N (M/V)
IVEEL KANDIDATEN VOOR NEDERLANDSE TITEL PROFS
4Ze moeten nog veel leren'
E
ING
PATRICK VAN DEN GOORBERGH EN CEES DOORAKKERS:
,T KASHMIR
)osters
In beter,
djüjien
*AAT 10-14
IEDERLAND
TLX.: 54834
Scneidegger
'n streepje
GEULLE - Er wordt vanmiddag en vanavond in
het Limburgse land wat afgepraat door de heren
Nederlandse wielerprofs.
Belang
Slechte
Studie
Kandidaat
Blessure
Blessure
MÜVfï TAPIJT]
oonlijke inbreng een
resultaat.
irbeidsvoorwaarden.
uime doorgroei-
beschrijving voldoet, schrijf
arom u vindt dat u voor ons de
orzien van een curriculum
e kunt u bellen
5 dagen in een open
artlo.
5/227/0223
Praatgroepen' in Geulle
Door Rob van Deursen
Immers, in de vier vaderlandse profploegen moet uitge
maakt worden wie morgen tijdens de strijd om het natio
nale kampioenschap op de weg in Geulle een beschermde
rol krijgt.
En dat is gezien de kwaliteit in
de diverse equipes beslist geen
[eenvoudige zaak. Jan Raas,
stalbaas van Super Confex
verzamelt vanavond in Heerlen
zijn dertien (of twaalf als Ad
Wijnands' knieblessure nog
niet genezen is) man sterke 'le-
:r' om de tactiek te bespreken.
I "ik ben net terug uit de Midi
Libre en ik weet eerlijk gezegd
niet hoe iedereen er voor staat.
[Vandaar dat we de zaken in
Heerlen zullen gaan inventari-
[seren. Ik zal eens zien welke
coureur op de vraag wie er
[kampioen wil worden zijn vin-
ger gaat opsteken. Het moet in
ieder geval wel een renner met
[klasse zijn, want volgens mij
gaat dit Nederlands kampioen-
schap bijzonder spannend wor-
den", aldus de Zeeuw.
Vooral voor Nico Verhoeven,
|ïwan Poels en Ad Wijnands is
[het NK van morgen van groot
(belang. Samen met de Belg
iRudy Pevenage vormt dit drie-
tal de kandidatuur voor de ne-
[gende en laatste plaats in de
[tour-ploeg van Jan Raas. Eer-
I der gaf de Zeeuw Van Poppel,
[Ducrot, Nijdam, Solleveld, Ja-
cobs, de Westduitser Gölz en de
[Belgen Peeters en Roossen al
[zekerheid voor de Ronde van
[Frankrijk. „Na het NK wijs ik
de laatste man aan. Dus de he-
Iren weten wat er op het spel
staat", zo gaf Raas een schot
voor de boeg.
Adrie van der Poel hoeft zich
Iniet meer waar te maken wat
[betreft zijn deelname aan de
1'Grande Bouclé'. De klassieker-
specialist, die aan het begin
[van dit seizoen aankondigde de
[Tour te laten voor wat de Tour
lis, kwam op aandrang van zijn
[ploegleider Jan Gisbers na een
I Mijwei mislukt voorseizoen op
[dat besluit terug. „Ik start in
[Geulle geheel vrijblijvend. Ik
[zie wel wat er gebeurd. Van-
raiddag hebben wij een ploeg-
I bespreking. Daar zullen echt
I vel wat j ongens zich kandidaat
1 stellen voor steun in de koers.
|:k niet. Ik vind het nationaal
Kampioenschap namelijk een
rare wedstrijd. Je kunt nog zo
goed rijden en nog een goede
dag hebben ook, maar dat hoeft
niet te betekenen dat je aan het
eind van de wedstrijd die trui
kunt gaan afhalen. Het klinkt
misschien wat vervelend, maar
ik beschouw het NK altijd als
een Belgische kermiskoers.
Iedereen kan winnen. Zie vorig
jaar. Toen zaten toch niet de
beste coureurs van Nederland
aan het front".
Adrie van der Poel gaat nog
niet zo ver dat hij de winnaar
van afgelopen seizoen in Geul
le, Jos Lammertink, een slechte
noemt. „Het NK is altijd een
moeilijke koers om in te schat
ten. Wanneer moet je wel en
wanneer moet je niet reageren.
En zeker met die vier machts
blokken in de Nederlandse
wielrennerij. Het NK staat bol
van de ploegentactiek. Ik rijd
liever een klassieker. Als je
daar in goede doen bent, zit je
in de finale vrijwel altijd mee.
Tijdens de nationale titelstrijd
kun je geblokkeerd worden
door het gegeven dat een van
de ploegmakkers vooruit zit.
En dan kun je natuurlijk geen
gas gaan geven".
Wat de coureur uit Hooger-
heide betreft mag de KNWU
voor 1988 een ander parkoers
gaan zoeken. „In Geulle is het
nu wel leuk geweest. Het NK
zit daar nu al zo'n acht, negen
jaar. Voor ons renners maakt
het niet zo veel uit, maar ik
denk dat het voor het wieler
publiek hoog tijd wordt dat de
KNWU gaat verkassen. Het
parkoers in Geulle leent zich
niet voor een echte strijd. Ga de
finales van de laatste jaren
maar na. Steeds ontsnapt er in
het begin van de koers een
groepje. Daar wordt dan geke
ken hoe de belangen van de
equipes verdeeld zijn en wordt
dat door de ploegleiders goed
gekeurd, is de wedstrijd ge
daan. De scenario is steeds het
zelfde. Ik kan me niet voorstel
len dat de mensen dat nog ple
zierig vinden".
Mocht Van der Poel een kans
krijgen zich in de eerste lijn te
melden dan zal hij dat zeker
Johan van de Velde: „Pijn van rugblessure voor lief nemen"
niet laten. Twee keer tot nu toe
(in 1981 achter Jacq Hanegraaf
en Gerrie Knetemann en in
1983 achter Jan Raas en Henk
Lubberding) haalde hij het ere
podium. Beide malen dus als
derde. „Ja, natuurlijk zou ik
wel eens kampioen willen wor
den. Wie niet? Voor elke prof
heeft dat tricot grote waarde",
aldus Van der Poel, die afgelo
pen week nog in België de be
vestiging kreeg van zijn goede
vorm voor NK en zijn Tour-
Twee jaar geleden kenden
ze elkaar nog niet. Patrick
van den Goorbergh (21)
uit Breda en Cees Door
akkers (24) uit het vijftien
kilometer verder op gele
gen Gilze trokken ieder
hun eigen plan in de mo-
torracerij. Nu zijn aller
ogen gericht op het West
brabantse duo. De Neder
landse racerij zoekt
nieuwe helden en heeft
Patrick van den Goor
bergh al vast op een voet
stuk geplaatst.
Dat de weg naar interna
tionale roem lang is, be
seffen de Brabantse ta
lenten terdege. Daarnaast
is er altijd nog teambaas
Boet van Duimen, die er
voor waakt dat iedereen
met beide benen op de
grond blijft. Wanneer de
belangstelling na de
Eurorace van dinsdag wat
al te groot wordt, veegt
hij persoonlijk de sleutel
tent leeg. Er is werk aan
de winkel. Vandaag staat
de GP 250 cc in Assen op
het programma. Voor Van
den Goorbergh een de
buut, voor Doorakkers
een hernieuwde kennis
making.
boor Ad Pertij s
ASSEN - Je kon deze week
geen motorblad openslaan,
of Patrick van den Goor
bergh lacht je kleurig toe.
Patrick van den Goorbergh stijlvol in actie op zijn 250 cc Honda.
FOTO HENK KEULEMANS
De 21-jarige Bredanaar
wordt, nu de belangstelling
voor de motorsport op het
jaarlijkse hoogtepunt is, door
de media gepresenteerd als
het toekomstige idool dat de
gouden tijden van Jumping
Jack, de Witte Reus en D'n
Boet moet doen herleven.
De 120.000 toeschouwers in
Assen gaan er vanochtend om
11.45 uur eens goed voor zit
ten, wanneer Patrick van den
Goorbergh voor het eerst in
zijn carrière de strijd aan
bindt met wereldsterren als
Carlos Lavado, Toni Mang,
Martin Wimmer en Domini
que Sarron.
Teamgenoot Cees Doorak
kers volgt de ontwikkelingen
van de aannemerszoon op een
afstandje. In 1984 nog was hij
de coming man en reed hij op
Assen zijn eerste Grand Prix.
„De doorbraak bleef toen
jammer genoeg uit. In plaats
van beter spul, kreeg ik het
jaar daar op slechter mate
riaal en dan raak je zo weer in
de vergetelheid. Patrick en ik
staan er nu beter voor. Het
verschil met drie jaar geleden
is de aanwezigheid van Boet
van Duimen. Boet krijgt veel
voor elkaar en afgezien van
de WK-teams hebben we de
beste Honda's".
Voor Patrick van den Goor
bergh is grote belangstelling
voor zijn persoon totaal
nieuw.
Vorige week probeerde hij
tussen het interviews geven
door nog iets van zijn studie te
maken. „Die studie begint nu
echt moeilijk te worden. Ik
kan wel kiezen voor de sport,
maar eens zal ik de zaak van
mijn vader moeten overne
men en dan wil ik wel mijn
aannemersdiploma op zak
hebben. Ik kan het nu wel een
jaar uitstellen, maar als het zo
door blijft gaan heb ik vol
gend jaar helemaal geen tijd
meer".
Afgelopen dinsdag viel de
keus uit in het voordeel van
de sport. Op het moment dat
zijn klasgenoten zich bogen
over een tentamen, reed Van
den Goorbergh op Assen naar
een voor velen teleurstellende
zesde plaats. „Ergens is het
wel belangrijk dat mijn car
rière zo vlug gaat, maar het is
overdreven dat alle publiciteit
op mijn schouders terechy1
- FOTO DE STEM/BEN STEFFEN
start in West-Berlijn woens
dag. „In een koers reed ik met
drie anderen zo'n 160 kilometer
vooruit. Het leek op een kleine
Gent-Wevelgem. De Kemmel-
berg lag in het traject. Op 6 ki
lometer voor de meet worden
we teruggepakt. Dat was zon
de. Maar aan de andere kant
was het een zeer goede test
voor de komende weken. Ik
voel dat het goed zit". Dat laat
ste heeft Van der Poel waar
schijnlijk te danken aan een
Spartaanse aanpak die hij zich
rond de rondes van Luxemburg
en Zweden oplegde. „In totaal
zat ik toen zo'n twintig dagen
achter elkaar op de fiets. Voor
training en voor wedstrijden.
Dat had iki nodig. Ik heb dat
niet speciaal voor het NK ge
daan, Meer voor de Tour, want
ik kan me daar toch niet ver
oorloven om als een toerist mee
te fietsen".
Naast Super Confex en PDM
zal vandaag ook bij Panasonic
overlegd worden welke kaar
ten morgen in Geulle moeten
worden uitgespeeld. Vast staat
dat Peter Post slechts aan een
coureur, die ook voor volgend
seizoen bij hem blijft, zijn
steun zal geven. Immers, het
feit dat Jos Lammertink afge
lopen winter in het rood-wit-
blauw van Panasonic over
stapte naar Transvemij/Van
Schilt zat hem behoorlijk
dwars.
Tijdens de Ronde van Zwitser
land werd John Talen zo'n
beetje naar voren geschoven
als dé kandidaat voor het kam
pioenschap. Maar sinds diens
zware val in de Tour de Suisse
is de situatie veranderd. „Talen
was een goede kampioen ge
weest. Die jongen heeft in Italië
en Zwitserland ontzettend veel
en goed werk voor de ploeg ge
leverd. De titel zou voor hem
een juiste beloning vormen",
aldus Post, die vandaag zijn
Nederlandse renners in Lim
burg verzameld. „Onderling
overleg moet een sluitende
strategie opleveren. We zullen
tot een akkoord moeten ko
men".
Johan van de Velde is mor
gen een van de buitenbeentjes
in het deelnemersveld van de
profs in Geulle. De Rijsberge-
naar, in 1980 en 1982 al gehuld
in het nationale kampioenstri
cot, zou graag voor de derde
maal toeslaan, maar beseft dat
het duvels moeilijk zal worden.
De in Italiaanse dienst rijdende
Van de Velde: „Het wordt een
tegen allen. Tot nu toe is mijn
seizoen met twee ritzege in de
Giro plus de paarse trui en een
etappe-overwinning in Zwit
serland meer dan geslaagd,
maar ik zal toch proberen mor
gen de mannen te verrassen.
Adrie van der Poel:
kermiskoers".
,NK op de weg is precies een Belgische
- FOTOTONNYSTROUCKEN
Toen ik in 1984 voor de eerste
maal in een Italiaanse ploeg
reed, werd ik in Geulle achter
Raas en Lubberding derde. Dus
als eenling heb je toch wel een
kansje om dicht bij de buit te
komen. Misschien lukt me dat
morgen weer".
Van de Velde verliet afgelopen
week de Ronde van Zwitser
land met een rugblessure. Hij
meldde zich inmiddels in het
Bredase Ignatius-ziekenhuis
voor onderzoek, maar drukte
aldaar verhinderde dat. „Ik
moet maandag of dinsdag te
rug. Die pijn heb ik nog steeds.
Die zal ik in Geulle maar voor
lief er bij moeten nemen, want
die kampioenstrui zou mijn
seizoen een extra kroon geven.
Al zal het niet meevallen. Ne
derland beschikt over drie
sterke profploegen en Johan-
neke zal heel slim moeten zijn
om die jongens te verschal
ken
Super Confex-ploegleider Jan Raas:
pioenschap".
„Spannend kam-
komt. Ze schrijven me nu wel
omhoog, maar ik voel dat ik
er nog lang niet ben. Men ver
wacht nu al te veel van mij",
vindt Van den Goorbergh.
Boet van Duimen steekt
nergens onder stoelen of ban
ken dat hij Van den Goor
bergh grotere kansen toedicht
dan Doorakkers: „Dat ligt,
denk ik, in hun karakters op
gesloten. Patrick is een jon
gen, die van jongsaf heeft ge
leerd aan te pakken en met
dat soort gasten werk ik
graag samen. Het gaat inder
daad snel met Patrick, maar
dat is niet erg. In mijn plan
ning moet hij over anderhalf
jaar rijp zijn voor het WK
Dat wil niet zeggen dat ik
hem tot dan moet afremmen.
Laat hem maar rijden tegen
die grote mannen en ervaren
wat het is om voor meer dan
100.000 toeschouwers te moe
ten presteren. Ik dacht bij
mijn debuut ook dat al die
mensen voor mij waren geko
men".
Van Duimen kondigde voor
het seizoen aan dat hij op het
einde van het jaar enige GP's
zou rijden met de Brabanders.
Boet wil niet onnodig treuze
len en heeft voor de komende
maanden een viertal GP's op
het programma gezet. „Ik zou
wel meer willen, maar daar
hebben voorlopig het geld niet
voor. Dat ligt niet aan de
sponsor. Die is heel tevreden,
maar het budget is nu een
maal gemaakt. De tijden zijn
veranderd. Vroeger had je
wel eens een sponsor, die hier
of daar nog wat zwart geld
had liggen om wat extra's te
doen. Dat is nu niet meer.
Maar Grundig heeft al laten
weten dat het volgend seizoen
met ons een groter pro
gramma wil afwerken".
Patrick van den Goorbergh
probeert net als Van Duimen
de euforie zo veel mogelijk in
te dammen.
„Tot de EK-race in Oostenrijk
ging het fantastisch en zat er
een stijgende lijn in mijn rij
den. Mijn start in Oostenrijk
was ook super en ik lag zes
ronden in gevecht om de eer
ste plaats. Toen maakte ik een
stuurfoutje en ging er hard af.
Vanaf die tijd gaat het ge
woon minder. Door de bles
sure aan mijn enkel kan ik
nog steeds geen conditietrai
ning doen en onbewust ga je
na zo'n val wat minder hard.
Ik merk nu dat ik nog een
hoop te leren heb. In Neder
land heb ik nooit op het
scherpst van de snede hoeven
rijden. Europees gezien moet
je constant tegen de grens aan
rijden om bij te blijven. En om
constant op die grens te rij
den, heb je zelfvertrouwen
nodig en dat kreeg een tik na
die val in Oostenrijk. Daarna
is wel gezegd dat ik na die
overwinningen in Assen en
Raalte weer helemaal de oude
was, maar in die races hoefde
ik niet tot het uiterste te
gaan".
Ook Cees Doorakkers bleef
niet van pech verschoond.
Vaak zulke domme pech dat
Van Duimen er om moet la
chen: „Het zit die jongen niet
mee. Nu weer dat stuur. Hij
rijdt schitterende rondetijden
en dan breekt zo maar het
stuur af. We weten niet hoe
het komt. Hij is dit jaar een
paar keer gevallen, misschien
een haarscheurtje, wat tril
lingen e rbij, wie weet". Door
akkers verklaart een deel van
de valpartijen door een te
grote dadendrang: „Ik ben
blij met deze tweede kans en
wil me per sé bewijzen. Ik heb
steeds de fout gemaakt te snel
te willen vertrekken. Met
koude banden moet je heel
goed uitkijken en dat ging een
paar keer mis. Een typisch
voorbeeld was de race in
Hees wijk. Ik ga in de eerste
beste haakse bocht onderuit
en kom op de laatste plaats te
liggen. Vervolgens kom ik
sterk terug, maar wil dan in
de laatste ronden nog de zesde
plaats pakken, wat normaal
gesproken niet meer kon. Ik
ging dus weer onderuit. Ge
woon te gemotiveerd rijden.
Nu heb ik me voorgenomen
steeds rustiger van start te
gaan om pas na drie ronden
om top te gaan rijden. Het is
echter moeilijk om je te be
heersen, met al die snelle
starters".
Van den Goorbergh en Door
akkers hebben de beschikking
over snelle Honda racemachi
nes. Europees gezien leggen
de Japanners het af tegen de
Oostenrijkse Rotax en de
Spaanse Cobas. Patrick van
den Goorbergh: „Er wordt
wel keihard aan gewerkt,
maar voorlopig zijn onze ma
chines langzamer. Met veel
moeite kunnen we de Rotaxen
bijhouden, maar passeren is
onmogelijk. De fabrieksma-
chines van Honda zijn de
snelste ter wereld, maar dat
materiaal ligt niet binnen ons
bereik. Soms sturen ze ons
wel eens de nieuwe snelle on
derdelen toe, maar dan blijkt
dat we die ontwikkeling zelf
al hadden bedacht en toege
past".
Van Duimen heeft schik als
het materiaal-onderwerp ter
sprake komt. Fijntjes la
chend: „Daaruit blijkt dat ze
nog veel moeten leren. Die
motoren zijn heus veel sneller
te maken, maar dan moeten
de rijders wel aangeven waar
de winst te halen is. Ze moe
ten tijdens de training of race
voelen wat er verbeterd kan
worden. In het begin hadden
ze alle aandacht voor de race
nodig, maar nu beginnen ze
toch ook bruikbare informatie
voor de monteurs door te ge
ven".
kmuit wal 10'n 200 rollen
RUUD MICHELS
omdat het goedkoper kan
Breda-Belcrumweg 32-076-711134
Dongen-St. Josephstraat 92-01623-21241