LAURENCE OLIVIER WORDT VANDAAG TACHTIG JAAR
Ontroerende film over ouderdom
0
s
TWEE SCÈNES. Een sadis
tisch ogende, oude nazi pro
beert met behulp van een
tandartsboor een jongeman
een geheim te ontfutselen;
een ste op Simon Wiesen-
thal lijkende oude man
jaagt verbeten op de be
ruchte dr. Mengele.
Belofte
Oscar
Liegen
JASPERINA DE JONG IN 'VROEGER IS DOOD'
Observerend
VRIJDAG 22 MEI t
1
Zomerprogramma
in Breda met
kwaliteitsfilms
H
pflSTEM GIDST
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
SPEELFILMS OP TV
ZATERDAG
ZONDAG
MAANDAG
DINSDAG
WOENSDAG
DONDERDAG
DUITSLAND 1
00.00
\Suske en Wiske:
*<imbone
DE STEM
T2'Z
Hij liet de mensen lachen'
Door Wil Kester
Twee types die lijnrecht tegen
over elkaar staan. Toch worden
deze Szell in 'Marathon Man' en
de pseudo-Wiesenthal in 'The
Boys from Brazil' door één en
dezelfde persoon tot leven ge
bracht. Door Laurence Olivier,
de 'beste acteur aller tijden', en
niet alleen voor de chauvinisti
sche Britten.
Vandaag wordt de 'grand old man'
van de Engelse cinema tachtig jaar.
Al vanaf zijn prille jeugd heeft de
domineeszoon een voorliefde ge
toond voor toneelspelen. In de huid
van een ander kruipen begint bij
hem als een spelletje, maar zal spoe
dig Oliviers leven bepalen. Zal zijn
leven zijn.
De jonge Olivier, zijn voorouders
zijn uit Frankrijk gevluchte Huge
noten, krijgt toneellessen van de be
faamde Elsie Fogerty (1866-1945).
Zijn ouders verzetten zich geen mo
ment tegen zijn ambities, integen
deel, zij hebben hun zoon altijd ge
motiveerd door te zetten. Op vijf
tienjarige leeftijd boekt Laurence
Olivier zijn eerste succes. In Strat
ford on Avon debuteert hij in een
schoolvoorstelling als Catharina in
'De getemde feeks'.
Een stuk van Shakespeare en deze
auteur zou in het verdere verloop
van zijn toneelloopbaan een voor
name rol blijven spelen. Sinds die
gedenkwaardige avond in 1922 heeft
Olivier alle stukken van de grootste
Engelse toneelschrijver op zijn re
pertoire gehad. Met zeer veel succes.
Zijn roem werd alleen maar groter,
toen hij in het begin van de jaren
dertig de Birmingham Repertory
Company verruilde voor het be
faamde Old Vic gezelschap, waar
mee hij naast Shakespeare ook met
stukken van Ionesco, Shaw, Tsje-
chov en O'Neill aan de weg timmer
de.
Niet alleen als toneelspeler, maar
minstens zo bekend werd Laurence
Olivier als filmacteur. In 1930 arri
veerde hij voor de eerste keer in Hol
lywood, maar voorlopig kwam de
Engelsman niet veel verder dan het
etiket 'belofte'. In 1936 zou 'Fire over
England', handelend over de Engels-
Spaanse oorlog, zijn doorbraak bete
kenen. Het werd bijna Oliviers laat
ste film, want het scheelde tijdens de
opnamen een haartje of hij had zijn
nek gebroken, toen hij bij een duik
overboord verkeerd in het vangnet
terecht kwam.
Aan inzet heeft het Laurence Oli
vier trouwens nooit ontbroken, want
in zijn carrière liep hij driemaal een
gescheurde achillespees op, twee
maal een gescheurde kuitspier en
een gebroken enkel.
Lord Olivier.
Geen gebroken nek, maar wel zijn
tweede echtgenote hield Olivier aan
'Fire over England' over. Na geschei
den te zijn van de actrice Jill Es-
mond trad hij in het huwelijk met
Vivien Leigh, die in deze film naast
hem de hoofdrol speelde. Vijf jaar
later, in 1941 stond het paar opnieuw
in één film, in 'Lady Hamilton'. Voor
Winston Churchill zou deze rolprent
over Lord Nelson's gedoemde lief
desrelatie zijn lievelingsfilm wor
den.
In de tussenliggende jaren scoorde
het echtpaar ieder afzonderlijk hoog
met films, die naar beroemde ro
mans waren gemaakt. Olivier schit
terde in 'Wuthering Heights', een
meesterwerk van William Wyler
naar het boek van Emily Brontë (ko
mende dinsdagmorgen om 10.23 uur
trouwens te zien op Duitsland 1),
'Rebecca' van Alfred Hitchcock naar
de roman van Daphne du Maurier en
'Pride and Prejudice' naar de roman
van Jane Austen.
Vivien Leigh verdiende zelfs een Os
car voor haar rol van Scarlett
O'Hara in de veelvoudig bekroonde
film 'Gejaagd door de Wind'. Lau
rence Olivier moest tot 1945 wachten
eer hem die eer te beurt viel. In dat
jaar kreeg hij in Hollywood een spe
ciale Oscar voor zijn werk als acteur,
regisseur en producent in en van
'Henry V'.
Ook zijn 'echte' Grammy Award
ontving Olivier via een Shakes-
peare-vertolking. In 1948 werd hij
onderscheiden als beste acteur voor
zijn prestaties in 'Hamlet'. Deze ook
door hem geregisseerde film kreeg
bovendien het predikaat 'beste film
van het jaar' opgeplakt.
Laurence Olivier hield aan 'Ham
let' nóg een onderscheiding over. De
acteur werd in de adelstand verhe
ven en mocht zich vanaf dat moment
'Sir' noemen. Later zou hij nog een
treetje hoger stijgen op de adellijke
ladder. Na in 1968 eerst 'No' gezegd te
hebben op het aanbod van de toen
malige premier Harold Wilson hem
in het Hogerhuis op te nemen, be
zweek Olivier twee jaar later toch.
Lord Olivier heeft daar overigens tot
dusverre slechts éénmaal het woord
gevoerd: tijdens zijn zeer bloemrijke
maidenspeech. Maar hij ziet zijn
'lordship' dan ook als een erkenning
van zijn beroep niet van zijn per
soon.
Als King Lear (1983). - fotoap
Laurence Olivier als
Heathcliff in 'Wuthering
Heigts' (1939). - fotoanp
Als de stervende Lord
Marchmain in 'Brideshead Re
visited'. - foto kippa
Sinds de jaren veertig heeft Lau
rence Olivier zich ook zakelijk steeds
nadrukkelijker met film en toneel
bemoeid. Niet alleen als producent,
maar ook als directeur. Eerst van de
Old Vic, later van het door hem op
gerichte National Theatre. Die ver
gaarbak van jeugdig talent bracht
tot nu toe bekende acteurs als Derek
Jacobi en Jeremy Irons voort.
Olivier heeft altijd een enorme
werklust aan de dag gelegd. 'The
prince and the showgirl' met Mari
lyn Monroe, The Entertainer',
waarin hij de hoofdrol speelt naast
Joan Plowright, de derde en huidige
mrs. Olivier, 'Spartacus' en 'Sleuth',
met Michael Caine zijn slechts en
kele van de vele films waarin hij
sinds de jaren vijftig een hoofdrol
vertolkte.
Het toneel bleef echter zijn grote
liefde, met William Shakespeare als
de rode draad. In 1965, hij is dan
bijna zestig, speelt Sir Laurence Oli
vier in Londen als Othello de wel
licht beste rol uit zijn hele carrière.
Dat levert de volgende anecdote op:
Na een avond, wanneer een opvoe
ring nog beter uitvalt dan anders,
vormen zijn medespelers nadat het
doek is gevallen een erehaag. Onder
luid applaus loopt Sir Laurence naar
zijn kleedkamer en smijt de deur
met een bons achter zich dicht Ver
ward kijken de anderen elkaar aan
en door het sleutelgat vraagt Iago
(Frank Finlay): „Wat is er Larry, het
was toch fantastisch?". Waarop het
gesmoorde antwoord luidt: „Ik weet
verdomme ook wel dat het schitte
rend was, maar ik weet niet hoe ik
het deed. En hoe kan ik dan nog een
keer zo doen".
Het typeert de man voor wie acteren
veel meer betekent dan in de huid
van een ander kruipen. Zelf heeft hij
er een heel simpele verklaring voor:
„Wat is acteren meer dan overtui
gend liegen?".
Lord Olivier kan het als geen an
der. Het opmerkelijke is, dat een van
de bekendste en meest bekeken ge
zichten van deze eeuw rustig op
straat kan lopen zonder herkend te
worden. Opvallend, zeker ook in dit
televisietijdperk. Want ook in dat
medium heeft Lord Olivier furore
gemaakt. 'Brideshead Revisited',
'Ebony Tower', 'Lost Empires' en na
tuurlijk zijn uit 1983 stammende
fantastische tv-optreden in 'King
Lear' droegen daartoe bij.
Een spierkwaal houdt de tachtig
jarige sinds dat jaar van het toneel
met filmen is hij zeer onlangs ge
stopt, omdat zijn geheugen ook geen
honderd procent meer is. Lord Oli
vier valt alleen nog via de radio te
beluisteren, het voorlezen van ge
dichten of andere teksten bekoort
hem wel. Zijn veerkracht is bewon
derenswaardig, want hij heeft al
vele ziekten doorstaan. Om in condi
tie te blijven zwemt hij dagelijks
vijftig meter, maar staat wel onder
permanente medische controle.
Mocht de dood echter bij hem aan
kloppen, en lord Olivier is er niet
bang voor, dan heeft hij zijn graf
schrift klaar. 'Hij liet mensen lachen'
moet er op zijn grafsteen gebeiteld
worden. Een typisch Brits understa
tement voor de beste acteur aller tij
den.
Door Marjan Mes
EEN MOOIE, 'kleine', sterk
geacteerde film over ouder
dom, dementie, sterven,
maar ook over de cyclus van
het leven en de relatie
ouders-kinderen is 'Vroeger
is dood' van Ine Schenkkan.
Het is een opmerkelijk speel
filmdebuut van een 45-jarige
cineaste, die een jarenlange er
varing heeft met de montage
van speelfilms.
Zij monteerde o.a. 'De Vierde
Man' en 'Flesh and Blood' van
Paul Verhoeven op dynamische
wijze. Haar eerste eigen avond
vullende film is een stuk in
troverter en wil allerminst
amusement of sensatie bieden.
Integendeel; artistieke bezon
kenheid en een totale afwezig
heid van effectbejag kenmer
ken 'Vroeger is dood', dat is ge
baseerd op het gelijknamige
boek van Inez van Dullemen.
Daarin beschrijft deze de laat
ste levensperiode van haar
ouders en hun overlijden.
Jasperina de Jong speelt de
rol van de schrijfster, die met
grote liefde en toewijding - als
enige van haar broers en zus
ters - haar ouders terzijde staat
bij hun ziekbed. Het beeld dat
Schenkkan schept, is een stuk
milder dan dat van Van Dulle
men. Gevoelens van rancune
en teleurstelling, van diep ver
driet of verzet komen in deze
mooi geobserveerde film nau
welijks aan bod. De dochter
blijft in zekere zin toch teveel
een goede engel, al werd ik pas
de dag na het zien van 'Vroeger
is dood' door deze gedachte be
slopen.
Tijdens het kijken naar het
ontroerende spel van Jasperina
de Jong en van Max Croiset als
haar dementerende vader werd
ik geboeid en vooral ook ge
troffen door de manier waarop
hun relatie in heden, verleden
en herinnering filmisch is ver
beeld. Behalve het integere spel
van Jasperina de Jong (die nog
nooit zo 'gevoelig' is geweest) is
de sterkste kant van deze rus
tig observerende film de ma
nier waarop die drie elementen
met elkaar zijn vermengd. On
getwijfeld heeft Schenkkans
jarenlange ervaring met beeld
montage haar hiertoe in staat
gesteld.
Zelden zie je bij een Neder
landse speelfilm zulke mooie,
overtuigende overgangen van
heden naar verleden en werd
het herinneringsproces zo tref
fend uitgedrukt. De keuze van
de ouderwetse lokaties is bo
vendien uiterst sfeervol en
kunstzinnig. De relatie van de
vrouw met haar dementerende
vader - ooit procureur-gene
raal van een gerechtshof en een
rustige, vriendelijke intellectu
eel - is sterker dan die met de
egocentrische, artistieke moe
der (Elise Hoomans). Het blijkt
uit de herinneringsbeelden uit
haar jeugd, die telkens bij haar
opdoemen als ze geconfron
teerd wordt met de hulpeloos
heid van haar vader. De moe
der wil hem niet langer in huis
hebben en hij wordt door de
kinderen naar een verzor
gingstehuis gebracht, waar hij
verder aftakelt, terwijl de moe
der thuis in haar grote ouder
wetse vertrekken eveneens li
chamelijk en geestelijk achter
uit gaat. Totdat ook zij moet
worden opgenomen en nog eer
der overlijdt dan haar echtge
noot.
Jasperina de Jong als de toegewijde dochter met haar de
menterende vader (Max Croiset) in 'Vroeger is dood'.
foto classics films bv
Behalve dat de dochter ein
deloos geduld heeft, naast de
zorgen voor haar gezin met
twee kinderen, zien we haar
ook als schrijfster de systeem-
kaarten sorteren waarop zij
gegevens genoteed heeft over
de gebeurtenissen.
Kennelijk
wil zij er over gaan schrijven,
maar daarin blijkt de film het
minst overtuigend. Het schrij
versschap van de hoofdpersoon
had net zo goed achterwege
kunnen blijven, want wordt te
weinig uitgewerkt en is daar
door ongeloofwaardig. De va
kantie in Griekenland van het
gezin' komt enigszins als een
stijlbreuk, al slaagt Schenkkan
er wel in om in die beelden te
verwijzen naar de symboliek
van een nieuwe generatie, die
de oude zal opvolgen.
'Vroeger is dood', van Ine
Schenkkan draait in Filmhuis
Concordia. Van 21 mei tot en met 3
juni (19.30 en 22.00 uur).
»v.v
Van onze filmredactie
KWALITATIEF aantrek
kelijke films van oudere da
tum kunnen deze zomer in
Breda zowel in het Filmhuis
Concordia als in een van de
Cinésol-bioscopen worden
bekeken.
In de laatste bioscoop wordt zes
weken lang iedere dag een an
dere film vertoond tijdens de
Filmzomer 1987; van half juni
tot begin augustus.
Filmhuis Concordia draait
van 25 juni tot en met 2 septem
ber twintig belangrijke Ita
liaanse films onder de titel 'De
mooiste Italianen'. Op het pro
gramma staan o.a. 'De Nacht
portier' van Liliana Cavani,
'Dood in Venetië' van Visconti,
'Teorema' van Pasolini, 'Vrou-
wenstad' van Fellini, 'Padre
Padrone' van de gebroeders
Taviani, 'Professionele Repor
ter' van Antonioni, 'La Nuit de
Varennes' van Ettore Scola en
Tre Fratelli' van Francesco
Rosi.
:'-:W
©S
'A Room with a View* van
James Ivory naar de roman
van E.M. Forster blijft in
Cinesol 3 in Breda. Prach
tige en geestige film met een
rake karaktertekening van
de personages uit de betere
Britse kringen aan het be
gin van de eeuw. Een jong
meisje wordt snel volwas
sen door twee indringende
gebeurtenissen tijdens haar
vakantie in Florence.
Hoofdthema is de botsing
tussen de starre Victo
riaanse moraal en de na
tuurlijke instincten.
'Round Midnight' van
Bertrand Tavernier gaat
door in Cinesol 2 in Breda.
Ontroerende jazzfilm met
de bejaarde tenorist Dexter
Gordon in de hoofdrol.
Beeld en muziek vormen
een perfecte eenheid. De
composities van Herbie
Hancock werden met een
Oscar bekroond. Een must
voor jazzliefhebbers (be
bop).
'De Naam van de Roos'
is geprolongeerd in Grand
Theater in Breda. Duistere
horror-story in een middel
eeuws klooster, gebaseerd
op het boek van Umberto
Eco. Vooral het thriller-ele
ment daaruit werd ge
bruikt, maar de filosofische
diepgang ontbreekt. Regis
seur Jean-Jacques Annaud
heeft zijn middeleeuwse
wereld bevolkt met per
verse monsters. Sean Con-
nery speelt de Franciscaan
William van Baskerville.
The Color of Money'
met Paul Newman en Tom
Cruise gaat verder in Cine
sol 1 in Breda en Cinem'ac-
tueel 3 in Bergen op Zoom.
Rivaliteit tussen een ex-bil-
i Central
jartprof en een
niale biljarter die ta'
kneepjes van het vals
om geld wil leren.
Scorsese maakte een
maar nauwelijks
sende film.
De Koning van
in Hulst brengt de Be][
film 'Mascara',
daarin Derek de
'Iris' van Mady Saks
nog vertoond in
Geertruidenberg en
belaer in Etten-Leur.
the Top' met Sylvè
Stallone blijft in
Breda, City 2 in Roosénd
Centraal in Geerhnjj
berg, Roxy 2 in
Zoom en de Koning vani
geland in Hulst.
Tlatoon' van oii
Stone is geprolongee-
Casino 1 in Breda en
in Bergen op Zoom. Éerij
documentaire-achtige tj
namfilm zonder rom
en helden, die de ver]»
ring van een Amerika
peloton in een zink
jungle-oorlog wil
Bekroond met o.a. vierl
cars.
Een pak
slaag
griezelfilm van Hacks
der over een moorden
met ijzeren mesnagels
'Children of a lea
God' gaat door in
in Breda. The Golden0
met Eddie Murphy is nq
zien in Casino 4 in
Cinem'actueel 2 in 1
op Zoom en Luxor ii
neuzen. 'Bambi',
rende, klassieke Disney-
kenfilm blijft in de Casi
matinees.
Als matineefilm herhaalt de
rfgOS vanmiddag 'Een pak
slaag' van Bert Haanstra.
Anton Koolhaas schreef het
gelijknamige boek en be
werkte ook het scenario.
Hoofdpersoon is de kleurloze
Hein Slotter. Een kwart eeuw
geleden kreeg hij van zijn
schoonvader Slieps de leiding
van de kinderwagenfabriek.
Slieps passeerde hiermee zijn
eigen zoon Kees.
[20.20]
The
exorcist
Veronica presenteert van
avond een dubbele portie
griezelen. Allereerst is de
succesvolle film The exor
cist' van William Fried kin te
zien. Het verhaal gaat over
een jong meisje van twaalf
jaar, gespeeld door Linda
Blair, dat bezeten is door de
duivel. Haar moeder roept de
verschillende
in van
f®- priesters, die proberen de de-
A Nightmare on E mon uit te drijven. Vier jaar
street 2 is nog te ziet |ater maakte John Boorman
Casino 2 in Breda. Spa® j,et vervolg The exorcist II:
de, net met tè gruwt® vhe heretic', die Veronica als
nachtfilm uitzendt.
22.45
Tot elkaar
verdoemd
Onder de titel Tot elkaar
verdoemd' zendt de IKON
een Duits tv-debat uit over
een in Duitsland en Israël
uitgezonden toneelstuk. In
beide landen wekte de opvoe
ring van 'De Palestijnse' van
Joshua Sobol grote beroe
ring. Het toneelstuk gaat
over een Israëlisch-Arabisch
televisieteam. Een jonge Pa
lestijnse is door een groep
extreem-rechtse joden in
elkaar geslagen, omdat zij
voor een linkse jodin werd
aangezien.
Robin Hood junior (Engeland 1975, Ned. 1,16.10 uur),
houdende Robin Hood-variant voor de jeugd metl
Chegwin in de titelrol.
The golden blade (USA 1953, Ned. 1,17.41 uur). Sprookjij
1001 Nacht, waarin Rock Hudson de dood van zijn vadw j
wreken. Een magisch zwaard helpt hem daarbij.
The eyes of Laura Mars (USA 1978, Ned. 2,20.45 uur),
volle modefotografe ziet moorden, voordat ze gebeurd!
Fay Dunaway in een spannende thriller van Irving I"
ner.
Black Emanuelle (Italië 1976, Ned 2,23.15 uur). Italiaanstij
riant op de Emanuelle-softpornofilms. Met de Nederlai
Laura Gemser.
Dr. Phibes rises again(Engeland 1972, Did. 1,22.05 uur) ïj
volgfilm met Vincent Price als dr. Phibes. Ditmaal is m
zoek naar een toverdrank om zijn vrouw weer tot leva|
kunnen wekken.
Wait until dark(USA 1967, Did. 1, 00.15 uur). Thriller i
Audrey Hepburn in de rol van een blinde vrouw, died
een bende gangsters wordt geterroriseerd.
Bhowani Junction USA 1955, Did. 2,20.15 uur). Liefde
met Engelsman en een halfbloed in het India van 1941,1
Gardner en Stewart Granger.
Mr. Smith goes to Washington(USA 1939, Did. 3 WDF.J
uur). Film van Frank Capra over een jonge senator, die a
dekt dat politiek in Washington corrupt is. James Stewsit|
de senator.
The thin man(USA 1934, België 1,16.00 uur). Komische d
tivefilm naar de roman van Dashiell Hammett. Met Mya
Loy en William Powell.
Amy (USA 1981, Ned. 1, 20.20 uur). Ongelukkig getrou
vrouw verlaat haar echtgenoot om gehandicapte 1
les te geven. Walt Disney-film met Jenny Agutter.
Shoot the moon (USA 1982, Did. 1, 21.00 uur). Albert F
en Diane Keaton als een ruziënd echtpaar, dat uit elh
gaat en daar toch geen vrede mee heeft.
The flying deuces (USA 1939, Ned. 1, 16.28 uur). Laure|
Hardy nemen dienst in het Vreemdelingenlegioen.
Jiue xiang (China 1985, Did. 1,23.00 uur). Componist vasj
ditionele volksopera's raakt na de communistische rev:
uit de gratie.
Wuthering heights (USA 1939, Did. 1, 10.23 uur). He'!
roemde liefdesdrama van Emily Brontë. Laurence 0.;|
als Heathcliff en Merle Oberon als zijn geliefde Kathy.
Forbydelsens element(Denemarken 1984, Did. 2, 22.451
Politieman laat zich hypnotiseren om een serie moordaj
te lossen. Film noir van de jonge Deen Lars von Trier.
Brandende liefde (Nederland 1983, Ned. 1,21.42 uur). Val
ming van roman van Jan Wolkers door Ate de Jong.Fj
Jan Rens speelt de kunstenaar, die verliefd is op get»1!
vrouw, Monique van de Ven. 1
First monday in october(USA 1981, Did. 1,20.15 uur).
die rond eerste vrouwelijke rechter bij het hooggerecWj
in VS. Met Jill Clayburgh en Walter Matthau. I
Once a thief (USA 1964, Did. 1,23.45 uur). Alain Deloru-j
jevangene met goede voornemens. Eten wraakzuchtige Pf
ieman rijdt hem voortdurend in de wielen.
The great dictator (USA 1940, Did. 2, 22.55 uur).
Chaplin-satire, met unieke parodie op Adolf Hitler.
The docks of New York (USA 1928, Did. 3 WDF, 22.301
Een stoker redt het leven van een hoertje dat zelfmoowj
plegen. In serie met stomme films van Josef von Stern»
Der schönste Tag meines Lebens (Oostenrijk 1957,
15.35 uur). Hongaars vluchtelingetje komt bij de
Sangerknaben terecht
Follow the fleet (USA 1936, Did. 2, 10.10 uur). Musiö
met Fred Astaire en Randolph Scott, die verliefd zijn I
zusjes Ginger Rogers en Harriet Hilliard. f
Frtthlingssinfonie (W.-Duitsland 1983, Did. 2,14.30 uujJJ
stassja Kinski en Herbert Grönemeyer in de liefdesge»
denis van Clara Wieck en Robert Schumann.
Spirit of the wind (USA 1979, Did. 2,17.05 uur). Film °ï£J
diaan, die de eerste wereldkampioen sleehonden^
werd.
Body and soul (USA 1947, Did. 3 WDF, 20.15 uur). Jol»1!
field als een bokser, die zich gewetenloos een weg:i'
top baant.
Le banquet des fraudeurs (België/W.-Dld. 1951,
16.00 uur). De verwikkelingen in een Vlaams smok*6"
dorp vlak voor de standkoming van de Benelux.
American
gigolo
[Door de BRT wordt van-
avond 'American gigolo' met
Richard Gere uitgezonden.
[Als de knappe Julian Key
verleent hij zijn diensten aan
rijke vrouwen. Op een avond
krijgt Julian bezoek van Mi-
I chelie, een vrouw van een se
nator. De volgende dag leest
[bij in de krant, dat een
vrouw is vermoord, aan wie
[hij eerder op de avond een
soek heeft gebracht. De
[verdenking valt op Julian,
maar hij kan Michelle niet
verraden.
Nachstes Jahr,
selbe Zelt
Ellen Burstyn en Alan Alda
spelen in de verfilming van
de Broadway-komedie 'Same
time, next year", die de ARD
uitzendt. Doris en George
rijn beiden getrouwd, maar
niet met elkaar. Ze worden
toevallig verliefd in een klein
motel aan de Californische
kust. In het vervolg ontmoe
ten zij elkaar daar ieder jaar
op dezelfde tijd en delen be
halve het bed ook hun herin
neringen en gedachten.
i. in
ïoorwt'
Oil jtvM mtlóit hof hoté
humt me behind nor 1