CDA boos op WD
Een of twee fasen, dat is de vraag
Labour wint terrein in Britse verkiezingscampagne
Ambtenaren winnen eerste ronde maar niet de wedstrijd
topa:
4Ve:
Schuld*
faillisse
van Wi
DE STEM
Onverantv
DE STEM ACHTERGROND VRIJDAG 29 MEI 1987
.DESTEM-
VERDWIJNT EEN ZOZEER GEWENST ONDERZOEK IN DE BUREAULA
ADVIES COMMISSIE ALBEDA ZET OOK DE VAKBONDEN VOOR HET BLOK
DEN HAAG - Ht
gewikkelde stels
moet het stelsel
omvang moet woi
Ziekenfonds 1
IVF
niet te vergoe
een van de conclu
TS DE STEM E
Door Jan Greyn
DE GEZICHTEN van veel
CDA-kamerleden stonden
woensdagavond op zwaar
onweer. Enkele tellen eer
der had de WD vriend
(CDA) en vijand (PvdA)
overvallen met een stem
vóór de motie van de
PvdA'er Meijer. Meijer
vroeg het kabinet de cij
fers van het Centraal
Planbureau (CPB) open
baar te maken.
Die sombere cijfers over nau
welijks dalende werkloosheid
worden overal druk bespro
ken, alle kranten hebben er
over volgestaan maar het
parlement mag niets weten,
was de redenering van Meijer.
Vaak hebben dit soort kamer
debat es een voorspelbare af
loop; de regeringspartijen
scharen zich eensgezind ach
ter het kabinet en het praatje
van de oppositie is enkel goed
voor de annalen. Dat was
woensdagavond even anders.
Min of meer triomfantelijk
kwam Voorhoeve vertellen
dat le premier hem en de zij
nen niet had overtuigd. Lub
bers probeerde - politiek han
dig als hij is - zijn vice-pre-
mier De Korte nog snel de
schuld in de schoenen te
schuiven door eraan te herin
neren dat deze WD-minister
verantwoordelijk is voor de
cijfers van het CPB.
Maar de daad was gesteld:
het ging om een officieel ver
zoek en het werd een politiek
feit. Ook al probeerde fractie
voorzitter Voorhoeve later op
de avond zijn ferme stand
punt af te zwakken. De
schade in de coalitie was aan
gericht. De vraag is nu hoe
veel tijd CDA en WD krijgen
om de schade te herstellen. De
afgelopen weken en maanden
zijn namelijk al wat
scheurtjes opgetreden die
overigens niet allemaal even
zichtbaar zijn. De scheur van
daags voor Hemelvaart is
echter van ver te zien.
Joris Voorhoeve was het
ook die enkele weken geleden
al tijdens het congres van zijri
partij aankondigde dat er
veranderingen moeten wor
den aangebracht in het re
geerakkoord van CDA en
WD. Hij moet toen al op de
hoogte zijn geweest van de
sombere voorspellingen van
het CPB dat nog maar uitgaat
van een uiterst geringe groei
van 1 dat betekent ook te
genvallers bij de bestrijding
van de werkloosheid.
CDA-minister Ruding ont
kende de noodzaak van bij
stellingen en al helemaal de
mogelijkheid van lastenver
lichting waarvoor Voorhoeve
- en in mindere mate minister
De Korte - warme pleidooien
hielden. Niettemin begonnen
ook in CDA-kring lieden te
roepen om aanpassingen van
het regeerakkoord. Zoals
fractieleider Bert de Vries en
minister Brinkman van WVC.
„Onterecht," zei Lubbers
woensdagavond laat over de
standpunten van deze twee
partijgenoten. Hij had het er
met Ruding over gehad en die
vond aanpassingen maar niks
en niet nodig. De Vries en
Brinkman hadden beter hun
mond kunnen houden, vond
de premier. Hij mompelde nog
dat 'ze' het zo waarschijnlijk
ook niet bedoeld hebben, want
hij kan onenigheid in eigen
kring al helemaal niet gebrui
ken.
Als er geen aanpassingen
worden doorgevoerd in het
beleid van het kabinet ten
aanzien van zware kwesties
als de werkloosheid voorziet
het CPB - zo blijkt uit de
woensdagvond snel open
baargemaakte cijfers, De
Korte had geen twee minuten
nodig om 'ja' te zeggen tegen
publikatie - trieste ontwikke
lingen. Het CPB ziet wat in
lastenverlichting (zoals Voor
hoeve in Leeuwarden!) want
daarmee kunnen de laagste
inkomens hun koopkracht be
houden en werkgevers de
loonkosten drukken. Die las
tenverlichting kan bijvoor
beeld ontstaan door enkele so
ciale premies niet te verho
gen.
Het moet Lubbers zeer heb
ben geërgerd dat Voorhoeve
zijn wensen koppelde aan de
(nog geheime) cijfers van het
CPB. Die wensen stemden na
melijk bijna precies overeen
met de CPB-mening. Toch
houdt Lubbers staande dat
niet hij het was die openbaar
making tegenhield, maar juist
WD-minister De Korte.
Lubbers riep woensdag
avond nog een andere 'tegen
spraak in zich' (om in zijn
eigen taal te spreken) op. Te
gen diverse publiciteitsmedia
heeft hij hardnekkig ver
klaard dat het helemaal niet
slecht hoeft te gaan met de
economie. „Want daar zijn we
zelf bij," zei Lubbers, daaraan
in een adem toevoegend dat
iedereen wel moest weten hij
het zelf was geweest die drie
maanden geleden al in het ka
binet had laten discussiëren
over de sombere vooruitzich
ten. Lubbers toverde daarmee
zijn dagenlange ontkenning
van somberte in een handom
draai om in een bevestiging
van de toch teleurstellende
economische vooruitzichten.
Het CPB geeft in zijn voor
spellingen geen kant en klare
cijfers over de werkloosheid.
Dat kan niet volgens het CPB
vanwege het ontbreken van
enkele belangrijke gegevens
over deeltijdwerkers en de
juiste werkloosheid. Het CPB
concludeert wel dat het stre
ven van het kabinet om in
1990 200.000 werklozen te heb
ben (dat zou volgens de hui
dige formuleringen voor
werkloosheid moeten uitko
men op 500.000 werklozen in
1990) niet gehaald zal worden.
Het kabinet zal komende
dinsdag een beroep doen op
werkgevers en werknemers in
het voorjaarsoverleg om mee
te werken aan het halen van
de doelstellingen op het ge
bied van werkloosheid en te
rugdringing van het over
heidstekort. Probleem is dat
werkgevers en werknemers
de scheuren in de coalitie ook
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: H. Coumans- hoofdredacteur.
A. Theunissen en H. Vermeulen-adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
©076-236911 Telex 54176.
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236452.
Sportredactie 076-236236.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850.
Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom.
Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen).
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550.
Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur.
Goes, Klokstraat 101100-28030.
Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, ©01140-13751.
Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14, ©01620-54957.
Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150.
Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal.
Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920.
Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910.
Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur
Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen:
24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar.
Bij automatische betaling geldt een korting van j 1,- per maand,
1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W.
Voor post-toezending geldt een toeslag.
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Lezersservice:
Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur
en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911
rfinkrplfitipq'
Postgiro 1114111 ABN rek. 520538447.
NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738.
Door Frans van Mourik
HALF MEI presenteerden
het Centrum voor Studies
van het Hoger Onderwijs
Beleid (CSHOB) van Uni
versiteit Twente en de
Stichting Centrum voor
Onderwi j sonderzoek
(SCO) in Amsterdam een
onderzoek, waaruit bleek
dat de tweefasen-struc-
tuur op de universiteiten
een flop is.
Onmiddellijk haastten de po
litici van CDA en PvdA zich
te verklaren, dat ze dit altijd
al gevreesd hadden, de VVD
bleek monddood omdat de
kennelijk enige onderwijs-
specialist in het Midden-Oos
ten vertoefde en de universi
teiten legden alle schuld bij
minister Deetman.
En de minister? Die zweeg
in alle talen en liet een
woordvoerder meedelen, dat
zijn reactie pas rond de zomer
verwacht kan worden. Hij
moet nog studeren op de voor
hem vervelende uitkomsten
van het onderzoek.
In universitaire kring cir
culeert het niet van boosaar
digheid gespeende grapje, dat
de minister dat tijdstip heeft
uitgekozen om er zeker van te
zijn dat hij niet wordt tegen
gesproken. Onderzoekers en
universiteiten hebben dan
tenslotte vakantie.
Omdat je minister Deet
man zeker geen moed kunt
ontzeggen, is dat een flauwe
veronderstelling. Er moet wat
anders aan de hand zijn. Dat
de minister niet onmiddellijk
zou kunnen reageren is overi
gens even flauw. Hij is gedu
rende de twee jaar, dat het
onderzoek liep, nauwkeurig
Minister Deetman moet nog even nadenken.
fotodestem/johanvangurp
op de hoogte gehouden. Een
van zijn topambtenaren zat
namelijk in de begeleidings
groep, die onder meer tekende
voor de toch weinig opge
wekte aanbeveling, dat de
minister maar eens moest na
gaan of die eerste fase wel op
vier jaar gehouden moest
worden.
Blijft dus de vraag,
waarom zwijgt de minister.
Hij is tenslotte bij de teloor
gang van de tweefasen-struc
tuur ten nauwste betrokken.
Een bescheiden lesje onder-
wijshistorie maakt dat duide
lijk.
Het onderzoek werd in op
dracht van minister Deetman
verricht. Door twee instituten
die hun sporen op onderzoek
sterrein inmiddels hebben
verdiend. Deetman loste
daarmee de belofte in van een
van zijn illustere voorgan
gers, Arie Pais, die in 1981 de
wens van de Tweede Kamer
moest honoreren om de in
voering van de tweede fase te
laten evalueren.
Want de nota van minister
Pais, 'Hoger Onderwijs voor
velen' mocht dan viel de over
tuiging uitstralen van de ze
geningen van het nieuwe sys
teem, helemaal gerust was de
Kamer er toen al niet op. Het
klonk allemaal te goed: stu
denten sneller en beter door
de eerste fase, na vier of
maximaal zes jaar doctoraal-,
examen en vervolgens 40 pro
cent van de veelbelovende
wetenschappers door naar de
tweede fase. Voor de kroon op
het werk dus.
Die kroon op het werk
blijkt een feestmuts met nep-
juweel te zijn geworden.
Maar dat kun je niet geheel
op conto van minister Pais-
schuiven. Ook al mag je hem
wel een overdreven opti
misme toedichten. Maar Pais
is tenslotte van huis uit een
econoom en die plegen in hun
voorspellingen wel vaker
ruimdenkend te zijn.
In de nota van Pais was in
ieder geval een doorstroom-
percentage van 40 procent
voorzien ofwel 10810 plaatsen.
In de Nota Beiaard knabbelde
minister Deetman daar van
wege de chronische pijn in
zijn portemonnee al de helft
vanaf en er bleven er slechts
5000 plaatsen over.
En nu blijkt Deetmans no
bele ros Beiaard ook die al
halflege zak haver niet te
verdienen, want er stroomt,
door gebrek aan plaatsen
slechts 12 procent door. Onder
meer door een onduidelijk
want zich steeds wijzigend
beleid. Minister Deetman
slaagde erin om tijdens zijn
bewind ten aanzien van onge
veer alle opleidingsvormen in
de tweede fase regelmatig
nieuwe standpunten in te ne
men. En de universiteiten lie
ten zich, conform de denk
trant van dit kabinet, bij het
opzetten van opleidingen in
de tweede fase, in hoge mate
leiden door het arbeids
marktprincipe.
Overigens is het ook in de
eerste fase kommer en kwel.
Niet meer kwaliteit, geen ho
ger studierendement en niet
meer afgestudeerden. Inte
gendeel. De studenten blijken
de volle zes jaar nodig te heb
ben om zich door te hoge stu
dielast te ploegen. En dat de
studieduur bekort zou wor
den, was een fopspeen. De re
gel luidt nu eenmaal zes jaar
en anders eraf en dus moeten
die studenten wel sneller stu
deren.
De minister behoort, histo
risch gezien, dus tot de
smaakmakers van deze te
leurstellende ontwikkeling in
het wetenschappelijk onder
wijs. Hij zal op korte termijn
voor zichzelf, de Kamer en
het onderwijsveld twee vra
gen moeten beantwoorden.
In de eerste plaats die van
de begeleidingscommissie of
je de eerste fase niet beter toe
moet rusten nu de tweede
fase zo jammerlijk achter
blijft. Want als de volwaar
dige wetenschappers niet uit
de tweede fase komen, zullen
ze in de eerste fase moeten
worden opgeleid. Een of twee
fasen, dat is de vraag.
De tweede vraag is, wat de
bewindsman nu eigenlijk wil
met een door hem en de Ka
mer zozeer gewenst onder
zoek. Gaat dat beleidsmatig
vrucht dragen of zal er niets
mee worden gedaan.
In dat verband dringt zich
onwillekeurig de vergelijking
op met een indertijd door de
Kamer gevraagd onderzoek
naar de kosten van de verzui
ling in het onderwijs. Dat on
derzoek, in dit geval van het
Instituut voor Onderzoek
de Overheidsuitgaven, werd
eerst zo uitgekleed door mi
nister Deetman, dat er van
alles uit bleek behalve wat de
verzuiling kostte. Vervolgens
werd het gebagatelliseerd
door zijn staatssecretaris Van
Leijenhorst en daarna restte
slechts vergetelheid.
In wetenschappelijke kring
wordt nu gevreesd, dat het
onderzoek naar de tweefa
sen-structuur na wat sput-
terwerk in de Kamer even
eens maximaal de status 'bu
reaulade' zal kunnen berei
ken. Dat het ministerie nu
geen commentaar geeft, zou
een aanwijzing kunnen zijn,
dat er door ambtenaren drif
tig wordt gespeurd naar fou
ten in het rekenwerk van
onderzoekers. Dan kan in de
zomer de minister of zijn
rechterhand, topambtenaar
In 't Veld losjes meedelen dat
de onderzoekers van de ver
keerde veronderstellingen
zijn uitgegaan. En dat de uit-
komsten en verwachtingen
dus te somber zijn.
En vervolgens kan dan
heel in- de stijl van premier
Lubbers meegedeeld worden
'dat we straks zullen ontdek
ken dat we in 1987 te pessi
mistisch zijn geweest'. Daar
mee kunnen de rimpels, die
door dit onderzoek veroor
zaakt zijn, worden glad
streken. En tegen de tijd, dat
blijkt dat de tweede fase in
derdaad geflopt is, is iedereen
al lang weer vergeten dat
een onderzoek is geweest. Zou
dat de bedoeling zijn, dan kan
de minister maar beter
ven zwijgen.
Door Roger Simons
DE TWEEDE week van de
Britse politieke campagnes
met het oog op de parle
mentsverkiezingen van 11
juni begon in de weten
schap dat de socialistische
partij veld wint.
De conservatieven gaan ach
teruit en de Alliantie van li
beralen en sociaal-democra
ten blijkt niet op te schieten.
Alle waarnemers zijn van
oordeel, dat Labourleider Neil
Kinnock en zijn medewerkers
de eerste campagneweek heb
ben gewonnen en dat zij lang
zaam maar zeker meer kie
zers beinvloeden.
Volgens de jongste opinie
peilingen is de conservatieve
voorsprong op Labour en de
Alliantie van liberalen en so
ciaal-democraten inderdaad
kleiner geworden.
Iedereen kent de belang
rijkste oorzaken hiervan. Op
de tv, een van de belangrijk
ste campagnemiddelen, komt
Neil Kinnock veel beter over
dan Maggie Thatcher. Hij is
ook een stuk sympathieker
dan de conservatieve partij-
leidster, die bij de Britse Jan
Modaal aanhoudend meer ge
voelens van sterke afkeer be
gint op te wekken.
Maggie Thatcher - fotoanp
Kinnocks campagne is
warmer en veel menselijker
dan die van Thatcher. De La
bourleider richt zich ook meer
tot de drie miljoen jonge Brit
ten, die op 11 juni voor het
eerst mogen deelnemen aan
parlementsverkiezingen. Vol
gens de conservatieven staat
hij zwak in de schoenen wat
Groot-Brittanniës defensie
met kernwapens betreft,
maar dit schijnt Jan Modaal
niet veel te kunnen schelen.
De sterke Britse anti-nu
cleaire fractie is trouwens ze
ker niet Thatcher-gezind.
De premier slaat bovendien
een bijzonder slecht figuur op
het gebied van onderwijs,
werkverschaffing, de toene
mende misdadigheid en so
ciale voorzorg.
Thatcher krijgt ook ruzie
met de gewone man omdat zij
toch verkiezingen heeft uitge
schreven in plaats van daar
mee nog een poosje te wach
ten, want zij had nog een vol
jaar de tijd. De verkiezings
campagnes worden voor het
grootste deel uitgevochten op
de tv; daardoor komt het dat
tijdelijk erg veel populaire
programma's 's avonds niet
kunnen worden uitgezonden.
Jan Modaal vindt dit een
schande en hij zint op wraak.
De schuldige hoeft hij niet ver
te zoeken: dat is Margaret
Thatcher, die niet eens wilde
wachten om verkiezingen uit
te schrijven en die nu in oer-
vervelende tv-programma's
telkens opnieuw de kleuter
onderwijzeres uithangt en
doet alsof zij alleen precies
weet wat hij nodig heeft. De
wraak van Jan Modaal zou
Thatcher het verlies van heel
wat Lagerhuiszetels kunnen
kosten.
Neil Kinnock
Maar de huidige parlemen
taire meerderheid van de
Britse regeringspartij be
draagt 137 zetels. Er is een
conservatief verlies van zo'n
67 zetels nodig om Thatcher te
beroven van haar absolute
meerderheid. Zij kan dus wel
tegen een stootje, en dat is
momenteel nog steeds haar
grote sterkte.
Toch dreigt er gevaar, want
volgens een opiniepeiling voor
rekening van het programma
'Weekend World' van de
Britse commerciële tv boekt
Labour al voorsprong in 60
'marginale' kiesdistricten,
waar zowel de conservatieve
als de socialistische kandida
ten maar bij 't walletje langs
kunnen overwinnen.
Op grond van het toene
mende socialistische opti
misme en de mislukking van
hun eerste campagneweek
proberen de Britse conserva
tieven nu van hun partijled-
ster een echter superster
maken.
Zij lanceerden een videoca-
sette die Maggie Thatcher,
onder begeleiding van een
nieuw deuntje, gecomponeerd
door Andrew 'Evita en Cats'
Lloyd Webber, schaamteloos
voorstelt als „de grootste
sinds Churchill."
De Britse
premier treedt uit deze video
collage naar voren als
echte patriot en internatio
nale staatsvrouwe van het
beste kaliber.
Kinnocks wrevelige reactie
hierop is dat Thatcher en
conservatieven het altijd
overigens geheel ten onrechte
verkondigen, dat zij de e
goede patriotten zijn. De con
servatieve partij verkoopt de
muziek die bij deze 'P M Vi
deo' hoort op een apart bandje
voor 1,40 pond. Premier That
cher zei zondagmiddag al op
de radio, dat zij Lloyd Web
bers jongste muzikale oeuvre
'geweldig' vindt.
Door Thom Meens
DE EERSTE winst is voor de
vakbonden voor overheidsperso
neel. Ze hebben van de advies-
en arbitragecommissie Albeda op
een groot aantal punten gelijk
gekregen in het geschil dat ze
hebben met minister Van Dijk
van Binnenlandse Zaken over de
arbeidsvoorwaarden voor het
overheidspersoneel.
Albeda vindt dat Van Dijk bereid
moet zijn tot een goed gesprek met de
bonden, tot echte onderhandelingen.
De invulling daarvan heeft de com
missie niet vastgelegd, het ging im
mers maar om een advies en niet om
bindende arbitrage.
Van bindende arbitrage wilde het
kabinet niets weten. Volgens minis
ter Van Dijk en premier Lubbers
was het daarvoor nog te vroeg. „Er is
nog onderhandelingsruimte", zei
Lubbers nog niet zo lang geleden op
zijn wekelijkse persconferentie.
Maar ook als die er niet was ge
weest, zou het kabinet geen arbitrage
hebben aanvaard. Arbitrage bete
kent immers dat het kabinet geen
grip meer heeft op de miljoenen die
nu nog door Ruding en Van Dijk zo
nauwlettend worden bewaakt.
Daarom is het deze keer net als vorig
jaar weer bij advies gebleven.
Volgens dat advies moet Van Dijk
de bonden opnieuw om de tafel roe
pen om te praten over het aanbod dat
minister De Koning heeft gedaan.
Die bood de bonden 795 miljoen gul
den voor verbetering van de arbeids
voorwaarden in 1987 en 1988. Later
werd dat bod door De Koning inge
trokken en kwam het kabinet terug
op zijn oude bod van 270 miljoen voor
1987.
Commissievoorzitter Albeda
fotoanp
Albeda vindt dat een oneerlijke
manier van zaken doen. Pas als de
bonden laten weten dat ze 795 mil
joen onaanvaardbaar vinden, mag
het kabinet een ander bod doen. Zo
werkt dat op de markt en zo moet het
ook werken in het overleg tussen ka
binet en bonden.
Voor de bonden is die uitspraak
een steun in de rug in hun strijd met
de minister, maar het valt te betwij
felen of ze ook maar één cent beter
worden van het oordeel van Albeda.
Want het ligt voor de hand dat de
ambtenaren niet tevreden zullen zijn
met 795 miljoen gulden voor twee
jaar. Ze wilden aanvankelijk 1,3 mil
jard voor één jaar. Later zakte dat
naar 900 miljoen voor 1987, maar ook
dan blijft het gat tussen het aanbod
van het kabinet en de wensen van de
bonden gigantisch.
De bonden zijn door deze uit
spraak van Albeda dan ook behoor
lijk voor het blok gezet. Als ze niet
akkoord gaan met 795 miljoen gulden
weten ze wat de gevolgen zijn: dan
grijpt het kabinet zijn kans en gaat
terug naar het oude bod van 270 mil
joen. Meer kan Bruin op dit moment
niet trekken vindt het kabinet. Van
Dijk liet dinsdag zelfs weten dat de
overheid, ware ze een gewoon be
drijf, allang failliet zou zijn.
Feitelijk laat het advies van Al
beda de bonden dan ook geen speel
ruimte. Het wordt slikken of stikken:
de in hun ogen schamele 795 miljoen
voor twee jaar of de fooi van 270 mil
joen voor één jaar en dan maar af
wachten of je volgend jaar meer uit
de ruif krijgt.
Dat laatste lijkt twijfelachtig. Het
kabinet voorziet voor 1988 fikse te
genvallers. Om de koopkracht op peil
te houden moeten dan flinke offers
worden gebracht. Het zou psycholo
gisch uiterst onverstandig zijn om
juist in zo'n jaar het eigen overheids
personeel wat extra's toe te stoppen.
Het is duidelijk. De bonden hebben
weinig keus. Ze moeten dit jaar de
maximale winst proberen binnen te
halen. In dat opzicht moet de uit
spraak van Albeda ze koud op het lijf
zijn gevallen.
De lessen in wellevendheid die de
commissie in haar uitspraak geeft
zullen slechts een kleine pleister op
de wonde zijn. Want Albeda heeft
het kabinet behoorlijk de les gelezen,
al moet gezegd dat hij ook de bonden
niet heeft gespaard. „Onderhandelen
Minister Van Dijk
- fotodestem/johanvangurp
doe je met zijn tweeën" vatte de oud
minister en arbeidsdeskundige bij
uitstek het later samen.
Het kabinet heeft nu twee moge
lijkheden. De ene is dat het net als
vorig jaar voorbij gaat aan het ad
vies en de arbeidsvoorwaarden als
nog eenzijdig vaststelt. Dat is in 1986
ook gebeurd. Het kabinet nam toen
alleen de verhoging over van het va
kantiegeld van 7,5 naar 8 procent.
De andere mogelijkheid is dat het
kabinet alsnog een nieuwe gespreks
ronde inlast met als inzet de omstre
den 795 miljoen gulden van De Ko
ning. Dan voldoet het aan het advies
van Albeda en dat beetje fatsoen is
toch wel het minste wat je van de re
gering mag verwachten. Van Dijk
zelf lijkt desondanks weinig te voe;
len voor deze laatste oplossing. Hj
vindt een nieuwe gespreksronde
basis van 795 miljoen gulden zinloos,
Van een kale kip kun je nu eenmaal
toch geen veren plukken, is zijn stel
ling.
Het ligt dus voor de hand dat het
kabinet uiteindelijk zal vasthoud®
aan zijn eigen bod van 270 miljoen
gulden voor 1987. Gaan de bonden
daarmee niet akkoord dan zal het
kabinet de arbeidsvoorwaarden op
nieuw eenzijdig vaststellen. Albeda
heeft dan voor niets gewerkt.
Een nieuw gesprek met de bond®
zou daarentegen wel recht doen aan
de uitspraak van Albeda, maar ove
rigens weinig opleveren. Want beide
partijen willen het liefst zo snel mo;
gelijk afstand nemen van het b®
van 795 miljoen gulden. De bonde»
omdat ze het absurd laag vinden, he-
kabinet omdat het 't bod onverant
woord hoog vindt.
Zo'n nieuw gesprek zou dus slechts
voor de schijn zijn en uiteindelijk
ook uitmonden in 270 miljoen guide"
voor 1987 en geen cent meer. Omdat
dat geld vrijwel geheel opgaat
een eenmalige verlaging van
VUT-leeftijd en aan scholing is
voor de bonden onvoldoende. Juis'
daarom zijn ze naar Albeda gestapt
De cirkel is rond. De bonden hek'
ben het gelijk aan hun kant, het ka
binet heeft de macht en de centen.
Het woord is nu aan de Twee*
Kamer. Die roept immers al jaret
dat er een betere overlegstructu®
moet komen voor bonden en kabinet
De hele gang van zaken rond de ad
viezen van de commissie Albe®
heeft eens te meer bewezen dat h®
niet bij roepen moet blijven.
ALMERE (ANP) - E
vrij plotselinge si
opgetreden in de vra
volkstuinen.
Vermoedelijk zijn me
er eventueel belar
voor hebben, terughou
worden omdat ze zie
maken over de kwal
het geteelde produkt e
lieubesef.
Dit heeft de directe:
Aan de ene kant gaa
om de doelmatigheii
subsidies. Aan de ar
gingen, die in het re
overschrijden.
Dat zei de plaatsven
directeur generaal
rijksbegroting van het i
rie van Financiën drs,
van Maanen tijdens het
sium 'Subsidie in revisi,
De laatste 15 jaar
subsidies een steeds gre
van de overheidsuitga
de periode 1970 tot 1985
totale subsidie-uitgav
groeid van 17 tot 34 proc
het totaal van de overl
stedingen. De groei van
gaven aan subsidies noe
Maanen typerend voor
bouw van de verzorging
In geld uitgedrukt zi;
periode 1970-1985 de si
uitgaven gegroeid van
jard tot 37,8 miljard gu
15 jaar betekent dat zevi
Van Maanen wijst
de meeste subsidieree
maar door een klein d
de bevolking worden g
Subsidies hebben zo ee
belang voor een kleine i
IJMUIDEN (ANP)
Scheepshypotheekba
bank het faillisseme
schappen van de Wijs
ROTTERDAM (ANP
ziekenfondsen hoevt
reageerbuisbevruchti
vitro fertilisatie ofwt
niet te vergoeden.
Het besluit van staatsse
Dees van volksgezond!)
deze behandeling niet
ziekenfondspakket op te
is niet in strijd met de
fondswet en het daarop
seerde verstrekkingen!*
Dit heeft de president
Rotterdamse rechtban
paald in een kort geding
bet marktmechanisme i
de. De organisatie was
weging in dat er een ve
de gezondheidszorg m
nieuwe zakelijkheid' wc
Op zich een gedachte,
wel bij de manier waai
moeten bereiken menig
Plaatst. Premier Lubber
dat deed. Hoewel Lubb
over de voorstellen, kle
bezwaar aan. Als alle me
als in de eindrapportage
'nkomens er ongeveer v
9evoelig te zijn voor de
Werd. Het invullen van
beginnen, dan nadat di
den zijn geëlimineerd.
Dat uitspraken van pc
Jbaar weer eens geblekt
de tandartshulp voor vc
schrappen en een eigei
Weren, maar het wil oo
verhogen. Over een nic
yezonden en zieken, tui
"ouden, is nog met get
Tier Lubbers die tijdens
'«en zweeg over de inde
Geconstateerd moet
™oord voorschot heeft c
oommissie Dekker. Lub
aten leiden door pure t
ne'draagkrachtprincipe
En over marktmechai
"et zich kunnen veroorl
e niaken en tegelijkertij
voor meer geld! Zelfs za
Kabinet niet.