IIJSPANDUO MAAKT TRIOMFTOCHT TIJDENS TT ASSEN
Coureurs maken de dienst uit
[DIPLOMA COBO
ikkkunststof
'iteiten!
GP Belgie wellicht
pas op 6 september
vast 6.9%
Doorakkers
en Van den
Goorbergh
figuranten
TT: 135.000 toeschouwers
ÏESTEM SPORT 6 MAANDAG 29 JUN11987
HTIGING
D II nish superieur koploper was,
COMPUTER SCH0(
traver gewond
ang de beste
Ier tijden
250cc
RUDERS STAKEN RACE IN 500-CC WEDSTRIJD
Uitslagen TT
PROTEST VAN KNMV VERWACHT
Gezwicht
Protesteren
Spencer nog vijf
weken non-actief
Voetbal
ntvangt u een deelnemersbewy$
kletters invullen)
houder van girorekening
de
19
T8
Streuer rekent af met mythe
wr John van Dinther
iSSEN - Dronken van geluk en lichtelijk aange-
opzegging machtiging aan suR\ i choten door de champagne zw^lde Egbert
jtterdam om van bovenvermelde jtreuer zaterdag rond middernacht door Assen.
éénmaal per 2 maanden f 10,-te
loterij "uw gironummer is uw lot. )e anders zo nuchtere, zwijgzame Drent gooide alle rem-
jen los, praatte de omstanders de oren van hun hoofd,
jlden was de drievoudige wereldkampioen zo los van de
ng. Zelden was de 33-jarige Assenaar zo spontaan. „Dit
de mooiste dag van mijn leven", riep hij wel honderd
eer zaterdagavond en -nacht.
vijftiende Grand Prix- machine puik in orde
ei-winning van Streuer en
jinieders was een zege met
31 gouden glans. Een opper-
achtige triomftocht over een
i nevelen gehuld TT-circuit.
indelij k rekende Streuer met
mythe af dat hij in Assen
iet kon winnen. Ondanks het
j it dat hij vanaf de start tot de
DU ilde iedere betrokkene als een
etstengel van de spanning,
ant domineerde Streuer de
atste twee jaar ook niet tel-
it 125%
01608-12009
uur. Zat. 09.00-14.00 uur)
pleidirig voor rijks-erkend
jurg, Eindhoven, Heerlen ei
)p schoolcomputer.
OGRAMMEUR: een beroep
iensten en vooruitzichten.
eis: diploma MAVO 4 (N
ingsbewijs 4e klas HAV
en deze coupon ongefran
naar antwoordnummer 141
n. E.C.S., Passage 4-6, 641
045-710446.
Leeftijd:
Opl
S'
Heerste het duo het grootste
van race, maar liep het
ilotte toch door mechanisch
:ect verkeerd. Met die we-
ichap in het achterhoofd
ilden de honderdduizenden
de tribunes hun adem
igstvallig tot de laatste centi
ers in. Om even na zeven uur
hter viel een zware last van
dere schouder van het Lucky
rike-team. Doldwaze, chaoti-
he taferelen volgden. Mensen
erden onder de voet gelopen,
aar het motorvolk gedroeg
:h gedisciplineerd en hul
de helden op een waar-
ge wijze.
,We hebben niet zitten pie
ren tijdens de race", vertelde
reuer een half uur nadat hij
ch ontworsteld had uit het
iwoel. „Wel de uren voor de
art heb ik me zorgen gemaakt
alles in orde was. Vergeet
et dat we door die chaotische
)cc-race een uur en drie
rartier later dan gepland
inden vertrekken. Die vertra-
is psychisch niet goed. Je
bt te veel tijd om te denken,
nstant spookte door mijn
ofd: Wat kan er nu nog mis
an? Ondanks het feit dat de
in orde was.
Twijfels hadden me voor de
race in de greep. Dat geef ik
grif toe. Tijdens de wedstrijd
had ik echter nergens last van."
In de beginfase van de race
liep Streuer per ronde drie se
conden uit op zijn concurrentie.
Team-manager Lee van Dam
fronste in de pitstraat beden
kelijk zijn wenkbrauwen. „Als
dat maar goed gaat", mom
pelde hij halverwege de rit. „Ik
heb vanaf de kant Egbert ge
maand rustiger aan te doen. Ik
vreesde dat het weer niet zou
lukken. Verleden jaar had hij
ook na 8 ronden 25 seconden
voorsprong. Toen ging de TT-
zege ook langs zijn neus."
Streuer echter negeerde het
signaal van Van Dam en trok
zijn eigen plan. „Ik had het
juiste ritme te pakken. Als ik
snelheid terugneem loop ik het
risico dat de motor anders rea
geert en wellicht zou hij dan
stil gevallen zijn. Dat wilde ik
vermijden", legde Streuer uit.
„De machine liep als een klok
je. Twee weken geleden in Oos
tenrijk voelde ik al dat de
nieuwe motor geweldig func
tioneerde. Vandaag was hij
bijna optimaal, maar ik heb
nog meer in petto", glimlachte
de Drent, die zijn machine zelf
bouwt en ieder jaar weer meer
PK's weet te vinden, myste
rieus.
Streuer vond niet dat de re
gen een voordeel was voor hem.
„Het maakt me niets uit. Wel
hadden we de beste banden.
Die zijn wel van invloed ge
weest. En ik denk dat ik dank
zij de 'ruitenwisser' op mijn vi
zier heb gewonnen". Ruiten
wisser? De vragende blikken
van de journalisten amuseer-
Streuer (links) en Schnieders nemen hun bewonderaars 'onder vuur1 met champagne.
den Streuer. „Geen echte rui
tenwisser, maar een condens-
doekje waardoor ik goed zicht
bleef houden. Uiterst belang
rijk, want anders had ik het
kunnen vergeten. Eerlijk. Had
ik nooit gewonnen. Hoe het
werkt? Dat verklap ik niet
want anders neemt de concur
rentie mijn uitvinding over.
Dat ze zelf maar hun hersens
laten werken."
Dankzij de 'ruitenwisser'
hielp Streuer alle verhalen uit
de wereld dat hij en zijn com-
paan Schnieders de TT vrees
den. „De TT is nooit een obses
sie voor ons geweest. Dat heb
ben anderen verkondigd. Ber
nard en ik hebben dat nooit zo
ervaren. We waren ervan over
tuigd dat het eens moest luk
ken. Dat het zoals vandaag zo
gemakkelijk zou gaan, heeft
me ook verrast. Vooraf had ik
de race veel moeilijker inge
schat. Maar zoals zo vaak, als je
problemen verwacht, uitgaat
van een helse race, loopt het
probleemloos."
In de feestroes werd zater
dag voorbijgegaan aan het feit
dat Streuer en Schnieders on
danks hun begeerde TT-over-
winning in het klassement om
de wereldtitel nog steeds op de
derde plaats staan en op koplo
per Webster slechts drie pun
ten zijn ingelopen en dat het
verschil elf punten bedraagt.
„Ik heb me nog niet in de
tussenstand verdiept", zei Eg-
bert Streuer. „Het seizoen kan
voor ons niet meer stuk. Ik heb
een onbeschrijfelijk gevoel. Dat
is niet onder woorden te bren
gen. De drie wereldtitels waren
schitterend. De TT-overwin-
ning overtreft alles. We blijven
echter knokken voor het vierde
wereldkampioenschap. We
willen bewijzen dat we on
danks het bereiken van lang
foto anp
gekoesterde wens, de TT-zege,
dat we ook de motivatie kun
nen blijven opbrengen in de
strijd om de wereldtitel."
Uren na deze woorden heeft
Streuer ongetwijfeld geen mo
ment meer over de wereldtitel
gedacht. Hij, de bescheiden, iele
zijspancoureur verkeerde in
een roes. Vertoefde zondag
nacht op een andere planeet en
zal gisteren pas goed beseft
hebben dat hij als eerste Asse
naar met Bernard Schnieders
geschiedenis heeft geschreven.
Zich voor de TT-historie on
sterfelijk heeft gemaakt.
i&Zn
straat 97
us 63
lehrord
in onze speciale verslaggever
IEN - Anton Straver
ft de zaterdagnacht in
Asser Wilhelmina-zie-
inhuis moeten doorbren-
in. Straver was met de
festduitser Seel het be-
igrijkste slachtoffer van
aantal onschuldige
luivers.
brak een sleutelbeen,
raver klaagde over pijn in de
ltstreek. De 42-jarige vete-
ging onderuit in de 125cc-
ise, toen de Brit Milton een
itlopende machine trof.
taver rijdt nog louter voor
plezier en wenst geen
irmatige risico's te nemen.
Straver vormde met de 45-
ige Eggens de Nederlandse
tegenwoordiging in de
cc-categorie. Er kwam geen
te Nederlander op het po
rn, omdat beiden de finish
t haalden. Hetzelfde ge
utje in de 500cc-klasse,
«rin Van Leijen, Van der
tk en Punt uitvielen. In de
:was Bert Smit de beste na-
'ale vertegenwoordiger, op
zestiende plaats. Hans
®n, de enige Nederlandse
icoureur die internationaal
meetelt, viel in de laatste
imeter op de vierde plaats
foor een remfout.
i onze sportredactie
SEN - Anton Mang mag
de beste motorrijder ter
feld noemen in de 250cc-
ISse- De imponerende
'e in Drente van de 37-ja-
e Beier was goed voor
1128ste Grote Prijs in de
artliter-categorie sinds
0.
die verrichting passeerde
,°P de eeuwige ranglijst de
A™ Read, die tussen 1964
1968 27 Grand-Prixzeges
lie. In totaal heeft Mang,
met zijn landgenoot Roth de
j om het wereldkampioen-
f? van 1987 aanvoert, 37
I Prijzen gewonnen. De
5,®zeS?s boekte hij voor-
v M 'n afgeschafte
klasse. Mang was vier
wereldkampioen en won
op de Nürburgring zijn
jje Grand Prix, toen in de
Het moment tijdens de 500 cc-race dat Eddy Lawson (links) gepasseerd wordt door Randy Mamola. - foto*
Door John van Dinther
ASSEN - Jaren geleden was
het onmogelijk dat de cou
reurs de wetten schreven.
De dienst uitmaakten. Anno
1987 zijn de rollen omge
draaid. Niet de organisato
ren en de wedstrijdleiding
voeren de regie. Nee, de rij
ders bepalen het scenario.
En ook op dat gebied was de
primeur voor Assen en Jaap
Timmer.
Voor het eerst in de historie
van het wereldkampioenschap
werd een wedstrijd gestaakt op
initiatief van de coureurs die
zaterdagmiddag onder aanvoe
ring van de fabrieksrijders
Wayne Gardner en Eddie Law
son in een optocht de pitstraat
inreden.
Wedstrijdleider Cees van de
Goorbergh uit Breda restte
toen niets anders dan voor de
tweede maal de rode vlag te to
nen, want acht privé-rijders
roken hun kans, volgden de
toppers niet en jakkerden ver
der.
Jaap Timmer, voorzitter van
Stichting Circuit van Drenthe,
oordeelde echter dat hij niet
het gevoel had dat de coureurs
de macht hebben overgenomen.
Hij had zelfs begrip voor hun
actie. „De rijders kunnen zelf
het beste bepalen of het nog
verantwoord is om door te
gaan. Ze waren ons een stapje
voor, want de wedstrijdleider
stond op het punt om de race te
onderbreken. Bij de voorlaatste
doorkomst had ik al in de gaten
dat de coureurs op eigen initia
tief zouden stoppen."
Zo mild als Timmer oordeel
de, was de mening van Jos
Vaessen, algemeen secretaris
van de KNMV, niet. „Je kunt de
coureurs niet verbieden te
stoppen, maar de wedstrijdlei
ding bepaalt wanneer een race
wordt afgevlagd. Ik zou bijna
zeggen dat we de 500-cc-wed-
strijd maar definitief schrap
pen en de zijspannen de baan
opsturen."
Vaessen doelde op het feit
dat na de eerste start om 15 uur
de race doordat het plotseling
begon te regenen door de wed
strijdleider al werd stilgelegd.
De teams kregen alle kans om
regenbanden te monteren.
„Maar dat deden ze niet, zo
lang het nog een beetje droog
is, wagen ze het op slicks", al
dus Vaessen.
En inderdaad bij de tweede
start vertrok iedereen op pro
fielloos rubber. Dat was rond
vier uur. Een kwartier later
stond het peloton, op dat mo
ment lag Wayne Gardner op
kop, alweer stop. En ondanks
het feit dat de regen met bak
ken uit de hemel viel, wilden
sommigen toch op slicks ver
trekken. Uiteindelijk na drie
kwartier oponthoud vertrok
iedereen op regenbanden.
Eddie Lawson, die in de eer
ste manche van vijf ronden
twee werd geklasseerd en in de
tweede heat van 15 ronden ach
ter Mamola tweede werd, werd
algemeen winnaar. „De eerste
keer dat de rode vlag werd ge
toond was men te vroeg. De
tweede keer had de wedstrijd
leider al veel eerder moet in
grijpen. Toen dat achterwege
bleef heb ik met Gardner be
sloten zelf maar maatregelen te
nemen. Haslam was ook met
een accoord. Het was veel te
riskant om verder te gaan."
De lieveling van het publiek
werd niet Lawson, die al jaren
roept een hekel aan Assen te
hebben, maar die sinds zater
dag van gedachten is veran
derd. Nee, Randy Mamola stal
de harten. De Amerikaanse
durfal zorgde voor het spekta
kel. Na in de eerste omloop als
achtste te zijn geëindigd, zege
vierde hij in de tweede ronde.
Het was echter onvoldoende
voor de totaal-zege, die hij ge
ruime tijd in handen had met
een voorsprong van zestien se
conden. „Ik maakte een rem-
foutje en was prompt de eerste
plaats en de voorsprong kwijt."
Hoewel in feite de eindzege
niet meer haalbaar was, nam
de sproetige Amerikaan bloed
stollende risico's. Waarom? „Ik
wilde koste wat kost voor Law
son over de finish. Dat ging
mijn eer te na", aldus Mamola.
Lawson legde Mamola geen
strobreed in de weg toen hij al
driftend en steigerend voorbij
denderde. „Ik dacht: zo meteen
liggen we alle twee op ons ge
zicht. Ik wist dat een tweede
plaats ook voldoende was. Ik
heb die maf maar voorbij gela
ten", aldus de Amerikaanse
wereldkampioen.
Van onze sportredactie
ASSEN - Patrick van den
Goorbergh en Cees Doorak
kers reden als figuranten
mee in de Grand Prix-race
250 cc. Op ruime achter
stand van winnaar Tony
Mang eindigde Doorakkers
als 22ste en Van den Goor
bergh als 24ste.
Het Westbrabantse duo keek
tevreden terug op deze presta
ties, ook al omdat bijna de com
plete wereldtop aan de finish
kwam. Alleen Dominique Sar-
ron en Loris Reggiani kwamen
niet in de uitslag voor.
Doorakkers startte goed en had
even uitzicht op een plaats in
de top-vijftien. „Ik schoof
steeds een plaatsje verder. Op
het moment dat ik zeventiende
lag, remde iemand me echter
uit en daardoor belandde ik
weer in de staart van het
groepje. In de laatste ronde
verloor ik nog eens twee plaat
sen, toen ik Mattioli buitenom
wilde passeren. Het zijn echter
allemaal keiharde jongens; hij
reed me zonder pardon het gras
in".
Evenals Doorakkers draaide
Van den Goorbergh prima ron
detijden (sneller dan in de EK-
race), maar een voorzichtig be
gin wierp hem ver naar achte
ren. „Dit was mijn eerste GP-
start en ik wilde niet de held
uithangen door me al direct in
het gewoel te storten. In Neder
land en in EK-races rijden we
altijd van voren. Dat ik nu
midden in de groep moest rij
den, was op zich al nieuw. Ik
heb dan ook eerst alles laten
passeren en heb vervolgens pas
mijn ritme gezocht. Cees
durfde het gevecht wel van het
begin af aan. Daarmee won hij
een aantal plaatsen, die ik op
het einde te kort kwam".
Van den Goorbergh reed
aanvankelijk op eerbiedwaar
dige achterstand van het pelo
ton, waarin ook Doorakkers
zat. Na een regelmatig gereden
race vond hij in de laatste ron
den aansluiting bij dat groepje.
„Ik nam echter wel die Luzi
mee op sleeptouw en die pas
seerde me op het laatst nog
even".
Uitslag 80cc (12 ronden, 73.608
km): I. Jorge Martinez (Spa)
Derbi 31 minuten en 2.52 secon
den (gemiddelde snelheid 142.274
km/u), 2. Manuel Herreros (Spa)
Derbi op 22,41 seconden, 3. Stefan
Dörflinger (Zwi) Krauser op
23,46, 4. Luis Miguel Reyes (Spa)
Autisa op 37,20, 5. Juan Miralles
(Spa) Derbi op 37,59, 6. Karoly
Juhasz (Hon) Krauser op 41,57, 7.
Hubert Abold (WD1) Krauser op
45,82, 8. Ian McConnachie (GBr)
Krauser op 1.08,30, 9. Peter Ottl
(WD1) Krauser op 1.10,44, 10.
Günther Schirnhofer (WDl)
Krauser op 1.25,72, 11. Reiner
Scheidhauer (WDl) Seel op
1.33,64, 12. Heinz Paschen (WDl)
Kiefer-Casal op 1.34,23,13. Stefan
Prein (WDl) Casal op 1.34,63, 14.
René Dünki (Zwi) Krauser op
1.36.70, 15. Rainer Koster (Zwi)
LCR-Kroko op 1.37,21, 16. Bert
Smit (Ned) Minarelli op 1.40,25,
17. Janes Pintar (Joe) Eberhardt
op 1.41,20, 18. Wilco Zeelenberg
(Ned) Casal op 1.50,09, 19. Ralf
Waldmann (WDl) Seel op 1.52,98,
20. Jos van Dongen (Ned) Krau
ser op 1.53,22, 21. Rainer Kunz
(WDl) Ziegler op 2.09,46, 22. Ale
xandre Barros (Bra) Arbizu op
2.12,84, 23. Theo Timmer (Ned)
Casal op 2.18,78, 24 en laatste
Alojz Pvlic (Joe) Seel op 1 ronde.
Uitgevallen: Hans Spaan (Ned),
Kees Besseling (Ned).
Stand WK 80cc na 6 races: 1.
Martinez 87 punten, 2. Herreros
51,3. Gerhard Waibel (WDl) 44,4.
Dörflinger 42, 5. McConnachie 31,
6. Abold 22, 7. Reyes 18, 8. Jörg
Seel (WDl) 15,13. Spaan 8.
Uitslag 250cc-klasse (18 ronden,
110,412 km): 1. Anton Mang (WDl)
Honda 41 minuten en 47,20 secon
den (gemiddelde snelheid: 158,537
km/u), 2. Reinhold Roth (WDl)
Honda op 6,45 seconden, 3. Sito
Pons (Spa) Honda op 13,14, 4.
Carlos Cardus (Spa) Honda op
27,14, 5. Martin Wimmer (WDl)
Yamaha op 34,04, 6. Ivan Palaz-
zese (Ven) Yamaha op 34,36, 7.
Jacques Cornu (Zwi) Honda op
34,69, 8. Juan Garriga (Spa)
Yamaha op 34,9b, 9. Patrick Igoa
(Fra) Yamaha op 39,39,10. Carlos
Lavado (Ven) Yamaha op 45,99,
11. Manfred Herweh (WDl)
Honda op 49,97, 12. Guy Bertin
(Fra) Honda op 52,87, 13. Ste-
phane Mertens (Bel) Sekitoba op
58,05, 14. Donnie McLeod (GBr)
EMC op 58,27, 15. Luca Cadalora
(Ita) Yamaha op 58,99, 16. Hans
Lindner (Oos) Honda op 1.04,16,
17. Javier Cardelus (And) JJ Co-
bas op 1.06,72, 18. Jochen Schmid
(WDl) Yamaha op 1.06,93, 19. Ha-
rald Eckl (WDl) Honda op 1.07,29,
20. Alberto Puig (Spa) JJ Cobas
op 1.07,54, 21. Jean-Michel Mat
tioli (Fra) Yamaha op 1.08,07, 22.
Cees Doorakkers (Ned) Honda op
1.08,86, 23. Urs Luzi (Zwi) Honda
op 1.09,11, 24. Patrick van den
Goorbergh (Ned) Honda op
1.12.71, 25. Jean Foray (Fra) Che-
vallier op 1.25,05, 26. Jean Ruggia
(Fra) Yamaha op 1.32,27, 27. Gary
Cowan (GBr) Honda op 1.45,27,28.
Ren'e Delaby (Bel) Yamaha op
1.49,23,29. Massimo Matteoni (Ita)
Honda op 1.49,50 en 30. Andreas
Preining (Oos) OKM-Rotax op
2.24,30.
Snelste ronde: Anton Mang
2.17,75 (gem. snelheid: 160,308
km/u, nieuw ronderecord).
Stand WK 250cc-klasse (na zeven
van de zestien wedstrijden): 1.
Mang en Roth 67 punten, 3. Pons
45, 4. Cornu 42, 5. Wimmer 34, 6.
Lavado 30, 7. Dominique Sarron
(Fra) Honda 27,8. Cardus 26.
Uitslag 125cc-klasse (16 ronden,
98,144 km): 1. fausto Gresini (Ita)
Garelli 39 minuten en 0,97 secon
den, 2. Bruno Casanova (Ita) Ga
relli op 0,29 seconden, 3. Paolo
Casoli (Ita) AGV op 33,70,4. Gustl
Auinger (Oos) MBA op 41,89, 5.
Pier Paolo Bianchi (Ita) MBA op
56,18, 6. Mike Leitner (OOs) MBA
op 1.01,59, 7. Corrado Catalano
(Ita) MBA op 1.11,70, 8. Andres
sanchez (Spa) Ducados op 1.16,04,
9. Jean-Claude Selini (Fra)
MBA-ABF op 1.17,28, 10. Thierry
Feuz (Zwi) LCR-MBA op 1.19,35,
11. Johnny Wickström (Fin) Tun-
turi oop 1.25,82, 12. Adi Stadler.
(WDl) MBA op 1.26,12,13. Olivier
liegeois (Bel) Assmex op 1.33,08,
14. Ezio Gianola (Ita) Honda op
1.45,68,15. Norbert Peschke (WDl)
LCR-Seel op 1.46,37, 16. Hakan
Olsson (Zwe) Starol op 1.46,62,17.
Claudio Macciotta (Ita) MBA op
2.00,50, 18. Peter Sommer (Zwi)
Supeso op 2.09,95, 19. Manuel
Hernadez (Spa) Beneti op 2.19,01,
20. Esa Kytöla (Fin) MBA op
2.19,43, 21. Robin Appleyard
(GBr) MBa op 2.43,42, op 'e'en
ronde 22. Fernando Gonzalez
(Spa) JJ Cobas, 23.Peter Balaz
(Tsj) MBA.
Uitgevallen: Anton Straver en
Jan Eggens (beiden Ned).
Snelste ronde: Fausto Gresini
2.24,69 (gem. snelheid: 152,618
km/u, nieuw ronderecord).
WK-stand na vijf wedstrijden: 1.
Gresini 75 punten, 2. Casanova
54, 3. Auinger 42, 4. Domenico
Brigaglia (Ita) AGV 32, 5. casoli
30, 6. Bianchi 26, 7. Sanchez 18, 8.
Feuz 11.
Uitslag 500cc, totaal 20 ronden, 1
heat van 5,1 heat van 15 ronden,
122,680 km: 1. Eddie Lawson (VSt)
Yamaha 50.12,91 (146,585 km/u), 2.
Wayne Gardner (Aus) Honda op
6,67, 3. Randy Mamola (VSt)
Yamaha op 12,99, 4. Rob McElnea
(GBr) Yamaha op 16,43, 5. Ron
Haslam (GBr) Elf-Honda op
38,31, 6. Didier de Radigues (Bel)
Cagiva op 43,34, 7. Roger Burnett
(GBr) Honda op 45,23, 8. Kenny
Irons (GBr) Suzuki op 1.03,09, 9.
Pierfrancesco Chili (Ita) Honda
op 1.41,42, 10. Kevin Magee (Aus)
Yamaha op 2.00,11, 11. Roger
Swann (GBr) Honda op 2.23,26,12.
Simon Buckmaster (GBr) Honda
op 2.55,02,13. Marco Gentile (Zwi)
Honda op 3.03,61, 14. Shunji Yat-
sushiro (Jap) Honda op 3.19,37,15.
Francisco Barchitta (Ita) Honda
op 3.21,88, 16. Manfred Fischer
(WDl) Honda op 3.24,21, 17. Steve
Manley (GBr) Suzuki op 4.15,84.
Op 1 ronde 18. Tadahiko Taira
(Jap) Yamaha, 19. Sil Habat (Joe)
Honda, 20. Christian Sarron (Fra)
Yamaha, 21. Hervé Guilleux
(Fra) Honda, op 2 ronden 22.
Bruno Kneubühler (Zwi) Honda,
23. Daniel Amatriain (Spa) Hon
da. Uitgevallen: Koos van Leijen
(Ned), Henk van der Mark (Ned)
en Rob Punt (Ned).
Uitslag eerste manche (5 ronden):
1. Gardner 11.36,68 (158,483 km/u),
2. Lawson op 0,23, 3. Haslam op
0,46, 4. McElnea op 6,49, 5. Sarron
op 7,20.
Uitslag tweede manche: 1. Ma
mola 38.35,72 (143,038 km/u), 2.
Lawson op 0,28, 3. Gardner op
7,18,4. McElnea op 10,45,5. De Ra
digues op 27,36. Stand WK na 7
van de 16 races: 1. Gardner 85
punten, 2. Mamola 66, 3. Lawson
64, 4. Haslam 54, 5. Taira en
McElnea 28, 7. Chili 25, 8. Niall
MacKenzie (GBr) 23.
Uitslag zijspannen (16 ronden,
98,144 km): 1. Streuer/Schnieders
(Ned) LCR-Yamaha 41 minuten
en 13,86 seoenden (gem. snelheid:
145,212 km/u), 2. Webster/Hewitt
(GBr) LCR-Krauser op 23,75 se
conden, 3. Michel/Fresc (Fra)
Krauser op 31,93, 4. Biland/Wal-
tisperg (Zwi) Krauser op 40,46, 5.
Steinhausen/Hiller (WDl)
Yamaha op 1.05,55, 6. Zurbrügg/
Birchall (Zwi/GBr) LCR-
Yamaha op 1.09,48, 7. Abbott/
Smith (GBr) Yamaha op 1.18,35,8.
Scherer/Gess (WDl) Yamaha op
1.37,37, 9. Brindley/Rose (GBr)
Yamaha op 1.51,79, 10. Van Kem
pen/De Haas (Ned) LCR-
Yamaha op 2.07,29, 11. Kumano/
Fahrni (Jap/Zwi) Yamaha op
2.07,34,12. Stropek/Demling (Oos)
LCR-Krauser 3.26,74, op 'e'en
ronde 13. Stoelzle/Stoelzle (WDl)
LCR-Yamaha, 14. Progin/Hunzi-
ger (Zwi) Seymaz, 15. Thomas/
White (GBr) LCR-Yamaha.
Snelste ronde: Streuer en Schnie
ders 2.32,07 (gem. snelheid 145,212
km/u).
Stand WK na vier van de acht
wedstrijden: 1. Webster 50 pun
ten, 2. Michel 42, 3. Streuer 39, 4.
Biland 23, 5. Zurbrügg 19, 6. Ab
bott 16, 7. Van Kempen en Ku
mano 10.
Van onze sportredactie
ASSEN (ANP) - De wedstrijddag van de Asser Speedweek
heeft zaterdag het gebruikelijke aantal van 135.000 bezoe
kers getrokken.
De trainingen en de races om de Europese kampioenschappen en
de wereldtitel TT formule 1 waren eerder al goed voor zeventig
duizend kijkers.
ASSEN - Dit weekeinde
wordt geen Grand Prix van
Belgie voor motorcoureurs
gehouden. De Belgische Mo
torsport Bond (BMB) zal de
FIM (Internationale Motor
sportfederatie) voorstellen
de races om de wereldtitels
op 6 september op het cir
cuit van Francorchamps te
mogen organiseren.
De racebaan in de Belgische
Ardennen werd deze week door
de coureurs afgekeurd omdat
het circuit niet voldoet aan de
veiligheidseisen. Als mogelijk
alternatief werd het circuit van
Zolder gesuggereerd, dat zou
volgens de FIM wel aan de
eisen voldoen.
Gisteren werd echter besloten
de Grand Prix uit te stellen tot
later in het jaar. Waarschijn
lijk is de FIM gezwicht voor de
druk van vijf grote sponsors -
Rothmans, Marlboro, Lucky
Strike, HB en Ducados. De con
cerns verzochten de FIM drin
gend om de GP van Belgie
voorlopig te schrappen. „Het is
onmogelijk om in een korte tijd
op een andere plaats de GP te
professioneel te organiseren",
aldus het argument van de vijf
sponsors.
Mocht de FIM het verzoek van
de Belgische bond om op 6 sep
tember de GP te houden, inwil
ligen, dan zal de KNMV (Ko
ninklijke Nederlandse Motor
rijders Verenigingen) proteste
ren. Volgens algemeen secreta
ris Jos Vaessen is het regle
mentair niet toegestaan om het
programma te wijzigen. Bo
vendien heeft op die dag in
Amsterdam het WK Speedway
plaats. De motorbond ziet de
GP van Belgie als concurrentie.
ASSEN - Freddie Spencer
staat nog mistens vijf we
ken op non-actief. De Ame
rikaanse wegracer tuimelde
tijdens de GP van Oosten
rijk voor de derde keer dit
seizoen van zijn Honda. Bij
deze val brak hij sleutel
been.
Vorige week werd hij geope
reerd. Het is twijfelachtig of de
voormalige wereldkampioen
dit jaar nog in actie komt. Net
zo dubieus is of hij volgend jaar
nog door Honda een contract
krijgt aangeboden.
BRAZILIË behaalde voor
vijftienduizend toeschouwers
in Cordoba (Argentinië) een
zege van 5-0 op Venezuela in
zijn eerste wedstrijd voor het
Zuidamerikaans landenkam-
pioenschap. Bij de rust leidde
Brazilië, uitkomend in poule
B, met 2-0. Doelpuntenma
kers waren Maragon, Moro-
vic, Careca, Nelsinho en Ro-
mario.