Gloriedagen pornofilm zijn voorbij
a
IN BREDA.
■hen
Veilig naar bed gaan
Schrijver Michel de
Saint-Pierre overleden
De vele gezichten van de auto
Sfroepl
SEX-KONING NIEKERK: 'IEDERE JOKER KAN TEGENWOORDIG CAMERA KOPEN'
REM7
Katholiek
onderwijs in
'Brandpunt'
Weemoed
Truckers
Film
Camera's
Knap
Sportauto's
Vrouwen
Onderzoek
Toekomst
ZATERDAG 20 JUN11987
00 BEGINT MET DERTIENDELIGE TV-SERIE
A67
„De Kamer is nog steeds een gesloten
circuit. Als je op de ruit tikt,
beginnen al die vissen schichtig
been en weer te zwemmen"
Klaas de Vries, Tweede Kamerlid PvdA
DE STEM
G1
4x4
'82
iet ABS
'85
:oen met
'82-'83
auw, Van
'80-'85
'83
allic
'81
'83
poor Johan van de Beek
Sidney Niekerk is Nederlander van afkomst,
maar inmiddels al een jaar of dertig jaar vol
bloed Amerikaan. Sidney heet eigenlijk gewoon
Sallie.
Haar Sallie is een meisjesnaam in de USA. Met zo'n
naam kun je niet komen aanzetten want dan word je niet
serieus genomen", zegt hij in opvallend goed Nederlands,
dat slechts af en toe door een Amerikaanse krachtterm
wordt onderbroken.
1984
1968
illic
sportwagen
1924 CarreraGT '81-'75-'|
^lauw
1981
1985
1985
fsel, wit, autom.
r metallic
3 drs;
striping;
s; 1984,
nnd ga-
y^G<?^LJ^°°doiïkEer-« üen beroepen todat hij in
1985; 28.000 km,
12 mnd garantie.
3 drs;
12 mnd
rs; 1984,
nnd ga-
VW PASSAT RIMINI D®
5 drs, 1985; 67.000 km,
metallic; complete auto; u
garantie.
AUDI 80 CC 1800 4+Ejj
nov. 1984; 51.000 km; gnJSI
tallic; 12 mnd garantie
AUDI 80 DIESEL 5-bak:
1986; 30.000 km; groenmei
12 mnd garantie.
el 5-bak;
ikerrood;
;r 5-bak;
12 mnd
bak bak;
imetallic;
-E 3 drs;
-metallic;
Auto's van boven
de Fl. 30.000,=
PORSCHE 944 2.5 j«JJ
1984 58.000 km; g"Jsm"
vele extra's; 12 mm
AUDI COUPÉ GT
5-bak; 1986; 25j
grijsmetallic; 12 mnd
Porsche 924 Coupé
65.000 km, rood; 12
rantie.
Audi 200 Quattro Turbo
1985 89.000 km; ,wiK
garantie.
Audi 200 Quattro Turbo'',
1985; 98.000 km;
grijsmetallic; 12 mnd
VW GOLF GTI 16 v
(zonder katalysator),
frrrvnmeM'"
Niekerks' visite-kaartje ver
meldt dat hij president is van
Calvista International Motion
Pictures, gevestigd in Van
üuys, Californië. Calvista is
jen van 's werelds bekendste
en meest gerenommeerde pro
ducenten van porno. Maar Nie
kerk geeft de voorkeur aan de
term 'erotische films' of 'x-ra-
jed movies' om een onderscheid
temaken tussen zijn producten
en'de rotzooi die tegenwoordig
overal op de markt verschijnt'.
„Ik ben de beste", zegt hij als
ik hem spreek op de Marché in
Cannes, de grootste filmmarkt
ter wereld. Niekerk staat te
stralen in zijn immense stand
waar tientallen affiches de mu
ien sieren. Gebruind door de de
Californische zon en gekleed in
een hagelwitte tennis-trui
staat hij relaxed zaken te doen
met filmdistributeurs uit de
hele wereld. In nauwelijks drie
lagen zette hij 400.000 dollar
om met de verkoop van film
en videorechten. „Dat zijn
maar peanuts", zegt Niekerk,
hij in mijn ogen ongeloof
meent te bespeuren. „Ik liep
bier afgelopen jaar met een
miljoen dollar de deur uit".
Niekerk is een sprekend voor-
seld van wat ze in Amerika
in 'self-made man' noemen,
iet succes straalt van hem af.
ij heeft een rappe en makke-
jke babbel en de gave om op
innemende wijze op te schep
pen over zijn prestaties en zijn
succes. Luisterend naar deze
druk gesticulerende miljonair
kun je een glimlach niet onder
drukken. Amerika is voor hem
Inderdaad het land van de on
beperkte mogelijkheden geble
ken. Maar hij heeft het niet ca
deau gekregen.
De keus voor Amerika
maakte Niekerk niet zelf. In de
oorlogsjaren moest Sallie, toen
nog een jongen, met zijn ouders
onderduiken in het Utrechtse
dorpje Zegveld. Daar werd zijn
familie, die van joodse afkomst
«as, vijf lange jaren liefderijk
opgevangen door een oude boe
rin. Niekerk spreekt nog altijd
vol weemoed over deze jaren
fe volgens hem 'het beste in
bet Nederlandse volk' naar bo-
haalden. Na de oorlog
le de familie terug naar
fen Haag waar Sallie nog een
aar jaar voetbalde voor ADO,
[e voorloper van het huidige
IC Den Haag. Maar halver-
de jaren vijftig emi-
iteerde het gezin naar de Ver
enigde Staten.
1° California had Niekerk tien- VideO
Amerika heb je als eigenaar
van een bedrijf te maken met
bijzonder machtige vakbonden.
Die vakbonden zorgden er on
der andere voor dat mijn
chauffeurs in het weekeinde
niet hoefden te werken. Dus
reed ik zelf in het weekeinde.
Maar uiteindelijk kon ik het
niet meer bolwerken en de
zaak ging failliet. Daar zit je
dan. Een miljoen dollar schuld
en advocaten in je nek die je
met schade-claims om de oren
slaan. Ik heb er jaren voor no
dig gehad om over die klap
heen te komen".
Net toen Niekerk zijn schulden
had afbetaald werd hij bena
derd door een producer die hem
vroeg of hij een film wilde
meefinancieren. Winst was ge
garandeerd, werd de 'Dutch
man' voorgespiegeld. Toen de
filmproducer desondanks fail
liet ging, zag Niekerk zijn kans
schoon. Er ontstond een haast
identieke situatie als destijds
met het truckers-fiasco. „Al
leen stond ik nu aan de kant
van de geldeisers", aldus Nie
kerk.
„Als je in Amerika in de za
kenwereld in zo'n situatie te
recht komt, moet je direct han
delen. In Nederland zou zoiets
niet mogelijk zijn. Maar in de
US kun je iemand op juridisch
volledig verantwoorde wijze
uit de weg schuiven. Ik scha
kelde een aantal advocaten in
en werd niet veel later tot mijn
verbazing de nieuwe eigenaar
van een filmstudio en een half
afgemaakte film die in het la
boratorium bleek te liggen. Het
bleek bovendien een soft-porno
film te zijn. Nu moet je weten
dat ik toen abosuluut geen ver
stand had van films, en zeker
niet van sexfilms. Ik dacht 'my
god' waar ben ik nu in terecht
gekomen? Ik bekeek die film
toch en toen was mijn eerste
gedachte: dat kan ik beter".
Sidney begon zich te verdiepen
in het 'hardcore-wereldje'. Hij
bezocht producers en acteurs
en liep de 'sets' in California
waar de toenmalige sterren
van het genre, zoals Vanessa
del Rio en Anette Haven, voor
de snorrende camera's overgin
gen tot een dikbetaalde coïtus.
„Ik heb goed opgelet. Welke ca
mera-standpunten moet je kie
zen? Welke lokaties? Wat is
erotisch, en wat niet? En het
belangrijkste: wat kost het? Na
korte tijd wist ik hoe die busi
ness in elkaar zat en ben ik
voor mezelf begonnen".
Anno 1987 heeft gemiddeld een op de
drie Nederlandse gezinnen thuis een vi
deo-recorder staan en is de bereikbaar
heid van 'x-rated movies', zoals ze in
vaktermen heten, veel groter gewor
den. Het is haast vanzelfsprekend ge
worden dat pa (of ma) bij het inslaan
van een portie films voor het weekein
de, ook naar de plank 'erotica' grijpt.
Hoe vaak dit gebeurt is moeilijk te zeg
gen. Precieze cijfers worden door de vi
deo-branche niet gegeven. In deze krin
gen houdt men zich tegenwoordig bezig
met 'up-grading', wat vrij vertaald be
tekent dat men koortsachtige pogingen
doet om respectabeler en professioneler
te worden. Daar hoort sex kennelijk
niet bij en dus verschijnen in de video
hitlijsten nooit de titels van erotische
films. Maar dat ongeveer een kwart
van alle gehuurde films uit deze sector
afkomstig is, mag een veilige gok wor
den genoemd. De branche zelf houdt
het op 'ongeveer 15 procent'.
Hoe dan ook, het gaat om vele tiendui
zenden films per jaar waarvan het me
rendeel uit Californië afkomstig is. In
die zonnige Amerikaanse staat resi
deert Sidney Niekerk, hoofd van een
filmmaatschappij die zich specialiseert
in 'hardcore'. „De porno-film van de
toekomst zal vrouwvriendelijk zijn",
voorspelt hij. Een gesprek met een
film-magnaat.
Sidney 'Sallie' Niekerk: Amerikaanse carrière in de 'erotische sector'. - foto guy van grinsven
met geleend geld,
bekers-bedrijf begon.
een
„In
Niekerks Calvista maakt en
produceert per jaar gemiddeld
32 films. Het gaat dan om een
stuk of tien dure, prestigieuze
35 mm-films terwijl de rest
low-budget video-producties
zijn. Niekerk haat die video
films uit de grond van zijn hart
omdat ze naar zijn mening de
markt kapot maken. „Iedere
joker kan tegenwoordig voor
een paar 'bucks' een video-ca
mera kopen en hem in zijn
slaapkamer installeren. De re-
sulaten zijn bedroevend. Tech
nisch abominabele films met
mensen die niet kunnen acte
ren. Het is om te huilen".
Niekerk is dan ook trots op
zijn lange speelfilms waaraan
wél veel zorg wordt besteed.
„Kijk, het nieuwe van erotische
films is er natuurlijk een beetje
af. Niemand kijkt meer op van
een vrij-scene in de bioscoop.
Zelfs 'gewone' films worden
wat dat betreft steeds vrijer en
gewaagder. Dus moet je het in
een andere richting zoeken. En
die richting heet kwaliteit. Je
moet zoeken naar een goed ver
haal waarin de erotische scenes
passen. Het moet niet uit de
lucht komen vallen. En de
hoofdrolspelers moeten écht
kunnen acteren".
Niekerk noemt als voorbeeld de
film 'Nothing to hide' die onder
de titel 'Liefde zonder schaam
te' in de Nederlandse bioscopen
een grote hit was. Om aan te
tonen dat hij Nederland nog
niet vergeten is, meldt hij dat
'Liefde Zonder Schaamte' in
Den Haag 10 weken lang pro
longeerde. „Kijk, die film ging
over échte mensen, hun proble
men, hun verdriet en geluk. Ze
week ook sterk af van de cli-
ché's die in het genre gebruike
lijk zijn. De vrouwen in de film
waren geen domme poppen
maar sterke karakters die pre
cies wisten wat het leven voor
hen in petto had. Tegenwoordig
zit niemand meer te wachten
op films waarin vrouwen zich
voor de eerste de beste kerel op
de grond werpen en 'take me'
roepen".
Niekerk trekt voor een film on
geveer een half miljoen gulden
uit. Dat is ongeveer het budget
waarvoor in Nederland een
langlopende tv-serie wordt ge
maakt. Met alle facetten van
het filmmaken bemoeit Nie
kerk zich. Hij zoekt naar een
scenario en naar geschikte ac
teurs en actrices. „Per week
melden zich talloze jongens en
meisjes die mee willen doen
aan een film. Ze krijgen alle
maal een serieuze screen-test.
Kunnen ze acteren, en zien ze
er bovendien goed uit, dan krij -
gen ze een kans. De tijden dat
we moesten zoeken naar gega
digden is voorbij. De situatie is
nu omgekeerd, men zoekt ons
op".
Vervolgens zoekt Niekerk ge
schikte lokaties. Veel films spe
len zich af in een jet-set-ach-
tige omgeving. Dus worden
dure villa's in zonnig Califor
nië gehuurd, evenals luxe bo
ten, sportauto's en mooie kle
ren. En dan kunnen de opna
mes beginnen die meestal bin
nen een maand zijn afgerond.
Of Niekerk nooit problemen
heeft gehad met de vrouwen
beweging of de overheid?
„Sure. Amerika is een
vreemd land. Ze laten je jaren
je gang gaan. Als je je belastin
gen maar betaalt. Maar als
Reagan het in het Witte Huis in
zijn hoofd haalt om een kruis
tocht te beginnen, dan wordt de
druk groter en krijg je te ma
ken met allerlei acties. Ik heb
de laatste jaren omgeveer twee
miljoen gulden moeten uitge
ven in rechtzaken die werden
aangespannen door groeperin
gen uit de vrouwenbeweging
en de 'moral majority'. Mijn
huis is meerdere malen het
doelwit geweest van actiegroe
pen als 'Jezus Saves' of radicale
feministen. Ik ben altijd bereid
geweest om met iedereen over
mijn werk te praten. Ik geloof
namelijk niet dat ik bezig ben
met verwerpelijke zaken.
Als Womens' Lib roept dat de
vrouwen in mijn films worden
gedwongen dingen te doen te
gen hun zin, dan weten ze niet
waar ze over spreken. De meis
jes en jongens in mijn films
zijn echte professionals. Ze
verdienen ongeveer 1500 gul
den per dag. Bij een vrouwe
lijke ster, zoals bijvoorbeeld
Ginger Lynn, kan het salaris
oplopen tot zo'n 3000 gulden per
dag. Ze hoeven niets te doen
wat ze niet willen. De porno-
bizz krijgt keer op keer het
verwijt dat ze vrouwvernede
rend werkt. Ik kan wat mijn
films betreft met een gerust
hart zeggen dat dit niet het ge
val is. Maar het is natuurlijk
moeilijk praten met actiegroe
pen als ze nog nooit een film
van je hebben gezien".
Niekerk liet enige jaren gele
den een onderzoek instellen
naar de samenstelling van het
publiek dat zijn films bekeek.
„De uitkomsten waren voor mij
geen verrassing. Zeker 65 pro
cent van het publiek bestond
uit vrouwen. Er bleek onder
hen een behoefte te bestaan
naar goede erotische films. Ik
zal je een voorbeeld noemen
waar ik zelf getuige van was.
In de VS heb je gigantische vi
deotheken. Van elke sex-film
heb je daar twee versies: een
'softe' en een 'harde'. Staat
daar een man in de rij tussen
twee vrouwen te wachten tot
hij aan de beurt is. Kennelijk
geneerde hij zich een beetje, en
hij vroeg aan de videotheek
houder daarom de 'softe' versie
van 'Erotic City'. De vrouw
achter hem haalde opgelucht
adem en riep verheugd: dan
geef mij maar de 'hard ver
sion'".
Niekerk lacht er om, maar is er
ook van overtuigd dat de glo
riedagen van de porno-film
voorbij zijn. „De kwaliteit van
de films is door de invloed van
de video sterk achteruit ge
gaan. Steeds meer zal de sex-
film zich moeten gaan richten
op een publiek dat voor een
zeer groot gedeelte uit vrouwen
bestaat. De sexfilm van de toe
komst zal nauwelijks meer ex
pliciete sex of niet ter zake
doende close-ups van geslacht
sorganen bevatten. Wat je wel
zult zien is een technische
fraaie film met een goed ver
haal waarin mooie mensen elk
aar liefhebben. Zo'n film be
kijk je dan in de bios of thuis
met je vrouw of vriendin onder
het genot van een glaasje wijn.
Porno, let op mijn woorden, zal
vrouwvriendelijk worden".
Vroeger kroop de
Nederlander pas onder wol,
nadat hij op zijn blote
knieën voor het bed had
gezongen van 'Ik ga slapen,
ik ben moe'. Toen de tv zijn
intrede deed in de Hollandse
binnenkamer werden we
door paters en dominees
vanuit Hilversum zachtjes
het ledikant ingepraat. Hele
volksstammen hebben hun
hoofd op het kussen gelegd
dat naglunderde van de
dagsluiting van Leopold
Verhagen of dominee Van
den Bosch.
Er is veel veranderd, maar
er zijn nog altijd kijkers die
pas naar bed gaan als Ellen
Brusse of Hans van der Togt
'voor straks welterusten'
heeft gezegd. Dagsluitingen
bestaan nog steeds en ze
hebben bij alle omroepen
nog altijd een verkapt
religieus karakter. Dat geldt
zelfs voor het filmpje 'Veilig
vrijen' dat Veronica
woensdagavond laat
uitzond.
De zaal vol positief
ingestelde jongeren deed
denken aan een uitzending
van EO's Ronduit.
Leergierige catechisanten
wilden alles weten van het
evangelie van god Eros en
waren en masse bereid zich
te hoeden voor lichtzinnig
gedrag, in de hoop te zijner
tijd beloond te worden met
de toegang tot de zevende
hemel.
Verder leek 'Veilig vrijen'
op een wat lang uitgevallen
reclamespot voor Durex.
Het condoom werd de hemel
ingeprezen, terwijl een paar
dagen eerder een dame bij
Frits Bom j uist had
uitgelegd dat het
voorbehoedsmiddel haar
acht kinderen had bezorgd:
de condooms waren te groot
of te klein, er mankeerde
altijd wel iets aan.
Op Sky Channel worden
elke vrijdagavond mensen
naar hun nest gestuurd door
een oudere mevrouw die dr.
Ruth wordt genoemd. In een
half uurtje maakt ze van uw
slaapkamer een moderne
tempel, want ze komt nu
eenmaal uit het land van de
opgewonden tv-dominees.
Een briefschrijfster klaagt
dat haar man altijd te moe
is. Dr. Ruth zegt
triomfantelijk iets als 'trek
een leuke, doorzichtige bh
aan en een broekje zonder
kruis en zie: hij zal tot u
komen'. Zo worden
tegenwoordig dagen
gesloten en nachten
geopend.
De VARA besluit een tv-
dag gaarne op een niet-
kerkelijke wijze. Simon
Carmiggelt geeft de kijkers
even het idee dat ze de hele
avond bij hem in de kroeg
hebben gezeten. Daarna
gaan ze braaf naar boven.
Toch doet zijn manier van
spreken denken aan een
vrijzinnige dominee die zijn
best doet vooral begrijpelijk
over te komen.
Het slaapmutsje van de
AVRO heet 'Ontdek je
plekje'. Beelden van een oud
stadje worden
amateuristisch achter
elkaar geplakt en daarbij
geeft een zeer bekakte stem
uitleg. Het werkt
onmiddellijk, de ogen
worden zwaar, de spieren
loom. 'Ontdek je plekje' is
een programma als een glas
warme melk.
Opmerkelijk is de semi-
religieuze manier waarop
de TROS tegenwoordig op
vrijdagavond ordening wil
brengen in de chaos van het
dagelijks leven van de
kijker. Carroll Righter, een
beverige, oude snaak, geeft
astrologische voorlichting.
Hij beweert veel beroemde
Amerikanen te kennen. Het
zijn waarschijnlijk de
mensen die hij belazerd
heeft met zijn vage
kletspraatjes. 'Uw week in
de sterren' heet het
programma en Ralph Inbar
zit prinsheerlijk in
Hollywood om niets meer te
doen dan het opnoemen van
de tekens van de
dierenriem.
Het is knap dat deze Inbar
met zijn Banana Split-
smoesjes is
binnengedrongen in de
glamourwereld van Beverly
Hills, maar waarom moet
dan ook nog worden
uitgezonden? Zo'n bejaarde
brabbelaar is toch geen
partij voor een gezonde
Nederlandse tv-maker?
Met behulp van de televisie
kunnen we veilig gaan
slapen, zonder angst voor
engerds onder het bed of
besmetting door aids. Wie
op zijn blote knietjes voor
het bed wil zitten bidden,
doet er wel goed aan even
het condoom te gebruiken.
Dan kan er helemaal niets
meer gebeuren.
PARIJS (AFP/ANP) - De Franse romanschrijver en es
sayist Michel de Saint-Pierre is gisteren op 71-jarige leef
tijd overleden in Beuzeville (West-Frankrijk). Dit is van
zijn familie vernomen.
Het bekendste werk van de
streng katholieke schrijver in
'Les Aristocrates' (1954),
waarin hij het leven van land
jonkers schildert. In al zijn ro
mans en essays gaat het over
het rooms-katholieke geloof en
de tradities ervan, die hij met
kracht verdedigde. Een ander
bekend werk van Saint-Pierre
is 'Les nouveaux prêtres' (1964),
waarin hij de geestelijke nood
beschrijft van de inwoners van
een gefingeerde voorstad van
Parijs.
Het oeuvre van de man die in
zijn jeugd als arbeider en ma
troos werkte, wordt geken-
tor Jan
garantie
-an Koesen
DLVERSUM - De KRO start vanmiddag
815 uur op Nederland 1) met een dertien-
e'ige, Engelse serie onder de noemer Hon-
lefd Jaar Auto. Een eeuw geleden had het
«endste voertuig van nu bij de meesten
iiechts deernis en verachting opgewekt. De
|M° kon geen serieuze concurrent van het
iard wezen, was de geldende opvatting.
1 al spoedig verschenen de eerste cartoons,
IWarbij menselijke gedrochten met overmaatse
«brillen en bontjassen met wel 15 kilometer
■r uur over de landwegen hobbelden, meewa-
8 nagestaard door de bevolking en af en toe
's bekogeld met stenen.
e serie heeft geen gebaande wegen gekozen.
n»b° wordt met diverse optieken bezien. Van
koets tot sekssymbool, van pruttelpot tot
«Mimende bolide, van maatschappij vervormer
ue grootste moordenaar van alle tijden.
Ue auto is van meet af aan meer geweest dan
vervoermiddel, zegt de serie, waarvan de
else titel 'Automania' wel heel veelzeggend
toeM uto alle aspecte11 van het leven be
ult! i is 6611 economische, sociale, politieke,
(orH esthetisch en zelfs seksuele norm ge-
erh- voorwerp van liefde en haat dat
ichtf'd veel slachtoffers heeft gemaakt. In
'8 laar auto zijn er meer mensen omgeko-
uan door het oorlogsgeweld van de Nazi's.
®gel<
;at®'
De serie gaat niet chronologisch te werk, maar
huppelt dartelt over de thema's. In deel 1 aan
schouwen we de intieme relatie tussen de auto
en zijn schepper. De auto is een cultus, een ge
vaarlijk speelgoed en rijk en arm zijn er van be
zeten. Er komt zelfs een man in beeld die 560
auto's bezit.
In deel 2 is de auto de handlanger van Satan.
Automobilisten van het allereerste uur worden
geïnterviewd over de moeilijke introductie. Zo is
er een vrouw van 102 jaar, de oudste chauffeur
van de wereld die vertelt dat ze op een tochtje
door de dreven wel 17 maal een band moest
plakken. In deel 3 komen de races aan bod.
Transglobale wedstrijden zoals de tocht van Pe
king naar Parijs en van Australië naar de Ver
enigde Staten.
In deel 4 wordt de auto een afgod, vooral in
Amerika en de binnensteden moeten zich aan
passen aan de nieuweling of ten onder gaan.
De serie beschrijft de auto en de derde wereld,
de advertenties, de tot leven gebrachte dromen,
de verkopers en de economie die van de auto af
hankelijk wordt. We zien ook de auto als liefdes-
nestje, van vrijen in de achterbak tot en met de
love motels. 'Automania' bezoekt verder Japan,
de Filippijnen en Australië. En in deel 11 komt
de rekening: 15 tot 20 miljoen doden. De serie
eindigt met de vraag waar we naar toe gaan. De
auto is nu al een verouderde negentiende-
eeuwse technologie.
De intieine relatie tussen de auto en zijn schepper.
- foto willem mieras
merkt door een grote vitaliteit.
In zijn eerste boek 'Ce monde
ancien' (1948) behandelt hij in
dialoogvorm het thema van de
klassenstrijd, terwijl de roman
'La mer a boire' (1952) zijn er
varingen beschrijft bij de ma
rine en als verzetsstrijder in de
oorlog.
Michel de Saint-Pierre heeft
verscheidene literaire prijzen
gekregen. De bekendste was de
grote romanprijs van de Aca
démie Fran?aise in 1955.
HILVERSUM (ANP) - Het
televisieprogramma KRO's
Brandpunt heeft vanavond
(Ned. 1, 21.15-21.45 uur) de
volgende onderwerpen: De
illegale kabeljauwvangsten,
het rapport 'Van der Grin
ten' en de consequenties
hiervan voor het katholieke
onderwijs.
Daarover onder meer een in
terview met hulpbisschop mgr.
Nienhaus van het aartsbisdom
Utrecht, de broodoorlog, ver
oorzaakt door het grootwinkel
bedrijf Edah en de perikelen
rondom de aangekondigde
pauselijke audiëntie van Oos
tenrijks president Waldheim.
In het NOS-televisiepro-
gramma Het Capitool (zondag,
Ned. 2,12.00 uur) wordt gespro
ken over het katholiek reveil.
Aan het gesprek wordt onder
meer deelgenomen door David
van Ooyen, priester en oud
tweede kamerlid PvdA, J.
Ruijter, coördinator Mozes
Huis/ Mozes en Aaronkerk en
A. van Gennip, Katholieke
raad voor kerk en samenleving.
Het gesprek staat onder leiding
van Fred Verbakei.