Met Freud op audiëntie bij de Zonnekoning Kati David laat kinderen over oorlog vertellen W 1 Wr \l£. Bijbel van Amerika"* literatuur Barre werkelijkheid van 'North and South' Delen tussen collaborerende en brave Vlaanderen Judy van Emmerik lucht weer haar hart 'BARON' VAN THEUN DE VRIES EEN MONUMENTAAL BOEKWERK DE STEM BOEKENGIDS Pikant Eenvoud Moeder Klap Psyche 'THE HARPER AMERICAN LITERATURE' Subcultuur ENCYCLOPEDIE BURGEROORLOG VS DESTEM GIDS NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 DUITSLAND 2 DUITSLAND 3 Suske en Wiske: Hambone T48 Door Ton Verbeeten Bijna drie jaar werkte Theun de Vries (1907) noest aan 'Baron. De wonder baarlijke Michel Baron, zijn leermeester Molière en de praalzieke Zonneko ning'. De vlijtige lezer is zeker een uur of vijftig kwijt aan de iets meer dan duizend dichtbe drukte pagina's van deze histo rische roman van historische, want 19de eeuwse lijvigheid. Vooraf moet gezegd, dat de omvang de echte liefhebber niet afstoot. Integendeel. Lek ker lang kun je wegzinken in zo'n dik boek, waarin de intri ges aan het hof van de Zonne koning én in de Parijse thea terkringen van de 17de eeuw de achtergrond vormen voor de behoorlijk romantisch verlo pende groei naar volwassen heid van een beeldschone to neelspeler. Michel Baron, kind van het acteursechtpaar Boyron en vroeg wees geworden, is de hoofdpersoon en verteller van de roman. Molière de historisch belangrijke hoofdpersoon. In de beste traditie van de ne- gentiende-eeuwse roman schrijvers - een tijd waarin schrijvers en lezers over een aangenaam lange adem be schikten - wijdt Theun de Vries uit. Aan pikante anekdo ten en puntige detailleringen geen gebrek. De intimiteiten en bekoor lijkheden van de actrices van de Troupe du Roy van Molière passeren de revue. Zo ook de naijver en het gekonkel aan het hof van Lode wijk XIV en het bruisende volksleven in het mooie, maar vuile Parijs. De politieke verwikkelingen binnen Frankrijk en de mili taire escapades van de Zonne koning buiten de grenzen van Theun de Vries. foto chris van houts zijn land; alles wordt uitvoerig beschreven en nog eens duchtig becommentarieerd door de rijke schare personages. Toch doen de nevenintriges, de galante conversaties en de uit gebreide beschrijvingen van interieurs, steden, kastelen, ge woonten en personages (tot in de puntjes van hun kleding en de finesses van hun erotische hoogstandjes toe) geen afbreuk aan het zicht van de lezer op de hoofdintrige. Dat is de groei van de jonge god Baron naar volwassenheid en naar de top van het Parijse theater. Een groei die in het te ken staat van een mateloze en onwrikbare bewondering voor de grote toneelschrijver en ac teur Molière. Nou maakt De Vries het de lezer ook niet moeilijk. Hij meet Baron geen ingewikkelde karakterstructuur of psychisch diepgravende problematiek aan. De wervende tekst op de binnenkant van het omslag kondigt aan, dat er 'een Oidi- pous-relatie ontstaat tussen de zieke Molière, de beeldschone jeugdige Baron, en Armande, de narcistisch-minzieke vrouw aan wie Molière door seksuele horigheid gebonden is...'. Op de keper beschouwd valt het allemaal bar mee. Zeker, De Vries waagt een klein, maar oppervlakkig uitstapje met Freud naar het Rijk van de Zonnekoning, maar dat hij dan zo diep graaft? Och nee. Baron is gedurig op zoek naar een moederfiguur. Moeite heeft hij daar niet mee. Als 13-jarige vallen al alle vrouwen - uiter aard op ééntje na - voor zijn ""'nrïftm *3? jM m ff: i Michel Baron: minnehandel. beeldige krullekop, sierlijke li chaamsbouw en uitzonderlijke talent. Alles komt hem aanwaaien. Een zekere koppigheid is zijn enige persoonlijke inbreng. Voor de rest laat hij zich betut telen, strelen en bemoederen. Wat hij wordt, dankt hij aan zijn leermeester Molière. Op twintigjarige leeftijd neemt hij diens rol over in 'De mensen hater'. Baron is volwassen ge worden. Daar gaat heel wat aan vooraf. Armande, de zeer jeug dige echtgenote van Molière - de suggestie dat zij zijn doch ter zou zijn houdt ook al drie eeuwen stand verstoort de verhouding tussen de jonge Baron en Molière danig. De leermeester heeft hem in zijn huis opgenomen. Daar loopt het al stroef tussen Ar mande en de beschermeling van haar echtgenoot. De klap valt letterlijk als het gezel schap van de koning in het winterverblijf, het kasteel van St. Germain-en-Laye gecon signeerd is. Baron verwijt Armande op hoge toon haar dweepzieke ge drag tegenover saletjonkers ten koste van de gemoedsrust van Molière. Zij slaat hem in het gezicht. De jongen verlaat het gezelschap en zwerft enige jaren met een reizend gezel schap door Frankrijk. Enkele jaren en vele pagina's later keert hij terug. Samen spelen zij voor het aangezicht van de koning met groot succes de rollen van Amor en Psyche en zonder toeschouwers nog een keer met elkaar. Molière draagt zijn lot als immer met berusting. De ver houding van zijn protégé met zijn vrouw brengt voor zijn ge voel de jongen dichter bij hem. Baron blijft zich voor hem schamen en zich verzetten te gen de macht waarmee Ar mande hem aan zich bindt. Hij weet zich los te rukken. Dan dringt het, dankzij een droom waarin Molière hem bij zijn gestorven moeder verwekt, tot hem door dat hij eigenlijk altijd op zoek geweest is naar zijn vader. Tot zover Freud. Tot zover de volwassenwor ding van Baron. Nu is hij in staat de wereld uit te dagen. Als je er van houdt, maak je er vanzelfsprekend tijd voor vrij. En dan is het heerlijk om zo'n boek te lezen. Niet van wege de diepgang of wereld schokkende opinies. De Vries houdt zich wat kritiek op de absolute heerschappij van de Zonnekoning betreft opvallend rustig voor een man van zijn uitgesproken politiek signa tuur. Wél vanwege de vele en lange verhalen en de rustige gedragen verteltrant. Daarin misstaan van die aardige ar chaïsche uitdrukkingen als 'Zij bedreven de minnehandel' ab soluut niet. Maar.Je moet er van houden. Theun de Vries; 'Baron. De wonderbaarlijke Michel Ba ron, zijn leermeester Mo lière en de praalzieke Zon nekoning'. Uitg. Querido, prijs 57,50 (gebonden). Door Hans Rooseboom 5332 kleinbedrukte grote pagina's dundruk in twee delen: The Harper Ameri can Literature. Beginnend bij het scheepsjournaal van Christoffel Colombus (ge dagtekend 12 oktober 1492) en eindigend in 1986 met de dichteres Rita Dove (gebo ren 1952): de hele Ameri kaanse literaire cultuur ge compileerd. 'The Harper American Litera ture', de meest prestigieuze bloemlezing uit de Ameri kaanse letterkunde, bestaat al meer dan honderd jaar, en is bij iedere nieuwe editie steeds uitgebreid. De nieuwste editie biedt een gigantische bloemle zing, afgewisseld met verhel derende hoofdstukken van his torische en algemene culturele aard. De ruim 5000 bladzijden van Harper vormen tezamen de complete geschiedenis van de Verenigde Staten, van de oud ste koloniale tijden tot en met het tijdperk-Reagan. Harper heeft behalve frag menten ook complete literaire werken opgenomen: beroemde romans, dichtbundels en to neelstukken, die bepalend zijn geweest voor de loop van de (officiële) Amerikaanse cul tuur. Voorbeelden hiervan zijn Walden van David Henry Tho- reau, Bilty Budd van Herman Melville, Leaves of Grass van Walt Whitman, The Waste Land van T. S. Eliot, Death of a Salesman van Arthur Miller. Deze, maar ook andere werken staan in hun geheel in Harper. Adventures of Huckleberry Finn van Mark Twain, wel eens 'het meest Amerikaanse boek aller tijden' genoemd, en uitgangspunt voor de hele mo derne Amerikaanse literatuur, is in een aparte facsimile-uit gave bij deze twee-delige Har per gevoegd. Beginnend bij de allervroeg ste koloniale tijd tot op heden kunnen we in Harper lezen: hoofdstukken uit scheepsjour naals van o.a. Columbus, dag boeken van de eerste Puri teinse kolonisten, mémoires van de oudste gouverneurs van de kolonies in Nieuw Engeland, scheppingsverhalen uit de es kimo- en indianenmythologie, de Autobiografie van Benja min Franklin, de Onafhanke lijkheidsverklaring, teksten van voor- en tegenstanders van de slavernij, werk van Wash ington Irving, James Fenni- more Cooper, Ralph Waldo Emerson, Edgar Allen Poe, Longfollow en Emily Dicken son, Harriet Beecher Stowe, Abraham Lincoln, Mark Twain, Henry James, Joel Chandler Harris (Broer Ko nijn), Theodore Dreiser, Jack London, Gertrud Stein, Sher wood Anderson, H. L. Mencken, Sinclair Lewis, John Dos Pas sos, Scott Fitzgerald, William Faulkner, Ernest Hemingway, Richard Wright, Vladimir Na bokov, Eudora Welty, Tennes see Williams, John Cheever, Bernard Malamud, Saul Bel low, Norman Mailer, James Baldwin, John Updike, Susan Sontag, Philip Roth, Thomas Pynchon, Raymond Carver, Alice Walker, David Mamet, e.t.q. Verder ruime bloemlezingen van de belangrijkste twintig- ste-eeuwse dichters: Robert Frost, Carl Sandburg, Wallace Stevens, William Carlos Wil liams, Ezra Pound, Marianne Moore, T. S. Eliot, E. E. Cum- mings, Hart Crane, John Ber ry man, Robert Lowell, James Dickey, Allen Ginsberg, Annes Sexton, Adrienne Rich, Gary Snyder, Sylvia Plath, e.v.a. Gezegd moet wel dat Harper duidelijk het- officiële gezicht van de Amerikaanse cultuur toont. Subcultuur zul je in deze twee delen tevergeefs zoeken, Uitingen van populaire (volks- cultuur al evenmin. Dus (wat de subcultuur betreft) geen Jack Kerouac, geen Richard Brautigan, geen Charles Bu- kovski, geen Kurt Vonnegut, geen William Burroughs, en zelfs geen Joseph Heller. Laat Door Hans Rooseboom Een burgeroorlog wordt over het algemeen met veel meer hardnekkigheid, fanatisme en wreedheid uitgevochten dan een oorlog tussen twee verschillende naties. Mark Twain - foto archief de stem staan teksten van blues- en popmuziek, geen Bob Dylan of Frank Zappa, die voor menig een wel degelijk tot de litera tuur behoren. En ook geen songteksten (lyrics) uit de bloeitijd van de Amerikaanse musical (jaren '20 en '30), toch ook vaak stilistische hoog standjes. Maar je kunt niet alles heb ben, en voor iets meer dan hon derd gulden heb je hier bijna alles over de Amerikaanse let teren bijeen. Een prachtig lees- en opzoekboek. "The Harper American Literature'. Eindredactie Donald McQuade. Uitg. Harper and Row, New York (twee delen), prijs 105,60. Per deel 52,80. Hierbij: 'Adventures of Hucleberry Finn', by Mark Twain. Facsimile Uitgave. Te bestellen op nr. 035-830635. Een vijand in eigen boezem wekt om een of andere reden diepere haat, heviger wraak zucht en sterkere walging op dan een externe vijand. NSB'ers en andere landverra ders konden tijdens de Duitse bezetting rekenen op een gro tere verachting van de kant van de 'goede' Nederlanders dan de bezetters zelf. Een echte burgeroorlog heeft de Nederlandse geschiedenis niet gekend. Hooguit het inci dent in juni 1787, toen gewa pende Patriotten in Goejanver- wellesluis prinses Wilhelmina van Pruisen enige uren vast hielden. Vergeleken bij het verscheu rende geweld van een Spaanse, Russische of Amerikaanse Burgeroorlog is deze gebeurte nis triviaal. De Nederlandse geschiedenis is een paradijs van vredelievendheid. De Burgeroorlog die in de ja ren '60 van de vorige eeuw Amerika verscheurde, is nog altijd hét nationale trauma van de Verenigde Staten. Enkele cijfers tonen direct aan waar- Door Henk Egbers 'Vlaanderen heeft een grote traditie in allerhande vormen van collaboratie.Het afgrendelen van de Vlaamse ho rizon is beklemmend.'De Vlaamse Beweging lijdt aan ongepastheid en wereldvreemdheid.Dat zijn drie zin nen uit drie redevoeringen van Jozef Deleu, die deze ge bundeld heeft onder de titel 'De pleinvrees der kanunni ken'. Hij noteert daarbij„In een land waar braafheid hoog staat aangeschreven en mondigheid nog steeds schrik aan jaagt, veroorzaken zelfs onschuldige gelegenheidstoespra ken een ongebruikelijke deining". Zo 'onschuldig' zijn deze toe- niken'. Daarmee bedoelt hij de spraken niet. Hendrik Brug- mans, voormalig rector vcan het Europa-college in Brugge, zegt in een woord vooraf dat Deleu's naam meetelt in Vlaanderen, 'omdat hij bij nie mand aan de ketting ligt'. En de wijze waarop de auteur om gaat met zijn thema's laat zien, aldus Brugmans, 'dat de Vlaamse ontvoogding zich wel heeft geconcretiseerd in auto nome instellingen, maar dat deze weinig interne vernieu- wingswil laat zien'. Deleu, binnen deze kolom men bekend als hoofdredacteur van de tijdschriften Ons Erf deel en Septentrion en zich vaak als een 'enfant terrible' opstellend binnen de Neder landstalige cultuurstromingen, spreekt in de eerste bijdrage over de 'Vlaamse ziekte' of 'de onzindelijke politisering van het Vlaamse culturele leven'. In de tweede redevoering gaat het over 'de pleinvrees der kanun- zelfvoldane mannen en vrou wen die met 'goede smaak' het culturele erfdom als alleenza ligmakend hanteren ('naïeve zelfoverschatting'). „Het le vensgrote conflict tussen mas sacultuur en elitecultuur wordt daarbij ongemoeid gelaten. Dit probleem is niettemin de kern van onze cultuurcrisis," aldus Deleu die daarbij genuan ceerde vragen stelt. Daarbij komt met name aan de orde de tegenstelling tussen de woord- (boeken, tijdschrif ten) en beeldcultuur ('de treur buis met Dallas'). Het is jam mer dat hij dit niet verder uit werkt. Over het feit dat hij de taal als drager van het cultu rele ideeëngoed verdedigt en de nieuwe beeldmedia nog niet als zodanig kan zien is een leuke discussie te houden. Wel con stateert hij dat de 'Vlaamse ambtelijke molen met zijn ambtelijk cultuurdespotisme nauwelijks meer onderdoet Jozef Deleu. - fotopauldewulf voor de oncontroleerbare amb telijke molens in Nederland. De verziekte ambtenarenbreinen houden met een sinterklaaspo- litiek het kiezersvolk zoet..' De leu noemt als basis van de cul tuur: de creatieve eenling. Daarin vertrouwen stellen zou van moed getuigen... In zijn derde bijdrage over onder meer 'de papieren Vlaamse leeuw', constateert hij overigens dat ten gevolge van de beeldcultuur over veertien jaar zestig procent van de Amerikanen niet meer kan le zen. Ook hier zal het woorda- nalfabetisme toenemen. In dit boekje staan prikke lende gedachten, die dienstig zijn voor de hele Nederlandsta lige cultuur. Zelfs in Neder land! Dezer dagen verscheen er ook een dichtbundel van zijn hand. Onder de titel 'Nooit zag ik eerder' werden hierin bij eengebracht een keuzw uit zijn eerdere uitgaven, Schaduwlo pen (1963), Nachtwerk (1970) en Tekenen van tijd (1984). Een boek bij zijn 50e verjaardag. In zijn inleiding zegt Jan van der Vegt onder meer: „Het is poëzie waarin het vermogen van de eenvoud zich laat gelden en waarin de emoties zonder hun herkenbaarheid te verliezen door beelden worden geïntensi veerd" Uit het gedicht 'Torarica' (hotel in Paramaribo, waar De leu in 1981 logeerde tijdens zijn missie voor een Belgisch-Suri naams cultureel akkoord): 'Nooit sterft in haar/ het ach terland der dromen/ de oude bossen van haar voorgeslacht/ ontwaken in haar schoot.// En voordat zelfs eer. woord/ de weg vindt naar haar oor/ is zij al ingekeerd en heel verloren'. Jozef Deleu: 'De plein vrees der kanunniken'. Uitg. Van Gennep, prijs 19,50. Jozef Deleu: 'Nooit zag ik eerder'. Uitg. Nijgh Van Ditmar, prijs 15. om. In die Burgeroorlog stier ven méér Amerikanen dan in alle andere oorlogen bij elkaar, vanaf de Revolutionaire oorlog tot en met Korea (dus Vietnam niet meegerekend). Het aantal slachtoffers van de Burgeroorlog beliep meer dan een miljoen: 1.094.453. Het aantal geregistreerde gewon den was 469.206, in Noord en Zuid bij elkaar. Verreweg de meesten van deze gewonden droegen blijvend letsel: arm en beenamputaties, bijv. Deze gegevens zijn te vinden in de zojuist verschenen 'Ency clopedia of the Civil War', een vuistdik, rijk geïllustreerd na slagwerk. Meer dan 60 historici hebben aan deze schat vol in formatie meegewerkt. De Amerikaanse Burgeroor log kostte meer dan acht mil jard dollar: volgens officiële cijfers gaf het Noorden (de 'Union') in totaal 6.190.000.000 uit, het Zuiden (de 'Confedera cy') 2.099.808.707, dat is in to taal 8.289.808.707. In januari van het jaar 1863 kostte de oor log per dag 2,5 miljoen dollar (alleen voor het Noorden). De kosten van de oorlog wa ren niet voorbij toen de oorlog voorbij was: tot 1906 werd er aan Noordelijke veteranen in totaal 3,3 miljard dollar aan pensioenen uitgekeerd. Alles bij heeft de Amerikaanse Bur geroorlog het land zo'n 17 mil jard dollar gekost. Deze schade houdt nog geen rekening met de ontelbare ver woeste spoorlijnen, bruggen, dorpen, steden en wegen, vooral in het Zuiden. En heel belangrijk is de stagnerende werking die de Burgeroorlog heeft gehad op het proces van industrialisatie, dat in die ja ren (1861-1865) juist overal el ders in de wereld aan de gang was. De onderhavige Encyclope die heeft 2200 ingangen, 1000 il lustraties, tientallen kaarten. Opmerkelijk is de enorme hoe veelheid fotografische portret ten van militaire en politieke leiders, de mannen die aan beide zijden het land naar de rand van de ondergang leidden. De fotografie was in die tijd het stadium van de kinder schoenen ontgroeid, en dat is heel goed te zien. Stuk voor stuk scherpe foto's van honder den vastberaden mannen in de kracht van hun leven. Het brengt de realiteit van de oor log een heel stuk dichterbij. 'Historical Times Illustrated Encyclopedia of the Civil War'. Editor Patricia L. Faust. Uitg. Harper Row, New York/Hilversum. In samenwerking met Histori cal Times Inc. 850 biz. Prijs 119,85. Kati David. foto marco sweeftkj r- 22.35 Love at first bite Door Henk Egbers In 1984 interviewden we voor De Stem Kati David bij hel verschijnen van haar boek 'Een klein leven'. Ze betuigde nadien haar instemming met de kop boven het verhaal 'Kinderen vinden oorlog leuk'. Vertelde ze in dit boek haai eigen oorlogservaringen in Oost-Europa, in haar nieuwe verhalenbundel 'Hinkelen langs de afgrond' laat ze vijftien kinderen uit even zoveel landen op een gelijksoortige ma nier aan het woord. 'Leuk' is misschien een te be grensd woord in dit verband. Zelf herinner ik me hoe ik, als puber, de tijd na de oorlog aan vankelijk helemaal niet leuk vond. Een saaie tijd. De span ning was voorbij. Ik had echt in de frontlinies gelegen, mensen zien doodschieten, huizen zien afbranden, was door de Land macht (enkele uren) heus in een cel gestopt enzovoorts. Mo gelijk is dat het feit dat ik geen honger leed of naaste familie leden verloor er debet aan dat ik het allemaal 'leuk spannend' bleef vinden. Dat is ook de teneur van de gebundelde kinderverhalen. Dat wil zeggen, dat David nu volwassen mensen uit onder meer België, Rusland, Zwitser land, Italië, Nederland, Polen, Hongarije en Engeland hun oorlogsherinneringe heeft laten vertellen. Kati vertelt ze in de tijd terug via hun - vermoede lijke - kindermond. Ze doet dat met vooral journalistieke kwa liteiten. Door haar relaties met de Unesco - lange tijd in Ge neve en nu in New York - is haar interesse voor het kind in de mens zeer levendig geble ven, vermoed ik. Ze was in staat haar eigen kindertijd terug te vertalen in het vorige boek. Dat wordt nu nog eens bevestigd met dit boek. De verhalen worden rechttoe-rechtaan verteld, zon der kinderlijke gewildheden of geliteratuur. Kati David heeft de juiste stijl gevonden om niet uitwisbare ervaringen hun reëele context te geven. „Ik vroeg me af hoe de vrede eruit zag", zegt de Duitse Inge, die het in de kelder heel g lig vindt. Maar als ze daarna vertelt over het verkrachten van haar moeder door soldaten en de uit Rusland terugge keerde vader die kwalijk de drank raakt, wordt het toch wat ongeloofwaardig emotie loos. Zó onrealistisch zijn kin deren nu ook weer niet. Of ver warren we misschien kinder lijk realisme met wat volwas senen 'objectiviteit' noemen? De joodse Marica uit Roeme nië vertelt hoe ze bij toeval ii Israël terecht komt, terwijl haar mede-lotgenoten op getorpedeerd werden. „Op wist ik dat Duitsers ook men sen zijn", concludeert de Russi sche Yuri aan het eind van zijn verhaal. Pavel uit Tsjecho-Slo- wakije herinnert zich de mar teling van een joods kind hoe hij daar als kind op rea geerde. Hilja uit Estland twij felt al aan het godsbestaan Hoe kan dat nou, dat een god al deze ellende toelaat? Arjé uil Nederland vertelt als jonge joodse onderduiker hoe met alle Nederlanders goed voor onderduikers waren. De kinderen brengen nieuwe feiten uit de oorlog. Al leen het perspectief van waar uit deze herinneringen werden opgetekend is anders dan men doorgaans gewend is. Dat beurt meestal op een gel waardige manier, zodat het toch 'interessant' blijft oorlogsverhalen te li Waarschijnlijk zullen kinderen van nu er veel aan hebben. Kati David: 'Hinkelen li de afgrond'. Uitg. Bzztóh, prijs 19,50. Door Henk Egbers ALS je in de handen van Judy van Emmerik valt ben je nog niet jarig. Dat bleek al bij haar eerste boek 'Er moet nodig eens gelucht worden'. Ook nu heeft zij haar hart weer eens gelucht in de vorm van een roman: 'Aanrijding voorkomen'. Het verhaal, dat berust op werkelijke feiten, is een snerende aanklacht tegen het bureaucratische optre den van de politie en aan verwante instanties in Ne derland. 'Naar waarheid opgetekend - augustus 1986 - staat achter in deze 'ro man'. „De feiten beschreven in deze roman, zijn waar gebeurd. Daarom gebiedt de werkelijk heid mij te zeggen, dat alles voor Anne niet achter de rug is." Wat zijn dan die feiten in de ogen van een verontwaar digde Judy, die met ene scherpe en soms 'vermakelijke' pen een justitionele rimram in Neder land aan de paal nagelt? Anne, een vrouw verbonden aan een Amsterdamse univer siteit, is een rationeel type met emancipatorische ideeën. Ze wijkt met haar auto uit om een kind dat de weg over holt niet te scheppen, maar komt daar bij op de trambaan. Twee poli tiemannen treden daarna nogal onprettig op. Ze moet naar een vergadering. Reactie agenten: „VergaderingMet die kop haar van jou als een geplukte kip zie ik zo dat je een bijstand strekker bent. Belastingopvre- ters En dan volgt er een ge schiedenis in deze stijl, waarbij het rijbewijs wordt ingetrok ken en formulieren moeten worden ingevuld, instanties ge beld en klieren van politiemen sen hun eigen frustaties bot vieren. En zoals dat dan betaamt is het een verhaal met een mo pe AVRO brengt de komi sche horrorfilm 'Love at first bite'. George Hamilton speelt bierin een verrassende rol als graaf Draeula. Ook in Trans- sylvanië zijn revolutionaire tijden aangebroken en de arme graaf wordt op zekere nacht uit zijn kasteel gezet. Verdreven van huis en haard vertrekt Draeula naar New York, waar hij tijdens een nachtelijk uitstapje het mooie fotomodel Cindy ont dekt. Op slag verliefd gaat bij onmiddellijk tot actie over om haar voor zich te winnen. Judy van Emmerik. FOTOGERDIJKS" raai. „Ik ben van mening d> deze groep mensen, die dtf hele kleine dingen of door niet' met de politie in aanraW komt, verhoudingsgewijs do® onduidelijkheid in procedure formaliteiten, frustratie agressie en god weet wat, v« te zwaar gestraft wordt. t';; roept agressie op in plaats v® de wil: ik zal zorgen dat me® niet meer overkomt. Door berg dom en bureaucratis» machtsvertoon van een grijze zakken die nog aardappel kunnnen schill® voelen zij zich zodanig gep* dat ze die mensen betaald Wf len zetten. De straf om de off te bewaren heeft dus een avf rechts uitwerking en dat s fout." Wie wel eens in kontaW aanvaring is gekomen met 'f stanties als politie, gemeen1 belasting en niet te verged verzekeringen kan zijn Wj ophalen aan deze roman. D* bijna iedereen. Een leuh stoomfluit. Het is alleen mer dat de meeste energie iri» stoom zit en de beschrev^ maatschappij daarom als slak voortkruipt als het ës> om veranderingen. Judy van Emmerik: 'Aa11 rijding voorkomen'. D'! Novella, prijs 24,50. r 19.12 Gregorio Door de IKON wordt van avond de Peruviaanse film 'Gregorio' uitgezonden. De film kreeg in 1985 drie be langrijke onderscheidingen. 'Gregorio' schetst niet alleen de ervaringen van een 12-ja- rige jongen, maar is vooral gemaakt om de confrontatie tussen twee verschillende werelden uit te beelden. Gre gorio woont namelijk met zijn familie in een berg dorpje in de Andes. Na een misoogst vertrekt zijn vader met het gezin naar de hoofd stad Lima. r— 20.00 Vom Funkturm zum Eiffelturm In verband met de start van de Tour de France in Berlijn brengt het ZDF een recht streeks showprogramma vanuit de Berlijnse Deutsch- landhalle. In 'Vom Funkturm zum Eiffelturm' worden show, sport en muziek afge wisseld. Onder de internatio nale gasten, die optreden zijn ook onze Star Sisters. Bernd Heller is de presentator. 22.40 Dilan Van de meermalen onder scheiden Turkse regisseur Erden Kiral is de tv-film 'Di lan', die het ZDF uitzendt. De film beleefde dit jaar op het filmfestival van Cannes zijn première. Het werk gaat over de tegenstellingen binnen de Turkse maatschappij. Mid delpunt is Dilan, een jonge vrouw, die in een dorpje in het oosten van Turkije woont. Twee mannen dingen naar haar hand, de arme schaapherder Mirkan en Pa so, de rijke zoon van een grootgrondbezitter. 20.45 Rück blende Vijftig jaar geleden legde Pi casso de laatste hand aan zijn schilderij 'Guernica'. De rubriek 'Rückblende' staat vanavond stil bij dit kunst werk, dat hèt anti-oorlogs schilderij van de twintigste eeuw wordt genoemd. Pi casso maakte 'Guernica' in opdracht van de Spaanse re gering voor het Spaanse pa viljoen van de wereldten toonstelling in Parijs. u NIET L/BVER GAAN 2ITTSN EN NAT LS2EN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 14