N (M/V) IVEEL KANDIDATEN VOOR NEDERLANDSE TITEL PROFS 4Ze moeten nog veel leren' E ING PATRICK VAN DEN GOORBERGH EN CEES DOORAKKERS: ,T KASHMIR )osters In beter, djüjien *AAT 10-14 IEDERLAND TLX.: 54834 Scneidegger 'n streepje GEULLE - Er wordt vanmiddag en vanavond in het Limburgse land wat afgepraat door de heren Nederlandse wielerprofs. Belang Slechte Studie Kandidaat Blessure Blessure MÜVfï TAPIJT] oonlijke inbreng een resultaat. irbeidsvoorwaarden. uime doorgroei- beschrijving voldoet, schrijf arom u vindt dat u voor ons de orzien van een curriculum e kunt u bellen 5 dagen in een open artlo. 5/227/0223 Praatgroepen' in Geulle Door Rob van Deursen Immers, in de vier vaderlandse profploegen moet uitge maakt worden wie morgen tijdens de strijd om het natio nale kampioenschap op de weg in Geulle een beschermde rol krijgt. En dat is gezien de kwaliteit in de diverse equipes beslist geen [eenvoudige zaak. Jan Raas, stalbaas van Super Confex verzamelt vanavond in Heerlen zijn dertien (of twaalf als Ad Wijnands' knieblessure nog niet genezen is) man sterke 'le- :r' om de tactiek te bespreken. I "ik ben net terug uit de Midi Libre en ik weet eerlijk gezegd niet hoe iedereen er voor staat. [Vandaar dat we de zaken in Heerlen zullen gaan inventari- [seren. Ik zal eens zien welke coureur op de vraag wie er [kampioen wil worden zijn vin- ger gaat opsteken. Het moet in ieder geval wel een renner met [klasse zijn, want volgens mij gaat dit Nederlands kampioen- schap bijzonder spannend wor- den", aldus de Zeeuw. Vooral voor Nico Verhoeven, |ïwan Poels en Ad Wijnands is [het NK van morgen van groot (belang. Samen met de Belg iRudy Pevenage vormt dit drie- tal de kandidatuur voor de ne- [gende en laatste plaats in de [tour-ploeg van Jan Raas. Eer- I der gaf de Zeeuw Van Poppel, [Ducrot, Nijdam, Solleveld, Ja- cobs, de Westduitser Gölz en de [Belgen Peeters en Roossen al [zekerheid voor de Ronde van [Frankrijk. „Na het NK wijs ik de laatste man aan. Dus de he- Iren weten wat er op het spel staat", zo gaf Raas een schot voor de boeg. Adrie van der Poel hoeft zich Iniet meer waar te maken wat [betreft zijn deelname aan de 1'Grande Bouclé'. De klassieker- specialist, die aan het begin [van dit seizoen aankondigde de [Tour te laten voor wat de Tour lis, kwam op aandrang van zijn [ploegleider Jan Gisbers na een I Mijwei mislukt voorseizoen op [dat besluit terug. „Ik start in [Geulle geheel vrijblijvend. Ik [zie wel wat er gebeurd. Van- raiddag hebben wij een ploeg- I bespreking. Daar zullen echt I vel wat j ongens zich kandidaat 1 stellen voor steun in de koers. |:k niet. Ik vind het nationaal Kampioenschap namelijk een rare wedstrijd. Je kunt nog zo goed rijden en nog een goede dag hebben ook, maar dat hoeft niet te betekenen dat je aan het eind van de wedstrijd die trui kunt gaan afhalen. Het klinkt misschien wat vervelend, maar ik beschouw het NK altijd als een Belgische kermiskoers. Iedereen kan winnen. Zie vorig jaar. Toen zaten toch niet de beste coureurs van Nederland aan het front". Adrie van der Poel gaat nog niet zo ver dat hij de winnaar van afgelopen seizoen in Geul le, Jos Lammertink, een slechte noemt. „Het NK is altijd een moeilijke koers om in te schat ten. Wanneer moet je wel en wanneer moet je niet reageren. En zeker met die vier machts blokken in de Nederlandse wielrennerij. Het NK staat bol van de ploegentactiek. Ik rijd liever een klassieker. Als je daar in goede doen bent, zit je in de finale vrijwel altijd mee. Tijdens de nationale titelstrijd kun je geblokkeerd worden door het gegeven dat een van de ploegmakkers vooruit zit. En dan kun je natuurlijk geen gas gaan geven". Wat de coureur uit Hooger- heide betreft mag de KNWU voor 1988 een ander parkoers gaan zoeken. „In Geulle is het nu wel leuk geweest. Het NK zit daar nu al zo'n acht, negen jaar. Voor ons renners maakt het niet zo veel uit, maar ik denk dat het voor het wieler publiek hoog tijd wordt dat de KNWU gaat verkassen. Het parkoers in Geulle leent zich niet voor een echte strijd. Ga de finales van de laatste jaren maar na. Steeds ontsnapt er in het begin van de koers een groepje. Daar wordt dan geke ken hoe de belangen van de equipes verdeeld zijn en wordt dat door de ploegleiders goed gekeurd, is de wedstrijd ge daan. De scenario is steeds het zelfde. Ik kan me niet voorstel len dat de mensen dat nog ple zierig vinden". Mocht Van der Poel een kans krijgen zich in de eerste lijn te melden dan zal hij dat zeker Johan van de Velde: „Pijn van rugblessure voor lief nemen" niet laten. Twee keer tot nu toe (in 1981 achter Jacq Hanegraaf en Gerrie Knetemann en in 1983 achter Jan Raas en Henk Lubberding) haalde hij het ere podium. Beide malen dus als derde. „Ja, natuurlijk zou ik wel eens kampioen willen wor den. Wie niet? Voor elke prof heeft dat tricot grote waarde", aldus Van der Poel, die afgelo pen week nog in België de be vestiging kreeg van zijn goede vorm voor NK en zijn Tour- Twee jaar geleden kenden ze elkaar nog niet. Patrick van den Goorbergh (21) uit Breda en Cees Door akkers (24) uit het vijftien kilometer verder op gele gen Gilze trokken ieder hun eigen plan in de mo- torracerij. Nu zijn aller ogen gericht op het West brabantse duo. De Neder landse racerij zoekt nieuwe helden en heeft Patrick van den Goor bergh al vast op een voet stuk geplaatst. Dat de weg naar interna tionale roem lang is, be seffen de Brabantse ta lenten terdege. Daarnaast is er altijd nog teambaas Boet van Duimen, die er voor waakt dat iedereen met beide benen op de grond blijft. Wanneer de belangstelling na de Eurorace van dinsdag wat al te groot wordt, veegt hij persoonlijk de sleutel tent leeg. Er is werk aan de winkel. Vandaag staat de GP 250 cc in Assen op het programma. Voor Van den Goorbergh een de buut, voor Doorakkers een hernieuwde kennis making. boor Ad Pertij s ASSEN - Je kon deze week geen motorblad openslaan, of Patrick van den Goor bergh lacht je kleurig toe. Patrick van den Goorbergh stijlvol in actie op zijn 250 cc Honda. FOTO HENK KEULEMANS De 21-jarige Bredanaar wordt, nu de belangstelling voor de motorsport op het jaarlijkse hoogtepunt is, door de media gepresenteerd als het toekomstige idool dat de gouden tijden van Jumping Jack, de Witte Reus en D'n Boet moet doen herleven. De 120.000 toeschouwers in Assen gaan er vanochtend om 11.45 uur eens goed voor zit ten, wanneer Patrick van den Goorbergh voor het eerst in zijn carrière de strijd aan bindt met wereldsterren als Carlos Lavado, Toni Mang, Martin Wimmer en Domini que Sarron. Teamgenoot Cees Doorak kers volgt de ontwikkelingen van de aannemerszoon op een afstandje. In 1984 nog was hij de coming man en reed hij op Assen zijn eerste Grand Prix. „De doorbraak bleef toen jammer genoeg uit. In plaats van beter spul, kreeg ik het jaar daar op slechter mate riaal en dan raak je zo weer in de vergetelheid. Patrick en ik staan er nu beter voor. Het verschil met drie jaar geleden is de aanwezigheid van Boet van Duimen. Boet krijgt veel voor elkaar en afgezien van de WK-teams hebben we de beste Honda's". Voor Patrick van den Goor bergh is grote belangstelling voor zijn persoon totaal nieuw. Vorige week probeerde hij tussen het interviews geven door nog iets van zijn studie te maken. „Die studie begint nu echt moeilijk te worden. Ik kan wel kiezen voor de sport, maar eens zal ik de zaak van mijn vader moeten overne men en dan wil ik wel mijn aannemersdiploma op zak hebben. Ik kan het nu wel een jaar uitstellen, maar als het zo door blijft gaan heb ik vol gend jaar helemaal geen tijd meer". Afgelopen dinsdag viel de keus uit in het voordeel van de sport. Op het moment dat zijn klasgenoten zich bogen over een tentamen, reed Van den Goorbergh op Assen naar een voor velen teleurstellende zesde plaats. „Ergens is het wel belangrijk dat mijn car rière zo vlug gaat, maar het is overdreven dat alle publiciteit op mijn schouders terechy1 - FOTO DE STEM/BEN STEFFEN start in West-Berlijn woens dag. „In een koers reed ik met drie anderen zo'n 160 kilometer vooruit. Het leek op een kleine Gent-Wevelgem. De Kemmel- berg lag in het traject. Op 6 ki lometer voor de meet worden we teruggepakt. Dat was zon de. Maar aan de andere kant was het een zeer goede test voor de komende weken. Ik voel dat het goed zit". Dat laat ste heeft Van der Poel waar schijnlijk te danken aan een Spartaanse aanpak die hij zich rond de rondes van Luxemburg en Zweden oplegde. „In totaal zat ik toen zo'n twintig dagen achter elkaar op de fiets. Voor training en voor wedstrijden. Dat had iki nodig. Ik heb dat niet speciaal voor het NK ge daan, Meer voor de Tour, want ik kan me daar toch niet ver oorloven om als een toerist mee te fietsen". Naast Super Confex en PDM zal vandaag ook bij Panasonic overlegd worden welke kaar ten morgen in Geulle moeten worden uitgespeeld. Vast staat dat Peter Post slechts aan een coureur, die ook voor volgend seizoen bij hem blijft, zijn steun zal geven. Immers, het feit dat Jos Lammertink afge lopen winter in het rood-wit- blauw van Panasonic over stapte naar Transvemij/Van Schilt zat hem behoorlijk dwars. Tijdens de Ronde van Zwitser land werd John Talen zo'n beetje naar voren geschoven als dé kandidaat voor het kam pioenschap. Maar sinds diens zware val in de Tour de Suisse is de situatie veranderd. „Talen was een goede kampioen ge weest. Die jongen heeft in Italië en Zwitserland ontzettend veel en goed werk voor de ploeg ge leverd. De titel zou voor hem een juiste beloning vormen", aldus Post, die vandaag zijn Nederlandse renners in Lim burg verzameld. „Onderling overleg moet een sluitende strategie opleveren. We zullen tot een akkoord moeten ko men". Johan van de Velde is mor gen een van de buitenbeentjes in het deelnemersveld van de profs in Geulle. De Rijsberge- naar, in 1980 en 1982 al gehuld in het nationale kampioenstri cot, zou graag voor de derde maal toeslaan, maar beseft dat het duvels moeilijk zal worden. De in Italiaanse dienst rijdende Van de Velde: „Het wordt een tegen allen. Tot nu toe is mijn seizoen met twee ritzege in de Giro plus de paarse trui en een etappe-overwinning in Zwit serland meer dan geslaagd, maar ik zal toch proberen mor gen de mannen te verrassen. Adrie van der Poel: kermiskoers". ,NK op de weg is precies een Belgische - FOTOTONNYSTROUCKEN Toen ik in 1984 voor de eerste maal in een Italiaanse ploeg reed, werd ik in Geulle achter Raas en Lubberding derde. Dus als eenling heb je toch wel een kansje om dicht bij de buit te komen. Misschien lukt me dat morgen weer". Van de Velde verliet afgelopen week de Ronde van Zwitser land met een rugblessure. Hij meldde zich inmiddels in het Bredase Ignatius-ziekenhuis voor onderzoek, maar drukte aldaar verhinderde dat. „Ik moet maandag of dinsdag te rug. Die pijn heb ik nog steeds. Die zal ik in Geulle maar voor lief er bij moeten nemen, want die kampioenstrui zou mijn seizoen een extra kroon geven. Al zal het niet meevallen. Ne derland beschikt over drie sterke profploegen en Johan- neke zal heel slim moeten zijn om die jongens te verschal ken Super Confex-ploegleider Jan Raas: pioenschap". „Spannend kam- komt. Ze schrijven me nu wel omhoog, maar ik voel dat ik er nog lang niet ben. Men ver wacht nu al te veel van mij", vindt Van den Goorbergh. Boet van Duimen steekt nergens onder stoelen of ban ken dat hij Van den Goor bergh grotere kansen toedicht dan Doorakkers: „Dat ligt, denk ik, in hun karakters op gesloten. Patrick is een jon gen, die van jongsaf heeft ge leerd aan te pakken en met dat soort gasten werk ik graag samen. Het gaat inder daad snel met Patrick, maar dat is niet erg. In mijn plan ning moet hij over anderhalf jaar rijp zijn voor het WK Dat wil niet zeggen dat ik hem tot dan moet afremmen. Laat hem maar rijden tegen die grote mannen en ervaren wat het is om voor meer dan 100.000 toeschouwers te moe ten presteren. Ik dacht bij mijn debuut ook dat al die mensen voor mij waren geko men". Van Duimen kondigde voor het seizoen aan dat hij op het einde van het jaar enige GP's zou rijden met de Brabanders. Boet wil niet onnodig treuze len en heeft voor de komende maanden een viertal GP's op het programma gezet. „Ik zou wel meer willen, maar daar hebben voorlopig het geld niet voor. Dat ligt niet aan de sponsor. Die is heel tevreden, maar het budget is nu een maal gemaakt. De tijden zijn veranderd. Vroeger had je wel eens een sponsor, die hier of daar nog wat zwart geld had liggen om wat extra's te doen. Dat is nu niet meer. Maar Grundig heeft al laten weten dat het volgend seizoen met ons een groter pro gramma wil afwerken". Patrick van den Goorbergh probeert net als Van Duimen de euforie zo veel mogelijk in te dammen. „Tot de EK-race in Oostenrijk ging het fantastisch en zat er een stijgende lijn in mijn rij den. Mijn start in Oostenrijk was ook super en ik lag zes ronden in gevecht om de eer ste plaats. Toen maakte ik een stuurfoutje en ging er hard af. Vanaf die tijd gaat het ge woon minder. Door de bles sure aan mijn enkel kan ik nog steeds geen conditietrai ning doen en onbewust ga je na zo'n val wat minder hard. Ik merk nu dat ik nog een hoop te leren heb. In Neder land heb ik nooit op het scherpst van de snede hoeven rijden. Europees gezien moet je constant tegen de grens aan rijden om bij te blijven. En om constant op die grens te rij den, heb je zelfvertrouwen nodig en dat kreeg een tik na die val in Oostenrijk. Daarna is wel gezegd dat ik na die overwinningen in Assen en Raalte weer helemaal de oude was, maar in die races hoefde ik niet tot het uiterste te gaan". Ook Cees Doorakkers bleef niet van pech verschoond. Vaak zulke domme pech dat Van Duimen er om moet la chen: „Het zit die jongen niet mee. Nu weer dat stuur. Hij rijdt schitterende rondetijden en dan breekt zo maar het stuur af. We weten niet hoe het komt. Hij is dit jaar een paar keer gevallen, misschien een haarscheurtje, wat tril lingen e rbij, wie weet". Door akkers verklaart een deel van de valpartijen door een te grote dadendrang: „Ik ben blij met deze tweede kans en wil me per sé bewijzen. Ik heb steeds de fout gemaakt te snel te willen vertrekken. Met koude banden moet je heel goed uitkijken en dat ging een paar keer mis. Een typisch voorbeeld was de race in Hees wijk. Ik ga in de eerste beste haakse bocht onderuit en kom op de laatste plaats te liggen. Vervolgens kom ik sterk terug, maar wil dan in de laatste ronden nog de zesde plaats pakken, wat normaal gesproken niet meer kon. Ik ging dus weer onderuit. Ge woon te gemotiveerd rijden. Nu heb ik me voorgenomen steeds rustiger van start te gaan om pas na drie ronden om top te gaan rijden. Het is echter moeilijk om je te be heersen, met al die snelle starters". Van den Goorbergh en Door akkers hebben de beschikking over snelle Honda racemachi nes. Europees gezien leggen de Japanners het af tegen de Oostenrijkse Rotax en de Spaanse Cobas. Patrick van den Goorbergh: „Er wordt wel keihard aan gewerkt, maar voorlopig zijn onze ma chines langzamer. Met veel moeite kunnen we de Rotaxen bijhouden, maar passeren is onmogelijk. De fabrieksma- chines van Honda zijn de snelste ter wereld, maar dat materiaal ligt niet binnen ons bereik. Soms sturen ze ons wel eens de nieuwe snelle on derdelen toe, maar dan blijkt dat we die ontwikkeling zelf al hadden bedacht en toege past". Van Duimen heeft schik als het materiaal-onderwerp ter sprake komt. Fijntjes la chend: „Daaruit blijkt dat ze nog veel moeten leren. Die motoren zijn heus veel sneller te maken, maar dan moeten de rijders wel aangeven waar de winst te halen is. Ze moe ten tijdens de training of race voelen wat er verbeterd kan worden. In het begin hadden ze alle aandacht voor de race nodig, maar nu beginnen ze toch ook bruikbare informatie voor de monteurs door te ge ven". kmuit wal 10'n 200 rollen RUUD MICHELS omdat het goedkoper kan Breda-Belcrumweg 32-076-711134 Dongen-St. Josephstraat 92-01623-21241

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 9