DESTEM HET OOR VOOR DIT SOORT DINGEN IS WEGGEVALLEN' 'WAAR 3LIJVEN IADEN?' TERDAG I r\ JUN119871C leenten )rstel ïeld eel misschien heeft men de naam ooit gehoord, maar daarmee zal het voor de meeste mensen ook ophouden. En heel veel ouderen onder ons associëren de naam, in hun geheugen gravend, waarschijnlijk met groot-industriëlen en anti-commu- nisme. 'Morele Herbewapening' is even weinig bekend als gekend. Toch timmert deze beweging dit jaar vijftig jaar aan de weg. Onder de naam 'Oxford Groep' bracht deze beweging in 1937 honderdduizend men sen op de been in Utrecht. De Tweede Wereldoorlog wierp zijn schaduwen vooruit en daar is het ontstaan van Morele Herbewapening - officiële benaming sinds 1938- niet los van te zien. Maar ook anno 1987 is er volop werk aan de winkel, zegt Peter Hintzen. Buchman ZATERDAG IQ 20 JUN1198710 Communisme Elke mens Conferenties Buiten Europa el mooie woor- duidelijke daden, ad voor de Ver in de plannen van mit-Kroes om het achtoffers met 25 rengen. beknoptheid van het eersveihgheid de zijn de inhoud. Het is een goede voornemens geactiveerd moeten c houvast te bieden, chrijdend meerjaren- nkehjk is aangekon- rkeersveihgeheid is te- minister om een belo- meenten die het lukt eersslachtoffers in één te laten dalen, is dat het te veel het in zich draagt. Of het itoffers daalt of stijgt toeval zijn waar de ge- doen. is dat beloningssys- deel van grote gemeen- eze gemeenten die de veelal in huis hebben terwijl nou juist de behoefte hebben aan tnmoediging." ïnhoven, voorzitter van erkeersveiligheid, vindt aten beloond moeten financiële steun moet aatregelen die een ge le veiligheid in het ver- oven: „In eerste instan- anningen en niet de re nden. En die financiële ver twee jaar stoppen, de gemeenten misschien opzetten of uitvoeren tregelen. Daarom moet stimuleringsactiviteiten komende vijf jaar be- iesteld. Ie beloningstheorie fan- en dat je er in eerste in- moet gaan beginnen." jmbarderen van dit ene voor de Verkeersveilig- n ander voorstel, toven: „De verkeersvei- an als vast punt op de an in het driehoeksover- eester, officier van justi- ilitie." tisschien wat er te over- politie, door bezuinigin- werkdruk, iedere keer te weinig tijd en man voor grote controles en thoven: „Maar dat zal jdens dat overleg beves- zorgt voor duidelijkheid, roes wil de verkeersvei- door meer te letten op aatiek, het gordelgebnuk nelheden. De politie zou controleren en handha- s echter juist dat de poli- r aandacht aan de ver- n besteden. ligheid wordt een ramp ie hoogste prioriteit knj- e oplossing van het fi'e' n verhoudiong tientallen uitgetrokken als voor de H de boomgrens me mets. geleden tegen een spooknj" botsen, lieten we de au'0 oment over die gevaarlijk' springen. Ik heb nu 60(1 aft van de hand van j s, warin een methode e boodschappen van eren. Droomuitleggers is al vanaf het begin va0 ze hebben aan anderma®: d verdiend. Af en toe, "J irestatie, verlieten zij boze droom. Door Jan Bouwmans Een oude, ietwat statige huizenrij in de Haagse Amaliastraat, onder de rook van het Binnenhof en paleis Huis ten Bosch. Het naambord op nummer tien vermeldt 'Nieuwsdienst Morele Herbewapening'. Wie zou dat nog wat zeggen? Beroeps kracht Peter Hintzen geeft grif toe dat zijn beweging in Nederland weinig bekendheid geniet. Zijn verklaring: „Een land als Ne derland heeft er het gehoor voor verloren. Hoewel er ook in ons land veel aan de hand is, is het oor voor dit soort dingen een beetje weggevallen." 'Dit soort dingen', dat zijn dan zaken die met moraliteit in de zin van klassieke deugden te maken hebben. In de jaren zes tig daalde volgens de heer Hintzen over Morele Herbewapening de publicitaire stilte neer. Een stilte die tot vandaag de dag zo'n beetje voortduurt. Dat was voor de oorlog wel even anders. „Morele Herbewapening", vertelt de heer Hintzen, „heeft grote bloei gekend in de dertiger jaren. Het heette toen Oxford Groep. Pas in 1938 werd de naam gewij zigd in Morele Herbewapening. Dat ge beurde na de grote piek van de bloeitijd. Die piek viel in 1937 toen tussen Hemel vaartsdag en Pinksteren in de toenmalige Groenteveilinghal in Utrecht een aantal bijeenkomsten werden gehouden die door in totaal zeker honderdduizend mensen werden bijgewoond." Het motto van die manifestatie was 'Nieuw Nederland loopt van stapel'. Dit soort massale bijeenkomsten was toen voor Nederland een nieuw verschijnsel. De massale weerklank bracht de priester Henri de Greeve ertoe ten behoeve van de loen nog totaal niet tot oecumene geneigde katholieken een eigen „Morele Herbewa pening" in het leven te roepen. Dat werd de 'Bond zonder Naam' met de bekende slogan 'Verbeter de wereld, begin met je zelfUit deze slogan blijkt hoezeer het van De Greeve afgekeken werk was, want het motto raakt precies de kern van Morele Herbewapening. Om eUt misverstand te voorkomen: Mo rele Herbewapening is aan geen enkele kerk gebonden, komt wel voort uit christe lijk milieu, maar richt zich tot alle levens beschouwingen met de eenvoudige doch grenzeloze boodschap: „Maak je levens overtuiging waar!" In de praktijk blijkt dan wel of deze of gene levensovertuiging al of niet tot heil strekt. Niet dat Morele Herbewapening zelf geen visie en boodschap zou hebben. Frank Buchman, grondlegger van de beweging, zag als weg naar een betere toekomst de trits 'nieuwe mensen - nieuwe volken - - nieuwe wereld'. Buchman werkte voor de oorlog in studentenkringen in Oxford, vandaar de oorspronkelijke naam Oxford Groep. Hij hield zich in de jaren dertig al intensief bezig met de dreigende oorlog. Hij beschouwde, aldus Hintzen, de toen malige groten der aarde met hun nieuwe heilsleer als valse profeten. Zijn intuïtie zei hem dat het belangrijk was de wereld te la ten zien dat het niet alleen de sterke leiders die dynamiek in de wereld (kunnen) bren gen, maar vanuit een zoeken naar en van uit de leiding van God de wereld in min stens zo'n grote dynamiek gebracht wordt. Buchman stelde dus de leiding Gods te genover de zijns inziens valse profeten van zijn tijd die in zijn ogen snelle en goedkope oplossingen boden voor de problemen in die dagen. De jaren dertig, vertelt Hintzen, waren de periode van de grote bewegin gen. Her en der in Europa werden een grote reeks van demonstraties opgezet, in landen als Denemarken, Noorwegen, Zwe den, Zwitserland bijvoorbeeld. De tweede wereldoorlog betekende een grote breuk. Alleen al omdat onderling contact tussen mensen onmogelijk werd gemaakt. Na de oorlog werd de draad weer opgepakt met als speerpunt het internationale centrum van Morele Herbewapening in het Zwit serse Caux dat tot op de dag van vandaag een centrale functie heeft. Een nieuwe aarde, een betere wereld: dat staat de beweging voor ogen. Maar hoe kan die dichterbij worden gebracht? Niet door verandering van structuren. Hintzen: „Mensen die denken dat ze de wereld kun- mm Frank Buchman, de grondlegger van de beweging. niets van. De beweging wordt niet ge vormd door mensen die maatschappelijk opmerkelijk geslaagd zijn. Er zijn mensen bij uit werknemerskringen, uit midden groepen, maar inderdaad ook een ir. Frits Philips. De heer Philips is echter al sinds 1934 bij de Oxford Groep en nadien dus Morele Herbewapening betrokken. De werkelijke kracht van Morele Herbewape ning vormen de_ middengroepen. Wij zijn zeker geen restauratieve beweging in de zin van terug naar de tijd dat de baas echt baas was en de knecht waarlijk knecht, want dat zijn de juiste verhoudingen. Voor zover de beweging te maken heeft met mensen uit de top van de industrie, geeft ze hen een fikse uitdaging. De beweging heeft vaak bijgedragen tot verzoening in de klassestrijd en dat is net zo vaak ten koste van werkgevers gegaan als van werkne mers." Met dergelijke opwekkende affiches trad de Morele Herbewapening kort voor de tweede wereldoorlog naar bulten. Het moreel wordt in stilte herbewapend Japanse delegaties zijn tegenwoordig regelmatig te gast in Caux. nen veranderen door structuren te mani puleren, komen altijd bedrogen uit. Want nieuwe structuren moeten gedragen wor den door een nieuwe geest. Gebeurt dit niet, dan is er slechts sprake van een stoe lendans. Een nieuwe groep -machtheb bers, bevoorrechten- nestelt zich op de plaats van de oude groep. Dat heb ik in mijn leven al zo vaak meegemaakt." Niet via structuren, maar elke mens moet veranderen. Daarbij gaat Morele Herbe wapening uit van de ene, ondeelbare mens. Het privéterrein en het openbare domein kunnen niet van elkaar gescheiden wor den. Wie in zijn privéleven niet trouw is, is in het openbare leven ook niet betrouw baar te achten. Van die overtuiging gaat men uit. De herbewapening bestaat niet in het overtuigen van mensen van een bepaalde leer, maar dat mensen hun overtuigingen in praktijk brengen. Deze herbewapening steunt op twee pijlers. De eerste is de over tuiging dat elke mens bij zichzelf moet be ginnen omdat elke mens, die in stilte luis tert naar zijn geweten en/of naar God, lei ding ontvangt. Want in dat luisteren ont vangt hij of zij correctie, directie en inspi ratie. De tweede pijler - en eigenlijk ook het hart van de beweging - wordt gevormd door de vier absolute morele maatstaven die de weg naar een betere wereld effenen en banen: absolute eerlijkheid, absolute reinheid, absolute onzelfzuchtigheid en ab solute liefde. Waarom dat absolute, want dat is voor niemand ooit bereikbaar? Hintzen: „Hoe wel geen enkele mens ooit absoluut kan worden, verhinderen absolute morele maatstaven dat men excuses maakt. Als je jezelf vergelijkt met anderen, zijn er altijd die het beter doen, maar ook die het er slechter afbrengen dan jij. In vergelijking met die laatste hoef jij dan niet zo nodig verder te veranderen. Een excuus om niet meer aan je verandering te werken. Abso lute maatstaven maken dat niemand ooit zeggen dat dat hij klaar is, want hoever an deren zijn, doet niet ter zake. Absolute cri teria maken in feite alle mensen gelijk." Morele Herbewapening heeft iets on grijpbaars. Het is geen geoliede organisatie met een duidelijk gezicht. Nou wü de be weging dat ook niet zijn. Men komt niet met eigen programma's en activiteiten. Werkwijze van de beweging is om be staande organisaties in beweging te bren gen. Morele Herbewapening spreekt het indi vidu aan met de vraag: wat kun jij in jouw situatie doen? Het zijn maar een vijftigtal mensen die momenteel in Nederland di rect actief zijn in de beweging, de hele ach terban bestaat uit een paar honderd men sen, van alle gezindten en levensbeschou wingen. Ter ondersteuning zijn er in eigen land elk jaar een of twee conferenties en wordt elke veertien dagen het blad 'Nieuw wereld nieuws' uitgegeven. Verder heeft het centrum in Den Haag discussie- en filmmateriaal beschikbaar. Per jaar gaat er in de Nederlandse afdeling een bedrag van drie tot vier ton om. Dat geld komt ge woon van giften. Morele Herbewapening heeft bij velen de geur een club van groot-industriëlen te zijn die de eerdergenoemde vier burger lijke deugden propageert omdat ze econo misch ook zo profijtelijk zijn wanneer ze door het gros der werknemers worden be oefend. „Als je de Oosthoek-encyclopedie erop naslaat", zegt Hintzen, „staat daarin inderdaad dat Morele Herbewapening een beweging is van groot-industriëlen die anti-communistisch is. Er klopt alleen Het anti-communisme van Morele Herbe wapening klopt evenmin. Hintzen: „Anti- communisme is een houding die zegt dat alles aan deze zijde van het IJzeren Gor dijn goed en in orde is en dat die goede orde door het communisme wordt be dreigd. Dat heeft onze beweging nooit in het vaandel gehad. Morele Herbewapening zegt wel: het communisme is geen juiste methode, want het is totalitair en atheïs tisch. Het communisme kun je echter met bestrijden, alleen maar beantwoorden: laat vanuit je eigen samenleving zien dat het anders kan. Er zijn al communistische groeperingen tot het inzicht gekomen dat de klassestrijd op basis van gerechtigheid gewonnen moet worden en dat dit het enige zinvolle alternatief is voor alle an dere strijdmiddelen in het atoomtijdperk." Zou je mensen vragen of ze denken dat Morele Herbewapening een linkse of rechtse beweging is, progressief of conser vatief, dan zal een meerderheid zonder twijfel voor rechts en conservatief kiezen. Want wie denkt ook niet meteen aan de 'Moral Majority' van de Amerikaanse tele visiedominees? De heer Hintzen lacht; de vraag wordt hem klaarblijkelijk niet voor het eerst ge steld. Kort en goed: beide hebben niets, maar dan ook niets met elkaar te maken en van enige verwantschap is ook geen sprake. Mensen van alle politieke overtui gingen rekenen zichzelf tot Morele Herbe wapening. „Nou wordt tegenwoordig iemand die opkomst voor de kernbeginse len van het evangelie, al gauw conservatief genoemd", meent de heer Hintzen, „even als iemand die opkomt voor trouw in het huwelijk. Ik denk dat het zonder huwelijk en gezin slecht zal gaan met de overdracht van waarden en dus met de maatschappij. Je kunt daarom huwelijk en gezin nog niet opleggen. Waar het om gaat is, wat stel je tegenover de hedendaagse kritiek op hu welijk en gezin. Ik vind overigens dat men de politieke begrippen conservatief en pro gressief te klakkeloos op het geestelijke terrein heeft overgedragen." Is Morele Herbewapening in Nederland weinig bekend, na de oorlog heeft de be weging de vleugels uitgeslagen naar Zuid- Amerika, Azië (in het bijzonder Japan) en Afrika. De heer Hintzen heeft Latijns- Amerika onder zijn hoede en verblijft jaar lijks zo'n drie maanden op dat continent. Veder is hij speciaal belast met de coördi natie van de industrieconferenties in Caux, het internationale zenuwcentrum. Want Morele Herbewapening mag dan geen club van groot-industriëlen zijn, gevoeligheid voor het industriële milieu heeft de bewe ging absoluut. Het is via de kanalen van Morele Her bewapening geweest dat op initiatief van ir. Frits Philips en Olivier Giscard d'Es- taing, broer van de vroegere Franse presi dent, het gesprek tussen Japan, de Ver enigde Staten en West-Europa op gang kwam toen de relaties met Japan in snel tempo verslechterden. Oorzaak daarvan was dat Japan de westerse markt over spoelde met goedkope produkten waar de eigen industrie niet tegen op kon. In Europa ontstond een stemming dat Japan alsnog de oorlog ging winnen, zij het met economische in plaats van militaire midde len. „Het is toen Frits Philips geweest", her innert de heer Hintzen zich, „die Japanse topindustriëlen in kennis stelde van tegen Japan gerichte kranteartikelen die met steeds grotere frekwentie verschenen. Hun reactie was dat men om de tafel moest gaan zitten, met de VS erbij. Het gebeurde in Caux." Vandaag treedt Morele Herbewapening bewust uit de schaduw. Onder het motto 'Vijftig jaar bruggen bouwen van mens tot mens' wordt in de Jaarbeurs in Utrecht het 50-jarig bestaan gevierd. De deur staat er vanaf half twee 's middags voor iedereen open. Een conferentiezaal in het internationale zenuwcentrum van Morele Herbewapening In Caux, Zwitserland.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 29