DE STEM 'Der Kommissar' wordt detective 'Ik zie zo'n tien films per week' ITSKOI 4.50 1.69 1.98 [0 RÖPCKE KIJKT MET DE OPENHEID VAN DE ONSCHULD kerjan Cannon gelooft nog in sprookjes skT Richenel doet niks bij zonders IEDRIJF b.v. i.o. {EN MB tEN h Kunststof ties WOENSDAG 13 ME11987 Jachtinstinct I - Jo Röpcke is al 25 jaar een vertrouwd [ezicht op tv. De Vlaamse presentator heeft met p programma Première hele generaties film- lef hebbers opgevoed. „Het is weer tijd voor Röpcke", heb ik mijn vader vroeger honderden alen horen zeggen. Kritischer Toeval Verzet ZESTIEN KINDERFILMS Ik is elke nieuwe Sko |>mer-voordeel-chi MAM Nog kaarten voor U2 in Brussel _Ai in Middelburq 4338 PH fiten E3D2 1963 Yt Als ik u een goede raad mag geven, schrijf voorlopig geen boek; de na zorg in Nederland is nog erg slecht ge regeld" Hermlne de Graaf, schrijfster Baoul van den Booren PETER STROHM MOET DUITSE KRIMI NIEUW LEVEN INBLAZEN poor Der Kommissar' heeft af gedaan als populairste Ltse tv-figuur. Maar zyn apvolger staat al te trappe- en om de Moderne Misdaad e lijf te gaaa Het is de pri- ré-detective. t i(iee voor deze nieuwe tv- ,eld is afkomstig van een aan- al D^tse krimi-auteurs die op deze wijze de totale aftakeling ,T het krimi-fenomeen hopen istoppen. Peter Strohm, zo >t de speurneus die gespeeld wordt door Klaus Löwitsch, een van Duitslands bekendste acteurs. De scenario-schrijvers van 'Peter Strohm' hebben hun in spiratie geput uit het telefoon boek. Daarin staan de namen van welgeteld tien privé-detec- tives die Duitsland rijk is. Over •hun is weinig meer bekend dan dat zij zeer veel geld verdienen met onduidelijke werkzaamhe den. De tv-auteurs hebben dus maar hun fantasie aan het werk gezet en allerlei span nende avonturen voor Strohm bedacht Om de overgang van politie- naar detective-krimi voor het kijkvolk acceptabel en gemak kelijk te maken sluipt Peter Strohm de eerste aflevering nog even als rechercheur over de buis. Al snel blijkt dat het politiewerk deze man niet lan ger bevredigt Gedreven door zijn jachtinstinct besluit Strohm in zijn eentje op boeven te gaan jagen. Verzekerings maatschappijen, spionnen, cor rupte politici, milieuschanda len, computercriminaliteit en terroristen. Dat zijn de gebie den waarop detective Strohm zij n vergrootglas legt Het duurt nog even voordat T2 de kijkers kennis kunnen ma ken met Peter Strohm. Pas in de loop van 1988 zullen de eer ste 13 afleveringen klaar zijn voor uitzending. De produktie van de serie is hetzelfde opge zet als bij Tatort'. Elke regio nale Duitse omroep levert zijn eigen aflevering. Meerdere ste den en gebieden in Duitsland vormen het decor voor de serie. In tegenstelling tot de Tatort- commissarissen zal detective Strohm ook veel in het buiten land opereren. Wellicht dat Ne derland daar ook bij hoort Amy Irving, de vrouw van Steven Spielberg, arri veerde in Cannes met Jeramie Dreyfus, echtgenote van Richard Dreyfus. Ze speelt de hoofdrol in de eerste sprookjesfilm van Cannon. - fotoap lorJosKessels i eerste keer dat ik Röpcke op het Filmfestival van jannes zag werd ik dan ook bevangen door nostalgie. >en nam ik me voor hem ooit eens te interviewen. Jven wachten, dan zit het llT IS PAS ECHT VERS! 9 01150-19817 «/TERNEUZEH We hebben afgesproken in de Be-ruimte van het festival- ileis. Hij maakt dezelfde in- als op tv: een rustige, fclvolle man, die zich zonder i door de filmwereld [geeft. „Mijn grootste angst is lat de mensen me als een soort i de Vader gaan zien, die s zijn filmevangelie jrkondigt: de mensen moeten li hun mening bepalen". Première is dit jaar uiteen- Hen in twee blokken, met ssenin een speelfilm. Röpcke: n de zoveel tijd proberen we s nieuws. In het begin brach- a we uitsluitend fragmenten, ns gecombineerd met terviews. Uit de reacties dat veel mensen daar xite mee hadden. Ze vonden |t Première te rommelig erd. Nu hebben we de boel heiden. Eerst een half uur jienten, dan een speelfilm Ide mensen die de fifin over- tfd hebben kunnen dan nog |ken naar Filmspot, waarin ital twee films uitroe ier belichten, aangevuld met wiieuws". !en half uur fragmenten is eer dan voldoende voor een i-programma. Het is een fort internationale lengte, ik zeg altijd maar: wat je in een half uur niet kwijtraakt lukt je ook niet in een uur." „Première is ook kritischer ge worden. Dat klopt Nu zeg ik soms wel eens: dit is het enige fragment uit de film dat de moeite waard is. Vroeger gaf ik ook wel een mening, maar dan vaak in bedekte termen. Zoiets als: mensen, dit is een western waarin de paarden beter spelen dan de acteurs. Dat ligt me wel, dat soort opmerkingen tussen door. Een poosje geleden heb ik daar nog gedonder mee gehad. Toen zei ik over 'Red Dawn', waarin de communisten Ame rika, binnenvallen, dat het een vreselijk domme film was, maar dat president Reagan hem' leuk vond. De Ameri kaanse ambassade was daar woedend over. Er circuleren nu ook allerlei filmgrappen over Zeebrugge, maar op tv kun je die beter achterwege laten." „Die kritische noot is er ove rigens ook ingebracht op aan drang van de raad van bestuur van de BRT. Vroeger zeiden ze: ach, laat die Röpcke maar, hij kost weinig en kent de klappen van de zweep. Dit jaar hebben Jo Röpcke: „Twee soorten mensen vervelen nooit op de tv: de weerman en de presentator van een filmprogramma". - FOTOSTUDIOPRSSS we de beschikking gekregen over betere apparatuur, onder voorwaarde dat we ook een profesioneler programma ma ken. Dat is in mijn ogen ook ge beurd. Première is compacter geworden en dat is precies wat ik altijd gewild heb. Ik zie me zelf als een verbindingsteken tussen fragmenten. Korte, za kelijke informatie geven, daar gaat het om. Er zijn twee soor ten mensen die nooit gaan ver velen op tv: de weerman en de presentator van een filmpro gramma. Dat komt omdat je zelf niets aan het weer en films kunt doen." Jo Röpcke is door toeval in de filmbranche gerold. Zijn vader was ingenieur en had in Gent een bedrijf in machine-onder- delen. „Hij wilde dat ik de zaak later zou overnemen. Zo niet, dan moest ik dokter worden. In de veertiger jaren stonden art sen in hoog aanzien. Als je maar dokter was, dan kwam alles goed. Mijn ouders snapten er dan ook niets van dat ik eco nomie wilde studeren. Na mijn studie kreeg ik een aanbieding aan de Universiteit van Brus sel om arbeidssociologie te ge ven. Op een gegeven moment werd ik gevraagd om drie in formatiefilms te produceren over het postbestellen, je weet wel, die over de weg bunge lende postbodes op hun krak- kememikkige fietsen. Ik liep van jongs af aan al de biosco pen plat en had dus wel naar oren naar die aanbieding. Via de documentaires belandde ik als docent op het Rijksinstituut van Filmische Vorming het geen er in 1962 weer toe leidde dat ik gevraagd werd een film programma voor de tv samen te stellen. Het was nog in een tijd dat je voor gek werd ver klaard als je bij de tv ging wer ken. De tv is toch maar iets tij delijks, ik hoor het ze nog zeg gen." Naast het presenteren van Première geeft de 58-jarige Röpcke les op de Filmacademie van Brussel. Door deze baan heeft hij een weekendhuwelijk. „Ik zit door de week op een flalje in Brussel en in het weekend in Brugge, bij mijn eerste huwelijk". Röpcke lijkt heel tevreden met zijn leven. „Zeker, dat ben ik ook. Ik beleef nog steeds veel plezier aan mijn werk. Ik zie zo'n tien films in de week en doe dat met de openheid van de onschuld. Ik lees vooraf nooit iets over een bepaalde film, om er maar zo onbevooroordeeld mogelijk tegenover te staan. Achteraf wel, dan verslind ik alles wat ik maar over een film kan vinden. Dat het voor mij geen routine is heeft er ook mee te maken dat ik altijd op zoek ben haar iets nieuws." „Over favoriete films praat ik niet graag, omdat de keuze voortdurend wisselt Ik heb wel favoriete stromingen, bij voor beeld de periode waarin de Ita liaanse cinasten nog echt poli tieke films maakten. Ik bedoel dan het oudere werk van een Rosi, Germi en Fellini. Wat mij als thema vooral aanspreekt is de mens in verzet tegen opge legde dogma's. Of het nu poli tieke, godsdienstige of sexuele onderdrukking is maakt hier uit Mensen fascineren nie, vooral als ze strijden tegen iets wat hen door anderen voorge schreven is." Is dat iets dat Röpcke ook in zichzelf herkent? „Nee, dat niet Ik heb nooit echt hoeven te vechten. Het is ook niet zo dat ik me helemaal laat meeslepen door films. Daar ben ik te cy nisch voor, te onverschillig misschien ook wel." Menahem Golan (links) van filmmaatschappij Can non maakt in Cannes grapjes met de Amerikaanse schrijver Norman Mailer. fotoap Door Jos Kessels CANNES - Van de grote financiële problemen waarin de Amerikaanse filmmaatschappij Cannon verkeert, valt op het filmfestival van Cannes weinig te merken. Op een champagne-persconferentie kon digde Cannon-baas Menahem Golan een pakket van zestien kinderfilms aan. „Dit is een persconferentie voor alle kinderen in de wereld", zo begon Golan, die schijnbaar zelf ook nog in sprookjes ge looft. „Vroeger maakte Walt Disney films voor kinderen, te genwoordig Steven Spielberg. Hij kan het echter niet alleen aan, daarom helpen we hem een handje, aldus Golan, zoals gewoonlijk niet gehinderd door bescheidenheid. De vergelijking met Spielberg kwam overigens niet hele maal uit de lucht vallen. Aan de zijde van Golan zat name lijk Amy Irving, alias mevrouw Spielberg, die in de eerste sprookjesfilm van Cannon 'Repelsteeltje' de hoofdrol speelt. Amy Irving vertelde dat ze mee had gedaan omdat haar broer de film geregisseerd had en omdat ze zelf nu ook moe der was. 'Repelsteeltje' is onlangs op proef in Nederland uit gebracht, maar verdween ai snel uit de bioscopen. Op de financiële troubles van Cannon, die onder andere een groot aantal bioscopen in de Randstad exploiteert, wilde Golan niet ingaan. Een journalist vroeg zich af of deze sprookjesserie te maken had met het feit dat de aandelen van Cannon het afgelopen jaar van 45 naar 5 dollar gekel derd zijn en die van Disney verdubbeld. Golan deed echter net of zijn neus bloedde en dirigeerde iedereen richting bar. rde van 500 hards] I bijvoorbeeld of ortii ils ons 3-Stappen-B»1 [ue van f500,-beste DANK U WEI TERHOUT, Bredaseweg| om. bedrijf Faasen, S tl,tel. 01150-12321. Gara Muziekland Nederland is een kleffe bedoening. Vriendjes politiek, huichelachtigheid ^nietszeggendheid lijken de iragspatronen te bepalen. Wat te denken bijvoorbeeld van een op de radio toch vrij evenwichtige disc-jockey als Willem van Beusekom die ach ais tv-verslaggever bij te Eurovisie Songfestival fitput in superlatieven bij Kiets volstrekt onnozels als shtop in de wind' van larcha Quasimodo? Je voelt P je klompen aan dat het N eens iets met het immer leidende 'voor wat hoort fat' te maken zou kunnen jebben. De juichkreten van Van psekom zijn wellicht terug poeren op het feit dat hij al b aantal jaren een blaadje bgeert, waarin 'het puikje' n ue vaderlandse muziek- sreld geportretteerd wordt, fat blad leunt hevig op de Tjttrlandse muziek-indu- re,en over die industrie prat uiteraard niets onver- vpns geschreven en in het ;Val van een songfestival ."ja onvertogens gezegd. [Da Nederlandse klefheid is Plakkerig voelbaar in de ^tingen die ene Richenel pin elpee 'A year as many pys toegezwaaid worden, f toogd wordt dat die Riche- P een regelrechte sensatie I «tet fenomenale kwalitei- L. Daoogd wordt uiteraard l Dkten te verkopen van artiest die een aardig - W kan zingen. Inmeten naar de Neder- T®e maatstaven, waarbin- de populairste manne- artiest, zijnde Lee To- T, het al jaren volhoudt F op een en hetzelfde ma- V6 verminken van we- en. de populairste cK ^nde Anita Meij- S»eds meer een aardig i^wtjê blijkt te zijn rmee het gezellig koffie- en to, lijkt Richenel een buitenbeentje. Zijn in het oogspringende verschijning en dito gedrag moeten ons, veronderstelde onnozelaars, doen geloven dat we hier met iets wel heel bijzonders te maken hebben. Toch doet Richenel eigen lijk niet meer dan wat ver wacht mag worden van een zanger c.q. uitvoerend ar tiest. In Amerika bijvoor beeld komen geen platen van zwarte zangers uit als die ar tiesten niet over een opmer kelijk stemgeluid beschik ken. In Nederland ben je blijkbaar al een hele Piet als je naast toon houden en zui ver zingen ook nog een beetje persoonlijkheid in je vertol king weet te leggen. Wel, Richenel bezit per soonlijkheid en voor Neder landse begrippen is is hij een goede artiest. In het door hem gezongen genre (soul, funk en aanverwante dans bare muzie^) steekt hij ver boven de rest uit Internatio naal bezien moet Richenel het afleggen tegen bijna elke neger-zanger. Zou zijn elpee 'A year has many days' door een onbekende Amerikaan gemaakt zijn, dan werd die plaat waarschijnlijk hier niet eens uitgebracht. Chauvinimse is op zijn plaats daar waar iets buitge- woons wordt gepresteerd. Zodra elders echter beter voor handen is, zou je wel gek zijn om alleen 'Holland- sche waar' te kopen. WAT voor Richenel geldt, geldt eigenlijk ook voor Ma thilde Santing. Indachtig het spreekwoord dat in het land der blinden eenoog koning is, kan in Nederland een zange res die ietwat boven de grauwe middelmaat uit steekt, al gauw furore ma ken. Sinds haar debuut-plaat 'Mathilde Santing' (een mini- elpee) staat Mathilde te boek als een zangeres die in staat is om een eigenzinnige en doorgaans heel fraaie inter pretatie van andermans songmateriaal te geven. Ma thilde trekt als het ware nummers naar zich toe en vertolkt ze vervolgens zo dat het haast lijkt alsof ze spe ciaal voor haar geschreven werden. Mathilde Santing heeft succes met die aanpak, want zowel 'Mathilde Santing' als haar tweede plaat 'Water un der the bridge' (alweer een mini-elpee) vonden hun weg naar een opvallend breed pu bliek. 'Out of this dream' is de titel van Mathilde's eerste 'grote' elpee. Die plaat be zorgt mij allengs een gevoel van onbehaaglijkheid. Er gens is Mathilde Santing nie mand anders dan een vocale. Anton Pieck; ze kan de zaken' heel fraai voorstellen zonder er echt ziel of wezenlijke in houd aan te geven. Pijnlijk voorbeeld daarvan op 'Out of this dream' is Ma thilde's vertolking van de Squeeze-klassieker 'Temp ted'. De kracht van de oor spronkelijke versie van dat nummer school 'm vooral in het feit dat het nummer ver leiding en vertwijfeling hoorbaar maakte. Mathilde heeft alle vaart uit het num mer gehaald en de verleiding omgevormd tot nietszeg gendheid. Van de innerlijke tweestrijd die in Squeeze's versie en ook in die van Joe Cocker en Rita Coolidge Vreemd beetje. Bewust geko zen meerduidigheid. Omdat de wezenlijke dingen in de popmuziek steeds ontdekt moeten worden. Bent u er nog? Wie de vo rige alinea zonder moeite of vragen heeft kunnen lezen, kan met een gerust hart aan 'Ontwik', de derde elpee van de Tilburgse groep MAM be ginnen. Die plaat is op zijn zachtst gezegd ongewone kost voor de met voorspel bare popmuziek vertrouwde luisteraar. Geen afgeronde melodietjes met simpele teksljes vullen deze plaat, maar 'doe-het-zelf-muziek' die van de luisteraar de no dige inspanning vergt In een door MAM's nieuwe platenlabel Werf verstrekt biografietje luidt het als volgt: „Onverschillig voor de trend om popmuziek vooral comfortabel te laten zijn en van de luisteraar een mini male inspanning te eisen, kiest MAM voor een minder vrijblijvende weg.Een be nadering waarin wordt ge probeerd niet de technologie, maar de aanwezigheid van de muzikant voelbaar te ma ken." POT SPP AAK EINDREDACTIE WIM VAN LEEST Dat klinkt heel doordacht en zo komt de elpee 'Ontwik' in eerste instantie ook over. 'Ontwik' lijkt dan een pro- dukt van het intellect te zijn, een plaat vol beredeneerde emoties en gedoseerde zielig heid. MAM stelt de normen voor het maken van popmu ziek ter discussie. Daarbij manoeuvreert de groep zich zelf op voorhand in de positie van de sympathieke 'under dog' voor wie creativiteit bo ven alles gaat. Vraag is ech ter of dat geen pose is. Een pose die aanleiding kan zijn voor een heleboel bla-bla. Immers, met het vager wor den van de betekenis van bij voorbeeld de beeldende kunst, kregen steeds meer vage figuren, al dan niet voorzien van riante subsi dies, de kans om zich voor kunstenaar uit te geven. De MAM-interpretatie van mu ziek kan tot iets dergelijks leiden. Ik vrees nu al het geemjner rond de mening vorming over 'Ontwik' en ik hou mijn hart vast wanneer het gaat om eventuele muzi kale navolgers. Puur op zeggingskracht beschouwd heeft 'Ontwik' heel indringende momenten, maar tegelijkertijd staan er op deze plaat genoeg stukken die best voor de eigen zolder kamer bewaard hadden mo gen worden. Muziek doet mij iets zolang ik het idee heb dat ik zelf zoiets nooit voor elk aar zou kunnen krijgen. Zo dra ik me er zelf ook toe in staat acht, wordt het overbo dig. MAM doet ongehoorde dingen soms, maar zo nu en 'dan is het me te veel studen tikoze nonsens. Richenel: een hele Piet? hoorbaar is, is bij Mathilde niks terug te vinden. Een dergelijke drastische wijziging in zeggingskracht ondergaan op 'Out of this dream' ook de Tom Waits- nummers 'Broken bicycles' en 'Is there any way out of this dream'. Hoor je bij Waits zelf de door het leven ge tergde romanticus aan het woord die letterlijk zijn gal spuwt, bij Mathilde hoor je eerder een huisvrouwtje wat romantisch neurieën boven de strijkplank zonder dat ze echt beseft wat ze zingt. Daarnaast is 'Out of this - foto ces dream' over het geheel geno men te tam en te ingetogen. Op sommige momenten zit je als luisteraar te hopen op een uithaal a la Annie Lennox. Die komt echter niet, de plaat kabbelt naar zijn eind. 'Out of this dream' is onte genzeggelijk een mooi klin kende plaat met prima vo caal werk, maar het wordt iets te vaak net iets te vrij blijvend. De verpakking wint het een paar keer te veel van de inhoud. MAM. Nieuwe elpee. Ja. Ont wik. Bakstenen. Stoeptegels. Vandaag begint bij de VW- theaterbespeekbureaus de verkoop van kaarten voor het concert dat U2 op 8 juli in de Vorst Nationaal in Brussel geeft. In totaal zijn er 2500 kaarten voor Nederland be schikbaar. Intussen wordt nog beke ken of er kans is om in het Feyenoord-stadion een derde U2-concert te organiseren. De agenda voor de komende we ken ziet er als volgt uit: Simply Red, 17 en 18 juni in Rot terdam (Ahoy) Tina Turner, UB 40, Cameo en Blow Monkeys, 28 mei in Nijme gen (Goffert-stadion) Neil Young, 27 mei in Rotterdam (Ahoy) Santana, 14 mei in Rotterdam (Ahoy) Stevie Wonder, 2 juni in Brussel (Vorst) en 3 Juni in Rotterdam (Ahoy) Run DMC Beastie Boys, 21 mei in Amsterdam (Edenhai) Genesis en Paul Young, 11 juni in Rotterdam (Feijenoord-sta- dion) Lou Reed, Echo The Bunny- men, Communards, Iggy Pop, Chris Isaak, Hüsker Du, In Tua Nua, The Mission en Fatal Flo wers, 8 juni op Pinkpop (Sport park Baarlo) David Bowie, 30 en 31 mei in Rotterdam (Feijenoord-stadion) Randy Newman, 22 mei in Am sterdam (Carré) Ka trina and the Waves, Curtis Mayfield, Def Leppard, That Pe trol Emotion, 28 juni op Parkpop (Zuiderpark, Den Haag) Eurythmics, Peter Gabriel, Hou- semartins. Pretenders e-a., 3 juli in Torhout en 4 juli in Werchter. U2, 8 juli in Brussel (Vorst Na tionaal) en 10 en 11 juli in Rot terdam (Feijenoord-stadion i Manowar, 23 mei in Tilburg (Noorderligt) Buddy Guy en Junior Wells, 29 mei in Tilburg (Noorderligt) Johnny Guitar Watson, 12 juni in Tilburg (Noorderligt) Hawkwind, 19 juni in Tilburg (Noorderligt) Prince en Madhouse, 19 en 20 juni in Utrecht (Stadion Galge- waard)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 19