DE STEM
'Der Kommissar' wordt detective
'Ik zie zo'n tien films per week'
ITSKOI
4.50
1.69
1.98
[0 RÖPCKE KIJKT MET DE OPENHEID VAN DE ONSCHULD
kerjan
Cannon gelooft
nog in sprookjes
skT
Richenel doet
niks bij zonders
IEDRIJF
b.v. i.o.
{EN
MB
tEN
h Kunststof
ties
WOENSDAG 13 ME11987
Jachtinstinct
I - Jo Röpcke is al 25 jaar een vertrouwd
[ezicht op tv. De Vlaamse presentator heeft met
p programma Première hele generaties film-
lef hebbers opgevoed. „Het is weer tijd voor
Röpcke", heb ik mijn vader vroeger honderden
alen horen zeggen.
Kritischer
Toeval
Verzet
ZESTIEN KINDERFILMS
Ik is elke nieuwe Sko
|>mer-voordeel-chi
MAM
Nog kaarten voor
U2 in Brussel
_Ai
in
Middelburq
4338 PH
fiten
E3D2
1963
Yt
Als ik u een goede raad mag geven,
schrijf voorlopig geen boek; de na
zorg in Nederland is nog erg slecht ge
regeld"
Hermlne de Graaf, schrijfster
Baoul van den Booren PETER STROHM MOET DUITSE KRIMI NIEUW LEVEN INBLAZEN
poor
Der Kommissar' heeft af
gedaan als populairste
Ltse tv-figuur. Maar zyn
apvolger staat al te trappe-
en om de Moderne Misdaad
e lijf te gaaa Het is de pri-
ré-detective.
t i(iee voor deze nieuwe tv-
,eld is afkomstig van een aan-
al D^tse krimi-auteurs die op
deze wijze de totale aftakeling
,T het krimi-fenomeen hopen
istoppen. Peter Strohm, zo
>t de speurneus die gespeeld
wordt door Klaus Löwitsch,
een van Duitslands bekendste
acteurs.
De scenario-schrijvers van
'Peter Strohm' hebben hun in
spiratie geput uit het telefoon
boek. Daarin staan de namen
van welgeteld tien privé-detec-
tives die Duitsland rijk is. Over
•hun is weinig meer bekend dan
dat zij zeer veel geld verdienen
met onduidelijke werkzaamhe
den. De tv-auteurs hebben dus
maar hun fantasie aan het
werk gezet en allerlei span
nende avonturen voor Strohm
bedacht
Om de overgang van politie-
naar detective-krimi voor het
kijkvolk acceptabel en gemak
kelijk te maken sluipt Peter
Strohm de eerste aflevering
nog even als rechercheur over
de buis. Al snel blijkt dat het
politiewerk deze man niet lan
ger bevredigt Gedreven door
zijn jachtinstinct besluit
Strohm in zijn eentje op boeven
te gaan jagen. Verzekerings
maatschappijen, spionnen, cor
rupte politici, milieuschanda
len, computercriminaliteit en
terroristen. Dat zijn de gebie
den waarop detective Strohm
zij n vergrootglas legt
Het duurt nog even voordat
T2
de kijkers kennis kunnen ma
ken met Peter Strohm. Pas in
de loop van 1988 zullen de eer
ste 13 afleveringen klaar zijn
voor uitzending. De produktie
van de serie is hetzelfde opge
zet als bij Tatort'. Elke regio
nale Duitse omroep levert zijn
eigen aflevering. Meerdere ste
den en gebieden in Duitsland
vormen het decor voor de serie.
In tegenstelling tot de Tatort-
commissarissen zal detective
Strohm ook veel in het buiten
land opereren. Wellicht dat Ne
derland daar ook bij hoort
Amy Irving, de vrouw van Steven Spielberg, arri
veerde in Cannes met Jeramie Dreyfus, echtgenote van
Richard Dreyfus. Ze speelt de hoofdrol in de eerste
sprookjesfilm van Cannon. - fotoap
lorJosKessels
i eerste keer dat ik Röpcke op het Filmfestival van
jannes zag werd ik dan ook bevangen door nostalgie.
>en nam ik me voor hem ooit eens te interviewen.
Jven wachten, dan zit het
llT IS PAS ECHT VERS!
9 01150-19817 «/TERNEUZEH
We hebben afgesproken in de
Be-ruimte van het festival-
ileis. Hij maakt dezelfde in-
als op tv: een rustige,
fclvolle man, die zich zonder
i door de filmwereld
[geeft. „Mijn grootste angst is
lat de mensen me als een soort
i de Vader gaan zien, die
s zijn filmevangelie
jrkondigt: de mensen moeten
li hun mening bepalen".
Première is dit jaar uiteen-
Hen in twee blokken, met
ssenin een speelfilm. Röpcke:
n de zoveel tijd proberen we
s nieuws. In het begin brach-
a we uitsluitend fragmenten,
ns gecombineerd met
terviews. Uit de reacties
dat veel mensen daar
xite mee hadden. Ze vonden
|t Première te rommelig
erd. Nu hebben we de boel
heiden. Eerst een half uur
jienten, dan een speelfilm
Ide mensen die de fifin over-
tfd hebben kunnen dan nog
|ken naar Filmspot, waarin
ital twee films uitroe
ier belichten, aangevuld met
wiieuws".
!en half uur fragmenten is
eer dan voldoende voor een
i-programma. Het is een
fort internationale lengte, ik
zeg altijd maar: wat je in een
half uur niet kwijtraakt lukt je
ook niet in een uur."
„Première is ook kritischer ge
worden. Dat klopt Nu zeg ik
soms wel eens: dit is het enige
fragment uit de film dat de
moeite waard is. Vroeger gaf ik
ook wel een mening, maar dan
vaak in bedekte termen. Zoiets
als: mensen, dit is een western
waarin de paarden beter spelen
dan de acteurs. Dat ligt me wel,
dat soort opmerkingen tussen
door. Een poosje geleden heb ik
daar nog gedonder mee gehad.
Toen zei ik over 'Red Dawn',
waarin de communisten Ame
rika, binnenvallen, dat het een
vreselijk domme film was,
maar dat president Reagan
hem' leuk vond. De Ameri
kaanse ambassade was daar
woedend over. Er circuleren nu
ook allerlei filmgrappen over
Zeebrugge, maar op tv kun je
die beter achterwege laten."
„Die kritische noot is er ove
rigens ook ingebracht op aan
drang van de raad van bestuur
van de BRT. Vroeger zeiden ze:
ach, laat die Röpcke maar, hij
kost weinig en kent de klappen
van de zweep. Dit jaar hebben
Jo Röpcke: „Twee soorten mensen vervelen nooit op de tv:
de weerman en de presentator van een filmprogramma".
- FOTOSTUDIOPRSSS
we de beschikking gekregen
over betere apparatuur, onder
voorwaarde dat we ook een
profesioneler programma ma
ken. Dat is in mijn ogen ook ge
beurd. Première is compacter
geworden en dat is precies wat
ik altijd gewild heb. Ik zie me
zelf als een verbindingsteken
tussen fragmenten. Korte, za
kelijke informatie geven, daar
gaat het om. Er zijn twee soor
ten mensen die nooit gaan ver
velen op tv: de weerman en de
presentator van een filmpro
gramma. Dat komt omdat je
zelf niets aan het weer en films
kunt doen."
Jo Röpcke is door toeval in de
filmbranche gerold. Zijn vader
was ingenieur en had in Gent
een bedrijf in machine-onder-
delen. „Hij wilde dat ik de zaak
later zou overnemen. Zo niet,
dan moest ik dokter worden. In
de veertiger jaren stonden art
sen in hoog aanzien. Als je
maar dokter was, dan kwam
alles goed. Mijn ouders snapten
er dan ook niets van dat ik eco
nomie wilde studeren. Na mijn
studie kreeg ik een aanbieding
aan de Universiteit van Brus
sel om arbeidssociologie te ge
ven. Op een gegeven moment
werd ik gevraagd om drie in
formatiefilms te produceren
over het postbestellen, je weet
wel, die over de weg bunge
lende postbodes op hun krak-
kememikkige fietsen. Ik liep
van jongs af aan al de biosco
pen plat en had dus wel naar
oren naar die aanbieding. Via
de documentaires belandde ik
als docent op het Rijksinstituut
van Filmische Vorming het
geen er in 1962 weer toe leidde
dat ik gevraagd werd een film
programma voor de tv samen
te stellen. Het was nog in een
tijd dat je voor gek werd ver
klaard als je bij de tv ging wer
ken. De tv is toch maar iets tij
delijks, ik hoor het ze nog zeg
gen."
Naast het presenteren van
Première geeft de 58-jarige
Röpcke les op de Filmacademie
van Brussel. Door deze baan
heeft hij een weekendhuwelijk.
„Ik zit door de week op een
flalje in Brussel en in het
weekend in Brugge, bij mijn
eerste huwelijk".
Röpcke lijkt heel tevreden
met zijn leven. „Zeker, dat ben
ik ook. Ik beleef nog steeds veel
plezier aan mijn werk. Ik zie
zo'n tien films in de week en
doe dat met de openheid van de
onschuld. Ik lees vooraf nooit
iets over een bepaalde film, om
er maar zo onbevooroordeeld
mogelijk tegenover te staan.
Achteraf wel, dan verslind ik
alles wat ik maar over een film
kan vinden. Dat het voor mij
geen routine is heeft er ook mee
te maken dat ik altijd op zoek
ben haar iets nieuws."
„Over favoriete films praat ik
niet graag, omdat de keuze
voortdurend wisselt Ik heb wel
favoriete stromingen, bij voor
beeld de periode waarin de Ita
liaanse cinasten nog echt poli
tieke films maakten. Ik bedoel
dan het oudere werk van een
Rosi, Germi en Fellini. Wat mij
als thema vooral aanspreekt is
de mens in verzet tegen opge
legde dogma's. Of het nu poli
tieke, godsdienstige of sexuele
onderdrukking is maakt hier
uit Mensen fascineren nie,
vooral als ze strijden tegen iets
wat hen door anderen voorge
schreven is."
Is dat iets dat Röpcke ook in
zichzelf herkent? „Nee, dat
niet Ik heb nooit echt hoeven te
vechten. Het is ook niet zo dat
ik me helemaal laat meeslepen
door films. Daar ben ik te cy
nisch voor, te onverschillig
misschien ook wel."
Menahem Golan (links) van filmmaatschappij Can
non maakt in Cannes grapjes met de Amerikaanse
schrijver Norman Mailer. fotoap
Door Jos Kessels
CANNES - Van de grote financiële problemen
waarin de Amerikaanse filmmaatschappij Cannon
verkeert, valt op het filmfestival van Cannes weinig
te merken. Op een champagne-persconferentie kon
digde Cannon-baas Menahem Golan een pakket
van zestien kinderfilms aan.
„Dit is een persconferentie voor alle kinderen in de wereld",
zo begon Golan, die schijnbaar zelf ook nog in sprookjes ge
looft. „Vroeger maakte Walt Disney films voor kinderen, te
genwoordig Steven Spielberg. Hij kan het echter niet alleen
aan, daarom helpen we hem een handje, aldus Golan, zoals
gewoonlijk niet gehinderd door bescheidenheid.
De vergelijking met Spielberg kwam overigens niet hele
maal uit de lucht vallen. Aan de zijde van Golan zat name
lijk Amy Irving, alias mevrouw Spielberg, die in de eerste
sprookjesfilm van Cannon 'Repelsteeltje' de hoofdrol speelt.
Amy Irving vertelde dat ze mee had gedaan omdat haar
broer de film geregisseerd had en omdat ze zelf nu ook moe
der was. 'Repelsteeltje' is onlangs op proef in Nederland uit
gebracht, maar verdween ai snel uit de bioscopen.
Op de financiële troubles van Cannon, die onder andere
een groot aantal bioscopen in de Randstad exploiteert, wilde
Golan niet ingaan. Een journalist vroeg zich af of deze
sprookjesserie te maken had met het feit dat de aandelen
van Cannon het afgelopen jaar van 45 naar 5 dollar gekel
derd zijn en die van Disney verdubbeld. Golan deed echter
net of zijn neus bloedde en dirigeerde iedereen richting bar.
rde van 500 hards]
I bijvoorbeeld of ortii
ils ons 3-Stappen-B»1
[ue van f500,-beste
DANK U WEI
TERHOUT, Bredaseweg|
om. bedrijf Faasen, S
tl,tel. 01150-12321. Gara
Muziekland Nederland is een
kleffe bedoening. Vriendjes
politiek, huichelachtigheid
^nietszeggendheid lijken de
iragspatronen te bepalen.
Wat te denken bijvoorbeeld
van een op de radio toch vrij
evenwichtige disc-jockey als
Willem van Beusekom die
ach ais tv-verslaggever bij
te Eurovisie Songfestival
fitput in superlatieven bij
Kiets volstrekt onnozels als
shtop in de wind' van
larcha Quasimodo? Je voelt
P je klompen aan dat het
N eens iets met het immer
leidende 'voor wat hoort
fat' te maken zou kunnen
jebben.
De juichkreten van Van
psekom zijn wellicht terug
poeren op het feit dat hij al
b aantal jaren een blaadje
bgeert, waarin 'het puikje'
n ue vaderlandse muziek-
sreld geportretteerd wordt,
fat blad leunt hevig op de
Tjttrlandse muziek-indu-
re,en over die industrie
prat uiteraard niets onver-
vpns geschreven en in het
;Val van een songfestival
."ja onvertogens gezegd.
[Da Nederlandse klefheid is
Plakkerig voelbaar in de
^tingen die ene Richenel
pin elpee 'A year as many
pys toegezwaaid worden,
f toogd wordt dat die Riche-
P een regelrechte sensatie
I «tet fenomenale kwalitei-
L. Daoogd wordt uiteraard
l Dkten te verkopen van
artiest die een aardig
- W kan zingen.
Inmeten naar de Neder-
T®e maatstaven, waarbin-
de populairste manne-
artiest, zijnde Lee To-
T, het al jaren volhoudt
F op een en hetzelfde ma-
V6 verminken van we-
en. de populairste
cK ^nde Anita Meij-
S»eds meer een aardig
i^wtjê blijkt te zijn
rmee het gezellig koffie-
en to, lijkt Richenel een
buitenbeentje. Zijn in het
oogspringende verschijning
en dito gedrag moeten ons,
veronderstelde onnozelaars,
doen geloven dat we hier met
iets wel heel bijzonders te
maken hebben.
Toch doet Richenel eigen
lijk niet meer dan wat ver
wacht mag worden van een
zanger c.q. uitvoerend ar
tiest. In Amerika bijvoor
beeld komen geen platen van
zwarte zangers uit als die ar
tiesten niet over een opmer
kelijk stemgeluid beschik
ken. In Nederland ben je
blijkbaar al een hele Piet als
je naast toon houden en zui
ver zingen ook nog een beetje
persoonlijkheid in je vertol
king weet te leggen.
Wel, Richenel bezit per
soonlijkheid en voor Neder
landse begrippen is is hij een
goede artiest. In het door
hem gezongen genre (soul,
funk en aanverwante dans
bare muzie^) steekt hij ver
boven de rest uit Internatio
naal bezien moet Richenel
het afleggen tegen bijna elke
neger-zanger. Zou zijn elpee
'A year has many days' door
een onbekende Amerikaan
gemaakt zijn, dan werd die
plaat waarschijnlijk hier niet
eens uitgebracht.
Chauvinimse is op zijn
plaats daar waar iets buitge-
woons wordt gepresteerd.
Zodra elders echter beter
voor handen is, zou je wel
gek zijn om alleen 'Holland-
sche waar' te kopen.
WAT voor Richenel geldt,
geldt eigenlijk ook voor Ma
thilde Santing. Indachtig het
spreekwoord dat in het land
der blinden eenoog koning is,
kan in Nederland een zange
res die ietwat boven de
grauwe middelmaat uit
steekt, al gauw furore ma
ken.
Sinds haar debuut-plaat
'Mathilde Santing' (een mini-
elpee) staat Mathilde te boek
als een zangeres die in staat
is om een eigenzinnige en
doorgaans heel fraaie inter
pretatie van andermans
songmateriaal te geven. Ma
thilde trekt als het ware
nummers naar zich toe en
vertolkt ze vervolgens zo dat
het haast lijkt alsof ze spe
ciaal voor haar geschreven
werden.
Mathilde Santing heeft
succes met die aanpak, want
zowel 'Mathilde Santing' als
haar tweede plaat 'Water un
der the bridge' (alweer een
mini-elpee) vonden hun weg
naar een opvallend breed pu
bliek.
'Out of this dream' is de
titel van Mathilde's eerste
'grote' elpee. Die plaat be
zorgt mij allengs een gevoel
van onbehaaglijkheid. Er
gens is Mathilde Santing nie
mand anders dan een vocale.
Anton Pieck; ze kan de zaken'
heel fraai voorstellen zonder
er echt ziel of wezenlijke in
houd aan te geven.
Pijnlijk voorbeeld daarvan
op 'Out of this dream' is Ma
thilde's vertolking van de
Squeeze-klassieker 'Temp
ted'. De kracht van de oor
spronkelijke versie van dat
nummer school 'm vooral in
het feit dat het nummer ver
leiding en vertwijfeling
hoorbaar maakte. Mathilde
heeft alle vaart uit het num
mer gehaald en de verleiding
omgevormd tot nietszeg
gendheid. Van de innerlijke
tweestrijd die in Squeeze's
versie en ook in die van Joe
Cocker en Rita Coolidge
Vreemd beetje. Bewust geko
zen meerduidigheid. Omdat
de wezenlijke dingen in de
popmuziek steeds ontdekt
moeten worden.
Bent u er nog? Wie de vo
rige alinea zonder moeite of
vragen heeft kunnen lezen,
kan met een gerust hart aan
'Ontwik', de derde elpee van
de Tilburgse groep MAM be
ginnen. Die plaat is op zijn
zachtst gezegd ongewone
kost voor de met voorspel
bare popmuziek vertrouwde
luisteraar. Geen afgeronde
melodietjes met simpele
teksljes vullen deze plaat,
maar 'doe-het-zelf-muziek'
die van de luisteraar de no
dige inspanning vergt
In een door MAM's nieuwe
platenlabel Werf verstrekt
biografietje luidt het als
volgt: „Onverschillig voor de
trend om popmuziek vooral
comfortabel te laten zijn en
van de luisteraar een mini
male inspanning te eisen,
kiest MAM voor een minder
vrijblijvende weg.Een be
nadering waarin wordt ge
probeerd niet de technologie,
maar de aanwezigheid van
de muzikant voelbaar te ma
ken."
POT
SPP
AAK
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
Dat klinkt heel doordacht
en zo komt de elpee 'Ontwik'
in eerste instantie ook over.
'Ontwik' lijkt dan een pro-
dukt van het intellect te zijn,
een plaat vol beredeneerde
emoties en gedoseerde zielig
heid. MAM stelt de normen
voor het maken van popmu
ziek ter discussie. Daarbij
manoeuvreert de groep zich
zelf op voorhand in de positie
van de sympathieke 'under
dog' voor wie creativiteit bo
ven alles gaat. Vraag is ech
ter of dat geen pose is. Een
pose die aanleiding kan zijn
voor een heleboel bla-bla.
Immers, met het vager wor
den van de betekenis van bij
voorbeeld de beeldende
kunst, kregen steeds meer
vage figuren, al dan niet
voorzien van riante subsi
dies, de kans om zich voor
kunstenaar uit te geven. De
MAM-interpretatie van mu
ziek kan tot iets dergelijks
leiden. Ik vrees nu al het
geemjner rond de mening
vorming over 'Ontwik' en ik
hou mijn hart vast wanneer
het gaat om eventuele muzi
kale navolgers.
Puur op zeggingskracht
beschouwd heeft 'Ontwik'
heel indringende momenten,
maar tegelijkertijd staan er
op deze plaat genoeg stukken
die best voor de eigen zolder
kamer bewaard hadden mo
gen worden. Muziek doet mij
iets zolang ik het idee heb dat
ik zelf zoiets nooit voor elk
aar zou kunnen krijgen. Zo
dra ik me er zelf ook toe in
staat acht, wordt het overbo
dig. MAM doet ongehoorde
dingen soms, maar zo nu en
'dan is het me te veel studen
tikoze nonsens.
Richenel: een hele Piet?
hoorbaar is, is bij Mathilde
niks terug te vinden.
Een dergelijke drastische
wijziging in zeggingskracht
ondergaan op 'Out of this
dream' ook de Tom Waits-
nummers 'Broken bicycles'
en 'Is there any way out of
this dream'. Hoor je bij Waits
zelf de door het leven ge
tergde romanticus aan het
woord die letterlijk zijn gal
spuwt, bij Mathilde hoor je
eerder een huisvrouwtje wat
romantisch neurieën boven
de strijkplank zonder dat ze
echt beseft wat ze zingt.
Daarnaast is 'Out of this
- foto ces
dream' over het geheel geno
men te tam en te ingetogen.
Op sommige momenten zit je
als luisteraar te hopen op een
uithaal a la Annie Lennox.
Die komt echter niet, de plaat
kabbelt naar zijn eind.
'Out of this dream' is onte
genzeggelijk een mooi klin
kende plaat met prima vo
caal werk, maar het wordt
iets te vaak net iets te vrij
blijvend. De verpakking wint
het een paar keer te veel van
de inhoud.
MAM. Nieuwe elpee. Ja. Ont
wik. Bakstenen. Stoeptegels.
Vandaag begint bij de VW-
theaterbespeekbureaus de
verkoop van kaarten voor
het concert dat U2 op 8 juli in
de Vorst Nationaal in Brussel
geeft. In totaal zijn er 2500
kaarten voor Nederland be
schikbaar.
Intussen wordt nog beke
ken of er kans is om in het
Feyenoord-stadion een derde
U2-concert te organiseren.
De agenda voor de komende we
ken ziet er als volgt uit:
Simply Red, 17 en 18 juni in Rot
terdam (Ahoy)
Tina Turner, UB 40, Cameo en
Blow Monkeys, 28 mei in Nijme
gen (Goffert-stadion)
Neil Young, 27 mei in Rotterdam
(Ahoy)
Santana, 14 mei in Rotterdam
(Ahoy)
Stevie Wonder, 2 juni in Brussel
(Vorst) en 3 Juni in Rotterdam
(Ahoy)
Run DMC Beastie Boys, 21
mei in Amsterdam (Edenhai)
Genesis en Paul Young, 11 juni
in Rotterdam (Feijenoord-sta-
dion)
Lou Reed, Echo The Bunny-
men, Communards, Iggy Pop,
Chris Isaak, Hüsker Du, In Tua
Nua, The Mission en Fatal Flo
wers, 8 juni op Pinkpop (Sport
park Baarlo)
David Bowie, 30 en 31 mei in
Rotterdam (Feijenoord-stadion)
Randy Newman, 22 mei in Am
sterdam (Carré)
Ka trina and the Waves, Curtis
Mayfield, Def Leppard, That Pe
trol Emotion, 28 juni op Parkpop
(Zuiderpark, Den Haag)
Eurythmics, Peter Gabriel, Hou-
semartins. Pretenders e-a., 3 juli
in Torhout en 4 juli in Werchter.
U2, 8 juli in Brussel (Vorst Na
tionaal) en 10 en 11 juli in Rot
terdam (Feijenoord-stadion i
Manowar, 23 mei in Tilburg
(Noorderligt)
Buddy Guy en Junior Wells, 29
mei in Tilburg (Noorderligt)
Johnny Guitar Watson, 12 juni
in Tilburg (Noorderligt)
Hawkwind, 19 juni in Tilburg
(Noorderligt)
Prince en Madhouse, 19 en 20
juni in Utrecht (Stadion Galge-
waard)