)ELIJK MSTE .9% B.V. Waaien van Geest krijgt tegenwind )tskod; Mensenrechtenbeleid van Wereldraad beneden peil mi mis WEGWIJZER SKODA WIES STAELrMERKX: 'MEER DAN EENS MET WINDKRACHT TIEN' KRITIEK VAN DIRECTEUR BOURDEAUX VAN KESTON COLLEGE UIT BOEKEN BLADEN CHTIGING lelijk is elke nieuwe Skoda zomer-voordeel-cheque, vaarde van 500 harde de bijvoorbeeld of om uw :oals ons 3-Stappen-Plan aque van f500-besteed DANK U WEL DE STEM WOENSDAG 27 ME11987 tot 125% „JAMMER dat de bisschoppen het gesprek tot nu toe blijven blokkeren. Wij zullen alle mogelijke moeite blijven doen om met hen in gesprek te ko men en hen te vertellen wat ons beweegt." iteresseren nenkort n op tsdag toonzalen. A/ ontvangt u een deelnemersbewys. okletters invullen) ouder van bankrekeningnummer ropzegging machtiging aan Sufa, itterdam om van bovenvermelde >te éénmaal per 2 maanden f 10,- te e loterij "uw bankrekeningnummer de_ 19 T50 j>on 01608-12009 .00 uur. Zat. 09.00-14.00 uur) Door Jan Bouwmans Die belofte deed mevrouw Wies Stael-Merkx gedaan aan de ongeveer 12.000 bezoekers van de derde landelijke ma nifestatie van de Acht-Mei-Beweging (AMB) onlangs in Zwolle. Haar belofte kreeg groot ap plaus. Maar niet minder bijval oogste zij toen ze meteen erop liet volgen: „Hoe dan ook, de vernieuwingsbeweging gaat door. Zoals kardinaal Alfrink de bisschoppen al waar schuwde in Rome: De vernieu wingsbeweging gaat door, zo niet met, dan zonder de bis schoppen". 'Doorgaan' was ook de bood schap van de geloofsdoeken die aan de beweging zelf waren opgedragen. Het antwoord van mevr. Stael daarop: „Wij gaan door met de vernieuwingsge zinde krachten te bundelen. Gemakkelijk blijkt intussen onze opdracht niet: het waaien uitgelaten. Het uitgebreide rapport van de Vlaamse afde ling van de pauselijke commis sie voor gerechtigheid en vrede, dat er niet om liegt, zal deze Van Stalberg wel onbekend zijn of anders door hem, geheel in de stijl van zijn krant, wor den doodgezwegen omdat het niet past in het „onfeilbare" kerkbeeld. Acht-Mei ziet de nieuwe bui ook best hangen, gelet op de uitspraak: „Bij dit alles zullen we ons moeten oefenen om op een vruchtbare wijze met de onontkoombare conflicten om te gaan en op ef fectieve manier, waar nodig, te onderhandelen." Ondanks de voor de derde van de Geest krijgt tegenwind achtereenvolgende keer grote meer dan eens met wind- opkomst in Zwolle blijft toch Een van de talrijke geloofsdoeken op de Acht-Mei-manifestatie in Zwolle. - foto archief oe stem iTERHOUT, Bredaseweg 37-41, iom. bedrijf Faasen, STEENE tl, tel. 01150-12321. Garagebei kracht tien - van een deel van de kerkelijke overheid. Onbe grip, verdachtmakingen, harde veroordelingen zijn aan de orde van de dag. De Acht-Mei-Be weging heet gevaarlijk. De vernieuwing en noodzakelijke veranderingen ter wille van mensen moeten blijkbaar ge blokkeerd wordea Wij signale ren dat, maar we leggen ons er niet bij neer." Andermaal ap plaus van de volle IJsselhal. De grote klacht van de bis schoppen is momenteel de on duidelijkheid van de AMB. In Zwolle werd een korte inhou delijke schets van de beweging gegeven. „Geen gezeur over wie er wel mee mag doen en wie niet De eersten zullen de laatsten zijn: vrouwen die ach tergesteld zijn, mensen met het lijden van een echtscheiding achter de rug: kom mee! Vrou wen die van vrouwen houden, en mannen die lief zijn voor mannen: loop maar voorop! Geen gekibbel wie wel wat mag zeggen en wie niet, wie wel gezag heeft in Gods lieve naam en wie niet. Stamelend, sjouwend, zoekend - niemand heeft het laatste woord en nie mand met de absolute waar heid op zak - z'o gaan we op weg, houden we elkaar vast, halen we adem bij elkaar en trekken we weer door." Dé AMB lijkt zich echter met het actiepunt 'mensenrechten in de kerk' nieuwe narigheid op de hals te halen. Er gaat im mers de suggestie van uit dat het op dat punt in de kerk niet gesteld is zoals het hoort. In het oerconservatieve 'Katholiek Nieuwsblad' heeft ene Willem van Stalberg - achter deze schuilnaam gaat een scheld- kannonier in plaats van een journalist schuil - zich er ten minste al zeer ironisch over de vraag overeind of de Acht- Mei-Beweging het zal kunnen volhouden. Die vraag werd in Zwolle niet verdoezeld. Ze was het kernpunt van de discussie bijdrage van Dr. Walter God- dij n, emeritus-hoogleraar godsdienstsociologie van Til burg. Hij zette uiteen waarom recente lekenbewegingen als 'Open Kerk' en 'Platform' zijns inziens waren doodgelopen. Precies in de windstilte van eind 1981, toen de mislukking van de particuliere synode van de Nederlandse bisschoppen manifest was, is de kiem gelegd voor de lekenbeweging Ma- ri'enburgvereniging gelegd. Goddijn betoogde dat de tijd in ons land nu weer rijp is voor een georganiseerde en gestruc tureerde lekenbeweging in de katholieke kerk. Die weg wees hij de AMB. „Doen wij dit nu niet, dan is het alternatief dat de kerk een grote sekte wordt, weinig in staat tot zelfkritiek, met de neiging tot een soort uiterlijke spiritualiteit, zonder een ernstig nemen van de we tenschap en van de secularisa tie, met overdreven zorgen voor de laatste resten van geor ganiseerde confessionaliteit, en met een absolutistisch, exclu sief, autoriteit gezag in veelal disciplinaire kwesties waar door steeds meer creatieve ge lovigen het voor gezien hou den", aldus Goddijn. De Tilburgse oud-hoogleraar onderstreepte het belang van een nieuwe lekenorganisatie aan de hand van de relatie met wat hij de 'bisschoppen- nieuwe-stijl' noemde. De laat ste 15 tot 20 jaar is het volgens hem duidelijk geworden dat de bisschopsbenoemingen ge bruikt worden om een be paalde Vaticaanse strategie door te voeren; een strategie in dienst van een soort nieuwe or thodoxie, die tot vandaag wordt doorgevoerd. „Wij heb ben tijdens het Vaticaans con cilie en kort daarna ook in Ne derland niet alleen gewenst, maar ook werkelijk gedacht dat het centralisme van de kerk, met name van de Ro meinse Curie, kon worden her vormd", zei Goddijn die advi seerde realistisch te blijven want het nieuwe type bis schoppen is er. „Steek niet te veel energie in eindeloze, soms theologsich hoogstaande ge sprekken, maar leef, besta, delf waar je staat, in je eigen paro chiegemeenschap en geef ge lijktijdig informatie en draagt elkanders lasten." De nieuwe-type-bisschoppen hebben hun benoeming mede op grond van hun kritiek op tot dan toe gevoerd pastoraal be leid aanvaard. Gevolg daarvan is volgens Goddijn een geringe aanvaarding door priesters en gelovigen. Als reactie daar weer op gaat zo'n bisschop zich op overdreven wijze de tolk maken van opvattingen van een uiterst behoudende min derheid, gaat hij priesters, ge lovigen en theologen kwalifice ren als pausgetrouw of niet pausgetrouw, loyaal of niet- loyaal. Hij distantieert zich van zogenaamde kritische katholie ken, sommige hervormingsbe wegingen van vrouwen, van vrouwelijke religieuzen en van basisgroepen. Goddijn ging tenslotte in op de kwestie van de 'katholici teit', aangezien het kerkgezag noch de Mariënburgvereniging noch Acht-Mei als katholiek heeft willen erkennen. Het ka- tholiciteitsgehalte is onder de huidige Vaticaanse strategie een internationele zaak. Wat 'katholiek' is, zou men in een soort wereldkatechismus wil len vastleggen. Maar vooraf worden allerlei theologen in de wereld verdacht gemaakt. Er wordt al gesproken van een nieuwe integralistenstrijd zo als in het begin van deze eeuw door paus Pius X werd ingezet tegen de modernisten. Een van de laatste slachtoffers van het nieuwe integralisme is de Bra ziliaanse bevrijdingstheoloog Leonardo Boff geweest. De paus nam hem tegen de Curie in bescherming door kardinaal Gantin vorig jaar een brief aan 300 Braziliaanse bisschoppen te laten voorlezen met de bood schap dat ze door konden gaan met hun basisgemeenschappen. Boff concludeerde daaruit dat de bevrijdingstheologie voor taan door de hoogste autoritei ten gerespecteerd en met rust gelaten moest worden. Maar volgens sommige bronnen gaat de strijd tegen de bevrijdings theologie gewoon door, onder meer door een bepaalde poli tiek van bisschopsbenoemin gen in met name de zogeheten doctrinaire commissies. Goddijn trok de slotsom dat het niet aangaat alleen groe pen, die van bovenuit zijn ont staan onder leiding van bis schoppen en priesters, katho liek te noemen. De huidige hulpbisschop van Utrecht, mgr. dr. J. de Kok, schreef in zijn historische studie over het mo dernisme ook dat de integralis- tische campagne van de Ro meinse Curie aan het begin van deze eeuw in wezen niets had opgelost. „De herstelde rust en orde werd de rust van een kerkhof, van een oorlogskerk hof", aldus Goddijn. Het ging in Zwolle bepaald niet alleen over de interne ka tholieke perikelen. Er was van protestantse een inbreng die verdere discussie waard is. De hervormde godsdienstsociologe dr. Mady Thung stelde name lijk de vraag aan de orde of wij nog een boodschap hebben aan onze aarde. Zij liet zien dat juist niet-christenen de chris tenen waren voorgegaan in zorg voor de aarde, in het bou wen aan de wereld. Hebben christenen met hun schep- pingsgeloof dat de aarde aan de mensen is toevertrouwd, in onze dagen iets te bieden, iets bij te dragen aan het ombou wen van de aarde tot een hei ligdom voor Gods aangezicht? Bijvoorbeeld waar het gaat om de natuurwetenschappen en de technologie, vroeg Thung zich af. Voor alles vond ze het evi dent dat hiervoor operatiebases nodig zijn waarin alle christe nen samenwerken, want an ders schieten de krachten echt tekort. De natuurwetenschappen en de technologie bieden vele nieuwe mogelijkheden, maar de uitdaging is hoe er verant woordelijk mee om te gaan en ze onder controle te houdea Die uitdaging wordt tot nu toe grotendeels verwaarloosd of genegeerd. Natuurwetenschappers en technologen signaleren zelf - soms - milieurisico's of gevaren voor onrechtvaardige toepas singen van hun werk, maar ze hopen alleen maar dat anderen die gevaren opvangen: door wetgeving of door een goede publieke discussie. In de we tenschap en de techniek zelf zitten namelijk geen ethische overwegingen en geen grenzen ingebouwd. Grensverlegging, uitbreiding van kennis en kunde is juist hun doel. Via wetgeving kunnen wel grenzen en ethisch verantwoorde doel stellingen worden opgelegd. Maar wetgeving moet komen van regering en parlement en die zijn tegenwoodig alleen geïnteresseerd in wat goed is voor de economie. Een grensbepalende pu blieke discussie lijkt ook niet tot de mogelijkheden te beho ren omdat de belangrijkste vraag voor de hedendaagse cultuur niet meer is wat goed is en kwaad, maar wat vind ik fijn, wat dient de zelfontplooi ing en wat vergroot mijn vrij heid. Christenen moeten zich weer eens goed gaan realiseren dat vrijheid en zelfontplooiing al leen als hoogste goed in de cul tuur maar mager afsteken bij de dienstbaarheid die Christus als bestemming van de mens heeft voorgeleefd. Hetzelfde geldt voor een economie die doel in zichzelf is geworden. Dan komt vanzelf ook de vraag naar boven of alle vin dingen, of onze cultuur en onze economie nog wel in dienst staan van dat bouwen aan de wereld opdat die een heiligdom voor God wordt? Nee dus. Maar hoe dan om te gaan met wetenschap en technologie? Vanuit het bijbels scheppings- geloof zijn er normen die vooraf aan elke wetenschap en techniek opgelegd kunnen worden. Mady Thung lanceerde het volgende plan voor een grens- afbakenende publieke discus sie: „Hoe zou het zijn als we geen enkele wetenschappelijke vordering en geen enkele tech nologische vernieuwing meer zouden accepteren wanneer niet tevoren is aangetoond dat ze drie doeleinden dichterbij brengen: gerechtigheid, vrede en behoud van de schepping? Als we willen, kunnen we de samenleving, kunnen we de be sluitvormingsprocedures om trent wetenschappelijk en technologisch werk meer en meer zo inrichten dat die eis al tijd tevoren wordt gesteld. Dan rust de bewijslast dat ze ver antwoorde producten maken, op de natuurwetenschappers en technologen zelf en degenen die hun werk financieren. Wet geving en publieke discussie kunnen dat eisen, christenen kunnen daarop hameren." Politiek succes voor dit ac tieplan op redelijk korte ter mijn is absoluut uitgesloten. Maar is het daarom rijp voor de prullebak? Het is in elk ge val alvast een concrete verta ling van het wereldvredescon- cilie dat op initiatief van de Westduitse kernfysicus en theoloog Carl Friedrich von Weizsacker, broer van de bondspresident, en van de We reldraad van Kerken over en kele jaren wordt gehouden met als centraal thema 'vrede, ge rechtigheid en behoud van de schepping'. In eigen land zal daar de komende jaren nog veel over worden gesproken. 3 t/m donderdag 10-16.18-21 uur, 0-16 uur. vestigd te lotterdam, Vlaardingen. Utrecht, Oimsterdam, Hilversum, Groningen >n in voor vnjbli|vende informatie. slop, zonder postzegel, zenden aan 191. UTRECHT (ANP) - Het beleid van de Wereldraad van Kerken (WvK) ten aanzien van de mensenrechten is zonder enige betekenis. De Wereldraad zet zich soms in voor indi viduele gevallen, maar doet in het algemeen heel weinig voor dit vraagstuk. Het document 'Mensenrechten op de oecumenische agenda' uit 1983 van de Wereldraad heeft niet tot enige verbetering van de mensenrechten waar dan ook geleid. Dit zei dr. Michael Bourdeaux, directeur van het Engelse In stituut voor Bestudering van de Godsdienst in Oost-Europa, Keston College, onlangs in Utrecht na afloop van een be raad met vertegenwoordigers van de Nederlandse kerken en vredesbeweging over Oost- Europa. Hij vindt het in prin cipe een goed beleid dat de We reldraad in kwesties van de mensenrechten contact op neemt met de lidkerken in het vetrokken land. „In Zuid- Afrika bijvoorbeeld werkt dit jvel, maar in Oost-Europa in oet geheel niet", aldus Bour deaux. Het zou slecht voor de ge loofwaardigheid van de We reldraad zijn als het hoogste bestuurslichaam ervan (het Centrale Comité) in 1989 in Moskou zou vergaderen, ter wijl de Russisch Ortodoxe Dia ten Vladimir Roesak nog ge vangen zit. Roesak werd vorig "ajaar veroordeeld tot zeven jaar werkkamp en vijf jaar in terne verbanning wegens anti- oovjet-propaganda. Hij werd enkele jaren geleden als diaken tet het ambt gezet nadat hij de Ksehiedenis van de Russisch- °rthodoxe kerk na de revolutie v=® 1917 had beschreven. In 1983 wees Roesak de Algemene Vergadering van de Wereld raad in Vancouver per brief op de situatie van de vervolgde christenen in de Sovjet-Unie. Mede als gevolg daarvan raakte hij toen in de proble men. Dr. Philip Walters, stafme dewerker van Keston College, acht de kans klein dat de zes Russische lidkerken door de Sovjetregering gedwongen zul len worden de Wereldraad te verlaten, als de oecumenische beweging zich meer met de mensenrechten zou bezighou den. Zowel de kerken zelf, voor hun oecumenische contacten, als het Sovjet-regime, wiens officieel beleid door de kerken naar buiten wordt onder steund, hebben hier geen be lang bij, aldus Walters. Vol gens hem heeft zich de laatste jaren twee maal een mogelijk heid voorgedaan waarin sprake zou kunnen zijn van op zegging van het lidmaatschap. In beide gevallen is dit niet ge beurd. „Ze dreigen er alleen maar mee." Bourdeaux ondersteunde ge heel en al het standpunt van het IKV dat er geen ontspan ning kan zijn zonder verbete ring van de mensenrechten. „Ik zie niet in hoe er wederzijds vertrouwen kan worden opge bouwd zonder dat de respecte ring van de mensenrechten is Russisch-orthodoxe dienst in Moskou. gewaarborgd." Het IKV verschilt hierin van mening met de Raad van Ker ken in Nederland die er de laatste tijd enkele malen bij de vredesbeweging op heeft aan gedrongen geen voorwaarden aan de ontspanning te stellen. Bourdeaux vond de contac ten met alle groepen in Oost- Europa, zowel officieel als niet officieel van belang. Zijn eigen instituut onderhoudt in het westen overigens geen contac ten met vertegenwoordigers van de Christelijke Vredescon ferentie, die zich vaak richt op het officiële beleid van de Sov jet-Unie. „Zij willen de feiten niet weten", zo zei hij. In Enge land willen ze zelfs niet eens met de Britse Raad van Kerken spreken. Walters wees er op niet in de val van de Sovjet-Unie te trap pen die altijd een onderscheid maakt tussen „goede" christe nen en degenen die de wet overtreden. De gelovigen in de Sovjet-Unie zien zichzelf als leden van één en dezelfde kerk. De hervormingen van Gor- batsjov worden uitgevoerd in naam van het communistisch systeem, dat atheïstisch is, zo zei dr. Eugen Voss, directeur van het Zwitserse instituut 'Glaube in der zweiten Welt'. Dit uitgangspunt sluit volgens hem speculaties uit over een mogelijk nieuw humanisme in de Sovjet-Unie of over een we zenlijke versoepeling van de godsdienstwetten. Zowel de ideologische wortels hiervan als het overheidsapparaat dat godsdienst bewaakt, zijn nog niet door de hervormingen ver anderd. Voss voorspelde overigens twee of drie zeer moeilijke ja ren in de Sovjet-Unie omdat Gorbatsjov probeert de econo mie te hervormen. Ook in het westen gaan herstructurerin gen van het bedrijfsleven vaak met sociale spanningen ge paard. Naar zijn informatie zijn in sommige Russische be drijven zowel de omzet als de lonen met 20 tot 30 procent ge daald. De arbeiders klagen dat hun rust hun is afgenomen. Verder waarschuwde hij te gen optimisme inzake toene mende godsdienstvrijheid. Tij dens de liberalisering onder Chroesjtsjov werden de chris tenen strenger vervolgd, ter wijl onder Stalin juist sprake was van een dramatische ver betering van de kerk-staat-be- trekkingen. In de afgelopen maanden zijn volgens gegevens van Kes ton College ongeveer 130 poli tieke gevangenen vrijgelaten, iets minder dan de helft van het aantal dat het Kremlin had aangekondigd. Onder de vrij gelatenen bevinden zich dertig die om hun geloof gevangen za ten. Al deze mensen waren ver oordeeld wegens anti-Sovjet- propaganda of belediging van de Sovjet-staat. Overigens zijn bij lange na niet alle politieke gevangenen in de Sovjet-Unie nu vrij. Drie categorieën vielen tot nu toe buiten de kwijtschelding van de straf: degenen die in het kamp met streng regime ge vangen zitten; verder degenen die in een psychiatrische in richting zijn opgesloten en ten slotte degenen die zijn veroor deeld wegens overtreding van de godsdienstwetten. Ook in de eerste twee groepen bevinden zich verhoudingsgewijs veel christenen, aldus Walters van Keston College. Sinds januari 1986 worden er meer christenen vrijgelaten dan gearresteerd, zo zei hij. Het Engelse instituut schat het hui dige aantal gevangen christe nen op ongeveer 250. Vanaf 1979, toen «lit aantal rond de tachtig bedroeg, is dit opgelo pen met pieken in 1982 en eind 1985 (in beide gevallen onge veer 350). Overigens hebben Keston College dit jaar al weer meldingen over de arrestatie van twintig baptisten bereikt, zo zei Walters. RELIGIEGIDS - Bij Uitgeversmij Kok in Kampen is een uiter mate handig boek verschenen waarin alle kerkgenootschappen en overige religieuze groeperingen in Nederland op beknopte wijze worden beschreven. 'Wegwijs in gelovig Nederland' heet deze religieuze encyclopedie, die ook de jongste loten aan de re ligieuze stam bevat, tot en met de Kerk van Satan op de Wallen in Amsterdam toe. De encyclopedie bevat ook een verklarende lijst van woorden en begrippen die op het onderhavige terrein vaak als bekend worden verondersteld. Een zeer praktisch na slagwerkje dat 38,50 kost. OECUMENE - Het r.k. maandblad 'Kosmos en Oecumene' heeft nr. 4/5 van de lopende jaargang geheel besteed aan de brief van de Nederlandse bisschoppen over de oecumene. Het' blad beschrijft de voorgeschiedenis ervan, het bevat een vraaggessprek met mgr. Lescrauwaet en diverse katholieke en protestantse auteurs laten hun licht over de brief schijnen. HOLISME - Het mei-nummer van Humanist, het maandblad van het Humanistisch Verbond, besteedt ruimschoots aandacht aan het vrij nieuwe fenomeen 'holisme' onder de titel 'Holisme, nieuw zicht op de toekomst of misgreep in het duister?'. Het holisme is een opkomende levensbeschouwing die opnieuw ontdekt dat „het geheel (van de ons omringende werkelijkheid) meer is dan de som der delen"; men kan ook zeggen de ontdek king dat er meer is dan wat wij (wetenschappelijk) kunnen waarnemen. Voor- en tegenstanders komen aan het woord. BAANLOZEN-BROCHURE - Het bisdom Breda heeft de bro chure 'Mensen zonder baan' uitgegeven. Daarin wordt uiteen gezet hoe het baanlozenproject, dat drie jaar geleden in het bis dom van start ging, de komende twee jaar wordt voortgezet en afgerond. Doel van het project is altijd geweest de werkloos- heidsproblematiek aan een vaste plaats op de kerkelijke en pastorale agenda te helpen. De brochure kost 1,50 en is ver krijgbaar bij de persdienst. BijEEN - Het mei-nummer van het maandblad Bij EEN bevat een uitgebreid artikel over de hulp die China meer en meer geeft aan Afrikaanse landen. Verder in dit nummer een artikel over de Koerden in het Midden-Oosten en een vraaggesprek met minister Bukman van Ontwikkelingsamenwerking. HERAUT - Het mei-nummer van 'De Heraut', maandblad voor geloofsverdieping dat wordt uitgegeven in Nijmegen, is gewijd aan 'de vijand'. „We hebben niet alleen vijanden, we zijn ook vijanden." Dit laatste zien mensen meestal over het hoofd. In «ie diverse artikelen laten de schrijvers zien hoezeer de vijand in elke mens zelf zit. VERSLAVINGEN - In een gezamenlijke uitgave hebben de Nationale Christen Geheel-Onthouders Vereniging en de R.K. Matigheidsbeweging Sobrietas het boekje 'Christelijke gedach ten over verslavingen' uitgebracht. Anders dan de titel doet vermoeden is het hoofdzakelijk een nuchter en praktisch infor matieboekje geworden hoe allerlei stoffen verslavend werken. Een apart hoofdstukje is gewijd aan de pastorale hulpverle ning. Het boekje is verkrijgbaar bij het centrale bureau van beide instellingen in Venray. EDITH STEIN - De zaligverklaring van Edith Stein door de paus tijdens zijn recente bezoek aan Duitsland heeft allerwege veel aandacht gehad. Voor wie zich wat verder in persoon en leven van deze karmelites wil verdiepen zonder meteen dikke boeken te moeten doorworstelen, is het extra Edith Stein-num- mer van '1-2-1', het officiële orgaan van de Nederlandse Bis schoppenconferentie heel geschikt. Het is verkrijgbaar bij het secretariaatsbureau in de Biltstraat in Utrecht SCHULD - 'Wereldbriefeen publikatie van enkele Neder landse en Vlaamse missionaire instellingen en organisaties, heeft een gehele aflevering gewijd aan het schuldenvraagstuk van de derde wereld. De derde wereld heeft een schuld aan de rijke landen van meer dan 1000 miljard dollar. Naast een alge mene beschouwing over de oorzaken is er een afzonderlijk ar tikel over Afrika en een over Latijns-Amerika. 'Wereldbrief' is verkrijgbaar bij Bij BUN in Den Bosch. BEGRIP - De islamitische wetgeving 'sjarie'a' roept bij Neder landers bijna altijd een beeld op van hard, wreed, meedogen loos. Volgens deze wetgeving moet immers bij herhaling van diefstal de dief een vinger, hand of arm worden afgehakt en dat is geen dode letter. Het blad 'Begrip-moslims-chrsitenen', uitgegeven door de katholieke stichting voor migrantenzorg, heeft zijn jongste nummer geheel besteed aan het onderwerp 'Sjarie'a en Europa, een spanningsveld'. Want moslims, die hier zijn komen wonen, botsen vanuit hun traditie vaak op hier gel dende wetten en gebruiken en dat geeft spanningen. Inzicht daarin is voor elke Nederlander van belang. Het blad is ver krijgbaar bij genoemde stichting in Den Bosch. ZOMERKAMP - Van 2 tot 9 augustus heeft een zomerkamp plaats in Gemeenschap de Weyst, gevestigd in het vroegere Kapucijnerklooster in het Oostbrabantse plaatsje Handel. Het kamp staat open voor mensen van alle leeftijden en van ver schillende achtergronden, religie en levensovertuigingen, ge zinnen of alleenstaanden. Doel van het kamp is mensen kennis te laten maken met de leefwijze van de leefgemeenschap de Weyst, die gebaseerd is op de geweldloosheid van Gandhi en de Franse Ark-gemeenschappen. Tijdens het kamp wordt aan dacht besteed aan meditatie, yoga, handenarbeid, volksdansen, zang, muziek, bezinning, gebed en feest. De voeding is vegeta risch; roken in het gebouw verboden. Kosten 160,- per per soon voor hele week, kinderen tot 4 jaar gratis, kinderen tot en met 12 jaar 80,-. Info: Gemeenschap de Weyst, Pater Petrus straat 21,5423 SV Handel. VOETTOCHT - In het Pinksterweekend wordt voor de acht tiende keer de Fransciskaanse Voettocht gehouden. Thuisbasis dit jaar is het internaat van de fraters Maristen in het Overijs selse plaatsje Azelo. De tocht is bedoeld voor mensen van 18 jaar en ouder; voor kinderopvang is gezorgd. Onder het motto 'landen in moeder aarde' begint de tocht op vrijdagavond 5 juni en eindigt maandagmiddag 8 juni. Overdag wordt er gelopen en gepraat, 's avonds is er gelegenheid door expressie en dans op een andere wijze met het thema bezig te zijn. Kosten 65,-. Info: Franciskaanse Samenwerking, tel. 030 - 319321. JONGEREN-WEEKEND - Van 29 tot en met 31 mei wordt in De Uithof, het jongerencentrum van de Abdij van Berne in Heeswijk-Dinther, een themaweekend gehouden over de vraag 'Wie ben ik....allemaal?'. Het weekend is bedoeld voor jongeren van 16 t/m 26 jaar. Info: De Uithof, tel. 04139 -1755 (tussen 9.00 en 12.00 en 19.15 en 20.00 uur). OPEN DAG - De 'R.K. Charismatische Vernieuwing' houdt op 6 juni haar tiende nationale open dag in de Vechtsebanen in Utrecht-noord. Thema van de dag is 'bouwen aan een nieuwe aarde'. Medewerking verlenen kardinaal Simonis en mgr. Bar. De dag begint om 10.00 uur. CONTACT RK - De Stichting Bevordering Contact Rooms Ka tholieken (CRK) opganiseert een landelijke bijeenkomst op 13 juni in de Vechtsebanen in Utrecht-noord, aanvang 10.00 uur. Onderwerp van de dag is 'Het christelijke gezin'. Gastpreker is kardinaal Simonis. JONGERENONTMOETING - Voor de zevende keer organise ren de Witte Paters en de Witte Zusters, missionarissen in Afrika, gedurende de twee eerste weken van augustus een in ternationale jongerenontmoeting, die dit jaar wordt gehouden in Gap in Zuid-Frankrijk. Thema: 'Kiezen voor hoop'.Deel- name staat open voor jongeren van 18 jaar en ouder; opgave vóór 1 juni. Kosten 450,-. Het programma: 1-5 augustus op trekken naar Gap, 5-11 augustus verblijf aldaar en 11 - 13 augustus terugtocht Info: Witte Zusters, tel. 073 - 130913 en Witte Paters, tel. 080 - 235515

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 23