'Schat, ik ben even naar Turkije' 'We hebben in de VS geen kans gekregen' Peter Brusse wil weg bij Journaal 'Sergeant Pepper9 breekt cd-record UJU PIET KAART: AFSCHEID VAN EEN BEZETEN TELEVISIEMAKER WOENSDAG 3 JUN11987 Groepsgevoel STERKE TWEEDE LP COCK ROBIN Opening van Mariajaar op Super Channel en rijdt. 4 Steeds beter Geen hobby HILVERSUM - Ooit vond zijn echtgenote op de keukentafel deze notitie: 'Lieve schat, ik ben even naar Turkije, ik bel nog wel'. „Een Duitser die leuk is zie j e nooit op tv. Hooguit een Duitser die leuk doet" Haye van der Heyden, humorist ■r 1 p£>A! Door Wim van Leest DE Amerikaanse groep Cock Robin was vorig jaar in Europa buitengewoon succesvol. 'The promise you made', 'Thought you were on my side' en 'When your heart is weak' waren her en der op het Europese vasteland grote hits. In Amerika zelf bleef het succes vooralsnog uit. Wellicht komt het succes binnenkort met de nieuwe elpee 'After here through midland'. Die elpee is voor Cock Robin een grote sprong voorwaarts. Het niveau van de eersteling wordt moeiteloos gehaald. 'After here through midland' laat een inmiddels al typische Cock Robin-sound horen die bepaald wordt door ijl gitaar spel en vooral door de con trasterende stemmen van zanger Peter Kingsberry en zangeres Anna LaCazio. Cock Robin was onlangs in het land om de aandacht op die nieuwe elpee te vestigen. Ik sprak met Peter Kingsber ry, schrijver van al het mate riaal, over de stand van zaken op dit moment. Wat opvalt aan de hoes van 'After here through midland' is dat de groep van vier tot twee perso nen is teruggebracht. Peter en Anna poseren op de hoes foto's. De meeste instrumen ten op de plaat worden ge speeld door gast-muzikanten. Vanwaar die inkrimping? Peter Kingsberry: „Onze drummer Lou Molino zorgde vorig jaar al voor problemen door vlak voor onze Europese toernee af te zeggen. Hij vond Europa door de dreigementen van Libië en zo kort na de ramp in Tsjernobyl te ge- POT SPI AAK EINDREDACTIE WIM VAN LEEST vaarlijk. Toen we terug kwa men in de States zijn we met Lou gaan praten, om te zien of er toch weer sprake kon zijn van een samenwerking. Maar hij nam ons kwalijk dat we zonder hem naar Europa waren gegaan. We hadden volgens hem thuis moeten blijven, terwijl op dat mo ment toch in Europa het suc ces voor het oprapen lag. Met Lou konden we dus niet ver der." „Het vertrek van gitarist Clive Wright had andere oor zaken. Clive kreeg zoveel mu zikale neven-activiteiten dat hij maar weinig tijd voor de groep overhield. Te weinig vonden wij en hij en dus be sloten we uit elkaar te gaan. Clive houdt zich nu bezig met filmmuziek en zo. In plaats van meteen weer nieuwe mu zikanten aan te trekken, heb ben Anna en ik besloten hou den voorlopig deze kern van twee personen vast te houden. Het is een overgangsperiode voor ons." Wo opval ring van jullie nietuue elpee is dat muziek intenser is gewor den, terwijl de teksten veel gepassioneerder zijn. Peter Kingsberry: „Onze eerste elpee had ook zo kun nen klinken, maar we waren toen te weinig vertrouwd met het fenomeen platen maken. Het klinkt misschien vreemd, maar nu was er veel meer sprake van een groepsgevoel. We hebben de muziek samen met de muzikanten in de stu dio uitgewerkt. Op de eerste elpee waren het vooral ik en de producer die het geluid be paalden. Dat onze nieuwe el pee intenser klinkt, heeft te maken met het feit dat we er in geslaagd zijn ons live-ge luid dichter te benaderen." „We hebben de plaat 'After here through midland' ge noemd, omdat het voor ons een overgangsplaat is. 'Mid land' is Midland Texas, een saai stuk Amerika dat niet tot de verbeelding spreekt. Maar het is een stuk waar je door heen moet, als je ergens wilt komen. Figuurlijk gesproken geldt dat uiteraard ook. Onze nieuwe elpee geeft meer van de groep bloot." Al meteen bij het eerste num mer van de plaat weet je: dit is ontegenzeggelijk Cock Ro bin. Peter Kingsberry: „Het maakt me blij als je zegt dat we een eigen geluid hebben. Je moet afrekenen met een am tal teaenstai -s beveeh- imntiteit te krijgen. Er is vreselijk veel druk van buitenaf. Zowel manager als platenmaat schappij willen een goed ver koopbare plaat. Het publiek verwacht het een en ander en bovendien doen er nieuwe mensen mee op de plaat en die moeten ingepast wor- den.Iedereen jaagt je op, lijkt in paniek te geraken omdat er tweede elpee moet komen. De nummers die je schrijft, ko men niet over bij je manager of platenfirma, want ze horen geen 'The promise you made' of 'When your heart is weak'. Je moet die mensen dan dui delijk zien te maken dat je als muzikant groeit en dat het nooit de bedoeling kan zijn om net zo te klinken als op je eerste plaat Dat is de test die je als muzikant hebt te onder gaan" In Amerika is Cock Robin nog steeds een onbeduidende naam, terwijl er in Europa gouden platen verkregen wer den en er met succes werd op getreden. Hoe ga je om met een dergelijke situatie? Peter Kingsbenry: „Europa is mijn thuis als ik niet thuis ben. Ik woon in de VS, maar of Amerika mij dierbaarder is dan Europa is moeilijk te zeggen. Europa heeft ons aanvaard, op zo'n manier om helsd dat het bijna overwel digend was. Hier in Europa word je als artiest gewaar deerd, in Amerika niet". De agenda voor de komende we ken ziet er als volgt uit: Simply Red, 17 en 18 juni in Rot terdam (Ahoy) Stevie Wonder, vandaag in Rot terdam (Ahoy) Genesis en Paul Young, 11 juni in Rotterdam (Feijenoord-stadion) Lou Reed, Echo The Bunny- men, Communards, Iggy Pop, Chris Isaak, Hiisker Du, In Tua Nua, The Mission en Fatal Flo wers, 8 juni op Pinkpop (Sport park Baarlo) Ka trina and the Waves, Curtis Maytield, Del Leppard, That Pe trol Emotion, 28 juni op Parkpop (Zuiderpark, Den Haag) Eurythmics, Peter Gabriel, Hou- semartins, Pretenders e.a., 4 juli in Torhout en 5 juli in Werehter. U2,8 juli in Brussel (Vorst Natio naal) en 10 en 11 juli in Rotter dam (Feijenoord-stadion) Prince en Madhouse, 19, 20, 21 en 22 juni in Utrecht (Stadion Gal- gewaard) men? Peter Kingsberry: „Bij mij kunnen tekst en muziek niet buiten elkaar. In de aanloop naar deze nieuwe elpee was onze manager zo onverstan dig om mijn teksten op te stu ren naar de platenmaat schappij, zonder de muziek erbij dus. De platenmaat schappij belde me vervolgens in de studio op met de mede deling dat de teksten niet deugden, omdat ze er geen touw aan vast konden kno pen. Ik heb ze toen zo onge veer moeten smeken om met hun oordeel te wachten tot ze die teksten samen met de mu ziek konden horen. Toen ze het eindprodukt te horen kre gen, hadden ze ineens geen enkele moeite meer met de teksten. Ze wisten niet eens meer wat eigenlijk het pro bleem was." HILVERSUM (ANP) - Peter Brusse, hoofdre dacteur van het NOS- journaal, beraadt zich op een andere functie. De verwachting is dat hij op korte termijn een beslissing zal ne men over zijn vertrek bij de NOS, zo is giste ren door de NOS mee gedeeld. Brusse, 51, kwam in sep tember '85 bij de NOS in dienst als hoofdredacteur van het NOS-journaal. Vóór die tijd was hij werkzaam in Londen als correspondent voor de Volkskrant en de NOS. Volgens een woordvoer der van NOS bekijkt Brusse op het ogenblik mogelijkheden zowel bin nen als buiten het bedrijf. De vermoedelijke re den is dat hij zijn hervor- Peter Brusse - fotoanp mingen niet heeft kunnen doordrijven. Het is be kend in Hilversum dat Brusse nogal wat bezwa ren hadden tegen de structuur van de redactie van het Journaal. De re dacteuren zouden nogal eigenzinnig hun gang gaan en plannen van Brusse om kernteams te vormen, werden geblok keerd. NEW YORK (UPI) - De oudere jongeren koesteren hun grijsgedraaide, krakende, maar voor alles originele vinyl- exemplaar van de beroemde Beatles-langspeelplaat 'Ser geant Pepper's Lonely Hearts Club Band'. De jeugd in 1987 heeft zijn 'Beatlemania' toegesneden op het ritme van de tegenwoor dige tijd: video-clips begelei den de heruitgave op compact disc van het album dat dezer dagen wordt herdacht als een LONDEN (ANP) - Het Ro zenkransgebed voor de we reldvrede van paus Johan nes Paulus II, ter gelegen heid van de opening van het Mariajaar, zal door het Britse commerciële televi siestation Super Channel rechtstreeks worden uitge zonden. De uitzending begint zaterdag om 18.00 uur en zal ongeveer een uur duren. Het gebed zal in zeven talen door de paus wor den uitgesproken vanuit de Santa Maria Maggiore baseliek in Rome. De uitzending wordt overgenomen van televisie- evenementenproducer Tony Verna, die met zijn bedrijf Glo bal Media zorg draagt voor een wereldwijde verspreiding van het gebed voor de wereldvrede. De KRO zal zondag een sa menvatting van het gebed uit zenden in aansluiting op de eucharistieviering. nostalgisch hoogtepunt in de vrijheid die in 1967 in bloemen en rebellie gekleed ging. Uit de Verenigde Staten en uit Canada komen berichten over een ware stormloop op platen winkels waar sinds maandag Sergeant Pepper opnieuw ver krijgbaar is. Op sommige ra diozenders zullen de komende dagen uitsluitend Beatles-pla ten te beluisteren zijn. Van Sergeant Pepper zijn in de af gelopen jaren al ongeveer 15 miljoen exemplaren over de toonbank gegaan. In Londen heeft ex-Beatle Paul McCartney de opnames plechtig herdacht. McCartney, die op 18 juni 45 wordt, rende de trappen op van de Abbey Road Studios, waar de LP in 1967 in het jaar van de flower power werd opgenomen. Het feest werd gegeven door pla tenmaatschappij EMI, die van het album 30 miljoen exempla ren verkocht. Op de party was ook George Martin, het brein achter de pla ten van de Beatles, die de opna men met meesterhand leidde. McCartney ging voor in het ap plaus voor Martin. De andere Beatles, George Harrison en Ringo Starr, waren niet aan wezig. Een andere bezoeker was Peter Blake, die hielp de pla tenhoes te ontwerpea Ook aanwezig was Doris Hardie, de thee-dame die in goede Britse traditie de Beatles tijdens hun opnamewerkzaamheden voor zag van de nationale drank. Peter Kingsberry en Anna Lacazio vormen nu getweeën Cock Robin. - foto cbs Waarom overkomt die mis kenning altijd artiesten die andere muziek maken dan in Amerika gebruikelijk is? Peter Kingsberry: „De enige verklaring die ik heb, is dat we in Amerika geen kans hebben gekregen. In Europa zijn er drie singles van ons uitgebracht. In de VS is 'The promise you made' niet eens uitgebracht en juist dat num mer deed ons hier in Europa doorbreken. Ze hebben in Amerika alleen 'When your heart is weak' gehoord Het is in Amerika moeilijk op de ra dio komen als je ook maar een klein beetje afwijkt van het geijkte pad Het vergt een enorme hoop doorzettings vermogen van de platenfir ma. Bij de platenmaatschap pij zijn ze 'the promise they made' niet nagekomen. In Europa was dat gelukkig an ders. Via concerten iets berei ken is zo mogelijk nog moei lijker in Amerika. Je hebt daar geen festivals a la Pink pop. Als er al zoiets zou zijn dan zou je daar als nieuwe band nooit mogen spelen." Jij schrijft al het materiaal voor de groep. Gaat je dat ge makkelijk af? Peter Kingsberry: „Ik word beter, maar niet sneller en een nummer schrijven is ze ker niet minder een strijd dan voorheen. Maar het resultaat wordt steeds beter. Er zijn twee Peters Kingsberry. De ene is de artiest, degene die dit interview doet.. De andere is het artistieke geweten, mijn hogere zelf zeg maar. Ik slaag er steeds beter in met die andere Peter in contact te komen. Soms beoordeelt hij mijn nummers, soms schrijft hij ze zelf. Ik kan niet zonder hem. Hij weet niet wat een hit is en hoe je die moet schrijven en hopelijk komt hij dat nooit te weten." „Ik vind een nummer goed als het er in slaagt een gevoel over te brengen. De tekst hoeft voor mij niet overdui delijk te zijn of een afgerond verhaaltje. Een goed voor beeld van hoe het moet vind ik REM. Ik kan tientallen ke ren naar hun platen luisteren, maar ik weet bij god niet waar ze over zingen. Hooguit vang ik een paar zinnetjes op. REM is voor mij een goed voorbeeld van hoe je verant woord vaag kunt zijn. Ik zie teksten als aanplakborden. Ze zijn er om eerlijkhied aan de kaak te stellen. Zangers die hun eigen stukken zingen, spreken me daarom meer aan. omdat ze begrijpen wat ze zingen." Muziek en tekst hangen dus voor een belangrijk deel sa- i een auto die dankzij z'n greij rheid u bovendien behoedt iragebezoek, en u, zelfs na nruilwaarde garandeert, an uitpakken houdt, moet u bë bij de Volkswagendealen n uw huidige auto mee, wantl extra hoge prijs voor een i"| gen. Wie anders? nene informatie overdealeraa| 7351. if af leveringskosten. Wijzigingen voorbehoj 1,195,—. Uw voordeel f1.500,— In Hilversum geldt Piet Kaart, televisiemaker van het aller eerste uur, als 'een bescheiden vakman', die wars van gla mour en ij delheid als een beze tene zijn werk deed. Tweeën twintig jaar lang zwierf hij over de wereld en registreerde er de menselijke ellende: hon ger, oorlog, revoluties. Hij maakte deel uit van het 'gouden team' van 'Brandpunt', zoals de redactionele bezetting met Aad van den Heuvel, Ed van Westerloo en Frits van der Poel nog altijd wordt genoemd. In de jaren zestig verlegden zij letterlijk de telvisiegrenzen, met opzienbarende reportages uit het verste buitenland. Geen wonder dat de televisie critici in 1968 hun onderschei ding, de Zilveren Nipkowschijf aan dit team toekenden. Piet Kaart mocht voor zijn reporta ges trouwens op heel wat inter nationale festivals bekronin gen in ontvangst nemen. Veertien jaar geleden aakte reuma een einde aan n bestaan als globetrotter, ij werd regisseur van 'Brand- wnt', een functie in de luwte an de actualiteit. En ook dat leed hij met overtuiging en iwijding, ondanks de soms «verdraaglijke pijnen in zijn ichaam. „Ik denk", zegt hij aan de vooravond van zijn VUT, „dat ik echt roofbouw heb gepleegd op mijn lichaam. Dat camera werk was voor mij een slo pende verslaving. Ik was in derdaad bezeten, gaf me volle dig over aan mijn vak Soms waren we zes, zeven weken ichter elkaar op stap: Indone sië, Vietnam, India, Bangladesj. We gunden onszelf geen enkele rust Ik kan me niet herinne ren, dat ik ooit één uurtje heb liggen zonnen." Piet Kaart: Door televisie is de wereld iets kleiner geworden foto's kro Een Brandpunt-ploeg aan het werk in de jaren zestig. Henk Neuman interviewt een Vietnamese monnik, terwijl Piet Kaart de camera bedient Achteraf heeft hij daar wel een beetje spijt van. „Als mensen tegen mij zeggen 'meneer Kaart, wat heeft u toch veel ge zien van de wereld', dan moet ik altijd glimlachen. Want eigenlijk hebben we maar heel weinig gezien. Je was helemaal gericht op je verhaal, op je re portage, verder keek je niet." Piet Kaart maakte naam als observerend cameraman. Hij had als geen ander oog voor de menselijke tragedie in het we reldnieuws. Bij de bouw van de Berlijnse Muur richtte hij de camera op mensen die aan weerszijden van de grens naar hun naasten wuifden, huilend om het IJzeren Gordijn dat tussen hen werd opgetrokken. Een reportage die zondereeën woord commentaar werd uit gezonden, maar alles zei over de tragiek van de twee Duits- landen. In Vietnam maakte hij de on vergetelijke beelden van ko mende en gaande Amerikanen op het vliegveld van Saigon. Jonge, opgetogen recruten te genover verdwaasde Vietnam- veteranen, die na een jaar oor log geestelijk gebroken huis waarts keerden. Piet Kaart: „Die onvoorstelbare tegenstel ling op dat vliegveld typeerde de waanzin van die hele oor log." Bang was hij nooit, zegt hij. „Het oog van de camera ont neemt je die angst. Ik ben in si tuaties terecht gekomen die le vensgevaarlijk waren en die ik als privépersoon absoluut uit pure angst zou hebben geme den. Maar met zo'n ding op je schouder denk je niet aan ge vaar. Pas 's avonds in je hotel realiseer je je wat je hebt ge filmd. Dan drink je het van je af en maak je wat cynische grappen. Nu kan hij zich nauwelijks nog voorstellen waar hij en z'n col lega's soms de moed vandaan haalden. „In Noord-Vietnam stond ik te draaien, terwijl de granaten ons om de oren vlo gen." Piet Kaart vertelt het zonder grootspraak. Hij behoort allerminst tot de generatie televisiemakers, die voortdurend roept dat het vroeger allemaal zoveel beter was. Hij zegt: „Brandpunt was toen uniek Alles was nieuw. Als wij in Nederland terug keerden, gaven we zelfs wel eens persconferenties op Schip hol. En heel Nederland keek naar onze reportages, want we werden toen nog niet beconcur reerd door een quiz op het an dere net. Het is erg kortzichtig om te roepen dat het toen alle maal beter was." Hij is van mening dat de televi- siejournalistiek in de loop der jaren steeds beter is geworden. „Aan reportages worden nu nog hogere eisen gesteld. Je moet alles in zijn tijd zien. 'Brandpunt' was toen goed en is nu ook nog goed" Heeft het zin gehad, al die internationale reportages? Is de wereld er ook maar iets be ter door geworden? Piet Kaart aarzelt. „In grote lijnen zit de wereld nog even beroerd in elkaar als toen we met de tele visie begonnen. Televisie is dus geen wereldverbeterend me dium gebleken. Maar mijn per- soonijke bevrediging zit 'm toch in een paar kleine dingen. Een reportage over een aardbe- „ving in Chili, die zoveel geld opbrengt dat hele dorpen kun nen worden herbouwd. De actie 'Eten voor India', die ongetwij feld mensenlevens heeft gered. Zo zijn er meer voorbeelden. Door televisie is de wereld wel iets kleiner geworden. Mis schien dat mensen zich iets meer verantwoordelijk voor elkaar zijn gaan voelen." Piet Kaart, die zijn hele leven in dienst stelde van de omroep, hoopt ook na zijn vervroegde uittreding zo af en toe 'in advi serende zin' actief te kunnen zijn in het Hilversumse. Want hobby's heeft hij niet, zegt hij. „Het klinkt heel clichématig, maar mijn werk was altijd mijn hobby. Voor iets anders had ik geen tijd, ik was te rusteloos. Ik heb me in lengte van jaren nooit echt kunnen ontspannen. En nu, aan het einde van de rit, ontwaak je in het besef dat je geen enkele hobby hebt. Ik doe daar niet dramatisch over, maar het wordt natuurlijk wel even wennen." Door onze rtv-redactie Het is een typerend mo ment uit het jachtige leven van Piet Kaart (57), de man die deze maand, na een in drukwekkende staat van dienst als cameraman, af scheid neemt van KRO's 'Brandpunt'. 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 19