ntwikkelingshulp ten eigen nutte tTTENTIE (MME! Wordt de silicon-disk DE oplossing Koffiebranders boos op Derde Wereld-beweging 1EPBOTEN VOOR INDONESIË HELPEN VOORAL EIGEN WERVEN Leeft moedt IAIMACHINES rOLF SENATOR INMAAIERS RSCHUREN SOCIAAL BEKEKEN Auto van de zaak JAN DIELEMAN [EN TEL. 01150-13373 253 )E fiTFM FINANCIËN/ECONOMIE WOENSDAG 6 ME11987 folders. waard dan-ie kost loOH fff ,1/mWMOF DM HIT Ml Donor Twee kanten VEEK BIJ E KOPER EEN Wee/ballons Jj DONGENS BEDRIJF HEEFT GROTE VERWACHTINGEN VAN VINDING Groeien Techniek Boectet^Hciand verwacht Resultaat Hoechst lager door fosfaatproduktie [bij groei inruiltijd 5 roei Ktin 1987 |et resultaat uit Kormale bedrijfsvoering net tien ppcent zal afne men zo blip uit de toelich- Kng op he jaarverslag door He voorzijer van de raad Li bestor, Van Neder- Leen. I hpnieuw Dn de problemen op iet oebiei van de fosfor- en ■osfaatprfluktie hiervan de Kak fe afzet van fosfaten, Hie Hoedst in Vlissingen pro- luceertjordt belemmerd door trerschei/te concurrentie, mede fels gevel van de daling van de lollarkjrs, en overheidsmaat regelen tegen het fosfaatge- bruik in wasmiddelen. Van Nederveen greep zijn toelichting op het jaarverslag dan ook aan voor een lange uit- wijding over de fosfaatproble- matiek. Hoechst is duidelijk bang voor de mogelijkheid dat in Nederland, evenals in Zwit serland, fosfaatvrije wasmid delen verplicht worden gesteld. Hoechst Holland behaalt het grootste deel van zijn omzet met fosfaten, zodat dergelijke milieumaatregelen het bedrif in ernstige problemen kunnen brengen. Vorig jaar moest de produktiecapaciteit in Vlissin gen hierdoor reeds met 25 pro cent worden verminderd. In 1986 heeft Hoechst Hol land duidelijk winst en omzet moeten inleveren. De netto winst daalde met 22 procent van 97,3 miljoen gulden in 1985 tot 75,7 miljoen gulden in het afgelopen jaar. De omzet nam af met dertig procent van 1,914 miljard gulden tot 1,338 mil jard. Een belangrijk deel van de omzetdaling werd veroorzaakt door de verkoop van een pro- duktiebedrijf voor polystereen in Breda aan Shell Nederland Chemie BV. Door deze verkoop verminderde de omzet met 357 miljoen gulden of zestien pro cent. De verkoop van dit be drijf leverde wel een eenmalige boekwinst van 89 miljoen gul den op zodat de nettowinst uit eindelijk boven het resultaat uit gewone bedrijfsvoering (60,6 miljoen gulden) kwam te liggen. Andere factoren die de omzet en het resultaat negatief beïn vloedden waren de lagere dol larkoers en de lagere grond stof fenprij zen, die drukkend werkten op de afzetprijzen. Hieraan kan ook nog de slui ting in december van één van de vier produktie-installaties voor fosfor in Vlissingen wor den toegevoegd. De investeringen bedroegen in 1986 43,6 miljoen gulden te gen 51,7 miljoen in 1985. Het geld werd onder andere be steed aan de verwerving van de aandelen in Nunza NV in Hae- len, een bedrijf op het gebied van de kweek, produktie en verkoop van groentezaden. Op dit moment wordt overigens de laatste hand gelegd aan een studie om in Vlissingen een fa briek voor de produktie van TAED te bouwen. TAED is een produkt dat dient om wasmid delen geschikt te maken voor wassen bij lagere temperatu ren. Deze fabriek zou een in vestering vergen van honderd miljoen gulden en aan onge veer zestig mensen werk bie den. De personeelssterkte van Hoechst Holland daalde in 1986 licht als gevolg van de verkoop van de vestiging in Breda. In 1986 waren gemiddeld 2.257 mensen werkzaam bij Hoechst tegen 2.477 in 1985. (paul de Schipper ■(+TERDAM/DEN HAAG ,Mooie bootjes,niet..en ajuurlijk goeie motoren. I-ar kunnen die jongens ,r in Indonesië wel mee de voeten." motorenleverancier stond pe week vergenoegd te kij- in hoe in de Rotterdamse ha- in zeven sleepboten in de buik In een groot schip verdwenen, iast hem de bouwer, al even vreden over teze drijvende itwikkelingshiflp die zo goed voor Nederland. Wat dat be eft is er niet zoveel nieuws [der de zon, want hebben we i kooplieden-natie ooit veel ïggegeven zotder er iets voor ■xug te krijger? In de werkhoven van Wilton jjenoord nan het zwaar SENATOR KransportschipDockExpress 20 landag zeren glimmend ;uwe haveisleepboten aan ord. Voor d Doek Express iepen is dateen koud kunstje idat ze afzitkbaar zijn. De stuuman laat het ruim I eenvoudig vi water lopen zo- 'dat kleine en middelgrote ïigen jaar binnen kun- 'nen varen. Daarna pompt ie [het ruim weer leeg. Zeven epboten aden geeft wel wat ken-en neetwerk, maar uit- hdelijk i»het voor een gespe- «liseerd transportbedrijf als JJbck Exppss een routine-klus: Tien, vijfentwintig dagen va- ren en vit het Suez-kanaal af weren ij Tanjung Priok, de Iven Jafarta. nieuwe generatie maaiers meer prestatie, zekerheid en comfort. is de naam! GEOPEND VAN MAANDAGMIDDAG TOT EN ME ZATERDAG VRIJDAG KOOPAW Oranjestraat 10 Terneuzen Telefoon 01150-12971 "Voor de Nederlandse scheeps- iuw htekent de bouw en de leveihg van de sleepboten een aapige opkikker. De Indo- e order is bovendien een ajrdig voorbeeld van het nieuwe Haagse denken over itwiikelingssamenwerking. •tl denken dat dat door het i/fsleven, in dit geval de lijdende scheepsbouw, zeer wordt gewaardeerd. Met die beperking dat men in scheepsbouwkringen vindt dat Nederland nog niet ver genoeg gaat bij het stellen van eisen aan donorlanden zoals Indone sië. Wel geven, maar meer te rugvragen, net zoals andere westerse landen doen. Dus meer ontwikkelingshulp uit eigen belang. Dat is goed voor de ontvanger van de gaven en beter voor de gever. De sleepbootorder uit Indo nesië is een aardig voorbeeld. De Indonesche haven-autori teiten hebben nieuwe sleepbo ten nodig en gaan de boer op. In Den Haag horen dat Nederland bereid is om tegen 'zachte voor waarden' het project van 100 miljoen mee te financieren. Bij zo'n softloan-regeling kan een ontwikkelingsland bijvoor beeld geld lenen tegen een rente van 4 procent, terwijl voor een commercieel krediet 8 of 10 procent wordt gevraagd. Het verschil wordt bijgepast door de donor, maar die kan daarbij eisen stellen. En zo is de order voor de havensleepboten terechtgekomen bij een van de noordelijke scheepswerven: Pattje Shipyards uit het Gro ningse Waterhuizen. Het ging om drie slepers van 2400 pk en vier met een motorvermogen van 1500 pk. Met de bouw van de schepen was een bedrag ge moeid van 70 miljoen gulden. Vanwege een reeds lopend bouwprogramma bij de werf besteedde Patjje de uitvoering van het contract uit aan de werven Baan Hoffman in Gorinchem en Wilton Fij- enoord in Rotterdam. En zo kon de echtgenote van de Indonesi- che ambassadeur op 16 april officieel zeven slepers ten doop houden. Bij die gelegenheid sprak Pattje-directeur Speld zijn be zorgdheid uit over het feit dat Nederland dreigt achter te lo pen bij de orderwerving in In donesië omdat concurrerende westerse scheepsbouwlanden gunstiger 'softloan-aanbiedin- gen' doen. Voor het project-bedrag van ruim 100 miljoen krijgt Indone sië nu elf sleepboten, zeven ge bouwd in Nederland, en vier op 'thuiswerven'. Daarbij gaat het om een zo genaamd 'componenten-con tract'. Dat wil zeggen dat de Nederlandse scheepsbouwers, in dit geval Paljje, ook een aantal componenten van die vier boten mogen leveren. Bij voorbeeld, de motoren, de teke ningen, de energie-installaties en ook de brandmallen. Dat zijn de modellen van schotten en platen waaruit de scheeps romp wordt opgebouwd. Toch zou de Nederlandse scheepsbouw financieel nog wijzer worden van deze vorm van ontwikkelingssamenwer king als Den Haag meer facili teiten verschafte. „Ja, nog meer ontwikkelings hulp uit eigen belang", beves tigt drs. D.Reitsma, project coördinator van Pattje Shi pyards „eigenlijk doen we dat in Nederland nog maar kort, misschien twee jaar. Daarvoor gaven we het gewoon weg, maar zoals we het nu doen snijdt het mes aan twee kanten. We zijn niet de enigen die het zo doen hoor. Dat merk je wel als je als scheepsbouwer de markt op gaat. Als je tegen woordig iets wil binnenhalen, dan moet je heel goed kijken wat andere landen doen, wat ze ontwikkelingslanden bieden. Sommige landen gaan daar heel ver in. In ons contract met Indonesië is voorzien dat we de mensen die strakds met die sleepboten gaan varen, ook op leiden, maar een land als Bel gië gaat nog veel verder. Als die een order binnen kunnen slepen dan bieden ze voor hon derd man een complete oplei- In Rotterdam worden sleepboten 'ingeladen' voor vertrek naar Indonesië. - fototond de haan ding aan een Technische Hoge school aan. Nu gaan wij als Ne derlanders een beleid gaan voeren dat we, van wat we weggeven, ook iets terug willen hebben. Dan moeten we dat ook goed doen en dan moeten we meer faciliteiten bieden. Neem nou Indonesië. In dit ge val gaat het goed, maar bied je zo'n land te weinig, dan gaan ze een deur verder". STR. 96 TERNEUZEN TEL. 97013. NSTR. 8 AXEL TEL. 1583 Axelsestraat Terneuzen Tel. 01150- Portret - Technische reportage ooifoto's - Groepsfoto's. Poor Rosé Lokhoff DONGEN-Het ferschil is Toot: de een rjoemt het t 'aardig nieuwtje' en ander is er vast van vertuigd er een miljar- len-omzet meete kunnen Balen. I ple een is Chrietptulaer, die zijn televisieprogramma jen minuutje am de vinding esteedde, en Je ander is |ick Schregarlus, die het tig aan de mat brengt. I Ligt de warheid in het [iiüden, dan mg kan Schre- ardus tevreijsn zijn. Hij eft dan samh met vennoot Bram de Boer jen klein Don- lens bedrijfje) Bèta Electro nics, groot gehaakt met een "nding op computergebied: (je silicon-d Die silicof-disk moet DE (lossing rjbrden van de inge wacht ij den die nor- iale diskhmet zich mee- cengen. Ht ontbreken van ewegendëdelen maakt het zeer fentrekkelijk voor Jebruik schepen en in vl igd en vandaar dat |ij >'id leger en NLM tch v'olrfis marketing-ma- iger Shregardus zich al :r geïteresseerd' hebben itoondi ■eland bij l gel ten bij de computers i|i wefeballons, en bij zaken- leijuit Saoedie Arabië die ibbh gemerkt dat veel stof en t i niet echt bevorder lijk ftjn voor de goede wer- kir n normale disks. de vinding is patent (Ifeigevraagd, maar zolang zegt «Hing zou er ook zijn """".I, dat de disk wil Nick Schregardus met de silicon-disk. dat nog niet is verleend, zijn de ontwikkelaars er niet bang voor dat iemand het idee 'pikt'. „De belangrijkste beveiliging is de ontmoedi ging om eraan te beginnen. Wij zijn er twee jaar aan be zig geweest om de silicon- disk exact hetzelfde te laten werken als de disk die hij vervangt, zodat er voor de gebruiker geen enkel ver schil is; de bediening blijft hetzelfde, de computer 'ziet' hem ook als hard-disk of disk-drive, maar uiteraard gaat het veel en veel sneller en is hij betrouwbaarder", aldus Bram de Boer. Hij begon alleen aan de ont wikkeling, maar op die afde ling, die opereert onder de naam Sire, werken nu vier man. In totaal werken er bij - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP Bèta en Sire 22 man, maar dat aantal zal snel moeten groeien als de plannen van de managers uitkomen. „Zoals de zaken nu lopen, zal het hier aan het Oranjeplein te klein worden. Maar dat wil nog niet zeggen dat we uit Dongen moeten; er is indus trieterrein genoeg' Schregardus. Volgens hem heeft zelfs IBM al interesse getoond en staat het vast dat V en D de disk gaat verkopen. Verder is er belangstelling vanuit Duitsland, Engeland en nu is hij bezig met de Kamer van Koophandel om een zaken reis naar de States uit te stip pelen. De groei wil de mana ger echter wel gezond hou den en niet met al te grote sprongen. De vakpers heeft zich in ieder geval al 'diep onder de indruk' getoond van met name de snelheid en ge- bruikszekerheid van de sili con-disk. Maar er worden wel vraagtekens gezet bij de capaciteit van het geheugen. Daar wordt echter aan ge werkt, want Sire wil zo'n groot mogelijk geheugen in een zo'n klein mogelijk kasfje en is bezig met twintig mega byte. Maar ook dat kan nog meer worden. Tenslotte voor de kenner: de silicon-disk is een massage heugen voor de IBM-PC en compatibles. Het is een stand-alone unit die door middel van een interface kaart in een van de uitbrei- dingsslots op de PC wordt aangesloten. Hij is volledig compatible met alle PC-sys- temen en wordt aangeroepen als drive C. Het geheugen wordt na uitschakeling van de computer onder spanning gehouden door een lithium- cel die de files minimaal een jaar in uitgeschakelde toe stand bewaart. De data wordt met een snelheid van meer dan 300 Kbytes per seconde tussen de disk en de computer getrans porteerd en de toegangstijd bedraagt maximaal 20 usee per lees- of schrijf operatie. Door Wim Verwey ALS IEMAND in de auto van de zaak rijdt, en er ook privé mee mag rond rijden geldt voor de in komstenbelasting de zoge naamde autokostenfictie. Dat wil zeggen dat de fiscus 20% van de cataloguswaarde van de auto bij het inkomen van de betrokkene telt. Voor een auto van 25.000 wordt dus 5.000 bij het belastbare inkomen geteld. In het kader van de belas tingvereenvoudiging zal deze regel ook van toepassing wor den verklaard op belasting plichtigen die uitsluitend loonbelasting betalen. (Dat levert ƒ150 miljoen gulden op). Maar daardoor komen wel de mensen met een mini mum of modaal inkomen in moeilijkheden. Door deze nieuwe maatre gel zouden zij er aanzienlijk op achteruit gaan en daarom hebben PvdA en WD voor gesteld de waarde van de auto op een lager bedrag vast te stellen. Voor de fiscus staat vast, dat het privégebruik van een auto (en eventueel telefoon) een wezenlijk inkomensbe standdeel is. Maar dit feit wordt in onze sociale wetge ving niet erkend. En dat is een hoogst onbevredigende zaak. Temeer is dit een onbevre digende zaak omdat ons hoogste administratieve rechtsorgaan - de Centrale Raad,van Beroep - al enige malen uiting heeft gegeven aan hun mening, dat het vrij gebruik van een dienstauto voor privé doeleinden een stuk inkomen vertegenwoor digd. In de sociale wetgeving, met name in art. 4 lid 1 van de Coördinatiewet Sociale Ver zekering staat 'Loon is al het geen uit een dienstbetrekking wordt genoten'. Het begrip loon en wat voor bepaling van het dagloon daaronder begrepen wordt, is nader uit gewerkt in dagloonregelinge die per wet en soms per be drijfstak zijn geregeld. In een uitspraak na een be roep, dat een handelsverte genwoordiger had ingesteld, besliste de Centrale Raad op 22 september 1981 dat het pri vé gebruik van een dienst auto deel vormde van het in komen. „Het bedrag kan slechts bij benadering wor den vastgesteld, maar zal in de regel hoger zijn dan nihil". In een latere uitspraak waar het handelde om de vaststelling van de WAO-uit- kering, stelt de Centrale Raad, dat het vrij gebruik van een dienstauto 'represen tatief is voor de economische waarde van de arbeid'. De raad adviseert de waarde van dit emolument vast te stellen op 20% van 25.000 (zijnde de cataloguswaarde van de des betreffende dienstauto). Deze beslissing dwongen de uitvoeringsorganen (de be drijfsverenigingen) een an dere koers te varen. Het emo lument moest in de daglonen worden meegenomen. Maar ziet, wat gebeurt er? Op 17 juni 1982 stelt de Verzeke ringsraad aan de minister van Sociale Zaken en Werk gelegenheid voor de dagloon bepalingen voor de Ziekte wet, de Werkloosheidwet en de Wet op de Arbeidsonge schiktheidsverzekering zoda nig te wijzigen, dat het vrij gebruik van auto (en telefoon) niet meer voor de bepaling van het dagloon wordt mee geteld. De minister i.e. de Staats secretaris volgt dit advies op zijn besluit op 28 september 1982 in de Staatscourant ge publiceerd. En daarmee was de rechtskracht, die aan een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep kan worden ontleend, opgeheven. Ik heb dit steeds een trieste en hoogst onrechtvaardige zaak gevonden, dat het vrij gebruik van een dienstauto voor privé-doeleinden een wezenlijk inkomensbestand deel vormt Als iemand ar beidsongeschikt wordt of de WW ingaahen zijn auto kwijt raakt, betekent dit een forse duw in het inkomen: Een uit kering gebaseerd op 70% van het laatst genoten loon plus nog eens de voordelen van een vrij e auto kwij t. Je kan toch gerust stellen dat zo iemand dubbel gepakt wordt. Dat daar noch door de vakbeweging noch door de politiek iets aan gedaan is, vind ik een hoogst wonder lijke zaak. In de nieuwe WW is be paald dat vooralsnog art. 45 niet zal worden uitgevoerd, maar dat daar op grond van art 34 van de Invoeringswet naar zal ingevuld. Het han delt hierbij om de invulling van welke loonelementen in het dagloonbesluit kunnen worden opgenomen. De So ciale Verzekeringsraad moet hiervoor een voorstel indie nen, dat aan de Minister ter goedkeuring wordt voorge legd. Het lijkt met dat dit nu een uitmuntende kans is deze on rechtvaardige bepaling uit de Wet te schrappen. Wel belas ting betalen over dit emolu ment, maar als het om het vaststellen van het dagloon gaat, geeft de wetgever niet thuis. Dit is toch eigenlijk te gek om los te lopen. Op zich hoeft er geen bezwaar tegen te be staan de waarde van vrij auto en telefoon te betrekken bij het vaststellen van het pre mieplichtig loon. Tenslotte gaat het om een verzekering tegen loonderving. Tegen de politici en de be stuurders van de vakvereni gingen en vooral tegen de le den van de Sociale Verzeke ringsraad zeg ik met grote nadruk: Pak nu de kans een einde te maken aan deze hoogst onrechtvaardige toe stand. AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse koffiebranders voelen zich ten onrechte door de Derde Wereld-beweging in de beklaagdenbank gezet. Door koffie in de wereldwin kels te verkopen met de aan duiding 'zuivere koffie' of 'kof fie zonder bijsmaak' zou wor den gesuggereerd, dat andere koffie onzuiver is. De Vereniging van Neder landse Koffiebranders en Theepakkers neemt hiertegen stelling in haar jaarverslag. Door de Internationale Koffie- overeenkomst (IKO), gesloten tussen de koffieproducerende landen en een groot deel van de consumentenlanden, betaalt de klant in de winkel per pak twee kwartjes extra. De Nederlandse koffiedrin kers steunen daardoor de eco nomie in de produktielanden met zo'n f 200 miljoen per jaar. Als gevolg van de overeen komst ontvingen de produce rende landen de afgelopen jaar f 5 miljard per jaar meer dan zij op een vrije markt zouden hebben ontvangen. 'Verwacht mag worden dat alle schakels in de produktielanden en dus ook de kleine boeren daarvan profiteren', aldus het jaarver slag. De vereniging merkt op dat de interkerkelijke werkgroep Solidaridad ernaar streeft om aan enkele productielanden dan wel in het algemeen aan kleine boeren en coöperaties een hogere dan de normale prijs te betalen voor koffie. Volgens de Nederlandse Kof fiebranders en Theepakkers moet de consument voor elk pak door Solidaridad aange prezen koffie f 0,90 extra beta len, terwijl uit hun eigen bro chure blijkt dat daarvan slechts 15 cent ten goede komt aan de betreffende ontwikke lingslanden en de overige 75 cent verloren gaat aan de com merciële marge van tussen handel en extra kosten, kenne lijk omdat het hele verhande lingsproces inefficiënt is. Een woordvoerster van Soli daridad merkt hierover op, dat de door deze werkgroep aange prezen koffie eveneens valt on der de IKO. De prijs is inmid dels gedaald tot beneden de in de IKO overeengekomen mini mumprijs, nadat de in februari vorig jaar de exportbeperkin gen in het kader van de IKO werden opgeheven toen de kof fieprijzen waren gestegen tot ver boven de zogeheten hoogste referentieprijs. Volgens de Nederlandse Ver eniging van Koffiebranders en Theepakkers was de prijs toen echter hoog door een 'te rigide quotaverdeling' binnen de IKO en grote 'speculatieve belang stelling' bij vrees voor blij vende schade aan plantages en tegenvallende oogsten in de toekomst na droogte in Brazi lië. De vereniging acht nu de kans op een 'in een verbeterde vorm weer in werking treden van de IKO zeer wel aanwezig'.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 7