L
cus
iPT neemt belang in Spaans telecommunicatiebedrijf
mm
'taat heeft nog geld tegoed van RSV
ECONOMIE
IMERIKAANSE VLIEGTUIGREUS PROBEERT PLAATS OP MARKT TE HEROVEREN
-Langstelling groeit voor kolengravers
waring (m/v)
bv
füfiTEM FINANCIËN/ECONOMIE ZATERDAG 20 JUN11987
NIEUWSOVERZICHT
Aegon leent 100 miljoen dollar
Herfinancieringsakkoord met banken rond
British Telecom: twee miljard pond winst
Hypothekenmarkt vorig jaar sterk gegroeid
EG vierde olieproducent in de wereld
Reagan benoemt nieuwe SEC-voorzitter
Zuidkoreaanse vestiging in Almelo
Sabena ziet winst fors dalen
_A53.
atenbouw
en Regeltechniek en
Icties
Automatisering,
de chemische, pe-
lenindustrie. Het be-
n aan de eisen van
rprogramma's.
g van bestaande in-
levers gewenst.
S.'ers met een prak-
A. A. van Bakel, tel.
dsalaris en
"ig-
<an deel
lure.
inhoud
lien met de
telefoon
t met
rwacht
ink,
j is een landelijk
oor luchtbehandeling,
n energietechniek in
rie en offshore,
oedrijf in eigen
atoren en lawaai-
ïtechniek bestaat
voeringsgroep.
tat behoefte aan een
ÉVERSUM (ANP) - APT, de
t venture voor telecommuni-
Jtje die is gevormd door AT T
'philips, neemt een meerder-
Mjjdsbelang in een nieuw te vor-
Kn Spaanse telecommunicatie-
Kerneming.
Mjrtoe neemt APT samen met het
«aanse telefoonbedrijf Amper een
E van de activiteiten van Marconi
Boeing: nog steeds de sterkste
T11
Espanola over. Bovendien gaan 450
van de 1.270 werknemers van Marconi
over naar de nieuwe onderneming.
Het plan is in overleg met de Spaanse
regering opgesteld.
Voor APT is van belang dat het be
drijf met deze transactie toegang
krijgt tot de Spaanse telefoniemarkt.
APT mag de komende jaren appara
tuur gaan leveren aan Telefonica, de
Spaanse telefoonmaatschappij die het
monopolie heeft bij het verstrekken
van orders voor de Spaanse telefoon-
markt.
De huidige eigenaar van Marconi,
het Franse telecommunicatieconcern
Alcatel, dat werd gevormd door het
samenvoegen van de telecommunica-
tie-activiteiten van ITT uit de VS en
CGE uit Frankrijk, kan zich nu te
rugtrekken uit Marconi, dat door het
moederbedrijf als een niet-levensvat-
bare onderneming wordt gezien. De
rest van de activiteiten van Marconi,
die voornamelijk op het terrein van
de defensie-elektronica ligt, wordt
overgenomen door de beleggings
maatschappij Gestiher.
Die is van
plan om vervolgens weer de helft
over te doen aan een buitenlands be
drijf.
Alcatel heeft beloofd 11,89 miljard
peseta's (190 miljoen gulden) ter be
schikking te stellen voor het afschrij
ven van de schulden van Marconi en
voor het doorbetalen van de werkne
mers tot het einde van het jaar. De
nieuwe telecommunicatie-onderne-
ming zal in de loop van het volgend
jaar van start gaan en APT en Amper
zullen er ongeveer zestig miljoen dol
lar in investeren.
ie Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing verwacht dat
tot het jaar 2000 voor ongeveer 250 miljard gulden aan
liegtuigen wordt verkocht. Kon Boeing er in het verle-
9 vanuit gaan, dat meer dan de helft van die vliegtui-
aiuit de eigen fabriekshallen zou komen, in 1987 is dat
iter niet meer het geval. Boeing was en is nog steeds
erreweg de sterkste op de Amerikaanse markt, maar
itmarktaandeel liep in 1986 terug van 50 naar 46 pro
nt. Airbus rukt op. En ook Fokker heeft voet aan de
ind gekregen. Boeing berust niet. Nieuwe, geavan-
ierde vliegtuigen en een agressievere verkooppolitiek
«ten de vliegtuigreus de oude plaats op de markt terug
■zorgen.
srRenéKloeg
ÏATTLE - „Wij bouwen onze vliegtuigen zonder steun
inde overheid. Onder meer daarom zullen we uiteinde-
tdesterkste blijken te zijn". Woorden van Boeing-voor-
Jiter Jack Gamble die daarmee de irritatie onder woor-
n brengt van de Amerikaanse vliegtuigbouwer over de
(oenen overheidssteun die sinds de oprichting in Airbus
n gepompt.
iljoenen die het volgens hem
ider meer mogelijk hebben
naakt dat Airbus-toestellen
Kien procent of meer in prijs
irliggen op Amerikaanse
ncurrenten.
geheel ten onrechte
rit hierover opgemerkt dat
nerikaanse vliegtuigbouwers
t de regelmaat van de klok
graantje meepikken van
larden-defensie-orders.
)e kritiek van Boeing neemt
t weg dat Airbus het ge-
#n onverwacht goed doet,
oral op de Amerikaanse
kt. De nieuwe Airbus-320,
toestel voor honderdvijftig
ssagiers, verkoopt snel en
kvoor de aangekondigde A-
en A-340, toestellen voor in-
rontinentale vluchten, be
at veel belangstelling. Air-
haalde vorig jaar bijna een
tart van de vliegtuigorders
ïde hele wereld binnen, te-
lover elf procent in 1985.
Het succes van de A-320 zit
n voor het grootste deel in
grote technologische voor
tuig ten opzichte van de al
ger bestaande toestellen van
concurrentie, zoals de
iing 737 en en de MD-80 van
innel Douglas
ie Amerikaanse vliegtuig-
iwers zijn zeker niet van
stil te zitten en werken
ook keihard om de opgelo-
achterstand in te halen.
Donnel Douglas heeft aan-
"_d dat in 1991 de MD-
Je lucht in gaat. Dat wordt
toestel voor de middellange
and met een capaciteit van
todvijftig passagiers. Het
aangedreven door de als
energie-zuinig aangekon-
e prop-fan, een combinatie
straal- en propellermoto-
loeing werkt intussen hard
ontwikkeling van de
een toestel dat ook met de
P-fan uitgerust wordt. Tom
to, Boeings specialist voor
•Rationale betrekkingen,
klaarde dat Fokker mag
nemen in de ontwikkeling
dit ultra-moderne toestel.
W-project zal de achter-
el van Boeing op Airbus in
«Jap meer dan goed maken.
is hard nodig omdat de
r meer:
regelen van
he en pneumatische
ties.
d ieni ngsvoorsch riften.
gineeringsafdeling.
as.
ienen een opleiding te
et- en regeltechniek,
lucht- en warmte-
iovengenoemde
emen mer de heer
ietechniek,
innen worden gericht
Groep bv, afdeling
2300 AD te Leiden.
nv (HBG)
markt-specialisten vpn Boeing
voorspellen dat juist deze toe
stellen het tot en met 2000 het
beste zullen doen. De verwach
ting is, dat het marktaandeel
van toestellen voor de middel
lange afstand zal groeien van
20 naar 42 procent. Er kunnen
in deze klasse meer dan twee
duizend toestellen verkocht
worden volgens Boeing.
„Een eerlijke concurrentie
strijd met Airbus, dat goede
vliegtuigen bouwt, schuwen we
niet. Wij zijn namelijk op an
dere punten in het voordeel.
Boeing bouwt het aantal toe
stellen waar de markt om
vraagt. Airbus moet per maand
een bepaald aantal toestellen
bouwen of er nu klanten voor
zijn of niet. Dat is ook een van
de oorzaken dat het bedrijf
soms toestellen onder de prijs
moet verkopen", aldus Tom
Bacher. Hij voegt er aan toe dat
de 7J7 de Europese concurrent
gelijk op een grote technische
achterstand zet.
De strijd tussen de Ameri
kaanse vliegtuigbouwers en
Airbus heeft het er ook voor
Fokker niet gemakkelijker op
gemaakt. Fokker heeft welis
waar al twintig F-100 toestel
len (107 zitplaatsen) verkocht
aan US-air, dat bovendien een
optie genomen heeft op twintig
F-100's. Boeing echter maakte
anderhalve week geleden be
kend dat de fabriek een nieuwe
versie van de 737 gaat bouwen,
die ook geschikt is voor iets
meer dan honderd passagiers.
Vier luchtvaartmaatschappij
en, waaronder een Noorse en
een Franse, hebben aangekon
digd in totaal 73 van deze 737-
500's te zullen bestellen
De Boeing-woordvoerders zijn
niet bereid zich negatief over
Fokker uit te laten. „De F-100 is
met zijn uiterst moderne cock
pit een erg goed toestel. Wij
hebben veel respect voor de
technische prestaties van Fok
ker, dat met de F-100 een
nieuwe markt heeft aange
boord", aldus Tom Bacher.
Vriendelijk maar beslist voegt
hij er aan toe dat de 737-500
grote voordelen heeft ten op
zichte van de F-100. Het Boeing
toestel kan gemakkelijker ge-
Een gigantische fabriekshal waar toestellen van Boeing van de 'lopende band' komen.
bruikt worden ter vervanging
van bijvoorbeeld de 727 en het
kan eenvoudiger aangepast
worden aan de wensen van de
klanten.
Daarbij komt dat de lagere
dollarkoers Fokker in proble
men brengt. Tom Bacher be
vestigt dat. Als de dollarkoers
lang op het huidige lage niveau
blijft staan zullen de proble
men voor Fokker heel groot
worden. De cijfers tonen overi
gens aan dat Boeing betwijfelt
of Fokker ooit winst zal maken
op de F-100. De Amerikanen
verwachten dat er tot en met
2000 ongeveer zeshonderd toe
stellen in de klasse van rond
honderd passagiers kunnen
worden verkocht en gaan er
vanuit er vierhonderd a vijf
honderd toestellen van te kun
nen bouwen. Voor andere fa
brikanten, inclusief Fokker
blijven er dan nog honderd tot
tweehonderd over. Volgens
Fokker moeten er 238 F-100's
verkocht worden om winst op
het toestel te kunnen maken.
Heeft Fokker met de bouw
van de F-100 te hoog gegrepen
.voor een relatief klein bedrijf?
„Je hoeft niet groot te zijn
om het goed te kunnen doen.
Fokker heeft met zijn F-100 be
wezen dat er markt is voor zo'n
toestel. Maar het zal er niet ge
makkelijker op worden als wij
begin 1990 de 737-500 op de
markt brengen", aldus Bacher.
Die het geen probleem vindt,
dat Boeing aan de ene kant met
Fokker samenwerkt, in de stu
die naar de verkoopmogelijk
heden van de Atra-90, het toe
stel voor 85 passagiers dat ook
uitgerust moet worden met de
prop-fan, en aan de andere
kant concureert met dat be
drijf. In het laatste geval be
treft het de concurrentiestrijd
tegen de F-100.
Bacher: „Wij hebben mister
Swarttouw aangeboden om
deel te nemen in de ontwikke
ling van de 7J7. Ik denk echter
dat de F-50 en de F-100 zoveel
tijd in beslag nemen dat Fok
ker besloten heeft niet op dat
aanbod in te gaan". Fokker
ontkent dat laatste en zegt nog
geen besluit genomen te heb
ben. Volgens Fokker is het de
politiek van Boeing om te zeg
gen dat het nog niet te laat is
om iemand zo een overhaast
hesluii te laten nemen.
Dat er voor vliegtuigbouwers
klanten genoeg zijn tot 2000
staat voor Dave Seppanen, de
marketingspecialist en toe
komstvoorspeller van Boeing,
buiten kijf. In korte bestek ver
telt hij hoe het luchtvaartver-
keer zich tot en met 2000 zal
ontwikkelen. „De tarieven voor
een vliegticket zullen dalen. De
mensen gaan meer verdienen
en dus neemt het aantal men
sen dat per vliegtuig reist hand
over hand toe".
De ontwerpers van Boeing
hebben blijkbaar veel vertrou
wen in Seppanen. Zij hebben
een volledig dubbeldekse uit
voering van de 747 Jumbo ont
worpen die maar liefst acht
honderd passagiers kan ver
voeren. Het wachten is tot het
moment waarop de markt om
zo'n luchtreus vraagt. En dat is
- fotoarchief de stem
volgens Boeing een kwestie
van tijd.
Boeing heeft er niet of nau
welijks vertrouwen in, dat de
pogingen van sommige landen
en vliegtuigmaatschappijen
lukken om in Europa iets te
doen aan de beschermde con
currentiepositie van de natio
nale luchtvaartmaatschappij
en. De prijzen voor een vlieg
tuigkaartje liggen in Amerika
veel lager dan in Europa.
Dave Seppanen: „Wij hebben
hier een grote liberalisering
achter de rug. Nederland en
Engeland lopen wat dat betreft
voorop in Europa. Echt snel zal
het echter niet gaan, omdat de
grote nationale luchtvaart
maatschappijen de concurren
tie met particuliere maat
schappijen niet aan kunnen.
Om de ticketprijzen weer in
evenwicht te krijgen met Ame
rika moeten de Europeanen de
(personeels)kosten drukken.
Particuliere maatschappijen
moeten kunnen concurreren
met nationale maatschap
pijen".
J^RDAM (ANP) - De
"deling van de sur-
c<- van betaling van
D11ft nog steeds steken
vordering van de
',,dle zijn steun van f
'J°en terug wil, en op
Amerikaanse kolen-
project.
Jfjj'R uit het verslag van
d van bestuur, dat op 30
|J? voorgelegd aan de
'tohouders.
terugvordering door de
inmiddels opgelopen tot
hot d omdat de staat bo-
'7 steunbedrag van f 880
i7, rente eist. Op het
p,i buigt de Raad van
toh over de door RSV be-
stnntsvordering, maar
J Van bestuur houdt er
a tnt dat de Raad van
jj conclusie zal ko-
1e reek^6 zaak voor de Se"
«inter moet worden uit
gevochten. De raad van be
stuur noemt dit geschil een al
les overheersende factor bij de
afwikkeling van de boedel van
RSV. Het kan, zo vreest hij, nog
geruime tijd duren voor er dui
delijkheid komt. De zaak sleept
nu al vier jaar.
Een tweede langdurige
kwestie is het Amerikaanse ko-
lengraafproject. Technisch is
dit project vooruitgegaan door
dat bij twee machines de stan
daard hydraulische aandrij
ving werd vervangen door
electromotoren, maar met de
exploitatie wil het niet vlotten.
Er is wel een aantal nieuwe
machines geplaatst, maar er
zijn ook contracten beëindigd.
Er waren de vorige maand tien
machines die regelmatig pro
duceren.
Belangstelling is er volgens
de raad van bëstuur wel voor
de machines, maar geïnteres
seerden willen vooral de geë
lektrificeerde kolengraver.
RSV-dochter Mitec heeft ech
ter geen geld om de machines
te verbouwen. Het ontbreekt
haar evenzeer aan genoeg mid
delen om de verkoop te stimu
leren. Bovendien hebben som
mige gegadigden er duidelijk
moeite mee in zee te gaan met
een onderneming wier moeder
in surséance van betaling ver
keert. Verkoop van het hele
project of een deel ervan blijft
dan ook het doel van RSV,
maar tot nu toe lukt dat niet.
De RSV procedeert voorts
over achtergestelde leningen
van in totaal nog f 150 miljoen,
waarvan de staat en de Natio
nale Investeringsbank vinden
dat deze, gezien een aantal
punten in de overeenkomst,
niet-achtergesteld invorder
baar zijn. Dit wordt door RSV
betwist. Het kenmerk van een
achtergestelde lening is dat
deze bij een faillissement pas
voor aflossing in aanmerking
komt nadat de normale concur
rente leningen zijn afgelost.
De conclusies van de raad
van bestuur over de kansen
van schuldeisers en aandeel
houders van RSV verschillen
weinig van die in vorige ver
slagen. In het zwartste scena
rio, waarin de overheidssteun
moet worden terugbetaald, de
achtergestelde leningen niet
meer achtergesteld zijn en de
kolengraver niets opbrengt,
zou er voor de concurrente cre
diteuren ongeveer 15 procent
van hun vordering beschikbaar
zijn.
Als de steun van de overheid
niet behoeft te worden terug
betaald zou de kolengraver on
geveer f 108 miljoen méér moe
ten opbrengen dan de f 22,98
miljoen waarvoor hij ultimo
1986 op de balans stond om alle
verplichtingen te kunnen na-
Geld voor verbeteringen aan de kolengraver ontbreekt, de
toenemende belangstelling ten spijt. - fotoarchief de stem
komen. Om ook nog een uitke
ring aan de aandeelhouders te
kunnen doen zou de kolengra
ver f 224 miljoen moeten op
brengen. Maar dat lijkt bij de
huidige marktsituatie onwaar
schijnlijk, aldus de raad van
bestuur.
Per 31 december stond op de
balans f 446,7 miljoen aan be
zittingen en f 555,5 miljoen aan
schulden. Het saldo komt dus
uit op bijna f 109 miljoen nega
tief tegen f 103,8 miljoen nega
tief een jaar eerder. De ver
mindering van het vermogen is
toe te schrijven aan een per
saldo negatieve rentepost van f
14 miljoen.
Het bestuur wijst er echter
op dat de waarde van de cijfers
op de balans zeer betrekkelijk
is, omdat de alles overheer
sende vraag is wat er met de
vordering van de staat zal ge
beuren.
DEN HAAG (ANP) - Het verzekeringsconcern Aegon gaat een
obligatielening uitgeven van 100 miljoen Amerikaanse dollar
met een rente 8,25 procent. De looptijd-is drie jaar. Vervroegde
aflossing is niet toegestaan. De uitgiftekoers is 101 procent, al
dus Aegon. Voor de obligaties, die per stuk 5000 dollar groot
zijn, zal beursnotering in Amsterdam worden aangevraagd. De
opbrengst van de lening zal voor een belangrijk deel worden
gebruikt voor de herfinanciering van FGH-activiteiten in de
VS.
NEW YORK/SANTIAGO - De Chileense regering heeft in
New York een akkoord met 400 banken getekend over herfi
nanciering van 10,6 miljard dollar buitenlandse schuld. De
bankier Donald McCough van Manufacturers Hanover Trust
sprak over een 'mijlpaal in de werkverhouding tussen banken
en schuldenlanden'. Chili mag vijftien jaar en zes maanden
doen over de terugbetaling van de 10,6 miljard en heeft een be-
talingsvrije periode van zes jaar. De rente is een procent boven
Libor, de interbancaire rente in Londen. Santiago's totale
schuld is ruim 20 miljard dollar. Het akkoord betreft leningen
die tussen 1983 en dit jaar moesten worden afgelost.
LONDEN (RTR) - British Telecom, het Britse telefoonbedrijf
dat in 1984 werd geprivatiseerd door de regering-Thatcher,
heeft in het op 31 maart geëindigde boekjaar 1986/87 een winst
voor belasting gehaald van 2,067 miljard pond sterling (6,95
miljard gulden). Dat is 11,7 procent meer dan de winst over het
voorgaande boekjaar. Dit heeft BT bekendgemaakt. Woensdag
had een ander geprivatiseerd nutsbedrijf, British Gas, reeds
laten weten een recordwinst van 1,29 miljard pond te hebben
geboekt. Het gaat de gedenationaliseerde bedrijven, tot grote
tevredenheid van de regering-Thatcher, voor de wind. Het suc
ces van de privatisering van de twee ondernemingen, waarbij
de aandelen vooral in handen zijn gekomen van kleine beleg
gers, heeft volgens deskundigen mede een rol gespeeld bij de
verkiezingsoverwinning van Thatcher. In de komende jaren
wil zij dit beleid voortzetten. Volgende maand zal de British
Airports Authority, die de Britse luchthavens beheert, voor on
geveer een miljard pond worden verkocht. Verder zal het res
terende overheidsbelang in British Petroleum (BP) spoedig in
particuliere handen overgaan en liggen privatiseringen van
regionale water- en elektriciteitsbedrijven in het verschiet.
DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse hypothekenmarkt is vo
rig jaar met een vijfde gegroeid van 38 miljard gulden in 1985
tot 46 miljard gulden vorig jaar. De laatste keer dat een derge
lijke stijging zich voordeed was in 1978, een absoluut topjaar
met een stijging van 22 procent tot 72 miljard gulden. Dat blijkt
uit cijfers van het CBS. In totaal werden er vorig jaar 274.000
hypotheken geregistreerd, waarvan 235.000 op woonhuizen, al
dan niet in combinatie met een bedrijfspand. In 1985 werden er
28.000 woninghypotheken minder ingeschreven. Het bedrag
aan woninghypotheken nam met 22 procent toe van 23 tot 29
miljard gulden in 1986. Opvallend is dat het gemiddelde van
deze woninghypotheken sterk is toegenomen, van 113.400 tot
122.500. Dit is een gevolg van de gestegen huizenprijzen die
mede mogelijk werd gemaakt door de daling van de hypo
theekrente tot gemiddeld zeven procent in 1986.
BRUSSEL (ANP) - De Europese Gemeenschap heeft in het af
gelopen jaar 143,7 miljoen ton ruwe olie geproduceerd. Ze is
daarmee vierde op de wereldranglijst van olieproducenten ge
worden, aldus gegevens die de EG-commissie in Brussel heeft
verstrekt. Bijna al die EG-olie, werd door Groot-Brittannië ge-
producerd, namelijk 122,3 miljoen ton. Eerste op de ranglijst
van olieproducenten was in 1986 de Sovjet-Unie. Daar werd 613
ton olie opgepompt. De Verenigde Staten kwamen met een pro-
duktie van 280 miljoen ton op de tweede plaats. Daarna volgde
Saoedi Arabië met een produktie van 247,6 miljoen ton. Op de
vijfde plaats kwam -na de Gemeenschap- Mexico met 140
miljoen ton. De zesde plaats werd bezet door de Volksrepubliek
China met 129,6 miljoen ton. De OPEC-landen (Saoedi Arabië,
Iran, Irak, de Verenigde Arabische Emiraten, Kuweit, Qatar,
Indonesië, Venezuela, Ecuador, Nigeria, Algerije, en Libië)
hadden samen een produktie van 950 miljoen ton.
WASHINGTON (RTR) - Pre
sident Reagan heeft David Ru-
der, een hoogleraar in de rech
ten, benoemd tot voorzitter
van de Securities and Ex
change Commission (SEC), de
commissie die toezicht houdt
op de naleving van de regels op
de effectenbeurs. Ruder volgt
John Shad (foto) op die ambas
sadeur in Nederland wordt. De
regering heeft drie maanden
tevergeefs gezocht naar een
opvolger voor Shad. Verschil
lende kandidaten die door de
regering werden aangezocht
weigerden de functie op zich te
nemen.
Tenslotte heeft de regering gekozen voor een academicus die
bekend staat als een autoriteit op het gebied van het beurs-
recht. Ruder werkt op dit moment aan de rechtenfaculteit van
de universiteit van Chicago.
ALMELO (ANP) - Bondstec Electronic Company (BEC), onder
deel van de Bonds Group in Honkong en Zuid-Korea, heeft Al
melo uitgekozen als hoofdvestiging voor het Europese conti
nent. In deze Twentse stad komt een groot distributiecentrum
voor beeld-, geluids- en huishoudelijke apparatuur. Er wordt
bovendien een proeffabriek gebouwd voor de produktie van
magnetronovens. Binnen drie jaar zal het bedrijf werk bieden
aan honderd vijf tig tot tweehonderd mensen. Met het project is
een investering van 26 miljoen gulden gemoeid. Dit heeft de di
rectie van Bondstec Eletronic Company tijdens een persconfe
rentie in Almelo bekend gemaakt. Er wordt op zeer korte ter
mijn met de bouw van het bedrijfscomplex gestart, zodat het
concern half september in Europa op grote schaal kan begin
nen met de distributie van de in Zuid-Korea geproduceerde ar
tikelen. Het gaat onder andere om video-recorders, televisie
toestellen en CD-spelers. BEC heeft op dit moment in Europa
een omzet van 200 miljoen gulden. Het bedrijf ziet goede moge
lijkheden de afzet flink uit te breiden.
BRUSSEL (RTR) - De Belgische luchtvaartmaatschappij Sa
bena heeft haar winst zien dalen van 345,5 miljoen frank in
1985 tot 146,8 miljoen frank (7,3 miljoen gulden) Vorig jaar.
Vooral de koersdaling van de dollar, de angst bij Amerikaanse
toeristen voor terrorisme in Europa en ontregeling van haar
vluchten in Centraal Afrika zijn verantwoordelijk voor de
meer dan halvering van de winst, zo heeft Sabena-topman
Carlos van Rafelghem tijdens een persconferentie verklaard.
Vorig jaar was wel het vierde achtereenvolgende winstjaar
voor de luchtvaartmaatschappij, maar kon met geen mogelijk
heid tippen aan 1985, dat financieel het beste jaar in 28 jaar
was. Volgens Van Rafelghem zal de winst dit jaar tenminste
net zo hoog uitvallen als het voorgaande jaar.
De onderhandelingen over een samengaan met Scandinavian
Airline Systems (SAS) verlopen moeizaam, aldus de Sabena-
topman. De samenvoeging van de luchtvaartactiviteiten zou de
concurrentiekracht van de twee kleine maatschappijen tegen
over de grote maatschappijen moeten vergroten. Het overleg
hierover dit weekeinde heeft beide partijen echter niet dichter
bij elkaar gebracht en er is geen datum voor verdere onder
handelingen vastgesteld. Van Rafelghem ontkende dat er
sprake is van een conflict tussen beide ondernemingen als ge
volg van opmerkingen van SAS-topman Jan Carlzon, die heeft
gezegd dat de besprekingen zouden moeten eindigen in een
complete fusie.