JEROEN KRABBÉ MAG JAMES BOND DODEN
Schilderen tussen de filmscenes
Gü
Op de Franse kunsttoer
't Manneke
overleden
Gitarist Andres
Segovia overleden
DONDERDAG 4 JUN119(
T2
Twintig jaar geleden vroeg
de Toneelgroep Centrum
hem welke rol hij het liefste
wilde spelen. Hij vulde niet
Hamlet in of MacBeth, maar
James Bond.
Accent
Schilders
Nagelbijten
DE STEM GID
NEDERLAND 2
20.05
DUITSLAND 1
20.15
DUITSLAND 2
Nog meer Frans
Jubileum-
Maritiem
Hoge graad
iamb
one.
„David Bowie en Bryan Ferry zijn
poseursHun hart zit er niet inZe
mogen de schoenen van Bruce
Springsteen niet eens poetsen"
Jim Kerr, popmusicus (Simple Minds)
DE STEM
Door Jan Koesen
Jarenlang stond hij model voor
wat eens honend 'de ideale
schoonzoon' werd genoemd. Nu is
Jeroen Krabbé de nieuwste te
genstander van 007 in diens 15de
avontuur: 'The Living Day
lights.' Ook de superheld is ver
verst: Timothy Dalton treedt in
de voetsporen van Sean Connery,
George Lazenby en Roger Moore.
Holland heeft er een export-artikel
bij. Acteurs gespecialiseerd in het uit
beelden van menselijke monsters.
Rutger Hauer scoort hoog in Holly
wood met zijn Germaanse edelhoofd
waar zoveel slechtigheid mee uitge
beeld kan worden. En Jeroen ver
baasde vriend en vijand met een wel
heel perfide Losado in de genadeloze
thriller 'No MercyLosado, gehuld in
huiveringwekkende lange jas met
vleugelschouders, een paardestaart en
milde stem, werd door Krabbé ge
bracht als een melancholische Satan
die angst joeg door het hart van su
perstar Richard Gere.
Zijn eigen land wilde hem niet ont
dekken. Dat deed pas Amerika waar
Jeroen, geleid door gehaaide agenten
opviel met zijn rol in 'De Vierde Man.'
Hij kreeg een contract voor Turtle
Diary' waar hij zich niet liet onder
sneeuwen door de azen Glenda Jack
son en Ben Kingsley.
In The Living Daylights' krijgt
Bond (Timothy Dalton) weer mot met
de KGB, belichaamd in de gedaante
van generaal Koskov (Krabbé). De
KGB-topman is zogenaamd overgelo
pen naar het westen, maar het Krem
lin aast eigenlijk via hem op het lijf
van de Britse geheime agent die al 25
jaar minstens 5 divisies op zijn eentje.,
jvaard is.
Het hele geval kost 43 miljoen dol
lar, maar die centen komen er dik uit,
weet producent Cubby Broccoli (met
zijn broer uitvinder van de gelijkna
mige groene bloemkool) nu al.
inIn Londen heb ik een gesprek gehad
Jeroen Krabbé (rechts) met Miriam D'Abo en Timothy Dalton, de
nieuwe James Bond.
met de organisatie Russian Roulette.
Dat is een gezelschap dat acteurs helpt
met het uitbeelden van Russen. Daar
heb ik heel veel van geleerd, bijvoor
beeld dat een KGB'er automatisch
zwijgt als er iemand de kamer in
komt", vertelde Jeroen Krabbé on
langs in een radio-interview. „Ze wil
den mij ook een Russisch accent bij
brengen, maar dat heb ik geweigerd.
Ik heb toen maar mijn eigen accent
•gemaakt."
Bond, zegt Krabbé, staat boven de
politiek. De kwade macht is bij hem
altijd een derde. „Want ik als KGB-
generaal werk eigenlijk ten eige bate,
niet voor de Sowjet Unie. En Timothy
heeft een veel lijflijker 007 neergezet
dan Roger Moore die niet eens echt
een pistool kan vasthouden. Timothy
is een actuele en snelle Bond. Ik zou
FOTO ANP
zelf nooit de Bond-rol vervuld willen
hebben, want dan wordt je als acteur
getekend. Timothy denkt daar heel
anders over. Die verkeert nog in de
veronderstelling dat hij straks rustig
in de pub op de hoek een biertje kan
drinken. Bond is de enige rol ter we
reld die je dat stigma oplegt. Daarom
ben ik bang van die rol. Timothy is
bovendien contractueel verplicht om
nog drie films te maken als deze goed
gaat. Tim heeft prachtig Shakespeare
gespeeld, maar ik vrees dat hij daarin
straks niet meer geloofwaardig over
komt."
Jeroen Krabbé komt uit een schilders
familie. Vader Maarten en grootvader
Hendrik-Maarten waren kunstenaars
en het zat er dik in dat Jeroen de weg
van zijn voorouderen zou inslaan.
Maar: „Ik wilde beroemd worden en
koos daarom voor het toneel omdat
nog niemand in de familie dat gedaan
had. Ik wilde laten zien dat ik meer
kon dan schilderen."
De schilder Melle zei over hem: „Hij
heb het in z'n pote, maar hij heb alleen
te weinig oefening." Hij was 'een blij
kind dat zich verwondert over wat het
om zich heen ziet'. Een perfectionist:
„Wanneer het schilderen niet echt
lukt, dan ben ik niet te genieten. Dan
kan niemand mij benaderen, een wal
mende oliepit ben ik dan. Maar schil
deren is voor mij wél rustgevend, in
tegenstelling tot het acteren. Acteren
néémt van je, het laadt mij niet op, het
zuigt mij leeg."
Ook tijdens de Bond-opnamen in
Marokko kon Jeroen het schilderen
niet laten. Tussen de snelle acties door
pakte hij penselen en palet en de
Amerikaanse publiciteitsmachine
wilde hem al terstond laten exposeren.
„Een keer heb ik nasi voor de crew
gemaakt. We kregen in Marokko al
tijd couscous en daar werd je naar een
paar weken stapel van. Ik schreef een
lijstje wat ik nodig had, pasta, kap
pertjes, tonijn, weet ik veel en gaf dat
lijstje af. 's Avonds kreeg ik de spullen
in handen. Ik heb nasi gekookt en we
hebben heerlijk gegeten. Maar pas la
ter kwam ik er achter dat ze het spe
ciale vliegtuig dat ter beschikking
stond om gewonden en dergelijke af te
voeren, met mijn boodschappenlijstje
naar Casablanca hadden gestuurd,
twee uur vliegen. Dat kan met die
Amerikanen."
naar een scenario van Mario Puzo.
Maar mijn agente had mijn contract
met Cimino al afgezet. Zo zeker waren
zeal van mij."
Befaamde acteurs zijn Krabbé
voorgegaan in hun strijd tegen 007.
Gert Fröbe was Goldfinger die het
plan had opgezet om het goud van
Fort Knox radioactief te vergiftigen
zodat de economie in de poeier zou ko
men. Christopher Lee, meer gekend
als Dracula, was de Man with the Gol
den Gun die doorgaans slechts één ko
gel nodig had, Michael Lonsdale vocht
met de wereldredder hoog in de ruim
te, Curd Jürgens sleepte Bond mee
naar de diepte van de zee, Robert
Shaw bracht hem veel liefs uit Mos
kou, Chris Walken bungelde naast
hem aan een brandende Zeppelin en
Karl Maria Brandauer wilde hem
glimlachend onder water de strot af
snijden.
Jeroen Krabbé heeft één ding voor
op zijn voorgangers. Hij blijft in leven.
Er zit dus, in theorie, een tweede
Bond-film voor hem in. Maar ook dat
staat niet vast, want aartsvijand Blo-
feld is al door een hele reeks van ac
teurs uitgebeeld. Hoe dan ook: Neder
land zal zijn verguisde acteur een poos
moeten missen, al blijft deze in Am
sterdam wonen met zijn Helma en
kroost De volgende rol is in 'Miami
Vice' naast die andere mensenvriend,
Don Johnson.
Jeroen Krabbé doet alles voor een rol.
Hij was verslaafd aan nagelbijten.
Niets hielp. Hij droeg handschoenen
en smeerde poep op zijn nagels, maar
bleef ze afvreten. Toen kreeg hij een
verzoek van een regisseur om voor een
film zijn nagels te laten staan. „Nu
heb ik prachtige, glanzende, lange na
gels. Als ik me moet voorbereiden, dan
ga ik daarin heel ver".
Een telefoontje uit Londen om met
producer Cubby Broccoli te lunchen
veranderde Krabbé's leven. Hij stapte
in, had een paar gezellige uren, en na
afloop zei de beroemde fabrikant van
dromen: „De rol van Bonds tegenstan
der is voor jou".
„Ik stond perplex. Eigenlijk had ik
al een afspraak met Michael Cimino
om mee te doen aan The Solicitor'
Van een onzer verslaggevers
BREDA - De Belgische ac
teur en regisseur Jef Cas-
siers is maandagavond op
58-jarige leeftijd overleden.
Hij leed aan een slopende
ziekte.
Jef Cassiers werd ook in Ne
derland bekend door zijn crea
tie 't Manneke, die met lange
regenjas en sjaal acteerde in
korte tv-sketches. Cassiers
speelde 20 jaar geleden ook in
de succesvolle jeugdserie 'Jo-
han en de Alverman'. Hij regis
seerde verder programma's
voor de BRT.
MADRID (RTR) - Andres Segovia, de Spaanss
meester op de klassieke gitaar, is gisteren is
Madrid overleden. Hij was 93 jaar. Dit heeft een
woordvoerder van Madrid bekendgemaakt.
Segovia was twee maan
den geleden in New York
in het ziekenhuis opge
nomen met hart-proble-
men die zich openbaar
den tijdens zijn jaar
lijkse Amerikaanse toer-
nee.
Het leven van de op 18
februari 1894 in Linares,
in het zonnige Andalusië,
geboren Spaanse vir
tuoos is één lange pe
riode geweest van liefde
tussen mens en instru
ment. Al op zeer jonge
leeftijd ontstond zijn
passie voor de gitaar. Als
jongen van een jaar of
vijf, hij werd door een
oom en een tante in Gra
nada opgevoed, luisterde
hij graag naar de vurige
zigeunermuziek van zui
delijk Spanje en de vro
lijke Spaanse 'zarzuela',
een luchtige opera. On
der de invloed hiervan
besloot hij reeds op zeer
jeugdige leeftijd zich
voortaan uitsluitend aan
de muziek te wijden.
Toen hij geen leraar
kon vinden die hem be
viel, besloot hij zichzelf
les te geven. Terwijl Se
govia zich uitsluitend
hiermee bezig hield, ont
wikkelde hij geleidelijk
zijn eigen techniek. Op
15-jarige leeftijd gaf Se
govia in Granada zijn
eerste openbare uitvoe
ring voor een gehoor dat
hoofdzakelijk bestond
uit nieuwsgierige en
sceptische mensen.
Het probleem was ech
ter dat het repertoire
voor de klassieke gitaar
zich beperkte tot enkele
stukken van Paganini,
Fernando Sor of Giulia-
nini. Toen hij echter in
aanraking kwam met
muziek voor luit van Jo-
hann Sebastian Bach
openden zich nieuwe
perspectieven.
„Ik heb in mijn leven
vier belangrijke doelen
gesteld: op de eerste
plaats de gitaar verlos
sen uit het getto van de
flamenco, wijn en vrou-
wea Vervolgens de gi
taar een repertoire ver
schaffen, de schoonheid
van het instrument to
nen en ten slotte het in
strument zijn intrede te
laten doen op de conser
vatoria, scholen en uni-
Vuur in
Zuid-Afrika
Ken EO-team, bestaande
Feike ter Velde, Nico Ri
en Gannie van der I
bracht een bezoek aan
Zuidafrikaanse provi
atal. Hier wonen zes i
ten Zoeloes, die volgens
'einig van het politieke
<eld in de rest van het 1
toeten hebben. In de d(
„tentaire 'Vuur in Zuid-A
ka' laten zij zien, dat
Zuidafrikanen, geïnspin
oor het evangelie, de
an de vrede voorstaan.
Gendarme op
vrijersvoeten
derde gendarme-f
net Louis de Funès is bi,
[RO 'De gendarme op v
ersvoeten' te zien. Crue
start ditmaal een kruisto
egen verkeersovertred
3p zijn bonnenjacht wc
verrast door een w
ortwagen, die eigend
blijkt te zijn van de knaj
veduwe Josepha. Proi
vordt Cruchot verliefd.
Polen, kerk
en staat
Andres Segovia.
- FOTOlll
versiteiten", zei Segovii
vaak.
Niemand zal ontken]
nen dat hij hierin is gi
slaagd. Tal van com]
nisten hebben gehoor
geven aan zijn vei
muziek voor gitaar
maken, zoals Heil
Villa-Lobos, Manuel
Falla, Joaquin
Albert Roussel, Ale:
der Tansman en de
rikaanse toondicht
Castelnuovo-Tedesco,
die zijn Platero y Yo
ciaal aan Andres Segoi
opdroeg. Toscanini wi
een goede vriend
Strawinsky liet zich li
vend uit over de subtil
bekoring die Segovia vi
zijn gitaar deed uitgaan.
Het duurde niet 1:
of Segovia begon leer)
gen aan te trekken,
stichtte in Engeland
Italië scholen voor
rieuze gitaarleerlii
en hij gaf ook nog li
als hij op tournee
Een aantal van zijn leer)
lingen kreeg internal
nale bekendheid,
talrijke optredens in
buitenland heeft hij
•op zeer hoge leeftijd vol
gehouden.
Hij genoot tot op hog
leeftijd een uitstekend
gezondheid en zat na
boordevol plannejj L^j ^buiit er achter de
„Mijn gebed luidt sJSfjusieye mannen verenig
volgt: Heer, ik ben et R0tary Club? 'Rotari
groot, zeer groot zondaaj Ln filnl van sibyue Stor
Ik verdien de hemel ni{Kaum probeert het Rota
Sta mij toe dat ik nog ej van zjjn mysterie
poosje hier benedtjl |i„iers ontdoen. Wie s
blijf placht de groi beren, die elkaar ied
virtuoos met gevoel vof trouw bij een di
humor te zeggen. Ijintmoeten? De lèdeh houi
Hij kreeg diverse hof |bans voor de eerste keei
onderscheidingen. Tof bun lange geschiedenis
hij 87 jaar was gewordi£rere|(|congres jq Münchei
verhief komng Jusp
Carlos hem «in de adi
stand met de titel vi
markies van Salobrena
Binnenkort zal de Paus v
de derde maal een bez<
brengen aan zijn geboor
nd Polen. Naar aanleid
van deze reis brengt de K
de documentaire "Polen, k<
i staat'. Hierin wordt ini
gaan op de speciale beteke
van de katholieke kerk in
ommunistische land. File
lof interviewde Lech V
i en de Poolse staatssec
aris voor religie, Adam 1
ottka. De film bevat ook
prekken met bewoners
et dorpje Dabrowa.
Rotarier
Daniël Tremblay, over
zichtstentoonstelling. De
Beyerd, Boschstraat 22,
Breda. Open: di/vrij 10-17,
weekend 13-17 uur. Tot en
met 28 juni.
Nog als uitloper van de
manifestatie La France
aux Pays-Bas in 1986 to
nen momenteel 15 Neder
landse musea Franse kun
stenaars. In onze regio is
Frans werk te zien in
Breda en Middelburg.
Tremblay, die twee jaar
geleden, vijfendertig jaar
oud, stierf krijgt hiermee
zijn hommage-expositie.
Hij was, zo blijkt, een ar
tist die verbindingslijnen
wist te leggen tussen stro
mingen in de kunst, die
onverzoenlijk lijken.
In zijn werk vind je bij
voorbeeld elementen die
herinneren aan de pop-art
en tegelijk wijzen in de
richting van een academi
sche tekenkunst. Tevens
gebruikt hij weggooi-ma-
teriaal (rubber met de
stank van autobanden,
borstels e.d.) en geeft dit
de allure van kostbare za
ken. Poëzie neemt bezit
van onpersoonlijk lo-
pende-band produkten.
Kitsch en cliché's worden
bewust verwerkt: valse
edelstenen hangen in zijn
luchten. Tremblay roept
symbolische associaties
op, zet de (artistieke) lo
gica op zijn kop en drijft
de spot.
Toch gaat er van de ten
toonstelling een zekere
rust uit; Over het geheel
hangt een dromerige sfeer,
die niet vanzelfsprekend
voortkomt uit boven
staande. Het werk is van
een bedrieglijke eenvoud.
De manier waarop met
eenvoudige lijnen een
menselijke figuur is aan
gegeven op een wandtapijt
van kunstgras of gekerfd
in een stuk rubber, met
verflijntjes op lijsteen is
aangebracht is juist daar
door heel effectief. Door
van borstels beelden te
maken, van rubber laar
zen vissen of van linoleum
blueszangers relativeert
hij 'de' kunst en waardeert
hij het cliché zo op dat het
boven zichzelf uitstijgt. In
het werk van Tremblay
wordt kunst uit het wal
halla der arrogantie ge
haald zonder zichzelf te
prostitueren.
HE
Alain Fleischer in de
Vleeshal, Ange Leccia in
de Abdijcrypte en Patric
Raynaud in de Abdij
kloostergang en munt
plein van Middelburg.
Di./zo 11-17 uur. Tot 16 ju
ni.
De drie Franse kunste
naars die in Middelburg
hun installaties realiseer
den binnen historische
ruimten hebben hun spo
ren op dit gebied verdiend.
Je hebt daarom bij deze
drie objecten eigenlijk de
context nodig van de drie
goed geschreven inter
views, die deze exposities
begeleiden. Er gaat een
denkwereld schuil achter
deze Middelburgse con
cepten, die je er als bezoe
ker bij moet weten willen
de installaties niet blijven
steken in 'het leuke spel
letje' of 'kermisattracties'.
Kijkend naar het publiek
dat er rondloopt is deze
veronderstelling niet
denkbeeldig.
In de Vleeshal heeft
Fleischer een 'ping-pong'-
installatie opgebouwd. In
de verduisterde ruimte
heeft hij negen spiege
lende tafeltennistafels met
spiegelende bats in een rij
opgesteld. Deze weerkaat
sen het licht van projecto
ren aan weerszijden van
elke tafel. Het kaatseffect
dat ontstaat is dat van
verspringende rondjes
('ballen) op de muren. Het
gaat Fleischer niet zozeer
om beelden van dit spel te
geven. Dat functioneert
als drager van zijn idee
over licht.
Als cineast is hij vooral
geboeid geraakt door de
fysika van het licht. Hij
zet het licht hier in scène,
terwijl hij tevens de hal
daardoor een andere iden
titeit wil geven. Dat laat
ste lukt hem van geen
kanten, daarvoor is de
Vleeshal zelf te sterk, an
derzijds heeft het concept
zoveel rationele verkla
ring nodig dat het voor de
binnenlopende kijker
waarschijnlijk niet meer
is dan een geestig spelletje
met licht.
Datzelfde geldt ook voor
de kubusvormige kratten
die Raynaud onder de titel
'La Grande Ourse' in de
abdij gang zette. Met blau
we- aan- en uitfloepende
lampen op de bovenkant
van iedere krat wordt het
zich pal daarboven bevin
dende patroon van de ge
welven gereproduceerd.
Hij wil hiermee als het
ware de historie die met
deze architectuur verbon
den is accentueren. Hij
noemt zich als kunstenaar
'een decorateur van de
tijd'. Het is ook hier, zoals
zo vaak bij conceptuele
gevallen, en heel preten
tieus idee, maar de abdij -
gang is daardoor herscha
pen in een luna-park-at-
tractie. Op de binnen
plaats heeft hij een grote
hoeveelheid bakstenen op
een hoop gegooid met
daarop een omgekeerde
kar. 'Le Chariot' verwijst
naar de periode dat de
oorlog hier huisgehouden
heeft. Dat zal dan wel.
Magere symboliek.
In de crypte heeft Leccia
ook met licht gewerkt.
Maar bij ons-bezoek was
er kortsluiting of zoiets,
zodat we enkel uit de
schriften kunnen melden
wat zij er beoogt. Een hou
ten muur omsluit pilaren
en sarcofagen. Daardoor
wordt een rechthoek van
2,5 meter gevormd waar
uit de zuilen te voorschijn
komen. Binnenin bevin
den zich strijklicht-bron
nen die 'het plantaardig
aspect van de gotische ar
chitectuur sterker doen
uitkomen: Ange Leccia
zegt dat ze graag met ob
jecten manipuleert, ze
verziekt om tot uitdruk
king te brengen wat er nog
niet over gezegd is.
HE
Joop Molenaar, mari
tieme schilderijen. Galerie
Icon, voormalig raadhuis
van Willemstad. Open
di/za 9-12 en 13-18 uur en
zo 10-17 uur. Tot 10 juli.
Het voormalige raadhuis
in Willemstad is 400 jaar
oud. Sedert 1979 hebben
Monique en Niels Augus-
tin met volhardend en
thousiasme daarin geves
tigd een galerie, een kera
misch museum en een to
pografisch antiquariaat.
Een van de attracties bij
de herdenking van dit ju
bileum is de in Willemstad
geboren Joop Molenaar
(1914). Zijn jeugd bracht
hij door in het Rotter
damse havengebied en be
gon als ketelbinkie op de
M.S. Indrapoera. Later be
zocht hij vier jaar de aca
demie voor beeldende
Daniel Fremblay:
Zonder titel, 1981; ge
mengde techniek. Door
snede 50 cm. Uit collectie
museum van Toulon in de
Beyerd Breda.
- FOTO ANDRÊ MORAIN.
kunsten in Rotterdam en
ontwikkelde zich als een
schilder/tekenaar bij uit
stek over alles wat met
water, rivieren en zeeën
en scheepvaart te maken
heeft.
Op deze tentoonstelling
is het een en ander te zien
uit ongeveer de laatste
dertig jaar. Molenaar is
een ras-tekenaar, die met
name in zijn schetsen met
een artistieke journalis
tiek vastlegt wat er met de
elementen en de dingen
daarbij gebeurt (het men
selijke gebeuren ss is niet
zijn sterke kant). Er zijn
historische doeken bij als
die van het aanleggen van
de Maastunnel en het slui
ten van de Lauwerszee. De
Rotterdamse en Ant
werpse havens behoren tot
zijn favoriete onderwer
pen.
Je ziet hoe in de loop der
jaren zijn palet lichter ge
worden is en zijn streek
korter. Molenaar die veel
werkte in opdracht van
scheepvaartmaatschap
pijen, geeft vaak met veel
raffinement en met een
tekenachtige schilderstijl
niet alleen verslag, maar
weet ook de sfeer goed te
treffen. Maar het is niet
alles goud wat er blinkt
De kwaliteit is wisselval
lig; van heel goed tot zeer
matig. Hij neigt daarbij
(met name in zijn latere
werken) vaak naar het
toeristisch-illustratieve
'plaatje'. Dat hij meer in
zijn mars heeft blijkt vaak
uit zijn wat oudere werk-
stukkken.
HE
Tomoe Yokoi en Kuy-
Baik Hwang, mezzotinten.
Kunsthandel 'De Ark',
Veemarktstraat 17, Breda,
open maandag 13.00 tot
18.00 uur, dinsdag t/m
vrijdag 9.00 tot 18.00, don
derdagavond van 18.00 tot
21.00, zaterdag van 9.30 tot
17.00 uur. Tot en met 10 ju
ni.
Yokoi is een Japanse
met een Japanse en Wes
terse opleiding. Ze woont
in New York City en ze is
uitstekend grafica. Ze
heeft zich in Parijs be
kwaamd en gespeciali
seerd in de mezzotint in
kleur, waarvoor drie tot
vier aparte platen be
werkt moeten worden. De
stijl waarin ze werkt sluit
nauw aan bij de heden
daagse realistische fijn
schilderstraditie.
Hetzelfde verhaal over
studie, wonen, werken
geldt voor haar Koreaanse
collega Kuy-Baik Hwang,
alleen heeft deze geen op
leiding in zijn thuisland
gehad. Het verschil in op
vatting tussen de Japanse
en de Koreaan komt in
hun achtergrondbehande
ling tot uitdrukking: zeer
donker bij de eerste en na
genoeg wit bij de tweede.
Beiden maakten stillevens
van op zich onaanzienlijke
voorwerpen. Het zijn so
bere, maar toch wat mo
dieuze beelden met veel
toonverschillen en licht
donker effecten. Een be
wijs voor de technisch
hoge graad van beheer
sing door beiden van deze
lastige etstechniek.
Lia Roose
BEELDENTUIN: In Wi-
trijt, aan de weg van Eersel
naar Postel (onder Bergeijk)
is die merkwaardige Beel
dentuin met oude heiligen
beelden (gehaald uit de kel
der van een Belgisch semina
rie) weer open. Voor het
vierde seizoen (bij de opening
bracht De Stem een uitvoe
rige reportage). Er zijn nu
ook muurschilderingen en
een nieuw ingericht gietate-
lier te bewonderen. Er is
kantine gekomen 'om na te
praten over de unieke erva
ringen in deze tuin'. Open:
dagelijks 10-18 uur.
PERFORMANCE-FESTI
VAL: Op 11 juni vanaf 20 uur
treden in de Heerlense
schouwburg op Flavio Pons
(Rimbaud or l'Alchimie de
Verbe), Claudio Goulart
(Brazilian Watercolor), Ben
Bonke (Dreaming), Peter Ba
ren (Statie 1 en 2), Ben Brack
(Elvis and the Astronaut) en
Marcel Hermans (On the
Border). Een organisatie van
de schouwburg met de Jan
van Eyk Akademie Maas
tricht
BEELDEN KIJKEN: Dat
kan bij de kunstenaar Toon
Siegers (van de Brabantse
Dikke Deur) thuis in zijn ate
lier-tuin Weebosch in Ber-
geyk op 6,7 en 8 juni van
11-18 uur. Ook zijn vrouw,
Willy van de Put, toont er
haar beelden. Het is een
nieuw initiatief van Siegers.
UIT NIGERIA: De bekende
Nigeriaanse kunstenaar
Twins Seven Seven is 'Op
doorreis' en heeft in het Rot
terdamse Museum voor Vol
kenkunde aan de Willemska
de' zijn fantastische tekenin
gen opgehangen. Taiwo Ola-
niyi (1947) zijn werkelijke
naam, artist, musicus, politi
cus en handelaar, vermengt
Christendom en Islam, he
dendaagse partijpolitiek en
oude tradities tot origi
kunstwerken (tot 22 j
Open: Di;za 10-17 en zo
uur.
GERARD KONINGS: In
voormalige kleuterschi
aan de Rucphense Baan 5
Sprundel heeft deze ondei
mende kunstenaar zijn
lier. Hij nodigt iedereen
dat wil om van 5 juni tot
12 juni bij hem te komen
ken. Dagelijks van 13-17
De officiële opening is
juni om 20.30 uur.
NATUUR EN SCI
TUUR: Deze befaamde
dententoonstelling, die Beat
rijs Van den Brink - Vani'
poel nu voor de 17e keer
ganiseert in De Hoge Hees
Eersel, wordt op zaterdag
juni om 15 uur geopend
de burgemeester van Schiji
del, G.Scholtea Tot 23 aui
tus is er werk te zien
Hans la Hey, Ben Hi
Ton Kalle, Dick van der
den, Nicolaas van Os,
Schonk, Albert Sous en
van de Weijer. Open: w<
11-18 uur.
UIT DE KUNST: In de dol]
pen Vessem, Wintelré
Knegsel (Kempen, ten zuil
westen van Eindhove:
wordt op negen lokaties wei
van zeventien professionele
kunstenaars uit de regio
toon gesteld. Na de officii
opening op 6 juni om 15 uit
door de burgemeester vs
Vessem is de expositie p#
bliekelij k op de beide Pint
sterdagen en vervolgens 1
vijf volgende weekenden va
13-17 uur. Deelnemers: En
van Aerts, Det BazelmaK
Birgitta Joh de Boer, This
Brekelmans, Geertrui Chai
pentier, louis Derijks,
van Eerd, Miep van groot
Ben Hens, Kees Hermat
Geus Holst, Josée Houtbr:
ken, Hetty Munnik,
Nies, Jan Radersma, Ell«
Roona en Karei Tomei. D
lokaties: gemeentehuis Ves
sem, atelier Geus Holst, G»
lerie van Aerts, Carduwe
atelier Kees Hermans, atelif
Jean Nies, herberg Vaeshs
mer Hoef, gemeenschapshut
De Rosdoek en atelier v»
Det Bazelmans.
nder de titel Tele-As' st
:n Carolin Reiber en Pe
p bij het ZDF een se
Iprogramma's rond de
visie. De tv-archieven z
de afgelopen tientallen
n een rijke schatkamer
orden. Deze schatten wi
len in Tele-As' verborg
In de studio zitten gasten,
stuk voor stuk Te
kunnen worden. Di
el van afstandsbed
g zijn zij verbonden n
Telewand, waarop zich
afspeelt Het spel ver*
n goed geheugen.
fCHAAUW'
-C<- -C5\._
h/LT U HET VLEE;
/K WV HET NIET
SHtJDEN