Gloriedagen pornofilm zijn voorbij a IN BREDA. ■hen Veilig naar bed gaan Schrijver Michel de Saint-Pierre overleden De vele gezichten van de auto Sfroepl SEX-KONING NIEKERK: 'IEDERE JOKER KAN TEGENWOORDIG CAMERA KOPEN' REM7 Katholiek onderwijs in 'Brandpunt' Weemoed Truckers Film Camera's Knap Sportauto's Vrouwen Onderzoek Toekomst ZATERDAG 20 JUN11987 00 BEGINT MET DERTIENDELIGE TV-SERIE A67 „De Kamer is nog steeds een gesloten circuit. Als je op de ruit tikt, beginnen al die vissen schichtig been en weer te zwemmen" Klaas de Vries, Tweede Kamerlid PvdA DE STEM G1 4x4 '82 iet ABS '85 :oen met '82-'83 auw, Van '80-'85 '83 allic '81 '83 poor Johan van de Beek Sidney Niekerk is Nederlander van afkomst, maar inmiddels al een jaar of dertig jaar vol bloed Amerikaan. Sidney heet eigenlijk gewoon Sallie. Haar Sallie is een meisjesnaam in de USA. Met zo'n naam kun je niet komen aanzetten want dan word je niet serieus genomen", zegt hij in opvallend goed Nederlands, dat slechts af en toe door een Amerikaanse krachtterm wordt onderbroken. 1984 1968 illic sportwagen 1924 CarreraGT '81-'75-'| ^lauw 1981 1985 1985 fsel, wit, autom. r metallic 3 drs; striping; s; 1984, nnd ga- y^G<?^LJ^°°doiïkEer-« üen beroepen todat hij in 1985; 28.000 km, 12 mnd garantie. 3 drs; 12 mnd rs; 1984, nnd ga- VW PASSAT RIMINI D® 5 drs, 1985; 67.000 km, metallic; complete auto; u garantie. AUDI 80 CC 1800 4+Ejj nov. 1984; 51.000 km; gnJSI tallic; 12 mnd garantie AUDI 80 DIESEL 5-bak: 1986; 30.000 km; groenmei 12 mnd garantie. el 5-bak; ikerrood; ;r 5-bak; 12 mnd bak bak; imetallic; -E 3 drs; -metallic; Auto's van boven de Fl. 30.000,= PORSCHE 944 2.5 j«JJ 1984 58.000 km; g"Jsm" vele extra's; 12 mm AUDI COUPÉ GT 5-bak; 1986; 25j grijsmetallic; 12 mnd Porsche 924 Coupé 65.000 km, rood; 12 rantie. Audi 200 Quattro Turbo 1985 89.000 km; ,wiK garantie. Audi 200 Quattro Turbo'', 1985; 98.000 km; grijsmetallic; 12 mnd VW GOLF GTI 16 v (zonder katalysator), frrrvnmeM'" Niekerks' visite-kaartje ver meldt dat hij president is van Calvista International Motion Pictures, gevestigd in Van üuys, Californië. Calvista is jen van 's werelds bekendste en meest gerenommeerde pro ducenten van porno. Maar Nie kerk geeft de voorkeur aan de term 'erotische films' of 'x-ra- jed movies' om een onderscheid temaken tussen zijn producten en'de rotzooi die tegenwoordig overal op de markt verschijnt'. „Ik ben de beste", zegt hij als ik hem spreek op de Marché in Cannes, de grootste filmmarkt ter wereld. Niekerk staat te stralen in zijn immense stand waar tientallen affiches de mu ien sieren. Gebruind door de de Californische zon en gekleed in een hagelwitte tennis-trui staat hij relaxed zaken te doen met filmdistributeurs uit de hele wereld. In nauwelijks drie lagen zette hij 400.000 dollar om met de verkoop van film en videorechten. „Dat zijn maar peanuts", zegt Niekerk, hij in mijn ogen ongeloof meent te bespeuren. „Ik liep bier afgelopen jaar met een miljoen dollar de deur uit". Niekerk is een sprekend voor- seld van wat ze in Amerika in 'self-made man' noemen, iet succes straalt van hem af. ij heeft een rappe en makke- jke babbel en de gave om op innemende wijze op te schep pen over zijn prestaties en zijn succes. Luisterend naar deze druk gesticulerende miljonair kun je een glimlach niet onder drukken. Amerika is voor hem Inderdaad het land van de on beperkte mogelijkheden geble ken. Maar hij heeft het niet ca deau gekregen. De keus voor Amerika maakte Niekerk niet zelf. In de oorlogsjaren moest Sallie, toen nog een jongen, met zijn ouders onderduiken in het Utrechtse dorpje Zegveld. Daar werd zijn familie, die van joodse afkomst «as, vijf lange jaren liefderijk opgevangen door een oude boe rin. Niekerk spreekt nog altijd vol weemoed over deze jaren fe volgens hem 'het beste in bet Nederlandse volk' naar bo- haalden. Na de oorlog le de familie terug naar fen Haag waar Sallie nog een aar jaar voetbalde voor ADO, [e voorloper van het huidige IC Den Haag. Maar halver- de jaren vijftig emi- iteerde het gezin naar de Ver enigde Staten. 1° California had Niekerk tien- VideO Amerika heb je als eigenaar van een bedrijf te maken met bijzonder machtige vakbonden. Die vakbonden zorgden er on der andere voor dat mijn chauffeurs in het weekeinde niet hoefden te werken. Dus reed ik zelf in het weekeinde. Maar uiteindelijk kon ik het niet meer bolwerken en de zaak ging failliet. Daar zit je dan. Een miljoen dollar schuld en advocaten in je nek die je met schade-claims om de oren slaan. Ik heb er jaren voor no dig gehad om over die klap heen te komen". Net toen Niekerk zijn schulden had afbetaald werd hij bena derd door een producer die hem vroeg of hij een film wilde meefinancieren. Winst was ge garandeerd, werd de 'Dutch man' voorgespiegeld. Toen de filmproducer desondanks fail liet ging, zag Niekerk zijn kans schoon. Er ontstond een haast identieke situatie als destijds met het truckers-fiasco. „Al leen stond ik nu aan de kant van de geldeisers", aldus Nie kerk. „Als je in Amerika in de za kenwereld in zo'n situatie te recht komt, moet je direct han delen. In Nederland zou zoiets niet mogelijk zijn. Maar in de US kun je iemand op juridisch volledig verantwoorde wijze uit de weg schuiven. Ik scha kelde een aantal advocaten in en werd niet veel later tot mijn verbazing de nieuwe eigenaar van een filmstudio en een half afgemaakte film die in het la boratorium bleek te liggen. Het bleek bovendien een soft-porno film te zijn. Nu moet je weten dat ik toen abosuluut geen ver stand had van films, en zeker niet van sexfilms. Ik dacht 'my god' waar ben ik nu in terecht gekomen? Ik bekeek die film toch en toen was mijn eerste gedachte: dat kan ik beter". Sidney begon zich te verdiepen in het 'hardcore-wereldje'. Hij bezocht producers en acteurs en liep de 'sets' in California waar de toenmalige sterren van het genre, zoals Vanessa del Rio en Anette Haven, voor de snorrende camera's overgin gen tot een dikbetaalde coïtus. „Ik heb goed opgelet. Welke ca mera-standpunten moet je kie zen? Welke lokaties? Wat is erotisch, en wat niet? En het belangrijkste: wat kost het? Na korte tijd wist ik hoe die busi ness in elkaar zat en ben ik voor mezelf begonnen". Anno 1987 heeft gemiddeld een op de drie Nederlandse gezinnen thuis een vi deo-recorder staan en is de bereikbaar heid van 'x-rated movies', zoals ze in vaktermen heten, veel groter gewor den. Het is haast vanzelfsprekend ge worden dat pa (of ma) bij het inslaan van een portie films voor het weekein de, ook naar de plank 'erotica' grijpt. Hoe vaak dit gebeurt is moeilijk te zeg gen. Precieze cijfers worden door de vi deo-branche niet gegeven. In deze krin gen houdt men zich tegenwoordig bezig met 'up-grading', wat vrij vertaald be tekent dat men koortsachtige pogingen doet om respectabeler en professioneler te worden. Daar hoort sex kennelijk niet bij en dus verschijnen in de video hitlijsten nooit de titels van erotische films. Maar dat ongeveer een kwart van alle gehuurde films uit deze sector afkomstig is, mag een veilige gok wor den genoemd. De branche zelf houdt het op 'ongeveer 15 procent'. Hoe dan ook, het gaat om vele tiendui zenden films per jaar waarvan het me rendeel uit Californië afkomstig is. In die zonnige Amerikaanse staat resi deert Sidney Niekerk, hoofd van een filmmaatschappij die zich specialiseert in 'hardcore'. „De porno-film van de toekomst zal vrouwvriendelijk zijn", voorspelt hij. Een gesprek met een film-magnaat. Sidney 'Sallie' Niekerk: Amerikaanse carrière in de 'erotische sector'. - foto guy van grinsven met geleend geld, bekers-bedrijf begon. een „In Niekerks Calvista maakt en produceert per jaar gemiddeld 32 films. Het gaat dan om een stuk of tien dure, prestigieuze 35 mm-films terwijl de rest low-budget video-producties zijn. Niekerk haat die video films uit de grond van zijn hart omdat ze naar zijn mening de markt kapot maken. „Iedere joker kan tegenwoordig voor een paar 'bucks' een video-ca mera kopen en hem in zijn slaapkamer installeren. De re- sulaten zijn bedroevend. Tech nisch abominabele films met mensen die niet kunnen acte ren. Het is om te huilen". Niekerk is dan ook trots op zijn lange speelfilms waaraan wél veel zorg wordt besteed. „Kijk, het nieuwe van erotische films is er natuurlijk een beetje af. Niemand kijkt meer op van een vrij-scene in de bioscoop. Zelfs 'gewone' films worden wat dat betreft steeds vrijer en gewaagder. Dus moet je het in een andere richting zoeken. En die richting heet kwaliteit. Je moet zoeken naar een goed ver haal waarin de erotische scenes passen. Het moet niet uit de lucht komen vallen. En de hoofdrolspelers moeten écht kunnen acteren". Niekerk noemt als voorbeeld de film 'Nothing to hide' die onder de titel 'Liefde zonder schaam te' in de Nederlandse bioscopen een grote hit was. Om aan te tonen dat hij Nederland nog niet vergeten is, meldt hij dat 'Liefde Zonder Schaamte' in Den Haag 10 weken lang pro longeerde. „Kijk, die film ging over échte mensen, hun proble men, hun verdriet en geluk. Ze week ook sterk af van de cli- ché's die in het genre gebruike lijk zijn. De vrouwen in de film waren geen domme poppen maar sterke karakters die pre cies wisten wat het leven voor hen in petto had. Tegenwoordig zit niemand meer te wachten op films waarin vrouwen zich voor de eerste de beste kerel op de grond werpen en 'take me' roepen". Niekerk trekt voor een film on geveer een half miljoen gulden uit. Dat is ongeveer het budget waarvoor in Nederland een langlopende tv-serie wordt ge maakt. Met alle facetten van het filmmaken bemoeit Nie kerk zich. Hij zoekt naar een scenario en naar geschikte ac teurs en actrices. „Per week melden zich talloze jongens en meisjes die mee willen doen aan een film. Ze krijgen alle maal een serieuze screen-test. Kunnen ze acteren, en zien ze er bovendien goed uit, dan krij - gen ze een kans. De tijden dat we moesten zoeken naar gega digden is voorbij. De situatie is nu omgekeerd, men zoekt ons op". Vervolgens zoekt Niekerk ge schikte lokaties. Veel films spe len zich af in een jet-set-ach- tige omgeving. Dus worden dure villa's in zonnig Califor nië gehuurd, evenals luxe bo ten, sportauto's en mooie kle ren. En dan kunnen de opna mes beginnen die meestal bin nen een maand zijn afgerond. Of Niekerk nooit problemen heeft gehad met de vrouwen beweging of de overheid? „Sure. Amerika is een vreemd land. Ze laten je jaren je gang gaan. Als je je belastin gen maar betaalt. Maar als Reagan het in het Witte Huis in zijn hoofd haalt om een kruis tocht te beginnen, dan wordt de druk groter en krijg je te ma ken met allerlei acties. Ik heb de laatste jaren omgeveer twee miljoen gulden moeten uitge ven in rechtzaken die werden aangespannen door groeperin gen uit de vrouwenbeweging en de 'moral majority'. Mijn huis is meerdere malen het doelwit geweest van actiegroe pen als 'Jezus Saves' of radicale feministen. Ik ben altijd bereid geweest om met iedereen over mijn werk te praten. Ik geloof namelijk niet dat ik bezig ben met verwerpelijke zaken. Als Womens' Lib roept dat de vrouwen in mijn films worden gedwongen dingen te doen te gen hun zin, dan weten ze niet waar ze over spreken. De meis jes en jongens in mijn films zijn echte professionals. Ze verdienen ongeveer 1500 gul den per dag. Bij een vrouwe lijke ster, zoals bijvoorbeeld Ginger Lynn, kan het salaris oplopen tot zo'n 3000 gulden per dag. Ze hoeven niets te doen wat ze niet willen. De porno- bizz krijgt keer op keer het verwijt dat ze vrouwvernede rend werkt. Ik kan wat mijn films betreft met een gerust hart zeggen dat dit niet het ge val is. Maar het is natuurlijk moeilijk praten met actiegroe pen als ze nog nooit een film van je hebben gezien". Niekerk liet enige jaren gele den een onderzoek instellen naar de samenstelling van het publiek dat zijn films bekeek. „De uitkomsten waren voor mij geen verrassing. Zeker 65 pro cent van het publiek bestond uit vrouwen. Er bleek onder hen een behoefte te bestaan naar goede erotische films. Ik zal je een voorbeeld noemen waar ik zelf getuige van was. In de VS heb je gigantische vi deotheken. Van elke sex-film heb je daar twee versies: een 'softe' en een 'harde'. Staat daar een man in de rij tussen twee vrouwen te wachten tot hij aan de beurt is. Kennelijk geneerde hij zich een beetje, en hij vroeg aan de videotheek houder daarom de 'softe' versie van 'Erotic City'. De vrouw achter hem haalde opgelucht adem en riep verheugd: dan geef mij maar de 'hard ver sion'". Niekerk lacht er om, maar is er ook van overtuigd dat de glo riedagen van de porno-film voorbij zijn. „De kwaliteit van de films is door de invloed van de video sterk achteruit ge gaan. Steeds meer zal de sex- film zich moeten gaan richten op een publiek dat voor een zeer groot gedeelte uit vrouwen bestaat. De sexfilm van de toe komst zal nauwelijks meer ex pliciete sex of niet ter zake doende close-ups van geslacht sorganen bevatten. Wat je wel zult zien is een technische fraaie film met een goed ver haal waarin mooie mensen elk aar liefhebben. Zo'n film be kijk je dan in de bios of thuis met je vrouw of vriendin onder het genot van een glaasje wijn. Porno, let op mijn woorden, zal vrouwvriendelijk worden". Vroeger kroop de Nederlander pas onder wol, nadat hij op zijn blote knieën voor het bed had gezongen van 'Ik ga slapen, ik ben moe'. Toen de tv zijn intrede deed in de Hollandse binnenkamer werden we door paters en dominees vanuit Hilversum zachtjes het ledikant ingepraat. Hele volksstammen hebben hun hoofd op het kussen gelegd dat naglunderde van de dagsluiting van Leopold Verhagen of dominee Van den Bosch. Er is veel veranderd, maar er zijn nog altijd kijkers die pas naar bed gaan als Ellen Brusse of Hans van der Togt 'voor straks welterusten' heeft gezegd. Dagsluitingen bestaan nog steeds en ze hebben bij alle omroepen nog altijd een verkapt religieus karakter. Dat geldt zelfs voor het filmpje 'Veilig vrijen' dat Veronica woensdagavond laat uitzond. De zaal vol positief ingestelde jongeren deed denken aan een uitzending van EO's Ronduit. Leergierige catechisanten wilden alles weten van het evangelie van god Eros en waren en masse bereid zich te hoeden voor lichtzinnig gedrag, in de hoop te zijner tijd beloond te worden met de toegang tot de zevende hemel. Verder leek 'Veilig vrijen' op een wat lang uitgevallen reclamespot voor Durex. Het condoom werd de hemel ingeprezen, terwijl een paar dagen eerder een dame bij Frits Bom j uist had uitgelegd dat het voorbehoedsmiddel haar acht kinderen had bezorgd: de condooms waren te groot of te klein, er mankeerde altijd wel iets aan. Op Sky Channel worden elke vrijdagavond mensen naar hun nest gestuurd door een oudere mevrouw die dr. Ruth wordt genoemd. In een half uurtje maakt ze van uw slaapkamer een moderne tempel, want ze komt nu eenmaal uit het land van de opgewonden tv-dominees. Een briefschrijfster klaagt dat haar man altijd te moe is. Dr. Ruth zegt triomfantelijk iets als 'trek een leuke, doorzichtige bh aan en een broekje zonder kruis en zie: hij zal tot u komen'. Zo worden tegenwoordig dagen gesloten en nachten geopend. De VARA besluit een tv- dag gaarne op een niet- kerkelijke wijze. Simon Carmiggelt geeft de kijkers even het idee dat ze de hele avond bij hem in de kroeg hebben gezeten. Daarna gaan ze braaf naar boven. Toch doet zijn manier van spreken denken aan een vrijzinnige dominee die zijn best doet vooral begrijpelijk over te komen. Het slaapmutsje van de AVRO heet 'Ontdek je plekje'. Beelden van een oud stadje worden amateuristisch achter elkaar geplakt en daarbij geeft een zeer bekakte stem uitleg. Het werkt onmiddellijk, de ogen worden zwaar, de spieren loom. 'Ontdek je plekje' is een programma als een glas warme melk. Opmerkelijk is de semi- religieuze manier waarop de TROS tegenwoordig op vrijdagavond ordening wil brengen in de chaos van het dagelijks leven van de kijker. Carroll Righter, een beverige, oude snaak, geeft astrologische voorlichting. Hij beweert veel beroemde Amerikanen te kennen. Het zijn waarschijnlijk de mensen die hij belazerd heeft met zijn vage kletspraatjes. 'Uw week in de sterren' heet het programma en Ralph Inbar zit prinsheerlijk in Hollywood om niets meer te doen dan het opnoemen van de tekens van de dierenriem. Het is knap dat deze Inbar met zijn Banana Split- smoesjes is binnengedrongen in de glamourwereld van Beverly Hills, maar waarom moet dan ook nog worden uitgezonden? Zo'n bejaarde brabbelaar is toch geen partij voor een gezonde Nederlandse tv-maker? Met behulp van de televisie kunnen we veilig gaan slapen, zonder angst voor engerds onder het bed of besmetting door aids. Wie op zijn blote knietjes voor het bed wil zitten bidden, doet er wel goed aan even het condoom te gebruiken. Dan kan er helemaal niets meer gebeuren. PARIJS (AFP/ANP) - De Franse romanschrijver en es sayist Michel de Saint-Pierre is gisteren op 71-jarige leef tijd overleden in Beuzeville (West-Frankrijk). Dit is van zijn familie vernomen. Het bekendste werk van de streng katholieke schrijver in 'Les Aristocrates' (1954), waarin hij het leven van land jonkers schildert. In al zijn ro mans en essays gaat het over het rooms-katholieke geloof en de tradities ervan, die hij met kracht verdedigde. Een ander bekend werk van Saint-Pierre is 'Les nouveaux prêtres' (1964), waarin hij de geestelijke nood beschrijft van de inwoners van een gefingeerde voorstad van Parijs. Het oeuvre van de man die in zijn jeugd als arbeider en ma troos werkte, wordt geken- tor Jan garantie -an Koesen DLVERSUM - De KRO start vanmiddag 815 uur op Nederland 1) met een dertien- e'ige, Engelse serie onder de noemer Hon- lefd Jaar Auto. Een eeuw geleden had het «endste voertuig van nu bij de meesten iiechts deernis en verachting opgewekt. De |M° kon geen serieuze concurrent van het iard wezen, was de geldende opvatting. 1 al spoedig verschenen de eerste cartoons, IWarbij menselijke gedrochten met overmaatse «brillen en bontjassen met wel 15 kilometer ■r uur over de landwegen hobbelden, meewa- 8 nagestaard door de bevolking en af en toe 's bekogeld met stenen. e serie heeft geen gebaande wegen gekozen. n»b° wordt met diverse optieken bezien. Van koets tot sekssymbool, van pruttelpot tot «Mimende bolide, van maatschappij vervormer ue grootste moordenaar van alle tijden. Ue auto is van meet af aan meer geweest dan vervoermiddel, zegt de serie, waarvan de else titel 'Automania' wel heel veelzeggend toeM uto alle aspecte11 van het leven be ult! i is 6611 economische, sociale, politieke, (orH esthetisch en zelfs seksuele norm ge- erh- voorwerp van liefde en haat dat ichtf'd veel slachtoffers heeft gemaakt. In '8 laar auto zijn er meer mensen omgeko- uan door het oorlogsgeweld van de Nazi's. ®gel< ;at®' De serie gaat niet chronologisch te werk, maar huppelt dartelt over de thema's. In deel 1 aan schouwen we de intieme relatie tussen de auto en zijn schepper. De auto is een cultus, een ge vaarlijk speelgoed en rijk en arm zijn er van be zeten. Er komt zelfs een man in beeld die 560 auto's bezit. In deel 2 is de auto de handlanger van Satan. Automobilisten van het allereerste uur worden geïnterviewd over de moeilijke introductie. Zo is er een vrouw van 102 jaar, de oudste chauffeur van de wereld die vertelt dat ze op een tochtje door de dreven wel 17 maal een band moest plakken. In deel 3 komen de races aan bod. Transglobale wedstrijden zoals de tocht van Pe king naar Parijs en van Australië naar de Ver enigde Staten. In deel 4 wordt de auto een afgod, vooral in Amerika en de binnensteden moeten zich aan passen aan de nieuweling of ten onder gaan. De serie beschrijft de auto en de derde wereld, de advertenties, de tot leven gebrachte dromen, de verkopers en de economie die van de auto af hankelijk wordt. We zien ook de auto als liefdes- nestje, van vrijen in de achterbak tot en met de love motels. 'Automania' bezoekt verder Japan, de Filippijnen en Australië. En in deel 11 komt de rekening: 15 tot 20 miljoen doden. De serie eindigt met de vraag waar we naar toe gaan. De auto is nu al een verouderde negentiende- eeuwse technologie. De intieine relatie tussen de auto en zijn schepper. - foto willem mieras merkt door een grote vitaliteit. In zijn eerste boek 'Ce monde ancien' (1948) behandelt hij in dialoogvorm het thema van de klassenstrijd, terwijl de roman 'La mer a boire' (1952) zijn er varingen beschrijft bij de ma rine en als verzetsstrijder in de oorlog. Michel de Saint-Pierre heeft verscheidene literaire prijzen gekregen. De bekendste was de grote romanprijs van de Aca démie Fran?aise in 1955. HILVERSUM (ANP) - Het televisieprogramma KRO's Brandpunt heeft vanavond (Ned. 1, 21.15-21.45 uur) de volgende onderwerpen: De illegale kabeljauwvangsten, het rapport 'Van der Grin ten' en de consequenties hiervan voor het katholieke onderwijs. Daarover onder meer een in terview met hulpbisschop mgr. Nienhaus van het aartsbisdom Utrecht, de broodoorlog, ver oorzaakt door het grootwinkel bedrijf Edah en de perikelen rondom de aangekondigde pauselijke audiëntie van Oos tenrijks president Waldheim. In het NOS-televisiepro- gramma Het Capitool (zondag, Ned. 2,12.00 uur) wordt gespro ken over het katholiek reveil. Aan het gesprek wordt onder meer deelgenomen door David van Ooyen, priester en oud tweede kamerlid PvdA, J. Ruijter, coördinator Mozes Huis/ Mozes en Aaronkerk en A. van Gennip, Katholieke raad voor kerk en samenleving. Het gesprek staat onder leiding van Fred Verbakei.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 33