GEEN VERDIENSTEN MAAR WEL VOLOP KOSTEN' en Surfing aanbiedingen ter jachten systeembouw ïboerderij Spa (Belgie) bungalow Yorkshire ussen de Karlsruher wijk Maxau en en de plaats Maximiliansau stroomt de Rijn. Twee bruggen vormen de verbinding tussen beide plaatsen: een moderne verkeersbrug en - vlak ernaast - een hoogbejaarde Bailey-spoorbrug. Die spoorbrug was een tijdelijke voorziening. Maar tot voor twee weken lagen de plannen tot vervanging bij de Bundesbahn in de onderste bureaula. De Zwitserse rijnaak Orinoko en de lichter Pavo hebben de vervangingsplannen hoogst actueel gemaakt, want in de vroege ochtend van 9 juni botste de Orinoko in volle vaart tegen een van de vier pijlers. De aan de aak vastgebonden Pavo schaarde los, zonk en trok de Orinoko met de boeg omhoog. Dat schip botste tenslotte met de achterkant tegen een andere brugpijler, brak in tweeën en zonk eveneens. De afsluiting van de beide vaargeulen tus sen de pijlers had niet perfecter kunnen zijn. Geen materiaal Hoog water Naar de bank 500 per dag UNSTSTOF RAAM-1 TEMEN HEEFTU ANG PLEZIER! Albo raam- en deursystemen worcw 1 gemaakt uit een hoogwaardige 5|,„ 1 vaste kunststot Ze zi|n absoh1 I onderhoudsvrij en bestand tegen - I meest extreme weersomstarm 1 heden Albo ramen en deuren?' I voorzien van dubbelglas en specJn I luchtkokerprotielen. waardoor, I optimaal isoleren Het unieke mbo, 1 rolluiksysteem en de veelDunÜ* vergrendeling bieden een uitstekend 1 beveiliging Van het Albo-sysS. heeft U beslist een leven lang p|e?r I Stap eens binnen bi| een van on/.l showrooms, uitgebreide dokum*, 1 tatie ligt voor U klaar en 0Ve®n'l pri|S7 U zult versteld staan hoe oejel Bel 01640-44150 I dichtstbijzijnde Intracodeau, I Inmlnlnm hv an 24 - Postbus 287 Bergen op Zoom :ompl79 3495 - voor 3395, voor... - 5.3 - 6.0 anaf •350,-voor... all in illemstad. 01687-3510. jend, ook op zondag. iminium motorjachten van 8. a van afbouw. Tevens repai rwerkzaamheden. Regelma rdags geopend. Jachtwerf ispik. Tel. 04168-2358. Een KLEINTJE nu m TREFZEKERDER dan voo heen arianten, ook casco- en Fin 13. bosrijke omg. op 2 km ten oo nruimte, 7 sl.kamers, beveili voor paardenliefhebbers, tenbak, 2 schuren op ±3 i, vijver enz. Prijs 750.00 fspraak, tel. 01611-2064. staat een eenvoudige met onderligg. ga schitterend gel. bij bos/ en golf. Opp. 2200 m' bouwkavels. Gezondl) en jaren nopen ons tol» koop. Wie rust en privi op prijs stelt belt 041 20374 en een zeer vr» delijke prijs zal mei overleg worden vasl steld. uxe roor rerd aag em- len- rijst. lele- lant. te huur gevraag: NWE. werknemer te 1 neuzen zoekt voor ca mnd. een kosthuis ol pl sion in omg. Terneuzl Tel. 076-225195 of C 18360. terriers met stambo Tel. 01140-10586. PERZISCHE lans' poesjes met start®' Tel. 01646-2379. (Bren mog.). Door Rink Drost 'Florentinus - Rotterdam' staat op een van de vele rijnaken die werkeloos in de Rijn haven van Karlsruhe liggen. Een luid ge klop dat uit het open ruim opstijgt ver raadt de aanwezigheid van mensen. De schippersvrouw komt de moeizaam aan boord van het hoge schip klauterende vreemdeling al tegemoet. „Een Neder landse krantenman? Ogenblik. Pie-ietl! Hier is er eentje van de krant! Kom je even?" Het geklop uit het ruim houdt abrupt op en seconden later zwiepen twee lenige ge stalten het dek op: schipper Pieter Bauke Silvius (44), met zijn twintigjarige zoon Raymond. Beiden zijn zo smerig, dat ze ter kennismaking een pols geven in plaats van een hand. „Ha, niks te doen? Dat had je gedacht", zegt de schipper. „We hebben het hart stikke druk met werk dat altijd maar bleef liggen, maar dat absoluut ooit moest ge beuren. Nee, verveling is er - overdag ten minste - niet bij. Maar ja, je verdient er geen cent mee, hè? Zo lang we niet varen staan de inkomsten stil, maar de meeste kosten gaan door." Het echtpaar Silvius vertelt, dat de thuishaven van het schip weliswaar Rot terdam is, maar dat hun enige thuis het schip is. „Maar onze wortels liggen in Nij megen", zegt mevrouw. „Daar wonen drie van onze vier kinderen en daar is de jong ste nog op school. Die zit met haar eindex amen en wij zitten vast in Karlsruhe." Een kletterende regen- en onweersbui verstoort het gesprek aan dek. Trouwens, de scheepshond weet ook niet wat-ie aan de visite heeft. Mag die vreemdeling er nou in of moet hij worden weggeblaft? Hij mag er in. Maar de schoenen moeten uit. Lo gisch, gezien de frappante tegenstelling in nerheid op het dek en in het woonge- e op het achterschip. Mevrouw Silvius schenkt Duitse koffie, en dat proef je toch. „Als ik had geweten dat u kwam, had ik gevraagd of u een paar pakken Nederlandse koffie had meege bracht", grapt ze met een ondertoon van ernst. „Deze reis duurt zo veel langer dan we hadden gedacht, dat we glad door onze voorraad vertrouwde koffie heen zijn." Het zit er in dat de familie Silvius nog een hele tijd van het Nederlandse bakje leut verstoken zal büjven. Want het goede schip Florentinus ügt aan de verkeerde kant van de barricade. De beide vaargeu len onder de overjarige spoorbrug bij Karlsruhe-Maxau zijn grandioos versperd. Twee Zwitserse schepen vol Rijngrind zijn de dinsdag na Pinksteren in de geulen ge zonken. Een van de schepen heeft een pij ler van de spoorbrug geramd, zodat instor ting van de oude brug moet worden ge vreesd. Het treinverkeer over de brug is ge staakt. De schepen liggen letterlijk over elkaar heen de scheepvaart in beide rich tingen te versperren. Hoe zit dat dan met de spreekwoordelijke Duitse Gründlichkeit? Als er op de Auto bahn een ongeluk gebeurt, is de ongevals- plek binnen de kortste keren geruimd en kan het autoverkeer weer lustig verder ra zen. Hoe doen ze dat op Europa's drukst bevaren rivier? „Da's gauw gezegd: ze heb ben niks om een ravage op de Rijn op te ruimen", zegt Silvius. „Hier op de Boven- rijn hebben ze helemaal niets. Op de Bene denrijn, in Duisburg, is wat bergingsmate- riaal voorhanden. Maar dat is een Neder- jls van de vijf sma- fruityoghurt. laar Parijs, een ijs- ookboek. Win zeker er-beker Campina iver. De door de geallieerden gebouwde tijdelijke spoorbrug heeft nu zeker haar Engste tijd gehad. Zelfs voetgangers worden wegens hel Instortingsgevaar 9*weerd. De ravage onder de oude spoorbrug: de brugpijler Is ernstig ontzet. De 'Orinoko' ligt met de boeg boven op de 'Pavo'. Schippers in 'n Duitse val landse maatschappij, die er een goede bo terham aan verdient." „Op de Bovenrijn zijn de Duitsers voor honderd procent afhankelijk van wat de Fransen hebben en van spul dat van ver moet worden aangevoerd. Nou, aan de Fransen hebben ze ook niet veel. Die heb ben met twee duwboten wat aan die ge zonken schepen getrokken of geduwd. Ze hebben het alleen maar erger gemaakt. Het onderste schip, dat is de 'Pavo', lag aan vankelijk rechtop. Maar nu ligt het op zijn zij, met de opening van het ruim in de stroom op. Reken maar, daar krijgen die jongens van Smit-Tak ook nog een hele kluif aan." Dit weekeinde wordt de bergingsvloot van Smit-Tak bij de plaats van het onheil verwacht. De bok 'Ajax' vormt de spil. „Die ken ik", zegt Silvius. „Nou, daar zul len ze hier van opkijken. Dat is tenminste materiaal waar je in deze omstandigheden wat mee kunt doen. Maar van Smit-Tak zullen ze ook opkijken. De omstandighe den zijn hier volkomen verschillend van die op zee." De bergers zitten met een groot bijkomend probleem: het Rijnwater staat winters hoog. Zo hoog zelfs, dat wegens de sterke stroming de scheepvaart op een aantal Rijngedeelten verboden is. Het zogeheten voorland, waar de bergers de verankering van hun materiaal moeten aanbrengen, staat diep onder water. „En ik zie ze hier vanwege dat hoge water dit weekeinde niet eens arriveren", schat Silvius de situatie in. „Het vaarverbod geldt ook voor het ber gingskonvooi. Bij zulke waterstanden is het gewoon onverantwoordelijk om te va ren." „Als je vaart, heb je nu eenmaal niet steeds een winkel bij de hand waar je verse spul len kunt halen. We hebben daarom altijd een grote voorraad blikken, potten en diepvries aan boord. Je kunt ook op een andere manier een tijdlang van inkomsten verstoken blijven. Als de motor gerepa reerd moet worden bijvoorbeeld, of wan neer je in een staking terecht komt. Een paar jaar geleden hebben we een staking van negen weken overleefd. Zo erg is het nu gelukkig nog niet." Maar hoe moet dat nu wanneer het ge dwongen stilliggen nog aanzienlijk langer dan twee weken duurt? De Sociale Dienst? Silvius: „Daar verwacht ik helemaal niks van. Die helpt je alleen als je dreigt dood te gaan. En die laat me eerst het schip ver kopen. Dag broodwinning! Misschien komt een of ander ministerie met een scha deregeling voor de gedupeerde schippers. Maar ik vrees dat het aantal schippers daarvoor te klein is. En bovendien duurt het dan jaren voor je eens centen ziet." „Nee, voor sommigen is het te hopen dat ze een goede verstandhouding met hun bank hebben. Ik zelf zal me als de nood aan de man komt in eerste instantie tot Nedlloyd wenden. Dat is mijn bevrachter. Ik ben zelfstandig schipper, maar voer al leen opdrachten uit voor Nedlloyd. Die onderneming heeft me nog nooit in de steek gelaten. En verder is het precies zoals mijn vrouw zegt: je moet erop bedacht zijn dat je het soms een tijdje zonder inkom sten moet uitzingen, ook financieel." Raymond was dinsdagochtend na Pink steren degene die de onheilstijding op de radio hoorde. „We lagen in Breisach, een deel van de lading te lossen. We moesten nog naar Karlsruhe, om de rest te lossen. En dat was ons geluk, want anders hadden we een ligplaats toegewezen gekregen in If- fezheim. En daar is heleméal niks te bele ven. Hier kun je de stad nog eens in. Tramlijn 1 of 5, elke tien minuten." Zijn vader: „Dat weet hij nu precies, want hij heeft een keer de verkeerde tram geno men." Zijn moeder: „Het valt best mee hoor, de meeste avonden is hij gewoon ge zellig bij ons thuis." Wat doet de familie zo 's avonds? Er staat een kast vol Nederlandse boeken, die ooit gelezen zijn. Daar is weinig spanning meer aan. „We kijken televisie", zegt me vrouw Sivlius. Haar man: „Maar ook weer niet te veel, want wat hebben we aan al dat Duitse geleuter?" Mevrouw vervolgt: „Er is wel gauw eens een aardige film, op. En verder puzzelen we, kaarten we, en bou wen de mannen modelschepen. Dat is hun hobby." Meer opwindends is er nauwe lijks. „Volgende week komt Tina Turner hier optreden", weet Raymond. „Dat zegt jullie natuurlijk niets, maar daar zou ik wel naartoe willen." Pa heeft hem meteen te pakken: „Dat mens is ouder dan je vader. Misschien zegt ze mij wel veel meer dan jou!" De 'Florentinus' had op zijn voorlopig laatste reis profielijzer vanuit Nederland vervoerd. Eerst werd de verste bestem mingsplaats aangedaan: Bazel. Vervolgens waren, Rijnafwaarts, Breisach en Karls ruhe aan de beurt. Wie geen lading voor Karlsruhe aan boord had mocht na de scheepsramp bij Maxau niet de haven van Karlsruhe binnen. Silvius: „Daarom liggen de meeste schepen in de Mercedes-haven in Iffezheim, zo'n veertig kilometer hier vandaan. Liggen ook een paar Nederlan ders bij. Niet dat dat ons veel zegt hoor, want onder de Rijnschippers speelt natio naliteit volstrekt geen rol. We zijn allemaal even erg gedupeerd. Maar die mensen in Iffezheim zijn er veel erger aan toe dan wij. Ze zitten ver van de winkels, van de voor zieningen als stroom en water, van het openbaar vervoer. En aan de andere kant van de versperring zijn de schepen die ver der Rijnopwaarts moeten ondergebracht in Wörth. Daar is ook heel weinig gerief. Nee, het is natuurlijk beroerd dat we hier stil moeten liggen, maar onder de omstan digheden mogen we niet klagen." De havenautoriteiten in Karlsruhe ver lenen veel belangeloze medewerking, 's Avonds en tijdens de weekends is er elek triciteit van de wal, bijvoorbeeld. De kos ten zijn tot nu toe nihil. Liggeld? Silvius: „Dat moeten ze eens wagen! We liggen hier niet voor onze lol. Zo lang we lossen of laden: oké. Ze hebben nog niet om lig geld gevraagd, maar als ze dat wel doen, krijgen ze van mij geen cent!" Zo denkt de aanliggende schipper van de 'Animo' (thuishaven Nijmegen), H. Langen uit Gendt, er precies over. „In Wörth is wel liggeld gevraagd", weet hij. „En er zijn nog mensen die betaald hebben ook." Langen begroot zijn netto verlies op onge veer 500 gulden per dag. „Ik heb voorop een personeelslid met vrouw en drie kinde ren, en die mensen kun je niet op hun geld laten wachten. Loondienst is loondienst. Het leven in Duitsland is in het algemeen duurder dan in Nederland. En verder wil len de verzekering en de bank ook op tijd hun centen zien. Ik weet niet hoe lang ik dit kan volhouden. Zo lang mijn sponsor, de bank dus, het goed vindt, zeg ik maar." De peilschaal bij Maxau wees woensdag een waterstand van 8.10 meter aan, met een wassende tendens. Boven 7.50 meter is er geen scheepvaart meer mogelijk. Maar bergen kun je volgens Silvius pas bij een stand van 5.50 meter of minder. „Eerst moet die regenval in het gebied van de Bovenrijn eens ophouden", zegt hij, „en dan moet die prop water hier gepasseerd zijn. Als het echt snel gaat, valt het water veertig centimeter per dag. Nou, ga maar na: dat duurt minstens zes dagen als alles op zijn vlugst gaat. En voorlopig zit een val er niet in." Hoe lang denkt Silvius nog te moeten wachten voordat er tenminste één vaargeul bij de brug kan worden gebruikt? Het hoge woord komt er eindelijk uit: „Minstens veertien dagen!" Hij maakt een rekensommetje van zijn verliezen. „Mijn bruto omzet per dag is ongeveer duizend gulden. Die omzet is nu weggevallen. Goed, je verstookt geen die selolie; dat spaar je uit. Maar de meeste kosten gaan door: verzekering, afschrij ving, rente van de bank, levensonder houd. Zijn echtgenote valt hem bij: „Nu boffen wij nog dat onze matroos een gezinslid is. Raymond is bereid met ons de tering naar de nering te zetten. Maar de meeste Rijnschippers hebben op het voor schip een matroos in loondienst, vaak ook nog met een gezin. En die mensen hebben gewoon recht op hun loon. Zo simpel ligt dat." Kan mevrouw het een beetje uitzingen met de voorraden? „O, als er oorlog uitbreekt hebben wij nog een maand te eten", roept schipper Het voor zijn beurt. „Een beetje klopt dat wel", verduidelijkt zijn vrouw. Schipper Pleter Sllvlus, zijn echtgenote en zoon Raymond (van links naar rechts) voor de stuurhui van hun 'Florentinus'.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 27