topman deleye voorziet verdriedubbeling van de winst
a)opzak1
etgeving voor
•ensarbeiders
erbetert niet
Dow Chemical had goed jaar
Extra injectie
voor de werven
ECONOMIE
rbereider
^werkers
Amerikaanse
Concurrent
Fokker-100
Fusie tussen werven in zicht
IpgSTEM FINANCIEN/ËUUNUMIb ZAltHUAÜ lb Mfcl lUtt/
rganisatie-
id
I Maar de tijd en de sfeer zijn
■veranderd. Deze week presen
te Deleye opnieuw een
Jaarverslag met een positief re-
liiltaat. Na de bescheiden winst
Ivan 3,6 miljoen gulden in 1985
Lot Volvo Car, waarvan 70
Went van de aandelen in
inden is van de Nederlandse
Icverheid en de rest van Volvo
lïweden, 1986 af met een winst
van 5,4 miljoen gulden.
,6m knaljaar", juicht De-
Le, Want deze 'heel mooie cij-
|lers' zijn tot stand gekomen na
monetaire aanslagen.
5 Groot-Brittannië de be-
rijkste exportmarkt voor
Car, maar het Britse
jond verminderde vorig j aar 60
ent in waarde. Dat alleen al
lostte Volvo Car 81 miljoen
Tilden.
bnrust
Nieuw model
Omslag
Harde gulden
Noodkreten
DETAILLISTEN OPGELET!
ZOEKT NOG GESELECTEERDE VERKOOPPUNTEN
CHEMISCH CONCERN BEZORGD OVER MILIEU-WETGEVING
NIEUWSOVERZICHT
Staatssecretaris waarschuwt exporteurs
Nettowinst CSM eerste haUjaar omhoog.
Emissie levert Philips miljard gulden op
Productiebeperking EG-staal mislukt
PREMIE REDERS VERHOOGD
tt
T11
Volvo Car wil nu oogsten
ersbedrijf, vooral
duw, renovatie en
n groot aantal ja-
e laatste tijd een
een ervaren
ildigd aan de bedrijfs-
len;
rvaringinhetkalkula-
<en;
hun schriftelijke sol-
lag 29 mei a.s. te rich
tlet GITP, Wilhelmina-
;h onderzoek kan deel
TTERDAM TILBURG
verwachten organi-
iheden gaat de voor
heeft van moderne
n, dat door de toe-
itelling hierdoor kan
I 20 van het Funktie-
het Ziekenhuiswezen,
slefoon (01608) 2 62 77
oneelszaken,
er vermelding van
p^r Willem Reijn
HELMOND - De enige 'captain' van de Neder
landse auto-industrie is een Belg. Ir. A.H.C. De-
|.*eye (49) zwaait al zeven jaar met vaste hand de
■scepter bij Volvo Car BV. Deleye spreekt snel,
Let een wonderlijk Vlaams accent en soms wat
omhaal van woorden.
Ifoen hij in 1980 bi3 Volvo in
lHelrriond aankwam trof Deleye
lien vrijwel failliete auto-indu-
Ijóe aan. De Volvo-300-serie
I liep niet, de produktiviteit in de
■fabriek in Bom was te laag, de
liïtwas uit het bedrijf en de re-
i werden met diep-rode
1st geschreven.
fis Volvo Car eens meuws
esenteerde, was dat als de
leverheid weer eens diep in de
lniidel tastte om de bedrijfstak
■overeind te houden.
paal kostte de onrust op de
falutamarkten Volvo netto 100
liljoen gulden. Deleye pleit
liaarom voor een betere Euro-
s monetair beleid, zodat er
jtabiele wisselkoersen ont-
jlaan.
eda
n
^0rma%oveiöe
De 5 miljoen gulden winst
over 1986 is overigens ook voor
Deleye niet zo 'knal' als hij in
zijn enthousiasme uitroept. Op
een omzet van 2,1 miljard gul
den (11,3 procent meer dan in
1985) is de winst niet zo groot.
De voorzitter van de Raad van
Bestuur, de officiële functie
van Deleye, denkt dat de winst
dit jaar tenminste kan worden
verdubbeld.
„Sterker, ik denk dat de
winst de komende jaren sterk
kan toenemen", zegt Deleye.
„In de jaren '87 tot en met '89
van 15 via 45 naar 135 miljoen".
Elk jaar een verdriedubbeling
dus.
Volgens Deleye moet nu
worden geoogst, waarvoor de
laatste jaren met investeringen
van totaal 900 miljoen gulden is
gezaaid. „We hebben een flexi
bele organisatie opgebouwd,
waarin we 20.000 verschilllende
uitvoeringen van de 300-serie
kunnen produceren. We heb
ben aan de reeks de sedan, de
diesel en de 1.7-liter-uitvoering
toegevoegd. Daardoor kan de
300-serie tot ver in de jaren ne
gentig mee".
Ondertussen werkt Volvo kei
hard aan een nieuw model, een
familie-wagen met als code
naam G-l. In '86 is 180 miljoen
in de ontwikkeling van dat mo
del gestoken. De vorig jaar ge
lanceerde sportwagen 480 ES is
een voorganger, waarin Volvo
heel wat foefjes uitprobeert,
die straks in de G-l moeten te
rugkomen.
investeren in nieuwe modellen
een financieel ingrijpende
zaak, zegt Deleye. Daarom pro
beert Volvo Car een wagen te
maken die een 'emotionele'
aantrekkingskracht op het pu
bliek heeft. De koper heeft er
wat voor over om in een Neder
landse Volvo te rijden, dat is de
toekomst, luidt, vrij vertaald,
Deleyes filosofie.
Ir A. H. C. Deleye
„De G-l wordt echt een
nieuwe wagen", zegt Deleye.
„Het wordt geen opvolger van
de 300. Opvolgers passen niet in
de Volvo-filosofie. De 300 is nog
lang niet uitgerangeerd. Door
de aanpassingen kan die weer
een hele tijd mee". Deleye zegt
zelfs verbaasd te zijn dat het
verouderingsproces bij de 300
veel trager gaat dan hij had ge
dacht. De investeringen zullen
de komende jaren hoog blijven
voor het G-l-project, hoewel op
een iets lager niveau dan de
laatste driejaar.
De financiering van de ont
wikkeling van het nieuwe mo
del is een delicaat onderwerp in
Helmond. Sinds minister De
Korte (Economische Zaken) in
een onbewaakt ogenblik de 460
miljoen gulden schuld kwijt
schold, maar zich later die
woorden niet meer kon herin
neren, doet Volvo er maar het
zwijgen toe totdat een akkoord
met Den Haag is bereikt.
Maar voor een relatief kleine
autoproducent als Volvo is het
Op die manier moet Volvo ook
minder kwetsbaar worden
voor een eventuele conjunctu
rele omslag, zegt Deleye.
Vooral de 480 heeft daarin een
taak. Die heeft in 1986 een groot
deel van de omzetgroei voor re
kening genomen.
Maar alle producenten gok
ken nu toch op een hoger
marktaandeel? „Ja, maar
Volvo heeft een traditie en er
varing in die prijsklasse", zegt
Deleye. „De andere massapro
ducenten hebben succes met
'rationele' wagens. Ik betwijfel
of ze dan opeens kunnen om
schakelen naar het 'emotionele'
segment".
De produktie van de 480's
wordt dit jaar opgetrokken van
4.000 tot 11.000 stuks. Van de
300-serie moeten er tenminste
110.000 worden verkocht. Dat
zijn er minder dan vorig jaar,
toen er 117.500 werden ver
kocht, maar de Zweden hebben
problemen met de levering van
de 2-liter-motor voor de 360 en
verder wordt produktiecapaci-
teit vrijgemaakt voor de profij
telijkere 480.
De introductie van de 480 op
de Amerikaanse markt is weer
even uitgesteld, zegt Deleye.
Hij verwacht dat de zeer lu
xueus uitgevoerde sportwagen
half '88 volop in de Verenigde
Staten te koop zal zijn. Het uit
stel is een gevolg van de pro
tectionistische handelswetten
van de regering Reagan, de
veranderingen in de veilig
heids- en milieuvoorschriften
en de lage dollarkoers.
Volvo levert de wagen straks
tegen guldens aan de VS. Maar
bij een lage dollarkoers wordt
de prijs zo hoog, dat de ver
wachte verkoop te laag zal zijn
om de introductiekosten, 15
miljoen, goed te maken.
De harde gulden is toch al
een probleem voor Volvo. De
leye waarschuwt dat Neder
land West-Duitsland achterna
gaat. Volgens hem is de kwali
teit van de Westduitse produk-
ten hard achteruit gehold, om
dat de produktiekosten teveel
moeten worden gedrukt in ver
band met de harde D-mark.
„Van de produkten van onze
Duitse leveranciers moeten wij
tegenwoordig gemiddeld 20 tot
30 procent afkeuren. Soms zelf
100 procent. Vroeger was alles
van goede kwaliteit".
En dan zijn er de bijna stan
daard-noodkreten van de mo
derne Nederlandse manager.
De belasting en de sociale las
ten moeten omlaag, vindt De
leye. De regering moet zorgen
dat het autoverkeer onbelem
merd kan voortdenderen over
Hollands wegen. En hij vindt,
hoewel hij voor vrijhandel is,
dat de Europese Gemeenschap
zich over handelsbeperkingen
voor de Japanse auto-industrie
moet buigen, want de Japan
ners handelen 'niet eerlijk'.
Maar onder de huidige om
standigheden, en als de Japan
ners na een handelsakkoord
met de VS zich maar niet op
Europa werpen, heeft Deleye er
vertrouwen in dat de winst van
Volvo Car zich positief zal ont
wikkelen. De werkgelegenheid
vaart er wel bij. Afgelopen jaar
nam het aantal werknemers in
Helmond en Bom met 500 man
toe tot 7.400.
i, waarin je 4 weken stage
n 3 weken vakantie hebt. in
jeriode krijg je een zakgeld
Hiernagajehet leerlingen-
G?
leze naar de Dienst Perso-
hting Hervormde Diakonaie
2, 2011 RS Haarlem. Je
efolder toegezonden.
iskliniek en Overspaarne
maken samen met het
verzorgingshuis
De Molenburg deel uit
van de Stichting
Hervormde Diakonaie
Huizen ,J
telefoon 023-319284
ADVERTENTIE.
Importeur van eaux de toilette-parfums en mode-accessoi
res t.w. sieraden en modische ceintuurs
«oorhaar produkten.
Alles rechtstreeks van importeur - dus bijzondere prijzen!
Reageer snel.
Topprodukten in cosmetica
f/ZS\ en mode-accessoires
,r\Sy 01853-2822/ 2560
VUF JAAR WEINIG VERANDERD:
fan onze verslaggever
IREDA - De verschillen in regelgeving blijven grensar-
raers voor grote problemen stellen. Hoewel vijf jaar ge
iden mooie plannen zijn gemaakt om deze problemen op
bossen is er fundamenteel weinig veranderd. Slechts op
Nerdelen is vooruitgang geboekt,
daarover waren vakbondsver-
^nwoordigers en politici het
pieren roerend eens tijdens
hoorzitting van de commis-
P sociale zaken van het Bene-
F-parlement.
|8e bijeenkomst op het kas-
pl Bouvigne in Breda was ge
ld aan de problemen die
/ensarbeiders in de Benelux
pervinden. Aan de hand van
Rapportages van de vakbon-
P zal de commissie een aan-
P aanbevelingen doen aan het
pelux-parlement, die op zijn
prt weer de nationale wetge-
Psadviseert.
'ij,laar terug is in Breda
izeifde werkoverleg gehou-
1 Woordvoerders van de
iische Algemene Christe-
Vakbond en de FNV be-
C?fn ^at er maar weinig
gekomen is van de
«e voornemens die toen zijn
.Raakt,
Ve Pr°blemen die de grens-
Möders ondervinden hebben
tamelijk betrekking op de
c ten en plichten voor de so-
Van onze verslaggever
BREDA - Fokker krijgt er
een forse concurrent bij.
Het Amerikaanse vliegtuig
concern Boeing maakt vol
gende maand de eerste ko
per bekend van de 737-500,
een toestel dat 108 passa
giers kan vervoeren. Het
eerste toestel wordt in 1990
afgeleverd.
Volgens een woordvoerder van
Boeing zijn er al drie klanten
zijn voor het toestel, waaronder
de Skandinavische maatschap
pij Braathens die 17 toestellen
wil kopen.
Het nieuwe vliegtuig heeft
een gemoderniseerde cockpit,
verbruikt minder brandstof en
kan langere afstanden vliegen
dan andere 737-types van
Boeing. Volgens de woordvoer
der rekent het concern er op 400
tot 500 vliegtuigen van dit type
te verkopen.
De 737-500 is het antwoord
De Fokker F-100, volgens Boeing een gat in de markt.
van de Amerikaanse vliegtuig
bouwer op het eerste succes
van Fokker op de Amerikaanse
markt. US-Air heeft 40 Fok
ker- 100 toestellen gekocht en
optie genomen op nog eens 30
vliegtuigen. Volgens de woord
voerder van Boeing heeft Fok
ker met de F-100 een gat in de
markt gevonden en komt
Boeing nu met het nieuwe toe
stel omdat de klanten daar om
vragen.
Fokker kan wat Boeing be
treft nog steeds meedoen aan
de ontwikkeling van de 7J7. Dit
nieuwe toestel wordt uitgerust
met de zogenaamde 'prop-fan',
een combinatie van een straal-
en propellermotor.
De Boeing-woordvoerder
zegt dat het concern onmiddel
lijk ja zegt als Fokker zich
meldt voor deelname aan het
project. Hij voegt er aan toe dat
Fokker geen maanden meer
moet wachten met een beslis
sing.
Fokker doet overigens wel
mee aan een haalbaarheidsstu
die naar de verkoopmogelijk
heden van de Atra 90, een toe
stel voor 100 passagiers dat ook
uitgerust wordt met de 'prop-
fan'. De uitkomst van die stu
die wordt in juni verwacht.
et krijgen van een uitke-
S van de juiste instantie, het
uwen van pensioenrech-
net uitkeren van kinder-
gevolgen van de
,r v°or de aow-uitkering
I i enkele van de ingewik-
Priemen, waarmee een
„arbeider te maken heeft,
i' jar voor de fluctuaties
wisselkoersen is nog
Sten bevredigende op-
'mggevonden.
üe Praktijk hebben de
regelingen verve-
gevolgen. Als een Neder-
werknemer die in België
werkzaam is ziek wordt, krijgt
hij op grond van de Belgische
wetgeving 75 procent van zijn
netto loon uitgekeerd. Maar de
Nederlandse fiscus ziet die uit
kering als inkomsten en heft
daar nog eens belasting over.
Daardoor krijgt de zieke te
weinig.
Een snel opkomend pro
bleem vormen de deeltijdwer
kers. Een Belgische werkloze
die in Nederland in deeltijd
gaat werken is niet onder de
wet te 'vangen'. Hij staat met
één been in de Nederlanse en
met één been in de Belgische
wet. De Europese voorschriften
laten het voor hem geheel af
weten, waardoor hij formeel
moeilijk aanspraak kan maken
op een aanvullende uitkering.
Ook is het voorbeeld ge
noemd dat een weduwe van een
grensarbeider door de verschi-
len in wetgeving en de niet al te
vlotte afhandeling van de aan
vrage soms tot twee jaar moet
wachten voor zij van de juiste
instantie een weduwepensioen
krijgt.
FNV-woordvoerder Mulder
beklemtoonde dat de snel ver
anderende wetgeving de ver
schillen tussen Nederland en
België eerder groter dan klei
ner maakt. Hij noemde daarbij
de herziening van het sociale
stelsel in Nederland.
De vakbonden en de parle
mentariërs waren het er vol
strekt over eens dat de voor
lichting naar de grensarbeiders
moet verbeteren. De ACV-
woordvoerder vond dat vooral
België wat meer aan voorlich
ting zou moeten doen.
Van onze verslaggever
TERNEUZEN - Dow Che
mical (Nederland) heeft het
boekjaar 1986 afgesloten
met een nettowinst van 163
miljoen gulden.
Een resultaat dat gunstig is be
ïnvloed door de al eind 1985 in
gezette sterke prijsdaling van
de belangrijkste grondstoffen.
Mede door de koersval van de
dollar kosten die grondstoffen
Dow 1,3 miljard minder dan in
1986. Ook de energiekosten zijn
sterk gedaald.
Dow zette - in geld uitge
drukt - vorig jaar minder om
maar omdat de kostendaling de
opbrengstdaling verre overtrof
steeg het bruto omzetresultaat
met 178 miljoen gulden.
De gunstige lijn van 1986
heeft zich tot nu toe voortgezet.
Financieel rapporteur W. de
Visser meldde gisteren, bij de
presentatie van het sociaal
jaarverslag van het bedrijf, dat
het eerste kwartaal 1987 een
winst vóór belastingen liet zien
van 86 miljoen gulden, tegen 70
miljoen gulden in dezelfde pe
riode van 1986.
'We zitten nu midden in het
tweede kwartaal en de tekenen
wijzen erop dat ook dat erg po
sitief zal zijn', aldus De Visser.
Dow Chemical heeft voor
1987 een investeringspro-
Jan ven den Braak
gramma van rond 200 miljoen
gulden opgesteld. Deels zijn dat
vervangingsinvesteringen,
deels uitbreidingen in de pro-
duktiesfeer, met name in de fa
brieken voor Dowlex, cumeen
en latex.
Voor de uitbreiding van de
cumeenproduktie zal het be
drijf op korte termijn 24
nieuwe mensen moeten aan
trekken. 'Het aanname-crite
rium bij ons bedrijf is mts-ni-
veau', zegt personeelsmanager
Jan van den Braak. 'Niet uit
trend-overwegingen, maar
mts-niveau is gewoon noodza
kelijk als basis'.
Veel aandacht gaat bij Dow
uit naar het ontwikkelen van
nieuwe produkten. In de afde
ling Research en Development
wordt daarom ook komende ja
ren veel menskracht en kapi
taal geïnvesteerd. Met enige
trots wordt daarbij gewezen op
de idee van de 'verloren bekis
ting', waarmee het bedrijf on
langs de KRO-televisie haalde.
'De chemische bedrijfstak in
zijn geheel is uit het slop geko
men', zegt W. Vrijland, hoofd
van de afdeling economische
evaluatie. Wat Dow betreft be
tekent dat niet dat op korte ter
mijn grote investeringen zijn te
verwachten, met name in de
uitbreiding van de produktie-
capaciteit van bulkchemicaliën
en plastics.
'De vooruitzichten voor ko
mende jaren zijn gunstig maar
de winstmarges zullen nog
moeten verdubbelen voor het
tot nieuwe investeringen komt'.
Daarbij is het voor Vrijland de
vraag of die uitbreidingen er in
Europa zullen komen. 'De
groeimarkten zijn waarschijn
lijk toch te vinden in bijvoor
beeld Azië, met name in China.
In Europa zullen wij niet veel
extra plastic tasjes gaan verko
pen'.
Met enige zorg wordt de ont
wikkeling van de milieuwetge
ving tegemoetgezien. 'We gaan
in Nederland in de richting van
Amerika, waar de wetgeving
nog knellender is. Er wordt
Wim Vrijland
meer en meer van bovenaf be
palend allerlei zaken opgelegd.
Er komt steeds meer regelge
ving', zegt Vrijland.
Hij waarschuwt ervoor dat
wanneer Nederland verder
gaande maatregelen neemt dan
omringende landen dit op den
duur 'concurrentievervalsend'
kan gaan werken.
Dow stopt overigens veel
geld in zijn afdeling Ecologie.
'Ook wij beseffen terdege datje
het milieu niet onbeperkt kunt
belasten. Dat zijn geen holle
frasen. In vergelijking met een
aantal jaren geleden is onze af
valwaterlozing bijvoorbeeld tot
nog maar 6 procent terugge
bracht'.
DUSSELFORF - De Neder
landse exporteurs zullen ter
dege rekening moeten houden
met ingrijpende veranderin
gen op de Westduitse markt.
De verschuiving van het eco
nomische zwaartepunt in de
Bondsrepubliek naar het zui
den kan bovendien de positie
van Rotterdam aantasten,
mits tijdig wordt ingegrepen.
Aldus staatssecretaris Van
Rooy (Buitenlandse Handel,
zie foto) vrijdag in Dussel-
dorf, waar ze een rapport
over de economische ontwik
keling in West-Duitsland
kreeg.
In dat rapport wordt gesteld
- FOTO ANP
Staatssecretaris
Van Rooy
dat het particuliere verbruik als motor voor de Westduitse eco
nomie aan betekenis inboet en dat de vergrijzende bevolking
dat probleem nog aanscherpt. De economische opkomst van
Beieren kan op den duur de positie van de Rotterdamse haven
aantasten.
In het rapport wordt ook nog gewezen op de gevolgen van de
sterke gulden, waardoor de Fransen en Italianen kunnen pro
fiteren van een verbeterde concurrentiepositie. (ANP)
AMSTERDAM - De Centrale Suiker Maatschappij CSM meldt
dat overeenkomstig de verwachtingen omzet en resultaat in
het eerste halfjaar (1 oktober 1986 tot en met 31 maart 1987) ver
der zijn toegenomen. De nettowinst steeg met 15 procent van
27,2 miljoen gulden tot 31,2 miljoen gulden.
Over de tweede helft van het boekjaar wordt een winst ver
wacht die ten minste gelijk is aan die van het eerste halfjaar.
In het voorgaande boekjaar verdiende CSM bijna 59 miljoen
gulden. (ANP)
EINDHOVEN - De uitgifte van twintig miljoen aandelen door
Philips zal het concern bijna een miljard gulden opleveren. De
koers van de nieuwe aandelen is vastgesteld op 48,60 gulden.
Deze koers is gebaseerd op de notering van PWlips-aandelen
van afgelopen woensdag.
De inschrijving is inmiddels gesloten. De storting in guldens»
moet plaatsvinden op 19 mei. De koers van Philips heeft zich de
afgelopen paar weken tussen 45 en 52 gulden bewogen. Deze
week is de notering beneden 50 gulden gedoken en de daling
ging dinsdag vanaf het middaguur opeens in versneld tempo.
(ANP)
BRUSSEL - De in de organisatie Eurofer verenigde staalbe
drijven in de Europese Gemeenschap zijn er niet in geslaagd
het eens te worden over vrijwillige beperking van de produk-
tiecapaciteit. De de toch al zwaar aangeslagen industrietak
komt daardoor nog dieper in de problemen.
Voorzitter Scholey heeft de Europese Commissie in een brief
laten weten dat het aanbod van het afgelopen najaar om uit
eigen beweging over te gaan tot de door de commissie noodza
kelijk geachte sanering wordt ingetrokken.
De twintig bedrijven, goed voor tachtig procent van de EG-
produktie, konden het niet eens worden over de verdeling van
de capaciteitsvermindering en de regels voor een systeem van
produktiecontingenten.
De Europese Commissie wil dat de jaarlijkse produktiecapaci-
teit uiterlijk in 1990 is verminderd met 25 tot 30 miljoen ton.
(AFP)
Van onze verslaggever
DEN HAAG - Het kabinet is toch bereid de scheepswerven
extra financiële steun te verlenen als ze actief deelnemen
aan saneringsplannen. Dat heeft minister De Korte (Eco
nomische Zaken) de Tweede Kamer beloofd.
dersvereniging is blij met de
verhoging van de premies.
Maar hij waarschuwt de
scheepsbouw wel dat de orders
voor de werven 'niet plotseling,
als rijpe appelen in de mand
zullen vallen'.
De regeringsfracties in de
Tweede Kamer gaan in grote
lijnen akkoord met de steun
verlening. De PvdA ook, al had
deze partij liever gezien dat re
ders slechts een premie krijgen
als ze nieuwe schepen bij Ne
derlandse werven laten bou
wen. Nu profiteren buiten
landse werven straks van Ne
derlandse steun, aldus de frac
tie.
Als de werven niet tijdig met
een saneringsplan komen - in
deze sector is sprake van een
grote overcapaciteit - stelt het
kabinet geen extra geld be
schikbaar, aldus' De Korte. De
bestaande financiële steun
komt dan terecht bij de werven
'die het eerst om steun komen'
vragen'.
Het kabinet is overigens erg
optimistisch over nieuwe or
ders. Bij de Nederlandse reders
hangt volgens de ministers
Smit-Kroes (Waterstaat) en De
Korte voor zeker 400 miljoen
gulden aan nieuwe orders bo
ven de markt. De nieuwe pre
mieregeling voor de reders is
bedoeld om die orders naar vo
ren te halen.
Volgende week debateert de
Tweede kamer over de finan*
ciële steun aan reders en wer-
De bewindsman stelt de Kamer
ook voor de bestaande steun
aan de werven te veranderen.
Het totale steunbedrag blijft
hetzelfde (bijna 200 miljoen
gulden in 3 jaar), maar de pre
mies variëren naar gelang de
grootte van de orders.
Voor een order van minder
dan 5 miljoen gulden wordt
geen steun meer gegeven. Bij
een order van 5 tot 10 miljoen
gulden krijgt de werf een be
drag van 3 procent en dat per
centage loopt met enige tussen
stappen op tot 14 procent steun
bij orders boven de 60 miljoen
gulden.
Het kabinet hoopt verder dat
de verhoging van de premies
voor de Nederlandse reders
(van 20 tot 25 procent van de in
vesteringssom) extra orders
voor Nederlandse scheepswer
ven tot gevolg zal hebben. Ove
rigens heeft het kabinet het to
tale bedrag dat voor steun aan
reders beschikbaar is (200 mil
joen gulden per jaar) niet ver
hoogd.
De Cebosine, de organisatie
van Nederlandse scheepsbou
wers, is niet ondersteboven van
de nieuwe steunregeleing.
Voorzitter Ter Hart vreest dat
het besluit van de regering on
voldoende is.
Hij hoopt dat de overheids
steun voor de reders zal leiden
tot nieuwe orders voor de wer
ven, maar is tegelijkertijd bang
dat er in dat geval te weinig
geld in de subsidiepot zit
Voorzitter Busker van de
Koninklijke Nederlandse Re
ROTTERDAM (ANP) - De besprekingen tussen de werven
Wilton Feijenoord te Schiedam en Vlaardingen Oost in
Vlaardingen om een samenwerking te bereiken, verlopen
voorspoedig.
Volgens bestuurder Berger van de Industriebond FNV zijn de be
sprekingen de laatste fase ingegaan. Directeur Sluis van Wilton
Feijenoord wil zich niet zo stellig uitlaten, maar volgens hem
kunnen de besprekingen over ongeveer een maand worden afge
rond.
Wilton Feijenoord en Vlaardingen Oost begonnen hun fusie-be
sprekingen ongeveer een maand geledea