BELGISCHE MINISTER STEEKT EERSTE SPA DE GROND IN
Sleepboten duwen zinkend schip op zandbank
EEEÏÏI
College Oostburg:
belastingen hoger
Chinees schip met
gevaarlijke stof
en munitie geramd
Voorstellen voor aanpassing Cadzand-Bad
Landbouw moet
milieuvriendelijk
Promotie Sluis
is tegen komst
woonwagencentra
hij naast alle
>ok nog eeni
motor heeft
|k dat we dezi
ie motoren en
[alysator
hebben ge
joopt, naar d
leur die bosse
Loeten hebbe
en moeten
ouden natuu
ik
AL AUTOGLASSERVICE
>e Escort
ravo 1.4 staa
lte popelen on
aaraan een be
ngrijk steentj
•ij te dragen. Hi
eigenlijk ne
Latuur als u. Er
Want strijde
;en, dat kun j
oen. U begrijp
we zo'nwam
VDor de Escor
t bos insturei
BRUSSEL/ANTWER
PEN - Op de linker
Schelde-oever bij Ant
werpen is gisteren de
bouw van de Liefkens-
hoektunnel begonnen.
De Belgische minister
Olivier van openbare
werken verrichte 'de
eerste spadesteek'.
Busje slaat
over de kop
Bejaarde vrouw
overlijdt in bus
INVESTERINGEN IN HET GEDRANG
OORZAAK NOG NIET BEKEND
JANSTEEN
■MELSTRAAT 20
iL. 01140-13041
7ATER 64
MS
72-1729/2250
AAN ONZE LEZERS EN ADVERTEERDERS
DONDERDAG 4 JUN11987
ZLM-VOOR2HTER VAN DER MAAS:
'STADJE WORDT ONTSIERD'
r
St. Bavoschool wint handbal
delen neerklapbare achter-
tkleuning maakt van uw Escort
\andomdraai een minivracht
DE STEM
VAN ZEELAND
Bouw Liefkenshoek begonnen
Van onze verslaggever
De bouw van de tunnel
duurt vier a vijf jaar. Het
project kost 800 miljoen
gulden. Banken uit België,
Nederland en Japan zor
gen voor de financiering.
De Liefkenshoektunnel bekort
de afstand tussen Zeeuwsch-
Vlaanderen en de rest van Ne
derland, via België, met een
kwartier tot twintig minuten.
Het passeren van Antwerpen
betekent immers een omweg
van bijna dertig kilometer.
Voor Zeeuwsvlamingen wordt
de nieuwe verbinding extra
aantrekkelijk, omdat er vanuit
de Liefkenshoektunnel aan
sluitingen worden gebouwd
naar de weg Bergen op Zoom-
Antwerpen en naar de E 10,
Breda-Antwerpen.
Omdat het om een honderd
procent particulier initiatief
gaat, wordt de derde Schelde-
tunnel een tolverbinding. Voor
personenauto's wordt een 'en
keltje' geschat op f3,50. Een
vrachtwagen zal het dubbele
moeten betalen.
De verbinding wordt ge
bouwd door de Tijdelijke Ver
eniging Liefkenshoekunnel.
Het gaat hierbij om een groep
aannemingsbedrijven onder
leiding van het grote Belgische
bouwbedrijf De Meyer.
Na lange onderhandelingen
wist deze groep kredieten los te
krijgen bij een internationale
groep banken, waarvan de Bel
gische BLB(Bank Brussel
Lambert) één van de belang
rijkste is. Andere financiers
zijn de Bank van Tokio, de
Amrobank, de ABN, de Banque
National de Paris, Gemeente
krediet van België, de Krediet
bank en de Maatschapij voor
Krediet aan Nijverheid.
Volgens een woordvoerder
van de BLB heeft de Belgische
overheid geen kredietgarantie
op het werk verstrekt. „Het ri
sico is volledig voor rekening
van de banken", aldus deze
zegsman.
Met het begin van de bouw
van de Liefkenshoek zijn de
Belgen de Nederlanders met
hun eventuele Westerschelde
Oeververbinding te vlug af.
„We hebben er rekening mee
geouden dat een WOV verkeer
bij ons kan wegsnoepen. Komt
de WOV er niet, dan krijgen we
meer trafiek.
Concurrerend zal
die verbinding niet zijn", aldus
directeur-generaal Mannaert
van het Belgische ministerie
van openbare werken.
Hij rekent op een verkeers
stroom van 20.000 personenau
to's en 6000 vrachtwagens per
dag. Voor het bedrijfsleven en
de chemische industrie op lin
ker- en rechteroever is het pro
ject interessant, omdat ook het
vervoer van gevaarlijke stof
fen de tunnel mag passeren.
Auto's met gevaarlijke lading
moeten nu nog via de Schelde-
brug bij Temse rijden, een om
weg van ruim 80 kilometer.
De Liefkenshoektunnel
wordt bijna 1400 meter lang. De
bouw van acht afzinkbare tun
nelsecties van elk 140 meter
vindt plaats in bouwdokken.
De tunnel krijgt twee kokers
met elk twee rijbanen.
Wetteloos witte wieldeksels zorgen
or een gedistingeerd contrast.
ROOSENDAAL - Twee inzit
tenden van een bestelbusje zijn
dinsdagavond licht gewond ge
raakt toen hun wagen na een
slippartij over de kop sloeg.
Het busje reed omstreeks
18.00 uur over rijksweg 17 toen
net in een plensbui terecht
kwam. De bestuurder, R.H. uit
Vlissingen, kon niet voorkomen
dat het busje ging slippen. Als
gevolg hiervan kwam de wa
gen in botsing met een andere
auto. Vervolgens sloeg het
busje over de kop.
TERNEUZEN- De 74-jarige
mevrouw G. Szpiro uit
Hoek geraakte dinsdagmid-
iag in een lijndienstbus van
LWN plotseling onwel. Zij
iverleed even later,
li; de halte Oostelijke Bolwerk
Terneuzen werd door een
irts hulp verleend, omdat een
artstilstand was geconsta-
rd. De reananimatie mocht
iet baten, want bij aankomst
in het Julianaziekenhuis bleek
de vrouw te zijn overleden.
',-up spiegel voor laatste check van
ck en mascara.
OP VOORDELIGE VOORWAARDEN
De te hulp geschoten sleepboten zijn er net op tijd bij om het schip in nood op een zandbak te zetten, foto de stem cor j oe boer
Van onze verslaggever
OOSTBURG - De inwoners
van Oostburg moeten er
sterk rekening mee houden
dat ze het komende jaar
meer geld kwijt zijn aan ge
meentelijke belastingen.
De kas van de gemeente begint
leeg te raken, juist op een mo
ment dat Oostburg voor om
vangrijke uitgaven staat, zoals
de aanleg van de tweede fase
van de binnendijkse duinen
tussen Groede en Breskens, de
reconstructie van het Oost-
burgs centrum en het Spui- en
Oranjeplein in Breskens, het
verbeteren van het riool en het
aanpassen van allerlei sportac
commodaties.
Het college van B en W wil,
aldus de voorjaarsnota, vol
gend jaar riool- en baatbelas
ting invoeren, de hondenbelas
ting gaat omhoog, de inwoners
moeten meer begrafenisrech
ten betalen en meer voor het
ophalen en wegbrengen van
het huisvuil afdragen.
B en W zijn ook van plan zelf
maatregelen te nemen en min-
'ler geld uit te geven. Nu is al
ekend dat de zwembaden kor
ter open zullen zijn en dat
Breskens waarschijnlijk een
vierde voetbalveld kwijtraakt
ten gunste van een 'goedkope'
locatie voor woningbouw.
Het is zelfs mogelijk dat ook
velden in andere plaatsen zul
ten verdwijnen. Het plan voor
het Breskense veld is een idee
van een door de gemeente in
het leven geroepen speciale be
zuinigingscommissie. Die
moest uitzoeken waar geld valt
te halen.
De begrafenisrechten wil het
college met tien procent verho
gen. Dit jaar is de burger al
vijftien procent extra kwijt in
vergelijking met '86, maar vol
gens het college is de zaak nog
lang niet kostendekkend. Zo
moet de gemeente hiervoor dit
jaar bijna 2,3 ton uitgeven.
De hondenbelasting gaat
omhoog. Voorgesteld wordt om
voor het eerste dier ƒ45,- te
vragen, het tweede gaat 67,50
kosten en het derde negentig
gulden. Hiermee hopen B en W
17.000 extra op te halen.
Verder bestaat ook het plan
om de tarieven voor de binnen-
sporters met vijf procent te
verhogen. Tot slot wil het col
lege bereiken dat zoveel moge
lijk taken worden uitgevoerd
door sportverenigingen, zoals
onderhoud en het schoonma
ken van accommodaties. Het
dagelijks bestuur ziet de toe
komst niet echt rooskleurig te
gemoet. Vooral omdat het er
naar uitziet dat het Rijk steeds
minder aan de gemeenten gaat
afdragen.
De voorjaarsnota komt vrij
dag 5 juni aan de orde tijdens
de vergadering van de commis
sie financiën. De bijeenkomst
begint om 14.00 uur in het ge
meentehuis.
Van onze verslaggever
TERNEUZEN - Het Chinese
vrachtschip Dade (9500 brt),
geladen met zeer gevaar
lijke stoffen (analineolie) en
munitie, is gistermiddag op
de Westerschelde geramd
door het Poolse vrachtschip
Kopolnia Sosnowiec (9200
brt).
Bij de aanvaring, ter hoogte
van De Griete, ontstond een
groot gat in de romp aan stuur
boordzijde, waardoor het schip
onmiddellijk water maakte en
dreigde te zinken.
Tien sleepboten van Mul
traship en een van Muller wis
ten dat echter te voorkomen
door de Dade op een dichtbij
liggende zandbank buiten de
vaargeul te zetten.
Bij het ter perse gaan van dit
nummer was de oorzaak van de
aanvaring nog niet bekend.
Evenmin hadden op dat mo
ment de havenautoriteiten, mi
lieudeskundigen en de ge
meente Terneuzen besloten
wanneer en op welke manier
met de reparatiewerkzaamhe
den begonnen konden worden.
Er mocht gisteravond rond
23.00 uur nog niet aan het schip
worden gewerkt. Onduidelijk
op dat moment was ook of er
delen van de giftige lading
overboord zijn geraakt.
Tegen middernacht gingen
mensen van de regionale
brandweer aan boord. Enkele
vaten met gif zouden lek ge
raakt zijn.
Het vier bij drie meter grote
gat in de romp is ontstaan vlak
bij het dek waar de analineolie
ligt opgeslagen.
Zeker is in elk geval dat de
Dade gisteravond nog voor
middernacht met het lage tij op
de zandbank is droog komen te
liggen. De bedoeling was gis
ternacht het grote gat proviso-
(ADVERTENTIE)
In verband met PINKSTEREN zijn onze kantoren
maandag 8 juni a.s. de gehele dag GESLOTEN.
De Stem zal die dag niet verschijnen.
Adverteerders voor de uitgave van dinsdag 9 juni die
nen uiterlijk vrijdag 5 juni om 10.00 uur in ons bezit
te zijn.
Van onze verslaggever
CADZAND-BAD - De re
constructie van Boulevard
de Wielingen is niet vol
doende om Cadzand-Bad
echt aantrekkelijk te maken
voor toeristen. De Winkel
galerij en het Dagjescen
trum, aan het begin van de
Boulevard, moeten worden
aangepast.
Het Coördinerend Instituut
Midden- en Kleinbedrijf
(CIMK) heeft in opdracht van
de Ondernemers Vereniging
Cadzand (OVC) een studie ver-
rricht naar de mogelijkheden.
De reconstructie van de Bouel-
vard wordt uitgevoerd door de
gemeente.
Het instituut stelt de onder
nemers voor om nieuwe luifels
langs de winkelgalerij aan te
brengen. Op het plein nieuwe
terrassen, zitbanken met be
planting onder losse overkap
pingen, een ongeveer vijftien
meter hoge reclamemast en
sierelementen.
Bij het Dagjescentrum moe
ten de entree, de gevels en de
looproute worden versterkt
door middel van een luifel. Ook
stelt het CIKM voor om meer
terrassen te maken. Getracht
moet worden om de toeristen te
Zo kan de Winkelgalerij er volgens het CIMK uit komen te
zien, als de ondernemers de adviezen van het instituut over
nemen.
lokken. Ze mogen niet zomaar
voorbij het Dagjescentrum en
de Winkelgalerij lopen of rij
den.
Volgens het CIMK doet de
Winkelgalerij momenteel erg
onvriendelijk aan en er is geen
enkele activiteit op het plein
ervoor. De gevels zien er bo
vendien slecht en saai uit. Daar
komt ook nog eens bij dat de
galerij niet zichtbaar is van een
afstand, omdat er weinig com
merciële elementen zijn en
geen verlichting. Het instituut
ziet het liefst dat het VW-ge-
bouw niet op het plein komt,
maar voor het Strandhotel.
Aan het Dagjescentrum
mankeert ook het een en ander.
De onderlinge afstand tussen
de winkels is te groot, zodat er
geen continuïteit is. Het par
keerterrein ligt niet ideaal.
Volgens het CIMK zou het be
ter geweest zijn als de auto's
naast het trottoir konden par
keren. Verder zijn er te weinig
Van onze verslaggever
GOES - Er moet se
rieus worden bekeken
of de landbouw in zuid
west-Nederland kan
overschakelen op an
dere produkten en op
milieu-vriendelijke
produktiemethoden.
Voorzitter H. van der
Maas van de Zuidelijke
Landbouw Maatschap
pij (ZLM) bepleitte dat
deze week op een geza
menlijke vergadering
van hoofdbestuur en
ledenraad.
Van der Maas: „Hier zit
ten zeker voetangels en
klemmen aan, maar toch
moeten we in die richting
meedenken." Die tege
moetkoming aan Brussel
en Den Haag weerhield de
ZLM-voorzitter er niet
van om opnieuw forse
kritiek te uiten op het na
tionaal en EG-landbouw-
beleid,
„De als gevolg van
overproduktie noodzake
lijke aanpassingen in de
landbouw op Europees en
nationaal niveau mogen
niet eenzijdig en bewust
door de politiek worden
afgewenteld op de ruggen
van de boeren en tuin
ders," aldus Van der
Maas.
Uit de vergadering van
de ZLM-top kwamen kri
tische geluiden naar vo
ren over de mestboekhou-
ding. Het toesturen van
een formulierenset aan
bedrijven die toch geen
mestoverschotten hebben,
werd gezien als 'pure
geldverspilling'. Overi
gens stelde men ook vast
dat het invullen van de
formulieren in het zuid
westen -een zogenaamd
tekort-gebied- vrij sim
pel is.
De voorzitter van de
commissie grondgebruik
van de ZLM, J. Nieuwen-
huijse, kwam met bemoe
digend nieuws over de
ruilverkaveling Aarden
burg. Deze komt tot ver
driet van de ZLM niet
voor op het Voorberei
dingsschema voor dit
jaar, maar, zei Nieuwen-
hijse, 'de kiel is gelegd'
voor plaatsing op dat
schema in 1988.
De tuinbouwcommissie
toonde zich bij monde van
voorzitter C. Hamelink
zeer ontevreden over de
'heksenjacht' van het mi
nisterie van VROM op de
gewasbeschermingsmid
delen. „We waarderen een
verantwoord beleid, maar
overvallen op de verschil
lende middelen komen
ons onredelijk voor," zei
Hamelink. Er moeten vol
gens hem eerst vervan
gende middelen beschik
baar zijn.
risch te dicht en het schip in de
loop van vanochtend bij hoog
water weer vlot te trekken.
De eigenaren van het schip
willen dat het schip vervolgens
naar de haven van Antwerpen
wordt gesleept om de lading te
lossen.
Bij het onderzoek gisteren
zijn ook specialisten van het
controlelaboratorium voor pe
trochemische produkten De-
pauw and Stokoe uit Terneu
zen betrokken.
De lading van de Dade be
staat uit 2203 vaten zeer giftige
analineolie met een totaalge
wicht van 544 ton, en vier kilo
al even giftige soniumcyanide.
Verder liggen in het schip nog
30.000 patronen kaliber 22, in
totaal acht kilo buskruit. Om
dat de Dade buiten de vaargeul
is getrokken, ondervond het
drukke scheepvaartverkeer op
de Westerschelde gisteravond
geen hinder.
Van onze verslaggever
SLUIS - De stichting Pro
motie Sluis is tegen c|e ves
tiging van een woonwagen
centrum in Sluis, zo blijkt
uit een brief aan de ge
meenteraad. Eerder sprak
de plaatselijke VW zich al
uit tegen de mogelijke
komst van zo'n centrum.
De stichting vreest, evenals de
VW, dat een woonwagencen
trum aan een van de invalswe
gen van het stadje, nadelige ge
volgen heeft voor Sluis. Vol
gens voorzitter G. van Daele
kan zo'n centrum tot gevolg
hebben dat er minder kooplus
tigen naar het koopstadje ko
men. Een centrum op een an
dere plaats in Sluis is volgens
hem ook nadelig voor het
imago van het stadje.
„Een centrum zal er voor
zorgen dat Sluis wordt ont
sierd", aldus t/an Daele. Hij
wijst er verder op dat er feite
lijk geen geschikte locaties zijn
in de gemeente voor zo'n cen
trum.
De stichting vraagt de ge
meenteraad om alles in het
werk te stellen dat er geen
woonwagencentrum in Sluis
komt. Desgevraagd liet de
voorzitter weten dat woonwa
genbewoners ook geen enkele
behoefte hebben om zich in
Sluis te vestigen. De gemeente
is echter door de provincie ver
plicht om een locatie aan te
wijzen.
terrassen, onvoldoende cafés en
weinig verlichting. Ook heeft
het instituut kritiek op de over
steekplaats naar de bushalte.
Die plaats is bijna niet te zien.
De bestaande luifel langs de
Winkelgalerij hoeft niet te ver
dwijnen. Volgens het CIMK
kan de nieuwe luifel van gebo
gen glas aan de bestaande gezet
worden. Het plein ervoor moet
dusdanig worden aangekleed,
dat het mogelijk blijft om al
daar een braderie te houden.
Het instituut laat weten niet
echt ingenomen te zijn met het
plan om aan de overkant van
de boulevard een kinderspeel
plaats in te richten. Zoiets kan
beter in ht plein komen.
Het CIMK heeft een aantal
alternatieve plannen ontwik
keld voor de inrichting van het
Dagjescentrum en de Winkel
galerij. Bestuurleden van de
OVC gaan de komende tijd de
plannen bespreken met d' n-
dernemers die een zaak hebben
aan het Dagjescentrum of de
Galerij. De herstructurering
komt namelijk voor eigen re
kening. De ondernemers staan
echter wel positief tegenover
de plannen van het CIMK. Ze
zijn bereid om hun zaak aan te
passen, om in te spelen op de
reconstructie van de Boulevard
de Wielingen.
Beeld uit de wedstrijd OBS (donker shirt) - St Jan-
school
foto de stem cor j. de boer
Van onze correspondent
SLUIS - De Oostburgse St. Bavoschool heeft gisteren
het meisjeshandbaltoernooi voor de basisscholen in
de regio West-Zeeuwsch-Vlaanderen gewonnen. Het
toernooi werd gehouden op het gemeentelijk sport
terrein in Sluis.
In de finalepoule, waarin de drie poulewinnaars waren
vertegenwoordigd uit een totaal van dertien teams, moest
men aantreden tegen de OBS Oostburg en de St. Janschool
uit Sluis.
St Bavo bleef ook in de eindronde ongeslagen. In de eer
ste wedstrijd werd de plaatselijke St. Janschool met 2-0 ge
klopt. Hierna won OBS Oostburg met 3-0 van de St. Jan
school. De laatste wedstrijd bracht uiteindelijk de beslis
sing. De St. Bavoschool Oostburg versloeg met 4-1 OBS
Oostburg.
Wethouder van sportzaken A. Oosterling van Sluis
reikte de bekers uit.