HET ONVERWACHTE SUCCES VAN ZANGER MANKE NELIS Cees Verkade: ^Inderdaad, als god in Frankrijk' SUCCESVOLLE BEELDHOUWER HEEFT NIET VEEL OP MET NEDERLANDSE KUNSTENAARS K-UZE '100 jaar eenzaamheid' nu precies 20 jaar oud DINSDAG 2 JUN11981 Het draait in de showbusiness niet alleen maar om de Tina Turners en David Bowies. Nieuwendijk Naar Parijs Eigen café 4Ik heb het kunstbeen in de huiskamer opgehangen' Ongeluk DE STEM GIDS 2 NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 DUITSLAND 2 Tekenen Verdienen Ingestort Opgegeven Vrouwen E )tiek Suske en Wiske: K tócp tamb one. DE STEM T2 Halve eeuw sterke verhalen Door Tom Smeets Er is ook plaats voor een man als Manke Nelis. Al een halve eeuw weet hij het pu bliek aan zich te binden. Met z'n muziek. En niet te vergeten met z'n sterke verha len. Manke Nelis heet eigenlijk Nelis Pieters. Uit de tijd dat hij per ongeluk aan z'n huidige bijnaam kwam, stammen overigens enkele van die zeer sterke verhalen. Hij is geboren aan de Palm- gracht en kenners weten dat dit het hartje van de Jordaan is. Z'n eerste bekendheid bleef dan ook beperkt tot Amsterdam, maar toch zou het niet lang duren tot hij met z'n typische Jor- daan-repertoire landelijke bekendheid zou krij gen. Dat hij in de loop der jaren ook een hoop good will onder z'n collega-artiesten vergaarde, be wees een huldigingsconcert dat op 23 maart van dit jaar in een uitverkocht Carré werd gehou den. Een groot aantal artiesten werkte belange loos mee aan deze avond. Bij die gelegenheid werd ook het fraaie jubileum-album 'Een halve eeuw Manke Nelis' ten doop gehouden. Nelis over zijn jeugd: „Als zoveel Jordaanse jongens trok het zingen mij al op jonge leeftijd. Ik zong eerst in diverse kroegen in de Jordaan. Op zeventien-jarige leeftijd kreeg ik mijn eer ste engagement in een etablissement op de War moesstraat. Aan de overkant had je het café van de oud wereldkampioen wielrennen Piet Moes kops. Daar speelde Johnny Meyer." Nelis raakte bevriend met deze accordeonist. Ze besloten een duo te vormen. „Johnny raadde mij aan om bas te gaan spelen, wat ik toen ook heb gedaan. Ruim veertig jaar zijn we min of meer onafscheidelijk geweest. Johnny trouwde zelfs met mijn zusje Riek. Op gegeven moment opende Johnny een café op de Nieuwendijk. Daar hebben we geweldige j aren beleefd." Na de oorlog kreeg het duo een contract bij het Lido, toen een Canadese officiersclub. Z'n jubileum-lp herrinnert trouwens aan die tijd, met het liedje 'Trees heeft een Canadees'. Nelis: „Dat contract hief nogal wat tekortkomingen op: volop rookgerei, drank en voedsel! Maar die jongens gingen op een gegeven moment weer naar huis." Het vertrek van de Canadezen betekende echter niet het einde van het duo. Johnny en Nelis hadden inmiddels genoeg bekendheid om op de schnabbeltoer te kunnen gaan. „Dat liep heel goed. In die tijd werkten we onder meer met Willy Alberti, Max van Praag, Tom Ehrich, Gert Daalhuizen, Eddy Christiani, enfin met ste verhalen. Nelis: „Door de verzekering werd mij een ruime 100.000 uitgekeerd, in die tijd vergelijkbaar met nu vier a vijf ton. Daar werd ik helemaal mesjokke van. Ik Nelis, de zan ger/bassist die blij was dat hij z'n brood be hoorlijk verdiende, werd een rijk man. Nelis is de eerste om toe te geven dat hij 'de kolder in z'n kop' kreeg. Een voorbeeld: „Ik liet me overal naar toe rijden door drie taxi's. In de eerste zat ik zelf, in de tweede lagen m'n kruk ken en in de derde zat mijn trouwe hond Ka nisIk had wel een kunstbeen gekregen, maar daar kon ik niet aan wennen. Ik heb het in de huiskamer gehangen met een plant erin. Dat hangt er trouwens nog zo. „Wat ik nooit had gedacht was, dat ik binnen één jaar al het geld er doorheen had gedraaid. Nog eenmaal kreeg ik een bevlieging. Omdat ik niet meer motor kon rijden, verkocht ik dat fraaie ding. Met het geld dat ik er voor ving vertrok ik meteen naar Parijs. Daar heb ik zo'n tien tot twaalf dagen gestapt, waarna ik met de angst in m'n lijf weer naar huis terugging. Wat zou m'n vrouw Wil wel zeggen?" Maar dat viel reuze mee. Nelis: „Ik kom bin nen, ze kijkt even op van haar werk en zegt 'hé Nelis, je moet niet zo in en uit lopen!' Weet je, mede oorzaak van die turbulente levensstijl moet ik toeschrijven aan het te veel nuttigen van alcoholische versnaperingen. Het kon zo niet langer. Met Johnny Meyer sprak ik af dat we niets meer zouden drinken. Ik heb woord ge houden. Al meer dan dertig jaar drink ik geen druppel meer. Ik begin er ook nooit meer aan." Manke Nelis met drummer Huub Eikenboom en accordeonist Eddy Hoorenman. - FOTO ARCHIEF DE STEM alle bekende artiesten uit die tijd. Er was volop werk, zowel in eigen land als in België. En reken erop dat we veel hebben gelachen." En het lachen is Nelis nooit vergaan. Zelfs niet in de jaren vijftig, toen hij door een ongeluk zijn rechter been verloor. Nelis over die periode: „Dat was een hele vervelende zaak natuurlijk, maar ik moet zeggen dat dit verlies nooit mijn optimisme en m'n levensvreugde heeft aange tast." Nog sterker: uit die dagen stammen z'n sterk- Nadat het schnabbelen begon terug te lopen, startten de twee duo-leden ieder een eigen café in Amsterdam. Optreden deden ze daar ook. Ne lis: „We hebben weer jarenlang heerlijk ge werkt. We hadden een fijn publiek, die speciaal voor het meesterlijke accordeonspel van Johnny kwamen en, gek genoeg, ook wel om mij te horen zingen." Een van de oude successen is 'Kleine jodeljon- gen', een liedje dat hij al sinds mensenheugenis op zijn repertoire heeft staan en dat plotseling een hit is. Op de lp staat het uiteraard ook, evenals 39 andere levensliederen, die Nelis met veel gevoel, gepast lange uithalen en gesteund- door de accordeonist Eddy Hoorenman en drummer Huub Eikenboom, vertolkt. Nelis heeft het laatste woord: „Al met al voel ik me een gelukkig mens. Het leven is heerlijk. Het enige dissonant was het overlijden van mijn vrouw Wil. Ik heb fantastische herinne ringen aan haar. Ik mis haar heel erg. Maar ik voel me omringd door een grote kring van echte vrienden. Dat heeft me er weer bovenop gehol pen." on on 1 Survival 2U.2» i the fitte8t Gabriel Garcia Marquez op een foto uit de tijd dat hij werkte aan 'Honderd jaar eenzaamheid'. FOTO AP BOGOTA (IPS) - Het is op de kop af twintig jaar geleden dat 'Hon derd Jaar Eenzaam heid' van de persen in Buenos Aires rolde. De roman die de Colom biaanse schrijver journalist Gabriel Garcia Marquez be roemd maakte, werd een mijlpaal in de lite ratuur van het conti nent. In de Latijnsamerikaanse boekenwereld wordt ge praat over 'ervoor' en 'er na': voor of na de ver schijning van 'Honderd Jaar Eenzaamheid'. Gar cia Marquez ving aan vankelijk bot. De Spaanse uitgever Seix Barral weigerde het ma nuscript omdat het 'over alsmaar datzelfde dorpje, Macondo' ging. De Co lombiaan kon zijn ver haal uiteindelijk wel kwijt bij de Argentijnse firma Editorial Sudame- ricana. Daar werd overi gens de uitgave ook be schouwd als een 'riskante onderneming', hetgeen de bescheiden oplage van 8.000 rechtvaardigde. Editorial Sudameri- cana bleek met het ver haal van Macondo een goudmijn in huis te heb ben gehaald. In korte tijd verschenen er vier druk ken. Het vervolg van 'Honderd Jaar Eenzaam heid' is bekend. De roman is vertaald in 36 talen, waaronder Chinees, IJs- lands, Fins, Servokroa- tisch en Sloveens. Meer dan dertig miljoen exem plaren gingen over de toonbank. De geboorte van de ro man is minder bekend. Garcia Marquez liep vol gens vrienden al sinds zijn tienertijd met het idee rond. Kolonel Aure- liano Buendia, Ursula, Amaranta en alle andere personages leidden een onrustig leven in zijn hoofd. Voordat Garcia Marquez zijn roman had geschreven was hij „een mens, die gemarteld werd door een hel", vertelden vrienden uit deze tijd. De kolonel duikt in juni 1954 voor het eerst in het openbaar op: in een artikel dat Garcia Mar quez schreef voor het Co lombiaanse weekblad 'Cronica' onder de titel 'Het huis van de familie Buendia, aantekeningen voor een roman'. De Uruguayaan Emir Rodriguez, die de Colom biaanse schrijver tien jaar later in Mexico ont moette, herinnert zich ook van toen nog diens worsteling met de familie Buendia. „Praten over zijn eerdere werken was monument was met n mankement: bij de bouw was het cement vergeten. Ronduit wrang was Eduardo Gomez, die de roman 'gebrek aan een heid van ideeën' en 'men geling van fantasie er werkelijkheid' verweet die duidelijk maakten dat 'interne logica en estheti sche lijn' ontbraken. jn stereo vanavond een uit puttingsslag waar deelne mers uit Nederland, Enge land, Frankrijk en Italië in het ruige Wales een competi tie aangaan over negen on derdelen. Vanavond wordt het eerste deel uitgezonden. De acht atleten (voor Neder land komt Dolf Nijssen uit) krijgen allereerst te maken met een uithoudingsrace, be staande uit zwemmen, ka jakken en hardlopen met twintig kilo bagage. Als ze aldus opgewarmd zijn, moe ten ze per touw afdalen, wildwatervaren en 800 meter in een kolkende rivier zwem men. Een lied voor Mandela Nelson Mandela wordt al twintig jaar door Zuid Afrika in het gevang opge sloten omdat hij leider is van het ANC, het in 1912 opge richte Afrikaanse Nationale Congres. Zwarte Zuidafri- kaanse kunstenaars die in Engeland wonen hebben voor Mandela een collage samen gesteld van muziek, poëzie, beeldende kunst, fotogtrafie en film. Dit artistieke verzet tegen de Apartheid is ge sponsord door internationale vakbonden en Engelse ge meenten. 20.30 Eurovisie jonge dansers Aan deze wedstrijd doet on- _der meer het Nederlands/ voor hem een subtiele Vlaamse danspaar Marieke Simons en Bart de Block nee. Bart heeft al vele inter nationale successen geboekt en werkt nu bij het Konink lijk Ballet van Vlaanderen. marteling met werktui gen van de inquisitie". De eerste kritieken waren scherp van toon, De kenner bij uitstek, Fernando Garavito, vond [jet decor dit jaar is een ro- dat het boek een papieren <oco-theater bij Heidelberg. De dansers komen uit vijf- Jen landen en mogen niet rader zijn dan twintig. Door Jo Cortenraedt De Nederlandse beeld houwer Cees Verkade (46) is al jaren een discutabel heer. Volgens sommigen zijn de bronzen beelden die hij maakt pure kitsch. Maar anderen vinden ze prachtig. In 1969 ver scheen hij al op de cover van Time-magazine. De Franse premier Chirac en zelfs Nancy Reagan onthul den zijn kunstwerken. Andy Warhol opende zijn galerie. En op verzoek van prins Rai nier bracht hij een bronzen ode aan de overleden prinses Gracia van Monaco. Verkade verdient veel geld met zijn beeldea Zóveel dat hij nu op een prachtig land goed in het dorpje Biot in Zuid-Frankrijk woont. „Als tweede huis", zegt hij zelf, want hij is gevestigd in Mo naco, waar hij ook zijn gale rie heeft. Het interview vindt plaats in zijn' droomhuis. Het begint met een heerlijke lunch, be reid door zijn lieftallige vrouw, barones Ludmilla von Falz-Fein (35), en vervol gens van wijn voorzien door de broer van Pieter van Vol lenhoven. De lunch op het ruime bal kon van het landhuis heeft iets feestelijks. Aan de hoek van de lange tafel zit een hu moristische Engelse Rolls Rolls-dealer met zijn zacht aardige echtgenote. De broer van Pieter van Vollenhoven houdt de wijnglazen zorgvul dig in de gaten, terwijl een vriend van hem uit de keu ken nieuwe voorraden voed sel aandraagt. Ludmilla, af komstig uit Liechtenstein, let er moederlijk op dat nie mand iets tekort komt. Gast vrijheid is haar levensver vulling. „Och", zegt de kunstenaar, „ik heb hier niks te vertellen. Zij regelt het allemaal. Waarom ook niet. Zij wil het zo, dan gebeurt het ook. Daar maak ik me geen zorgen over. Financieel regel ik al les. Dat gaat gewoon zo". Beneden in de immense tuin gaan we aan een tafeltje zitten. Het gezang van de vo gels gaat op in de harmonie van de natuur. Voor de rest is het stil. De broer van de prins doet een middagdutje in een hangmat tussen twee bomen. Cees begint zijn verhaal. „Op mijn 16e werd ik van school geschopt. In Bloemen- daal was dat. Niemand wist wat ze met me aan moesten." Zelf wilde ik reclametekenen Ik tekende altijd al. Om op de academie-opleiding te komen moest ik echter nog een jaar wachten. In die tussentijd kon ik zolang gaan boutse ren, als voorbereiding. Sinds dien heb ik nooit meer an ders gedaan." Cees Verkade rookt de ene sigaret na de andere. Hij wil nog wat wijn, maar de fles is op. In de verte wenkt hij naar die ene Nederlander die ook aan tafel zat, en wat in het huis meerommelt. „Zeg", roept hij. „Hoe heet hij nou ook alweer", vraagt hij aan ons. Tja. En op luide toon: „Eh, hé, rode wijn". „Sorry, ik ben zijn naam vergeten, Appie of ziets, maar dat doet er ook niet toe." Terug naar de kunst. Voor hem een manier van leven. Cees Verkade naast het beeld dat hij maakte van wijlen prinses Gracia van Monaco. - FOTO ANP „Ik begin elke dag met niks. Helemaal niks. Vroeger, toen ik nog geen gulden had om uit te geven, maakte ik was sen beeldjes. Daar stond ik mee op de markt. Tot ik eind zestiger jaren langzaam be gon door te breken. Ik heb nooit aan verdienen gedacht. Gewoon kunstenaar, that's it." Toen de Amerikanen het werk van Cees Verkade ont dekten, was het hek van de dam. De opdrachten stroom den binnen en daarmee het grote geld. De dynamische beelden, die tienduizenden guldens per stuk kosten, sloegen vooral aan de andere kant van de oceaan aan. Maar ook in Europa had Cees niets te klagen over gebrek aan belangstelling. „Ik hou van mijn werk", zegt hij, terwijl ons begeleidt naar zijn atelier, verstopt achter een bomenpartij. Het lijkt meer op een schuurtje van een vriendelijke opa. Aan de muur artikelen over zijn werk. Vroeger had hij lange blonde haren. Op het bureautje een hele rits foto's van zijn vrouw en kinderen. Hij heeft twee zoons uit zijn eerste huwelijk, en een meisje van zes van Ludmilla. Op bittere toon praat hij over zijn echtscheiding. „Na het grote succes ben ik helemaal in mekaar gestort. Ik was echt overspannen, vier maanden lang. Mijn huwe lijk ging kapot. Zo'n schei ding, dat is een echte puin hoop. Ik kan er niet teven" zegt hij met bijtende lippen. Zijn twee zonen ('prima jon gens') ziet hij niet meer. „Tien jaar geleden ben ik opnieuw begonnen. Een tante kon het niet aanzien en vroeg me naar Antibes te komen. Zonder fut vloog ik er naar toe. Ik belde aan, de deur ging open en daar stond een prachtige jonge vrouw, Lud milla. Paf. Alsjeblieft. Sinds dien kan ik geen half uur meer zonder haar." De dyna miek waarmee hij praat, maakt zijn mond droog. Dus moet de onbekende bediende nog wat wijn aanslepen. „Zonder Ludmilla raak ik in paniek. In die tijd deed ze als balletdanseres grote televi sieshows. Prompt heeft ze al les opgegeven. Voor mij. Ik heb haar dat helemaal niet gevraagd." Hij kan het zelf niet geloven. Zijn vrouw komt kijken of we het nog goed maken. „He is so lovely", vertrouwt ze ons toe, als ze Cees in de haardos strijkt. De wind is komen opzetten, en zij vindt het beter als we binnen gaan zitten. Dan zet zij alvast de versgebakken koek klaar. Cees Verkade zit op de grond bij de open haard, en schenkt nog eens in. Aan de muur onder meer twee etsen van Rembrandt. Die heeft hij destijds redelijk goedkoop op de kop getikt. Muziek, daar houdt hij ook van. John Den ver, The Eagles, daar is hij mee opgegroeid en daar houdt hij nu nog van. En na tuurlijk van zijn Ludmilla. „Bloedverliefd ben ik op die vrouw. Ik ben verschrikke lijk gelukkig. Ik kan hier in alle rust werken. Inderdaad, ik leef als god in Frankrijk." Hij praat uitdagend. Het kan hem allemaal niks verdom men wat we ervan denken. Hij windt er geen doekjes om. Vrouwen, daar kan hij niet zonder, maar op femi nisten is hij niet gesteld. „Nee, althans niet wat ze in Nederland onder feminisme verstaan. De feministen in Nederland hebben een dub bele moraal. Zij zijn niet ge lukkig. Ik denk dat een vrouw pas echt gelukkig is in een relatie. En het huwelijk geeft meer waarde aan die relatie. Ludmilla is feminis tisch op de goede manier. Zij heeft haar vrijheid en doet wat ze wil. Haar wens is om voor mij te zorgen en met mij een gelukkig leven te leiden. Ik ben niet de baas. We heb ben samen onze rechten. En als ik een fout maak, biedt ik haar mijn verontschuldingen aan." Terwijl Cees nog eens in schenkt, snijden we het on derwerp Nederland aan. De kunstenaar wordt steeds fel ler. „Ik heb sehijt aan het hele zootje daar. Er wordt veel vuiligheid gemaakt. Die hele contra-prestatie, die BKR of hoe het ook moge he ten. Belachelijk. De jonge kunstenaars kunnen de hele maand op hun luie donder liggen, en krijgen dan zoveel duizend gulden op hun giro overgemaakt. Af en toe moe ten ze eens een werkje afle veren, waaraan je niet eens kunt zien wat de boven- of de onderkant is. En niemand weet waar ze met de rotzooi naar toe moeten." „Die Brinkman heeft gelijk om de geldkraan dicht te draaien. Het gaat misschien te snel. Je moet kinderen, die je eerst jaren verwend hebt, niet ineens alles tegelijk af pakken. Dat is niet eerlijk. Maar in de kern heeft Brink man gelijk. Ik heb nooit één cent van de overheid ontvan gen. Dat zou ik weigeren. Als ik mijn kunst niet kan ver kopen, moet ik wat anders gaan doen om mijn gezin te eten te geven. Waarom scho len ze al die werkloze kun stenaars niet om, voor mijn part tot bouwvakker of tim merman. Met mijn collega's in Nederland heb ik niets te maken. Ik word doodziek van die kunstenaars. Ik werk voor mijn gezin. Verder niks." Hj probeert zijn mond wat soepeler te maken, maar de rode wijn heeft een tegen overgestelde werking. „Weet je waar die hele regeling in Nederland op neerkomt? Ge- subsideerd slap, lullen in de kroeg over kunst. Kunste naars heilig? Dikke lui, bullshit." W; etekent kunst dan voor her. tf? „Kunst, pppfff. Het naa..-c bestaan, daar gaat het om. Steeds maar weer te ruggaan naar niks. Dan krijg ja pas inspiratie. Ik heb geen boodschap. Daar heb ik schijt aan. Als ik wil kan ik aan de lopende band verkopen. Het is niet moeilijk om de markt te beheersen. Maar fuck de kunstmarkt. Ik wil ervan le ven ja. Maar alleen met de dingen die ik wil maken." De opmerking dat zijn beelden erotisch zijn, vindt hij mis plaatst. „Nee, het betekent, houden van." Verkade heeft een hele se rie beelden gemaakt waarin de geboorte van hun dochter Casmira is uitgebeeld. Zijn gezin is alles voor hem. „Ik geloof in mezelf en in mijn gezin. Ludmilla heeft de sleutel in mij ontdekt. Ik ben niet religieus. Als je toch hoort wat zo'n paus tegen woordig allemaal zegt Hij bemoeit zich nu ook al met de pil. Die man gaat echt de fout in." De zon staat al laag. Het au pair-meisje heeft dochtertje Casmira van de balletschool gehaald. Cees en Ludmilla praten haar vertroetelend toe in het Engels, Frans en Ne derlands. Het schijnt het meisje niet te deren. Haar vader gaat vandaag niet meer werken. „Normaal werk ik elke dag. Heerlijk is dat. Maar nu ben ik moe." 20.15 Stadt in Angst Sen stadje ligt eenzaam aan le spoorweg. Dan stopt tot eders verbazing de sneltrein :n een man met slechts één irm stapt uit. (Spencer Tra- :y). Het stadje wordt gere geerd door enkele boeven, waarin filmkenners de ge- iichten herkennen van Ko tert Ryan, Ernest Borgnine in Lee Marvin. De sheriff is ten slappeling. Als de eenar- nige wordt aangevallen, Jlijkt hij zich ondanks zijn landicap prima te kunnen redden. Hit homt m Hhttr dkdtur1 hElN/6 Ot/£X±/JD£VS - 4üvse TE KT!ES MrMbAAcS -fiH:

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 14