nieuws [geen voordeel mogelijk voor inwoners van oostburg Weer nieuwe kotter voor Breskens De stoomtram honderd j aar geleden in gebruik genomen 'Breskens heeft al genoeg compensatie' Scholen adopteren herdenkingsstenen langs marsroute 1ARKTEN PLAATSELIJK NIEUWS DE STEM VAN ZEELAND 4 DINSDAG 5 ME11987 T20 Zandstraat OOSTBURG - Het is juridisch onmogelijk de inwoners van de ge meente Oostburg een lager bedrag te laten betalen dan de dagtoe risten voor het gebruik van de parkeerplaatsen langs de kust. Slijtage Vrije zones Verschrijvingen Klokgelui Diner Einde Bieten Hoofdplaat Particulier Consequent Niet klagen ACTIE STICHTING FEBRUARI '41 76 Windhonden renden in Goes Volgend jaar eeuwfeest van St.- Sebastiaan |rs hield in Het Oude Ra^ een gaaibolling wa;. 57 personen deelnam^] slag: 1. C. Kuhn, 2. G. 1 |rt, 3. M. van Hooije, 4. j euse, 5. E. van AvermaefeJ TA VOND - In zaal |ide Raedhuys hield buui reniging De Lindenla; n gezellige feestavond, i £rd bingo gespeeld en j een leuke prijskamp r frscheidene behendigheid elen. vNDBOOGSCHUTTERS psden van schuttersgilde Stl Jbbastiaan zijn maandag liei met hun dames te gast Ie zustersvereniging Ware Vrienden in Gent. 'eeuws-Vlaamse gezelsch rordt om tien uur 's morge erwacht voor een rondgr loor Gent. Men vertrekt ïegen uur vanaf het het ca al bij J. van der Goes. Vi ieelname kan men zich tot! nei opgeven bij het 1 zan St.-Sebastiaan. \RTCLUB - Kaartdl 3e Straete beëindigt het s zen 1986-1987 met een f« avond zaterdag 9 mei in hi9 buurthuis. Om half acht til gint de prijstuitreiking, Stal bieden zonder roem: 1. j Warrens, 2. R. de Wit, 3. i Cousmaker, 4. A. Verschrafl gen, eerste dame: A. vj Deurzen. Stand jokeren:] Th. Allonsius, 2. mevrouw ij Wit, 3. mevrouw Ketting,! mevrouw Wegman, 5. it| vrouw Smulders. willen kennismaken zijn dl welkom vanaf op woensdag mei vanaf 15.00 uur. Toti met zaterdag wordt vera, gens een open huis gehoudf waarbij de bezoek(st)ers m den verwelkomd met drankje en een hapje. Parkeertarief niet lager Van onze verslaggever Tot die conclusie komt het college van b en w. Het stelt dan ook voor om dit jaar iedereen 2,50 te laten betalen voor een dag par keren. Dat is een verhoging met vijftig cent ten op zichte van '86. Oostburg is al lang op zoek naar een manier om de dagtoe risten te laten bijdragen aan de vele voorzieningen langs de kust. Vorig jaar riep wethou der J. Thomaes zelfs een prijs vraag in het leven, echter zon der het gewenste resultaat. De dagtoerist kan alleen meebeta len via de parkeerheffing, maar de gemeente wil het liefst dat de eigen inwoners en de verblijfstoeristen niet hetzelfde bedrag kwijt zijn. In een voorstel aan de com missie financiën laat het col lege weten dat de hogere over heid nooit akkoord zal gaan met een prijsverschil tussen de eigen bewoners en de toeristen. Zo'n verschil is zowel in strijd met de grondwet (alle burgers zijn gelijk) als met enkele EG- bepalingen. Een mogelijkheid is het afge ven van een seizoenkaart, maar om praktische en financiële re denen is het college daar niet voor. Zo'n kaart geeft namelijk min of meer het recht op een parkeerplaats terwijl tijdens de topdagen alle terreinen vol ledig bezet zijn. B en W ver wachten dat de kaarthouders dan hun woede zullen afreage ren op de parkeerwachten. Er zit nog een ander bezwaar aan het invoeren van zo'n systeem; de gemeente krijgt minder in komsten. Een ander argument van het college om geen prijsverschil in te voeren, is dat de gemeente nu probeert om West- Zeeuwsch-Vlaanderen zo aan trekkelijk mogelijk te maken voor toeristen. „Het zou dan ook niet goed zijn om de re creanten een ongelijke behan deling te geven", schrijven B en W. Door Emile Calon BRESKENS - Werd de Breskense kottervloot vorig jaar verrijkt met de BR 57 van Henk Fenijn, eind dit, begin volgend jaar heeft zijn broer Jaap een nieuwe boot. Hij bezit nu de Br 14 die 2700 pk sterk is en 40 meter meet. De nieuwe heeft straks 3600 paarde- krachten onder het dek en is ^4 meter lang. |,De grootste van Nederland fwordt het", zegt een Breskense (collega over het nieuwe schip van Fenijn. Zelf haalt hij zijn behouders op als hij die uitroep poort. „Valt wel mee hoor, het gewoon een nieuwe boot, liets meer maar ook niets min- Livera ook in Hulst In deze tijd dat de Neder- andse visserman meer dagen op de wal doorbrengt dan op HULST - Verleden w zee en allerlei beperkende re- opende Livera Schoonen tweede vestiging. Werd maart in Terneuzen de te opgebouwde winkel w feestelijk in gebruik genom en nu kunnen ook de inw ners van Oost-Zeeuwse Vlaanderen bij Livera tem voor foundations, nacht-1 badmode. De nieuwe zaak is gevestij in de Gentsestraat 11 in Hi| en mikt op een breed pubfe els het ooit zo vrije beroep cranderd heeft in een leven met vangstbeperkingen, con- Jaap Fenijn: .een paar oudjes. - FOTO DE STEM COB J. OE BOEI troles en rechtzaken lijkt het gewaagd om ruim acht miljoen gulden te investeren in een nieuw schip. Fenijn denkt er echter anders over. „We ver dienen ondanks alles nog een goed belegde boterham. Vooral dank zij de lage prijs van gaso- lie hebben we allemaal het af gelopen jaar goed verdiend". Volgens hem is het zijn laatste kans een nieuwe boot te kopen. „Ik zit nog binnen de licentie. Als ik nu nog langer wacht dan was het onmogelijk om extra pk's er bij te krijgen. Dan kan ik alleen nog maar aan vervan ging denken". Het plan voor de nieuwe boot is niet van van daag of gisteren. Drie jaar ge leden besloot hij dat er een nieuwe boot moest komen. Het lag eerst in de bedoeling om met twee kotters te varen, maar alle overheidsmaatregels hebben zijn plan veranderd. Zijn zes jaar oude Br 14 wordt straks verkocht. „Dat is geen probleem. Belangstelling ge noeg. De boot is nog prima, al leen wat versleten. Een kotter slijt hard. Het nieuwe is voor de toekomst. Ik kan straks weer jaren vooruit. Het is mak kelijk om wat extra paarde- krachten te hebben". Door schade en schande heeft hij ondervonden dat een visser het best op een nieuw schip zit. „Tweemaal heb ik met een tweedehands gevaren. Dat was niets. Steeds repara ties en wachten. Je was nooit echter zeker en op zee moet je dat juist wel zijn. Nieuwbouw is altijd een gezonde zaak. Dat is al jaren een principe van mij". Over de problemen in de visse rij doet hij schouderophalend. „Het is vervelend, maar het is al jarenlang zo. Ook in de tijd van mijn vader hadden ze het niet makkelijk. Er zijn al altijd problemen geweest in de visse rij maar je moet vooruitstre vend zijn. Dan gaat het goed. Je moet met prima spullen wer ken". De huidige problemen in de visserij zijn volgens hem ten dele veroorzaakt door de vis sers zelf. „Sinds de invoering van de quotering hebben we al tijd meer gevangen dan mocht. We schreven gewoon een ander getal op. In het begin waren er quotering-vrije zones. Vis die je ergens anders ving, haalde je volgens de papieren in de zones uit het water. Verschrijvingen waren dat en iedereen deed daaraan mee. Ook vis buiten de mijn omzetten. Geen punt, dat deed je evenals zogenaamd on- gequoteerde vis aanvoeren ter wijl je in werkelijkheid wel vis binnen bracht waar beperkin gen voor golden". „Verschrijvingen, maar daar door leek het of we toekwamen met de quotering en achteraf gezien bedonderden we onszelf. Nu zitten we met de problemen want nu gaat er in Nederland geen visje meer buiten de mijn om en daardoor zijn we flink achteruit gegaan. Maar toch mogen we niet klagen. De prij zen zijn prima. De mensen be talen zelfs goed voor een visje dat alleen bestaat uit vel en graten, hoewel we nu weer prima vis aanleveren. Er is vraag naar vis, een gezond pro- dukt". Hij kijkt wel eens jaloers naar het buitenland, zoals Bel gië en Frankrijk. „Daar geldt het logboek nog steeds als het officiële document dat gecon troleerd wordt. En daar mogen de vissers zich ook verschrij ven, niet teveel maar een af wijking van twintig procent is toegestaan. Dat is officieel niet eens een verschrijving maar dat heet tolerantie. Ze vangen lar Streekcentrum ]te reikte lèrd rgse akt lop- Her- Hjgt |lne- baar |gul- een neer (dan (ver- van die fce bo- van 14 prijzen uit AXEL - De stichting Stres» centrum Axel hield in v band met het dertigjarig staan een actie. De bezoet konden via geschenkene» loppen meedoen en duizes mensen maakten hiervan bruik. De enveloppen mi ten gedeponeerd worden W ikkerink-Esselbrugge ii Noordstraat. Notaris Bori trok vorige week de nende enveloppen. De prijswinnaars werderl de bloemetjes gezet en toef een waardebon van hoiwl gulden uit handen van t voorzitter W. Dieleman 1 het Streekcentrum. De pi winnaars zijn: E. van f Bergen, Axel; M. HeyWj Axel; P.C. AmmersM Hoek; B. Vermeire, Ammeelsen, Axel; J- ders, Axel, W. Kapitein,' neuzen; K. van Bun®] Vogelwaarde en de Koekkoek uit Axel. Nico Moskie heropent donderdag SCHOONDIJKE - Na zeer ingrijpende, en get tijd durende verbouv heropent apparater Nico Moskie in Schoon'J donderdag weer zijn d» wDe officiële openingsh® taande ling van de totaal verniet Te_ zaak wordt 's middag5 j 15.00 uur verricht door 1 meester mr. C. Spijk® van Oostburg. De openingsbij eenkor van 15.00-17.00 uur. P* 'al een houdt het bedrijf voor Klan- langstellenden tot 22.001 gewoon open huis. wintig Pierre ik aan erneu- pnieuw aelang- stelijke kun- OP 7 MEI is het honderd jaar geleden dat de tram van de SBM, de Stoom tram Maatschappij Bres- kens-Maldegem, officieel in gebruik werd genomen. Vele problemen moesten voordien opgelost worden: boeren wilden geen grond afstaan, vreesden dat door het lawaai van de tram hun paarden op de weg zouden schrikken en op hol slaan, vrachtrijders met paard en wagen vreesden concurrentie en zo meer. Maar op die eerste zater dag in mei 1887 was het dan zover. Een aantal hoge gasten had den zich ingescheept op de boot te Vlissingen. Onder hen bevonden zich de minister van buitenlandse zaken Van Karnebeek, de commisaris van de koningin in Zeeland jhr. De Brauw, leden van de eerste en tweede kamer en van gedeputeerde staten van Zeeland en zo meer. Bij hun aankomst in Breskens werden ze opgewacht en welkom ge heten door burgemeester Ger ritsen, die wel de motor van de tram werd genoemd. Hij had er veel toe bijgedragen om dit project tot stand te B brengen. Het moest die zater- dag een zegetocht met de tram worden. Breskens, Schoondij- j ke, Oostburg, Sluis, Aarden- burg en Maldegem hadden "zich feestelij k uitgedost. In Breskens was de feest- j viering eigenlijk al vrijdag i begonnen. Toen had er een I uitdeling van voedsel en ver- De laatste tram met de opgebroken rails wrlaat de Kaaipoort in Aardenburg. snaperingen aan de armen plaatsgevonden en een ont haal van de kinderen van de openbare scholen en van de bewaarschool. Zaterdagmor gen arriveerde om half tien het muziekgezelschap Vero nica uit Zuidzande in Bres kens, dat daar voor de opluis tering van het feest zou zor gen en een uur later vertrok de feesttram. Ondertussen ging er in Breskens een feest stoet uit met de schoolkinde ren, de kroonsters en het feestcomité en waren er volksspelen en muziekuitvoe ringen. 's Avonds om acht uur was er illuminatie van de ere- bogen en de muziektent en om negen uur vuurwerk sparren waren geplant en bo gen en huizen waren versierd met groen en vlaggen. De aankomst werd hier aange kondigd met klokgelui en ka nongebulder. De burgemees ter hield er een toespraak en de muziekvereniging concer teerde. Oostburg volgde daarna met eveneens een toe spraak van de burgemeester en uitvoeringen. De remise te Draaiburg was herschapen in een feestt- zaal. De vleespasteitjes van bakker Henry uit Aarden burg vonden onder de 150 ge nodigden gretige aftrek Bij het binnenrijden van Sluis moest de feesttram een ere poort passeren. Hier was het burgemeester Hennequin die de genodigden welkom heette. Proefrit van de eerste tram begin mei 1887. De locomotief Aardenburg op de Markt te Aardenburg. Om elf uur in de voormiddag FrclllS arriveerde de feesttram in Schoondijke waar langs de hele lengte van de wissel Aardap- Binfje rden 210 (roor leve- zan ƒ23,30 De stem- In Bintje .en 5 con- r levering ƒ29,00 tot was even- GOES, 4 mei - Bloemkool 8 st.: kil GR 150-260. BloeiW st.: kil GR 110-260, kl2 "1 160, MI 80. Rabarber 110 14-16. Radijs 660 bos: kW I 23-41. Spinazie 130 kg: •"•L Rode kool 20 kg: kil Ajjfl H<9H bos 180 kg: kil 13-16. SeW® 50 bos: kil 31. Aardbeien S_ X 150 gr. 1030 doos: kil 9\'f_ vparenen van de tramrails te Aardenbura. Late aardappelen 170 kg: s'c— Nadat de feesttram was gear riveerd op het Stationsplein te Maldegem, volgde daar een toespraak in het Frans door de Vlaamse heer Nelemans, die door de Nederlandse mi nister van buitenlandse zaken Van Karnebeek in het Frans werd beantwoord. Er werden heildronken uitgebracht op de koningen van Nederland en België en werd vooral de na druk gelegd, dat dit de eerste internatioinale tramlijn was tussen Nood- en Zuid-Neder land, welke landen daardoor des te meer door een ijzeren band een elkaar verbonden waren. Een hoge Belgische functionaris, die zijn mede werking had verleend bij het tot stand komen van deze tramlijn was van Neder landse zijde onderscheiden en door koning Willem 3 be noemd tot Ridder in de Ne derlandse Leeuw. Hij bleek in Maldegem echter niet aanwe zig te zijn. Het was al over tweeën toen de feesttram op de terugtocht in Aardenburg arriveerde. Hier werd aan de genodigden een diner aangeboden op het stadhuis, waar een serie spre kers het woord voerde en de nodige heildronken werden uitgebracht. Tijdens het diner en na het vertrekken van de feesttram vonden hier overal in het dorp volksspelen plaats, zoals een eierkoers, ringrijden op de Kaai, tobbetjes op het Veldzicht, hardrijderij met hondekarren, hardlopen voor mannen, jongens, vrouwen en meisjes in de Wandeldreef en een serie volksspelen op de Markt, waaronder zaklopen voor mannen, jongens, vrou wen en meisjes, koekslaan voor kinderen, mastklimmen en mimische voorstellingen (smoelentrekken). Om negen uur 's avonds was er een prachtig vuurwerk. Malde gem deed de feestviering op zondag 15 mei nog eens dun netjes over. De huizen waren versierd, overal wapperden Belgische en Nederlandse vlaggen broederlijk naast elkaar en talloze opschriften in dicht en ondicht op schilden met groen omkranst sierden de straten. Bij het banket in de gemeenteschool speldde burgemeester Van Mullem namens koning Leopold 2, de doordrijver, burgemeester Gerritsen van Breskens, het ridderkruis der Koninklijke Orde van België op. De tram bleef rijden tot dins dag 6 september 1949. Toen vertrok de laatste van het sta tion in Maldegem. Al fluitend reed hij door de Noordstraat en langs het Molentje om nooit meer terug te keren. De machinist riep steeds maar: ,,'t Is de laatste tram." De tram was 62 jaar lang de ver trouwde vriend geweest in de dorpen. Onderbrekingen wa ren er wel geweest. Tijdens de Eerste Wëreldoorlog vertrok de laatste tram uit Maldegem op maandag 12 oktober 1914, propvol met Belgische vluch telingen naar Nederland. Dui zenden vluchtelingen, die als de dood waren voor de aan stormende Duitse stoomwals, waren tevoren al West- zeeuwsch-Vlaandern binnen gevoerd. Het zou tot 25 no vember 1926 duren voordat hij weer België in kon rijden. Op zaterdag 25 mei 1940 werden de beide bruggen te Strobrugge opgeblazen, zodat de tram België weer niet bin nen kon komen. Na een vrij spoedig herstel van de lijn diensten bleven de noodbrug gen te Strobrugge een obsta kel dat in vijf jaar niet over wonnen werd. Op Dolle Dins dag 5 september 1944 werd het tramverkeer totaal stilgelegd, alleen een enkele rode kruis en militaire tram reden daarna nog een keer. Op 2 de cember 1944 kwam na de ver woestingen voor het eerst weer een locomotief naar Aardenburg, maar het duurde nog tot 18 februari 1945 voor de tram weer kon doorrijden naar Maldegem. Ondertussen was de SBM in de jaren dertig ook overge gaan tot het gebruik van autobussen voor personen vervoer. Er was zelfs een dienst Breskens-Brugge inge last. Gaandeweg werden de trams vervangen door bussen en op 1 augustus 1948 werd het personenvervoer per tram stopgezet. Wat het goederen vervoer betreft was er een be paalde periode in het jaar die de aandacht trok. Dat was de tijd van de bietencampagne. Dan kon men overal langs de tramlijnen waar wissels wa ren grote hopen suikerbieten zien liggen die in de open goe derenwagons geladen moes ten worden. Groepen arbei ders waren van 's morgens vroeg tot 's avonds laat bezig met het laden. Het was toen een en al bedrijvigheid. In 1974 werden de aandelen van de SBM overgenomen door de ZVTM, die daarna weer werd overgenomen door de ZWN, NV Streekvervoer Zuidwest- Nederland. ROMMELMARKT - In het kader van bevrijdingsdag vinden vandaag, 5 mei, in Hoofdplaat enkele activitei ten plaats, 's Morgens spelen leden van de plaatselijke to neelvereniging 'Tekst Kwijt' toneel in basisschool De Hoge Plaat. Ook worden er stukjes opgevoerd door kinderen van de school. Vanaf 13.30 uur 's middags houdt het Evene- mentencommité in samen werking met de oudercommi- sie een rommel-, en doemarkt op het plein voor het dorps huis. Deze zomer heeft de gemeente parkeerterreinen aan Cad- zand-Haven, Nieuwvliet-Zee- dijk, Nieuwvliet-St Bavodijk, Groedse Duintj es, Zwartepol- der en Nieuwe Sluis Breskens. Elen particulier beheert het ter rein bij het Dagjescentrum te Cadzand-Bad. Het college ver wacht dat de terreinen alles bij elkaar zo'n 35 mille winst op zullen leveren. WETHOUDER BLUFT BU BAATBELASTING Van onze verslaggever BRESKENS - Breskens heeft in de loop der jaren vol doende compensatie gekregen om de nadelen van de Del- tadijk op te vangen, vindt wethouder J. Thomaes van de gemeente Oostburg. Hij blijft er dan ook bij dat de mid denstanders van het Spuiplein via een baatbelasting moeten meebetalen aan de reconstructie van het plein. daar tien ton en schrijven acht op. En dat mag maar hier wordt alles gewogen en geme ten. In België zijn ze niet alleen toleranter, daar bestaat het grijze circuit nog steeds. Daar wordt nu nog steeds vis buiten de mijn om aan wal gebracht". Volgens hem wist de Neder landse overheid destijds van die verschrijvingen. „Iedereen was op de hoogte. De overheid was voor '83 zeer tolerant voor ons. Het grijze circuit was be kend bij zowat iedereen en iedereen keek een andere kant op". Fenijn (42) vist nu al 28 jaar en hoopt nog heel wat jaren op het water door te brengen. „De visserij is gezond maar de overheid steunt ons niet. Ze proberen nu een saneringsre geling maar bijna niemand verkoopt zijn schip. Enkel een paar oudjes die een gammele boot en geen opvolgers heb ben". „De overheid heeft geen echte interesse in ons. Ze ma ken een gezonde bedrijfstak kapot en als het zover is dan komen ze weer met allerlei steunmaatregels. Een conse quent beleid, dat is wat we no dig hebben en niets anders". In een brief aan de gemeente protesteerden de middenstan ders tegen de baatbelasting. Ze wezen er op dat na de aanleg van de Deltadijk compensatie is beloofd. De reconstructie zien ze als de beloofde compen satie. Ze willen echter niet meebetalen aan de werken. Bo vendien vinden ze het erg be zwaarlijk dat als gevolg van de reconstructie het aantal par keerplaatsen wordt vermin derd. Een deel van de midden standers heeft de gemeente dan ook laten weten, dat wat hen betreft de reconstructie niet door moet gaan. Thomaes vindt dat de ge meente voor een oplossing moet zorgen wat betreft de parkeer plaatsen. „Als de zakenmensen aldaar zo zwaar daar aan tillen moeten we bekijken of er niet meer kunnen komen", ver klaarde hij. Wat betreft de baatbelasting blijft hij op het standpunt dat diegene die profiteren van ge meentelijke werken daar nu aan moeten bijdragen. „Ook de ondernemers in Cadzand-Bad (reconstructie Boulevard de Wielingen) en Oostburg (ver andering van het winkelcen trum) moeten financieel mee helpen. Wij kunnen het niet verkopen om zulke werken in z'n geheel uit de gemeentekas te betalen. Dat is niet eerlijk ten opzichte van de andere ker nen waarvoor we soms niet het geld hebben om een straat te herstellen". Volgens Thomaes mag Bres kens beslist niet klagen. In de loop der jaren is heel wat ge meenschapsgeld naar het vis sersdorp gegaan. Twee miljoen gulden voor de aanleg van de jachthaven. Een zelfde bedrag om het industrieterrein Delta- hoek zo goedkoop mogelijk te maken zodat bedrijven zich daar vestigen. Eén miljoen om het Spui- en Oranjeplein te re construeren. Ook nog eens zo'n bedrag ten behoeve van be- drijfs-verplaatsingen. Jaar lijks 2,5 ton om het nadelig saldo van het zwembad De Veste op te vangen. En verder ligt het in de bedoeling 1,5 mil joen te steken in de uitbreiding van de jachthaven en één mil joen ten behoeve van een sport hal. „Al met al mag Breskens be slist niet klagen. Het is waar schijnlijk de kern waar wij het meeste geld naartoe gebracht hebben", aldus Thomaes. Van onze verslaggever OOSTBURG - Een aantal basisscholen in de gemeente Oostburg gaat de herdenkingsstenen langs de bevrij dingsmarsroute Hoofdplaat-Knokke 'adopteren'. aandacht wordt besteed aan de oorlogstijd. Er zou bijvoorbeeld de aanleiding in kunnen wor den gevonden om een oorlogs veteraan uit te nodigen. Die kan jongeren vertellen over het nut van vechten voor vrede, al dus éen suggestie van de ge meente. De christelijke basisschool in Oostburg, de drie Schoondijkse basisscholen en basisschool De Hoge Plaat in Hoofdplaat heb ben hun medewerking al toe gezegd. Ze reageren daarmee positief op het verzoek van de ge meente Oostburg, naar aanlei ding van een initiatief van de stichting Februari '41. In haar brief stelt de ge meente dat tijdens de bezetting van Zeeuwsch-Vlaanderen door Nazi-Duitsland, zwaar is geleden. De herinnering daar aan moet levend worden ge houden. De actie 'adopteer een monument' beantwoordt aan dat doel, zo vindt men. Het gaat om achttien ardui nen herdenkingstenen die an derhalf jaar geleden langs de route zijn geplaatst. De adoptie van één of enkele daarvan be tekent voor de betreffende school dat die voor het onder houd zorgt. De achterliggende gedachte is dat door die zorg bewust Van onze verslaggever GOES - 76 Windhonden uit het hele land deden afgelo pen zaterdag mee aan een Nationale Ren in het re creatiegebied Oude Zeedijk in Goes. De organisatie van de wed strijden was in handen van de Zeeuwse Windhondenrenvere- niging. Nationaal kampioen Greyhound Chief was ook van de partij, maar viel niet in de prijzen. De enige Zeeuwse win naar kwam uit Aardenburg: in de klasse Whippets B reuen won Chicatita Caruso van L. Raedts-Karlsson uit Aarden burg. De overige uitslagen: Whippets C-klasse: 1- Elfla- kes Bo-Loney van H. van Mee- gen uit Oirsbeek; Whippets B, teven: 1- Jasmijn van F. Bol, Langerak; Whippets A: 1- Billy Boy van de Ijsselvallei van C. Rison, Koudekerke; Afghaanse windhonden B: 1- Cashmiere el Buzkashi van C. van Kuyk, Eindhoven; Greyhounds B: 1- Ballyshannon's Queen, J. Hen- driksen, Rheden; Greyhounds A: 1-Hurricane's Eagle Wonder van J. de Bruin, Renkum. Van onze correspondent WESTDRPE - St.-Sebas- tiaan, het handboogschut tersgilde uit Westdorpe, be staat volgend jaar honderd jaar. Zowel bestuur als leden zijn er zich van bewust dat de voorbe reiding van de viering van een dergelijk gebeuren de nodige tijd vergt. Men wil zo goed mo gelijk voor de dag komen. Het bestuur van het West- dorpse gilde spreekt er een eer ste keer over met de leden tij dens de traditionele ledenver gadering op de dag van de ko- ningsschieting, zaterdag 16 mei in lokaal het Oude Raedhuys, aanvang 14.00 uur. Verder vermeldt de agenda nog mededelingen van de hoofdman, voorlezing van de notulen van de vorige vergade ring en de bespreking van de koningsschieting. Na de vergadering nemen de schutters pijl en boog op om ge zamenlijk naar het schutter- sterrein in de Molenstraat te trekken en aan de konings schieting 1987 te beginnen. Zo'n jaarlijks evenement is altijd meer dan een gewone hand- boogschieting.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 13