'Afschrikken is niet meer nodig' r r 19.12 j Veel bekende buitenlanders o Oude Stijl Jazzfestival Breda Zeven maal Clin Eastwood in jui Maria-vierluik is redelijk integer MARGA MILTENBURG OVER HAAR EMANCIPATIEPROGRAMMA M/V MAGAZINE: HILVERSUM - Zijn we uit-geëmancipeerd? Zijn de heldinnen vermoeid of is de maatschappij be keerd? DINSDAG 5 ME11} )ESTEM GIDS 2 Dl, NEDERLAND 2 DUITSLAND 2 CO-PRODUKTIE VAN JEF RADEMAKERS EN GERARD REVE ODE AAN AMERIKAANSE JAZZPIONIERS DIE EUROPA BEZOCHTI she en Wiske: imbone „Nederlandse regisseurs heben diep in hun hart maar één grote wens: werken in Hollywood" Rob Houwer, filmproducent DE STEM T2 Door Jan Koesen Op dit ogenblik zijn er 4 radioprogramma's en 1 televi sie-programma die min of meer strijdbaar de positie van de vrouw aan de orde stellen. Even de balans van 1987: NOS, Zo kan het ook, Radio 5, don derdag; NOS, Rok 'n rol, (TV), eens per maand; VARA, Hoor Haar, maandag, Radio 5; RVU, een themaprogramma, maan delijks, Radio 5; KRO, Man/ Vrouw Magazine, vrijdags, Ra dio 2. Cijfermatig stelt dit niet veel voor. De televisie is gedekt met het verplichte nummertje én op de radio zijn de vrouwen goed deels verbannen naar het ge heimzinnige etherland Radio 5 dat het gros van de natie niet eens op de afstemschaal kan vinden. Zelfs de met de min derheden zo flirtende VARA heeft haar emancipatie-pro gramma op de achterste schap gegooid. Het enige vrouwen programma dat op een serieuze plaats staat en dat goed draait, is KRO's M/V Magazine. Een programma dat overigens erg lief voor de man is en waar de man dan ook ruimhartig naar wil luisteren. Ik zit tegenover de bewaakster van de M/V Magazine formule, Marga Miltenburg. Het pro gramma trekt 600.000 luiste raars, is live en oogst alom be wondering. Even een duik in de citaten: 'In M/V worden vrou wen serieus genomen.' (Tine Halkes, feministisch theologe), .het functioneren van vrou wen in allerlei situatuies wordt goed belicht' (Jan de Koning, minister), 'M/V is afwisselend en informatief, bewustmakend serieus en vrolijk, net als de emancipatie zelf' (Hedy d'An- cona, Lid Europees Parlement), 'M/V mag je niet missen' (Dian van Leeuwen, voorzitter Emancipatieraad), 'Een goed programma' (Katrien Stoelin- gavoorzitter NedVrouwen- raad), '...evenwichtig. De ge lijkwaardige positie die man nen en vrouwen op den duur in de maatschappij zullen inne men wordt ermee dichterbij gebracht' (Wim Kok, Fractie voorzitter PvdA 2e Kamer). De vrouw is niet ten onder gegaan, verzekert Marga Mil tenburg mij. „Hoewel het aan tal emancipatie-programma's achteruit is gegaan, ben ik toch niet ontevreden. Maar we ma ken niet meer zoals vroeger van die programma's die een brede groep afschrikken. Dat deden onze voorlopers, dat is nu niet meer nodig. Het gaat nu vooral om de manier waarop we de emancipatie brengen. Dat wil zeggen, voor een breed publiek, niet alleen voor die kleine groep feministen die het al lang weet en die ons daar niet voor nodig heeft. Er zijn verworvenheden en die moet je koesteren. Dat kan alleen met een programma dat op zich goed is, als programma. Doe je het te fanatiek, dan stoot je luisteraars af. Het is niet onze bedoeling om mensen met het mes op de keel een richting in te duwen. Wij geven ze liever informatie. We bieden ze din gen aan waar ze over kunnen nadenken. En die informatie is ook op mannen gericht". „Emancipatie," zegt Marga, „doe je niet alleen voor vrou wen. We richten ons ook op mannen, onder meer omdat die vaak op plekken zitten waar ze veranderingen kunnen be werkstelligen". De VARA heeft eerst 'Kijk Haar' om zeep geholpen en voorts de radio-pendant 'Hoor Haar' van Hilversum 2 met 175,000 luisteraars verbannen naar Radio 5 waar hooguit 50.000 paar oren op gespitst zijn. Het enfant terrible van Marga Miltenburg, eindredactrice van KRO's 'M/VMagazine' (vrijdag, Radio 2,11-12 uur) wil emancipatie-programma's die ook mannen aanspreken. - fotoarchief de stem Hilversum, de VPRO, laat de bestrijding van maatschappe lijk onrecht over aan de be jaarde heer Galis. De NCRV? Veel te keurig voor de oorlog. AVRO, TROS, VOO, daar zijn vrouwen alleen lijven. De NOS wil wel maar kan steeds min der. De IKON? Een schatje, maar zo klein. Marga: „Binnen de KRO ben ik tevreden. Het zou mooi zijn als M/V Magazine ook op de te levisie verscheen. Ach, ze heb ben ons niet voor niets op de druk beluisterde Radio 2 gezet. Ik zit liever op deze zender dan op Radio 1 waar je verplicht bent om fifty-fifty muziek en woord te brengen. Met die ver plichting kun je onze formule met veel informatie wel op je buik schrijven. Praatje, plaatje, praatje, plaatje...ik moet er niet aan denken! Wordt je echter op Radio 5 ge zet, dan is dat een doodsklap voor je programma". De KRO, zegt de eindredac teur (m/v), belijdt de visie dat iedereen met emancipatie te maken heeft. Dat thema is dus niet voor een specifieke doel groep, maar voor een breed pu bliek. Agressieve vrouwenstro- mingen zijn natuurlijk minder gelukkig met de man-vriende lijke formule. Marga: „Bij elke nieuwe stroming zijn er voor lopers die lawaai moeten ma ken om gehoord te worden. Zo hoef je het nu niet meer te doen. Zo is helaas dat beeld erin gehamerd dat feministen per definitie mannenhaatsters zijn, die een overall dragen en kort haar en die lesbisch zijn. Dat is nu achterhaald. Vrou wen zijn nu hartstikke geë mancipeerd, komen er ook voor uit dat ze feministen zijn, al zou je dat op het eerste gezicht niet denken. We krijgen nu brieven met: Mijn nichtje is fe ministe, maar ze is een hart stikke leuk mens". Vrouwen zijn, ondanks de tevreden geluiden, toch nog erg ondervertegenwoordigd in de omroepen, vindt Marga, „maar dat heb je ook in de politiek. We hebben in Hilversum overi gens een emancipatie-commis sie en veel omroepen hebben een emancipatie-plan. Bij de KRO genieten vrouwen tegen woordig zelfs een voorkeursbe handeling. De kinderopvang is eindelijk van de grond geko men. En er komt zelfs deze zo mer een crèche". Er zou een kaartenbak moe ten komen met vrouwelijke specialisten, vindt Marga Mil tenburg. „Het is nu zo dat de media altijd automatisch de zelfde mannen kiezen. Toxico logie? Hup, een man. Maar een vrouw kan dit toch ook. Maar het mooiste zou het zijn als de vrouwelijke stem meer in alle programma's zou doorklinken. Vrouwen hebben een andere visie dan mannen, een visie die aanvullend werkt op die van de man." HILVERSUM - Liefst zeven films van Clint Eastwood brengt Vero nica in de maand juni: 'Dirty Harry', 'A Fist ful of dollars', 'The Gauntlet', 'Magnum Force', 'Escape from Alcatraz', 'The Enfor cer' en 'Bronco Billy'. Nog deze maand pre senteert Veronica negen film met o.a. Nederlandse 'Het Bittere Kruid' (woensdag) en 'Brandende Liefde', maar ook 'The Exorcist' met het vervolg 'The Heretic' en voor de andere verlangens 'Black Emanuelle.' Zaterdag 29 augustus is geheel gewijd aan Elvis Presley. 'Amazing Grace- land' is een dokumentaire over de legende, waarna Elvis nog diezelfde avond in twee speelfilms is te bewonderen: 'Loving you' en'G.I.Blues.' Op verzoek van de Ve- ronica-leden komt de se rie 'Starsky and Hutch' terug vanaf 20 mei. Na de zomer zijn er ook weer af- lveringen te zien van 'Magnum' en 'Taxi'. Nieuw is de Neder landse serie 'Gemene Ver halen', 13 boosaardige anecdotes, geschreven door Jean Ummels. Dit zijn verhalen over mensen die zeer onaardig met elk aar omgaan. Elk verhaal staat op zich en wordt door een wisselende ac- teursgroep gebracht. Deze serie start pas op 14 okto ber. 'Only One Earth' is een serie van 11 dokumentai- res. Het onderwerp is mi lieu en ontwikkeling. Hieraan hebben meege werkt de ministeries van VROM, Landbouw Vis serij en Ontwikkelingssa menwerking. De serie is in 1986 gemaakt onder su pervisie van de BBC. Het project valt samen met de publikatie van het eind rapport 'Common Future' van de World Commission on Enviroment and Deve lopment. Tevens komt er een boek van de serie ('Er is maar één Aarde') en een scholierenkrant. 'Only One Earth' waarschuwt dat de enige toekomst die wij nog hebben er een moet zijn waarbij alle vormen van ontwikkeling naast elkaar kunnen be- 22.35 Pla Beek Clint Eastwood in| film 'Escape from 41 traz'. - FOTO ARCHIEF DEI staan, van industrie boscultuur. Ook de cultuur heeft| omroep niet helemaal de zomer vergeten, zomer komen er 'Twel Night' ('Driekoning avond'), 'The Taming the Shrew' ('De getei feeks') en 'The Temp ('De Storm'). NOS, VA. en Veronica hebben tijds 21 toneelstuk! door de BBC bewerkt Aa Beek heeft in haar 45-ja- «ge carrière een geheel eigen laats in de muziekwereld jeroverd. Gedurende de ja- En vijftig vestigde Pia Beek aar naam met swingende ptredens in de Amster- se nachtclub The Blue fote' en 'De Vliegende Hol- nder' in Scheveningen. Bij opkomst van de popmu- ek verhuisde de Haagse ar mste naar Torremolinos in jianje. In de zeventiger ja keerde Pia Beek terug r Nederland. Een les In democratie IKON viert bevrijdings- ig met een tegendraadse getiteld 'Een lesje in de- ocratie'. De Engelse pro- ictie gaat over een hoolklas vol onhandelbare ngens. Ze willen absoluut ets en worden daarom kocht, maar het op de ®>mbics' genoemd. Wanneer op school een meuwe te ar komt, gaat deze met veel alisme van start. Hij zal ze el aan het werk krijgen. De 'aar komt met de leerlin brengen van de wet van de grote meester schiedt slechts mond maat. Op 17 juni krijgen Vrijen' waarin com demonstraties hoe je vaar. Op 20 mei bi Veronica Sport vi 07.00 uur een drie uuri rend ochtendprogram gepresenteerd door mone Wiegel en Hal Vermeegen. Sport sij centraal, maar er kor ook actuele nieuwsfli plus verkeersinform; en het weer. Verder: sen, ijshockey en mot sport, make-up tips ochtendgymnastiek. 22 juli is het weer ziekdag, waarin Erikj Zwart, Simone Walraj en Adam Curry vanui! Countdown Studio de nale van de Pop-K zullen presenteren, vens wordt er een coi met gitarist Eric Cla; uitgezonden. Naast C. ton staan Phil Col (drums), Greg Phil nes (toetsen) en Nat een half uur les in 'Ve D overeen, dat ze een spel IC, an doen, waarin de klas volgens democratische kunt hebben zonder incipes voor het zeggen irj ïjgt. Het spel loopt echter heel anders, dan de leraar had voorgesteld. Das Begrabnls Mr. Bouvet it ZDF brengt vanavond de chologische thriller 'L'en- ement de Monsieur Bou- die in maart j.l. kwam te allen in verband met de van prof. Grzimek. De is gebaseerd op een ver van Georges Simenon. :t ver van zijn woning in ijs overlijdt de gepensio- de Bouvet tijdens het n van een boek. Een on- inde toerist maakt een die hij aan een krant loopt. Terwijl de concier- Madame Leliard, de poli inlichtingen East (basgitaar). Er zu* uuicntingen verstrekt voornamelijk numnv*r de overledene, meldt worden gespeeld uit C P °P bureau de eerste tons laatste elpee 'Aug B1™'' die de man op de plus nummers uit deJPntefotoheeft herkend, met de Cream. Door Jan Koesen HILVERSUM - De regis seur Jef Rademakers heeft zich een reputatie verwor ven met een Playboy-ach- tige benadering van de vrouw. Veel dijen dus, borsten en toefjes verbo den haar. De schrijver Ge rard Reve moest zich eens voor de rechter verant woorden voor een vrij moedige combinatie van God en een ezel. Zo op het oog dus niet het aangewezen duo om een do kumentaire van liefst vier af leveringen over de Maagd Maria te maken (uitzendin gen vanavond en op 12, 19 en 26 mei, Nederland 2, 21.30 u.). Toch zullen de beminde gelo vigen zich redelijk achter het eindprodukt kunnen scharen. De KRO zou het uiteraard heel anders gedaan hebben. Het Maria-vierluik is heel boeiend, ook voor niet katho lieken. De twee makers voe ren daar de volgende redenen voor aan: Maria is voor vele miljoenen de laatste strohalm in dit tobberige leven, Maria's Onbevlekte Ontvangenis wordt altijd verkeerd uitge legd, Maria heeft de grootste ruzies tussen katholieken en protestanten veroorzaakt, Maria leeft volgens sommi gen nog in gereïncarneerde vorm, voor talloze katholie ken is Maria emotioneel be langrijker dan God, en ten slotte dat Maria met haar Kind al duizenden jaren werd vereerd voor het Christen dom. Jef Rademakers had het idee, legde het aan de NOS voor, kreeg tot zijn verrassing toestemming, belde Gerard Reve in diens woning in Frankrijk op, kreeg van de schrijver een anderhalf uur durend telefonisch college over de Maagd plus toezeg ging van zijn medewerking en toen het tweetal bezig was, kregen zij en de NOS er zo veel lol in dat er uiteindelijk vier afleveringen ontstonden, „Onze enige toevlucht is Maria". ongehoord veel voor één on derwerp. Het stempel van Reve is alomtegenwoordigd. Niet al leen brengt de volksauteur met zijn bekende verve het 'Evangelie volgens Cornelis', maar bovendien dwaalt hij door de Maria-bedevaart- plaatsen rond als een soort van gids. Hij steekt kaarsen op, slaat de handen in gebed bijeen en tracteert de kijker op Maria-anecdotes. De eerste aflevering speelt zich voornamelijk in Neder land af; de tweede in België; de derde in Polen, Spanje en Mexico met als thema 'De Zwarte Madonna' en de serie sluit in Lourdes, waar de filmploeg zelfs tot de baden is doorgedrongen. „Het leven is een ziekte met een buitenge woon slechte prognose en onze enige toevlucht is Ma ria", vat Reve de serie samen. Jef Rademakers: „De serie heeft drie aspecten, het ont roerende, het wonderbaar lijke en het universele". Ma ria, zo leert de serie ons, was er al voor het Christendom, als een vruchtbaarheidssym bool, de woudgodin. Reve dwaalt door de St. Jan, beziet vendelzwaaiers, vermeldt dat we niets van Maria weten en dat Paulus zelfs over haar zweeg. We bezoeken de wa terput in Heiloo en Gerard verkondigt dat de Moeder eigenlijk de secretaresse van de directeur, van God, is. Hij bepaalt, maar Zij deelt de la kens uit. Op muziek uit de Onedin- lijn vernemen we voorts de bijzondere rol van Maria voor zeevarenden. Ook brengt het camerateam een bezoek aan een heuse Nederlandse ziene res, Ida Pereman en maken we kennis met mejufrouw J.van Moorsel, zichzelf de reïncarnatie van Maria noe mend. Haar taak op aarde is het vermorzelen van de kop van de slang. Bij dit ondrdeel heeft de goed smaak Rade makers duidelijk even in de steek gelaten. We reizen naar Ommel waar Reve te communie gaat en de Belgische aartsbisschop Danneels en de protestantse kerkhistoricus prof.dr. Auke-Jelstra geven hun visie. Als een 'Hitchhiker' duikt de schrijver voorts in Kevelaer op. Dan wipt het duo de echte grens over en volgen we de gelovigen in Scherpenheuvel, Banneux en Beauraign. Geen Maria-plaats wordt gemeden. De Weesgegroetjes dwarrelen door de lucht. Argeloos laten de vereerders en vereersters zich ondervragen. Geloof, blijkt eens te meer, is in we zen eenvoudig. Je gelooft, of je gelooft niet. Jef Rademakers heeft met deze film met zijn roomse verleden willen afrekenen, maar het eindprodukt is best goedmoedig te noemen. Op zich is de serie fascinerend, vlot gemonteerd, mooie beel den, prima folklore en aard rijkskundig leerzaam. De makers hebben alle vrijheid gehad en dat is te zien. !2.40 Das kleine Fernsehsplel Van onze verslaggever BREDA - Zonder er (tot nu toe) veel ophef over te maken, heeft de organi satie van het Oude Stijl Jazzfestival in Breda voor het 17e festival een groot aantal buitenlandse orkesten en jazz-grootheden van deze tijd aange trokken. Het befaamde Nachtconcert op zaterdag 30 mei telt nagenoeg alleen orkesten en solis ten uit Amerika, Engeland, West-Duits- land en Denemarken/Zweden. Het festival 1987 wordt gehouden van 28 tot en met 31 mei. Aan de al jaren be staande opzet ervan is niet getornd, wel zijn op onderdelen verbeteringen doorge voerd. De meeste aandacht zal, naar ver wachting, uitgaan naar de tenor-saxofo nist Arnett Cobb (USA), bassist-vocalist Major Holley (USA), de gitaristen Fapi Lafertin (NL), Howard Aldin (USA) en Marty Grosz (USA), pianist Keith Nichols (GB), saxofonist Claus Jacobi (D), zange res Lillian Boutté (GB), trombonist Dan Barrett (USA), de Swedish Jazz Kings met Bengt Persson en Kenneth Arnströn, de Red Rose Ragtime Band (USA), Hot Antic Jazzband (Fr), Max Colie Rythm Aces (GB) en de Mardi Gras Jazzband met dansgroep (GB). Uit Breda, de plaats waar de revival van de oude jazz in West-Europa begon, wer ken negentien orkesten aan het festival mee. Daaronder onder meer de JoJo Swingband, King Oliver Creole Conser venblik, Aunt Hagar's Gang, Dirty Dozen, Scat Cats en de zanggroep De Nooten- kraaksters. Maar Nederland komt met meer: o.a. de Skymasters, het Leidsch Stu denten Jazzgezelschap (vorig jaar con courswinnaar), de New Orleans Black- boots (tweede in het concours), Friends of Swing met de Zwitserse trompettist Oscar Klein en Goodtime Revival. Naast een groot aantal buitenconcerten overdag en een deel van de avond op vier podia in de Bredase binnenstad, zijn er di verse concerten in congres- en tentoon stellingscentrum Het Turfschip, in zaal Congres en incidenteel in de Grote Kerk en de Waalse Kerk. Belangrijke evene- Arnett Cob b. - foto de stem/johan van gurp menten binnen zijn het internationaal concours voor amateur-jazzorkesten, het themaconcert Swingin'Europe op donder dagavond, het Jazz Band Ball op vrijdag avond en het Nachtconcert op zaterdag avond in de grote hal van Het Turfschip. Andere opvallende gebeurtenissen zijn de specials rond Arnett Cobb en Major Holley en de Duo Special in zaal Congres en de Jazz Kerkdienst op zondagochtend in de Grote Kerk. Grote publiekstrekkers zijn verder de Kroegentocht op vrijdag avond, waarbij 21 orkesten in 20 horecaza ken voor veel stemming zorgen, en de Streetparade op zaterdagmiddag met min stens dertien loop-orkesten uit binnen- en buitenland. Tot het internationaal concours zijn dit jaar na lang wikken en wegen elf orkesten uit zes landen toegelaten. Hierin zal het eerste Italiaanse jazzorkest te horen zijn dat in zeventien jaar Breda aandoet. De deelnemers komen verder uit West- land, Engeland, Zwitserland, Zwf Nederland. Na het succes van de W( bantse formatie New Orleans Bla< (vorig jaar tweede plaats) doet vi eerst sinds jaren weer een Bredase tie aan het concours mee. Dat is jonge orkest Hot Bubble Gum Band, dat vorig jaar verrassei tweede prijs behaalde op het com Assen. Vier finalisten gaan op zoni dag de prij zen verdelen. Het themaconcert Swinglnï wordt, naar het idee van Joep Peel muzikale hulde aan de Amerikaai pioniers die in de jaren '30 met I» West-Europa veroverden. De n» handeling is die avond geconi rond Parijs, Londen en Amsten Parijs zal de muziek van de ja; Django Reinhardt centraal staan Londen die van stride-pianist Fats' In Amsterdam komen andere mi zamen. Keith Nichols en Claus Jacobi voor de authentieke arrangement zorgd. Zij spelen ook met hun Ne»' Club Orchestra mee. Het Deep Quartet brengt de Mills Brothers nele en De Nootenkraaksters tekei een optreden als Boswell Sisters, veertig artiesten vallen de namen Dan Barrett, Howard Alden en Grosz, Major Holley en Fapi Lafei Voor het Jazz Band Ball zijn masters (voor het eerst in Breda), ginal Victoria Jazzband uit Breda Engelse Harlem Jazz Orchestra zocht. Voor het Nachtconcert op 2 vanaf 22.00 uur staan vermeld: house Jazzband (D), Cotton Club stra (GB), Swedish Jazz Kings, 1 Lowdown Jazzband (USA), Red R« time Band (USA), Hot Antic J» J"~ (USA), N.O. Blackboots (NL), Ma* Rythm Aces met Cy Laurie (GB), Grass Jazzband (GB), Lillian Her Friends (USA/D/DK). De twee groepen treden de volgende mori samen met een koor o.l.v. Jan de B tijdens de kerkdienst. De kaart* voor dit festival begint maandag 1) alle VW Theater bespreekbureaus] 'Das kleine Fernsehspiel' senteert het ZDF van- md twee korte films: uschen Erinnerungen? en imde Besuche'. De eerste i Tauschen Erinnerun- van Marcel Odenbach telt de geschiedenis van lociale en culturele omge- waarin de Duitse piano it. 'Fremde Besuche' van idro Katz is een surrea- :he fabel over een jon- die in een verlaten ied van Manhattan een en doos begraaft. Een imdeling observeert hem 'bij en achtervolgt.hem. Isnui, we weten dat mhtuhapen man bent! frit weer onmiltn

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 14