OER BI
'aul Newman eregast in Cannes
film wekt woede
[au Arabieren
f18591
Rechter: facilitair
bedrijf zelfstandig
'UBLICITEIT VOOR FILM 'THE GLASS MENAGERIE'
Geduchte concurrentie voor Mini en Maxi
1 Hele avond televisie
voor schoolverlaters
NOS moet tv-gegevens
leveren aan de Stern
ARAGE i
KRO'S EINDEXAMENFESTTVAL
INRUIL
OOP
MITSUBISHI
DONDERDAG 14 ME11987
Weemoedig
in dat wij u uitnodigen!
om die allemaal eensjf
ri.
inaf
Verrassing
twit
1984
ivo rood
jxe zilver met.
groen met
1977|
197)1
198)1
198i|
19811
197)1
198)1
198)1
198(|
Iwit
k 13N wit
k goud met.
Iver met1-
11
>ack XT rood met. 1
d met1
iesel1
1,1
Ikope aanbiedingen
Ie merken
en inruil mogelijk
MOTORS CORPORATION
Peurssenstraat5j
AARDENBURl
Tel. 01177-1281
gr is niemand die een formule weet
v0or een succesvol programma en dat is
ook het spannende van dit vak"
Nico Knapper, tv-reglsseur
DE STEM
T2
norJosKessels
JNES - „Mijn vrouw in Los Angeles is hele
maal gek van u en ik moet u vragen of u zin hebt
0 flessen bij ons thuis te komen signeren?"
Zou ik misschien een keer met u alleen kunnen
nchen?"
let dit soort vragen werd kersverse Oscar-winnaar
faul Newman belaagd bij de presentatie van zijn film
the Glass Menagerie' op het 40ste Filmfestival van Can-
L film is gebaseerd is het be
nde, gelijknamige toneelstuk
ju Tennessee Williams en
jndelt over een oudere vrouw
Jein de steek gelaten is door
(eerman en zich zorgen maakt
Ter de toekomst van haar
Lpele dochter en haar zoon,
j bij haar inwoont. De rol
ii de moeder wordt gespeeld
lor Joanne Woodward, alias
[vrouw Newman, die ook op
[persconferentie aanwezig is.
TJewman deed de genoemde
Jstelde vragen overigens af
kt een gedecideerd 'No', en
■egde eraan toe dat hij weinig
[voel voor humor had. Dat
piste valt overigens mee. Als
jiand van een joodse krant
(aagt of hij nog ooit een
dse rol zou doen antwoordt
man: „Wie weet, ik heb
Juienkort een nieuwe auto
[dig". En op de vraag of New-
En een eventuele prijs vol-
hde week persoonlijk af
Vit halen zegt hij: „Ik denk
It niet, want ik heb gehoord
ItAndretti in Indianapolis op
jpligt." Zoals bekend is New-
pneen verwoed autoracer.
flewman vertelde dat hij
maal de publiciteit schuwt
erg gesloten is. Hij had voor
mes een uitzondering ge-
omdat hij trots op de
i is. „Ik wil dat zoveel mo-
lijk mensen hem gaan zien
[daar kunnen jullie iets aan
deelde hij de grote
lare journalisten mee. „Ik
f het ook voor de acteurs, die
iktisch gratis aan de film
[egedaan hebben en als eer
ion aan Tennessee Wil-
nc"
[The Glass Menagerie' is in-
i een warme en ontroe
rende film, waarin prachtig
geacteerd wordt en universele
levensproblemen aangesneden
worden.
Het grootste compliment dat
Newman gemaakt moet wor
den is dat hij een vorm heeft
gevonden ..p-.rfcij het toneel
stuk volledig intact blijft en net
geen statische film is, wat je zo
vaak hebt met verfilmde to
neelstukken.
De beste film in mij n ogen is tot
nu toe echter 'Zwarte Ogen'
van de Rus Mikhalkov, die hij
hoofdzakelijk in Italië draaide.
Daarin worden enkele verha
len van Tsjechov omgesmolten
tot een geheel. 'Zwarte Ogen' is
een raamvertelling over een
oudere man, die getrouwd is
met een rijke vrouw en haar
veelvuldig bedriegt. In een
kuuroord leert hij een mooie
Russin kennen en wordt ver
liefd op haar. Zjj blijkt even
eens getrouwd te zijn, maar de
Italiaan laat zich daardoor niet
weerhouden en zoekt haar op
in Rusland. De Italiaan wordt
vertolkt door Marcello Ma-
stroianni en hij past prima in
de weemoedige Tsjechov-sfeer
van begin deze eeuw: een inne
mende, maar ook laffe versier
der die niet weet wat hij wil en
uiteindelijk met lege handen
achterblijft, verraden door het
leven.
Een ander juweel van een
film is 'Raising Arizona' van de
jonge Amerikaanse gebroeders
Coen, een zwarte komedie over
een delinquent die trouwt met
een politie-agent. Het jonge
paar komt tot de ontdekking
dat ze geen kinderen kunnen
Paul Newman en gijn vrouw Joanne Woodward aan de Franse zuidkust.
krijgen en ten einde raad bre
ken ze in bij een rijke zaken
man, die net een vij fling heeft
gekregen. Ze kidnappen een
van de baby's maar komen
vervolgens in de problemen,
wanneer twee ontsnapte baj es-
maten van de man langsko
men. 'Raising Arizona' is een
heerlijke komedie, waarin op
basis van een bijzonder origi
neel script heel inventief met
de camera omgesprongen
wordt. Een film om te onthou
den.
John en Bo Derek overleggen in de marge van het filmfestival in Cannes.
Min Hoffmann.
- FOTO AP
®NGTON (AP) - De organisatie van Arabische
.—"Kanen, de American Arab Ant-Discrimination Com-
m met de geavenCccl1^^. h«ft geprotesteerd tegen de film 'Ishtar' omdat die
n 7 - Tel. 01640-41250 BHEffi
tumweg 7-13 - Tel. 01100-14» U
ELEN B.V. - Scherpdeel 20- I
EDRIJF KREBBEKX - Pr. R|'g'3.1
AUTOM.BEDRIJFANDREAEP j
•Off. Agent
"ging zou zijn voor alle moslems.
ften R 6t 'n de hoofdrollen Dustin Hoffman, Isballe Adjani en
fata atty' ®aat ein(f deze week in première. Het verhaal be-
avonturen van twee Amerikaanse liedjesschrijvers die
ret Midden-Oosten reizen.
Bh van de organisatie in de VS zei dat de film 'elk
rvpe bevat dat men zich over het onderwerp kan voorstel-
[®8anisatie heeft een brief gestuurd naar de ditributeur van
Ist'sT0 bia Pictures en een groot aantal filmrecensenten,
fatis h openhjk excuus. Ook wordt er op aangedrongen bij de
ten nambassadeurs om de film in hun land te verbieden,
te ns Bouhafa is vooral de slotsong van de film onsmakelijk,
fcari htel 1 L°°k to Mecca' en Hoffman en Beatty zin-
fikaiwVer 6611 rendez-vous met een vrouw onder een boom
I tari a is de heilige stad van alle islamieten in de we-
it? yindt Bubafa het nogal ongepast dat de film tijdens
rWtische
vastenmaand Ramadan in roulatie wordt ge-
Door Jan Koesen
MONTREUX - Mini en Maxi ma
ken nog steeds een goede kans op
een hoge eindplaats in de Gouden
Roos van Montreux, nu de jury 19
van de 33 inzendingen heeft gezien.
Maar aan de kop met minuten voor
sprong op het peloton staat nu de BBC-
productie 'Now something else'. Daar
kan ik alleen maar in superlatieven van
gewagen. Krankzinnige sketches, per
fect gebracht, originele pointes, actuele
thema's plus veel beproefde oudjes. Een
feest voor het oog en voor het brein.
Thatcher is vaker geparodieerd, maar
nog nooit zo meedogenloos als hier in
een triootje met Reagan en Gorbatsjov,
waarbij de IJzeren Lady de beentjes
van de vloer tilt, maar upperclass blijft.
Jozef en Maria komen in Bethlehem
aan, hebben geen geld, maar een her
bergier zegt: „What the hell, it's Christ
mas", en nodigt het paar uit om gratis
de nacht in de suite door te brengen.
„Nee", zegt Jozef steeds korzeliger,
„graag een nederige stal. Ik verwacht
trouwens vannacht bezoekers". „De
vergaderzaal?", oppert dan de herber
gier, en dan ontwikkelt zich iets waarbij
ieder die dit genre liefheeft hinnekend
van genoegen door de knieën gaan.
De royal family, ook vaste prik bij
Britse satire brengt een song ten gehore
waarbij Elizabeth tot slot een flicflac
maakt en de koning-moeder op de sax
blaast. De ideeën zijn in volmaaktheid
uitgevoerd, de imitaties staan, de stem
men zijn griezelig echt. Ja, zelfs de kle
ding en het decor vervoert je naar Buc-
kinham Palace. Het kost een paar cen
ten, maar heb je ook wat, denkt de BBC
terecht
Ook een forse concurrent voor Mini
en Maxi is de Zweedse satire 'The Price',
waarin goed gekeken is naar Monty Py
thon. The Price' is wellicht niet het mo
dernste wat de tv heeft gebracht, maar
de van Engeland geleende formule is
door de Zweedse tv tot nieuwe hoogte
gebracht. De titel slaat op de Nobelprijs
waaromheen dan vrolijke waanzin los
barst. De makers hebben zich zonder
enig geschroom van de meest actuele
onderwerpen meester gemaakt. Zo is er
een sketch waarin heren uit angst voor
Aids naar de condoomautomaat stuiven
onder het zingen van 'We'll meet again',
waarmee dan natuurlijk het hierna
maals is bedoeld.
Archimides vindt in bad de telefoon
uit, en Einstein het licht. Duitsland
krijgt in Lederhosen- en dijengeklets de
Nobelprijs voor luchtvervuiling uitge
reikt en als een Brit voor 'The Price' in
aanmerking komt breken de treinen
open als in de stijl van de F-Side sup
porters een bende keurige heren met
bolhoed oude dametjes belegert en een
zitbank met de paraplu in tweeën slaat.
Het met veel poeha aangekondigde
ijsballet van de Britse commerciële tv
'Fire and Ice' sterft in zijn eigen schoon
heid. Prachtige beelden, een Tolkien-at-
mosfeer, feeërieke verlichting en ver
schijningen uit een nachtmerrie, dans
een variant op het thema van Julia en
Romeo op het ijs. Als de twee geliefden
niet van elkaar te houden zijn breekt de
oorlog uit tussen het vuur en het ijsland.
Anderhalf miljoen pond heeft deze pro-
duktie gekost en dat is goed te zien. Het
is televisie in optima forma, maar de in
zending heeft geen warmte, geen ver
rassingen, je wordt visueel overrom
peld, maar in je hoofd en hart gebeurt er
niets.
Een verrassing komt uit Denemarken
waar twee heren, Pallesen en Pilmark
een komische sketch met twee piano's
brengen. Maar de instrumenten hebben
hun eigen leven, openen en sluiten zich
naar willekeur, exploderen en braken
voorwerpen uit zoals zingende zaagvis.
De heren P en P starten wat traag maar
als ze warm zijn gelopen maken ze met
de gekste voorwerpen muziek zoals met
munt- en bankgeld en de rits van hun
gulp. De twee doen me sterk denken aan
Mini en Maxi, missen de verfijning en
muzikaliteit van de Nederlanders ech
ter. Maar de show vliegt voorbij en laat
aangename gevoelens achter.
Mini Maxi hebben de pech dat hun
'concert' op slechte wijze door Dick van
den Boezem is geregisseerd. Deze heett
er zich met een Jantje van Leiden vanaf
gemaakt en zich beperkt tot een povere
theaterregistratie waarbij het camera
werk nihil is. De shots lopen niet syn
chroon met de act. Omdat de jury zich
ook moet laten leiden door de kwaliteit
van de regie en het beeld, verliezen Mini
en Maxi hier veel punten. Het kan ze
zelfs straks zaterdag bij de stemming de
kop kosten. Als in hun show ook maar
een kwart van het in 'Fire and Ice' ge
maakte talent was opgenomen had een
hogere zo niet de hoogste prijs er zeer
wel ingezeten.
Wat er tot dusver in Montreux is ver
toond is doorgaans van middelmatige
kwaliteit De Noren hebben travestieten
grote vrouwelijke sterren laten imiteren
in 'Lady's but gentlemen'. Maar de ver
klede heren doen hun imitatie zo goed
dat je aan een matige opvoering van de
originele grootheden gaat denken. De
RTBF heeft een uitgemolken videoclip
gebracht onder de titel 'Rox Box',
waarin een nep-James Bond van de ene
rockexplosie naar de andere beweegt.
Stomvervelend, knullig gemaakt en met
een humor waar je tanden groen van
uitslaan.
Uitgesproken knudde is de Bulgaarse
inzending waar de regisseur kennelijk
net een special-effectenset heeft mogen
uitproberen en daar worden beelden ge
splitst, gekanteld, gevierendeeld, geheel
als bij een dolgedraaide amateur met
zijn speeltje.
De DDR had een aardig idee dat he
laas 30 van de 45 minuten te lang duurt.
Amateurs mogen een groot symfonieor
kest dirigeren. Uit 130 kandidaten wor
den er dan 5 gekozen. Tot dusver is
'Wenn schon - denn schon' best te prui
men maar dan slaat de herhaling toe. De
Oostenrijkse tv heeft zich het wel heel
gemakkelijk gemaakt met 'Mozart und
Meisel', een serie waarin een optimist en
een pessimist uitermate traag weeïge
grappen neerleggen. Bij het zien van het
Westduitse 'Wetten dass' moet je con
stateren dat onze bloedeigen Jos Brink
toch af en toe veel meer warmte en ori
ginaliteit kon opbrengen dan die Duitse
robot Frank Elstner.
Ton Verlind.
FOTO KRO
Minder, maar ook de moeite
waard is de nieuwe film van de
Taviani's 'Good Morning Ba
byion', waarin twee Italiaanse
broers begin deze eeuw naar
Amerika reizen en in Holly
wood werk proberen te vinden
als decor-ontwerpers.
Na veel tegenspoed lukt het
ze in contact te komen de be
roemde filmer D.W. Griffith,
die dan net werkt aan zijn mo
numentale 'Intolerance'. In
'Good Morning Babylon' is de
relatie van de twee broers af
geleid van de nauwe band tus
sen de gebroeders Taviani zelf.
Hoewel de film minder zeg
gingskracht heeft dan de voor
ganger valt opnieuw de enorme
beeldrijkdom op, waar de Ta
viani's een uniek talent voor
hebben.
Een zware tegenvaller bete
kende 'Chronique d'une Mort
Annoncée' van de gerenom
meerde Italiaanse cineast
Francesco Rosi. Het is een
bombastisch drama dat zich
afspeelt in Zuid-Amerika. Een
rijke jongeman trouwt een
meisje van arme afkomst en
komt tijdens de huwelijksnacht
tot ontdekking dat zijn echtge
note geen maagd meer is. Hij
verstoot haar en de broers van
het meisje gaan op zoek naar
de jongen die haar ontmaagd
heeft om hem te laten boeten.
Het enige mooie aan de film
is de muziek. In de benadering
van Rosi verwordt het verhaal
van Marquez tot een ordinaire
keukenroman, waarin op het
uiterlijk geselecteerde interna
tionale gezelschap van acteurs
en actrices (Rupert Everett,
Ornella Muti, de zoon van
Alain Delon) zinloos ronddoolt.
Ook is in Cannes de nieuwe
film van Lili Rademakers, in
première gegaan: 'Dagboek
van een Oude Dwaas'. Daarin
heeft een oude man het zo van
zijn aantrekkelijke schoon
dochter te pakken dat hij zelfs
een zwembad voor haar bouwt,
om haar lijf maar te kunnen
begluren. Lili Rademakers
slaagt er niet in de sensuele
sfeer en onderhuidse spanning
te creëren, die bij het verhaal
horen. Het is een vlakke, luste
loze bedoeling.
Van onze rtv-redactie
gg Voor de vierde maal organiseert de KRO een Eindex-
jljijili amenfestival, maar deze keer is de opzet veel breder
giji; en zal de televisie de gebeurtenissen in de Brabant-
hallen in Den Bosch volgen. De uitzending is zaterdag
23 mei van 20.28 uur tot 23.30 uur.
Er wordt informatie gegeven over beroepen en opleidingen
!;:jS en er is popmuziek van Style Council, Hollywood Beyond,
Mai Tai, Het Goede Doel, Fatal Flowers en twee school-
bands die de voorrondes hebben gewonnen van een door de
KRO georganiseerde wedstrij d.
„Behalve een gebied van problemen, de bezuinigingen, is
jij:;:;: onderwijs ook een terrein waar veel mogelijkheden liggen
voor jongeren", zegt Brandpunt-eindredacteur Ton Verlind,
die het hele festival coördineert. „Daar is veel over te ver-
tellen en zeker op de televisie gebeurt dat heel weinig.
Goede informatie via radio en televisie over de mogelij khe-
den die het onderwijs -nog steeds- biedt, voorziet daarom in
ij&i een behoefte. Op basis van de ervaringen wordt besloten of
■i:© er in het nieuwe seizoen een serie onderwij sprogramma's op
88 het scherm komt".
W:: De formule van 'Brandpunt in de markt' is gebruikt voor
het onderdeel 'Jongeren in de Markt', waarin bedrijfstak-
ken aan bod komen die schoolverlaters een aardige toe-
komst kunnen bieden. De aandacht van de programmama-
jSjij: kers gaat vooral uit naar de metaal, de bouw, de confectie-
jiji;-:: industrie, de grafische industrie, de nieuwe media en infor-
jigiji matica en de verzorgende beroepen.
Ook is er een telefonisch informatiecentrum. Veertig des-
kundigen zitten klaar om vragen te beantwoorden die door
jljlSi kijkers worden gesteld. Het Eindexamenfestival richt zich
op schoolverlaters van LBO, MBO, MAVO, HAVO en VWO.
©ij: De KRO verwacht zevenduizend scholieren, die gratis toe-
jijijlj! gang hebben. De voorlichtingsdag begint in de Brabanthal-
::|::j|: len om drie uur 's middags. De KRO-radio geeft de volgende
■jljlj:: week achtergrondinformatie.
DEN HAAG (ANP) - De
acht omroeporganisaties
alsmede de NOS zijn er niet
in geslaagd de in de Media
wet voorgestelde verzelf
standiging van het facilitair
bedrijf van de NOS onge
daan te maken.
De arrondissementsrechtbank
in Den Haag wees woensdag
alle vorderingen van de omroe
pen af.
Begin 1985 daagde de omroep
de staat voor de Haagse recht
bank met als belangrijkste eis
te voorkomen dat minister
Brinkman van WVC voort zou
gaan met de opsplitsing van de
NOS en de vereffening van het
vermogen van de NOS. Zoals
bekend voorziet de inmiddels
door de Eerste Kamer aange
nomen Mediawet in een opspli-
ting van de NOS in een pro
grammastichting (gezamelijk
bestuursorgaan) en een Neder
lands Audiovisueel Bedrijf
N.V..
De omroepen vrezen zij door
de verzelfstandiging van het
facilitair bedrijf voor een groot
deel hun zeggenschap over de
radio- en televisiestudio's als
mede de daarmee verband
houdende faciliteiten zullen
verliezen. Voorts menen de om
roepen dat de bewindsman
hiermee ten onrechte de om
roep beroofd van hun toeko
mende gelden. Tot slot menen
de omroepen dat zij bij de in
voering van de Mediawet voor
wat dit onderdeel betreft, aan
zienlijke schade zullen lijden,
al kon deze op dit moment nog
niet worden begroot.
HILVERSUM (ANP) - De NOS moet het Duitse week
blad Stern weekoverzichten met Nederlandse televisie
programmagegevens leveren.
Dit heeft de Europese Commis
sie bepaald in een klachtenpro
cedure die door het Duitse
weekblad bij de commissie was
aangespannen naar aanleiding
van de weigering van de NOS
programmagegevens te ver
strekken. Wel heeft de commis
sie de NOS nog enige tijd ge
gund om zich te beraden op de
uitspraak.
Juridisch adviseur van de
omroepen B. Geersing beves
tigde het standpunt van de
commissie. Volgens Geersing
hebben de commissieleden ech
ter geen rekening gehouden
met de Wet op de Economische
Mededinging en de nieuwe Me
diawet in Nederland. Zoals be
kend mogen de Nederlandse
week- en maandbladen geen
programmagegevens brengen.
Met Belgische familiebladen,
alsmede het blad Humo, is de
afspraak gemaakt dat zij over
programmagegevens kunnen
beschikkens zolang de bladen
alleen voor Belgisch gebruik
zijn bedoeld. Ook met enkele
Duitse familiebladen was deze
afspraak gemaakt.
Stern wilde daarop ook pro
grammagegevens gaan bren
gen, maar werd daarin door de
NOS gedwarsboomd. Immers,
zo zegt Geersing, Stern wordt
ook in Nederland overal in de
losse verkoop aangeboden en
dat is nu juist wat wij niet wil
len.
Stern diende vorig jaar een
klacht in bij de commissie om
dat het blad zich gediscrimi
neerd voelde ten opzichte van
de andere Duitse bladen die
wel programmagegevens ont
vingen. Volgens Geersing gaat
de uitspraak van de commissie
echter niet verder dan dat de
NOS alleen zeer sumiere gege
vens hoeft te verstrekken. In
zicht in de precieze uitspraak
van de commissie wilde hij
echter niet geven, omdat het
hier om een niet openbare pro
cedure zou handelen.
Een officiële reactie van de
NOS kon Geersing evenmin ge
ven, 'omdat we nog midden in
de discussie zitten'. Hij achtte
het echter niet uitgesloten dat,
mede gezien de regels in de
nieuwe Mediawet, het er wel
eens van zou kunnen komen
dat Nederland helemaal geen
programmagegevens meer ver
strekt aan tijdschriftea