OER BI 'aul Newman eregast in Cannes film wekt woede [au Arabieren f18591 Rechter: facilitair bedrijf zelfstandig 'UBLICITEIT VOOR FILM 'THE GLASS MENAGERIE' Geduchte concurrentie voor Mini en Maxi 1 Hele avond televisie voor schoolverlaters NOS moet tv-gegevens leveren aan de Stern ARAGE i KRO'S EINDEXAMENFESTTVAL INRUIL OOP MITSUBISHI DONDERDAG 14 ME11987 Weemoedig in dat wij u uitnodigen! om die allemaal eensjf ri. inaf Verrassing twit 1984 ivo rood jxe zilver met. groen met 1977| 197)1 198)1 198i| 19811 197)1 198)1 198)1 198(| Iwit k 13N wit k goud met. Iver met1- 11 >ack XT rood met. 1 d met1 iesel1 1,1 Ikope aanbiedingen Ie merken en inruil mogelijk MOTORS CORPORATION Peurssenstraat5j AARDENBURl Tel. 01177-1281 gr is niemand die een formule weet v0or een succesvol programma en dat is ook het spannende van dit vak" Nico Knapper, tv-reglsseur DE STEM T2 norJosKessels JNES - „Mijn vrouw in Los Angeles is hele maal gek van u en ik moet u vragen of u zin hebt 0 flessen bij ons thuis te komen signeren?" Zou ik misschien een keer met u alleen kunnen nchen?" let dit soort vragen werd kersverse Oscar-winnaar faul Newman belaagd bij de presentatie van zijn film the Glass Menagerie' op het 40ste Filmfestival van Can- L film is gebaseerd is het be nde, gelijknamige toneelstuk ju Tennessee Williams en jndelt over een oudere vrouw Jein de steek gelaten is door (eerman en zich zorgen maakt Ter de toekomst van haar Lpele dochter en haar zoon, j bij haar inwoont. De rol ii de moeder wordt gespeeld lor Joanne Woodward, alias [vrouw Newman, die ook op [persconferentie aanwezig is. TJewman deed de genoemde Jstelde vragen overigens af kt een gedecideerd 'No', en ■egde eraan toe dat hij weinig [voel voor humor had. Dat piste valt overigens mee. Als jiand van een joodse krant (aagt of hij nog ooit een dse rol zou doen antwoordt man: „Wie weet, ik heb Juienkort een nieuwe auto [dig". En op de vraag of New- En een eventuele prijs vol- hde week persoonlijk af Vit halen zegt hij: „Ik denk It niet, want ik heb gehoord ItAndretti in Indianapolis op jpligt." Zoals bekend is New- pneen verwoed autoracer. flewman vertelde dat hij maal de publiciteit schuwt erg gesloten is. Hij had voor mes een uitzondering ge- omdat hij trots op de i is. „Ik wil dat zoveel mo- lijk mensen hem gaan zien [daar kunnen jullie iets aan deelde hij de grote lare journalisten mee. „Ik f het ook voor de acteurs, die iktisch gratis aan de film [egedaan hebben en als eer ion aan Tennessee Wil- nc" [The Glass Menagerie' is in- i een warme en ontroe rende film, waarin prachtig geacteerd wordt en universele levensproblemen aangesneden worden. Het grootste compliment dat Newman gemaakt moet wor den is dat hij een vorm heeft gevonden ..p-.rfcij het toneel stuk volledig intact blijft en net geen statische film is, wat je zo vaak hebt met verfilmde to neelstukken. De beste film in mij n ogen is tot nu toe echter 'Zwarte Ogen' van de Rus Mikhalkov, die hij hoofdzakelijk in Italië draaide. Daarin worden enkele verha len van Tsjechov omgesmolten tot een geheel. 'Zwarte Ogen' is een raamvertelling over een oudere man, die getrouwd is met een rijke vrouw en haar veelvuldig bedriegt. In een kuuroord leert hij een mooie Russin kennen en wordt ver liefd op haar. Zjj blijkt even eens getrouwd te zijn, maar de Italiaan laat zich daardoor niet weerhouden en zoekt haar op in Rusland. De Italiaan wordt vertolkt door Marcello Ma- stroianni en hij past prima in de weemoedige Tsjechov-sfeer van begin deze eeuw: een inne mende, maar ook laffe versier der die niet weet wat hij wil en uiteindelijk met lege handen achterblijft, verraden door het leven. Een ander juweel van een film is 'Raising Arizona' van de jonge Amerikaanse gebroeders Coen, een zwarte komedie over een delinquent die trouwt met een politie-agent. Het jonge paar komt tot de ontdekking dat ze geen kinderen kunnen Paul Newman en gijn vrouw Joanne Woodward aan de Franse zuidkust. krijgen en ten einde raad bre ken ze in bij een rijke zaken man, die net een vij fling heeft gekregen. Ze kidnappen een van de baby's maar komen vervolgens in de problemen, wanneer twee ontsnapte baj es- maten van de man langsko men. 'Raising Arizona' is een heerlijke komedie, waarin op basis van een bijzonder origi neel script heel inventief met de camera omgesprongen wordt. Een film om te onthou den. John en Bo Derek overleggen in de marge van het filmfestival in Cannes. Min Hoffmann. - FOTO AP ®NGTON (AP) - De organisatie van Arabische .—"Kanen, de American Arab Ant-Discrimination Com- m met de geavenCccl1^^. h«ft geprotesteerd tegen de film 'Ishtar' omdat die n 7 - Tel. 01640-41250 BHEffi tumweg 7-13 - Tel. 01100-14» U ELEN B.V. - Scherpdeel 20- I EDRIJF KREBBEKX - Pr. R|'g'3.1 AUTOM.BEDRIJFANDREAEP j •Off. Agent "ging zou zijn voor alle moslems. ften R 6t 'n de hoofdrollen Dustin Hoffman, Isballe Adjani en fata atty' ®aat ein(f deze week in première. Het verhaal be- avonturen van twee Amerikaanse liedjesschrijvers die ret Midden-Oosten reizen. Bh van de organisatie in de VS zei dat de film 'elk rvpe bevat dat men zich over het onderwerp kan voorstel- [®8anisatie heeft een brief gestuurd naar de ditributeur van Ist'sT0 bia Pictures en een groot aantal filmrecensenten, fatis h openhjk excuus. Ook wordt er op aangedrongen bij de ten nambassadeurs om de film in hun land te verbieden, te ns Bouhafa is vooral de slotsong van de film onsmakelijk, fcari htel 1 L°°k to Mecca' en Hoffman en Beatty zin- fikaiwVer 6611 rendez-vous met een vrouw onder een boom I tari a is de heilige stad van alle islamieten in de we- it? yindt Bubafa het nogal ongepast dat de film tijdens rWtische vastenmaand Ramadan in roulatie wordt ge- Door Jan Koesen MONTREUX - Mini en Maxi ma ken nog steeds een goede kans op een hoge eindplaats in de Gouden Roos van Montreux, nu de jury 19 van de 33 inzendingen heeft gezien. Maar aan de kop met minuten voor sprong op het peloton staat nu de BBC- productie 'Now something else'. Daar kan ik alleen maar in superlatieven van gewagen. Krankzinnige sketches, per fect gebracht, originele pointes, actuele thema's plus veel beproefde oudjes. Een feest voor het oog en voor het brein. Thatcher is vaker geparodieerd, maar nog nooit zo meedogenloos als hier in een triootje met Reagan en Gorbatsjov, waarbij de IJzeren Lady de beentjes van de vloer tilt, maar upperclass blijft. Jozef en Maria komen in Bethlehem aan, hebben geen geld, maar een her bergier zegt: „What the hell, it's Christ mas", en nodigt het paar uit om gratis de nacht in de suite door te brengen. „Nee", zegt Jozef steeds korzeliger, „graag een nederige stal. Ik verwacht trouwens vannacht bezoekers". „De vergaderzaal?", oppert dan de herber gier, en dan ontwikkelt zich iets waarbij ieder die dit genre liefheeft hinnekend van genoegen door de knieën gaan. De royal family, ook vaste prik bij Britse satire brengt een song ten gehore waarbij Elizabeth tot slot een flicflac maakt en de koning-moeder op de sax blaast. De ideeën zijn in volmaaktheid uitgevoerd, de imitaties staan, de stem men zijn griezelig echt. Ja, zelfs de kle ding en het decor vervoert je naar Buc- kinham Palace. Het kost een paar cen ten, maar heb je ook wat, denkt de BBC terecht Ook een forse concurrent voor Mini en Maxi is de Zweedse satire 'The Price', waarin goed gekeken is naar Monty Py thon. The Price' is wellicht niet het mo dernste wat de tv heeft gebracht, maar de van Engeland geleende formule is door de Zweedse tv tot nieuwe hoogte gebracht. De titel slaat op de Nobelprijs waaromheen dan vrolijke waanzin los barst. De makers hebben zich zonder enig geschroom van de meest actuele onderwerpen meester gemaakt. Zo is er een sketch waarin heren uit angst voor Aids naar de condoomautomaat stuiven onder het zingen van 'We'll meet again', waarmee dan natuurlijk het hierna maals is bedoeld. Archimides vindt in bad de telefoon uit, en Einstein het licht. Duitsland krijgt in Lederhosen- en dijengeklets de Nobelprijs voor luchtvervuiling uitge reikt en als een Brit voor 'The Price' in aanmerking komt breken de treinen open als in de stijl van de F-Side sup porters een bende keurige heren met bolhoed oude dametjes belegert en een zitbank met de paraplu in tweeën slaat. Het met veel poeha aangekondigde ijsballet van de Britse commerciële tv 'Fire and Ice' sterft in zijn eigen schoon heid. Prachtige beelden, een Tolkien-at- mosfeer, feeërieke verlichting en ver schijningen uit een nachtmerrie, dans een variant op het thema van Julia en Romeo op het ijs. Als de twee geliefden niet van elkaar te houden zijn breekt de oorlog uit tussen het vuur en het ijsland. Anderhalf miljoen pond heeft deze pro- duktie gekost en dat is goed te zien. Het is televisie in optima forma, maar de in zending heeft geen warmte, geen ver rassingen, je wordt visueel overrom peld, maar in je hoofd en hart gebeurt er niets. Een verrassing komt uit Denemarken waar twee heren, Pallesen en Pilmark een komische sketch met twee piano's brengen. Maar de instrumenten hebben hun eigen leven, openen en sluiten zich naar willekeur, exploderen en braken voorwerpen uit zoals zingende zaagvis. De heren P en P starten wat traag maar als ze warm zijn gelopen maken ze met de gekste voorwerpen muziek zoals met munt- en bankgeld en de rits van hun gulp. De twee doen me sterk denken aan Mini en Maxi, missen de verfijning en muzikaliteit van de Nederlanders ech ter. Maar de show vliegt voorbij en laat aangename gevoelens achter. Mini Maxi hebben de pech dat hun 'concert' op slechte wijze door Dick van den Boezem is geregisseerd. Deze heett er zich met een Jantje van Leiden vanaf gemaakt en zich beperkt tot een povere theaterregistratie waarbij het camera werk nihil is. De shots lopen niet syn chroon met de act. Omdat de jury zich ook moet laten leiden door de kwaliteit van de regie en het beeld, verliezen Mini en Maxi hier veel punten. Het kan ze zelfs straks zaterdag bij de stemming de kop kosten. Als in hun show ook maar een kwart van het in 'Fire and Ice' ge maakte talent was opgenomen had een hogere zo niet de hoogste prijs er zeer wel ingezeten. Wat er tot dusver in Montreux is ver toond is doorgaans van middelmatige kwaliteit De Noren hebben travestieten grote vrouwelijke sterren laten imiteren in 'Lady's but gentlemen'. Maar de ver klede heren doen hun imitatie zo goed dat je aan een matige opvoering van de originele grootheden gaat denken. De RTBF heeft een uitgemolken videoclip gebracht onder de titel 'Rox Box', waarin een nep-James Bond van de ene rockexplosie naar de andere beweegt. Stomvervelend, knullig gemaakt en met een humor waar je tanden groen van uitslaan. Uitgesproken knudde is de Bulgaarse inzending waar de regisseur kennelijk net een special-effectenset heeft mogen uitproberen en daar worden beelden ge splitst, gekanteld, gevierendeeld, geheel als bij een dolgedraaide amateur met zijn speeltje. De DDR had een aardig idee dat he laas 30 van de 45 minuten te lang duurt. Amateurs mogen een groot symfonieor kest dirigeren. Uit 130 kandidaten wor den er dan 5 gekozen. Tot dusver is 'Wenn schon - denn schon' best te prui men maar dan slaat de herhaling toe. De Oostenrijkse tv heeft zich het wel heel gemakkelijk gemaakt met 'Mozart und Meisel', een serie waarin een optimist en een pessimist uitermate traag weeïge grappen neerleggen. Bij het zien van het Westduitse 'Wetten dass' moet je con stateren dat onze bloedeigen Jos Brink toch af en toe veel meer warmte en ori ginaliteit kon opbrengen dan die Duitse robot Frank Elstner. Ton Verlind. FOTO KRO Minder, maar ook de moeite waard is de nieuwe film van de Taviani's 'Good Morning Ba byion', waarin twee Italiaanse broers begin deze eeuw naar Amerika reizen en in Holly wood werk proberen te vinden als decor-ontwerpers. Na veel tegenspoed lukt het ze in contact te komen de be roemde filmer D.W. Griffith, die dan net werkt aan zijn mo numentale 'Intolerance'. In 'Good Morning Babylon' is de relatie van de twee broers af geleid van de nauwe band tus sen de gebroeders Taviani zelf. Hoewel de film minder zeg gingskracht heeft dan de voor ganger valt opnieuw de enorme beeldrijkdom op, waar de Ta viani's een uniek talent voor hebben. Een zware tegenvaller bete kende 'Chronique d'une Mort Annoncée' van de gerenom meerde Italiaanse cineast Francesco Rosi. Het is een bombastisch drama dat zich afspeelt in Zuid-Amerika. Een rijke jongeman trouwt een meisje van arme afkomst en komt tijdens de huwelijksnacht tot ontdekking dat zijn echtge note geen maagd meer is. Hij verstoot haar en de broers van het meisje gaan op zoek naar de jongen die haar ontmaagd heeft om hem te laten boeten. Het enige mooie aan de film is de muziek. In de benadering van Rosi verwordt het verhaal van Marquez tot een ordinaire keukenroman, waarin op het uiterlijk geselecteerde interna tionale gezelschap van acteurs en actrices (Rupert Everett, Ornella Muti, de zoon van Alain Delon) zinloos ronddoolt. Ook is in Cannes de nieuwe film van Lili Rademakers, in première gegaan: 'Dagboek van een Oude Dwaas'. Daarin heeft een oude man het zo van zijn aantrekkelijke schoon dochter te pakken dat hij zelfs een zwembad voor haar bouwt, om haar lijf maar te kunnen begluren. Lili Rademakers slaagt er niet in de sensuele sfeer en onderhuidse spanning te creëren, die bij het verhaal horen. Het is een vlakke, luste loze bedoeling. Van onze rtv-redactie gg Voor de vierde maal organiseert de KRO een Eindex- jljijili amenfestival, maar deze keer is de opzet veel breder giji; en zal de televisie de gebeurtenissen in de Brabant- hallen in Den Bosch volgen. De uitzending is zaterdag 23 mei van 20.28 uur tot 23.30 uur. Er wordt informatie gegeven over beroepen en opleidingen !;:jS en er is popmuziek van Style Council, Hollywood Beyond, Mai Tai, Het Goede Doel, Fatal Flowers en twee school- bands die de voorrondes hebben gewonnen van een door de KRO georganiseerde wedstrij d. „Behalve een gebied van problemen, de bezuinigingen, is jij:;:;: onderwijs ook een terrein waar veel mogelijkheden liggen voor jongeren", zegt Brandpunt-eindredacteur Ton Verlind, die het hele festival coördineert. „Daar is veel over te ver- tellen en zeker op de televisie gebeurt dat heel weinig. Goede informatie via radio en televisie over de mogelij khe- den die het onderwijs -nog steeds- biedt, voorziet daarom in ij&i een behoefte. Op basis van de ervaringen wordt besloten of ■i:© er in het nieuwe seizoen een serie onderwij sprogramma's op 88 het scherm komt". W:: De formule van 'Brandpunt in de markt' is gebruikt voor het onderdeel 'Jongeren in de Markt', waarin bedrijfstak- ken aan bod komen die schoolverlaters een aardige toe- komst kunnen bieden. De aandacht van de programmama- jSjij: kers gaat vooral uit naar de metaal, de bouw, de confectie- jiji;-:: industrie, de grafische industrie, de nieuwe media en infor- jigiji matica en de verzorgende beroepen. Ook is er een telefonisch informatiecentrum. Veertig des- kundigen zitten klaar om vragen te beantwoorden die door jljlSi kijkers worden gesteld. Het Eindexamenfestival richt zich op schoolverlaters van LBO, MBO, MAVO, HAVO en VWO. ©ij: De KRO verwacht zevenduizend scholieren, die gratis toe- jijijlj! gang hebben. De voorlichtingsdag begint in de Brabanthal- ::|::j|: len om drie uur 's middags. De KRO-radio geeft de volgende ■jljlj:: week achtergrondinformatie. DEN HAAG (ANP) - De acht omroeporganisaties alsmede de NOS zijn er niet in geslaagd de in de Media wet voorgestelde verzelf standiging van het facilitair bedrijf van de NOS onge daan te maken. De arrondissementsrechtbank in Den Haag wees woensdag alle vorderingen van de omroe pen af. Begin 1985 daagde de omroep de staat voor de Haagse recht bank met als belangrijkste eis te voorkomen dat minister Brinkman van WVC voort zou gaan met de opsplitsing van de NOS en de vereffening van het vermogen van de NOS. Zoals bekend voorziet de inmiddels door de Eerste Kamer aange nomen Mediawet in een opspli- ting van de NOS in een pro grammastichting (gezamelijk bestuursorgaan) en een Neder lands Audiovisueel Bedrijf N.V.. De omroepen vrezen zij door de verzelfstandiging van het facilitair bedrijf voor een groot deel hun zeggenschap over de radio- en televisiestudio's als mede de daarmee verband houdende faciliteiten zullen verliezen. Voorts menen de om roepen dat de bewindsman hiermee ten onrechte de om roep beroofd van hun toeko mende gelden. Tot slot menen de omroepen dat zij bij de in voering van de Mediawet voor wat dit onderdeel betreft, aan zienlijke schade zullen lijden, al kon deze op dit moment nog niet worden begroot. HILVERSUM (ANP) - De NOS moet het Duitse week blad Stern weekoverzichten met Nederlandse televisie programmagegevens leveren. Dit heeft de Europese Commis sie bepaald in een klachtenpro cedure die door het Duitse weekblad bij de commissie was aangespannen naar aanleiding van de weigering van de NOS programmagegevens te ver strekken. Wel heeft de commis sie de NOS nog enige tijd ge gund om zich te beraden op de uitspraak. Juridisch adviseur van de omroepen B. Geersing beves tigde het standpunt van de commissie. Volgens Geersing hebben de commissieleden ech ter geen rekening gehouden met de Wet op de Economische Mededinging en de nieuwe Me diawet in Nederland. Zoals be kend mogen de Nederlandse week- en maandbladen geen programmagegevens brengen. Met Belgische familiebladen, alsmede het blad Humo, is de afspraak gemaakt dat zij over programmagegevens kunnen beschikkens zolang de bladen alleen voor Belgisch gebruik zijn bedoeld. Ook met enkele Duitse familiebladen was deze afspraak gemaakt. Stern wilde daarop ook pro grammagegevens gaan bren gen, maar werd daarin door de NOS gedwarsboomd. Immers, zo zegt Geersing, Stern wordt ook in Nederland overal in de losse verkoop aangeboden en dat is nu juist wat wij niet wil len. Stern diende vorig jaar een klacht in bij de commissie om dat het blad zich gediscrimi neerd voelde ten opzichte van de andere Duitse bladen die wel programmagegevens ont vingen. Volgens Geersing gaat de uitspraak van de commissie echter niet verder dan dat de NOS alleen zeer sumiere gege vens hoeft te verstrekken. In zicht in de precieze uitspraak van de commissie wilde hij echter niet geven, omdat het hier om een niet openbare pro cedure zou handelen. Een officiële reactie van de NOS kon Geersing evenmin ge ven, 'omdat we nog midden in de discussie zitten'. Hij achtte het echter niet uitgesloten dat, mede gezien de regels in de nieuwe Mediawet, het er wel eens van zou kunnen komen dat Nederland helemaal geen programmagegevens meer ver strekt aan tijdschriftea

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 19