Top in Venetië vooral voor binnenlands gebruik
Dinsdag kiezen Provinciale Staten de nieuwe Eerste Kame
'Wetgever regelde rechtsbescherming als kruidenier'
Meerdei
Margaret Thatcher
WESTERSE LEIDERS KOMEN DRIE DAGEN BIJEEN IN VENETIE
PLAN BAS]
Het boeksk
DE STEM ACHTERGROND ZATERDAG 6 JUN11987
•DE STEM BINN
DEN HAAG - Het
stemd met een omva
in de gezondheidszor
Margaret Thatcher
De Britten trekken op 11 Juni
ter stembus. Ter gelegenheid
daarvan publiceert De Stem
deze week portretten van de
vier lijsttrekkers.
VANDAAG DE LAATSTE AFLEVERING.
Door Roger Simons
ZIJ DRAAGT ontelbare
bijnamen, gaande van 'de
Teflon-vrouw', waaraan
geen vuil blijft kleven, tot
TBW (That Bloody Wo
man, die verwenste
vrouw).
Maar deze spot verandert
niets aan de zaak, dat vriend
en vijand Margaret Hilda
Thatcher-Roberts (62) een
merkwaardig fenomeen
vindt.
In 1979, toen zij voor het
eerst aan het bewind werd ge
bracht, zou niemand hebben
voorspeld -misschien niet
eens Margaret Thatcher zelf-
dat acht jaar later er voor,
haar kans zou bestaan om in
parlementsverkiezingen een
derde achtereenvolgende
maal te overwinnen. Vandaag
spreekt premier Thatcher
zelfs van de mogelijkheid van
een vierde victorie, en geen
mens die haar vraagt of zij
niet goed wijs is.
De kruideniersdochter uit
Grantham in Lincolnshire
wordt tegenwoordig alge
meen beschouwd als een vast
en misschien zelfs onver
vreemdbaar onderdeel van
het Britse leven. Een onder
deel dat de Britten niet goed
meer kwijt kunnen, zelfs
wanneer zij dit laatste zouden
wensen. Hun eerste vrouwe
lijke premier, die echter tot
nu toe opvallend weinig heeft
gedaan voor de vrouw in het
algemeen.
Want de fenomenale That
cher is geen feministe. Een
bazige dame, dat wel, maar
geen vechtster die zich ergens
vastketent om te strijden voor
de rechten van de vrouw. De
Britse conservatieven be
schouwen haar als een echte
kerel, die al haar mannelijke
ministers doet sidderen en be
ven.
Ofschoon enkele promi
nente politici van de Britse
regeringspartij in feite zitten
te trappelen van ongeduld om
premier te kunnen worden, is
er eigenlijk niemand die haar
positie rechtstreeks bedreigt.
Zolang zij in zich deze situatie
bevindt, kan Margaret That
cher rustig aanblijven.
Zonder een flinke dosis ge
luk had zij het in 1975 nooit
gebracht tot leidster van de
Britse conservatieve partij,
die toen in de oppositie was.
Mevrouw T. was op dat ogen
blik één van de propagandis
ten van kandidaat-leider Sir
Keith Joseph, die op het laat
ste moment besloot zich terug
te trekken. Thatcher stapte
onmiddellijk in zijn plaats en
werd gekozen tot opvolgster
van Edward Heath.
Vier jaar later werd de eer
ste conservatieve partij leid
ster 's lands eerste bewinds
vrouwe, nadat de toenmalige
Labourpremier James Cal-
laghan verkiezingen had uit
geschreven. Tijdens de eerste
jaren van haar bewind telde
Groot-Brittannië al gauw zo'n
drie miljoen werklozen en
Thatchers ster verbleekte
zienderogen.
In 1982 overrompelden de
Argentijnen de Falkland
Eilanden, een volslagen nut
teloze Britse kolonie waar
voor Margaret Thatcher een
grote oorlog ontketende. De
Britten versloegen de Argen
tijnen.
De zogeheten 'Falkland-
factor' leverde premier That
cher in juni 1983 haar schitte
rende tweede verkiezings
overwinning op. Daarna
volgde een langdurige lande
lijke staking van de Britse
mijnwerkers, een strijd die
eveneens door Thatcher werd
gewonnen.
Begin 1986 deed zich het
Westland-Helicopterconflict
voor dat haar bijna dwong
ontslag te nemen. Maar zij
had weer ontzettend veel ge
luk.
Haar minister van Handel
Leon Brittan stapte uit eigen
beweging op. Laat het geluk
Margaret Thatcher niet in de
steek, dan kan zij op 12 juni,
in het dertiende jaar van haar
conservatieve leiderschap de
derde achtereenvolgende
ambtsperiode beginnen in
Downing Street 10.
In dat geval is het succes
opnieuw mede te danken aan
het niet bepaald eerlijke
Britse districtenstelsel en het
feit dat Groot-Brittanniës op
positie hopeloos verdeeld is.
In de parlementsverkiezingen
van 1983 overwonnen de con
servatieven met slechts 43,5
procent van de stemmen. Zij
regeren dus met de steun van
minder dan de helft van het
Britse electoraat.
En zolang de Britse opposi
tiepartijen met elkaar ruzie
maken, hebben de conserva
tieven van Margaret That
cher het voordeel aan hun
kant
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: H. Coumans- hoofdredacteur.
A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
076-236911 Telex 54176.
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236452.
Sportredactie 076-236236.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850.
Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom.
Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen).
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550.
Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur.
Goes, Klokstraat 101100-28030.
Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751
Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957.
Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150.
Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal.
Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920.
Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910.
Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur
Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen:
24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar.
Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- pier maand,
1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W.
Voor post-toezending geldt een toeslag.
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Lezersservice:
Informatie over Stern-reizen en promotie® 076-236911
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje® 076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur
en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911
Rankrplfliipc
Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447.
NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738.
Door Pieter-Jan Dekkers
MAANDAG komen de lei
ders van de zeven belang
rijkste industrielanden
(Verenigde Staten, Japan,
West-Duitsland, Frank
rijk, Groot-Brittannië, Ita
lië en Canada) in Venetië
bijeen voor hun top.
Het is langzamerhand traditie
geworden dat dergelijke bij
eenkomsten in het teken
staan van de internationale
economische situatie. De rest
is meestal bijzaak.
Het zal deze keer niet anders
zijn. De val van de Ameri
kaanse dollar, de teruglo
pende economische ontwikke
ling in West-Europa, de Ja
panse weigering om buiten
landse produkten toe te laten,
het groeiend protectionisme
in de Verenigde Staten dat de
vrije handel bedreigt en de
nog steeds voortwoekerende
problemen van de schulden
landen.
Of de rijke Zeven toekomen
aan oplossingen voor al die
problemen is nog maar de
vraag. Want stuk voor stuk
gaan de leiders naar Venetië
om, hoe paradoxaal het ook
klinkt, in Italië hun binnen
landse positie te versterken.
Neem de Britse premier
Thatcher. Een dag na de top
in de Dogestad gaan de Brit
ten naar de stembus om 'IJze
ren Maggie' een derde termijn
in Downingstreet 10 te gun
nen. Of niet. Het zou mooi zijn
als Thatcher de kiezers vlak
voor hun gang naar de stem
bus kan meedelen dat haar
deelname aan de top een groot
succes is geweest.
De Franse socialistische
president Francois Mitter
rand zit in een vergelijkbaar
schuitje, al heeft hij nog een
jaartje de tijd voordat de
Fransen een nieuwe president
kiezen. Frankrijk zal op de
top worden vertegenwoordigd
door Mitterrand en diens
grote conservatieve tegenpool
en presidentskandidaat Jac
ques Chirac. En daarmee zijn
de Franse binnenlandse pro
blemen meteen de conferen
tiezaal binnengehaald.
Beiden zullen hun binnen
landse positie willen verster
ken en als dat kan op een in
ternationale top maakt dat in
La Douce France heel wat in
druk, chauvinistisch als de
Fransen zijn.
Je zou haast vergeten dat
Frankrijk ook nog met econo
mische problemen worstelt.
De economie groeide vorig
jaar slechts met 2,2 procent,
de laagste groei van alle deel
nemende landen. De werk
loosheid ligt boven de tien
procent en het land voert
meer in dan dat het expor
teert. Tenslotte kwakkelt de
Franse frank van de ene de
valuatie naar de andere.
Italië dan. De bejaarde pre
mier Amintore Fanfani is
gastheer en zal zich zeker uit
sloven om de conferentie een
succes te laten worden. En dat
Leiders van westerse landen poseren voor de camera
tijdens hun top-ontmoeting, vorig jaar mei in Tokio.
- foto anp
omdat de Italianen volgende
week zondag naar de stembus
gaan om een nieuw parlement
te kiezen.
Fanfani is sinds maart pre
mier nadat zijn christen-de
mocraten de coalitie onder
leiding van de socialistische
premier Bettino Craxi ten val
hadden gebracht. Het was de
eerste na-oorlogse regering in
Italië die bijna vier jaar in het
zadel zat. Craxi hoopt dat de
Italiaanse kiezer hem daar
voor zal belonen. Fanfani wil
dat juist voorkomen.
Economisch is Italië een
zwakke broeder en op de con
ferentie tot een onderge
schikte rol veroordeeld.
Voor de Japanse premier
Nakasone kan de top wel eens
de laatste zijn. Hij staat al en
kele jaren onder grote Ameri
kaanse en Westeuropese druk
om de Japanse markt open te
stellen voor niet-Japanse pro
dukten en te stoppen met het
dumpen van goedkope Ja
panse goederen op de Ameri
kaanse en Westeuropese
markten.
Nakasone heeft enige tijd
geleden de rente verlaagd in
een poging een handelsoorlog
met de VS te voorkomen. Dat
is niet gelukt. Vorige week
tastte Nakasone nog eens diep
in de portemonnee door een
bedrag van 85 miljard gulden
uit te trekken voor stimule
rende maatregelen. Daardoor
zullen de Japanners meer
buitenlandse -lees Ameri
kaanse- produkten kunnen
kopen.
Maar Nakasone zal in Ve
netië nog verder over de brug
moeten komen om handelsbe-
lemmerende maatregelen van
de collega's te voorkomen. En
daar komt de binnenlandse
politiek weer om de hoek kij
ken, want de goedkope dollar
heeft het Japanse bedrijfsle
ven in problemen gebracht.
De export wordt duur en als
gevolg daarvan neemt de
werkloosheid toe. Zwicht Na
kasone in Venetië voor
nieuwe eisen van de Zes dan
heeft hij zijn langste tijd als
premier gehad.
Daarvoor noeft de West-
duitse bondskanselier Helmut
Kohl voorlopig niet bang te
zijn. Maar net als de andere
leiders worstelt hij met bin
nenlandse problemen, die zijn
positie aanzienlijk hebben
verzwakt. Zijn aarzelend op
treden inzake de Sovjet-voor
stellen tot ontwapening en
zijn landbouw-beleid was de
oorzaak van een forse neder
laag van Kohls CDU bij deel
staatverkiezingen enkele we
ken geleden.
Dat had gevolgen voor de
coalitie met de liberale FDP,
omdat die bij dezelfde verkie
zingen forse winst boekte. De
inbreng van FDP'er Genscher
is, met name op het terrein
van de buitenlandse politiek,
versterkt en het aanzien van
Kohl gedaald.
De laatste kan het niet ma
ken in Venetië veel toe te ge
ven aan te verwachte Ameri
kaanse druk om de West-
duitse economie nog meer te
stimuleren. Uitlatingen van
president Reagan wijzen erop
dat de Amerikanen Kohl best
wel eens in de beklaagden
bank zouden kunnen zetten.
En dat is, met het oog op de
thuismarkt en nieuwe dee.. I
staatverkiezingen in het vet I
schiet, geen prettige positJ
voor hem.
Tenslotte Amerika. Rej.
gans positie is door het Iran-
schandaal dermate aangetast,
dat er de resterende ambstpe'
riode weinig eer meer valt te'
behalen. Dat maakt een De-
mocratische overwinning fe.
de komende presidentsverkisi
zingen waarschijnlijker, mits
Reagan de wereld en M
thuisfront nog één keer kas
tonen wat voor groot staats,
man hij eigenlijk is.
Reagan zal elke aanval op
zijn economisch en financfe
beleid pareren met tegenaan-
vallen op die lakse Duitsers
en die vermaledijde Japan-
ners. Natuurlijk is Reagai
blij met de extra miljardet
die Nakasone in de Ja
economie gaat stoppen, maa'
als tegelijkertijd de invoert
perkingen niet worden opge
heven (ver)koopt Amerifc
daar niets door.
Die hang naar binnenland
prestige bij vrijwel alle
nemers aan de top kan er ooi
zaak van zijn dat er weinig
concrete plannen worden gi
trokken. Op dergelijke tof
ontmoetingen komt men troii
wens meestal niet verder dat
weinig verplichtende verkla
ringen. Aan de andere kas
zullen de leiders met met
dan nietsverplichtende vet
klaringen moeten thuiskomt!
wil het binnenlands prestif
opgevijzeld worden.
Door Jan Greyn
PREMIER LUBBERS liet er op
de avond van de verkiezingen
voor Provinciale Staten op 18
maart geen misverstand over be
staan.
Regeren zou stroever gaan met de
nieuwe Senaat. Enkele tellen eerder
was duidelijk geworden dat de kiezer
met zijn stem voor Provinciale Sta
ten via een omweg de coalitie van
CDA en WD verzwakt had laten te
rugkeren in de Eerste Kamer; het
CDA bleef weliswaar gelijk met 26
zetels, maar de WD verloor vier ze
tels zodat er nog twaalf resteren.
Vice-premier De Korte deelde al
leen maar mee dat de WD de ver
kiezingsuitslag niet zou aangrijpen
om aan het regeerakkoord te gaan
tornen, nee, doorgaan was het motto.
Bijna drie maanden later, vlak voor
de verkiezing van de senaat door de
twaalf statenvergaderingen, is de
liefde tussen CDA en WD sterk be
koeld -dat hoeft niet verrassend te
zijn in een verstandshuwelijk.
Het is moeilijk precies te achter
halen in hoeverre de uitslag op 18
maart daarbij een rol speelde. Feit is
wel dat de verliezer (de WD) in veel
kwesties nadrukkelijker positie
kiest, waardoor het regeren inder
daad stroever gaat. In CDA-kringen
heet dat gedrag van de WD 'profile
ren' en de christen-democraten trek
ken er een vies gezicht bij.
Het jongste voorbeeld van zo'n po
ging tot profileren dateert van daags
voor Hemelvaartsdag toen de WD
steun gaf aan een PvdA-motie om
meer gegevens te krijgen over de so
ciaal-economische toestand van Ne
derland. Daarna ontstonden er zelfs
geruchten dat de WD-fractie min of
meer stilzwijgend tot de conclusie
was gekomen dat het tijd werd voor
een actie beschadiging Lubbers. Bij
het debat over de bezuinigingen op
volksgezondheid viel de WD'er Nij-
huis de premier in elk geval krachtig
aan door hem loslippigheid en on
voorzichtigheid te verwijten. En
Lubbers moest het toegeven.
Op deze verslechterende verhou
ding tussen de regeringspartijen spe
culeerde nog niemand echt toen de
statenverkiezingen nog in de toe
komst lagen. Wel werd links en
rechts druk gerekend of de coalitie
haar meerderheid zou houden in de
Senaat, het was 26 (CDA) plus 16
(WD) zetels: samen 42, dus ruim
schoots genoeg voor een meerderheid
in het gezelschap van 75.
Zouden CDA en WD hun meer
derheid kwijtraken, dan zou het ka
binet in een moeilijk parket komen.
Fraaie theoriën werden verkondigd
over een lam kabinet dat weliswaar
voorstellen bekrachtigd zag door de
Leden van de vorige Eerste
Kamer in vergadering bijeen.
- foto perry h0kke ii
Tweede Kamer maar steeds op een
ferm 'nee' zou stuiten bij de Senaat.
Het kabinet Lubbers II zou zijn voor
stellen zo moeten aanpassen dat ook
de oppositie zich kon herkennen in
het regeringsbeleid.
Dat historisch unicum bleef ach
terwege. We kennen de uitslag van
18 maart en we weten ongeveer hoe
de statenleden volgende week dins
dag zullen stemmen. Er zijn nog wat
onzekerheden: haalt het CDA zelfs 27
(in plaats van 26) zetels, krijgt D66
daarentegen vijf zetels? Het hangt af
van de restzetels en het stemgedrag
van de kleine statenfracties als de
Friese Nationale Partij, de Partij
Nieuw Limburg en de Groenen.
De Friese Nationale Partij zorgde
er vorig jaar voor dat de PPR twee
zetels in de Senaat kreeg. Daarbij
overwogen de Friezen dat de PPR
goed was voor het milieu, dus ook het
Friese. De kleine 'nationalistische'
partijen als FNP en PNL hebben ge
sproken met D66 om eenzelfde truc
uit te halen met D66 als vorig jaar
met de PPR. Dat is officieel niet
doorgegaan, maar het is niet uitge
sloten dat FNP en PNL toch D66
steunen.
CDA en WD sloten inmiddels een
lijstverbinding om de twaalfde zetel
van de WD (waarop Bredaas burge
meester Feij moet komen te zitten)
zeker te stellen. Maar intussen zijn er
geluiden uit het noorden waar sta
tenleden liever de echtgenote van
CdK Vonhoff op de plaats van Feij
zouden zien. Er waren zelfs dreige
menten om blanco te stemmen. Als
dat doorgaat, maar de kans lijkt
klein, zou de WD alsnog zijn
twaalfde zetel verspelen.
De meerderheid van CDA en WD
komt in de Senaat niet in gevaar. Bo
vendien heeft de coalitie nog altijd de
'reserves' van SGP, GPV en RPF
achter de hand, in de nieuwe samen
stelling goed voor drie zetels (dat
waren er vier). PPR, PSP en CPN
vallen terug van twee naar ieder één
zetel.
Maar iedere telling is onder voor
behoud, een statenlid dat zich v«
slaapt en te laat komt opdagen kt
een fractie een lid minder bezorg
Zoals in het geval van Venlo's buigi
meester Van Graafeiland die
jaar senator af was nadat enfe
Drentenaren te laat in de sta term
waren gearriveerd.
Tegen de middag is dinsdag de
slag bekend, overigens ook all#
nog maar officieus en zonder dat
namen exact bekend zijn. Want
moet eerst heel wat gerekend w
den over wie nu wel en niet in
Eerste Kamer komt.
Tjeenk Willink, oud-adviseur n
het kabinet inzake de reorganisa'
van de rijksdienst, zal zowel
Drente als in Noord-Brabant gt
zen worden als senator voor
PvdA. Dat betekent dat geloot rr.-j
worden door welke provincie hij ec!
gekozen wordt; de volgende
lijst -of een Drent óf een Noordbr
bander (Dietvorst uit Breda)-
dan in de Senaat komen.
Lubbers en zijn kabinetsled!
hoeven zich geen zorgen te mak:
over de uitslag. Zij hebben trouws
genoeg andere zorgen -Lubbers hi
gelijk dat het regeren stroever
maar dat heeft meer te maken
de Oude Coalitie dan met de Niem
Senaat.
Door Jan van dé Ven
BURGERS moeten altijd
bij de rechter terecht kun
nen. Hij hoort problemen
op te lossen. Geen enkele
maatregel mag voor de
burger een hinderpaal zijn
de stap naar de rechter te
maken. Zo er hinderpalen
zijn dienen die onverwijld
te worden opgeruimd.
Rechters hebben namelijk
mede tot taak via klachten
van de burgers het functione
ren van de overheid te contro
leren. Via de rechter kan de
burger bij de overheid ver
haal halen. In onze ondoor
zichtige samenleving staan
burgers zonder rechter mach
teloos tegenover bestuurders.
Of dat nu plaatselijke macht
hebbers zijn of landelijke, het
individu heeft er in zijn eentje
geen greep op.
Deze kijk op de brugfunctie
van de rechter heeft konse-
kwenties, zo stelt mr. Alex
Brenninkmeijer in zijn proef
schrift 'De toegang tot de
rechter' (uitgegeven door
Tjeenk Willink in Zwolle),
waarop hij gisteren aan de
universiteit in Tilburg is ge
promoveerd. Konsekwenties,
die voor de rijksoverheid ge
volgen hebben. Het is de
vraag of 'Den Haag' de inzich
ten van Brenninkmeijer deelt,
en als dat zo is, of op korte
termijn veranderingen zijn te
verwachten.
Brenninkmeijer, zelf on
dervoorzitter van het Ambte
narengerecht in Arnhem, acht
de kans op medewerking van
de regering bij stroomlijning
van de rechterlijke macht niet
groot. In zijn redenering is de
rijksoverheid geen voorstan
der van een stevige rechtspre
kende organisatie, omdat die
beslissingen en maatregelen
toetst aan regels van recht
vaardigheid. Regelgevers
hebben een natuurlijke af
keer van controle. Zij zijn een
beetje bang voor rechters.
Anderen hebben die angst
ook al waargenomen. Van der
Hoeven, de voormalige voor
zitter van de Raad van State,
heeft eens gezegd: „De over
heid is altijd bang geweest
voor onafhankelijke recht
spraak." Wie het voor het zeg
gen heeft, deelt die macht niet
graag. Zelfs als de machtheb
ber de mening aanhangt, dat
in een democratie een even
wicht hoort te zijn tussen de
spanningsvelden: regering,
parlement, rechterlijke
macht, burgers. Zonder even
wicht wordt democratie ge
weld aangedaan.
Premier Lubbers heeft on
langs geklaagd dat de demo
cratie onder druk staat. „Door
een overvloedig gebruik drei
gen de democratische verwor
venheden uit de klauwen te
lopen", zei de premier tijdens
een spreekbeurt in het land.
Als premier is hij voorstander
van -onder meer- minder
beroep op de rechterlijke
macht. In zijn hart zal hij als
democraat een gang naar de
rechter, zelfs als velen die
weg afleggen, toejuichen.
Welk beleid de regering
voorstaat, weten we. Bezuini
gen, ook op de rechterlijke
macht. En de werkdruk van
rechters verlichten door de
schikkingsbevoegdheid van
justitie uit te breiden. Officie
ren van justitie eigenmachtig
Het huidige korps heeft het door de toevloed van
klachten te druk. De rechter raakt overspannen... - fotoanp
boetes laten opleggen werkt
gemakkelijk storend in het
evenwicht tussen overheid en
burgers. Volgens Brennink
meijer is deze ontwikkeling
niet de juiste.
Hij staat het tegenoverge
stelde voor. Meer geld voor de
rechterlijke macht. Die con
sumeert op dit moment onge
veer twee procent van de
rijksbegroting. Een geringe
hoeveelheid gezien het belang,
dat aan het werk van rechters
moet worden gehecht. Vormt
het parlement de eerste con
trole-drempel in de besluit
vorming van de overheid; de
rechter dient de tweede drem
pel te zijn. De rechter heeft
tevens tot taak door het parle
ment veronachtzaamde onef
fenheden te signaleren. „De
kwaliteit van de wetgeving
loopt achteruit". De haastige
wijziging van het sociale ze
kerheidsstelsel mag daar een
voorbeeld van zijn.
Meer geld dus voor de rech
terlijke macht en ook uitbrei
ding van het aantal rechters.
Het huidige korps heeft het
door de toevloed van klachten
te druk. Het raakt overspan
nen. Aan die toestand kan al
leen een einde worden ge
maakt door aanstelling van
meer rechters, niet door werk
naar de ambtenaren van jus
titie door te schuiven. Het
recht is met dat laatste niet
gediend.
De overheid zou er tevens
goed aan doen de rechtspraak
overzichtelijker te maken.
Gewone rechters en admini
stratieve rechters lopen door
elkaar heen. Welke weg kiest
de klager? Moeilijke organi
saties met afwijkende proce
dures maken het een klager
moeilijk. Veeg alle vormen
van rechtspraak op een hoop,
zo stelt Brenninkmeijer voor,
en maak er één organisatie
van,
„Sinds het einde van de vo
rige eeuw kent Nederland een
enorm geharrewar over de in
richting van de rechtsbe
scherming. De wetgever heeft
die bescherming als een krui
denier geregeld door allerlei
verschillende colleges in het
leven te roepen".
Om een evenknie van de
rijksoverheid te kunnen zijn
zou de instelling van een
Raad voor de Magistratuur
-al of niet boven één organi
satie- niet overbodig zijn.
„Aan deze raad kan de zorg
voor de selectie, de opleiding
en eventueel de bevordering
van rechters worden overge
dragen. Bovendien zou de
raad als adviesorgaan kun»
functioneren ten aanzien v:
overheidsmaatregelen die
rechtspleging raken", schii;
Brenninkmeijer in zijn proe
schrift.
De toegang tot de rechter
in ons land actueel gewordt
nadat het Europese Hof vc
de Rechten van de Mens
feilen in de Nederland
rechtspraak heeft gewes
Een belangrijke vingent
zing, zo vindt Brenninkme.
er. Geen reden echter om
heel achter de opmerking!
van het Europese Hof, die c
der andere rechtspraak d
de Raad van State aan
kaak heeft gesteld, te gi
staan.
Volgens Brenninkmei
houdt het Hof in Straatsbu
bij zijn oordeelsvorming
kening met een Europf
rechtsgemiddelde. De aani
sloten landen hebben vans
aar verschillende rechteriï
organisaties en opvatting:
over recht. Vandaar het
middelde, waar de Neds
landse rechtsbescherming
bovenuit steekt. Onze dei
cratie vraagt een verdt
gaande herziening, verfij®
zo men wil.
„Onder juristen is er
groeiende overeenstemmi'
dat de rechtsbescherming»
gebreid moet worden. Op
te lange termijn leidt die vis
tot een appèl op het kabinet
Brenninkmeijer tot slot:
denk dat het onjuist is
burger te zien als een klag
en belemmerend figuur vo
een efficiënt bestuur van
land. Het wordt erg griez»
als het regeren van het
doel op zich is".
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - Staats;
Dees (Volksgezondheid)
teren de keuze voor een i
drage voor een verwij sk
de specialist en de tandai
ziekenfonds de minst pijl
noemd.
Dees zei in een toelichting
Van on
Een beslissing over een,
zoals voorgesteld door
lange baan geschoven.
Het kabinet wil daar voo
pig niet aan omdat de gevo:
voor de inkomens van vo
de laagstbetaalden te g
zijn.
Het kabinet wil twee be
nigingen al op 1 januari
het komende jaar invoe
Dat zijn:
Tandarts voor volwasse
uit het ziekenfondspakket.
Een eigen bijdrage van
per verwijskaart naar de i
cialist.
Beide maatregelen mo
600 miljoen opleveren. Al
Tweede Kamer akkoord
zal - na invoering - de ziel
fondspremie met 0,6% om
kunnen op 1 januari.
Het kabinet wil tot 1990
eens de gezondheidszorg
miljard goedkoper maken,
moet met de volgende maa
gelen:
Vermindering van het aa
ziekenhuisbedden met 12
Dat betekent sluiting van c
plete ziekenhuizen of afd«
gen. (Opbrengst 500 miljoe
Verlaging van de normir
mens van de specialisten
praktij kkosten. (Opbre:
235 miljoen).
Het aan banden leggen va
(advertentie)
DE HUIDIGE generatie re
kracht eerder te putten uitl
dan uit gerenommeerde lil
Zij is niet van het slag 'met|
zich gelukkiger in de nervt
stelt de meeste zaken, mal
dienst van het vooruitgang
mensheid een weg omhod
zakken, de technologie ka
continuïteit in het proces
Zij vertegenwoordigt een
grillen van de culturele en l
oog voor hebben. Wie de tl
koeien economie en techni|
nieuwe toekomst. Niet de
markt is richtsnoer van he
dominee, de welzijnswerke
digers van het heil en geli.
tormatici. No nonsense 'pul
Bedriegen de tekenen nietj
voorbij. Hoe meer discussil
tasting (Lubbers en Korthj
verloedering (Brinkman),
naar een burgerlijke maatj
verzuilde instanties misse:
Maar ook in die samenlevii
cultureel en maatschappelj
zonder lastige bemoei- en I
Het is altijd moeilijk om te I
een samenleving als de or
grenzen te trekken waar
waar overheidsbelangen i
sie in ons vaderland. Zeke.
de krachtige golven van nj
gen dan naar onze traditie
niets tegen oprukkende col
neidszorg en onderwijs. Ni/
beeld, maar we krijgen we]
zo'n universteit wetenschaJ
als zou het bedrijfsleven dl
den.
Het zal een hele toer zijn l
rug naar een door zuilen ge
een door 'progressieve' poL
verbeeldings- en creatieve!
hoeft niet zo nodig, net zoj
economie en informatica, l
onze democratie de noodz_
sen de verschillende secto
[nachtneming van ieders kvf
Dat is heel wat. Daartoe is
0!j tijd en wijle met een 't
Brinkman wil hen en ook l
boek goedkoper maken (b
omdat - in zijn woorden -1
v'hg daarin is gebundeld. V
krijgen wij snel en zichtbaa