rland
Actie specialisten ten einde
rbados:
staan
Zonder exportsteun atbraak scheepsbouw
REIZIGERSVERVOER SPOORWEGEN WEER GEDAALD
Twee doden door broeiend sojaschroot
I JesrelUd
'Nederland heeft geen
geld voor investeringen'
DE BESTE ONTSPANNING VOOR
HET HELE GEZIN!
BINNENLAND
DE POLEN
ZIJN
GEARRIVEERD
DE
AMERIKANEN
WN
GELAND!
DE STEM CQMMENTA AR
Vestzak-broekzak
DE STEM BINNENLAND WOENSDAG 3 JUN11987
TSJOV
S?™Tetat"SnP)^ SCHEEPSBOUWERS LUIDEN NOODKLOK:
UTRECHT (ANP) - De Nederlandse Spoorwegen
zijn niet tevreden over de vorig jaar behaalde re
sultaten. Dat er nauwelijks verlies is geleden is
alleen te danken aan een stringente kostenbewa
king.
aar
VVD ergert
zleh aan
Ruud Lubbers
CPB-DIRECTEUR DE RIDDER:
Mll'M PAAR»'«7
Medewerkers bank lopen tegen lamp
BRIÜUA PAAR» '87
Geen minimum- eis
aan mavo-diploma
FAMILY
PARK
O VERBEEK (LSV): HOGE VERWACHTINGEN VAN KAMER
NIEUWSOVERZICHT
Kans op verkoop Gelderland Offset
Studie naar 'Moderne Armoede' afgerond
Postzegel bij 50e verjaardag Beatrix
Opknappen Leopard-tanks: 1,2 miljard
Zon en maan
r Hoogwater
Scheepsberichten
ol Barrow
FOTO AP
parlement in Bridge-
verklaarde hij bewo-
an de Verenigde Staten
lijks op Barbados te
hebben als zij kwamen
gent van de geheime
(CIA) of het ministerie
buitenlandse zaken in
1951 behaalde Barrow
tel in het parlement van
dos. Later werd hij mi-
van financiën en in 1961
'er van het 430 vierkante
eter grote eiland, dat als
grijkste inkomstenbron-
et toerisme en de suiker-
trie heeft. Hij gold als de
van de onafhankelijk-
beweging op het eiland
t Caribisch gebied. In
erd Barbados onafhan-
van Groot-Brittannië,
het bleef lid van het Ge-
best. In Bridgetown ze-
als vertegenwoordiger
koningin Elizabeth, een
rneur-generaal in de
~n van Sir Hugh Sprin-
KEUTER/AFP)
T28
structureerde afbraak' van f-j rm i i j
nister De Korte een kamer- -*■
--
brede motie, waarin extra
exportsteun voor scheeps
werven wordt gevraagd,
negeert.
pat voorspelde W.J. ter Hart,
de voorzitter van de Cebosine,
de organisatie van scheepswer
ven in ons land, dinsdagmiddag
op een persconferentie in Rot
terdam. De exportsteun is vol
gens Ter Hart onontbeerlijk
aangezien de Nederlandse wer
ven voor de helft van hun werk
afhankelijk zijn van het bui
tenland. De Korte heeft voor de
scheepsbouw jaarlijks vijftig
miljoen per jaar beschikbaar.
Werven kunnen afhankelijk
van de waarde van de order
drie tot veertien procent steun
krijgen. Voor orders uit het
buitenland moet daar volgens
de Tweede Kamer, die dat vo
rige maand in een motie vast
legde, vijf procent bij. De Korte
heeft daar bedenkingen tegen
en beraadt zich nog over de
motie.
Als de motie niet wordt uit
gevoerd, hebben de Neder
landse werven op de export
markt geen enkele kans meer,
doordat andere Westeuropese
landen hun werven wel ruim
hartig bedelen. „De minister
moet voor het zomerreces be
slissen. De markt is er, maar
het instrumentarium ont
breekt. Het is tantaluskwelling.
Het gebeurt regelmatig dat Ne
derlandse werven de laagste
inschrijver zijn, maar toch de
order niet krijgen doordat an
dere landen hun werven wel de
maximaal door de EG toege
stane steun (28 procent) geven",
zei Ter Hart.
De cijfers uit het eerste
kwartaal van dit jaar spreken
volgens hem boekdelen. Toen
werden slechts orders binnen
gehaald voor elf schepen met
een waarde van 61 miljoen gul
den. Drie schepen (zestien mil
joen) daarvan zijn bestemd
voor de export.
Hij stelde ook dat de
scheepswerven er met vijf pro
cent extra exportsteun, waar
mee volgens hem een bedrag is
gemoeid van ongeveer 25 mil
joen gulden per jaar, nog lang
niet zijn. Eigenlijk is jaarlijks,
door de concurrentie met bui
tenlandse overheden, een be
drag van plusminus 120 mil
joen gulden nodig. Als De
Korte dat beschikbaar stelt,
kunnen de Nederlandse wer
ven jaarlijks orders verwerven
met een totale waarde van zes-
a zevenhonderd miljoen gul
den, waarvan de helft uit het
buitenland.
NS ontevreden over '86
Ondanks alle inspanningen is het reizigersvervoer vorig
jaar ondermeer door de forse verlaging van de benzine
prijs met één procent gedaald tot 8,9 miljard reizigerski
lometers.
uw- en levensmiddelen-
e bouw van chemische
de landbouw, en de
ng."
cht van de internationale
de handel tussen indus-
n de mogelijkheden van
huishoudingen lijkt het
lang van beide partijen
ling te vergroten van fa-
an de machinebouw, de
iniek en elektronica, als-
cp en verkoop op het ge-
gineering, know-how, li-
rocedé's".
Honecker vervolgt: „De
warenhandel zou kun-
n uitgebreid door inten-
nschappelijk-technische
'ng bijvoorbeeld in de
biotechnologie, nieuwe
en milieubeheer, elektro-
elektronica, alsmede re-
andbouwgebied."
tellingen van het vijfja-
n de DDR (1986-1990) bie-
e aanknopingspunten voor
erking van produktiebe-
handelsondernemingen
landen. Wederzijdse leve-
r de modernisering en re-
n industriële installaties
"langrijke perspectieven,
oorden aan het vermogen
_rijfsleven in de DDR en
and, en aan hun belangen
tenlandse handel".
onecker was tijdens zijn
che verzetstijd in de ja-
enkele malen in Neder-
het slot van het interview
artijleider nog eens terug
'ode. „Ik heb alleen maar
angename herinneringen
rland en het Nederlandse
op allerlei manieren ge-
n zijn solidariteit met de
tische strijders van het
k", zegt hij. „Nu nog ben ik
dankbaar die tijdens mijn
n Nederland mijn liefde
eren zijn geweest In 1933
voor de eerste keer en in
de tweede keer naar Am-
In 1933 verbleef ik in Am-
om deel te nemen aan een
vergadering van het Com-
che Jeugdverbond. Eén jaar
aansluiting op mijn illegale
in het Ruhrgebied, bezocht
land nogmaals. Ik ging ech-
terug om de strijd tegen de
ictatuur voort te zetten",
ker ging naar Duitsland te-
een vervalst Nederlands
op de naam van Marten
In 1935 werd hij in Berlijn
eerd en later tot tien jaar
veroordeeld. Tot de komst
Sovjettroepen in april '45 zat
in het tuchthuis Branden-
rden. „De onbaatzuchtige
eit waarmee de Nederlandse
isten ons in onze moeilijke
tegemoet traden heeft diepe
op mij gemaakt", herhaalt
T. „De loop van de geschie-
:eft bewezen hoe noodzake-
olidariteit van alle krachten
rijd tegen de fascisten en de
rel was. Waar ik precies ben
weet ik niet meer. Je pro-
liet alles te onthouden in de
eit Ik herinner mij nog wel
trap en de trapkoorden, en
erstraat". (ANP)
De opbrengsten handhaafden
zich met.1.114 miljoen gulden
wel op hetzelfde niveau. NS
constateert dat ook de stijging
van de koopkracht weinig in
vloed heeft gehad op het reizi
gersvervoer. Al met al is het
marktaandeel van NS vergele
ken met dat van de particuliere
auto verder gedaald en dat is
geen basis om de toekomst van
het bedrijf met vertrouwen te
gemoet te zien, zegt NS-topman
drs L. F. Ploeger in het jaar
verslag over '86.
Ploeger is somber omdat NS
voorlopig maar een beperkt
aantal instrumenten heeft om
het vervoer weer in de lift te
krijgen. Het effect van de ta
riefsverlaging van '85 is geheel
uitgewerkt en het niet verho
gen van de tarieven in '86 was
onvoldoende om de groei vast
te houden. Bovendien hangen
de spoorwegen de nodige be
zuinigingen boven het hoofd.
NS bepleit dan ook nogmaals
een meer samenhangend ver-
keers- en vervoersbeleid in ons
land waarbij de concurrentie
positie van het openbaar ver-
Voer ten opzichte van het parti
culier vervoer wordt verbeterd
en het openbaar vervoer een
redelijk alternatief kan blijven
lieden voor de privé-auto.
In het goederenvervoer werd
opnieuw een positief resultaat
jehaald maar omvang en op-
jrengsten lagen lager dan in
85. Het goederenvervoer
daalde van 20,4 naar 19,1 mil-
oen ton en de opbrengsten
zakten van 284 naar 258 miljoen
gulden. De daling is ondermeer
veroorzaakt door onvoldoende
[roei van de economie, de da-
ing van de energieprijzen, de
onrust in de Rotterdamse ha
ren en door stakingen bij de
ikanse en Belgische spoorwe-
;en.
De spoorwegen willen pro-
>eren weer meer reizigers te
rekken door verbetering van
het produkt. NS sleutelt aan
een nieuwe dienstregeling met
snellere verbindingen. Verder
moet de informatie aan de rei
zigers worden verbeterd
(vooral bij vertragingen) en
datzelfde geldt het comfort en
de service.
De Vervoersbond FNV houdt
staande dat er bij de komende
bezuinigingsoperatie bij NS,
waarbij de spoorwegen 300
miljoen gulden op de kosten
willen besparen, veel meer ba
nen moeten verdwijnen dan de
1.800 waar de NS-directie het
over heeft.
De NS-top verwacht dat er
'bruto' 1.800 arbeidsplaatsen
zullen verdwijnen maar dat het
daadwerkelijk verlies uitein
delijk veel lager zal uitpakken
omdat het bedrijf de helft van
het bezuinigingsbedrag - dus
150 miljoen gulden - wil steken
in nieuwe activiteiten om meer
klanten te trekken.
De Vervoersbond FNV vindt
de NS-cijfers veel te rooskleu
rig en misleidend, aldus bonds-
bestuurder W. Waleson.
De Vervoersbond FNV vindt
de ook plannen van de NS-di
rectie om de jeugdlonen flink te
verlagen (in het ergste geval
met 30 procent) onaanvaard
baar.
HARLINGEN (ANP) - De kapitein en de
stuurman van de coaster Huibertje Jacoba
uit Delfzijl zijn dinsdagmiddag rond half
vier in de haven van Harlingen zo ernstig
bedwelmd geraakt door onder meer
broeiend sojaschroot, dat zij in het zieken
huis in Harlingen zijn overleden.
Twee mede-opvarenden raakten door de ver
giftigde lucht in het ruim van het schip bewuste
loos maar konden worden gereanimeerd, aldus
een politiewoordvoerder. In het bloed van de
slachtoffers is naast sporen van een onbekend
gas ook koolmonoxide aangetroffen.
De twee (Nederlandse) slachtoffers waren
rond half vier in het ruim afgedaald om mon
sters van de lading te nemen. Toen zij na enige
tijd nog niet waren teruggekeerd, gingen twee
mede-opvarenden kijken of er iets aan de hand
was. Ook zij bleven weg, waarna alarm werd ge
slagen.
Een collega van een nabij gelegen schip, die
voor de zekerheid een duikershelm had opgezet,
ontdekte het viertal bewusteloos onderin het
schip. - FOTOANP
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - De WD is
boos op Lubbers, over de
manier waarop hij verleden
week voorstellen bekend
maakte om te bezuinigen op
de volksgezondheid.
Lubbers zei aan de vooravond
van Hemelvaart dat zieken
fondspatiënten straks een
eigen bijdrage van 25 voor de
specialist moeten betalen en
dat de tandarts uit het zieken
fonds verdwijnt.
Volgens WD-kamerleden
was op het moment dat Lub
bers die voorstellen bekend
maakte in het kabinet nog he
lemaal geen beslissing daar
over gevallen. „Daardoor ont
stond het beeld van een hap-
snap-beleid van staatssecreta
ris Dees (WVC en WD) en dat
is niet in overeenstemming met
de feiten", aldus enkele liberale
kamerleden.
De WD steunde gisteren in
de Tweede Kamer een verzoek
van PvdA-woordvoerster Mül-
ler-Van Ast om premier Lub
bers vandaag nog om tekst en
uitleg te vragen over de voor
stellen. Müller-Van Ast wond
zich nogal op over de gevolgen
die de maatregelen hebben
voor de laagstbetaalden en
over het feit dat Lubbers niet
had verteld hoe die gevolgen te
voorkomen. „In tegendeel, hij
kondigde een verhoging van de
ziekenfondspremie aan", aldus
Müller.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - Nederland heeft geen mogelijkheden om
de economie op te krikken door investeringen. Het finan
cieringstekort is nog steeds te groot.
(ADVERTENTIES)
INTERNATIONALE MILITARY
UTRECHT (ANP) - Twee medewerkers van een filiaal van de Ne
derlandse Bank in Utrecht, een jongen van 18 en een meisje van 21
jaar, hebben geprobeerd honderdduizend gulden van de bank te
verduisteren.
Zij hebben vorige week honderd briefjes van duizend gulden in de
kelder van het bankkantoor verstopt, met de bedoeling de buit la
ter te verdelen. De twee hebben tegenover de politie bekend, aldus
een woordvoerder van de Utrechtse politie dinsdag.
Bij het tellen van de geldcassettes die het bankfiliaal vrijdag
had binnengekregen bleek honderdduizend gulden verdwenen te
zijn. De veiligheidsdienst van de bank kamde hierop het pand uit.
Het pakketje bankbiljetten bleek weggestopt in een technische
ruimte in de kelder.
(ADVERTENTIE)
WELCOME
R INTERNATIONALE MILITARY
Drs. P. de Ridder, directeur van
het Centraal Plan Bureau
(CPB) zei dat gisteren tijdens
een vergadering met de kamer
commissie voor Economische
Zaken. Wel kan het kabinet
geld vrijmaken voor investe
ringen in wegen en grote pro-
jekten, maar dat geld moet uit
de beschikbare middelen ko
men.
De Ridder reageerde met
zijn verhaal op een betoog van
PvdA-kamerlid en financieel
specialist Wöltgens, die inves
teringen juist als mogelijkheid
Ifen kan niet ontkennen dat het voorstel van staatssecretaris Ko
ling (Financiën) de eigenaren van een eigen huis extra te belas-
en, met name de zwakste groepen in de samenleving ontziet.
Vat dat betreft steekt het voorstel gunstig af tegen andere kabi
netsplannen, zoals het verlagen van de huursubsidies en de
iigen bijdragen in de gezondheidszorg. Bovendien valt er wat
'oor verhoging van dat huurwaarde-forfait te zeggen omdat een
'eker verband gelegd kan worden met de jaarlijkse huurverho-
ling, die vooral bij de laagstbetaalden vaak hard aankomt,
laar verder houdt ons begrip voor Konings plannen op. Hij geeft
net met een royaal gebaar met de ene hand wat hij - eerder -
net de andere hand heeft genomen. Het was namelijk diezelfde
toning die in 1983 de zogenaamde solidariteitsheffing oplegde,
ledoeld om het banenplan van zijn toenmalige collega Den Uyl te
nancieren en doorgevoerd met de plechtige belofte dat het
'echts om een tijdelijke maatregel ging.
to is in dit land niets zo blijvend als een tijdelijke belastingverho-
l'ng en de morele noodzaak om die solidariteitsheffing pas vijf
?ar later te beëindigen is er op dit moment dus eigenlijk niet.
rouwens ook niet de financiële noodzaak, want we worden dag
1 dag uit bestookt met sombere verhalen over nieuwe tegenval-
irs.
tonings vestzak-broekzak treft straks vooral de boeren, omdat
et extra belasten van huiseigenaren alleen niet voldoende is om
et negatieve effect van het verdwijnen van de solidariteitsheffing
oor de schatkist op te heffen. Daarom wil Koning het BTW-tarief
>P landbouwwerktuigen verhogen. Boeren, die vaak over een
''Den woning beschikken, worden dus twee keer gepakt. En dat
1 een situatie dat het hen financiëel als gevolg van EG-maatrege-
eo toch al niet voor de wind gaat. Solidair kun je dat niet noe-
ïen.
ziet om de vertraging in de eco
nomische ontwikkeling te
beëindigen.
Volgens De Ridder zijn op dit
moment alleen Japan en West-
Duitsland in staat de economi
sche groei opnieuw in een ver
snelling te brengen. Beide lan
den hebben aangekondigd de
investeringen te zullen opvoe
ren. Maar De Ridder toonde
zich niet al te optimistisch over
de omvang van die investerin
gen. Met name de Japanse be
lofte voor 50 miljard meer uit
Europa en de VS te importeren
noemde De Ridder „gebakken
lucht", voorstellen die eerder al
gedaan, maar niet uitgevoerd
werden.
Het herstel van de economi
sche groei is volgens De Ridder
een kwestie van lange adem. Zo
zal Amerika de enorme tekor
ten op de begroting drastisch
moeten verminderen en dat
kost tijd, zei De Ridder.
DEN HAAG - Er komt geen
minimum-grens voor het
mavo-diploma.
De Tweede Kamer accepteerde
gisteren, met alleen de fractie
van de WD tegen, een motie in
die richting van de leden Her
mes (CDA) en Leijnse (PvdA).
In die motie wordt afgerekend
met het plan van staatssecreta
ris Ginjaar-Maas (WD,On
derwijs) om het mavo-diploma
pas uit te reiken als een kandi
daat in minstens drie vakken
op D-niveau examen heeft ge
daan.
Volgens de indieners van de
motie staat dat plan op gespan
nen voet met de voorziene vol
ledige samensmelting van de
drie- en vierjarige mavo.
"Air Race"
"Condor"
"Space Ball
"Sky Pedalo
SPECIAAL TARIEF VOOR GROEPEN BESTAANDE
UIT DERDE LEEFTIJD OF MINDERVALIDEN 100 F"
(show inbegrepen)
geldig van maandag t/m vrijdag tussen 11 LICHTAART-Kasterlee
april 10 juli en tussen 1 25 sept 1987) TEL. 09.32.14/55.78.11
over de
Belgische
grens
UTRECHT (ANP) - De
tweede dag waarop de spe
cialisten zondagsdiensten
uitvoeren heeft een rustig
verloop gehad, zo meldde
het actiecentrum van de
Landelijke Specialisten
Vereniging (LSV) en de
Landelijke vereniging van
Artsen in Dienstverband
(LAD) dinsdag.
„Zo mogelijk nog rustiger dan
maandag", aldus een woord
voerder. Het informatienum
mer voor patiënten, dat maan
dag een groot deel van de dag
geblokkeerd was door overbe
lasting van een infolijn voor
studiefinciering met bijna het
zelfde nummer, was dinsdag
wel te bereiken. Tot een uur of
half elf beantwoordden tien
specialisten ongeveer 150 tele
foontjes.
Evenals maandag belden de
meeste patiënten over het al
dan niet doorgaan van afspra
ken in de tweede helft van de
week. Er waren volgens de
woordvoerder ook adhesiebe
tuigingen en maar een paar
'duidelijk negatieve scheldpar
tijen'. Meer mensen vroegen
uitleg over het waarom van de
actie.
Volgens directeur mr. H.W.
Overbeek van de LSV bewijst
het ordelijk verloop dat de LSV
de actie wel degelijk zeer zorg
vuldig heeft voorbereid en dat
de specialisten zich gediscipli
neerd hebben gedragen. Het is
dus niet juist, zei hij, dat pa
tiënten extra risico's hebben
gelopen zoals de president van
de Utrechtse rechtbank over
woog toen hij in het door de pa
tiëntenorganisaties aange
spannen kort geding bepaalde
dat de actie geen vijf dagen
mocht duren maar slechts
twee.
De specialisten hebben al
leen in spoedgevallen patiënten
geholpen maar dat begrip is
zeer ruim geïnterpreteerd, al
dus Overbeek. Of in september
nieuwe acties volgen staat nog
niet vast. Het woord is nu aan
politiek Den Haag, aldus Over
beek. De Tweede Kamer heeft
dertig dagen de tijd (tot 21 juni)
om te reageren op het op voor
genomen besluit om het norm
inkomen van de specialisten te
verlagen van 181.000 tot 148.000
gulden.
Overbeek verwacht echter
de komende twee weken nog
wel wat van de Kamer. „Ik zou
bijzonder teleurgesteld zijn als
de Tweede Kamer er niets aan
zou doen", zei hij, „het signaal
is duidelijk: de specialisten
voelen zich verkreukeld en ook
de rechter vond hun veront
waardiging terecht. Dat moet
politiek Den Haag aan het den
ken zetten".
J/ €7 V5
De ontspanning slaat om zich heen. Diverse landen verklaren
zich tegen kruisraketten. Overal slaken burgers een zucht van
verlichting. Ze strekken hun benen. Laat maar komen, die va
kantie!
De Westduitsers hebben zich uitgesproken voor afschaffing,
maar om nog even hun tanden te laten zien stuurden ze een
vliegtuigje naar Moskou. Dat was het geheime wapen van
Kohl.
Piloot Rust scheerde zo laag over Moskou, dat hij drie hoge
pieten onthoofdde. Hij werkte preciezer dan een kruisvlucht-
wapen.
De Russen schrokken, maar zien de affaire nu als een teken
van ontspanning. Straks landt een Rus op ski's in de ruin
van het Witte Huis in Washington.
Ook in Nederland doen we mee met de internationale relax
beweging. De boog kan niet altijd gespannen zijn. Cruijff heeft
zomaar zijn papiertje gekregen.
Hij was coach, maar had geen diploma. Maar ook het ver
schil tussen samenwonen en getrouwd zijn is bijna verwe
nen. Johan hokt al zo lang in De Meer dat André van der
Louw wel als ambtenaar van de burgelijke stand wilde op
treden.
Brabant is ook voor ontspanning en wil de supersnelle trein
niet. Tenzij de regering er prachtige bossen en fraai begroeide
heuvels bij levert.
MERIJN
NIJMEGEN (ANP) - Janssen Beheer neemt mogelijk de han
delsdrukkerij Gelderland Offset over. Daar worden onderhan
delingen over gevoerd. Gelderland Offset (100 personeelsleden)
is een dochteronderneming van de Uitgeversmaatschappij De
Gelderlander, op haar beurt een volledige dochter van het
krantenbedrijf AUDET, waartoe De Stem behoort. Naar ver
wachting zullen de de besprekingen binnen enkele maanden
worden voltooid, zo hebben AUDET en Janssen Beheer dins
dag laten weten.
DEN HAAG (ANP) - „Het leven is voor mij afgelopen. Ik ben
teleurgesteld, wij hebben niks meer. We worden gewoon in de
goot gesodemieterd. Wij zijn voor hun een stukje vuil, zo be
schouw ik me eigen, hoor". Citaat van een 64-jarige Rotter
damse WAO-er. Het staat neergeschreven in het boek 'Mo
derne Armoede; overleven op het sociaal minimum'. Twee so
ciologen, G. Engbersen en R. Van der Veen hebben in vraagge
sprekken met 120 huishoudens in Rotterdam de sociale positie
van minima onderzocht en te boek gesteld. Minima zijn sterk
van de overheid afhankelijk in veel onderdelen van het dage
lijks bestaan zoals huisvesting, inkomen en gezondheid. Die
sterke gebondenheid aan de overheid noemen Engbersen en
Van der Veen een kenmerkend element van de moderne ar
moede. Voor huishoudens die in de problemen raken, bijvoor
beeld door schulden, wordt die afhankelijkheid alleen maar
groter.
DEN HAAG (ANP) - De PTT geeft op 19 januari volgend jaar
een bijzondere postzegel van 75 cent uit ter gelegenheid van de
vijftigste verjaardag van koningin Beatrix. Dit blijkt uit het
postzegeluitgifteprogramma 1988 dat de PTT dinsdag heeft be
kend gemaakt.
DEN HAAG
(ANP) - Het
opknappen en
moderniseren
van de 468 Leo-
pard-gevecht-
stanks van de
landmacht kost
naar het zich
laat aanzien 1,2
miljard gulden.
Dat bedrag is
nodig om de le
vensduur van
dit wapensys
teem tot 2005 te
waarborgen. Pas na dat jaar kan er sprake zijn van vervan
ging door een nieuwe generatie tanks. Staatssecretaris Van
Houwelingen van Defensie heeft dit de Tweede Kamer dinsdag
meegedeeld in zijn „plan van aanpak" met betrekking tot het
Leopard-systeem.De huidige Leopard-gevechtstanks zijn tus
sen 1979 en 1982 in gebruik genomen. Bij de aanschaf werd ge
rekend op een levensduur van 25 jaar en derhalve op vervan
ging middenjaren negentig. In 1979 is begonnen met een verbe
teringsprogramma om ook in de jaren tachtig te beschikken
over tanks die zijn opgewassen tegen aanvallen van het War
schau-Pac t.
VANDAAG/ Zon op: 05.24. Zon onder: 21.53. Maan op: 11.31. Maan onder:
02.15. MORGEN/ Zon op: 05.23. Zon onder: 21.54. Maan op: 12.45. Maan on
der: 02.28.
VANDAAG/ Bath: 08.28-20.52. Hansweert: 07.59-20.21. Terneuzen: 07.30-
19.54. Vlissingen: 07.11-19.34. Wemeldinge: 08.50-20.50. MORGEN/ Bath.
09.22-21.47. Hansweert: 08.54-21.17. Terneuzen: 08.28-20.51. Vlissingen:
08.09-20.31Wemeldinge: 09.30-21.40.
GROTE VAART/ BROERE AQUAMARINE 01 38 n Brest nr Antwerpen,
BROERE EMERALD 01 vn Swansea nr Rotterdam, DOCKEXPRESS-20 02 te Ja
karta, FICUS 10 te Kawasaki verw, FOSSARUS 07 te Singapore verw, FULGUR
11 te La Plata verw, HAPPY MAMMOTH 01 150 zw Monrovia nr Beira, HONO
LULU 01 te Hamburg, LARGSBAY 02 500 no Saigon nr Singapore, MAAS
STROOM 01 600 o Colombo nr Bombay, MIJDRECHT 01 vn Port of Praia Mole
nr Taranto, NEDLLOYD BARCELONA 02 240 w Cape York nr Auckland, NED-
LLOYD COLOMBO 01 50 w Sabang nr Singapore, NEDLLOYD DELFT 01 450 w
Sabang nr Port Kelang, NEDLLOYD HOLLANDIA 01 390 no Azoren nr Ponce,
NEDLLOYD HOORN 01 vn Rotterdam nr Le Havre, NEDLLOYD KEMBLA 01 90
o Trinidad nr Laguaira, NEDLLOYD KINGSTON 01 te Port Louis, NEDLLOYD
LEUVE 01 910 zo Santos nr Buenos Aires, NEDLLOYD MANILA 01 80 zzo Port
Moresby nr Jakarta, NEDLLOYD NAGOYA 02 70 w Sabang nr Singapore, NED
LLOYD NAPIER 01 700 o Kuril Islands nr Cristobal, NEDLLOYD SAN JUAN 02
vn San Juan nr Santa Lucia, NISO 02 te Fujairah verw, PRINS MAURITS 01 te
Fredericia, ROCHESTER 01 vn Charleston nr Felixstowe, SARDA 08 te Marcus-
hook verw, STELLATA 14 te Ssri Rracha verw, WATERGEUS 02 550 wzw Pit-
cairn nr Auckland, WIELDRECHT 01 200 z San Diego nr Cardenas.
KLEINE VAART/ AMANDA SMITS 01 te Sydney, ANITA SMITS 31 thv Singapo
re, ATLANTIC 31 80 zzw Rio de Janeiro nr Gloucester, BICKERSGRACHT 31
480 z Lagos nr Dakar, BLOEMGRACHT 30 50 n Aviles nr Aviles, BROUWERS
GRACHT 31 50 wzw Skagen nr Kotka, CASABLANCA 31 60 wzw Casablanca
nr Port Said, COLD EXPRESS 01 140 o St Helena nr Point Noir, COMBI TRA
DER 31 10 w Finisterre nr Lome, CORRIE BROERE 30 vn Huelva nr Antwerpen,
DUTCH GLORY 31 vn Rotterdam nr Le Havre, DUTCH MASTER 01 vn Rotter
dam nr Grangemouth, DUTCH SPIRIT 01 te Rotterdam, ENGELINA BROERE 31
te Rotterdam, JUMBO CHALLENGER 31 vn Port St Lnuis du Rhone nr Livorno,
KEIZERSGRACHT 01 79 w Bodo nr Archangel, KLIPPER-3 31 onderweg nr To
kyo, KWINTEBANK 01 te Rotterdam, LENNEBORG 31 6 n Bornholm nr Nysted,
MAGDALENA 31 360 w Walvisbaai nr Durban, NORMANDIC 01 300 z Kaap
Henlopen nr Wilmington, PACIFIC LILY 31 240 z Busan nr Busan, PACIFIC VIO
LET 31 100 nw Majunga nr Puerto Rico, REALENGRACHT 01 14 zw Ystad nr
Valkom, REGULIERSGRACHT 31 80 o Moermansk nr Bremen, RINGGRACHT
31 vn Skagen nr Amsterdam, ROZENGRACHT 31 vn Pargas nr Tornio, SCHIP-
PERSGRACHT 01 25 nnw Den Helder nr Las Palmas, SINGELGRACHT 01 dw
Duinkerken nr Casablanca, TASMANZEE 31 200 z Jeddah, UNDEN 01 vn Karl
stad, VIKINGBANK 31 300 zo Baltimore nr Baltimore, YEMEN PIONEER 03 vn
Shaker Island nr Hodeidah.