nieuws
[geen voordeel mogelijk voor inwoners van oostburg
Weer nieuwe kotter voor Breskens
De stoomtram honderd j aar
geleden in gebruik genomen
'Breskens heeft al
genoeg compensatie'
Scholen adopteren
herdenkingsstenen
langs marsroute
1ARKTEN
PLAATSELIJK NIEUWS
DE STEM VAN ZEELAND 4 DINSDAG 5 ME11987
T20
Zandstraat
OOSTBURG - Het is
juridisch onmogelijk de
inwoners van de ge
meente Oostburg een
lager bedrag te laten
betalen dan de dagtoe
risten voor het gebruik
van de parkeerplaatsen
langs de kust.
Slijtage
Vrije zones
Verschrijvingen
Klokgelui
Diner
Einde
Bieten
Hoofdplaat
Particulier
Consequent
Niet klagen
ACTIE STICHTING FEBRUARI '41
76 Windhonden
renden in Goes
Volgend jaar
eeuwfeest
van St.-
Sebastiaan
|rs hield in Het Oude Ra^
een gaaibolling wa;.
57 personen deelnam^]
slag: 1. C. Kuhn, 2. G. 1
|rt, 3. M. van Hooije, 4. j
euse, 5. E. van AvermaefeJ
TA VOND - In zaal
|ide Raedhuys hield buui
reniging De Lindenla;
n gezellige feestavond, i
£rd bingo gespeeld en
j een leuke prijskamp r
frscheidene behendigheid
elen.
vNDBOOGSCHUTTERS
psden van schuttersgilde Stl
Jbbastiaan zijn maandag
liei met hun dames te gast
Ie zustersvereniging
Ware Vrienden in Gent.
'eeuws-Vlaamse gezelsch
rordt om tien uur 's morge
erwacht voor een rondgr
loor Gent. Men vertrekt
ïegen uur vanaf het het
ca al bij J. van der Goes. Vi
ieelname kan men zich tot!
nei opgeven bij het 1
zan St.-Sebastiaan.
\RTCLUB - Kaartdl
3e Straete beëindigt het s
zen 1986-1987 met een f«
avond zaterdag 9 mei in hi9
buurthuis. Om half acht til
gint de prijstuitreiking, Stal
bieden zonder roem: 1. j
Warrens, 2. R. de Wit, 3. i
Cousmaker, 4. A. Verschrafl
gen, eerste dame: A. vj
Deurzen. Stand jokeren:]
Th. Allonsius, 2. mevrouw ij
Wit, 3. mevrouw Ketting,!
mevrouw Wegman, 5. it|
vrouw Smulders.
willen kennismaken zijn dl
welkom vanaf op woensdag
mei vanaf 15.00 uur. Toti
met zaterdag wordt vera,
gens een open huis gehoudf
waarbij de bezoek(st)ers m
den verwelkomd met
drankje en een hapje.
Parkeertarief niet lager
Van onze verslaggever
Tot die conclusie komt het
college van b en w. Het
stelt dan ook voor om dit
jaar iedereen 2,50 te laten
betalen voor een dag par
keren. Dat is een verhoging
met vijftig cent ten op
zichte van '86.
Oostburg is al lang op zoek
naar een manier om de dagtoe
risten te laten bijdragen aan de
vele voorzieningen langs de
kust. Vorig jaar riep wethou
der J. Thomaes zelfs een prijs
vraag in het leven, echter zon
der het gewenste resultaat. De
dagtoerist kan alleen meebeta
len via de parkeerheffing,
maar de gemeente wil het liefst
dat de eigen inwoners en de
verblijfstoeristen niet hetzelfde
bedrag kwijt zijn.
In een voorstel aan de com
missie financiën laat het col
lege weten dat de hogere over
heid nooit akkoord zal gaan
met een prijsverschil tussen de
eigen bewoners en de toeristen.
Zo'n verschil is zowel in strijd
met de grondwet (alle burgers
zijn gelijk) als met enkele EG-
bepalingen.
Een mogelijkheid is het afge
ven van een seizoenkaart, maar
om praktische en financiële re
denen is het college daar niet
voor. Zo'n kaart geeft namelijk
min of meer het recht op een
parkeerplaats terwijl tijdens
de topdagen alle terreinen vol
ledig bezet zijn. B en W ver
wachten dat de kaarthouders
dan hun woede zullen afreage
ren op de parkeerwachten. Er
zit nog een ander bezwaar aan
het invoeren van zo'n systeem;
de gemeente krijgt minder in
komsten.
Een ander argument van het
college om geen prijsverschil in
te voeren, is dat de gemeente
nu probeert om West-
Zeeuwsch-Vlaanderen zo aan
trekkelijk mogelijk te maken
voor toeristen. „Het zou dan
ook niet goed zijn om de re
creanten een ongelijke behan
deling te geven", schrijven B en
W.
Door Emile Calon
BRESKENS - Werd de
Breskense kottervloot vorig
jaar verrijkt met de BR 57
van Henk Fenijn, eind dit,
begin volgend jaar heeft
zijn broer Jaap een nieuwe
boot. Hij bezit nu de Br 14
die 2700 pk sterk is en 40
meter meet. De nieuwe
heeft straks 3600 paarde-
krachten onder het dek en is
^4 meter lang.
|,De grootste van Nederland
fwordt het", zegt een Breskense
(collega over het nieuwe schip
van Fenijn.
Zelf haalt hij zijn
behouders op als hij die uitroep
poort. „Valt wel mee hoor, het
gewoon een nieuwe boot,
liets meer maar ook niets min-
Livera ook
in Hulst
In deze tijd dat de Neder-
andse visserman meer dagen
op de wal doorbrengt dan op
HULST - Verleden w zee en allerlei beperkende re-
opende Livera Schoonen
tweede vestiging. Werd
maart in Terneuzen de te
opgebouwde winkel w
feestelijk in gebruik genom
en nu kunnen ook de inw
ners van Oost-Zeeuwse
Vlaanderen bij Livera tem
voor foundations, nacht-1
badmode.
De nieuwe zaak is gevestij
in de Gentsestraat 11 in Hi|
en mikt op een breed pubfe
els het ooit zo vrije beroep
cranderd heeft in een leven
met vangstbeperkingen, con-
Jaap Fenijn:
.een paar oudjes.
- FOTO DE STEM COB J. OE BOEI
troles en rechtzaken lijkt het
gewaagd om ruim acht miljoen
gulden te investeren in een
nieuw schip. Fenijn denkt er
echter anders over. „We ver
dienen ondanks alles nog een
goed belegde boterham. Vooral
dank zij de lage prijs van gaso-
lie hebben we allemaal het af
gelopen jaar goed verdiend".
Volgens hem is het zijn laatste
kans een nieuwe boot te kopen.
„Ik zit nog binnen de licentie.
Als ik nu nog langer wacht dan
was het onmogelijk om extra
pk's er bij te krijgen. Dan kan
ik alleen nog maar aan vervan
ging denken". Het plan voor de
nieuwe boot is niet van van
daag of gisteren. Drie jaar ge
leden besloot hij dat er een
nieuwe boot moest komen. Het
lag eerst in de bedoeling om
met twee kotters te varen,
maar alle overheidsmaatregels
hebben zijn plan veranderd.
Zijn zes jaar oude Br 14 wordt
straks verkocht. „Dat is geen
probleem. Belangstelling ge
noeg. De boot is nog prima, al
leen wat versleten. Een kotter
slijt hard. Het nieuwe is voor
de toekomst. Ik kan straks
weer jaren vooruit. Het is mak
kelijk om wat extra paarde-
krachten te hebben".
Door schade en schande
heeft hij ondervonden dat een
visser het best op een nieuw
schip zit. „Tweemaal heb ik
met een tweedehands gevaren.
Dat was niets. Steeds repara
ties en wachten. Je was nooit
echter zeker en op zee moet je
dat juist wel zijn. Nieuwbouw
is altijd een gezonde zaak. Dat
is al jaren een principe van
mij".
Over de problemen in de visse
rij doet hij schouderophalend.
„Het is vervelend, maar het is
al jarenlang zo. Ook in de tijd
van mijn vader hadden ze het
niet makkelijk. Er zijn al altijd
problemen geweest in de visse
rij maar je moet vooruitstre
vend zijn. Dan gaat het goed. Je
moet met prima spullen wer
ken".
De huidige problemen in de
visserij zijn volgens hem ten
dele veroorzaakt door de vis
sers zelf. „Sinds de invoering
van de quotering hebben we al
tijd meer gevangen dan mocht.
We schreven gewoon een ander
getal op. In het begin waren er
quotering-vrije zones. Vis die
je ergens anders ving, haalde je
volgens de papieren in de zones
uit het water. Verschrijvingen
waren dat en iedereen deed
daaraan mee. Ook vis buiten de
mijn omzetten. Geen punt, dat
deed je evenals zogenaamd on-
gequoteerde vis aanvoeren ter
wijl je in werkelijkheid wel vis
binnen bracht waar beperkin
gen voor golden".
„Verschrijvingen, maar daar
door leek het of we toekwamen
met de quotering en achteraf
gezien bedonderden we onszelf.
Nu zitten we met de problemen
want nu gaat er in Nederland
geen visje meer buiten de mijn
om en daardoor zijn we flink
achteruit gegaan. Maar toch
mogen we niet klagen. De prij
zen zijn prima. De mensen be
talen zelfs goed voor een visje
dat alleen bestaat uit vel en
graten, hoewel we nu weer
prima vis aanleveren. Er is
vraag naar vis, een gezond pro-
dukt".
Hij kijkt wel eens jaloers
naar het buitenland, zoals Bel
gië en Frankrijk. „Daar geldt
het logboek nog steeds als het
officiële document dat gecon
troleerd wordt. En daar mogen
de vissers zich ook verschrij
ven, niet teveel maar een af
wijking van twintig procent is
toegestaan. Dat is officieel niet
eens een verschrijving maar
dat heet tolerantie. Ze vangen
lar Streekcentrum
]te
reikte
lèrd
rgse
akt
lop-
Her-
Hjgt
|lne-
baar
|gul-
een
neer
(dan
(ver-
van
die
fce bo-
van 14
prijzen uit
AXEL - De stichting Stres»
centrum Axel hield in v
band met het dertigjarig
staan een actie. De bezoet
konden via geschenkene»
loppen meedoen en duizes
mensen maakten hiervan
bruik. De enveloppen mi
ten gedeponeerd worden
W ikkerink-Esselbrugge ii
Noordstraat. Notaris Bori
trok vorige week de
nende enveloppen.
De prijswinnaars werderl
de bloemetjes gezet en toef
een waardebon van hoiwl
gulden uit handen van t
voorzitter W. Dieleman 1
het Streekcentrum. De pi
winnaars zijn: E. van f
Bergen, Axel; M. HeyWj
Axel; P.C. AmmersM
Hoek; B. Vermeire,
Ammeelsen, Axel; J-
ders, Axel, W. Kapitein,'
neuzen; K. van Bun®]
Vogelwaarde en de
Koekkoek uit Axel.
Nico Moskie
heropent
donderdag
SCHOONDIJKE - Na
zeer ingrijpende, en get
tijd durende verbouv
heropent apparater
Nico Moskie in Schoon'J
donderdag weer zijn d»
wDe officiële openingsh®
taande ling van de totaal verniet
Te_ zaak wordt 's middag5 j
15.00 uur verricht door 1
meester mr. C. Spijk®
van Oostburg.
De openingsbij eenkor
van 15.00-17.00 uur. P*
'al een houdt het bedrijf voor
Klan- langstellenden tot 22.001
gewoon open huis.
wintig
Pierre
ik aan
erneu-
pnieuw
aelang-
stelijke
kun-
OP 7 MEI is het honderd
jaar geleden dat de tram
van de SBM, de Stoom
tram Maatschappij Bres-
kens-Maldegem, officieel
in gebruik werd genomen.
Vele problemen moesten
voordien opgelost worden:
boeren wilden geen grond
afstaan, vreesden dat door
het lawaai van de tram
hun paarden op de weg
zouden schrikken en op hol
slaan, vrachtrijders met
paard en wagen vreesden
concurrentie en zo meer.
Maar op die eerste zater
dag in mei 1887 was het
dan zover.
Een aantal hoge gasten had
den zich ingescheept op de
boot te Vlissingen. Onder hen
bevonden zich de minister
van buitenlandse zaken Van
Karnebeek, de commisaris
van de koningin in Zeeland
jhr. De Brauw, leden van de
eerste en tweede kamer en
van gedeputeerde staten van
Zeeland en zo meer. Bij hun
aankomst in Breskens werden
ze opgewacht en welkom ge
heten door burgemeester Ger
ritsen, die wel de motor van
de tram werd genoemd. Hij
had er veel toe bijgedragen
om dit project tot stand te
B brengen. Het moest die zater-
dag een zegetocht met de tram
worden. Breskens, Schoondij-
j ke, Oostburg, Sluis, Aarden-
burg en Maldegem hadden
"zich feestelij k uitgedost.
In Breskens was de feest-
j viering eigenlijk al vrijdag
i begonnen. Toen had er een
I uitdeling van voedsel en ver-
De laatste tram met de opgebroken rails wrlaat de
Kaaipoort in Aardenburg.
snaperingen aan de armen
plaatsgevonden en een ont
haal van de kinderen van de
openbare scholen en van de
bewaarschool. Zaterdagmor
gen arriveerde om half tien
het muziekgezelschap Vero
nica uit Zuidzande in Bres
kens, dat daar voor de opluis
tering van het feest zou zor
gen en een uur later vertrok
de feesttram. Ondertussen
ging er in Breskens een feest
stoet uit met de schoolkinde
ren, de kroonsters en het
feestcomité en waren er
volksspelen en muziekuitvoe
ringen. 's Avonds om acht uur
was er illuminatie van de ere-
bogen en de muziektent en om
negen uur vuurwerk
sparren waren geplant en bo
gen en huizen waren versierd
met groen en vlaggen. De
aankomst werd hier aange
kondigd met klokgelui en ka
nongebulder. De burgemees
ter hield er een toespraak en
de muziekvereniging concer
teerde. Oostburg volgde
daarna met eveneens een toe
spraak van de burgemeester
en uitvoeringen.
De remise te Draaiburg
was herschapen in een feestt-
zaal. De vleespasteitjes van
bakker Henry uit Aarden
burg vonden onder de 150 ge
nodigden gretige aftrek Bij
het binnenrijden van Sluis
moest de feesttram een ere
poort passeren. Hier was het
burgemeester Hennequin die
de genodigden welkom heette.
Proefrit van de eerste tram begin mei 1887. De locomotief Aardenburg op de Markt te
Aardenburg.
Om elf uur in de voormiddag FrclllS
arriveerde de feesttram in
Schoondijke waar langs de
hele lengte van de wissel
Aardap-
Binfje
rden 210
(roor leve-
zan ƒ23,30
De stem-
In Bintje
.en 5 con-
r levering
ƒ29,00 tot
was even-
GOES, 4 mei - Bloemkool 8
st.: kil GR 150-260. BloeiW
st.: kil GR 110-260, kl2 "1
160, MI 80. Rabarber 110
14-16. Radijs 660 bos: kW I
23-41. Spinazie 130 kg: •"•L
Rode kool 20 kg: kil Ajjfl H<9H
bos 180 kg: kil 13-16. SeW®
50 bos: kil 31. Aardbeien S_
X 150 gr. 1030 doos: kil 9\'f_ vparenen van de tramrails te Aardenbura.
Late aardappelen 170 kg: s'c—
Nadat de feesttram was gear
riveerd op het Stationsplein te
Maldegem, volgde daar een
toespraak in het Frans door
de Vlaamse heer Nelemans,
die door de Nederlandse mi
nister van buitenlandse zaken
Van Karnebeek in het Frans
werd beantwoord. Er werden
heildronken uitgebracht op de
koningen van Nederland en
België en werd vooral de na
druk gelegd, dat dit de eerste
internatioinale tramlijn was
tussen Nood- en Zuid-Neder
land, welke landen daardoor
des te meer door een ijzeren
band een elkaar verbonden
waren. Een hoge Belgische
functionaris, die zijn mede
werking had verleend bij het
tot stand komen van deze
tramlijn was van Neder
landse zijde onderscheiden en
door koning Willem 3 be
noemd tot Ridder in de Ne
derlandse Leeuw. Hij bleek in
Maldegem echter niet aanwe
zig te zijn.
Het was al over tweeën toen
de feesttram op de terugtocht
in Aardenburg arriveerde.
Hier werd aan de genodigden
een diner aangeboden op het
stadhuis, waar een serie spre
kers het woord voerde en de
nodige heildronken werden
uitgebracht. Tijdens het diner
en na het vertrekken van de
feesttram vonden hier overal
in het dorp volksspelen plaats,
zoals een eierkoers, ringrijden
op de Kaai, tobbetjes op het
Veldzicht, hardrijderij met
hondekarren, hardlopen voor
mannen, jongens, vrouwen en
meisjes in de Wandeldreef en
een serie volksspelen op de
Markt, waaronder zaklopen
voor mannen, jongens, vrou
wen en meisjes, koekslaan
voor kinderen, mastklimmen
en mimische voorstellingen
(smoelentrekken). Om negen
uur 's avonds was er een
prachtig vuurwerk. Malde
gem deed de feestviering op
zondag 15 mei nog eens dun
netjes over. De huizen waren
versierd, overal wapperden
Belgische en Nederlandse
vlaggen broederlijk naast
elkaar en talloze opschriften
in dicht en ondicht op schilden
met groen omkranst sierden
de straten. Bij het banket in
de gemeenteschool speldde
burgemeester Van Mullem
namens koning Leopold 2, de
doordrijver, burgemeester
Gerritsen van Breskens, het
ridderkruis der Koninklijke
Orde van België op.
De tram bleef rijden tot dins
dag 6 september 1949. Toen
vertrok de laatste van het sta
tion in Maldegem. Al fluitend
reed hij door de Noordstraat
en langs het Molentje om
nooit meer terug te keren. De
machinist riep steeds maar:
,,'t Is de laatste tram." De
tram was 62 jaar lang de ver
trouwde vriend geweest in de
dorpen. Onderbrekingen wa
ren er wel geweest. Tijdens de
Eerste Wëreldoorlog vertrok
de laatste tram uit Maldegem
op maandag 12 oktober 1914,
propvol met Belgische vluch
telingen naar Nederland. Dui
zenden vluchtelingen, die als
de dood waren voor de aan
stormende Duitse stoomwals,
waren tevoren al West-
zeeuwsch-Vlaandern binnen
gevoerd. Het zou tot 25 no
vember 1926 duren voordat hij
weer België in kon rijden.
Op zaterdag 25 mei 1940
werden de beide bruggen te
Strobrugge opgeblazen, zodat
de tram België weer niet bin
nen kon komen. Na een vrij
spoedig herstel van de lijn
diensten bleven de noodbrug
gen te Strobrugge een obsta
kel dat in vijf jaar niet over
wonnen werd. Op Dolle Dins
dag 5 september 1944 werd het
tramverkeer totaal stilgelegd,
alleen een enkele rode kruis
en militaire tram reden
daarna nog een keer. Op 2 de
cember 1944 kwam na de ver
woestingen voor het eerst
weer een locomotief naar
Aardenburg, maar het duurde
nog tot 18 februari 1945 voor
de tram weer kon doorrijden
naar Maldegem.
Ondertussen was de SBM in
de jaren dertig ook overge
gaan tot het gebruik van
autobussen voor personen
vervoer.
Er was zelfs een
dienst Breskens-Brugge inge
last. Gaandeweg werden de
trams vervangen door bussen
en op 1 augustus 1948 werd het
personenvervoer per tram
stopgezet. Wat het goederen
vervoer betreft was er een be
paalde periode in het jaar die
de aandacht trok. Dat was de
tijd van de bietencampagne.
Dan kon men overal langs de
tramlijnen waar wissels wa
ren grote hopen suikerbieten
zien liggen die in de open goe
derenwagons geladen moes
ten worden.
Groepen arbei
ders waren van 's morgens
vroeg tot 's avonds laat bezig
met het laden. Het was toen
een en al bedrijvigheid.
In
1974 werden de aandelen van
de SBM overgenomen door de
ZVTM, die daarna weer werd
overgenomen door de ZWN,
NV Streekvervoer Zuidwest-
Nederland.
ROMMELMARKT - In het
kader van bevrijdingsdag
vinden vandaag, 5 mei, in
Hoofdplaat enkele activitei
ten plaats, 's Morgens spelen
leden van de plaatselijke to
neelvereniging 'Tekst Kwijt'
toneel in basisschool De Hoge
Plaat. Ook worden er stukjes
opgevoerd door kinderen van
de school. Vanaf 13.30 uur 's
middags houdt het Evene-
mentencommité in samen
werking met de oudercommi-
sie een rommel-, en doemarkt
op het plein voor het dorps
huis.
Deze zomer heeft de gemeente
parkeerterreinen aan Cad-
zand-Haven, Nieuwvliet-Zee-
dijk, Nieuwvliet-St Bavodijk,
Groedse Duintj es, Zwartepol-
der en Nieuwe Sluis Breskens.
Elen particulier beheert het ter
rein bij het Dagjescentrum te
Cadzand-Bad. Het college ver
wacht dat de terreinen alles bij
elkaar zo'n 35 mille winst op
zullen leveren.
WETHOUDER BLUFT BU BAATBELASTING
Van onze verslaggever
BRESKENS - Breskens heeft in de loop der jaren vol
doende compensatie gekregen om de nadelen van de Del-
tadijk op te vangen, vindt wethouder J. Thomaes van de
gemeente Oostburg. Hij blijft er dan ook bij dat de mid
denstanders van het Spuiplein via een baatbelasting
moeten meebetalen aan de reconstructie van het plein.
daar tien ton en schrijven acht
op. En dat mag maar hier
wordt alles gewogen en geme
ten. In België zijn ze niet alleen
toleranter, daar bestaat het
grijze circuit nog steeds. Daar
wordt nu nog steeds vis buiten
de mijn om aan wal gebracht".
Volgens hem wist de Neder
landse overheid destijds van
die verschrijvingen. „Iedereen
was op de hoogte. De overheid
was voor '83 zeer tolerant voor
ons. Het grijze circuit was be
kend bij zowat iedereen en
iedereen keek een andere kant
op".
Fenijn (42) vist nu al 28 jaar
en hoopt nog heel wat jaren op
het water door te brengen. „De
visserij is gezond maar de
overheid steunt ons niet. Ze
proberen nu een saneringsre
geling maar bijna niemand
verkoopt zijn schip. Enkel een
paar oudjes die een gammele
boot en geen opvolgers heb
ben".
„De overheid heeft geen
echte interesse in ons. Ze ma
ken een gezonde bedrijfstak
kapot en als het zover is dan
komen ze weer met allerlei
steunmaatregels. Een conse
quent beleid, dat is wat we no
dig hebben en niets anders".
In een brief aan de gemeente
protesteerden de middenstan
ders tegen de baatbelasting. Ze
wezen er op dat na de aanleg
van de Deltadijk compensatie
is beloofd. De reconstructie
zien ze als de beloofde compen
satie. Ze willen echter niet
meebetalen aan de werken. Bo
vendien vinden ze het erg be
zwaarlijk dat als gevolg van de
reconstructie het aantal par
keerplaatsen wordt vermin
derd. Een deel van de midden
standers heeft de gemeente dan
ook laten weten, dat wat hen
betreft de reconstructie niet
door moet gaan.
Thomaes vindt dat de ge
meente voor een oplossing moet
zorgen wat betreft de parkeer
plaatsen. „Als de zakenmensen
aldaar zo zwaar daar aan tillen
moeten we bekijken of er niet
meer kunnen komen", ver
klaarde hij.
Wat betreft de baatbelasting
blijft hij op het standpunt dat
diegene die profiteren van ge
meentelijke werken daar nu
aan moeten bijdragen. „Ook de
ondernemers in Cadzand-Bad
(reconstructie Boulevard de
Wielingen) en Oostburg (ver
andering van het winkelcen
trum) moeten financieel mee
helpen. Wij kunnen het niet
verkopen om zulke werken in
z'n geheel uit de gemeentekas
te betalen. Dat is niet eerlijk
ten opzichte van de andere ker
nen waarvoor we soms niet het
geld hebben om een straat te
herstellen".
Volgens Thomaes mag Bres
kens beslist niet klagen. In de
loop der jaren is heel wat ge
meenschapsgeld naar het vis
sersdorp gegaan. Twee miljoen
gulden voor de aanleg van de
jachthaven. Een zelfde bedrag
om het industrieterrein Delta-
hoek zo goedkoop mogelijk te
maken zodat bedrijven zich
daar vestigen. Eén miljoen om
het Spui- en Oranjeplein te re
construeren. Ook nog eens zo'n
bedrag ten behoeve van be-
drijfs-verplaatsingen. Jaar
lijks 2,5 ton om het nadelig
saldo van het zwembad De
Veste op te vangen. En verder
ligt het in de bedoeling 1,5 mil
joen te steken in de uitbreiding
van de jachthaven en één mil
joen ten behoeve van een sport
hal.
„Al met al mag Breskens be
slist niet klagen. Het is waar
schijnlijk de kern waar wij het
meeste geld naartoe gebracht
hebben", aldus Thomaes.
Van onze verslaggever
OOSTBURG - Een aantal basisscholen in de gemeente
Oostburg gaat de herdenkingsstenen langs de bevrij
dingsmarsroute Hoofdplaat-Knokke 'adopteren'.
aandacht wordt besteed aan de
oorlogstijd. Er zou bijvoorbeeld
de aanleiding in kunnen wor
den gevonden om een oorlogs
veteraan uit te nodigen. Die
kan jongeren vertellen over het
nut van vechten voor vrede, al
dus éen suggestie van de ge
meente.
De christelijke basisschool in
Oostburg, de drie Schoondijkse
basisscholen en basisschool De
Hoge Plaat in Hoofdplaat heb
ben hun medewerking al toe
gezegd.
Ze reageren daarmee positief
op het verzoek van de ge
meente Oostburg, naar aanlei
ding van een initiatief van de
stichting Februari '41.
In haar brief stelt de ge
meente dat tijdens de bezetting
van Zeeuwsch-Vlaanderen
door Nazi-Duitsland, zwaar is
geleden. De herinnering daar
aan moet levend worden ge
houden. De actie 'adopteer een
monument' beantwoordt aan
dat doel, zo vindt men.
Het gaat om achttien ardui
nen herdenkingstenen die an
derhalf jaar geleden langs de
route zijn geplaatst. De adoptie
van één of enkele daarvan be
tekent voor de betreffende
school dat die voor het onder
houd zorgt.
De achterliggende gedachte
is dat door die zorg bewust
Van onze verslaggever
GOES - 76 Windhonden uit
het hele land deden afgelo
pen zaterdag mee aan een
Nationale Ren in het re
creatiegebied Oude Zeedijk
in Goes.
De organisatie van de wed
strijden was in handen van de
Zeeuwse Windhondenrenvere-
niging. Nationaal kampioen
Greyhound Chief was ook van
de partij, maar viel niet in de
prijzen. De enige Zeeuwse win
naar kwam uit Aardenburg: in
de klasse Whippets B reuen
won Chicatita Caruso van L.
Raedts-Karlsson uit Aarden
burg. De overige uitslagen:
Whippets C-klasse: 1- Elfla-
kes Bo-Loney van H. van Mee-
gen uit Oirsbeek; Whippets B,
teven: 1- Jasmijn van F. Bol,
Langerak; Whippets A: 1- Billy
Boy van de Ijsselvallei van C.
Rison, Koudekerke; Afghaanse
windhonden B: 1- Cashmiere el
Buzkashi van C. van Kuyk,
Eindhoven; Greyhounds B: 1-
Ballyshannon's Queen, J. Hen-
driksen, Rheden; Greyhounds
A: 1-Hurricane's Eagle Wonder
van J. de Bruin, Renkum.
Van onze correspondent
WESTDRPE - St.-Sebas-
tiaan, het handboogschut
tersgilde uit Westdorpe, be
staat volgend jaar honderd
jaar.
Zowel bestuur als leden zijn er
zich van bewust dat de voorbe
reiding van de viering van een
dergelijk gebeuren de nodige
tijd vergt. Men wil zo goed mo
gelijk voor de dag komen.
Het bestuur van het West-
dorpse gilde spreekt er een eer
ste keer over met de leden tij
dens de traditionele ledenver
gadering op de dag van de ko-
ningsschieting, zaterdag 16 mei
in lokaal het Oude Raedhuys,
aanvang 14.00 uur.
Verder vermeldt de agenda
nog mededelingen van de
hoofdman, voorlezing van de
notulen van de vorige vergade
ring en de bespreking van de
koningsschieting.
Na de vergadering nemen de
schutters pijl en boog op om ge
zamenlijk naar het schutter-
sterrein in de Molenstraat te
trekken en aan de konings
schieting 1987 te beginnen. Zo'n
jaarlijks evenement is altijd
meer dan een gewone hand-
boogschieting.