'RIJBEWIJS IS GEEN RECHT MAAR VOORRECHT' WE E K E PESTE HET OC IS WEI oe maken we het verkeer veili ger? Minister Neelie Smit-Kroes kwam twee maanden geleden met een plan. Het Meerjarenplan voor de Ver keersveiligheid. Doel is om het aantal slachtoffers in het verkeer te laten dalen. Van nu tot het jaar 2000 moet het aantal slachtoffers met 25 procent verminde ren. Voor het jaar 1990 betekent dat volgens mevrouw Smit-Kroes tweehonderd doden en vijftienhonderd ziekenhuispatiënten minder. Er is nog nooit een minis ter geweest die een doelstelling zo hard op papier durfde te zetten. Maar neemt de minister genoeg harde maatregelen om succes te boeken? Een ge sprek met de voorzitter van de Raad voor de Verkeers veiligheid, Mr. Pieter van Vollenhoven. Andere mentaliteit Te veel borden Politieke moed i Durven ZATERDAG |r\ 20 JUN119871< 'WAAR BLIJVEN DADEN?' W eel Grote gemeenten Ander voorstel Duidelijkheid Dromen ee ooit gehoord, maar d£ mensen ook ophoudei ons associëren de na< waarschijnlijk met gro nisme. 'Morele Herbew als gekend. Toch timmi jaar aan de weg. On bracht deze beweging sen op de been in Utn wierp zijn schaduwen van Morele Herbewape 1938- niet los van te volop werk aan de wink H Door Mlck Salet Verkeer. Het is Russische roulette. Iedere Nederlander heeft een kans van twee op drie ééns gewond te raken in het verkeer. En in het weekeind, als de temperatuur in kroegen en disco's het kookpunt bereikt, is de kans om een noodlotje te trekken extra groot. Wie vanavond laat en morgen vroeg gaat controleren, merkt dat veel, te veel, automobilisten veel, te veel, alcohol op hebben. Heeft Pieter van Vollenhoven dat ook wel eens gedaan? Met een glaasje op ach ter het stuur? „Nou, het valt niet te ontkennen dat ik vroeger, zeker in mijn studententijd toen ik meer bier dronk, niet zo doordrongen was van de gevaren die er kleven aan het rijden met alcohol op. Het begrip veiligheid heb ik pas goed leren kennen in mijn tijd bij de Koninklijke Luchtmacht. Daar leer je dat vliegen en alcohol niet samen gaan. Dat is er toen zó ingeramd dat ik nu, wanneer ik zelf moet rijden, niet meer drink. Je dénkt dat je het kan, omdat je met drie, vier of vijf bier op eigenlijk relatief weinig veran deringen voelt. Je merkt niet dat je reactie vermogen terugloopt. Maar ik doe het niet meer, omdat ik wéét wat de consequenties zijn. Niet iedereen realiseert zich hoe ge vaarlijk het is. Men wordt in onze samen leving nogal makkelijk met alcohol opge voed." De meeste mensen wéten wel dat het dom is om te rijden na het drinken van al cohol. Ze wéten dat drank in het verkeer jaarlijks honderden doden en duizenden gewonden eist. Maar met een paar borrels op, of een buik vol bier, zijn er altijd weer automobilisten die denken dat zij wel vei lig de weg op kunnen. De voorlichting schreeuwt nu dat rijden onder invloed een misdaad is. Moord. Zou het helpen of worden automobilisten al leen door schade en schande wijzer? „Ik denk dat het te vergelijken is met de milieuproblematiek. We hebben, vooral in de jaren van de wederopbouw, ontzettend veel dingen gedaan zónder ons bewust te zijn van de consequenties voor het milieu. Nu we de gevolgen voelen, zure regen en de vervuiling van de Rijn, schrikken we pas en proberen we de milieuvervuiling te rug te draaien. Ik denk dat het met de on veiligheid in het verkeer ook zo zal gaan. Het is nog niet zover. We zullen er nog hard aan moeten trekken om iedereen er van te overtuigen dat het onaanvaardbaar is. Maar de ogen zullen open gaan. Daar is een andere mentaliteit voor nodig. Die ver andert niet van de ene op de andere dag. Dat gaat langzaam. Maar misschien is er nog te weinig druk op de ketel. Misschien moeten Justitie én Verkeer en Waterstaat nog duidelijker en harder optreden. Want mensen gaan hun gedrag pas écht verande ren als ze zien dat het menens is. Als ze hun rijbewijs direct kwijt raken wegens rij den onder invloed bijvoorbeeld." „Vroeger mochten automobilisten die onder invloed hadden gereden hun rijbe wijs nog wel eens houden als ze daar voor hun werk afhankelijk van waren. Ik denk dat we moeten zeggen dat we die tolerantie niet meer opbrengen. Dat het intrekken van het rijbewijs voor iedereen de conse quentie van dronken rijden moet zijn. Dót gevoel moet er komen. Dit moet het pu bliek zien. Als je weet dat, grosso modo, een derde van de verkeersongevallen is toe te schrijven aan alcohol, dan moet je toch spreken van een nationale ramp. Dat moet toch onaanvaardbaar voor de samenleving zijn." Er zijn méér verkeersregels die niet zo nauw worden genomen. Hoeveel Neder landers houden zich stipt aan de maximum snelheid van honderd kilometer? Hoeveel Nederlanders zijn er nog nóóit door een rood verkeerslicht gelopen of gereden? Wacht Pieter van Vollenhoven altijd tot het groen wordt? „Punt één. Ik denk dat het in Nederland wat uit de hand is gelopen met de bebor- ding. We zijn vroeger met de verkeersre gels en de verkeersborden begonnen om het verkeer in de hand te houden. Maar nu staan er zo ontzettend veel borden langs de weg, dat je eigenlijk nauwelijks meer in je opneemt wat er allemaal staat. Punt twee. De maatschappij is indivi- dualistischer geworden. We beoordelen steeds meer zelf wat goed voor ons zelf is. Dus mensen bepalen zelf wanneer ze vin den dat ze kunnen inhalen. Ze bepalen zelf wel hoe hard ze rijden. En zo zit dat ook met de rode lichten. Als je midden in de nacht moet wachten voor een licht dat eindeloos op rood blijft staan, zonder dat er verkeer voorbij komt, dan heb je toch de neiging om door het rode licht te gaan. We aanvaarden de betekenis van dat rode licht helaas niet altijd meer. Dat komt omdat we op het punt gekomen zijn dat er te veel borden zijn en te veel rode lichten. Dat teveel aan regels spreekt de mensen niet meer aan en dat werkt over tredingen in de hand." Zo kom je wel snel op een hellend vlak. Eerst trek je je niets meer aan van nutte loze verkeerslichten. Dan krijg je lak aan maximum snelheden waar je de zin niet van inziet. Net zolang tot iedereen alle ver keersregels links laat liggen en het verkeer een complete chaos wordt. „We zijn, mede door dat gigantische in dividualisme, op dat hellende vlak terecht gekomen. En dat blijft zo als er niet streng opgetreden wordt tegen overtredingen. Er zijn landen waar je gelijk gepakt wordt bij overtredingen. Waar je forse boetes moet betalen. Dén moetje zien hoe snel de men taliteit gaat veranderen. Maar als dat niet het geval is? Dan hou den veel mensen zich niet aan de regels. Dat zie je ook met die hele discussie over de maximum snelheid. Wat doen we? Handhaven we die op honderd kilometer? k „Negentig procent van de ongelukken gebeurt door menselijk talen. En toch willen mensen maar niet geloven dat autorijden zó Ingrijpend Is dat je al je aandacht er bij nodig hebt.- foto anp Voor mr. Pieter zijn de auto's niet heilig Of maken we er 120 van? En handhaven we die maximum snelheid dan wel? Zolang deze discussie gevoerd wordt, heb je het gevoel dat er wel wat marge aan wezig is, dat je je eigenlijk niet precies aan die honderd kilometer hoeft te houden. Zo wérkt dat. Als er geen duidelijke keuze wordt gemaakt en als het overtreden van de maximum snelheid niet wordt aange pakt, dan houdt bijna niemand zich aan die honderd kilometer. Bij de verkeersdeelnemers zie je dat we in grote vrijheid zijn opgevoed. Of het nou de maximum snelheid is, de verplichte autokeuring, de valhelm of de autogordel, het wordt beschouwd als een inbreuk op de vrijheid, op de privacy. Het dragen van de autogordel kan je le ven redden. De kans op dodelijk letsel daalt enorm. Maar een heleboel mensen hebben iets van: 'waarom moét ik dat om doen, ik mag toch over mijn eigen leven beslissen?' En zo gaat het met veel ver keersregels." Wat vindt Pieter van Vollenhoven van het meerjarenplan voor de verkeersveiligheid van minister Neelie Smit-Kroes? „Ik vind het een heel goede zaak dat de minister een duidelijke doelstelling heeft uitgesproken. Dat getuigt van politieke moed. Er is altijd geroepen dat het aantal doden en gewonden in het verkeer een ramp is, maar er was nog nooit een con crete doelstelling om dat aantal naar bene den te krijgen. Mevrouw Smit-Kroes is de eerste die haar nek uitsteekt door te zeggen dat het aantal slachtoffers met 25 procent omlaag moet. Dat is goed. Dat zorgt voor druk op de ketel voor de verantwoordelijken. Als het niet gehaald wordt kan er over gediscus sieerd worden in de Kamer. Zo wordt het politiek interessant." De Raad voor de Verkeersveiligheid heeft minister Smit Kroes een paar nieuwe ideetjes aan de hand gedaan. Eentje daar van moet ze op haar eigen ministerie uit proberen. Een experimentje. De minister moet haar ambtenaren voortaan geen geld meer geven als reiskostenvergoeding voor woon-werk-verkeer. Maar die vergoeding zou ze moeten betalen met kortingsbonnen voor het openbaar vervoer. Geen poen, maar strippenkaarten dus. Waarom? „Dit moet je in een breder kader zien. Als je kijkt naar de files en de manier waarop wordt gedacht dat probleem op te lossen, zie je dat we vast zitten op een oude manier van denken. Na de Tweede Wereldoorlog zijn we gestart met 35.000 auto's. Dat zijn er nu ongeveer vijf mil joen. We hebben die auto's altijd ruim baan willen geven, omdat iedereen graag een auto wilde gebruiken. Maar ik denk dat de tijd van nieuwe wegen aanleg voor bij is, dat we het met de bestaande wegen moeten doen. Misschien moet je dat auto gebruik wat minder stimuleren, omdat we anders vast lopen in een asfalt-jungle." Er zijn meer vanzelfsprekendheden waar Pieter van Vollenhoven de bezem door wil halen. „Er is een enorm verschil in het gehalte van de rijscholen. Ik moet zeggen dat de rijscholen in Nederland niet hoog aange schreven staan. Men heeft er ook als sa menleving geen hoge pet van op. Er zijn hele goeie, maar ook hele slechte. Ik denk dat je daar een zuivering zou moeten toe passen. En de scholing moet ook niet ophouden als je het rijbewijs eenmaal gehaald hebt. Nu hou je je rijbewijs van je achttiende tot je 70e. Zonder dat je ooit verplicht wordt om de theorie op te halen. Ik geloof niet dat dit verstandig is. Ik denk dat het een goede zaak zou zijn als automobilisten minstens om de vijf jaar de puntjes weer eens op de i zouden moeten zetten. Met herhalingscursussen bijvoorbeeld. Maar als je dat zegt schrikken de men sen zich dood. Ze zijn reuze bang dat hun rijbewijs wordt afgenomen. Bij de politie noor je vaak dat mensen liever hun pas poort afgeven dan hun rijbewijs. Het rijbe wijs is een heilig papiertje. En bij die hei ligheid zet ik mijn vraagtekens. Het rijbe wijs is geen recht, maar een voorrecht. Vroeger was het een rijvaardigheidsbe wijs en ik denk dat iedereen dit steeds weer waar moet maken. Negentig procent van de ongelukken gebeurt door menselijk falen. En toch willen mensen maar niet ge- loven dat autorijden zó ingrijpend is dat je al je aandacht er bij nodig hebt. In Nederland, met ons voortreffelijk open baar vervoer, heb je de kans om tegen sommige mensen te zeggen dat ze niet aan het verkeer mogen deelnemen. Er zijn mensen die, om de verkeersveiligeid te be vorderen, maar beter gebruik zouden kun nen maken van het openbaar vervoer. Dat moet je tegen die mensen ook durven te zeggen. Dan raken ze hun rijbewijs maar kwijt. Doe je dat niet, dan wordt het rijbewijs een 'licence to kill'. Dan is het rijbewijs een vergunning om iemand ander van het leven beroven." En als mensen Pieter van Vollenhoven niet willen geloven, dan moeten ze maar luisteren naar de verhalen van de verkeers slachtoffers en hun nabestaanden. „Ik hoop oprecht dat die mensen hun mond open gaan doen. Dat de gewonden en de familieleden van verkeersdoden zich gaan roeren. Ik weet dat het voor die men sen vaak heel traumatisch is, maar ik hoop dat ze in actie komen. Als mensen een eind willen maken aan de jacht op walvissen, gaan ze naar het Binnenhof. Maar waarom wordt er niet ge demonstreerd voor de verkeersveiligheid? Ik vind dat merkwaardig. Ik zou willen dat de slachtoffers van het verkeer hun stem gaan verheffen, zodat alle ogen en oren worden geopend. Zoveel doden en gewon den? Dat is niet te accepteren." v eel mooie woor den, maar weinig duidelijke daden. Dat vindt de Raad voor de Ver-1 keersveiligheid van de plannen van minister Neelie Smit-Kroes om het aantal verkeersslachtoffers met 251 procent terug te brengen. „De leesbaarheid en beknoptheid van hei Meerjarenplan Verkeersveiligheid de zijn ten koste gegaan van de inhoud. Het is een intentieverhaal met goede voornemens zonder degenen die geactiveerd moeten worden een duidelijk houvast te bieden Bepaald geen voortschrijdend meerjaren plan zoals oorspronkelijk is aangekon digd." De Raad voor de Verkeersveiligeheid is te gen het plan van de minister om een belo ning te geven aan gemeenten die het lukt om het aantal verkeersslachtoffers in één jaar met vijf procent te laten dalen. „Een eerste bezwaar is dat het te veel het I risico van een loterij in zich draagt. Of het aantal verkeersslachtoffers daalt of stijgt kén een kwestie van toeval zijn waar de ge meente niets aan kan doen. Een tweede bezwaar is dat beloningssys teem het in het voordeel van grote gemeen ten zal werken. Deze gemeenten die de kennis en mankracht veelal in huis hebben krijgen de jack-pot, terwijl nou juist de kleinere gemeenten behoefte hebben ondersteuning en aanmoediging." Mr. Pieter van Vollenhoven, voorzitter van I de Raad voor de Verkeersveiligheid, vindt dat niet de resultaten beloond moeten worden, maar dat er financiële steun moet komen voor de maatregelen die een meente neemt om de veiligheid in het vet-1 keer te bevorderen. Pieter van Vollenhoven: „In eerste instan tie moeten de inspanningen en niet de re-1 sulaten beloond worden. En die financiële steun moet niet over twee jaar stop Tegen die tijd zijn de gemeenten misschiet I net klaar met het opzetten of uitvoeren van bepaalde maatregelen. Daarom moet het geld voor deze stimuleringsactiviteiten minstens voor de komende vijf jaar be schikbaar worden gesteld. Kortom, ik vind de beloningstheorie fan tastisch. Ik zeg alleen dat je er in eerste in stantie nog niet aan moet gaan beginnen." In ruil voor het bombarderen van dit ent I idee biedt de Raad voor de Verkeersveilig- f heid de minister een ander voorstel. Pieter van Volenhoven: „De verkeersvei-1 ligheid zou voortaan als vast punt op dt I agenda moeten staan in het driehoeksovet- F leg tussen burgemeester, officier van juslt-1 tie en korspchef politie." De vraag is dan misschien wat er te over-1 leggen valt als de politie, door bezuinigd)-1 gen en stijgende werkdruk, iedere tel weer moet zeggen te weinig tijd en man-1 kracht te hebben voor grote controles (tl dergelijke. Pieter van Vollenhoven: „Maar dat zil dan iedere keer tijdens dat overleg bevs-l tigd worden. Dat zorgt voor duidelijkheid I Mevrouw Smit-Kroes wil de verkeersvei-f ligheid bevorderen door meer te letten of f de alcoholproblematiek, het gordelgebni en de maximumsnelheden. De politie zoo dat meer moeten controleren en handhif ven. De praktijk is echter juist dat de poli I tie steeds minder aandacht aan de ver-1 keersveiligheid kan besteden. De verkeersonveiligheid wordt een ramp I genoemd en zou de hoogste prioriteit krij I gen, maar voor de oplossing van het fik I vraagstuk wordt in verhoudiong tientallen I malen zoveel geld uitgetrokken als voor dt I verkeersveiligheid." Op het gevaar af dat u uit mijn dromen een monster ziet oprij zen, vertel ik u wat ik in de af gelopen kwart eeuw aan spectaculairs in het dromenrijk heb meegemaakt. Er zaten enkele onvergetelijke momenten bij, zoals op die akelige, vroege ochtend, toen de beul aanklopte om mij op te halen om in het openbaar te worden gehangen. Ik her inner me dat ik daar zeer tegen op zag. Ik heb ook een boterhammetje mogen meeëten op paleis Soestdijk. Er was een laatste riante snede, waarop ik, op vorste lijk advies, een plakje Deventer koek moest leggen en ik zat ongemakkelijk op een stoel waar doorheen een stalen veer priemde. De koningin at en rookte tegelijkertijd. Ik heb met John F. Kennedy een aardig gesprek gevoerd op een plat dak, waar hij een zit plaats op een hoge schoorsteen had gevon den. Later, veel later, bracht ik een bezoek aan een buitenhuis van de Kennedy-familie in Palm Beach, Florida, waar mij opviel dat er zulke enorme stapels ongewassen borden stonden, een auto op twee lekke banden de oprijlaan afreed en ik een glaasje dieetcola kreeg, dat op smaak werd gebracht met sacharine. Ik heb ook ruzie gekregen met een vreedzame frietbaas die ik treiterig „vette patatzak" en „frietkever" noemde. Uit zelfverdediging moest ik hem met een doorgeroeste emmer, waarin zich modder bevond, op het hoofd slaan. Ik was er bij het ontwaken zeer ontdaan van en voelde me een nazi-beul, want de man had me geen strobreed in de weg gelegd. Men kan ongelofelijk vals zijn in dromen en ook grote stukken zweven boven straten en pleinen, niet zelden gekleed in een licht waas van schaamrood. Ik ben zonder vrees over de boog van de Waalbrug te Nijmegen gewandeld en ik heb wel eens op de punt van een raket gezeten, in een primitief ruimtevaartuig, met als enige zorg de vraag op welke momenten ik A-OK moest roe pen. De rest ging buiten me om. Enkele malen heb ik het meegemaakt dat een Jum- bo-straalverkeersvliegtuig zich ondanks he roïsche pogingen maar niet van de aarde kon verheffen. De staart bleef langs de grond slepen, of het vliegtuig verhief zich tot net boven de kruinen van de bomen, zo dat ik op zeker moment de gevel van het huis waarin ik gewoond heb, kon aanraken. We hebben in samenwerking met onbe kenden wel eens groot geld staan drukken in een goed geoutilleerd kelderbedrijf, dol lars ondermeer met een goedgelijkend por tret van Grace Kelly. Toen de Cubaanse raketcrisis in 1962 verkeerd ging aflopen, kon ik me een weg banen uit New York Ci ty, waar het verkeer muurvast zat, door met grote sprongen over de daken van automobielen te springen en de met nu cleaire crematie bedreigde stad via de George Washington-brug over de brede Hudson te verlaten. Met de pokervariant Hold'em heb ik Te xas Slim een groot fortuin afhandig kunnen maken. De winnende kaart was een klein full house. Op weg naar een vakantie-ver blijf, een soort houten chalet in de bergen, heb ik, zonder voorafgaande training, de laatste honderden zeer steile meters afge legd langs neerhangende touwen. Ze bun gelden boven rivieren en ravijnen en of schoon ik in een dakraam al krimp van de hoogtevrees, deed het geklauter in de ijle ruimte ver boven de boomgrens me niets- Toen we kortgeleden tegen een spootel der dreigden te botsen, lieten we de a*| op het laatste moment over die gevaarlijl'l tegenligger heenspringen. Ik heb nu $1 boekje aangeschaft van de hand van 1 zeker Alan Davis, warin een methode stijl om de geheime boodschappen van »l droom te decoderen. Droomuitleggers "1 stonden overigens al vanaf het begin vtf| de mensheid en ze hebben aan andeflW dromen veel geld verdiend. Af en toe, b'l opzichtige wanprestatie, verlieten zij t"*l hoofd als in een boze droom. H Door Jan Bouwman» Een oude, ietwat statige huizenrij ii Haagse Amaliastraat, onder de rook het Binnenhof en paleis Huis ten Bc Het naambord op nummer tien vern 'Nieuwsdienst Morele Herbewapening' Wie zou dat nog wat zeggen? Berc kracht Peter Hintzen geeft grif toe dat beweging in Nederland weinig bekend geniet. Zijn verklaring: „Een land als derland heeft er het gehoor voor verlc Hoewel er ook in ons land veel aar hand is, is het oor voor dit soort dii een beetje weggevallen." 'Dit soort dingen', dat zijn dan za die met moraliteit in de zin van klass deugden te maken hebben. In de jaren tig daalde volgens de heer Hintzen Morele Herbewapening de publicii stilte neer. Een stilte die tot vandaa; dag zo'n beetje voortduurt. Dat was voor de oorlog wel even anc „Morele Herbewapening", vertelt de Hintzen, „heeft grote bloei gekend in dertiger jaren. Het heette toen Oxl Groep. Pas in 1938 werd de naam ge zigd in Morele Herbewapening. Dat beurde na de grote piek van de bloei) Die piek viel in 1937 toen tussen Hei vaartsdag en Pinksteren in de toenma Groenteveilinghal in Utrecht een a at bijeenkomsten werden gehouden die d in totaal zeker honderdduizend men werden bijgewoond." Het motto van die manifestatie 'Nieuw Nederland loopt van stapel', soort massale bijeenkomsten was t, voor Nederland een nieuw verschijnsel, massale weerklank bracht de priet Henri de Greeve ertoe ten behoeve van toen nog totaal niet tot oecumene geneij katholieken een eigen „Morele Herbei pening" in het leven te roepen. Dat w de 'Bond zonder Naam' met de bekei slogan 'Verbeter de wereld, begin met zelf. Uit deze slogan blijkt hoezeer het De Greeve afgekeken werk was, want motto raakt precies de kern van Mot Herbewapening. Om elk misverstand te voorkomen: rele Herbewapening is aan geen enk Frank Buchman, de grondlegger i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 28