s
p
c
DESTEM
NA ONDERZOEK ONGEVALLEN
Stichting bepleit f ietskeurmerk
Nog geen gedragscode
sociaal rechercheurs
A
RIJWIEL MOET GOED 'PASSEN'
1
Er wordt wel eens gezegd dat de Nederlander op
de fiets wordt geboren. Iedereen kan fietsen en je
hoeft het niet speciaal te leren. Het gaat vanzelf.
Maar er komt toch meer bij kijken wil men echt
plezier beleven aan het fietsen. Een belangrijke
voorwaarde om zo prettig en efficiënt mogelijk te
kunnen fietsen is dat de fiets goed moet passen,
dat wil zeggen zoveel mogelijk aangepast is aan
het lichaam van de berijder.
3IJDAG 12 JUN11987
fhet
ite
de
de
nds
orgd
en
rm
ook
:dat
voor
en,
loen,
al
De
en
uwe
terk,
door
elijke
sen
sn.
et
et de
elijke
!n in
et
srs
en na
gaan
naar
pen
rin
ss en
ledrijf
I rop
erd.
tenk.
niet
ad
te
men
vlak.
\nsen
ien
i. Of hij
of in
ake. In
idvies
i de
S3
VRIJDAG 12 JUN11987
Goede zit geeft
meer f ietsplezier
Door Gert van Amerongen
Fietsen is gedeeltelijk te
leren maar een verkeerde
lichaamshouding op de fiets
-en die valt ook bij trimmers nogal
eens te constateren - wordt voor het
grootste gedeelte bepaald door een
onjuiste afstelling van de fiets. En die
is gemakkelijk te corrigeren.
Een algemene vuistregel hoe je de
fiets behoort af te stellen, kan niet
worden gegeven, omdat we niet
allemaal hetzelfde zijn. Zo heeft de
een langere benen dan de ander, is
de romp wat korter of verschilt de
lengte. Allemaal factoren die van
invloed zijn.
Je kunt wel te rade gaan bij ervaren
fietsers, maar die kunnen ook
meestal slechts vage adviezen
geven. Ze weten uit ervaring hoe ze
moeten zitten om een goede
controle over hun eigen fiets te
hebben. Maar omdat ze van hun
eigen lichaam uitgaan, hebben
anderen daar niet al te veel aan.
Daarom is de afstelling een heel
persoonlijke zaak. Het is maatwerk,
waarbij advies van de fietsvakman
onontbeerlijk is.
HART
Heel belangrijk voor een goede
fiets(-houding) is het frame, ook wel
het hart van de fiets genoemd. Het
gaat met name om de framehoogte.
Volgens de Stichting Fiets moet de
hoogte van het frame gemeten
worden vanaf het hart van de trapas
tot aan de bovenkant van de
zadelpenlug. Die hoogte moet
corresponderen met de lengte van
het been, gemeten aan de
binnenzijde van het been vanaf de
lies tot aan de voetzool (zonder
schoen). Als die beenlengte
bijvoorbeeld 70 centimeter is, dan
hoort daarbij een framehoogte van
45 centimeter. Steeds een verschil
van 25 centimeter.
Ook de hoogte van het zadel is
belangrijk. De afstand van de
bovenzijde van het zadel tot aan de
grond moet gelijk zijn aan de lengte
van het been (volgens de zojuist
genoemde methode) plus 10 procent
van die lengte. Het bovenstaande
heeft betrekking op een 'gewone
fiets'. Bij een racefiets moet de
fietser bij een geheel horizontaal
staand zadel in staat zijn met de hiel
van de blote voet op het pedaal in de
laagste stand te steunen, zonder dat
hiervoor het been overmatig moet
worden gestrekt.
Zadels zijn altijd in hoogte te
verstellen, zodat wat dit betreft de
fiets passend kan worden gemaakt.
Dat geldt ook voor de stuurhoogte,
al wordt de hoogtestand daarbij ook
bepaald door het soort fiets. Bij
toerfietsen staat het stuur
verhoudingsgewijs het hoogst en bij
racefietsen het laagst. De stand van
Een zadeltester kan het vinden
van het zadel met de luiste
pasvorm vergemakkelijken.
het stuur bepaalt mede de houding,
die de fietser moet aannemen, hoe
lager, hoe meer voorover gebogen.
RUGKLACHTEN
Niet iedereen vindt het gemakkelijk
om voorover gebogen te fietsen en
voor mensen met rugklachten wordt
een dergelijke houding afgeraden.
Ook wielrenners rijden nooit lang
voorover gebogen, je ziet ze
geregeld van houding veranderen
door het stuur op een andere plaats
vast te pakken.
De breedte van het stuur moet
ongeveer gelijk zijn aan de breedte
van de borstkas. De afstand tussen
zadel en stuur is ook belangrijk.
Daarvoor geeft de Stichting Fiets de
volgende vuistregel: Als je de
elleboog tegen de punt van het zadel
legt moet de gestrekte middelvinger
van de evenens gestrekte arm net
het tegenover liggende
stuurgedeelte raken.
ZITBENEN
Het zitcomfort op een fiets wordt in
belangrijke mate bepaald door het
zadel. Wil je er goed op kunnen
zitten dan moet het voldoende breed
zijn. De zitbenen of zitknobbels
moeten op het zadel steunen en wel
zo dat aan beide zijden van de
zitbenen ongeveer een centimeter
zadel uitsteekt. Dameszadels zijn
daarom altijd wat breder, omdat een
Belangrijk voor een goede fletshoudlng Is de maat van het frame.
vrouw een breder bekken heeft dan
een man. Toch worden er ook smalle
zadels gebruikt. Dat is het geval met
trim- en racefietsen, waarop je
voorover gebogen rijdt. Het zadel
heeft dan een minder
ondersteunende functie omdat meer
op de handen wordt gesteund.
FANATEN
En dan de keuze van het materiaal:
leer of kunststof. Er blijkt een
toenemende vraag naar leren zadels
te zijn. Dit is ook goed te merken bij
bekende fabrikanten als Brooks en
Lepper (Nederlands grootste), die
steeds meer leren zadels verkopen.
Dat is niet zo verwonderlijk, want
leer heeft veel voordelen boven
kunststof. Leer is ademend en
verwerkt vocht beter. Zachte zadels
lijken comfortabel maar als je er lang
op moet zitten, krijg je last van
broeien. En vooral in de zomer zit
dat niet lekker. Een nadeel van een
leren zadel is datje het moet
'inzitten'. Pas na enige tijd is het
naar het zitvlak gevormd. Wie weinig
rijdt kan daarom beter een kunststof
zadel nemen. Overigens bestaan er
sinds kort zadels, waarvan het leer
op een speciale manier is
voorbewerkt met als gevolg dat de
'inzittijd' met ongeveer de helft kan
worden bekort. Ze zijn erg duur
-rond de honderd gulden-en
worden daarom meestal alleen door
echte fietsfanaten gekocht.
Steunen kunnen spaakongevallen voorkomen.
De Stichting Consument en
Veiligheid wil een (internationaal)
keurmerk voor fietsen. Er zouden in
elk geval normen opgesteld moeten
worden ten aanzien van zaken als de
stroefheid van de trappers, de
remmen, de sterkte van het frame en
de voorvork alsmede de bevestiging
van het voorwiel.
Consument en Veiligheid komt tot
deze aanbeveling na een onderzoek
op verzoek van het ministerie van
Verkeer en Waterstaat naar het
aantal zogenoemde privé-ongevallen
met fietsen. Ongelukken, met andere
woorden, waarbij geen andere
verkeersdeelnemer is betrokken.
De stichting schat dat elk jaar in de
Nederlandse ziekenhuizen 43.000
fietsers worden behandeld die zelf
'onderuit zijn gegaan', bij voorbeeld
doordat een voet tussen de spaken
terecht komt of doordat men de
macht over het stuur kwijt raakt. Ter
vergelijking: 13.000 fietsers raken elk
jaar gewond door ongevallen waarbij
wel andere weggebruikers betrokken
zijn.
Vooral jongeren tot 20 jaar zijn het
slachtoffer van een privé-ongeval
met een fiets. De 12- tot 15-jarigen
El TEGEN LUCHTJES
Fabrikant Citin Chemical
Products in Leiderdorp beweert
het ei van Columbus te hebben
gevonden als het gaat om nare
luchtjes in de koelkast. Het Citin-
ei behoedt levensmiddelen in de
koelkast voor de luchtjes van
andere produkten in diezelfde
koelkast, beweert de fabrikant. In
het ei bevindt zich een filter met
actieve koolstof. De totale
oppervlakte ervan is ruim 25.000
vierkante meter. Het eitje zou
daardoor een halfjaar werkzaam
blijven. Prijs f 2,98.
BLESSURES VOORKOMEN
Jaarlijks raken 2,3 miljoen
Nederlanders geblesseerd
tijdens het sporten. Onderzoek
heeft volgens de fabrikant van
Push braces aangetoond dat
circa zeventig procent van die
blessures voorkomen konden
worden, mits de juiste
preventieve maatregelen waren
genomen. De meeste blessures
treden op aan pols, knie en
enkel. Voor die Icgaamsdelen
heeft Push braces bandages
ontwikkeld in samenwerking met
de Rijksuniversiteit Limburg. Te
koop bij apotheker en drogist.
GEZOND KOKEN
Gezond en lekker eten. Wie niet
precies weet hoe dat te bereiden,
kan haar of zijn voordeel doen
met het bij Zomer Keuning in
Ede uitgegeven boek Gezonde
recepten. Sommige bekende
gerechten zijn in een 'gezonder
jasje'gestoken, terwijl 'vergeten'
recepten zijn gemoderniseerd.
Ook de internationale keuken
wordt niet vergeten. In het
f 34,90 kostende boek staan
meer dan 150 recepten, alle
verlucht met kleurenfoto 's.
VEILIGHEIDSSOK
hebben statistisch gezien de meeste
kans op een prive-ongeval. De
meeste ongevallen gebeuren op de
openbare weg. Consument en
Veiligheid beveelt in verband
hiermee fietscontroles op scholen
aan. Lessen in herstel en onderhoud
zouden ook kunnen helpen.
Een privé-ongeval met de fiets ligt
meestal aan de berijder zelf of aan
degene die achterop zit. In naar
schatting 2,5 procent van de
gevallen kan de oorzaak worden
gezocht in de fiets zelf. Consument
en Veiligheid stelt in haar rapport
vast dat de kwaliteit van de gewone
gebruiksfiets daalt.
De Security-sok is een nieuw
wapen in de strijd tegen
zakkenrollers. Het is een
elastische en altijd passende
band die onder de broekspijp om
het been wordt gedragen. De
sok, die door Vah Dam
Beveiligingen in Rotterdam wordt
geïmporteerd, heeft twee
opbergvakken van 10 x 15 cm.
De prijs is bijna vijftig gulden.
Pia Houtwerk is in augustus 1985 gescheiden. Zij heeft twee
kinderen, vijf en zeven jaar oud, die bij de echtscheiding aan haar
zijn toegewezen. Aangezien Pia niet beschikte over eigen inkomsten
heeft zij een bijstandsuitkering. Zij ontvangt het normbedrag voor
een één-oudergezin.
In maart 1986 leert Pia Otte Kleiheuvel kennen. Otte is ook
gescheiden heeft wel eigen inkomsten: 1600 netto per maand. Pia
en Otte hebben een leuk contact en kunnen goed met elkaar praten.
Ze komen met enige regelmaat bij elkaar over de vloer en ze gaan
ook wel eens samen uit, maar zij piekeren er niet over om een vaste
relatie aan te gaan, laat staan te gaan samenwonen. De nare
huweiijkservaringen liggen hen nog vers in het geheugen.
Bij een toevallig bezoek op de sociale dienst vertelt Pia ook tegen
haar bijstands-maatschappelijk werker dat het wat beter met haar
gaat en dat zij een goed contact heeft met Otte. De
bijstandsmaatschappelijk werker suggereert dat zij misschien wel
gaat samenwonen met Otte. Pia vertelt dat dat helemaal niet de
bedoeling is. De maatschappelijk werker vraagt niet verder en wenst
Pia het allerbeste. Een aantal maanden later, het is inmiddels
oktober 1986, krijgt Pia van haar bijstands-maatschappelijk werker
het verzoek naar de sociale dienst te komen. Enige
inkomensgegevens zouden niet kloppen. Dat kan misschien wel,
denkt Pia en ze gaat. Tot haar verbazing komt zij tegenover twee
ambtenaren te zitten: haar maatschappelijk werker en een bijzonder
onderzoeksambtenaar oftewel sociaal rechercheur. De sociaal
rechercheur maakt haar duidelijk dat Pia sinds het vorige gesprek op
de sociale dienst geschaduwd is. En hij heeft geconstateerd dat er 's
nachts wel eens een man bij Pia bleef en dat Pia en diezelfde man
ook een keer samen, gearmd nog wel, over de markt hebben
gelopen. Volgens de sociaal rechercheur vormen Pia en Otte een
economische eenheid en moet haar bijstandsuitkering waarschijnlijk
worden ingetrokken. Pia is hevig ontdaan, maar kan nog de moed
opbrengen om te protesteren. Zij wonen toch zelfstandig en ze zijn
helemaal niet van plan een vaste relatie aan te gaan. Haar protest
wordt haar niet in dank afgenomen en ze krijgt te horen dat zij
misbruik maakt van de sociale wetgeving en dat zij maar beter een
verklaring kan ondertekenen dat zij een economische eenheid vormt
met Otte. Pia weigert te ondertekenen. Eindelijk, nadat ze nog een
spervuur van opmerkingen en vragen over zich heeft heeft gekregen,
kan zij gaan.
BANG
Een aantal dagen na het gesprek op de sociale dienst komt zij voor
advies op het spreekuur van het Buro voor Rechtshulp. Zij vertelt
onder andere dat zij niet meer rustig door de stad durft te lopen. Zij
heeft de neiging voortdurend achterom te kijken. Bang dat ze
gevolgd wordt. Het contact met Otte heeft ze maar verbroken. Kan dit
allemaal maar zo, vraagt ze.
Pia hoort dat het erg onduidelijk is wanneer er sprake is van een
economische eenheid. Van een economische eenheid is sprake
wanneer een man en een vrouw die niet gehuwd zijn zich naar buiten
toe gedragen als waren zij gehuwd. Absolute zekerheid is niet nodig.
Een groot aantal feiten en omstandigheden kunnen een rot spelen. In
een notitie van het Landelijk Overleg Sociale Rechercheurs is een
lijst van meer dan negentig punten opgenomen aan de hand waarvan
wordt bepaald of er sprake is van een economische eenheid. Punten
zoals 'man haalt kind vrouw van school', 'men eet gezamenlijk', 'man
wordt regelmatig in de woning van de vrouw gezien' enz. Aan
hoeveel punten moet worden voldaan, staat nergens vast. De schijn
van een relatie was soms al voldoende.
GEWIJZIGD
Het begrip economische eenheid is wel met ingang van 1-1-1987
sterk gewijzigd. Vanaf die datum is er sprake van een economische
eenheid, wanneer
twee personen van verschillend of gelijk geslacht gezamenlijke
huisvesting hebben, uitgezonderd bloedverwanten in de eerste en
tweede graad;
de partners beiden een bijdrage leveren in de kosten van de
huishouding, dan wel elkaar op andere wijze verzorgen
en tenminste drie maanden die gezamenlijke huisvesting hebben.
De beoordeling mag alleen gebeuren aan de hand van financiële
criteria. Er is bij voorbeeld sprake van een gezamenlijke giro- of
bankrekening, met sluit samen een geldlening af, het huurcontract
staat op beider naam enz. Van de financiële criteria kan uiteraard
ook een hele waslijst gemaakt worden.
VERHOOR
Voor de beoordeling of twee mensen een economische eenheid
vormen is het vanaf 1-1-1987 niet meer van belang of zij een
liefdesrelatie hebben. Allerlei zogenaamde subjectieve vragen zoals
'hoe vaak slaapt u bij elkaar', 'doet u wel eens samen
boodschappen' en opmerkingen zoals 'wij hebben u gearmd in de
stad zien lopen' doen vanaf 1-1-1987 niet meer ter zake. Pia kan dan
ook gerust zijn. Zij woont niet samen en de verhouding met Otte kan
dan ook niet beschouwd worden als een economische eenheid.
Maar de manier van behandeling dan, vraagt Pia. Het is net alsof ze
mij een verhoor afnamen. Er is jammer genoeg nog geen landelijke
gedragscode voor bijstands-maatschappelijk werkers en de sociale
recherche. Iedere gemeente kan dus zelf hierover richtlijnen maken:
een enkele gemeente zoals Apeldoorn heeft dit Inmiddels gedaan, de
meeste gemeenten hebben hierover nog geen richtlijn.
Deze Juridische
rubriek wordt
samengesteld
doordeBuro's
voor
Rechtshulp In
Breda en
Middelburg.