T ■FIETSEN ?©tJ 'Ik ben opnieuw grote favoriet' l'^^n I 'Kouwe kikker' klaar voor sprong 6Ver van al het gekonkel heb ik de accu opgeladen' 'ERVAET OTA BIEDT M GEWELDIGE KEUS 1 Ik heb mijn lesje geleerd' 1 Alleen de Tour betekent wat1 f Ik heb Eddy Schepers en dat is genoeg1 LA URENT FIGNON HEEFT GEEN TWIJFELS MEER SPRINTFENOMEEN VAN POPPEL EINDELIJK IN TOUR STEPHEN ROCHE IS HA RD GE WORDEN DOOR HET METIER f'X P :elsestraati9 ^TATAREN BETER. DE STEM DINSDAG 30 JUNI 1987 Voordelen Bijgeloof Massasprints Goudhaantje Toezegging Revolutie Slotbanket Eigen belang Lolletje A5g R 695.. R LITE 825.. N 945.. N LITE 1045.. N SUPER LITE 1275.. e kleuren nd kijken en let dan eens op onze prijzen. telefoon 12863 «oier en geperfectioneerder dein de ander, i modellen met hun fraaie, aërodyn.imisehe itten boordevol geavanceerde techniek, v'ee jaar volledige garantie tot een maximum Bovendien /es jaar carrosseriegarantie tegen an binnenuit op personenwagens en alle k geleverde gesloten bedrijfswagens. EURS, is leverbaar met geavanceerde 1.0 of >tof, 12 kleppen en "stille" 1.5 liter dieselmotor, met 1.0 liter benzinemotor. De «y. oqc ik leverbaar met automaat. V.a \TCf TBACK 3-DEURS, is leverbaar met 1.31 deppen, 4 -bak, 5-bak of automaat, 1.8 liter 1.6 liter ben/ine in jektiemptór IC71 I. lo klepprn, l ooOO tpm.Ook leverbaar als 5 druis met 1.3 3 liter dieselmotor. V.a. 18.595; I I MAC k 5 1)1 I IKS, is level baai met I 3 lil< kleppen en 1.8 lilei ilii'selnioloi, *795' •ihaaï als 4-deurs Sedan Va 21.745; KL-n v., 22.595, mAm DAN 4 DEURS, is leverbaar met 1 .o liter liter hen/ine injektiemotor, 2.0 liter dieselmotor. itonu.it. v.,24.995 leverbaar als 5-deurs Liftback 20 295" VN 4-DEURS, is leverbaar met 1.8 liter benzine- zine injektie-motor met 16kleppen en 2.0 liter 5-bak of automaat 31595} Wat kan Laurent Fignon, tweevou dig winnaar, in déze Tour de France. De meningen verschillen van 'opge brand' tot 'hij komt terug aan de top'. Zelf zegt de gebrilde Parij zenaar met nadruk: „Ik heb in West-Berlijn een afspraak met diverse concurrenten. En ze zullen merken dat er met mij niet te spotten valt". Laurent Fignon, eerst van kroonprins tot koning, maar de laatste jaren zeker een twijfelaar. Gekweld door blessures, die zelfs operaties aan zijn hielen noodzake lijk maakten. Boze tongen beweerden dat het toedienen van verboden stoffen de pe zen van Fignon hadden aangetast. Fignon moet er om lachen. De wispelturige Fransman ('s ochtend nauwelijks aan spreekbaar, tegen de avond plots een vro lijke babbelaar): „Ach, de mensen weten niet wat het lichaam van een topcoureur te verduren krijgt. Ik leg al die verve lende verhalen, die over mij de ronde doen, steeds snel naast me neer. Een paar jaar terug werd ik er nog boos om. Wilde ik antwoorden. Nu niet meer. Ze doen maar". De wielrennerij kent deze Laurent Fig non niet. Altijd knorrig eigenlijk, steeds grauwend en snauwend. Vorig jaar, toen hij halverwege met griep de Ronde van Frankrijk moest verlaten, grinnikte me nigeen vol leedvermaak besmuikt achter de hand. „Ik heb mijn les geleerd. Het grotendeels mislukte seizoen van vorig jaar heeft ook zijn voordelen opgeleverd. Veel minder brieven van fans te beant woorden, veel minder interviews. Ik had betrekkelijke rust. En dat beviel me uit stekend". Fignon, die veel zelfvertrouwen uit straalt, zette voor zichzelf een lijn uit die moet leiden naar een furieus gevecht om de eindzege in deze Tour. „Natuurlijk kan Ik zeggen dat ik mezelf als de grote favo riet beschouw. Eerlijk gezegd doe ik dat ook, maar ik mag niet voor de realiteit wegkruipen. Een Sean Kelly heeft op mij in Spanje grote indruk gemaakt. We moe ten afwachten hoe hij terugkomt, nadat hij door die blessure aan zijn bil zo lang uit competitie is geweest. Maar wat ik in de loop der jaren heb gezien, weet Kelly zich altijd vrij snel in topvorm te rijden. Hij heeft die gave. En hoe staat het met Urs Zimmermann, de Zwitser? Wat gaat Stephen Roche doen? Vragen die in de eerste week van de Tour beantwoord zul len worden. Maar ik ga in ieder geval geen enkel duel uit de weg. Vaak heb ik Laurent Fignon: „In de Tour moet ik er staan. De rest telt niet zo zwaar' de fout gemaakt dat ik te veel wilde en te snel. Zeker na die operatie in de winter voor vorig seizoen. Toen heb ik te veel toegegeven aan de drang om te strijden met Bernard Hinault. Me laten ophitsen door het Franse publiek. En de media, die toch onbewust invloed op je hebben. Hi nault is er nu niet meer bij. Dat betekent een stukje meer gemak voor mij". Laurent Fignon vraagt dan even respijt. Hij moet zich warm fietsen voor het kar wei van die dag. Later vervolgend: „Ik voel dat ik het niveau van '83 en '84 weer benader. En dat heb ik vooral aan mezelf te danken. Dat ik Zwitserland deed, komt voort uit een soort bijgeloof. Ik heb name lijk gezien dat van de eerste tien in de eindklassement van de Ronde van Frank- rijk van vorig jaar er acht de Tour de Suisse hebben gedaan. Dus deze koers moet als voorbereiding uitstekend zijn. Kijk, dat heb ik ook geleerd. Kijken naar wat de tegenstanders doen. En het goede eruit pikken. Dat is geen zwakte, al zullen mijn vijanden dat zeker gaan roepen, maar slimheid. Ik, Laurent Fignon, heb niet alleen de wijsheid in pacht. En het kan geen kwaad om zo nu en dan in de - foto anp weken voor de Tour de anderen te laten zien dat ik er weer ben". Soms lijkt het wel een lesje dat Laurent Fignon afdraait. Immers, hoe zelfverze kerd hij ook moge zijn, de vraagtekens over wat hij nu wel of niet kan, blijven recht overeind staan. Eerst tweemaal winst in etappes in Parij s-Nice. In de voorjaarsklassiekers daarna liep het aan vankelijk mis, maar een zesde plek in Luik-Bastenaken-Luik gaf zijn critici weer stof tot nadenken. Naar de Ronde van Spanje ging hij, zo kondigde hij aan, om te winnen. Een fors tegenvallende openingsweek sloeg Fignon in de Vuelta echter ver terug in de rangschikking. Het herstel kwam echter even vlug als het verval. Uiteindelijk worstelde Fignon zich naar een derde plaats op het erepo dium in Madrid. En in de Ronde van Lu xemburg haalde hij als tweede de eind streep. Een ve'Hoop van het seizoen tot nu toe dus vol dalen en pieken. Laurent Fignon maalt er niet om. „In de Tour liggen mijn belangen. Daar moet ik er staan. De rest telt niet zo zwaar. Haal ik Parijs in het geel, dan is iedereen gelijk de eerste maanden van dit seizoen vergeten. Zo simpel zit het sportleven eigenlijk in el kaar. MN 'JHLÜ Janssen, Karstens, Smit, Raas, Van Poppel. Wie hoort in dit rijtje niet thuis? De laatste dus, want hij heeft nooit in een massasprint een etappe in de Ronde van Frankrijk gewon nen. Dat is niet omdat hij van de vijf de meeste aanleg koppelt aan de minste gedreven heid. Hij kreeg eenvoudig nooit de kans. In 1985 was zijn ploeg te zwak, in 1986 overcompleet. Daar komt dit jaar verandering in. Jan Raas heeft Jean-Paul van Poppel opge nomen in zijn Tourploeg om een poten tiële kanshebber te hebben in de massa sprints. Veel of weinig, er komen er altijd een paar voor. Vorig jaar waren het er drie. Een werd er gewonnen door Eddy Planckaert, twee door Guido Bontempi. Nederlands snelste renner keek thuis voor de buis met lede ogen toe. Hij immers was de enige die Bontempi in zijn superjaar wist af te troeven, tot tweemaal toe zelfs. Het waren pracht- sprints in de Ronde van Italië, daar waar het sprinten tot het hoogste kijkgenot is verheven. Terug in Nederland zag Van Poppel een schouderophalen als minimale waardering. De Giro stond zo ver af van de massa. „Als het de Tour niet is, heeft het geen betekenis", concludeerde Van Poppel. Hij liet vervolgens miljoenen lires liggen om te tekenen voor een ploeg, die in 1987 zeker de Tóur de France zou rij den. Jan Raas zette het goudhaantje in zijn ren met jonge coureurs. Van Poppel zag Nijdam, Wijnands, Verhoeven en Hane- graaf om zich heen, wist dat hij uit de groep kon kiezen voor het aantrekken van de sprints, waande zich onklopbaar en leed nederlaag op nederlaag. In Lloret de Mar tegen Lieckens, Planckaert en Ar ras, in de Ronde van de Middellandse Zee tegen Planckaert, in de Ronde van de Achterhoek en de Ronde van Belgisch Limburg tegen Arras. In de Tirreno- Adriatico was hij helemaal nergens en in de Grote Scheldeprijs was De Wilde snel ler. Hard als het wielermilieu doorgaans is, groeide het aantal scheve ogen in zijn richtig zienderogen. Als sprinter mocht hij de hele dag afwachten tot de eind sprint en maakte hij het werk van de ploeg niet af. Ofwel, hij verdiende geen geld. Pas in de Vierdaagse van Duinkerken Jean-Paul van Poppel (hier triomfator in de laatste etappe van de Ronde van Zweden), die miljoenen lires liet liggen om in een ploeg te komen, die de Tour van dit jaar zou rijden. - foto anp kwam het einde aan een periode vol ver twijfeling. Van Poppel won de eerste plus de zesde etappe en liet daar binnen enkele dagen een overwinning in de Ronde van Midden-Zeeland - tegen Vanderaerden - en een etappe in de Ronde van Aragon op volgen. „Jij gaat mee naar de Tour", be sliste Jan Raas. De toezegging van Jan Raas was bet be slissende tikje naar de topvorm. In de Ronde van Zweden scoorde hij een onver valste hattrick. Het kwam zelden voor in de Nederlandse historie dat één renner drie etappes achter elkaar won. Hoewel hij nog moet debuteren weet Jean-Paul van Poppel als iedereen: „De Ronde van Zweden is de Tour de France niet". Een nadeel voor Van Poppel in de Ronde van Frankrijk is het kleine aantal specifieke sprinters. Veel ploegen zonder supersnelle renners zullen het daarom eerder op een ontsnapping van een klein groepje laten aankomen. Het aantal mas sasprints in de Tour is dan ook altijd aan zienlijk kleiner dan in de Giro-d'Italia. Een Tour zonder massasprint kwam ech ter in het moderne tijdperk nooit voor, dus doen zich beslist kansen voor Van Poppel voor zijn sprinttalenten te tonen. „Guido Bontempi, Wim Arras en Eric Vanderaerden zijn in theorie mijn tegen standers in de massasprints", weet Van Poppel. „Dat zijn de snelsten van dit mo ment die er in de Tour bij zullen zijn. Ik acht Bontempi het hoogst. Hij heeft nog wat goed te maken. Ik heb ook eens wat in de boeken gesnuffeld en ontdekt dat er in iedere Tour een sprinter opstaat. Dat was een paar jaar geleden Frank Hoste. Die won zomaar drie ritten. Twee jaar geleden was het Rudy Matthijs". De Fransen menen na Jacques Esclas- san en Francis Castaing een nieuw sprintfenomeen te bezitten in Bruno Woj- tinek. Van Poppel is niet bang voor hem. „Ach nee. In de Vierdaagse van Duinker ken lag Wojtinek meters achter bij ons. Laat hem maar komen". Van Poppel is blij dat het grote mo ment eindelijk is aangebroken. De druk van het moeten presteren, voelt hij niet. Als sprinter, die verplicht het allerlaatste ogenblik afwacht, heeft hij in de loop der jaren controle over zijn zenuwen gekre gen. De 'kouwe kikker' is klaar voor de sprong. TIONWAGON 5-DEURS, is leverbaar met 1.8 r, 2.0 liter benzine injektie-motor met 16 klepPe Jieselmotor, 5- versnellingsbak. m r* Md v.a 34.649» l excl. afleveringskosten. Wijzigingen in prijs en uitvoering voorbehouden. UW TOYOTADEALER JjdeTOL^jeglze^y 5-1628 - Terneuzen 01150-12258 Nu morgen de 74ste Tour de France in West-Berlijn van start gaat, lijkt Davide Boifava, ploegleider van het Italiaanse Carrera de wanhoop na bij. De ex-prof zal de komende weken in La Grande Bouclé een middenweg moeten zoeken tussen de belangen van de Ier Stephen Roche, voor een ieder na zijn zege in de Ronde van Italië een van de grootste favorieten voor de eindzege in de Tour, en die van 'buffel' Guido Bon tempi, de supersnelle finisher. Een geluk bij een ongeluk voor Biofava is nog dat Roberto Visentini door een polsblessure niet van de partij kan zijn, anders waren de poppen voor hem hele maal aan het dansen. Vooral na de revo lutie, die in de Giro ontstond, toen Roche het waagde' de in de rose leiderstrui ge hulde Visentini aan te vallen en hij de Italiaan zelfs uit het op het Apenijns schiereiland zo begeerde tricot reed. Een actie die de weg plaveide naar de eind zege. Boifava neemt uitgebreid de tijd om te antwoorden op de vraag hoe het nu moet. In een soort koeterwaals-Frans klinkt het: „Roche heeft veel kwaad ge daan binnen de ploeg. Hij had verstan dig moeten zijn en Visentini in de Giro in zijn waarde moeten laten. Dan zou hij in de Ronde van Frankrijk op de steun van al zijn ploeggenoten hebben kunnen rekenen. Na wat er gebeurd is, wordt dat moeilijk. Wij Italianen zijn een trots volk. Een belediging wordt niet snel vergeten. Ik zit echt met de gebakken peren. Roche zal in het begin van deze Tour moeten laten zien dat hij in goede doen is. Anders zou de rest van de ploeg hem wel eens gelijk in de steek "kunnen laten en voor Bontempi kunnen kiezen. En als ploegleider kun je voor en na een etappe nog zo te keer gaan en een stra tegie uitzetten, eenmaal op de fiets kie zen de renners toch zelf". Stephen Roche weet dat, maar wordt er niet koud of warm van. De Ier, die na afloop van de Ronde van Italië direct de woede van zijn ploeggenoten ont vluchtte - hij maakte het slotbanket niet eens mee - en die na een aantal dagen gewend dat ze mij als buitenbeentje be handelen. Bij Peugeot, had ik dat al en bij La Redoute eveneens. Daar probeer den de Fransen in de ploeg mij steeds te dwarsbomen. Dit keer zijn het de Italia nen. Ik kan me daar goed tegen wape nen. Je kunt zeggen dat ik expert ben geworden in het afslaan van aanvallen vanuit mijn eigen equipe". rust zich in de Ronde van Ierland voor bereidde op deze Tour de France, lijkt de rust zelve. „Ik heb Eddy Schepers. En dat is voldoende", klinkt het veelbeteke nend. De 27-jarige Roche: „Ach, ik ben het Stephen Roche heeft er wel zijn conclu sies uit getrokken. „Ik zal Carrera ver laten. Boifava zegt dat ik fouten heb ge maakt, maar ik geloof juist dat hij dat deed. Hij koos niet voor de sterkste in de Giro, maar voor zijn eigen belang. Vi sentini is een aardige jongen, echt dat meen ik, maar hij was niet in z'n beste doen. Dan moet je als ploegleider niet gaan marchanderen. Hij boog in de me dia voor de woede van de Visentini- aanhang. Een gelukwens kon er nauwe lijks af, toen ik uiteindelijk won. En ik heb in die afsluitende tijdrit van de Giro toch laten zien dat ik de beste was. Dat alles betekent dat de sfeer is verpest. Ik weet nog niet zeker waar ik volgend sei zoen zal rijden. Misschien wel bij Peter Stephen Roche: „Ik ben een expert geworden in het afslaan van aanval len vanuit mijn eigen ploeg". - foto anp Post. Die heeft al eerder belangstelling getoond. Of bij Schuiten, die schijnt een goede ploeg aan het bouwen te zijn. In Italië kan ik zo terecht. Dus ik wacht de komende weken af. Ik weet in ieder ge val zeker dat ik in deze Tour mijn eigen weg zal moeten zoeken. Niet gezellig, nee. Zelfs buiten de koers om zal ik steeds waakzaam moeten zijn. Maar met Schepers aan mijn zijde moet ik toch ver kunnen komen. Hij hield in Ita lië zijn hoofd koel op momenten dat ik het even niet meer zag zitten. Tenslotte ben ik ook maar een mens. De rustpe riode in Ierland heeft me goed gedaan. Ver van al het gekonkel kon ik de accu weer opladen". ■iéf 'JL Stephen Roche zegt dat hij gehard is door het metier. Zijn uiterlijk van de ideale schoonzoon bedriegt dus. „Ik ben veranderd de laatste jaren. Dat klopt. Toen ik op m'n achttiende deel uit maakte van de Ierse Olympische ama- teurploeg, zag ik het fietsen als een lol letje. Ook nog als amateur bij de Franse wielerclub ACBB, de kweekvijver van Peugeot. Ik kwam daar met 400 pond in mijn zak. Dat was alles. Thuis hadden ze gezegd dat ik maar moest kijken waar het schip eventueel zou stranden. Ik won Parij s-Roubaix voor amateurs en nog negentien andere koersen. Dus het schip bleef gelukkig varen. Die strijd om te overleven was al een wijze les voor mij, maar meer nog mijn tijd bij de profs van Peugeot. Verschrikkelijk wat ik daar heb meegemaakt. Jaloezie was nog een van de minste kwalen waar die ploeg aan leed. Toen ik daar weg wilde, heeft ploegleider Berland zelfs mijn vrouw bedreigd. Dat hij ons via rechtszaken alles zou afpakken wat we hadden opgebouwd. Dat is de levensles geweest die ik sindsdien altijd bij me heb gehouden. Twee maanden daarvoor speelde Berland nog de aardige man. En op het moment dat ik genoeg had van de Franse combine binnen mijn ploeg, ver anderde hij in een briesende tiran. Dus wat Boifava allemaal uitkraamt, heb ik eigenlijk allemaal al meegenaakt. Ook bij La Redoute met DeMuer en Théve- net als bazen. Ik kan tegenwoordig heel goed voor mezelf zorgen. Dat zal de ko mende weken in deze Ronde van Frank- rijk blijken". U 5 ÏF F""" Hï CÜ E Tekst: Rob van Deursen, Jacques Hendriks Eindredactie: Hein Groothuis Vormgeving: René van Rijthoven T

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 19