topman deleye voorziet verdriedubbeling van de winst a)opzak1 etgeving voor •ensarbeiders erbetert niet Dow Chemical had goed jaar Extra injectie voor de werven ECONOMIE rbereider ^werkers Amerikaanse Concurrent Fokker-100 Fusie tussen werven in zicht IpgSTEM FINANCIEN/ËUUNUMIb ZAltHUAÜ lb Mfcl lUtt/ rganisatie- id I Maar de tijd en de sfeer zijn ■veranderd. Deze week presen te Deleye opnieuw een Jaarverslag met een positief re- liiltaat. Na de bescheiden winst Ivan 3,6 miljoen gulden in 1985 Lot Volvo Car, waarvan 70 Went van de aandelen in inden is van de Nederlandse Icverheid en de rest van Volvo lïweden, 1986 af met een winst van 5,4 miljoen gulden. ,6m knaljaar", juicht De- Le, Want deze 'heel mooie cij- |lers' zijn tot stand gekomen na monetaire aanslagen. 5 Groot-Brittannië de be- rijkste exportmarkt voor Car, maar het Britse jond verminderde vorig j aar 60 ent in waarde. Dat alleen al lostte Volvo Car 81 miljoen Tilden. bnrust Nieuw model Omslag Harde gulden Noodkreten DETAILLISTEN OPGELET! ZOEKT NOG GESELECTEERDE VERKOOPPUNTEN CHEMISCH CONCERN BEZORGD OVER MILIEU-WETGEVING NIEUWSOVERZICHT Staatssecretaris waarschuwt exporteurs Nettowinst CSM eerste haUjaar omhoog. Emissie levert Philips miljard gulden op Productiebeperking EG-staal mislukt PREMIE REDERS VERHOOGD tt T11 Volvo Car wil nu oogsten ersbedrijf, vooral duw, renovatie en n groot aantal ja- e laatste tijd een een ervaren ildigd aan de bedrijfs- len; rvaringinhetkalkula- <en; hun schriftelijke sol- lag 29 mei a.s. te rich tlet GITP, Wilhelmina- ;h onderzoek kan deel TTERDAM TILBURG verwachten organi- iheden gaat de voor heeft van moderne n, dat door de toe- itelling hierdoor kan I 20 van het Funktie- het Ziekenhuiswezen, slefoon (01608) 2 62 77 oneelszaken, er vermelding van p^r Willem Reijn HELMOND - De enige 'captain' van de Neder landse auto-industrie is een Belg. Ir. A.H.C. De- |.*eye (49) zwaait al zeven jaar met vaste hand de ■scepter bij Volvo Car BV. Deleye spreekt snel, Let een wonderlijk Vlaams accent en soms wat omhaal van woorden. Ifoen hij in 1980 bi3 Volvo in lHelrriond aankwam trof Deleye lien vrijwel failliete auto-indu- Ijóe aan. De Volvo-300-serie I liep niet, de produktiviteit in de ■fabriek in Bom was te laag, de liïtwas uit het bedrijf en de re- i werden met diep-rode 1st geschreven. fis Volvo Car eens meuws esenteerde, was dat als de leverheid weer eens diep in de lniidel tastte om de bedrijfstak ■overeind te houden. paal kostte de onrust op de falutamarkten Volvo netto 100 liljoen gulden. Deleye pleit liaarom voor een betere Euro- s monetair beleid, zodat er jtabiele wisselkoersen ont- jlaan. eda n ^0rma%oveiöe De 5 miljoen gulden winst over 1986 is overigens ook voor Deleye niet zo 'knal' als hij in zijn enthousiasme uitroept. Op een omzet van 2,1 miljard gul den (11,3 procent meer dan in 1985) is de winst niet zo groot. De voorzitter van de Raad van Bestuur, de officiële functie van Deleye, denkt dat de winst dit jaar tenminste kan worden verdubbeld. „Sterker, ik denk dat de winst de komende jaren sterk kan toenemen", zegt Deleye. „In de jaren '87 tot en met '89 van 15 via 45 naar 135 miljoen". Elk jaar een verdriedubbeling dus. Volgens Deleye moet nu worden geoogst, waarvoor de laatste jaren met investeringen van totaal 900 miljoen gulden is gezaaid. „We hebben een flexi bele organisatie opgebouwd, waarin we 20.000 verschilllende uitvoeringen van de 300-serie kunnen produceren. We heb ben aan de reeks de sedan, de diesel en de 1.7-liter-uitvoering toegevoegd. Daardoor kan de 300-serie tot ver in de jaren ne gentig mee". Ondertussen werkt Volvo kei hard aan een nieuw model, een familie-wagen met als code naam G-l. In '86 is 180 miljoen in de ontwikkeling van dat mo del gestoken. De vorig jaar ge lanceerde sportwagen 480 ES is een voorganger, waarin Volvo heel wat foefjes uitprobeert, die straks in de G-l moeten te rugkomen. investeren in nieuwe modellen een financieel ingrijpende zaak, zegt Deleye. Daarom pro beert Volvo Car een wagen te maken die een 'emotionele' aantrekkingskracht op het pu bliek heeft. De koper heeft er wat voor over om in een Neder landse Volvo te rijden, dat is de toekomst, luidt, vrij vertaald, Deleyes filosofie. Ir A. H. C. Deleye „De G-l wordt echt een nieuwe wagen", zegt Deleye. „Het wordt geen opvolger van de 300. Opvolgers passen niet in de Volvo-filosofie. De 300 is nog lang niet uitgerangeerd. Door de aanpassingen kan die weer een hele tijd mee". Deleye zegt zelfs verbaasd te zijn dat het verouderingsproces bij de 300 veel trager gaat dan hij had ge dacht. De investeringen zullen de komende jaren hoog blijven voor het G-l-project, hoewel op een iets lager niveau dan de laatste driejaar. De financiering van de ont wikkeling van het nieuwe mo del is een delicaat onderwerp in Helmond. Sinds minister De Korte (Economische Zaken) in een onbewaakt ogenblik de 460 miljoen gulden schuld kwijt schold, maar zich later die woorden niet meer kon herin neren, doet Volvo er maar het zwijgen toe totdat een akkoord met Den Haag is bereikt. Maar voor een relatief kleine autoproducent als Volvo is het Op die manier moet Volvo ook minder kwetsbaar worden voor een eventuele conjunctu rele omslag, zegt Deleye. Vooral de 480 heeft daarin een taak. Die heeft in 1986 een groot deel van de omzetgroei voor re kening genomen. Maar alle producenten gok ken nu toch op een hoger marktaandeel? „Ja, maar Volvo heeft een traditie en er varing in die prijsklasse", zegt Deleye. „De andere massapro ducenten hebben succes met 'rationele' wagens. Ik betwijfel of ze dan opeens kunnen om schakelen naar het 'emotionele' segment". De produktie van de 480's wordt dit jaar opgetrokken van 4.000 tot 11.000 stuks. Van de 300-serie moeten er tenminste 110.000 worden verkocht. Dat zijn er minder dan vorig jaar, toen er 117.500 werden ver kocht, maar de Zweden hebben problemen met de levering van de 2-liter-motor voor de 360 en verder wordt produktiecapaci- teit vrijgemaakt voor de profij telijkere 480. De introductie van de 480 op de Amerikaanse markt is weer even uitgesteld, zegt Deleye. Hij verwacht dat de zeer lu xueus uitgevoerde sportwagen half '88 volop in de Verenigde Staten te koop zal zijn. Het uit stel is een gevolg van de pro tectionistische handelswetten van de regering Reagan, de veranderingen in de veilig heids- en milieuvoorschriften en de lage dollarkoers. Volvo levert de wagen straks tegen guldens aan de VS. Maar bij een lage dollarkoers wordt de prijs zo hoog, dat de ver wachte verkoop te laag zal zijn om de introductiekosten, 15 miljoen, goed te maken. De harde gulden is toch al een probleem voor Volvo. De leye waarschuwt dat Neder land West-Duitsland achterna gaat. Volgens hem is de kwali teit van de Westduitse produk- ten hard achteruit gehold, om dat de produktiekosten teveel moeten worden gedrukt in ver band met de harde D-mark. „Van de produkten van onze Duitse leveranciers moeten wij tegenwoordig gemiddeld 20 tot 30 procent afkeuren. Soms zelf 100 procent. Vroeger was alles van goede kwaliteit". En dan zijn er de bijna stan daard-noodkreten van de mo derne Nederlandse manager. De belasting en de sociale las ten moeten omlaag, vindt De leye. De regering moet zorgen dat het autoverkeer onbelem merd kan voortdenderen over Hollands wegen. En hij vindt, hoewel hij voor vrijhandel is, dat de Europese Gemeenschap zich over handelsbeperkingen voor de Japanse auto-industrie moet buigen, want de Japan ners handelen 'niet eerlijk'. Maar onder de huidige om standigheden, en als de Japan ners na een handelsakkoord met de VS zich maar niet op Europa werpen, heeft Deleye er vertrouwen in dat de winst van Volvo Car zich positief zal ont wikkelen. De werkgelegenheid vaart er wel bij. Afgelopen jaar nam het aantal werknemers in Helmond en Bom met 500 man toe tot 7.400. i, waarin je 4 weken stage n 3 weken vakantie hebt. in jeriode krijg je een zakgeld Hiernagajehet leerlingen- G? leze naar de Dienst Perso- hting Hervormde Diakonaie 2, 2011 RS Haarlem. Je efolder toegezonden. iskliniek en Overspaarne maken samen met het verzorgingshuis De Molenburg deel uit van de Stichting Hervormde Diakonaie Huizen ,J telefoon 023-319284 ADVERTENTIE. Importeur van eaux de toilette-parfums en mode-accessoi res t.w. sieraden en modische ceintuurs «oorhaar produkten. Alles rechtstreeks van importeur - dus bijzondere prijzen! Reageer snel. Topprodukten in cosmetica f/ZS\ en mode-accessoires ,r\Sy 01853-2822/ 2560 VUF JAAR WEINIG VERANDERD: fan onze verslaggever IREDA - De verschillen in regelgeving blijven grensar- raers voor grote problemen stellen. Hoewel vijf jaar ge iden mooie plannen zijn gemaakt om deze problemen op bossen is er fundamenteel weinig veranderd. Slechts op Nerdelen is vooruitgang geboekt, daarover waren vakbondsver- ^nwoordigers en politici het pieren roerend eens tijdens hoorzitting van de commis- P sociale zaken van het Bene- F-parlement. |8e bijeenkomst op het kas- pl Bouvigne in Breda was ge ld aan de problemen die /ensarbeiders in de Benelux pervinden. Aan de hand van Rapportages van de vakbon- P zal de commissie een aan- P aanbevelingen doen aan het pelux-parlement, die op zijn prt weer de nationale wetge- Psadviseert. 'ij,laar terug is in Breda izeifde werkoverleg gehou- 1 Woordvoerders van de iische Algemene Christe- Vakbond en de FNV be- C?fn ^at er maar weinig gekomen is van de «e voornemens die toen zijn .Raakt, Ve Pr°blemen die de grens- Möders ondervinden hebben tamelijk betrekking op de c ten en plichten voor de so- Van onze verslaggever BREDA - Fokker krijgt er een forse concurrent bij. Het Amerikaanse vliegtuig concern Boeing maakt vol gende maand de eerste ko per bekend van de 737-500, een toestel dat 108 passa giers kan vervoeren. Het eerste toestel wordt in 1990 afgeleverd. Volgens een woordvoerder van Boeing zijn er al drie klanten zijn voor het toestel, waaronder de Skandinavische maatschap pij Braathens die 17 toestellen wil kopen. Het nieuwe vliegtuig heeft een gemoderniseerde cockpit, verbruikt minder brandstof en kan langere afstanden vliegen dan andere 737-types van Boeing. Volgens de woordvoer der rekent het concern er op 400 tot 500 vliegtuigen van dit type te verkopen. De 737-500 is het antwoord De Fokker F-100, volgens Boeing een gat in de markt. van de Amerikaanse vliegtuig bouwer op het eerste succes van Fokker op de Amerikaanse markt. US-Air heeft 40 Fok ker- 100 toestellen gekocht en optie genomen op nog eens 30 vliegtuigen. Volgens de woord voerder van Boeing heeft Fok ker met de F-100 een gat in de markt gevonden en komt Boeing nu met het nieuwe toe stel omdat de klanten daar om vragen. Fokker kan wat Boeing be treft nog steeds meedoen aan de ontwikkeling van de 7J7. Dit nieuwe toestel wordt uitgerust met de zogenaamde 'prop-fan', een combinatie van een straal- en propellermotor. De Boeing-woordvoerder zegt dat het concern onmiddel lijk ja zegt als Fokker zich meldt voor deelname aan het project. Hij voegt er aan toe dat Fokker geen maanden meer moet wachten met een beslis sing. Fokker doet overigens wel mee aan een haalbaarheidsstu die naar de verkoopmogelijk heden van de Atra 90, een toe stel voor 100 passagiers dat ook uitgerust wordt met de 'prop- fan'. De uitkomst van die stu die wordt in juni verwacht. et krijgen van een uitke- S van de juiste instantie, het uwen van pensioenrech- net uitkeren van kinder- gevolgen van de ,r v°or de aow-uitkering I i enkele van de ingewik- Priemen, waarmee een „arbeider te maken heeft, i' jar voor de fluctuaties wisselkoersen is nog Sten bevredigende op- 'mggevonden. üe Praktijk hebben de regelingen verve- gevolgen. Als een Neder- werknemer die in België werkzaam is ziek wordt, krijgt hij op grond van de Belgische wetgeving 75 procent van zijn netto loon uitgekeerd. Maar de Nederlandse fiscus ziet die uit kering als inkomsten en heft daar nog eens belasting over. Daardoor krijgt de zieke te weinig. Een snel opkomend pro bleem vormen de deeltijdwer kers. Een Belgische werkloze die in Nederland in deeltijd gaat werken is niet onder de wet te 'vangen'. Hij staat met één been in de Nederlanse en met één been in de Belgische wet. De Europese voorschriften laten het voor hem geheel af weten, waardoor hij formeel moeilijk aanspraak kan maken op een aanvullende uitkering. Ook is het voorbeeld ge noemd dat een weduwe van een grensarbeider door de verschi- len in wetgeving en de niet al te vlotte afhandeling van de aan vrage soms tot twee jaar moet wachten voor zij van de juiste instantie een weduwepensioen krijgt. FNV-woordvoerder Mulder beklemtoonde dat de snel ver anderende wetgeving de ver schillen tussen Nederland en België eerder groter dan klei ner maakt. Hij noemde daarbij de herziening van het sociale stelsel in Nederland. De vakbonden en de parle mentariërs waren het er vol strekt over eens dat de voor lichting naar de grensarbeiders moet verbeteren. De ACV- woordvoerder vond dat vooral België wat meer aan voorlich ting zou moeten doen. Van onze verslaggever TERNEUZEN - Dow Che mical (Nederland) heeft het boekjaar 1986 afgesloten met een nettowinst van 163 miljoen gulden. Een resultaat dat gunstig is be ïnvloed door de al eind 1985 in gezette sterke prijsdaling van de belangrijkste grondstoffen. Mede door de koersval van de dollar kosten die grondstoffen Dow 1,3 miljard minder dan in 1986. Ook de energiekosten zijn sterk gedaald. Dow zette - in geld uitge drukt - vorig jaar minder om maar omdat de kostendaling de opbrengstdaling verre overtrof steeg het bruto omzetresultaat met 178 miljoen gulden. De gunstige lijn van 1986 heeft zich tot nu toe voortgezet. Financieel rapporteur W. de Visser meldde gisteren, bij de presentatie van het sociaal jaarverslag van het bedrijf, dat het eerste kwartaal 1987 een winst vóór belastingen liet zien van 86 miljoen gulden, tegen 70 miljoen gulden in dezelfde pe riode van 1986. 'We zitten nu midden in het tweede kwartaal en de tekenen wijzen erop dat ook dat erg po sitief zal zijn', aldus De Visser. Dow Chemical heeft voor 1987 een investeringspro- Jan ven den Braak gramma van rond 200 miljoen gulden opgesteld. Deels zijn dat vervangingsinvesteringen, deels uitbreidingen in de pro- duktiesfeer, met name in de fa brieken voor Dowlex, cumeen en latex. Voor de uitbreiding van de cumeenproduktie zal het be drijf op korte termijn 24 nieuwe mensen moeten aan trekken. 'Het aanname-crite rium bij ons bedrijf is mts-ni- veau', zegt personeelsmanager Jan van den Braak. 'Niet uit trend-overwegingen, maar mts-niveau is gewoon noodza kelijk als basis'. Veel aandacht gaat bij Dow uit naar het ontwikkelen van nieuwe produkten. In de afde ling Research en Development wordt daarom ook komende ja ren veel menskracht en kapi taal geïnvesteerd. Met enige trots wordt daarbij gewezen op de idee van de 'verloren bekis ting', waarmee het bedrijf on langs de KRO-televisie haalde. 'De chemische bedrijfstak in zijn geheel is uit het slop geko men', zegt W. Vrijland, hoofd van de afdeling economische evaluatie. Wat Dow betreft be tekent dat niet dat op korte ter mijn grote investeringen zijn te verwachten, met name in de uitbreiding van de produktie- capaciteit van bulkchemicaliën en plastics. 'De vooruitzichten voor ko mende jaren zijn gunstig maar de winstmarges zullen nog moeten verdubbelen voor het tot nieuwe investeringen komt'. Daarbij is het voor Vrijland de vraag of die uitbreidingen er in Europa zullen komen. 'De groeimarkten zijn waarschijn lijk toch te vinden in bijvoor beeld Azië, met name in China. In Europa zullen wij niet veel extra plastic tasjes gaan verko pen'. Met enige zorg wordt de ont wikkeling van de milieuwetge ving tegemoetgezien. 'We gaan in Nederland in de richting van Amerika, waar de wetgeving nog knellender is. Er wordt Wim Vrijland meer en meer van bovenaf be palend allerlei zaken opgelegd. Er komt steeds meer regelge ving', zegt Vrijland. Hij waarschuwt ervoor dat wanneer Nederland verder gaande maatregelen neemt dan omringende landen dit op den duur 'concurrentievervalsend' kan gaan werken. Dow stopt overigens veel geld in zijn afdeling Ecologie. 'Ook wij beseffen terdege datje het milieu niet onbeperkt kunt belasten. Dat zijn geen holle frasen. In vergelijking met een aantal jaren geleden is onze af valwaterlozing bijvoorbeeld tot nog maar 6 procent terugge bracht'. DUSSELFORF - De Neder landse exporteurs zullen ter dege rekening moeten houden met ingrijpende veranderin gen op de Westduitse markt. De verschuiving van het eco nomische zwaartepunt in de Bondsrepubliek naar het zui den kan bovendien de positie van Rotterdam aantasten, mits tijdig wordt ingegrepen. Aldus staatssecretaris Van Rooy (Buitenlandse Handel, zie foto) vrijdag in Dussel- dorf, waar ze een rapport over de economische ontwik keling in West-Duitsland kreeg. In dat rapport wordt gesteld - FOTO ANP Staatssecretaris Van Rooy dat het particuliere verbruik als motor voor de Westduitse eco nomie aan betekenis inboet en dat de vergrijzende bevolking dat probleem nog aanscherpt. De economische opkomst van Beieren kan op den duur de positie van de Rotterdamse haven aantasten. In het rapport wordt ook nog gewezen op de gevolgen van de sterke gulden, waardoor de Fransen en Italianen kunnen pro fiteren van een verbeterde concurrentiepositie. (ANP) AMSTERDAM - De Centrale Suiker Maatschappij CSM meldt dat overeenkomstig de verwachtingen omzet en resultaat in het eerste halfjaar (1 oktober 1986 tot en met 31 maart 1987) ver der zijn toegenomen. De nettowinst steeg met 15 procent van 27,2 miljoen gulden tot 31,2 miljoen gulden. Over de tweede helft van het boekjaar wordt een winst ver wacht die ten minste gelijk is aan die van het eerste halfjaar. In het voorgaande boekjaar verdiende CSM bijna 59 miljoen gulden. (ANP) EINDHOVEN - De uitgifte van twintig miljoen aandelen door Philips zal het concern bijna een miljard gulden opleveren. De koers van de nieuwe aandelen is vastgesteld op 48,60 gulden. Deze koers is gebaseerd op de notering van PWlips-aandelen van afgelopen woensdag. De inschrijving is inmiddels gesloten. De storting in guldens» moet plaatsvinden op 19 mei. De koers van Philips heeft zich de afgelopen paar weken tussen 45 en 52 gulden bewogen. Deze week is de notering beneden 50 gulden gedoken en de daling ging dinsdag vanaf het middaguur opeens in versneld tempo. (ANP) BRUSSEL - De in de organisatie Eurofer verenigde staalbe drijven in de Europese Gemeenschap zijn er niet in geslaagd het eens te worden over vrijwillige beperking van de produk- tiecapaciteit. De de toch al zwaar aangeslagen industrietak komt daardoor nog dieper in de problemen. Voorzitter Scholey heeft de Europese Commissie in een brief laten weten dat het aanbod van het afgelopen najaar om uit eigen beweging over te gaan tot de door de commissie noodza kelijk geachte sanering wordt ingetrokken. De twintig bedrijven, goed voor tachtig procent van de EG- produktie, konden het niet eens worden over de verdeling van de capaciteitsvermindering en de regels voor een systeem van produktiecontingenten. De Europese Commissie wil dat de jaarlijkse produktiecapaci- teit uiterlijk in 1990 is verminderd met 25 tot 30 miljoen ton. (AFP) Van onze verslaggever DEN HAAG - Het kabinet is toch bereid de scheepswerven extra financiële steun te verlenen als ze actief deelnemen aan saneringsplannen. Dat heeft minister De Korte (Eco nomische Zaken) de Tweede Kamer beloofd. dersvereniging is blij met de verhoging van de premies. Maar hij waarschuwt de scheepsbouw wel dat de orders voor de werven 'niet plotseling, als rijpe appelen in de mand zullen vallen'. De regeringsfracties in de Tweede Kamer gaan in grote lijnen akkoord met de steun verlening. De PvdA ook, al had deze partij liever gezien dat re ders slechts een premie krijgen als ze nieuwe schepen bij Ne derlandse werven laten bou wen. Nu profiteren buiten landse werven straks van Ne derlandse steun, aldus de frac tie. Als de werven niet tijdig met een saneringsplan komen - in deze sector is sprake van een grote overcapaciteit - stelt het kabinet geen extra geld be schikbaar, aldus' De Korte. De bestaande financiële steun komt dan terecht bij de werven 'die het eerst om steun komen' vragen'. Het kabinet is overigens erg optimistisch over nieuwe or ders. Bij de Nederlandse reders hangt volgens de ministers Smit-Kroes (Waterstaat) en De Korte voor zeker 400 miljoen gulden aan nieuwe orders bo ven de markt. De nieuwe pre mieregeling voor de reders is bedoeld om die orders naar vo ren te halen. Volgende week debateert de Tweede kamer over de finan* ciële steun aan reders en wer- De bewindsman stelt de Kamer ook voor de bestaande steun aan de werven te veranderen. Het totale steunbedrag blijft hetzelfde (bijna 200 miljoen gulden in 3 jaar), maar de pre mies variëren naar gelang de grootte van de orders. Voor een order van minder dan 5 miljoen gulden wordt geen steun meer gegeven. Bij een order van 5 tot 10 miljoen gulden krijgt de werf een be drag van 3 procent en dat per centage loopt met enige tussen stappen op tot 14 procent steun bij orders boven de 60 miljoen gulden. Het kabinet hoopt verder dat de verhoging van de premies voor de Nederlandse reders (van 20 tot 25 procent van de in vesteringssom) extra orders voor Nederlandse scheepswer ven tot gevolg zal hebben. Ove rigens heeft het kabinet het to tale bedrag dat voor steun aan reders beschikbaar is (200 mil joen gulden per jaar) niet ver hoogd. De Cebosine, de organisatie van Nederlandse scheepsbou wers, is niet ondersteboven van de nieuwe steunregeleing. Voorzitter Ter Hart vreest dat het besluit van de regering on voldoende is. Hij hoopt dat de overheids steun voor de reders zal leiden tot nieuwe orders voor de wer ven, maar is tegelijkertijd bang dat er in dat geval te weinig geld in de subsidiepot zit Voorzitter Busker van de Koninklijke Nederlandse Re ROTTERDAM (ANP) - De besprekingen tussen de werven Wilton Feijenoord te Schiedam en Vlaardingen Oost in Vlaardingen om een samenwerking te bereiken, verlopen voorspoedig. Volgens bestuurder Berger van de Industriebond FNV zijn de be sprekingen de laatste fase ingegaan. Directeur Sluis van Wilton Feijenoord wil zich niet zo stellig uitlaten, maar volgens hem kunnen de besprekingen over ongeveer een maand worden afge rond. Wilton Feijenoord en Vlaardingen Oost begonnen hun fusie-be sprekingen ongeveer een maand geledea

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 7