PvdA blundert zich door visfraudedebat heen Optreden van justitie niet meteen gecorrigeerd Euro-top: een beetje geld en veel mooie woorden ECONOIV even..^ UITBLAZEN een pas] itaatloze Slecht weer VERDEELDHEID EN GESTUNTEL MET MOTIE DOET OPPOSITIE STRUIKELEN 'ONVERWIJLD VOORGELEIDEN' IS EEN REKBAAR BEGRIP te gramschc WIM KOCK DE STEM ACHTERGROND ZATERDAG 27 JUN11987 T5 DE STEM PESTEMBINNI 3REDA - De prijs v, bereikt vandaag een r ALS alles verloopt zo als de weermannen van het NOS-Jour naal het hebben voorspeld dan is het dit weekeinde eindelijk afgelopen met het nationale gelamenteer over het weer en kan iedereen naar buiten en in de zon gaan zitten tot de vellen eraf vallen. Geen mens kon je nog tegenkomen of hij begon over het weer. „Wat 'n rotkli- maat hé?" „Ja, wat een rotklimaat." Als er niet zo over gezeurd was, zou ik er dan veel van ge merkt hebben? Misschien die ene keer toen ik zonder regen jas door de regen naar de auto moest. Ja en ook nog op die za terdag toen ik vastbesloten was het onkruid te gaan wieden en het ook pijpestelen begon te re genen. En nu ik er toch over nadenk: dat ik de laatste weken zo dikwijls het gazon moest maaien had ik natuurlijk ook aan de regen te danken. Maar verder? Wat heb je eigenlijk aan mooi weer als je gewoon moet werken? Sommige mensen be weren dat ze depressief worden van al die wolkenvelden die de zon verduisteren. Ja, zo heeft iedereen wat. Waar ik een uit gesproken hekel aan heb is de oostenwind. Een schrale, droge oostenwind. Ik word er niet de pressief van. Ik heb er gewoon een hekel aan en na twee dagen begin ik die wind uit de step pen hardop te vervloeken. Dat die wind meestal blaast over een door de zon beschenen land, maakt het voor mij niet goed. Ik vind zonneschijn prachtig, net al? iedereen, maar dan wel zonder die oostenwind. Als ik moet kiezen tussen zon neschijn uit blauwe hemel bij droge oostenwind of het weer van de afgelopen weken, dan kies ik - neem me niet kwalijk - voor het laatste weertype, nou ja, voor een wat gematigde variant ervan. Ik geef de voor keur aan de winden uit het wes ten. Soms was het weer uitge sproken vriendelijk. Ik denk aan een feestelijk weekend, een paar weken terug. Op zaterdag was het receptie, gezamenlijke maaltijd en disco. Allemaal binnengebeurens. Het regende pijpestelen. Het enige dat niet kon doorgaan was de opstijging van een heteluchtballon. De zondag stond in het teken van de sport. Er moest een groot toernooi worden afgewerkt en ziet: de zon scheen tussen de wolken door die langs de hemel zeilden - echt zo'n lucht voor fotografen - en de temperatuur van 17 graden was ideaal om bij te spelen, 'koud voor de tijd van het jaar', maar met een trui of jack aan was het langs de lijn en op het terras goed uit te houden. Iedereen was tevreden. We hadden geluk gehad, riep iedereen opgetogen. Nou, dit soort geluk valt een mens niet ten deel op plaatsen waar altijd de zon schijnt. Deze week was er een dag - dinsdag of woensdag, ik weet het niet precies meer - waarop het allemaal nogal meeviel en de sombere voorspellingen niet uitkwamen. Nauwelijks of geen I regen, minder dan half be- lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllir wolkt, dus redelijk veel zon. De digitale thermometer bij het benzinestation bracht het tot 22 graden zag ik, maar die din gen zijn niet te vertrouwen, ze wijzen allemaal verschillende waarden aan. Maar dacht u dat de kasteleins gauw hun terras stoelen hadden uitgeklapt? Op een enkeling na: nee. Die wa ren, net als hun klanten, volle dig in de ban van de NOS- weermannen. Die hadden ge zegd dat er nog meer regen op komst was en daardoor merkte niemand op dat het zo'n mooie dag met lekker weer was. Minstens één krant was er deze week die een groot maar speculatief artikel wijdde aan de gevolgen van het weer voor de gemoedsgesteldheid van veel mensen. De verslaggever zelf werd er sjagrijnig van, anderen depressief, zo noteerde hij. Een geleerde verklaarde dat slecht weer zelfs de oorzaak kan zijn van slecht functioneren op het werk. „Wat heb je toch weer staan klungelen man!" „Sorry baas, maar heb je niet gezien dat het regent buiten?" Regen, reden voor een baaidag. We zien onze baaldagen te genwoordig van ver aankomen. Deze week heten de NOS-weer- mannen ons de hele oceaan zien, tot Newfoundland toe. Het was toen nog een 't-kan- vriezen -of- 't-kan-dooien-situa tie. De depressies konden naar IJsland afbuigen of hierheen komen. De Engelse computer dacht dat ze hierheen kwamen, de Europese hield het op IJs land. De Engelse lijkt gelijk te hebben gekregen. Schieten we eigenlijk wel iets op met die voorspellingen voor de lange termijn? Als je die foto van de oceaan ziet en al die prut die eraan komt drij ven, dan heb je geen zin meer om nog buiten in de zon te gaan zitten. Uit de toon waarop de weermannen praten en trou wens ook Elleke en Noraly blijkt dat ze zich maar al te goed bewust zijn van de veron gelijking in de huiskamers. Ze spelen er op in, kijken medele vend de camera in. Henk van Dorp staat naast de satelliet foto vol oceaanprut. Trekt licht de schouders op, spreidt met een verontschuldigend gebaar armen en vingers. Hij weet dat we ons bedonderd voelen, maar ook dat wij weten dat hij er niks aan kan doen. Om de een of andere reden ontsnappen die weermannen aan het traditio nele lot van de onheilsbood schapper. Vermoedelijk omdat wij al weer zitten te baden in ons eigen sjagrijn over het mo gelijk slechte weer van over drie dagen. Buiten breekt de mid dagzon door de wolken, maar wie ziet dat nog?. Rotklimaat! Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans-hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje®076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Rflnlfrölatipc Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Ad Burger SOMMIGE CDA'ers konden hun vreugde donderdag avond na het beëindigen van het Kamerdebat over de visfraude nauwelijks onderdrukken. Die vreugde werd niet eens zozeer ingegeven door de wetenschap dat CD A-minister Gerrit Braks tamelijk ongeschonden door het debat was gekomen, maar veeleer door het armza lige optreden van de grootste oppositiepartij, de PvdA. De sociaal-democraten had den kans gezien het debat waaraan ze in een redelijk riante positie begonnen, als de absolute verliezers af te sluiten. De PvdA haalde op het scheiden van de markt de handtekening weg onder een motie, die ze eerder samen met D66 had ingediend. De oppositie was verdeeld en liet dat openlijk blijken. En dat terwijl de PvdA na de eerste termijn van het de bat in een tamelijk riante po sitie verkeerde. De sociaal democratische woordvoerder Jan Pronk had forse kritiek geuit - net als Linschoten van coalitiepartij WD - maar ook al laten doorschemeren het hoofd van Braks niet te zullen eisen. Wel bestond de kans dat de PvdA een motie zou indienen, waarin de con clusies van het onderzoek nog eens hard en bondig op een rijtje zouden worden gezet en de minister tot een slagvaar diger beleid zou worden ge maand. Zou de PvdA het ver der handig 'spelen', dan had ze mogelijk de steun van de WD voor die motie kunnen verwerven. De PvdA 'speelde' het al leen verder verre van handig. De motie werd wel ingediend, maar niet door Pronk en de zijnen maar door het D66-Ka merlid Tommei. Tommei stelde dat Braks de afgelopen jaren was tekort geschoten; een mening die door Pronk kennelijk gedeeld werd, ge zien het feit dat deze mede zijn handtekening onder het stuk zette. Tot zover was alles nog overzichtelijk. De problemen begonnen echter toen Tommei de motie voor het front van de Kamer ging interpreteren. Het was weliswaar geen motie van af keuring, aldus Tommei, maar hij kon zich 'evenmin voor stellen dat een minister met een dergelijke kameruit spraak zou kunnen leven'. Met andere woorden: nam de Jan Pronk: „Motie van afronding" Kamer de desbetreffende mo tie over, dan diende de minis ter de eer aan zichzelf te hou den en op te stappen. Op het moment dat Tom mei zijn woorden uitsprak, schrikte de ganse PvdA-frac- tie op. Zo was die motie niet bedoeld! Woordvoerder Pronk kwalificeerde de motie later als een 'motie van af ronding'. „We moeten aan het eind van dit debat een conclu sie trekken. Daarvoor is die motie", aldus Pronk. In een vinnig debatje met WD'er Linschoten verschafte de so ciaal-democraat nog verdere duidelijkheid: „De motie is niet bedoeld als een motie van afkeuring". Kortom: Braks mag blijven. Een heel andere uitleg dan die van mede-in diener Tommei. Het eind van het liedje was tenslotte dat Pronk te elfder ure zijn handtekening onder de motie weghaalde en zelf een eigen 'motie van afron ding' indiende. Zowel zijn motie als die van Tommei haalden bij lange na geen meerderheid. Het optreden van de PvdA is om een aantal redenen vreemd. Op de eerste plaats de houding van de fractie je gens de minister zelf. De PvdA, onderling sterk ver deeld over de vraag of al dan niet het hoofd van Braks geëist diende te worden, kwam tot de conclusie dat de minister toch mocht blijven zitten. Officieel omdat Braks had beloofd beter zijn best te doen bij het bestrijden van de visfraude; aangenomen mag echter worden dat hogere po litieke doelen aan het besluit van de PvdA ten grondslag lagen. Om maar eens wat te noemen: de PvdA hoopt ooit nog eens te gaan regeren en wil daarom het CDA niet te hard vallen. Nog merkwaardiger is na tuurlijk dat de PvdA de fout maakt om zich achter een motie van D66 te scharen, ter- wijl beide partijen aan die motie een totaal verschillende uitleg geven. Dat staat op zijn zachtst gezegd uitermate slordig. Een duidelijker teken van verdeeldheid en van ge brek aan communicatie is nauwelijks mogelijk. Overi gens komen dat soort praktij ken zelfs in de beste politieke huwelijken voor: CDA- woordvoerder De Vries liet tijdens de algemene beschou wingen in 1984 ooit zijn hand tekening weghalen onder een motie over de instelling van Door Jan van de Ven JUSTITIE ZET advocaten achter de tralies. Daarvoor heeft de officier van justi tie toestemming nodig van de rechter-commissaris. Deze onderzoeksrechter heeft onder andere tot taak het Openbaar Ministerie voor fouten te behoeden. Hij is er ook aan te pas ge komen, maar niet onmid dellijk, zoals de wet voor schrijft. Tot grote ergernis van de opgesloten mannen van de wet. Een officier van justitie is ook maar een mens. Zijn falen dringt weliswaar niet tot de buitenwereld door, maar fou ten van het Openbaar Minis terie kosten de staat - lees: de belastingbetaler - veel geld. Nog meer miljoenen als iedere slordig achter de tralies ge stopte schadevergoeding zou eisen. Justitie weet de schijn van onfeilbaarheid aardig op te houden. Het is elke jurist ech ter bekend, dat ook officieren fouten maken. Heel onvrien delijk typeert mr. Anneke van Baaien, docente aan de Uni versiteit van Amsterdam, wat wel het beroepsrisico van het Openbaar Ministerie wordt genoemd. In het Nederlands Juristen blad van 13 juni schrijft zij: de actieve vervolgings waan, die zich van de passieve - de paranoia - alleen onder scheid door de reactie op de waan omringd te zijn door vijanden." „De burgerlijke paranoid is weerloos tegenover de angst: de overheidsparanoid, de be roepsvervolger, kan zijn vij anden daadwerkelijk opspo ren en straffen en zo een si tuatie scheppen, waarin zijn waan de werkelijkheid van de vervolgden wordt." Angst voor een vijandige wereld, misbruik van macht; wijze mannen hebben bij het schrijven van het Wetboek van Strafvordering een zeef ingebouwd. De samenleving is immers niet gebaat bij offi cieren van justitie, die in elk individu een crimineel zien. Zo schrijft het wetboek voor: 'De officier van justitie voor wien de verdachte wordt geleid of die zelf den ver dachte heeft aangehouden, doet hem, ingeval hij bewa ring nodig oordeelt, onver wijld geleiden voor de rech ter-commissaris'. In de praktijk betekent 'on verwijld' binnen een paar da gen. In de praktijk wordt na melijk onderscheid gemaakt tussen inverzekeringstelling en voorlopige hechtenis. Een verschil waar de verdachte niets van merkt en dat de wet, getuige het citaat, naar de let ter ook niet kent. Onder be waring kan men beide vor men van vasthouden ver staan. Uit het vervolg van de wet blijkt, dat niet de officier maar de rechter-commissaris het laatste woord heeft in het gevangen zetten van een op gepakte. Genoemde rechter kan op vordering van de offi cier een bevel tot bewaring verlenen. Hij kan evengoed bij twijfel aan de grond de vordering afwijzen. Wijst de rechter-commis saris de vordering van de of ficier af dan komt de opge pakte weer vrij. Voor de ver dachte nog geen reden tot jui chen, want onderzoek en uit eindelijk de afwikkeling voor de rechter gaan gewoon door. Er is alleen geen reden om verdachte in een cel op be rechting te laten wachten. Kreeg vervolgingswaan een kans, doordat de onderzoeks rechter niet 'onverwijld' op de hoogte werd gesteld? Volgens het Wetboek van Strafvordering moeten er ernstige bezwaren bestaan te gen een verdachte om hem te kunnen opsluiten. Ook dient bij aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vast te staan, dat op de verdenking een veroordeling tot celstraf volgt. Want, zo meent de Hoge Raad, anders is het leed, dat de opsluiting veroorzaakt, niet te rechtvaardigen. Er zijn meer beperkingen. De maatschappelijke veilig heid moet gediend zijn met isolatie. Moordenaar en drugshandelaar mogen niet de kans krijgen in herhaling te vervallen. En de verden king moet een zwaar misdrijf betreffen, waarop minimaal vier jaar gevangenisstraf is gesteld. Ter zake doende voorbeelden: verduistering, oplichting of medeplichtig heid daaraan. Professor J.M. van Bemme- len schrijft in het standaard werk 'Ons Strafrecht': 'De voorlopige hechtenis mag in beginsel niet anders worden toegepast dan ter vermijding van het gevaar voor vlucht of vanwege enige gewichtige re den van maatschappelijke veiligheid. Hoofdzakelijk zal dit laatste slaan op gevaar voor herhaling (recidive) en voor collusie, dit is het belem meren van het onderzoek door sporen uit te wissen of getui gen te bewerken.' 'Tengevolge van de aan drang, die van verschillende zijden werd uitgeoefend, is de laatste jaren (Van Bemmelen schreef zijn boek in de jaren zestig) een spaarzamer ge bruik gemaakt van de voorlo pige hechtenis.' In de jaren nadien is het middel nog meer in onbruik geraakt. Dat slechts ter illustratie, dat jus titie spaarzaam verdachten mag opsluiten. Als er echt niet omheen gegaan kan worden, is isolatie in een cel te recht vaardigen. De officier pakt vier advo caten op en drie werden na enkele dagen vrijgelaten: een man uit Breda, Utrecht en Bergen op Zoom. De man uit Bergen op Zoom zou getuigen hebben aange spoord om verklaringen af te zwakken. Bewerken van ge tuigen geeft aanleiding tot voorlopige hechtenis. Uit wat aan de openbaar heid is prijsgegeven, andere mogelijk meer onthullende gegevens ontbreken nu een maal en dat geldt voor alle drie de gevallen, weten we dat van het bewerken van getui gen weinig is gebleken. Vol gens de raadsman van de ad vocaat werd zijn cliënt niet 'onverwijld' voor de rechter commissaris geleid. In elk ge val, zo oordeelde de rechter in kort geding, bestond er in dit geval geen aanleiding voor voorlopige hechtenis. Advo caat naar huis. De strafpleiter uit Breda zou documenten uit de gevan genis hebben gesmokkeld. Medeplichtigheid aan ver duistering? De officier van justitie, zo lijkt het, heeft de verdachte Bredase advocaat achter tralies gezet om een bekentenis los te krijgen. En dat druist in tegen onze rechtsbeginselen. Het recht beschermt immers verdach ten tegen vervolgende instan ties door onder andere het simpele gegeven, dat ver dachten niet aan eigen ver volging en veroordeling hoe ven mee te werken. Zij mogen zwijgen. Opsluiting is in dit geval voor de buitenwacht gebruikt als een drukmiddel. Cellulaire opsluiting zet iemand onder geweldige druk. Zelfs de ge- hardste advocaat loopt een deuk op als zijn weg naar de vrijheid wordt versperd door een stalen deur. Geen wonder, dat de man na enkele dagen j zijn handtekening onder e bekentenis zet. Ogenschijnlijk heeft de i ficier van justitie gezegen-1 vierd. Als het echter tot rechtzaak tegen de Bredase advocaat komt, kan het 'vrij willig' getekende bewijs well eens als onrechtmatig verkre gen bestempeld kunnen wor-1 den. De wegen van het Open-I baar Ministerie zijn ondoor-[ grondelijk. Ook in het g van de Utrechtse advocaat wilde de officier teveel en rechter-commissaris hield I hem tegen. Na onderzoek van de rechter was het immers snel gedaan met de opsluiting, I die ook al niet tot onverwijlde voorgeleiding leidde. Totdat justitie volledige opening van zaken heeft geven, maakt zij zich voor de gemeenschap belachelijk de affaires tegen drie van de vier advocaten. Hoewel de s menleving als 'opdrachtgever van justitie' onderhand I mag weten hoe de vork in de steel steekt, zal de vervol gende instantie, zo valt te vre zen, zich blijvend in stilzwij gen hullen. Die houding schaadt het vertrouwen. En zij kost uit eindelijk geld van de belas tingbetaler, die opdraait voor schadevergoedingsacties. We gens aantasting van eer en goede naam bijvoorbeeld. Door Frans Boogaard MAANDAG 29 en dinsdag 30 juni wordt in Brussel met de Europese top van rege ringsleiders een half jaar Belgisch EG- voorzitterschap afgesloten. Dit weekend komen de twaalf ministers van Buitenlandse Zaken bijeen voor een laatste voorbereidend overleg, nadat raadsvoorzitter Martens afgelopen week tijdens een intensieve elfstedentocht nog al zijn Europese collega's consulteerde. Dat heeft België in die zes maanden voor Europa kunnen doen? En wat mag, op de val reep van het Belgische voorzitterschap, nog van de top worden verwacht? De berichten uit Brussel zijn niet beter dan het weer van de afgelopen maanden: somber en onaangenaam. De zeiltocht over de Atlantische Oceaan, be doeld als markering van dertig jaar Europese samenwerking, is een grandioos succes gewor den - vooral voor Luxemburg, dat als enige niet aan zee grenzende lidstaat een afgete kende overwinning binnenhaalde. Van de toppen van de Mont Blanc en Hima laya waait trots de Europese vlag. Nog vorige maand hield een groep EG-getrouwen een suc cesvolle pelgrimstocht naar het bedevaarts oord St. Jacques de Compostella, en als er niets misgaat beleeft Brussel maandagavond in het Jubelpark het grootste vuurwerk, ooit in Bel gië afgestoken. Voor wie de zegeningen van dertig jaar Europese samenwerking wil zien, zijn ze er. Tegelijkertijd liep het landbouwoverleg in de EG muurvast, is er geen enkel zicht op een solide financiering van de groeiende EG-uit- gaven, en bleef op buitenlands-politiek terrein zelfs het geringste succesje uit. De verwachtingen voor de top, begin vol gende week, zijn navenant: een korte, maar dan ook zéér korte termijn-oplossing van de geldelijke noden van de EG; en een ronkende verklaring, waarin de twaalf in de fraaiste be woordingen hun wil tot constructieve samen- De Belgische premier Martens op het be zoek bij minister-president Lubbers, voor het voorwerk. - fotoanp werking nog eens herbevestigen. Het Belgische voorzitterschap, zo wordt door leidende politici van andere lidstaten goed moedig toegegeven, heeft maar voor een deel schuld aan het stagnerende beleid, en heeft ook de wind niet meegehad. In drie belangrijke lidstaten (Duitsland, En geland en Italië) hadden verkiezingen plaats. De toepassing van de Europese Eenheids- akte werd door een tijdrovend referendum in Ierland ernstig vertraagd. En Martens zelf bleven binnenlands-poli tieke moeilijkheden, waarvan die rond de Voer het meest in het oog sprongen, bepaald niet be spaard. Maar dat neemt allemaal niet weg dat nu wel op erg veel terreinen van Europese samen werking absolute of bijna absolute blokkades zijn opgeworpen. Geen nieuwe landbouwprijzen, ondanks aanhoudende pogingen van de Belgische staatssecretaris De Keersmaeker, omdat vooral West Duitsland zich blijft verzetten te gen elke aantasting van de Westduitse boeren- inkomens. Geen hervorming van het landbouwbeleid om dezelfde reden én omdat een blokkerende minderheid van drie a vier landen (West Duitsland, Engeland, Nederland en Denemar ken) zich weigert neer te leggen bij een belas ting op oliën en vetten. Een als gevolg hiervan dreigende handels oorlog met de VS, kort nadat een vorige ter nauwernood kon worden afgewend. Op buitenlands-politiek terrein het volledig vastgelopen initiatief van Tindemans voor een vredesconferentie over het Midden Oosten; ge volg van ernstige tegenstellingen binnen de Is raëlische regering, maar óók binnen de EG (Thatcher, die Tindemans verbood naar Syrië te gaan). Nauwelijks of geen voortgang in de aanpak van de Zuidafrikaanse apartheidspolitiek, waarbij opnieuw de Britse premier (Engeland heeft in Zuid Afrika grote economische belan gen) een remmende factor was. Een volstrekt vastgelopen initiatief van Commissievoorzitter Delors voor een Europese veiligheidsconferentie, die strandde op me ningsverschillen, vooral tussen hem en Tinde mans, over de juridische reikwijdte van het Verdrag van Rome. Blokkades ook bij de bespreking van het zo genaamde 'drieluik' van Delors, dat steunend op een hervormd en als gevolg daarvan minder duur landbouwbeleid de gemeenschap meer geld had moeten garanderen; geld, dat hard nodig is om het doel van een volledig voltooide interne markt in 1992 te realiseren. Blokkades en gebrek aan voortgang, ook in de verschillende kleinere vakraden. In de Milieuraad, de Industrieraad, de Cul- tuurraad (die niet tot vergaderen kwam omdat België geen nationale cultuurminister heeft en Tindemans de gewestelijke ministers niet er kende als raadsvoorzitter); in de Onderzoeks raad (muurvast gelopen omdat Engeland gemeenschap al maanden in het ongewisse laat I over haar geldelijke bijdrage) en Interne Marktraad, waarover nog afgelopen week een aantal top-industriëlen zich beklaagde, en in de Transportraad. Een Europees verkeersjaar met een record aan verkeersdoden en weinig of geen maatre gelen voor een veiliger verkeer; De opening van een Europees milieujaar, met tot nu toe evenmin spectaculaire resulta-1 ten. En een slechts marginaal afnemend aantal werklozen. Tindemans had dus niet helemaal ongelijk toen hij kort geleden voor het Europees Parle ment in Straatburg constateerde dat het niet goed gaat met Europa. Hij zei het alleen, tot verdriet van zijn premier, nogal hard: „Nog nooit is de EG zó het spoor bijster geweest, f e weten eenvoudig niet wat we willen. Als de re geringsleiders er binnenkort ook niet in sl dat aan te geven, kunnen we net zo goed stop pen." Zijn Nederlandse collega Van den Broek, af-1 gelopen maandag in Luxemburg, was overi gens al nauwelijks optimistischer: „We zullen ons moeten richten op een paar hoofdpunten daarop oriëntaties meegeven aan de vakraden I Als we ons in details begeven, wordt het een chaos." Dat beginsel, de werkelijke probleempunten I vermijden en in plaats daarvan aan de hand van wat globale intentieverklaringen over de toekomst in elk geval de acute budgetproble men voor de korte termijn aanpakken, lijkt in-1 middels algemeen aanvaard door de Commis sie én het voorzitterschap. „Vanuit een oogpunt van methodologie, e» I na het probleem van alle kanten bekeken te hebben, zijn wij ervan overtuigd geraakt dat door een beginselverklaring over de toekoms' van de EG we de korte termijn-problemen I kunnen oplossen, en niet omgekeerd," aldus deze week Commissievoorzitter Delors. Voor Martens zelf, die begin dit jaar nog met zoveel enthousiasme zijn raadsvoorzitterschap aanvaardde, moet het allemaal een enorme te-1 genvaller zijn. een commissie-Wagner voor de volksgezondheid die hij sa men met de toenmalige VVD. fractievoorzitter Nijpels had ingediend. Dat gebeurde toen met de historische woorden van Nijpels: „Ik wil graag in deze motie twee woorden schrappen en wel de woorden 'De Vries"'. Opvallend in het debat over de visfraude is verder het optreden, of beter gezegd; het niet-optreden, van PvdA. fractievoorzitter Wim Kok, Terwijl zijn CDA-opponent Bert de Vries enkele malen nadrukkelijk aan het debat deelnam, deed Kok er gedu rende twee dagen het zwijgen toe. Tot een openlijke poging om de schade nog enigszins beperkt te houden, kwam het niet. Kok zat erbij en keek er naar hoe zijn partij meer i modaal uitgleed. Een aantal prominente PvdA-kamerleden vroeg zich onlangs in een serie inter views in NRC Handelsblad af of de PvdA wel voldoende kwaliteit in huis heeft weer te gaan regeren. Wie de I rare strapatzen van de PvdA in het debat over de visfraude nader beschouwt, kan zich afvragen of de sociaal-demo craten de kunst van het oppo sitie voeren nog wel beheer sen. Maandag viert prins Be hard zijn 76ste verjaardag Bro |Van onze verslaggever ac Hermans was gisten look. En vanaf vandaag irood voor 99 cent in de lieding maar één dag. IV [ermans weer 1,59 gulder ie economische contro ienst van het ministerie v Iconomische Zaken heeft t( Inogtoe een twintigtal sup< markten beboet, die Nedc lands brood onder de minimi 'prijs verkochten. In West-Br [bant zijn er bij de gepolste l ij ven nog geen controles 'eest. Het Produktschap voor Gr pen, Zaden en Peulvrucht binnenkort overleg op gai brengen over aanpassing v< de verordening waarin de i limumprijs voor brood is vas gelegd. Het schap, dat stei jjecht aan handhaving van inimumprijs, wil ook het ro ge-tarwebrood onder de vero pening brengen. Deze stap van het schi JTRECHT (ANP) - De o roedend over de weigerir peer 18.000 in Nederland v en paspoort te geven. Dat folgens een woordvoerder va |et Inspraakorgaan Welzi; lolukkers is de regering g< [wicht voor druk van Indonr sië. Dat land heeft gedreig net een visumplicht voor al (ederlanders als de staatloz lolukkers een Nederlanc ispoort zouden krijgen. Het niet nakomen van de b< [ofte noemt de woordvoerdi m 'staaltje van onbehoorlij stuur'. Het inspraakorgaa inderzoekt de juridische mog< ikheden om tegen het beslu beroep te gaan. Tenslotte vraagt het ii [praakorgaan zich af of het k£ )UDE vechtjassen, geprezen pguisd om hun weerbarstig! pij hun afscheid van hun hart opmerkingen vinden we |en. George Washington wag panties, George Patton en Dot ('denten in scherpe bewoord (et Rode gevaar en Dwight Ei: ndustrieel-militair complex. Df e Rogers ('Ik ben maar eer Pin geld te verdienen als com Pynisch) verzette zich (nog ee penakkoord met de Sovjet-Uni f'ng zijn geloofwaardigheid zo i 'n de meeste Westeuropese ledeeld en ook de Amerikaans - onderschrijven. Sterker: Rc lening niet wenst te herzien. Ook al zit de generaal er in i 'in geneigd in die richting te rn de discussie over de 'Eur< yen heel wezenlijk geweest. -e9 gebleken bij de voorberei y>luit (plaatsen en tegelijkert de hoop een vermindering v -reiken). Hij heeft nooit zijn zorg over l r verregaande Amerikaans Sr-'h's':iaar 'S' or|der stoelen o jon strijdbaar en intelligent g Lfaren van een ontkoppeling I ensie- Hij heeft als eerste zi I a us van de Europese def< Lntimeri'<anen det Ijzeren Gor wy 'n' maar cle fr°ntlijn zoeke act if"EuroPa ma9 deze gen ,-st dankbaar zijn. Hij neemt L °Peanen nadenken over ee L®ea moment dat het macht L®' de beproeving ervaart om f aai Rogers kijkt sceptisch ,en wenst niet dat er riscico L Navo. Zijn twijfels en b Jfk!an9 'n herinnering blijver -ohtjassen snel te wijken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2