'Dieptezoenen' taboe in Hollywood Dertig eeuwen theater in woord en beeld Vrouwen in 't leven van Constantijn Huygens lerfeest 1300 op AMERIKAANSE FILMS AAN EN NS NGEN Amerika en Engeland ruzieen om actrice ELISABETH KEESING SCHREEF BOEK 'HET VOLK MET LANGE ROKKEN' hE TEVREDEN Vntieke auto's ij den de Smokkelroute DINSDAG 30 JUNI 1987 LOS ANGELES (RTR) - Filmacteur Tom Hanks steekt zijn arm uit naar een doos condooms op het ogen blik waarop hij met een dame in bed wil springen in de nieuwe film 'Dragnet', maar hij ontdekt dat de doos leeg is en het feest gaat niet door. Acties SHAKESPEARES ANDREW LLOYD WEBBERS VROUW MAG NIET OP BROADWAY SPELEN mbozen doos x200 gr. ki. -260, B 150-160. Glen Glova i x200 gr. kl. 1 200-340. Vroege dappelen kg kl. 1 bo. 48-64, dr 14, kr. 40-77, ml. 43-59, kl. 2 kr ii. 47-53. Late aardappelen ke bo. 2. 6 STERDAM, 29 juni - Aardap- termijnmarkt: In bintje ïm, oogst 1987 werd 1 contract handeld voor levering no- nber bij een prijs van 4 19,90 72 contracten levering april en ƒ25,40 tot ƒ25,20, de stern- ig was voor november kalm 'oor april prjshoudend. «schappelijk Instituut voor geslaagd voor het diploma id: mej. N. Kramer, Ka- said. kostumière: Titin Sonja Jacobse, Oostburg. schutters: hoge en eerste zij vo ir J. de Waal; tweede zij vogel; ?vrouw H. Groenewegen; ootste aantal (4): G. Baart en Goossens, alloen Koewacht. DEW ACHT - Bejaardenschie- ig, zaal P. de Vlieger, 33 schut- s: hoge vogel: A. van de Bran- n, St.-Jansteen; eerste zij vogel; Colpaert, Moerbeke; tweede vogel: Th. de Caluwé, Koe- acht; grootste aantal (4): E. nssens, Moerbeke. SSENISSE - Puntenschieting ssen Zeemeeuw en Hellegat, 46 hutters: Zeemeeuw 27 punten, llegat 29 punten. ERNEUZEN - De Westerschel- 39 schutters, blokschieting: nnaar: Th. Neve, Westdorpe. ERNEUZEN - Staande wip, De festerschelde, 40 schutters: eer- ,e hoge vogel: J. Vilder; tweede •ge vogel: A. Hoogstrate, beiden ;r neuzen; eerste zij vogel: J. aepe, Eeklo; tweede zijvogel: P. an Esbroek, Axel; derde en erde zij vogel: W. Landsman, erneuzen. UIDDORPE - Zaal De Herberg, schutters: eerste hoge vogel; D. ogelman; tweede hoge vogel: M. uy, beiden Zuiddorpe; eerste ij vogel: J. Heulinck, Overslag; uveede zij vogel: J. van Kerkho- en, St.-Jansteen; grootste aan- al (5): A. D'Hooghe, St.-Jansteen n A. de Mey, Zuiddorpe. UIDDORPE - Staande wip, St - «ebastiaan, 66 schutters: Wip 1: perste hoge vogel: G. Uytendaele, 'elzate; tweede hoge vogel: L. 'emmerman, Wachtebeke; eer- te zij vogel: M. Mathijs, Koe vacht; tweede zij vogel: R. Apers, )verslag; derde zij vogel: J. van e Walle, Brugge; vierde zij vo el: L. de Letter, Wachtebeke. Wip 2: eerste hoge vogel: G. Vrens, Moerbeke; tweede hoge ogel: L. Inghels, Zuiddorpe; eer- te zij vogel: W. Kok, Axel; weede zij vogel: G. Uytendaele, felzate; derde zij vogel: L. Ver wecken, Kemzeke; vierde zijvo- ;el: A. de Munk, Zuiddorpe. EUIDDORPE - Staande wip, St.- Sebastiaan, 61 schutters: Wip 1: ierste hoge en tweede zij vogel: herman. Axel; tweede hoge vo- ;el: J. van Kerkhoven, Moer- aeke; eerste zij vogel: J. Wouters, Windham; derde zijvogel: H. Plasschaert, Zuiddorpe; vierde zij vogel: F. de Dijker, Axel. Wip 2: eerste hoge vogel: G. Suy, Zuiddorpe; tweede hoge vogel: A. Slok, Koewacht; eerste zijvoge J. Visser. Axel; tweede zijvogel: M. van Waes, Zuiddorpe; derde zij vogel: J. Wouters, Windham; vierde zij vogel: F. van Poucke, Koewacht. ZUIDDORPE - Zaal M. de Cock, 25 schutters: eerste hoge en eer ste zijvogel: W. de Waal, Axel; tweede hoge vogel: E. Inghels; tweede zij vogel J. Kogelman; grootste aantal (6): M. de Cock, allen Zuiddorpe. olzomerfeest, dat zaterdag de rk basisschool Molen- de een netto opbrengst op uwe activiteiten zoals pa- de rollenwedstrijd vielen waren er veel bezoekers. [arry de Greef. Raadspel trac- or: George de Sutter, Ballon en (38) Larissa de Jaeger- Lrikkers: Esther Verhoose! tollenwedstrijd: Roger van de Sunder, Vanessa Verbeke, An- elo de Houck en Noortje de ireef. Bonnenwedstrijd: Leo* de du Puy. Van onze verslaggever JZENDIJKE - De Classic Vehicle Club rijdt zondag5 uli de West-Zeeuws- Vlaamse Smokkelroute- Aan de tocht doen zo'n /entig old-timers mee. Dnderweg moeten de bestuur- lers en hun passagiers ver killende opdrachtjes venr en. Daartoe behoort het zoeke van smokkelaars. Eentje heen i baal met echte boter op zU rug. Wie hem vindt krijgt ee pakje roomboter. De dag woj-® besloten met een etentje in h Hof van Koophandel te IJze^ dijke, waar om 11 uur ook 0 start is. „Ik geloof dat het beter is desnoods voor een klein loon de kost te verdienen dan je hand op te houden" Jan Zeeman, textlel-detailllst DE STEM T2 Aids verandert de scripts en de levensstijl in Hollywood. De scène met Hanks in een filmkome die die is gebaseerd op de oude televi- siedetectivereeks 'Dragnet', is het soort raad dat Hollywood is gaan ge ven aan bioscooppubliek: seksuele ge meenschap met uiteenlopende part ners, vooral zonder beschermende maatregelen, kan in het aidstijdperk dodelijk zijn. In de nieuwste James Bond-film, 'The Living Daylights', houdt acteur Timothy Dalton uit Wales, die zijn debuut maakt als Agent 007, het op zegge en schrijve één vriendin, de ac trice Maryam d'Abo. Bond placht zijn talenten vroeger te delen met min stens drie vrouwen per film. „Ongebonden seks is verleden tijd", zegt de scriptschrijver van de Bond films, Richard Maibaum. „Dat is als weerspiegeling van de wereld rondom ons alleen maar verstandig en ver antwoord". Aids heeft in Hollywood hard toege slagen. Er zijn maar weinig acteurs die niet iemand kennen die aan de immuunziekte is overleden. Sterren hebben, aangevuurd door Elizabeth Taylor, deelgenomen aan talrijke ac ties voor het bijeenbrengen van geld voor het bestuderen van de ziekte. De dood van Rock Hudson aan aids Shirley MacLaine, hier met haar broer 'Warren Beatty, straft acteurs die 'onveilige' filmzoenen geven onmiddellijk af. - fotoap in oktober 1985, drukte Hollywood met de neus op het probleem. Het groeiende aantal overlijdensadver tenties van jonge acteurs en personeel achter de schermen dat staat in o.a. het orgaan van de industrie, Variety, onderstreept het alles nog eens extra. „Wij verliezen niet alleen vrienden, maar ook enkelen van de creatiefste geesten en veelbelovende creatieve geesten", zegt actrice Colleen Dew- hurst. „Hudsons onthulling dat hij aids had, deed tot ons doordringen dat we aileemaal bedreigd werden", zegt op haar beurt Tina Sinatra, de dochter van Frank en organisatrice van een groepering die zich noemt 'Entertain ment Industry Support Committee for Aids Project Los Angeles'. Burt Reynolds, die zich enige tijd geleden gedwongen voelde om in een televisieprogramma te verschijnen om met de meeste nadruk tegen te spreken dat hij dan wel mager ge worden was maar geen aids had, Sammy Davis Jr., Shirley MacLaine en Burt Lancaster hebben ook het voortouw genomen in de campagne om het publiek bewust te maken van de gevaren. Voortaan zal het volgens een scrip tredacteur in Hollywood zo zijn, dat een paar in een film dat problemen heeft, deze oplost zonder dat een van de twee intussen met iemand anders in bed staDt. Het Screen Actors Guild heeft gezegd dat zijn 58.000 leden het recht moeten Burt Reynolds: bewustmakings- campagne. - foto archief de stem krijgen om scènes te weigeren waarin intens moet worden gezoend. Maar MacLaine meent ondanks haar ac tieve inzet voor het aids-onderzoek dat filmzoenen veilig zijn. „Acteurs weten hoe ze liefdesscènes moeten spelen", zegt zij. „Wij doen niet aan dieptezoenen in zulke scènes. Als een acteur mij dat lapte, gaf ik hem een klap". De campagne voor veilige seks heeft zelfs de pornografische filmin dustrie bereikt. Een belangrijke dis tributeur van dit soort films voegt bij elke videocassette een waarschuwing dat de film is bedoeld als seksuele fantasie en niet om, zonder advies van de huisdokter, nagespeeld te wor den. In andere seksfilms worden scènes ingevoegd die gebruik van het con doom tonen. Maar volgens ingewijden in de pornografische industrie is niets zo funest voor een seksorgie ais iemand die er al condooms uitrei kende in rondwaart. „Dat wil Amerika niet zien", zegt een producer. „Publiek dat pornogra fische films bekijkt wil de acteurs ri sico's zien nemen". De pornofilmindustrie in Amerika met haar jaaromzet van 1 miljard dollar zou wel eens kunnen profiteren van het aidssyndroom: er zijn lief hebbers die liever met een videocas sette thuisblijven en hun fantasie de vrije loop laten dan seks hebben met mensen die ze voor het eerst ontmoe ten. OMI.Oil V 'x o«; l',.\ A Ai< i I I Titelpagina van een eerste editie van Sha- kespeares verzamelde toneelstukken; de be faamde folio-editie van 1623. Uiteraard komt ook hij aan bod in 'Geschiedenis van het TTieater'. - foto archief oe stem Door Marjan Mes Het is een goed idee geweest van de Inter national Theatre Bookshop in Amsterdam om na vertaald werk van eigentijdse to neelschrijvers als Strauss en Handke nu ook op de markt te komen met een Neder landse uitgave van de 'Geschiedenis van het Theater'. Het betreft een vertaling van de bestaande pu blicatie van de Engelse theaterhistorica Phyllis Hartnoll. Een zeer leesbaar en beknopt over zicht van omstreeks dertig eeuwen theater, dat er aantrekkelijk uitziet met zijn overvloedige visuele illustratie en dat desondanks betaalbaar is gebleven. De International Theatre Bookshop is behalve als boekhandel op theatergebied (gevestigd in een vleugel van de Amsterdamse Stadsschouw burg) befaamd om zijn uitgaven van de teksten van alle stukken van de grote repertoiretoneel gezelschappen. De oprichter en directeur, Jan Ritsema, bekend ook als regisseur van een aan tal spraakmakende produkties, is een van de twee artistieke leiders van de nieuwe Toneel groep Amsterdam, die het komend seizoen van start gaat. Ritsema heett indertijd met vooruitziende blik ingespeeld op de behoefte van theaterlief hebbers aan theoretische ondersteuning van hun belangstelling en aan de mogelijkheid om de gespeelde tekst ook te kunnen lezen. Voor de publicaties van de Bookshop bestaat vooral in de randstad veel belangstelling en de winkel zelf wordt druk bezocht. Een diepgravende studie is 'Geschiedenis van het Theater' niet. Maar de toneelliefhebber, die dit ook niet verlangt, wordt voortreffelijk geïn formeerd over de grote stromingen in theater praktijk en toneelschrijfkunst. Chronologisch en in brede lijnen wordt de theatercultuur van de westerse wereld (met haar beïnvloeding door exotische culturen) verhelderend beschreven. De grote hoeveelheid afbeeldingen in zwart-wit en kleur illustreert de tekst op plezierige wijze. Zo kan men niet alleen kennis nemen van bij voorbeeld het uiterlijk van verloren gegane theaters, maar ook van dat van historische ac teurs van wie uiteraard weinig bewaard is ge bleven. Via de Griekse oudheid, middeleeuwen, renaissance en latere, vaak zeer betekenisvolle periodes belandt het boek bij het moderne thea ter van deze eeuw. Belangrijke theaterlanden als Engeland, Frankrijk en Duitsland worden afzonderlijk behandeld. Sjaak Overbeeke wijdde bovendien een apart, summier hoofdstuk aan de theater geschiedenis van Nederland. Voor studenten van het voortgezet onderwijs, geïnteresseerd in theater, lijkt mij dit boek erg geschikt, omdat het de grote lijnen laat zien zonder zich in de tails te verliezen en een moeilijk jargon mijdt. Een meer dan oppervlakkig geïnteresseerde mist wel een persoonlijke visie, maar dat was niet de bedoeling van deze ook als naslagwerk geschikte uitgave. Graag had ik bijvoorbeeld gelezen waarom in een bepaald land in een bepaalde tijd zich plot seling een hausse in de theaterkunst kan voor doen. Zoals in het Engeland van Shakespeare, terwijl het renaissancistische Italië in dezelfde periode met zijn enorme explosie op gebied van kunst en wetenschap geen noemendwaardige toneelliteratuur heeft voorgebracht. Merk waardig genoeg ontstond daar in die tijd wel de volkse acteurskunst van de commedia dell'arte, die overigens tot op de dag van vandaag invloed zou blijven uitoefenen op de toneelpraktijk. Phyllis Hartnoll: 'Geschiedenis van het Thea ter'. Uitg. International Theatre Bookshop, prijs 32,40. Sarah Brightman met Michael Crawford, die naast haar de hoofdrol speelt in de musical 'Phan tom of the Opera'. -fotoap Door onze correspondent Jo Wijnen WASHINGTON Amerika en Engeland hebben ruzie. En die ruzie gaat om niemand minder dan Sarah Brightman, de Britse actrice die op dit ogen blik in Londen de hoofdrol speelt in de musical 'Phantom of the Opera'. De musical moet volgens de maker ervan, Andrew Lloyd Webber, zo snel mogelijk naar Broadway in New York worden ge ëxporteerd. De plannen daarvoor liggen klaar en er is al een datum voor de première vastgesteld. Webber eist evenwel dat Sarah Brightman ook in New York de hoofdrol zal spelen. Wat dat betreft heeft de componist goed praten: hij is namelijk met Sarah getrouwd. Bo vendien is zijn musical in Londen een onverbidde lijk succes en wordt de productie door kenners van het genre als een van de theater-hoogtepunten van de laatste jaren be schouwd. Bij dat alles komt nog dat Andrew Lloyd Webber een grote naam heeft. Hij schreef zes opmerkelijk theater successen, waaronder de musical 'Evita'. Sarah Brightman mag evenwel niet in de VS op treden als gevolg van een hoogst ingewikkelde overeenkomst die de En gelse en Amerikaanse ac teursbonden in 1982 slo ten. Dat nu zeer omstre den akkoord bepaalt dat als een Britse ster een grote rol in de VS krijgt, een Amerikaanse ster op zijn (of haar) beurt een vergelijkbaar contract in het Verenigd Koninkrijk moet krijgen. De onmogelijke en in artistiek opzicht onzin nige overeenkomst heeft tot dusver goed gewerkt, ook al worden er regelma tig uitzonderingen ge maakt voor sterren van absoluut wereldformaat. En dat is Sarah Bright man (nog) niet, zo oorde len de Amerikanen, Die vinden dan ook dat de hoofdrol in 'Phantom of the Opera' door een Ame rikaanse actrice moet worden gespeeld. Webber weigert daarvoor toe stemming te geven en l oudt de Amerikaanse productie van zijn musi cal daarom tegen, daarbij gesteund door de Britse acteursbonden. De Britten zeggen dat 'Phantom of the Opera' aan maar liefst 150 Amerikaanse acteurs werk geeft. Het meest gedupeerd zijn vooralsnog de voor namelijk Britse geld schieters die kapitalen in de productie hebben ge stoken en dan ook niets liever zouden zien dan een groot Broadway-succes. Gedupeerd is ook het Ma jestic Theater in New York dat de show op 12 november wil laten be ginnen en, speciaal met het oog op het onont koombare succes ervan, het gebouw al voor vele honderduizenden dollars heeft laten vertimmeren. Ingewijden zeggen dat een compromis in de lucht hangt en dat - in afwach ting daarvan - de ruzie gewoon doorgaat omdat er zoveel publiciteit mee is gemoeid. Want publici teit is in de wereld van de showbusiness het felst be geerde artikel. Door Hans Rooseboom In dit jaar 1987 worden drie van de grootste Neder landse schrijvers herdacht. Joost van den Vondel werd 400 jaar geleden geboren, Constantijn Huygens over leed in 1687, en Multatuli stierf een eeuw geleden. De Vondel-herdenking heb ben we nog voor de boeg: diens geboortedag valt pas in november. Multatuli is eerder dit jaar geëerd met een stand beeld in Amsterdam, Con stantijn Huygens met een uit gebreide expositie in zijn woonplaats Den Haag. Zowel over Multatuli ais over Huygens zijn dit jaar boeken verschenen waarin de schrijver in kwestie wordt be licht vanuit eenzelfde ge zichtspunt, namelijk dat van de vrouw. Beide heren hebben zich tijdens hun leven niet on betuigd gelaten op dat gebied, maar die vrouwenperikelen zijn tot dusver altijd beschre ven en beoordeeld door man nen. Eerder dit jaar verrastte de schrijfster Nelleke Noorder- vliet met haar boek Tine, of Het leven in de dalen, waarin het hele 'geval' Multatuli lief devol uit de doeken wordt ge daan door zijn beklagenwaar- dige eerste vrouw Tine (be sproken in deze krant). Van Elisabeth Keesing is nu verschenen Het volk met lange rokken. Vrouwen rondom Constantijn Huygens. De titel van dit boek is ont leend aan Huygens gedicht Hofwijk: De weker menslijk- heid, het volk met lange rok kenen heb ik nooit gehaat. 'Nooit gehaat', dat is een understatement, want het le ven van Constantijn Huygens (hij werd 91 jaar) werd be volkt door een onafzienbare stoet van vrouwen. Elisabeth Keesing probeert zoveel mogelijk van die vrou wen te portretteren. Uit hun eigen brieven, uit brieven van anderen, en uit gedichten van Huygens tracht zij hun ka rakters te reconstrueren: de moeder, de zusters en nichtjes, de echtgenote, de geleerde vriendinnen, de minnaressen, de 'vlammen' op zijn oude dag. Vooral benadrukt Keesing de totaal ondergeschikte rol die vrouwen in de 17e eeuw speelden, ook in Huygens' op vatting. „De minderwaardig heid van vrouwen en hun on derdanigheid kreeg hij met zijn literatuur ingelepeld Vrouwen waren onbetrouw baar en veranderlijk - uit. Dat was een mannelijk axioma". Juist door die onderge schiktheid en onderbelicht heid van de vrouwen destijds blijft de poging van Elizabeth Keesing om deze vrouwen te rehabiliteren bij een poging: echt tot leven kunnen ze niet komen door gebrek aan docu mentatie. Tot op hoge leeftijd bleef Constantijn Huygens gevoelig voor de charmes van het an dere geslacht, zo blijkt uit Keesings boek. Maar het kon hem niet veel helpen in zijn eenzaamheid. Hoe oud en eenzaam de eer tijds gevierde dichter/diplo maat werkelijk was in zijn nadagen (en die nadagen duurden heel lang) blijkt wel uit het bundeltje Rad van on rust, samengesteld door Rob Nieuwenhuys. Huygens, ooit de 'christelijk-humanistische bourgeois-gentilhomme', de 'grootmeester van woord- en snarenspel' (titels van twee boeken over hem) werd veel te oud: 91 jaar. Zijn laatste twintig jaren sleet Huygens teruggetrokken in Den Haag. Hij leed aan sla peloosheid en, als hij wel sliep, aan nachtmerries. En hij schreef er kleine gedichten over. Het aangrijpende (en het verrassende) van deze kleine poëzie zit voor een belangrijk deel in Huygens' taalgebruik. Zijn vroegere barokke taal heeft hij in die laatste jaren geheel afgelegd. Hij schrijft Nederlands op z'n allereen voudigst en allerduidelijkst. Teruggebracht tot het meest hoogstnoodzakelij ke. Een voorbeel: 'Dromen' (1674): Wat haast heb ik naar bed? Daar moet ik liggen dromen. Dat's de aangeboren kwaal die 'k nooit en zal ontkomen. En droom ik dan wat zoets en zwem ik in vermaak, hoe hoog en val ik niet door 't scheuren van de vaak! Of droom ik dan wat zuurs, van hangen en van moorden, van vuiler gruwelen dan één ooit wakker hoorde, van honger en geen brood, van angst en geen ontzet, en dat de ganse nacht. Wat haast heb ik naar bed? Tenslotte is er over het le ven van Constantijn Huygens bij uitgeverij Querido een prachtig geïllustreerd boekje uitgegeven, geschreven door de VU-hoogleraar Prof. dr. L. Strengholt. Het kost slechts 15,- en geeft een helder beeld van de hele zeven- tiende-eeuwse cultuur. L. Strengholt: 'Constanter. Het leven van Constantijn Huygens'. Met ca. 150 ill. Uitg. Querido, prijs 15,-. Onder auspiciën van de Maatschap pij der Nederlandse Letter kunde en het ministerie van WVC. Constantijn Huygens: 'Rad van onrust'. Samenstelling en nawoord Rob Nieuwenhuys. Uitg. G. A. van Oorschot, prijs 17,90. Elisabeth Keesing: 'Het volk met lange rokken. Vrouwen rond Constantijn Huygens'. Uitg. Querido, prijs 32,50. Constantijn Huygens.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 13