INTSLAGEN DREIGEN BU BRESKENSE AARDAPPELHANDEL
lnemer
Derde Strandhotel Cadzand-Bad
eer auto's over de brug: kans voor WOV
(latforml
start
cht weken cel voor
ijden met drank op
BURENGERUCHT
ÏRBAAL
KORT ZEEUWS
ÏDEPUTEERDEN BARBÊ EN DE VOOGD: 'PONTEN VERVANGEN ALS PSD BLUFT'
PLAATSELIJK NIEUWS
lp STEM VAN ZEELAND 4 VRIJDAG 8 ME11987
eskens
- De
te Middel-
heeft woensdag
'éance van betaling
aan aardelap-
.iandelaar De Feij-
Breskens bv.
leer kritiek
Gegadigde
Vorderingen
JCHTELINGEN
Demonstratie|
honden in
centrum Axell
Fietsvierdaagse
Deltawerken
Baatbelasting
Huwelijk in gevangenis
Twee man vast voor overvallen
Schoondijke
Aardenburg
Oostburg
Sluis
Verdubbeling
hondenbelasting
Groep Papill"
in De Piepel'
Pechponten
'Nieuw verkeer'
De Zak
Inruil
Smit-Kroes
Korte baan
bestuurd door J. C. uitjj
at met bromfietser M.
Ito wilde parkeren, naars
|p komend verkeer. Hierj
iito aan en viel. Er was a
T20
e Feijter in geldnood
onze verslaggever
ihtbank
„Om het bedrijf te redden,
moet waarschijnlijk een
aantal werknemers onsla-
gen worden", zo deelde be
windvoerder mr. H. den
Hollander uit Oostburg
gisteren desgevraagd mee.
Hij probeert in eerste in
stantie onslagen te voorko-
is en voor wie het
brm zin heeft.
Dat er een taak is, stond
|e verschillende sprekers]
en paal boven water.
Pu de Zeeuwse Stum
Verkloosheid is verdwent.
het sociaal cultureel weriï
tier de bezuinigingen te
heeft, is er een taak weggi
[/oor een platform
krachten van de bai
bundelt.
en particulier initiatief
lals voordeel boven geniet
llijke projecten dat er meer
Itiek mogelijk is. „Zo zij
I baanlozenkranten verdw 3DELBURG - Een gevangemsstraf van acht weken,
|door censuur", zei Stobbe arvan de helft voorwaardelijk, een rijontzegging van
„En kritiek op bijvoorbeeli jaar en verbeurdverklaring van de auto (met een
men.
Het Breskense bedrijf heeft
momenteel dertig mensen in
dienst Volgens de bewindvoer
der is nog niemand ontslagen.
Er is nog geld in kas om voorlo
pig de salarissen van de werk
nemers te betalen.
Den Hollander onderzoekt mo
menteel of er mogelijkheden
zijn om het bedrijf te redden.
De bewindvoerder acht de kans
niet uitgesloten dat een andere
onderneming het bedrijf mis
schien overneemt. „Ik ben op
zoek naar een gegadigde", al
dus Den Hollander.
Een groot aantal West-
Zeeuws-Vlaamse boeren heeft
nog geld te goed van de aard
appelhandelaar. Het bedrijf
heeft ook schulden bij de ban
ken. Hoe groot de schulden zijn,
wilde hij niet vertellen.
Het bedrijf heeft dit voorjaar
veel aardappelen gepoot. „We
moeten nu snel beslissen wat
we met de gewassen gaan
doen", aldus de bewindvoerder.
Hij kon nog niet vertellen
welke oplossing hem voor ogen
staat.
De Feijter zat enkele jaren
geleden ook al in financiële
problemen. Door de coulante
houding van de boeren/leve
ranciers die een deel van hun
vorderingen lieten vallen, kon
het bedrijf toen blijven voort
bestaan.
I sociale dienst is vanuit
meentelike projecten
onmogelijk".
Nadat diverse sprekers
zegje hadden gedaan, ka ens een routinecontrole in
de talrijke aanwezigen a;
hand van vragen in disci
treden over de taak van V
,nze correspondente
iderM. was op 11 december
arde van 10.000 gulden)zo luidde donderdag voor de po-
>rechter in Middelburg de eis tegen de 44-jarige P. van
M.uitZoutelande.
te beperken.
Politierechter mr. Nomes
verlaagde daarop de geëiste
ontzegging van de rijbevoegd
heid tot één jaar, met daar
naast een gevangenisstraf van
acht weken, waarvan zes we
ken voorwaardelijk, verbeurd
verklaring van de auto en ten
uitvoerlegging van de tien da
gen die Van der M. bij het vo
rige vonnis voorwaardelijk
waren opgelegd.
jingen aangehouden,
,rna bleek dat hij zijn auto
bestuurd met een alcohol-
I Opvallend was dfe aanw milage van 2.25. Bovendien
heid van Terneuzense pol
Zo was wethouder van
zijnszaken J. van Rooijen
belangstellend toehoorder,]
wel hij niet uitgenodigd wa
i de man op dat moment tij -
is een ontzegging van een
|g vonnis, waarvan hem nog
zitten boven het
ld hingen.
an der M.'s raadsvrouwe
Van der Poel betoogde dat
t cliënt thuis zo'n vijftien
•yes had gedronken en net
iet punt stond naar bed te
toen een vriendin in nood
I telefonisch bij zich riep.
der verder aan de conse-
aties te denken was Van
M, in zijn auto gestapt,
lat haar cliënt over een
waarschijnlijk in aanmer-
komt voor een betere
die, waarbij het rijbewijs
Izakelijk is, verzocht ze de
iltureel werk, wandel» hechter de rijontzegging
len terugzien op eenj^
ezamenlijk hadden zij del
^nden met als doel geldiij
igenprobleem van Afgha
toespraak. Hij richtte
vooral tot de jeugd en t,
een korte uitleg over de i
van de vluchtelingenprobia
tiek. Hierna werd de terug!
aanvaard.
In het Gildehuis aan
men werd de volwassene»!
fie en de jongeren Ito
aangeboden. Hierna
Hanny de Witte namens d
ganiserende comités het
Ze bedankte de vele medel
kers door wiens hulp del
mede een succes was gewtf
Tevens zei zij geweldig tf
den te zijn met het opgeta
bedrag: 1355,-. „Met dit ij
zei ze, „hebben we er me)
allen voor gezorgd dat wel
kunnen bieden aan zo'n r
tig vluchtelingen".
AARDENBURG - In Aar
denburg gaat maandag 11
mei de negende avondfiets-
vierdaagse van start.
Er kan worden inge
schreven van 18.30 tot 18.45 uur
in café De Zwaan, waar men
iedere avond om tien voor ze
ven start.
ADVERTENTIES
Directeur H. Gortmans voor het nieuwe Strandhotel
De grootste koHektie klokken en baroraetere
Mooi massief eiken slaande
klok met Westminster Kieninger
uur- --"77---,
werk in "tT«Tl
diveree
uitvoe
ringen
van 2.495.-
Ivoor 1.995,"
van
210,-
voor
H*
UI
Comtoise
klok met g
harp-
slinger en
origineel
uurwerk, *0 U~
Bakregulateur met bim-
bam-slag ieder half uur,
in eiken uitvoering. -
Fraaie
originele
Toricelii
kwik-
baro -
mou uur, v
Beneluxstraat 7
j Oisterwiik, 04242-88565, vrijdag koopavond.
Deze aanbiedingen zijn geldig t/m 30-05-1987.
CADZAND-BAD - Cadzand-Bad is
weer een markant gebouw rijker, het
nieuwe Strandhotel. Hoewel het al
enige tijd in gebruik is, vindt vandaag
de officiële opening plaats door gede
puteerde J. Ventevogel.
Het is het derde Strandhotel. De familie
Beun bouwde in '35 het eerste boven op de
duinen van het kustplaatsje. In '42 sloopten
de Duitsers het, omdat zo'n gebouw niet
paste in hun kustverdedigingsplannen.
De familie herbouwde in '51 het hotel,
niet op de zelfde plaats maar iets meer
richting België. Dat gebouw staat er nog
steeds, maar wordt over enkele weken ge
sloopt. Schuin achter het tweede hotel staat
nu het nieuwe. Tijdens de zomermaanden
werken tien mensen in het hotel.
De familie wilde al vijftien jaar het tweede
hotel uitbreiden, maar in verband met de
Deltawerken mocht dat niet. „Het was dui-
delijk te klein geworden", aldus directeur
H. Gortmans. „Het voldeed niet meer aan
de eisen van deze tijd. Om die reden is het
gelukkig dat we nu eindelijk een nieuw
hebben. De gasten stellen tegenwoordig
andere eisen dan enkele jaren geleden.
Toen was uitzicht over zee voldoende. Nu
willen ze een actieve vakantie kunnen heb
ben. Je moet nu allerlei voorzieningen heb
ben".
Gortmans is erg blij dat de Boulevard de
Wielingen wordt gereconstrueerd. Hij is
niet de enige die inspeelt op de verande
ring. Veel ondernemers in Cadzand-Bad
passen momenteel hun zaak aan. „Als alles
straks klaar is, is Cadzand een schitterende
badplaats".
Hij ziet het echter niet zitten om baatbelas
ting te betalen. Het college van B en W van
Oostburg wil dat de ondernemers meebe
talen aan de reconstructie, omdat ze profi-
- fotowimkooyman
teren van die werken. Cadzand-Bad wordt
aantrekkelijker, waardoor er waarschijn
lijk meer publiek naar de badplaats komt
„Onze gasten betalen al toeristenbelasting.
Ik vind het daarom niet nodig dat er nog
een heffing bijkomt", laat hij weten.
Cadzand-Bad telt nu vijf hotels. Volgens
Gortmans is de limiet nu bereikt. „Er moe
ten er beslist niet meer bij komen. Teza
men hebben we bijna 200 kamers en voor
een badplaats als Cadzand is dat meer dan
voldoende". Daar komt nog eens bij dat er
in de omgeving nog enkele hotels zijn bij
gekomen, zoals in Sluis en Nieuwvliet-Bad.
„Er zijn er nu echt voldoende".
Het 37 kamers tellende nieuwe hotel
steekt drie verdiepingen boven het duin
uit Gortmans wilde aanvankelijk nog een
extra etage laten bouwen, maar de Oost-
burgse gemeenteraad ging daar niet mee
akkoord. De raadsfracties hebben afge
sproken dat er niet te hoge gebouwen mo
gen komen langs de kust, om zo het karak
ter van de streek te bewaren.
BRUGGE - In februari dit jaar werd een 27-jarige vrouw in
Brugge na een geruchtmakend proces tot levenslange dwang
arbeid veroordeeld wegens het doden van haar toen zeven we
ken oude zoontje. Dit gebeurde in een depressieve bui. De jury
weigerde verzachtende omstandigheden te erkennen voor de
vrouw, die door de vader van het zoontje was verlaten en ge
scheiden leefde van haar echtgenoot.
Woensdagmorgen trad de vrouw even in de openbaarheid toen
zij - in de gevangenis - trouwde met een 42-jarige ingenieur uit
Damme, die haar tot dan nog nooit gezien had. De bruid droeg
een trouwjapon op basis van de maten die zij haar toekomstige
echtgenoot schriftelijk had doorgegeven.
De bruidegom zei zijn bruid in 1985 eens ontmoet te hebben en
daarna voor een paar jaar in het buitenland te hebben ge
werkt. Bij terugkeer las hij in de krant over de rechtszaak en
de veroordeling. Hij schreef haar een brief, die prompt werd
beantwoord, en zo begon een romance die eindigde in het hu
welijk. Daarvoor moest een schepen van Brugge wel een
ruimte van de gevangenis als trouwzaal gebruiken. Voor de
bruidegom is het nu mogelijk zijn geliefde regelmatig te bezoe
ken. Zonder huwelijk had hJj dat niet gemogea
SINT-NIKLAAS - Niet uitgesloten is dat door de aanhouding
van twee jongemannen uit Sint-Niklaas een serie overvallen in
het Waasland is opgelost. Het gaat om overvallen op postkan
toren en bankfilialen in onder meer Lokeren, Sinaai en Sint-
Niklaas.
De mannen werden gepakt toen na een overval in Appels-Den-
dermonde de (getolen) vluchtauto in de sloot belandde. De be
stuurder stapte over in een witte Opel Kadett, waarvan het
nummer door een getuige werd genoteerd. Dat leidde tot de
aanhouding. Daarbij werden tevens de vriendinnen van beide
mannen aangehouden, verdacht van medeplichtigheid en he
ling. Zo werd door een van hen een valse ringbaard aangeplakt
bij de man die de overval in Appels pleegde.
SOOS - De soos voor alleen
staanden voor West-
Zeeuwsch-Vlaanderen houdt
zaterdag 9 mei een bijeen
komst in Zaal Wijffels. Op
het programma staan een
bingo en een verloting, ter
wijl het orkest De Apollo's
voor de dansmuziek zorgt. De
bijeenkomst begint om 20.00
uur.
JAARVERGADERING - De
afdeling Aardenburg van de
Bouw- en Houtbond FNV
houdt vandaag, vrijdag 8 mei,
de algemene ledenvergade
ring in gasthof De Jonge
Leeuw. Na de behandeling
van de verschillende jaarver-
stegen huldigt districtsbe-
stuuder H. Lenting drie jubi
larissen. L. de Hon is al vijftig
jaar lid en H. de Ruijscher en
C. Ballegeer zijn 25 jaar van
de bond. De vergadering be
gint om 19.30 uur.
BOLLING - Bij E. van de
Voorde werd een koninginne-
bolling gehouden. Uitslag: 1.
J. Foeke-W. Rogiers-H. Brug-
geman, 2. J. de Vreeze-E. van
Rie-R. de Geeter, 3. W. Gijsel-
P. Staelens-E. Rijckaert.
BRIDGE - De Oostburgse
Bridgeclub hield de vijfde se
lectiewedstrijd. Uitslag A-
groep: 1. dames Barendregt-
De Vries, 2. dames Chris-
tiaansen-Poissonnier, 3. he
ren Barendregt-Huisman. B-
groep: 1. dames Buysrogge-
Spierenburg, 2. mevrouw
Marteijn-de heer Langedijk,
3. heren Van Kerkhove-IJsa-
bie.
FANCY FAIR - Bij peuter
speelzaal Pinokkio, St Jacob-
straat 10 te Sluis, wordt za
terdag 16 mei een fancy-fair
gehouden tussen 10.00 en 16.00
uur. Er zijn dan veel spelen
voor groot en klein, een rad
van avontuur en een envelop-
penactie. De opbrengst wordt
gebruikt voor de vernieuwing
van het speelgoed van de peu
terspeelzaal, in het bijzonder
de fietsjes.
DOMBURG (ANP) - B en W
van de badplaats Domburg
vinden de toenemende over
last van hondepoep zo groot
dat rigoureuze maatregelen
nodig zijn. Overwegen ge
meenten elders in het land de
hondenbelasting af te schaf
fen, in Domburg is de ge
meenteraad juist voorgesteld
deze binnen twee jaar met
honderd procent te verhogen.
De extra-opbrengsten
moeten worden gebruikt om
de uitwerpselen van honden
uit de straten te verwijderen,
zo vinden burgemeester en
wethouders. Er komt ook een
streng aanlijngebod voor de
bebouwde kom van Domburg.
al
o-
e-
ie
fy,
r-
or
h-
n-
d-
u-
*te
Van onze verslaggever
AXEL - De LM-hö
trainingsschool uit
wacht verzorgt vanaj
(vrijdag) in Axel een|
monstratie.
n-
n-
lie
en
eer
ge
len
lein
ch-
en
of-
iel-
wa-
ste-
-ja-
die
1 en
iken
•nin-
loral
ppa-
het
HEEL wat makkelij
prognose dan die van
verkiezingsuitslag: het
verkeer neemt toe.
de Randstad,
De toeschouwers kri]g< m
zien tot welke P«] 'ghetde rekenmees-
trouwe viervoeters met an Verkeer en W a-
geduld te brengen zijn. taat, luister naar de
De demonstratie, op Spellingen van
ging van de ridderstand .verkopers. De econo-
mging het Streekcentru»
gint om 19.30 uur en wf °P en meteen
houden op de Markt oi1 "t het drukker op de
Szydlowskiplein. Eerst eg; treinen en bussen
deze demonstratie ovens' «ten het hebben van
18 mei worden gehouden.
Inmiddels is een jury balen van de
verhaaltjes en opstellen^ 1 samen auto rijden
schooljeugd te beoordel® 1 We alleen nog voor de
'moeders'. Bij de moedert slligheideenlingen op
spruit die het leukste .eg zijn in de meerder-
heeft opgedist gaat zondi jn in ae meerüer-
tend om 9 uur de bel
van het Streekcentru®
dan een plateau thuisb»
met een compleet m°
gontbijt.
Van onze verslaggever
AXEL - In het Axelse
Pieper wordt vanavo»
voorstellingenseizoen
ten.
Dat gebeurt met een vc
ling door de Belgische^
groep Papillon, die
gramma 'Homo
brengt. De voorstellinfi
om 22.00 uur.
Jde fj]es vreest, onge
in en luchtvervuiling
tiet en gruwt bij de
dik van nog maar
asfalt over Neder-
tiet de stroom auto's
iarne groeien. Ligt het
'eland ook zo? Gede-
'rden De Voogd en
laten hun licht
tien over filevorming,
titoenopeenWOVen
'then betreft onver-
]t misschien toch nog
pe PSD, Een verkeers
ruit de provincie.
pan Jansen
f in Zeeland een beetje
anders. Het autoverkeer nam
er net zo hard toe, maar de
meeste verbindingen kunnen
het aan. Buiten de zomermaan
den toer je nog onbelemmmerd
over de A58 en aansluitende se
cundaire wegen Het begin van
filevorming is een verschijnsel
dat zich beperkt tot de kust in
de zomer en enkele grotere
plaatsen. En aan de boot na
tuurlijk. Een hoofdstuk apart.
Na een scherpe daling begin
jaren tachtig zit er weer groei
in het vervoersaanbod voor de
Provinciale Stoombootdiensten
(PSD). In 1980 zetten de dien
sten Vlissingen-Breskens en
Kruiningen-Perkpolder samen
2,89 miljoen auto's over, drie
jaar later was dat aantal ge
zakt tot 2,63 miljoen, maar het
herstel in 1986 was overduide
lijk: 2,76 miljoen auto's.
,,En toch," zeggen de gedepu
teerden J. de Voogd (die de
PSD-vloot beheert) en R. Barbé
(de man van de Westerschelde
Oeververbinding) eensgezind,
„blijft het aanbod op de veren
nog achter bij de groei die je
ziet op andere verbindingen.
Dat komt natuurlijk door de
aard van de bootverbindin
gen." Da's duidelijk: wie, zoals
in de rampjaren 1985 en 1986
(toen de 'pechponten' een
vlootje op zich vormden) uren
doorbrengt op de veerpleinen,
zoekt zich een andere weg. Om
rijden via Antwerpen of wat
dan ook.
„Ja," zegt De Voogd, „het is
bekend dat er zich complete
trafieken hebben verlegd, bij
voorbeeld van landbouwpro-
dukten uit West-Zeeuwsch-
Vlaanderen. Die gingen vroe
ger naar het Sloegebied, maar
door al dat gedoe is dat ver
plaatst naar Terneuzen. En als
dat eenmaal gebeurd is, veran
dert het niet meer zo gauw."
Alleen als er een WOV komt
wellicht? Het tweetal gelooft er
heilig in dat dan het vervoers
aanbod over de Westerschelde
fiks zal stijgen, veel meer dan
wanneer de PSD ons moet blij
ven overzetten. 9.000 Eenheden
per etmaal zullen de brug/tun
nel passeren, is de officiële ra
ming, opgenomen in de jongste
WOV-plannen. „De Tolbrug
Maatschappij - een van de aan
nemerscombinaties die de
brug-tunnel wil bouwen, red. -
heeft dat cijfer getoetst en het
is niet onrealistisch, eerder aan
de lage kant," zegt Barbé, heel
voorzichtig.
Stiekem hoopt hij op meer. Niet
voor niets wil de stuurgroep
WOV, waarvan Barbé voorzit
ter is, een onderzoek laten uit
voeren naar de verkeersstro
men die zijn te verwachten. Op
de kaarten worden dwars door
Zeeland lijntjes getrokken
vanaf de Randstad tot aan een
eventuele Kanaaltunnel toe. En
ze verwachten ook van dichter
bij huis - de Randstad, Vlaan
deren- meer auto's op de weg.
'Nieuw verkeer', noemen ze
dat.
„Uitstapjes die mensen niet
maken als ze met de boot mee
moeten, toch een tijdrovende
en onzekere zaak, maken ze
wel als er een brug/tunnel ligt.
Dat zal te merken zijn." En hoe
meer auto's stoppen bij de tol
huisjes, hoe beter een oever
verbinding valt te exploiteren,
dat weet een kind. „Van emi
nent belang," noemde Barbé
nog deze week de te verwach
ten verkeersdrukte. Er staan
steeds meer tekens achter die
uitroep!
Meer auto's over de brug, dat
brengt de WOV dichterbij.
Maar -keerzijde- wordt het
dan toch een internationale
verbinding, het schrikbeeld
van iedereen die kleinschalig
Zeeland propageert?
„Nee," zegt Barbé ferm, „maar
je moet wel rekening houden
met verbindingen die verder
reiken dan Zeeland, bijvoor
beeld de effecten meten van
een Kanaaltunnel, daar kun je
toch niet omheen." Voor de Zak
van Zuid-Beveland, een be
schermde landschappelijke
eenheid, zal dat geen gevolgen
hebben, verzekeren de gedepu
teerden in koor. „Dat is het be
leidsuitgangspunt: niet door de
Zak. Er komt dus een aftak
king naar het Sloegebied, en als
die weg, die vijftig miljoen
kost, er eenmaal ligt, dan is het
onzin om later toch nog die
verbinding, door de Zak, naar
het noorden te maken. Nee, die
komt er niet."
Meer verkeer komt er zeker
wel. En daarvan zal tenminste
een deel hoe dan ook de Wes
terschelde willen oversteken.
Hoe moet dat als Neelie Smit-
Kroes onverhoopt negatief be
slist over de oeververbinding?
Voor de nabije toekomst draait
de vlootvoogd er zijn hand niet
voor om. „Bij een normale ex
ploitatie, bij normaal onder
houd, kan de PSD meer ver
keer verwerken, dit jaar geen
centje pijn. Maar ja, als je al
vijf jaar vooruit gaat kijken,
dan wordt het een ander ver
haal. Daarom is zo belangrijk
dat er dit jaar een beslissing
valt over de WOV. Komt die er
niet, dan moeten we gaan pra
ten over de vervanging van de
oudere boten," zegt De Voogd.
Ze weten nog niet hoe de vloot
er dan uit moet zien. Barbé:
„Het onderzoek naar de ver
keersstromen, dat straks wordt
gedaan vanwege de WOV, is
dan natuurlijk ook zeer bruik
baar voor de PSD." „Ja," vult
De Voogd aan, „in het verleden
werden die boten geëxploiteerd
zonder dat het wetenschappe
lijk, met cijfers en prognoses,
was onderbouwd. Daar komt
dan verandering ia"
Maar verder houdt hij zich
op de vlakte. Een nieuwe dub
beldekker ligt voor de hand,
zou je zeggen. Hij legt er zich
niet op vast. 't Hangt er bij
voorbeeld van af wat Zeeland
moet inruilen, een of twee en
keldekkers. In het laatste ge
val, waarschuwt hij maar even,
houdt de PSD geen reserve
meer over, en dat is eigenlijk
onverantwoord.
De Voogd weet zich met han
den en voeten gebonden aan de
zuinigheid van zijn partijge
note op Verkeer en Waterstaat.
Smit-Kroes wil de rijksbij
drage aan de PSD allesbehalve
zien als een douceurtje voor
Zeeland. Integendeel, een reor
ganisatie moet leiden tot meer
doelmatigheid en uiteraard be
sparingen. „We kunnen niet
blind zijn voor dergelijke sig
nalen, maar er kan een conflict
ontstaan met de dienstverle
ning. Ik praat nu niet over
minder vaarten, maar een uit
breiding van de service kun je
wel vergeten. Daar hebben we
dus mee te maken. Aan de ene
kant de minister die ons beper
kingen oplegt, aan de andere
kant is er het plafond van de
tarieven. Een overtocht moet
betaalbaar blijven."
Een kanttekening van Barbé:
„De rijksbijdrage aan de veren
staat ter discussie. Het moet ef
ficiënter, goedkoper, maar het
Rijk moet zich niet verkijken.
In de eerste plaats is het de
vraag wat de brandstofkosten
doen. Het is nu lekker goed
koop, maar de olieprijs stijgt
alweer. In de tweede plaats: als
de toename van het verkeer
doorzet, dan moeten er wellicht
meer boten worden vervangen
dan Den Haag beseft"
De WOV kijkt om de hoek als
hij aanvult: „Het is daarom
korte baanwerk om niet naar
de WOV te kijken. De kosten
van de PSD zullen hoger uitko
men dan men veronderstelt."
Een nieuwe dubbeldekker kost
Als de WOV er niet zou komen, komt de vervanging van
veerboten snel naderbij, menen de gedeputeerden Barbé en
De Voogd. - foto de stem/coaj.oe boer
alleen al aan kapitaalslasten
(rente en afschrijving) jaarlijks
zes miljoen gulden. En dan
praten ze nog niet over de paar
miljoen gulden die het Rijk
ieder jaar kwijt is aan het on
derhoud van aanleginrichtin-
gen en aan baggerwerk in en
om de havens. Nog een paar
factoren die de oeververbin
dingdichterbij brengen!
De twee gedeputeerden be
vechten elkaar op dat punt
niet. Hoewel politiek anders
gekleurd, nemen ze ook moeite
loos de overweging over van
D66'er Hans van Mierlo, die on
langs zei dat "je het mensen in
de komende eeuw niet kimt
aandoen om afhankelijk te zijn
van zoiets onzekers als veer-
verbindingen'.
„Ja, dat snijdt
hout," zegt Barbé. Maar die is
de boot dan ook 'een beetje
beu'.