ïrformer Honderd jaar amusement in Nederland in beeld Op de bres voor 'eenvoudige artiest' Muziek om bij in slaap te vallen IkNOKKE/HILVERSUM - Het is al heel wat ja- Iren geleden dat Johnny Hoes voor het laatst op de lelevisie is gesignaleerd. ZEVENTIGJARIGE JOHNNY HOES VANAVOND IN 'NEDERLAND MUZIEKLAND' JACQUES KLÖTERS: SUBSIDIE NIET ALLEEN VOOR 'ECHTE KUNST' Betrouwbare misleiding Brandpunt over Zuid-Korea ZATERDAG I A 27 JUN119871 ZATERDAG 27 JUNI 1987 G1 laur). Hard nodig Iskoppen tering Come-back Zwarte Lola Tolk Bruiloften Geridderd „Ik voel me nu meer verbonden met an dere mensen die een ongeluk hebben ge had" Greg Lemond, wielrenner DE STEM riekenis krijgt die uitwijst boven ;elijke objecten in de werkelijk- t zal dan wel. Vermeld dienen ;e worden in dat Fredericianum ipecten van videokunst. Op zol- Fabrizio Plessi met speeltuin- i een marmerzagerij geïmiteerd, elgoot bestaat uit tientallen ;rmen, die via een beeldband r in beweging laten zien en ho- irukwekkender is de ritmisch imede beeldtoren van de Belgi- rie-Jo Lafontaine, die haar vi- en weet om te zetten in levende :n. Ie club' van twaalf architecten in gerie vertoont rond het thema de museum' lijkt nergens op. is het wel 'grappig' dat via de tl ingerichte kabinetten het be- dilemma/tegenstelling beeldend tar-architect tot uitdrukking elfs architecten als Rossi, Hol- tsas etc. hebben er op een Ma- lachtige manier grapjes utge- aarop de geattaqueerde maat niet zit te wachten. Design ver- de Kasselse optie, helemaal in iphis-sfeer en erger. Een tapijt ezaagde planken als patroon is leuk voor een cartoon. Kassei 'teling! Anton Pieck brouwde er Ijoor onze rtv-redactie Ivanavond is de zeventig-jarige schrijver-zanger er weer |en nog wel in het vooral bij de jongeren populaire pro- gramma 'Nederland muziekland' (Nederland 2, 19.12 lij zingt opnieuw het lied dat Ihem landelijk bekend maakte: I Och was ik maar bij moeder Ijiuisgebleven'. Maakt, na de Izangeres Zonder Naam en |',tanke Nelis nu ook Johny s zijn come-back in de hit- I parades? I Er is een grote honger naar Iprodukt van eigen bodem", zegt I Johnny Hoes in zijn apparte ment aan de Belgische kust in iKnokke. „Als het nationale re- Ipertoire geen kans krijgt om laaar buiten te komen, omdat Ihet in Hilversum niet wordt (gedraaid, dan horen de mensen (het niet en kopen het ook niet. (ze weten niet eens dat het he lstaat." Johnny Hoes heeft zijn leven (lang op de bres gestaan voor (het nationale repertoire. „Als Johnny Hoes er niet was ge- Iveest, had er helemaal geen Nederlandstalig repertoire be- (staan", omschreef Sjakie |schram ('Glaasje op, laat je rij- Iden') het werk van Hoes. uiten een luchtje gaat scheppen ekomen, is het bijvoorbeeld wél te waard om te kijken naar het werka gebouwde paviljoen. Op k vorig jaar waren de paviljoens er dan de kunstwerken daarin, ionsbeek gesproken: Thomas bouwde daar' een bunker. In en rond gebouwtje waarin je ijs e kunt kopen. Merz bracht de tallatie daarin aan. Deze rond- kunstenaar maakte er ook nog, er meer doodskoppen, een Vitto- !ole; heel kleurig en netjes. Een met veel tekst om uit te leggen. :sten gesproken: onder de archi- ;he inzendingen over het ideale was er één die de schilderijen icht naar de grootte van de bij teksten en de teksten had opge- ot de omvang van de schilderij- r gaat het om? Om het woord of ld? Daarom: stop! Bekijk zelf beelden, waarvan in dit verhaal :r dan tien procent werd aange- ede reis. menta 8 Kassei. Tot 20 septem- I elijks 10.00-20.00 uur. Cataloog en kleine gids DM 12. Toegang: (s ticket DM 10; tweedaags ticket j driedaags ticket DM 20 en sei- irt DM 80. 1 van het postmodernisme, er een jke dimensie aan wil geven. De ving mag geen clichés bevatten, i geen enkele vrijblijvendheid. In riling met het rollenspel op het >aat het hier om 11 van de per- i zijn optreden. Ik ben geen psV' I rapeut. Ik begin niet bij nul. j afspraken. Zeker, je kunt al ifflj rend op die afspraken wel bij nul en. Maar iedereen moet zich vet- en binnen de groep". de Kroon ziet de belangstellmê Documenta voor de performart' t als een wezenlijke kentering in ngstelüng. De hoos was in de ja; '82. Wat wel opvalt is dat aUerlet uen, die in die periode met n't ledium bezig waren, nu aanslui' teken bij groepen. Trad Totn' s uit Tilburg nog als individu op sel, de oud- Bredanaar Jacqu^ ppel en de Arnhemmer Arno Ar's in groepsverband op. Zo 00 de Kroon, die inmiddels met ex- in de Zaak in Groningen eu n Nijmegen liet zien dat de geie' tekentaal hem momenteel ook jeit. De critici reageerden daar sitief op. Nu Kassei nog. Lange tijd werd Hoes door de I platenbazen in de Randstad |metde nek aangekeken. In Bel gië werden zijn eerste liedjes op de plaat gezet. Toen in 1952 Eddy Christiani Johnny's 'Zee manshart' voor de radio zong lm er vraag naar het lied ont stond, raakten de Nederlandse (platenfirma's geïnteresseerd in (het repertoire. „Of ik het leuk vind om weer ■op de tv te komen? Het is voor loet eerst sinds 'De lach een traan shows' dat ik ja heb ge- (zegd tegen een verzoek om mee (te werken aan een televisiepro- gramma. Maar veel liever had |lk weer een programma als tijds gemaakt. Een mooie Ishow met allemaal Neder landstalige artiesten om me lheen. Die mensen hebben die (reclame hard nodig. Ze worden (tor de Nederlandse omroepen stiefmoederlijk bedeeld." Sinds 1963 leidt Johnny Hoes in Weert zijn eigen platenbedrijf Telstar. Zelf zong hij niet eens zo gek veel hits. Hij schreef ze veel meer voor anderen: voor Willy Alberti, Max van Praag, de Limburgse Zusjes, Anneke Grönloh en Rob de Nijs. Hij hielp artiesten als Leni Lud- wig, Frits Rademacher, de Zangeres Zonder Naam en la ter ook Normaal, Massada, de Frank Boeijen Groep, Doe Maar en het Deep River Quar tet aan platencontracten. En dat zijn nog maar enkele voor beelden. 'Hij was een smokkelaar' was de eerste hit die Hoes zelf zong, in 1956, samen met een Weerter buurtgenoot als De Twee Jantjes. In 1961 zong hij de Nederlandse versie van een Venloos carnavalsliedje, 'Och was ik maar bij moeder thuis gebleven'. Het zou een blij vertje blijken te zijn. Nu, 26 jaar later, zijn er zo'n 500.000 exemplaren van verkocht, een record dat nooit werd geëve naard in de Nederlandse pla tenindustrie. Andere door hem gezongen hits waren 'Blonde Greetje', 'Daar mag je alleen maar naar kijken', 'Vader, waar is moeder gebleven', 'Dat is het einde' en 'En van je hoempa'. Of Hoes een come-back gaat maken, durft hij zelf niet te voorspellen. „Soms merk je dat. Je voelt een ster stijgen. Of dat nu bij mij ook het geval is, weet ik eigenlijk niet. Vergeet niet dat de Zangeres en Nelis zijn blijven optreden. Ik heb al vele jaren niet meer op een podium gestaan. Ik heb dus ook weinig rechtstreeks kontakt meer ge had met het publiek." Johnny Hoes heeft zich, eigenlijk zijn hele leven lang, veel meer beziggehouden met het succes van anderen. „Ik vind het veel leuker als ik an deren in de schijnwerper kan Johnny Hoes: „De Holandse artiesten krijgen gewoon steeds minder kansen".- fotofehtragott zetten. Het feit dat we de laat ste jaren Arne Jansen en An neke Grönloh bijvoorbeeld te rug hebben gebracht doet me erg veel plezier. Maar vooral de iets eenvoudiger artiesten die normaal geen kansen krijgen, wil ik graag helpen. Het is toch fantastisch dat Eddy Wally nu een ster is in Nederland en Bel gië." Hoes heeft in zijn leven sterren 'neergezet'. „Toen Annie Heuts bij me kwam, zag ik meteen een Zwarte Lola in haar. En Eddy Wally was voor mij al di- rekt de zingende marktkramer. Leo Kuijpers was een zingende kastelein. Z'n Dikke Leo-image moest alleen nog uitgedragen worden." Eigenlijk is Johnny Hoes een beetje bij toeval in de muziek terecht gekomen. Hij was voor bestemd om handelscorrespon dent te worden. Na de HBS in de Rotterdamse havenwijk, haalde hij praktijkdiploma's Engels, Duits en Nederlands. In 1939 moest hij, als dienstplich tig militir een brug in Tungel- roy, bij Weert bewaken. Ser geant Johnny organiseerde feestavonden voor zijn colle ga's. Op een gitaar van een rijksdaalder begeleidde hij zichzelf, tot groot plezier van het peloton. In 1944 werd John tolk bij de Amerikanen en ook hen hield hij bezig, in ruil voor sigaret ten, drank (hoewel Hoes drinkt noch rookt) en chocolade. Zijn eerste liedje 'De cowboy-sol daat' vertelt over een cowboy uit Texas, die naar Europa kwam om voor de vrijheid te strijden en later thuis vertelt dat de blijheid van de bevrijde mensen ruimschoots de strijd waard was. Een Belgische muziekuitge ver zag wel wat in het liedje en het zangeresje Helma zette het op de plaat. „Tot mijn verba zing kreeg ik er nog geld voor ook. Daarom schreef ik meer cowboy- en jodelliedjes. Later begaf ik me ook op andere the ma's." Hoes opende in Weert, waar hij inmiddels was getrouwd, een zaakje in tweedehands mu ziekinstrumenten en grammo foonplaten. 's Avonds trad hij op bruiloften en partijen op en in café's en kermistenten door heel België en Zuid-Nederland. Van 1953 tot 1963 werkte hij bo vendien voor het grammofoon- platenbedrijf van multinatio nal Philips. Na een breuk met die maat schappij, richtte hij zijn eigen bedrijf, Telstar, op. Al snel maakte die maatschappij gou den platen aan de lopende band met regionale coryfeeën als de Heikrekels, het Radi Ensemble en later The Walkers en The Classics. Nadat Telstar in het begin van de jaren '80 de toonaange vende maatschappij was ge worden in eigentijdse Neder landse popmuziek, met groepen als Doe Maar, Toontje Lager en de Frank Boeijen Groep, volgde een terugval. Johnny Hoes: „De lichte mu ziek blijft een groot avontuur. Het is net een loterij. Je weet nooit vooraf wanneer een lied aanslaat of een artiest door breekt. Het blijft spannend en dat houd je actief. Je weet nooit AMSTERDAM (ANP) - Het amusement is altijd onderschat. Ten onrechte, want het heeft grote emo tionele waarde. Bovendien geeft het een beeld van de levende opvattingen en de heersende mentaliteit. Het is daarmee een soort spie gel van de tijd. Bevlogen praat Jacques I Klöters, 'amusementsdeskun- dige' bij het Nederlands Ij Theater Instituut in Amster- ham, over het onderwerp waar hij al 15 jaar intensief j mee bezig is: het ontstaan en he groei van het amusement in Nederland. Ter gelegenheid van het 00-jarig bestaan van Carré en het feit dat Amsterdam dit I jaar Culturele Hoofdstad van Europa is, stelde hij deze ge- ji sehiedenis op schrift. Op 1 juli wordt het boek '100 jaar amu sement in Nederland' bij de J opening van de gelijknamige tentoonstelling over dit on- herwerp in de voormalige stallen van Carré gepresen teerd. In zijn boek registreert Klöters de veranderende sa menleving in het midden van he vorige eeuw, de behoefte aan een andere organisatie van het vermaak dan de aloude kermis en de amuse- mentsvormen die daarom heen bestonden en de bloei tijd van het kritische cabaret, he nieuwe houding tegenover he overheden, satire, kritiek enprotest. Circus, kermis, va riété, revue, volkstoneel, ca baret, operette en musical, al heze genres worden in de con text van de tijd geplaatst en hoor middel van onder andere annekdotes en teksten van liedjes en sketches belicht. Klöters maakte daarbij een keuze uit de ongeveer 6.000 boeken, 20.000 liedjes, 10.000 foto's en meters knipsels en recenties over dit onderwerp die in het archief van het Ne derlands Theater Instituut liggen opgeslagen. Tijdens zijn zoektocht naar het verle den van het amusement trof hij ook belangrijke 'schatka mers' aan in de diverse ge meentearchieven in het land. Was voor veel musea en of ficiële instellingen op het kunst- en cultuurgebied het amusement vaak niet de moeite waard om er veel over te verzamelen, voor gemeen telijke archieven is alles even belangrijk: het kunstzinnige belang prevaleert daar niet boven andere belangen, aldus Klöters. Hij wijst daarmee meteen op een stukje 'discriminatie' waaronder het amusement steeds heeft geleden: het alle daagse en gewone karakter ervan maakte het als kunst vorm niet geaccepteerd. Dat heeft echter vooral een histo rische oorzaak. Van oorsprong hebben de beoefenaren van het amuse ment en de toneelkunstenaars dezelfde achtergrond: het waren rondreizende families die nauwelijks konden lezen en schrijven. Pas rond de eeuwwisseling ontstond een scheiding toen sommige groe pen probeerden het toneel op een hoger en kunstzinniger plan te krijgen. Er werd zelfs een toneelschool opgericht en het opleidingsniveau van de toneelspelers werd al snel be ter. De kloof tussen theater en amusement groeide. „De to neelspeler las boeken, terwijl de mensen uit het amusement Willy Walden en Piet Muyselaar als Snip en Snap: miljoenen betaald aan vermakelijkheidsbelasting. bij voorbeeld oefenden om op één vinger op een kogel te kunnen staan", illustreert Klöters. Voor amusement had je volgens hem ook eigenlijk geen opleiding nodig. Om een rol in een opera te vertolken zijn muzikaliteit en zang kunst een vereiste. Voor ca baret daarentegen hoef je he lemaal geen geschoolde stem te hebben om toch succesvol een muzikaal nummertje ten gehore te brengen. Een ander verschil tussen 'echte kunst' en amusement is dat bij laatstgenoemde vorm het publiek 'de baas' is. Het idee van 'de mensen hebben ervoor betaald en hebben dus recht op een leuke avond'. Het meest belangrijke onder scheid tussen beide vormen is echter het financieel-econo- mische aspect. Theater werd na de oorlog door de politiek belangrijk genoeg gevonden om het te subsidiëren. Amusement daarentegen wordt be schouwd als iets dat niet ge steund, maar juist 'geplukt' dient te worden en waar zelfs ook veelal belasting, de zoge noemde vermakelijkheidsbe lasting, over betaald moest worden. „Neem Snip en Snap des tijds. Die hebben echt miljoe nen guldens vermakelijk heidsbelasting betaald in de loop der jaren. Als René Sleeswijk nog geleefd had, had hij vast geclaimd met zijn revues een belangrijk deel van de Stopera te hebben betaald", lacht Klöters. Hij vindt het overigens aperte onzin dat de overheid het onderscheid tussen kunst en amusement zo benadrukt door 'a priori' niet met geld over de brug te komen als er het naamkaartje 'amusement' opzit. Te meer omdat de laatste jaren toneel en amusement steeds meer met elkaar ver weven zijn. Het toneel ver werkt veel 'amusements-ele- menten', zoals circusactige optredens en dergelijke, in zijn produkties. Een verande ring die onder andere door Bertolt Brecht, 'die zeer ge fascineerd was door het amu sementswezen' is ingezet. Klöters: „Het is daarom te genwoordig niet goed meer uit te maken of er sprake is van amusement of kunst. Het hedendaags theater is een collage van technieken, waarbij veel gebruik wordt gemaakt van de moderne my thes. En dat is allemaal af komstig uit de amusements cultuur".. Tegelijkertijd krijgen veel vormen van amusment ook een steeds 'hoger' niveau. „Goede amusementskunst blijkt, daar waar het het ge wone - en incidentele karak ter overstijgt, echte kunst te zijn die een diepe indruk maakt". Daar mag de over heid ook best van doordron gen zijn en er iets voor doen om het te behouden, meent hij. Klöters denkt daarbij aan bij voorbeeld het beschikbaar stellen van garantie- en pro jectmatige subsidies voor amusementsprodukties. „Het maken van amusement kost onzettend veel geld. Daar be schikken veel jonge amuse mentsmakers nu eenmaal niet over. Velen worden daar door rechtstreeks in de armen van de commercie gedreven en gedwongen zichzelf te 'verkopen' bij allerlei spel letjesprogramma's". Hij pleit er daarom voor dat amusementsmakers ook een kans krijgen door voor hen ook een vorm van onder steuning mogelijk te maken. Klöters: „Zeker gezien het feit dat het amusement in de loop der jaren toch een heel eigen plaats heeft weten te veroveren. Dat heeft de ge schiedenis toch wel duidelijk gemaakt". wanneer je scoort. Maar ik vind wel dat het voor een Ne derlands muziekbedrijf steeds moeilijker wordt. Super Chan nel, Sky Channel en RTL drin gen steeds meer Engelse en Amerikaanse produkten aan ons op. De Hollandse artiesten krijgen gewoon steeds minder kansen." Toch is er volgens hem be hoefte aan. Als voorbeeld ver telt hij dat Dikke Leo en Jan Boezeroen weer een 'Lach en traanshow' hebben georgani seerd. „De zaal was te klein. Anneke Grönloh, Toby Rix en Eddy Christiani doen een toer- neetje voor De Zonnebloem, voor vijftig-plussers. De men sen breken de tent haast af." In april werd Hoes geridderd in de orde van Oranje Nassau. „Ik ben ontzettend blij met die on derscheiding. Ik vind het een hele eer. Alleen had ik het ge weldig gevonden, als het twee jaar eerder was gebeurd. Dat was mooi geweest voor mijn vrouw. Want zij was de spil waar alles om draaide. Zij en later mijn dochter Jacquemine, hebben steeds het organisatori sche deel voor hun rekening genomen. Ik ben misschien wel het creatieve talent geweest, mijn vrouw ving me altijd op. Ze was er altijd. Vooral in het begin hebben we het best vaak moeilijk gehad. We hadden die onderscheiding samen moeten krijgen. Desnoods had ik hem in tweeën gezaagd. Zij hoorde erbij. Ze heeft er net zo hard aan gewerkt als ik." De ridderorde was voor een aantal Hilversumse disc-joc- keys aanleiding 'Och was ik maar bij moeder thuis geble ven' uit het stof te halen. Het 26 jaar oude lied was de afgelopen weken weer veelvuldig te ho ren op de radio. Tijdens zijn tv-optreden vanavond, waarvoor de opna men woensdagavond in Roer mond plaats hadden, laat Johnny Hoes zich visueel bege leiden door de Anseltaler Musi- kanten uit het Zuidlimburgse Schaesberg. „Dat is een aardig groepje bij onze maatschappij, dat in het zuiden veel succes oogst. Op deze manier kan ik die mensen ook eens een keer op de televi sie brengen." U mist al een tijdje de STER- spot van Koos Postema? U weet nu niet meer wat u met uw spaargeld moet doen en hoe u ook al weer de Post bank moet bereiken? Dat komt zo: de Reclameraad heeft de reclamespot verbon den. Het mag niet meer want 'het lijkt te veel op een actua liteitenprogramma'. De rechter meent dat er men sen zijn die denken dat vlak voor of na het Journaal plot seling een half minuutje 'Achter het Nieuws' wordt uitgezonden en dat elk woord daarin gebaseerd is op de ab solute waarheid. De verdedi ger van de Postbank kwam aanzetten met een NIPO-on- derzoek, waaruit blijkt dat het publiek de spot heus wel herkent als reclame. Maar de rechter oordeelde anders. Alles draait om het image van Koos Postema, zijn 'be trouwbare uitstraling', zoals de advocaat van de Postbank het ontroerd noemt. De Re clameraad schuift hem 'de al lure van objectiviteit' in de schoenen en de Postbank zou dat gegeven gebruikt hebben voor reclame-doeleinden. Misleiding dus en dat mag niet volgens artikel 6 van de Voorschriften voor de Neder landse Etherreclame. Koos Postema was ooit een van de sociaal bewogen ge zichten van de VARA-ru- briek 'Achter het Nieuws', hij deed 'Een groot uur U' en leidde NOS-discussies. Maar de laatste jaren ziet hij meer in amusement. Hij speelt nu rollen, hij is bij voorbeeld de bovenmeester in 'Klasgeno ten'. Hij werkt voor Veronica en heeft zich allang verlost van de zware druk van die 'allure van objectiviteit'. Daarom mag hij best reclame maken, vind ik, net als de en tertainers André van Duin, Ton van Duinhoven en Sjoukje Hooymaayer. Koos wil na al die jaren af van die 'betrouwbare uitstraling', hij wil gewoon onbetrouwbaar zijn als hij daar zin in heeft, net als elke andere Nederlan der. Een andere vraag is waarom Postema mee wilde werken aan de Postbank-spot. Hij kan natuurlijk zeggen dat de Postbank oorspronkelijk een socialistisch idee was en door PvdA-minister Duisenberg overeind is geholpen. Maar dan zouden de mensen hem misschien nog gaan geloven ook op zijn eerlijke gezicht. Nee, Koos Postema wil graag veel geld verdienen en wie veel verdient, heeft natuur lijk een bank nodig, de Post bank bijvoorbeeld. Maar als iedereen die veel wil verdie nen gestraft wordt dor de Re clameraad of een andere raad, dan is er nog heel veel werk te doen in Nederland. De strenge heren van de Re clameraad gedragen zich als ouderwetse dominees die fiet sen op zondag verbieden, ter wijl iedereen vrolijk dag tochtjes met de auto maakt. Als een bekende Nederlander zich wil aanstellen in een STER-uitzending moet dat kunnen. Kees Brusse mag voor de Shell werken, Jan Brusse mag cognac aanprij zen en eventueel mag Peter Brusse ons straks wijzen op de kwaliteit van het blad El sevier. Reclamemaken is een inter nationale zaak geworden, de Nederlandse grenzen bestaan niet meer, onze kruideniers regeltjes worden weggevaagd in dit kabel-tijdperk. Terwijl de Reclameraad uren verga dert over het probleem Poste ma, halen de Nederlandse ad verteerders slimme stunts uit zonder zich ergens aan te sto ren. Ze plaatsen hun spotjes vrolijk op Sky Channel. Re clame voor Ariel, Dixan en zelfs Witte Reus wordt in ge brekkig Engels nagesynchro niseerd. Het zijn puur Neder landse produkten en Brink man zou alle reden hebben deze tactiek te verbieden. An dersom is het ook niet pluis: er zijn adverteerders die een Engelstalige spot in de Ne derlandse STER brengen ('A giant Suzuki! A giant Suzu ki?') en niet de moeite nemen voor een vertaling te zorgen. Als Koos Postema nu eens in het Engels over de Postbank gaat zitten opscheppen? Kan dat dan wel? Deze week werd bekend dat ons kijkgeld niet omhoog gaat. De rol van de STER wordt dus nog belangrij ker. De omroepen zijn al gewend aan het zwevende blok op Ne derland 1 en gebruiken dat blok om een spannende aan kondiging te maken voor het programma erna. Er komen meer van die zwevende blok ken. Weinig kijkers zullen zich daar aan storen en brinkman wrijft in zij han den. Misschien klaagt de Re clameraad dat ze nu zoveel moeten controleren. Laten we elkaar geen mietje noemen, zeggen we dan in het Nederlands. Waarom maken we ons druk over de commer ciële neven-activiteiten van Objectieve Koos? De hele Ne derlandse omroepwereld is bezig plaats te bespreken in een nieuw, lucratief commer cieel bestel. TROS, AVRO en Veronica kunnen zo over stappen, ook de NCRV blijkt niet afkerig te zijn en de VA RA, die 'Zeg 'ns AAA' door Ikea in elkaar laat timmeren, wil straks heus wel zaken doen met adverteerders. Koos Postema ligt gewoon een paar jaar voor op zijn vroegere werkgever, de VA RA. Dat is alles. Door Tom Smeets Muziek om bij in slaap te vallen. Dat kan zonder overdrij ving worden gezegd van de pas uitgekomen 'Landscape se ries', een serie langspeelplaten die onder het motto 'New age' het licht heeft gezien. Slaapverwekkende klanken, werkelijk. En dat is geen kri tiek, integendeel. Het is zelfs een compliment. 'New age' wil niets anders zijn dan een mu ziekvorm die dromerigheid op roept. Het is muziek voor rust en ontspanning en te gebruiken bij bijvoorbeeld medidatie, yoga of massage, maar is na tuurlijk ook geschikt voor ro mantische momenten. Het is een nieuwe muziek- HILVERSUM (ANP) - In KRO-televisierubriek Brandpunt is vandaag (Ned. 1, 21.15 uur) een uitgebreide reportage over de roerige situatie in Zuid-Korea te zien. Voorts aandacht voor de overweldigende belang stelling voor de popconcer ten van Prince. In het NOS-televisiepro- gramma Het Capitool wordt zondagmiddag (Ned. 2, 12.00 uur) gediscussieerd over de vraag in hoeverre de politiek zelf schuld heeft aan de zoge noemde 'overbelaste democra tie'. Naar aanleiding van de visserij fraude wordt onder lei ding van Maartje van Weegen 'macht en moraal' nader beke ken door het D'66-Tweede-Ka- merlid H. van Mierlo, A. Bren- ninkmeijer, administratief rechter in Arnhem en Th. Joe- kes, Tweede-Kamerlid voor de WD. vorm tussen klassiek en pop. 'New age' is door het vakblad Billboard bedacht. Daar zijn ze gewend alle muzieksoorten in hokjes in te delen, die dan ook allemaal van eigen hitlijsten zijn voorzien. 'New age' is nog iets: het is de muziekvorm met de grootste groeimarkt na de compact disc. 'New age' startte zo'n tien jaar geleden in de Verenigde Staten. In eerste instantie vond de ver koop plaats via de niet traditio nele kanalen, zoals boekhan dels, universiteitswinkels en postorderbedrijven. De enige promotie was de mond-op- mond-reclame. Een 'New age'- lp van pianist George Winston behaalde in Amerika zonder noemenswaardige radio- en perspromotie een verkoop van meer dan 700.000 exempla ren. In Amerika is er sindsdien onderzoek gedaan naar de ko- persgroep: vanaf 25 jaar, beter geschoold, liefhebbers van pop, klassiek en jazz en verder zo wel de zogenaamde 'yups', als mensen met een alternatieve leefwijze. En ook: kritische ko pers, voor wie kwaliteit en imago op de eerste plaats komt en niet de prijs. De in Nederland uitge brachte serie lp's is uit Enge land afkomstig. In alle gevallen heeft Tom Newman als produ cer/arrangeur een vinger in de pap, een man die in het verle den zijn sporen verdiende als producer van onder meer Cat Stevens, Leo Sayer, John Cale en Mike Oldfield. Tom tekende ook zelf voor twee lp's, 'Bayou moon' en 'Aspects'. Boeiende, vaak mysterieuze klanken. Het zou filmmuziek kunnen zijn.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 29