DEREI reu IT. ilm voor makers 'bittere pil' [iep Gies schreef 'aanvulling' op Anne Frank ENT LUYMI [TAB lel PfP SPR AAK HET BITTERE KRUID' VANAVOND OP TV Duurste songfestival in Eurovisie-historie Tom Petty blijkt meer in zijn mars te hebben POPPODIA t- en laanderen IL-SLIJTERIJ aanbiedingef 'KKING, ORT WOENSDAG 6 ME11987 1,MARGA Minco was niet gelukkig met de film; was in heel Nederland bekend en dus konden vij het verder wel vergeten", zei filmproducent job Houwer onlangs in een interview in het 'ilmblad Skoop. De film 'Het bittere kruid', die regisseur Kees van Oostrum twee jaar geleden pnder Houwers leiding maakte, mislukte in de jjiocopen. Vanavond krijgt de film een herkan- want Veronica zendt 'Het bittere kruid' om 2.35 uur uit op Nederland 1. Verbondenheid Te pijnlijk "Niks bijzonders' nt-Jansteen 2635 •>or uw feestjes dranken!! 500/2 Strijdig Laser Topprijs schilderij De Kooning 169 A Stan Campbell Neville Brothers Philip Glass A5| „Je gaat pas onderkennen wat gezondheidszorg is, als je ziek bent". Toon Back, Patiënten Platform DE STEM T2 IGCADEAU! Van onze filmredactie leek een gouden greep het boek van Marga Minco precies veertig jaar na de oorlog te verfilmen. Het is in 957 verschenen en bleef een constant succes, vooral door literatuurlijsten op de middelbare scholen. arga Minco, in 1920 in Breda iinneken) geboren in een or- iodox-joods gezin, beschreef in 'Het bittere kruid' in 22 kor te, sobere vertellingen, haar persoonlijke ervaringen in de oorlog, waarin ze haar hele fa milie verloor. Het boek werd ook uitgebracht in West-Duits- land en AmeriKa en in Neder land zijn er zo'n 375.000 exem plaren van verkocht. In 1980 bereikte Marga Minco de vraag of haar boek verfilmd mocht worden. De de buterende regisseur Van Oos trum nam het karwei op zich. Minco: „Al heen en weer pra tend met Van Oostrum merkte ik, dat hij weinig van de oorlog wist. We hebben gecorrespon deerd. Hij kwam ook naar Am sterdam en ik heb hem naar oorlogsdocumentatie gestuurd en hem aangeraden De Jong en Presser te lezen". Esther Spitz als Sara in de film 'Het bittere kruid'. Gaandeweg ontwikkelde Van Oostrum ideeën waar Marga Minco het moeilijk mee had: „In een van de eerste ver sies van he scenario liet hij de hoofdfiguur Sara -dat ben ik- met een NSB-jongen een ijssa- lon bezoeken. In het boek is er geen sprake van zo'n relatie. Op dat moment had ik al moe ten zeggen: jongen, hou er mee op. Maar dat heb ik niet ge daan". Uiteindelijk bleek in de film de relatie tussen Sara en een NSB-familie een belangrijke functie te hebben. Via een kort geding probeerde Marga Minco een vertoningsverbod gedaan te krijgen. Ze erkende dat ze het draaiboek had goedge keurd, maar voerde aan dat men zich niet aan het script had gehouden en haar werk had verminkt. Ze kreeg haar zin niet. „Achteraf beschouwd ben ik te goed van vertrouwen ISTERDAM (ANP) - 'Jeugd van Neder- md, let op uw zaak'. Met een emotionele raarschuwing voor het 'weer de kop opsto tende nazidom' heeft Miep Gies, de vrouw ie de familie Frank tijdens hun onder- luikperiode in het Achterhuis in Amster- am hielp, gisteren het eerste exemplaar het boek 'Herinneringen aan Anne rank' in ontvangst genomen. Dat ge- aurde in het naar de schrijfster van het wereldberoemde dagboek vernoemde huis an de Prinsengracht. door de Amerikaanse journaliste Alison Les- Golf op papier gezette herinneringen van liep Gies zijn bedoeld als 'aanvulling' op de agboekverhalen van Anne Frank; het verhaal an de andere kant van de boekenkastdraaideur het Achterhuis verborg. duizend Nederlanders hebben in die jaren joden en anderen die moesten onderduiken, helpen verbergen. Ik droeg mijn steentje bij, evenals mijn man", aldus Miep Gies. Miep Gies werd in 1909 als Hermine Santrou- schitz in Wenen geboren. In 1920 kwam ze naar Nederland, waar ze altijd is gebleven. Dertien jaar later trad Miep in dienst van de firma Pec- taton van Otto Frank. Sindsdien was haar leven met die familie verbonden. Samen met Jan Gies, met wie ze in 1941 trouwde, behoorde ze tot de kleine groep ingewijden die voor de ondergedo ken familie Frank zorgden. Na de oorlog ving ze Otto Frank op. Hij woonde tot zijn tweede huwe lijk in 1952 bij het echtpaar Gies in. [iep Gies - in de boeken van Anne Frank Miep van Santen genoemd - heeft zelf nooit naar bui ten willen tredea Integendeel zelfs. „Wij hebben nets uitzonderlijks gedaan. Meer dan twintig- Het dagboek van Anne las ze pas toen de tweede druk uitkwam. Miep Gies: „Eerder kon ik het niet lezen. Het was te pijnlijk voor me. Toen ik op verzoek van Otto Frank uiteindelijk toch las, was ik er blij om. Alles kwam weer op me af. Het was pijnlijk, maar ik had iets van haar". Miep en Jan Gies bij de boekenkast in het Achterhuis foto anp geweest", zei Marga Minco. „Ik ben een slecht contractlezer en heb een aantal paragrafen over het hoofd gezien". Er werd wfit geknipt in de film en aan het begin werd een me dedeling van de schrijfster ge plakt: „De relatie in deze film van de hoofdpersoon Sara met de leden van een NSB-gezin wijs ik af als strijdig met de geest van mijn boek Het Bit tere Kruid en mijn persoonlijke ervaringen in de Tweede We reldoorlog". Producent Rob Houwer heeft ondertussen ook enige afstand genomen van de film. Hij was niet vanaf het begin bij het sce nario betrokken geweest en wist ook niets van de wrijving tussen Minco en Van Oostrum: „Pas twee dagen voor het einde van de opnamen hoorde ik dat Minco altijd grote bezwaren had gehad tegen iets wat nu toch in het script stond: die vriendschap tussen de hoofd persoon en de dochter van een NSB'er. Tot en met de recht bank moest ik dus iets verdedi gen dat niet van mij was, waarvan ik geen weet had ge had en waar ik zo nooit hele maal achter kon staan. De film was voor mij De Bittere Pil, een totale kater". Ron Houwer, die zich na de film geheel wijdde aan Film- Net (abonnee-tv), ziet ook iets van rancune in de rel rond 'Het bittere kruid': „De affaire is natuurlijk sterk opgeklopt; het kort geding, dat ik overigens heb gewonnen, is als een stok tegen me gebruikt, want een aantal mensen zag niet on gaarne dat ik na negen succes volle films een keer plat op mijn bek zou gaan - zo ligt dat in Nederland. Ik het Het Bit tere Kruid echter met werke lijk integere bedoelingen ge produceerd en ik vond het een fatsoenlijke, heel behoorlijk geregisseerde film waarop ik ontzettend veel positieve reac ties heb gehad". Zonder de NSB-gechiedenis zou de film er veel beter af zijn gekomen, want sommige scenes zijn sfeervol verfilmd. Debu tante Esther Spitz speelt de rol van Sarah, Gerard Thoolen en Kitty Courbois zijn haar ouders. De Nederlandse deelneemster Marcha (Marga Bult) bij haar vertrek uit Hilversum. - fotoanp Door René de Cocq BRUSSEL - Eén van de meest armlastige omroeporganisaties van West-Europa te kent voor het duurste Eurovisie Songfestival aller tijden. De 32ste editie van de interna tionale liedjeswed strijd, aanstaande za terdagavond te houden in Brussel, kost offi cieel zo'n 13,2 miljoen gulden. De organise rende Franstalige Bel gische omroep, de RTBF, breekt daarmee alle records. Deze operatie kon alleen maar op deze geldver slindende manier worden opgezet met de steun van het Belgische bedrijfsle ven. Daarmee is voor het eerst in de geschiedenis het sponsorschap, en daarmee eigenlijk de commerciële televisie, doorgedrongen tot het Eurovisiecircus, dat tot nu toe geheel werd ge rund van overheidsgel den (opgebracht door het publiek via de kijkbij- drage). Al dat geld is gestopt in een hoogst ambitieuze entourage. De 22 groepen en solisten uit 22 landen treden zaterdag op in een gigantische studioruimte, (herinnerend aan het Aalsmeerse tv-circus van Joop van den Ende), die speciaal voor deze ene keer is opgebouwd in één van de vele expositiehal len in het tentoonstel lingspark op de Heizel, direkt naast het Ato- mium. Daar is binnen de muren een geheel nieuw studio gebouw gezet, compleet met tribunes, lichtbrug gen, een gigantisch po dium en een ware macht aan visuele effecten. Rookkanonnen, laser licht, duizenden beweeg bare spots, een artistieke podiumversiering (be staande uit met neon af gezette geometrische ele menten, waaronder een blikvangende pyramide) - het kan niet op. De Walen hebben zich, nu zij via de overwinning van Sandra Kim vorig jaar in Noorwegen einde lijk eens het festival in België mochten organise ren, voorgenomen ervoor te zorgen dat het de deel nemers, de pers en de kij kers aan niets ontbreekt. Het enige probleem dat met geld niet kon worden opgelost, wordt gevormd door de afstanden: de za len waar de informatie stands staan, de festival zaal, de kleedruimten en de persfaciliteiten liggen' in het Heizelcomplex be hoorlijk ver uit elkaar. De Nederlandse dele gatie is gisteren voor het eerst in actie gekomen. Marga Bult zingt als twaalfde, en haar eerste repetitie was gistermor gen om half tien. NEW YORK (AFP) - Een abstract schilderij van de expressionist Willem de Kooning is bij het veiling huis Sotheby in New York voor 7,2 miljoen gulden van de hand gegaan. Nooit eer der is voor werk van een le vend kunstenaar zoveel geld betaald en nooit eerder heeft Willem de Kooning dus zoveel geld voor een schilderij gehad. Wie 'Pink Lady' heeft ge kocht is niet bekendgemaakt Hij bood per telefoon. Sotheby in New York zelf vestigde ook een record: de in totaal 37,8 miljoen gulden die de veiling opbracht, zijn nooit eerder ge haald voor contemporain werk dat te koop werd aangeboden. ."oor TOM PETTY the Heart- breakers doen inmiddels iets meer dan tien jaar mee in de popmuziek. In die jaren is de groep erin geslaagd een eigen plaats binnen het geheel in te nemen, maar van wereldwijd succes is nog steeds geen sprake. Het beste gaat het de groep nog af in de VS. Daar verkopen de elpees redelijk. En omdat de groep er vorig jaar Bob Dylan tijdens een uitgebreide toernee begeleid de, werd eindelijk het grote publiek bereikt. De pasverschenen elpee 'Let me up (i've had enough)' moet die massale belangstel ling daar warm houden. Petty c.s. maken uitstekende rockmuziek. Op al hun elpees zijn voortreffelijke staaltjes van songschrijverschap te horen. Bovendien hebben The Heartbreakers, en dan vooral gitarist Mike Camp bell en toetsenist Benmont Tench, grote instrumentale vaardigheden. In het we reldje van de sessiemuzikan ten zijn ze veelgevraagd. In Petty's nadeel werkt echter het feit dat de groep conse quent weigert om toe te ge ven aan de smaak van de massa. Petty en zijn band gaan hun eigen gang en lij ken meer waarde te hechten aan goede songs en sfeervolle platen dan aan goedkoop succes. 'Let me up (i've had enough)' is een goed voor beeld van die handelswijze. In plaats van te kiezen voor een momenteel zeer goedver- kopend rockgeluid a la 'Re fugee', hebben Tom Petty the Heartbreakers gekozen voor het experiment. Naast het van de groep bekende rockgeluid, wordt gespeeld met lichte, zeg maar rustig qle muziek. Daartoe wordt zorgvuldig gewerkt met elektronica. De elpee krijgt er een aantal rustpunten floor die goed contrasteren met het doorgaans opzwe pende geluid van de groep. Daarnaast zijn sommige nummers erg country-achtig. 'Let me up (i've had enough)' is meer nog dan de vorige studio-elpee 'Southern accents' een plaat die laat ho ren dat Tom Petty the Heartbreakers veel meer in hun mars hebben dan er tot nog toe uitgekomen is. Het instrumentale potentieel en het onmiskenbare vermogen om goede nummers te schrij ven roepen onwillekeurig herinneringen op aan The Band. Niet dat Petty en de zijnen al op het niveau van die legendarische groep staan, maar de mogelijkhe den zijn er. Misschien wordt de verge- lijking met The Band wel in gegeven door het feit dat ook in het geval van Tom Petty Bob Dylan een rol speelt. Als dank voor de begeleiding tij dens zijn toernee schreef Bob mee aan het nummer 'Jam min' me' en toert hij in Ame rika twee weken met Tom Petty the Heartbreakers. In ieder geval is 'Let me up (i've had enough)' een elpee die een gestage groei laat ho ren en die een aantal ijzer- sterke momenten kent. Num mers als 'Runaway trains', het eerder genoemde 'Jam min' me', Think about me' en 'A self-made man' klinken voortreffelijk. DE NAAM Stan Campbell zegt je wellicht niks, maar waarschijnlijk heb je zijn stem toch wel eens gehoord. Hij is namelijk degene die het nummer 'Free Nelson Mandela' van Specials AKA in 1984 zo'n overtuigings- EINDREDACTIE WIM VAN LEEST kracht mee gaf. Campbell was ook te horen op de Spe cials AKA-elpee 'In the stu dio'. Daarvoor vergaarde hij enige bekendheid als zanger bij The Selector, een groepje dat destijds op de ska-rage inhaakte. Onlangs verscheen van Stan Campbell een eerste, ti telloze elpee. Op die plaat laat hij horen dat zijn stem geluid boeiend genoeg is om een hele elpee te kunnen dra gen. Zijn stem houdt het midden tussen die van Mi chael McDonald, Huey Lewis en Elvis Costello met de aan tekening dat hij als neger 'zwarter' klinkt dan ge noemde heren. De muziek op Stan's eerste elpee is rijk gevarieerd. Naast soepele soul is reggae, jazz (in het Billy Holiday- nummer 'Strange fruit') en jazzy pop a la Michael McDo nald en Steely Dan. Die ver scheidenheid aan songmate- riaal geeft Stan Campbell de kans om zijn vocale veelzij digheid te demonstreren en Stan laat niet om zo nu en dan indruk te maken. THE NEVILLE Brothers be horen tot het beste dat de rhythm and blues van New Orleans heeft voortgebracht. Afzonderlijk verdienden de broers elk hun sporen op di vers terrein. Zo maakt Aaron de onvergetelijke hit 'Tell it like it is', Cyril drumde bij de legendarische Meters, Char les speelde saxofoon bij o.a. B.B. King en Bobby Bland en Art Neville had al in de jaren vijfitg succes bij de Hawketts met het nummer 'Mardi gras mambo'. Gezamenlijk maak ten de Neville Brothers drie uitstekende elpees: 'The Ne ville Brothers' (met daarop het schitterende John Hiatt- nummer 'Washable ink'), 'Fiyo on the bayou' en 'Nevil- le-ization'. De muziekge schiedenis kent ook nog ene Naomi Neville die verant woordelijk was voor de hit 'Ride your pony' van wijlen Lee Dorsey. Achter het pseu doniem Naomi Neville ging Allen Toussaint schuil. De staat van dienst van de Neville Brothers en de voort durend bewezen kwaliteit doen je als liefhebber blinde lings een nieuwe Neville Brothers-elpee kopen. Hoe groot kan dan de teleurstel ling zijn als die plaat zo slecht blijkt te zijn als de on langs verschenen Neville Brothers-plaat 'Uptown'. Ik kan me geen elpee van een door mij bewonderde groep of artiest herinneren die me zo tegenviel als deze 'Uptown'. Het is dat de stem men immer herkenbaar zijn, maar anders zou je achter deze pretentieloze triefel niet de Neville Brothers vermoe den. 'Uptown' is een schrij nend voorbeeld van wat er met swingende, gitzwarte rhythm and blues kan ge- Philip Glass: regelrechte vervoering foto cbs beuren als ze in het keurslijf van blanke hitparade- pop gedwongen wordt. De Neville Brothers zingen goed, daar niet van, maar het te vertolken materiaal is zo middelmatig en zo fout geko zen dat het letterlijk en fi guurlijk niet mooi meer is. De enige keer dat er iets te genieten valt is in 'Drift away', het nummer dat ooit door Dobie Gray onvergete lijk werd gemaakt. Maar zelfs dit nummer wordt nog goeddeels om zeep geholpen door een volkomen fout ar rangement. We moeten deze 'Uptown' maar snel vergeten en hopen dat de Neville Brothers weer snel terugkeren naar down town New Orleans, waar de rhythm and blues nog springlevend is. Iedere inte gere zwarte muzikant zou deze 'Uptown' moeten aan horen, opdat niet nogmaals muziek door blanken zo mis handeld kan worden. PHILP Glass maakt geen popmuziek, maar deson danks mag zijn muziek zich in een alsmaar groeiende be langstelling verheugen. Glass is een vertegenwoordi ger van de minimale muziek. Dat is muziek die uitgaat van vrij eenvoudige melodielij nen of ritmische patronen die langzamerhand op een uiterst geraffineerde wijze ten opzichte van elkaar en ten opzichte van het doorlo pende metrum verschuiven. Aldus luidt het in Ooor's po pencyclopedie. Philip Glass heeft inmid dels op het gebied van de mi nimale muziek een indru- kwekende staat van dienst opgebouwd. Albums als 'Ein stein on the beach', 'Glass works', 'Satyagraha' en 'The photographer' laten horen hoe Philip Glass zijn muziek vertolkt wil horen. Vaak ge beurt dat door het Philip Glass Ensemble, maar in voorkomende gevallen ook door complete orkesten. De muziek van Philip Glass heeft herhaling als één kenmerk, verstilling en nei ging tot meditatieve momen ten is een ander. Luister je bijvoorbeeld naar Glass' nieuwste elpee 'Dancepieces' dan word je al snel gegrepen door de indringendheid er van. Want al hoor je op het eerste gehoor niets bijzon ders, er wordt wel degelijk een gebied in je gehoor aan gesproken dat zeer gevoelig is voor dit soort muziek. Die gevoeligheid kan tot twee re acties leiden: acute afkering of regelrechte vervoering. 'Dancepieces' bevat twee ballet-stukken die elk een plaatkant beslaan. Het eerste heet 'In the upper room' en is gemaakt voor de Ameri kaanse choreografe Twyla Tharp. Het tweede stuk is ge titeld 'Glasspieces' en werd door Jerome Robbins van een ballet voorzien. Wat Philip Glass op 'Glasspieces' laat horen is voor zijn doen niet nieuw (een deel van het ma teriaal stond al op het album 'Glassworks') en op het eerste gehoor niet opzienbarend. Nadere beluistering brengt evenwel een onontkoom baarheid met zich mee die zich, als je er tenminste vat baar voor bent, prettig laat aanvoelen. Vooral de eerste plaatkant is door zijn ingeto gen karakter zeer dromerig van sfeer en daardoor heel aangenaam. Kant twee bevat een fragment uit de opera 'Akhnaten'. Dat werk van Philip Glass ging in '84 in première, maar is tot op he- De agenda voor de komende we ken ziet er als volgt uit: Simply Red, 17 en 18 juni in Rot terdam (Ahoy) Tina Turner, UB 40, Cameo en Blow Monkeys, 28 mei in Nijme gen (Goöert-stadion) Neil Young, 27 mei in Rotterdam (Ahoy, voorverkoop begint 4 april) Santana, 14 mei in Rotterdam (Ahoy, voorverkoop begint 14 maart) Stevie Wonder, 2 juni in Brussel (Vorst) en 3 juni in Rotterdam (Ahoy, voorverkoop begint op 11 april) Duran Duran, 7 en 8 mei in in Rotterdam (Ahoy) Run DMC Beastie Boys, 21 mei in Amsterdam (Edenhal) Genesis en Paul Young, 11 juni in Rotterdam (Feijenoord-stadion) Lou Reed, Echo The Bunny- men, Communards, Iggy Pop, Chris Isaak, Hüsker Du, In Tua Nua, The Mission en Fatal Flo wers, 8 juni op Pinkpop (Sport park Baarlo) David Bowie, 30 en 31 mei in Rot terdam (Feijenoord-stadion, uit verkocht) Randy Newman, 22 mei in Am sterdam (Carré) Katrina and the Waves, Curtis Mayfield, Del Leppard, That Pe trol Emotion, 28 juni op Parkpop (Zuiderpark, Den Haag) Eurythmics, Peter Gabriel, Hou- semartins, Pretenders e.a., 3 juli in Torhout en 4 juli in Werchter. U2, 10 en 11 juli in Rotterdam (Feijenoord-stadion) Ted Hawkins, 8 mei in Tilburg (Noorderligt) Tania Maria, 9 mei in Tilburg (Noorderligt) Manowar, 23 mei in Tilburg (Noorderligt) Buddy Guy en Junior Wells, 29 mei in Tilburg (Noorderligt) Johnny Guitar Watson, 12 juni in Tilburg (Noorderligt) Hawkwind, 19 juni in Tilburg (Noorderligt) Prince en Madhouse, 19 en 20 juni in Utrecht (Stadion Galgewaard) den nog niet op plaat ver schenen. Gemeten naar Glass' in drukwekkende platenpro- duktie tot op heden is 'Dan cepieces' een tussendoortje, maar dan wel een met de no dige zeggingskracht en aan trekkingskracht.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 25