DE STEM iet de muiten npina iurt vertelt u alles IC en eau Gratis brochure ZATERDAGIH 27 JUN119871 m ii m ii mi .dijkstra III II III II III u de Kruis Bingo ing dansen eting eting ing <g schieting Electro restposten Fuchsia lief hebbers opgele ng Monky Bounce De Kringloop beurs orlog in de Perzische Golf. Irak contra Iran en Allah's zegen over de Exocets. Drie honderd schepen getroffen, waarvan meer dan helft gezonken. Veel doden en gewonden. Reagan wil de olie-aanvoer beschermen met Amerikaanse-oorlogs- schepen, maar de Golfoorlog op zee is al lang geen tankeroorlog meer. Het is een onbeperkte oorlog ge worden; schieten op alles wat drijft. Voorbij de Straat van Hormoez heerst de wet van de jungle. Daar, tus sen de eilandjes en boorplatforms schieten plots bootjes te voorschijn, gewapend met raketwerpers en machine-geweren. Ze vragen niet, antwoorden niet. Ze schieten alleen. 200 Procent gage voor de zeelui met kogels als bonus. Kapitein Jacob de Fouw uit Vlis- singen kreeg het allebei. Het verhaal van de raid op de Corriedale Express, het vlaggeschip van de Bres- kense rederij Vroon. 56.000 Schapen Aardige knal IV6»e'v (Sct Tl «sssfesöSs: Iti Vergiet US Warship 40 Bescherming geheel nderen. es. Dis- bemid- rijftarief Voor ial-inko- \i. Kins- 535 BG 97000. Wi| verzoeken adverteJ ders, die adverteren nï brieven onder nummer i toezeggen: „foto's retourneren en/of altllH zullen antwoorden" hi toezeggingen ook oaa werkelijk na te komen. V. singels v. uitst. maatsch niveau. Tel. 02518-54211 EENV. werkm.,leeft. 57 i. schuldl. gesch., zkt. kgS nism. met eenv. vrouw, om samen gelukkig te worden huw. niet uitgesl., leeft 50! 60 jr. Br. m.f.o.e.r. 0nr 902234. ird in stemmen en reviseren en vleugels. Vakkundig, be- delijke tarieven. Telefoon 01158- 3765 26 juni: >6-59-93-68-43-49-95-97-40-13-15-t I-37-64-35-92-73-06-50-24-05-52-70- 1-63-58-51 -86-67-48-71 -25-39-78-76- 1-55-11 -77-82-41 -85-53-36-62-33-38 100252. 070-846602. n uni uur. bm 20.00 idbouw" vleesprij- I 27 juni ng van show, Café ,,'t ansteen Zondagavond 28 juni met medewerking Disco „Limpi". aanv. 20 u. in Café ,,'t Centrum" St. Jansteen. te St. 27 juni, ipenings- beker im" te St. 28 juni, 50,- inv. 20.00 Kroon", |uni Zuiddor- aanv. Zat. 27 juni in Café De Kroon te Hul aanv. 14.30 u. 50,- gr tis. 1000 art. Lijst aan- Luvema b.v., Postb 7703, 6067 ZG Linne (L tel. 04746-2227 en 2770 Catalogus met 1092 soo ten stekplanten wordt toegezonden na ontvang van 3,- aan geldii postz. of door storting giro 449257 of bankr 644414111. Prijs der ste ken 1,- in 5 Vb cm. pot Bloemenhal Eeuwige Le te, Langestraat 53, 45' ZG Hoek Z.VI. Tel. 011» 1468. P9 café-zaal terzande. u. 25,- café-zaal terzande. u. f 25,- OSt ider welk kei op I. 09- H.H. organisaties: voor uw evenementen Ned. mooiste luchtku sens. Tevens suikerspi popcorn. Vraag offerte. Tel. 01670-64649 Aan- en verkoop, ben» deling van nieuwe- en bruikte goederen Kringloopbeurs, Wilhel" nastr. 82a, St. Janstee Tel. 01140-10257. deksels van de vijf sma- kers fruityoghurt. reis naar Parijs, een ijs- een kookboek. Win zeker 2 liter-beker Campina les over. JONGE vrouw, 31 jr. men kind zoekt langs, deze onsympathieke weg serieuze kennismak^ met werkende man (geaj bartype) Brieven met tot. onder nr.903331 v.d.bl. Door Paul de Schipper De nacht van 15 op 16 april 1987 zal de mannen van de Breskense rederij Vroon lang heugen. Eerst dat telegram via Ra dio Koeweit, daar ver weg aan de Perzi sche Golf, 11.45 uur lokale tijd: „MS Corriedale Express - attacked by un known speedboat - all crew alive - mas ter". De kapitein meldt een aanval. Er zijn geen doden. Dan om 11.50 uur een telefoontje van Dubai Radio: „Mayday-bericht ontvan gen van het motorschip Corriedale Ex press. Het schip wordt beschoten, staat in brand en maakt water. Verder nog geen bijzonderheden bekend". In het kantoor van Vroon helpt Frans van Dongen een crisiscentrum bemannen. Van Dongen is vlootmanager van Li vestock Express. Maritiem veetransport is de belangrijkste activiteit van het Zeeuwse bedrijf. En de belangrijkste handelsroute voor veevervoer loopt door 's werelds gevaarlijkste zeegebied: de Perzische Golf. Risico of niet, in de Golf is geld te verdienen, ook nu nog. En waar met vervoer te verdienen valt zijn traditiegtrouw de Hollanders, ook reder Piet Vroon. De Corriedale Express is z'n vlaggeschip, 182 meter lang, een drijvend veehotel, dertien dekken hoog. Die dag en de daaropvolgende nacht verlaat Van Dongen de telefoon nauwe lijks. Smit Internationale belt al uit zich zelf om slepers en blusboten aan te bie den. De boten van het Rotterdamse be drijf liggen op station in Dubai. Van Dongen praat met de havenautoriteiten van Damman. Ook Britse bergers bieden hulp aan. Van Dongen weet nog steeds niet wat er precies aan de hand is, denkt aan de verwoestende inslag van een Exo- cet-raket, aan metershoge gaten in de scheepsromp, aan een dodelijke ravage onder de lading schapen. Om 12.30 uur heeft 'het kantoor' voor het eerst direct contact met de 'master' op de Corriedale Express. Wat is er gebeurd? Een verslag. Op 28 maart verlaat de Corriedale Ex press de Australische haven Adelaide met aan boord 56.000 schapen, bestemd voor de havens van het Arabisch schier eiland: 16.000 voor Oman, 30.000 voor Koeweit en de rest voor Damman in Sa- oedi-Arabië. Op de brug van de Corrie dale Express staat kapitein Jacob de Fouw uit Vlissingen, 52 jaar oud, van ge boorte een Bressiaander. Hij kent de route, vaart al vijf jaar op de Golf. In de ochtend van 14 april lost de Corriedale Express in Muscat, de haven van het sul tanaat Oman, een haven met moderne faciliteiten, in omvang vergelijkbaar met Vlissingen. Nog diezelfde dag, rond 23 uur, pas seert de Corriedale Express de Straat van Hormoez, de dertig mijl brede toe gang tot de Perzische Golf. Het schip volgt zorgvuldig een koers die voorge schreven wordt door het lokaal gehan teerde verkeersscheidingsstelsel. Afwij king van die koers is strafbaar en komt in Oman als misdrijf voor de rechter. Eenmaal buiten 'de straat' verlegt de De Fouw de koers 'om de west' richting Du bai en Qatar. Vervolgens zal hij naar de noordwestelijk gelegen haven Al Koe weit varen. Vroeger lag de vaarroute door de Golf meer oostelijk, via de diepere wateren onder de kust van Iran, maar dat is nu oorlogszone. Op brug van de Corriedale Express vaart de roerganger een koers die op veilige afstand van die zone blijft, circa zes tot tien mijl er buiten. De zui delijke route voert door een gebied met meer ondiepten, veel boor-installaties en een minder goede kustverkenning. Hele stukken zijn nog niet eens in kaart ge bracht. Alle koopvaardijschepen kiezen deze weg, uitgezonderd de olietankers die bestemd zijn voor het Iraanse olie eiland Kharg. Ook de Amerikaanse vloot houdt zich op in deze internationale wa teren. 11.38 uur. De Golf, prachtig mooi stil weer. De Corriedale Express noteert een snelheid van 17 mijl. Het schip bevindt zich juist oostelijk van het eiland Sirri, dwars van Aboe Dhabi. Kapitein De Fouw zit in z'n hut. Hij hoort een klap, rent naar de brug. De aanval op de Cor riedale Express, een weerloze neutrale koopvaarder, varend in internationaal water, is begonnen. Het relaas van kapitein De Fouw: „Die eerste was een aardige knal. Hij sloeg in op het voorschip. Ik zag twee speedbootjes vanachter dat eiland ko men, op het ene stond een raketwerper, op het andere een mitrailleur. Via kanaal 16, de noodfrekwentie van de scheepsra- dio, heb ik ze opgeroepen, maar ze zei- 'Mayday' in de Golf rto* *4,acW' A i oftdon, w COfcfc*- fcc\ucs M>f sW'»"" „[C .qoI icd- :icd \U ,acsut- uw' V coMiofL viaftieö dent- CSc btaiwE the48 compV' ihd imp \a4< pc< m> te S60V' ossicle jucing1 st >tet»' it ystaah5' ,eyot>- 5 San "tlx vo speci" .5 be p* „m p0«M eaC°vcs were »^'.°tewagc Een lijstje uit Lloyd's Weekly met daarin de belevenissen van de Corrie dale Express. den niks, ze vroegen niks, ze schoten al leen maar. Geen antwoord, alleen maar raketjes. Ze bleven aan bakboord op zo'n vijfenzeventig meter naast ons va ren. Nou lagen ze nog al te deinen op onze boeggolf en dan schiet je niet zo lekker, dus zo misten er wel een paar. Dat hadden ze wel in de gaten en ze zwenkten weg en kwamen weer terug, binnen de boeggolf en vlak onder het schip. Nu is dat een ongunstige hoek, want dan moet je recht omhoog schieten wil je echt wat raken. Op de romp mik ken haalt niet veel uit. De Corriedale Ex press is een ontzaglijk sterk schip met een dubbele huid tot aan het hoofddek, gevuld met beton. Gezien de munitie die ze verschoten, richtten ze daar niet zo veel schade aan. Het meeste ketste af. Dat zagen ze zelf ook wel, dus hebben ze de rest maar via de patrijspoorten de ac comodate binnen geschoten. Toen we een voltreffer kregen op de brug, dacht ik dat we in brand stonden, maar ze raakten precies de kist met rooksigna len". Lor"110 U°yd De Fouw staat op dat moment nog steeds op de brug, vlak naast de houten buitendeur. Daar, aan bakboord, houdt hij de aanvallers in de gaten. De 43 kop pen tellende bemanning die op dat mo ment vooral bezig is met het verzorgen van de dieren, vlucht naar stuurboord. Tevergeefs probeert de Fouw contact te krijgen, met z'n belagers. „Ik heb ge vraagd: zijn jullie van Iran of van Irak? Moeten we stoppen? Geen reactie, alleen maar schieten". De aanvallers zien hem staan achter het glas, microfoon van de scheepsradio in de hand. Hij heeft de raid zojuist gemeld aan radio Koeweit, de zender die zich het eerst meldde. Dan slaan nieuwe mitrailleursalvo's in op het brugdek. Via de korte golf zendt De Fouw een 'mayday-bericht' uit: „De VHF ja, dat moest wel, want de radiohut was al kompleet in elkaar geschoten". Het noodsein wordt opgevangen door Dubai Radio en bereikt zo Breskens. Een van de schepelingen meldt lekkage. De Fouw geeft orders: „Stop de machi nes" en „Klaar maken om het schip te verlaten". „Ja", zegt hij achteraf, „dat moet je wel doen. Zo'n schip is één grote doos. Als er eenmaal water in komt dan gaat ie heel snel naar beneden". 11.50 uur. De Corriedale Express ligt bijna gestopt, maar het schieten gaat nog door. „Eer we stil üggen, ben je een kwartier verder. Toen we langzamer gin gen varen konden ze ons heel makkelijk bijhouden én ze konden rustig mikken. Ze hebben nog wat raketjes in de op bouw op het achterschip geschoten en ze zijn nog een keer met de mitrailleur langs gekomen. Toen waren ze los van hun munitie en zijn afgezwaaid richting Iran". Van een drijvend veehotel tot een drij vend vergiet. Achthonderd mittrailleur- inslagen en dertig rakettreffers telt de bemanning van de Corriedale Express bij een eerste inspectie. De raketten zijn van beneden naar boven door het schip geslagen: door de scheepswand naar bin nen, boven de dubbele huid, dwars door de dekken waar de schapen staan, onder weg verderf zaaiend. Dode schapen, ver nielde voeder-installaties en lekke drink watersystemen. Luchtkokers zijn com pleet van het dek afgeblazen. Achterop is het een al even grote bende. De witte op bouw is geblakerd, de brug zit vol kogel inslagen, drieëntwintig hutten doorzeefd, de wanden ontzet. De Filippijnse matrozen vinden resten van Engelse en Russische munitie. Kapi tein De Fouw heeft de rommel bewaard in een doosje. Z'n nuchtere conclusie: „De internationale wapenhandel doet goeie zaken daar in de Golf, iedereen hoor. moet je zien die kogelpunten zien. Dat gaat door staal van een centi meter dik, 'piercing ammunition' noe men ze dat. Dat hebben ze met een ma- chinegweer door een patrijspoort naar binnen geschoten". 11.55 uur. Snelheid Corriedale Ex press nog ongeveer 7 mijl. De machines worden weer gestart. De gezagvoerder heeft opdracht koers te zetten naar Damman. Via de radio melden de sleep boten van Smit Lloyd zich om hun hulp aan te bieden. De Fouw zegt 'Nee be dankt' en verzoekt de bergers te zwijgen om zodoende de radio-verbinding met Damman open te houden. 13.00 uur. Aan de horizon verschijnt de grijze silhouet van een groot onbekend oorlogsschip. Kapitein De Fouw zoekt contact, vraagt of hij moet stoppen: „Ik dacht dat ie het werk van die andere ploeg af kwam maken, maar het bleek een Amerikaan, US warship 40. Hij kwam kijken of we gewonden hadden. Die Amerikanen kruisen daar voor Ras Tanoera heen en weer. De Stark, die ze met Exocet geraakt hebben, deed dat ook, dat was nummer 37. Die Ameri kaan bleef bij ons. Hij heeft de radio communicatie met de buitenwereld ver zorgd. Meer mocht-ie niet doen. Na een uur zei hij 'Good luck' en vertrok weer. Wij zijn de zaak aan boord gaan bered deren de schapen verzorgen, de dode dieren opruimen en de hutten oprui men 20.40 uur. De Corriedale Express gaat op de rede van Damman voor anker, maar niemand mag van boord. Duikers van de kustwacht van Saoedië-Arabië in specteren de huid van het schip op zoek naar mogelijke kleefbommen. Dan pas mag het schip de haven binnen om de la ding schapen te lossen, die inmiddels doorverkocht is. De Saoedi's die aan boord komen, zijn zeer streng: 'niemand de wal' op en 'geen foto's'. Een schade- expert van Lloyds verzekeringen mag zelfs van de schade geen foto's maken. Aan boord bevelen de Arabieren dat alle fototoestellen open moeten. Ze verzege len de drankkast en trekken de laden in de hutten open. Kiekjes van de vrouw thuis in bikini scheuren ze kapot. Het zijn de op ortodoxe islam-uitleg geba seerde regels die in het hele Golfgebied van toepassing zijn. Na een noodreparatie vertrekt de ge kwetste veeboot naar Singapore en gaat daar veertien dagen in het dok. Weken na de beschieting komt kapitein De Fouw thuis in Vlissingen. Kwaad is hij, woest, nog steeds: „Ik zou ze eigen handig de nek omdraaien. Je vaart in in ternationaal water en dan komt er zo'n stelletje je schip in puin schieten, probe ren om 43 mensen uit te moorden. Dat is redeloos. Had ik een handgranaat gehad, dan had ik op dat moment heel ver kun nen gooien. De bibbers nee, die heb ik niet gehad. Ik stond op de brug en ik zag dat ze die raketten niet op mij richtten, maar meer naar voren op het schip weet je, ik heb de oorlog nog meege maakt, dagen in de schuilkelders geze ten, toen ze Vlissingen bombardeerden. Misschien dat ik daarom niet bang was". De vaarroute waar de Corriedale Ex press werd aangevallen, is geen oorlogs gebied. Wel geldt voor dit deel van de Golf een extra scheepsverzekeringspre- mie van 25 procent en bemanningen die er varen krijgen dubbele gage. „Nee, geen oorlogsszone, maar de kogels vlie gen je er om de oren. In de Golf waren wij nummer 300 die werd aangevallen. Veel van die schepen zijn gezonken, an deren hadden doden. Wie die aanvallers zijn geweest, weten we nog steeds niet. Niemand heeft het opgeëist. In Dubai dachten ze aan een commando-eenheid. Nou, ze hebben aardig wat munitie ver spild. Als ik hun commandant was ge weest had ik ze als knoeiers aan de hoog ste boom laten hangen". Kapitein De Fouw vindt dal de koop vaardij in De Golf beschermd moet wor den: „En niet alles aan de Amerikanen overlaten. Dat is een halfzachte Jan Sa- liegeest. De Amerikanen zijn altijd de kwaaie honden tot we ze nodig hebben. We zouden onze eigen marine daar naar toe moeten sturen in plaats van ze naar Japan te laten varen met zakenlui. De marine in de Golf is ook bevordering van onze economie. Ik weet zeker dat, wanneer daar de marine de vloot be schermt, Vroon er zo vijf of tien schepen bij koopt, onder Nederlandse vlag. Onze marine is toch ook opgericht om de koopvaardij te beschermen. Michiel de Ruyter moest de Middellandse Zee open houden tegen de Algerijnse kapers, de Golf moeten we ook open houden, an ders lever je je zelf als westerse democra tieën over aan redeloze terreur en ge weld". Op de rede van Singapore en in de ha ven Karfakkan buiten de Straat van Hormoez. Daar liggen de tot wrak ge schoten schepen. Tankers en koopvaar ders, gaten in de romp waar je met een veerboot binnen kunt varen, de opbouw finaal in elkaar geschoten. In eerste in stantie leek de Golfoorlog slechts een versnelde sanering van overtollig tanker tonnage. Nu is het een onbeperkte oor log geworden, waarbij ook vreedzame koopvaarders vogelvrij zijn, schepen van alle maritieme naties. Eind mei meldde Lloyds de eerste aanval op een Rus: „De 10.000 ton metende Ivan Koroteyev is aangevallen door onbekende kleine vaar tuigen en getroffen door raketten en ma- chinegweervuur. Het schip was op weg naar Damman en bevond zich op het moment van de aanval oostelijk van Qa tar". En net als bij de Corriedale Express stond er onder het bericht: „Niemand heeft tot nu toe een maritiem doel opge- reist". De Golfoorlog gaat door, het wachten is op de volgende 'mayday'.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 25