INTSLAGEN DREIGEN BU BRESKENSE AARDAPPELHANDEL lnemer Derde Strandhotel Cadzand-Bad eer auto's over de brug: kans voor WOV (latforml start cht weken cel voor ijden met drank op BURENGERUCHT ÏRBAAL KORT ZEEUWS ÏDEPUTEERDEN BARBÊ EN DE VOOGD: 'PONTEN VERVANGEN ALS PSD BLUFT' PLAATSELIJK NIEUWS lp STEM VAN ZEELAND 4 VRIJDAG 8 ME11987 eskens - De te Middel- heeft woensdag 'éance van betaling aan aardelap- .iandelaar De Feij- Breskens bv. leer kritiek Gegadigde Vorderingen JCHTELINGEN Demonstratie| honden in centrum Axell Fietsvierdaagse Deltawerken Baatbelasting Huwelijk in gevangenis Twee man vast voor overvallen Schoondijke Aardenburg Oostburg Sluis Verdubbeling hondenbelasting Groep Papill" in De Piepel' Pechponten 'Nieuw verkeer' De Zak Inruil Smit-Kroes Korte baan bestuurd door J. C. uitjj at met bromfietser M. Ito wilde parkeren, naars |p komend verkeer. Hierj iito aan en viel. Er was a T20 e Feijter in geldnood onze verslaggever ihtbank „Om het bedrijf te redden, moet waarschijnlijk een aantal werknemers onsla- gen worden", zo deelde be windvoerder mr. H. den Hollander uit Oostburg gisteren desgevraagd mee. Hij probeert in eerste in stantie onslagen te voorko- is en voor wie het brm zin heeft. Dat er een taak is, stond |e verschillende sprekers] en paal boven water. Pu de Zeeuwse Stum Verkloosheid is verdwent. het sociaal cultureel weriï tier de bezuinigingen te heeft, is er een taak weggi [/oor een platform krachten van de bai bundelt. en particulier initiatief lals voordeel boven geniet llijke projecten dat er meer Itiek mogelijk is. „Zo zij I baanlozenkranten verdw 3DELBURG - Een gevangemsstraf van acht weken, |door censuur", zei Stobbe arvan de helft voorwaardelijk, een rijontzegging van „En kritiek op bijvoorbeeli jaar en verbeurdverklaring van de auto (met een men. Het Breskense bedrijf heeft momenteel dertig mensen in dienst Volgens de bewindvoer der is nog niemand ontslagen. Er is nog geld in kas om voorlo pig de salarissen van de werk nemers te betalen. Den Hollander onderzoekt mo menteel of er mogelijkheden zijn om het bedrijf te redden. De bewindvoerder acht de kans niet uitgesloten dat een andere onderneming het bedrijf mis schien overneemt. „Ik ben op zoek naar een gegadigde", al dus Den Hollander. Een groot aantal West- Zeeuws-Vlaamse boeren heeft nog geld te goed van de aard appelhandelaar. Het bedrijf heeft ook schulden bij de ban ken. Hoe groot de schulden zijn, wilde hij niet vertellen. Het bedrijf heeft dit voorjaar veel aardappelen gepoot. „We moeten nu snel beslissen wat we met de gewassen gaan doen", aldus de bewindvoerder. Hij kon nog niet vertellen welke oplossing hem voor ogen staat. De Feijter zat enkele jaren geleden ook al in financiële problemen. Door de coulante houding van de boeren/leve ranciers die een deel van hun vorderingen lieten vallen, kon het bedrijf toen blijven voort bestaan. I sociale dienst is vanuit meentelike projecten onmogelijk". Nadat diverse sprekers zegje hadden gedaan, ka ens een routinecontrole in de talrijke aanwezigen a; hand van vragen in disci treden over de taak van V ,nze correspondente iderM. was op 11 december arde van 10.000 gulden)zo luidde donderdag voor de po- >rechter in Middelburg de eis tegen de 44-jarige P. van M.uitZoutelande. te beperken. Politierechter mr. Nomes verlaagde daarop de geëiste ontzegging van de rijbevoegd heid tot één jaar, met daar naast een gevangenisstraf van acht weken, waarvan zes we ken voorwaardelijk, verbeurd verklaring van de auto en ten uitvoerlegging van de tien da gen die Van der M. bij het vo rige vonnis voorwaardelijk waren opgelegd. jingen aangehouden, ,rna bleek dat hij zijn auto bestuurd met een alcohol- I Opvallend was dfe aanw milage van 2.25. Bovendien heid van Terneuzense pol Zo was wethouder van zijnszaken J. van Rooijen belangstellend toehoorder,] wel hij niet uitgenodigd wa i de man op dat moment tij - is een ontzegging van een |g vonnis, waarvan hem nog zitten boven het ld hingen. an der M.'s raadsvrouwe Van der Poel betoogde dat t cliënt thuis zo'n vijftien •yes had gedronken en net iet punt stond naar bed te toen een vriendin in nood I telefonisch bij zich riep. der verder aan de conse- aties te denken was Van M, in zijn auto gestapt, lat haar cliënt over een waarschijnlijk in aanmer- komt voor een betere die, waarbij het rijbewijs Izakelijk is, verzocht ze de iltureel werk, wandel» hechter de rijontzegging len terugzien op eenj^ ezamenlijk hadden zij del ^nden met als doel geldiij igenprobleem van Afgha toespraak. Hij richtte vooral tot de jeugd en t, een korte uitleg over de i van de vluchtelingenprobia tiek. Hierna werd de terug! aanvaard. In het Gildehuis aan men werd de volwassene»! fie en de jongeren Ito aangeboden. Hierna Hanny de Witte namens d ganiserende comités het Ze bedankte de vele medel kers door wiens hulp del mede een succes was gewtf Tevens zei zij geweldig tf den te zijn met het opgeta bedrag: 1355,-. „Met dit ij zei ze, „hebben we er me) allen voor gezorgd dat wel kunnen bieden aan zo'n r tig vluchtelingen". AARDENBURG - In Aar denburg gaat maandag 11 mei de negende avondfiets- vierdaagse van start. Er kan worden inge schreven van 18.30 tot 18.45 uur in café De Zwaan, waar men iedere avond om tien voor ze ven start. ADVERTENTIES Directeur H. Gortmans voor het nieuwe Strandhotel De grootste koHektie klokken en baroraetere Mooi massief eiken slaande klok met Westminster Kieninger uur- --"77---, werk in "tT«Tl diveree uitvoe ringen van 2.495.- Ivoor 1.995," van 210,- voor H* UI Comtoise klok met g harp- slinger en origineel uurwerk, *0 U~ Bakregulateur met bim- bam-slag ieder half uur, in eiken uitvoering. - Fraaie originele Toricelii kwik- baro - mou uur, v Beneluxstraat 7 j Oisterwiik, 04242-88565, vrijdag koopavond. Deze aanbiedingen zijn geldig t/m 30-05-1987. CADZAND-BAD - Cadzand-Bad is weer een markant gebouw rijker, het nieuwe Strandhotel. Hoewel het al enige tijd in gebruik is, vindt vandaag de officiële opening plaats door gede puteerde J. Ventevogel. Het is het derde Strandhotel. De familie Beun bouwde in '35 het eerste boven op de duinen van het kustplaatsje. In '42 sloopten de Duitsers het, omdat zo'n gebouw niet paste in hun kustverdedigingsplannen. De familie herbouwde in '51 het hotel, niet op de zelfde plaats maar iets meer richting België. Dat gebouw staat er nog steeds, maar wordt over enkele weken ge sloopt. Schuin achter het tweede hotel staat nu het nieuwe. Tijdens de zomermaanden werken tien mensen in het hotel. De familie wilde al vijftien jaar het tweede hotel uitbreiden, maar in verband met de Deltawerken mocht dat niet. „Het was dui- delijk te klein geworden", aldus directeur H. Gortmans. „Het voldeed niet meer aan de eisen van deze tijd. Om die reden is het gelukkig dat we nu eindelijk een nieuw hebben. De gasten stellen tegenwoordig andere eisen dan enkele jaren geleden. Toen was uitzicht over zee voldoende. Nu willen ze een actieve vakantie kunnen heb ben. Je moet nu allerlei voorzieningen heb ben". Gortmans is erg blij dat de Boulevard de Wielingen wordt gereconstrueerd. Hij is niet de enige die inspeelt op de verande ring. Veel ondernemers in Cadzand-Bad passen momenteel hun zaak aan. „Als alles straks klaar is, is Cadzand een schitterende badplaats". Hij ziet het echter niet zitten om baatbelas ting te betalen. Het college van B en W van Oostburg wil dat de ondernemers meebe talen aan de reconstructie, omdat ze profi- - fotowimkooyman teren van die werken. Cadzand-Bad wordt aantrekkelijker, waardoor er waarschijn lijk meer publiek naar de badplaats komt „Onze gasten betalen al toeristenbelasting. Ik vind het daarom niet nodig dat er nog een heffing bijkomt", laat hij weten. Cadzand-Bad telt nu vijf hotels. Volgens Gortmans is de limiet nu bereikt. „Er moe ten er beslist niet meer bij komen. Teza men hebben we bijna 200 kamers en voor een badplaats als Cadzand is dat meer dan voldoende". Daar komt nog eens bij dat er in de omgeving nog enkele hotels zijn bij gekomen, zoals in Sluis en Nieuwvliet-Bad. „Er zijn er nu echt voldoende". Het 37 kamers tellende nieuwe hotel steekt drie verdiepingen boven het duin uit Gortmans wilde aanvankelijk nog een extra etage laten bouwen, maar de Oost- burgse gemeenteraad ging daar niet mee akkoord. De raadsfracties hebben afge sproken dat er niet te hoge gebouwen mo gen komen langs de kust, om zo het karak ter van de streek te bewaren. BRUGGE - In februari dit jaar werd een 27-jarige vrouw in Brugge na een geruchtmakend proces tot levenslange dwang arbeid veroordeeld wegens het doden van haar toen zeven we ken oude zoontje. Dit gebeurde in een depressieve bui. De jury weigerde verzachtende omstandigheden te erkennen voor de vrouw, die door de vader van het zoontje was verlaten en ge scheiden leefde van haar echtgenoot. Woensdagmorgen trad de vrouw even in de openbaarheid toen zij - in de gevangenis - trouwde met een 42-jarige ingenieur uit Damme, die haar tot dan nog nooit gezien had. De bruid droeg een trouwjapon op basis van de maten die zij haar toekomstige echtgenoot schriftelijk had doorgegeven. De bruidegom zei zijn bruid in 1985 eens ontmoet te hebben en daarna voor een paar jaar in het buitenland te hebben ge werkt. Bij terugkeer las hij in de krant over de rechtszaak en de veroordeling. Hij schreef haar een brief, die prompt werd beantwoord, en zo begon een romance die eindigde in het hu welijk. Daarvoor moest een schepen van Brugge wel een ruimte van de gevangenis als trouwzaal gebruiken. Voor de bruidegom is het nu mogelijk zijn geliefde regelmatig te bezoe ken. Zonder huwelijk had hJj dat niet gemogea SINT-NIKLAAS - Niet uitgesloten is dat door de aanhouding van twee jongemannen uit Sint-Niklaas een serie overvallen in het Waasland is opgelost. Het gaat om overvallen op postkan toren en bankfilialen in onder meer Lokeren, Sinaai en Sint- Niklaas. De mannen werden gepakt toen na een overval in Appels-Den- dermonde de (getolen) vluchtauto in de sloot belandde. De be stuurder stapte over in een witte Opel Kadett, waarvan het nummer door een getuige werd genoteerd. Dat leidde tot de aanhouding. Daarbij werden tevens de vriendinnen van beide mannen aangehouden, verdacht van medeplichtigheid en he ling. Zo werd door een van hen een valse ringbaard aangeplakt bij de man die de overval in Appels pleegde. SOOS - De soos voor alleen staanden voor West- Zeeuwsch-Vlaanderen houdt zaterdag 9 mei een bijeen komst in Zaal Wijffels. Op het programma staan een bingo en een verloting, ter wijl het orkest De Apollo's voor de dansmuziek zorgt. De bijeenkomst begint om 20.00 uur. JAARVERGADERING - De afdeling Aardenburg van de Bouw- en Houtbond FNV houdt vandaag, vrijdag 8 mei, de algemene ledenvergade ring in gasthof De Jonge Leeuw. Na de behandeling van de verschillende jaarver- stegen huldigt districtsbe- stuuder H. Lenting drie jubi larissen. L. de Hon is al vijftig jaar lid en H. de Ruijscher en C. Ballegeer zijn 25 jaar van de bond. De vergadering be gint om 19.30 uur. BOLLING - Bij E. van de Voorde werd een koninginne- bolling gehouden. Uitslag: 1. J. Foeke-W. Rogiers-H. Brug- geman, 2. J. de Vreeze-E. van Rie-R. de Geeter, 3. W. Gijsel- P. Staelens-E. Rijckaert. BRIDGE - De Oostburgse Bridgeclub hield de vijfde se lectiewedstrijd. Uitslag A- groep: 1. dames Barendregt- De Vries, 2. dames Chris- tiaansen-Poissonnier, 3. he ren Barendregt-Huisman. B- groep: 1. dames Buysrogge- Spierenburg, 2. mevrouw Marteijn-de heer Langedijk, 3. heren Van Kerkhove-IJsa- bie. FANCY FAIR - Bij peuter speelzaal Pinokkio, St Jacob- straat 10 te Sluis, wordt za terdag 16 mei een fancy-fair gehouden tussen 10.00 en 16.00 uur. Er zijn dan veel spelen voor groot en klein, een rad van avontuur en een envelop- penactie. De opbrengst wordt gebruikt voor de vernieuwing van het speelgoed van de peu terspeelzaal, in het bijzonder de fietsjes. DOMBURG (ANP) - B en W van de badplaats Domburg vinden de toenemende over last van hondepoep zo groot dat rigoureuze maatregelen nodig zijn. Overwegen ge meenten elders in het land de hondenbelasting af te schaf fen, in Domburg is de ge meenteraad juist voorgesteld deze binnen twee jaar met honderd procent te verhogen. De extra-opbrengsten moeten worden gebruikt om de uitwerpselen van honden uit de straten te verwijderen, zo vinden burgemeester en wethouders. Er komt ook een streng aanlijngebod voor de bebouwde kom van Domburg. al o- e- ie fy, r- or h- n- d- u- *te Van onze verslaggever AXEL - De LM-hö trainingsschool uit wacht verzorgt vanaj (vrijdag) in Axel een| monstratie. n- n- lie en eer ge len lein ch- en of- iel- wa- ste- -ja- die 1 en iken •nin- loral ppa- het HEEL wat makkelij prognose dan die van verkiezingsuitslag: het verkeer neemt toe. de Randstad, De toeschouwers kri]g< m zien tot welke P«] 'ghetde rekenmees- trouwe viervoeters met an Verkeer en W a- geduld te brengen zijn. taat, luister naar de De demonstratie, op Spellingen van ging van de ridderstand .verkopers. De econo- mging het Streekcentru» gint om 19.30 uur en wf °P en meteen houden op de Markt oi1 "t het drukker op de Szydlowskiplein. Eerst eg; treinen en bussen deze demonstratie ovens' «ten het hebben van 18 mei worden gehouden. Inmiddels is een jury balen van de verhaaltjes en opstellen^ 1 samen auto rijden schooljeugd te beoordel® 1 We alleen nog voor de 'moeders'. Bij de moedert slligheideenlingen op spruit die het leukste .eg zijn in de meerder- heeft opgedist gaat zondi jn in ae meerüer- tend om 9 uur de bel van het Streekcentru® dan een plateau thuisb» met een compleet m° gontbijt. Van onze verslaggever AXEL - In het Axelse Pieper wordt vanavo» voorstellingenseizoen ten. Dat gebeurt met een vc ling door de Belgische^ groep Papillon, die gramma 'Homo brengt. De voorstellinfi om 22.00 uur. Jde fj]es vreest, onge in en luchtvervuiling tiet en gruwt bij de dik van nog maar asfalt over Neder- tiet de stroom auto's iarne groeien. Ligt het 'eland ook zo? Gede- 'rden De Voogd en laten hun licht tien over filevorming, titoenopeenWOVen 'then betreft onver- ]t misschien toch nog pe PSD, Een verkeers ruit de provincie. pan Jansen f in Zeeland een beetje anders. Het autoverkeer nam er net zo hard toe, maar de meeste verbindingen kunnen het aan. Buiten de zomermaan den toer je nog onbelemmmerd over de A58 en aansluitende se cundaire wegen Het begin van filevorming is een verschijnsel dat zich beperkt tot de kust in de zomer en enkele grotere plaatsen. En aan de boot na tuurlijk. Een hoofdstuk apart. Na een scherpe daling begin jaren tachtig zit er weer groei in het vervoersaanbod voor de Provinciale Stoombootdiensten (PSD). In 1980 zetten de dien sten Vlissingen-Breskens en Kruiningen-Perkpolder samen 2,89 miljoen auto's over, drie jaar later was dat aantal ge zakt tot 2,63 miljoen, maar het herstel in 1986 was overduide lijk: 2,76 miljoen auto's. ,,En toch," zeggen de gedepu teerden J. de Voogd (die de PSD-vloot beheert) en R. Barbé (de man van de Westerschelde Oeververbinding) eensgezind, „blijft het aanbod op de veren nog achter bij de groei die je ziet op andere verbindingen. Dat komt natuurlijk door de aard van de bootverbindin gen." Da's duidelijk: wie, zoals in de rampjaren 1985 en 1986 (toen de 'pechponten' een vlootje op zich vormden) uren doorbrengt op de veerpleinen, zoekt zich een andere weg. Om rijden via Antwerpen of wat dan ook. „Ja," zegt De Voogd, „het is bekend dat er zich complete trafieken hebben verlegd, bij voorbeeld van landbouwpro- dukten uit West-Zeeuwsch- Vlaanderen. Die gingen vroe ger naar het Sloegebied, maar door al dat gedoe is dat ver plaatst naar Terneuzen. En als dat eenmaal gebeurd is, veran dert het niet meer zo gauw." Alleen als er een WOV komt wellicht? Het tweetal gelooft er heilig in dat dan het vervoers aanbod over de Westerschelde fiks zal stijgen, veel meer dan wanneer de PSD ons moet blij ven overzetten. 9.000 Eenheden per etmaal zullen de brug/tun nel passeren, is de officiële ra ming, opgenomen in de jongste WOV-plannen. „De Tolbrug Maatschappij - een van de aan nemerscombinaties die de brug-tunnel wil bouwen, red. - heeft dat cijfer getoetst en het is niet onrealistisch, eerder aan de lage kant," zegt Barbé, heel voorzichtig. Stiekem hoopt hij op meer. Niet voor niets wil de stuurgroep WOV, waarvan Barbé voorzit ter is, een onderzoek laten uit voeren naar de verkeersstro men die zijn te verwachten. Op de kaarten worden dwars door Zeeland lijntjes getrokken vanaf de Randstad tot aan een eventuele Kanaaltunnel toe. En ze verwachten ook van dichter bij huis - de Randstad, Vlaan deren- meer auto's op de weg. 'Nieuw verkeer', noemen ze dat. „Uitstapjes die mensen niet maken als ze met de boot mee moeten, toch een tijdrovende en onzekere zaak, maken ze wel als er een brug/tunnel ligt. Dat zal te merken zijn." En hoe meer auto's stoppen bij de tol huisjes, hoe beter een oever verbinding valt te exploiteren, dat weet een kind. „Van emi nent belang," noemde Barbé nog deze week de te verwach ten verkeersdrukte. Er staan steeds meer tekens achter die uitroep! Meer auto's over de brug, dat brengt de WOV dichterbij. Maar -keerzijde- wordt het dan toch een internationale verbinding, het schrikbeeld van iedereen die kleinschalig Zeeland propageert? „Nee," zegt Barbé ferm, „maar je moet wel rekening houden met verbindingen die verder reiken dan Zeeland, bijvoor beeld de effecten meten van een Kanaaltunnel, daar kun je toch niet omheen." Voor de Zak van Zuid-Beveland, een be schermde landschappelijke eenheid, zal dat geen gevolgen hebben, verzekeren de gedepu teerden in koor. „Dat is het be leidsuitgangspunt: niet door de Zak. Er komt dus een aftak king naar het Sloegebied, en als die weg, die vijftig miljoen kost, er eenmaal ligt, dan is het onzin om later toch nog die verbinding, door de Zak, naar het noorden te maken. Nee, die komt er niet." Meer verkeer komt er zeker wel. En daarvan zal tenminste een deel hoe dan ook de Wes terschelde willen oversteken. Hoe moet dat als Neelie Smit- Kroes onverhoopt negatief be slist over de oeververbinding? Voor de nabije toekomst draait de vlootvoogd er zijn hand niet voor om. „Bij een normale ex ploitatie, bij normaal onder houd, kan de PSD meer ver keer verwerken, dit jaar geen centje pijn. Maar ja, als je al vijf jaar vooruit gaat kijken, dan wordt het een ander ver haal. Daarom is zo belangrijk dat er dit jaar een beslissing valt over de WOV. Komt die er niet, dan moeten we gaan pra ten over de vervanging van de oudere boten," zegt De Voogd. Ze weten nog niet hoe de vloot er dan uit moet zien. Barbé: „Het onderzoek naar de ver keersstromen, dat straks wordt gedaan vanwege de WOV, is dan natuurlijk ook zeer bruik baar voor de PSD." „Ja," vult De Voogd aan, „in het verleden werden die boten geëxploiteerd zonder dat het wetenschappe lijk, met cijfers en prognoses, was onderbouwd. Daar komt dan verandering ia" Maar verder houdt hij zich op de vlakte. Een nieuwe dub beldekker ligt voor de hand, zou je zeggen. Hij legt er zich niet op vast. 't Hangt er bij voorbeeld van af wat Zeeland moet inruilen, een of twee en keldekkers. In het laatste ge val, waarschuwt hij maar even, houdt de PSD geen reserve meer over, en dat is eigenlijk onverantwoord. De Voogd weet zich met han den en voeten gebonden aan de zuinigheid van zijn partijge note op Verkeer en Waterstaat. Smit-Kroes wil de rijksbij drage aan de PSD allesbehalve zien als een douceurtje voor Zeeland. Integendeel, een reor ganisatie moet leiden tot meer doelmatigheid en uiteraard be sparingen. „We kunnen niet blind zijn voor dergelijke sig nalen, maar er kan een conflict ontstaan met de dienstverle ning. Ik praat nu niet over minder vaarten, maar een uit breiding van de service kun je wel vergeten. Daar hebben we dus mee te maken. Aan de ene kant de minister die ons beper kingen oplegt, aan de andere kant is er het plafond van de tarieven. Een overtocht moet betaalbaar blijven." Een kanttekening van Barbé: „De rijksbijdrage aan de veren staat ter discussie. Het moet ef ficiënter, goedkoper, maar het Rijk moet zich niet verkijken. In de eerste plaats is het de vraag wat de brandstofkosten doen. Het is nu lekker goed koop, maar de olieprijs stijgt alweer. In de tweede plaats: als de toename van het verkeer doorzet, dan moeten er wellicht meer boten worden vervangen dan Den Haag beseft" De WOV kijkt om de hoek als hij aanvult: „Het is daarom korte baanwerk om niet naar de WOV te kijken. De kosten van de PSD zullen hoger uitko men dan men veronderstelt." Een nieuwe dubbeldekker kost Als de WOV er niet zou komen, komt de vervanging van veerboten snel naderbij, menen de gedeputeerden Barbé en De Voogd. - foto de stem/coaj.oe boer alleen al aan kapitaalslasten (rente en afschrijving) jaarlijks zes miljoen gulden. En dan praten ze nog niet over de paar miljoen gulden die het Rijk ieder jaar kwijt is aan het on derhoud van aanleginrichtin- gen en aan baggerwerk in en om de havens. Nog een paar factoren die de oeververbin dingdichterbij brengen! De twee gedeputeerden be vechten elkaar op dat punt niet. Hoewel politiek anders gekleurd, nemen ze ook moeite loos de overweging over van D66'er Hans van Mierlo, die on langs zei dat "je het mensen in de komende eeuw niet kimt aandoen om afhankelijk te zijn van zoiets onzekers als veer- verbindingen'. „Ja, dat snijdt hout," zegt Barbé. Maar die is de boot dan ook 'een beetje beu'.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 13