fes? tas®" PAPIER VOOR UW PEN Plastic ARGENTE DE STEM EXTRA WOENSDAG 3 JUN11987 PAPIER VOOR UW PEN Ernst en homo's RKO-3 RKO-4 Normaal denken Lubbers-6 Tandarts-misère 'U rijdt, wij innen!' Belachelijk Bomers OP Special isten-1 Specialisten-2 Bomers-2 DE STEM FINAN MONTEVIDEO (ANP) - Op papier was alles in kannen en kruiken. Een Nederlandse kraan voor graanoverslag in de haven van Montevi deo, de hoofdstad van Uruguay. T47 ON*1"' rtNlE1 Bisschop Ernst, vol verba zing las ik het stukje in De Stem over de eerbiediging van de homo's. Is de tekst werkelijk van u? Als dat waar is, hoe durft u zoiets openlijk in de krant te zet ten? Op deze manier treft u elke echte christenmens diep in het hart en u hebt, volgens de bijbel, hierover wel een verkeerde mening. Want volgens de bijbel schiep God de mens als man en vrouw. Hebt u onlangs op de tv 'Het Trefpunt' gezien en hebt u daaruit uw me ning gevormd? Als christenmensen gaan we uit van de leer zoals de bijbel die aangeeft, ook wat betreft het voortbestaan van de mens, en als u, als bisschop, niet met de bijbel akkoord gaat en alles op een eigen manier uitlegt, dan kunt u deze wel in de prul- lebak gooien. Ik hoop dat de weergave van uw mening verder is gegaan dan u hebt bedoeld, anders ziet het er voor de gelovige christen niet best uit. Breda, Mevr. Segers „Bisschop Ernst, vol verbazing las ik het stukje in De Stem over de eerbiediging van de homo's. Is de tekst werkelijk van u?" - FOTODESTEM/JOHANVANGURP Als KRO-lid, maar nog meer als praktiserend ka tholiek, ben ik diep geschokt door de plannen van de zeer conservatieve en multimil jonair Derksen, die een zo genaamde r.-k. omroep wil gaan stichten. Hij heeft daar miljoenen guldens voor over om dè Katholieke Radio Omroep, ons enigste katholieke bastion dat lan delijk nog een rol speelt, schade mee te berokkenen. Uw commentaar van za terdag j.l. onderschrijf ik geheel. Wij zijn pas 'echte' katholieken wanneer wij geen Pravda-aspiraties hebben. De katholieke kerk/gemeenschap zou je met een groot gezin kunnen vergelijken, waarin kinde ren zich thuis voelen, juist ondanks hun verschillende graad van 'echtheid'. In geen enkel groot gezin zijn de karakters en de geaard heden hetzelfde. Juist de verscheidenheid maakt het boeiend, soms ook wel moei lijk, om tot die gemeenschap te horen. Jammer dat de bisschop pen, de ouders van dat ge zin, niet duidelijker kunnen of durven of willen zijn. In de medische wereld roept men ook om meer mede menselijkheid en aandacht. Zoals het patiëntgerichte denken weer meer aan bod komt, zo moet ook het mens gerichte denken in de kerk meer aan zijn trekken ko men dan het alsmaar voor schrijven van regels, die geen mens voor de volle honderd procent kan nale ven. De liefde voor de even mens met al zijn zorgen, moet groter zijn dan het be drijven van eigen gelijk, want dat brengt kilheid on der de mensen met als ge volg: vertrek van mensen die we zo hard nodig heb ben. Misschien is het nog niet te laat. Laten de lezers van het Katholieke Nieuws blad hun plicht kennen! Oosterhout, M. Naath Er is een nieuwe omroep RKO in medialand in de maak ten behoeve van de her-evangelisatie onder de rooms-katholieken in Ne derland. Initiatiefnemer is de filantroop P. Derksen uit Eindhoven, die, net als de heilige Franciscus van Assi- sië, afstand deed van zijn aardse bezittingen omwille van het rijk der hemelen! Want wat onze bisschoppen vertellen is niets nieuws. Dat stond al heel lang ge leden in een dun groen boekje, katechismus ge naamd, de spoorgids van de kerk en bestemd voor gelo vige reizigers die de juiste weg zijn kwijt geraakt. Toen dat boekje uitkwam, bestond er nog geen televi sie, maar wel een kerk. Al leen, heel veel gelovigen die allemaal reizigers zijn, zijn de inhoud van dat boekje vergeten! In de kerk van nu lopen veel stationschefs rond zonder spoorgids op zak en er zijn wel gelovige reizigers die wel het boekje kennen, maar er zelden of nooit in gekeken hebben, want geen enkele bevat zo veel informatie als juist dit boekje! Het is wel een boekje uit het stoomtijdperk, en stoom is uit de tijd, ouderwets of antiek. Toch is dat boekje hoogst actueel en tijdloos. Je kunt het bekritiseren, dat kun je met elk boek. Aange zien de televisie een sterker medium dan een dagblad of een tijdschrift blijkt te zijn, vooral voor de massa, is de RKO-in-wording een hoop vol experiment in de huidi ge, ernstige crisis waarin de Nederlandse kerkprovincie zich bevindt. Oosterhout, H. Hoegen Het Stem Commentaar in uw blad van 11 mei j.l. geeft me aanleiding tot het stellen van de volgende vragen: 1. Mag een rooms-katholieke burger door zijn leiders niet op zijn eigen verantwoorde lijkheid worden gewezen terwijl leiders van groepen met een andere 'kleur' dat toch ook regelmatig doen? 2. Acht u de laconieke houding van de r.-k. voorman Van Velzen in dit geval wel van verantwoordelijkheid ge tuigen? 3. Meent u werkelijk dat het abortus-probleem, door welke partij ook, kan worden geregeld of opge lost? 4. Is het inderdaad juist dat u waardering en respect hebt voor de denk beelden van de bisschopen, zo ja waaruit blijkt dat dan? 5. Welke overtuiging acht u van meer belang, die van de bisschop en de grote groep doodgewone goedwillende mensen, of die van de aan de weg timmerende spraakma kende clubs die nagenoeg alles wat voorheen normaal was, nu ridicuul en ouder wets vinden? 6. Acht u het niet een beetje beneden de stand van De Stem om voor een standpunt dat dateert van de jaren '80, nog oude a, koeien uit de sloot te halen die daar al 33 jaar in liggen te vergaan en zeker ook in de r.-k. gemeenschappen grotendeels zijn achter haald? Als er sprake is van machtsdenken in onze tijd moeten we denken aan de media, aan pers, radio en tv, want hun macht is grenze loos. Door die macht kan elke andere macht, zowel politiek, cultureel en kerke lijk worden gemaakt en ge broken, vandaar dat men, bij het uitoefenen van die macht de noodzakelijke prudentie moet betrachten. Breda, F. Vorstenbosch Enige tijd geleden las ik uw artikel over de aantasting van onze bevochte democra tie door de heer Lubbers. Na een eeuwenlange strijd te gen adel en geestelijkheid zijn we dan nu zover, dat we in naam een weinig demo cratie in ons land hebben verworven. Langzaam maar zeker glipt 'lit weer tussen onze vingers door de aalgladde lieden, die ons land tegenwoordig zo rijk is. De heer Lubbers maakt het wel helemaal bont door botweg de criminaliteit zwaarder te willen gaan straffen. Bij de onverbeter- baren zou ik zeggen o.k. maar zeer zeker niet bij de jeugdige delinquenten. Is het niet zo, dat de heer Lub bers en consorten de meer derheid hebben verworven in politiek opzicht onder meer door schone beloftes qua werkgelegenheid. En wat is daar van terechtge komen Zou het niet kunnen zijn, dat door gebrek aan werk de jongeren zich een aap vervelen en daardoor katte- kwaad gaan uithalen wat gaat escaleren Zou dit ge beuren dan door zwaardere straffen of door werk of ontspanning moeten wor den opgeheven. Het is zo gemakkelijk de sociaal zwakkere te grazen te nemen, maar zie eens om naar ministeries, die buiten de volksvertegenwoordigers om bakken geld uitgeven voor status symbolen of voor bevriende zakenrela ties, zonder dat de democra tie er iets over te vertellen heeft. En dan maar weer be zuinigen op minimum uit keringen, op sociaal cultu reel werk enz. Vindt u het vreemd heer Lubbers, dat er een op de 14 miljoen is, die dat niet langer pikt. Breda, V. v.d. Wijgaart Een dezer dagen las ik in De Stem een interview met een Zweedse tandarts die het plan heeft om een cursus 'wees niet bang voor de tandarts' te starten. Ik ben dus wel bang en zijn psy chologische oplossingen ge ven me niet veel hoop. Om mijn probleem duidelijk te maken moet ik een beetje uitweiden. Ik kom uit een gezin met vier kinderen, waarvan de twee oudsten en de jongsten plus minus vijftien jaar schelen. Mijn moeder en zussen waren trouwe tand artsbezoekers (wat de kunstgebitten ook niet voor komen heeft), maar mijn broer en ik hoefden nooit mee. Waarschijnlijk omdat alle tramelant te ver moeiend was en de toegewe zen NS-tandarts niet erg kindgericht. Op mijn zes tiende besloten een vriendin en ik om er zelf iets aan te doen. Geen gaten, dus geen probleem. Over een half jaar terugkomen. Nu was er wel een gat en er werd geboord. Constant met de langzame boor op een zenuw. Halfweg lag ik bijna onder in de stoel. Waarna een sermoen volgde over gebrek aan eerbied voor het beroep van andere mensen. Ik had niet eens au kunnen zeggen met dat grote ding in mijn mond. Dat was voorlopig mijn laatste bezoek. In 1955 ging ik echter voor een jaar naar Engeland. Inmiddels had ik wel ga ten ontwikkeld en greep naar mijn gezicht als er weer een stukje in die holle kies kwam. Mijn mevrouw kon het niet langer aanzien en had een afspraak ge maakt met de tandarts. Met lood in mijn schoenen ging ik er heen. De man keek er naar, zei dat ie er uit moest en maakte aanstalten om de boor in werking te stellen. Omdat ik nog zat te wachten op de prik, vroeg ik verschrikt of hij niet ver doofde voor er getrokken werd. Ja natuurlijk. Was al gebeurd! Hij heeft ook nog andere gaatjes gevuld en ik ging er fluitend naar toe. Het was nog niet klaar, toen ik naar een ander adres ver trok, waar hetzelfde ge beurde omdat ik me aange wend had met de minst zere kant te kauwen en me nogal eens vergiste. Weer een me vrouw die een afspraak maakte. Ik vertrouwde het niet, want je weet maar nooit! Wel, ook deze tandarts prikte zonder dat het zeer deed. Ik ging dus terug naar Nederland met het idee dat het allemaal goed ging als je maar kiezen liet trekken. Verdoven voor boren was hier geen gewoonte. Ik leefde dus vrolijk verder zonder de ellende van tand artsen en voelde me er best bij. Het bederf stond echter niet stil natuurlijk. In 1960 kreeg ik last van een ontsto ken verstandskies. We woonden pas in Zwijndrecht en hadden nog niet de tijd gehad uit te vin den welke tandarts het minst onaantrekkelijk was. Dit gebeurde in een week end en mijn man belde en sleurde me mee. O, opluch ting, hij moest eruit. Dat werd verdoven, dus geen nood. En de klap. Vijf ver dovingsprikken waarop ik niet zat te wachten, want ik kan meetellen. Hiermee verloor ik alle vertrouwen. Enfin, in de loop der jaren ben ik natuurlijk bij meer dere tandartsen geweest. Allemaal aardige, maar ze doen je wel zeer. De laat ste is bereid om te verdoven zoveel je wilt, maar ook de verdovingen jagen me angst aan. Hij wil soms n.l. in je wang prikken (daar valt toch niets te boren en als je buiten komt is je hele ge zicht gevoelloos, ook als hij alleen maar in je tandvlees prikt) en daar zetten mijn speekselklieren van op, waarna ik dan weer naar de specialist moet om steentjes uit de speekselkanalen te laten halen. Ik geloof niet echt dat het een en ander met elkaar verband houdt, maar zit verstijfd in de stoel, wat ook niet helpt. Nu heb ik al aan verscheidene tandartsen ge vraagd waarom ze niet net als in Engeland zo kunnen verdoven dat je het niet voelt. Het antwoord is stee vast dat dat onmogelijk is, dat ik me het verbeeld en tenslotte dat ik dan maar naar Engeland moet gaan. Ook niet zo eenvoudig. Nou heb ik in mijn leven aan veel getwijfeld, maar niet aan mijn verstandelijke vermogens en als je tand arts dat wel doet is dat niet bevorderlijk voor een bloeiende relatie. Desalniet temin vraag ik me wel eens af of ik het echt gedroomd heb. Graag zou ik willen, dat u voor me uitzocht wie nou gelijk heeft, het Neder landse tandartsenbestand of ik. Oosterhout, mevr. C.M. v. Leeuwen Mijn toekomstige, zeer jo viale 'zeg maar Jan' op drachtgever mocht ik, na een telefonische reactie op een in de krant gepubli ceerde advertentie, in een keurig hotel in de binnen stad van Breda ontmoeten. Mijn opdrachtgever bleek een Bureau te hebben in het oosten des lands, maar daar veel bedrijven door het hele land heen hem om goede en betrouwbare vrachtwagen chauffeurs verzochten, was hij zeer bereisd, op zoek naar ervaren krachten. Een vergoedingsformu lier, met alle keurig gespeci ficeerde bruto bedragen voor het binnenland, werd mij reeds bij kennismaking overhandigd en spoedig zou ik nader horen, want 'bona fide topchauffeurs, zoals jij er één schijnt te zijn, zijn goud waard!, ondanks het feit dat je vier weken niet meer op een truck gereden hebt.' Nog geen twee weken later had Jan een ritje Italië voor mij in de aanbieding. Op woensdag vertrekken, waarschijnlijk, gezien het lossen en opnieuw laden, het weekend wachtdagen en dan weer retour Nederland. Ruw geschat, met etens- en overnachtingsvergoedingen inbegrepen, een vrachtje goed voor netto ƒ1450,-. Voor de afreis wel eerst even kennismaken met de klant in Berlicum. Alles werd in orde bevonden en op woensdag, beladen met 440.000 verse eieren de baan op, richting een barre be sneeuwde Brennerpas, met daarna een boze klant, we gens inferieure kwaliteit van geleverde kippe-uit- werpselen, die zowel in eivorm, als gedeponeerd óp deze vogelprodukten in de vorm van kippe-stront voorkwamen. Na herbela- den te zijn na het weekend, met betonplaten, weer terug naar Holland. 'Loon te bevragen recht streeks bij de opdrachtge ver', werd mij vanaf Jans Bureau medegedeeld. Deze bleek echter zo verbolgen over het kippe-afval, dat hij het voorschot onkosten, etens- en overnachtingsver goeding van 230,- vol doende vond en tevens ver meldde, dat zijn eigen chauffeurs over een dusda nig tripje (3092 km) uit en thuis niet meer dan 30 uur deden en hij dus ook niet meer zou betalen. Hierbij mij terugverwijzend naar mijn eigenlijke baas Jan. Deze bleek echter voort durend afwezig, weliswaar met boodschappen achterla tend aan zijn, in een loods vertoevend, zeer summier personeel, dat er kennelijk bij mijn rit naar Italië 'nogal wat moeilijkheden gerezen waren' en dat daar door de betaling iets ver traagd werd; bij gratie Gods werd mij alvast een voor schot per cheque van 150,- gezonden. Ondanks de door mij opgestuurde, ingevulde declaratieformulieren en zeer secuur ingevulde tach- nograafschijven blijft Jan echter tot op heden zwijgen in alle talen en betalings plichten en blijft onbereik baar op zijn 'Bureau'. Vermoedelijk is hij weer de joviale jongen aan het spelen ergens in het land, om op dezelfde wijze als bij mij nieuwe betrouwbare vrachtwagenchauffeurs voor zijn uitzendbureau te ronselen, om hen daarna zonder één cent uitbetaling te laten zitten. Het is voor Jan te hopen dat er, tot de loods een stenen gebouw is geworden, genoeg chauf feurs in Nederland zijn die in zijn verregaande oplich tingspraktijken trappen. U bent gewaarschuwd. V rachtwagenchauf f eurs gevraagd: 'U rijdt, Jan int' (met aftrek van de gratis kop koffie bij het sollicita tiegesprek!). Breda, J.A Zegveld Tot mijn stomme verbazing kreeg ik een boekje in han den dat aan kinderen van twaalf jaar op school hier in Breda wordt uitgedeeld. Zij behoren dit boekje niet al leen te lezen, ze moeten het ook invullen. Er worden vragen in gesteld die ze nebjes behoren te beant woorden, ze moeten er in plakken, tekenen en kleu ren; er worden projecties in opgesteld en verondersteld wordt kinderen tot naden ken te brengen... Het gaat over het vorm sel. Een katholieke school derhalve deelt ze uit aan kinderen van enkele katho lieke, maar vooral veel niet- katholieke ouders. De taal die er in gebezigd wordt, is die welke gebruikelijk was binnen een ouderwets rooms kleuterschooltje uit de vijftiger jaren. De teke ningetjes met kabouters en zo, idem. De vragen echter die er in gesteld worden en die handelen over kerk en vormsel zijn zo levens vreemd, opdringerig, indoc- trinerend en eenzijdig dat ik mij toch echt afvraag, waar het verstand zit van de op stellers ervan en wat hier al die kinderen mee moeten Twaalfjarigen voelen zich in hun hemd gezet met een dergelijk kleuterschool- plakboekje en trachten de onzin ervan te omzeilen door het hele 'project' bela chelijk te maken, te boycot ten of te negeren. Gelijk hebben ze. Breda, G. Wiegmans Terugkomend van de 8- mei-manifestatie in Zwolle waren reeds alle deelnemers (12.000) door Mgr. Bomers betiteld als 'verward'. Dan schiet als vrouw het vol gende door je heen: Ik ben vrouw, ongehuwd, werkte 40 jaar in loondienst. Maar heb voor de kerk niet bijgedragen aan gezinsuit breiding; ik ben als vrouw niet 'heilig' genoeg om het evangelie tijdens de h. mis voor te lezen, zoals de kerk- De pers was dezer dagen weer eens op hol geslagen in de richtgeving over de salarissen van de artsen-specialisten, schrijvers daarover weten uit ervaring wat er aan belast van hun salarissen af gaat; dat zij bij overwerk minder krijgen dan voor normaal overdag werken. Ze letten er eet niet op dat mensen met een salaris van pakweg j 150.000 da van 72% belasting betalen. De Staat komt altijd {..eld tekort door dat eeuwig durende wanbeleid zal dit wel blijven zo er geen mensen zijn die in een grote groep hieraan een eit willen zien. Het is dus duidelijk dat mensen in deze salarisklasse nr 'schoon' kunnen overhouden waarop zij menen recht te hebt en waarmede ik het eens ben. Dat men in 'hoge kringen' óók zo over denkt, bewijzen deze politieke mastklimmers d voor zichzelf het meest gunstige er door te drukken. Met hulp van andere mastklimmers (men gooit elkaar de bal komt men ook in EEG-banen waar salarissen van ƒ200) schoon normaal zijn. Ik vraag mij af: 'Zijn die polit» mastklimmers belangrijker en nuttiger- voor en in de ms schappij dan bijv. artsen-specialisten e.a. geleerden en hu geleerden die gevild moeten worden? Dit alles is een gevolg van de nivellering die na de bevrijd mode werd, maar toen de 'Brammen' in de politiek aan beurt zouden komen, hebben zij er wel voor gezorgd dat zij de bezuinigingswoede ontglipten. Moeten de artsen slikken, zij veel overuren moeten maken en er weinig voor krijgen' normale bedrijven kan iedereen kiezen of hij overwerk ma of niet en hij weet dat hij voor overwerkuren extra belast moet betalen. Zint hem dat niet, dan maakt hij gewoon g: overuren. Ik ken een touw- en staaldraadfabriek waar dal 1946 reeds zo was en het is gewoonte geworden. Is dat geen inflatie? Breda, C.A den Oudsten Binnenkort stappen de specialisten naar de rechter om hog; tarieven af te dwingen. Het zal wel nodig zijn. Hier tegenoi staat: a) Het wordt de hoogste tijd dat de ouderen ook zulke si dienen te nemen. Het gaat om het volgende: Met 2 persor (elk 77 jaar) betaalt men per jaar voor de vrijwillige ziekteki tenverzekering 12x 387,20 405 e.r., totaal 5096,40 (klasse Bij een inkomen van 28.500 waarvan belastbaar 21.700 is 18%. Het probleem is dat men de verzekering, nl. de VGZ, kan verlaten ondanks de slogan 'compleet en betaalbaar'! b) Bij het bezit van een kleine auto, die nodig is om boodsch; pen te doen en familiebezoeken met een gemiddelde van km per jaar, moet men 384,- belasting betalen, dit is 0,12; km. Waarom deze belasting niet laten vervallen en in de ber. neprijs te verrekenen, zodat de vreemdeling en kilometen» ters naar rato betalen. Volgens mij het ei van Columl) Waarom kan dit wel bij de luchtverontreinigingsbelasting hier niet? c) Volgens Bartjens is 1x2=2. Niet bij de verontreinigingsh fing van het Hoogheemraadschap West-Brabant. Daar wo voor 2 personen 3.5 eenheid genomen. Voor alleenstaanden aanloop e.d. rekent men 1, voor families van 5 of 6 personen eenheid. Breda, C.F. Verheul leiding heeft gesteld; ik ben verward, omdat ik aan de 8- mei-manifestatie heb deel genomen; ik stem verkeerd, nl. niet op CDA, of enige an dere christelijke partij en zou daarom derhalve mee helpen aan de vergroting van het aantal abortussen en euthanasiegevallen. Wie durft zo'n oordeel uit te spreken over anderen, die men niet kent? Helaas, een deel van de Nederlandse kerkleiding. Voor de Staat heb ik als vrouw het vol gende fout gedaan: Ik ben ongehuwd, heb derhalve niet bijgedragen aan de vorming van een ge zin als hoeksteen van de sa- menlevig, ik stond niet ach ter het aanrecht, maar werkte in loondienst en zal naarmate ik ouder word mogelijk meer hulp van buitenstaanders nodig heb ben, omdat familie mij die dan niet kan geven; ik heb al enkele jaren een invalidi teitspensioen. Op zich is dat al een straf, ook voor vele anderen, maar we worden nog eens extra gestraft door velaging van de uitkeringen. Kabinet en leden van Eerste en Tweede Kamer vinden ons maar mensen die vegeteren, 2e- rangs burgers; toch ben ik erg aantrekkelijk en vele alleenstaanden met mij (mannen en vrouwen) om hoog te worden aangeslagen in de belastingen, ben goed voor het betalen van de zelfde sociale lasten als ge huwden moeten betalen, maar nimmer geniet ik van kinderbijslag, AWW en ont vang slechts 70% van de AOW. Dit alles gaat lijken op discriminatie door de RK Kerk en de Nederlandse Staat. Maar ondanks al deze negatieve ervaringen houd ik me toch staande, want ik ben als mens uniek in Gods ogen, want er is geen mens aan een ander gelijk. Mis schien dat kerk en regering dat ook nog eens gaan be seffen en ontdekken dat al leenstaande vrouwen (en mannen) ook rechten (en plichten) hebben. Ik ben verdrietig, maar niet ver slagen. Breda, G. Sijbesma In een democratisch land mag bisschop Bomers ge rust zijn mening geven over abortus en euthanasie Maar met het evangelie als richtlijn roept hij wel vee! vragen op met zijn politiek stemadvies. Vroeger waren er geen voorbehoedsmidde len en abortus. Nogal wat meisjes werden voor het hu welijk ongewenst zwanger. De 'dader' bekend of onbe kend. In vele gevallen kon er niet getrouwd worden. Ongehuwde moeders en bastaardkinderen waren het resultaat. Door vele christenen, met de kerken voorop, waren deze mensen voor het leven getekend. In de ontwikkelingslan den zijn er geen voorbe hoedsmiddelen of abortus voor de arme bevolking. Re sultaat: een explosieve be volkingsgroei. Vele miljoe nen mesen komen terecht in de krottenwijken van de grote steden. Ze leven daar onder erbarmelijke omstan digheden. Wat doen de christenen, met de leiding van de kerken voorop, aan deze toestanden? Vele dure pausreizen met wat slappe protesten. Rege ringsleiders en de heersende klasse in die landen trekken zich van deze slappe protes ten niets aan. Sommige priesters in diè landen, die proberen aan 't lot van die verpauperde massa wat te doen met hun bevrijdings theologie, worden door Rome geboycot. Eenvoudige mensen, christenen en niet- christenen, die met beide been in 't leven van alle dag staan en gelovig willen zijn, zullen zich van een stemad vies van Bomers niets aan trekken. Als kerkelijke leiders hard willen zijn in hun leer hun meningen via dictaten aan de mensen kenbaar ma ken, maar de werkelijke no den in de wereld niet willen zien, zijn het geen kerke lijke leiders van deze tijd. Breda, P. v. Gurp HenkBijvank - FOTO WILLEM MIERAS Con< NecU De stagnatie en wachttij den in de havens van het buurland Argentinië zou den worden bekort. De opbrengst van het Argen tijnse graan zou door kosten verlaging kunnen oplopen met een jaarlijks bedrag van tussen de 40 en 60 miljoen dollar. De Uruguayaanse haven zelf zou een dollar per overgeslagen ton incasseren, wat extra inkom sten van 15 miljoen dollar per jaar zou opleveren. Het project zou direct 23 ar beidsplaatsen opleveren en in direct nog meer. Bovendien zou de haven-activiteit in Montevi deo toenemen. Op basis van deze perspectieven kwam de Nederlandse drijvende kraan Dona Flor naar Montevideo. De werkelijkheid ziet er an ders uit: de Dona Flor ligt al meer dan een jaar roerloos aan de kade en heeft nog geen kor rel graan overgeslagen. De boeien waaraan de kraan en de Door Jo Wijnen WASHINGTON - In c ogen van de gemiddelc Nederlander is de Amer kaanse consument meest gelukkige en mee: bevoorrechte ter werel Alles wordt voor hem g< daan. De graad van automatiserir is van die aard dat hij zi( geen zorgen heeft over zi; betalingen, zijn bankzakr en zijn financiële huishoi ding. Hij hoeft nooit geld t zich te hebben. Het enige w: hij bij een betaling tevoo schijn hoeft te halen is zi creditcard. Dat plast plaatje van 8.5 x 5.5 cm doi wonderen. Bovendien is het verzeker En bij verlies is de houder e: van binnen 24 uur in bez van een nieuwe kaart. W eenmaal over zogenaarr plastic geld beschikt ka niets meer gebeuren. Maar zo eenvoudig is h< niet. De vraag is zelfs gewei tigd of de Nederlandse beta Ier, op de keper beschouwi niet beter uit is dan de Ami rikaanse. Want de Amer kaan beschikt dan wel ovt vele soorten plastic geli maar dat betekent niet di hij er overal en onder al omstandigheden mee kan tx talen. Bovendien kan de gi middelde Amerikaan nc steeds niet zonder persoor lijke bankcheques en bar geld door het leven. Hoe ziet het financië huishouden van de gemic delde Amerikaan er uit? Natuurlijk beschikt h over een bankrekening. Mar de rekeninghouder in de V staat onder streng toezie! van zijn bank. De bank ei: dat op de gemiddelde gezim rekening permanent een be

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 6