IIJSPANDUO MAAKT TRIOMFTOCHT TIJDENS TT ASSEN Coureurs maken de dienst uit [DIPLOMA COBO ikkkunststof 'iteiten! GP Belgie wellicht pas op 6 september vast 6.9% Doorakkers en Van den Goorbergh figuranten TT: 135.000 toeschouwers ÏESTEM SPORT 6 MAANDAG 29 JUN11987 HTIGING D II nish superieur koploper was, COMPUTER SCH0( traver gewond ang de beste Ier tijden 250cc RUDERS STAKEN RACE IN 500-CC WEDSTRIJD Uitslagen TT PROTEST VAN KNMV VERWACHT Gezwicht Protesteren Spencer nog vijf weken non-actief Voetbal ntvangt u een deelnemersbewy$ kletters invullen) houder van girorekening de 19 T8 Streuer rekent af met mythe wr John van Dinther iSSEN - Dronken van geluk en lichtelijk aange- opzegging machtiging aan suR\ i choten door de champagne zw^lde Egbert jtterdam om van bovenvermelde jtreuer zaterdag rond middernacht door Assen. éénmaal per 2 maanden f 10,-te loterij "uw gironummer is uw lot. )e anders zo nuchtere, zwijgzame Drent gooide alle rem- jen los, praatte de omstanders de oren van hun hoofd, jlden was de drievoudige wereldkampioen zo los van de ng. Zelden was de 33-jarige Assenaar zo spontaan. „Dit de mooiste dag van mijn leven", riep hij wel honderd eer zaterdagavond en -nacht. vijftiende Grand Prix- machine puik in orde ei-winning van Streuer en jinieders was een zege met 31 gouden glans. Een opper- achtige triomftocht over een i nevelen gehuld TT-circuit. indelij k rekende Streuer met mythe af dat hij in Assen iet kon winnen. Ondanks het j it dat hij vanaf de start tot de DU ilde iedere betrokkene als een etstengel van de spanning, ant domineerde Streuer de atste twee jaar ook niet tel- it 125% 01608-12009 uur. Zat. 09.00-14.00 uur) pleidirig voor rijks-erkend jurg, Eindhoven, Heerlen ei )p schoolcomputer. OGRAMMEUR: een beroep iensten en vooruitzichten. eis: diploma MAVO 4 (N ingsbewijs 4e klas HAV en deze coupon ongefran naar antwoordnummer 141 n. E.C.S., Passage 4-6, 641 045-710446. Leeftijd: Opl S' Heerste het duo het grootste van race, maar liep het ilotte toch door mechanisch :ect verkeerd. Met die we- ichap in het achterhoofd ilden de honderdduizenden de tribunes hun adem igstvallig tot de laatste centi ers in. Om even na zeven uur hter viel een zware last van dere schouder van het Lucky rike-team. Doldwaze, chaoti- he taferelen volgden. Mensen erden onder de voet gelopen, aar het motorvolk gedroeg :h gedisciplineerd en hul de helden op een waar- ge wijze. ,We hebben niet zitten pie ren tijdens de race", vertelde reuer een half uur nadat hij ch ontworsteld had uit het iwoel. „Wel de uren voor de art heb ik me zorgen gemaakt alles in orde was. Vergeet et dat we door die chaotische )cc-race een uur en drie rartier later dan gepland inden vertrekken. Die vertra- is psychisch niet goed. Je bt te veel tijd om te denken, nstant spookte door mijn ofd: Wat kan er nu nog mis an? Ondanks het feit dat de in orde was. Twijfels hadden me voor de race in de greep. Dat geef ik grif toe. Tijdens de wedstrijd had ik echter nergens last van." In de beginfase van de race liep Streuer per ronde drie se conden uit op zijn concurrentie. Team-manager Lee van Dam fronste in de pitstraat beden kelijk zijn wenkbrauwen. „Als dat maar goed gaat", mom pelde hij halverwege de rit. „Ik heb vanaf de kant Egbert ge maand rustiger aan te doen. Ik vreesde dat het weer niet zou lukken. Verleden jaar had hij ook na 8 ronden 25 seconden voorsprong. Toen ging de TT- zege ook langs zijn neus." Streuer echter negeerde het signaal van Van Dam en trok zijn eigen plan. „Ik had het juiste ritme te pakken. Als ik snelheid terugneem loop ik het risico dat de motor anders rea geert en wellicht zou hij dan stil gevallen zijn. Dat wilde ik vermijden", legde Streuer uit. „De machine liep als een klok je. Twee weken geleden in Oos tenrijk voelde ik al dat de nieuwe motor geweldig func tioneerde. Vandaag was hij bijna optimaal, maar ik heb nog meer in petto", glimlachte de Drent, die zijn machine zelf bouwt en ieder jaar weer meer PK's weet te vinden, myste rieus. Streuer vond niet dat de re gen een voordeel was voor hem. „Het maakt me niets uit. Wel hadden we de beste banden. Die zijn wel van invloed ge weest. En ik denk dat ik dank zij de 'ruitenwisser' op mijn vi zier heb gewonnen". Ruiten wisser? De vragende blikken van de journalisten amuseer- Streuer (links) en Schnieders nemen hun bewonderaars 'onder vuur1 met champagne. den Streuer. „Geen echte rui tenwisser, maar een condens- doekje waardoor ik goed zicht bleef houden. Uiterst belang rijk, want anders had ik het kunnen vergeten. Eerlijk. Had ik nooit gewonnen. Hoe het werkt? Dat verklap ik niet want anders neemt de concur rentie mijn uitvinding over. Dat ze zelf maar hun hersens laten werken." Dankzij de 'ruitenwisser' hielp Streuer alle verhalen uit de wereld dat hij en zijn com- paan Schnieders de TT vrees den. „De TT is nooit een obses sie voor ons geweest. Dat heb ben anderen verkondigd. Ber nard en ik hebben dat nooit zo ervaren. We waren ervan over tuigd dat het eens moest luk ken. Dat het zoals vandaag zo gemakkelijk zou gaan, heeft me ook verrast. Vooraf had ik de race veel moeilijker inge schat. Maar zoals zo vaak, als je problemen verwacht, uitgaat van een helse race, loopt het probleemloos." In de feestroes werd zater dag voorbijgegaan aan het feit dat Streuer en Schnieders on danks hun begeerde TT-over- winning in het klassement om de wereldtitel nog steeds op de derde plaats staan en op koplo per Webster slechts drie pun ten zijn ingelopen en dat het verschil elf punten bedraagt. „Ik heb me nog niet in de tussenstand verdiept", zei Eg- bert Streuer. „Het seizoen kan voor ons niet meer stuk. Ik heb een onbeschrijfelijk gevoel. Dat is niet onder woorden te bren gen. De drie wereldtitels waren schitterend. De TT-overwin- ning overtreft alles. We blijven echter knokken voor het vierde wereldkampioenschap. We willen bewijzen dat we on danks het bereiken van lang foto anp gekoesterde wens, de TT-zege, dat we ook de motivatie kun nen blijven opbrengen in de strijd om de wereldtitel." Uren na deze woorden heeft Streuer ongetwijfeld geen mo ment meer over de wereldtitel gedacht. Hij, de bescheiden, iele zijspancoureur verkeerde in een roes. Vertoefde zondag nacht op een andere planeet en zal gisteren pas goed beseft hebben dat hij als eerste Asse naar met Bernard Schnieders geschiedenis heeft geschreven. Zich voor de TT-historie on sterfelijk heeft gemaakt. i&Zn straat 97 us 63 lehrord in onze speciale verslaggever IEN - Anton Straver ft de zaterdagnacht in Asser Wilhelmina-zie- inhuis moeten doorbren- in. Straver was met de festduitser Seel het be- igrijkste slachtoffer van aantal onschuldige luivers. brak een sleutelbeen, raver klaagde over pijn in de ltstreek. De 42-jarige vete- ging onderuit in de 125cc- ise, toen de Brit Milton een itlopende machine trof. taver rijdt nog louter voor plezier en wenst geen irmatige risico's te nemen. Straver vormde met de 45- ige Eggens de Nederlandse tegenwoordiging in de cc-categorie. Er kwam geen te Nederlander op het po rn, omdat beiden de finish t haalden. Hetzelfde ge utje in de 500cc-klasse, «rin Van Leijen, Van der tk en Punt uitvielen. In de :was Bert Smit de beste na- 'ale vertegenwoordiger, op zestiende plaats. Hans ®n, de enige Nederlandse icoureur die internationaal meetelt, viel in de laatste imeter op de vierde plaats foor een remfout. i onze sportredactie SEN - Anton Mang mag de beste motorrijder ter feld noemen in de 250cc- ISse- De imponerende 'e in Drente van de 37-ja- e Beier was goed voor 1128ste Grote Prijs in de artliter-categorie sinds 0. die verrichting passeerde ,°P de eeuwige ranglijst de A™ Read, die tussen 1964 1968 27 Grand-Prixzeges lie. In totaal heeft Mang, met zijn landgenoot Roth de j om het wereldkampioen- f? van 1987 aanvoert, 37 I Prijzen gewonnen. De 5,®zeS?s boekte hij voor- v M 'n afgeschafte klasse. Mang was vier wereldkampioen en won op de Nürburgring zijn jje Grand Prix, toen in de Het moment tijdens de 500 cc-race dat Eddy Lawson (links) gepasseerd wordt door Randy Mamola. - foto* Door John van Dinther ASSEN - Jaren geleden was het onmogelijk dat de cou reurs de wetten schreven. De dienst uitmaakten. Anno 1987 zijn de rollen omge draaid. Niet de organisato ren en de wedstrijdleiding voeren de regie. Nee, de rij ders bepalen het scenario. En ook op dat gebied was de primeur voor Assen en Jaap Timmer. Voor het eerst in de historie van het wereldkampioenschap werd een wedstrijd gestaakt op initiatief van de coureurs die zaterdagmiddag onder aanvoe ring van de fabrieksrijders Wayne Gardner en Eddie Law son in een optocht de pitstraat inreden. Wedstrijdleider Cees van de Goorbergh uit Breda restte toen niets anders dan voor de tweede maal de rode vlag te to nen, want acht privé-rijders roken hun kans, volgden de toppers niet en jakkerden ver der. Jaap Timmer, voorzitter van Stichting Circuit van Drenthe, oordeelde echter dat hij niet het gevoel had dat de coureurs de macht hebben overgenomen. Hij had zelfs begrip voor hun actie. „De rijders kunnen zelf het beste bepalen of het nog verantwoord is om door te gaan. Ze waren ons een stapje voor, want de wedstrijdleider stond op het punt om de race te onderbreken. Bij de voorlaatste doorkomst had ik al in de gaten dat de coureurs op eigen initia tief zouden stoppen." Zo mild als Timmer oordeel de, was de mening van Jos Vaessen, algemeen secretaris van de KNMV, niet. „Je kunt de coureurs niet verbieden te stoppen, maar de wedstrijdlei ding bepaalt wanneer een race wordt afgevlagd. Ik zou bijna zeggen dat we de 500-cc-wed- strijd maar definitief schrap pen en de zijspannen de baan opsturen." Vaessen doelde op het feit dat na de eerste start om 15 uur de race doordat het plotseling begon te regenen door de wed strijdleider al werd stilgelegd. De teams kregen alle kans om regenbanden te monteren. „Maar dat deden ze niet, zo lang het nog een beetje droog is, wagen ze het op slicks", al dus Vaessen. En inderdaad bij de tweede start vertrok iedereen op pro fielloos rubber. Dat was rond vier uur. Een kwartier later stond het peloton, op dat mo ment lag Wayne Gardner op kop, alweer stop. En ondanks het feit dat de regen met bak ken uit de hemel viel, wilden sommigen toch op slicks ver trekken. Uiteindelijk na drie kwartier oponthoud vertrok iedereen op regenbanden. Eddie Lawson, die in de eer ste manche van vijf ronden twee werd geklasseerd en in de tweede heat van 15 ronden ach ter Mamola tweede werd, werd algemeen winnaar. „De eerste keer dat de rode vlag werd ge toond was men te vroeg. De tweede keer had de wedstrijd leider al veel eerder moet in grijpen. Toen dat achterwege bleef heb ik met Gardner be sloten zelf maar maatregelen te nemen. Haslam was ook met een accoord. Het was veel te riskant om verder te gaan." De lieveling van het publiek werd niet Lawson, die al jaren roept een hekel aan Assen te hebben, maar die sinds zater dag van gedachten is veran derd. Nee, Randy Mamola stal de harten. De Amerikaanse durfal zorgde voor het spekta kel. Na in de eerste omloop als achtste te zijn geëindigd, zege vierde hij in de tweede ronde. Het was echter onvoldoende voor de totaal-zege, die hij ge ruime tijd in handen had met een voorsprong van zestien se conden. „Ik maakte een rem- foutje en was prompt de eerste plaats en de voorsprong kwijt." Hoewel in feite de eindzege niet meer haalbaar was, nam de sproetige Amerikaan bloed stollende risico's. Waarom? „Ik wilde koste wat kost voor Law son over de finish. Dat ging mijn eer te na", aldus Mamola. Lawson legde Mamola geen strobreed in de weg toen hij al driftend en steigerend voorbij denderde. „Ik dacht: zo meteen liggen we alle twee op ons ge zicht. Ik wist dat een tweede plaats ook voldoende was. Ik heb die maf maar voorbij gela ten", aldus de Amerikaanse wereldkampioen. Van onze sportredactie ASSEN - Patrick van den Goorbergh en Cees Doorak kers reden als figuranten mee in de Grand Prix-race 250 cc. Op ruime achter stand van winnaar Tony Mang eindigde Doorakkers als 22ste en Van den Goor bergh als 24ste. Het Westbrabantse duo keek tevreden terug op deze presta ties, ook al omdat bijna de com plete wereldtop aan de finish kwam. Alleen Dominique Sar- ron en Loris Reggiani kwamen niet in de uitslag voor. Doorakkers startte goed en had even uitzicht op een plaats in de top-vijftien. „Ik schoof steeds een plaatsje verder. Op het moment dat ik zeventiende lag, remde iemand me echter uit en daardoor belandde ik weer in de staart van het groepje. In de laatste ronde verloor ik nog eens twee plaat sen, toen ik Mattioli buitenom wilde passeren. Het zijn echter allemaal keiharde jongens; hij reed me zonder pardon het gras in". Evenals Doorakkers draaide Van den Goorbergh prima ron detijden (sneller dan in de EK- race), maar een voorzichtig be gin wierp hem ver naar achte ren. „Dit was mijn eerste GP- start en ik wilde niet de held uithangen door me al direct in het gewoel te storten. In Neder land en in EK-races rijden we altijd van voren. Dat ik nu midden in de groep moest rij den, was op zich al nieuw. Ik heb dan ook eerst alles laten passeren en heb vervolgens pas mijn ritme gezocht. Cees durfde het gevecht wel van het begin af aan. Daarmee won hij een aantal plaatsen, die ik op het einde te kort kwam". Van den Goorbergh reed aanvankelijk op eerbiedwaar dige achterstand van het pelo ton, waarin ook Doorakkers zat. Na een regelmatig gereden race vond hij in de laatste ron den aansluiting bij dat groepje. „Ik nam echter wel die Luzi mee op sleeptouw en die pas seerde me op het laatst nog even". Uitslag 80cc (12 ronden, 73.608 km): I. Jorge Martinez (Spa) Derbi 31 minuten en 2.52 secon den (gemiddelde snelheid 142.274 km/u), 2. Manuel Herreros (Spa) Derbi op 22,41 seconden, 3. Stefan Dörflinger (Zwi) Krauser op 23,46, 4. Luis Miguel Reyes (Spa) Autisa op 37,20, 5. Juan Miralles (Spa) Derbi op 37,59, 6. Karoly Juhasz (Hon) Krauser op 41,57, 7. Hubert Abold (WD1) Krauser op 45,82, 8. Ian McConnachie (GBr) Krauser op 1.08,30, 9. Peter Ottl (WD1) Krauser op 1.10,44, 10. Günther Schirnhofer (WDl) Krauser op 1.25,72, 11. Reiner Scheidhauer (WDl) Seel op 1.33,64, 12. Heinz Paschen (WDl) Kiefer-Casal op 1.34,23,13. Stefan Prein (WDl) Casal op 1.34,63, 14. René Dünki (Zwi) Krauser op 1.36.70, 15. Rainer Koster (Zwi) LCR-Kroko op 1.37,21, 16. Bert Smit (Ned) Minarelli op 1.40,25, 17. Janes Pintar (Joe) Eberhardt op 1.41,20, 18. Wilco Zeelenberg (Ned) Casal op 1.50,09, 19. Ralf Waldmann (WDl) Seel op 1.52,98, 20. Jos van Dongen (Ned) Krau ser op 1.53,22, 21. Rainer Kunz (WDl) Ziegler op 2.09,46, 22. Ale xandre Barros (Bra) Arbizu op 2.12,84, 23. Theo Timmer (Ned) Casal op 2.18,78, 24 en laatste Alojz Pvlic (Joe) Seel op 1 ronde. Uitgevallen: Hans Spaan (Ned), Kees Besseling (Ned). Stand WK 80cc na 6 races: 1. Martinez 87 punten, 2. Herreros 51,3. Gerhard Waibel (WDl) 44,4. Dörflinger 42, 5. McConnachie 31, 6. Abold 22, 7. Reyes 18, 8. Jörg Seel (WDl) 15,13. Spaan 8. Uitslag 250cc-klasse (18 ronden, 110,412 km): 1. Anton Mang (WDl) Honda 41 minuten en 47,20 secon den (gemiddelde snelheid: 158,537 km/u), 2. Reinhold Roth (WDl) Honda op 6,45 seconden, 3. Sito Pons (Spa) Honda op 13,14, 4. Carlos Cardus (Spa) Honda op 27,14, 5. Martin Wimmer (WDl) Yamaha op 34,04, 6. Ivan Palaz- zese (Ven) Yamaha op 34,36, 7. Jacques Cornu (Zwi) Honda op 34,69, 8. Juan Garriga (Spa) Yamaha op 34,9b, 9. Patrick Igoa (Fra) Yamaha op 39,39,10. Carlos Lavado (Ven) Yamaha op 45,99, 11. Manfred Herweh (WDl) Honda op 49,97, 12. Guy Bertin (Fra) Honda op 52,87, 13. Ste- phane Mertens (Bel) Sekitoba op 58,05, 14. Donnie McLeod (GBr) EMC op 58,27, 15. Luca Cadalora (Ita) Yamaha op 58,99, 16. Hans Lindner (Oos) Honda op 1.04,16, 17. Javier Cardelus (And) JJ Co- bas op 1.06,72, 18. Jochen Schmid (WDl) Yamaha op 1.06,93, 19. Ha- rald Eckl (WDl) Honda op 1.07,29, 20. Alberto Puig (Spa) JJ Cobas op 1.07,54, 21. Jean-Michel Mat tioli (Fra) Yamaha op 1.08,07, 22. Cees Doorakkers (Ned) Honda op 1.08,86, 23. Urs Luzi (Zwi) Honda op 1.09,11, 24. Patrick van den Goorbergh (Ned) Honda op 1.12.71, 25. Jean Foray (Fra) Che- vallier op 1.25,05, 26. Jean Ruggia (Fra) Yamaha op 1.32,27, 27. Gary Cowan (GBr) Honda op 1.45,27,28. Ren'e Delaby (Bel) Yamaha op 1.49,23,29. Massimo Matteoni (Ita) Honda op 1.49,50 en 30. Andreas Preining (Oos) OKM-Rotax op 2.24,30. Snelste ronde: Anton Mang 2.17,75 (gem. snelheid: 160,308 km/u, nieuw ronderecord). Stand WK 250cc-klasse (na zeven van de zestien wedstrijden): 1. Mang en Roth 67 punten, 3. Pons 45, 4. Cornu 42, 5. Wimmer 34, 6. Lavado 30, 7. Dominique Sarron (Fra) Honda 27,8. Cardus 26. Uitslag 125cc-klasse (16 ronden, 98,144 km): 1. fausto Gresini (Ita) Garelli 39 minuten en 0,97 secon den, 2. Bruno Casanova (Ita) Ga relli op 0,29 seconden, 3. Paolo Casoli (Ita) AGV op 33,70,4. Gustl Auinger (Oos) MBA op 41,89, 5. Pier Paolo Bianchi (Ita) MBA op 56,18, 6. Mike Leitner (OOs) MBA op 1.01,59, 7. Corrado Catalano (Ita) MBA op 1.11,70, 8. Andres sanchez (Spa) Ducados op 1.16,04, 9. Jean-Claude Selini (Fra) MBA-ABF op 1.17,28, 10. Thierry Feuz (Zwi) LCR-MBA op 1.19,35, 11. Johnny Wickström (Fin) Tun- turi oop 1.25,82, 12. Adi Stadler. (WDl) MBA op 1.26,12,13. Olivier liegeois (Bel) Assmex op 1.33,08, 14. Ezio Gianola (Ita) Honda op 1.45,68,15. Norbert Peschke (WDl) LCR-Seel op 1.46,37, 16. Hakan Olsson (Zwe) Starol op 1.46,62,17. Claudio Macciotta (Ita) MBA op 2.00,50, 18. Peter Sommer (Zwi) Supeso op 2.09,95, 19. Manuel Hernadez (Spa) Beneti op 2.19,01, 20. Esa Kytöla (Fin) MBA op 2.19,43, 21. Robin Appleyard (GBr) MBa op 2.43,42, op 'e'en ronde 22. Fernando Gonzalez (Spa) JJ Cobas, 23.Peter Balaz (Tsj) MBA. Uitgevallen: Anton Straver en Jan Eggens (beiden Ned). Snelste ronde: Fausto Gresini 2.24,69 (gem. snelheid: 152,618 km/u, nieuw ronderecord). WK-stand na vijf wedstrijden: 1. Gresini 75 punten, 2. Casanova 54, 3. Auinger 42, 4. Domenico Brigaglia (Ita) AGV 32, 5. casoli 30, 6. Bianchi 26, 7. Sanchez 18, 8. Feuz 11. Uitslag 500cc, totaal 20 ronden, 1 heat van 5,1 heat van 15 ronden, 122,680 km: 1. Eddie Lawson (VSt) Yamaha 50.12,91 (146,585 km/u), 2. Wayne Gardner (Aus) Honda op 6,67, 3. Randy Mamola (VSt) Yamaha op 12,99, 4. Rob McElnea (GBr) Yamaha op 16,43, 5. Ron Haslam (GBr) Elf-Honda op 38,31, 6. Didier de Radigues (Bel) Cagiva op 43,34, 7. Roger Burnett (GBr) Honda op 45,23, 8. Kenny Irons (GBr) Suzuki op 1.03,09, 9. Pierfrancesco Chili (Ita) Honda op 1.41,42, 10. Kevin Magee (Aus) Yamaha op 2.00,11, 11. Roger Swann (GBr) Honda op 2.23,26,12. Simon Buckmaster (GBr) Honda op 2.55,02,13. Marco Gentile (Zwi) Honda op 3.03,61, 14. Shunji Yat- sushiro (Jap) Honda op 3.19,37,15. Francisco Barchitta (Ita) Honda op 3.21,88, 16. Manfred Fischer (WDl) Honda op 3.24,21, 17. Steve Manley (GBr) Suzuki op 4.15,84. Op 1 ronde 18. Tadahiko Taira (Jap) Yamaha, 19. Sil Habat (Joe) Honda, 20. Christian Sarron (Fra) Yamaha, 21. Hervé Guilleux (Fra) Honda, op 2 ronden 22. Bruno Kneubühler (Zwi) Honda, 23. Daniel Amatriain (Spa) Hon da. Uitgevallen: Koos van Leijen (Ned), Henk van der Mark (Ned) en Rob Punt (Ned). Uitslag eerste manche (5 ronden): 1. Gardner 11.36,68 (158,483 km/u), 2. Lawson op 0,23, 3. Haslam op 0,46, 4. McElnea op 6,49, 5. Sarron op 7,20. Uitslag tweede manche: 1. Ma mola 38.35,72 (143,038 km/u), 2. Lawson op 0,28, 3. Gardner op 7,18,4. McElnea op 10,45,5. De Ra digues op 27,36. Stand WK na 7 van de 16 races: 1. Gardner 85 punten, 2. Mamola 66, 3. Lawson 64, 4. Haslam 54, 5. Taira en McElnea 28, 7. Chili 25, 8. Niall MacKenzie (GBr) 23. Uitslag zijspannen (16 ronden, 98,144 km): 1. Streuer/Schnieders (Ned) LCR-Yamaha 41 minuten en 13,86 seoenden (gem. snelheid: 145,212 km/u), 2. Webster/Hewitt (GBr) LCR-Krauser op 23,75 se conden, 3. Michel/Fresc (Fra) Krauser op 31,93, 4. Biland/Wal- tisperg (Zwi) Krauser op 40,46, 5. Steinhausen/Hiller (WDl) Yamaha op 1.05,55, 6. Zurbrügg/ Birchall (Zwi/GBr) LCR- Yamaha op 1.09,48, 7. Abbott/ Smith (GBr) Yamaha op 1.18,35,8. Scherer/Gess (WDl) Yamaha op 1.37,37, 9. Brindley/Rose (GBr) Yamaha op 1.51,79, 10. Van Kem pen/De Haas (Ned) LCR- Yamaha op 2.07,29, 11. Kumano/ Fahrni (Jap/Zwi) Yamaha op 2.07,34,12. Stropek/Demling (Oos) LCR-Krauser 3.26,74, op 'e'en ronde 13. Stoelzle/Stoelzle (WDl) LCR-Yamaha, 14. Progin/Hunzi- ger (Zwi) Seymaz, 15. Thomas/ White (GBr) LCR-Yamaha. Snelste ronde: Streuer en Schnie ders 2.32,07 (gem. snelheid 145,212 km/u). Stand WK na vier van de acht wedstrijden: 1. Webster 50 pun ten, 2. Michel 42, 3. Streuer 39, 4. Biland 23, 5. Zurbrügg 19, 6. Ab bott 16, 7. Van Kempen en Ku mano 10. Van onze sportredactie ASSEN (ANP) - De wedstrijddag van de Asser Speedweek heeft zaterdag het gebruikelijke aantal van 135.000 bezoe kers getrokken. De trainingen en de races om de Europese kampioenschappen en de wereldtitel TT formule 1 waren eerder al goed voor zeventig duizend kijkers. ASSEN - Dit weekeinde wordt geen Grand Prix van Belgie voor motorcoureurs gehouden. De Belgische Mo torsport Bond (BMB) zal de FIM (Internationale Motor sportfederatie) voorstellen de races om de wereldtitels op 6 september op het cir cuit van Francorchamps te mogen organiseren. De racebaan in de Belgische Ardennen werd deze week door de coureurs afgekeurd omdat het circuit niet voldoet aan de veiligheidseisen. Als mogelijk alternatief werd het circuit van Zolder gesuggereerd, dat zou volgens de FIM wel aan de eisen voldoen. Gisteren werd echter besloten de Grand Prix uit te stellen tot later in het jaar. Waarschijn lijk is de FIM gezwicht voor de druk van vijf grote sponsors - Rothmans, Marlboro, Lucky Strike, HB en Ducados. De con cerns verzochten de FIM drin gend om de GP van Belgie voorlopig te schrappen. „Het is onmogelijk om in een korte tijd op een andere plaats de GP te professioneel te organiseren", aldus het argument van de vijf sponsors. Mocht de FIM het verzoek van de Belgische bond om op 6 sep tember de GP te houden, inwil ligen, dan zal de KNMV (Ko ninklijke Nederlandse Motor rijders Verenigingen) proteste ren. Volgens algemeen secreta ris Jos Vaessen is het regle mentair niet toegestaan om het programma te wijzigen. Bo vendien heeft op die dag in Amsterdam het WK Speedway plaats. De motorbond ziet de GP van Belgie als concurrentie. ASSEN - Freddie Spencer staat nog mistens vijf we ken op non-actief. De Ame rikaanse wegracer tuimelde tijdens de GP van Oosten rijk voor de derde keer dit seizoen van zijn Honda. Bij deze val brak hij sleutel been. Vorige week werd hij geope reerd. Het is twijfelachtig of de voormalige wereldkampioen dit jaar nog in actie komt. Net zo dubieus is of hij volgend jaar nog door Honda een contract krijgt aangeboden. BRAZILIË behaalde voor vijftienduizend toeschouwers in Cordoba (Argentinië) een zege van 5-0 op Venezuela in zijn eerste wedstrijd voor het Zuidamerikaans landenkam- pioenschap. Bij de rust leidde Brazilië, uitkomend in poule B, met 2-0. Doelpuntenma kers waren Maragon, Moro- vic, Careca, Nelsinho en Ro- mario.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 15