L cus iPT neemt belang in Spaans telecommunicatiebedrijf mm 'taat heeft nog geld tegoed van RSV ECONOMIE IMERIKAANSE VLIEGTUIGREUS PROBEERT PLAATS OP MARKT TE HEROVEREN -Langstelling groeit voor kolengravers waring (m/v) bv füfiTEM FINANCIËN/ECONOMIE ZATERDAG 20 JUN11987 NIEUWSOVERZICHT Aegon leent 100 miljoen dollar Herfinancieringsakkoord met banken rond British Telecom: twee miljard pond winst Hypothekenmarkt vorig jaar sterk gegroeid EG vierde olieproducent in de wereld Reagan benoemt nieuwe SEC-voorzitter Zuidkoreaanse vestiging in Almelo Sabena ziet winst fors dalen _A53. atenbouw en Regeltechniek en Icties Automatisering, de chemische, pe- lenindustrie. Het be- n aan de eisen van rprogramma's. g van bestaande in- levers gewenst. S.'ers met een prak- A. A. van Bakel, tel. dsalaris en "ig- <an deel lure. inhoud lien met de telefoon t met rwacht ink, j is een landelijk oor luchtbehandeling, n energietechniek in rie en offshore, oedrijf in eigen atoren en lawaai- ïtechniek bestaat voeringsgroep. tat behoefte aan een ÉVERSUM (ANP) - APT, de t venture voor telecommuni- Jtje die is gevormd door AT T 'philips, neemt een meerder- Mjjdsbelang in een nieuw te vor- Kn Spaanse telecommunicatie- Kerneming. Mjrtoe neemt APT samen met het «aanse telefoonbedrijf Amper een E van de activiteiten van Marconi Boeing: nog steeds de sterkste T11 Espanola over. Bovendien gaan 450 van de 1.270 werknemers van Marconi over naar de nieuwe onderneming. Het plan is in overleg met de Spaanse regering opgesteld. Voor APT is van belang dat het be drijf met deze transactie toegang krijgt tot de Spaanse telefoniemarkt. APT mag de komende jaren appara tuur gaan leveren aan Telefonica, de Spaanse telefoonmaatschappij die het monopolie heeft bij het verstrekken van orders voor de Spaanse telefoon- markt. De huidige eigenaar van Marconi, het Franse telecommunicatieconcern Alcatel, dat werd gevormd door het samenvoegen van de telecommunica- tie-activiteiten van ITT uit de VS en CGE uit Frankrijk, kan zich nu te rugtrekken uit Marconi, dat door het moederbedrijf als een niet-levensvat- bare onderneming wordt gezien. De rest van de activiteiten van Marconi, die voornamelijk op het terrein van de defensie-elektronica ligt, wordt overgenomen door de beleggings maatschappij Gestiher. Die is van plan om vervolgens weer de helft over te doen aan een buitenlands be drijf. Alcatel heeft beloofd 11,89 miljard peseta's (190 miljoen gulden) ter be schikking te stellen voor het afschrij ven van de schulden van Marconi en voor het doorbetalen van de werkne mers tot het einde van het jaar. De nieuwe telecommunicatie-onderne- ming zal in de loop van het volgend jaar van start gaan en APT en Amper zullen er ongeveer zestig miljoen dol lar in investeren. ie Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing verwacht dat tot het jaar 2000 voor ongeveer 250 miljard gulden aan liegtuigen wordt verkocht. Kon Boeing er in het verle- 9 vanuit gaan, dat meer dan de helft van die vliegtui- aiuit de eigen fabriekshallen zou komen, in 1987 is dat iter niet meer het geval. Boeing was en is nog steeds erreweg de sterkste op de Amerikaanse markt, maar itmarktaandeel liep in 1986 terug van 50 naar 46 pro nt. Airbus rukt op. En ook Fokker heeft voet aan de ind gekregen. Boeing berust niet. Nieuwe, geavan- ierde vliegtuigen en een agressievere verkooppolitiek «ten de vliegtuigreus de oude plaats op de markt terug ■zorgen. srRenéKloeg ÏATTLE - „Wij bouwen onze vliegtuigen zonder steun inde overheid. Onder meer daarom zullen we uiteinde- tdesterkste blijken te zijn". Woorden van Boeing-voor- Jiter Jack Gamble die daarmee de irritatie onder woor- n brengt van de Amerikaanse vliegtuigbouwer over de (oenen overheidssteun die sinds de oprichting in Airbus n gepompt. iljoenen die het volgens hem ider meer mogelijk hebben naakt dat Airbus-toestellen Kien procent of meer in prijs irliggen op Amerikaanse ncurrenten. geheel ten onrechte rit hierover opgemerkt dat nerikaanse vliegtuigbouwers t de regelmaat van de klok graantje meepikken van larden-defensie-orders. )e kritiek van Boeing neemt t weg dat Airbus het ge- #n onverwacht goed doet, oral op de Amerikaanse kt. De nieuwe Airbus-320, toestel voor honderdvijftig ssagiers, verkoopt snel en kvoor de aangekondigde A- en A-340, toestellen voor in- rontinentale vluchten, be at veel belangstelling. Air- haalde vorig jaar bijna een tart van de vliegtuigorders ïde hele wereld binnen, te- lover elf procent in 1985. Het succes van de A-320 zit n voor het grootste deel in grote technologische voor tuig ten opzichte van de al ger bestaande toestellen van concurrentie, zoals de iing 737 en en de MD-80 van innel Douglas ie Amerikaanse vliegtuig- iwers zijn zeker niet van stil te zitten en werken ook keihard om de opgelo- achterstand in te halen. Donnel Douglas heeft aan- "_d dat in 1991 de MD- Je lucht in gaat. Dat wordt toestel voor de middellange and met een capaciteit van todvijftig passagiers. Het aangedreven door de als energie-zuinig aangekon- e prop-fan, een combinatie straal- en propellermoto- loeing werkt intussen hard ontwikkeling van de een toestel dat ook met de P-fan uitgerust wordt. Tom to, Boeings specialist voor •Rationale betrekkingen, klaarde dat Fokker mag nemen in de ontwikkeling dit ultra-moderne toestel. W-project zal de achter- el van Boeing op Airbus in «Jap meer dan goed maken. is hard nodig omdat de r meer: regelen van he en pneumatische ties. d ieni ngsvoorsch riften. gineeringsafdeling. as. ienen een opleiding te et- en regeltechniek, lucht- en warmte- iovengenoemde emen mer de heer ietechniek, innen worden gericht Groep bv, afdeling 2300 AD te Leiden. nv (HBG) markt-specialisten vpn Boeing voorspellen dat juist deze toe stellen het tot en met 2000 het beste zullen doen. De verwach ting is, dat het marktaandeel van toestellen voor de middel lange afstand zal groeien van 20 naar 42 procent. Er kunnen in deze klasse meer dan twee duizend toestellen verkocht worden volgens Boeing. „Een eerlijke concurrentie strijd met Airbus, dat goede vliegtuigen bouwt, schuwen we niet. Wij zijn namelijk op an dere punten in het voordeel. Boeing bouwt het aantal toe stellen waar de markt om vraagt. Airbus moet per maand een bepaald aantal toestellen bouwen of er nu klanten voor zijn of niet. Dat is ook een van de oorzaken dat het bedrijf soms toestellen onder de prijs moet verkopen", aldus Tom Bacher. Hij voegt er aan toe dat de 7J7 de Europese concurrent gelijk op een grote technische achterstand zet. De strijd tussen de Ameri kaanse vliegtuigbouwers en Airbus heeft het er ook voor Fokker niet gemakkelijker op gemaakt. Fokker heeft welis waar al twintig F-100 toestel len (107 zitplaatsen) verkocht aan US-air, dat bovendien een optie genomen heeft op twintig F-100's. Boeing echter maakte anderhalve week geleden be kend dat de fabriek een nieuwe versie van de 737 gaat bouwen, die ook geschikt is voor iets meer dan honderd passagiers. Vier luchtvaartmaatschappij en, waaronder een Noorse en een Franse, hebben aangekon digd in totaal 73 van deze 737- 500's te zullen bestellen De Boeing-woordvoerders zijn niet bereid zich negatief over Fokker uit te laten. „De F-100 is met zijn uiterst moderne cock pit een erg goed toestel. Wij hebben veel respect voor de technische prestaties van Fok ker, dat met de F-100 een nieuwe markt heeft aange boord", aldus Tom Bacher. Vriendelijk maar beslist voegt hij er aan toe dat de 737-500 grote voordelen heeft ten op zichte van de F-100. Het Boeing toestel kan gemakkelijker ge- Een gigantische fabriekshal waar toestellen van Boeing van de 'lopende band' komen. bruikt worden ter vervanging van bijvoorbeeld de 727 en het kan eenvoudiger aangepast worden aan de wensen van de klanten. Daarbij komt dat de lagere dollarkoers Fokker in proble men brengt. Tom Bacher be vestigt dat. Als de dollarkoers lang op het huidige lage niveau blijft staan zullen de proble men voor Fokker heel groot worden. De cijfers tonen overi gens aan dat Boeing betwijfelt of Fokker ooit winst zal maken op de F-100. De Amerikanen verwachten dat er tot en met 2000 ongeveer zeshonderd toe stellen in de klasse van rond honderd passagiers kunnen worden verkocht en gaan er vanuit er vierhonderd a vijf honderd toestellen van te kun nen bouwen. Voor andere fa brikanten, inclusief Fokker blijven er dan nog honderd tot tweehonderd over. Volgens Fokker moeten er 238 F-100's verkocht worden om winst op het toestel te kunnen maken. Heeft Fokker met de bouw van de F-100 te hoog gegrepen .voor een relatief klein bedrijf? „Je hoeft niet groot te zijn om het goed te kunnen doen. Fokker heeft met zijn F-100 be wezen dat er markt is voor zo'n toestel. Maar het zal er niet ge makkelijker op worden als wij begin 1990 de 737-500 op de markt brengen", aldus Bacher. Die het geen probleem vindt, dat Boeing aan de ene kant met Fokker samenwerkt, in de stu die naar de verkoopmogelijk heden van de Atra-90, het toe stel voor 85 passagiers dat ook uitgerust moet worden met de prop-fan, en aan de andere kant concureert met dat be drijf. In het laatste geval be treft het de concurrentiestrijd tegen de F-100. Bacher: „Wij hebben mister Swarttouw aangeboden om deel te nemen in de ontwikke ling van de 7J7. Ik denk echter dat de F-50 en de F-100 zoveel tijd in beslag nemen dat Fok ker besloten heeft niet op dat aanbod in te gaan". Fokker ontkent dat laatste en zegt nog geen besluit genomen te heb ben. Volgens Fokker is het de politiek van Boeing om te zeg gen dat het nog niet te laat is om iemand zo een overhaast hesluii te laten nemen. Dat er voor vliegtuigbouwers klanten genoeg zijn tot 2000 staat voor Dave Seppanen, de marketingspecialist en toe komstvoorspeller van Boeing, buiten kijf. In korte bestek ver telt hij hoe het luchtvaartver- keer zich tot en met 2000 zal ontwikkelen. „De tarieven voor een vliegticket zullen dalen. De mensen gaan meer verdienen en dus neemt het aantal men sen dat per vliegtuig reist hand over hand toe". De ontwerpers van Boeing hebben blijkbaar veel vertrou wen in Seppanen. Zij hebben een volledig dubbeldekse uit voering van de 747 Jumbo ont worpen die maar liefst acht honderd passagiers kan ver voeren. Het wachten is tot het moment waarop de markt om zo'n luchtreus vraagt. En dat is - fotoarchief de stem volgens Boeing een kwestie van tijd. Boeing heeft er niet of nau welijks vertrouwen in, dat de pogingen van sommige landen en vliegtuigmaatschappijen lukken om in Europa iets te doen aan de beschermde con currentiepositie van de natio nale luchtvaartmaatschappij en. De prijzen voor een vlieg tuigkaartje liggen in Amerika veel lager dan in Europa. Dave Seppanen: „Wij hebben hier een grote liberalisering achter de rug. Nederland en Engeland lopen wat dat betreft voorop in Europa. Echt snel zal het echter niet gaan, omdat de grote nationale luchtvaart maatschappijen de concurren tie met particuliere maat schappijen niet aan kunnen. Om de ticketprijzen weer in evenwicht te krijgen met Ame rika moeten de Europeanen de (personeels)kosten drukken. Particuliere maatschappijen moeten kunnen concurreren met nationale maatschap pijen". J^RDAM (ANP) - De "deling van de sur- c<- van betaling van D11ft nog steeds steken vordering van de ',,dle zijn steun van f 'J°en terug wil, en op Amerikaanse kolen- project. Jfjj'R uit het verslag van d van bestuur, dat op 30 |J? voorgelegd aan de 'tohouders. terugvordering door de inmiddels opgelopen tot hot d omdat de staat bo- '7 steunbedrag van f 880 i7, rente eist. Op het p,i buigt de Raad van toh over de door RSV be- stnntsvordering, maar J Van bestuur houdt er a tnt dat de Raad van jj conclusie zal ko- 1e reek^6 zaak voor de Se" «inter moet worden uit gevochten. De raad van be stuur noemt dit geschil een al les overheersende factor bij de afwikkeling van de boedel van RSV. Het kan, zo vreest hij, nog geruime tijd duren voor er dui delijkheid komt. De zaak sleept nu al vier jaar. Een tweede langdurige kwestie is het Amerikaanse ko- lengraafproject. Technisch is dit project vooruitgegaan door dat bij twee machines de stan daard hydraulische aandrij ving werd vervangen door electromotoren, maar met de exploitatie wil het niet vlotten. Er is wel een aantal nieuwe machines geplaatst, maar er zijn ook contracten beëindigd. Er waren de vorige maand tien machines die regelmatig pro duceren. Belangstelling is er volgens de raad van bëstuur wel voor de machines, maar geïnteres seerden willen vooral de geë lektrificeerde kolengraver. RSV-dochter Mitec heeft ech ter geen geld om de machines te verbouwen. Het ontbreekt haar evenzeer aan genoeg mid delen om de verkoop te stimu leren. Bovendien hebben som mige gegadigden er duidelijk moeite mee in zee te gaan met een onderneming wier moeder in surséance van betaling ver keert. Verkoop van het hele project of een deel ervan blijft dan ook het doel van RSV, maar tot nu toe lukt dat niet. De RSV procedeert voorts over achtergestelde leningen van in totaal nog f 150 miljoen, waarvan de staat en de Natio nale Investeringsbank vinden dat deze, gezien een aantal punten in de overeenkomst, niet-achtergesteld invorder baar zijn. Dit wordt door RSV betwist. Het kenmerk van een achtergestelde lening is dat deze bij een faillissement pas voor aflossing in aanmerking komt nadat de normale concur rente leningen zijn afgelost. De conclusies van de raad van bestuur over de kansen van schuldeisers en aandeel houders van RSV verschillen weinig van die in vorige ver slagen. In het zwartste scena rio, waarin de overheidssteun moet worden terugbetaald, de achtergestelde leningen niet meer achtergesteld zijn en de kolengraver niets opbrengt, zou er voor de concurrente cre diteuren ongeveer 15 procent van hun vordering beschikbaar zijn. Als de steun van de overheid niet behoeft te worden terug betaald zou de kolengraver on geveer f 108 miljoen méér moe ten opbrengen dan de f 22,98 miljoen waarvoor hij ultimo 1986 op de balans stond om alle verplichtingen te kunnen na- Geld voor verbeteringen aan de kolengraver ontbreekt, de toenemende belangstelling ten spijt. - fotoarchief de stem komen. Om ook nog een uitke ring aan de aandeelhouders te kunnen doen zou de kolengra ver f 224 miljoen moeten op brengen. Maar dat lijkt bij de huidige marktsituatie onwaar schijnlijk, aldus de raad van bestuur. Per 31 december stond op de balans f 446,7 miljoen aan be zittingen en f 555,5 miljoen aan schulden. Het saldo komt dus uit op bijna f 109 miljoen nega tief tegen f 103,8 miljoen nega tief een jaar eerder. De ver mindering van het vermogen is toe te schrijven aan een per saldo negatieve rentepost van f 14 miljoen. Het bestuur wijst er echter op dat de waarde van de cijfers op de balans zeer betrekkelijk is, omdat de alles overheer sende vraag is wat er met de vordering van de staat zal ge beuren. DEN HAAG (ANP) - Het verzekeringsconcern Aegon gaat een obligatielening uitgeven van 100 miljoen Amerikaanse dollar met een rente 8,25 procent. De looptijd-is drie jaar. Vervroegde aflossing is niet toegestaan. De uitgiftekoers is 101 procent, al dus Aegon. Voor de obligaties, die per stuk 5000 dollar groot zijn, zal beursnotering in Amsterdam worden aangevraagd. De opbrengst van de lening zal voor een belangrijk deel worden gebruikt voor de herfinanciering van FGH-activiteiten in de VS. NEW YORK/SANTIAGO - De Chileense regering heeft in New York een akkoord met 400 banken getekend over herfi nanciering van 10,6 miljard dollar buitenlandse schuld. De bankier Donald McCough van Manufacturers Hanover Trust sprak over een 'mijlpaal in de werkverhouding tussen banken en schuldenlanden'. Chili mag vijftien jaar en zes maanden doen over de terugbetaling van de 10,6 miljard en heeft een be- talingsvrije periode van zes jaar. De rente is een procent boven Libor, de interbancaire rente in Londen. Santiago's totale schuld is ruim 20 miljard dollar. Het akkoord betreft leningen die tussen 1983 en dit jaar moesten worden afgelost. LONDEN (RTR) - British Telecom, het Britse telefoonbedrijf dat in 1984 werd geprivatiseerd door de regering-Thatcher, heeft in het op 31 maart geëindigde boekjaar 1986/87 een winst voor belasting gehaald van 2,067 miljard pond sterling (6,95 miljard gulden). Dat is 11,7 procent meer dan de winst over het voorgaande boekjaar. Dit heeft BT bekendgemaakt. Woensdag had een ander geprivatiseerd nutsbedrijf, British Gas, reeds laten weten een recordwinst van 1,29 miljard pond te hebben geboekt. Het gaat de gedenationaliseerde bedrijven, tot grote tevredenheid van de regering-Thatcher, voor de wind. Het suc ces van de privatisering van de twee ondernemingen, waarbij de aandelen vooral in handen zijn gekomen van kleine beleg gers, heeft volgens deskundigen mede een rol gespeeld bij de verkiezingsoverwinning van Thatcher. In de komende jaren wil zij dit beleid voortzetten. Volgende maand zal de British Airports Authority, die de Britse luchthavens beheert, voor on geveer een miljard pond worden verkocht. Verder zal het res terende overheidsbelang in British Petroleum (BP) spoedig in particuliere handen overgaan en liggen privatiseringen van regionale water- en elektriciteitsbedrijven in het verschiet. DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse hypothekenmarkt is vo rig jaar met een vijfde gegroeid van 38 miljard gulden in 1985 tot 46 miljard gulden vorig jaar. De laatste keer dat een derge lijke stijging zich voordeed was in 1978, een absoluut topjaar met een stijging van 22 procent tot 72 miljard gulden. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. In totaal werden er vorig jaar 274.000 hypotheken geregistreerd, waarvan 235.000 op woonhuizen, al dan niet in combinatie met een bedrijfspand. In 1985 werden er 28.000 woninghypotheken minder ingeschreven. Het bedrag aan woninghypotheken nam met 22 procent toe van 23 tot 29 miljard gulden in 1986. Opvallend is dat het gemiddelde van deze woninghypotheken sterk is toegenomen, van 113.400 tot 122.500. Dit is een gevolg van de gestegen huizenprijzen die mede mogelijk werd gemaakt door de daling van de hypo theekrente tot gemiddeld zeven procent in 1986. BRUSSEL (ANP) - De Europese Gemeenschap heeft in het af gelopen jaar 143,7 miljoen ton ruwe olie geproduceerd. Ze is daarmee vierde op de wereldranglijst van olieproducenten ge worden, aldus gegevens die de EG-commissie in Brussel heeft verstrekt. Bijna al die EG-olie, werd door Groot-Brittannië ge- producerd, namelijk 122,3 miljoen ton. Eerste op de ranglijst van olieproducenten was in 1986 de Sovjet-Unie. Daar werd 613 ton olie opgepompt. De Verenigde Staten kwamen met een pro- duktie van 280 miljoen ton op de tweede plaats. Daarna volgde Saoedi Arabië met een produktie van 247,6 miljoen ton. Op de vijfde plaats kwam -na de Gemeenschap- Mexico met 140 miljoen ton. De zesde plaats werd bezet door de Volksrepubliek China met 129,6 miljoen ton. De OPEC-landen (Saoedi Arabië, Iran, Irak, de Verenigde Arabische Emiraten, Kuweit, Qatar, Indonesië, Venezuela, Ecuador, Nigeria, Algerije, en Libië) hadden samen een produktie van 950 miljoen ton. WASHINGTON (RTR) - Pre sident Reagan heeft David Ru- der, een hoogleraar in de rech ten, benoemd tot voorzitter van de Securities and Ex change Commission (SEC), de commissie die toezicht houdt op de naleving van de regels op de effectenbeurs. Ruder volgt John Shad (foto) op die ambas sadeur in Nederland wordt. De regering heeft drie maanden tevergeefs gezocht naar een opvolger voor Shad. Verschil lende kandidaten die door de regering werden aangezocht weigerden de functie op zich te nemen. Tenslotte heeft de regering gekozen voor een academicus die bekend staat als een autoriteit op het gebied van het beurs- recht. Ruder werkt op dit moment aan de rechtenfaculteit van de universiteit van Chicago. ALMELO (ANP) - Bondstec Electronic Company (BEC), onder deel van de Bonds Group in Honkong en Zuid-Korea, heeft Al melo uitgekozen als hoofdvestiging voor het Europese conti nent. In deze Twentse stad komt een groot distributiecentrum voor beeld-, geluids- en huishoudelijke apparatuur. Er wordt bovendien een proeffabriek gebouwd voor de produktie van magnetronovens. Binnen drie jaar zal het bedrijf werk bieden aan honderd vijf tig tot tweehonderd mensen. Met het project is een investering van 26 miljoen gulden gemoeid. Dit heeft de di rectie van Bondstec Eletronic Company tijdens een persconfe rentie in Almelo bekend gemaakt. Er wordt op zeer korte ter mijn met de bouw van het bedrijfscomplex gestart, zodat het concern half september in Europa op grote schaal kan begin nen met de distributie van de in Zuid-Korea geproduceerde ar tikelen. Het gaat onder andere om video-recorders, televisie toestellen en CD-spelers. BEC heeft op dit moment in Europa een omzet van 200 miljoen gulden. Het bedrijf ziet goede moge lijkheden de afzet flink uit te breiden. BRUSSEL (RTR) - De Belgische luchtvaartmaatschappij Sa bena heeft haar winst zien dalen van 345,5 miljoen frank in 1985 tot 146,8 miljoen frank (7,3 miljoen gulden) Vorig jaar. Vooral de koersdaling van de dollar, de angst bij Amerikaanse toeristen voor terrorisme in Europa en ontregeling van haar vluchten in Centraal Afrika zijn verantwoordelijk voor de meer dan halvering van de winst, zo heeft Sabena-topman Carlos van Rafelghem tijdens een persconferentie verklaard. Vorig jaar was wel het vierde achtereenvolgende winstjaar voor de luchtvaartmaatschappij, maar kon met geen mogelijk heid tippen aan 1985, dat financieel het beste jaar in 28 jaar was. Volgens Van Rafelghem zal de winst dit jaar tenminste net zo hoog uitvallen als het voorgaande jaar. De onderhandelingen over een samengaan met Scandinavian Airline Systems (SAS) verlopen moeizaam, aldus de Sabena- topman. De samenvoeging van de luchtvaartactiviteiten zou de concurrentiekracht van de twee kleine maatschappijen tegen over de grote maatschappijen moeten vergroten. Het overleg hierover dit weekeinde heeft beide partijen echter niet dichter bij elkaar gebracht en er is geen datum voor verdere onder handelingen vastgesteld. Van Rafelghem ontkende dat er sprake is van een conflict tussen beide ondernemingen als ge volg van opmerkingen van SAS-topman Jan Carlzon, die heeft gezegd dat de besprekingen zouden moeten eindigen in een complete fusie.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 7