T
■FIETSEN
?©tJ
'Ik ben opnieuw
grote favoriet'
l'^^n I
'Kouwe kikker'
klaar voor sprong
6Ver van al het gekonkel
heb ik de accu opgeladen'
'ERVAET
OTA BIEDT
M GEWELDIGE
KEUS
1 Ik heb mijn lesje geleerd'
1 Alleen de Tour betekent wat1
f Ik heb Eddy Schepers en dat is genoeg1
LA URENT FIGNON HEEFT GEEN TWIJFELS MEER
SPRINTFENOMEEN VAN POPPEL EINDELIJK IN TOUR
STEPHEN ROCHE IS HA RD GE WORDEN DOOR HET METIER
f'X
P
:elsestraati9
^TATAREN BETER.
DE STEM DINSDAG 30 JUNI 1987
Voordelen
Bijgeloof
Massasprints
Goudhaantje
Toezegging
Revolutie
Slotbanket
Eigen belang
Lolletje
A5g
R 695..
R LITE 825..
N 945..
N LITE 1045..
N SUPER LITE 1275..
e kleuren
nd kijken en let dan eens op onze prijzen.
telefoon 12863
«oier en geperfectioneerder dein de ander,
i modellen met hun fraaie, aërodyn.imisehe
itten boordevol geavanceerde techniek,
v'ee jaar volledige garantie tot een maximum
Bovendien /es jaar carrosseriegarantie tegen
an binnenuit op personenwagens en alle
k geleverde gesloten bedrijfswagens.
EURS, is leverbaar met geavanceerde 1.0 of
>tof, 12 kleppen en "stille" 1.5 liter dieselmotor,
met 1.0 liter benzinemotor. De «y. oqc
ik leverbaar met automaat. V.a
\TCf TBACK 3-DEURS, is leverbaar met 1.31
deppen, 4 -bak, 5-bak of automaat, 1.8 liter
1.6 liter ben/ine in jektiemptór IC71 I. lo klepprn,
l ooOO tpm.Ook leverbaar als 5 druis met 1.3
3 liter dieselmotor. V.a. 18.595;
I I MAC k 5 1)1 I IKS, is level baai met I 3 lil<
kleppen en 1.8 lilei ilii'selnioloi, *795'
•ihaaï als 4-deurs Sedan Va 21.745;
KL-n v., 22.595,
mAm
DAN 4 DEURS, is leverbaar met 1 .o liter
liter hen/ine injektiemotor, 2.0 liter dieselmotor.
itonu.it. v.,24.995
leverbaar als 5-deurs Liftback 20 295"
VN 4-DEURS, is leverbaar met 1.8 liter benzine-
zine injektie-motor met 16kleppen en 2.0 liter
5-bak of automaat 31595}
Wat kan Laurent Fignon, tweevou
dig winnaar, in déze Tour de France.
De meningen verschillen van 'opge
brand' tot 'hij komt terug aan de top'.
Zelf zegt de gebrilde Parij zenaar met
nadruk: „Ik heb in West-Berlijn een
afspraak met diverse concurrenten.
En ze zullen merken dat er met mij
niet te spotten valt".
Laurent Fignon, eerst van kroonprins tot
koning, maar de laatste jaren zeker een
twijfelaar. Gekweld door blessures, die
zelfs operaties aan zijn hielen noodzake
lijk maakten. Boze tongen beweerden dat
het toedienen van verboden stoffen de pe
zen van Fignon hadden aangetast. Fignon
moet er om lachen. De wispelturige
Fransman ('s ochtend nauwelijks aan
spreekbaar, tegen de avond plots een vro
lijke babbelaar): „Ach, de mensen weten
niet wat het lichaam van een topcoureur
te verduren krijgt. Ik leg al die verve
lende verhalen, die over mij de ronde
doen, steeds snel naast me neer. Een paar
jaar terug werd ik er nog boos om. Wilde
ik antwoorden. Nu niet meer. Ze doen
maar".
De wielrennerij kent deze Laurent Fig
non niet. Altijd knorrig eigenlijk, steeds
grauwend en snauwend. Vorig jaar, toen
hij halverwege met griep de Ronde van
Frankrijk moest verlaten, grinnikte me
nigeen vol leedvermaak besmuikt achter
de hand. „Ik heb mijn les geleerd. Het
grotendeels mislukte seizoen van vorig
jaar heeft ook zijn voordelen opgeleverd.
Veel minder brieven van fans te beant
woorden, veel minder interviews. Ik had
betrekkelijke rust. En dat beviel me uit
stekend".
Fignon, die veel zelfvertrouwen uit
straalt, zette voor zichzelf een lijn uit die
moet leiden naar een furieus gevecht om
de eindzege in deze Tour. „Natuurlijk kan
Ik zeggen dat ik mezelf als de grote favo
riet beschouw. Eerlijk gezegd doe ik dat
ook, maar ik mag niet voor de realiteit
wegkruipen. Een Sean Kelly heeft op mij
in Spanje grote indruk gemaakt. We moe
ten afwachten hoe hij terugkomt, nadat
hij door die blessure aan zijn bil zo lang
uit competitie is geweest. Maar wat ik in
de loop der jaren heb gezien, weet Kelly
zich altijd vrij snel in topvorm te rijden.
Hij heeft die gave. En hoe staat het met
Urs Zimmermann, de Zwitser? Wat gaat
Stephen Roche doen? Vragen die in de
eerste week van de Tour beantwoord zul
len worden. Maar ik ga in ieder geval
geen enkel duel uit de weg. Vaak heb ik
Laurent Fignon: „In de Tour moet ik er staan. De rest telt niet zo zwaar'
de fout gemaakt dat ik te veel wilde en te
snel. Zeker na die operatie in de winter
voor vorig seizoen. Toen heb ik te veel
toegegeven aan de drang om te strijden
met Bernard Hinault. Me laten ophitsen
door het Franse publiek. En de media, die
toch onbewust invloed op je hebben. Hi
nault is er nu niet meer bij. Dat betekent
een stukje meer gemak voor mij".
Laurent Fignon vraagt dan even respijt.
Hij moet zich warm fietsen voor het kar
wei van die dag. Later vervolgend: „Ik
voel dat ik het niveau van '83 en '84 weer
benader. En dat heb ik vooral aan mezelf
te danken. Dat ik Zwitserland deed, komt
voort uit een soort bijgeloof. Ik heb name
lijk gezien dat van de eerste tien in de
eindklassement van de Ronde van Frank-
rijk van vorig jaar er acht de Tour de
Suisse hebben gedaan. Dus deze koers
moet als voorbereiding uitstekend zijn.
Kijk, dat heb ik ook geleerd. Kijken naar
wat de tegenstanders doen. En het goede
eruit pikken. Dat is geen zwakte, al zullen
mijn vijanden dat zeker gaan roepen,
maar slimheid. Ik, Laurent Fignon, heb
niet alleen de wijsheid in pacht. En het
kan geen kwaad om zo nu en dan in de
- foto anp
weken voor de Tour de anderen te laten
zien dat ik er weer ben".
Soms lijkt het wel een lesje dat Laurent
Fignon afdraait. Immers, hoe zelfverze
kerd hij ook moge zijn, de vraagtekens
over wat hij nu wel of niet kan, blijven
recht overeind staan. Eerst tweemaal
winst in etappes in Parij s-Nice. In de
voorjaarsklassiekers daarna liep het aan
vankelijk mis, maar een zesde plek in
Luik-Bastenaken-Luik gaf zijn critici
weer stof tot nadenken. Naar de Ronde
van Spanje ging hij, zo kondigde hij aan,
om te winnen. Een fors tegenvallende
openingsweek sloeg Fignon in de Vuelta
echter ver terug in de rangschikking. Het
herstel kwam echter even vlug als het
verval. Uiteindelijk worstelde Fignon
zich naar een derde plaats op het erepo
dium in Madrid. En in de Ronde van Lu
xemburg haalde hij als tweede de eind
streep.
Een ve'Hoop van het seizoen tot nu toe
dus vol dalen en pieken. Laurent Fignon
maalt er niet om. „In de Tour liggen mijn
belangen. Daar moet ik er staan. De rest
telt niet zo zwaar. Haal ik Parijs in het
geel, dan is iedereen gelijk de eerste
maanden van dit seizoen vergeten. Zo
simpel zit het sportleven eigenlijk in el
kaar.
MN
'JHLÜ
Janssen, Karstens, Smit, Raas, Van
Poppel. Wie hoort in dit rijtje niet
thuis? De laatste dus, want hij heeft
nooit in een massasprint een etappe
in de Ronde van Frankrijk gewon
nen.
Dat is niet omdat hij van de vijf de meeste
aanleg koppelt aan de minste gedreven
heid. Hij kreeg eenvoudig nooit de kans.
In 1985 was zijn ploeg te zwak, in 1986
overcompleet.
Daar komt dit jaar verandering in. Jan
Raas heeft Jean-Paul van Poppel opge
nomen in zijn Tourploeg om een poten
tiële kanshebber te hebben in de massa
sprints. Veel of weinig, er komen er altijd
een paar voor. Vorig jaar waren het er
drie. Een werd er gewonnen door Eddy
Planckaert, twee door Guido Bontempi.
Nederlands snelste renner keek thuis
voor de buis met lede ogen toe.
Hij immers was de enige die Bontempi
in zijn superjaar wist af te troeven, tot
tweemaal toe zelfs. Het waren pracht-
sprints in de Ronde van Italië, daar waar
het sprinten tot het hoogste kijkgenot is
verheven. Terug in Nederland zag Van
Poppel een schouderophalen als minimale
waardering. De Giro stond zo ver af van
de massa. „Als het de Tour niet is, heeft
het geen betekenis", concludeerde Van
Poppel. Hij liet vervolgens miljoenen lires
liggen om te tekenen voor een ploeg, die
in 1987 zeker de Tóur de France zou rij
den.
Jan Raas zette het goudhaantje in zijn
ren met jonge coureurs. Van Poppel zag
Nijdam, Wijnands, Verhoeven en Hane-
graaf om zich heen, wist dat hij uit de
groep kon kiezen voor het aantrekken
van de sprints, waande zich onklopbaar
en leed nederlaag op nederlaag. In Lloret
de Mar tegen Lieckens, Planckaert en Ar
ras, in de Ronde van de Middellandse Zee
tegen Planckaert, in de Ronde van de
Achterhoek en de Ronde van Belgisch
Limburg tegen Arras. In de Tirreno-
Adriatico was hij helemaal nergens en in
de Grote Scheldeprijs was De Wilde snel
ler. Hard als het wielermilieu doorgaans
is, groeide het aantal scheve ogen in zijn
richtig zienderogen. Als sprinter mocht
hij de hele dag afwachten tot de eind
sprint en maakte hij het werk van de
ploeg niet af. Ofwel, hij verdiende geen
geld.
Pas in de Vierdaagse van Duinkerken
Jean-Paul van Poppel (hier triomfator in de laatste etappe van de Ronde van
Zweden), die miljoenen lires liet liggen om in een ploeg te komen, die de Tour
van dit jaar zou rijden. - foto anp
kwam het einde aan een periode vol ver
twijfeling. Van Poppel won de eerste plus
de zesde etappe en liet daar binnen enkele
dagen een overwinning in de Ronde van
Midden-Zeeland - tegen Vanderaerden -
en een etappe in de Ronde van Aragon op
volgen. „Jij gaat mee naar de Tour", be
sliste Jan Raas.
De toezegging van Jan Raas was bet be
slissende tikje naar de topvorm. In de
Ronde van Zweden scoorde hij een onver
valste hattrick. Het kwam zelden voor in
de Nederlandse historie dat één renner
drie etappes achter elkaar won. Hoewel
hij nog moet debuteren weet Jean-Paul
van Poppel als iedereen: „De Ronde van
Zweden is de Tour de France niet".
Een nadeel voor Van Poppel in de
Ronde van Frankrijk is het kleine aantal
specifieke sprinters. Veel ploegen zonder
supersnelle renners zullen het daarom
eerder op een ontsnapping van een klein
groepje laten aankomen. Het aantal mas
sasprints in de Tour is dan ook altijd aan
zienlijk kleiner dan in de Giro-d'Italia.
Een Tour zonder massasprint kwam ech
ter in het moderne tijdperk nooit voor,
dus doen zich beslist kansen voor Van
Poppel voor zijn sprinttalenten te tonen.
„Guido Bontempi, Wim Arras en Eric
Vanderaerden zijn in theorie mijn tegen
standers in de massasprints", weet Van
Poppel. „Dat zijn de snelsten van dit mo
ment die er in de Tour bij zullen zijn. Ik
acht Bontempi het hoogst. Hij heeft nog
wat goed te maken. Ik heb ook eens wat
in de boeken gesnuffeld en ontdekt dat er
in iedere Tour een sprinter opstaat. Dat
was een paar jaar geleden Frank Hoste.
Die won zomaar drie ritten. Twee jaar
geleden was het Rudy Matthijs".
De Fransen menen na Jacques Esclas-
san en Francis Castaing een nieuw
sprintfenomeen te bezitten in Bruno Woj-
tinek. Van Poppel is niet bang voor hem.
„Ach nee. In de Vierdaagse van Duinker
ken lag Wojtinek meters achter bij ons.
Laat hem maar komen".
Van Poppel is blij dat het grote mo
ment eindelijk is aangebroken. De druk
van het moeten presteren, voelt hij niet.
Als sprinter, die verplicht het allerlaatste
ogenblik afwacht, heeft hij in de loop der
jaren controle over zijn zenuwen gekre
gen. De 'kouwe kikker' is klaar voor de
sprong.
TIONWAGON 5-DEURS, is leverbaar met 1.8
r, 2.0 liter benzine injektie-motor met 16 klepPe
Jieselmotor, 5- versnellingsbak. m r* Md
v.a 34.649»
l excl. afleveringskosten. Wijzigingen in prijs en
uitvoering voorbehouden.
UW TOYOTADEALER
JjdeTOL^jeglze^y
5-1628 - Terneuzen 01150-12258
Nu morgen de 74ste Tour de France
in West-Berlijn van start gaat, lijkt
Davide Boifava, ploegleider van het
Italiaanse Carrera de wanhoop na
bij.
De ex-prof zal de komende weken in La
Grande Bouclé een middenweg moeten
zoeken tussen de belangen van de Ier
Stephen Roche, voor een ieder na zijn
zege in de Ronde van Italië een van de
grootste favorieten voor de eindzege in
de Tour, en die van 'buffel' Guido Bon
tempi, de supersnelle finisher.
Een geluk bij een ongeluk voor Biofava
is nog dat Roberto Visentini door een
polsblessure niet van de partij kan zijn,
anders waren de poppen voor hem hele
maal aan het dansen. Vooral na de revo
lutie, die in de Giro ontstond, toen Roche
het waagde' de in de rose leiderstrui ge
hulde Visentini aan te vallen en hij de
Italiaan zelfs uit het op het Apenijns
schiereiland zo begeerde tricot reed. Een
actie die de weg plaveide naar de eind
zege.
Boifava neemt uitgebreid de tijd om
te antwoorden op de vraag hoe het nu
moet. In een soort koeterwaals-Frans
klinkt het: „Roche heeft veel kwaad ge
daan binnen de ploeg. Hij had verstan
dig moeten zijn en Visentini in de Giro
in zijn waarde moeten laten. Dan zou hij
in de Ronde van Frankrijk op de steun
van al zijn ploeggenoten hebben kunnen
rekenen. Na wat er gebeurd is, wordt
dat moeilijk. Wij Italianen zijn een trots
volk. Een belediging wordt niet snel
vergeten. Ik zit echt met de gebakken
peren. Roche zal in het begin van deze
Tour moeten laten zien dat hij in goede
doen is. Anders zou de rest van de ploeg
hem wel eens gelijk in de steek "kunnen
laten en voor Bontempi kunnen kiezen.
En als ploegleider kun je voor en na een
etappe nog zo te keer gaan en een stra
tegie uitzetten, eenmaal op de fiets kie
zen de renners toch zelf".
Stephen Roche weet dat, maar wordt er
niet koud of warm van. De Ier, die na
afloop van de Ronde van Italië direct de
woede van zijn ploeggenoten ont
vluchtte - hij maakte het slotbanket niet
eens mee - en die na een aantal dagen
gewend dat ze mij als buitenbeentje be
handelen. Bij Peugeot, had ik dat al en
bij La Redoute eveneens. Daar probeer
den de Fransen in de ploeg mij steeds te
dwarsbomen. Dit keer zijn het de Italia
nen. Ik kan me daar goed tegen wape
nen. Je kunt zeggen dat ik expert ben
geworden in het afslaan van aanvallen
vanuit mijn eigen equipe".
rust zich in de Ronde van Ierland voor
bereidde op deze Tour de France, lijkt
de rust zelve. „Ik heb Eddy Schepers. En
dat is voldoende", klinkt het veelbeteke
nend.
De 27-jarige Roche: „Ach, ik ben het
Stephen Roche heeft er wel zijn conclu
sies uit getrokken. „Ik zal Carrera ver
laten. Boifava zegt dat ik fouten heb ge
maakt, maar ik geloof juist dat hij dat
deed. Hij koos niet voor de sterkste in de
Giro, maar voor zijn eigen belang. Vi
sentini is een aardige jongen, echt dat
meen ik, maar hij was niet in z'n beste
doen. Dan moet je als ploegleider niet
gaan marchanderen. Hij boog in de me
dia voor de woede van de Visentini-
aanhang. Een gelukwens kon er nauwe
lijks af, toen ik uiteindelijk won. En ik
heb in die afsluitende tijdrit van de Giro
toch laten zien dat ik de beste was. Dat
alles betekent dat de sfeer is verpest. Ik
weet nog niet zeker waar ik volgend sei
zoen zal rijden. Misschien wel bij Peter
Stephen Roche: „Ik ben een expert
geworden in het afslaan van aanval
len vanuit mijn eigen ploeg". - foto anp
Post. Die heeft al eerder belangstelling
getoond. Of bij Schuiten, die schijnt een
goede ploeg aan het bouwen te zijn. In
Italië kan ik zo terecht. Dus ik wacht de
komende weken af. Ik weet in ieder ge
val zeker dat ik in deze Tour mijn eigen
weg zal moeten zoeken. Niet gezellig,
nee. Zelfs buiten de koers om zal ik
steeds waakzaam moeten zijn. Maar
met Schepers aan mijn zijde moet ik
toch ver kunnen komen. Hij hield in Ita
lië zijn hoofd koel op momenten dat ik
het even niet meer zag zitten. Tenslotte
ben ik ook maar een mens. De rustpe
riode in Ierland heeft me goed gedaan.
Ver van al het gekonkel kon ik de accu
weer opladen".
■iéf 'JL
Stephen Roche zegt dat hij gehard is
door het metier. Zijn uiterlijk van de
ideale schoonzoon bedriegt dus. „Ik ben
veranderd de laatste jaren. Dat klopt.
Toen ik op m'n achttiende deel uit
maakte van de Ierse Olympische ama-
teurploeg, zag ik het fietsen als een lol
letje. Ook nog als amateur bij de Franse
wielerclub ACBB, de kweekvijver van
Peugeot. Ik kwam daar met 400 pond in
mijn zak. Dat was alles. Thuis hadden
ze gezegd dat ik maar moest kijken
waar het schip eventueel zou stranden.
Ik won Parij s-Roubaix voor amateurs
en nog negentien andere koersen. Dus
het schip bleef gelukkig varen. Die
strijd om te overleven was al een wijze
les voor mij, maar meer nog mijn tijd bij
de profs van Peugeot. Verschrikkelijk
wat ik daar heb meegemaakt. Jaloezie
was nog een van de minste kwalen waar
die ploeg aan leed. Toen ik daar weg
wilde, heeft ploegleider Berland zelfs
mijn vrouw bedreigd. Dat hij ons via
rechtszaken alles zou afpakken wat we
hadden opgebouwd. Dat is de levensles
geweest die ik sindsdien altijd bij me
heb gehouden. Twee maanden daarvoor
speelde Berland nog de aardige man. En
op het moment dat ik genoeg had van de
Franse combine binnen mijn ploeg, ver
anderde hij in een briesende tiran. Dus
wat Boifava allemaal uitkraamt, heb ik
eigenlijk allemaal al meegenaakt. Ook
bij La Redoute met DeMuer en Théve-
net als bazen. Ik kan tegenwoordig heel
goed voor mezelf zorgen. Dat zal de ko
mende weken in deze Ronde van Frank-
rijk blijken".
U 5 ÏF F""" Hï CÜ E Tekst: Rob van Deursen, Jacques Hendriks Eindredactie: Hein Groothuis Vormgeving: René van Rijthoven
T