'Afschrikken is niet meer nodig'
r
r 19.12 j
Veel bekende buitenlanders o
Oude Stijl Jazzfestival Breda
Zeven maal Clin
Eastwood in jui
Maria-vierluik is
redelijk integer
MARGA MILTENBURG OVER HAAR EMANCIPATIEPROGRAMMA M/V MAGAZINE:
HILVERSUM - Zijn we uit-geëmancipeerd? Zijn
de heldinnen vermoeid of is de maatschappij be
keerd?
DINSDAG 5 ME11}
)ESTEM GIDS 2 Dl,
NEDERLAND 2
DUITSLAND 2
CO-PRODUKTIE VAN JEF RADEMAKERS EN GERARD REVE
ODE AAN AMERIKAANSE JAZZPIONIERS DIE EUROPA BEZOCHTI
she en Wiske:
imbone
„Nederlandse regisseurs heben diep in
hun hart maar één grote wens: werken in
Hollywood"
Rob Houwer, filmproducent
DE STEM
T2
Door Jan Koesen
Op dit ogenblik zijn er 4 radioprogramma's en 1 televi
sie-programma die min of meer strijdbaar de positie van
de vrouw aan de orde stellen.
Even de balans van 1987: NOS,
Zo kan het ook, Radio 5, don
derdag; NOS, Rok 'n rol, (TV),
eens per maand; VARA, Hoor
Haar, maandag, Radio 5; RVU,
een themaprogramma, maan
delijks, Radio 5; KRO, Man/
Vrouw Magazine, vrijdags, Ra
dio 2.
Cijfermatig stelt dit niet veel
voor. De televisie is gedekt met
het verplichte nummertje én op
de radio zijn de vrouwen goed
deels verbannen naar het ge
heimzinnige etherland Radio 5
dat het gros van de natie niet
eens op de afstemschaal kan
vinden. Zelfs de met de min
derheden zo flirtende VARA
heeft haar emancipatie-pro
gramma op de achterste schap
gegooid. Het enige vrouwen
programma dat op een serieuze
plaats staat en dat goed draait,
is KRO's M/V Magazine. Een
programma dat overigens erg
lief voor de man is en waar de
man dan ook ruimhartig naar
wil luisteren.
Ik zit tegenover de bewaakster
van de M/V Magazine formule,
Marga Miltenburg. Het pro
gramma trekt 600.000 luiste
raars, is live en oogst alom be
wondering. Even een duik in de
citaten: 'In M/V worden vrou
wen serieus genomen.' (Tine
Halkes, feministisch theologe),
.het functioneren van vrou
wen in allerlei situatuies wordt
goed belicht' (Jan de Koning,
minister), 'M/V is afwisselend
en informatief, bewustmakend
serieus en vrolijk, net als de
emancipatie zelf' (Hedy d'An-
cona, Lid Europees Parlement),
'M/V mag je niet missen' (Dian
van Leeuwen, voorzitter
Emancipatieraad), 'Een goed
programma' (Katrien Stoelin-
gavoorzitter NedVrouwen-
raad), '...evenwichtig. De ge
lijkwaardige positie die man
nen en vrouwen op den duur in
de maatschappij zullen inne
men wordt ermee dichterbij
gebracht' (Wim Kok, Fractie
voorzitter PvdA 2e Kamer).
De vrouw is niet ten onder
gegaan, verzekert Marga Mil
tenburg mij. „Hoewel het aan
tal emancipatie-programma's
achteruit is gegaan, ben ik toch
niet ontevreden. Maar we ma
ken niet meer zoals vroeger
van die programma's die een
brede groep afschrikken. Dat
deden onze voorlopers, dat is
nu niet meer nodig. Het gaat nu
vooral om de manier waarop
we de emancipatie brengen.
Dat wil zeggen, voor een breed
publiek, niet alleen voor die
kleine groep feministen die het
al lang weet en die ons daar
niet voor nodig heeft. Er zijn
verworvenheden en die moet je
koesteren. Dat kan alleen met
een programma dat op zich
goed is, als programma. Doe je
het te fanatiek, dan stoot je
luisteraars af. Het is niet onze
bedoeling om mensen met het
mes op de keel een richting in
te duwen. Wij geven ze liever
informatie. We bieden ze din
gen aan waar ze over kunnen
nadenken. En die informatie is
ook op mannen gericht".
„Emancipatie," zegt Marga,
„doe je niet alleen voor vrou
wen. We richten ons ook op
mannen, onder meer omdat die
vaak op plekken zitten waar ze
veranderingen kunnen be
werkstelligen".
De VARA heeft eerst 'Kijk
Haar' om zeep geholpen en
voorts de radio-pendant 'Hoor
Haar' van Hilversum 2 met
175,000 luisteraars verbannen
naar Radio 5 waar hooguit
50.000 paar oren op gespitst
zijn. Het enfant terrible van
Marga Miltenburg, eindredactrice van KRO's 'M/VMagazine' (vrijdag, Radio 2,11-12 uur) wil emancipatie-programma's
die ook mannen aanspreken. - fotoarchief de stem
Hilversum, de VPRO, laat de
bestrijding van maatschappe
lijk onrecht over aan de be
jaarde heer Galis. De NCRV?
Veel te keurig voor de oorlog.
AVRO, TROS, VOO, daar zijn
vrouwen alleen lijven. De NOS
wil wel maar kan steeds min
der. De IKON? Een schatje,
maar zo klein.
Marga: „Binnen de KRO ben
ik tevreden. Het zou mooi zijn
als M/V Magazine ook op de te
levisie verscheen. Ach, ze heb
ben ons niet voor niets op de
druk beluisterde Radio 2 gezet.
Ik zit liever op deze zender dan
op Radio 1 waar je verplicht
bent om fifty-fifty muziek en
woord te brengen. Met die ver
plichting kun je onze formule
met veel informatie wel op je
buik schrijven. Praatje,
plaatje, praatje, plaatje...ik
moet er niet aan denken!
Wordt je echter op Radio 5 ge
zet, dan is dat een doodsklap
voor je programma".
De KRO, zegt de eindredac
teur (m/v), belijdt de visie dat
iedereen met emancipatie te
maken heeft. Dat thema is dus
niet voor een specifieke doel
groep, maar voor een breed pu
bliek. Agressieve vrouwenstro-
mingen zijn natuurlijk minder
gelukkig met de man-vriende
lijke formule. Marga: „Bij elke
nieuwe stroming zijn er voor
lopers die lawaai moeten ma
ken om gehoord te worden. Zo
hoef je het nu niet meer te
doen. Zo is helaas dat beeld
erin gehamerd dat feministen
per definitie mannenhaatsters
zijn, die een overall dragen en
kort haar en die lesbisch zijn.
Dat is nu achterhaald. Vrou
wen zijn nu hartstikke geë
mancipeerd, komen er ook voor
uit dat ze feministen zijn, al
zou je dat op het eerste gezicht
niet denken. We krijgen nu
brieven met: Mijn nichtje is fe
ministe, maar ze is een hart
stikke leuk mens".
Vrouwen zijn, ondanks de
tevreden geluiden, toch nog erg
ondervertegenwoordigd in de
omroepen, vindt Marga, „maar
dat heb je ook in de politiek.
We hebben in Hilversum overi
gens een emancipatie-commis
sie en veel omroepen hebben
een emancipatie-plan. Bij de
KRO genieten vrouwen tegen
woordig zelfs een voorkeursbe
handeling. De kinderopvang is
eindelijk van de grond geko
men. En er komt zelfs deze zo
mer een crèche".
Er zou een kaartenbak moe
ten komen met vrouwelijke
specialisten, vindt Marga Mil
tenburg. „Het is nu zo dat de
media altijd automatisch de
zelfde mannen kiezen. Toxico
logie? Hup, een man. Maar een
vrouw kan dit toch ook. Maar
het mooiste zou het zijn als de
vrouwelijke stem meer in alle
programma's zou doorklinken.
Vrouwen hebben een andere
visie dan mannen, een visie die
aanvullend werkt op die van de
man."
HILVERSUM - Liefst
zeven films van Clint
Eastwood brengt Vero
nica in de maand juni:
'Dirty Harry', 'A Fist
ful of dollars', 'The
Gauntlet', 'Magnum
Force', 'Escape from
Alcatraz', 'The Enfor
cer' en 'Bronco Billy'.
Nog deze maand pre
senteert Veronica negen
film met o.a. Nederlandse
'Het Bittere Kruid'
(woensdag) en 'Brandende
Liefde', maar ook 'The
Exorcist' met het vervolg
'The Heretic' en voor de
andere verlangens 'Black
Emanuelle.'
Zaterdag 29 augustus is
geheel gewijd aan Elvis
Presley. 'Amazing Grace-
land' is een dokumentaire
over de legende, waarna
Elvis nog diezelfde avond
in twee speelfilms is te
bewonderen: 'Loving you'
en'G.I.Blues.'
Op verzoek van de Ve-
ronica-leden komt de se
rie 'Starsky and Hutch'
terug vanaf 20 mei. Na de
zomer zijn er ook weer af-
lveringen te zien van
'Magnum' en 'Taxi'.
Nieuw is de Neder
landse serie 'Gemene Ver
halen', 13 boosaardige
anecdotes, geschreven
door Jean Ummels. Dit
zijn verhalen over mensen
die zeer onaardig met elk
aar omgaan. Elk verhaal
staat op zich en wordt
door een wisselende ac-
teursgroep gebracht. Deze
serie start pas op 14 okto
ber.
'Only One Earth' is een
serie van 11 dokumentai-
res. Het onderwerp is mi
lieu en ontwikkeling.
Hieraan hebben meege
werkt de ministeries van
VROM, Landbouw Vis
serij en Ontwikkelingssa
menwerking. De serie is
in 1986 gemaakt onder su
pervisie van de BBC. Het
project valt samen met de
publikatie van het eind
rapport 'Common Future'
van de World Commission
on Enviroment and Deve
lopment. Tevens komt er
een boek van de serie ('Er
is maar één Aarde') en een
scholierenkrant. 'Only
One Earth' waarschuwt
dat de enige toekomst die
wij nog hebben er een
moet zijn waarbij alle
vormen van ontwikkeling
naast elkaar kunnen be-
22.35
Pla Beek
Clint Eastwood in|
film 'Escape from 41
traz'. - FOTO ARCHIEF DEI
staan, van industrie
boscultuur.
Ook de cultuur heeft|
omroep niet helemaal
de zomer vergeten,
zomer komen er 'Twel
Night' ('Driekoning
avond'), 'The Taming
the Shrew' ('De getei
feeks') en 'The Temp
('De Storm'). NOS, VA.
en Veronica hebben
tijds 21 toneelstuk!
door de BBC bewerkt
Aa Beek heeft in haar 45-ja-
«ge carrière een geheel eigen
laats in de muziekwereld
jeroverd. Gedurende de ja-
En vijftig vestigde Pia Beek
aar naam met swingende
ptredens in de Amster-
se nachtclub The Blue
fote' en 'De Vliegende Hol-
nder' in Scheveningen. Bij
opkomst van de popmu-
ek verhuisde de Haagse ar
mste naar Torremolinos in
jianje. In de zeventiger ja
keerde Pia Beek terug
r Nederland.
Een les In
democratie
IKON viert bevrijdings-
ig met een tegendraadse
getiteld 'Een lesje in de-
ocratie'. De Engelse pro-
ictie gaat over een
hoolklas vol onhandelbare
ngens. Ze willen absoluut
ets en worden daarom
kocht, maar het op de ®>mbics' genoemd. Wanneer
op school een meuwe te
ar komt, gaat deze met veel
alisme van start. Hij zal ze
el aan het werk krijgen. De
'aar komt met de leerlin
brengen van de wet
van de grote meester
schiedt slechts mond
maat.
Op 17 juni krijgen
Vrijen' waarin com
demonstraties hoe je
vaar. Op 20 mei bi
Veronica Sport vi
07.00 uur een drie uuri
rend ochtendprogram
gepresenteerd door
mone Wiegel en Hal
Vermeegen. Sport sij
centraal, maar er kor
ook actuele nieuwsfli
plus verkeersinform;
en het weer. Verder:
sen, ijshockey en mot
sport, make-up tips
ochtendgymnastiek.
22 juli is het weer
ziekdag, waarin Erikj
Zwart, Simone Walraj
en Adam Curry vanui!
Countdown Studio de
nale van de Pop-K
zullen presenteren,
vens wordt er een coi
met gitarist Eric Cla;
uitgezonden. Naast C.
ton staan Phil Col
(drums), Greg Phil
nes (toetsen) en Nat
een half uur les in 'Ve D overeen, dat ze een spel
IC, an doen, waarin de klas
volgens democratische
kunt hebben zonder incipes voor het zeggen
irj ïjgt. Het spel loopt echter
heel anders, dan de leraar
had voorgesteld.
Das Begrabnls
Mr. Bouvet
it ZDF brengt vanavond de
chologische thriller 'L'en-
ement de Monsieur Bou-
die in maart j.l. kwam te
allen in verband met de
van prof. Grzimek. De
is gebaseerd op een ver
van Georges Simenon.
:t ver van zijn woning in
ijs overlijdt de gepensio-
de Bouvet tijdens het
n van een boek. Een on-
inde toerist maakt een
die hij aan een krant
loopt. Terwijl de concier-
Madame Leliard, de poli
inlichtingen
East (basgitaar). Er zu* uuicntingen verstrekt
voornamelijk numnv*r de overledene, meldt
worden gespeeld uit C P °P bureau de eerste
tons laatste elpee 'Aug B1™'' die de man op de
plus nummers uit deJPntefotoheeft herkend,
met de Cream.
Door Jan Koesen
HILVERSUM - De regis
seur Jef Rademakers heeft
zich een reputatie verwor
ven met een Playboy-ach-
tige benadering van de
vrouw. Veel dijen dus,
borsten en toefjes verbo
den haar. De schrijver Ge
rard Reve moest zich eens
voor de rechter verant
woorden voor een vrij
moedige combinatie van
God en een ezel.
Zo op het oog dus niet het
aangewezen duo om een do
kumentaire van liefst vier af
leveringen over de Maagd
Maria te maken (uitzendin
gen vanavond en op 12, 19 en
26 mei, Nederland 2, 21.30 u.).
Toch zullen de beminde gelo
vigen zich redelijk achter het
eindprodukt kunnen scharen.
De KRO zou het uiteraard
heel anders gedaan hebben.
Het Maria-vierluik is heel
boeiend, ook voor niet katho
lieken. De twee makers voe
ren daar de volgende redenen
voor aan: Maria is voor vele
miljoenen de laatste strohalm
in dit tobberige leven, Maria's
Onbevlekte Ontvangenis
wordt altijd verkeerd uitge
legd, Maria heeft de grootste
ruzies tussen katholieken en
protestanten veroorzaakt,
Maria leeft volgens sommi
gen nog in gereïncarneerde
vorm, voor talloze katholie
ken is Maria emotioneel be
langrijker dan God, en ten
slotte dat Maria met haar
Kind al duizenden jaren werd
vereerd voor het Christen
dom.
Jef Rademakers had het
idee, legde het aan de NOS
voor, kreeg tot zijn verrassing
toestemming, belde Gerard
Reve in diens woning in
Frankrijk op, kreeg van de
schrijver een anderhalf uur
durend telefonisch college
over de Maagd plus toezeg
ging van zijn medewerking
en toen het tweetal bezig was,
kregen zij en de NOS er zo
veel lol in dat er uiteindelijk
vier afleveringen ontstonden,
„Onze enige toevlucht is Maria".
ongehoord veel voor één on
derwerp.
Het stempel van Reve is
alomtegenwoordigd. Niet al
leen brengt de volksauteur
met zijn bekende verve het
'Evangelie volgens Cornelis',
maar bovendien dwaalt hij
door de Maria-bedevaart-
plaatsen rond als een soort
van gids. Hij steekt kaarsen
op, slaat de handen in gebed
bijeen en tracteert de kijker
op Maria-anecdotes.
De eerste aflevering speelt
zich voornamelijk in Neder
land af; de tweede in België;
de derde in Polen, Spanje en
Mexico met als thema 'De
Zwarte Madonna' en de serie
sluit in Lourdes, waar de
filmploeg zelfs tot de baden is
doorgedrongen. „Het leven is
een ziekte met een buitenge
woon slechte prognose en
onze enige toevlucht is Ma
ria", vat Reve de serie samen.
Jef Rademakers: „De serie
heeft drie aspecten, het ont
roerende, het wonderbaar
lijke en het universele". Ma
ria, zo leert de serie ons, was
er al voor het Christendom,
als een vruchtbaarheidssym
bool, de woudgodin. Reve
dwaalt door de St. Jan, beziet
vendelzwaaiers, vermeldt dat
we niets van Maria weten en
dat Paulus zelfs over haar
zweeg. We bezoeken de wa
terput in Heiloo en Gerard
verkondigt dat de Moeder
eigenlijk de secretaresse van
de directeur, van God, is. Hij
bepaalt, maar Zij deelt de la
kens uit.
Op muziek uit de Onedin-
lijn vernemen we voorts de
bijzondere rol van Maria voor
zeevarenden. Ook brengt het
camerateam een bezoek aan
een heuse Nederlandse ziene
res, Ida Pereman en maken
we kennis met mejufrouw
J.van Moorsel, zichzelf de
reïncarnatie van Maria noe
mend. Haar taak op aarde is
het vermorzelen van de kop
van de slang. Bij dit ondrdeel
heeft de goed smaak Rade
makers duidelijk even in de
steek gelaten.
We reizen naar Ommel
waar Reve te communie gaat
en de Belgische aartsbisschop
Danneels en de protestantse
kerkhistoricus prof.dr.
Auke-Jelstra geven hun visie.
Als een 'Hitchhiker' duikt de
schrijver voorts in Kevelaer
op. Dan wipt het duo de echte
grens over en volgen we de
gelovigen in Scherpenheuvel,
Banneux en Beauraign. Geen
Maria-plaats wordt gemeden.
De Weesgegroetjes dwarrelen
door de lucht. Argeloos laten
de vereerders en vereersters
zich ondervragen. Geloof,
blijkt eens te meer, is in we
zen eenvoudig. Je gelooft, of
je gelooft niet.
Jef Rademakers heeft met
deze film met zijn roomse
verleden willen afrekenen,
maar het eindprodukt is best
goedmoedig te noemen. Op
zich is de serie fascinerend,
vlot gemonteerd, mooie beel
den, prima folklore en aard
rijkskundig leerzaam. De
makers hebben alle vrijheid
gehad en dat is te zien.
!2.40
Das kleine
Fernsehsplel
Van onze verslaggever
BREDA - Zonder er (tot nu toe) veel
ophef over te maken, heeft de organi
satie van het Oude Stijl Jazzfestival
in Breda voor het 17e festival een
groot aantal buitenlandse orkesten en
jazz-grootheden van deze tijd aange
trokken.
Het befaamde Nachtconcert op zaterdag 30
mei telt nagenoeg alleen orkesten en solis
ten uit Amerika, Engeland, West-Duits-
land en Denemarken/Zweden.
Het festival 1987 wordt gehouden van 28
tot en met 31 mei. Aan de al jaren be
staande opzet ervan is niet getornd, wel
zijn op onderdelen verbeteringen doorge
voerd. De meeste aandacht zal, naar ver
wachting, uitgaan naar de tenor-saxofo
nist Arnett Cobb (USA), bassist-vocalist
Major Holley (USA), de gitaristen Fapi
Lafertin (NL), Howard Aldin (USA) en
Marty Grosz (USA), pianist Keith Nichols
(GB), saxofonist Claus Jacobi (D), zange
res Lillian Boutté (GB), trombonist Dan
Barrett (USA), de Swedish Jazz Kings met
Bengt Persson en Kenneth Arnströn, de
Red Rose Ragtime Band (USA), Hot Antic
Jazzband (Fr), Max Colie Rythm Aces
(GB) en de Mardi Gras Jazzband met
dansgroep (GB).
Uit Breda, de plaats waar de revival van
de oude jazz in West-Europa begon, wer
ken negentien orkesten aan het festival
mee. Daaronder onder meer de JoJo
Swingband, King Oliver Creole Conser
venblik, Aunt Hagar's Gang, Dirty Dozen,
Scat Cats en de zanggroep De Nooten-
kraaksters. Maar Nederland komt met
meer: o.a. de Skymasters, het Leidsch Stu
denten Jazzgezelschap (vorig jaar con
courswinnaar), de New Orleans Black-
boots (tweede in het concours), Friends of
Swing met de Zwitserse trompettist Oscar
Klein en Goodtime Revival.
Naast een groot aantal buitenconcerten
overdag en een deel van de avond op vier
podia in de Bredase binnenstad, zijn er di
verse concerten in congres- en tentoon
stellingscentrum Het Turfschip, in zaal
Congres en incidenteel in de Grote Kerk
en de Waalse Kerk. Belangrijke evene-
Arnett Cob b. - foto de stem/johan van gurp
menten binnen zijn het internationaal
concours voor amateur-jazzorkesten, het
themaconcert Swingin'Europe op donder
dagavond, het Jazz Band Ball op vrijdag
avond en het Nachtconcert op zaterdag
avond in de grote hal van Het Turfschip.
Andere opvallende gebeurtenissen zijn
de specials rond Arnett Cobb en Major
Holley en de Duo Special in zaal Congres
en de Jazz Kerkdienst op zondagochtend
in de Grote Kerk. Grote publiekstrekkers
zijn verder de Kroegentocht op vrijdag
avond, waarbij 21 orkesten in 20 horecaza
ken voor veel stemming zorgen, en de
Streetparade op zaterdagmiddag met min
stens dertien loop-orkesten uit binnen- en
buitenland.
Tot het internationaal concours zijn dit
jaar na lang wikken en wegen elf orkesten
uit zes landen toegelaten. Hierin zal het
eerste Italiaanse jazzorkest te horen zijn
dat in zeventien jaar Breda aandoet. De
deelnemers komen verder uit West-
land, Engeland, Zwitserland, Zwf
Nederland. Na het succes van de W(
bantse formatie New Orleans Bla<
(vorig jaar tweede plaats) doet vi
eerst sinds jaren weer een Bredase
tie aan het concours mee. Dat is
jonge orkest Hot Bubble Gum
Band, dat vorig jaar verrassei
tweede prijs behaalde op het com
Assen. Vier finalisten gaan op zoni
dag de prij zen verdelen.
Het themaconcert Swinglnï
wordt, naar het idee van Joep Peel
muzikale hulde aan de Amerikaai
pioniers die in de jaren '30 met I»
West-Europa veroverden. De n»
handeling is die avond geconi
rond Parijs, Londen en Amsten
Parijs zal de muziek van de ja;
Django Reinhardt centraal staan
Londen die van stride-pianist Fats'
In Amsterdam komen andere mi
zamen.
Keith Nichols en Claus Jacobi
voor de authentieke arrangement
zorgd. Zij spelen ook met hun Ne»'
Club Orchestra mee. Het Deep
Quartet brengt de Mills Brothers
nele en De Nootenkraaksters tekei
een optreden als Boswell Sisters,
veertig artiesten vallen de namen
Dan Barrett, Howard Alden en
Grosz, Major Holley en Fapi Lafei
Voor het Jazz Band Ball zijn
masters (voor het eerst in Breda),
ginal Victoria Jazzband uit Breda
Engelse Harlem Jazz Orchestra
zocht. Voor het Nachtconcert op 2
vanaf 22.00 uur staan vermeld:
house Jazzband (D), Cotton Club
stra (GB), Swedish Jazz Kings, 1
Lowdown Jazzband (USA), Red R«
time Band (USA), Hot Antic J» J"~
(USA), N.O. Blackboots (NL), Ma*
Rythm Aces met Cy Laurie (GB),
Grass Jazzband (GB), Lillian
Her Friends (USA/D/DK). De twee
groepen treden de volgende mori
samen met een koor o.l.v. Jan de B
tijdens de kerkdienst. De kaart*
voor dit festival begint maandag 1)
alle VW Theater bespreekbureaus]
'Das kleine Fernsehspiel'
senteert het ZDF van-
md twee korte films:
uschen Erinnerungen? en
imde Besuche'. De eerste
i Tauschen Erinnerun-
van Marcel Odenbach
telt de geschiedenis van
lociale en culturele omge-
waarin de Duitse piano
it. 'Fremde Besuche' van
idro Katz is een surrea-
:he fabel over een jon-
die in een verlaten
ied van Manhattan een
en doos begraaft. Een
imdeling observeert hem
'bij en achtervolgt.hem.
Isnui, we weten dat
mhtuhapen man bent!
frit weer
onmiltn