zeventien dagen met een zeekano in 45 graden hitte 'Palawan en Cornelio, om nooit te vergeten' staats: van op Einde bel Bredero rel om A Club Rust Beschaving In het water Parel Zeventien Nietig DESTEM BU Hitte Moesson Cornelio Te moe Sponsor Groots MOSKOU (UPI/R Ryzjkov heeft gist Opperste Sovjet voor een politiek hervormingen in df winkel, hal, ka verdient een si AMSTERD djustem De beten van de muskieten zijn nog goed te zien. Op zijn achterste had hij een zoutzweer en in ze ventien dagen tijd verloor hij tien kilo aan li chaamsgewicht. Sluiers moesten verbranding voorkomen want het was 45 graden. Zeventien da gen lang geen verfrissende douche, geen goed bed en geen gevarieerde maaltijd. En toch zegt Peter Stockx nu: „Ik zou het weer doen". Samen met Geert de Buyser en Geert Maene rondde hij het noordelijk deel van Palawan, één van de ongeveer 7000 eilanden die de Fillipijnen telt. Het drietal deed dat met zeekano's, een zeer avontuurlijke reis. Peter Stokx komt in onderstaand verhaal uitge breid aan het woord. Vertellend over de tocht door de jungle, de kilometers lange witte stranden en de aanvaring met de Belgische ambassade. Door Romain van Damme BRESKENS - Hij had de vraag verwacht. Wie gaat er nou voor zijn lol naar het Fillipijnse eiland Palawan om daar in een afgrijselijke hitte 600 kilometer kanoënd af te leggen. Het ant woord is simpel, twee Belgen en een Nederlander. Peter Stokx is de Nederlander. „Mijn grootvader is afkomstig uit Ovezande. Maar ik woon in Maldegem, net over de grens". De gedetailleerde zeekaarten liggen in het clubhuis van de Breskense jachthaven op een tafeltje. Uitzicht op de Wester- schelde die daar in de Noordzee verdwijnt. Voor Peter Stokx bekend terrein. Daar is het al lemaal begonnen. Ongeveer ze ven jaar geleden nu. „Ik ben in mijn eentje de zee opgegaan. De techniek van het zeekanoën heb ik mezelf aan geleerd. Nee, dat is niet zo moeilijk. Je hebt het vrij snel onder de knie, het is een 'fee ling'. Een zeekano, of kayak, is wat langer dan een normale kano. De kano ligt iets stabieler in het water. Je kunt er de no dige bagage inpompen. Voor tien dagen ongeveer". Peter Stokx leerde snel. Hij sloot zich aan bij een club uit Brugge. Daar werd hij 'afge vaardigde zeekano'. Wat later stapte hij over naar de Brugse Kano Klub de 'Reienschui- mers'. „Van Knokke naar Breskens, dat was onze eerste tocht. We kwamen door de stroming en getij aan bij Groede. Om het zeekanoën goed onder de knie te krijgen, zijn we met een aan tal kano-liefhebbers scholing gaan volgen in Antwerpen. Na vigatie en reddingen op zee. Dat is niet zo vreemd. In Enge land en West-Duitsland wor den reddingsoperaties vanuit de kano uitgevoerd. De kano is het meest wendbaar in de branding". Het geleerde werd veelvuldig in praktijk gebracht. Onder meer in de Waddenzee waar Ameland en Schiermonnikoog gerond werden. Maar ook op de Noordzee oefenden de kanoërs. Vijf uur duurde de tocht van Westkapelle naar Heist „We voeren toen in de mist. Gevaarlijk? Welnee. Je vaart op een kompas. Die grote boten voel je aankomen. Echt, dat merk je meteen. Het enige waar je voor moet oppassen is ruimtevrees. Op een grote vlakte als de zee kun je dat ge makkelijk krijgen. Nee, zeeka noën is niet alleen voor man nen. Het is een sport voor na tuurliefhebbers en avonturiers. Heel belangrijk is rustig te blijven. Je moet nooit in paniek raken, wat er ook gebeurt". Dat lijkt Peter Stokx op het lijf geschreven te zijn. Hij is de rust zelve. „Een zeekano kan niet zinken. Slechts een heel klein deel kan vol water lopen. Dat is het gedeelte waarin je zit. Daar kan honderd liter in. Met een ingebouwde pomp heb je dat water er zo uit. Nu heb ik een electrische pomp. Maar een voetpomp is al voldoende. Van twee kano's kun je een catama ran maken. Dan kun je de tent als zeil gebruiken". Peter Stokx wilde steeds meer. Peddelen in de Noordzee, de Middellandse Zee, op grote meren, hij had het allemaal al eens gedaan. Rijp voor het zwaardere werk kwam de idee om eens uit te wijken naar de Fillipijnen langzaam maar ze ker bovendrijven. „Op Palawan woont Theo Criel, een Belg. Hij heeft daar een soort camping. Het eiland is in trek bij vlinderliefhebbers en duikers. Een van onze exp editieleden kent hem". Na een grondige voorbereiding begon 8 februari het avontuur. Vanaf Schiphol met het vlieg tuig naar Manilla. Drie jonge mannen van 24 jaar op weg naar een gebied waar de be schaving nog niet gearriveerd is. „Een expeditie als deze is het veiligst met zijn drieën. Dat is trouwens een gulden regel voor veel sporten waarin enig avon tuur schuilt. Bergen beklim men doe je meestal ook met zijn drieën. Als er iemand ge wond raakt, kan er een blijven tot steun en kan de ander hulp gaan halen". Een typisch Nederlands vraagje tussendoor. Hoeveel heeft dat allemaal gekost. Een dergelijke expeditie doe je niet voor een paar tientjes. „Exp- editieklaar kost de zeekano compleet 4000 gulden. De ge hele expeditie kostte 40.000 gul den. Het is duur ja. Daarom Hebben we het hoognodige meegenomen. Zo hebben we bijvoorbeeld de radio laten val len. Radiocontact in het gebied waar we naar toe gingen, was moeilijk. In Manilla logeerden we bij Belgische zusters". In de Fillipijnse hoofdstad stuitte de expeditie op onver wachte problemen. Het perso neel van de Belgische ambas sade weigerde zowat elke me dewerking. „Er werd verteld dat het veel te gevaarlijk was om naar Palawan te reizen. Het zou daar niet veilig zijn. Van de Nederlandse ambassade kre gen we wel alle medewerking. Ik vaar nu nog onder Belgische vlag. Maar dat duurt niet lang meer. Ik ga verder onder Ne derlandse vlag. Van de Belgi sche ambassade hebben we ons niet zoveel aangetrokken. Een lange periode van voorberei ding wilden we niet zomaar in het water gooien". Ongeveer twee weken na aan komst in Manilla vertrokken de expeditieleden naar het zuid-westen, naar Palawan. Het eiland is 397 kilometer lang, maar is gemiddeld slechts veertig kilometer breed. Het gebied, boven Borneo, bestaat uit 1768 eilanden die de Sulv- zee van de Zuidchinese zee scheiden. Het grootste deel van Palawan bestaat uit tropisch oerwoud. Er zijn slechts een paar gebieden waar rijst, ba nanen en aardnoten verbouwd worden. Het merendeel van de De kano's bij de Filippijnen van bovenaf gefotografeerd. Links is een zelfgemaakte tent te zien. fotosdestem/corj de boer bevolking leeft van de vis vangst. „Het is een parel van een eiland", zegt Peter Stokx. „We hebben daar een jungle-tocht gedaan. Fascinerend, een ge weldige ervaring. In het bin nenland wonen vier stammen. De Bataks of Palawenos. Men weet dat ze als nomaden in de bergen leven, maar vrijwel niemand heeft ze ooit gezien. Peter Stokx bij z'n kano: 'Expeditieklaar kost dit bootje 4.000 gulden'. Nee, wij ook niet. We kwamen aan in Puerto Princesca. We hadden gedacht dat het een klein dorpje was. Vier straten ongeveer, zoiets. Maar daar wonen dus ruim 20.000 mensen. De taal, ja dat was een pro bleem. Op de Fillipijnen wor den 83 verschillende talen ge sproken. Het Tahalok is de voornaamste taal. We spraken een paar woorden. Met de ge baren er bij konden we het meeste duidelijk maken". Van Puerto Princesca reisde de expeditie naar Baheli, tachtig kilometer verderop. Daar stap ten de drie avonturiers in de kayaks. Voor een tocht van 600 kilometer. Het drietal had ge dacht 21 dagen nodig te hebben om het noordelijk deel van Pa lawan te 'nemen'. De tocht duurde uiteindelijk vier dagen minder. Na zeven tien dagen meerde de expeditie aan in Puerto Princesca. „In Manilla stelde de marine voor een volgboot mee te sturen naar het gebied. Dat wezen we af. We wilden geen enkele hulp in de onmiddellijke nabijheid. Wel hadden we afgesproken Om aan de soms ondraaglijke hitte te ontkomen, werd er ook Peter Stokx, gebogen over een zeekaart van het gebied: kregen er te maken met een vochtige, zoute hitte'. ons te melden als we ergens aanlegden. Bij een marine-post of bij de plaatselijke burge meester, de barangai-kapi- tein". De drie kanoërs waren uitste kend voorbereid. Op drie april 1986 was de voorbereiding ge start. Aan werkelijk alles was gedacht. Zo maakte Peter Stokx zelf de tenten. Ieder de tail werd nauwkeurig bekeken. Desondanks werd het drietal in Palawan geconfronteerd met een tropische verrassing die onaangenaam uitpakte. „We waren niet goed voorbe reid op de hitte. Uit de boeken hadden we begrepen dat het tussen de 28 en 30 graden zou zijn. Ja, ook zeer warm, maar volgens ons was dat te doen. We kregen echter te maken met een vochtige, zoutige hitte. Op volle zee was het 45 graden. De eerste dagen waren we on gesluierd. Toen zagen we dat plaatselijke duikers sluiers om hadden". De kisten waarin de kano's werden vervoerd. in de nachtelijke uren gevaren. Reeds na drie dagen liepen de drie waaghalzen op hun tand vlees. „De hitte, muskieten en diar ree. Na drie dagen waren we kapot. Nee, echt ziek zijn we niet geweest. Eentje had in Bel gië een betere EHBO-cursus gevolgd. Die diarree was niet blijvend. Ja, zwaar was het soms. Maar dat alles woog niet op tegen de schoonheid die we daar tegen kwamen". Alsof hij er weer is. Zo mee slepend vertelt de Nederlandse Belg over de gebieden die ge passeerd werden. „We vonden dorpjes die niet eens op de meest gedetailleerde kaarten terug te vinden waren. We voe ren langs sneeuwwitte zand stranden, 35 kilometer lang. Geen huisje te zien, niets. Wer kelijk een schitterend gezicht. De Malam-Pajasound is een machtige baai. Zo mooi, fasci nerend. Je voelt je nietig als je daar vaart. Alleen in je kano tussen al dat moois". Gevaarlijk was het af en toe wel. De baaien moesten geno men worden zoals de kaarten het aangaven. Anders was de kans groot dat er uren langer gevaren moest worden. In de periode dat het trio daar op zee verbleef, 'regeerde' op Palawan de noord-oost moesson. Het waaide tussen tien en twaalf en tussen vier en zes. „In een paar minuten tijd be gon het hard te waaien. Van een kalme zee naar golven van twee en een halve meter duurde niet lang. Een gevaar lijk punt was ook Devilspoint. De naam zegt het al. De bevol king waarschuwde ons voor dat gebied. Die plek werd zo veel mogelijk gemeden. Op dat punt komen de Zuid-Chinese zee en Sulu-zee bij elkaar. Dat heeft reflectie-golven tot ge volg. Zeer moeilijk om daar met een bootje doorheen te gaan". Sluiers, rood geschilderde bo ten (om de dieren af te schrik ken) en drie mannen die er niet echt verzorgd uitzagen.Vaak liep de bevolking snel de an dere kant uit als de drie kano's het strand opgeduwd werden. Bang voor communisten, bang voor een overval. Dat was niet het geval in In- balutan. Een nederzetting waar ongeveer honderd mensen wo nen. Die mensen leven van de visvangst. De oppervlakte van de nederzetting is zo klein en onvruchtbaar dat er geen groentes verbouwd kunnen worden. „De burgemeester, Cornelio noemden we hem, nodigde ons uit om in zijn woning koffie te drinken. Het hele dorp zat rond ons. Wij zaten braaf op een bankje en kregen koffie en koekjes. Je voelt je op die mo menten bezwaard. Die mensen moeten ver weg om koekjes te bemachtigen. Dan komen wij langs en eten die koekjes op. Maar weigeren mag niet. Dan worden ze kwaad. Cornelio maakte ons duidelijk dat we de nacht in zijn woning moesten doorbrengen. Dat wilden eerst niet. Toen werd hij go boos. Weigeren is voor hene zware belediging. Nee, die® zal ik nooit meer vergeten. I hebben hem een kaart met® handtekening gegeven. Ik h nog nooit iemand zo geluki gezien". Ze kwamen terecht op een pi vé-eiland van een Frans:, Een bon-vivant die hen w op krachten bracht. „Dat na Dumarandja, dat was hel. Een verschrikkelijk zwi stuk. Maar juist op de mom ten dat het er donker uiti dat we het heel moeilijk te den, kwam er hulp. Zoals Fransman die daar op i eiland woonde. Ook zoiets* derbaarlijks. Dat verwactil toch niet". Toen ze arriveerden Puerto Princesca stond grote menigte hen op te wat ten. Niet zo verwonderlijk I voor hun eenzame tocht den ze een interview ge| voor de lokale radio-omroep die uitzending was de ben king gevraagd de drie handje toe te steken. Acte was dat een zeer nuttige» zending. „Zonder hulp van de bev king was het absoluut nietj lukt. We hebben dankzij dek volking drie keer vis g We hebben het geprobeerd,® wat te vangen. Maar daar» je te moe voor. Als je aan» kwam, ging je zitten en staar je een uur voor je uit. Te« moeid om wat anders te doen Na zeventien dagen was weer een warm bad, een leki bed en goed eten. „Een Ars' kaan sponsorde ons. Hij \m daar een vier-sterrenhotel.® is gebouwd voor de vlinderl* hebbers, voor de natuur® sers. We zijn daar een paard gen gebleven om weer krachten te komen en daan terug naar Manilla. Op het® ment dat we de kano's in' kisten deden, begon het te rel nen. Vijf minuten ongeveer twee maanden tijd regende' één keer. In de zeventien dal dat we op zee zaten, hebben' geen druppel regen gezien" „Ja, ik zou het weer doen® danks alle ontberingen, was zwaar, zeer zwaar Maar het was de moeite u® Als we teruggaan, varen w hele eiland rond". Dat ieder geval niet binnen! zijn. Want Peter Stokx if1 middels bezig een traject uij zetten rond Trinidad en de! derlandse Antillen. „Daar gaan we wellicht i® naar toe. Dat wordt een gr£,:; zaak. We zijn bezig een verej ging zonder winstbejag in leven te roepen, Horizon'87.' is de bedoeling in het waar we naar toe gaan eend wikkelingsproject op te We gaan zeker voor maanden daar naar toe. daarna misschien nog eens rug naar Palawan. Want eiland vergeet je niet zon® Daar is het veel te mooi voor Tegelijkertijd schildei economie in grote prt 1.500 afgevaardigden o de Russische partij lei steunen om een einde ruggang. De Opperste Sovjet, het ment van de Sovjet-Ui gisteren en vandaag in N bijeen voor zijn halfjaa: zitting. Naar wordt aangen zullen de afgevaardigder daag hun goedkeuring h< aan de hervormingsvoor: op economisch gebied, d rige week al door het Ce Comité zijn aanvaard. De economische hervo gen, waarin de zogern 'wet op de staatsondernc centraal staat, zullen op nuari 1988 van kracht w< Na een overgangsperiod drie jaar moet het nieuw teem de basis vormen vt economie in het dertiendi jarenplan (1991-1995). De vormingen voorzien in eei tere zelfstandigheid voi bedrijven en een vermint van de invloed van de ce planorganen en ministerii WASHINGTON/DEN HAAG (ANP/UPI) - Verenigde Staten ze het belastingverdrag m Nederlandse Antillen met ingang van 1 jai volgend jaar. Dat heef Amerikaanse minis van financiën maandaj kendgemaakt. Er werd reden gegeven voor he opzeggen van het verc dat sinds 1948 van kr was. De beslissing was te veru ten nadat de Amerikaanst nister van financiën, J, Baker, vorige maand geëist dat voor 12 juni nieuw verdrag zou zijn kend. De voorwaarden Washington aan onderteke van het nieuwe belasting AMSTERDAM (ANP) - De beui maandag in het teken van enh merkelijke gebeurtenissen, w; de algemene vrij vaste tendens de achtergrond werd geschot uitgevers Elsevier en Wolters en als gevolg daarvan ook stonden onder druk. Verder k Bredero op het verleende voc uitstel van betaling. Voor alle van het ongelukkige bouwcono den forse reacties op. Tenslotte schrapte de comi voor de notering in de namidt afgelopen vrijdag tot stand g transacties van het op de p markt genoteerde Avesco. Red< voor was dat informatie over e lagere winst die Avesco maai Amsterdam verstrekte vrij da Londen bekend was, waar Ave wordt genoterd. Vrijdag ging aandelen tegen ƒ82 in andere over. De beurs was erg benieuv informatie uit Deventer waar maandag een buitengewone a houders vergadering hield. Niei de koersvorming zou kunnen tx den bleef echter uit. Volgend komt er weer een dergelijke v ring en Elsevier zal dan mpgeli biedingsbericht op Kluwer hebl gebracht. Aandelen Elsevier sloten 1, dan vrijdag op 53,50. Wolters S zakte 1,90 naar 132 en het ook niet te verwonderen dat eveneens lager lag aangebod aandeel werd 7,80 minder w; BBlIFrcwiT-mHI'ffl' TVt 8% antonius 7% antonius 5V« congr.o.l.v. 8'^ gasthuis 8V« gasthuis gasthuis gasthuis 7% hooghuys 4 7 8^ protz.hs 8 prot.z.hs 7% protz.hs aeneas (oostb.) (oostb.) lourdes (tilburg) (tilburg) (tilburg) (tilburg) (het) klokken! liduina Cs-h'bos< ('s-h'bos' ('s-h'bos

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 4