JEROEN KRABBÉ MAG JAMES BOND DODEN Schilderen tussen de filmscenes Gü Op de Franse kunsttoer 't Manneke overleden Gitarist Andres Segovia overleden DONDERDAG 4 JUN119( T2 Twintig jaar geleden vroeg de Toneelgroep Centrum hem welke rol hij het liefste wilde spelen. Hij vulde niet Hamlet in of MacBeth, maar James Bond. Accent Schilders Nagelbijten DE STEM GID NEDERLAND 2 20.05 DUITSLAND 1 20.15 DUITSLAND 2 Nog meer Frans Jubileum- Maritiem Hoge graad iamb one. „David Bowie en Bryan Ferry zijn poseursHun hart zit er niet inZe mogen de schoenen van Bruce Springsteen niet eens poetsen" Jim Kerr, popmusicus (Simple Minds) DE STEM Door Jan Koesen Jarenlang stond hij model voor wat eens honend 'de ideale schoonzoon' werd genoemd. Nu is Jeroen Krabbé de nieuwste te genstander van 007 in diens 15de avontuur: 'The Living Day lights.' Ook de superheld is ver verst: Timothy Dalton treedt in de voetsporen van Sean Connery, George Lazenby en Roger Moore. Holland heeft er een export-artikel bij. Acteurs gespecialiseerd in het uit beelden van menselijke monsters. Rutger Hauer scoort hoog in Holly wood met zijn Germaanse edelhoofd waar zoveel slechtigheid mee uitge beeld kan worden. En Jeroen ver baasde vriend en vijand met een wel heel perfide Losado in de genadeloze thriller 'No MercyLosado, gehuld in huiveringwekkende lange jas met vleugelschouders, een paardestaart en milde stem, werd door Krabbé ge bracht als een melancholische Satan die angst joeg door het hart van su perstar Richard Gere. Zijn eigen land wilde hem niet ont dekken. Dat deed pas Amerika waar Jeroen, geleid door gehaaide agenten opviel met zijn rol in 'De Vierde Man.' Hij kreeg een contract voor Turtle Diary' waar hij zich niet liet onder sneeuwen door de azen Glenda Jack son en Ben Kingsley. In The Living Daylights' krijgt Bond (Timothy Dalton) weer mot met de KGB, belichaamd in de gedaante van generaal Koskov (Krabbé). De KGB-topman is zogenaamd overgelo pen naar het westen, maar het Krem lin aast eigenlijk via hem op het lijf van de Britse geheime agent die al 25 jaar minstens 5 divisies op zijn eentje., jvaard is. Het hele geval kost 43 miljoen dol lar, maar die centen komen er dik uit, weet producent Cubby Broccoli (met zijn broer uitvinder van de gelijkna mige groene bloemkool) nu al. inIn Londen heb ik een gesprek gehad Jeroen Krabbé (rechts) met Miriam D'Abo en Timothy Dalton, de nieuwe James Bond. met de organisatie Russian Roulette. Dat is een gezelschap dat acteurs helpt met het uitbeelden van Russen. Daar heb ik heel veel van geleerd, bijvoor beeld dat een KGB'er automatisch zwijgt als er iemand de kamer in komt", vertelde Jeroen Krabbé on langs in een radio-interview. „Ze wil den mij ook een Russisch accent bij brengen, maar dat heb ik geweigerd. Ik heb toen maar mijn eigen accent •gemaakt." Bond, zegt Krabbé, staat boven de politiek. De kwade macht is bij hem altijd een derde. „Want ik als KGB- generaal werk eigenlijk ten eige bate, niet voor de Sowjet Unie. En Timothy heeft een veel lijflijker 007 neergezet dan Roger Moore die niet eens echt een pistool kan vasthouden. Timothy is een actuele en snelle Bond. Ik zou FOTO ANP zelf nooit de Bond-rol vervuld willen hebben, want dan wordt je als acteur getekend. Timothy denkt daar heel anders over. Die verkeert nog in de veronderstelling dat hij straks rustig in de pub op de hoek een biertje kan drinken. Bond is de enige rol ter we reld die je dat stigma oplegt. Daarom ben ik bang van die rol. Timothy is bovendien contractueel verplicht om nog drie films te maken als deze goed gaat. Tim heeft prachtig Shakespeare gespeeld, maar ik vrees dat hij daarin straks niet meer geloofwaardig over komt." Jeroen Krabbé komt uit een schilders familie. Vader Maarten en grootvader Hendrik-Maarten waren kunstenaars en het zat er dik in dat Jeroen de weg van zijn voorouderen zou inslaan. Maar: „Ik wilde beroemd worden en koos daarom voor het toneel omdat nog niemand in de familie dat gedaan had. Ik wilde laten zien dat ik meer kon dan schilderen." De schilder Melle zei over hem: „Hij heb het in z'n pote, maar hij heb alleen te weinig oefening." Hij was 'een blij kind dat zich verwondert over wat het om zich heen ziet'. Een perfectionist: „Wanneer het schilderen niet echt lukt, dan ben ik niet te genieten. Dan kan niemand mij benaderen, een wal mende oliepit ben ik dan. Maar schil deren is voor mij wél rustgevend, in tegenstelling tot het acteren. Acteren néémt van je, het laadt mij niet op, het zuigt mij leeg." Ook tijdens de Bond-opnamen in Marokko kon Jeroen het schilderen niet laten. Tussen de snelle acties door pakte hij penselen en palet en de Amerikaanse publiciteitsmachine wilde hem al terstond laten exposeren. „Een keer heb ik nasi voor de crew gemaakt. We kregen in Marokko al tijd couscous en daar werd je naar een paar weken stapel van. Ik schreef een lijstje wat ik nodig had, pasta, kap pertjes, tonijn, weet ik veel en gaf dat lijstje af. 's Avonds kreeg ik de spullen in handen. Ik heb nasi gekookt en we hebben heerlijk gegeten. Maar pas la ter kwam ik er achter dat ze het spe ciale vliegtuig dat ter beschikking stond om gewonden en dergelijke af te voeren, met mijn boodschappenlijstje naar Casablanca hadden gestuurd, twee uur vliegen. Dat kan met die Amerikanen." naar een scenario van Mario Puzo. Maar mijn agente had mijn contract met Cimino al afgezet. Zo zeker waren zeal van mij." Befaamde acteurs zijn Krabbé voorgegaan in hun strijd tegen 007. Gert Fröbe was Goldfinger die het plan had opgezet om het goud van Fort Knox radioactief te vergiftigen zodat de economie in de poeier zou ko men. Christopher Lee, meer gekend als Dracula, was de Man with the Gol den Gun die doorgaans slechts één ko gel nodig had, Michael Lonsdale vocht met de wereldredder hoog in de ruim te, Curd Jürgens sleepte Bond mee naar de diepte van de zee, Robert Shaw bracht hem veel liefs uit Mos kou, Chris Walken bungelde naast hem aan een brandende Zeppelin en Karl Maria Brandauer wilde hem glimlachend onder water de strot af snijden. Jeroen Krabbé heeft één ding voor op zijn voorgangers. Hij blijft in leven. Er zit dus, in theorie, een tweede Bond-film voor hem in. Maar ook dat staat niet vast, want aartsvijand Blo- feld is al door een hele reeks van ac teurs uitgebeeld. Hoe dan ook: Neder land zal zijn verguisde acteur een poos moeten missen, al blijft deze in Am sterdam wonen met zijn Helma en kroost De volgende rol is in 'Miami Vice' naast die andere mensenvriend, Don Johnson. Jeroen Krabbé doet alles voor een rol. Hij was verslaafd aan nagelbijten. Niets hielp. Hij droeg handschoenen en smeerde poep op zijn nagels, maar bleef ze afvreten. Toen kreeg hij een verzoek van een regisseur om voor een film zijn nagels te laten staan. „Nu heb ik prachtige, glanzende, lange na gels. Als ik me moet voorbereiden, dan ga ik daarin heel ver". Een telefoontje uit Londen om met producer Cubby Broccoli te lunchen veranderde Krabbé's leven. Hij stapte in, had een paar gezellige uren, en na afloop zei de beroemde fabrikant van dromen: „De rol van Bonds tegenstan der is voor jou". „Ik stond perplex. Eigenlijk had ik al een afspraak met Michael Cimino om mee te doen aan The Solicitor' Van een onzer verslaggevers BREDA - De Belgische ac teur en regisseur Jef Cas- siers is maandagavond op 58-jarige leeftijd overleden. Hij leed aan een slopende ziekte. Jef Cassiers werd ook in Ne derland bekend door zijn crea tie 't Manneke, die met lange regenjas en sjaal acteerde in korte tv-sketches. Cassiers speelde 20 jaar geleden ook in de succesvolle jeugdserie 'Jo- han en de Alverman'. Hij regis seerde verder programma's voor de BRT. MADRID (RTR) - Andres Segovia, de Spaanss meester op de klassieke gitaar, is gisteren is Madrid overleden. Hij was 93 jaar. Dit heeft een woordvoerder van Madrid bekendgemaakt. Segovia was twee maan den geleden in New York in het ziekenhuis opge nomen met hart-proble- men die zich openbaar den tijdens zijn jaar lijkse Amerikaanse toer- nee. Het leven van de op 18 februari 1894 in Linares, in het zonnige Andalusië, geboren Spaanse vir tuoos is één lange pe riode geweest van liefde tussen mens en instru ment. Al op zeer jonge leeftijd ontstond zijn passie voor de gitaar. Als jongen van een jaar of vijf, hij werd door een oom en een tante in Gra nada opgevoed, luisterde hij graag naar de vurige zigeunermuziek van zui delijk Spanje en de vro lijke Spaanse 'zarzuela', een luchtige opera. On der de invloed hiervan besloot hij reeds op zeer jeugdige leeftijd zich voortaan uitsluitend aan de muziek te wijden. Toen hij geen leraar kon vinden die hem be viel, besloot hij zichzelf les te geven. Terwijl Se govia zich uitsluitend hiermee bezig hield, ont wikkelde hij geleidelijk zijn eigen techniek. Op 15-jarige leeftijd gaf Se govia in Granada zijn eerste openbare uitvoe ring voor een gehoor dat hoofdzakelijk bestond uit nieuwsgierige en sceptische mensen. Het probleem was ech ter dat het repertoire voor de klassieke gitaar zich beperkte tot enkele stukken van Paganini, Fernando Sor of Giulia- nini. Toen hij echter in aanraking kwam met muziek voor luit van Jo- hann Sebastian Bach openden zich nieuwe perspectieven. „Ik heb in mijn leven vier belangrijke doelen gesteld: op de eerste plaats de gitaar verlos sen uit het getto van de flamenco, wijn en vrou- wea Vervolgens de gi taar een repertoire ver schaffen, de schoonheid van het instrument to nen en ten slotte het in strument zijn intrede te laten doen op de conser vatoria, scholen en uni- Vuur in Zuid-Afrika Ken EO-team, bestaande Feike ter Velde, Nico Ri en Gannie van der I bracht een bezoek aan Zuidafrikaanse provi atal. Hier wonen zes i ten Zoeloes, die volgens 'einig van het politieke <eld in de rest van het 1 toeten hebben. In de d( „tentaire 'Vuur in Zuid-A ka' laten zij zien, dat Zuidafrikanen, geïnspin oor het evangelie, de an de vrede voorstaan. Gendarme op vrijersvoeten derde gendarme-f net Louis de Funès is bi, [RO 'De gendarme op v ersvoeten' te zien. Crue start ditmaal een kruisto egen verkeersovertred 3p zijn bonnenjacht wc verrast door een w ortwagen, die eigend blijkt te zijn van de knaj veduwe Josepha. Proi vordt Cruchot verliefd. Polen, kerk en staat Andres Segovia. - FOTOlll versiteiten", zei Segovii vaak. Niemand zal ontken] nen dat hij hierin is gi slaagd. Tal van com] nisten hebben gehoor geven aan zijn vei muziek voor gitaar maken, zoals Heil Villa-Lobos, Manuel Falla, Joaquin Albert Roussel, Ale: der Tansman en de rikaanse toondicht Castelnuovo-Tedesco, die zijn Platero y Yo ciaal aan Andres Segoi opdroeg. Toscanini wi een goede vriend Strawinsky liet zich li vend uit over de subtil bekoring die Segovia vi zijn gitaar deed uitgaan. Het duurde niet 1: of Segovia begon leer) gen aan te trekken, stichtte in Engeland Italië scholen voor rieuze gitaarleerlii en hij gaf ook nog li als hij op tournee Een aantal van zijn leer) lingen kreeg internal nale bekendheid, talrijke optredens in buitenland heeft hij •op zeer hoge leeftijd vol gehouden. Hij genoot tot op hog leeftijd een uitstekend gezondheid en zat na boordevol plannejj L^j ^buiit er achter de „Mijn gebed luidt sJSfjusieye mannen verenig volgt: Heer, ik ben et R0tary Club? 'Rotari groot, zeer groot zondaaj Ln filnl van sibyue Stor Ik verdien de hemel ni{Kaum probeert het Rota Sta mij toe dat ik nog ej van zjjn mysterie poosje hier benedtjl |i„iers ontdoen. Wie s blijf placht de groi beren, die elkaar ied virtuoos met gevoel vof trouw bij een di humor te zeggen. Ijintmoeten? De lèdeh houi Hij kreeg diverse hof |bans voor de eerste keei onderscheidingen. Tof bun lange geschiedenis hij 87 jaar was gewordi£rere|(|congres jq Münchei verhief komng Jusp Carlos hem «in de adi stand met de titel vi markies van Salobrena Binnenkort zal de Paus v de derde maal een bez< brengen aan zijn geboor nd Polen. Naar aanleid van deze reis brengt de K de documentaire "Polen, k< i staat'. Hierin wordt ini gaan op de speciale beteke van de katholieke kerk in ommunistische land. File lof interviewde Lech V i en de Poolse staatssec aris voor religie, Adam 1 ottka. De film bevat ook prekken met bewoners et dorpje Dabrowa. Rotarier Daniël Tremblay, over zichtstentoonstelling. De Beyerd, Boschstraat 22, Breda. Open: di/vrij 10-17, weekend 13-17 uur. Tot en met 28 juni. Nog als uitloper van de manifestatie La France aux Pays-Bas in 1986 to nen momenteel 15 Neder landse musea Franse kun stenaars. In onze regio is Frans werk te zien in Breda en Middelburg. Tremblay, die twee jaar geleden, vijfendertig jaar oud, stierf krijgt hiermee zijn hommage-expositie. Hij was, zo blijkt, een ar tist die verbindingslijnen wist te leggen tussen stro mingen in de kunst, die onverzoenlijk lijken. In zijn werk vind je bij voorbeeld elementen die herinneren aan de pop-art en tegelijk wijzen in de richting van een academi sche tekenkunst. Tevens gebruikt hij weggooi-ma- teriaal (rubber met de stank van autobanden, borstels e.d.) en geeft dit de allure van kostbare za ken. Poëzie neemt bezit van onpersoonlijk lo- pende-band produkten. Kitsch en cliché's worden bewust verwerkt: valse edelstenen hangen in zijn luchten. Tremblay roept symbolische associaties op, zet de (artistieke) lo gica op zijn kop en drijft de spot. Toch gaat er van de ten toonstelling een zekere rust uit; Over het geheel hangt een dromerige sfeer, die niet vanzelfsprekend voortkomt uit boven staande. Het werk is van een bedrieglijke eenvoud. De manier waarop met eenvoudige lijnen een menselijke figuur is aan gegeven op een wandtapijt van kunstgras of gekerfd in een stuk rubber, met verflijntjes op lijsteen is aangebracht is juist daar door heel effectief. Door van borstels beelden te maken, van rubber laar zen vissen of van linoleum blueszangers relativeert hij 'de' kunst en waardeert hij het cliché zo op dat het boven zichzelf uitstijgt. In het werk van Tremblay wordt kunst uit het wal halla der arrogantie ge haald zonder zichzelf te prostitueren. HE Alain Fleischer in de Vleeshal, Ange Leccia in de Abdijcrypte en Patric Raynaud in de Abdij kloostergang en munt plein van Middelburg. Di./zo 11-17 uur. Tot 16 ju ni. De drie Franse kunste naars die in Middelburg hun installaties realiseer den binnen historische ruimten hebben hun spo ren op dit gebied verdiend. Je hebt daarom bij deze drie objecten eigenlijk de context nodig van de drie goed geschreven inter views, die deze exposities begeleiden. Er gaat een denkwereld schuil achter deze Middelburgse con cepten, die je er als bezoe ker bij moet weten willen de installaties niet blijven steken in 'het leuke spel letje' of 'kermisattracties'. Kijkend naar het publiek dat er rondloopt is deze veronderstelling niet denkbeeldig. In de Vleeshal heeft Fleischer een 'ping-pong'- installatie opgebouwd. In de verduisterde ruimte heeft hij negen spiege lende tafeltennistafels met spiegelende bats in een rij opgesteld. Deze weerkaat sen het licht van projecto ren aan weerszijden van elke tafel. Het kaatseffect dat ontstaat is dat van verspringende rondjes ('ballen) op de muren. Het gaat Fleischer niet zozeer om beelden van dit spel te geven. Dat functioneert als drager van zijn idee over licht. Als cineast is hij vooral geboeid geraakt door de fysika van het licht. Hij zet het licht hier in scène, terwijl hij tevens de hal daardoor een andere iden titeit wil geven. Dat laat ste lukt hem van geen kanten, daarvoor is de Vleeshal zelf te sterk, an derzijds heeft het concept zoveel rationele verkla ring nodig dat het voor de binnenlopende kijker waarschijnlijk niet meer is dan een geestig spelletje met licht. Datzelfde geldt ook voor de kubusvormige kratten die Raynaud onder de titel 'La Grande Ourse' in de abdij gang zette. Met blau we- aan- en uitfloepende lampen op de bovenkant van iedere krat wordt het zich pal daarboven bevin dende patroon van de ge welven gereproduceerd. Hij wil hiermee als het ware de historie die met deze architectuur verbon den is accentueren. Hij noemt zich als kunstenaar 'een decorateur van de tijd'. Het is ook hier, zoals zo vaak bij conceptuele gevallen, en heel preten tieus idee, maar de abdij - gang is daardoor herscha pen in een luna-park-at- tractie. Op de binnen plaats heeft hij een grote hoeveelheid bakstenen op een hoop gegooid met daarop een omgekeerde kar. 'Le Chariot' verwijst naar de periode dat de oorlog hier huisgehouden heeft. Dat zal dan wel. Magere symboliek. In de crypte heeft Leccia ook met licht gewerkt. Maar bij ons-bezoek was er kortsluiting of zoiets, zodat we enkel uit de schriften kunnen melden wat zij er beoogt. Een hou ten muur omsluit pilaren en sarcofagen. Daardoor wordt een rechthoek van 2,5 meter gevormd waar uit de zuilen te voorschijn komen. Binnenin bevin den zich strijklicht-bron nen die 'het plantaardig aspect van de gotische ar chitectuur sterker doen uitkomen: Ange Leccia zegt dat ze graag met ob jecten manipuleert, ze verziekt om tot uitdruk king te brengen wat er nog niet over gezegd is. HE Joop Molenaar, mari tieme schilderijen. Galerie Icon, voormalig raadhuis van Willemstad. Open di/za 9-12 en 13-18 uur en zo 10-17 uur. Tot 10 juli. Het voormalige raadhuis in Willemstad is 400 jaar oud. Sedert 1979 hebben Monique en Niels Augus- tin met volhardend en thousiasme daarin geves tigd een galerie, een kera misch museum en een to pografisch antiquariaat. Een van de attracties bij de herdenking van dit ju bileum is de in Willemstad geboren Joop Molenaar (1914). Zijn jeugd bracht hij door in het Rotter damse havengebied en be gon als ketelbinkie op de M.S. Indrapoera. Later be zocht hij vier jaar de aca demie voor beeldende Daniel Fremblay: Zonder titel, 1981; ge mengde techniek. Door snede 50 cm. Uit collectie museum van Toulon in de Beyerd Breda. - FOTO ANDRÊ MORAIN. kunsten in Rotterdam en ontwikkelde zich als een schilder/tekenaar bij uit stek over alles wat met water, rivieren en zeeën en scheepvaart te maken heeft. Op deze tentoonstelling is het een en ander te zien uit ongeveer de laatste dertig jaar. Molenaar is een ras-tekenaar, die met name in zijn schetsen met een artistieke journalis tiek vastlegt wat er met de elementen en de dingen daarbij gebeurt (het men selijke gebeuren ss is niet zijn sterke kant). Er zijn historische doeken bij als die van het aanleggen van de Maastunnel en het slui ten van de Lauwerszee. De Rotterdamse en Ant werpse havens behoren tot zijn favoriete onderwer pen. Je ziet hoe in de loop der jaren zijn palet lichter ge worden is en zijn streek korter. Molenaar die veel werkte in opdracht van scheepvaartmaatschap pijen, geeft vaak met veel raffinement en met een tekenachtige schilderstijl niet alleen verslag, maar weet ook de sfeer goed te treffen. Maar het is niet alles goud wat er blinkt De kwaliteit is wisselval lig; van heel goed tot zeer matig. Hij neigt daarbij (met name in zijn latere werken) vaak naar het toeristisch-illustratieve 'plaatje'. Dat hij meer in zijn mars heeft blijkt vaak uit zijn wat oudere werk- stukkken. HE Tomoe Yokoi en Kuy- Baik Hwang, mezzotinten. Kunsthandel 'De Ark', Veemarktstraat 17, Breda, open maandag 13.00 tot 18.00 uur, dinsdag t/m vrijdag 9.00 tot 18.00, don derdagavond van 18.00 tot 21.00, zaterdag van 9.30 tot 17.00 uur. Tot en met 10 ju ni. Yokoi is een Japanse met een Japanse en Wes terse opleiding. Ze woont in New York City en ze is uitstekend grafica. Ze heeft zich in Parijs be kwaamd en gespeciali seerd in de mezzotint in kleur, waarvoor drie tot vier aparte platen be werkt moeten worden. De stijl waarin ze werkt sluit nauw aan bij de heden daagse realistische fijn schilderstraditie. Hetzelfde verhaal over studie, wonen, werken geldt voor haar Koreaanse collega Kuy-Baik Hwang, alleen heeft deze geen op leiding in zijn thuisland gehad. Het verschil in op vatting tussen de Japanse en de Koreaan komt in hun achtergrondbehande ling tot uitdrukking: zeer donker bij de eerste en na genoeg wit bij de tweede. Beiden maakten stillevens van op zich onaanzienlijke voorwerpen. Het zijn so bere, maar toch wat mo dieuze beelden met veel toonverschillen en licht donker effecten. Een be wijs voor de technisch hoge graad van beheer sing door beiden van deze lastige etstechniek. Lia Roose BEELDENTUIN: In Wi- trijt, aan de weg van Eersel naar Postel (onder Bergeijk) is die merkwaardige Beel dentuin met oude heiligen beelden (gehaald uit de kel der van een Belgisch semina rie) weer open. Voor het vierde seizoen (bij de opening bracht De Stem een uitvoe rige reportage). Er zijn nu ook muurschilderingen en een nieuw ingericht gietate- lier te bewonderen. Er is kantine gekomen 'om na te praten over de unieke erva ringen in deze tuin'. Open: dagelijks 10-18 uur. PERFORMANCE-FESTI VAL: Op 11 juni vanaf 20 uur treden in de Heerlense schouwburg op Flavio Pons (Rimbaud or l'Alchimie de Verbe), Claudio Goulart (Brazilian Watercolor), Ben Bonke (Dreaming), Peter Ba ren (Statie 1 en 2), Ben Brack (Elvis and the Astronaut) en Marcel Hermans (On the Border). Een organisatie van de schouwburg met de Jan van Eyk Akademie Maas tricht BEELDEN KIJKEN: Dat kan bij de kunstenaar Toon Siegers (van de Brabantse Dikke Deur) thuis in zijn ate lier-tuin Weebosch in Ber- geyk op 6,7 en 8 juni van 11-18 uur. Ook zijn vrouw, Willy van de Put, toont er haar beelden. Het is een nieuw initiatief van Siegers. UIT NIGERIA: De bekende Nigeriaanse kunstenaar Twins Seven Seven is 'Op doorreis' en heeft in het Rot terdamse Museum voor Vol kenkunde aan de Willemska de' zijn fantastische tekenin gen opgehangen. Taiwo Ola- niyi (1947) zijn werkelijke naam, artist, musicus, politi cus en handelaar, vermengt Christendom en Islam, he dendaagse partijpolitiek en oude tradities tot origi kunstwerken (tot 22 j Open: Di;za 10-17 en zo uur. GERARD KONINGS: In voormalige kleuterschi aan de Rucphense Baan 5 Sprundel heeft deze ondei mende kunstenaar zijn lier. Hij nodigt iedereen dat wil om van 5 juni tot 12 juni bij hem te komen ken. Dagelijks van 13-17 De officiële opening is juni om 20.30 uur. NATUUR EN SCI TUUR: Deze befaamde dententoonstelling, die Beat rijs Van den Brink - Vani' poel nu voor de 17e keer ganiseert in De Hoge Hees Eersel, wordt op zaterdag juni om 15 uur geopend de burgemeester van Schiji del, G.Scholtea Tot 23 aui tus is er werk te zien Hans la Hey, Ben Hi Ton Kalle, Dick van der den, Nicolaas van Os, Schonk, Albert Sous en van de Weijer. Open: w< 11-18 uur. UIT DE KUNST: In de dol] pen Vessem, Wintelré Knegsel (Kempen, ten zuil westen van Eindhove: wordt op negen lokaties wei van zeventien professionele kunstenaars uit de regio toon gesteld. Na de officii opening op 6 juni om 15 uit door de burgemeester vs Vessem is de expositie p# bliekelij k op de beide Pint sterdagen en vervolgens 1 vijf volgende weekenden va 13-17 uur. Deelnemers: En van Aerts, Det BazelmaK Birgitta Joh de Boer, This Brekelmans, Geertrui Chai pentier, louis Derijks, van Eerd, Miep van groot Ben Hens, Kees Hermat Geus Holst, Josée Houtbr: ken, Hetty Munnik, Nies, Jan Radersma, Ell« Roona en Karei Tomei. D lokaties: gemeentehuis Ves sem, atelier Geus Holst, G» lerie van Aerts, Carduwe atelier Kees Hermans, atelif Jean Nies, herberg Vaeshs mer Hoef, gemeenschapshut De Rosdoek en atelier v» Det Bazelmans. nder de titel Tele-As' st :n Carolin Reiber en Pe p bij het ZDF een se Iprogramma's rond de visie. De tv-archieven z de afgelopen tientallen n een rijke schatkamer orden. Deze schatten wi len in Tele-As' verborg In de studio zitten gasten, stuk voor stuk Te kunnen worden. Di el van afstandsbed g zijn zij verbonden n Telewand, waarop zich afspeelt Het spel ver* n goed geheugen. fCHAAUW' -C<- -C5\._ h/LT U HET VLEE; /K WV HET NIET SHtJDEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 18