Top in Venetië vooral voor binnenlands gebruik Dinsdag kiezen Provinciale Staten de nieuwe Eerste Kame 'Wetgever regelde rechtsbescherming als kruidenier' Meerdei Margaret Thatcher WESTERSE LEIDERS KOMEN DRIE DAGEN BIJEEN IN VENETIE PLAN BAS] Het boeksk DE STEM ACHTERGROND ZATERDAG 6 JUN11987 •DE STEM BINN DEN HAAG - Het stemd met een omva in de gezondheidszor Margaret Thatcher De Britten trekken op 11 Juni ter stembus. Ter gelegenheid daarvan publiceert De Stem deze week portretten van de vier lijsttrekkers. VANDAAG DE LAATSTE AFLEVERING. Door Roger Simons ZIJ DRAAGT ontelbare bijnamen, gaande van 'de Teflon-vrouw', waaraan geen vuil blijft kleven, tot TBW (That Bloody Wo man, die verwenste vrouw). Maar deze spot verandert niets aan de zaak, dat vriend en vijand Margaret Hilda Thatcher-Roberts (62) een merkwaardig fenomeen vindt. In 1979, toen zij voor het eerst aan het bewind werd ge bracht, zou niemand hebben voorspeld -misschien niet eens Margaret Thatcher zelf- dat acht jaar later er voor, haar kans zou bestaan om in parlementsverkiezingen een derde achtereenvolgende maal te overwinnen. Vandaag spreekt premier Thatcher zelfs van de mogelijkheid van een vierde victorie, en geen mens die haar vraagt of zij niet goed wijs is. De kruideniersdochter uit Grantham in Lincolnshire wordt tegenwoordig alge meen beschouwd als een vast en misschien zelfs onver vreemdbaar onderdeel van het Britse leven. Een onder deel dat de Britten niet goed meer kwijt kunnen, zelfs wanneer zij dit laatste zouden wensen. Hun eerste vrouwe lijke premier, die echter tot nu toe opvallend weinig heeft gedaan voor de vrouw in het algemeen. Want de fenomenale That cher is geen feministe. Een bazige dame, dat wel, maar geen vechtster die zich ergens vastketent om te strijden voor de rechten van de vrouw. De Britse conservatieven be schouwen haar als een echte kerel, die al haar mannelijke ministers doet sidderen en be ven. Ofschoon enkele promi nente politici van de Britse regeringspartij in feite zitten te trappelen van ongeduld om premier te kunnen worden, is er eigenlijk niemand die haar positie rechtstreeks bedreigt. Zolang zij in zich deze situatie bevindt, kan Margaret That cher rustig aanblijven. Zonder een flinke dosis ge luk had zij het in 1975 nooit gebracht tot leidster van de Britse conservatieve partij, die toen in de oppositie was. Mevrouw T. was op dat ogen blik één van de propagandis ten van kandidaat-leider Sir Keith Joseph, die op het laat ste moment besloot zich terug te trekken. Thatcher stapte onmiddellijk in zijn plaats en werd gekozen tot opvolgster van Edward Heath. Vier jaar later werd de eer ste conservatieve partij leid ster 's lands eerste bewinds vrouwe, nadat de toenmalige Labourpremier James Cal- laghan verkiezingen had uit geschreven. Tijdens de eerste jaren van haar bewind telde Groot-Brittannië al gauw zo'n drie miljoen werklozen en Thatchers ster verbleekte zienderogen. In 1982 overrompelden de Argentijnen de Falkland Eilanden, een volslagen nut teloze Britse kolonie waar voor Margaret Thatcher een grote oorlog ontketende. De Britten versloegen de Argen tijnen. De zogeheten 'Falkland- factor' leverde premier That cher in juni 1983 haar schitte rende tweede verkiezings overwinning op. Daarna volgde een langdurige lande lijke staking van de Britse mijnwerkers, een strijd die eveneens door Thatcher werd gewonnen. Begin 1986 deed zich het Westland-Helicopterconflict voor dat haar bijna dwong ontslag te nemen. Maar zij had weer ontzettend veel ge luk. Haar minister van Handel Leon Brittan stapte uit eigen beweging op. Laat het geluk Margaret Thatcher niet in de steek, dan kan zij op 12 juni, in het dertiende jaar van haar conservatieve leiderschap de derde achtereenvolgende ambtsperiode beginnen in Downing Street 10. In dat geval is het succes opnieuw mede te danken aan het niet bepaald eerlijke Britse districtenstelsel en het feit dat Groot-Brittanniës op positie hopeloos verdeeld is. In de parlementsverkiezingen van 1983 overwonnen de con servatieven met slechts 43,5 procent van de stemmen. Zij regeren dus met de steun van minder dan de helft van het Britse electoraat. En zolang de Britse opposi tiepartijen met elkaar ruzie maken, hebben de conserva tieven van Margaret That cher het voordeel aan hun kant Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans- hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- pier maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie® 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje® 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Rankrplfliipc Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Pieter-Jan Dekkers MAANDAG komen de lei ders van de zeven belang rijkste industrielanden (Verenigde Staten, Japan, West-Duitsland, Frank rijk, Groot-Brittannië, Ita lië en Canada) in Venetië bijeen voor hun top. Het is langzamerhand traditie geworden dat dergelijke bij eenkomsten in het teken staan van de internationale economische situatie. De rest is meestal bijzaak. Het zal deze keer niet anders zijn. De val van de Ameri kaanse dollar, de teruglo pende economische ontwikke ling in West-Europa, de Ja panse weigering om buiten landse produkten toe te laten, het groeiend protectionisme in de Verenigde Staten dat de vrije handel bedreigt en de nog steeds voortwoekerende problemen van de schulden landen. Of de rijke Zeven toekomen aan oplossingen voor al die problemen is nog maar de vraag. Want stuk voor stuk gaan de leiders naar Venetië om, hoe paradoxaal het ook klinkt, in Italië hun binnen landse positie te versterken. Neem de Britse premier Thatcher. Een dag na de top in de Dogestad gaan de Brit ten naar de stembus om 'IJze ren Maggie' een derde termijn in Downingstreet 10 te gun nen. Of niet. Het zou mooi zijn als Thatcher de kiezers vlak voor hun gang naar de stem bus kan meedelen dat haar deelname aan de top een groot succes is geweest. De Franse socialistische president Francois Mitter rand zit in een vergelijkbaar schuitje, al heeft hij nog een jaartje de tijd voordat de Fransen een nieuwe president kiezen. Frankrijk zal op de top worden vertegenwoordigd door Mitterrand en diens grote conservatieve tegenpool en presidentskandidaat Jac ques Chirac. En daarmee zijn de Franse binnenlandse pro blemen meteen de conferen tiezaal binnengehaald. Beiden zullen hun binnen landse positie willen verster ken en als dat kan op een in ternationale top maakt dat in La Douce France heel wat in druk, chauvinistisch als de Fransen zijn. Je zou haast vergeten dat Frankrijk ook nog met econo mische problemen worstelt. De economie groeide vorig jaar slechts met 2,2 procent, de laagste groei van alle deel nemende landen. De werk loosheid ligt boven de tien procent en het land voert meer in dan dat het expor teert. Tenslotte kwakkelt de Franse frank van de ene de valuatie naar de andere. Italië dan. De bejaarde pre mier Amintore Fanfani is gastheer en zal zich zeker uit sloven om de conferentie een succes te laten worden. En dat Leiders van westerse landen poseren voor de camera tijdens hun top-ontmoeting, vorig jaar mei in Tokio. - foto anp omdat de Italianen volgende week zondag naar de stembus gaan om een nieuw parlement te kiezen. Fanfani is sinds maart pre mier nadat zijn christen-de mocraten de coalitie onder leiding van de socialistische premier Bettino Craxi ten val hadden gebracht. Het was de eerste na-oorlogse regering in Italië die bijna vier jaar in het zadel zat. Craxi hoopt dat de Italiaanse kiezer hem daar voor zal belonen. Fanfani wil dat juist voorkomen. Economisch is Italië een zwakke broeder en op de con ferentie tot een onderge schikte rol veroordeeld. Voor de Japanse premier Nakasone kan de top wel eens de laatste zijn. Hij staat al en kele jaren onder grote Ameri kaanse en Westeuropese druk om de Japanse markt open te stellen voor niet-Japanse pro dukten en te stoppen met het dumpen van goedkope Ja panse goederen op de Ameri kaanse en Westeuropese markten. Nakasone heeft enige tijd geleden de rente verlaagd in een poging een handelsoorlog met de VS te voorkomen. Dat is niet gelukt. Vorige week tastte Nakasone nog eens diep in de portemonnee door een bedrag van 85 miljard gulden uit te trekken voor stimule rende maatregelen. Daardoor zullen de Japanners meer buitenlandse -lees Ameri kaanse- produkten kunnen kopen. Maar Nakasone zal in Ve netië nog verder over de brug moeten komen om handelsbe- lemmerende maatregelen van de collega's te voorkomen. En daar komt de binnenlandse politiek weer om de hoek kij ken, want de goedkope dollar heeft het Japanse bedrijfsle ven in problemen gebracht. De export wordt duur en als gevolg daarvan neemt de werkloosheid toe. Zwicht Na kasone in Venetië voor nieuwe eisen van de Zes dan heeft hij zijn langste tijd als premier gehad. Daarvoor noeft de West- duitse bondskanselier Helmut Kohl voorlopig niet bang te zijn. Maar net als de andere leiders worstelt hij met bin nenlandse problemen, die zijn positie aanzienlijk hebben verzwakt. Zijn aarzelend op treden inzake de Sovjet-voor stellen tot ontwapening en zijn landbouw-beleid was de oorzaak van een forse neder laag van Kohls CDU bij deel staatverkiezingen enkele we ken geleden. Dat had gevolgen voor de coalitie met de liberale FDP, omdat die bij dezelfde verkie zingen forse winst boekte. De inbreng van FDP'er Genscher is, met name op het terrein van de buitenlandse politiek, versterkt en het aanzien van Kohl gedaald. De laatste kan het niet ma ken in Venetië veel toe te ge ven aan te verwachte Ameri kaanse druk om de West- duitse economie nog meer te stimuleren. Uitlatingen van president Reagan wijzen erop dat de Amerikanen Kohl best wel eens in de beklaagden bank zouden kunnen zetten. En dat is, met het oog op de thuismarkt en nieuwe dee.. I staatverkiezingen in het vet I schiet, geen prettige positJ voor hem. Tenslotte Amerika. Rej. gans positie is door het Iran- schandaal dermate aangetast, dat er de resterende ambstpe' riode weinig eer meer valt te' behalen. Dat maakt een De- mocratische overwinning fe. de komende presidentsverkisi zingen waarschijnlijker, mits Reagan de wereld en M thuisfront nog één keer kas tonen wat voor groot staats, man hij eigenlijk is. Reagan zal elke aanval op zijn economisch en financfe beleid pareren met tegenaan- vallen op die lakse Duitsers en die vermaledijde Japan- ners. Natuurlijk is Reagai blij met de extra miljardet die Nakasone in de Ja economie gaat stoppen, maa' als tegelijkertijd de invoert perkingen niet worden opge heven (ver)koopt Amerifc daar niets door. Die hang naar binnenland prestige bij vrijwel alle nemers aan de top kan er ooi zaak van zijn dat er weinig concrete plannen worden gi trokken. Op dergelijke tof ontmoetingen komt men troii wens meestal niet verder dat weinig verplichtende verkla ringen. Aan de andere kas zullen de leiders met met dan nietsverplichtende vet klaringen moeten thuiskomt! wil het binnenlands prestif opgevijzeld worden. Door Jan Greyn PREMIER LUBBERS liet er op de avond van de verkiezingen voor Provinciale Staten op 18 maart geen misverstand over be staan. Regeren zou stroever gaan met de nieuwe Senaat. Enkele tellen eerder was duidelijk geworden dat de kiezer met zijn stem voor Provinciale Sta ten via een omweg de coalitie van CDA en WD verzwakt had laten te rugkeren in de Eerste Kamer; het CDA bleef weliswaar gelijk met 26 zetels, maar de WD verloor vier ze tels zodat er nog twaalf resteren. Vice-premier De Korte deelde al leen maar mee dat de WD de ver kiezingsuitslag niet zou aangrijpen om aan het regeerakkoord te gaan tornen, nee, doorgaan was het motto. Bijna drie maanden later, vlak voor de verkiezing van de senaat door de twaalf statenvergaderingen, is de liefde tussen CDA en WD sterk be koeld -dat hoeft niet verrassend te zijn in een verstandshuwelijk. Het is moeilijk precies te achter halen in hoeverre de uitslag op 18 maart daarbij een rol speelde. Feit is wel dat de verliezer (de WD) in veel kwesties nadrukkelijker positie kiest, waardoor het regeren inder daad stroever gaat. In CDA-kringen heet dat gedrag van de WD 'profile ren' en de christen-democraten trek ken er een vies gezicht bij. Het jongste voorbeeld van zo'n po ging tot profileren dateert van daags voor Hemelvaartsdag toen de WD steun gaf aan een PvdA-motie om meer gegevens te krijgen over de so ciaal-economische toestand van Ne derland. Daarna ontstonden er zelfs geruchten dat de WD-fractie min of meer stilzwijgend tot de conclusie was gekomen dat het tijd werd voor een actie beschadiging Lubbers. Bij het debat over de bezuinigingen op volksgezondheid viel de WD'er Nij- huis de premier in elk geval krachtig aan door hem loslippigheid en on voorzichtigheid te verwijten. En Lubbers moest het toegeven. Op deze verslechterende verhou ding tussen de regeringspartijen spe culeerde nog niemand echt toen de statenverkiezingen nog in de toe komst lagen. Wel werd links en rechts druk gerekend of de coalitie haar meerderheid zou houden in de Senaat, het was 26 (CDA) plus 16 (WD) zetels: samen 42, dus ruim schoots genoeg voor een meerderheid in het gezelschap van 75. Zouden CDA en WD hun meer derheid kwijtraken, dan zou het ka binet in een moeilijk parket komen. Fraaie theoriën werden verkondigd over een lam kabinet dat weliswaar voorstellen bekrachtigd zag door de Leden van de vorige Eerste Kamer in vergadering bijeen. - foto perry h0kke ii Tweede Kamer maar steeds op een ferm 'nee' zou stuiten bij de Senaat. Het kabinet Lubbers II zou zijn voor stellen zo moeten aanpassen dat ook de oppositie zich kon herkennen in het regeringsbeleid. Dat historisch unicum bleef ach terwege. We kennen de uitslag van 18 maart en we weten ongeveer hoe de statenleden volgende week dins dag zullen stemmen. Er zijn nog wat onzekerheden: haalt het CDA zelfs 27 (in plaats van 26) zetels, krijgt D66 daarentegen vijf zetels? Het hangt af van de restzetels en het stemgedrag van de kleine statenfracties als de Friese Nationale Partij, de Partij Nieuw Limburg en de Groenen. De Friese Nationale Partij zorgde er vorig jaar voor dat de PPR twee zetels in de Senaat kreeg. Daarbij overwogen de Friezen dat de PPR goed was voor het milieu, dus ook het Friese. De kleine 'nationalistische' partijen als FNP en PNL hebben ge sproken met D66 om eenzelfde truc uit te halen met D66 als vorig jaar met de PPR. Dat is officieel niet doorgegaan, maar het is niet uitge sloten dat FNP en PNL toch D66 steunen. CDA en WD sloten inmiddels een lijstverbinding om de twaalfde zetel van de WD (waarop Bredaas burge meester Feij moet komen te zitten) zeker te stellen. Maar intussen zijn er geluiden uit het noorden waar sta tenleden liever de echtgenote van CdK Vonhoff op de plaats van Feij zouden zien. Er waren zelfs dreige menten om blanco te stemmen. Als dat doorgaat, maar de kans lijkt klein, zou de WD alsnog zijn twaalfde zetel verspelen. De meerderheid van CDA en WD komt in de Senaat niet in gevaar. Bo vendien heeft de coalitie nog altijd de 'reserves' van SGP, GPV en RPF achter de hand, in de nieuwe samen stelling goed voor drie zetels (dat waren er vier). PPR, PSP en CPN vallen terug van twee naar ieder één zetel. Maar iedere telling is onder voor behoud, een statenlid dat zich v« slaapt en te laat komt opdagen kt een fractie een lid minder bezorg Zoals in het geval van Venlo's buigi meester Van Graafeiland die jaar senator af was nadat enfe Drentenaren te laat in de sta term waren gearriveerd. Tegen de middag is dinsdag de slag bekend, overigens ook all# nog maar officieus en zonder dat namen exact bekend zijn. Want moet eerst heel wat gerekend w den over wie nu wel en niet in Eerste Kamer komt. Tjeenk Willink, oud-adviseur n het kabinet inzake de reorganisa' van de rijksdienst, zal zowel Drente als in Noord-Brabant gt zen worden als senator voor PvdA. Dat betekent dat geloot rr.-j worden door welke provincie hij ec! gekozen wordt; de volgende lijst -of een Drent óf een Noordbr bander (Dietvorst uit Breda)- dan in de Senaat komen. Lubbers en zijn kabinetsled! hoeven zich geen zorgen te mak: over de uitslag. Zij hebben trouws genoeg andere zorgen -Lubbers hi gelijk dat het regeren stroever maar dat heeft meer te maken de Oude Coalitie dan met de Niem Senaat. Door Jan van dé Ven BURGERS moeten altijd bij de rechter terecht kun nen. Hij hoort problemen op te lossen. Geen enkele maatregel mag voor de burger een hinderpaal zijn de stap naar de rechter te maken. Zo er hinderpalen zijn dienen die onverwijld te worden opgeruimd. Rechters hebben namelijk mede tot taak via klachten van de burgers het functione ren van de overheid te contro leren. Via de rechter kan de burger bij de overheid ver haal halen. In onze ondoor zichtige samenleving staan burgers zonder rechter mach teloos tegenover bestuurders. Of dat nu plaatselijke macht hebbers zijn of landelijke, het individu heeft er in zijn eentje geen greep op. Deze kijk op de brugfunctie van de rechter heeft konse- kwenties, zo stelt mr. Alex Brenninkmeijer in zijn proef schrift 'De toegang tot de rechter' (uitgegeven door Tjeenk Willink in Zwolle), waarop hij gisteren aan de universiteit in Tilburg is ge promoveerd. Konsekwenties, die voor de rijksoverheid ge volgen hebben. Het is de vraag of 'Den Haag' de inzich ten van Brenninkmeijer deelt, en als dat zo is, of op korte termijn veranderingen zijn te verwachten. Brenninkmeijer, zelf on dervoorzitter van het Ambte narengerecht in Arnhem, acht de kans op medewerking van de regering bij stroomlijning van de rechterlijke macht niet groot. In zijn redenering is de rijksoverheid geen voorstan der van een stevige rechtspre kende organisatie, omdat die beslissingen en maatregelen toetst aan regels van recht vaardigheid. Regelgevers hebben een natuurlijke af keer van controle. Zij zijn een beetje bang voor rechters. Anderen hebben die angst ook al waargenomen. Van der Hoeven, de voormalige voor zitter van de Raad van State, heeft eens gezegd: „De over heid is altijd bang geweest voor onafhankelijke recht spraak." Wie het voor het zeg gen heeft, deelt die macht niet graag. Zelfs als de machtheb ber de mening aanhangt, dat in een democratie een even wicht hoort te zijn tussen de spanningsvelden: regering, parlement, rechterlijke macht, burgers. Zonder even wicht wordt democratie ge weld aangedaan. Premier Lubbers heeft on langs geklaagd dat de demo cratie onder druk staat. „Door een overvloedig gebruik drei gen de democratische verwor venheden uit de klauwen te lopen", zei de premier tijdens een spreekbeurt in het land. Als premier is hij voorstander van -onder meer- minder beroep op de rechterlijke macht. In zijn hart zal hij als democraat een gang naar de rechter, zelfs als velen die weg afleggen, toejuichen. Welk beleid de regering voorstaat, weten we. Bezuini gen, ook op de rechterlijke macht. En de werkdruk van rechters verlichten door de schikkingsbevoegdheid van justitie uit te breiden. Officie ren van justitie eigenmachtig Het huidige korps heeft het door de toevloed van klachten te druk. De rechter raakt overspannen... - fotoanp boetes laten opleggen werkt gemakkelijk storend in het evenwicht tussen overheid en burgers. Volgens Brennink meijer is deze ontwikkeling niet de juiste. Hij staat het tegenoverge stelde voor. Meer geld voor de rechterlijke macht. Die con sumeert op dit moment onge veer twee procent van de rijksbegroting. Een geringe hoeveelheid gezien het belang, dat aan het werk van rechters moet worden gehecht. Vormt het parlement de eerste con trole-drempel in de besluit vorming van de overheid; de rechter dient de tweede drem pel te zijn. De rechter heeft tevens tot taak door het parle ment veronachtzaamde onef fenheden te signaleren. „De kwaliteit van de wetgeving loopt achteruit". De haastige wijziging van het sociale ze kerheidsstelsel mag daar een voorbeeld van zijn. Meer geld dus voor de rech terlijke macht en ook uitbrei ding van het aantal rechters. Het huidige korps heeft het door de toevloed van klachten te druk. Het raakt overspan nen. Aan die toestand kan al leen een einde worden ge maakt door aanstelling van meer rechters, niet door werk naar de ambtenaren van jus titie door te schuiven. Het recht is met dat laatste niet gediend. De overheid zou er tevens goed aan doen de rechtspraak overzichtelijker te maken. Gewone rechters en admini stratieve rechters lopen door elkaar heen. Welke weg kiest de klager? Moeilijke organi saties met afwijkende proce dures maken het een klager moeilijk. Veeg alle vormen van rechtspraak op een hoop, zo stelt Brenninkmeijer voor, en maak er één organisatie van, „Sinds het einde van de vo rige eeuw kent Nederland een enorm geharrewar over de in richting van de rechtsbe scherming. De wetgever heeft die bescherming als een krui denier geregeld door allerlei verschillende colleges in het leven te roepen". Om een evenknie van de rijksoverheid te kunnen zijn zou de instelling van een Raad voor de Magistratuur -al of niet boven één organi satie- niet overbodig zijn. „Aan deze raad kan de zorg voor de selectie, de opleiding en eventueel de bevordering van rechters worden overge dragen. Bovendien zou de raad als adviesorgaan kun» functioneren ten aanzien v: overheidsmaatregelen die rechtspleging raken", schii; Brenninkmeijer in zijn proe schrift. De toegang tot de rechter in ons land actueel gewordt nadat het Europese Hof vc de Rechten van de Mens feilen in de Nederland rechtspraak heeft gewes Een belangrijke vingent zing, zo vindt Brenninkme. er. Geen reden echter om heel achter de opmerking! van het Europese Hof, die c der andere rechtspraak d de Raad van State aan kaak heeft gesteld, te gi staan. Volgens Brenninkmei houdt het Hof in Straatsbu bij zijn oordeelsvorming kening met een Europf rechtsgemiddelde. De aani sloten landen hebben vans aar verschillende rechteriï organisaties en opvatting: over recht. Vandaar het middelde, waar de Neds landse rechtsbescherming bovenuit steekt. Onze dei cratie vraagt een verdt gaande herziening, verfij® zo men wil. „Onder juristen is er groeiende overeenstemmi' dat de rechtsbescherming» gebreid moet worden. Op te lange termijn leidt die vis tot een appèl op het kabinet Brenninkmeijer tot slot: denk dat het onjuist is burger te zien als een klag en belemmerend figuur vo een efficiënt bestuur van land. Het wordt erg griez» als het regeren van het doel op zich is". Van onze Haagse redactie DEN HAAG - Staats; Dees (Volksgezondheid) teren de keuze voor een i drage voor een verwij sk de specialist en de tandai ziekenfonds de minst pijl noemd. Dees zei in een toelichting Van on Een beslissing over een, zoals voorgesteld door lange baan geschoven. Het kabinet wil daar voo pig niet aan omdat de gevo: voor de inkomens van vo de laagstbetaalden te g zijn. Het kabinet wil twee be nigingen al op 1 januari het komende jaar invoe Dat zijn: Tandarts voor volwasse uit het ziekenfondspakket. Een eigen bijdrage van per verwijskaart naar de i cialist. Beide maatregelen mo 600 miljoen opleveren. Al Tweede Kamer akkoord zal - na invoering - de ziel fondspremie met 0,6% om kunnen op 1 januari. Het kabinet wil tot 1990 eens de gezondheidszorg miljard goedkoper maken, moet met de volgende maa gelen: Vermindering van het aa ziekenhuisbedden met 12 Dat betekent sluiting van c plete ziekenhuizen of afd« gen. (Opbrengst 500 miljoe Verlaging van de normir mens van de specialisten praktij kkosten. (Opbre: 235 miljoen). Het aan banden leggen va (advertentie) DE HUIDIGE generatie re kracht eerder te putten uitl dan uit gerenommeerde lil Zij is niet van het slag 'met| zich gelukkiger in de nervt stelt de meeste zaken, mal dienst van het vooruitgang mensheid een weg omhod zakken, de technologie ka continuïteit in het proces Zij vertegenwoordigt een grillen van de culturele en l oog voor hebben. Wie de tl koeien economie en techni| nieuwe toekomst. Niet de markt is richtsnoer van he dominee, de welzijnswerke digers van het heil en geli. tormatici. No nonsense 'pul Bedriegen de tekenen nietj voorbij. Hoe meer discussil tasting (Lubbers en Korthj verloedering (Brinkman), naar een burgerlijke maatj verzuilde instanties misse: Maar ook in die samenlevii cultureel en maatschappelj zonder lastige bemoei- en I Het is altijd moeilijk om te I een samenleving als de or grenzen te trekken waar waar overheidsbelangen i sie in ons vaderland. Zeke. de krachtige golven van nj gen dan naar onze traditie niets tegen oprukkende col neidszorg en onderwijs. Ni/ beeld, maar we krijgen we] zo'n universteit wetenschaJ als zou het bedrijfsleven dl den. Het zal een hele toer zijn l rug naar een door zuilen ge een door 'progressieve' poL verbeeldings- en creatieve! hoeft niet zo nodig, net zoj economie en informatica, l onze democratie de noodz_ sen de verschillende secto [nachtneming van ieders kvf Dat is heel wat. Daartoe is 0!j tijd en wijle met een 't Brinkman wil hen en ook l boek goedkoper maken (b omdat - in zijn woorden -1 v'hg daarin is gebundeld. V krijgen wij snel en zichtbaa

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2