CDA boos op WD Een of twee fasen, dat is de vraag Labour wint terrein in Britse verkiezingscampagne Ambtenaren winnen eerste ronde maar niet de wedstrijd topa: 4Ve: Schuld* faillisse van Wi DE STEM Onverantv DE STEM ACHTERGROND VRIJDAG 29 MEI 1987 .DESTEM- VERDWIJNT EEN ZOZEER GEWENST ONDERZOEK IN DE BUREAULA ADVIES COMMISSIE ALBEDA ZET OOK DE VAKBONDEN VOOR HET BLOK DEN HAAG - Ht gewikkelde stels moet het stelsel omvang moet woi Ziekenfonds 1 IVF niet te vergoe een van de conclu TS DE STEM E Door Jan Greyn DE GEZICHTEN van veel CDA-kamerleden stonden woensdagavond op zwaar onweer. Enkele tellen eer der had de WD vriend (CDA) en vijand (PvdA) overvallen met een stem vóór de motie van de PvdA'er Meijer. Meijer vroeg het kabinet de cij fers van het Centraal Planbureau (CPB) open baar te maken. Die sombere cijfers over nau welijks dalende werkloosheid worden overal druk bespro ken, alle kranten hebben er over volgestaan maar het parlement mag niets weten, was de redenering van Meijer. Vaak hebben dit soort kamer debat es een voorspelbare af loop; de regeringspartijen scharen zich eensgezind ach ter het kabinet en het praatje van de oppositie is enkel goed voor de annalen. Dat was woensdagavond even anders. Min of meer triomfantelijk kwam Voorhoeve vertellen dat le premier hem en de zij nen niet had overtuigd. Lub bers probeerde - politiek han dig als hij is - zijn vice-pre- mier De Korte nog snel de schuld in de schoenen te schuiven door eraan te herin neren dat deze WD-minister verantwoordelijk is voor de cijfers van het CPB. Maar de daad was gesteld: het ging om een officieel ver zoek en het werd een politiek feit. Ook al probeerde fractie voorzitter Voorhoeve later op de avond zijn ferme stand punt af te zwakken. De schade in de coalitie was aan gericht. De vraag is nu hoe veel tijd CDA en WD krijgen om de schade te herstellen. De afgelopen weken en maanden zijn namelijk al wat scheurtjes opgetreden die overigens niet allemaal even zichtbaar zijn. De scheur van daags voor Hemelvaart is echter van ver te zien. Joris Voorhoeve was het ook die enkele weken geleden al tijdens het congres van zijri partij aankondigde dat er veranderingen moeten wor den aangebracht in het re geerakkoord van CDA en WD. Hij moet toen al op de hoogte zijn geweest van de sombere voorspellingen van het CPB dat nog maar uitgaat van een uiterst geringe groei van 1 dat betekent ook te genvallers bij de bestrijding van de werkloosheid. CDA-minister Ruding ont kende de noodzaak van bij stellingen en al helemaal de mogelijkheid van lastenver lichting waarvoor Voorhoeve - en in mindere mate minister De Korte - warme pleidooien hielden. Niettemin begonnen ook in CDA-kring lieden te roepen om aanpassingen van het regeerakkoord. Zoals fractieleider Bert de Vries en minister Brinkman van WVC. „Onterecht," zei Lubbers woensdagavond laat over de standpunten van deze twee partijgenoten. Hij had het er met Ruding over gehad en die vond aanpassingen maar niks en niet nodig. De Vries en Brinkman hadden beter hun mond kunnen houden, vond de premier. Hij mompelde nog dat 'ze' het zo waarschijnlijk ook niet bedoeld hebben, want hij kan onenigheid in eigen kring al helemaal niet gebrui ken. Als er geen aanpassingen worden doorgevoerd in het beleid van het kabinet ten aanzien van zware kwesties als de werkloosheid voorziet het CPB - zo blijkt uit de woensdagvond snel open baargemaakte cijfers, De Korte had geen twee minuten nodig om 'ja' te zeggen tegen publikatie - trieste ontwikke lingen. Het CPB ziet wat in lastenverlichting (zoals Voor hoeve in Leeuwarden!) want daarmee kunnen de laagste inkomens hun koopkracht be houden en werkgevers de loonkosten drukken. Die las tenverlichting kan bijvoor beeld ontstaan door enkele so ciale premies niet te verho gen. Het moet Lubbers zeer heb ben geërgerd dat Voorhoeve zijn wensen koppelde aan de (nog geheime) cijfers van het CPB. Die wensen stemden na melijk bijna precies overeen met de CPB-mening. Toch houdt Lubbers staande dat niet hij het was die openbaar making tegenhield, maar juist WD-minister De Korte. Lubbers riep woensdag avond nog een andere 'tegen spraak in zich' (om in zijn eigen taal te spreken) op. Te gen diverse publiciteitsmedia heeft hij hardnekkig ver klaard dat het helemaal niet slecht hoeft te gaan met de economie. „Want daar zijn we zelf bij," zei Lubbers, daaraan in een adem toevoegend dat iedereen wel moest weten hij het zelf was geweest die drie maanden geleden al in het ka binet had laten discussiëren over de sombere vooruitzich ten. Lubbers toverde daarmee zijn dagenlange ontkenning van somberte in een handom draai om in een bevestiging van de toch teleurstellende economische vooruitzichten. Het CPB geeft in zijn voor spellingen geen kant en klare cijfers over de werkloosheid. Dat kan niet volgens het CPB vanwege het ontbreken van enkele belangrijke gegevens over deeltijdwerkers en de juiste werkloosheid. Het CPB concludeert wel dat het stre ven van het kabinet om in 1990 200.000 werklozen te heb ben (dat zou volgens de hui dige formuleringen voor werkloosheid moeten uitko men op 500.000 werklozen in 1990) niet gehaald zal worden. Het kabinet zal komende dinsdag een beroep doen op werkgevers en werknemers in het voorjaarsoverleg om mee te werken aan het halen van de doelstellingen op het ge bied van werkloosheid en te rugdringing van het over heidstekort. Probleem is dat werkgevers en werknemers de scheuren in de coalitie ook Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans- hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen-adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. ©076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, ©01140-13751. Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, ©01620-54957. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van j 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 rfinkrplfitipq' Postgiro 1114111 ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Frans van Mourik HALF MEI presenteerden het Centrum voor Studies van het Hoger Onderwijs Beleid (CSHOB) van Uni versiteit Twente en de Stichting Centrum voor Onderwi j sonderzoek (SCO) in Amsterdam een onderzoek, waaruit bleek dat de tweefasen-struc- tuur op de universiteiten een flop is. Onmiddellijk haastten de po litici van CDA en PvdA zich te verklaren, dat ze dit altijd al gevreesd hadden, de VVD bleek monddood omdat de kennelijk enige onderwijs- specialist in het Midden-Oos ten vertoefde en de universi teiten legden alle schuld bij minister Deetman. En de minister? Die zweeg in alle talen en liet een woordvoerder meedelen, dat zijn reactie pas rond de zomer verwacht kan worden. Hij moet nog studeren op de voor hem vervelende uitkomsten van het onderzoek. In universitaire kring cir culeert het niet van boosaar digheid gespeende grapje, dat de minister dat tijdstip heeft uitgekozen om er zeker van te zijn dat hij niet wordt tegen gesproken. Onderzoekers en universiteiten hebben dan tenslotte vakantie. Omdat je minister Deet man zeker geen moed kunt ontzeggen, is dat een flauwe veronderstelling. Er moet wat anders aan de hand zijn. Dat de minister niet onmiddellijk zou kunnen reageren is overi gens even flauw. Hij is gedu rende de twee jaar, dat het onderzoek liep, nauwkeurig Minister Deetman moet nog even nadenken. fotodestem/johanvangurp op de hoogte gehouden. Een van zijn topambtenaren zat namelijk in de begeleidings groep, die onder meer tekende voor de toch weinig opge wekte aanbeveling, dat de minister maar eens moest na gaan of die eerste fase wel op vier jaar gehouden moest worden. Blijft dus de vraag, waarom zwijgt de minister. Hij is tenslotte bij de teloor gang van de tweefasen-struc tuur ten nauwste betrokken. Een bescheiden lesje onder- wijshistorie maakt dat duide lijk. Het onderzoek werd in op dracht van minister Deetman verricht. Door twee instituten die hun sporen op onderzoek sterrein inmiddels hebben verdiend. Deetman loste daarmee de belofte in van een van zijn illustere voorgan gers, Arie Pais, die in 1981 de wens van de Tweede Kamer moest honoreren om de in voering van de tweede fase te laten evalueren. Want de nota van minister Pais, 'Hoger Onderwijs voor velen' mocht dan viel de over tuiging uitstralen van de ze geningen van het nieuwe sys teem, helemaal gerust was de Kamer er toen al niet op. Het klonk allemaal te goed: stu denten sneller en beter door de eerste fase, na vier of maximaal zes jaar doctoraal-, examen en vervolgens 40 pro cent van de veelbelovende wetenschappers door naar de tweede fase. Voor de kroon op het werk dus. Die kroon op het werk blijkt een feestmuts met nep- juweel te zijn geworden. Maar dat kun je niet geheel op conto van minister Pais- schuiven. Ook al mag je hem wel een overdreven opti misme toedichten. Maar Pais is tenslotte van huis uit een econoom en die plegen in hun voorspellingen wel vaker ruimdenkend te zijn. In de nota van Pais was in ieder geval een doorstroom- percentage van 40 procent voorzien ofwel 10810 plaatsen. In de Nota Beiaard knabbelde minister Deetman daar van wege de chronische pijn in zijn portemonnee al de helft vanaf en er bleven er slechts 5000 plaatsen over. En nu blijkt Deetmans no bele ros Beiaard ook die al halflege zak haver niet te verdienen, want er stroomt, door gebrek aan plaatsen slechts 12 procent door. Onder meer door een onduidelijk want zich steeds wijzigend beleid. Minister Deetman slaagde erin om tijdens zijn bewind ten aanzien van onge veer alle opleidingsvormen in de tweede fase regelmatig nieuwe standpunten in te ne men. En de universiteiten lie ten zich, conform de denk trant van dit kabinet, bij het opzetten van opleidingen in de tweede fase, in hoge mate leiden door het arbeids marktprincipe. Overigens is het ook in de eerste fase kommer en kwel. Niet meer kwaliteit, geen ho ger studierendement en niet meer afgestudeerden. Inte gendeel. De studenten blijken de volle zes jaar nodig te heb ben om zich door te hoge stu dielast te ploegen. En dat de studieduur bekort zou wor den, was een fopspeen. De re gel luidt nu eenmaal zes jaar en anders eraf en dus moeten die studenten wel sneller stu deren. De minister behoort, histo risch gezien, dus tot de smaakmakers van deze te leurstellende ontwikkeling in het wetenschappelijk onder wijs. Hij zal op korte termijn voor zichzelf, de Kamer en het onderwijsveld twee vra gen moeten beantwoorden. In de eerste plaats die van de begeleidingscommissie of je de eerste fase niet beter toe moet rusten nu de tweede fase zo jammerlijk achter blijft. Want als de volwaar dige wetenschappers niet uit de tweede fase komen, zullen ze in de eerste fase moeten worden opgeleid. Een of twee fasen, dat is de vraag. De tweede vraag is, wat de bewindsman nu eigenlijk wil met een door hem en de Ka mer zozeer gewenst onder zoek. Gaat dat beleidsmatig vrucht dragen of zal er niets mee worden gedaan. In dat verband dringt zich onwillekeurig de vergelijking op met een indertijd door de Kamer gevraagd onderzoek naar de kosten van de verzui ling in het onderwijs. Dat on derzoek, in dit geval van het Instituut voor Onderzoek de Overheidsuitgaven, werd eerst zo uitgekleed door mi nister Deetman, dat er van alles uit bleek behalve wat de verzuiling kostte. Vervolgens werd het gebagatelliseerd door zijn staatssecretaris Van Leijenhorst en daarna restte slechts vergetelheid. In wetenschappelijke kring wordt nu gevreesd, dat het onderzoek naar de tweefa sen-structuur na wat sput- terwerk in de Kamer even eens maximaal de status 'bu reaulade' zal kunnen berei ken. Dat het ministerie nu geen commentaar geeft, zou een aanwijzing kunnen zijn, dat er door ambtenaren drif tig wordt gespeurd naar fou ten in het rekenwerk van onderzoekers. Dan kan in de zomer de minister of zijn rechterhand, topambtenaar In 't Veld losjes meedelen dat de onderzoekers van de ver keerde veronderstellingen zijn uitgegaan. En dat de uit- komsten en verwachtingen dus te somber zijn. En vervolgens kan dan heel in- de stijl van premier Lubbers meegedeeld worden 'dat we straks zullen ontdek ken dat we in 1987 te pessi mistisch zijn geweest'. Daar mee kunnen de rimpels, die door dit onderzoek veroor zaakt zijn, worden glad streken. En tegen de tijd, dat blijkt dat de tweede fase in derdaad geflopt is, is iedereen al lang weer vergeten dat een onderzoek is geweest. Zou dat de bedoeling zijn, dan kan de minister maar beter ven zwijgen. Door Roger Simons DE TWEEDE week van de Britse politieke campagnes met het oog op de parle mentsverkiezingen van 11 juni begon in de weten schap dat de socialistische partij veld wint. De conservatieven gaan ach teruit en de Alliantie van li beralen en sociaal-democra ten blijkt niet op te schieten. Alle waarnemers zijn van oordeel, dat Labourleider Neil Kinnock en zijn medewerkers de eerste campagneweek heb ben gewonnen en dat zij lang zaam maar zeker meer kie zers beinvloeden. Volgens de jongste opinie peilingen is de conservatieve voorsprong op Labour en de Alliantie van liberalen en so ciaal-democraten inderdaad kleiner geworden. Iedereen kent de belang rijkste oorzaken hiervan. Op de tv, een van de belangrijk ste campagnemiddelen, komt Neil Kinnock veel beter over dan Maggie Thatcher. Hij is ook een stuk sympathieker dan de conservatieve partij- leidster, die bij de Britse Jan Modaal aanhoudend meer ge voelens van sterke afkeer be gint op te wekken. Maggie Thatcher - fotoanp Kinnocks campagne is warmer en veel menselijker dan die van Thatcher. De La bourleider richt zich ook meer tot de drie miljoen jonge Brit ten, die op 11 juni voor het eerst mogen deelnemen aan parlementsverkiezingen. Vol gens de conservatieven staat hij zwak in de schoenen wat Groot-Brittanniës defensie met kernwapens betreft, maar dit schijnt Jan Modaal niet veel te kunnen schelen. De sterke Britse anti-nu cleaire fractie is trouwens ze ker niet Thatcher-gezind. De premier slaat bovendien een bijzonder slecht figuur op het gebied van onderwijs, werkverschaffing, de toene mende misdadigheid en so ciale voorzorg. Thatcher krijgt ook ruzie met de gewone man omdat zij toch verkiezingen heeft uitge schreven in plaats van daar mee nog een poosje te wach ten, want zij had nog een vol jaar de tijd. De verkiezings campagnes worden voor het grootste deel uitgevochten op de tv; daardoor komt het dat tijdelijk erg veel populaire programma's 's avonds niet kunnen worden uitgezonden. Jan Modaal vindt dit een schande en hij zint op wraak. De schuldige hoeft hij niet ver te zoeken: dat is Margaret Thatcher, die niet eens wilde wachten om verkiezingen uit te schrijven en die nu in oer- vervelende tv-programma's telkens opnieuw de kleuter onderwijzeres uithangt en doet alsof zij alleen precies weet wat hij nodig heeft. De wraak van Jan Modaal zou Thatcher het verlies van heel wat Lagerhuiszetels kunnen kosten. Neil Kinnock Maar de huidige parlemen taire meerderheid van de Britse regeringspartij be draagt 137 zetels. Er is een conservatief verlies van zo'n 67 zetels nodig om Thatcher te beroven van haar absolute meerderheid. Zij kan dus wel tegen een stootje, en dat is momenteel nog steeds haar grote sterkte. Toch dreigt er gevaar, want volgens een opiniepeiling voor rekening van het programma 'Weekend World' van de Britse commerciële tv boekt Labour al voorsprong in 60 'marginale' kiesdistricten, waar zowel de conservatieve als de socialistische kandida ten maar bij 't walletje langs kunnen overwinnen. Op grond van het toene mende socialistische opti misme en de mislukking van hun eerste campagneweek proberen de Britse conserva tieven nu van hun partijled- ster een echter superster maken. Zij lanceerden een videoca- sette die Maggie Thatcher, onder begeleiding van een nieuw deuntje, gecomponeerd door Andrew 'Evita en Cats' Lloyd Webber, schaamteloos voorstelt als „de grootste sinds Churchill." De Britse premier treedt uit deze video collage naar voren als echte patriot en internatio nale staatsvrouwe van het beste kaliber. Kinnocks wrevelige reactie hierop is dat Thatcher en conservatieven het altijd overigens geheel ten onrechte verkondigen, dat zij de e goede patriotten zijn. De con servatieve partij verkoopt de muziek die bij deze 'P M Vi deo' hoort op een apart bandje voor 1,40 pond. Premier That cher zei zondagmiddag al op de radio, dat zij Lloyd Web bers jongste muzikale oeuvre 'geweldig' vindt. Door Thom Meens DE EERSTE winst is voor de vakbonden voor overheidsperso neel. Ze hebben van de advies- en arbitragecommissie Albeda op een groot aantal punten gelijk gekregen in het geschil dat ze hebben met minister Van Dijk van Binnenlandse Zaken over de arbeidsvoorwaarden voor het overheidspersoneel. Albeda vindt dat Van Dijk bereid moet zijn tot een goed gesprek met de bonden, tot echte onderhandelingen. De invulling daarvan heeft de com missie niet vastgelegd, het ging im mers maar om een advies en niet om bindende arbitrage. Van bindende arbitrage wilde het kabinet niets weten. Volgens minis ter Van Dijk en premier Lubbers was het daarvoor nog te vroeg. „Er is nog onderhandelingsruimte", zei Lubbers nog niet zo lang geleden op zijn wekelijkse persconferentie. Maar ook als die er niet was ge weest, zou het kabinet geen arbitrage hebben aanvaard. Arbitrage bete kent immers dat het kabinet geen grip meer heeft op de miljoenen die nu nog door Ruding en Van Dijk zo nauwlettend worden bewaakt. Daarom is het deze keer net als vorig jaar weer bij advies gebleven. Volgens dat advies moet Van Dijk de bonden opnieuw om de tafel roe pen om te praten over het aanbod dat minister De Koning heeft gedaan. Die bood de bonden 795 miljoen gul den voor verbetering van de arbeids voorwaarden in 1987 en 1988. Later werd dat bod door De Koning inge trokken en kwam het kabinet terug op zijn oude bod van 270 miljoen voor 1987. Commissievoorzitter Albeda fotoanp Albeda vindt dat een oneerlijke manier van zaken doen. Pas als de bonden laten weten dat ze 795 mil joen onaanvaardbaar vinden, mag het kabinet een ander bod doen. Zo werkt dat op de markt en zo moet het ook werken in het overleg tussen ka binet en bonden. Voor de bonden is die uitspraak een steun in de rug in hun strijd met de minister, maar het valt te betwij felen of ze ook maar één cent beter worden van het oordeel van Albeda. Want het ligt voor de hand dat de ambtenaren niet tevreden zullen zijn met 795 miljoen gulden voor twee jaar. Ze wilden aanvankelijk 1,3 mil jard voor één jaar. Later zakte dat naar 900 miljoen voor 1987, maar ook dan blijft het gat tussen het aanbod van het kabinet en de wensen van de bonden gigantisch. De bonden zijn door deze uit spraak van Albeda dan ook behoor lijk voor het blok gezet. Als ze niet akkoord gaan met 795 miljoen gulden weten ze wat de gevolgen zijn: dan grijpt het kabinet zijn kans en gaat terug naar het oude bod van 270 mil joen. Meer kan Bruin op dit moment niet trekken vindt het kabinet. Van Dijk liet dinsdag zelfs weten dat de overheid, ware ze een gewoon be drijf, allang failliet zou zijn. Feitelijk laat het advies van Al beda de bonden dan ook geen speel ruimte. Het wordt slikken of stikken: de in hun ogen schamele 795 miljoen voor twee jaar of de fooi van 270 mil joen voor één jaar en dan maar af wachten of je volgend jaar meer uit de ruif krijgt. Dat laatste lijkt twijfelachtig. Het kabinet voorziet voor 1988 fikse te genvallers. Om de koopkracht op peil te houden moeten dan flinke offers worden gebracht. Het zou psycholo gisch uiterst onverstandig zijn om juist in zo'n jaar het eigen overheids personeel wat extra's toe te stoppen. Het is duidelijk. De bonden hebben weinig keus. Ze moeten dit jaar de maximale winst proberen binnen te halen. In dat opzicht moet de uit spraak van Albeda ze koud op het lijf zijn gevallen. De lessen in wellevendheid die de commissie in haar uitspraak geeft zullen slechts een kleine pleister op de wonde zijn. Want Albeda heeft het kabinet behoorlijk de les gelezen, al moet gezegd dat hij ook de bonden niet heeft gespaard. „Onderhandelen Minister Van Dijk - fotodestem/johanvangurp doe je met zijn tweeën" vatte de oud minister en arbeidsdeskundige bij uitstek het later samen. Het kabinet heeft nu twee moge lijkheden. De ene is dat het net als vorig jaar voorbij gaat aan het ad vies en de arbeidsvoorwaarden als nog eenzijdig vaststelt. Dat is in 1986 ook gebeurd. Het kabinet nam toen alleen de verhoging over van het va kantiegeld van 7,5 naar 8 procent. De andere mogelijkheid is dat het kabinet alsnog een nieuwe gespreks ronde inlast met als inzet de omstre den 795 miljoen gulden van De Ko ning. Dan voldoet het aan het advies van Albeda en dat beetje fatsoen is toch wel het minste wat je van de re gering mag verwachten. Van Dijk zelf lijkt desondanks weinig te voe; len voor deze laatste oplossing. Hj vindt een nieuwe gespreksronde basis van 795 miljoen gulden zinloos, Van een kale kip kun je nu eenmaal toch geen veren plukken, is zijn stel ling. Het ligt dus voor de hand dat het kabinet uiteindelijk zal vasthoud® aan zijn eigen bod van 270 miljoen gulden voor 1987. Gaan de bonden daarmee niet akkoord dan zal het kabinet de arbeidsvoorwaarden op nieuw eenzijdig vaststellen. Albeda heeft dan voor niets gewerkt. Een nieuw gesprek met de bond® zou daarentegen wel recht doen aan de uitspraak van Albeda, maar ove rigens weinig opleveren. Want beide partijen willen het liefst zo snel mo; gelijk afstand nemen van het b® van 795 miljoen gulden. De bonde» omdat ze het absurd laag vinden, he- kabinet omdat het 't bod onverant woord hoog vindt. Zo'n nieuw gesprek zou dus slechts voor de schijn zijn en uiteindelijk ook uitmonden in 270 miljoen guide" voor 1987 en geen cent meer. Omdat dat geld vrijwel geheel opgaat een eenmalige verlaging van VUT-leeftijd en aan scholing is voor de bonden onvoldoende. Juis' daarom zijn ze naar Albeda gestapt De cirkel is rond. De bonden hek' ben het gelijk aan hun kant, het ka binet heeft de macht en de centen. Het woord is nu aan de Twee* Kamer. Die roept immers al jaret dat er een betere overlegstructu® moet komen voor bonden en kabinet De hele gang van zaken rond de ad viezen van de commissie Albe® heeft eens te meer bewezen dat h® niet bij roepen moet blijven. ALMERE (ANP) - E vrij plotselinge si opgetreden in de vra volkstuinen. Vermoedelijk zijn me er eventueel belar voor hebben, terughou worden omdat ze zie maken over de kwal het geteelde produkt e lieubesef. Dit heeft de directe: Aan de ene kant gaa om de doelmatigheii subsidies. Aan de ar gingen, die in het re overschrijden. Dat zei de plaatsven directeur generaal rijksbegroting van het i rie van Financiën drs, van Maanen tijdens het sium 'Subsidie in revisi, De laatste 15 jaar subsidies een steeds gre van de overheidsuitga de periode 1970 tot 1985 totale subsidie-uitgav groeid van 17 tot 34 proc het totaal van de overl stedingen. De groei van gaven aan subsidies noe Maanen typerend voor bouw van de verzorging In geld uitgedrukt zi; periode 1970-1985 de si uitgaven gegroeid van jard tot 37,8 miljard gu 15 jaar betekent dat zevi Van Maanen wijst de meeste subsidieree maar door een klein d de bevolking worden g Subsidies hebben zo ee belang voor een kleine i IJMUIDEN (ANP) Scheepshypotheekba bank het faillisseme schappen van de Wijs ROTTERDAM (ANP ziekenfondsen hoevt reageerbuisbevruchti vitro fertilisatie ofwt niet te vergoeden. Het besluit van staatsse Dees van volksgezond!) deze behandeling niet ziekenfondspakket op te is niet in strijd met de fondswet en het daarop seerde verstrekkingen!* Dit heeft de president Rotterdamse rechtban paald in een kort geding bet marktmechanisme i de. De organisatie was weging in dat er een ve de gezondheidszorg m nieuwe zakelijkheid' wc Op zich een gedachte, wel bij de manier waai moeten bereiken menig Plaatst. Premier Lubber dat deed. Hoewel Lubb over de voorstellen, kle bezwaar aan. Als alle me als in de eindrapportage 'nkomens er ongeveer v 9evoelig te zijn voor de Werd. Het invullen van beginnen, dan nadat di den zijn geëlimineerd. Dat uitspraken van pc Jbaar weer eens geblekt de tandartshulp voor vc schrappen en een eigei Weren, maar het wil oo verhogen. Over een nic yezonden en zieken, tui "ouden, is nog met get Tier Lubbers die tijdens '«en zweeg over de inde Geconstateerd moet ™oord voorschot heeft c oommissie Dekker. Lub aten leiden door pure t ne'draagkrachtprincipe En over marktmechai "et zich kunnen veroorl e niaken en tegelijkertij voor meer geld! Zelfs za Kabinet niet.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2