer 113, dat hij van de organisatie heeft ge kregen. Hermans: „Dat nummer had ik in de Giro ook. Het bracht me geen geluk, want ik brak in die ronde mijn sleutelbeen. Ik heb gisteren geprobeerd om van dat nummer af te komen, maar ze wilden me niet tegemoet ko men. Ik doe echter nog een nieuwe poging, want ik vind het bepaald geen prettig idee met dat nummer verder te moeten". Eric Heiden, in het verleden als TV-verslaggever en renner in de Tour - in die laatste hoe danigheid vorig jaar, toen hij in de achttiende etappe uitviel - is deze keer in weer een an dere functie in de Tour. Hij treedt in de 74ste Ronde van Frankrijk op als assistent van de dokter van de Amerikaanse profploeg 7-Eleven, waarvan Andy Hampsten kopman is. Fons van Heel, verzorger van de ploeg van Jan Raas, heeft twee dagen in grensplaats Helmstedt moeten wachten, voordat hij de DDR door kon naar West-Berlijn. Van Heel arriveerde bij de grens tussen beide Duitslanden zonder pas poort. „En dat terwijl hij aan de rest van het personeel nog had gevraagd of ze hun pas poort wel bij zich hadden", al dus ploegleider Jan Raas. „In het weekeinde was hij bij de politie aangifte wezen doen van de vermissing van zijn portefeuille. Hij moest toen zijn paspoort laten zien, dat ze hem niet hebben teruggegeven'. Uiteindelijk kwam Van Heel via een hele omweg in het bezit van zijn kostbare attribuut. Pluymers nam het paspoort in het vliegtuig mee naar West- Berlijn en vandaar werd met een auto het document naar Van Heel gebracht. Het was niet het enige geval van tegen slag in de Superconfex-ploeg, want een busje van de formatie staat nog met een opgeblazen motor bij Keulen. „Gelukkig zat daar niets in dat we per sé nodig hadden", aldus Raas. Theo de Rooij mist de ko mende weken een gezellige va kantie en flink thuis aanpak ken. De Rooij„We zouden voor de eerste keer met de kinderen op vakantie gaan. Dat moeten we dus nog even uitstellen. Verder had ik beloofd het huis te zullen verven, eerst van bin nen en dan van buiten. Dat moet dus ook nog even wach ten. Mijn vrouw zit er overi gens helemaal niet mee. En ik al evenmin. Ik heb er steeds T26 wel een beetje rekening mee gehouden dat ik nog zou wor den opgeroepen. Eerlijk gezegd vind ik het ook wel prettig om er weer bij te zijn. Verleden jaar, toen ik ook verstek moest laten gaan, zat ik na twee we ken Tour behoorlijk te balen. Toen had ik echt op deelname gehoopt. Dit keer heb ik het al lemaal een beetje langs me heen laten gaan, waardoor ik lekker ontspannen heb kunnen leven. En wat betreft de condi tie, die is goed. IK heb na mijn vertrek uit de Giro nooit hele maal stil gelegen, ben steeds wat bezig gebleven. Zorgen voor het begin van deze ronde hoef ik me dus niet te maken". Met zestig in het uur Enkele momenten nadat Jan Raas hem had weggestuurd naar de finish met de woor den: „Ga nou maar; alleen Bernard hoeft nog maar binnen te komen", keerde Jelle Nij- dam op snelheid terug bij zijn ploegleider. De Zundertenaar, koud op de hoogte van het feit dat hij de proloog had gewonnen en dus ook in het bezit was gekomen van de gele trui, viel Raas spontaan in de armen. Van oor tot oor lachend zei Nijdam slechts: „Het is gelukt". Met de winst viel bij de zoon van Henk Nijdam, in het verle den winnaar van twee Tour etappes en twee keer wereld kampioen achtervolging, een pak van het hart. „Het zou voor mij de grootste teleurstelling van het jaar zijn geweest als ik het weer niet zou hebben ge haald. Vorig jaar had ik al moeten winnen, maar toen was ik niet helemaal in goede doen. Een kaakhol te-ontsteking speelde me parten". De 23-jarige Jelle Nijdam behaalde in West-Berlijn zijn negende zege van dit seizoen. Bij die negen overwinningen zitten nu vier proloog-triom fen. Eerder toonde hij zich de sterkste in het 'voorspel' van de Vierdaagse van Duinkerken, de Tour de l'Oise en de Ronde van Zweden. Die prestaties vallen voor de Westbrabander evenwel in het niet bij het succes op de eerste dag van de 74ste Tour de Fran ce. „Vandaag ben ik superblij, want ik beschouw dit als een soort klassieke overwinning". Jelle Nijdam, die uitermate ge schikt is voor het rijden van korte tijdritten - „Ik kan lan ger dan iemand anders door de verzuring gaan" - had zich vol bezieling op de proloog voorbe reid. „Ik ben er nog fanatieker tegenaan gegaan dan vorig Burgemeester Diepgen van West-Berlijn helpt Jelle Nij dam bij het aantrekken van de gele trui. - fotoap jaar. Twee weken lang heb ik vijftig, zestig kilometer achter een auto getraind om de snel heid te krijgen, die nodig was voor dit traject. Die auto, een Renault 5, werd bestuurd door mijn vader. We reden met de klep van dat wagentje op, want anders ving ik te veel wind, waardoor het snelheidseffect te gering zou zijn. Een keer ben ik ook achter de brommer van een vriend van mij uit Rijsbergen van Zundert op en neer ge weest naar Voorschoten, waar mijn schoonouders wonen". Ondanks de optimale voor bereiding knaagde er op de dag des oordeels toch wel het een en ander aan hem. „Het was hele maal niet nodig om zo nerveus te zijn als vorig jaar, maar ik was het wel. Ik was heel erg gespannen. Zo erg zelfs, dat ik vannacht geen oog dicht heb kunnen doen. Ik lag in bed te baden in mijn zweet. Daardoor vreesde ik dat het weer mis zou gaan". De nervositeit bij Nijdam week eigenlijk pas bij het startschot. Kort voordien had hij nog iets gedaan, waarbij Jan Raas de wenkbrauwen fronste. Raas: „Drie minuten voordat hij moest vertrekken, wisselde Jelle zijn open voorwiel voor een dicht. Ik dacht dat hij beter met een open voorwiel had kunnen rijden, maar ik heb niets meer gezegd. Ik bemoei me helemaal niet met zijn voorbereiding op dit soort werk. Aan dit soort aparte gas ten - Schuiten en Knetemann waren altijd precies zo, een hele dag met zo'n proloog bezig - moet je alles gewoon overla ten. Anders haal je hen alleen maar uit hun concentratie. Ze moeten het zelf uitmaken, want daar geloven ze toch in". Achteraf was ook Jelle Nij dam van oordeel dat hij het wisselen van wiel op het laatste moment beter achterwege had kunnen laten. „Het hield een risico in, omdat er veel wind vrijdende bericht kreeg dat ik het had gered. Gek vind ik dat echter niet, want er moesten immers nog diverse goede ren ners rijden. Stel je voor, dacht ik, straks komen er nog een paar die sneller zijn. Vorig jaar dacht ik ook lang dat ik zou winnen. Uiteindelijk werd ik slechts vijfde. Ik bedoel maar...." Nijdam, die bezig is aan zijn derde Tour - in 1985 haalde hij Parijs; vorig jaar viel hij uit na tijdsoverschrijding in een etap pe, waarin hij op een bijzonder ongelukkig moment een lekke band kreeg - heeft zich als vol gende grote doel gesteld het wereldkampioenschap achter volging. Nijdam, die in de win ter in enkele zesdaagsen actief hoopt te zijn: „Voor het WK achtervolging heb ik een voor bereidingstijd van drie weken. Het is kort, maar het moet er mee kunnen. Lukt het niet, dan is het jammer, maar niet erg. Ik heb nu dit vast. Ik denk dat zo'n proloog toch meer aanslaat dan een wereldkampioenschap achtervolging". Voorlopig zal Nijdam zich echter concentreren op het be houd van de gele trui. „Hoewel we er natuurlijk nog over moe ten praten, staat het voor mij vast dat we die trui zo lang mo gelijk zullen trachten te hou den. Dat strookt ook met het uitbuiten van de mogelijkhe den van Van Poppel. Voor hem moet de zaak ook bijeen blij ven. Ik heb er wel vertrouwen in dat ik die trui na morgen nog heb. Ook al omdat wij een ploeg hebben, waarin bijna iedereen sterk is in het rijden van een ploegentijdrit. Alleen Roosen valt een beetje uit de toon. Maar als hij niet op kop komt, moeten we nog een goede tijd neer kunnen zetten". Jelle Nijdam, met zestig in het uur op weg naar de zege in de proloog. - fotoanp stond, meer eigenlijk dan ik ge dacht had, maar bij het inrij den, als je niet zo hard gaat, merk je dat niet zo goed. Ik heb van het koersen met dat dichte voorwiel hinder ondervonden, maar gelukkig is het goed af gelopen". Nijdam, die voor het begin van zijn krachtsexplosie ge sterkt was door de scherpe tijd van de Pool Lech Piasecki - „Toen wist ik tenminste dat die tijd van Jurco, die bij wind stilte reed, te overtreffen was" - werd meteen na het voltooien van zijn imponerende race be- complimenteerd door Jan Raas. „Nijdam reed gelijk uit het vertrek zestig in het uur. Bij geen van de andere acht van ons heb ik dat kunnen consta teren. Het tekent zijn klasse". Jelle Nijdam was op dat mo ment echter nog niet in voor lo fuitingen. „Ik weet dat ik niet te genieten was tot ik het be- Van onze speciale verslaggever WEST-BERLIJN - De ere lijst van Jelle Nijdam ziet er als volgt uit: 1985: 6 overwinningen, waarbij prologen in Zweden en België; 1986: zeven overwinningen, waar bij prologen in Zweden en Neder land; 1987: le Dwars door België, 2e E3- Prijs, le Gent-Oostakker, le pro loog Vierdaagse Duinkerken, le proloog en le eindklassement Ronde van de Oise, le criterium Apeldoorn, le dernykoers Maas tricht, le proloog Ronde van Frankrijk. Van onze speciale verslaggever Hein Groothuis WEST-BERLIJN - Erik Breukink, Nederlands nieuwe klassementsrijder, zette in de proloog een zeer bevredigende tijd van 7 minuten en 20 secon den neer, waarmee hij veertien seconden langzamer was dan winnaar Jelle Nijdamn. „Ik heb het uiterste er uit gehaald", verklaarde de rustige, bedachtzaam pra tende coureur uit Bergen op Zoom. „Ik had het gevoel dat ik niet vooruit kwam, maar dat heb je altijd als je tegen je top aan zit. Ik kon de grote versnellingen draaien - tegen de wind in de 14 enterug de 13 en 12 - en dat is een teken dat je goed rijdt". Breukink, die de veer tiende plaats bezette, ligt het tijdrijden over korte af stand volgens zijn zeggen overigens niet zo goed. „Zoiets is werk voor specia listen. Ik kom een beetje langzamer op gang dan zij. Ik ben ook geen sprinter, ik heb geen explosieve kracht. Voor zo'n ritje over 6 kilo meter is het echter een noodzaak om explosief te starten. Het verlies heb ik denk ik dan ook in het ver trek geleden. Langere tijd ritten liggen mij veel beter. Als ik eenmaal op gang ben, kan ik dat heel lang volhou den", aldus Breukink, die, hoewel zeer nuchter van aard, toch wel een beetje geïmponeerd was door het hele gebeuren. „Het doet je wel wat, zo'n Tour. Alles om de koers heen is veel groot ser dan in andere rondes. Ik moet zeggen dat ik daardoor ook wat nerveuzer was dan anders". Steven Rooks de andere Nederlander, die mogelijk heden heeft om hoog te ein digen in het algemeen klas sement, was niet ontevreden met zijn prestatie, 33ste op 23 seconden van Nijdam. Rooks: „Ik had ingecalcu leerd tussen de 20 en 25 se conden op de besten te ver liezen. Dat is dus wel zo'n beetje uitgekomen. Ik had nogwel iets sneller kunnen zijn. Voor de bocht scha kelde ik van de 14 naar de 15. Toen ik na de bocht op wilde trekken, bleek de ket ting er niet goed op te lig gen. Ik denk dat dat me twee of drie seconden heeft gescheeld. Maar ja, die paar seconden maken niet zoveel uit. Dit was een beginnetje. De Tour wordt in de laatste week beslist", aldus de Noordhollander, die met de ploeg 's ochtends een uur gezamenlijk had getraind. „We hebben op het parkoers van de ploegentijdrit ge traind, de posities een beetje uitgeprobeerd. Zoiets is erg nuttig. Bovendien moeten we ons revancheren voor het echec van vorig jaar, toen we drie man in de ploe gentijdrit verloren". BERLIJN - Zijn hele leven lang zal Jelle Nijdam (23) een mooie herinnering hou den aan Duitslands bekend ste boulevard. De geschiedenis van de Kur- fürstendamm gaat terug naar de 16de eeuw toen hij de toe gangsweg was naar het keizer lijk jachtslot Grünewald. Bis marck gaf de boulevard in 1880 zijn huidige vorm. En na de keizers, koningen en staatslieden die er in de loop der eeuwen in hun rijtuigen passeerden, schreef de beschei den, blonde Westbrabander Jelle Nijdam uit Klein-Zundert gisteren op deze Ku-damm op een avantgardistische fiets met dicht achter-en voorwiel voor ons land een stukje sportge schiedenis door zijn fraaie zege in de proloog. Een kostbare triomf, die behalve met 10.000 gulden, beloond werd met het mooiste tricot dat een wielren ner kan dragen, de gele trui. Nijdam bleef op de Ku- damm in het 6,1 kilometer lange tijdritje de Poolse specia list en ex-wereldkampioen bij de amateurs Lech Piasecki een zucht voor. Precies 2,21 sec. De Ierse Tour-favoriet Stephen Roche was bijna 7 seconden langzamer. De zoon van de vroegere Tour-renner en tweevoudig wereldkampioen achtervolging Henk Nijdam is als het ware geboren voor de korte, maar hevige inspanning. Al vanaf zijn prof debuut in 1985 bewees Jelle Nijdam dat hij op de fiets een zeer hoge snelheid kan ontwikkelen. Het is een aangeboren gave. Roger de Vlaeminck kon dat ook. Nij dam finishte in zijn eerste Tour in 1985 op de bescheiden 115de plaats. Toch spraken ploeg maats toen al vol lof over hem. Als ze pech kregen liet Jelle zich afzakken en bracht zijn ploegmaats dan in volle jacht als een raket terug naar het pe loton. Stilaan ontwikkelde Jelle Nijdam zich ook als proloog specialist. Prologen worden sinds twintig jaar verreden. De succesvolste proloogrijder is de Belg Jean-Luc Vandenbroucke (32), die er 18 gewonnen heeft. De dag komt echter snel nader bij dat de negen jaar jongere Jelle Nijdam de Belg zal ont tronen. Zijn overwinning giste ren in West-Berlijn betekende al de achtste proloogzege voor Nijdam, de vierde in dit sei zoen. Nijdam onderhield op de winderige, stroef lopende Ku- damm als gemiddelde snelheid 51,453 km. Daarmee fietste hij na Thierry Marie (51,579 km. in 1986) en Bernard Hinault (51,572 km. in 1981) de derde snelste proloog in de geschiede nis. Na Joop Zoetemelk (1973 - Scheveningen), Jan Raas (1978 - Leiden) en Gerrie Knetemann (1979 - Fleurance) werd Nijdam de vierde Nederlandse proloog winnaar in de Tour. Hoewel de inspanning dus betrekkelijk kort is (iets meer dan 7 minuten) gunt de proloog ons toch een kijkje op de condi tie en de vorm van de renners. Om de enorme inspanning met de grootste versnellingen te overleven (Nijdam reed 50 meter met de 14,100 meter met de 13 en de rest met de 12), dient de renner enorm veel macht te ontplooien. Niet voor niets ein digde in de laatste tien jaar de latere winnaar van de Tour de France zeven keer bij de drie besten in de proloog. De groot ste Tourrenners van de laatste twintig jaar, Eddy Merckx en Bernard Hinault, waren trou wens ook de beste proloogrij ders. Op de Kurfürstendamm, die de nacht er voor door een co lonne takelwagens letterlijk werd schoongeveegd (honder den auto's moesten worden weggesleept) beleefden meer dan 100.000 mensen de 107de etappezege van een Nederlan der in de Tour. En bevestigde Stephen Roche zijn favorietenrol door als beste van de klassementsrij ders te finishen. Peter Steven- haagen en Erik Breukink reden ook scherpe tijden. Zij verloren slechts 4 en 7 seconden op Ro che. Ook Delgado en Alcala (12 seconden), Hampsten (13), Mil lar (15) en Rooks (16) beperkten hun verlies. In de eerste zes ki lometer van de Tour hebben Sean Kelly, Phil Anderson, Laurent Fignon en Urs Zim- mermann echter gemerkt dat hun conditie nog lang niet opti maal is. Vandaag wordt het in West- Berlijn een nerveuze Tour-dag. Jelle Nijdam, die vanochtend in het openingsritje over 105 ki lometer als veertiende Neder landse gele trui-drager start, zal zijnleidende positie met hand en tand verdedigen. In de namiddag komt zijn gele trui echter in gevaar tij dens de 40,5 kilometer lange ploegentijdrit. De Italiaanse formatie Carrera, de ploeg van kopman Stephen Roche, was dit seizoen tot nog toe de beste in de ploegentijdritten. In Pa- rij s-Nice en in de Ronde van Italië won Carrera deze disci pline met overmacht. De tijden, die de renners neerzetten in de ploegentijdrit worden via een bepaalde for mule doorberekend in het indi viduele klassement, waardoor Stephen Roche mogelijk de 7 seconden achterstand op Jelle Nijdam kan goedmaken. Maar wie weet groeit de Supercon fex-ploeg van Jan Raas met er varen ploegentijdrijders als Maarten Ducrot, Gerrit Solle- véld, Rolf Gölz en natuurlijk Jelle Nijdam zelf, geïnspireerd door de gele trui, boven zichzelf uit. Hoe de uitkomst ook zal wor den, voor Jelle Nijdam, die zich vorig jaar na een val en een lekke band in Cherbourg we gens tij doverschrij ding uit de ronde werd verwijderd, kan deze Tour niet meer stuk. Nog voor Breukink en Rooks eindigde Peter Ste- venhaagen, die als elfde elf seconden moest toegeven aan Nijdam. De blonde re velatie van de Tour van vo rig jaar stond er zelf van te kijken. Stevenhaagen: „Ik zit altijd een beetje tegen dat korte werk aan te hik ken, omdat ik eerst altijd even moet loskomen. Deze keer ging het echter hard- stikke goed. Ik denk dat het feit dat ik heel lang heb in gereden er mee te maken heeft gehad. Pas bij het be reiken van de laatste kilo meter blokkeerde ik een beetje. Toen moest ik een tandje terug schakelen, van de 13 naar de 12. Ik ben dik tevreden met mijn tijd. Ik hoop nu maar dat het ver der óok een beetje gladjes verloopt, want ik ben dit seizoen al genoeg tegenslag tegengekomen". Voor zijn doen zorgde Teun van Vliet ook voor een uitstekende prestatie. De renner uit Baarle-Hertog kwam uit op dezelfde tijd als Rooks. „Op advies van Post ben ik klein begonnen, op de 14, en dat pakte goed uit. Op het laatste stuk heb ik de 12 gedraaid. Ik kreeg extra moraal, toen ik merkte dat ik inliep op Al berto Saronni, die voor mij was gestart en uitliep op Jean-Paul van Poppel, die na mij was vertrokken. Ik kon dat constateren door een open stuk tussen beide weghelften". Van Vliet was bij het in rijden ten val gekomen. „Ik botste tegen iemand op die overstak. Van invloed is dat echter niet geweest. Ik liep er niets bij op". Van Vliet viel overigens niet alleen op door zijn sterke koersen. Hij richtte de aandacht ook op zich door een oorbelletje in zijn linkeroor te dragen. Van Vliet: „Vrijdag liep ik met mijn vrouw in Breda te winkelen. Bij een juwelier zei ik: hier ga ik naar bin nen. Mijn vrouw vroeg waarvoor. Voor een oorrin- getje antwoordde ik en ik voegde de daad bij het woord. Even later kwam ik 15 armer, maar een oorrin getje rijker naar buiten. Pe ter Post heeft er nog niets van gezegd, maar hem ken nende zal dat nog wel ko men. Maar dan zeg ik wel dat ik het leuk vind en dat hij toch ook ook vijf brillen heeft..." TOUR VANDAAG TOUR MORGEN Rustdag TOUR OP RADIO EN TV TELEVISIE Nederland 2: 11.00-12.45: Tour de France. 17.45: samenvatting Tour de France. 15.00-18.00: ploegentijdrit plus Wimbledon. 23.00: Studio Sport. België 1: 11.00-12.15: Tour de Fran ce. 16.00-17.45: ploegentijdrit Tour de France. 18.35: samenvatting Tour de France. Duitsland 1: 9.00-12.00: halve etappe West-Berlijn. 23.00: samenvatting ploe gentijdrit. RADIO Radio 1:14.05-18.00: Radio Tour. BRT 1:12.00-17.45: Radio Tour.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 7